Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Goede doelen janken om langer IBAN-nummer

gielbeelenmensen.jpg"Fuck het cynisme", schreeuwde Giel Beelen op het podium na afloop van Serious Request, toen een week lang campagne in prime time op diverse nationale mediakanalen 55 miljoen euro minder opleverde dan er even later aan rotjes werd gekocht. "We gaan de wereld redden", liet hij er triomfantelijk op volgen. Nou, Giel, niet zo snel. De wereld redden moet even wachten, omdat Nederlanders niet in staat zijn het nieuwe lange IBAN-nummer in te tikken tijdens hun donatie. Aldus de mensen die geld verdienen aan de Goede Doelen Branche. Wie is er nu cynisch, Giel Bedelen? Goede Doelen die incalculeren dat het altruïsme van Nederland een flinke knauw gaat oplopen omdat het rekeningnummer wat nummertjes en lettertjes langer wordt. Dat vinden wij behoorlijk cynisch. Want wat zeggen de Goede Doelen hier eigenlijk? Dat al die gulle, gepassioneerde en betrokken Serious Request-burgers of te lui of te dom zijn om hun donatie over te maken als het rekeningnummer qua complexiteit verandert van groep 3-niveau naar groep 7-niveau. "Even de wereld redden door het bedrag van twee Happy Meals te storten voor kindjes met diarree. Wat? Dit rekeningnummer is 18 tekens lang! Dat is 13% van een Tweet! Fuck deze shit, als het zo moet, vergaat de wereld maar lekker!" En wij dachten dat wij cynisch waren, maar dit is dus exact hoe Goede Doelen hun donateurs zien: als domme, luie, simplistische lemmingen die voor een kortstondig betrokkenheidsorgasme alleen een paar tientjes over maken als ze benaderd worden op het niveau van leden van de jostiband. Kritiek op de Goede Doelen Maffia wordt weggezet als cynisme door idealisten als Giel Beelen, maar hij is blind voor het feit dat er niks zo cynisch is als het wereld- en mensbeeld dat heerst bij die Goede Doelen Maffia zelf.

Reaguursels

Inloggen

Als het per ongeluk op mijn rekening gestort wordt is dat geen probleem, het is en blijft dan voor een goed doel.

biscaya | 03-01-14 | 15:20

Voor eeuwig de pestpokke aan dat Serious Request gedoe. Omdat: mijn grote held 'Man bijt Hond' Frans uit Zwaagwesteinde, kwam zijn bekendheid uitbaten door belangeloos met mensen op de foto te gaan, voor het goede doel. In no time haalde Frans een fiks bedrag op, dat hij meteen wilde storten bij dat glazen loket. Frans wilde ook de DJ die het geld in ontvangst nam nog de hand schudden. Maar die kloot (weet helaas zijn naam niet, zo'n onbetekenend mannetje) weigerde Held Frans de hand te schudden, met de zogenaamd grappige opmerking: 'Je handen zijn toch wel schoon?'
Ongezien de tyfus voor die prutser. Bah.
Pleur eens lekker op met dat Glazen Huis. Wat een treurigheid.

salemi | 03-01-14 | 11:58

-weggejorist-

jamesverdussen | 03-01-14 | 10:43

Ik ken maar een goed nummer van het goede doel. Ging over illusie. En dat is en blijft het.

INH.30CL | 03-01-14 | 03:35

pffff.... waarom ? Waarom zit die warhoofd van een Giel op dit medium? Beetje het zelfde als Joep van Deudekom op Discovery Channel. Ben een beetje klaar met dat soort ''gevestigde orde figuurtjes''.

Wcbril | 03-01-14 | 01:31

Dit is gewoon weer een erg dom artikel, dat voorbij gaat aan waar het echt om gaat. Geen Stijl is steeds vaker best wel een beetje sneu.

leesh01 | 02-01-14 | 23:52

Zullen we volgend jaar met zn allen bieden op een GSbedrag zodat Giel Beelen zich in het Haarlemse Glazen Huis kaal laat scheren of laat knippen door een kapper in dat muffe huis. Vraag me serieus af of hij dat voor het goede doel over zou hebben.

Nanker Phelge | 02-01-14 | 23:41

Lacan | 02-01-14 | 23:01
En dat terwijl de natuurlijke GS-reflex zou moeten zijn: die IBAN is ons opgelegd door de EU en is dus zuigende.
Wat trouwens ook zo is, klantonvriendelijke zooi.

Djong | 02-01-14 | 23:24


Wat een ruk artikel. Op webshops kan 1 extra veld al voor 20% minder bestellingen zorgen. En dan zitten mensen al achter de computer. Zo werken mensen nu eenmaal.

Het Gielen gebash snap ik hier echt niet.

pjtr23 | 02-01-14 | 23:22

Damn, mensen die IBAN verdedigen omdat ze tegen goede doelen zijn. Rationaliseren in z'n sterkste vorm. Wat een K*twereld.

Lacan | 02-01-14 | 23:01

En gelijk hebben ze. Wat bankrekeningnummers betreft dan. Die stomme IBAN is zogenaamd om het leven van de klanten te vergemakkelijken, maar dient in werkelijkheid om de achterlijke ICT-systemen van de banken (twee verschillende niet-compatibele systemen) iets minder achterlijk te maken. En daarvoor moeten wij allemaal debiel lange rekeningnummers gaan gebruiken. Voor binnenlandse overboekingen (meer dan 99% van de overboekingen) was het helegaar niet nodig. En voor de resterende minder dan 1% dus ook niet, want zo moeilijk was het allemaal niet.

Mufrius | 02-01-14 | 22:08

Dat hele IBAN is dan ook gelul natuurlijk. Als de banken in staat zijn om het 'automatisch' voor je om te zetten, dan is dat hele systeem niet nodig aan de klantenkant.
En nu is de mogelijkheid om ooit je rekeningnummer mee te nemen naar een andere bank helemaal van de baan. Het bankenkartel wrijft zich in de handen en Geenstijl heeft het niet eens door. Wakker worden jongens en meisjes, jullie blaffen naar de verkeerde boom.

Kale-Meester | 02-01-14 | 22:02

Ben trouwens benieuwd hoeveel tijd Winston1 nodig heeft om mijn tegel met een verwijzing naar Polen te vinden. en als hij hem dan gevonden heeft zal hij mij uitleggen dat Polen over 20 jaar een grotere economie heeft dan NL, en dat ze ons over een tijdje niet meer nodig hebben en dat ze uit de EU stappen en dat polen slavisch bloed hebben, west-slavisch dat is want zijn bloed is geen russisch bloed, dat we dat maar weten en alle duitsers zijn kut, Nederlandrs eigenlijk ook want geen pool.

Febofiel | 02-01-14 | 21:21

Mijn rekeningnummer hier in Polen heeft 26 cijfers. En als ze op de favo radio van Winston1 (radio maria) weer eens geld bedelen van oudjes, dan duurt dat een volle minuut om het rekeningnummer te dicteren.

Febofiel | 02-01-14 | 21:18

Jaarlijks gaat er HONDERDEN miljarden aan ontwikkelingshulp naar de derde wereld. Waarvan meer dan 7 miljard van Nederland. Ik doneer via loonheffing, verplichte premies, (gemeente)belasting, provinciale heffingen, btw en accijnzen jaarlijks tussen de 50% en 70% van mijn inkomen. De tyfus voor de rest. Kom maar met een collectebus langs. Krijg je nog een euro van me. Meer niet.

PopperFlopper | 02-01-14 | 20:40

Je kunt ze geen ongelijk geven qua IBAN. Per 1 februari zijn we allemaal de sjaak, want vanaf dat moment worden rekeningnummers niet meer automatisch geconverteerd (want VERBOTEN, en moet je 18 nummers invoeren. Update je adresboek in internetbankieren, dikke kans dat dat wel goed gaat.

Herr Affenschwanz | 02-01-14 | 20:27

Land codes, +31 voor de nl rek nummers was niet lang genoeg denk ik.

ikdenkwat | 02-01-14 | 19:57

Was vandaag in contact met een (hoewel volwassen) verbale diarreeneger. Niet in Afrika maar gewoon hier. Hoewel hij een courante Europese taal spreekt wenste hij zich in zijn stamtaal uit te drukken en dit met behulp van een tolk. En hoewel dit een godsfortuin kost ging men op zijn eisen in. Hoezo Giel, munten via Zwitserland naar Afrika sturen die niet aankomen. Het wordt hier al met bakken uitgegeven.

Madame Bonbon | 02-01-14 | 19:37

Tja is ook sinds 1880 bekend dat ze gaan veranderen.

Andersom dag | 02-01-14 | 19:35

Laat eerst maar eens iemand uitleggen waar IBAN nou goed voor is.
Het biedt niets meer dan we al hadden en maakt geld overschrijven alleen maar moeilijker.

dr.andus | 02-01-14 | 19:04

.. niets is zo cynisch als een overbetaald linksmensch dat roept "de wereld te gaan redden", als iedereen hem maar geld toevertrouwd.
Dat soort oplichters zijn al zestig jaar bezig met Afrika alleen - en het is daar iedere dag weer een grotere ratfuck.

Jan Passant mk2 | 02-01-14 | 18:19

Waarom die schreeuwrd van een Beelen een van de best betaalde ambtenaren van het land is, ontgaat me al heel lang.

Spielmacher | 02-01-14 | 18:07

Ze hebben gewoon een legitiem punt, los van de vraag hoe efficiënt donaties aan goede doelen besteed worden.

Uiteindelijk is iedereen vrij het initiatief te nemen op te komen voor anderen door een 'goed doel' op te richten. Dat er zakkenvullers zijn die daar misbruik van maken is geen reden alles en iedereen te wantrouwen. En dat heeft niks met links of rechts te maken, maar met een beetje verstand. :)

leesh01 | 02-01-14 | 18:04

heeft Gieltje wel eens van betalen via een linkje IDEAL gehoord?

Hallstatt | 02-01-14 | 18:02

Het kan ook zo zijn dat niet alleen de potentiele donateur van giro 555 dom en/of lui wordt geacht, maar dat de Goede Doelen jihadisten hopeloos achter loopt en nog in de jaren 70 zit. In hun beleven gaat dat overmaken nog met een giro overschrijfkaart. Invullen met een pen, het gironummer en vergeet niet de handtekening vervolgens in zo'n gratis blauwe of roze giro enveloppe sturen.

Dit soort lui weet niets over de hedendaagse betaalmogelijkheden. Ze zouden wat les daarin moeten nemen. Zo komen ze wat te weten over het fenomeen "IDEAL" Aanklikken, je bank selecteren de rest, dus ook dat IBAN nummer wordt automatisch ingevuld. Weten zij wel van het bestaan van internet?

Laat die goede doelen Jihadisten maar. Ze willen misschien wel een kutsmoes hebben over het feit dat er steeds minder domme en naïeve donateurs zijn die het product goed gevoel willen kopen.

Hallstatt | 02-01-14 | 18:00

Bij girale transacties kon men tot voor kort gewoon het rekeningnummer opgeven en de site van de bank veranderde het dan automatisch in een IBAN nummer. IBAN nummers zijn in principe logisch opgebouwd met een landcode en bankcode, dus ja Quid het is van groep 3 naar groep 7 niveau. Maar dan nog, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Laat de computer lekker die codes automatisch omzetten.

jaleuk | 02-01-14 | 17:58

Doneer dat geld maar aan defensie, dan komt de hulp tenminste aan en de overhead is ook veel kleiner (Kunduz niet meegerekend)

Ongeblustekalk | 02-01-14 | 17:55

De salarissen van de directieleden van de goede doelen industrie zijn inderdaad schokkend, zoals uit de jaarverslagen blijkt. Onze giften gaan dus eerst naar die salarissen. Steun liever de Stichting Hoogvliegers die zich ten doel stelt terminaal of chronisch zieke kindertjes een mooie dag te geven. Hier werken uitsluitend vrijwilligers en er zijn geen directieleden.

Long tall Ernie | 02-01-14 | 17:37

giel = kots! Doe niet zo naïef giel. Er zijn de afgelopen 60 jaar triljarden gepompt in bodemloze put projecten. Als geld inderdaad een positieve bijdrage had geleverd in derde wereld landen dan hadden wij dat zo onderhand wel moeten kunnen vaststellen. En wat blijkt: de landen die hun eigen boontjes hebben mogen doppen doen het beter dan de landen die afhankelijk zijn van 'hulp'. Je zou mogen stellen dat hier lering uit wordt getrokken. Maar niets van dit alles omdat die zogenaamde hulp organisaties enorme belangen hebben bij zielige mensen industrie en er enorme bedragen in om gaan. Niets geven is het devies en de zielige eventueel kennis geven maar het verder zelf uit laten zoeken. Per ardua ad astra

SicSeb | 02-01-14 | 17:34

Ik mis trouwens nog het planeetnummer, de zonnestelselcode en het melkwegstelselsymbool in het IBAN systeem.
Expert Homo | 02-01-14 | 16:51 | + 4 -

Je vergeet
- De sterrestelsel cluster code (we hebben de sterrenstelsels ook al in een aantal groepen cq clusters verdeeld)
- de parallelle universum code

Kaposi_Sarcoom | 02-01-14 | 17:33

Het enige wat de "goede doelen" van mij kunnen krijgen is ongezien de tyfus. Tenzij ze komen collecteren voor het bejaarden tehuis, dan zou ik mn schoenmoeder meegeven.

hero_of_heaven | 02-01-14 | 17:31

@Willianus Wortelus | 02-01-14 | 17:21
Zo'n gevoel had ik ook al meteen ja.
Maarja, ik denk van hem niet al teveel diepzinnige, grappige of interessante shidt te verwachten.

de grote Anti | 02-01-14 | 17:29

@baba4oog | 02-01-14 | 17:17
'"Hans Christian Andersen" was een beter nick voor je geweest.'

Ik zou niet durven onder mijn echte naam te reaguren!

wakkere_nederlander | 02-01-14 | 17:23

de grote Anti | 02-01-14 | 16:31 | Al sinds 2006. En hij is het echt.

Willianus Wortelus | 02-01-14 | 17:21

@baba4oog | 02-01-14 | 17:17
U gelooft mij niet?
Het verhaal is 100% geen sprookje.
Unicef heeft deze actie 1½ maand geleden grootschalig in heel Nederland gevoerd (neem ik aan).
Ik weet zeker dat er meerdere reaguurders soortgelijke ervaring hebben gehad.

wakkere_nederlander | 02-01-14 | 17:21

@ wakkere_nederlander | 02-01-14 | 16:56
"Hans Christian Andersen" was een beter nick voor je geweest.

baba4oog | 02-01-14 | 17:17

Ik heb de laatste week van 2013 al mijn goede doelen donaties en stortingen opgezegd. Scheelt me zo'n 25 euro per maand, 3 meier per jaar. Hiermee vang ik de lastenverzwaringen (deels) op: eigenwoningfortait kost me 2 meier per jaar, hogere accijzen op diesel kost me ~3 meier per jaar.
De overheid, dát is wat de goede doelen geld kost!
Moet daar nog wel even aan toevoegen dat ik ook behoorlijk het schijt krijg van die graaiers binnen de goede doelen maffia. Kortom: dikke vette doei allemaal, NGO's!

Kaposi_Sarcoom | 02-01-14 | 17:12

giel@3fm.nl | 02-01-14 | 16:18 | + 1 -
Grappig dat je de "slimheid" van reaguurders als excuus gebruikt.

joyriders | 02-01-14 | 17:09

Expert Homo | 02-01-14 | 17:04 | + 0 -
Het nummer is weer gekoppeld aan de NAW gegevens, die ook ingevuld moeten worden. Komt helemaal goed.

Bixier | 02-01-14 | 17:08

@wakkere_nederlander | 02-01-14 | 16:38
Hier gaat dat ook zo, als men werkelijk zo dom is dat ze niet begrijpen dat de door hen zuur bij elkaar gebedelde centjes rechtstreeks naar de AMG van de directeur van welk goed doel dan ook gaan verdien je niet anders. Ze zijn allebei even erg zowel de donateurs als de schapen die langs de deur gaan een beetje een aangepraat schuldgevoel afkopen en dan die kijk mij eens goed bezig zijn houding, bah.

Wil je wat goeds doen? Prima! Ga direct vrijwilligers werk doen er zijn mensen zat die hulp nodig hebben.

SmegmaSmeer | 02-01-14 | 17:07

Goeie doelen is handel.
Inderdaad, je verzint een beestje wat er schattig uitziet, die zijn altijd in nood... en voila, kassa.
De reclamecampagnes zijn dan ook altijd gericht aan kinderen, tekst is ook speciaal gemaakt voor kinderen, de bedoeling is dat die hun ouders gek zeuren met een misplaatst schuldgevoel.

Terpen-tijn | 02-01-14 | 17:07

@ongelovigehond | 02-01-14 | 17:03
Bijvoorbeeld. Of de eerste van de 10 cijfers ook de bank laten identificeren. Zi werkt het nu geloof ik ook.

Expert Homo | 02-01-14 | 17:05

@Bixier | 02-01-14 | 17:03
Dat is bekend, maar die moet dan dus ook opgegeven worden. En dat onthoudt niemand, waar het hier om gaat.

Expert Homo | 02-01-14 | 17:04

Expert Homo | 02-01-14 | 16:47 : ze zouden de automatisch vertaling naar IBAN nog steeds kunnen doen voor alle korte nummers, en alleen maar nieuwe lange nummers uitgeven.

ongelovigehond | 02-01-14 | 17:03

Expert Homo | 02-01-14 | 16:47 | + 0 -
Nee hoor. Een IBAN nr vermeldt ook de bank.

Bixier | 02-01-14 | 17:03

van mij mogen ze nog 30 nummers ervoor zetten. !
De bedel maffia moet afgestraft worden !. Dikke salarissen voor de organisatoren , het is handel !! druk ik het nog netjes uit . Ik geef alleen nog aan het draaiorgel op Binnenrotte in Rotterdam , hebben wellicht al 2 huizen in Spanje , maar ja....
Mocht je aan alle bedelcampagnes meedoen . ben je de helft van je salaris kwijt. Ik help mensen op een andere manier. Laatstelijk geconfronteerd met Serious Request. Mooi !! Eindelijk kunnen de staatcoupplegers, massamoordenaars en rebellen in Afrika scheiten op door onze gesponserde latrines ! Geweldig !! Een stap voorwaarts in history .

Dappere dildo | 02-01-14 | 17:02

Over oplichting gesproken>> het rambam team heeft die astro shit weer eens ontmaskerd als ordinaire crimineeltjes.
Houdt ook nooit op, integendeel, er komt nu nog steeds weer nieuwe astroshit op de tv, zaken zijn zaken, kwetsbare mensen magmoet je oplichten, wring ze uit tot de laatste cent.

Terpen-tijn | 02-01-14 | 16:58

giel@3fm.nl | 02-01-14 | 16:18 | + -1 -

Doe eens even in actie komen bij de NPO over de alsmaar sluipende belasting bij de werkende mensen, dan houden ze wat over aan geld, worden ze gelukkiger van, geven ze makkelijker aan 'goede doelen'. Let maar op hoeveel je dan krijgt de volgende keer met dit soort acties.

Maar nee, alleen als jullie eigen exhorbitante salaris in geding is door een enorm lichte bezuiniging, dan opeens gaat heel NPO in de staking. Terwijl er in de chronische en geestelijke zieken zorg het driedubbele is bezuinigd. In ons eigen land ja.

Ik wordt ziek van die smerige vieze linkse gutmenschen zoals jullie die altijd maar denken goed te doen over de rug van kinderen/mensen in een land waar door jullie eigen overheid zaken mee wordt gedaan voor de grondstoffen bij de desbetreffende dictators die de problemen daar standaard veroorzaken.

En maar politiek (links) correct blijven doen op de radio, guttegut, je zal eens wat zeggen op de radio wat tegen de wensen van onze 'volksvertegenwoordigers' en de overlords in de EUSSR in gaat zeg. Pfoe nou, dat moeten we niet willen met zijn allen natuurlijk.

LangeTijdGeleden | 02-01-14 | 16:58

@wakkere_nederlander | 02-01-14 | 16:35
Voor de banken hoeft het niet, komt uit de EU koker.

Uw Verzekeringsadvis | 02-01-14 | 16:57

@Freakster1986 | 02-01-14 | 16:40
Ik wilde onlangs 50 euro doneren toen een vertegenwoordiger van Unifec® aan mijn deur kwam.
Hij wilde even binnenkomen om 1 & ander in te vullen alvorens hij geld *mocht* aannemen.
Ik had niet veel tijd maar hij garandeerde mij dat het niet veel tijd zou vergen.
Enfin hij een en ander ingevuld donatie mocht alleen per bank allemaal prima.
Toen kwam de aap uit de mouw: ik mocht niet *eenmalig* doneren en inderdaad ook niet minder dan 50 euro!
Ik zei hem dat nu 50 euro kan missen maar dat ik de komende jaren steeds opnieuw willen kunnen overwegen om te doneren. Was onbespreekbaar...
Toen legde ik 50 euro op tafel en verzocht meneer mijn woning te verlaten.

Hij vertrok *zonder* het geld aan te nemen.
Dus.

wakkere_nederlander | 02-01-14 | 16:56

Heeft meneer de parkeerwachter niet iets vunzigs bedacht als ezelsbruggetje?

Schoorsteenveger | 02-01-14 | 16:53

Goeie doelen bestaan niet>> het is alleen kassa voor de oprichters, na aftrek van alle kosten blijft er maar bitter weinig over.
Gelegaliseerde oplichting dus, in mijn ogen ben je een klootzak als je wat geeft, zo hou je die bende tot in de eeuwigheid in stand.

Terpen-tijn | 02-01-14 | 16:53

Beste Johnny; Nog een gelukkig nieuwjaar. Dit topicje van je hand gaat nergens over natuurlijk; het is geen domheid, het is luiheid. Geven aan een goed doel is voor veel mensen leuk maar het moet wel vanuit je luie leunstoel kunnen zonder dat je er bij hoeft na te denken.

Geen domheid maar luiheid.

TM | 02-01-14 | 16:52

Ik mis trouwens nog het planeetnummer, de zonnestelselcode en het melkwegstelselsymbool in het IBAN systeem.

Expert Homo | 02-01-14 | 16:51

Ontwikkelingshulp, daar heb ik een mannetje voor.
Die neemt me dat geld helemaal uit handen.

Frans den Urste | 02-01-14 | 16:49

@Bixier | 02-01-14 | 16:30
Stel, we zijn straks volledig over op IBAN. Banken kunnen stoppen met op een dusdanige wijze nummeren dat banken niet toevallig een nummer claimen bij het openen van een rekening dat ook al door een andere bank was geclaimd. Als de banken daarmee stoppen kunnen er dus dubbele nummers ontstaan. Bv. rekeningnummer 1234567890 bij zowel de ABN als bij ING. Vanaf dat moment kunnen banken bij het opgeven van slechts "1234567890", dat niet aanvullen tot een volledige IBAN. Dan zal men dus inderdaad NL08INGB0000000555 moeten gaan onthouden.

Expert Homo | 02-01-14 | 16:47

@giel@3fm.nl | 02-01-14 | 16:18
Hee ouwe Citroen rijderT, groetjes van kleine Kim.
Verder ben je natuurlijk een gutmensch, kan je niks aan doen.

Jim Lovell | 02-01-14 | 16:46

Ach, die Chiel is typisch weer zo'n voorbeeld van iemand die zich moreel superieur waant op kosten van andermans geld. "Leest" zeker ook de NRC.next en heeft derhalve dus een mening, is deeltijdpappa die "de kids" in de Babboebakfiets van de opvang haalt, is enorme fan van Mandela, eet geen vlees, gaat op vakantie naar Cancun en stemt straks gewoon weer Kereltje.

Graaisnaaiert | 02-01-14 | 16:43

@Nacho_Vidal | 02-01-14 | 16:05
'Fuck my life'

Nacho Vidal

wakkere_nederlander | 02-01-14 | 16:43

Goede doelen?

Daar veeg ik m'n reedt mee af.

Itzamná | 02-01-14 | 16:43

Serious Request, normaal vind ik dit Serious Bull Shit.
-
Dit keer geld (voor het eerst) gegeven via het sponsoren van een familielid. Kon gewoon niet weigeren. Dus ik naar die site kominactieengeefonsaljegeld.nl.
-
STANDAARD stond het ingevulde bedrag op 50 euro!
-
Dat vond ik te gortig en wou max. 25 euro. Tot 3x toe 25 euro moeten invullen! Telkens veranderde hij het bedrag weer naar 50 euro. Toen ik de 3e keer alle gegevens had ingevuld, mocht ik naar het iDeal scherm.
-
WEER... 50 euro overmaken aan...
-
Ze proberen echt alles. Oude(re) mensen zal het misschien niet snel opvallen; dus lekker extra cash om van te leven. Uitzuigers.
-
Nu 800.000 kinderen redden van de diarree.
-
Volgend jaar 800.000 kinderen redden van de hongersdood
Jaar daarop precies zo. En nog een jaar. En nog een jaar. Ze krijgen daar 8 kinderen per gezin, zodat er minimaal 2 overleven. We moeten eens ophouden met onze moraal te kopiëren op een maatschappij waar we niks van af weten.
-
Noem mij cynisch... krijg de klere kut Giel.

Freakster1986 | 02-01-14 | 16:40

Ik sponsor m'n kleindochter,dus heb geen geld meer voor die arme legers in Afrika.

pim achtertuin | 02-01-14 | 16:40

@Simon de Danser | 02-01-14 | 16:02
Ik ben voortaan zo klaar met de bedelbranche dat ik een 100% goed gevoel heb als ik de deur voor hun neus dicht smijt. De wet van Nietzsche gaat bij mij niet meer op.

wakkere_nederlander | 02-01-14 | 16:38

@giel@3fm.nl | 02-01-14 | 16:18
Je bent pas echt cynisch als je jezelf als goed mens probeert neer te zetten over de rug van arme Afrikaantjes, en ondertussen allerlei echte problemen in eigen land verzwijgt. Want die zijn niet geschikt om jezelf mee te profileren.

rara | 02-01-14 | 16:37

Godgod wat een gezochte rant weer. Dit geldt wel voor meer dingen, zoals bijvoorbeeld een url van een site. Geenstijl.nl onthoud je toch een stuk gemakkelijker dan abcdefg11000000geenstijl.nl. Heeft geen zak met de luiheid van de bezoeker te maken.

e.claudius | 02-01-14 | 16:37

Het IBAN nummer is gewoon een stukje administratie dat de bank verlegd naar de klant.
Een stukje klantonvriendelijkheid dus.
Tekenend voor de arrogantie van het hedendaagse bankwezen dat zowat persoonlijk verantwoordelijk is voor alles wat er momenteel economisch mis is.
Dat de emomaffia nu de dupe is van het irritante lange IBAN nummer doet me alleen maar in m'n vuistje gniffelen.

wakkere_nederlander | 02-01-14 | 16:35

al was het één cijfer, dan nog geef ik ze geen rooie. ik geef alleen gul aan een sniper die een stipje op de kutkop van fatso de leeuw tovert. en op die van prostato. hoest met 'm?

what-a-poof | 02-01-14 | 16:35

@Expert Homo | 02-01-14 | 16:05
Het hele iban-gedoe is voor de NGO's een mooie manier om gratis in de media te komen.

rara | 02-01-14 | 16:34

-weggejorist-

SaLeM71 | 02-01-14 | 16:34

Toneelstukje van linksche beroepswerklozen, zeg maar de andere helft van Nederland.

duitse herder | 02-01-14 | 16:34

STORT NU. GIRO EN-EL-VIER-ACHT-IE-EN-GEE-BEE-NUL-NUL-NUL-NUL-NUL-NUL-NEGEN-NEGEN-NEGEN.

Het lijkt bijna wel een soort van NSA encryptiesleutel.

Mijnheer Swart | 02-01-14 | 16:33

Bedankt voor de tip!

* rekeningnummer van de belastingdienst ook te ingewikkeld vindt *

Kapitein Sjaak Mus | 02-01-14 | 16:33

Graaisnaaiert | 02-01-14 | 16:24 | online.wsj.com/news/articles/SB1237588...

-De afgelopen 60 jaar 1.000.000.000.000 dollar.
-Er is niets veranderd.
-Al dat kansenknallergeld staat keurig in Zwitserland.

Willianus Wortelus | 02-01-14 | 16:33

Een beetje goed doel heeft in elk geval een legertje vrijwilligers paraat die eind november door wind en regen met een collectebus langs de deur gaan. Of het dan de Hart/nier/Alzheimer/kankerstichting of gewoon de plaatselijke harmonie is, dan verdienen ze in elk geval de donatie omdat deze mensen zo goed zijn zich voor niks anders dan een bedankkaartje in te zetten hiervoor.

Tsjernodebiel | 02-01-14 | 16:32

@giel@3fm.nl | 02-01-14 | 16:18
Wat de neuq, zit de enige echte giel zonder zwitsal op GS.. Mag ik je (digitale) handtekening ouwe hippie?

de grote Anti | 02-01-14 | 16:31

@Simon de Danser | 02-01-14 | 16:02
Klopt. Maar als je niets geeft dan hou je geld over om je verdriet te verdrinken, dat vergeet men vaak.

rara | 02-01-14 | 16:31

Expert Homo | 02-01-14 | 16:27 | + 0 -
U bedoelt?

Bixier | 02-01-14 | 16:30

@The Nameless | 02-01-14 | 16:27 |:
.
Kijk maar uit dat u niet "hihihi" lacht, want dan zegt u eigenlijk "Vagijn/Vagijn/Vagijn" op een niet al te nette wijze...

Graaisnaaiert | 02-01-14 | 16:29

Goede Doelen berichtje in het echte nieuws:
Hussel-hussel-hussel-floep + willekeurig bekende Nederlander + klagen = analytisch Geenstijl-berichtje + plus een reeks zeurdozen.

Wester82 | 02-01-14 | 16:29

Geef alleen maar aan mensen die met een collectebus aan de deur staan. Gen IBAN voor nodig.

Korsakov syndroom | 02-01-14 | 16:28

@Bixier | 02-01-14 | 16:08
Dus na het volledig overgaan op IBAN blijven de 10-cijferige rekeningnummers binnen Nederland uniek en daarmee eenduidig?

Expert Homo | 02-01-14 | 16:27

In Thailand kunnen ze er om lachen...

555 - Alternate version of lol or "hahaha" in online or text conversation, usually with someone who speaks Thai. The Thai word for 5 is pronounced "ha", so three of them would be pronounced "hahaha"

Ik kwam daar achter toen ik jaren geleden BF2 speelde op een Thaise server.

The Nameless | 02-01-14 | 16:27

Doodmoe word ik altijd als ik die omhoog gevallen kabeltrekker Giel B hoor op de radio. Die pisvinger kan het ook niet laten om z'n politieke mening te geven over alles en nog wat, zijn salaris komt uit u en mijn zak, maar dat vergeet hij even. Voor de rest is die goede doelenbranche een en al maffia. Zelfs als je geen geld overmaakt dan profiteren ze uiteindelijk rijkelijk van je donatie (zoals bij Sanquin bv) De directiesalarissen zijn schokkend.

Hjalmar | 02-01-14 | 16:27

Ontwikkelingshulp (lees: geld) houd de armoede juist in stand. De poen verdwijnt nl. in de zakken van dictators ter plekke.
Het geven van geld aan de goede doelen is slechts ter "afkoping" van het schuldgevoel (in de kerstperiode).
Hoeveel 0/00 van de gulle gevers is nog bezig met het SR2013 onderwerp? Geen hond. Het schudlgevoel is immers afgekocht.
Cynisme is dus logischerwijs op z'n plaats.

Ik ga weer aan 't werk. Poet voor de belasting verdienen.

croque monsieur | 02-01-14 | 16:27

I rest my case ...

Cynevisie | 02-01-14 | 16:26

IBAN is een weer een leuke buitenkans voor Afrikaanse Prinsen die met hun geld nergens heen kunnen zonder uw hulp.[url=http://www.ibannl.org/financieel-nieuws/waarschuwing-voor-iban-phishing/] Phishing [/url]

DukeNuke | 02-01-14 | 16:26

Jaja, de Zielige Mensjesindustrie loopt het dun door de broek, nu mensen wellicht iets minder impulsief geld kunnen weggooie..., ehm, donere..., ehm, een schuldgevoel willen afkopen.
Hoeveel miljard is er de afgelopen 50 jaar naar Afrika gegaan. En hoe is dat continent er nu aan toe? En al die stompzinnige hulpprojectjes ten behoeve van onze kansenknallers? Hebben ze toch wel een hele aparte manier van "dankjewel" zeggen.
Fuck cynisme? Ik zeg, fuck Chiel. Snoeihard via de achterpoort en met diamantgruis als glijmiddel.

Graaisnaaiert | 02-01-14 | 16:24

@giel@3fm.nl | 02-01-14 | 16:18 |
Met cynisme doelde u op onterecht gebrek aan vertrouwen in de strijkbout en wat eraan blijft plakken?
En als uitsmijter heeft u het over slimheid?

Simon de Danser | 02-01-14 | 16:23

Zolang de Nederlandse regering nutteloze doelen ondersteund in corrupte landen kan 555 of NlIBAN.... mijn reet likken.
Kika krijgt maandelijks een bijdrage en soms een collecteur aan de deur die ik ken.

joyriders | 02-01-14 | 16:22

Ik vind dat glazen huis toch al niks: een paar overbetaalde omhooggevallen praatjesmakers in een glazen constructie. "Zonder eten" maar wel onder doktersbegeleiding de hele dag shakes drinken. "Geen privacy" maar wel lekker slapen, douchen en schijten met privacy. En "voor het goede doel" maar wel lekker dat NPO-salaris vangen van mijn belastinggeld al die tijd. Zo kan ik ook wel 'heel betrokken' zijn. Zielig circus, en maar hele items op het nieuws erover, alsof er niks anders gebeurt in de wereld. Even geen Syrie op het journaal vandaag want Giel Bedelen heeft wat te zeggen over hoe zwaar het was. Donder toch op met je 'betrokken' harses.

Fritsjoffer | 02-01-14 | 16:22

Het gros in dit land is halftam, onnozel, zwakzinnig springend op dorpspleinen, aan het inrossen op vrijwillige brandweer, onschuldige katjes aan het opblazen of als puberale kansenparel Greet de huid vol aan het schelden op Twitter. Dan hakt dit soort veranderingen er aardig op in. Sterker nog: maakt de gap tussen deze infantiele groep medeburgers en de schrijnend narcistische NPO-feel-good wereldreizigers Gutmenschen onoverbrugbaar. Best geinig.

de Voorzittert | 02-01-14 | 16:22

Vroeger had je telefoonnumer ook maar 3 cijfers. Het was veel makkelijker onthouden. Dat van de koningin was bijvoorbeeld 001, van de BVD 007 etc.

Simon_GS | 02-01-14 | 16:21

En ik jank mee met de goede doelen. Want ik was meer dan tevreden over mijn negencijferige bankrekeningnummer.

En ik weet niet of deze maatregel uit de koker van Brussel komt, of uit die van de banken, maar in beide gevallen vertrouw ik het niet. Het zal wel bedacht zijn om de consument internationaal nog efficiënter te kunnen naaien, denk ik dan maar.

VanBukkem | 02-01-14 | 16:21

Is inderdaad enorm moeilijk, dat IBAN nummer. Stiekem zit er logica in dat IBAN verhaal. Gewoontediertjes zijn we toch ook. Oh jee, het is iets anders dan het was. Wat erg zeg! Bouwen we gewoon een IBAN generator op die website. Giro 555 als 'icoon' blijven gebruiken, klaar.

ZI | 02-01-14 | 16:19

Er zijn genoeg mensen die iets aan de maag of darmen hebben en wekenlang niets dan sondevoeding eten. Dat is pas knap, niet een lichaam drie dagen lang voeding ontzeggen, terwijl het makkelijk twee weken zonder kan.
Natuurlijk het is allemaal hartstikke nobel, mooi, altruïstisch etc etc. Maar jezelf als fokking Jezus door de meute laten bejubelen omdat je drie dagen geen brood hebt gegeten-tsja.
www.rtlnieuws.nl/sites/default/files/s...

DaughtersofLot | 02-01-14 | 16:19

Heerlijk al die cynische reacties.
Gelukkig hoef ik geen giro nummers te spammer oo de radio. Overigens GS:
Cynisme is het gebrek aan vertrouwen in goede bedoelingen, dit gaat meer over het gebrek aan vertrouwen in slimheid bij de mensen. En als ik de reacties hier lees geheel terecht haha

giel@3fm.nl | 02-01-14 | 16:18

HAHAHA! Briljant verwoord! Dikke kudo's voor de Lemmingen-verwijzing ( Uh oh!) gelukkig ben ik niet de enige die groot is geworden met dit fantastisch-metaforische computerspel. Ja totaal off topic, snap ik, maar het is ongeveer het enige posititve wat ik uit zo'n trieste topic kan halen. Ghiel Bedelen vond ik ook erg goed trouwens. Wat een kneuterige bedoeling; de moderne aflaat, met tranen in je ogen een stel BN'ers laten shinen en daarna, hopla weer door naar de Primark om je overgebleven zure centen te besteden aan kekke slavernijmode. Bij wijze van.

Una Bombaclat | 02-01-14 | 16:17

blij dat er idealisten zijn, anders hou je alleen geenstijl reaguurders over....

gedachtespinsel | 02-01-14 | 16:17

ik zou niet weten waarom ik geld over moet schrijven naar dit soort graaiers.

ZwengelMeister | 02-01-14 | 16:17

En hoe moeilijk is het nu helemaal om het land waar je woont, twee cijfers, de eerste 4 letters van de bank waar je zit en je bankrekeningnummer voorafgegaan door het aantal nullen dat je bankrekeningnummer minder heeft dan 10 cijfers te onthouden?

RedBill | 02-01-14 | 16:15

haha, al is het bank rek. nr 0000, krijgen ze nul komma nul.

Lief meiske | 02-01-14 | 16:15

LangeTijdGeleden | 02-01-14 | 16:10 | + 1 -
De financiële verantwoording van Serious Request staat gewoon op de website van het Rode Kruis. Daar kun je precies zien waar het geld naartoe is gegaan.

En aangezien daar niks op aan te merken valt zeiken we hier slechts de vorm af, niet het resultaat.

kicktherabbit | 02-01-14 | 16:15

.. anders gaat meneer toch wat vaker op de markt in een bloemenkas zitten. Kunnen de mensen die (voor weinig) zich een goed gevoel willen aanschaffen de buit door zijn loketje duwen.
Kan hij daarna de wereld redden.

Jan Passant mk2 | 02-01-14 | 16:15

Komen ze ook lekker snel mee... banken zijn al maanden, dan niet jaren bezig met de invoering. Maar één maand van te voren lijkt me dan ook een goede timing om 'zinnig' commentaar te leveren. Chapeau!

Jeroeng21 | 02-01-14 | 16:13

De goededoelenindustrie is dan ook best ranzig, inspelen op het schuldgevoel van mensen die dat schuldgevoel dan afkopen waar vervolgens de directie van zo'n bedrijf schathemeltjerijk van wordt. Mij niet gezien. Niet dat ik tegenwoordig nog genoeg overhoud voor die ongein maar dat is een ander verhaal.

panadol | 02-01-14 | 16:13

Ik gaf toch al geen geld aan 555. Maar hoe moet dat nou met alle reclame spotjes? Want 'NL08 INGB 0000 0005 55' bekt natuurlijk niet zo goed. Of gaat Giel Beelen ter ere en glorie van diarreekindjes (lees: zichzelf) een campagne starten?

BeunDeHaas | 02-01-14 | 16:13

Zomaar in een ideetje... vul in je bankprogrammatuur of website de naam van de begunstigde en het IBAN nummer éénmalig in je ADRESBOEK (!) zodat je deze in het vervolg enkel maar hoeft te selecteren. Jezus ik word zo schijtziek van die oneindige, onnozele achterlijkheid in dit land.

WildCat | 02-01-14 | 16:12

Je wéét dat het een oud postbanknummer is (dus INGB), je wéét dat het 555 is en je wéét dat je het moet aanvullen met voorloopnullen en helemaal vooraan NL moet bijplaatsen. Het enige wat je dus extra moet ONTHOUDEN is dat controlegetal (08). Moeilijk, zeg...

zuiderduin | 02-01-14 | 16:11

Ellende is een feest voor de cynische eigenpijpende zieligheidsindustrie.

smdyasc | 02-01-14 | 16:11

Ik geef toch nik, maakt mij dus nik uit.. maffia gedoe

Crematorium-de-Asbak | 02-01-14 | 16:10

Zelden zo'n niet boeiend artikel gelezen.

lopende encyclopedie | 02-01-14 | 16:10

"goede doelen" en dat terwijl er elke keer, keer op keer wordt bewezen dat maar een pietlullig aantal % van het totaal opgehaalde bedrag daadwerkelijk op z'n plek komt. De rest verdwijnt vreemdgenoeg in bankrekeningen van NGO's, directies, tussenpersonen, etc, etc.

Maarja, Linkse Lul Giel die begrijpt dat niet en denkt dat de schuld vooral ligt bij de al kaalgeplukte middenstander in Nederland die al geen cent meer te makken heeft door nivellerend LINKSe overheid. Eigenlijk zoals elke slinkse persoon denkt.

LangeTijdGeleden | 02-01-14 | 16:10

Quid je vergeet echter 'n cruciaal punt..

Boris die Sauertopf | 02-01-14 | 16:10

Geld geven is sowieso niet de oplossing om de ellende de wereld uit te helpen.

Tyler-Durden | 02-01-14 | 16:10

Daarom is een voetbaluitslag ook vrijwel altijd maar 2 cijfers. Anders snapt het publiek het niet meer.

crisiswhatcrisis | 02-01-14 | 16:08

Beetje neuzelen over IBAN, zeker nog geen crypto currency adres gezien :)

Freddy4Fingers | 02-01-14 | 16:08

Beste Giel,
Ik ben niet cynisch, ik krijg echter meer waar voor mijn geld bij de lokale hoeren dan bij dat gezeik van jou!
mvgr,

necrosis | 02-01-14 | 16:08

Dus als geenstijl echt niets meer heeft om goede doelen mee te slaan krijgen we dit soort superverontwaardigde topics zonder enige inhoud. Zoek eens iets schrijnends uit of maak gewoon niet van deze drek.
Niet dat ik fan ben van de goede-doelen-propaganda-machine die 3FM heet maar het niveau van de posts zakt nogal terug naar schoolpleinkwaliteit.

Vl1jm | 02-01-14 | 16:08

@jan-lul-de-behanger | 02-01-14 | 16:06 |
NL08INGB7x0555

ProAsfalt | 02-01-14 | 16:08

Expert Homo | 02-01-14 | 16:05 | + 0 -
Yep, andere banken ook. Non nieuws dus. Neemt niet weg dat je natuurlijk nooit iets moet storten op NL08 INGB 0000 0005 55. Weggegooid geld, ook in 2014.

Bixier | 02-01-14 | 16:08

@Expert Homo | 02-01-14 | 16:05
Net als dat je bij een lokaal telefoonnummer geen netnummer hoeft te 'draaien' danwel onthouden.

Expert Homo | 02-01-14 | 16:08

Giel 'Total Makeover' Beelen is een links graaiend mannetje. Verder boeit het niet dat de 555-bende nu via 18 karakters te benaderen is, want ik geef er toch nooit meer iets aan.

Shareholder II | 02-01-14 | 16:07

Nogal logisch en ze zijn echt niet de enige organisaties. Als ik bij ABN bij rekeningnummer 555 intyp zet ABN het automatisch over in het IBAN nummer. Het zal wel weer aan mij liggen maar ik begrijp niet waarom die functie zo nodig moet verdwijnen waardoor NGO's maar bijvoorbeeld ook de Belastingdienst hun korte makkelijk te onthouden rekeningnummers niet meer kunnen communiceren. Vervelend voor zowel de organisatie als hun klanten/donateurs/belastingbetalers.

kicktherabbit | 02-01-14 | 16:06

Toch knap dat je weer een link weet te leggen met Serious Request, terwijl die het juist niet van rekeningnummers moet hebben.

Frankiej | 02-01-14 | 16:06

zo erg is NL08INGB0000000555 toch niet?

Lijkt me wel lastig voor omroepers met al die nullen..

jan-lul-de-behanger | 02-01-14 | 16:06

Mijn ING maakt van '555' vanzelluf 'NL08 INGB 0000 0005 55'. Ik probeerde dit net.

Expert Homo | 02-01-14 | 16:05

Het is natuurlijk wel zo dat de impuls-donaties teruglopen, omdat 't nummer net wat minder makkelijk in je hoofd blijft hangen. Maar wie vastberaden is de dikke auto van de directeur van de NGO's te sponsoren, kan ook wel even het lange nummer met controlegetal even opzoeken.

Mister Crabs | 02-01-14 | 16:05

Sowieso die Beelen is altijd -1, ouwe kraker..

Misschien kunnen we als goed doel het volledige budget van de NPO nemen.. Zijn we ook van die Beelen af, want waarom moeten wij als overheid betalen voor zijn gelul op de radio..

NogSteedsNiet | 02-01-14 | 16:05

'I'm fed up with this world'

Tommy Wiseau

Nacho_Vidal | 02-01-14 | 16:05

Bij het aanvragen van een uitkering vallen de luiaards mooi door de mand. Oh nee, dan natuurlijk niet.

blinde kip | 02-01-14 | 16:04

"domme, luie, simplistische lemmingen die voor een kortstondig betrokkenheidsorgasme alleen een paar tientjes over maken als ze benaderd worden op het niveau van leden van de jostiband."
-
Verdomd, dat ben ik. Heb wat gegeven wegens 'ah zielig' en was het nu eigenlijk alweer vergeten. Oh ja, Chiel gaat de wereld redden. En ik vind messiascomplex een lekker woord bij Scrabble.

DaughtersofLot | 02-01-14 | 16:03

Ach, ook met rekeningnummers langer dan tienduizend tekens zal ons kundige kabinet prima in staat zijn om miljarden in bodemloze Afrikaanse putten te smijten. Nietwaar PvdA?

Rémy Martin ® | 02-01-14 | 16:03

Giel Bedelen ja!

freakin77 | 02-01-14 | 16:03

Goede doelen, dat is pas een business van cynisten. Je lekker rijk declareren over de rug van zielige poepnegertjes.

crisiswhatcrisis | 02-01-14 | 16:03

De bedel- en medelijdenindustrie heeft wat mij betreft zijn langste tijd gehad; of je nu iets of niets geeft, je voelt je er altijd naar bij.

Simon de Danser | 02-01-14 | 16:02

Goede doelen zijn vooral goed voor NGO's.

Ars Vivendi | 02-01-14 | 16:02

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland