Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Linnentasjes pakken plastictasjes weer keihard aan

peopduurlogootjenatuurlijk.jpg"Door klanten te laten betalen voor een plastic tasje en daar duidelijk over te communiceren, kunnen winkels het aantal uitgegeven tasjes flink verlagen. Dat blijkt uit een proef van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken." Zulks staat te lezen op de site van de immer relevante, volksopvoedkundige dienst die NOS.nl heet. Dat is nogal een aardschokkende conclusie van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken zeg. Wacht ff. Het 'Kennisinstituut Duurzaam Verpakken'? Wat de hergebruikte fuck is dat nou weer voor linnentasjes pluggende, uit de belastingpot betaalde, open deuren intrappende betutteldienst die zogenaamd onafhankelijk opereert maar wel voor & door de overheid is opgericht om de debiele burger op te voeden? OK. Even googelen voor wat duurzame kennis op dit gebied. Ahja, daar gaan we al: "Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken is opgericht om structurele verduurzaming van de gehele verpakkingsketen te bevorderen. We willen een bijdrage leveren aan het realiseren van een circulaire economie in Nederland. Onze uitgangspunten daarbij zijn de hoogst haalbare doelen op het gebied van grondstoffengebruik, ketenbeheer en recycling. Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken is op 1 januari 2013 opgericht en vloeit voort uit de Raamovereenkomst Verpakkingen 2013-2022 die het Rijk, het verpakkend bedrijfsleven en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) met elkaar hebben gesloten. Hierin is vastgelegd dat bedrijven de komende jaren meer verpakkingsmateriaal gaan hergebruiken en de verpakkingsketen gaan verduurzamen." Zie je wel. En knap hoor, Kenniscentrum. Een jaar na oprichting hebben jullie peperdure raamovereenkomstambtenaren toch maar mooi haarfijn weten te concluderen dat plastic tasjes minder populair worden als je de consument ervoor laat betalen. Voilà en chapeau, nog een Meldpunt er bij en de taxpoetcyclus heeft zijn werk weer gedaan.

Reaguursels

Inloggen

Kennisinstituut = taxpoet slurpen = overbodig = afschaffen aub.

Pikkestrijder | 05-02-14 | 07:41

Ik heb ooit een shoudertas van Total gekregen, groot genoeg voor de dagelijkse boodschappen en een uitstekend afschrikmiddel tegen milieugekkies die geld willen.

geomario | 04-02-14 | 23:55

Juist. En welke beroepsgraaier en 'ik-ben-zo-goed-dat-ik-wel-2347234724-bijbaantjes-aankan'-figuur is führer van het subsidiegat milieucentraal? Edje Nijpels!
Zie: www.milieucentraal.nl/over-milieu-cent...

Verum | 04-02-14 | 22:35

Al zouden ze gewoon de plastic tasjes maar verbieden, liet deze regering maar eens één keer zien dat ze een besluit durven nemen. Maar nee.

captainobvious | 04-02-14 | 20:53

Cuyahoga | 04-02-14 | 14:35 en jij bent het levende bewijs van het feit dat domheid wel degelijk de ondergang zal zijn voor ons soort wezens........

Zaaddonor | 04-02-14 | 20:22

Ik heb een van mijn eigen konthaar gebreide boodschappentas,handig en functioneel tegelijk en oh zo milieuvriendelijk.

inspector71 | 04-02-14 | 18:34

De dubbele verpakking (tube in karton) van tandpasta is ook weer terug van lang weggeweest. Dubbel mocht vroeger niet, nu kennelijk weer wel. Want tandpasta lijkt zo duurder en beter ('premium'). En je betaalt dan ook dubbel voor die zooi.

Rest In Privacy | 04-02-14 | 18:13

Ik heb een eigen winkel en zou het een prima idee vinden. Klanten zijn te verwend/brutaal en verwachten dat alles onder de noemer 'service' valt.

XverderNix | 04-02-14 | 18:11

Had de EU ook niet zo'n briljant idee laatst? Om de afvalberg te verkleinen, moet iedereen maar betalen voor een plastic zakje... Aangezien men in NL/Dld gemiddels iets van 80 plastic tasjes per persoon per jaar gebruikt en in Zuid-Europa 38 miljoen-miljard per persoon per jaar, mogen wij er binnenkort voor betalen (en in Z-Europa vergeten we dat even).... stelletje faalhazen. Trek een plastic zak over je kop!

PisFinger | 04-02-14 | 17:44

K-Instituut Duurdere verpakkingen

vanhetvarken | 04-02-14 | 17:28

In Duitsland is deze discussie ook gevoerd en zijn er maatregelen! genomen. Dus nu kun je kiezen voor een tasje van 5, 10 of 15 cent. Die van 15 haalt het tot je voordeur, de andere zijn daarvoor al ineen gezegen.

spuitje11 | 04-02-14 | 17:10

10,20,30 ct voor een tasje, dat is toch al 10, 20 30 jaar zo? Ik neem meestal een doosje mee.

[[[Mad.doC]]] | 04-02-14 | 17:00

Uiteraard hebben ze gewoon gelijk. Maar, het is wél een beetje een open deur intrappen. Dit hadden ze ook 1 dag na oprichting al kunnen publiceren, lijkt me zo. Ga nu eens nuttig werk doen, en Unilever / Nestlé en consorten verplichten om duurzamer te verpakken, alstublieft!

Amstel | 04-02-14 | 16:46

Het gaat toch niet over de tasjes!?!
Tasjes doen niets en kunnen gerecycled worden.
Daar betalen we de lokale overheden ook voor, hoe het dan toch in de oceaan terecht komt?

Alijd chistelijke azijnpissers die ons schuldgevoel proberen aan te praten.
Nee mevrouw het ligt aan uw plastic tasjes, het is uw schuld dus, en dus betalen en op de knieen voor de nieuwe religie. "Milieu-beweging" lol

nl04922 | 04-02-14 | 16:43

Dit soort wereldvreemde en volledig overbodige overlast veroorzakende organisaties kun je alleen maar voelbaar naaien door alle subsidiestromen per omgaande te stoppen. Het wordt tijd voor een meldpunt "OVERLAST AAN DE CONSUMENT". GeenStijl en Radar doe er eens wat aan!!

ad melkert | 04-02-14 | 16:30

Jaja, maar we betalen toch al voor de tasjes?

En bovendien maakt de consument gratis reclame ( nou ja hij moet er iets voor betalen om reclame te mogen maken....) voor de zaak omdat die tasjes bedrukt zijn met de naam van de firma....

Kunnen we dan ook tasjes zonder opdruk krijgen?....

knerf | 04-02-14 | 16:19

@BenHetZoZat | 04-02-14 | 16:11
Goh, dat had ik nou niet verwacht. Ook geld uit Brussel voor die geitenwollensokken ?

vanhetvarken | 04-02-14 | 16:12

taxhond | 04-02-14 | 14:41 | + 29
En als je die namen even googled struikel je over de feelgood clubjes en subsidie aanvragen

BenHetZoZat | 04-02-14 | 16:11

@Romanov | 04-02-14 | 15:57
?

vanhetvarken | 04-02-14 | 15:59

vanhetvarken | 04-02-14 | 15:55 |
En dat is weer geen betutteling hè?

Romanov | 04-02-14 | 15:57

@Romanov | 04-02-14 | 15:49
Geef gewoon het goede voorbeeld, zou ik zeggen, af die hoofddoek.

vanhetvarken | 04-02-14 | 15:55

Waar het bedrijfsleven alle overbodige overhead heeft gesaneerd bedenkt de overheid een nieuwe geldverslindende totaal overbodige baantjesmachine voor werkeloze politici en andere ambtenaren. De uitgaven van de overheid belopen inmiddels meer dan 50% van de alle Nederlandse uitgaven. Het heeft totaal geen zin meer. We zijn de facto communistisch.

van heinde en verre | 04-02-14 | 15:54

Om iedere dag de lege bierblikjes van mijn werk bij een ander kennis instituut weer onopvallend mee naar buiten te krijgen heb ik die tasjes gewoon nodig, soms lekken die blikjes nog een beetje en daar gaat mijn lege aktentas zo van stinken.

vanhetvarken | 04-02-14 | 15:52

vanhetvarken | 04-02-14 | 15:44 |
Duurzaamheid betekent vaak gedragsverandering. En dat is zo vervelend. Het eigen gedrag is altijd perfect. De anderen, zij moeten veranderen. Niet ik. Andere mensen moeten hun hoofddoek afdoen. Andere mensen moeten beter met het milieu omgaan. Andere mensen moeten betalen voor een betere leefomgeving. Alle andere mensen moeten zich aanpassen, behalve ik.

Romanov | 04-02-14 | 15:49

Een aantal jaren geleden had je de tassenbol. Kon je gebruikte tassen in kwijt en als je er één nodig had kon je ’m eruit pakken. Helaas verneukt door paupers die er hun afval in dumpten, maar het idee was wel sympathiek. Waarom niet met elkaar die tasje steeds weer hergebruiken? Is toch ook duurzaam?

en nu ff serieus | 04-02-14 | 15:46

@Schietmijmaarlek | 04-02-14 | 15:38
Ach het zit al in het woord DUURzaamheid, krijg ook de kriebels als ik dat woord nog maar hoor, zit altijd in een zin met HEFFING er bij.

vanhetvarken | 04-02-14 | 15:44

Zolang alles verpakt wordt in plastic waar je alleen met een schaar doorheen kunt komen, je je vingers er aan openhaald en zolang ieder koekje of snoepje in een eigen verpakking zit, eis ik een gratis plastic tasje, als ik m'n eigen tas een keer niet bij me heb, maar ik toch al die verpakte zooi moet vervoeren.
"Duurzaam" kost mij altijd maar weer geld.
Ondertussen levert het een enorme bult afval op.
Dat komt niet door die enkele keer dat ik een plastic tasje aanneem.
Denk ook maar eens aan de "duurzame" spaarlampen, die grotendeels uit gif bestaan.
"Duurzame" windmolens, die meer kosten dan ze opleveren.
"Duurzame" auto's die rijden op elektriciteit, noem dat maar duurzaam.
Daar worden weer extra kolencentrales voor gebouwd.
Biobrandstof, ook zoiets.
Liever een volle tank dan een volle maag.
Ik krijg spontaan jeuk, als ik het woord duurzaam hoor.
Dus opzouten, Kennisinstituut Duurzaam Verpakken!
Jullie zijn totaal overbodig.

Schietmijmaarlek | 04-02-14 | 15:38

@Art Vandelay Ultor | 04-02-14 | 15:35
Een probleem moet je bij de bron aanpakken, verminder het aantal totaalmongolen.

vanhetvarken | 04-02-14 | 15:38

Flikker op. ongeveer 2 biljoen chinezen lopen allemaal met pl. tasjes. Dan maken die paar in Holland ook geen fuck meer uit. *stemt voor team plastic tasje*

HoutekopHarryHendrik | 04-02-14 | 15:37

Schaf dan ook even die belasting af wat we betalen voor die plastic troep. Als het zo nodig duurzaam moet zijn gebruik dan overal minder plastic voor. Of worden daar weer de nodige potjes mee gevuld?

LuckyGirl | 04-02-14 | 15:35

@vanhetvarken | 04-02-14 | 15:29
Het is gewoon een verzoek van het hotel, meer niet. En je bent veel, maar dan ook veel te positief over de gemiddelde mens.

De gemiddelde mens is een egocentrische totaalmongool.

Art Vandelay Ultor | 04-02-14 | 15:35

Zou er al een kennis instituut zijn ter vermindering van overtollig overheidspapier ?

vanhetvarken | 04-02-14 | 15:33

@Art Vandelay Ultor | 04-02-14 | 15:25
Omdat ieder weldenkend mens dat weet en niet doet en je door zo'n briefje herinnerd wordt aan de vergaande betutteling.

vanhetvarken | 04-02-14 | 15:29

@vanhetvarken | 04-02-14 | 15:21
Wat is overdreven aan de vraag om of, wanneer je denkt dat je je handdoek wel nog een keer kunt gebruiken, deze niet op de grond te gooien?

Art Vandelay Ultor | 04-02-14 | 15:25

@Art Vandelay Ultor | 04-02-14 | 14:51
Door dat overdreven gedoe, jaag je een hoop mensen in de gordijnen, die er dan een statement van maken juist niet mee te werken aan verduurzaming.

Heb vraag gesteld aan het kennis instituut, of het schijten in die gratis plastic tasjes om daarna dat tasje in het toilet door te spoelen niet kan helpen bij het verduurzamen van het riool gebruik, want minder bleekmiddel. Zijn ze nu met zijn tienen aan het onderzoeken.

vanhetvarken | 04-02-14 | 15:21

Dat missionstatement is een zin gebouwd om de steekwoorden die de meeste subsidie opleveren.

Sadomassochristus | 04-02-14 | 15:20

@Russells Teapot | 04-02-14 | 15:05
Eens. Duurzaamheid beperkt zich niet tot enkel milieumaatregelen. Een duurzame economie verspilt geen geld, grondstoffen en energie... Maar voor het "gutmensch-gevoel" heeft geld geen waarde, zolang het maar van een ander is.

Danskeidoterne | 04-02-14 | 15:18

@goedverstaander | 04-02-14 | 15:09
Ik ook hoor. ;)

Ongeblustekalk | 04-02-14 | 15:11

Wij hebben een oplossing . Nu moet er een commissie komen om daar een probleem bij te zoeken. Aha, we roepen milieu en daar komt de subsidie kar al langs. Jezus, wat een overheid hebben we toch. Of is het overhead ?

Polletje Piekhaar | 04-02-14 | 15:09

@ Ongeblustekalk | 04-02-14 | 15:05 |
Weet ik toch niet. Heb ik ook maar van horen zeggen ;)

goedverstaander | 04-02-14 | 15:09

@Brabant hier | 04-02-14 | 15:03
Gewoon afgewerkte olie inzamelen bij boeren, slopers en andere kleine bedrijven. Wel af en toe de schoorsteen schoon laten maken.

steven paul | 04-02-14 | 15:07

@goedverstaander | 04-02-14 | 14:57
Batterijvocht ligt niet erg voor de hand bij oude vibrators.

Ongeblustekalk | 04-02-14 | 15:05

Ik vind dat de overheid veel duurzamer om zou moeten gaan met belastinggeld. Maar vreemd genoeg hebben groengekkies er geen enkele moeite mee om dát met bakken tegelijk te verspillen.

Dat zal wel zijn omdat ze denken dat de olie opraakt, maar belastinggeld onuitputtelijk is, want gemene rijke mensen hebben immers onbeperkt geld.

Russells Teapot | 04-02-14 | 15:05

Stook wegwerppallets in je kachel en zet cv-ketel hele winter uit. Is ook recyclen. En klimaatneutraal want CO2 van hout komt bij rotten ook in de atmosfeer. Lekker dikke vinger maken naar die energiebelasting. Drie keer raaien, er zitten van die femen wijven bij dat kennisinstituut!

Brabant hier | 04-02-14 | 15:03

Beter een plastic zak dan een kartonnen doos... I rest my kees!

J.Dahmer | 04-02-14 | 15:00

Ik ben best wel een voorstander van de circular economy als principe. Echter, in een circel is volgens mij geen ruimte voor inmenging van de overheid door dit soort non-onderzoeken en marketingcampagnes. Laat die cirkel lekker door het bedrijfsleven zelf inrichten..

Danskeidoterne | 04-02-14 | 14:58

taxhond | 04-02-14 | 14:41
Mooi he, vergeet ook niet de 25 man in Den Haag die hebben zitten brainstormen hoe ze het zoveelste nutteloze en overbodige subsidiesponsinstituutje op poten konden zetten. Ze hadden nog een paar miljoen belastinggeld teveel blijkbaar.

James Lastig | 04-02-14 | 14:57

@ spuitje11 | 04-02-14 | 14:55 |
Het zou me niet verbazen. Die club is ook tegen het omsmelten van oude vibrators om wegpaaltjes van te maken. Er zou batterijvocht in kunnen zitten.

goedverstaander | 04-02-14 | 14:57

Zijn dat niet dezelde mensen die het afschaffen van statiegeld op plastic literflessen hebben tegengehouden zodat we alles in halve literflessen moeten halen?

spuitje11 | 04-02-14 | 14:55

Als ik schapjes doe neem ik altijd een 25 L. rugzakje mee. Pleur je zooi erin, geen plastic zakjes nodig. Non - issue dus.

bello | 04-02-14 | 14:54

Elke dag meer betutteling en elke dag meer nutteloos besteed belastinggeld.

En wat doen jullie? Gewoon weer braaf op dezelfde spilzieke clubjes stemmen.

Ieder volk krijgt de leiders die het verdient.

James Lastig | 04-02-14 | 14:54

Ik laat mijn boodschappen gewoon bezorgen. Dat is tenminste goed voor het milieu.

Mokum Kosher | 04-02-14 | 14:54

Ik heb overigens een stuk of vijf big shoppers in mijn auto liggen. Al jaren. Ze zien er wat afgeragd uit nu maar doen het heus nog prima. Laten ze die troep maar mooi houden.

goedverstaander | 04-02-14 | 14:54

"Door klanten te laten betalen voor een plastic tasje"..

Is dat niet al héél lang zo?
Rond de steen waaronder ik vandaan kom in ieder geval wel.

der Schweinigel | 04-02-14 | 14:53

Typisch Nederland. Om geld (lees subsidie) te verdienen moet je een probleem maken van iets dat niet bestaat. Afval bestaat niet meer, tegenwoordig. Ook plastic kan prima worden gerecycled, voor zover het niet van dat eiwitplastic is dat al snel volledig uit elkaar valt. Okay, plastic kost aardolie. Maar linnen wordt van vlas gemaakt. Heb je akkers voor nodig. Begin maar met bomen omhakken dus, spuiten, etc. En voila: daar heb je weer een domino-probleem waar geld tegenaan gegooid moet worden.

goedverstaander | 04-02-14 | 14:51

Allen bij de grootgrutter uit 075 laten ze je voor tasjes betalen. Bij Marks & Sparks foodhall vragen ze of je je meuk in een plastic tasje wilt hebben, net als bij La Place. ik zou wel eens willen weten of AH meer tassies omzet dan Marks & S.

Brulboei_61SB | 04-02-14 | 14:51

@Lof der Zotheid | 04-02-14 | 14:34
Ben jij al volwassen?

Art Vandelay Ultor | 04-02-14 | 14:51

Wat een heerlijk holle frasering: "Onze uitgangspunten daarbij zijn de hoogst haalbare doelen"

Deipnosophist | 04-02-14 | 14:51

Klopt. Dit is echt economics 101. Daar hoef je echt geen onderzoek voor te doen.

_ILT_ | 04-02-14 | 14:50

Ik neem aan dat het niet om de tasjes op rol bij de groente en fruitafdeling gaat.
15 cent voor een stevige tas is geen geld voor als je eens een keer de grote big shopper vergeten bent.

Miezerig | 04-02-14 | 14:50

Kennisinstituut Duurzaam Verpakken = KDV = Kaas de Vies

#aluhoed

Art Vandelay Ultor | 04-02-14 | 14:49

@Mark Smith | 04-02-14 | 14:43
Ga eens wat harder janken; jouw tranen zijn zalig!

dlseth_ | 04-02-14 | 14:48

Wie wil er nu met een plastic tasje gezien worden, als een soort lopende reclamezuil?

Swarthoogt | 04-02-14 | 14:47

Eet alles direct bij de supermarkt op, dan heb je geen tas nodig.

Good Meuning | 04-02-14 | 14:47


iemand nog de illusie dat het goed komt
met Nederland?...... iemand?

vanvandaag | 04-02-14 | 14:46

Lof der Zotheid | 04-02-14 | 14:34
Mensen als u gun ik gewoon dat ze tweehonderd jaar worden, alleen zodat ze zelf te kunnen zien wat dat tokkiedenken van ze heeft aangericht.

Mark Smith | 04-02-14 | 14:43

@deministerpresident | 04-02-14 | 14:39
Wij verhergebruiken de tasjes uit de supermarkt als zak in de vuilnisbak en groenteafvalbak in huis. We kopen dus nauwelijks vuilniszakken.

steven paul | 04-02-14 | 14:43

KIDV :
3 vaste medewerkers
5 man tijdelijk projectteam

Bestuur : 7 (!) uit de politieke sublaag weggeplukte vrindjes
Raad van Advies : 8 uitvreters

kidv.nl/over-het-kennisinstituut-duurz...

taxhond | 04-02-14 | 14:41

Wat je ook van het kenniscentrum vind.. het is een kleine moeite om een tasje mee te nemen en niet iedere keer opnieuw een plastic tas te gebruiken

deministerpresident | 04-02-14 | 14:39

"Kennisinstituut Duurzaam Verpakken." Is dat niet waar de burqa ooit uitgevonden is?

Romanov | 04-02-14 | 14:39

Kennisinstituut "Duurzaam Verpakken" wat de neuk is er met deze wereld aan de hand?

Ommie de HaatMoker | 04-02-14 | 14:38

Ik stel voor een tas met statiegeld, de bring-me-bag.

Rest In Privacy | 04-02-14 | 14:37

Toch jammer dat verduurzaming ook altijd weer duurder wordt...

Rest In Privacy | 04-02-14 | 14:37

Ik heb geen tassen meer nodig. Ik gebruik nu alleen nog maar het 'gratis' eetmaatje van de AH als ik boodschappen ga doen.

goedverstaander | 04-02-14 | 14:36

Plastic wordt gemaakt van aardolie.
aardolie wordt gemaakt van fossiele resten.
Fossiele resten bestaan onder andere uit dinosaurussen.
Dus plastic tasjes worden gemaakt van geryclede dinosaurussen, wat voor mooier natuurlijk materiaal kun je eigenlijk nog hebben?

Cuyahoga | 04-02-14 | 14:35

Bij een raamovereenkomst denk ik eigenlijk aan het succesvol onderhandelen over de prijs van een blowjob op de Wallen.

Snackbar van Allah | 04-02-14 | 14:35

Volgens mij moet je al bijna overal betalen voor een plastic tasje. Maar ze willen daar nog een extra belasting bovenop? Een soort BPM over de BTW over de prijs ?

sinar2 | 04-02-14 | 14:35

15 cent voor een plastic tasje waardoor mensen hopelijk niet bij iedere winkel om een nieuw plastic tasje vragen. Niks mis mee. Daar heb je geen onderzoeksteam voor nodig.

kicktherabbit | 04-02-14 | 14:35

Neem onze trots, maar blijf van onze gratis tassies af! Ha'je?

Romanov | 04-02-14 | 14:34

Geweldige marketingstrategie. De dunne, kleine gratis tasjes niet meer verstrekken. De betaalde (en relatief dure) merktasjes blijven verkopen. Twee vliegen in één klap: geweldige toename merkexposure en dik verdienen op meer verkochte de tasjes! En dat met de 'duurzame' boodschap: voor uw en ons milieu.
Vergelijkbare met die kaartjes in hotels: voor het milieu en minder wasmiddel: handdoeken op het rek is geen nieuwe handdoeken. Handdoeken op de vloer is verschonen. Wilt u nog een dag extra met uw handdoeken doen? Zodra ik dat soort kaartjes zie, gooi ik alle handdoeken ongebruikt op de vloer. Op twee na dan: die voor mij en voor mijn dame. Die gaan pas de vloer op ná het douchen. Groen marketingmeuk...

Lof der Zotheid | 04-02-14 | 14:34

Vuilnisman, de zakken van het kenniscentrum duurzaam verpakken mogen ook wel mee.

steven paul | 04-02-14 | 14:34

Ik heb geen tasjes nodig omdat ik dat leuk vind. Maar omdat ik vanuit mijn werk doorga naar de super en dan geen tas bij me heb.
Ik moet die rommel toch thuis krijgen he.

frickY | 04-02-14 | 14:33

Geef de directie en medewerkers maar per direct de zak,

Ralo | 04-02-14 | 14:32

Het 'Kennisinstituut Duurzaam Verpakken'

Dan zal er ook wel een Nobelprijs 'Duurzaam Verpakken' bestaan. Toch?

Godsammekraken | 04-02-14 | 14:32

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken