Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hans Jansen - Een koffer vol dollars

hj.pngTijdens de Tweede Wereldoorlog konden de geallieerden meelezen met de Duitse militaire codeberichten. Dat maakte het, bijvoorbeeld, voor de geallieerden mogelijk om kort voor er ergens Duitse versterkingen arriveerden, terug te trekken en elders aan te vallen. Waarop die Duitse versterkingen weer verplaatst moesten worden naar het nieuwe strijdtoneel, maar helaas, vlak voor ze aankwamen... U kunt het zelf verder bedenken, en nazoeken onder het trefwoord Enigma. De Amerikanen konden in WO2 de Japanse diplomatieke codes lezen, en wisten daarom dat voortzetting van de oorlog met Japan in de Stille Oceaan, waar eiland voor eiland veroverd moest worden, niet haalbaar was. Vandaar Hiroshima en Nagasaki. Uit de inhoud van deze codes, Code Purple, bleek ook de noodzaak om in de Verenigde Staten honderden Japanners te interneren, velen hunner uiteraard onschuldig. De Japanse ambassadeur in Berlijn ontbeet vaak met Adolf Hitler, en deed dan in Code Purple verslag aan Tokio over Hitler’s ontbijtpraatjes en over het menu. Amerika las mee, en liet per radio olijk weten wat Hitler voor zijn ontbijt gehad had. Als de Duitsers ongerust bij de Japanners informeerden of de Japanse Code Purple misschien gekraakt was, ontkenden de Japanners verontwaardigd – en werden geloofd want bondgenoten stoot je niet voor het hoofd. Het besluit van de geallieerden om in 1944 in Normandië te landen, in plaats van in 1943 vanuit Italië verder noordwaarts op te rukken, is genomen door toedoen van agenten van de Sovjet-Unie die in de Amerikaanse ambtenarij geïnfiltreerd waren, zie bv. Diana West, American Betrayal, 2013. Dit besluit heeft een halve eeuw Sovjetbewind over Oost-Europa mogelijk gemaakt, en tienduizenden levens verwoest. De oorlog had minstens een half jaar eerder afgelopen kunnen zijn. Anne Frank zou het in dat geval overleefd hebben en niemand zou haar dagboek kennen. De communistenjager Senator Joseph McCarthy was niet paranoïde bij de vervolging van Amerikaanse communisten. Hij wist uit gedecodeerde berichten (waarvan hij moeilijk kon laten weten dat hij ze kende) zeker dat hij gelijk had. Die berichten staan bekend als de Venona Papers. De Ban-de-Bom beweging in de jaren 1960 kreeg geld van Moskou. De anti-kruisrakettenbeweging in de jaren 1980 ook. Er moeten nog heel wat mensen rondlopen die dat uit de eerste hand weten. Het blijkt trouwens ook uit de archieven van de Sovjet-Unie. De ophef over het gedrag tijdens de oorlog van paus Pius XII, ‘Hitler’s Pope’, aangezwengeld door het toneelstuk Der Stellvertreter van Rolf Hochhuth uit 1963, is gebaseerd op manipulatie door de Sovjet-Unie die dozijnen ambtenaren feiten en documenten over deze paus liet verzinnen. De Sovjet-beschuldigingen aan het adres van deze paus waren ongegrond, maar tot schade van de reputatie van de katholieke kerk worden ze nog steeds geloofd. Een knap stukje werk, dat wel natuurlijk. Zie de boeken van Ion Mihai Pacepa. Over de schepping, door de Sovjet-Unie, van de Palestijnse verzetsbeweging hebben we het nu niet, zie weer Pacepa. Of vraag het Bertus Hendriks, de leider van het Nederlandse Palestina Comité. In de jaren veertig tot tachtig van de vorige eeuw hebben zich voortdurend onbegrijpelijke gebeurtenissen voorgedaan waarover in die tijd zelf veel gespeculeerd werd, maar niemand was op de hoogte van een aantal essentiële maar geheimgehouden feiten, waarvan er een paar hierboven staan. Alles wat politici, diplomaten, journalisten en deskundigen uit die tijd over die tijd beweerd hebben, blijkt achteraf slechtgeïnformeerd geweest te zijn. Ook een Mr G.J.B. Hiltermann had, achteraf gezien, geen idee en wandelde als iedereen in het duister. Stel nu toch eens dat er wat dit betreft niet veel veranderd is. Dan zouden we de media net zo goed ongelezen kunnen laten. Het zou dan wel weer lollig zijn om te weten wie in Den Haag tegenwoordig op de hoogte is van die ‘strikt geheime’ dingen. Die twee onvolwassen schaterlachende kwajongens, zou er iemand hun ‘alles’ verteld hebben? Je huivert bij de gedachte en gaat terugverlangen naar het gekwelde gelaat van Aantjes of het zuunige mondje van Drees. Het onbegrijpelijkste van deze tijd, afgezien van de Euro en de EU die beide tot verarming leiden, is toch wel het energiebeleid. In plaats van te zoeken naar technieken die kunnen werken, gaan er miljarden naar technieken waarvan bewezen is dat ze nooit kunnen werken zodat we van olie afhankelijk blijven. Jagen op wind, de bijbel noemt het al, Prediker 1:15. Ben je nu een slecht mens als je argwaan koestert en denkt dat de geheime diensten van olie-exporterende landen steun geven aan groene activisten en groene politieke partijen om een rationeel energiebeleid tegen te werken? Hola, daar wordt aan de deur geklopt. Wie zou daar zijn? Er wordt een koffer bezorgd?! -Is dat allemaal voor mij? -Ja, maar er zijn voorwaarden.

Reaguursels

Inloggen

@Gutgut,

Kortom, het lukt je niet om één van de beweringen van Jansen als een verzinsel af te doen. Wist ik toch.
Overigens, veel van Jansens punten horen gewoon bij je algemene ontwikkeling, en zijn ook simpel te googelen voor wie dat ontbeert.

Wat Bush betreft, het maakt natuurlijk wel degelijk uit of iemand om economische of om ideologische redenen samenwerkt met een dictator. Zoals gezegd; vrijwel alle landen en bedrijven ter wereld werken soms economisch samen met dictators. Het is echter iets heel anders om zoals bijvoorbeeld veel (ex-) politici van PvdA, GL, SP en D'66 heel principieel dictators te verheerlijken.

Daarbij wisten mensen destijds bijna net zo weinig van het nazisme af als jij nu. Ook critici van het nazisme waren na 1945 geschokt door de werkelijkheid, Charlie Chaplin zei bijvoorbeeld dat hij "the Great Dictator" nooit had kunnen maken als hij toen al had geweten wat er werkelijk gebeurde. Daarom lieten veel slachtoffers van de nazi's zich zo gemakkelijk afvoeren; niemand had dit verwacht.

Achteraf de moraalridder uithangen is makkelijk, maar doe dat dan ook eens één keer naar mensen die nu nog steeds heel bewust massamoordenaars verheerlijken, en niet met iemands overleden opa die ooit zaken deed met een zakenman die een dictator steunde lang voordat de gruwelen van die dictator bekend werden.

De VS en Rusland steunden inderdaad elkaars vijanden, maar Nederlandse politici als den Uyl, Rosenmöller, Marijnissen, Meulenbelt, en honderden anderen steunden heel bewust moorddadige dictaturen en ideologieën. Een aantal van hen werd daar zelfs voor betaald. Dat is principieel iets heel anders, en daarover ging de column. Iets meer algemene ontwikkeling opdoen en je schaamt je rot over je opmerkingen over "diepgang".

Dandruff | 27-01-14 | 20:50

Maar wie heeft Kennedy nou vermoord dan?

Ben_online NL | 27-01-14 | 13:24

"Het zou dan wel weer lollig zijn om te weten wie in Den Haag tegenwoordig op de hoogte is van die ‘strikt geheime’ dingen."
Hier zien we het gebrek aan diepgang en inside informatie van Jansen nog een duidelijk. De man weet niks. Ga eea bij Snowden navragen en kom dan nog eens terug.

gutgutgut | 27-01-14 | 00:49

Smarties | 25-01-14 | 23:59 |
"Ik zie niet zo in dat de rol van Duitsland wordt gemarginaliseerd. "
Vanaf een bepaalde leeftijd heb je een leesbril nodig. Probeer het.

gutgutgut | 27-01-14 | 00:43

Dandruff | 25-01-14 | 13:11 |
"Jouw pogingen om de realiteit te "nuanceren" "
Ik ""nuanceer"" helemaal niks en jouw aantijgingen missen iedere grond. Lees mijn tekst. De tegenstanders in de koude oorlog steunden de vijanden van elkaars vrienden. Dat is oorlogslogica, geen ideologie. Zo steunde de VS Bin Laden, Hekmatyar en andere Islamitische extremisten met geld en moderne wapens in Afghanistan tijdens de Russische bezetting.

gutgutgut | 27-01-14 | 00:11

P.S.
En Jansen vermeldt dit soort zaken nooit omdat die niet bij zijn kruistocht passen.

gutgutgut | 27-01-14 | 00:04

Dandruff | 25-01-14 | 12:51 |
Bush leidde de bank die het mogelijk maakte voor Hitler's bankier om zaken te doen in de VS. Als hij dat niet deed uit ideologie maar alleen uit winstbejag, soit. Dat boeit niet.

gutgutgut | 27-01-14 | 00:03

Dandruff | 25-01-14 | 12:51 |
Jansen's _selectie_ van feiten en verzinsels, schreef ik. Ik had moeten schrijven "feiten _of_ verzinsels", want ik heb die twee boeken waar hij naar lijkt te verwijzen uiteraard niet gelezen. Zolang Jansen controversiële zaken beweert met zo onvoorstelbaar weinig onderbouwing, sluit ik niet uit dat het verzinsels zijn.

gutgutgut | 27-01-14 | 00:01

Het onbegrijpelijkste, alhoewel ik mij daar een aantal motieven kan voor indenken, van deze tijd is m.i. de ongebreidelde immigratie, die onvermijdelijk tot grootschalig bloedvergieten zal leiden. Zeg dat ik het u gezegd heb.

Tricephalus | 26-01-14 | 20:59

Aluhoedje alert zou fijn zijn geweest.

Jansen en Jansen tegen de windmolens.

guurderdanguur | 26-01-14 | 16:47

Als ik het goed begrijp moet je bij dit artikel in het achterhoofd houden dat Jansen zich heeft gespecialiseerd in een bepaald (actueel) onderwerp.

nikolaos | 26-01-14 | 14:28

Als ik het goed begrijp moet je bij dit artikel in het achterhoofd houden dat Jansen zich heeft gespecialiseerd in een bepaald (actueel) onderwerp.

nikolaos | 26-01-14 | 14:28

@Evocatus,

Over de Venona papers, je linkje naar wiki stelde slechts dat er *een aantal critici* zijn, die menen dat *gedeelten* van de Verona papers *mogelijk* geheel of gedeeltelijk vervalst zijn.
Dat is iets anders dan "euh, foutje bedankt".

Je linkje naar Counterpunch was wel grappig, maar let op; er zijn tientallen, misschien wel honderden mensen in Nederland die dat soort praatjes serieus nemen. Soortgelijke programma's op TV zoals "Koefnoen" worden aangekondigd als satire, maar bij Counterpunch is dat niet meteen duidelijk.

Dandruff | 26-01-14 | 12:01

@Gutgutgut (14:37),

Voortaan eerst goed lezen voor je reageert, dan zie je dat het raadsel nog niet is opgelost. Makemyday reageerde op ene Finbarr, die wel degelijk deed alsof de atoombommen op Japan slechts een Amerikaans machtsspelletje waren. Finbarr verwees daarvoor naar een website waar dat wordt beweerd.
Zoals gezegd zie ik dat veel vaker, net als verhalen dat Pearl Harbor door de VS zelf waren georganiseerd/uitgelokt/toegestaan. Naast heel veel complotsites weidde ook een van de "discovery channels" daar al eens een aflevering aan.

Japan was dus net als nazi-Duitsland, al-qaida en de USSR een slachtoffer van Amerikaanse agressie.
Een bepaalde groep mensen vindt het kennelijk interessant om de VS (of het Westen, Israël) de schuld te geven van de gehele wereldgeschiedenis.

Dandruff | 26-01-14 | 11:51

Scherp stukje Hans.

Anijsblokje | 26-01-14 | 09:57

Flipus | 26-01-14 | 08:50 |
Goedemorgen allen. Ik hou dit al jaren een beetje in de gaten. Kan best zijn dat het is afgekocht door oliemaatschappijen. Na het bank debacle is het wel duidelijk geworden dat de 'grote jongens' rucksichtlose klootzakken zijn.

Smarties | 26-01-14 | 09:25

Smarties | 25-01-14 | 23:45 | + 0 -

Zijn ontdekking gebeurde in 2008, waar blijven die dingen?
Of hebben de alluhoedjes toch gelijk en zien we die zooi nooit...

Flipus | 26-01-14 | 08:50

Wat een onsamenhangend gebrabbel. Vroeg of laat denkt elke historicus iets op het spoor te zijn maar deze achterhoeker is wel heel erg dwalend.

Mike Oxlong | 26-01-14 | 01:06

Precies! Ik heb al jaren plannen liggen om darmgassen op te vangen en te verzamelen. Het potentieel daarvan is 10x groter dan Slochteren. Het kan niet anders dan dat de olielobby actief bezig is mijn idee te blokkeren. Volgens mij blokkeren ze ook weleens expres mijn oprit en laten ze de lantarenpaal bij ons voor irritant knipperen waar mijn vrouw dan weer last van heeft.

Kwijldraad | 26-01-14 | 01:01

gutgutgut | 25-01-14 | 12:24 |
Ik zie niet zo in dat de rol van Duitsland wordt gemarginaliseerd. We kunnen het ook omdraaien. Waarom horen we nooit dat de Duitsers kinderbijslag hebben geintroduceerd? Of rijkswegen hebben aangelegd? Die positieve dingen worden ook doodgezwegen. Dan moet je wel een heel enge policor-fascist voor zijn.

Smarties | 25-01-14 | 23:59

André van Delft. | 25-01-14 | 11:13
Sterk stuk André. Laat eens wat vaker van je horen.
Wat vindt je van de stelling dat subsidie een legale type smeergeld is om de oppositie krachteloos te maken?

Smarties | 25-01-14 | 23:28

Ik zou, net zoals èlk betoog van Dhr. Jansen, in kunnen gaan op de details van zijn verhaal, maar zou wéderom niet verder kunnen komen dan:
.
[citaat].. mee eens
[citaat].. klinkt plausibel, nagezocht, en het klopt
[citaat].. mee eens
[citaat].. klinkt raar, nagezocht, en het klopt
.
de continue diepgang en feitelijke juistheid van Dhr Jansen maakt mij een zéér groot fan. Alstublieft méér van dit!!

Chriet Titulaer | 25-01-14 | 22:36

Ook de SP is niet wat het lijkt. Ze kregen tonnen ik contanten van Mao. Als dat toen bekend was geweest, was die partij destijds allang opgerold door de belastingdienst en de BVD. www.hpdetijd.nl/2010-04-28/sp-heeft-ge...

Ivoren Toren | 25-01-14 | 20:51

Helaas teveel mensen zitten niet meer te wachten op een uitleg van de politiek/economisch/militaire uitleg van de twintigste eeuw.Ze zullen tenslotte dus vergelijkbare fouten gaan maken in deze eeuw.Je kan niet teren op erfenissen,want ze zijn onverteerbaar. Ieder mens,komende in de wereld,moet weer pionieren. Elke activiteit heeft zijn moeizame begin en wil boven de actieveling uitstijgen,maar komt nooit verder dan het vermogen en eindigheid van het individueel kunnen. Prediker Salomo concludeert dan terecht: Alles is ijdel en najagen van wind.Helaas is dit begin 19e eeuw door Potgieter vertaald in zijn figuur van Jan Salie. De noden van het volk,ook het Europese,worden nooit opgelost door beschaving van gisteren.De laatste zal en moet altijd armzalig zijn,hoe interessant de uitleg ook kan zijn.En de politiek ? Die is een eeuwige worsteling van de bestuurslagen der roverheid,uiterst slaapverwekkend, oftewel Jan Salie ,haast voor eeuwig verbonden aan dit land ?

Dolphi | 25-01-14 | 19:07

MrPan | 25-01-14 | 12:48
Wat dacht je allereerst van een vers eerder? Hans Jansen bedoelt mijns inziens Prediker 1:14 (NBV / NBG'51).

Drs Dré | 25-01-14 | 18:18

Mijn god, ook jansen is nu definitief een aluminium hoedje geworden, terug naar de islam en de angst daarvoor, want dit is (heel knap!) nog grotere kul dan normaal.

captainobvious | 25-01-14 | 18:14

Ik ga Sancho effe mailen:
Zadel mijn paard en haal je ezel van stal!
We hebben een grote taak te volbrengen.
Die verrekte windmolens ook altijd.

Schietmijmaarlek | 25-01-14 | 17:34

Bedankt voor het artikel prof. Jansen.
Diana West heeft idd een grote controverse opgeroepen tussen haar en David Horowitz.
West ontvangt wel instemming van Frank Gaffney.
Vorige week stuurde ik van Gaffney's Center for Security Policy een video meeting met Clare Lopez over de ware bedoelingen van Iran van Rouhani aan de fracties in de Tweede Kamer.
Dit nadat Harry van Bommel voorstelde om contact te maken met Iran (Rutte Davos)
Rouhani was immers betrokken bij de besluitvorming om de Israëlische ambassade in Argentinië etc aan te vallen.
De verraderlijke republikeinse senator John McCain refereerde daar gister bij CNN in Davos nog aan.
De Japanse aanval op Pearl Harbor in dec 1941 was doorgestoken kaart hoewel dat niets afdoet aan het briljante ontcijfer werk en computer van Turin op Bletchley Park.
Churchill wilde de Sovjets voor zijn via Italië waar Marokkaanse huurlingen vele Italiaanse vrouwen (Sophia Loren bestede er een film aan) verkrachtte.
Roosevelt had idd de KGB laten infiltreren en de affaire Venona bracht deze infiltratie van Roosevelt boven water. Vandaar dat het Roosevelt Academie in Middelburg Zeeland een prijs uitreikt aan de moordenaar, terrorist en British secret agent Anglo Gold Nelson Mandela.
Venona droeg het dossier van de vermoedelijke biologische vader van Barack Husein Obama (Frank Marshal Davis) uit het persoonlijke archief van Edgar Hoover (FBI) over aan de recent opgerichte CIA (vml OSS die faalde bij Pearl Harbor) van Allen Welsh Dulles en later Richard Helms die Hitler interviewde tijdens de Berliner Olympische spelen en in 1974 voor MKULTRA werd veroordeeld maar amnestie kreeg en ambassadeur werd in Perzië waar hij de machtswisseling naar Khomeini voorbereidde.
Journalist Frank M Davis was al voor 1940 officieel lid van de Communist party of the USA.
Vanwege zij pro Stalin en anti Amerika houding moest hij voor een commissie van Senaat of Congres verschijnen. Later verhuisde hij naar Hawaii dat in 1959 de 50e staat van Amerika was geworden.
Ook de familie van Obama - Ann Dunham 0 die in 1961 in Hawaii werd geregistreerd vertrok naar Hawaii waar de Dunhams de relatie met Davis weer voort zetten.
Begin 50er jaren was het kersverse CIA project MKULTRA volgestroomd met 500 gevluchte nazi dr. Mengele's.
en.wikipedia.org/wiki/Project_MKUltra
De 500 nazi's in MKULTRA hebben bijgedragen aan de sturing van de oorlogen tegen Israel in 1956, 1967 en 1973.
Via het Muslim Brotherhood Outreach Program van Bill en Hillary Clinton werd op 4 juni 2009 de Arab Spring speech van Obama in de universiteit van Cairo ondersteund.
Hier mijn comment onder verschillende artikelen in een iets ander verband.
The former South African government - that legitimately instructed dr. Wouter Basson - fought heroicly in a proxy war to prevent communist dictatorships in Angola, Mozambique, South Africa etc. during the US-SU cold war.
Politicsweb published (7 dec) the article of Hermann Giliomee 'The Soviets and the ANC: An enduring legacy?'
After the fall of the SU the communist ideology has roughly been exchanged by supremacist islam of shia Iran and sunni Saudi Arabia.
This was the result of Hitlers meeting with the Grand Mufti of Jerusalem and after 1945 the tens of thousands of nazi's fleeing (operation Odessa) to Iraq, Nassers Egypt, Syria ... Argentine and the US through operation Paperclip etc into the CIA's project MKULTRA (Dulles, Helms).
Well after 1992 the Bill & Hillary Clinton Muslim Brotherhood outreach policy came to light culminating in Husein Obama's 4th of june 2009 Arab spring speech in Cairo legitimizing the murderous MB of Morsi.
2. Communism, or islamic emirates and caliphates are mere ideological cover for national supremacism on a world wide scale ... serving crony capitalist interests like British Anglo Gold.
Crony monopoly capitalism is in oposition to venture innovative capitalism.

Theo Prinse | 25-01-14 | 17:00

Ik zie inderdaad wat onzinverhalen over thorium langskomen. Laat ik eens een verhaaltje vertellen.
.
Alweer heel wat jaartjes geleden was er een ongeluk met een vrachtwagen geladen met LPG, vlak naast een camping. In de vlammenzee kwamen flink wat mensen om. In Duitsland zetten onderzoekers opzettelijk een treinwagon gevuld met LPG midden in een brand om de effecten te kunnen meten van wat we tegenwoordig kennen als een bleve. Sindsdien zie je bij veel parkeergarages dat je daar niet in mag wanneer je auto op LPG rijdt. Alweer enige tijd rijden er tegenwoordig voertuigen rond op CNG, eveneens een onder druk vloeibaar gemaakt gas, en iedereen is er van overtuigd dat dit veilig is. CNG staat echter onder een tien keer zo hoge druk en is alleen maar veilig omdat we geleerd hebben van de fouten met LPG. Dankzij de lagere druk is LPG dus eigenlijk veiliger, maar mensen denken nog steeds dat het onveilig is.
.
Met thorium is het precies zo. Het gaat hier gewoon om kernsplitsing, met als voornaamste verschil dat de ruwe grondstof van zichzelf helemaal niet geschikt is voor kernsplitsing. Dat geldt echter ook voor 95% van het uranium. Net als met dat overgrote deel van uranium heb je het instabiele uranium-235 nodig om de reactie te starten en het idee is dat je met deze reactie van het niet splijtbare materiaal iets maakt dat je wel kan splijten. In de huidige kernreactoren gebeurt dat niet en dat heeft vooral te maken met de weerstand van milieuclubjes. Nu wordt het splijtbare materiaal opgebrand en dan wordt vervolgens nadat het restmateriaal een flinke tijd in een bad water heeft gelegen dit naar een opwerkingsfabriek gestuurd waar ze van een deel weer splijtbaar materiaal maken; zegt MoX jullie iets? Dit is een absurde manier van met dit materiaal omgaan en geeft bovendien ook aanzienlijk meer stralend afval dan wanneer dit op dezelfde wijze zou worden aangepakt als dat ze met thorium willen doen. Het probleem? Het mag niet. Iedereen schijt 7 kleuren stront als je een centrale in gebruik wilt nemen waarbij dit principe wordt aangewend. Kalkar is bijvoorbeeld zo'n centrale en heeft dus nooit gedraaid precies om deze reden. Het enige dat we doen is theoretisch ouwehoeren over materiaal waar we eigenlijk niets van weten en de propagandamachine op volle toeren laten draaien om de milieuclubjes te paaien.

Pierre Tombal | 25-01-14 | 16:50

@Old_Spice.
De tweede keer in 1944 was via de Ardennen, toch een hele andere categorie "col" dan de Alpen.
Hitler's generale staf zag niets in het Ardennenoffensief, maar Hitler heeft het doorgedrukt meer gebaseerd op weemoed naar de successen van 1940 dan op verstandige militaire taktiek.
Ten eerste was het Duitse leger in 1940 veel groter, en een groot deel ging om de Ardennen heen aan de Noordelijke kant. In 1944 gokte Hitler erop om heel snel door de Ardennen heen te kunnen 'prikken' en dan door te stoten naar Antwerpen. Dan wreekt een heuvelachtige landschap zich wel degelijk. Je walst hier niet zomaar doorheen. Wat ook niet helpt is dat het tijdens het Ardennenoffensief mid-december was met veel sneeuw en in 1940 een aangename mei-maand.
En stel dat het gelukt was. Dan is het nog 200 km naar Antwerpen door open terrein voor een kleiner Duits leger tegen een hergegroepeerde enorme geallieerde overmacht.
De Duitse generaals hadden terecht hun twijfels bij een dergelijke wanhoopsoffensief.

BASinnic | 25-01-14 | 16:41

@Old_Spice.
De tweede keer in 1944 was via de Ardennen, toch een hele andere categorie "col" dan de Alpen.
Hitler's generale staf zag niets in het Ardennenoffensief, maar Hitler heeft het doorgedrukt meer gebaseerd op weemoed naar de successen van 1940 dan op verstandige militaire taktiek.
Ten eerste was het Duitse leger in 1940 veel groter, en een groot deel ging om de Ardennen heen aan de Noordelijke kant. In 1944 gokte Hitler erop om heel snel door de Ardennen heen te kunnen 'prikken' en dan door te stoten naar Antwerpen. Dan wreekt een heuvelachtige landschap zich wel degelijk. Je walst hier niet zomaar doorheen. Wat ook niet helpt is dat het tijdens het Ardennenoffensief mid-december was met veel sneeuw en in 1940 een aangename mei-maand.
En stel dat het gelukt was. Dan is het nog 200 km naar Antwerpen door open terrein voor een kleiner Duits leger tegen een hergegroepeerde enorme geallieerde overmacht.
De Duitse generaals hadden terecht hun twijfels bij een dergelijke wanhoopsoffensief.

BASinnic | 25-01-14 | 16:41

Als ik het stukje goed lees gaan we van Hitler naar groene energie.
Klinkt volkomen logisch...

da wizard | 25-01-14 | 16:18

Ik hoor t al, tijd om ons aluhoedje weer eens af te stoffen... Moet zeggen dat ik van Hans toch wel beter gewend ben, tis allemaal nogal ver gezocht...

Professor Pipo | 25-01-14 | 15:51

In onze verwende, volgevreten westerse samenleving komen we pas echt in actie om dingen werkelijk te veranderen als de boel (bijna) naar de sodemieter is. En dat is nog steeds niet het geval, tot die tijd blijft het doormodderen.

Roffel | 25-01-14 | 15:47

Helaas. Dat McCarthy gelijk had omdat hij uit de Venona Papers kon putten is slechts een gerucht. Geschiedenis en waarheid blijft een kwestie van subjectief beleven en gaat niet om goed geïnformeerd zijn. Wat willen we geloven? Zo gaat het ook om wind of de EU. Hans heeft ongelijk en ik ook. Het is maar net wie je wilt geloven. Maar waarheid is het niet.

bbbachstra | 25-01-14 | 15:35

Geschiedenis , jammer dat er niet veel van geleerd is.
De wereld is nu een grotere puinhoop dan 100 jaar geleden.

nemeton | 25-01-14 | 15:17

Als wereldwijd al het geld dat verkeerd besteed wordt goed besteed zou worden, dan zag de wereld er heel anders uit. What's new.

TisNieZoMoeilijk | 25-01-14 | 14:49

Gelukkig is het allemaal de schuld van links. Nietwaar Hans?

mr. coffee | 25-01-14 | 14:42

@Terpen-tijn | 25-01-14 | 11:32
Common mistake. De Alpen en de Ardennen zijn tweemaal door de Duitsers gebruikt om de vijand te misleiden. De geallieerden hebben namelijk zowel in het begin van de oorlog (slag om Frankrijk) als in 1944 (het Ardennenoffensief) bergstreken als de Ardennen en de Alpen gezien als ongeschikt terrein om een groot offensief over te voeren. Toch deden de Duitsers dat twee keer, waarvan de eerste keer zo succesvol dat de Engelsen en de Fransen met hun broek op de enkels op het strand van Duinkerken stonden. De tweede keer in 1944 via de Alpen had een keerpunt in de oorlog kunnen zijn, en is dankzij de koppigheid van de Amerikanen en een brandstof tekort aan Duitse zijde niet gelukt.

Old_Spice | 25-01-14 | 14:42

Makemyday! | 25-01-14 | 13:25 |
"Hoe het komt dat Japan in de slachtofferrol is komen te zitten is mij een raadsel. "
Japan is nooit "in de slachtofferrol komen te zitten".
Daarmee is het raadsel opgelost.

gutgutgut | 25-01-14 | 14:37

Mooi staaltje van "reasoning after the fact", een hele krachtige drogreden omdat het appelleert aan angsten voor samenzweringen waar iedereen wel gevoelig voor is.
Samenlevingen, regeringen, bevelvoerders, groeperingen, etc zijn in de tijd voor een belangrijke historische gebeurtenis wel bezig met honderden acties, maatregelen, plannen, etc. etc. Door achteraf in te zoomen op 1 van die honderd die zeker een bijdrage heeft gehad kent 1) onnodig veel gewicht toe aan die ene actie en 2) het appelleert zo mooi aan onze behoefte aan simpele verklaringen.
Leg vervolgens de brug naar je mening, opinie, politieke voorkeur in deze tijd en voila, een zeer krachtige overtuigingsargument is gemaakt die volledig is gebaseerd op een drogreden.

BASinnic | 25-01-14 | 14:32

Na de 1945 bevrijding begon de heropvoeding. Met groot succes. Rond 1960 was de algemene gedachte gang dat Duitsland had moeten winnen van Rusland. Dan, na de landing Normandië, een grote SS en nazi schoonmaak, en voila, geen koude oorlog. Een perfecte wereld zonder Korea, Vietnam, of andere communistische oorlogen die kolonialisme stopten. Tot vandaag een algemeen geaccepteerd Europees standpunt. Hitler, in Mein Kampf, schreef over mensen die alles geloven. Goebbels, en de Media, Nu, geloofden er heilig in, terecht.

biltong | 25-01-14 | 14:28

@RedBill | 25-01-14 | 14:12 | Voor 1000 man in de grove industrie 15 miljard uittrekken voor 5000 windmolens?? Lijkt me weggooien van geld. Voor dat bedrag kunnen ze heel veel goedkoper allemaal in de tropen met pensioen gaan. We zo prettig dat we die molens dan niet meer nodig hebben. Win-win. BTW Ik dacht dat de onopgeleide werkers moesten worden geimporteerd, want zwaar werk in de zware industrie willen 'we' toch niet meer doen? Kortom we moeten 1000 windmolens plaatsen om 1000 importarbeiders aan werk te houden voor werk waar geld bij moet, en geen behoefte aan is?

lijn5 | 25-01-14 | 14:24

@lijn5 | 25-01-14 | 13:51 |
Misschien wel omdat dit land niet alleen bestaat uit hoogopgeleide ingenieurs? Er zijn ook andere mensen die een baan willen hebben, waaronder mensen die heel goed zijn in het bedienen van machines uit de maakindustrie.

RedBill | 25-01-14 | 14:12

@La Bailaora | 25-01-14 | 12:35 | + 1 -
Jammer dat je meteen persoonlijk wordt. Bovendien zit je mijn woorden te verdraaien en daar hou ik niet zo van.

Lees maar op:
www.withouthotair.com/c24/page_161.sht...

En zoek het verder maar uit.

Ir Rita Tie | 25-01-14 | 14:06

@RedBill | 25-01-14 | 11:50 Ik heb helemaal niks tegen maakindustrie. In tegendeel. Maar ik zie niet in waarom we grove, 'domme', industrie zoals van Andel in het overvolle NL zouden willen gedogen. Ze zuipen energie die we niet hebben. Kijk eens naar ASML in Veldhoven. Gebruiken relatief weinig energie, en leveren miljarden op door hoogopgeleide ingenieurs. Nogmaals waarom zou je Andel, of de staalindustrie, gedogen als je 5000 windmolens moet plaatsen, op een plek die we niet hebben, om deze grove industrie van energie te voorzien. Het kost maar 16 miljard euro om circa 1000 man aan het werk te houden in hun stinkindustrie.

lijn5 | 25-01-14 | 13:51

@Makemyday,

Alles wat wreed en moorddadig is wordt traditioneel in de slachtofferrol geduwd, met name door de aanhangers van wat meer "nuance".

Ik herinner me nog goed de koude oorlog, toen alle kritiek op dictatoriale socialistische regimes als "vijanddenken" werd weggezet.
Tegenwoordig is "islamofobie" het toverwoord om alle kritiek op terrorisme en de mensonterende sharia te smoren.

Een van de aanklagers in het Wilders-proces was Jeroen de Kreek, een holocaust ontkenner die diverse antisemitische websites beheert. Hij en zijn volgelingen reageerden regelmatig op websites van bijvoorbeeld de "goed volk" krant, waar de joden de schuld kregen van de holocaust en de 2e wereldoorlog. De VS kregen de schuld van 9-11, van Pearl Harbour en (wederom) de holocaust ("door geallieerde bombardementen kon zyclon B, het medicijn tegen tyfus de concentratiekampen niet bereiken, Anne Frank stierf daardoor aan tyfus").
Hoe ziek kun je zijn?

Bij mijn weten hebben de links-extremisten die Wilders aanklaagden wegens vermeend "racisme", nooit aanklachten geformuleerd tegen die de Kreek. Dat was immers hun bondgenoot tegen Wilders, tegen de joden en tegen de democratie.
Echt waar, ik verbaas me nergens meer over als het om die linkse "nuance" gaat.

Dandruff | 25-01-14 | 13:47

Inderdaad, een paar thorium 232 reactoren en ons energie probleem is opgelost. Het kan want het bestaat al. Goedkope brandstof (een soort zout), geen meltdown en explosiegevaar, nauwelijks afval en zeer goed controleerbaar. Maar om te beginnen is de olie-industrie daar niet in geïnteresseerd. Die "steunen" eventueel nog wel de windmollenlobby in de wetenschap dat dit nog geen zoden aan de dijk zet. Een procentje hier en daar, so what. Ook de belanghebbenden van uranium zitten hier niet op te wachten want je kunt er geen wapens van bouwen. Dus uit die hoek ook geen steun. Als Nederland niet meer afhankelijk wil zijn van gas uit Rusland en olie van die Noord-Afrikaanse bandieten dan rest momenteel slechts 1 optie. Een Thorium 232 reactor. Beter 2.

namensmijnhond | 25-01-14 | 13:44

@makemyday. Hoe het komt dat Japanners slachtofferrol kregen? Simpel: Japan is, hoewel ze zich vanaf het einde vd 19e eeuw behoorlijk westers gedroeg, toch een niet-westerse mogendheid. Vormde zelfs een voorbeeld voor alle onafhankelijkheidsbewegingen in de westerse koloniën. Het waren de nie blanke Japanners die het voor elkaar kregen de blanken te verslaan. Daar zijn heel wat (neo) marxistische geschiedswetenschappers mee aan de haal gegaan. Helaas.

JB86 | 25-01-14 | 13:30

Ondanks alle euforie over fracking, staat simpelweg Peak Oil voor de deur. Tegenwoordig is de Peak Oil "theorie" - het is geen theorie maar feit - op de achtergrond geraakt. Fracking is het nu helemaal. Echter, fracking is de bevestiging van Peak Oil. Want waarom zouden landen alle moeite doen om laagwaardige olie uit de diepten van de grond te peuteren? Fracking is een zeer tijdelijk fenomeen, een hype, if you will. Peak Oil is de grootste uitdaging van de mensheid tot nu toe. Maar in de media lees je niks over. Geen analyses, helemaal nada. Dus inderdaad, de media kun je ongelezen laten. De industriële maatschappij is gebouwd in een periode van goedkope petroleum. Die tijd is voorbij. Maar de media... zijn niet anders dan commercie, een soap met een politiek randje. Meer niet.

Van Duyvenbode | 25-01-14 | 13:29

Steeds wordt ook hier, energie verbruik verward met elektriciteit gebruik.
Beste mensen, van ons complete energie verbuik wordt minstens 75% gebruikt voor verwarming, transport, enz, enz
De resterende 25% energie gebruiken we voor elektriciteit opwekking.
Van die elektrische 25% is zelfs in windmolenpark Duitsland maar 6% via wind en zon geproduceerd.

Mantisomantis | 25-01-14 | 13:28

Steeds wordt ook hier, energie verbruik verward met elektriciteit gebruik.
Beste mensen, van ons complete energie verbuik wordt minstens 75% gebruikt voor verwarming, transport, enz, enz
De resterende 25% energie gebruiken we voor elektriciteit opwekking.
Van die elektrische 25% is zelfs in windmolenpark Duitsland maar 6% via wind en zon geproduceerd.

Mantisomantis | 25-01-14 | 13:27

jammer dat een van de eerste voorbeelden niet klopt; de amerikanen waren er juist van overtuigd dat de japanners zich zouden overgeven zodra de sovjet unie mee zou doen. d atoombommen waren niet nodig om de japanners te verslaan, wel om de rest van de wereld angst aan te jagen.
therealnews.com...

finbarrr | 25-01-14 | 11:13 | + -15 -

Japanners en overgeven??
Nooit geen filmpje gezien van Iwo Jima waar japanners handgranaten tegen borst hielden en zichzelf opbliezen?
Even toch iets beter in de materie verdiepen. De totale conventionele verovering van Japan had waarschijnlijk honderdduizenden doden meer gekost.
Hoe het mogelijk is dat Japan in de slachtofferrol is komen te zitten is mij een raadsel. Waren minstens net zo erg als de duitsers met hun kampen en medische proeven op levende mensen. en.wikipedia.org/wiki/Unit_731

Makemyday! | 25-01-14 | 13:25

Big oil sposort Greenpiece. Dat zou inderdaad een hoop verklaren.

GezondVerstand | 25-01-14 | 13:23

Het zet je aan het denken. Leuk stuk. Dat van Normandie zou ik echter willen ontkrachten. Dat de Russen een tweede front wilden is bekend. Stalin heeft er vaak om gesmeekt bij Churchill en Roosevelt. Invasie in Italië was om dat land als bondgenoot van Duitsland uit te schakelen, bovendien zorgde het ervoor dat belangrijke Duitse divisies in Europa b leven, zodat ze niet ingezet konden worden aan het oostfront. Bovendien was Het in 43 de beste invasie mogelijkheid nadat Noord Afrika bevrijd was vd Duitsers en Italianen. De invasie in Normandië was simpelweg nodig omdat iedere hobbygeneraal kan bedenken dat het wel erg moeilijk zo niet onmogelijk is om een tankleger door de Alpen te krijgen.

JB86 | 25-01-14 | 13:22

"De Japanse ambassadeur in Berlijn ontbeet vaak met Adolf Hitler, en deed dan in Code Purple verslag aan Tokio over Hitler’s ontbijtpraatjes en over het menu. Amerika las mee, en liet per radio olijk weten wat Hitler voor zijn ontbijt gehad had."

Sorry Hans Jansen, als je in dit soort praatjes gelooft ben je meer dan goedgelovig en naief.

louis6227 | 25-01-14 | 13:21

Pierre Tombal | 25-01-14 | 12:12
Kernenergie wordt niet gebruikt vanwege de bezwaren om de nadelen: gevaar voor meltdown en bij horende straling dat een groot gebied langdurig onbewoonbaar kan maken, en vanwegen het kernafval dat heel lang voorzichtig bewaard moet worden.

Thorium heeft deze nadelen niet. Het is een brandstof dat veel goedkoper is dan uranium, je kan er passief gekoelde reactors mee maken die niet kunnen oververhitten en een meltdown veroorzaken. Het afval is veel minder en heeft een korte half-life waardoor opslag niet meer een groot probleem zou zijn.

Kortom, verstandig zou zijn dat wij in plaats van windmolens bouwen, thorium reactors bouwen. Hoe dat precies moet weten we nog niet, maar wij zouden daar onderzoek naar kunnen doen, en die kennis weer exporteren. Waarom dat niet gedaan wordt, en niet eens ter discussie staat is een raadsel.

CornFlakey | 25-01-14 | 13:13

@Gutgutgut (12:59),

Jouw pogingen om de realiteit te "nuanceren" doen niks af aan de werkelijke feiten:
- Israël is een democratie die de mensenrechten ondanks de voortdurende oorlogssituatie zoveel mogelijk blijft respecteren.
- De PLO was een op het nazisme georiënteerde Arabisch-socialistische partij, die ook meehielp bij Arabische moordpartijen op Koerden in Irak en Syrië, en op christenen in Libanon. Binnen de Arabische PLO werd elk denkbaar mensenrecht geschonden, natuurlijk tegenover de joden maar zeker ook tegen Arabieren.

En de door het dictatoriale USSR opgerichte dictatoriale PLO wordt dus gesteund door de pro-holocaust lobby van Bertus Hendriks.
Die feiten "nuanceren" is obsceen.

Dandruff | 25-01-14 | 13:11

De VS steunen Israël met geld wapens technologie en veto's, dus steunen de concurrenten van de VS de tegenstanders en vijanden van Israel, zoals de PLO. De VS steunen dan weer de vijanden van deze tegenstanders, zoals Hamas.
Zo nu en dan valt een van de twee een land op eigen houtje binnen, zoals Afghanistan en Irak.
Hieruit kun je een selectie van wandaden maken die jouw kant in de koude oorlog ondersteunt, zoals Jansen. De koude oorlog is echter al 25 jaar voorbij.

gutgutgut | 25-01-14 | 12:59

Geheimen bestaan niet.... alleen maar oningeweiden

badlegerig | 25-01-14 | 12:53

@lijn5 | 25-01-14 | 11:27 |
Wat dacht u ervan om gewoon goedkope energie op te wekken? Of wenst u een werkloosheidspercentage van 12%?

ProAsfalt | 25-01-14 | 12:53

@Gutgutgut (12:39),

Je hebt het over "Jansens verzinsels", kun je daar 1 voorbeeld van geven?

En verder staat er in je artikel niks over betrokkenheid van Bush bij het nazi-regime of andersom. Bush deed zaken met mensen die Hitler steunden, zoals er nu ook mensen zaken doen met mensen die de regimes in Iran, Saoedie Arabië, China of Venezuela. Hoe je daar verder ook over denkt, dat is echt iets heel anders.

In jouw artikel staat duidelijk dat Bush het nazisme niet steunde.
Daartegenover staan de door Jansen genoemde voorbeelden van met name pacifistische clubjes en terroristische organisaties die door Rusland werden opgericht en/of betaald. Allerlei linkse clubjes die vaak ook heel openlijk de kant van die dictaturen kozen, iets wat Bush dus nooit gedaan heeft.

Dandruff | 25-01-14 | 12:51

@--sql error-- | 25-01-14 | 11:20 |
U heeft weinig kaas gegeten hoeveel energie men nodig heeft om te kunnen draaien en dat bereik gij niet met windmolens en andere linkse hobby's.

ProAsfalt | 25-01-14 | 12:51

ik zal het hele verhaaltje wel niet snappen als naieve Nederlander, alsof de hele wereld een groot complot is tegen.... euh, tegen wie eigenlijk?

gedachtespinsel | 25-01-14 | 11:21 | + -8 -

Naiefje, tegen de paupers natuurlijk die door schulden of uitkeringen tot slaaf zijn gemaakt en op het punt staat elkaar de hersens in te slaan. Kijk alleen al hoe werknemers elkaar naaien om hun baantje veilig te stellen. En wie is de lachende derde?

Heb je nu je antwoord?

hurenisvoorpaupers | 25-01-14 | 12:48

Het is niet Prediker 1.15 maar 2.11
Maar toen nam ik alles wat ik ondernomen had nog eens in ogenschouw, alles wat mijn moeizaam gezwoeg me opgeleverd had, en ik zag in dat het allemaal maar lucht en najagen van wind was. Het had geen enkel nut onder de zon. (Prediker 2:11 NBV)
En najagen van wind wil niets meer zeggen dan najagen van dingen die eindig zijn. Net als dat je wind niet kan vangen. Zoals geld en goederen die je niet mee kunt nemen als je dood gaat.

MrPan | 25-01-14 | 12:48

' In plaats van te zoeken naar technieken die kunnen werken, gaan er miljarden naar technieken waarvan bewezen is dat ze nooit kunnen werken zodat we van olie afhankelijk blijven.'
- en dat zal nog heel lang zo doorgaan.. we trekken 10 jaar uit om het middenoosten te destabiliseren en we 'onze mensen' op hoge posten kunnen plaatsen.
Zat olie.. ondertussen laten we onze bevolking langzaam wennen aan fracking.. negatieve signalen laten we wegjorissen door mannetjes zoals Henk Kamp.

(c)ZWITSUL | 25-01-14 | 12:48

@gutgutgut | 25-01-14 | 12:39
Precies, nogal zwak zoals Jansen de historische feiten die hem zinnen selecteert, en degenen die niet in zijn verhaal passen verzwijgt, om zo zijn lezers een eenzijdig beeld voor te schotelen.

Dat doet me altijd een beetje denken aan de publieke omroep, waar misdragingen van rechtse politici uitvoerig behandeld worden, maar geen enkele aandacht besteed wordt aan zich misdragende PvdA-politici.

Soms heeft Jansen interessante inzichten. Meestal verzandt hij echter in kortzichtig gepreek over hoe de islam en links kut zijn, en het christendom en rechts goed. Uiteraard met de schrijnende dubbele standaarden die daarvoor nodig zijn. En dat is jammer.

Russells Teapot | 25-01-14 | 12:46

Thorium-centrales nu... (terwijl ik weet dat zonneenergie 100% haalbaar is gebleken nu er geen subsidies zijn).

PS, die russen hebben het zelfs voor mekaar gekregen dat de USA een USSA wordt.

Pimp my Voortuin | 25-01-14 | 12:43

Heerlijk, helder, Hans Jansen. Deze informatie gaat er in als een glas bier. Doet het verlangen ontstaan naar meeeeeer....

Goedzo | 25-01-14 | 12:42

Interessant betoog. De vraag die bij mij blijft hangen: heeft Bertus Hendriks Sovjet-geld aangenomen toen hij rond 1970 zijn 'Palestina' drukkerij begon?

Hirsch Ballast | 25-01-14 | 12:41

hmmmm... als de SU achter de Palestijnse opstanding stond, wie zou er dan achter onze desastreuze allochtonen import in de jaren 60-70? staan.
Was de PvdA dan toch slechts een speelbal? Of was de PvdA gewoon keihard foutlinks?
huh? politie voor de deur? This is radio freedommmm kggggg.

appeltjesgroeneweide | 25-01-14 | 12:36

dan zou over 30 jaar alle uranium op land uitgeput zijn.
@Ir Rita Tie | 25-01-14 | 12:24
Waar heb je het over? Economische reserves of geologische resources? In het eerste geval kun je gelijk hebben, in het 2e geval heb je geheel ongelijk.

Het is nogal een moeilijke materie dus, maar zo'n kreet 'alle uranium op', maakt eigenlijk dat je aantoont dat je niet weet waar je het over hebt. Het is net zoiets als met olie en gas, dat nu 'uitgeput' zou zijn, voorspeld 30 jaar geleden, maar er is door schaliegas ineens weer heel veel (en het conventionele is ook nog lang niet op).

La Bailaora | 25-01-14 | 12:35

Aan de ene kant een interessant betoog, maar als je claimt dat McCarthy niet paranoide was, dan zit er toch een steekje bij je los.

Bij die heksenjacht zijn onschuldigen ter dood veroordeeld. Een beetje treurig dat Hans Jansen dat blijkbaar gerechtvaardigd vindt, puur en alleen omdat die mensen er een andere ideologie op nahielden dan Hans. Dat is min of meer hetzelfde als wanneer een moslim verklaart dat ongelovigen gedood mogen worden voor de "goede zaak." Nogal hypocriet. Hans begint trekjes van zijn tegenstanders over te nemen.

Russells Teapot | 25-01-14 | 12:34

@ Dandruff  | 25-01-14 | 11:52 
Wieken van windmolens worden gemaakt van een beetje hout en verder vooral veel speciale supersterke lijm, gefabriceerd door de petrochemische industrie (bijvoorbeeld DSM).
En die windmolens zijn veel minder rendabel en houden electriciteit duurder dan noodzakelijk. Niet via de energierekening, wel via uw belastingen. En dure stroom betekent een rem op de uitrol van electrische auto's.
Zie hier zo maar twee redenen voor olieproducerende landen om windmolenlinksgekkies te pamperen en te financieren.

Professor Superhirn | 25-01-14 | 12:32

Jansen gooit alles op één hoop wat als "geheim" kan worden gezien. Het ontcijferen van de Enigma-code, en daardoor in staat zijn om de berichten van de vijand te lezen is bijvoorbeeld héél wat anders dan het financieren van politieke bewegingen in het land van de vijand.

Schoorsteenveger | 25-01-14 | 12:32

Keuken bedoel ik.

Charles de Batz | 25-01-14 | 12:30

Wie waren die mensen die riepen 'Liever een Rus in de leuken dan een kruisraket in de tuin'? Ik zou die zo graag eens ter verantwoording roepen.

Charles de Batz | 25-01-14 | 12:29

@rara | 25-01-14 | 12:27
+ er is meer van dan Uranium, althans makkelijk winbaar...

La Bailaora | 25-01-14 | 12:28

@Pierre Tombal | 25-01-14 | 12:12
De veiligheid. Geen meltdown zoals in Fukushima, en veel minder radioactief afval. De natte droom voor milieuactivisten, als ze iets beter zouden doordenken.

Oh ja, en geen restprodukten waar kernwapens mee gemaakt kunnen worden. De natte droom voor de anti-kernwapenlobby, als ze iets beter zouden doordenken.

rara | 25-01-14 | 12:27

@gedachtespinsel
VanBukkem weet niet eens wat googleplex is. VanBukkem leeft nog in de 20e eeuw.

VanBukkem | 25-01-14 | 12:26

Ach gut, what's new. Ik vertrouw geen hond meer tegenwoordig. Politici liegen en bedriegen, financiele instellingen bedonderen je, commerciele bedrijven melken je uit, spionagedienten weten alles van je, zorginstellingen stellen winsten boven patientenwelzijn. En m'n schoonmoeder kan geen appeltaart bakken...

KDbdl | 25-01-14 | 12:26

@rara | 25-01-14 | 12:07
Mogelijkerwijs zullen ze een aantal kernzaken 'geheim' houden, en die zal je dan alsnog moeten ontwikkelen, of doen ze een aantal punten patenteren, zodat het alsnog duur wordt. Als je zelf ontwikkelt heb je dat soort zaken in de hand, doe je kennis op, en kan je mogelijkerwijs al die kennis zelf ten gelde maken, en heb je ook nog eens je Thorium-centrale klaar.

La Bailaora | 25-01-14 | 12:26

Jansen is een liefhebber van halve en hele complottheorieën.
Jammer van hier en daar een zinnige opmerking, die gaan ten onder in de speculaties.

Koos Knak | 25-01-14 | 12:25

Interessant en erudiet stuk. Maar ik had graag wat meer willen weten over die "technieken die wel werken". Als de hele wereld nu zou overstappen op kernenergie (kernsplitsing), dan zou over 30 jaar alle uranium op land uitgeput zijn. En dan?
.
Ik ben niet tegen kernenergie, maar zonder een grote wetenschappelijke doorbraak, bijv. kernfusie of een haalbare manier om uranium uit oceaanwater te winnen, blijft het probleem (afhankelijkheid van fossiele brandstoffen) gewoon bestaan.
.
Over Thoriumreactoren die heel misschien wel eens zouden kunnen gaan werken: heel interessant maar zien is geloven.

Ir Rita Tie | 25-01-14 | 12:24

André van Delft. | 25-01-14 | 11:13 |
"De Tweede Wereldoorlog was Rusland's oorlog, met kwalijke bijrollen voor Engeland, Frankrijk en Duitsland. De bevolkingen van die landen hadden niet zozeer schuld als wel hun leiding."

Uiteraard kan het geen kwaad om de rol van Stalin te belichten. Maar dan. De rol en de schuld van Duitsland relativeren, daar trapt alleen een gehersenspoelde nazi in.

gutgutgut | 25-01-14 | 12:24

@gedachtespinsel | 25-01-14 | 12:17
In het grote geheel zijn 'belangen' altijd egoïstische bijzaken.

wakkere_nederlander | 25-01-14 | 12:21

@VanBukkem | 25-01-14 | 12:12
gedachtespinsel phone home doet.... oh nee, er zit geen googleplex op de phone van VanBukkem

gedachtespinsel | 25-01-14 | 12:21

Stalin had al voor de oorlog zo zijn mensen in het westen die hem prezen. Schrijvers, kunstenaars, etc., het waren zijn useful idiots. Dankzij die klojo's werd o.a. Polen na de oorlog aan de Sovjet Unie overgeleverd.

von_cicero | 25-01-14 | 12:20

@André van Delft. | 25-01-14 | 11:45
" Diederik Samsom zal dat ook wel weten, maar waarom waait hij met de wind mee?"
Omdat de PvdA dan misschien niet in een week tijd van de laagste naar de hoogste in de peilingen?

Welles! Nietes! | 25-01-14 | 12:18

@wakkere_nederlander | 25-01-14 | 12:10
Het is niet zozeer het weten van de plannen, maar ken de belangen, dan zie je de plannen vanzelf verschijnen :D

gedachtespinsel | 25-01-14 | 12:17

@rara | 25-01-14 | 12:04
Ik ken het verhaal. Ik vraag me alleen af wat mensen die steeds over thorium beginnen daar het meest belangrijke element van vinden.

Pierre Tombal | 25-01-14 | 12:12

@gedachtespinsel
U mag mijn telefoon wel even lenen om naar huis te bellen. Maar bedenk wel: de NSA luistert mee.

VanBukkem | 25-01-14 | 12:12

@VanBukkem | 25-01-14 | 12:08
ik kom van boven! Oeps wat zeg ik nu weer?

gedachtespinsel | 25-01-14 | 12:11

Wie zich van welke informatie bedient is eigenlijk niet zo'n relevante vraag.
Bijna ieder nieuwsbericht behelst een bepaalde mate van propaganda.
Om de echte waarheid te achterhalen zijn overheden daarom vaak aangewezen op inlichtingendiensten.

Maar wat de meeste relevante van deze (en elke andere) tijd is:

Wat is het plan?
Wie heeft welke plannen?

Terugkijkend in de geschiedenis zien we allemaal landen, instanties & mensen die plannen hebben bekokstoofd.
Ceasar, Karel de Grote, Napoleon, Marx, Lenin, Hitler etc.
Het zijn hun al dan niet goed bedoelde ideeën die de wereld in een ongelooflijke hoop ellende hebben gestort.

Ook in het Nederland van 2014 liggen er allemaal plannen en ideologieën op de loer.

Met de kennis van nu weet je dat van elk van deze plannen niets goeds zal komen.

wakkere_nederlander | 25-01-14 | 12:10

antwoord*

tejow | 25-01-14 | 12:09

"Wat een warrig verhaal, ik snap er werkelijk niets van. Het antwoordt is sowieso nee."
- G. Wilders

tejow | 25-01-14 | 12:08

@gedachtespinsel
U snijdt zowaar één van de grootste doofpotaffaires uit onze recente geschiedenis aan: Vliegende schotels bestaan! Zet uw aluminium hoedje op en breng eens een nacht door op het balkon en kijk naar boven.

VanBukkem | 25-01-14 | 12:08

"de media ongelezen laten ", kan ik inkomen, maar laten we een uitzondering maken voor de stukken van de Prof ! Goede begin van mijn weekend, alweer.

Moeltasik | 25-01-14 | 12:07

@André van Delft. | 25-01-14 | 12:00
Zodra we zo'n ding hebben kunnen we 'm nabouwen ook.

rara | 25-01-14 | 12:07

Interessant verhaal, maar gebaseerd op een selectie van 2 auteurs.
Wat als deze auteurs liegen of zelf misleid zijn?
En weet Jansen al wie heeft vermoord? De KGB ?

gutgutgut | 25-01-14 | 12:02

@VanBukkem | 25-01-14 | 11:52
nou, de grootste samenzwering is denk ik dat we eigenlijk helemaal niet echt bestaan maar een onderdeel van droom van een alien! Zou zomaar kunnen?! Neem een alupan, folie is te dun....

gedachtespinsel | 25-01-14 | 12:01

@rara | 25-01-14 | 11:56
Met dit soort technologie is het strategisch handig om die zelf te beheersen.

André van Delft. | 25-01-14 | 12:00

@Ronathan | 25-01-14 | 11:41
Wat is er zo bijzonder aan thorium dan?

Pierre Tombal | 25-01-14 | 11:59

Windmolens draaien op subsidie, niet op wind. Subsidie, verdiend door te produceren met behulp fossiele brandstoffen.
Iedereen ziet het, weinigen beseffen het. Kijk naar je energierekening. Kijk naar wat je daadwerkelijk betaalt voor stroom, gas en autobrandstoffen en wat de energieheffingen zijn. Die energieheffingen verdwijnen in de SDE pot, waar de financiële verliezen op windmolens betaald worden!!!!

Ulle Ruttelflut | 25-01-14 | 11:58

@André van Delft. | 25-01-14 | 11:45
India loopt nu al zeker twee jaar voor op ons met hun Thoriumreactor, we kunnen die dingen ook kant-en-klaar kopen wanneer ze op de markt komen over 10 jaar. Diederik weet dat.

Voor de leek: en.wikipedia.org/wiki/Thorium-based_nu...

rara | 25-01-14 | 11:56

Hans, jij bent voor mij de man met de regenjas *kuch*

Plukkiehaar | 25-01-14 | 11:55

@seven | 25-01-14 | 11:50 |
Maar dan heb je het er puur over of het financieel uit kan. Wat veel mensen niet weten is dat er op het energienet grote problemen ontstaan als er heel veel zonnepanelen zijn en de zon begint te schijnen, of als het heel hard waait, in het geval van windmolens.
Elektriciteit kan heel moeilijk worden opgeslagen. Dus als er een piek ontstaat moet die elektriciteit ergens heen, of het net raakt overbelast.
Dat is de uitdaging waar netbeheerders als Liander, Stedin en Enexis voor staan. Dat vraagt forse investeringen in het net, die ook uiteindelijk wel weer betaald moeten worden.

RedBill | 25-01-14 | 11:54

Bertus Hendriks zou inderdaad het boek van Pacepa (Red Horizons) eens moeten lezen. Hij zou versteld staan van het verhaal over Yasser Arafat. Niet dat het verschil zou maken, maar toch.

jacl | 25-01-14 | 11:53

Ik ben niet tegen windmolens.
Ik ben wel tegen het verbranden van geld.
Er worden nu miljarden euro's gestopt in de bouw van verliesgevende, niet-rendabele windmolenparken. Waarom niet investeren in een paar windmolens, en daar onderzoek mee doen net zo lang tot die rendabel zijn?

De olievoorraden zijn eindig, en dat geldt voor alle fossiele brandstoffen. Zeker omdat de vraag toeneemt in een wereld die steeds welvarender wordt waar ook Chinezen, Indiërs en miljarden anderen dezelfde luxe willen hebben die wij nu hebben. Er moet dus een alternatief komen, met als bijkomend voordeel dat we daarmee olie-exporterende Middeleeuwers in het Midden Oosten dwars kunnen zitten.

Maar dat alternatief is er nu nog niet; fabricage en onderhoud van windmolens kosten meer dan het oplevert, en de energie toevoer is onbetrouwbaar. daarbij komen de enorme nadelen; geluidsoverlast voor omwonenden, resten van zwermen vogels die door deze "gehaktmolens" vliegen, panoramabederf, etc. En allemaal voor een ideaal waarvan we nota bene wéten dat het onrendabel is. Ik zou geen betere manier kunnen bedenken om het draagvlak voor alternatieve energie compleet af te breken.

Hoe dom kan men zijn?
Is die groene lobby echt zo dom als ze zelf beweren, of worden ze daar inderdaad voor betaald door ons vijandige belanghebbenden?

Dandruff | 25-01-14 | 11:52

De heer Jansen heeft weer eens helemaal gelijk met zijn achterdochtige kijk op de wereld(geschiedenis). Ik denk zelfs dat de grootste schandalen/doofpotaffaires uit de geschiedenis der mensheid nog aan het licht moeten komen. Maar vooralsnog worden conspiracy-denkers door de msm en ook door de GeenStijl nog weggezet als gekkies.

(Ondergetekende koestert zijn aluminium hoedje.)

VanBukkem | 25-01-14 | 11:52

Was er ook niet een huidige Nederlandse politicus die koffers met geld uit Israël ontvangt?

* Il Principe * | 25-01-14 | 11:51

@de Voorzittert | 25-01-14 | 11:35
Dus? Moet ik dan nu boos worden, spandoek gaan pakken en door de regel lopen? PVV stemmen? Of gewoon van het uitzicht genieten over de stad heen? Vandaar dat ik ook roep er is overal wel een samenzwering te vinden, of misschien zelfs te bedenken. Heb je het al gezien op National Geographic, de aliens zijn allang onder ons!

gedachtespinsel | 25-01-14 | 11:51

@supah | 25-01-14 | 11:26 | + 6 -
Voor dat soort politici had Lenin de term "nuttige idioot" en.wikipedia.org/wiki/Useful_idiot
Mensen die uit idealisme onze samenleving schade berokken en onbewust de vijand steunen.

Osdorpertje | 25-01-14 | 11:50

Terpen-tijn | 25-01-14 | 11:23
Zonne-energie voor particulier kan soms uit. Of zonne-energie voor de maatschappij rendabel is moet je breder kijken. Waarom kan zonne-energie voor een particulier op papier (met de aanname dat zo'n pv installatie echt 25jr meegaat) uit? Omdat de prijs van de concurrent, stroom uit gas wel belast wordt en tevens wel meebetaalt, via de metwerkvergoeding, aan het gebruik van het stroomnet. De energiebelastingen zijn 15 cent, transport 5 cent per kWh. Met PV ontwijkt men momenteel beide, terwijl ze wel profiteert van beide, het net wordt 2x gebruikt zelfs, kortom een scheve vergelijking. Stroom kost zonder belastingen 5à 6cent, PV circa 25 à 30 cent. PV op een huis doet momenteel aan freeriden. Gedoogd mdat het marginaal is.

seven | 25-01-14 | 11:50

@Ronathan 11:41
Ik snap de nadelen op wiki niet?! Koudwatervrees? WTF. Worden verder ook alleen maar voordelen bij genoemd.

de Voorzittert | 25-01-14 | 11:50

@lijn5 | 25-01-14 | 11:27 |
Ja, laten we vooral alle industrie platleggen, scheelt een hoop CO2 uitstoot. Jij gebruikt natuurlijk helemaal niets dat door de industrie geproduceerd wordt. Jij houdt de industrie natuurlijk niet in stand door consumptiegedrag. Je teelt je eigen groenten, plant je eigen bomen in je tuin en gebruikt het hout voor de bouw van je huis. Je scheert je eigen schapen en maakt van de wol je kleren...
Dream on kerel...

RedBill | 25-01-14 | 11:50

Zonder afluisteren had Hitler de oorlog gewonnen.

Terpen-tijn | 25-01-14 | 11:50

Er is maar één keiharde, uiterst rationele reden om vóór kernenergie te zijn: een drastische vermindering van onze afhankelijkheid van islamitische olie en Russisch gas.

Volstrekte onafhankelijkheid van deze landen met hun holbewonersmentaliteit, is helaas niet mogelijk; olie zal altijd nodig zijn, zij het in veel mindere mate dan nu, als we verstandig worden. En als we eindelijk eens af geraken van bestuurders en activisten met een hippie-mentaliteit.

Als je ziet in welk tempo dit land wordt volgeplempt met onrendabele windturbines, dan zie je een nachtmerrie, veroorzaakt door groene, moralistische dwingelandij, werkelijkheid worden.

God weet door wie al die klimaat-hysterici gefinancierd worden... En als díe het niet weet, dan weet Allah het wel.

Peter Emile | 25-01-14 | 11:49

Ho, Hans! Nu niet net gaan doen alsof het Vaticaan brandschoon was tijdens WOII. Zo gemakkelijk gaat dat ook niet. En ik vermoed inderdaad ook al heel lang dat de groene lobby uit oliegeld wordt gefinancierd. (En de postcodeloterij natuurlijk.)

Zo word ik betaald door EU. Om u vooral niet te laten stemmen. Want tja, hoe hoger de opkomst voor verkiezingen voor dat illegale instituut hoe groter de populistische fracties. En dat moeten we niet willen. Alleen echte eurofielen met een Europees hart en ideaal moeten stemmen. De rest moet thuisblijven. Dan kan Brussel eindelijk eens doorpakken met het afnemen uw -geld- vrijheden en meer -slaven- immigranten naar deze superstaat halen. Dus.

Stormageddon | 25-01-14 | 11:48

@Ronathan | 25-01-14 | 11:41
De tientallen miljarden die we nu in de windenergie weg gaan pissen, kunnen we veel beter in onderzoek en ontwikkeling van de Thoriumreactor en kernfusie steken.
Kernfysicus Diederik Samsom zal dat ook wel weten, maar waarom waait hij met de wind mee?

André van Delft. | 25-01-14 | 11:45

Als 17 jarige geloofde ik die GBJ Hilterman al niet.
En nu vele jaren later,verteld een gewone meneer met een helder inzicht op GS dat mijn wantrouwen op jonge leeftijd een terecht wantrouwen bleek te zijn.Jaren met een aluhoedje rondgelopen omdat anderen me vertelde dat ie me zo goed stond.

*Aluhoedje weggooien doet.*

Welles! Nietes! | 25-01-14 | 11:39

Click to pay.
Zeur niet, die paar honderd euro subsidie maakt het verschil niet, een energie neutrale woning kan dus wel met gratis (zonne)energie.

Terpen-tijn | 25-01-14 | 11:39

Zo zullen we over een jaar of 30-40 weten wie de aanstichters waren van de zgn. Arabische Lente. Hint: social media zou een grote rol hebben gespeeld... En pak dan de Snowden files er nog maar eens bij...

postmodernismisdead | 25-01-14 | 11:39

@click2pay | 25-01-14 | 11:22
Dank je. Ik heb me met al het lezen en video's kijken erbij behoorlijk wat tijd hierin gestoken, de afgelopen 2 maanden.

Ik beveel vooral Viktor Suvorov aan, een Russische inlichtingenofficier die in 1978 overliep naar het Westen. Hij betoogt dat Stalin Duitsland heeft gemanipuleerd om zelf zo heel Europa te veroveren. Hij gaf een presentatie voor de United States Naval Academy. De video waar ik op DDS naar linkte is weggehaald; hier is de correcte link: www.youtube.com/watch?v=6Clv-c6QdBs

Hier is een interview met Suvorov uit maart 2011: www.jrnyquist.com/interviews.html
Hij had in ieder geval een goede kijk op de toen piepjonge Arabische lente.

André van Delft. | 25-01-14 | 11:36

Beetje abrupt einde, jammer.

L. Rakker | 25-01-14 | 11:36

@gedachtespinsel 11:21
Dat complot is niet al te ingewikkeld.
Olie financiert tig staten. En er worden heel veel mensen enorm rijk van. De oliebronnen zijn nog lang niet op terwijl we allang slim genoeg zijn om alternatieve energie bronnen uit te nutten. Alleen -gek genoeg- gaan de miljarden vooral in nutteloze wind en zonne energie. Levert nauwelijks wat op maar we zijn er jaren druk mee.
Terug bij de tegel van Wakkere (inhoudelijk volledig geroemeense steelgemeneert van de Voorzittert gisteren maar soit). Op de Bilderberg zou best eens een mooie uitruil kunnen hebben plaatsgevonden. De Oranjes hebben van nature een hoop olie aandelen, Miezerig Mannetje en de Eurofielen krijgen hun Heilstaat, gefinancierd door olie, gedekt door de sociaal democraten die daarvoor terug krijgen: ongelimiteerde immigratie en een hele hoop lokale en nationale pluche. Het volk wordt decennia zoet gehouden met groenpraat en klaar is kees.

de Voorzittert | 25-01-14 | 11:35

Bertus Hendriks, Midden Oostendeskundige, ook werkzaam als traiteur. Kan die niet eens opkomen voor de mensen in vluchtelingenkampen in de door Marokko bezette Westelijke Sahara?

Mammeloe | 25-01-14 | 11:35

Mmmm. Waarom konden de Amerikanen publiekelijk praten over het ontbijt van Adolf, en komden ze niet praten over de infiltratie van Russische spionnen in hun ambtenarij?

Verder, ja, de vijand in verwarring brengen is altijd goed. Daarom ook altijd kijken wie welk belang waarbij heeft, en ervan uit gaan dat elke partij met substantiele belangen capabel genoeg is om die belangen efficient te verdedigen.

Jan de Schot | 25-01-14 | 11:34

You can't handle the truth!! - A few good men

postmodernismisdead | 25-01-14 | 11:33

Het is zo simpel: de olie moet beschikbaar blijven voor het US-leger (de grootste olieconsument ter wereld geloof ik).
Verklaart ook meteen waarom Nederland tegen beter weten in toch die JSF gaat kopen...
(En Groenlinks naar Kunduz wilde, en zo voort)

frank87 | 25-01-14 | 11:33

Mij hebben ze altijd wijs gemaakt dat de geallieerden in Normandie geland zijn, om snel naar Duitsland op te kunnen rukken, via de Alpen zou dat onmogelijk zijn geweest.

Terpen-tijn | 25-01-14 | 11:32

Ik heb mij altijd al afgevraagd waarom Wim Kok bij Shell ging werken...

duitse herder | 25-01-14 | 11:32

Goed betoog van Jansen. Vergeten te vertellen. De Amerikanen konden al voor WO2 al de Japanse codes lezen, en wisten op topniveau van de aanval op Pearl Harbour. De Amerikanen zouden deze aanval (met groot verlies van levens en materieel) hebben laten doorgaan om zo het Amerikaanse volk achter een besluit te krijgen om een full-blown oorlog tegen Duitsland en Japan te voeren.

lijn5 | 25-01-14 | 11:32

Olie-exporterende landen zouden moeten beseffen dat olie nodig blijft, ook als we overstappen op andere energie. Heb ooit een professor horen verzuchten dat we gek zijn om dat mooie spul te verbranden in motoren, we kunnen het beter gebruiken om kunststoffen, plastics enzovoort mee te produceren.

rara | 25-01-14 | 11:31

Subliem uitgelegd en opgebouwd. Complottheorieën heb ik moeite mee, maar dit zou wel eens kunnen kloppen. Zoals overal, als het merkwaardig is, is er vrijwel altijd corruptie, of manipulatie, zoals u wilt. Chapeau Hans.

61 | 25-01-14 | 11:30

Maar wat is 't alternatief?

lidlbier | 25-01-14 | 11:29

Dank voor dit stuk. Prachtig!

Baski | 25-01-14 | 11:28

-weggejorist-

click2pay | 25-01-14 | 11:27

Het gekke is dat je niemand hoort dat het sluiten van Andel goed voor een gemiddeld verbruik van 200 MWatt overeenkomt met zo'n 1000 windmolens. Ik zou zeggen sluit nog maar een paar Andels, scheelt duizenden en duizenden molens.

lijn5 | 25-01-14 | 11:27

Alleen al het feit dat veel politic aan de linkse zijde van het spectrum tijdens de hoogte dagen van de USSR op studiereis gingen naar een regime dat net zo erg, of nog erger, dan de nazi's op het gebied van mensen rechten is voor mij duidelijk genoeg. Het socialisme/communisme heeft mensen net zulke grote onrechten aan gedaan als het fascisme.

supah | 25-01-14 | 11:26

Stroomverbruik zero op de meter dan...

Terpen-tijn | 25-01-14 | 11:26

Miss Daad
Mooie nick, maar dat is denk ik ook gelijk uw hele intellectuele oeuvre. Het was geen argument uit de bijbel het was eerder een analogie.

alwayslearning | 25-01-14 | 11:26

SomSom was inderdaad verdacht fel tegen kernenergie, ook tegen modernere centrales (die juist minder tech bevatten, passief, bv met natuurlijke koeling/stroming ipv afhankelijk van pompen of zelfs kerncentrales (pebblebed)waarbij de dichtheid vd brandstof zo laag is dat natuurlijke luchtkoeling voldoende blijft, inherent veilig) en komt met de fopspeen fluctuerende wind-enegie of zonne-energie. Resultaat na decennia miljarden erin pompen, <5% vd stroom (is nog geen 0,5% van alle energie incl niet electrische bronnen zoals gas voor verwarming of autobrandstof )Zelfs in Duitsland gaat de co2 uitstoot ondanks investeringen omhoog. mobiel.nuzakelijk.nl/overig/3624388/du...
Zo blijkt maar weer: The question is not if you are paranoid, it is if you are paranoid enough.

seven | 25-01-14 | 11:23

Wat dacht Jansen over die nieuwe huizen met (gratis) zonne energie, stroomverbruik> zero.
Hoezo niet rendabel?

Terpen-tijn | 25-01-14 | 11:23

@Schoorsteenveger | 25-01-14 | 11:11
wel in stijl doen, niet op een paard en lans maar in een smart met supersoaker of zo!

gedachtespinsel | 25-01-14 | 11:23

-weggejorist-

click2pay | 25-01-14 | 11:22

@wakkere_nederlander | 25-01-14 | 11:11
ik zal het hele verhaaltje wel niet snappen als naieve Nederlander, alsof de hele wereld een groot complot is tegen.... euh, tegen wie eigenlijk?

gedachtespinsel | 25-01-14 | 11:21

Heerlijk: de reaguurders met kennis en verdieping. Altijd interessant om te lezen. Mijn dank.

BedrijfsTijgerT | 25-01-14 | 11:21

de CPN, tegenwoordig groenlinks, kreeg instructies uit Moskou, opdat we nooit vergeten..

Worstjes | 25-01-14 | 11:21

Leuk. Te vrezen valt dat de werkelijkheid meer bizar is. Hoe anders konden de regenten van westerse landen allemaal zo enthousiast geraken voor volkomen schadelijke dingen als massa-immigratie uit moslimlanden; centraal geleide economie; regeringssystemen waar de invloed van democratie wordt uitgebannen?
Ze zijn er allemaal dol op - en wie dat niet is, die is een fascist.

Jan Passant mk2 | 25-01-14 | 11:21

eerstneukendanpraten | 25-01-14 | 11:09 |
windmolens prduceren geen co2.
Ik vind het ook ondingen (en lelijk bovendien), maar dat heb ik er wel voor over om een beetje minder afhankelijk te zijn van de russen en de arabieren voor onze energie.

--sql error-- | 25-01-14 | 11:20

Datgene wat de heer Janssen hier betoogt is geen denkbeeldig verhaal. De invloed van machten die gedreven worden door geldzucht is zo enorm groot. Het vraagt een moedig man/vrouw om zich niet te laten verleiden door voorgeschotelde mogelijkheid tot rijkdomniveau dat je met een "eerlijke" carrière nooit zult bereiken.
Ik denk dat er weinig mensen zijn die dat mechanisme geheel vreemd is.
Waarbij het heel aannemelijk is dat partijen als de milieubeweging niet meer dan marionetten zijn. Die hebben helemaal niet door dat ze voor een karretje gespannen worden.
Zorgelijk? Ja en nee. Er vanuit gaande dat dit soort onrecht er altijd is geweest is het niet zorgelijker dan in eerdere tijden. Als het ons zelf begint te raken (bijvoorbeeld in de afbraak van een goede leefomgeving) wordt het echter wel zorgelijk.

RedBill | 25-01-14 | 11:20

Is er geen conspiracy, dan verzinnen we er wel een....

gedachtespinsel | 25-01-14 | 11:19


Schitterend stukje tekst Hans.

Worstjes | 25-01-14 | 11:19

@Wakkere 11:02
Heeee, dat was mijn tegel van gisteren! Waar is je bronvermelding?

de Voorzittert | 25-01-14 | 11:19

Overigens vind ik er niet veel nieuws opgelepeld worden in het stukje. Dat er binnen internationale betrekkingen wordt afgeluisterd en geinfiltreerd was geloof ik al een maand of zes wereldnieuws en het eind is ook wat onsamenhangend.

Interessant wordt het pas als je in de lagere overheid (/semi-overheid) naar buiten krijgt dat er zaken worden achtergehouden die rechtstreeks invloed zouden hebben op bezuinigingen of ander beleid. Of dat incapabele mensen hun eigen plek beschermen en/of belonen. Veel interessanter voor het land.

Miss Daad | 25-01-14 | 11:19

In de jaren zeventig heeft Nederland een contract gesloten met Italië om het gas voor een prikkie te verkopen. Men ging er toen van uit dat we wel heel snel op kernenergie zouden overstappen en dat het gas dan waardeloos zou worden. En heden ten dage steunt GroenLinks nog steeds kolengestookte centrales in Groningen zolang we maar niet op kernenergie over gaan.

Osdorpertje | 25-01-14 | 11:18

Aanwinst voor de GS deze man. Waarheid duiden met een vermakelijk vleugje conspiracy thinking.

Boisot | 25-01-14 | 11:18

Ja, die Prediker kon er wat van:
'IJdelheid der ijdelheden, alles is ijdelheid en het najagen van wind'
'(...) Er is niets nieuws onder de zon. Wanneer men van iets zegt: ‘Kijk, iets nieuws,’ dan is het altijd iets dat er sinds langvervlogen tijden is geweest.
De vroegere generaties zijn vergeten, en ook de komende zullen weer worden vergeten.'

Simon de Danser | 25-01-14 | 11:17

Meer van dit. Wat een briljant stuk.

superjan | 25-01-14 | 11:14

jammer dat een van de eerste voorbeelden niet klopt; de amerikanen waren er juist van overtuigd dat de japanners zich zouden overgeven zodra de sovjet unie mee zou doen. d atoombommen waren niet nodig om de japanners te verslaan, wel om de rest van de wereld angst aan te jagen.
therealnews.com/t2/index.php?option=co...

finbarrr | 25-01-14 | 11:13

Heel Europa heeft een problematische verhouding met zijn oorlogsverleden. Het ergst geldt dat in Duitsland, dat volledig de schuld heeft gekregen, maar voor een groot deel onterecht.

De timide Duitsers bloeden middels de Euro voor hun erfzonde. Dit is schadelijk voor alle Europeanen. Het zuiden leeft op de pof van de Duitsers, zonder dat het de leningen ooit nog terug kan betalen; hierdoor verliest het zuiden arbeidsethos en de vaardigheid om zelf voldoende geld te verdienen. Het is voor heel Europa belangrijk dat elk volk weer voor zichzelf gaat zorgen; daartoe moet de kastijding van Duitsland stoppen. En dat gaat misschien pas gebeuren wanneer het oorlogsverleden eens eerlijk wordt opgerakeld.

De Tweede Wereldoorlog was Rusland's oorlog, met kwalijke bijrollen voor Engeland, Frankrijk en Duitsland. De bevolkingen van die landen hadden niet zozeer schuld als wel hun leiding.

Stalin had als plan om Duitsland als ijsbreker te laten dienen om Rusland heel Europa te laten veroveren. Daartoe hielp hij Hitler aan de macht. Rusland werkte toen 8 jaar innig samen met Duitsland; de Duitsers kregen belangrijke grondstoffen voor de wapenindustrie, en betaalden terug met machines. In augustus 1939 zette Rusland een val op en Duitsland trapte er in: beide landen spraken af om tegelijk Polen binnen te vallen. Op 1 september deed Duitsland dat, maar Stalin zei dat hij nog niet klaar was; Duitsland kreeg de schuld en verloor op dezelfde dag de oorlog. De Duitse aanval tegen Rusland in 1941 was een reactie op een geplande Russische aanval tegen Duitsland.

Meer lezen in deze reactie van mij vorige maand: www.dagelijksestandaard.nl/2013/12/ver...

André van Delft. | 25-01-14 | 11:13

Voor de koninklijke familie zou een ander energiebeleid geen gunstige ontwikkeling zijn inderdaad, dat tast de waarde van de Shell aandelen aan en dat kan natuurlijk niet.
Bea zit niet voor niets in de Bilderberg elite.

Tsja, een verkrampte poging om Pius XII tochnog in een ander daglicht te plaatsen..., de zuurgraad van de heer Janssen is toch wel erg hoog. Verder, wanneer je het stuk weet te relativeren (wel een hoog niburu-gehalte hoor) is het vermakelijk leesvoer.

Coyote | 25-01-14 | 11:12

Vechten tegen windmolens gaat het helemaal worden in 2014.

Schoorsteenveger | 25-01-14 | 11:11

@gedachtespinsel | 25-01-14 | 11:09
'Euh, punchline komt volgende week?

Alstublieft:

'Hola, daar wordt aan de deur geklopt. Wie zou daar zijn? Er wordt een koffer bezorgd?! -Is dat allemaal voor mij? -Ja, maar er zijn voorwaarden.'

wakkere_nederlander | 25-01-14 | 11:11

Als de voorwaarden je nu en in de toekomst aanstaan, kun je de koffer accepteren.

henriette | 25-01-14 | 11:11

Als je zegt dat de Russen een aantal verhalen hebben overdreven over de Duitsers tijdens WOII moet je oppassen dat je het CIDI niet op je dak krijgt. Want die verhalen zijn opeens wel allemaal waar.

deministerpresident | 25-01-14 | 11:09

Euh, punchline komt volgende week?

gedachtespinsel | 25-01-14 | 11:09

Klopt helemaal Hans want het duurt nog zeker 20 jaar voordat zelfs de grootste groene maffiosi tot inzicht is gekomen dat windmolens alleen draaien op subsidie en daarbij de uitstoot van CO2 alleen maar hebben vergroot. Maar ja, er ligt inmiddels wel 18 miljard EURO op de plank om die kutmolens te faciliteren.

eerstneukendanpraten | 25-01-14 | 11:09

Zonder onze afhankelijkheid van olie verandert het Midden-Oosten in een tweede Afrika (of erger). Is dat iets om naar te streven?

menzo | 25-01-14 | 11:09

Ik ben ook niet voor investeren in windenergie, maar om nou met argumentatie uit de bijbel te komen..

Miss Daad | 25-01-14 | 11:08

"Stel nu toch eens dat er wat dit betreft niet veel veranderd is."
Dat "Stel nu" is een prachtig maar onnodig voorbehoud.
Een geweldig stuk. Ik ga het inlijsten.

Fijnstoffer | 25-01-14 | 11:07

Die zgn geheimen komen altijd vroeg of laat uit. Meestal met een niet zo verrassende uitkomst. De Sowjet unie was een grote aanjager van alle ellende.

wallenberg | 25-01-14 | 11:07

Interessant stukje, als je hier teveel over nadenkt word je helemaal paranoïde.

-=PyP=- | 25-01-14 | 11:06

Kernenergie, nu!

ITEACHYOU | 25-01-14 | 11:06

Interessant betoog.

ProAsfalt | 25-01-14 | 11:03

' Het zou dan wel weer lollig zijn om te weten wie in Den Haag tegenwoordig op de hoogte is van die ‘strikt geheime’ dingen.'

*kuch*
Pechtold.
#Bilderberg

wakkere_nederlander | 25-01-14 | 11:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken