Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bassiehof - Plasterk en co

basbasbassie.jpgMinister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten (VVD) stuurde afgelopen vrijdag het rapport ‘Handling ethical problems in counterterrorism: An inventory of methods to support ethical decisionmaking’ naar de Tweede Kamer. Het onderzoek is uitgevoerd door RAND Europe, de Europese tak van de gezaghebbende Amerikaanse denktank RAND Corporation. De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid wilde wel eens weten welke checks en balances de Nederlandse overheid tot haar beschikking heeft wanneer het aankomt op ethische vraagstukken die zich voordoen in de strijd tegen terrorisme. Een inventarisatie dus; “De bevindingen van het rapport nopen niet tot een herziening van staand beleid” aldus Opstelten die er sowieso al niet de man naar is om welk beleid dan ook te wijzigen. Wel bevat het rapport volgens Opstelten aanknopingspunten voor een verdieping en concretisering van de manier waarop in de Nederlandse CT-keten (CT = contraterrorisme, BP) aandacht wordt besteed aan het omgaan met praktische dilemma’s op ethisch terrein. Hallo Ronald, Jeanine en Mark, dit gaat over jullie! De onderzoekers onderscheiden vier kenmerken waar beslissers mee te maken hebben in de strijd tegen terrorisme waar al snel ethische vraagstukken om de hoek komen kijken: Geheimhouding - Als gevolg van de gevoeligheid van sommige informatie gerelateerd aan terrorismebestrijding kan deze vaak maar met een beperkt aantal personen worden gedeeld. Dit reduceert het aantal mogelijke betrokkenen bij de besluitvorming omtrent ethische problemen Neiging naar het elimineren van risico’s - De lage frequentie en grote impact van terroristische aanslagen vertaalt zich soms in een neiging om alle risico’s te elimineren, wat kan leiden tot een disproportionele inperking van mensenrechten. Intensieve samenwerking - Doordat contraterrorisme-operaties geregeld grensoverschrijdend zijn en er verschillende sectoren bij betrokken kunnen zijn. Tijdsdruk - Kan er in sommige situaties toe leiden dat professionals snel en zelfstandig beslissingen moeten nemen op basis van onvolkomen informatie. De beslissingen kunnen ingrijpen op mensenrechten en soms zelfs het verschil maken tussen leven of dood voor een individu of een groep mensen. Als het ethische vraagstuk de kwestie van de 1,8 miljoen metadatarecords is ziet het er als volgt uit: Op het punt van geheimhouding zijn de betrokkenen geslaagd. Ondanks meerdere Kamervragen over de vraag of de NSA in Nederland 1,8 miljoen telefoongesprekken heeft afgeluisterd hielden de betrokken ministers de kaken stijf op elkaar. Daarbij gooide minister van Binnenlandse Zaken Ronald Plasterk (PvdA) menig rookgordijn in de strijd met als hoogtepunt een Briefje van Bleker 2.0. De neiging naar het elimineren van risico’s is logisch. Volgens Plasterk cum suis heeft Nederland dus zelf 1,8 miljoen metadatarecords vergaard door het onderscheppen van satelliet- en radioverkeer in het kader van de strijd tegen terrorisme en militaire operaties in het buitenland. Goede zaak, de vrije westerse wereld wordt vanuit verschillende hoeken bedreigd, Nederlandse militairen in onder meer Mali zijn de speerpunt in de strijd tegen het moslim-fundamentalisme. Alle data is welkom in dat geval, die informatie delen in het kader van het NAVO-bondgenootschap ligt voor de hand. Vandaar ook die intensievere samenwerking met de Amerikanen, vermoedelijk. Jammer alleen dat er schijnbaar wat schort aan de samenwerking tussen de AIVD en MIVD; Plasterk en Hennis. Blijft over de tijdsdruk. Kunnen we kort over zijn: als er iemand voor tijdsdruk heeft gezorgd dan was het onze eigen Brenno de Winter die met wat kompanen Plasterk voor de rechter sleepte, de reden waarom Plasterk en Hennis afgelopen week naar buiten kwamen met hun brief. Tot zover de amateur-ethicus. Nu is het aan de Tweede Kamer. Gaat een meerderheid de verantwoordelijk ministers bestraffen voor de zelf veroorzaakte enorme ruis op de al dan niet afgetapte lijn of komen ze ermee weg omdat het eindresultaat – de wettige 1,8 miljoen metadatarecords voor vrede en veiligheid in de strijd tegen terrorisme – nu eenmaal een goed rapportcijfer zou moeten opleveren? Dinsdagavond laat zal blijken of de Kamer voorkeur heeft voor vorm of vent.

Reaguursels

Inloggen

goed hij mag blijven zitten na heeeeel veeeeeeeeeeel diepe zuchten en moeilijk kijken van de gedogers.
nou is het afwachten wat ze in ruil hebben gekregen:
a> alle winkels definitief dicht op zondag
b> vloeken/tieten verboden op internet mbv een filter
c> een miljoenmiljard voor beter islamitisch onderwijs
d> geen enkele ontslagrechtbescherming meer
e> AOW vervalt volledig wanneer je PVV stemt

(c)ZWITSUL | 09-02-14 | 19:44

"de vrije westerse wereld wordt vanuit verschillende hoeken bedreigd"

Nee, nee, nee. Hou toch eens op met die onzin. De westerse wereld kan nog wel wat 9/11's hebben zonder om te vallen. Sowieso was ons eigengebakken linkse en separatistische terrorisme veel storender en frequenter aanwezig, en daar hebben we ons ook nooit door laten tegenhouden.

Terrorisme is een stoorzender. Niet meer dan dat. We hoeven geen compromissen te sluiten uit naam van veiligheid. Burgerrechten gaan gewoon altijd voor, 100%. Dat compromitteren, dat is de enige bedreiging voor het vrije westen.

terror406 | 09-02-14 | 19:27

Plasterks verhaal: Ik heb expres gelogen om de terroristen op het verkeerde been te zetten. Ik had ze mooi te pakken!

BarneyBoner | 09-02-14 | 16:35

Wat zijn we ook een hypocriet volk eigenlijk. Moord en brand schreeuwen terwijl er iets gebeurd dat we al lang weten. In de VS snappen ze het toch echt beter.

MrWorf | 09-02-14 | 16:29

Dus als je geen militairen stuurt naar Afghanistan, Irak en Mali is er minder externe dreiging en hoef je niet meer af te luisteren? Win-win, me dunkt. Zonde alleen dat dit voor politici geen goedbetaalde baantjes oplevert. Dan zullen ze er echt voor het stemvee moeten zijn; dat is voor de dames en heren politici toch te veel gevraagd.

Ares | 09-02-14 | 16:27

Ja, maar......... dat rapport is geschreven in opdracht van NCTb en MinJus. Het staat vol met allerlei rare aannames. Met andere aannames krijg je hele andere uitkomsten. Het instituut is helemaal niet gezaghebbend, ik heb er nog nooit van gehoord.

Nou eens kijken, wat hadden de vijanden van Wilders nog meer voor kutsmoejes m.b.t. het #Nexit rapport? Die zijn ook 1 op 1 toepasbaar op dit rapport om het gewoon terzijde te schuiven.

Stormageddon | 09-02-14 | 15:31

Angst zaaien daar is de overheid goed in, levert tig vage baantjes voor vage ambtenaren op en legaliseert meer greep op burger, flauwekul gedoe.
Waarom zijn er eigenlijk 3 geheime diensten in dit kikkerlandje.

Uw Verzekeringsadvis | 09-02-14 | 15:06

Terwijl we met veel moeite het laatste beetje soevereiniteit proberen te behouden in Nederland, geven de hoed en de milf van defensie zonder tegenstribbelen onze telefoongegevens aan de NSA. Het is blijkbaar normaal dat deze gegevens, die niet gaan over Amerikaanse staatsburgers, zonder problemen worden overgedragen. We wisten immers dat de telefoongesprekken tussen Nederland en Amerika al werden bewaard. Deze telefoongegevens staan dus op zich zelf. Er is in de NAVO ooit besloten dat dit nodig was om militaire operaties te beschermen. Is op zich best raar dat een organisatie die ons moet beschermen de toestemming kan krijgen om miljoenen telefoongegevens te verzamelen.Iets met privacy en mensenrechten.
.
Deze telefoongegevens worden vervolgens gekoppeld aan onze internetgegevens. Deze informatie verzameld de NSA al door afspraken met microsoft,apple, yahoo en google. Daar hebben ze de poppetjes Plasterk en Hennis niet eens voor nodig. Laat er een paar formules op los en zie daar het resultaat; iedereen is een potentiële terrorist. We zouden dan ook wel gek zijn als we niet doorgingen met het afluisteren.
.
Plasterk gaat ons dinsdag gerust proberen te stellen en zeggen dat het allemaal wel meevalt.Plasterk is wel wat gewend en zal deze aanval van de oppositie wel overleven. Een partij die verstand van ICT heeft is broodnodig in de tweede kamer. Alleen dan had Plasterk het echt moeilijk gekregen. Wat ben ik naïef geweest dat ik niet op de piratenpartij heb gestemd.

readbetweenthelines | 09-02-14 | 15:02

"Goede zaak, de vrije westerse wereld wordt vanuit verschillende hoeken bedreigd, Nederlandse militairen in onder meer Mali zijn de speerpunt in de strijd tegen het moslim-fundamentalisme."

Dit begrijp ik niet zo goed. Zolang Moslim extremisten oorlog voeren in Afrika is het toch prima? Waarom zouden wij ons bemoeien met een strijd die niet te winnen valt?

Romanov | 09-02-14 | 14:52

Ook een niet onbelangrijk detail is natuurlijk dat de Nederlandse AIVD, MIVD, en hoe de spionnen hier ook heten met handen en voeten vast zitten aan de US-varianten.

Deze 1,8 miljoen gegevens, zijn maar één geval dat uitgekomen is, maar als ze in Washington zeggen spring, vraagt de Nederlandse ambtenaar: "hoe hoog?"

frank87 | 09-02-14 | 14:36

De uitkomst is wat mij betreft voorspelbaar.
.
De feiten: 1. beide coalitiepartijen zijn verantwoordelijk, 2. beide coalitiepartijen verliezen veel bij tussentijdse verkiezingen, 3. het is mogelijk met creatief taalgebruik om de gemaakte fouten iets te vertroebelen. 1 + 2 + 3 is voldoende om de coalitiepartijen te laten stemmen tegen een motie van wantrouwen.
.
De rol van de gemeenteraadsverkiezingen is enigszins onduidelijk omdat de schade al is gelden en het niet duidelijk is of het vertrek van een minister goed uit zal pakken voor de PvdA. De VVD kan daar wel baat bij hebben, tenzij de rol van Mark en Jeanine door de PvdA dan wordt benadrukt.

kleuterleider | 09-02-14 | 14:04

Er is dit jaar nog geen terroristische aanslag geweest in Nederland.
Hoeveel meer bewijs willen we hebben dat het zinvol is om iedere burger af te tappen en vast te leggen?
* vast vooruitlopend op het Kamerdebat *

domheid regeert | 09-02-14 | 14:00

Iemand wel eens bedacht dat Bertholee als baas van de AIVD en ex militair niet zo veel vriendjes heeft bij zijn voormalige werkgever defensie. en dat haat en nijd op dit niveau helemaal niet zo vreemd is. dus als de ene dienst niets zegt tegen de ander staat de minister ineens onzin te vertellen.

Freeler | 09-02-14 | 13:41

@SharpEye | 09-02-14 | 11:17
Wilt u daar een tissue bij?

SmegmaSmeer | 09-02-14 | 13:32

Die Hennis was vroeger zo'n integer klinkend type die zei waar het op stond. Maar ja, macht corrumpeert nou eenmaal, bij haar is dat overigens wel heel snel gegaan.

très cool | 09-02-14 | 13:25

Het debat hadden ze nog dezelfde avond moeten houden . Maar dat kon niet zei de VVD akela , nee tuurlijk niet, want ze hadden tijd nodig voor de leugens die er aankomen in elkaar te flansen . Stelletje onbenullen .

Lief meiske | 09-02-14 | 13:18

.. niets is zo gevaarlijk en extreem terroristisch in den ogen van Weldenkende Regenten (die het beste met u voor hebben), als juist u zelf.

Rovende bendes uit nieuwe kansenlanden? Dikke mwah. Asielzoekende oorlogscriminelen? Pfft! Naast de samenleving staande kansenmensen en hun groeiende getto's? Wie daar problemen in ziet is een fascist. Nee, dat soort "dreigingen" hebben ze geen last van achter hun brede diepe Fatsoenskloof, onze Beschaafde Menschen.
Het echte gevaar voor de anti-democratie zit in de morrende belastingbetalers.

Jan Passant mk2 | 09-02-14 | 12:58

Plasterk is een pvda'er. Die kunnen rekenen op onvoorwaardelijke liefde van de ministeries. Plasterk blijft. Zo werkt dat nu eenmaal binnen de linkse kliek. Ik ben even weg, m'n ontbijt boert op.

Sliptong | 09-02-14 | 12:56

Pst hey ronald: het een is niets zonder t ander...

lidlbier | 09-02-14 | 12:52

Plasterk dacht dat hersens altijd zegevieren over karakter.....

lidlbier | 09-02-14 | 12:51

@Itzamná | 09-02-14 | 12:34 |

Waarschijnlijk heeft het plempen van deze scherpe conseclusie inmiddels al geleid tot een herclassificatie van uw AIVD risicoprofiel.

Parel van het Zuiden | 09-02-14 | 12:38

Plasterk blijft... hij heeft zijn beoordelaars al benaderd met: ''Zal ik jouw telefoongesprekken eens openbaar maken?''

duitse herder | 09-02-14 | 12:36

Het CT beleid is doorgeschoten vanwege het Politicor-beleid.
Om maar niet te discrimineren wordt iedereen aan dezelfde maatregelen blootgesteld op, om maar iets te noemen, een luchthaven. En dat terwijl iedereen weet dat een moslim in de leeftijd 20-35 jaar in 99% van de gevallen degene is die een vliegtuig kaapt of opblaast.
Toch moet iedereen eraan geloven, want diskriemiasie!
Ondertussen zijn de maatregelen dus een financiële molensteen om de nek van de belastingbetaler...

Fuck ethiek. Fanatieke moslims hebben geen enkele ethische moraal, dus waarom moeten wij die ten opzichte van hen wèl betrachten?
Een hond behandel je als een hond: men verwacht niet anders. Mijn hond vreet niet mee aan tafel en ik verwacht ook niet dat hij op mijn plee schijt.
Waarom verwachten wij wel beschaafd gedrag van een barbaar? Waarom zouden wij barbaren beschaafd tegemoet treden?
En, belangrijker, waarom wordt van mij verwacht dat ik daar financieel aan bijdraag?

McPhart | 09-02-14 | 12:35

Als ik het verhaal goed begrijp kan het vriezen of dooien.
Goed om te weten.

Itzamná | 09-02-14 | 12:34

Ik zie trouwens al dagen een mega geirriteerde blik in de ogen van Hennis: Ronald, hou je domme bek nou gewoon. Maar ik denk dat Plasterk hier geen kwade bedoelingen mee had. Gewoon dommigheid. Slecht, ja. Opstappen..? Mja.. Misschien wel. Go be stupid somewhere else!

Aantastelijk | 09-02-14 | 12:32

De oppositie wil bloed zien en ruikt bloed. waren ze ook maar zo gemotiveerd bij de bestrijding van de fraude in de zorg en de schandalige ouderenzorg, zaken waar de gewone burger iets aan heeft. Dit is allemaal gelul voor Buhne. Politici ?, gewetenloze opportunisten allemaal.

Youri de Hakkelaar | 09-02-14 | 12:29

@Jim Lovell | 09-02-14 | 12:10

Vandaar dat onze drinkwaterinstallaties super zwaar beveiligd zijn. Rijen militairen en gevechtsvoertuigen rond de metershoge hekken, mijnvelden, en open terrein rond de installaties voor goed overzicht zijn slechts de voor de handliggende zichtbare tekenen daarvan. Oh wacht, juist dat gebeurt dus niet. Maar wel uw communicatie via diverse media bij voorkeur volledig volgen en vastleggen, want dat werkt natuurlijk wel.
.
In het kort. Zijn wantrouwende burgers nu de dwazen of bent u dat?

Parel van het Zuiden | 09-02-14 | 12:27

'Die Bassiehof moet leren compacter te schrijven. Niet om door te komen.' SharpEye | 09-02-14 | 11:17 Doe es een beetje moeite. Daar is deze zaak m.i. belangrijk genoeg voor.

stafpilot | 09-02-14 | 12:26

Je zou denken dat een dergelijk inspanning op het gebied van CT en de inbreuk die die inspanning maakt op de privacy van alle Nederlanders, ook evenredige consequenties op andere zaken, zoals bestraffing van geconstateerde vergrijpen en het binnenhalen en opleiden van mogelijke terroristen. Dan blijken ineens de mogelijkheden zeer beperkt te zijn. Hier een paar regeltjes uit de Wiki van onze vriend Samir A. Als iemand dit nog volgt dan graag nadere uitleg want ik snap er niets van.

Op 20 september 2012 werd Azzouz in zijn cel aangehouden op verdenking van het voorbereiden van een terroristische aanslag. Hij zou in het geheim hebben gecommuniceerd of geprobeerd te communiceren met zijn medegevangenen en daarbij onder andere hebben geïnformeerd naar de mogelijkheid tot het regelen van explosieven.[8]
Vrijlating

Op vrijdag 6 september 2013 werd Azzouz in vrijheid gesteld omdat 2/3 van zijn straf er op zat. [9]

Petrus Poortwachter | 09-02-14 | 12:22

@VanBukkem | 09-02-14 | 12:03
Op naar de -1 zetels voor dat partijtje !

Cor Rupteling | 09-02-14 | 12:17

Counter-terrorisme zou er moeten zijn omdat er terrorisme is.
Het wordt echter de hoogste tijd dat mensen in het westen inzien dat het grootste probleem qua terrorisme de Amerikaanse en Britse regeringen zèlf zijn. Zij, en niemand anders, zijn het die het vorige eeuw eerst de Moslim Brotherhood (compagnons van de nazi's) en daarna Al-Qaeda hebben grootgemaakt, gefinancierd en gecontroleerd. En nog steeds.
Voor wie dat niet gelooft of begrijpt, lees dit verhaal van voormalig VS-staats-aanklager John Loftus, die het werkelijke verhaal nauwkeurig en met kennis van zaken beschrijft: www.canadafreepress.com/2006/loftus101...
Het klopt dat je dat niet bij geschiedenisles op school hebt geleerd. Het was ook lang een groot geheim, zelfs binnen het grootste deel van de CIA en FBI zelf. Loftus legt ook uit hoe dat zo kwam.

Maar nu we dat dus weten zou iedere zichzelf respecterende politicus, historicus of journalist zijn werk moeten gaan doen: de VS tot de orde roepen en zeggen dat ze eens moeten kappen met die onzin.
Het is immers een van de allergrootste leugens van deze tijd, als gevolg waarvan 'het westen' steeds verder opschuift naar een politiestaat.

Guy Veropzoudten | 09-02-14 | 12:15

Met metadata ga je geen aanslag voorkomen, je kunt hooguit achteraf reconstrueren wie er dader en medplichtig zijn geweest.
Het red geen levens.

Wat bedreigender is voor onze jongens in Mali (of waar dan ook) zijn niet versleutelde verbindingen waardoor de te bestrijden groepen die immers steun uit 0031 hebben mee luisteren en kunnen anticiperen.

Veiligheid moet je niet aan burocraten overlaten.

paost712 | 09-02-14 | 12:15

De ongelimiteerde bewegingsvrijheid van jihadisten en Syrië leert ons burgers dat het Nederlandse CT sleepnet niet wordt aangewend om ons te beschermen, maar andere doeleinden kent. Onze immer "transparante" politiek en bestuur blijft echter volhouden dat bescherming wel degelijk het doel is en rept niet over andere doeleinden. Dat zou tot nadenken moeten stemmen. Waarom wil men juist alles van u weten?

Parel van het Zuiden | 09-02-14 | 12:11

@Grote stamper | 09-02-14 | 12:02
Tsja, en wanneer bijvoorbeeld het drinkwater van een grote stad vergiftigd zou worden, is het gejank van de hippie-kindjes tegen justitie en het leger niet van de lucht. Stel dwazen.

Jim Lovell | 09-02-14 | 12:10

Grote stamper | 09-02-14 | 12:02 |

Ik snap je redenering niet helemaal. Omdat de burger kritisch naar haar overheid kijkt, moeten we alles maar geheim houden? Volgens mij is dat een opmaat naar een totalitaire staat, waarin de burger slechts subject is en geen onderdeel van. Waarschijnlijk ben jij ook iemand die vindt dat privacy met voeten mag worden getreden, omdat we toch niks te verbergen hebben? Brrrr....

Rest In Privacy | 09-02-14 | 12:09

@VanBukkem | 09-02-14 | 12:03
ELKE stem op Miezerig Mannetje is er één teveel!
Hij verwijt Wilders dat hij geen oplossingen biedt, dat hij zelf geen enkel ander punt heeft dan Wilders affakkelen is schijnbaar geen probleem.

necrosis | 09-02-14 | 12:09

Deze wandelende aanfluitng van de NL bestuurscultuur plasterk is zooo vederlicht als politicus dattie er normaal gesproken zo uitvliegt aanstaande dinsdag. Deze meneer wordt geenszins geteisterd door IQ, geweten of andere humane eigenschappen die doorgaans door evolutie doorgegeven worden. Alleen EIGENBELANG, BETWETERIGHEID, NARCISME en HAUTAIN PANIEKGEDRAG zijn de opvallende kenmerken aan hem. De policor vrinden - die terecht klassikaal BANG zijn voor nieuwe verkiezingen - zullen hem ongetwijfeld de graaiende handjes boven het hoofd houden om er toch vooral voor te zorgen dattie mag blijven, en zij dus ook.
Te hopen valt op een 2e kamer die nu eindelijk eens inziet dat het spel gespeeld is en de kiezer allang klaar is met hun geroof, gelieg, gesteel, gedraai. De eerste horde komt eraan in de vorm van gemeenteverkiezingen. Een nog bescheiden graadmeter voor de mening van de bealstingbetaler/kiezer. In mei volgt de eu-verkiezing. Ik denk dat lachende mark en zijn bruine-tong companen er verstandig aan doen vòòr dit voor hun ontluisterende moment de reeds besproken erebaantjes in te nemen en dus uit de NL politiek op te rodten. En NL weer terug te geven aan de (belastingbetalende-) NL-ers en diegenen die mee willen doen.
Ik hoop nog steeds op een monsterverbond van PVV-CDA-SP. Om al dat policor tyfustuigh op te laten tiefen. Want blijkbaar is het hebben van regeerervaring geen garantie voor de naleving van de democratische grondregels...........

pennestront | 09-02-14 | 12:08

@necrosis | 09-02-14 | 12:02
Ik zie in Plasterk eerder een nieuwe bestuursvoorzitter van de Universiteit van Amsterdam. Maar ik denk toch dat zijn voorkeur uitgaat naar het wachtgeld, gezien zijn leeftijd.

VanBukkem | 09-02-14 | 12:07

@ Grote stamper | 09-02-14 | 12:02 |
Natuurlijk wordt er afgeluisterd en uiteraard zijn er genoeg redenen te bedenken om in bepaalde gevallen telefoon- of andere taps te zetten. Maar dat is niet waar het hier om gaat. Het gaat er om dat Tapsterk heeft zitten jokkebrokken en of dat consequenties moet hebben. Ik vind van wel.

goedverstaander | 09-02-14 | 12:05

(OT: D'66 is weer één stem gezakt in de peilingen.)

VanBukkem | 09-02-14 | 12:03

@uberdude | 09-02-14 | 11:59
Ik bedoel dat Plasterk dinsdag met aan 99% zekerheid grenzende zekerheid gewoon mag blijven zitten. Momenteel worden de leugens voorbereid en in de achterkamertjes sopt het van het pijpen.

Botte Hork | 09-02-14 | 12:02

@Grote stamper | 09-02-14 | 11:53
Spionage is van alle tijden en wordt alleen beperkt door wat technologisch en practisch mogelijk is. Daarom hebben huizen gordijnen, pashokjes deuren, en internet encryptie. Echter, het zijn maar drempels, die met voldoende inspanning (lees: door grote organisaties/landen) te nemen zijn. NIEMAND die denkt dat dit ophoudt door nogmaals te zeggen dat het niet mag. O sorry, bits of freedom denkt dat wel.

uberdude | 09-02-14 | 12:02

Publius | 09-02-14 | 11:57 | + 0 
.
Afluisteren is helaas noodzakelijk in bepaalde gevallen. En jij weet hopelijk ook dat een groot gedeelte van de Nederlanders alleen maar moord en brand gaat schreeuwen als alle cijfers openbaar worden. Daar hebben we wat aan... En daarnaast wordt je als politicus dan afgemaakt terwijl we eigenlijk de minister moeten bedanken dat hij zonder al te veel roering het land veilig houdt.
.
Prima als alles openbaar wordt maar dan moeten we eerst leren dat alles wat openbaar wordt niet keihard afgesabeld wordt want dan werk je het geheimhouden alleen maar in de hand. En terecht ik hou ook m'n bek als op mijn werk een cultuur van keiharde correctie zou heersen.

Rest In Privacy | 09-02-14 | 12:02

@VanBukkem | 09-02-14 | 11:57
Wellicht heeft Weesie/ Powned nog een baantje voor hem...

necrosis | 09-02-14 | 12:02

@Botte Hork | 09-02-14 | 11:48
Je zegt niet waarom. Elke democratie heeft geheimen. Of bedoel je dat een 'echte'democratie geen CT doet? Of niet afluistert? Of ministers heeft die zich beter indekken? We kunnen ook gewoon een experiment doen: gewoon niet meer afluisteren en kijken wanneer we ergens een harde knal horen.

uberdude | 09-02-14 | 11:59

De structuur van Nederland is keuninglijk verkeerd.

rechtsdwalendeautist | 09-02-14 | 11:58

@goedverstaander | 09-02-14 | 11:53
Geduld?
Na al die slappe zakken die mijn geld verbranden zonder consequenties?
*hooivork uit vet halen doet*

necrosis | 09-02-14 | 11:57

Als ik Ronald Plasterk was, dan wist ik het wel. Dan ging ik voor het wachtgeld. Thailand, here I come!

VanBukkem | 09-02-14 | 11:57

Grote stamper | 09-02-14 | 11:53 | + 0 -

Dat is een misvatting. Justitie weigert inzag te geven in de effectiviteit van het afluisteren. Maar doet het wel massaal, want je weet maar nooit..

Rest In Privacy | 09-02-14 | 11:57

De SStaat pakt je geld af, ze tappen je telefoon af, en wat krijg je er voor terug?
Een hoop analfabete buitenlanders, een JSF, een Fyra, een Betuwelijn, en een Postbus 51 waarschuwing dat je je buurman moet aangeven als hij zijn bitch slapt.
Contra-attack:
Laat je uitschrijven uit het GBA (je kan bijvoorbeeld een adres in Portugal nemen), zet andere kentekenplaten op je auto, en doe boodschappen in Duitsland.
Bellen met een mobieltje met een prepaid-kaart.
Up yours, regering!

King of the Oneliner | 09-02-14 | 11:54

Maar kan iemand mij vertellen wat nou precies het probleem is? Telefonie wordt al afgetapt sinds mensenheugenis. Ik durf te wedden dat Abraham Lincoln himself al bij Graham Bell stond mee te luisteren. Het is een onderdeel van onze samenleving dat je in de gaten gehouden wordt. En het rare is je kunt een vrije samenleving alleen waarborgen als je de grote hoeveelheid idioten die die samenleving in gevaar willen brengen in de gaten houdt. De criminaliteit in mijn buurt neemt af door verdergaande mogelijkheden en technieken van oom agent.

Rest In Privacy | 09-02-14 | 11:53

@ necrosis | 09-02-14 | 11:48 |
U moet nog even geduld hebben. Na Plasterk is er in de koehandel/handjeklap over het wegjorisrooster van dit kabinet weer een VVD'er aan de beurt.

goedverstaander | 09-02-14 | 11:53

Waarom wordt dat rapport, Handling ethical problems, enz, in vredesnaam in het Engels uitgegeven.
Spreken onze Kamerleden tegenwoordig geen Nederlands meer.
Zelfs mijn spellingcontrole herkent dit geleuter niet.

Mantisomantis | 09-02-14 | 11:52

Als je als overheid je hult in een wereld van geheimzinnigheid, achterkamertjespolitiek en je eigen bevolking bespioneerd, verwacht dan geen transparante samenleving. Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten.

toetanchamon | 09-02-14 | 11:52

@Godsammekraken | 09-02-14 | 11:20
Aan het geloofsgoed van Ayn Rand hebben we de crisis zo ongeveer te danken. Fijne keuze.

van heinde en verre | 09-02-14 | 11:51

@necrosis | 09-02-14 | 11:39
GL gaf ook hun zegen aan de playmobiele brigade in Afghanistan.. idd.En Nederland zich maar afvragen waarom wij toch elke keer zo'n conflict belanden.

Welles! Nietes! | 09-02-14 | 11:51

".. aldus Opstelten die er sowieso al niet de man naar is om welk beleid dan ook te wijzigen."

Fossiel Opstelten is de personificatie van de burger-wantrouwende overheid. Als er al sprake is van beleid dan is dat gericht op repressie. "Mag niet", verheven tot ideologisch uitgangspunt. En dat noemt zich liberaal... Het treurige in deze is het feit dat mensen die zichzelf niet kennen, andere mensen vertellen wat goed voor ze is. Op naar de nul zetels!

Rest In Privacy | 09-02-14 | 11:49

@goedverstaander | 09-02-14 | 11:43
Het wordt hoog tijd dat Rutte een paar verhuisdozen te leen krijgt om het Torentje vrij te maken voor Wilders.
Ik ben namelijk klaar met dat gelach van Rutte!

necrosis | 09-02-14 | 11:48

In een democratie zou dit leiden tot het aftreden van de minister, of het vallen van een kabinet.

Botte Hork | 09-02-14 | 11:48

Het gaat er niet om of het om meta-data gaat of om inhoud van gesprekken. Ook dat RAND-rookgordijn doet absoluut niet ter zake. Het gaat er om dat een bewindspersoon een politieke doodzonde (liegen) heeft begaan. Dat is de crux van het verhaal en laat u zich geen zand in de ogen strooien door zaken die hier geen fluit mee hebben te maken, waarde medereaguurders.

goedverstaander | 09-02-14 | 11:48

Affaire Plasterk kost PvdA zetels kopt de online telebode. Heerlijk begin van mijn zondag!

Rest In Privacy | 09-02-14 | 11:47

"Neiging naar het elimineren van risico’s" : Inderdaad zullen we de uitgaven per terrorisme-dode eens zetten naast de uitgave per verkeersdode?
Gewoon voor een ruwe eerste vergelijking.

frank87 | 09-02-14 | 11:46

@lady blabla | 09-02-14 | 11:37
Plaserk mag nog niet weg en het kabinet niet naar huis volgens miezerig mannetje is D66 nog niet uitgeregeerd!
www.telegraaf.nl/binnenland/22281520/_...

Welles! Nietes! | 09-02-14 | 11:45

Professor Superhirn | 09-02-14 | 11:29

Juist. Je kunt er niet omheen weer het I-woord te noemen, verreweg de voornaamste reden van de tap-manie. Weer zo'n zegening van de islam die we er ongevraagd bij krijgen.

Rest In Privacy | 09-02-14 | 11:44

@Toetsiemonster | 09-02-14 | 11:36
Metadata is veel makkelijker te verwerken als de gesprekken zelf. Uit die metadata zoek je zo wie je vrienden zijn, en wanneer je iets organiseert. 1.8 miljoen gesprekken doet de AIVD een jaar over als ze die willen afluisteren.

frank87 | 09-02-14 | 11:44

@ lady blabla | 09-02-14 | 11:37 |
Dat zou een politiek-tactische zet kunnen zijn. Na Weekers is er immers een PvdA'er aan de beurt. Misschien gebeurt dit in het licht van de GR2014/EU2014 wel om de schijn van 'betrouwbaarheid' van dit kabinet op te houden. Het scenario voor komende dinsdag is afgelopen woensdagavond in het torentje bij Rutte vermoedelijk al geschreven.

goedverstaander | 09-02-14 | 11:43

@Welles! Nietes! | 09-02-14 | 11:32
Ik vroeg me destijds al af wat het excuus van GL was om 'ons' in die zandbak Afghanistan te storten.
Schijnbaar heeft men niets geleerd van Srebrenica!

necrosis | 09-02-14 | 11:39

@Welles! Nietes! | 09-02-14 | 11:32
Woorden? =worden sukkel!

Welles! Nietes! | 09-02-14 | 11:38

Ik ben benieuwd of Plasterk geslachtofferd word door de VVD kant om Hennis plastuit en het kabinet te redden .

It is clear that er grote scheuren ontstaan in het VVD/PVDA kabinet.

Het is nu gewoon wachten totdat ze de scheur niet meer kunnen naaien. (Daar zijn ze trouwens wel erg gedreven in. de burger naaien.)

lady blabla | 09-02-14 | 11:37

Wat wordt er eigenlijk aan gevangenisstraffen uitgedeeld ivm voorkomen aanslagen? Zegt zo'n rechter weer dat het een probleem met de opvoeding is. Straf wordt dan: 60 uur prullenbakken legen op het Ministerie van Justitie.

Maar daar hoor je zo'n ethicus dan weer niet over => wegkijken mensen!

XHannibalX | 09-02-14 | 11:36

Ik durf er wel een kratje bier om te verwedden dat de betrokken ministers gewoon blijven zitten. Dat voel ik gewoon.

VanBukkem | 09-02-14 | 11:36

Het blijft lachen natuurlijk 1,8 milj metadata. Wat een drukte om te kijken wie met wie belt. Maar als met dit niemendalletje het kabinet naar huis gestuurd wordt vind ik het prima. Wat een stelletje klunzen bij elkaar.

Toetsiemonster | 09-02-14 | 11:36

Dus dat RAND rapport moet Plasterk gaan redden in de kamer,en als ik het goed begrijp zijn onze militairen in Mali het excuus om nauwer samen te werken met de Amerikanen omdat we nu weer in de terroristische kijker staan? Dat zou de grote waarom vraag dus moeten beantwoorden door Hennis. Wat een geoliede machine is het toch zeg die overheid van ons.80 vragen beantwoorden waarvan je 1 van de belangrijkste door een Amerikaans rapport laat ondersteunen.Want Waarom moesten er 1,8 miljoen taps gedaan woorden? Omdat de missie in Mali terrorismedreiging verhogend werkt.. waarom moesten wij naar Mali? als excuus om te 1,8 miljoen taps te kunnen uitvoeren? vertel het me alsjeblieft als ik ernaast zit,en het niks met onze prívesie te maken heeft mensen.

Welles! Nietes! | 09-02-14 | 11:32

Maar wanneer gaat de discussie nou eens over het stopzetten van de schandalige praktijk van het burgerdata verzamelen?

van heinde en verre | 09-02-14 | 11:32

Maar het idee dat door middel van telefoongesprekken afluisteren terrorisme ontmaskerd kan worden lijkt mij toch nog steeds niet plausibel.Waarom alleen maar terrorisme voorkomen?Gebruik het dan in meer gevallen van misdaden.Of gebeurd dat al maar niet om misdaden op te lossen?

van stampij | 09-02-14 | 11:31

Ze zullen er wel weer mee wegkomen!
Zoals altijd! Dat ze nog geen lamme hand hebben, die ze steeds boven het hoofd van hun collega's houden.

KannieWaarZijn | 09-02-14 | 11:31

Al die intelligence ellende wordt hedentendage veroorzaakt door een bepaalde groepering uit een bepaald deel van de wereld, die haar Trojaanse paarden in menig Europees land heeft gestald en al flink aan het vechten, roven, plunderen en terroriseren is geslagen.
Terugstoppen in dat paard en de zee inrollen zou de noodzaak van flink wat telefoontaps wegnemen.

Professor Superhirn | 09-02-14 | 11:29

If you wanna make an omelet, you gotta break some eggs.

Jim Lovell | 09-02-14 | 11:27

Grootste terrorist van Nederland tot nu toe is Mark Rutte zelf.

Botte Hork | 09-02-14 | 11:26

Waarom stapt die hele bende zakkenvullers niet gewoon op? Ze zijn niet gewenst en zitten daar namens het volk. Opbokken met die bende rovers

Het leven is zwaar | 09-02-14 | 11:24

Onze burgerrechten > Ivo's CT. CT is op deze manier dus een excuus voor mensenrechtenschendingen. Hetzelfde excuus gebruikt menig dictator in het Midden-Oosten waar het volk tegen in opstand komt. Ik ben er nog niet over uit of ik deze of toekomstige regeringen met die macht toevertrouw.

kicktherabbit | 09-02-14 | 11:21

Heel duidelijk verhaal van Paternotte, maar Plasterk heeft willens en wetens gelogen. Het ware slimmer geweest de werkelijke gang van zaken met de fractievoorzitters of vaste kamercommissie te delen. Dan had de minister zich niet in een positie bevonden om te 'moeten' liegen. Incapabel, ongeschikt, wieberen!

goedverstaander | 09-02-14 | 11:21

Hadden ze Ayn Rand maar gelezen dan was dit niet gebeurt.

Godsammekraken | 09-02-14 | 11:20

Die Bassiehof moet leren compacter te schrijven. Niet om door te komen.

SharpEye | 09-02-14 | 11:17

Plasterk was goed tijdens zijn wekelijkse column bij de NPO, als minister was hij hip (baard, hoedje) maar geen zwaargewicht!
Weg met die vent.

necrosis | 09-02-14 | 11:13

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland