Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Pieter Hilhorst (PvdA) is nog 8 miljoen kwijt

eeeeeeeeerlijker100.jpgWat gaat er gebeuren er als je een Hilworst, Volkskrant-columnist en algeheel praatjesmaker voor de PvdA zonder enige bestuurlijke ervaring op wat voor manier dan ook wethouder van Financiën maakt in de duurste gemeente van Nederland? Dan raken er miljoenen zoek. Vorige week maakte de gemeentelijke raamambtenaren van 020 een lieve 188 miljoen over aan armlastige mensen in 't durp omdat ze daar komma's niet eens op de juiste plek kunnen zetten. In plaats van 155 euro 'woonkostenbijdrage' (een extra geldelijke steun die blijkbaar ook nog bestaat, naast de huurtoeslag) kregen 9000 minima 15.500.00 euro op de rekening. Dat zijn heel wat flatscreens en all-inclusive weekjes naar Antalya. Maar goed. Van die 188 miljoen is inmiddels 180 miljoen terug gevonden, 8 miljoen is nog altijd kwijt. 8.000.000,- euro: foetsie. Die acht miljoen moet op de een of andere manier nog terugkomen maar hey, zie dat maar eens voor elkaar te boksen. Twee tientjes en een kratje dat die allang zijn bijgeschreven op een spaarrekening ergens in een lekker warm mediterraan land. Wethouder Hilhorst zal nu wel moeten vertrekken, of wat? Nee natuurlijk niet, duh hallo. Hoeveel is acht miljoen nu eigenlijk op de jaarlijkse stroom geld? Wethouder Hilhorst is bovendien de lijsttrekker voor de PvdA 020 bij de komende gemeenteraadsverkiezingen. Hij was al niet van plan om mee te doen aan grote debatten maar nu kunnen we hem slechts adviseren die kleine debatjes ook maar te laten schieten. Gewoon met rozen langs de deuren gaan en de PvdA-achterban beloven dat er vast en zeker nog meer blunders zullen volgen, in uw voordeel, zolang Hilhorst het voor het zeggen heeft. Dat lijkt ons een veel nuttigere strategie. Trouwens, bent u benieuwd waar u als armlastige pauper RECHT op heeft? Daar zijn hele handige websites voor! Succes! Voor 020 is er zelfs een extraspeciale website. Maak nu uw keuze uit één van de 48 extraatjes en toeslagen. Keuze genoeg! Instant Update: Hilarische Huilmeneer op Radio1 is hilarisch (vanaf 25:30). 'Zijn' 15.000 euro werd twee keer afgeschreven. Stond ineens 13.000 euro in 't rood. Moest toen z'n klaarblijkelijk omvangrijke spaarrekening aanspreken en kon weer door. Krijgt dus wel 'woonkostenbijdrage'. Wij snappen dit niet.

Reaguursels

Inloggen

ook al krijgen ze die 8 miljoen terug, gaat 16 miljoen aan incassokosten kosten

12pints | 18-12-13 | 23:41

Ik heb het hier bij zijn aantreden al voorspeld (zoek maar op): Hilhorst is een gevaarlijk mannetje. Je hoeft maar een paar van die volksverheffende stukjes van hem te lezen en je weet het.

uwesbeki | 18-12-13 | 21:02

Dit kan en wil je Hilhorst niet persoonlijk aanrekenen. Wat je de gemeente Amsterdam wel mag aanrekenen, inclusief de "rechtgeaarde' burgermeester Lambertus van der Laan is de hele "benoemingsprocedure" van Hilhorst waardoor Nederlands grootste onbenul zich ineens wethouder van wereldbananestad Amsterdam mag noemen. Dit is geinstitutionaliseerde politieke corruptie van de ergste soort. En geen enkele kwaliteitskrant die vragen stelt. Dit heeft niets met zoeken naar kwaliteit te maken maar met het bekende PvdAproces van "vrienden voor vrienden". Dan heb ik bijna nog meer respect voor daklozenrover Bertje van der Roest en vastgoedgedeputeerde Ton Hooijmaaiers. Hilhorst is nu al ruim een jaar wethouder en ik heb nog nooit iets van hem gezien of gemerkt. Waarschijnlijk om hem vooral voor zijn eigen falen te behoeden.

ad melkert | 18-12-13 | 20:41

-weggejorist-

huh, ian? | 18-12-13 | 20:05

@Van Leeuwen,
15.500.00 euro bestaat niet. Je doet dus net zoiets als Hilhorst!
Wellicht bedoelde je 15.500,00 of 15,500.00
of 15 500,00 of 15 500.00 of 15,500 of 15.500
of 15 500 ofwel vijtien en een half duizend euro?

huh, ian? | 18-12-13 | 20:02

iemand d'r al eens aan gedacht dat 'Huilmeneer' gewoon ZZP'er is nul komma nul pensioen opbouw, en dus zelf moet sparen? Dan kan hij en minima zijn en een volle rekening hebben maar dan moet hij daarvanaf blijven als hij op zn ouwe dag meer dan droog brood wil eten..

Zenow | 18-12-13 | 18:04

WKT moet zijn WKB.
Tienduizend moet zijn negenduizend.
Van soepsidie socialisten nee ik ga het niet zeggen bella, horrida bella...

kapitein oosterlng | 18-12-13 | 17:26

Terug naar de 'dark ages', toen werden overbodige mensen van een rots geflikkerd zodra er een tekort aan voedsel was.
In de tegenwoordige tijd is er genoeg voer, maar nog steeds teveel luie handophouders. Eens zal dat sprookje ophouden en er totale anarchie of nog een holocaustje uitrollen, tja het is niet anders....

Purno The Great | 18-12-13 | 17:18

Vreemde zaak.
Er schijnen tienduizend minima in de gedoemde stad mokum te wonen die geen kwijtschelding van gemeente-en waterschap belasting vragen en dan automatisch WKT krijgen.
Is het indolentie, schaamte,teveel spaargeld,huizen in buitenland ?
Socialisme is afgedwongen solidariteit... non hunc sed P.H.!!!

kapitein oosterlng | 18-12-13 | 16:14

Ik zoek mij suf naar berichtjes van mensen die het geld meteen hebben overgeboekt naar hun schuldeisers.
Iemand??

Skunk57 | 18-12-13 | 16:02

Zie het positief: 8 miljoen zuurverdiend belastinggeld verkwisten/verprutsen valt erg mee als je beseft dat het PVDA is. Normaal flikkeren ze andermans geld met vele tientallen miljoenen tegelijk in bodemloze putten. Normaal verdwijnen er direct of indirect vele tientallen miljoenen naar faalprojecten, graaiers of kansloze subsidies. Ach, het is de PVDA en daar kijken ze niet op een miljard meer verspilling. Democratisch gekozen maken ze mede de dienst uit dus dit wil "fatsoenlijk ?" Nederland.

Rest In Privacy | 18-12-13 | 15:30

Schweinchen Dick | 18-12-13 | 13:06 |
Twee woorden: Kerst. Post. ;)

Ikweethetooknietmeer | 18-12-13 | 15:12

Tja, ik zeg het al jaren: raam-ambtenaren en politici zijn ultieme losers. Types die, mocht het hen gelukken ooit een baan in het bedrijfsleven te bemachtigen, binnen een week met een burn-out thuis zitten.
.
En wordt er ooit zo'n faalhaas ontslagen? Natuurlijk niet, want zielig. En dat is ook zo, want raam-ambtenaren en politici kunnen NIETS, helemaal NIETS. Ja, misschien hun kont afvegen, als je geluk hebt.

Brou Is Back | 18-12-13 | 14:09

Hilhorst krijgt straks een lintje omdat hij zo efficient handelde en 180 miljoen wist terug te halen. Over die 8 miljoen die kwijt is hoor je nooit meer iemand.

crk | 18-12-13 | 14:06

Ik wacht liever nog een paar maanden totdat het een of andere accountantsbureau (waarschijnlijk na de gemeenteraadsverkiezingen)verklaart dat er niet 8 maar 80 mln niet is opgehaald.
Dit "succes" is na de fantastische verhalen van de afgelopen dagen volstrekt onwerkelijk.

langsdekant | 18-12-13 | 13:49

@ Schweinchen Dick | 18-12-13 | 13:06 | + 0 -
5 keer overdreven: 7 keer....

TheseDays00 | 18-12-13 | 13:49

Inderdaad even 13000 van de spaarrekening geboekt, terwijl je voor bijstand maar maximaal 5000 mag hebben.....

lulleficatie | 18-12-13 | 13:06

Ikweethetooknietmeer | 18-12-13 | 12:42
Ben ik met je eens, 5 keer is wel wat overdreven.
Een tijdje terug echter kon je onmiddellijk de door jouw gegeven reactie lezen, nu is er kennelijk een vertraging; nog even wennen dus.
Maar misschien moet Joris de moderator ook iets beter opletten, of is die even met lunchpauze?!

Schweinchen Dick | 18-12-13 | 13:06

"8 miljoen is nog altijd kwijt" => die staan c=vast en zeker op de nivelleringsrekening van Spekhans Slobbertrui.

Brulboei_61SB | 18-12-13 | 13:02

Waarom krijgt iemand met 13000 euro spaargeld een gratiesch en voor niks een woonlastenbijdrage????
Oja, dat is waar ook... In amsterdam krijgt iedereen die maar een beetje zielig over komt gratis geld.

EthischOnverantwoord | 18-12-13 | 12:59

Geloof er geen bal van, maar 8 mio pleitte, kan niet.

Uw Verzekeringsadvis | 18-12-13 | 12:53

Mijn moeder zei altijd: "Blijven zoeken! Niet opgeven! Je krijgt pas eten als je je fietsje (of €8.000.000) terug hebt gevonden!" En dat werkte meestal. Misschien moet ik mijn moeder effe op Hilworst afsturen?

VanBukkem | 18-12-13 | 12:42

Schweinchen Dick | 18-12-13 | 12:30 |
Gast, 1x klikken is echt genoeg. En anders ff refreshen.

Ikweethetooknietmeer | 18-12-13 | 12:42

-weggejorist-

Schweinchen Dick | 18-12-13 | 12:30

-weggejorist-

Schweinchen Dick | 18-12-13 | 12:30

-weggejorist-

Schweinchen Dick | 18-12-13 | 12:30

-weggejorist-

Schweinchen Dick | 18-12-13 | 12:30

-weggejorist-

Schweinchen Dick | 18-12-13 | 12:30

-weggejorist-

Schweinchen Dick | 18-12-13 | 12:30

P(ortemonnaie) van de A(Nder). De Partij van de Arbeid springt van oudsher heel gemakkelijk om met (misbruik/verspilling van)gemeenschapsgeld & wethouders komen daar ook heel gemakkelijk mee weg, zeker omdat Amsterdam een rode PvdA-stad is en de gemeenteraad dit niet afstraft.
Ik weet helaas wat het betekent als 1 partij een monopoliepositie heeft in een stad want ik woon in de stad Groningen, ook een PvdA-bolwerk.
Maar er is ook goed nieuws, want de PvdA wordt o.g.v. peilingen op de hielen gezeten door D'66 (PvdA = 11 zetels en D'66 staat op 10 zetels).
Aan de andere kant moet de reaguurder zich afvragen of D'66 wel een verbetering is voor Amsterdam, wellicht qua politieke transparantie?

Schweinchen Dick | 18-12-13 | 12:30

Onbetrouwbare berichtgeving. Hier klopt natuurlijk nog minder van dan van die hele overboeking. Ik geloof dit pas als er direct een kopie van de bijschriften en een officieel auditrapport wordt opgeleverd. Als blijkt dat er 1 cent minder is ontvangen dan afgeboekt, dan die Hilhorst en zijn financiele afdeling niet alleen ontslaan en voor de rechtbank, maar direct in voorarrest wegens voorliegen en aanhoudende fraude en samenspanning. Wat een godgloeiende klootzakken zijn dit. Ik betaal geen belasting meer, de overheid zoekt het maar uit met de hele pedante, vetgemeste, luie, klerezooi.

bovenwater | 18-12-13 | 12:26

schrijven op n phoon... de post knop is dan zo dichtbij. om mijn zielig verhaal af te maken. uwv kut, drugshandel wat cash opgebouwd en gelijk weer vertrokken uit Nederland toen ik me het kon veroorloven. nederland kutland!! voor nederlanders dan he

ex.nl | 18-12-13 | 12:19

ONGELOVELIJK!

Ik kan niks hiervan begrijpen.2000e op de krediet rekening, n spaarrekening met genoeg euros en daarboven op gratis geld krijgen??

Hoe doen mensen dat en hoe laten ambtenaren dat toe?

Toen ik n jaar geleden, dankzij 'de' crisis en eigen naviteit, weer mijn heil zocht in Nederland heb ik geprobeerd een nieuwe start te maken via het uwv. Wat aan dit verhaal boeiend is zal ik vertellen.

Ik ben te lang in het buitenland geweest als zzper in de hoop dat het werk wel weer aan zou trekken. Toen ik weken honger had geleden en nog net geld had voor n ticket naar Nederland heb ik met gebogen hoofd de stap terug naar Nederland gemaakt... eigen schuld, dikke bult.

Maar in NL hebben we uitkering en ambtenaren die je helpen, dus komt wel weer goed.. (NAIEF) want NIET als je blank & goed opgeleid & zonder strafblad & zonder hand op houd verleden bent. Ik maakte een afspraak bij het uwv, vertelde mijn nood: geen geld; geen inboedel en voor postadres bij mijn oma ingeschreven maar geen slaapplaats (k heb n kleine familie door kanker).

Het uwv liet mij enkele dagen later weten dat ik me moest melden op het industrieterein. Ik daar heen, moet ik daar in gebouw vol werkelijke zwakzinnigen kartonnendoosjes dichtvouwen. Geld is niet gratis dacht ik dus hup gewoon doen... de volgende dag moest ik naar het stadshuis. Ikke blij.. k dacht: wellicht heben ze woonruimte voor me en hoor ik meer over de uitkering.

Niets was minder waar mijn gesprek duurde 20 woorden. mij werd mede gedeeld dat ik fraude pleegde door niet te verblijven waar ik ingeschreven stond en dat ik bij deze was uitgeschreven bij het uwv....

uhhh wat!? oh ja en die dag werken tussen de mongolen kreeg ik ook niet uitgekeerd!??

Daar sta je dan op straat zonder werkelijk 1 euro... dit Land kotst ik uit. En probeer maar te soliciteren wanneer je niet regelmatig kan douchen of je kleren wassen.. dat is geen succes.. laat staan wonen zonder n euro op zak.

ik heb mezelf moeten redden door de drugshandel waardoor ik na groot risico

ex.nl | 18-12-13 | 12:15

Ey, ik heb die 15 mile er meteen afgehaald en m'n rekening opgeheven. Nieuwe rekening geopend en doorgegeven aan de soos voor m'n uitkering. Op dit moment zit ik op Aruba trouwens.

Roffel | 18-12-13 | 12:10

Het is heel ernstig dat er zomaar 180 Mio wordt overgemaakt zonder dat er alarm bellen afgaan. Het is nog ernstiger als we nu geloven dat er al 180 Mio terug is.

Rico den Hollander | 18-12-13 | 12:01

@redje70 | 18-12-13 | 11:30
Juist en rood staan kost slechts 'n procentje of 20..
en ach wat is nu 49 euro per dag in rook opzien gaan?

Boris die Sauertopf | 18-12-13 | 12:01

Huilmeneer: starik.nl/

Roeieber | 18-12-13 | 11:59

Het betreft een jaarlijkse bijdrage. Geen maandelijkse zoals de huurtoeslag. Het betreft een regeling voor iedereen met een relatief laag inkomen t.o.v. een relatief hoge huur. Veelal werkende armlastige minimumloners. Het kan gaan om inkomensterugval vanwege ontslag of overlijden van een partner. Dankzij Adri en consorten die gisteravond onder het genot van kaviaar en rollade 1,7 miljard heeft weggesluisd bij deze sterke schouders zullen zij het zeker makkelijker krijgen. Overigens betalen zij belasting. Ook over spaargeld wat misschien in 30 jaar is opgebouwd. Neemt allemaal niet weg dat het onterecht betaalde natuurlijk direct moet worden teruggevorderd en die slappe Hilhorst direct had moeten opstappen.

NFC | 18-12-13 | 11:57

Als je beide uitkering ontvangt wegens arbeidsinvaliditeit en één werkt voor maar het minste beetje extra, kun je overal naar fluiten.

Ikweethetooknietmeer | 18-12-13 | 11:51

Wel fijn voor sommige schuldeisers dat de gemeente Amsterdam de schuld voor sommige minima nu heeft overgenomen.

Joris Draaksteker | 18-12-13 | 11:51

@robW 11:17: Ik ging er van uit dat de man gewoon van zijn spaarrekening gepind heeft (dat kan bij sommige banken). Toch even het stukje teruggeluisterd, en inderdaad: het ging om een overboeking. Bijstandstrekkers mogen best wat sparen voor onverwachte uitgaven, maar 13k op je rekening hebben is inderdaad wel wat veel van het goede.

Muxje | 18-12-13 | 11:49

Tenenkrommend: minima met een volle kar bij de AH en een dikke spaarrekening om eventjes het tekort aan te vullen.

Ergens zal de boel toch wel een keer barsten, want ik ben vast niet de enige waarbij dit soort berichten zorgen voor een idioot hoge bloeddruk.

BedrijfsTijgerT | 18-12-13 | 11:47

@ Muxje | 18-12-13 | 10:57 | + -2 -
Ik heb er niks op tegen dat mensen spaargeld hebben in elke omstandigheid, maar het moet wel beperkt blijven. Iedereen heeft wat nodig als er een wasmachine kapot gaat, dingen die je niet gespreid kan betalen, overlijden, etc. Alleen vreemd is het (en daar gaat het om) dat iemand blijkbaar meer dan 15k op een spaarrekening heeft staan en toch zo'n toeslag ontvangt op basis van minima-criteria.

TheseDays00 | 18-12-13 | 11:44

@j.cohen | 18-12-13 | 11:40 | + 0 -
Juist dat is die oneerlijkheid. Hulp is het probleem niet, de uitvoering en de ontzettende vage regels, dat is het probleem.

Kaas de Vies | 18-12-13 | 11:42

Handige website? Kennelijk gaat het hier te goed, die gemeente van ons staat er niet eens vermeld. Discrimi...?

hoc expectabatur | 18-12-13 | 11:41

Eerlijk antwoord ik begrijp de gemeente al jaren niet meer ik werd chronisch ziek tijdens mijn rechtenstudie , werd hiv positief , en had nogal wat last van bijwerkingen van de medicijnen maar het plaatje zoals hierboven is voor mij echt niet de realiteit sterker nog een hoop medische kosten worden maar gedeeltelijk vergoed en een bijstanduikering is voor mij minder dan duizend euro (met alle toeslagen etc), dus ja inderdaad belachelijk goed voor sommige mensen geregeld en zeer beroerd voor mensen die het echt nodig hebben.. hard maar waar!

j.cohen | 18-12-13 | 11:40

@duitse herder | 18-12-13 | 11:26 | + 0 -
.
Alhoewel erg lekker voor die vage kennis (niet voor ons belastingbetalers) maar het kan altijd erger.
Uit 1e hand weet ik dat in een middelgrote stad in ZH 15% van de gemeentelijke ambtenaren zgn ''spookambtenaren'' zijn: wel op de loonlijst (met volledig salaris + toeslagen + eindejaarsbonus + jaarlijkse verhogingen + onkosten etc.) terwijl zij niet meer op het werk hoeven te verschijnen......

DeSjaak1000 | 18-12-13 | 11:38

"Vorige week maakte de gemeentelijke raamambtenaren van 020 een lieve 188 miljoen over '

Ik dacht even dat het een stuk van Quid was, maar het is kennelijk besmettelijk. Ambtenaren is meervoud, dus zij maakten (met een N erachter) geld over. Leer je op de basisschool al, maar half Nederland doet dat tegenwoordig fout. Ziet er ongelofelijk ongeletterd uit.

Tapu | 18-12-13 | 11:33

Als er blijkbaar bij de stornering niet gekeken wordt naar het krediet limiet van de burger, dan kan die 8 miljoen toch ook zo terug zijn?

redje70 | 18-12-13 | 11:30

Mijn tip aan alle Amsterdamse belastingbetalers: "Neem de (semi)ambtenarij en bestuurders (PvdA/VVD/GL/D66) in jullie Kutstad niet meer serieus".

Piet van Schwaffelen | 18-12-13 | 11:28

"Wij snappen dit niet."
Ik snap het wel dat jullie dit dan weer niet snappen.

Boris die Sauertopf | 18-12-13 | 11:27

Hoe heet dit dan :
.
Destijds een vriend van me... nu een vage kennis: was ambtenaar bij Rijkswaterstaat die overdag meer op de tennisbaan stond dan achter zijn bureau.
Kreeg op zijn 53e jaar het volgende aanbod: 70% van zijn salaris wordt doorbetaald tot aan zijn 65e... het ontbrekende 30% mag hij bijverdienen zonder financiële consequenties. Volgens de regels...
Gedaan dus.
Hoorde dat hij afgelopen zomer een nieuwe BMW heeft gekocht. Ook hij lacht ons allemaal uit.

duitse herder | 18-12-13 | 11:26

@Asmodean | 18-12-13 | 11:11
Verklaar u nader.

Mammeloe | 18-12-13 | 11:25

Ik snap het ook niet 8 miljoen?

Je had 1.88 miljoen moeten uitgeven je geeft 188 miljoen uit. Nu is er 180 miljoen terug. Vroeger toen de basisschool nog lagere school heette zou je gezegd heb dat je nog 6 miljoen en een beetje mist.

Andersom dag | 18-12-13 | 11:22

Als je hier komt wonen, lach je je toch helemaal de tyfus? Extra Graties Geld! En je krijgt álle informatie aangereikt hoe je dat moet aanvragen. Gewoon, netjes en overzichtelijk op 1 website. En we doen niet zo moeilijk hier; geen bonnetjes nodig! The sky is the limit, en al helemaal in Amsterdam...

Kloof2012 | 18-12-13 | 11:19

De huilmeneer heeft een inkomen en spaargeld van ten minste 13k. Toch heeft hij ''recht'' op woonkostentoeslag???? Hij heeft het echt nodig, NOT. Hij wist niet eens hoeveel het was.
Kortom, een schoolvoorbeeld van zinloos, nutteloos rondpompen van geld. Eerst perst de roverheid de burger af met belasting om dan, na inhouding van kosten, een deel weer terug te geven.....

DeSjaak1000 | 18-12-13 | 11:19

Best kans dat er van die 8.000.000 gewoon de openstaande facturen zijn betaald.... wie weet wel de gemeentelijke belastingen, nuon, Vitens, enz...
.
Waar meteen de suggestie wekken dat het wel weggevloeid zal zijn naar de 3e wereld.... dat heet stemming maken!
.
De mensen die dit soort uitkeringen ontvangen zitten vaak diep in de schulden, en dus zal er ook geen geld zijn om weer op te halen, allerlei bedrijven hebben nu gewoon hun lang openstaande facturen geint!

bArAbAts | 18-12-13 | 11:18

Waarom is zo'n overduidelijke incompetente figuur als Pieter Hilhorst Wethouder Financien voor de PVDA geworden?

Heeft dit er iets mee te maken misschien:

www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/a...

Outsider-Inside | 18-12-13 | 11:17

@ Muxje Omdat-ie vanwege €13.000 rood staan zijn pas niet kon gebruiken maar nadat-ie z'n spaargeld had overgeboekt wél. Ergo, de man heeft ongeveer € 12.000 (mag € 2.000 rood staan) spaargeld. Ergo, je kunt je afvragen waarom hij gratis geld krijgt.

robW | 18-12-13 | 11:17

Toch eens opgezocht wat een woonkostenbijdrage is. Dat blijkt een extraatje voor mensen met een te laag inkomen en te hoge woonkosten. En dat krijg je dus naast je huursubsidie. Het moet toch niet gekker worden! Maar dat wordt het wel! Want Amsterdam deelt ook nog een woonkostenTOESLAG uit. "Woonkostentoeslag is een tijdelijke aanvulling op uw inkomen als uw inkomen ineens is gedaald en u daardoor de woonkosten niet meer kunt betalen" lees ik. Hoezo kan je daarvoor bij de gemeente aankloppen? Daar heb ik bij het aangaan van mijn hypotheek een dure verzekering voor af moeten sluiten!
Nu snap ik wel waarom Amsterdam zo geliefd is om te wonen.Inkomen en woonkosten (bijna) gratis.

andjing | 18-12-13 | 11:14

Mammeloe | 18-12-13 | 11:11 |
Nee. Gewoon nee.

Asmodean | 18-12-13 | 11:11

Bokito 11.05
Amsterdam mòèt wel zès keer zoveel ambtenaren hebben als bv een èchte wereldstad als New York.
En dat komt door prutsers zoals bv een Hilhorst.
Maar hij niet alleen.
Er lopen er nog duizenden rond.
Elk klein provinciestadje heeft ze beter op een rijtje.

Dostranamus | 18-12-13 | 11:11

En onrechtmatige overheidsdaad, heet dat.

Mammeloe | 18-12-13 | 11:11

@Minister van Staat | 18-12-13 | 11:07 | + 0 -
Onrechtmatige daad sowieso niet, onrechtmatige overheidsdaad dan.

Kaas de Vies | 18-12-13 | 11:09

Ik ben absoluut geen fan van Hilhorst of de PvdA, maar om hem deze (grove) fout van een van zijn ambtenaren zo persoonlijk aan te rekenen slaat echt helemaal nergens op. Het is een fout. En hoe ernstig ook, fouten gebeuren. Laten we nou niet allemaal over elkaar heen gaan buitelen om hier weer een of ander schandalig masterplan van de PvdA in te zien.

Asmodean | 18-12-13 | 11:09

-weggejorist-

hetzwijns | 18-12-13 | 11:09

Ik meen dat als wij als burgers geld overmaken en dit gaat om een verkeerd nummer of een verkeerd bedrag dat de bank NOOIT zelf de betaling kan terugdraaien!
Een gemeente maakt een fout en dan kan dit ineens wel???
Hoe bedoel je er word met 2 maten gemeten.
pickalilly | 18-12-13 | 10:41 | + 11 -

Helemaal eens. Volgens mij hebben de gemeente en de banken in samenspanning een onrechtmatige daad gepleegd. Geenstijl, go check it out!!!

Het is wèl zo dat je een onverschuldigde betaling moet terugbetalen en niet mag opmaken (Burgerlijk Wetboek 6 artikel 203), maar dat mag m.i. niet op deze manier geforceerd worden. En daarin zit dus een onrechtmatige daad.

Minister van Staat | 18-12-13 | 11:07

De mensen die niet willen terugbetalen ontvangen wel een uitkering anders zouden ze deze toelage niet krijgen. Gewoon net zo lang de uitkering met het openstaande saldo verrekenen tot er geen openstaand saldo meer is. Kan in sommige gevallen een of twee jaar duren maar dan hadden ze dat geld niet moeten wegsluizen. Tot zover deze gratis tip uit Osdorp voor een columnist zonder financiële kennis.

Osdorpertje | 18-12-13 | 11:06

Dramsterdam heeft zes keer zoveel ambtenaren als een echte wereldstad met een 24/7 economie als NYC. Dat is vragen om moeilijkheden. Nergens is het gepruts van lieden als Hilhorst erger.

Bokito ergo sum | 18-12-13 | 11:05

Mark smith 10.37 Bijstand zou eigenlijk in natura moeten worden verstrekt. Niet als inkomen.
.
NEE, bijstand zou als BRUTOINKOMEN moeten worden verstrekt en niet als NETTOCADEAUTJE.
.
En dàt is nu de grootste systeemfout van het hele subsidiecircus.
Maar weet een PvdAer veel?
Niks toch?

Dostranamus | 18-12-13 | 11:04

James Lastig | 18-12-13 | 11:01
En net zolang andermans geld uitgeeft totdat het op is.

Ommezwaai | 18-12-13 | 11:03

KLONK

Sorry, dat was het geluid van mijn hoofd, dat op mijn bureau viel.
Ik klik per ongeluk de eerste de beste toeslag aan:

www.amsterdam.nl/veelgevraagd/wat-is-l...

"Langdurigheidstoeslag is een bedrag van maximaal € 529,- voor Amsterdammers met een laag inkomen.

Wasmachine, koelkast, stofzuiger...
Het geld kunt u gebruiken voor onverwachte uitgaven waar u geen spaargeld voor hebt. Bijvoorbeeld als uw wasmachine of koelkast kapot gaat. U mag het geld ook ergens anders aan uitgeven.

Geen bonnetjes nodig
U hoeft geen bonnetjes te bewaren, maar Dienst Werk en Inkomen (DWI) gaat er wel van uit dat u het besteedt aan duurzame artikelen."

Ik ga nu even een kwartier op het toilet zitten janken, tot zo.

Cuyahoga | 18-12-13 | 11:02

Die 020 dienst DBGA discrimeert ook nog eens. Je kunt ontheffing aanvragen voor het betalen van gemeentebelastingen als de rioolheffing. Maar alleen als je zielig huurt, niet als je (ooit) een koophuis hebt aangeschaft. Dat betaal je altijd de volle mep. En ook voor alle schijtende Somaliers in Zuid-Oost.

Mammeloe | 18-12-13 | 11:01

Kom op zeg! De PvdA heeft echt geen "algeheel praatjesmaker voor de PvdA zonder enige bestuurlijke ervaring" nodig om miljoenen kwijt te raken.
Dat kunnen ze zelf prima.

Rico Tampeloerus | 18-12-13 | 11:01

Aaahhh de 'socialisten' van de PvdA.

Een socialist is iemand die vindt dat u te veel verdient.

James Lastig | 18-12-13 | 11:01

Kun je ergens ook weigeren om belasting te betalen voor dit wanbeleid, ik word hier zo strondziek van, werk me de pleuris betaal in... Laat maar.

joyriders | 18-12-13 | 11:00

Precies, 3m subsidie aan Heineken (rijkste vrouw van Nederland) is een veel betere manier om belastinggeld te besteden!

Einde van de Domheid | 18-12-13 | 10:58

@TheseDays00 10:46: Uit die link blijkt dat je bijna €6000 mag sparen als alleenstaande, dus.

Muxje | 18-12-13 | 10:57

Rutte zal die 8 miljoen zo weer hebben gevonden. Volgend jaar gewoon 50ct Amsterdamtaks voor iedere inwoner van Nederland. Uiteraard voorgesteld als eenmalig, maar naar later zal blijken een terugkerende belasting, want Amsterdam raakt wel vaker geld kwijt..

Andersdenkend | 18-12-13 | 10:57

Huilmeneer was wel zo eerlijk om het geld zelf terug te storten! Voor de stornering kwam!

loerelau | 18-12-13 | 10:56

Voor DEFEMBER:

Willen we hier echt aan beginnen?
www.nu.nl/politiek/3657020/plasterk-wa...

Met een overheid die:
- lastig bewijsmateriaal laat verdwijnen en zelfs na veelvuldig falen niet eens een backupsysteem voor een tapfaciliteit behoorlijk kan inrichten?
- geen ICT project normaal kan beheren en beeindigen?
- liegt, draait en bedriegt?
- Kennelijk een hoop van corruptie en ander onheil verdachte lieden in dienst heeft genomen?

Het lijkt erop dat de overheid maar wat graag die laatste onvoorspelbare factor wil elimineren. Zou leuk zijn om de verkiezingsuitslagen ietwat te kunnen bijschaven zodat businesscontinuiteit voor een bepaalde groep gegarandeerd kan worden, en andere groepen bij herhaling uitgesloten kunnen worden.

GuntherX | 18-12-13 | 10:55

Deze minima hebben het al zwaar genoeg hangend op hun povere sofa aan de onderkant van onze samenleving. Met de kerstgedachte in het achterhoofd is het toch mooi dat deze mensen even konden ervaren hoe het is om niet elk kwartje om te draaien voor een tray bier en een pakje half zware van Nelle.

Stelletje Ebenezer Scrooge's hier.

Ashtrey | 18-12-13 | 10:55

@TheseDays00 | 18-12-13 | 10:49 | + 0 -
Niet voor mij.

Kaas de Vies | 18-12-13 | 10:53

Dat die man ooit wethouder van financiën van 020, ofwel hoofd opperverdeler van de grootste berg andermans geld, is geworden is een gotspe.
Iedereen met een IQ boven de 80 weet dat, en toch gebeurt het gewoon onder onze neus.
Meneer Kweetniet heeft bij deze dusdanig gefaald dat hij moet opstappen.
Snapt ook iedereen, maar gaat waarschijnlijk toch niet gebeuren.

Cuyahoga | 18-12-13 | 10:53

@pickalilly 10:41: Dat is omdat betalingsverkeer betrouwbaar moet zijn. Als ik geld naar jou overboek om een auto te kopen, dan moet dat geld op jouw rekening blijven, anders zou ik het een dag later terug kunnen boeken. Tot zover niets raars. Het feit dat de overheid wel mag terugboeken is vanwege het feit dat zij zeer veel telkens veranderende betalingen doen vanuit een geautomatiseerd systeem, en dat gaat blijkbaar wel eens mis. Daarnaast is de aanname dat de overheid inherent betrouwbaar is, of in elk geval wordt aangenomen dat ze nooit kwaadwillend of frauduleus bezig zijn. En dat klopt tot op zekere hoogte ook wel.

Wel vind ik het vreemd dat er bij overboekingen nog steeds geen check op de ingevulde naam en het rekeningnummer is.

Muxje | 18-12-13 | 10:51

Jammer, ik heb nergens recht op:) Ik behoor wel tot de doelgroep maar heb teveel inkomen.. HUH????

NewJoke79 | 18-12-13 | 10:50

@ Kaas de Vies | 18-12-13 | 10:48 | + 0 -
eerlijkheid is relatief toch?

TheseDays00 | 18-12-13 | 10:49

Die 8 miljoen zal wel bij onvindbare personen in de "nieuwe EU" te vinden zijn.

bomba12 | 18-12-13 | 10:49

-weggejorist-

Snackbar van Allah | 18-12-13 | 10:48

@TheseDays00 | 18-12-13 | 10:46 | + 0 -
Socialisten snappen geld en eerlijkheid niet.

Kaas de Vies | 18-12-13 | 10:48

PvdA = ramp

ecologiste | 18-12-13 | 10:48

@ Muxje | 18-12-13 | 10:44 | + 0 -
Omdat bijstand is voor mensen die zonder geld zitten en niet om iemand te spekken. Je vraag is al te belachelijk voor woorden eigenlijk. Is ook gewoon wettelijk geregeld: www.spaarbaak.nl/vraagbaak.php?zw=hoev...

TheseDays00 | 18-12-13 | 10:46

@pickalilly | 18-12-13 | 10:41 |
De gemeente heeft waarschijnlijk een inschatting gemaakt, wat betreft de welwillendheid tot terugbetaling van de ontvangende partij, en is toen voor de zekerheid maar op plan B overgegaan.
Wat me overigens een juiste beslissing lijkt.

Simon de Danser | 18-12-13 | 10:45

Ik geloof pas dat het bijna allemaal binnen is, zodra er echt bewijs is. Ik geloof er namelijk geen reet van.

Er wordt zo vaag gecommuniceerd, dat het verdacht veel lijkt op een rookgordijn. Eergisteren was het terug gehaald, gisteren niet omdat het toch niet mogelijk bleek en nu mist alleen nog maar 8 miljoen? Sure.

Absoluut niet waar | 18-12-13 | 10:45

Die laatste 8 miljoen moet toch wel op te sporen zijn?
De Belastingdienst weet je tot op de laatste eurocent uit te melken..

Ommezwaai | 18-12-13 | 10:45

@ van Leeuwen
Zelf lukt het je ook niet om een komma te zetten, maar staat er een punt: "15.500.00 euro" Ambitie?

TheseDays00 | 18-12-13 | 10:44

Waarom zou een bijstandstrekker geen spaargeld mogen hebben? En waaruit blijkt dat hij een omvangrijk bedrag op de bank had?

Muxje | 18-12-13 | 10:44

Ik denk dat ik mijn gemeentelijke belastingen voor 2014 pas weer betaal als al het geld terug is gevorderd

deministerpresident | 18-12-13 | 10:42

Ik meen dat als wij als burgers geld overmaken en dit gaat om een verkeerd nummer of een verkeerd bedrag dat de bank NOOIT zelf de betaling kan terugdraaien!
Een gemeente maakt een fout en dan kan dit ineens wel???
Hoe bedoel je er word met 2 maten gemeten.

pickalilly | 18-12-13 | 10:41

Nivelleren is een feest! En voor 8 miljoen kun je best een feestje bouwen.

Godsammekraken | 18-12-13 | 10:39

Waarom trappen er altijd zoveel mensen in deze partij?!

Omdat ze gewoon helemaal gek zijn en lekker subsidie willen ontvangen, waar de hardwerkende man voor gewerkt heeft!

NogSteedsNiet | 18-12-13 | 10:38

Bijstand zou eigenlijk in natura moeten worden verstrekt. Niet als inkomen.

Mark Smith | 18-12-13 | 10:37

PvdA, Et Moet Heerlijker

Pork & Beans | 18-12-13 | 10:37

"Wij snappen dit niet"

Wij wel. Pervers systeem. Doe er wat aan van Leeuwen, contacteer die ene student in je TL waar wij het over hadden. Kost niets, alhoewel, alleen bijstand.

Kaas de Vies | 18-12-13 | 10:36

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland