achtergrond

Geenstijl

Nieuwe cijfers. PVVDA failliet op accijnsverhoging

squirrelswinger.gif Er kan tot 1500 liter diesel in de brandstoftank van een DAF XF Euro 6. Een liter diesel doet in Nederland sinds de accijnsverhogingen 1,50 euro. Even volgooien kost je 2250 euro. In Duitsland kost een liter diesel 1,37 euro. Maal 1500 liter = 2055 euro. Dat scheelt 195 euro per vrachtwagentank. Huiskamervraag: tankt een verstandige transportondernemer (die sowieso al moordend moet concurreren tegen onderbetaalde en overwerkte MOE-landerchauffeurs) liever in NL of in DLD? Inderdaad. Die tankt in Duitsland, waardoor hij samen met consumenten die de grens oversteken voor hun peut in totaal 175 MILJOEN liter Nederlandse brandstof minder afnam in jan/feb 2014 ten opzichte van jan/feb 2013. Over heel Nederland gemeten werd er tien procent minder brandstof verkocht, oplopend tot 40 procent bij grenspompen. Dat betekent dik 80 miljoen euro aan accijnzen die de overheid niet heeft opgehaald om begrotingsgaten mee te dichten. Dat is nog zonder het bier dat de truckers over de grens inslaan, want gisteren bleek dat de verhoogde accijnzen op alcohol voor drooglegging van de drankverkoop in Nederland hebben gezorgd. Wij weten van een kuchende VVD'er in corduroy jasje dat het VVD hoofdbestuur (per decreet, lekker Russisch) aan lokale afdelingen heeft bevolen om niet over accijnzen te praten in de gemeenteraadscampagnes. Maar we durven te wedden om een tanker vol ruwe olie dat PVVDA de accijnzen nog vóór 19 maart terugdraaien. Ze doen het namelijk allebei heel kut in de peilingen, dus ze kunnen wel een populistisch opstekertje gebruiken voor zichzelf. Trap er niet in, zeggen we daar meteen bij, want ze hebben eerst zélf die prijzen verhoogd. Update: CDA wil (alweer) een spoedoverleg. PvdA zegt (alweer) NJET. Mail: Vers van de vrachtwagen gevallen: een accijnsberekening.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.