Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bosma: "Links kan niet zonder islamitisch stemvee"

GSTV deel II. Den Hagistan, we waren er vanmiddag toch. Dus waarom de geachte afgevaardigden van het schitterende Nederlandsche Huis der Democratie niet even confronteren met de Turkse verkiezingspropaganda waarmee PvdA, D66 en GroenLinks de komende GR2014 menen in te gaan. Vier jaar geleden was iedereen in polletiek Den Haag het erover eens dat campagnevoeren in een andere taal dan Het Nederlands onrechtstatelijk alsook onwenselijk was. Er werden - zelfs door de PvdA - verkiezingsaffiches in het Turks en Arabiaans teruggetrokken. Anno 2014 blijken de linkspartijen opeens weer last te hebben van een talenknobbel die aan het uitgroeien is tot een stinkende wegmetons-tumor. Het moet gezegd - wij hadden vandaag een stellige D66-paniekbeheerpipo in de mail. Waarvan akte. (GroenLinks kwam niet verder dan deze domme tweet.) Helemaal bont maakt Jozias van Aartsen het. De VVD-burgemeester van Den Haag (lees de dociele handpop van het PVVDA-kabinet) zegt zelfs dat het campagnevoeren in het Turks onder de vrijheid van meningsuiting valt. Nee. Nee. En nog eens nee. Daar gaat het niet om. In Nederland spreken we Nederlands, en al helemaal tijdens verkiezingen. Want een volk dat voor verkiezingsposters zwicht, copuleert weldra met neef en nicht. Enfin, u snapt ons wel.

Reaguursels

Inloggen

Het is misschien ook nooit opgekomen in die dikke PvdA kop van die vent dat als een allochtoon die geen Nederlands kan alleen maar Nederlandse teksten ziet, dat wellicht een prikkel is om Nederlands te gaan leren. Turkse verkiezingsposters, oftewel het faciliteren van het niet spreken van Nederlands, is problemen ontkennen.

Old_Spice | 21-02-14 | 19:38

-weggejorist-

Barbaarstuig | 21-02-14 | 16:40

@Moi2 | 21-02-14 | 01:33 | + 25 -
Ik onderschrijf het standpunt van pvv betreft islam. Ik stem niet links. Islamitisch is geen taal. Jij en degenen die je plussen snappen dus niets van mijn comment. Vriendelijke groet.

Djengo123 | 21-02-14 | 13:47

Hé wat gek, nog niemand heeft dit inkoppertje bij dit stuk gezet:
• "Weet je wie ook een tering-hekel had aan sociaal-democraten omdat ie vond dat ze zijn land verkwanselden aan buitenlanders?"
Verder ga ik natuurlijk niet stemmen op partijen waarvan ik niet alle verkiezingsbeloftes kan lezen. Ook al kan ik wel raden dat de meeste beloftes leugens zijn.

simpelman | 21-02-14 | 12:27

btw, we klagen wel over de grieken omdat die zo goed als allemaal ambtenaar zijn, maar als ik dit lees, kunnen de grieken nog wat leren van onze raamhangers.

von sokkenstopfen | 21-02-14 | 12:27

@ Moi2 | 21-02-14 | 01:49 | + 5 -

hee malloot! BREIVIK SCHOOT KINDEREN DOOD!
dat je nog + kudo's krijgt voor zo'n opmerking is echt belachelijk.

De Treinende Rechter | 21-02-14 | 12:04

antje advocaat | 21-02-14 | 10:38
Onzin, er zijn mensen die moeten inburgeren en moeten daar geld voor aftikken.
We glijden nu af naar een land waarbij niemand elkaar meer verstaat, gisteren met de trein naar Rotterdam gereisd en heb geen Nederlands gehoord, hulde voor je domheid.
Straks niet piepen als er niets meer geproduceerd wordt, werkenden worden massaal op straat gezet. Wel weer goed is voor de uitkeringen, die worden onbetaalbaar.

Implant | 21-02-14 | 11:59

Ik wil ook best integreren, maar ik heb er geen tijd voor. Misschien volgend jaar.

Kaan78 | 21-02-14 | 11:16

antje advocaat | 21-02-14 | 10:38 | + -1 -
Tuurlijk, zin komen we er wel

ITEACHYOU | 21-02-14 | 11:03

-weggejorist-

antje advocaat | 21-02-14 | 10:38

Daarom stem ik op de PVV. Ze spreken tenminste de waarheid.

WhoNeedsWho | 21-02-14 | 10:36

99% van de buitenlanders zijn zwaar conservatief. Hoezo linkse Pvda! Beetje bij beetje worden ze extreem rechts.

Jotum | 21-02-14 | 10:13

Charles Swietert | 20-02-14 | 23:59 Ben jij altijd al zo dom geweest ?

ja,diedus! | 21-02-14 | 10:00

+1 voor D66. Wil je invloed uitoefenen en stemmen? Dan moet je NL snappen. Zo niet, kun je onmogelijk begrijpen wat er gaande is en is je stem per definitie onzinnig.
PvdA is gewoon een stemmenhoer: doel heiligt de middelen. NIET doen!

xspalm | 21-02-14 | 09:58

"Niet racistisch. Als het maar mensen zijn zoals wij." ROFL

metzonderzijwieltjes | 21-02-14 | 09:57

Hoe schrijf je "zwarte Piet" in het Turks ?

ja,diedus! | 21-02-14 | 09:55

De multiculti is dus volledig mislukt. De linkspartijen vinden het de moeite waard om in het Turks en Arabisch stemmers te lokken. Die groep niet-Nederlands-sprekende-maar-wel-stemrecht-hebbenden moet dan zo groot zijn dat het opweegt tegen om in die groep stemmen te zoeken terwijl je als linkspartij dan het risico loopt stemmen te verliezen omdat mensen besluiten uit ergernis NIET meer op die linkspartijen te stemmen.
Dan heb je het dus niet over enkele honderden stemmers die geen NL spreken maar over duizenden en duizenden en duizenden.....

DeSjaak1000 | 21-02-14 | 09:35

Je zou maar Charles Swietert of Gedachtespinsel heten. Je kunt jezelf weliswaar snel terugvinden door naar de minnen te zoeken. Maar je leert ook dat je de meeste minnen niet serieus mag nemen omdat er al op min wordt gedrukt bij het zien van de naam.

Stelletje kleuters met de handen op de oren en roepen: nanana ik luister en hoor je niet!
En ondertussen lopen roeptoeteren dat je niet serieus wordt genomen.

@Donkersloot | 21-02-14 | 00:34
Tegenhanger van joop.nl, zeur niet!
gedachtespinsel | 21-02-14 | 00:35 | + -3 -
Dat is nu precies wat ik bedoel...

Drumvogel | 21-02-14 | 09:30

Politiek kan niet zonder stemvee. Niet hypocriet doen Bosma. Of doe maar wel, het levert je een netje stemmen op.

VictorF | 21-02-14 | 09:27

Gek genoeg kan rechts ook niet zonder; als er geen buitenlanders zijn stemt niemand meer op de PVV :)

Forza | 21-02-14 | 09:26

Overigens heb ik niets tegen Turken.
Echter, de manier waarop 'Ankara' meent het stemgedrag van 'zijn' onderdanen te moeten 'sturen' (oa stemadvies), baart me zorgen.
Dit is Nederland, niet Turkije!

necrosis | 21-02-14 | 09:16

@Toetsiemonster | 21-02-14 | 09:00
De mensen die stemmen, stemmen op een persoon.
Die komt met voorkeursstemmen in de gemeenteraad om de belangen van zijn/ haar eigen doelgroep te behartigen.
En sommigen behartigen alleen hun eigen belangen, plegen fraude, komen nooit opdagen bij vergaderingen (spookraadsleden), worden ontslagen en gaan verder als éénmans fractie.
Die zetel kregen ze met voorkeursstemmen, en niemand die er wat aan doet/ kan doen.

necrosis | 21-02-14 | 09:10

Als er vergaderingen zijn in de Gemeenteraad zijn dezen in het Nederlands. Het gaat vaak over Nederlandse wetten, welke zijn geschreven in het Nederlands. Dat politieke partijen hun verkiezingsboodschap in een niet Nederlandse rijkstaal brengen is geen eerlijke boodschap. De mensen die stemmen zullen moeten weten waar de partij voor staat waarop zij stemmen. Ze kunnen dan misschien die 2 regeltjes begrijpen wat er op een verkiezingsposter staat maar voor de rest weten zij niks van deze partij. Ze begrijpen immers de raadvergaderingen niet en de verslagen welke hierover geschreven snappen ze ook niet. Het is puur en alleen hengelen naar stemmen van een doelgroep die niet begrijpt waar het over gaat. Ik zou nooit mijn stem geven aan partijen die op zo'n dubieuze manier aan de macht proberen te komen.

Toetsiemonster | 21-02-14 | 09:00

@Normpje | 21-02-14 | 08:52
Er valt niets te winnen.
Het is vrijdag, dus vanmiddag geen #Maximlife maar VrijMiBo!

necrosis | 21-02-14 | 08:59

Wil die OmroepFlevolandlink een cookie kwijt, en gaat het daar mis?

rara | 21-02-14 | 08:59

@necrosis | 21-02-14 | 08:51
Hier :-).

Boris die Sauertopf | 21-02-14 | 08:54

Uw server doet weer raar. Zo kunnen we nooit een prijsje winnen.

Normpje | 21-02-14 | 08:52

@redactie
Waar kan ik mijn comments op het nieuwe topic kwijt?

necrosis | 21-02-14 | 08:51

@Professor Superhirn | 20-02-14 | 22:22

Je zou bijna een nieuwe politieke partij oprichting,
Nieuwe Snelle Nederlands Actieve Partij of zoiets, en campagne gaan voeren in het Duits.

Barry Hay | 21-02-14 | 08:47

Uit de niewe participatiewet:
"Verhuisplicht
Er komt een verhuisplicht voor bijstandsgerechtigden die elders een baan kunnen krijgen. Ook moeten bijstandsgerechtigden Nederlands kunnen spreken en netjes gekleed op een sollicitatiegesprek verschijnen."

gentle giant | 21-02-14 | 08:46

@löl met vingers | 21-02-14 | 08:43
Begin dan maar met lijst 1 (VVD) en lijst 2 (PvdA).

necrosis | 21-02-14 | 08:45

Tijd voor een publieke landverraders lijst?

löl met vingers | 21-02-14 | 08:43

@Maria.1 | 21-02-14 | 08:34
Ik ben ook vóór gescheiden zwemmen, maar dan wel een scheiding tussen normale mensen en jonge cultuurverrijkers in hun onhygiënische oversized zwemshorts en overdosis Testosteron.
*eat that, Arnoud*

necrosis | 21-02-14 | 08:42

@Humpf | 20-02-14 | 22:18

Nou... volgens mij doen ze dat al jaren. Ik heb tenminste het gevoel dat het beleid van afgelopen jaren totaal niet overeenkomt met de verkiezingsbeloften.

Barry Hay | 21-02-14 | 08:40

@IJsselstein81 | 21-02-14 | 08:22
Klopt, de mensen die GEEN Nederlands spreken, zitten aan de andere kant van de kruising A2/ A12.....

necrosis | 21-02-14 | 08:35

We hebben helemaal geen partij van de eenheid meer nodig; we hebben de pvda al.

Maria.1 | 21-02-14 | 08:34

@necrosis. Ja, maar dat is omdat "veel autochtonen ook graag gescheiden zwemmen".
*kotst mee*

Maria.1 | 21-02-14 | 08:34

Dus vanuit groenlinkse hoek komt er niet eens een fatsoenlijke inhoudelijke reactie. Ik dacht dat die club progressief was en erg de nadruk legde op gelijke rechten voor vrouwen e.d.
Blijkt maar weer eens hoe arrogant GL is en hoe ver ze van de dagelijkse realiteit staan.

Onderbuik | 21-02-14 | 08:33

@natte krant | 21-02-14 | 08:08
Let dan ook even op het programma van Partij van de Eenheid (van afvallige Arnoud el-Doorn) waarin ze pleiten voor gescheiden zwemmen van mannen en vrouwen, en waarin ze 'integratie' een vies woord noemen.
*kotst*

necrosis | 21-02-14 | 08:24

PvdA: Ik habe es nicht gewussen!

Ja ja, was jullie handjes maar in de onschuld.

De Witte Wolf | 21-02-14 | 08:16

Landverraders

Grolo | 21-02-14 | 08:15

Wie durft nu nog te beweren dat er géén sprake is van segregatie?!

natte krant | 21-02-14 | 08:08

uiteindelijk gaan al die pluchezitters ten onder aan hun eigen domheid. ik maak me steeds minder zorgen over de toekomst van Nederland. was ik vroeger een zwevende kiezer en stemde ik maar op de VVD, durfde ik niet openlijk te zeggen of te stemmen op de PVV. die tijd is voorbij. maakt me niet uit hoe slecht Geert het zou doen. erger dan wat er nu zit kan toch niet. en daar ben ik heilig van overtuigd. en nee linkslillende wegmetons club die nu hun hoofden schudden en denken ' stomme tokkie' ik heb een fatsoenlijke baan, nog nooit een bekeuring gehad en met mijn belastinggeld drukken jullie die ruk posters! en ik ben er meer dan klaar mee. zo en dan nu naar mijn werk!

irma zonderboezem | 21-02-14 | 07:19

Dat begint dus al met een flinke portie minachting voor zowel rechtstaat als (interne) partij-afspraken. Heel eenvoudig, pas net als bij alle overige vandalisme-overtreders lik op stuk snelrechtbeleid toe. Afgezien van het wildplakken gaan die uitingen in tegen de kieswet, de interne partij-afspraken en de algemene stemming in de kamer toen deze discussie vier jaar geleden ook al gevoerd werd.

Dus pluk ze van hun stoeltjes in hun partijbureautjes, trek ze zo'n oranje taakstrafhesje aan en laat ze voor het oog van alle media deze poster's door de gehele stad ook zelf weer verwijderen. Nog voor de verkiezingen, welteverstaan.

Ven1V1d1V1c1 | 21-02-14 | 06:52

@poeszje
Je moet de islam juist wel aan de politiek verbinden. Het is een ideologisch systeem, net als socialisme, communisme, nazisme, facisme en concervastisme. En geen religie.

Als je het zo beschouwt en benoemt, met alle uitwassen die daarbij horen, kan je kiezen het te omarmen of te bestrijden. En dan kannje het ook bestrijden met feiten.
Een geloof zit van binnen er kan nooit bestreden worden omdat het gebaseerd is op fabels.

Als er straks een islamitische partij komt,wordt het juist lachen. Dan kan je echt zien wat ze willen en wat ze doen. En waar ze voor staan. En gezien de resultaten in islamitische landen zal dat voor de kiezers en meelopers hard tegenvallen.

Leffe Blonde | 21-02-14 | 06:43

Amsterdam, Rotterdam en Den Haag ..... dat is toch allang verloren land?

supah | 21-02-14 | 06:43

Als Palestijnen de mentaliteit van de PVV-adepten hadden dan was de staat Israël er nooit geweest.

Raymond Reddington | 21-02-14 | 06:17

Je moet de Islam niet verbinden met politiek, daar leent deze uiteindelijk onverdraagzame ideologie zich niet voor.

poeszje | 21-02-14 | 04:52

@Andy Devins | 20-02-14 | 22:50
Dan weet je ook dat onder aanvoering van het CDA deze mensen zo lang mogelijk les en onderricht kregen in hun eigen taal?

miko | 21-02-14 | 03:32

@Ars Vivendi | 20-02-14 | 22:47
Voor jou word dat lijden.

miko | 21-02-14 | 03:30

@gedachtespinsel | 21-02-14 | 00:30
Want er waren vroeger ook zoveel posters in de lokale dialecten.
Buiten dat is dat geen van die groepen zich buiten de Nederlandse maatschappij plaatste behalve een zeer,zeer kleine minderheid.
het Friese bevrijdingsfront had minder aanhangers dan de gemiddelde moskee bezoekers heeft.

miko | 21-02-14 | 03:29

De PVV is weer eens tegen, maar waar zijn ze nu eigenlijk vóór?

Jan Dribbel | 21-02-14 | 02:27

Islamitisch stemvee is er niet, ja op zichzelf dan he, op de Koran, maar verder gaat het niet, ze zijn nog teveel met hun gedachten bij Mohammed, ze zijn totaal niet politiek bewust.

poeszje | 21-02-14 | 02:13

Boeiend... Ik snap werkelijk niet waar mensen zich druk om maken.

zieke hondt | 21-02-14 | 02:09

Nog altijd een ruime 10% VVD-stemmers hier onder de reaguurders/lezers.
Je vraagt je af hoeveel oplichters/regenten en zakkenvullers een partij moet hebben voordat het tot een ieder doordringt.

daytripper | 21-02-14 | 02:06

-weggejorist-

Moi2 | 21-02-14 | 01:49

Het democratische gedeelte van de constitutionele monarchie is er maar weer druk mee. De krabbelaars.

Smaalpapil | 21-02-14 | 01:41

Djengo123 | 21-02-14 | 00:53 | + -1 -
Zoals de PVV al vanaf dag één laat zien kijken ze helemaal niet naar nationaliteit of ras.
De kijken naar de islam en waarschuwen daarvoor!
En als jij je eindelijk eens realiseert dat er geen enkel(!) islamistisch land bestaat waar andere geloven als gelijkwaardig worden behandeld snap je ook waarom de PVV steeds maar weer waarschuwt.
-
De islam verbiedt(!) namelijk multiculti waarbij andere geloven als gelijkwaardig moeten worden beschouwd.
Vandaar dat de Linkse dwang om multiculti bij voorbaat gedoemd was te mislukken en dat ook zeer overtuigend heeft gedaan.
Maar Links blijft met werkelijk de meest idiote wegkijk-argumenten doen alsof er niets aan de hand is.
-
Maar vergis je niet, nu Links zelfs in islamistische talen gaat campagne voeren wil dat zeggen dat ze de handdoek al in de ring hebben gegooid en ons vaderland nu uitleveren aan die islam.
Iets waar de PVV ook al jaren voor waarschuwt.
.
En jij blijft op deze Linkse landverraders stemmen?
Ik denk dat je op de verkeerde plek naar "enge mensen" zoekt.

Moi2 | 21-02-14 | 01:33

@relnicht | 20-02-14 | 23:29
Ja, want stam +t is algemeen beschaafd Nederlands, en stam +d klinkt als West-Bengaals.

Ayatollah Oink-Oink | 21-02-14 | 01:28

De PVV mag zich wel eens wat drukker maken over het steeds kleiner wordende aantal opleidingen waar de voertaal Nederlands is in plaats van Engels. Als we als Nederlanders onze eigen taal al niet eens meer de moeite waard vinden, hoe kunnen we dan van allochtonen verwachten dat ze onze taal leren?

Doldwaas | 21-02-14 | 01:16

Ik vraag me oprecht af: is er iemand die denkt dat dit nog goed komt zonder te knokken??

What a disaster!!

Gerrit gordijnstok | 21-02-14 | 01:14

Alle beetjes helpen. Ik geef ze in dat licht geen ongelijk.

Maar het zou verboden moeten worden. Stemmen is een recht voor elke Nederlander.
Het begrip 'Nederlander'... kan iemand mij dat nog uitleggen?

Lijkt me logisch... | 21-02-14 | 01:01

Als je als Nederlandse politieke partij afhankelijk bent van buitenlanders dan doe je kennelijk iets goed fout voor je vaderland en de Nederlanders.

Moi2 | 21-02-14 | 00:54

Ik ben ook tegen verkiezingsposters in een buitenlandse taal.
Toch vind ik het erg sneaky van Bosma om het te hebben over "islamitisch" stemvee, terwijl we het hebben over de Turkse taal. De reden dat ik nooit op de PVV zal stemmen, zijn net zo goed machtswellustige idioten waar je niet op kunt rekenen, mark my words. Hele enge mensen.

Djengo123 | 21-02-14 | 00:53

All is fair in love and war and ook nog gemeenteraadsverkiezingen enzo.

Lijkt me logisch... | 21-02-14 | 00:50

@rukkieduck | 21-02-14 | 00:41
Is Nederland ooit geweest hoe het moest zijn, en hoe zag het er dan uit in jouw optiek?

gedachtespinsel | 21-02-14 | 00:43

"De Turken en Marokkanen zouden naar Nederland komen voor integratie, zo werd ons verteld.", aldus Martin Bosma.

Nee, de Turken en Marokkanen kwamen naar Nederland omdat ze goedkope arbeid konden leveren. Daar hoorde de gedachte bij dat integratie niet hoefde, omdat ze toch terug zouden keren. Evengoed een gemiste kans dat gastarbeiders uit bepaalde landen in 2014, ongeveer 40 jaar nadat besloten werd dat er gezinshereniging zou plaatsvinden nog steeds een deel van de gastarbeiders uit sommige landen het Nederlands niet beheerst.

Doldwaas | 21-02-14 | 00:41

ik ben toch zo moe en kotsmisselijk van dit soort praktijken PVDA/VVD/D66 om te kotsen deze bende ik stem PVV en niet anders ik wil NL weer terug zo als NL hoort te zijn . in Belgie als je daar een uitkeringszuiger bent wordt je verzocht het land te verlaten hier ben je welkom de bevolking betaald wel nou ja de bevolking is deze schijn democratie spuw zat .

rukkieduck | 21-02-14 | 00:41

Piet van het Padje | 21-02-14
De Nederlandse samenleving is nog nooit een afspiegeling van een modelburger geweest. Het is een ratjetoe van verschillen, maar we delen wel een aantal kernwaarden: geld, taal vlag, paspoort, onderwijs. Hoe verschillend we ook zijn.

sterke koffie | 21-02-14 | 00:38

@Ommezwaai | 21-02-14 | 00:36
Oeh.... Zou zomaar kunnen, verklaar mij dan even waarom ze daar al 6000 jaar succesvol zijn, en wij net een paar honderd jaar? En waarom weten zij zich wel aan te passen en doe jij alles om het tegen te houden?

gedachtespinsel | 21-02-14 | 00:38


Donkersloot | 21-02-14 | 00:34 | + -2 -
Volgens mij zijn er ook genoeg genuanceerde, beargumenteerde plempsels, niet zo selectief lezen svp

ITEACHYOU | 21-02-14 | 00:37

gedachtespinsel | 21-02-14 | 00:11
Ik zou ze voor nog geen miljoen hier toelaten.
En trouwens, hoe komt zo'n figuur aan zoveel geld?
.
Die gast mag dan miljoenen bezitten, qua cultuur -en wellicht geloof- is ie zo arm als een luis.

Ommezwaai | 21-02-14 | 00:36

@Donkersloot | 21-02-14 | 00:34
Tegenhanger van joop.nl, zeur niet!

gedachtespinsel | 21-02-14 | 00:35

Geenstijl; voor het kritiekloos doorgeven van alles wat extreem rechts en PVV is.

Donkersloot | 21-02-14 | 00:34

@Sardonicus | 20-02-14 | 22:42
Nou, heb je precies waar de PVV voor staat, geen regionaal beleid, je moet maar zien in je gemeente, geeft niet hoor, is niet belangrijk...

gedachtespinsel | 21-02-14 | 00:33

@michello | 20-02-14 | 22:42
Alsof het vroeger anders was? Sterker nog, we hadden de Friezen de Limlanders, De achterhoekers, de westlanders, schei toch eens uit man, gezeur over gemeenschap. Ga eens integreren.

gedachtespinsel | 21-02-14 | 00:30

michello | 20-02-14 | 22:42 |
Hier sla je de spijker op de kop. Met jarenlang doelgericht beleid is de Nederlandse maatschappij ten gronde gericht, en wordt ons nu verteld dat we geen cultuur hebben.

Piet van het Padje | 21-02-14 | 00:27


as-saboer | 21-02-14 | 00:15 | + 0 -
In ieder geval voeren ze hun campagne in het Nederlands en niet in het Duits , dat dan weer wel

ITEACHYOU | 21-02-14 | 00:19

@Humpf | 20-02-14 | 22:18
Nou, dat wat er op de posters staat in het Nederlands zegt ook niets.....

gedachtespinsel | 21-02-14 | 00:19

@as-saboer | 21-02-14 | 00:15
Ik vind het wat bot gezegd, maar kan me er wel in vinden. En eigenlijk zegt dat meer over de stemmer dan over degene die ze weet aan te trekken.

gedachtespinsel | 21-02-14 | 00:18

Bosma bedoelt: "De PVV kan niet zonder racistisch en neonazistisch stemvee."

as-saboer | 21-02-14 | 00:15

@Desmoulins | 21-02-14 | 00:11
Zou het? Misschien meenemertje voor je, elke economie op grotere schaal heeft iets meer in te brengen dan een klein achter de heg met vinger wijzend jongetje lijkt me.

gedachtespinsel | 21-02-14 | 00:13

Burgemeesterse als voorzitter van de gemeenteraad krijgen het moeilijk want in de vergaderingen wordt niet alleen Nederlands gesproken, maar ook Turks en Marokkaans. Een gouden tijd voor tolken. Alleen zullen de vergaderingen veel langer gaan duren

bijtertje | 21-02-14 | 00:13

Premier Trutte | 21-02-14 | 00:09 | + 0 -
Jij snapt het echt niet he.... ben jaloers

ITEACHYOU | 21-02-14 | 00:12

@tweetybird | 21-02-14 | 00:00
Ik zou zeggen, vraag bij de efteling nog een plekje voor je vrij hebben...

gedachtespinsel | 21-02-14 | 00:12

@Desmoulins | 20-02-14 | 23:59
Lijkt me wat kort door de bocht in zijn algemeenheid, er zijn zat mensen die met een redelijk kapitaal hier binnen komen, en dan praat ik niet over een paar duizend, die mogen ook wegblijven? Ik ken iemand uit verre oosten die komt met netto kapitaal van meer dan miljoen binnen, wil je die ook weghouden?

gedachtespinsel | 21-02-14 | 00:11

@gedachtespinsel | 21-02-14 | 00:08

Zoals GB dat een steeds groter wordend verlangen heeft om de 'ever closer union' te verlaten? Er is geen groei binnen de Eurozone, er is geen toekomst binnen het Schengen Verdrag, er is alleen maar stagnatie en ellende als we de huidige koers blijven voortzetten.

Desmoulins | 21-02-14 | 00:11

Van mij mag de PvdA in het Turks campagne voeren. Het interesseert me toch niet wat er allemaal op staat.

Premier Trutte | 21-02-14 | 00:09

@Desmoulins | 21-02-14 | 00:04
Oh, zekers, maar bereidt de mensen dan ook even voor dat de totale economie er iets minder op vooruit gaat dan de landen om ons heen. Zou zomaar eens kunnen!

gedachtespinsel | 21-02-14 | 00:08

@Goofy Goofball | 20-02-14 | 22:20
Wauw, hoe vaak hebben ze geen gelijk?

gedachtespinsel | 21-02-14 | 00:04

@Charles Swietert | 20-02-14 | 23:46

En al zouden er onder leiding van de PVV exclusieve handelsverdragen worden gesloten met diverse lidstaten waar u nu zaken mee doet, zult u er nog meer aan verdienen. Nederland die zichzelf vertegenwoordigd binnen de WTO is helemaal zo slecht nog niet.
Ook zonder de EU zullen we een handelsnatie zijn en blijven.

Desmoulins | 21-02-14 | 00:04

@tattooboer | 20-02-14 | 23:50
Rare muziek?
Ik weet van niets......

necrosis | 21-02-14 | 00:01


necrosis | 20-02-14 | 23:58
Op alle drie de vragen : ja
--->

Charles Swietert | 21-02-14 | 00:01

Ik wil dat verkiezingsstrijd postersvoortaan enkel in efteling taal zijn. Want uiteindelijk zijn het allemaal sprookjes die er op verkondigt worden.

tweetybird | 21-02-14 | 00:00

Wat was de server (voor PVV stemmers: opslagvoorziening voor elektronische informatie verwerking) vanavond weer lekker vlot. Chapeau ! ... eh ... Hoed !

Charles Swietert | 20-02-14 | 23:59

De Tweede Kamerleden van Marokkaanse en Turkse komaf spreken zelf niet eens fatsoenlijk Nederlands, laat staan de achterban. Geen Nederlands kunnen spreken, geen Nederlands kunnen schrijven = geen stemrecht.

Desmoulins | 20-02-14 | 23:59

@Charles Swietert | 20-02-14 | 23:46
Ben jij nou werkelijk zo naïef om te denken dat 'Europa' geen zaken meer met Nederland zou willen doen, mocht Wilders MinPres worden?
Weet je waar die angst vandaan komt?
Van de oude, gevestigde politiek die geen oplossing heeft voor de puinhopen die ze zelf veroorzaken/ veroorzaakt hebben!
Net als de ongegronde angst dat zonder de EU 'het licht uitgaat'.
Trouwens, jij ging toch een pint pakken?

necrosis | 20-02-14 | 23:58

Charles Swietert | 20-02-14 | 23:54
Dat is nog geen reden om denigrerend over personeel te praten. U was nooit zo succesvol geworden zonder personeel , toch?

ITEACHYOU | 20-02-14 | 23:58

Het is niet eens de taal, zelfs als het in het Nederlands is klopt er niets van....

gedachtespinsel | 20-02-14 | 23:58

-weggejorist-

Oskaar Blafzuur | 20-02-14 | 23:56

Nee lopend ... maar ga nu wel de daad bij het woord voegen. Ciao :-)

Charles Swietert | 20-02-14 | 23:56

.."Links kan niet zonder islamitisch stemvee"..
En noem dat maar eens dom! Zolang mensen met meerdere nationaliteiten, en met een potentieel ondemocratisch(e) gedachtegoed/cultuur gewoon mogen stemmen en invloed mogen uitoefenen op onze samenleving, is het o zo dom om deze hele puist aan stemvee "links" te laten liggen. Er wonen er per slot van rekening meer dan een miljoen van in Nederland, en ze zijn in de meerderheid in twee van de grootste steden van ons landje. Tot dat ze voor hun zelf beginnen natuurlijk, en zo lokaal, democratisch gekozen mind you..., de dienst kunnen gaan uitmaken! Nog een jaar of 20, en sommige steden hebben een deels islamitische wetgeving, omdat ons zwakke rotte systeem ze de ruimte biedt. Hoe kan je jezelf als bevolking/etniciteit uit je eigen gebied laten verjagen... er is géén mechanisme wat/dat ons (grondwettelijk) tegen dit proces beschermt, en autochtone partijen van linkse origine varen hier wel bij. Vraagje voor de politiek/overheid; hoe lang denken jullie dat zo'n ontwikkeling of situatie nog houdbaar blijft, voordat er Kiev-achtige omstandigheden uitbreken? Kan me niet voorstellen dat de meerderheid van de autochtone bevolking het zover wil laten komen, en dit wel ok vindt....

Nederlanddraaitdoor | 20-02-14 | 23:55

Weten uw werknemers dat u ze ziet als loonslaven?

ITEACHYOU | 20-02-14 | 23:49

De meeste wel ja. Die melden zich ook ziek als ze verkouden zijn. Ik kan dat niet... dat is dan weer de keerzijde.
Niet iedereen kan ondernemer worden heb ik moeten erkennen. Ik denk hooguit 10% van de werkende mensen, de rest heeft toch iemand nodig die zonder voorbehoud verantwoordelijkheden neemt die ze zelf moeten laten liggen. Fact of life.

Charles Swietert | 20-02-14 | 23:54

@necrosis | 20-02-14 | 23:39
Ja, naast micky mouse, achter me een brandweerauto en voor me 2 indianen en rare muziek om me heen, maar daar weet jij vast meer van!

tattooboer | 20-02-14 | 23:50

Charles Swietert | 20-02-14 | 23:46 | + 0 -
God, wat bent u blij met uzelf met uw denigrerende opmerking. Weten uw werknemers dat u ze ziet als loonslaven?

ITEACHYOU | 20-02-14 | 23:49

@Charles Swietert | 20-02-14 | 23:42
Niet met de 4WD, hè.....

necrosis | 20-02-14 | 23:49

sterke koffie | 20-02-14 | 23:40
Verkiezingasposters zouden mensen binden? Zoiets als 'Samen Sterk'? Joh, jij moet PvdA gaan stemmen :-)

Charles Swietert | 20-02-14 | 23:49

@Charles Swietert | 20-02-14 | 23:11
"Leer dit: vooruitgang en globalisatie gaan noodzakelijkerwijs hand in hand."

En dat is dus feitenvrije, ongefundeerde D66-lulkoek.

Vooruitgang en persoonlijke vrijheid gaan hand in hand, omdat vooruitgang het gevolg is van innovatie, en innovatie het gevolg van onafhankelijk, creatief denkvermogen van individuën, en de mogelijkheid om dat ook tot uiting te brengen. En dat kan op haar beurt weer niet bestaan zonder de persoonlijke vrijheid, die daarvoor nodig is.

Globalisering brengt alleen vooruitgang teweeg, als deze globalisering de persoonlijke vrijheid van de bevolking vergroot. De huidige globalisering via de EU bewerkstelligt het tegenovergestelde.

Russells Teapot | 20-02-14 | 23:48

@La Bailaora | 20-02-14 | 23:13
Er zit iets sinisters achter dit beleid, iets heel erg donkers.
Onderbuikgevoel :)

Jim Lovell | 20-02-14 | 23:47

We maken ons liever druk over zwarte piet..... Dan komt men wel in beweging, echt, ik krijg er hoofdpijn van

ITEACHYOU | 20-02-14 | 23:47


necrosis | 20-02-14 | 23:39 | +
Nee, MKB'er. Dus niet blij met dit kabinet, heb er ook niet op gestemd. Aangezien 80% van mijn omzet binnen Europa wordt afgenomen moet ik van de PVV echter he-le-maal niets hebben. PVV aan de macht betekent voor mij direct bijstand. Alleen loonslaven krijgen een uitkering, ondernemers krijgen niets.

Charles Swietert | 20-02-14 | 23:46

@Zupschufter | 20-02-14 | 23:32
Je toont alleen je eigen zwakheden nu.

tattooboer | 20-02-14 | 23:44

Of het nu Arabisch is of Frans, opzouten, campagne voor je in je moerstaal stelletje minkukels!!!!!

ITEACHYOU | 20-02-14 | 23:43

Mensen, vrijheid van meningsuiting, remember? Als de PvdA haar mening in het Turks meent te moeten uiten, dan mag ze dat. De kiezer rekent er wel mee af en daar kan ik niet mee zitten.Interessanter vind ik het om de vertalingen van preken van haat-imams te mogen lezen, die doen er toe. PvdA posters waren sowieso nooit erg interessant. Samen Sterk !
I'm off ... pintje pakken.

Charles Swietert | 20-02-14 | 23:42

Charles Swietert | 20-02-14 | 23:19
Een boek van Bernlef een anker. Natuurlijk joh, Bernlef bindt mensen, verkiezingsposters niet. Gouden vondst. En dat posteert zich als cosmopoliet. Je minachtende reactie erachteraan zegt alles. Argumenten op, dan maar op de man spelen.

sterke koffie | 20-02-14 | 23:40

Smerige politici, niet te geloven, campagne voeren in een vreemde taal , zijn ze nu helemaal van de pot gerukt? Wat moeten we hier nu mee? Wat voor signaal geef je als politiek af? Hoe kunnen deze mensen zich nog in de spiegel aankijken? Uit protest niet gaan stemmen, laat de democratie maar knallen. Laat je niet gebruiken als stemvee. Ik moet steeds weer denken aan het tv debat dat stond gepland na de verkiezingen een aantal jaren terug . Voor de verkiezingen waren de dames en heren politici niet van de beeldbuis te rammen. Toen de strijd gestreden was hadden de dames en heren geen zin meer in het debat en werd het afgelast. Pure disrespect voor de kiezer, het volk en het land. Ongelooflijk. De media in nl is ook zo rot als wat. Waar zijn de journalisten die deze beerput eens opentrekken en de politici het vuur aan de schenen leggen? Wanneer staat er eens een beweging op die zonder populisme het volk in beweging kan krijgen om hiertegen te ageren? WANNEER?????

ITEACHYOU | 20-02-14 | 23:40

@Charles Swietert | 20-02-14 | 23:35
Je zit in de baantjescarrousel van PvdA?

necrosis | 20-02-14 | 23:39

@Charles Swietert | 20-02-14 | 23:35
Daar zit ik dus ook ongeveer.

tattooboer | 20-02-14 | 23:38

relnicht | 20-02-14 | 23:29 |
Laten we maar niet over lidwoorden of interpunctie beginnen dan...

Ik was in Haren | 20-02-14 | 23:37

Dandruff | 20-02-14 | 23:33 |
Als dat de keuzes zijn, dan ben ik een trol. Maar alleen voor jou dan hè ...

Charles Swietert | 20-02-14 | 23:37

@relnicht | 20-02-14 | 23:29
Het is 'simpel Tokkie stemvee', niet 'simpele'.
Ik denk, ik meld het even....

necrosis | 20-02-14 | 23:37

Denk dat die zak al vol is van jouw belastinggeld...

pim achtertuin | 20-02-14 | 23:27

Boekhoudprogramma Cash toont feilloos aan dat ik sinds 1993 meer dan 3 miljoen aan Apeldoorn heb overgemaakt. En met de BPM op mijn 4WD financieer ik jaarlijks een gezin in de bijstand. Nou jij weer.

Charles Swietert | 20-02-14 | 23:35

@relnicht | 20-02-14 | 23:29
In de eerste zin al een taalfout maken. En dan daarna de leraar Nederlands gaan uithangen. Je moet maar durven.

La Bailaora | 20-02-14 | 23:34

@Charles Swietert,

Ik bewonder uw vermogen om de essentie van elke discussie precies te missen.

Bent u een trol of haat u de democratie?

Dandruff | 20-02-14 | 23:33

Ik kan wel oproepen om de barricades op te gaan. Misschien komen er wel mensen opdagen en ik zal er zelf ook zijn. En dan?

Wat we nodig hebben is iemand die ons prikkelt om verdomme met z'n allen de bips van de bureaustoel te heffen en ons te verzamelen op 1 tijd op 1 plek. Waar we de toegestroomde media vertellen wat er aan de hand is. En hoe we erover denken.

Ik vrees dat er niemand voor te porren is om zoiets te organiseren, en dat de reaguurders verstek laten gaan.

Zupschufter | 20-02-14 | 23:32

tattooboer | 20-02-14 | 23:29
Inderdaad prachtig Nederlands.

Charles Swietert | 20-02-14 | 23:31

pim achtertuin | 20-02-14 | 23:26
Had Pim eigenlijk een actertuin bij dat huis? Kom, hoe heette dat huis ook al weer. O ja ... Palazzo di Pietro .... MOEHAAHAHAHAHA...

Charles Swietert | 20-02-14 | 23:30

@pim achtertuin | 20-02-14 | 23:27
*huilt*

necrosis | 20-02-14 | 23:30

@Dandruff | 20-02-14 | 23:26
U mag dan een newbee zijn,veel hollandse kusjes!

pim achtertuin | 20-02-14 | 23:29

En de PVV kan niet zonder simpele Tokkie stemvee. Waarvan je je ook kunt afvragen of dat deel van de bevolking de Nederlandse taal machtig is aangezien het overgrote deel o.a. denkt dat het stam +d is ipv stam +t (ik denk; ik meld het maar even voordat dat volk niet begrijpt wat daar fout aan is...).

relnicht | 20-02-14 | 23:29

Het zal wel eerder opgemerkt zijn maar dit:
"Want een volk dat voor verkiezingsposters zwicht, copuleert weldra met neef en nicht. Enfin, u snapt ons wel."
mensen, is de zin van de week, de eeuw, de decennium en de eeuw, wellicht het millennium. Ik wil hem op stickers, poster en aan de muur in de tweede kamer! Als de rellen uitbreken beloof ik u allen deze zin op de achterste muur te taggen.

tattooboer | 20-02-14 | 23:29

@Charles Swietert | 20-02-14 | 23:21
Links was ook degene die begon om het electoraat weer uit hun auto te pesten met milieu-gelul, steeds hogere accijnzen, kwartje van Kok (de oud-vakbondsman), slurptax, etc.
Enne.... die auto hebben ze niet gekregen, daar moest je als arbeider vroeger 6 dagen per week voor werken.

necrosis | 20-02-14 | 23:27

@necrosis | 20-02-14 | 23:21
Denk dat die zak al vol is van jouw belastinggeld...

pim achtertuin | 20-02-14 | 23:27

@Treinende rechter,

Je snapt de essentie van democratie niet, daarom vergelijk je appels met olifanten.
Iemand die de Nederlandse taal niet machtig is (en daar zijn die Turkse posters voor bedoeld) heeft dus ook geen idee wat er in de Nederlandse maatschappij speelt, wat de problemen zijn, en wat de verschillende parttijen voor oplossingen aandragen. De gemiddelde PVV stemmer weet dat wel.

Een nog groter probleem is echter dat we hier te maken hebben met een racistische clancultuur en cliëntisme. Denk aan de Turkse "overnames" van GL en PvdA fracties in oa Den Haag en Rotterdam de laatste jaren. Daar werden ervaren politici op ledenvergaderingen weggestemd door Turkse "leden" die eenmalig langskwamen om "hun" Turkse kandidaat in het zadel hielpen. Vandaar dat er zo vaak allochtone kandidaten uit clanculturen dmv voorkeursstemmen gekozen worden, ondanks aangetoonde ongeschiktheid.

Die posters onderstrepen dat cliëntisme en racisme wezenlijk voor PvdA, GL en D'66 geen probleem zijn. Voor de Nederlandse democratie is dat echter wel een probleem; denk aan het vervolgen van klokkenluiders die antisemitisme en brandgevaarlijke internaten aan de kaak stelden, door Turkse politici; en denk aan de regelmatige onrechtmatige inmenging van de Turkse regering in onze politiek.
Zo verstuurde Turkije ruim 100.000 e-mails naar Turkse personen en bedrijven met een D'66 stemadvies, vanwege hun standpunt dat D'66-politici de Armeense genocide mogen ontkennen.
Denk ook aan (mee door Turkije georganiseerde) protesten tegen niet-islamitische gastgezinnen.
Denk aan het feit dat zowel Turkije als Marokko "hun" onderdanen verplichten hun dubbele nationaliteit te behouden; zelfs Turkse/Marokkaanse namen aan hun kinderen te geven (Koerdisch of Berbers of Nederlands is verboden); zich aan Turkse/Marokkaanse wetgeving te houden; Turkse dienstplicht te vervullen dan wel af te kopen, etc.

Dit gaat allemaal veel verder dan je denkt.

Dandruff | 20-02-14 | 23:26

@Charles Swietert | 20-02-14 | 23:11
Geef het maar namen,ik wil in een land wonen waar nederlands wordt gesproken! Dat men engels leert/spreekt op scholen en werkvloeren oké,maar niet bij Pim Achtertuin.En dat is geen keuze naar een recht!
En inderdaad,globalisering maakt veel kapot, alles in naam van de welvaart en het geld,om te kotsen!

pim achtertuin | 20-02-14 | 23:26

Het is vooral buiten de universiteit waar slechte taalvaardigheid een rol speelt in het dagelijks leven.

Ik was in Haren | 20-02-14 | 23:20 |
Dat ben ik met je eens. Maar die posters ondermijnen de taalvaardigheid niet hoor. Met evenveel recht kun je zeggen dat benamingen als 'coffee corner' en dergelijke problematisch zijn. Dat is alleen zo voor mensen die tijd hebben voor dat soort problemen.

Charles Swietert | 20-02-14 | 23:25

@Romanov | 20-02-14 | 23:02
Twee domme opmerkingen. Valt me van je tegen, dude.

Lewis Lewinsky | 20-02-14 | 23:22

Links heeft haar oude electoraat gewoon in de steek Russells Teapot | 20-02-14 | 23:18
Dat ouwe electoraat was een auto beloofd. Die hebben ze gekregen. En toen werden ze rechts. Het kan raar lopen.

Charles Swietert | 20-02-14 | 23:21

@Charles Swietert | 20-02-14 | 23:15
Bosma steelt het in ieder geval niet van mij!
Dat doet (oa) de PvdA namens alle uitkeringstrekkers die geen baan kunnen krijgen omdat ze geen Nederlands spreken.
Steek die maar in je zak!

necrosis | 20-02-14 | 23:21

@Ars Vivendi | 20-02-14 | 22:44
Gefeliciteerd ;)

Lewis Lewinsky | 20-02-14 | 23:21

Charles Swietert | 20-02-14 | 23:11 |
Op de universiteit zijn er ook niet zoveel problemen. Het is vooral buiten de universiteit waar slechte taalvaardigheid een rol speelt in het dagelijks leven.

Ik was in Haren | 20-02-14 | 23:20

@Charles Swietert | 20-02-14 | 23:15
De PVV voert toch geen campagne in het Engels of Hebreeuws? Dus waarom zouden ze dan hypocriet zijn?

Russells Teapot | 20-02-14 | 23:20

zullen we alle ankers van de Nederlandse samenleving maar afschaffen dan?
sterke koffie | 20-02-14 | 23:15 |
Ik kan met de beste wil van de wereld een partijposter van de PvdA niet als anker zien. Het is een stuk papier, meer niet. Over een maand ligt ie in de kattenbak. Een boek van Bernlef, dát is een anker. Of beter nog, van Kader Abdolah. Maar weet jij veel.

Charles Swietert | 20-02-14 | 23:19

@Romanov | 20-02-14 | 23:02
Haha, jij bent dom.

Bosma zegt toch nergens dat links niet bestond voor de islamitische immigratie op gang kwam? Links heeft haar oude electoraat gewoon in de steek gelaten voor het nieuwe.

En als je roept dat nieuwkomers de Nederlandse taal machtig moeten worden, maar campagne voert in het Turks, geef je daarmee aan dat het dus acceptabel is, dat mensen geen Nederlands spreken. En dan ben je dus hypocriet. Er is niemand die beweert dat verkiezingsposters dienen om mensen de taal aan te leren.

Dus de beide standpunten die jij hier aanvalt, worden helemaal niet ingenomen door Bosma of iemand anders. Het enige wat je met je tegel duidelijk maakt, is dat je gewoon niet begrijpt, wat de argumenten van de man zijn.

Russells Teapot | 20-02-14 | 23:18

Charles Swietert | 20-02-14 | 23:15
Dat is dan tenminste nog eerlijk geld.
Die socialistische dundassen roven en stelen alsof het een lieve lust is.
Die gebruiken dus gewoon geroofd geld.

Ommezwaai | 20-02-14 | 23:17

@Ik was in Haren | 20-02-14 | 23:06
Heb je het filmpje gezien?
En dan met name die (waarschijnlijk) Marokkaanse man die zei dat hij niet goed Nederlands sprak (understatement)?
Dat kwam, volgens hem, omdat hij alleen met Marokkanen werkt....
Dat bevestigt wat ik al tijden loop te blèren in de panelen: segregatie, eilandjesvorming en parallelle samenlevingen onder de paraplu die we 'maatschappij' noemen.
En daar ligt het grootste probleem van het kabinet, te slap om eens met de vuist op tafel te slaan en te EISEN dat iedereen de Nederlandse taal leert.
Overigens zal Samsom een dergelijke eis nooit durven ondersteunen, dan houdt hij geen zetel meer over.
Een slappe zak is het!

necrosis | 20-02-14 | 23:17

En dat van een partij die met Shekels en Dollars is opgetuigd. Wát een hypocriete kolerelijer is die Bosma.

Charles Swietert | 20-02-14 | 23:15

Charles Swietert | 20-02-14 | 23:11
Beste, hoe verhoudt zich jouw wensdroom tot globalisatie tot de constitutie, zullen we alle ankers van de Nederlandse samenleving maar afschaffen dan? Waarom zouden we nog belasting betalen, als wereldburger eis ik het belastingstelsel van Burkina Faso. Hoef ik minder af te dragen. Geheel gerechtvaardigd in jouw visie want we zijn wereldburger nietwaar.

sterke koffie | 20-02-14 | 23:15

Sluipenderwijs wordt de invloed van het Nederlandse volk op haar eigen overheid teniet gedaan, zowel door ondermijning van de democratie dmv partijpolitiek (denk aan Tapsterk), als door demografische oorlogvoering, door kansarm, kneedbaar stemvee te importeren om het autochtone electoraat op termijn weg te kunnen concurreren.

PVVers zeggen geregeld dat de islamitische gemeenschappen in Nederland binnen gehaald zijn door linkse partijen als "islamitisch stemvee." Dat komt hen op de nodige kritiek te staan van deze linkse partijen, maar die bevestigen vervolgens alles wat de PVV zegt door bijvoorbeeld dit soort verkiezingsposters.

Naarmate er meer mensen bijkomen, die de Nederlandse taal, cultuur en soms zelfs rechtsstaat verwerpen, worden links-elitaire partijen ook steeds openhartiger in hun steun voor deze mensen. Tien jaar geleden leek het mij ook nog vergezocht, dat de PvdA de grenzen open had gegooid met het bewuste doel om zich van stemvee te voorzien, maar nu komt datzelfde stemvee de PvdA toch wel bijzonder goed uit. Het kan toch bijna niet, dat die partij dit 30 jaar geleden niet voorzien had, toen de hordes buitenlanders binnen begonnen te stromen.

Het is echt vijf voor twaalf. Wij zijn nu nog in de meerderheid. Maar als dit zo doorgaat, zullen onze kinderen dat niet meer zijn.

Daarom hebben wij de verantwoordelijkheid om deze ontwikkeling een halt toe te roepen, voor het te laat is. Grenzen dicht, en geen stemrecht meer voor mensen die de taal niet machtig zijn, de Nederlandse cultuur of rechtsstaat verwerpen, een dubbele nationaliteit hebben en/of minder dan tien jaar in dit land wonen.

Russells Teapot | 20-02-14 | 23:14

@Jim Lovell | 20-02-14 | 23:04
Dat de economie op deze manier zo gaat instorten is wel duidelijk. Echter, wat ook duidelijk is is dat dit gewoon door de overheid wordt veroorzaakt, sterker nog, door Brussel. Zo ook zit het achter de multiculti:
www.bbc.co.uk/news/uk-politics-1851939...

De economie in Engeland is overigens aan het groeien, er komen banen bij. Dat kan de rest van Europa niet zeggen. Maar goed, ik geef je gelijk dat met dit beleid die opleving geen lang leven geschoren is.

La Bailaora | 20-02-14 | 23:13

omdat je mensen niet buiten wil sluiten van je verkiezingsprogramma.

sterke koffie | 20-02-14 | 23:10

Hypocriet gezwets. Geen enkele van de mensen die aanstoot nemen aan die posters overweegt op de PvdA te stemmen.

Charles Swietert | 20-02-14 | 23:13

pim achtertuin | 20-02-14 | 23:09
Op de universiteit gaat ook bepaald niet alles in het Nederlands hoor. Far from ...
Leer dit: vooruitgang en globalisatie gaan noodzakelijkerwijs hand in hand. Wil je geen globalisatie, ga dan in Noord Korea wonen.

Charles Swietert | 20-02-14 | 23:11

zeg maar jansen | 20-02-14 | 22:51
Was bekomt aus eine freier wenn er heiratet?
Ein unfreier.
(Oud Duits gezegde)
---
Ik heb geen verstand van oud-Duits, maar dat 'bekommen' ooit de betekenis van 'worden' heeft gehad lijkt me onwaarschijnlijk.
Ik denk dan eerder aan:
Was wird aus einem Freier wenn er heiratet?

WirMachenMusik | 20-02-14 | 23:11

Charles Swietert | 20-02-14 | 23:03
Knap om appels met peren te vergelijken. Een onderling gesprek tussen havenwerkers heeft een heel andere lading dan een verkiezingsposter. Al praten ze Swahili in de haven. Zal me worst zijn, maar iets fundamenteel. Al is het niet uit fatsoen, dan is het ook nog omdat je mensen niet buiten wil sluiten van je verkiezingsprogramma.

sterke koffie | 20-02-14 | 23:10

@Charles Swietert | 20-02-14 | 23:03
Om de simpele reden dat we hier in NEDERLAND zijn! En u heeft nog wel gestudeerd! oh.. wacht even...

pim achtertuin | 20-02-14 | 23:09

Ik ben alle politici beu.
Opponken.

Willem de Hijger | 20-02-14 | 23:08

@Ars Vivendi | 20-02-14 | 22:55
Toch wel onder huwelijkse voorwaarden?
Maar wel gefeliciteerd!!

Jim Lovell | 20-02-14 | 23:07

Romanov | 20-02-14 | 22:58 |
Dat 'makkelijk' is nou juist het hele probleem. Makkelijk te begrijpen, makkelijk geld krijgen, makkelijk dit, makkelijk dat. Het zou goed zijn als mensen eens wat meer moeite moesten doen om mee te draaien in onze samenleving. Dat levert hen een grotere waardering van zichzelf op en, waarschijnlijk, minder scheve gezichten van medebewoners.

Ik was in Haren | 20-02-14 | 23:06

plus ar

Charles Swietert | 20-02-14 | 23:05

Ik vind dat alle talen verboden moeten worden.... veel rustiger!

pim achtertuin | 20-02-14 | 23:05

@La Bailaora | 20-02-14 | 22:59
Dat gebeurt pas wanneer de economie echt instort, eind dit jaar of begin 2015.
Maar England was al demografisch al verloren.

Jim Lovell | 20-02-14 | 23:04

Wat een gezeik eigenlijk. Ze praten al dertig jaar Turks in de haven en geen haan die erna kraaide. Maar op een poster zou het een probleem zijn ? F*ck off.

Charles Swietert | 20-02-14 | 23:03

- Links bestond al voordat er islamitische allochtonen in Nederland waren. Bosma lult dus weer eens peop.

- Een politieke campagne is niet bedoeld om mensen te prikkelen een taal te leren.

Romanov | 20-02-14 | 23:02

Half off topic, maar toch wel weer ter zake doende:

Ook in Engeland is de politiek er niet meer voor de autochtone bevolking. Men kan daar als buitenlander ook, bevolen door Brussel, direct uitkeringen ophalen. Check vooral de reacties onder het artikel. Dit gaat niet goedkomen in Europa:
www.dailymail.co.uk/news/article-25630...

Ik denk dat de eerste 'Westerse' tegenreactie tegen onze leiders daar gaan beginnen, of in Frankrijk/Zuid Europa.

La Bailaora | 20-02-14 | 22:59

Ja, wat wil je dan? Dat die mensen niet weten waar ze op stemmen? De eerste generatie spreekt inderdaad onvoldoende Nederlands om alles makkelijk te kunnen begrijpen. Dat houdt een keer op. Die mensen zijn over enkele tientallen jaren allemaal dood.

Romanov | 20-02-14 | 22:58

Als je massaal je achterban hebt laten overvliegen uit den vreemde zul je er ook mee moeten dealen. Hallo links. Succes er mee.

sterke koffie | 20-02-14 | 22:57

Ars Vivendi | 20-02-14 | 22:53
Ja, dan schuif ik haar door naar CornholioNL.

Ommezwaai | 20-02-14 | 22:55

@Ik was in Haren | 20-02-14 | 22:52
Ik ben niet zo goed in JA zeggen. Ik ga oefenen ;-)
Maar ik beloof niks.

Ars Vivendi | 20-02-14 | 22:55

Dientengevolge heb ik haar ten huwelijk gevraagd.
Ze heeft JA gezegd!!!
Ars Vivendi | 20-02-14 | 22:44
Niets bijzonders... daar zeggen alle nederlandse vrouwen JA op...

duitse herder | 20-02-14 | 22:54

@Ommezwaai | 20-02-14 | 22:50
Absoluut vrijgezel!
Kinderen geen bezwaar?

Ars Vivendi | 20-02-14 | 22:53

Ars Vivendi | 20-02-14 | 22:48 |
Ik vrees dat vooral jij vanaf nu JA zult moeten gaan zeggen in jullie relatie. Toch gefeliciteerd!

Ik was in Haren | 20-02-14 | 22:52

Ars Vivendi | 20-02-14 | 22:48 Was bekomt aus eine freier wenn er heiratet?

Ein unfreier.

(Oud Duits gezegde)

zeg maar jansen | 20-02-14 | 22:51

Vrouw op het einde heeft zeker een punt, ik stoor me daar ook steeds meer aan. Betrapte mezelf er laatst ook weer op bij de shoarma tent. Zit je als klant te wachten op je pizza, praten ze continue in hun taal, hele gesprekken. Het voelt alsof je er niet bent ofzo, alsof je niet bestaat. En natuurlijk dat je helemaal niets verstaat, alsof je op vakantie bent in eigen land. Het geeft toch op z'n minst een vrij lullig gevoel. Het is dat ik op ''pizza dag'' vaak echt zin in pizza heb.
Vroeger heb ik het wel eens meegemaakt dat wat turken in het turks bezig waren en ik het woord ''ibne'' hoorde. In een reactie keek ik naar ze en grijsde even terug..
Ze doen het ook omdat het kan en maken er soms een spelletje van. Of dat je het woord ''Hullande'' hoort. Ze houden je soms straal voor de gek. Het is verschrikkelijk en zou verboden moeten worden.

Robertski | 20-02-14 | 22:51

-weggejorist-

Botte Hork | 20-02-14 | 22:51

@Ommezwaai | 20-02-14 | 22:45
Ik wens u veel wijsheid toe...

Ars Vivendi | 20-02-14 | 22:51

er word niet meer aan de echte Nederlanders gedacht.. wij als Nederland steeds veranderen vanwege de verschillende ''culturen'' we bouwen verdomme zelfs moskeeën en dan nog geen Nederlands leren? kom op zeg..

ILanyra | 20-02-14 | 22:50

Ik ben nog opgegroeid, in de jaren 70, met het idee dat die taalachterstand van de gastarbeiders binnen 1, maximaal 1,5 generaties zou zijn opgelost. En dat had ook makkelijk gekund. Bij de Chinezen in NL gaat dat vanzelf; andere groepen moet je wat meer achter de broek zitten. Zolang het belangrijkste gedeelte van de integratie (De taal leren) niet wordt afgedwongen/ aangemoedigd is de rest van het integratieproces ook gedoemd te mislukken.

Andy Devins | 20-02-14 | 22:50

Ars Vivendi | 20-02-14 | 22:47
Vrijgezel?
CornholioNL was eerst hoor!

Ommezwaai | 20-02-14 | 22:50

Heeft uw vriendin toevallig nog een leuke zus ? Ik ben nog op zoek...

CornholioNL | 20-02-14 | 22:45 | + -1 -
Die is al met haar neef getrouwd.

Charles Swietert | 20-02-14 | 22:49

En ondertussen gaat de islamisering van Nederland gaat gewoon door.
*emmer vol kotsen doet*
'Eigen volk laatst!' Waar een klein land groot in kan zijn.

Botte Hork | 20-02-14 | 22:49

@Humpf | 20-02-14 | 22:45
Het is echt! Ze heeft JA gezegd!

Ars Vivendi | 20-02-14 | 22:48

Ars Vivendi | 20-02-14 | 22:44
Ja, van harte!
Wanneer mogen we de invitatie voor dit spektakel verwachten?

Ommezwaai | 20-02-14 | 22:48

@CornholioNL | 20-02-14 | 22:45
Ja die heeft ze, ze woont in Leiden.

Ars Vivendi | 20-02-14 | 22:47

De waanzin voorbij dit.

brutus68 | 20-02-14 | 22:46

Duh² | 20-02-14 | 22:44 Aangezien Sint Nicolaas de bisschop van Mira was is dat eigenlijk helemaal geen gek idee.

zeg maar jansen | 20-02-14 | 22:45

@De Treinende Rechter | 20-02-14 | 22:39
Ik stem niet geheel toevallig PVV.
Mocht Geert ooit zo groot worden om echt te gaan regeren, heeft hij mijn zeggen.
Maakt hij er een puinhoop van, mag je mij erop afrekenen.
Voorlopig heeft de PVV nog nooit geregeerd, dus de puinhopen komen van elders.
*vieze blik naar Rutte en Didi werpt*

necrosis | 20-02-14 | 22:45

@Ars Vivendi | 20-02-14 | 22:44
Gefeliciteerd dan maar.

Humpf | 20-02-14 | 22:45

Ars Vivendi | 20-02-14 | 22:43 |

Heeft uw vriendin toevallig nog een leuke zus ? Ik ben nog op zoek...

CornholioNL | 20-02-14 | 22:45

De Treinende Rechter | 20-02-14 | 22:39 |
U vergeet nog 'mensen die een positieve (economische) bijdrage leveren aan de maatschappij' te benoemen.

Ik was in Haren | 20-02-14 | 22:45

Ars Vivendi | 20-02-14 | 22:43
Dat zijn nog eens wijze uitspraken en zo hou ik ook weer werk.
*Therapie bedenkt*

Ommezwaai | 20-02-14 | 22:45

@Ars Vivendi | 20-02-14 | 22:43
Dientengevolge heb ik haar ten huwelijk gevraagd.
Ze heeft JA gezegd!!!

Ars Vivendi | 20-02-14 | 22:44

Voor je het weet wordt een komend Zwarte Pieten-debat in de raadszaal in het Turks gevoerd. Als vorm van 'recht op meningsuiting', nietwaar, Jozius van PVVDAartsen?!

Duh² | 20-02-14 | 22:44

Bosma moet gewoon Turks leren.

Opgelost.

zeg maar jansen | 20-02-14 | 22:44

Mijn vriendin zegt desgevraagd iets heel verstandigs.
'Mensen die Türkse verkiezingsposters goedkeuren zijn ziek, die moeten ze ophalen in een busje, in een dwangbuis en onder psychiatrische behandeling stellen'.

Ik hou van mijn vriendin.

Ars Vivendi | 20-02-14 | 22:43

Kon ik maar PVV stemmen in Utrecht, dan was ik gaan stemmen. Mijn vertrouwen in de politiek is niet meer. Het is op en ik ben er klaar mee.

Sardonicus | 20-02-14 | 22:42

Ergens logisch, als je een multiculturele *kots* samenleving hebt, dan heb je ook een multilinguïstische samenleving. Dat is Nederland 2014, het is ook eigenlijk geen samenleving meer. Niet in de zin dat we nog één volk zijn. We zijn een multi-individualistische samenleving geworden: geen voor allen, allen voor geen.
Alleen betalen mogen we voor allemaal. Want solidair moeten we nog wel zijn, ook al voelen we ons niet solidair meer. Gemeenschapsgeld? Welke gemeenschap?

michello | 20-02-14 | 22:42

Bosma is hypocriet. Driekwart van zijn fractie spreekt in het openbaar Bargoens.

Charles Swietert | 20-02-14 | 22:42

@ Ommezwaai | 20-02-14 | 22:40 | + 0 -

Dondert niet, als ze maar gaan stemmen voor hun eigen belang als iedere stemgerechtigde in Nederland.
Want zo rolt de democratie.

De Treinende Rechter | 20-02-14 | 22:42

"Want een volk dat voor verkiezingsposters zwicht, copuleert weldra met neef en nicht."
Briljant gevonden. Spijtig genoeg signaleert dit het begin van het einde. NL is geen democratie meer, maar een partijpolitiek verdeeld zootje. Partijen dingen naar de gunst van minderheden met buitenlandse agenda's. De meerderheid, de autochtoon, staat buiten spel in dit verrotte systeem, en blijft dat als een kudde makke schapen. Eigenlijk zouden we Oekraïense toestanden moeten hebben.

Fijnstoffer | 20-02-14 | 22:42

De Treinende Rechter | 20-02-14 | 22:37
Waarschijnlijk bent u dan van Turkse komaf en kunt de posters wel lezen.

Ommezwaai | 20-02-14 | 22:40

Iedereen die stemt is medeverantwoordelijk voor deze idioterie. Sterker nog, degenen die stemmen keuren dit dus goed. Die geven hun stem weg aan een totaalidioot die de komende 4 jaar namens jou (je moet zelf je bek houden dus) gaat bepalen wat goed voor je is.

Als je stemt ben je niet goed snik.

Parsons | 20-02-14 | 22:39

De Treinende Rechter | 20-02-14 | 22:37 |

Tja, zeggen waar het op staat zie je een PvdA'erT nooit doen...

CornholioNL | 20-02-14 | 22:39

oh nee, sorry, waar het PVV kiezers betreft is het geen vee maar zijn het stemmers, electoraat en henkeningrid. *stop de tijd*

De Treinende Rechter | 20-02-14 | 22:39

@CornholioNL | 20-02-14 | 22:21
Ik mis het Groene Zoodje.....

necrosis | 20-02-14 | 22:39

het "weg met ons" klinkt tegen de verdrukking in steeds nadrukkelijker uit de slinkse hoek. de arbeider is aan de kant gedonderd door de pvda. de zielige moslimgemeenschap blijkt meer potentie te bevatten wanneer het op stemmers aankomt.
vandaag in Kiev, morgen in Den Haag?

kaplaarzenverkoper | 20-02-14 | 22:38

Iek ook stemmen die Pee-Fan-Die-Aa. Sij sorg iek geld krijg fan die regiering. En iek niet meer naa die lant hoef te reis om geld fangen. Sij nu meteen op die toerkse bank geld betaal. Ies feel handig. Iek nu in toerkij blijf.

meneer Nielson | 20-02-14 | 22:38

en het stemvee van de Peeveevee, vreet natuurlijk de opmerking van meneer Boosma.

De Treinende Rechter | 20-02-14 | 22:37

Dit is Nederland!
Hier spreken we Nederlands, god gloeiende.

Deze tegel is niet des Ars' maar het moest echt even.

Ars Vivendi | 20-02-14 | 22:37

De Aarsonaut | 20-02-14 | 22:33
Dat vinden ze nu eenmaal fijn, onze socialisten.
Zonder de Turken halen ze waarschijnlijk de kiesdrempel niet eens meer.
Op de keper beschouwd is een stem op Geert uiteindelijk een stem minder op de PVDA.....

Ommezwaai | 20-02-14 | 22:36

Verplichte taaltest invoeren in NL dus. Jij geen Nederlands spreken? Jij niet stemmen.
Geen Nederlands spreken? Geen paspoort. En ook gelijk opbokken.
Tijd voor keiharde aanpassing van deze onzin. Ze hebben zilch maar aan te passen.
Stelletje onaangepaste analfabete middeleeuwers.

Botte Hork | 20-02-14 | 22:35

Kom op jongens.
Blijven lachen.

jemoert | 20-02-14 | 22:35

De Aarsonaut | 20-02-14 | 22:33
Zijn in de jaren '70 afspraken over gemaakt:
Islamiseren voor olie.

BedrijfsTijgerT | 20-02-14 | 22:35

Ik ga steeds beter begrijpen waarom de PVDA en de VVD dit crematorium beleid voeren. Ze verstaan de echte Nederlanders niet meer. Ze begrijpen alleen nog het Marokkaans en Turks vandaar die posters. Foutloos Nederlands schrijven is er niet meer bij.

Therapietje | 20-02-14 | 22:34

Pvda freak: 'Als je daar meer mensen mee weet te bereiken is dat geen enkel probleem'...'je moet mensen ook informeren met turkse posters'.
.
Wat 'n kul.
Als ze geen nederlands kennen, en dus ook de politiek helemaal niet kunnen volgen, hoe is het dan mogelijk om uberhaupt een keuze te maken.
Hoe is het mogelijk dat ze een keuze mogen maken.
Het is zoiets als verstandelijk gehandicapten laten stemmen, nadat ze eerst is ingepeperd om op een bepaalde partij te stemmen.

Rest In Privacy | 20-02-14 | 22:34

Waarom mogen Turken in Nederland stemmen? Dat slaat helemaal nergens op.

De Aarsonaut | 20-02-14 | 22:33

In Nederland spreekt men:
A: Turks
B: Arabisch
C: Leugenachtig
D: Nederlands
En waarschijnlijk ook in die volgorde.

Dezenaamhier | 20-02-14 | 22:32

chiel_labiel | 20-02-14 | 22:27
Daar heeft u een punt.
Ik was het niet van plan.

Ommezwaai | 20-02-14 | 22:31

*Pim tijdens dit soort weken vreselijk missen doet*

CornholioNL | 20-02-14 | 22:31

Het meest krankzinnige aan PvdA-achtige partijen is nog wel, dat het geld voor hun plannen altijd bij mensen vandaan moet komen, die niet op ze stemmen.

Ik was in Haren | 20-02-14 | 22:30

Die Servaes, een typische PVDA reactie.
Horen, zien en zwijgen.
Wat een kneus is die man.

Ommezwaai | 20-02-14 | 22:28

"In Nederland spreken we Nederlands, en al helemaal tijdens verkiezingen."

In Nederland mogen alleen Nederlanders stemmen.
Oh wacht.
Wie deze toestanden niet heeft aan zien komen met het toestaan van kiesrecht aan dit soort kansenvolk leefde onder een hunnebed.

Landverraad was het en is het nog steeds.

BedrijfsTijgerT | 20-02-14 | 22:28

@ommezwaai.... u bent niet geschikt voor de politiek u benoemd problemen.

chiel_labiel | 20-02-14 | 22:27

chiel_labiel | 20-02-14 | 22:24
Ik denk meer een allochtonen probleem.

Ommezwaai | 20-02-14 | 22:25

Het enige dat vertaald zou moeten worden zijn wetten en wenselijke omgangsvormen.

Ik was in Haren | 20-02-14 | 22:25

Wij weten dat al heel lang, alleen in Den Haag weet men dit nog niet..
Wereldvreemd zooitje.

Ommezwaai | 20-02-14 | 22:24

We hebben een stemvee probleem...

chiel_labiel | 20-02-14 | 22:24

Links kan inderdaad niet zonder islamitisch stemvee, maar ze hebben het wel goed voor elkaar want ze voeren campagne in een islamitische varkensstal.

De Aarsonaut | 20-02-14 | 22:23

Niet te geloven toch die politici?! Nog zogenaamd verbaasd regeren ook! En maar ontkennen. Steeds. Maar. Weer.
Glashard liegen tegen de kiezers. Wat een stellettje oplichters. Wat een land..

Botte Hork | 20-02-14 | 22:23

Goofy Goofball | 20-02-14 | 22:20 |
Zoveel zetels leveren die allochtonen niet op. Geloof dat meer dan de helft niet eens stemt tijdens de landelijke verkiezingen, laat staan tijdens de lokale verkiezingen.

kicktherabbit | 20-02-14 | 22:23

Volgende ronde PvdA campagne in het Bulgaars.
Geheid succes.

jemagookniksmeer | 20-02-14 | 22:22

Het heet niet voor niets "vreemde taal".

meneer Nielson | 20-02-14 | 22:22

Wijlen mijn grootvader zou zich omdraaien in zijn graf als er tijdens verkiezingscampagnes in Nederland Duits gesproken zou worden. En al wat ik kan denken is: was het maar Duits...

Professor Superhirn | 20-02-14 | 22:22

"Helemaal bont maakt Jozias van Aartsen het. De VVD-burgemeester van Den Haag (lees de dociele handpop van het PVVDA-kabinet) zegt zelfs dat het campagnevoeren in het Turks onder de vrijheid van meningsuiting valt."
.
Hetgeen meteen de vraag oproept of Jozias a: zijn voorhuidje nog wel heeft of b: stiekem gewoon het stiefbroertje van Aboutaleb is.

Graaisnaaiert | 20-02-14 | 22:21

Je zou bijna Hans Janmaat gaan missen... let wel: Ik zeg "bijna"...

CornholioNL | 20-02-14 | 22:21

Ja een de CDA kan niet zonder christenen.... En rechts niet zonder populisten.
Wanneer komt er nou eens een politieke partij die wel doet wat ze zeggen. Zodra hun reet het pluche raakt gaan de principes overboord.

chiel_labiel | 20-02-14 | 22:21

Niemand kan zonder stemvee.

Einde van de Domheid | 20-02-14 | 22:21

@ 43 sec. "Ik heb ze niet gezien "
Ja , gek he ?

Brozius | 20-02-14 | 22:21

Yo Michiel kijk eens recht die camera in!

IdiotSavant | 20-02-14 | 22:20

Over de opmerking van Bosma: Pats, boem, raak. de PVV heeft WEER gelijk.

Goofy Goofball | 20-02-14 | 22:20

Nee dat is het probleem niet. Als de partijen nu in andere talen communiceren met de kiezer, dan zijn ze straks niet meer geloofwaardig wanneer ze eisen dat burgers Nederlands horen te (leren) spreken om in aanmerking te komen voor een uitkering (immers anders kunnen ze nooit een baan krijgen).

Partijen zijn inconsequent als ze tijdens de verkiezingen een andere taal spreken dan wanneer ze aan de macht zijn.

kleuterleider | 20-02-14 | 22:19

Ik krijg altijd een ongemakkelijk gevoel bij partijen die adverteren in een "vreemde" taal.

Humpf | 20-02-14 | 22:18

Ik ben ongelooflijk PvdA moe!
Ik wilde dat aan ze doorgeven, maar kan alleen in het Arabisch of Turks.

Yabadabedoe | 20-02-14 | 22:17

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl