Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NVM en NOS, voor al uw woningmarkt gejuich

Nondeju Nederlandse Vereniging van Makelaars. Jullie voorlieger die over de persberichten gaat is nog doorzichtiger dan een Noord-Koreaanse Goebbels vanachter een glazen bol. Even serieus, WIE geloofde deze bagger überhaupt? Heilige kangarootestikels. Ineens schiet ons iets te binnen. De NOS, die zullen jullie wel geloven. En ja hoorrr. De NVM, het uw aller (van uw taxpoet betaalde) Staatsjournaal én de polletiek: samen liegen ze u een restschuld in. O, u heeft gekocht omdat Sacha de Boer cum suis zeiden dat het beter zou gaan met de woningmarkt? N00b!
Actuele Update: Handig NOS-kaartje met GOEDKOPE HUIZEN.

Reaguursels

Inloggen

Conclusie: de NOS wil PVDA in het zadel houden.
Conclusie2: het omroepbestel moet op de schop.

Ad337 | 04-02-14 | 14:30

Ik vraag me bij onderwerpen als deze altijd af hoeveel ton degenen die zeggen "nog even te wachten" op de bank hebben staan.
.
Hoeveel betaal je nou aan huur? Laat iemand die koopt eens €100 per maand meer kwijt zijn; dat is €36.000 in dertig jaar tijd. Tel wat naaierijen van (lagere) overheidsinstanties erbij op (OZB, waterschap, eigenwoning forfait), kom je op 50-60k. De immer voortschrijdende huurverhogingen niet meegerekend wel te verstaan.
.
Of je gaat in een caravan wonen en zet de maandelijkse huur op een spaarrekening, zodat je na dertig jaar cash kan afrekenen als je een huis koopt. Dan is het huis dus "gratis".

Pierre Tombal | 04-02-14 | 12:54

Het achterliggende en wellicht grotere probleem schijn niemand echt te beseffen: een eigen huis zorgt voor je oude dag; je hebt minder geld nodig (is er door de hele pensioenpolitiek ook niet meer) en zit minder snel in een bejaardenhuis.
Wat gebeurt er nu; als mensen over 30 jaar met pensioen gaan, hebben ze nog schulden, geen huis (of geen huis van waarde) en de pensioenpotten zijn leeg; DAT gaat echt een probleem worden. Niet dat je dan met 67 met pensioen mag, maar het feit dat nog moet werken om überhaupt je leven te kunnen blijven betalen.
Leven gaat nog duur worden.

PisFinger | 04-02-14 | 11:04

Hier kan je de Rabobank ook bij zetten die proberen ook steeds met positieve berichten de boel te manipuleren. Als grootste hypotheekverstrekker komt dat ook nooit geloofwaardig over.

De laatste tijd gaat elke week wel een middel/groot bedrijf failliet waarbij weer honderden ontslagen worden. Deze mensen kunnen dus geen huis kopen of kunnen hun hypotheek niet meer betalen. Gedwongen huizenverkopen is nog nooit zo hoog geweest. Extra bezuinigingen (zwaardere lasten)zitten ook weer aan te komen. Dit zijn echt positieve verschijnselen waardoor de woningmarkt weer veel beter gaat worden.

Ja echt

vinzDH | 04-02-14 | 10:32

@louis6227 | 03-02-14 | 22:15 |
Dat is: als je dat zou mogen van de overheid. Dat mag alleen niet meer.

RedBill | 04-02-14 | 10:13

Tja het glas is halfvol of half leeg benadering.

hader | 04-02-14 | 09:34

ikdenkwat | 04-02-14 | 00:41
Ach, zo ben ik ook begonnen en heb bij de scheiding m'n ex uitgekocht.
Nu gehuwd, buiten gemeenschap van goederen.

Hendrikaatje | 04-02-14 | 09:32

De NVM heeft enorme belangen bij een goeie ''spin'' en ik heb nooit begrepen waarom deze belangenorganisatie van verkoop-tussenpersonen elke keer wordt aangehaald bij persberichten. Het is alsof je Calvé elke maand onderzoek laat doen naar de voordelen van pindakaas en de testresultaten op de voorpagina zet.
Ik zie dit als het laten leeglopen van de Nederlandse Huizenkoophype. Een absurde 'markt' met idem overheidssubsidie op schuld.

Donkersloot | 04-02-14 | 08:23

‘Sacha de Boer’ en ‘cum’ in één zin. Petje af!

en nu ff serieus | 04-02-14 | 08:11

Hoe is het mogelijk om te vergelijken zonder de prijs per M2 te kennen?

bla, bla , bla prijs per gemiddelde woning slaat nergens op, M2, locatie, dan kan men vergelijken.

DANNY3960 | 04-02-14 | 07:06

-weggejorist-

Astroturfer | 04-02-14 | 06:51

En niemand heeft het over de echte oorzaak:
Chinezen die onze economie overnemen.

Astroturfer | 04-02-14 | 06:51

Heel goed dat deze berichten even op een rij staan. Zo wordt het duidelijk dat de NVM voor nieuws over de woningmarkt een onbetrouwbare kletskous is.

Angelica | 04-02-14 | 06:35

@Feynman | 03-02-14 | 20:32
Jij gaat er dan ook vanuit dat een huis verkocht of gekocht moet worden via een makelaar?! laten *wij* met de voc mentaliteit daar is van af stappen en de dingen gaan regelen op onze eigen(wijze) manier. Je zaken oplossen doe jezelf, elk ander persoon of bedrijf dat je daarbij zogenaamd wil helpen kost klauwen met geld. Dat is pas een doodvonnis, dat je't overlaat aan anderen met *heel veel verstand van zaken*!

INH.30CL | 04-02-14 | 03:20

Ik zag gisteren op funda tot mijn grote aangename verrassing dat de huizenprijzen bij ons in de buurt lijken te zijn gekelderd. Ik heb mijn huis 3 jaar geleden nog goed verkocht en huur nu tijdelijk. Ik heb volgens mijn dorpsgenoten geluk gehad. Ik noem het nadenken en je op de hoogte stellen. Ik denk dat ik nog 2 jaar huur.

metdedag | 04-02-14 | 01:45

Het komt vanzelf weer goed. Evolutie. Dat geldt niet alleen voor leven, dat geldt ook voor geld.

Man will come to something

We gaan niet dood van ellende hoor, we leven in Nederland.
Maar in een consumptiemaatschappij waar welvaart verheerlijkt wordt, valt dit niet mee...

*plop*

The Gymp | 04-02-14 | 01:43

Nu heb ik bewijs, nooit de NOS en NVM geloven. Geloof alleen jezelf!

Brabant hier | 04-02-14 | 01:25

Kopen?? kopen?? de banken lenen je geen geld tja 190.000 euro met een inkomen, betalen 890 euro huur per maand met zo`n bedrag kan je een aardig huis financieren en zouden mijn maandlasten rond de 650 euro zitten.voor 190.000 koop je hier nog geen eens een apartement.

Maco3key | 04-02-14 | 01:09

Hendrikaatje | 04-02-14 | 00:34 | + -1
Vaak wordt er een huis gekocht als je al een vrouw hebt. Op twee salarissen en het feest van huis tuintje kindje kan beginnen heb je daar ook een oplossing voor?

ikdenkwat | 04-02-14 | 00:41

Als je een huis hebt, trouw dan buiten gemeenschap van goederen, kan veel problemen voorkomen.
Ow ja, ben ook al een tijdje klaar met aflossen, woon vrij.

Hendrikaatje | 04-02-14 | 00:34

Er is een landje waar ze denken dat vraag en aanbod anders werkt dan inde rest van de wereld dat landje heet Nederland. Het is veel gekker daar is een premier die hogere prijzen beloofd! En die partij kiezen ze.....

ikdenkwat | 04-02-14 | 00:30

@Blinde kip,
Het gaat alleen over situatie 2; en dan wel of niet verkopen. Het risico voor de bank blijft hetzelfde als ze de volledige financiering meelaten gaan bij verhuizing naar andere woning van zelfde kwaliteit en zelfde waarde van dat moment. Of ze nu 0,5 ton onderwaarde hebben bij het ene huis of het andere huis maakt niet uit. Echter banken zitten krap en misbruiken situatie

louis6227 | 04-02-14 | 00:18

@louis6227 | 03-02-14 | 23:14
Het risico is volgens mij niet helemaal hetzelfde. in het eerste scenario staat tegen 2 ton schuld een onderpand van 2 ton. In het tweede geval is er een gat van 50k. De banken willen natuurlijk niet iets lenen zonder onderpand. Daar komt bij dat door wel akkoord te gaan ze impliciet ook de daling onderbouwen wat natuurlijk niet wenselijk is voor de balans van de bank. Heel lullig want toen het zogenaamd goed ging, was het geen probleem terwijl aan alle stijgingen altijd een eind komt.
Goed, er zullen verzachtende omstandigheden zijn: restschuld kan laag genoeg zijn zodat er wel akkoord voor verkoop komt. NHG regeling kan bijspringen (nu wel al minder gunstig voor de partner met hoogste inkomen) en eventueel gestegen inkomen. Maar het komt erop neer dat de gemiddelde prijsdaling tegengewerkt wordt doordat banken verkopers dwars zitten. Lijkt gunstig voor de rest maar niets is minder waar.

blinde kip | 03-02-14 | 23:56

@Botte Hork | 03-02-14 | 23:21
Meestal gaat dat zo, je bedoelt natuurlijk een echtscheiding.
Om daar financieel uit te komen is er kapitaal nodig en de meeste mensen hebben dat niet en wat volgt is een drama.
Maar is vrijheid het kunnen loslaten van een relatie, of verder gaan met een andere, of is vrijheid alleen blijven?
Mensen willen over het algemeen niet alleen blijven en zijn bereid financiële risico's te nemen om samen te zijn en dekken door hun verliefdheid de risico's niet af.
Ik kan dat wel begrijpen, maar liefde verblindt en dan krijg je die verwikkelingen.

Jim Lovell | 03-02-14 | 23:47

@pim achtertuin 23:03: Tja, als je nog vroeger een huis wilde, dan bouwde je er gewoon een uit een zooi boomstammen en wat riet. Tijden veranderen, en je moet tegenwoordig behoorlijk gefortuneerd zijn om een huis "uit het kistje" te kunnen betalen, zelfs als je de grond cadeau krijgt. En dat heeft niet alleen te maken met de grote of kleine mate waarin kopers vandaag de dag genaaid worden.

Muxje | 03-02-14 | 23:29

@Jim Lovell | 03-02-14 | 21:53
Maar de meeste mensen die een huis kopen zijn bezeten door het zogenaamde 'bezit'. Maar wat de meeste mensen, verblind door hun koopzucht en het idee dat ze hun droomhuis gevonden hebben, niet beseffen is dat ze hun vrijheid ernstig op het spel zetten. Verreweg de meeste huizen worden verkocht aan stelletjes.
Alleen al naar dat risico kijkend is voldoende om je wel 10 keer te bedenken voordat je die krabbel zet.
Voorbeelden te over in mijn omgeving.

Botte Hork | 03-02-14 | 23:21

@blinde kip | 03-02-14 | 22:57
Minder aftrek krijgen is een feit, meer lenen bij een lage rente is een aanname. Ik heb niet gezegd dat het een onzingedachte is, het zou wel zo kunnen zijn, maar het zijn speculaties van je.
En over de oorzaken van die prijsstijgingen zouden we een hele avond kunnen praten. Ruimere leenvoorwaarden en een lage rente zijn niet de enige factoren van deze prijsstijgingen.

Jim Lovell | 03-02-14 | 23:14

@blinde kip,
Klopt, maar in dat geval is er ook geen sprake van restschuld en daar gaat het over. Overigens lullig van de bank, want hun risico blijft hetzelfde. maar ja, die zitten krap, dus misbruiken ze de situatie en klant en forceren ze hem meer terug te betalen.

louis6227 | 03-02-14 | 23:14

Ja, maar het is nu toch wel het moment om te kopen? Ik bedoel de rente is all time low. Lol. Ik heb mijn geld nog steeds op de bank staan. Ondanks wat aan de lemmingen wordt wijs gemaakt, wordt dat juist elke dag meer waard. Als de rente gaat stijgen koop ik voor een prikkie een huis, zonder een schuld.

roze_bril | 03-02-14 | 23:09

Mijn moeder betaalde een woning gewoon uit het "kistje"zoals zij dat noemde... later verhuisd naar een nieuwbouwhuis en toen hadden m'n ouders zomaar 5000 Gulden schuld.Verschrikkelijk vonden ze dat,moest zo snel mogelijk afgelost worden.Dus geen vakantie's, cola alleen op zaterdagavond, en voor je verjaardag een nieuwe jas.Zo ging dat vroeger.

pim achtertuin | 03-02-14 | 23:03

@Jim Lovell | 03-02-14 | 22:49
Stelde jij niet een paar tegels terug dat men gek was als men met eigen geld kocht omdat er dan minder aftrek was? Dat zou dus net zo goed kunnen gelden voor meer lenen bij lage rente. Dat is helemaal geen onzingedachte.
Waar zou anders die prijsstijging vandaan zijn gekomen van de afgelopen decennia? Ruimere leenvoorwaarden is 1. Lagere rente is 2.

blinde kip | 03-02-14 | 22:57

@blinde kip | 03-02-14 | 22:33
Het is een aanname dat men bij een lage rente een nieuw plafond opzoekt, dat maak jij er zelf van en is nergens op gebaseerd en redeneer jij op door.
Wat een onzin-stelling.

Jim Lovell | 03-02-14 | 22:49

Mijn huis staat ook te koop.
Voor 40k minder dan ik het gekocht heb.
Kopen?

-dvh- | 03-02-14 | 22:46

@Botte Hork 22:29: Als je de waardevermindering nog zelf kan financieren, dan is er niet eens zo veel aan de hand... als je tenminste verhuist naar een volgend koophuis. Dat huis koop je dan namelijk ook goedkoop in, en als je groter / beter gaat wonen dan is er een goede kans dat die beoogde woning meer in prijs is gezakt dan de jouwe. Je nieuwe hypotheek valt dus flink lager uit, al moet je de oude hypotheek wel cash bijpassen; dat kan je tegenwoordig niet meer lenen. Kortom, zelfs als je verlies moet pakken kan het gunstig zijn om in een dipje te verkassen.

Muxje | 03-02-14 | 22:45

@louis6227 | 03-02-14 | 22:15
En dan nu de crux: De bank gaat niet akkoord met verkoop in scenario 2. Daar zit je dan vast in je inloopkast.

blinde kip | 03-02-14 | 22:39

@Jim Lovell | 03-02-14 | 22:01
Een lage rente betekent eerder dat men een nieuw plafond opzoekt bij het lenen. Kortom, aan het eind van de rit betaalt men zich net zo blauw. Diegenen die zuiniger aandeden, konden gelijk minder aftrekken. Reken dus maar men tot het gaatje ging bij elke renteverlaging. Dus wat nou faal?

blinde kip | 03-02-14 | 22:33

Die antivuurwerkgroenlinkser met zijn persberichten, werkt die bij de NVM?

Swarthoogt | 03-02-14 | 22:32

..... Ja, als ik nu weg moet dan moet ik ook verlies nemen.....
@Muxje | 03-02-14 | 21:53

Dat is nou precies wat ik bedoel. Je moet gewoon niet willen dat dat risico bestaat.
Geloof me, been there.

Botte Hork | 03-02-14 | 22:29

De NVVDM.
In samenwerking met de PnvmdA.

oplichter | 03-02-14 | 22:25

Ben je ook wel een ontzettende sukkel als je een huis gaat kopen omdat een ander zegt dat je dat moet doen.

profiteroles | 03-02-14 | 22:24

@ CoJoNes: Ik heb die kneuzen van 40/45 helemaal niet nodig voor mijn pensioen.
Aangezien ik altijd zelfstandig ben geweest heb ik me eigen heel goed kunnen bedruipen en weg kunnen leggen.
Dus die sok zal voor jezelf bedoelt zijn.

sodeja | 03-02-14 | 22:22

@ RedBill: Nee, ik kan niet in de toekomst kijken.
Ik heb een portie gezond verstand en kan rekenen.

sodeja | 03-02-14 | 22:20

Quasi zielig lulverhaal, Stel huis gekocht voor 2 ton, verkocht voor 2 ton (geen crisis), waarna men een ander huis koopt van zelfde kwaliteit voor 2 ton, schuld blijft 2 ton. Stel huis gekocht voor 2 ton, verkocht 1,5 ton (wel crisis), waarna men ander huis koopt van zelfde kwaliteit voor 1,5 ton, schuld dan 1,5 ton + 0,5 ton restschuld, ofwel ook hier blijft schuld 2 ton.

louis6227 | 03-02-14 | 22:15

-weggejorist-

HaagscheHarry | 03-02-14 | 22:12

@CoJoNes | 03-02-14 | 21:56
Wanneer jij 15 jaar geleden had gekocht met een rente van 1.4%, was je nu spekkoper geweest en dat weet je wel.
Je moet voor de verkeerde inschatting die je toen hebt gedaan geen uitvluchten doen door naar collega's te wijzen die auto's kochten op hun fictieve overwaarde.

Je hebt toen gefaald.

Jim Lovell | 03-02-14 | 22:01

@Muxje | 03-02-14 | 21:53
Juist, en huren gaat vaak samen met uitzicht op schotelantennes.

Jim Lovell | 03-02-14 | 21:56

15 jaar geleden werkte ik bij de grootste financiele instelling van Nederland. Als ik zou kopen, betaalde ik 1,4% rente per jaar (via personeelskorting) en toch heb ik het nooit gedaan.

Iedereen verklaarde me voor gek maar ik wilde niet vastzitten aan een huis. Mijn ouders vertelden me met volle overtuiging dat huizenprijzen altijd blijven stijgen (terwijl ze zelf de jaren 70/80 een probleem hadden). Vrienden kochten allemaal en financierden de auto en vakanties mee.

Dezelfde mensen die mij toen voor gek verklaarden, hebben nu allemaal een probleem met hun huizen. Stuk voor stuk. Verzekeraars, banken en ook de NVM zijn daar mijns inziens medeverantwoordelijk voor.
Als ik een huis had en een probleem zou ik zeggen: Fuck em!
Laat maar klappen die handel. Als iedereen dat zou doen hebben namelijk alleen de banken een probleem, verder niemand meer.

CoJoNes | 03-02-14 | 21:56

@Botte Hork | 03-02-14 | 21:40
De meeste mensen kopen een huis om daar langer dan 10 jaar in te wonen en een huis kopen met eigen vermogen is gekkenwerk want dat maak je geen aanspraak op de aftrek.
Zelfs al heb je vermogen, dan is een hypotheek afsluiten een verkapte subsidie die je niet moet laten lopen.
En sparen is altijd goed, vermogen opbouwen.

Jim Lovell | 03-02-14 | 21:53

@Botte Hork 21:24: Ik weet niet hoe jij rekent. Mijn vorige hut huurde ik voordat ik hem kocht. Rente, VVE en 50% aflossing was minder dan de laatste huur. Mijn huidige koophuis zou per maand ook maar ietsje minder kosten om te huren in plaats van kopen.

Een huis kopen betekent risico lopen, maar het is geen investering, dus ga nu niet je verlies doorrekenen voordat je het genomen hebt. Ja, als ik nu weg moet dan moet ik ook verlies nemen. Maar tot zover zit ik hier goed: geen gezeik met huisbazen en ik kan doen in en aan mijn huis wat ik wil, voor een bedrag dat ik daar wel voor over heb. Die huizenprijzen trekken wel weer aan, ondanks wat de negatievelingen alhier ons willen doen geloven. Het lijkt wel of het hier vol met huurders zitten die nu eindelijk eens een keer triomfantelijk over de dalende prijzen kunnen doen.

Muxje | 03-02-14 | 21:53

Als ik ooit zal kopen zal dat niet in Nederland zijn.

cobie | 03-02-14 | 21:50

zou

Ommezwaai | 03-02-14 | 21:48

Mark Smith | 03-02-14 | 21:43
Een verbouwing kan ik mij nog voorstellen.
Dit zo -normaal gezien- waarde vermeerderend voor je huis zijn.
De rest wordt lastig.

Ommezwaai | 03-02-14 | 21:48

De NVM heeft lessen gevolgd bij Saeed-al-Sahaf, de gewezen minister van informatie van Irak tijdens de Amerikaanse inval. Irak lag al in puin maar vrolijk blijven vertellen dat Irak ze wel een lesje zou leren.
.
www.youtube.com/watch?v=W9aW1atFLMM

Rest In Privacy | 03-02-14 | 21:47

King of the Oneliner | 03-02-14 | 21:40 |
er is niemand die je dwingt tot kopen/lenen, het is een eigen keuze.

--sql error-- | 03-02-14 | 21:45

kapotte_stofzuiger | 03-02-14 | 21:33 | + 2 -
Juist. Er zijn vreselijk veel sukkels die fictieve overwaarde in een reële lening hebben omgezet voor de tweede auto, verbouwing of vakanties die niet in het budget pasten.
Voor de buren.

Mark Smith | 03-02-14 | 21:43

@Worstjes | 03-02-14 | 21:29:

Goed gezien.
Door het volk (de schijn van) bezit te geven, worden zij zoete brave burgertjes die niet meer kunnen rebelleren.
Daarom gaat het volk nu niet meer de straat op, om hun miserabele bezittinkjes, (die nog niet eens zijn afbetaald) niet te verliezen.
Daardoor kunnen ze niet makkelijk verhuizen naar een andere plaats, een ander land.
Daardoor kunnen zij niet scheiden.
Daardoor moeten zij braaf door gaan met de tredmolen van schulden, consumptie en uiteindelijk onvrijheid.
De revolutie is in de kiem gesmoord door dit systeem, en de onderklasse heeft het zelfs nog ietsje beter dan de werkende klasse net boven hen ( in Nederland).
In het Romeinse tijd zorgden de keizers dat het volk koest bleef door goedkoop brood uit te delen en gratis spelen in de amphi-theaters.
Nu heeft de overheid weer andere middelen, zoals het BSN de GBA, dit alles om de burger te monitoren en controleren.
En ja, ook mijn IP-nummer is inmiddels bekend, door twijfel ik geen moment over.

King of the Oneliner | 03-02-14 | 21:40

@sodeja | 03-02-14 | 21:37 |
Ennuh, kneuzen waarom precies?
Ow wacht, stom van me. Jij kunt natuurlijk in de toekomst kijken. Helemaal vergeten.

RedBill | 03-02-14 | 21:40

@sodeja | 03-02-14 | 21:37 |
Die 'kneuzen' van jou zijn mensen die nu tussen de 25 en 45 jaar oud zijn. Dat zijn de mensen die straks jouw oudedag moeten betalen maar zo blut zijn als Griekenland.

Dus als ik jou was, zou ik even een sok in je muil stoppen voordat je zo denigrerend praat over 'starters' die met een enorm probleem zitten.

CoJoNes | 03-02-14 | 21:40

@Jim Lovell | 03-02-14 | 21:29
Het hangt allemaal af van je start balans. Als je een paar ton vrij besteedbaar hebt is kopen helemaal niet slecht. Maar op basis van je salaris?! Gekkenwerk. Je ketent jezelf muurvast aan verplichtingen. En zelfs als je de mazzel hebt aan die verplichtingen te kunnen blijven voldoen, blijft het sowieso de vraag of je daar na 10 jaar nog wel wil wonen.
Mijn advies is, koop een huis (als je dat per se wil), maar doe het met eigen vermogen. En met maximaal 25% hypotheekschuld.

Leer eerst eens sparen.

Botte Hork | 03-02-14 | 21:40

@kapotte_stofzuiger | 03-02-14 | 21:33 |
Ben ik helemaal met je eens. Ik voel me ook geenszins slachtoffer.
Ik ben alleen wel van mening dat de mensen die klagen over het feit dat hun pensioen verlaagd wordt, dat ze al die jaren al huur betalen en waar men ook maar over kan klagen tegen de jonge "huizenbezitters" de zaken ook in het juiste perspectief moeten zien. Net als de geachte heer Rutte.
Ik ga me gewoon 10 slagen in de rondte sparen en aflossen en raak die schuld wel weer kwijt (heb namelijk gelukkig nog een goede baan). Verwacht van mij alleen even niet dat ik de economie op gang help.

RedBill | 03-02-14 | 21:39

kapotte_stofzuiger | 03-02-14 | 21:00
Ik drink wel eens een biertje en doe een snuifje met Ivo.
Vandaar dat ik een kort "lijntje" met hem heb.

Ommezwaai | 03-02-14 | 21:37

Het lijkt net of iedereen verlies moet lijden als hij zijn huis verkoopt???
Maar volgens mij hebben de meeste huizenbezitters nog altijd een grote overwaarde.
Alleen de kneuzen die de afgelopen 10 jaar veel te duur gekocht hebben met een hypotheekschuld van 125% zitten nu in de nesten.

sodeja | 03-02-14 | 21:37

Botte Hork | 03-02-14 | 21:28
Geen probleem... er zit 3-4 km tussen de woningen :-)

duitse herder | 03-02-14 | 21:37

@jemagookniksmeer | 03-02-14 | 21:33 |
Nouja, die kosten heb ik voor het gemak maar even gelaten voor wat ze zijn. Vond het zo al schrikbarend genoeg.

RedBill | 03-02-14 | 21:34

Tsja, ik heb mijn OZB aanslag nog niet binnen, maar ik verwacht dat mijn huis weer sterk in waarde is gestegen bij de gemeente ...

Cynevisie | 03-02-14 | 21:34

Noem me een hufter, maar al die huiliehuilie-reaguursels zijn heerlijk om te lezen.
Niemand, maar dan ook niemand verplicht u een huis (veels te duur) te kopen. Kan je boos worden op Rutte/Samsom/Wilders/EU/bankdirecteuren/Marokkanen/bijstandstrekkers, maar geen van die mensen heeft uw huis in waarde laten dalen of stijgen, dat heet nu vrije markt!

kapotte_stofzuiger | 03-02-14 | 21:33

@Worstjes | 03-02-14 | 21:29
Eigendom=religie?

Jim Lovell | 03-02-14 | 21:33

RedBill | 03-02-14 | 21:30 | + 0 -
+ ozb
+ opstalverzekering
+ evt onderhoud dat niet door de VVE wordt betaald (ketel, plumbing etc.)

jemagookniksmeer | 03-02-14 | 21:33

@sinar2 | 03-02-14 | 20:42 |
Je moet het meer zo zien: Netto betaal ik nu 773 - 153 euro per maand aan rente, 120 euro per maand aan onderhoud (VVE). 740,- per maand dus aan kale woonlasten.
Daar komt (als ik het nu verkoop voor 160.000 euro) 51.000 / 76 maanden = 671 euro bij. Netto maandlasten ineens 1411,- per maand. Daar kun je een behoorlijk pandje van huren vriend!

RedBill | 03-02-14 | 21:30

Hoorde laatst een verhaal over een grote makelaar die in de hoogtijdagen een man of 30 personeel had rondlopen en geld als water verdiende. Liet zich een kast van een huis bouwen voor zeker vijf miljoen euro. Nu werken er nog drie man en staat zijn huis te koop. Vraagprijs: bijna drie miljoen euro maar hij mag blij zijn als hij er twee miljoen voor krijgt. Maat het gaat allemaal goed komen want meneer Rutte heeft het zelf gezegd...

eerstneukendanpraten | 03-02-14 | 21:30

omgekeerd is strafbaar.

Worstjes | 03-02-14 | 21:30

@Botte Hork | 03-02-14 | 21:24
Huren, dan kan je net zo goed je geld in het putje gooien. Een hypotheek is ook niet je van het, maar huren is geld wegsmijten.

Jim Lovell | 03-02-14 | 21:29

Eigendom, opium van het volk.

Worstjes | 03-02-14 | 21:29

duitse herder | 03-02-14 | 21:25
verschrikkelijk.

Hedge_it | 03-02-14 | 21:29

En daar komt nog bij: de rente kan (haast) niet lager.
Dat betekent dat er een moment komt dat de rente moet gaan stijgen; nog een prijscorrectie naar beneden die "genomen" moet worden.

jemagookniksmeer | 03-02-14 | 21:29

@duitse herder | 03-02-14 | 21:25
Misschien worden wij wel buren dan!

Botte Hork | 03-02-14 | 21:28

De NOS en de NVM, brothers in crime.

Dostranamus | 03-02-14 | 21:27


pim achtertuin | 03-02-14 | 21:13
Mijn buurman... voor 275-300.000 euro heb je het pand wel. Druk maar even op de pijltjes van de foto.
www.dinejendomsmaegler.dk/koeb/sagsvis...

duitse herder | 03-02-14 | 21:25

Een huis kopen is gewoon huren van de Bank. En aan het eind van de looptijd heb je omgerekend 4 keer teveel huur betaald.

Botte Hork | 03-02-14 | 21:24

De prijsdaling is groter dan het lijkt. Een huis dat in het verleden is gekocht voor een bepaald bedrag, daarna in prijs steeg, en later weer in prijs daalde naar hetzelfde bedrag als waarvoor het was gekocht, is eigenlijk goedkoper geworden omdat er een aantal jaren inflatie overheen is gegaan.

Zoetwaterpanharing | 03-02-14 | 21:24

Jammer dat de staatsjournalisten nooit eens hun werk doen en dit soort smear journalistiek gebruiken.
Waarom hebben wij geen Fox achtige opinie zenders.

Miezerig | 03-02-14 | 21:21

Hmmm... Mijn makelaar vertelde me afgelopen week nog dat mijn appartement (Oplevering 2005, eerste bewoner sinds oktober 2006) als ik deze binnen een half jaar zou willen verkopen ongeveer 152.000 - 155.000 zou kunnen opbrengen. Destijds gekocht van ING vastgoed voor 195.500 CASCO! Hypotheekje van 211.000 erop, heel niet exorbitant voor die tijd, als je nog een badkamer, keuken en toilet moet installeren.
Helaas mag deze jongen als hij een huis van 225.000 euro weer zou kopen slechts 258.000 financieren wanneer hij bij dezelfde hypotheekverstrekker blijft. Dus van de 33.750 (die ook nog eens in 10 jaar afgelost moet worden volgens de nieuwe regels) moeten de kosten koper betaald worden, en de rest van de schuld. Blijft nog een gat over van ongeveer 31.000 dat door ons uit eigen zak betaald moet worden. Haal ik daar de reserve van onze spaarrekening vanaf nog altijd 21.000 tekort.

Ergo: ook al zou ik Rutte willen navolgen en dat huis willen kopen: ik zou niet kúnnen. En zou ik die nieuwe auto kopen, dan zou ik nóg langer op de pof leven. En juist die pof heeft de huizen zo belachelijk duur gemaakt. De correctie vindt nu plaats. Het pijnlijke is (voor mij dan) alleen dat ik nooit de winst van de "waarde"stijging heb kunnen incasseren, maar nu wel het verlies volop voor de kiezen krijg. En die babyboomers maar klagen...

RedBill | 03-02-14 | 21:19

bubbelonia | 03-02-14 | 20:59
Economen zijn het over één ding eens, zij kunnen niet voorspellen ! Verder kan ik niets met je verhaal.

duitse herder | 03-02-14 | 21:19

Met Windows Office 2013 Pro kun je er een lijstje WOZ naast zetten. Heel grappig.

bottlebaby | 03-02-14 | 21:16

In 2002 vrijstaande woning gekocht voor 415k.Verbouwd/aangebouwd voor 250k.Waarde nu volgens de makelaar 450k Tel uit je winst,verlies in dit geval.Gelukkig niet aan de orde,blijf lekker zitten,zonder hypotheek,maar is wel mijn pensioenpot die steeds minder waard wordt.Maar ik word ook elk jaar ouder, dus ook elk jaar minder pensioen nodig omdat ik elk jaar een jaar minder te leven heb.... toch?toch?Dus als mijn huis elk jaar minder waard wordt met hetzelfde bedrag als mijn pensioenpot omdat ik 1 jaar korter te leven heb komt alles toch weer goed.Het wordt pas vervelend in een schrikkeljaar,omdat zo'n jaar korter is dan andere jaren.

pim achtertuin | 03-02-14 | 21:13

Sommige dingen worden pijnlijk duidelijk als je ouder wordt (en sadder):
-Trouwen is duurder dan elke week naar de hoeren
-Kinderen zijn niet een garantie voor een emotionele oudedagsvoorziening
-Geld maakt niet gelukkig, maar wel vrij
-Een huis kopen is niet beter dan huren, want in feite huur je van de bank, waarbij alle risico en onderhoud bij jou ligt
-De gedachte is dat Jan met de Pet dezelfde levensstijl, inclusief trouwen, hypotheek en kinderen moet gaan leiden als de middenklasse en de elite, maakt van Jan met de Pet alleen maar een slaaf.
Alleen boeren en oud geld moeten zorgen dat hun bezit wordt overgedragen, liefst vermeerderd, aan de volgende generatie.
*Deze gedachten zijn niet geheel uitgewerkt, wegens gekrijs van kind en vrouw op de achtergrond.... Duh*

King of the Oneliner | 03-02-14 | 21:11

Huren is ook duur.

Mark Krachtwijk | 03-02-14 | 21:10

kapotte_stofzuiger | 03-02-14 | 20:58
Ik heb alleen belangen in Noorwegen en Denemarken.

duitse herder | 03-02-14 | 21:10

@Boris die Sauertopf | 03-02-14 | 20:57
Ik spreek uit ervaring.
Helaas.
PvdA: no way!

Ars Vivendi | 03-02-14 | 21:09

De grafiek laat alleen de prijsindex zien. Kan het niet zijn dat er de laatste jaren steeds meer goedkope koopwoningen zijn gebouwd en opgeleverd?

Nickkkk | 03-02-14 | 21:03

VanLeeuwen,
De verkoopaantallen stijgen, maar de prijzen zijn nog dalende.
kijk nog even naar het filmpje bij je collega's van daskapital.nl/2014/02/bizar_merkel_wil...
Feitelijk zeggen ze dus niks wat niet waar zou zijn. Dat ze cruciale info achterwege laten snapt elke idioot, lijkt me. Maar het is ook info die iedereen zelf eenvoudig kan opzoeken.

--sql error-- | 03-02-14 | 21:03

De woningkartel is eerder op zijn plaats. Hoe drijf je de prijzen op?
Nou, door gewoon de huurders uit hun te roken, zoals President Bush dat ook probeerde met Osama bin Laden.
Nu ook nog de verhuisplicht met de bijstand en een nieuwe lichting zigeuners staat op dankzij het beste kabinet van na de oorlog, aldus dhr M Rutte.

ProAsfalt | 03-02-14 | 21:02

@duitse herder | 03-02-14 | 20:55
Nein! Dat zijn klinkklare leugens! EU is goed voor ons, hadden we dat niet gedaan waren wij er nu veel slechter aan toe!

Oh wacht, jij levert nu wel een beetje heel erg hard bewijs..
Je zou maar een politieke partij zijn die dit in '98 al.. laat ook maar.

Boris die Sauertopf | 03-02-14 | 21:01

@Ommezwaai | 03-02-14 | 20:59
Ik heb niet het IPadressenboek van reaguurders. Ik kan alleen maar nagaan of ze een koophuis hebben.

kapotte_stofzuiger | 03-02-14 | 21:00

Omroepen naaien de boel continu ,maar wat wil je anders, ze spelen onder een hoedje met de regering. Ze zouden die hele Hilversumse kliek allang een schop onder d'r kont moeten geven.

fleurtje | 03-02-14 | 21:00

@ duitse herder | 03-02-14 | 20:55

Huizenprijzen in NO (en DK) gaan ook crashen. Daar zijn alle economen het al lang over eens. brazilianbubble.com/wp-content/uploads...

De bubble in NO is zó groot dat zelfs de Noorse regering het inziet en (heel langzaam) aan het optreden is. DK gaat dezelfde problemen krijgen als wij, want daar is ook álles geleend (samen met ons zijn de Denen wereldkampioen huishoudschulden).

bubbelonia | 03-02-14 | 20:59

kapotte_stofzuiger | 03-02-14 | 20:58
Het is tegenwoordig toch "Deense Dog"?

Ommezwaai | 03-02-14 | 20:59

@duitse herder | 03-02-14 | 20:55
Waarom zegt u niets over uw eigen Heimat?

Wellicht omdat men in Duitsland huizen wel als gebruiksvoorwerp ziet en niet als belegging.

kapotte_stofzuiger | 03-02-14 | 20:58

kapotte_stofzuiger | 03-02-14 | 20:53
Wilt u erover praten?
*+ indrukt*

Ommezwaai | 03-02-14 | 20:57

@Ars Vivendi | 03-02-14 | 20:49
Tot en met 19 maart zou ik de NPsO vermijden, voor het zelfde geldt word je nog geïndoctrineerd en ga ook jij braaf vvd of pvda stemmen.

Overigens na die tijd ook. Het is tenslotte niet voor niets dat isp's wel aan koppelverkoop mogen doen..

Boris die Sauertopf | 03-02-14 | 20:57

Noorwegen:
Gemiddeld stegen Noorse huizenprijzen in de periode tussen 2005 en eind 2011 met 51 procent – inclusief de kortstondige dip van 2008.

www.z24.nl/ondernemen/noorse-huizenpri...

Noorwegen is geen EU lid
.
Denemarken rente woninghypotheek 0,583%.
DK heeft een opt.out (eu)

duitse herder | 03-02-14 | 20:55

Er is een gouden regel:
Never catch a falling knife.

Als dat ergens voor geldt dan is het wel de vastgoed markt.
Als je wilt kopen, wacht dan tot de markt weer structureel is aangetrokken.

CoJoNes | 03-02-14 | 20:53

Als het nog eventjes zo doorgaat kan ik net als pappie en mammie van mijn 1,5x modaal weer een leuke vrijstaand gezinshuisje kopen. Vriendin lekker op de kinderen passen ipv die elke dag ergens te hoeven dumpen.

En wanneer de kinderen naar school gaan kan ze weer ergens gaan werken in deeltijd.

Correcte eikel | 03-02-14 | 20:53

Alle cijfers worden gemanipuleerd door cbs; een schijnrealiteit die iedereen in slaap sust! Koop dat huis! Koop die auto!

Dakloze zonder krant | 03-02-14 | 20:53

Een koopwoning als belegging is zoiets als hopen dat Joris je geld geeft omdat je in de kudo-top10 staat.

kapotte_stofzuiger | 03-02-14 | 20:53

@bubbelonia | 03-02-14 | 20:48
"Huren is voor losers, je weet tog..!", aldus NVM en VVD.

kapotte_stofzuiger | 03-02-14 | 20:52

Al jaren ga ik steevast tegen mensen in die mijn partner en ik vertellen dat we nu écht een huis moeten kopen omdat de huizenmarkt 'binnenkort weer bij gaat trekken'. Nu heb ik een plaatje dat keihard bewijst wat ik al jaren tegen zulke mensen roep. Ik wacht voorlopig nog wel effe, als ik hier in NL überhaupt nog wel een huis ga kopen.

Le Roi | 03-02-14 | 20:51

Iemand die een huis koopt als belegging is sowieso een n00b. Het is een stenen/betonnen gebruiksvoorwerp!
Die Opel Astra is ook niet spontaan in waarde gestegen nu u er al 300.000 km in heeft gereden.

kapotte_stofzuiger | 03-02-14 | 20:50

sinar2 | 03-02-14 | 20:42 |
Eeermmm, je vergeet dan wel even 4% rente plus aflossing per maand die je OOK betaald hebt.
Ergo:
30000 euro aan hypotheeklasten + 20000 verlies= 50000
Had je 20000 euro kunnen besparen door te huren.

CoJoNes | 03-02-14 | 20:50

Begrijp ik het nu daadwerkelijk goed dat 15 tot en met 26 procent van de huizen met een verlies groter dan 40k euro verkocht wordt?

Pijnlijk en al helemaal voor de mensen waar het omgaat..

Boris die Sauertopf | 03-02-14 | 20:49

Ik geloof de NPO al heel lang niet meer op hun woord.
Ze hebben een belang.

Ars Vivendi | 03-02-14 | 20:49

@ sinar2 | 03-02-14 | 20:42

Je hebt die 5 jaar ook nog allerlei andere kosten gehad (rente, onderhoud, verzekeringen, belastingen, kosten koper, etc). Een huurder heeft maar één woonkostenpost: Huur.

Wonen kost geld. Deal with it.

bubbelonia | 03-02-14 | 20:48

Schei toch uut kel

Teddy CunterBlast | 03-02-14 | 20:45

Stel je hebt 20.000 verlies op een huis waar je 5 jaar in gewoond hebt. Als je hetzelfde had moeten huren had je ruim 30.000 moeten betalen.
Dan valt dat waardeverlies toch wel mee?

sinar2 | 03-02-14 | 20:42

Pas maar op, eerdaags nationaliseert de PvdA de woningmarkt in haar totaliteit om haar stemvee Nederland volledig te laten koloniseren.

smdyasc | 03-02-14 | 20:41

It is not a lie if you believe it.

readbetweenthelines | 03-02-14 | 20:40

Doordalen naar het niveau van 1994 en we hebben eindelijk weer een normaal prijsniveau.

Mordax | 03-02-14 | 20:40

Tot medio 2010 was het nog enigszins realistisch wat ze zeiden... maar daarna verloren hun uitspraken het toch echt van de realiteit.

PisFinger | 03-02-14 | 20:39

Peter Schiff voorspelde dit al jááááren geleden en legde het haarfijn uit, zelfs op YouTube, voor eenieder die maar oren heeft en ze wil gebruiken.

De NOS is staatspropaganda en alle grote media hier in dit miezerige landje gekocht. Als ik alle krantenknipsels met consumentenvertrouwenblahblahgelul uitknip, dan kan ik een brug ermee bouwen naar de maan.

Het enige dat die lieden in Den Haag kunnen is liegen en bedriegen en de centrale bank afkwijlen voor meer inflatie, zodat ze vriendjes kunnen maken en hun hobbyprojectjes kunnen uitvoeren.

De Witte Wolf | 03-02-14 | 20:37

Over niet al te lange tijd zal de woningmarkt de lont in het politieke kruitvat blijken te zijn, let op mijn woorden.

Petrus de Rewa | 03-02-14 | 20:36

Feynman | 03-02-14 | 20:32
Niet alleen de makelaar, ook de notaris wordt hier blij van.
En de apotheker natuurlijk.... Voor het antidepressivum.

Ommezwaai | 03-02-14 | 20:36

De economie draait op sentimenten, meer dan op echte centen. Het is dan ook niet vreemd dat het NVM investeert in het bestoken van de media met juichende berichten. Bizar blijft het wel.

kalsarikänni | 03-02-14 | 20:35

De koppiepeest-laafjes van de PO. Wiens brood men eet wiens woord men spreekt. What else is new?

Godsammekraken | 03-02-14 | 20:32

Voor de NVM is "herstel" van de markt het aantal transacties. Dat dergelijke transacties een restschuld opleveren bij de verkoper, meestal met het mes op de keel van de bank een hopeloos bod accepteert. Door de ingrepen in hypotheken, slachting hypotheekrenteaftrek voor nieuwe gevallen en immer stijgende belastingdruk is het ook een doodvonnis voor de kopers.

Maar de makelaar, die krijgt zijn courtage en is gelukkig.

Feynman | 03-02-14 | 20:32

Cadeautje voor Wilders dit beeld. Kan het hebben over een genegeerde soon-to-be ex-middenklasse, die inmiddels al zes jaar ploetert in de crisis, en is opgesloten in onverkoopbare koopwoningen.

waskuip-admiraal | 03-02-14 | 20:32

Als je iets vaak genoeg zegt wordt het vanzelf waar.

SanderL | 03-02-14 | 20:31

-weggejorist-

Blue Light | 03-02-14 | 20:30

Een visboer zal ook nooit zeggen dat zijn haring niet te vreten is, al lopen de maden eruit.. Net schoon gemaakt meneer, zeggen ze dan.

Terpen-tijn | 03-02-14 | 20:30

Wat echt interessant wordt is de Commercieel Vastgoed crash die er aan zit te komen. Daar zitten de banken tot hun strot in.

CoJoNes | 03-02-14 | 20:30

En water is nat......

brutus68 | 03-02-14 | 20:28

**zit nog steeds goed**

Godsammekraken | 03-02-14 | 20:28

De buren hebben ook hun huis te koop, kan niet wachten tot de groei cijfers werkelijkheid worden.

jankerd | 03-02-14 | 20:28

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken