Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE. Valt Rutte 2 vandaag in de Eerste Kamer?

schuifmaarbinnendiekist.jpgNog een paar dagen tot het Kerstreces en dan is het politieke jaar 2013 voorbij. Maar de grote afrekening is vandaag al. De Eerste Kamer moet oordelen over het Woonakkoord van minister Blok. Als dat akkoord wordt aangenomen, levert dat het kabinet 1,7 miljard euro aan bezuinigingen huurlastenverhogingen op. Maar machtsgeile wachtgelder Adri Duivesteijn (PvdA, 1) ligt dwars en dreigt tegen te stemmen bij de hoofdelijke stemming (vanavond laat). Terwijl Diederik Samsom hemel en aarde staat te bewegen om hem 'ja' te laten zeggen, kunt u Adri's bezwaren tegen dat uitwoonakkoord hier lezen. Heeft Didi nog belastende opnamen waarmee hij Adri in het partijgareel kan chanteren, of gaat de sloopkogel tegen alweer een beroerd bezuinigingsplan van Rutte 2? Ook als het akkoord wordt aangenomen, is de eindstand voor dit jaar bijzonder belabberd. Want de meeste hervormingen die in 2013 bij Nederland door de strot geramd moesten worden, zijn al uitgesteld of weggestemd. Het megaprovincieplan voor 'Flutland' van Plasterk? Uitgesteld. Jeugd- en langdurige zorg naar de gemeenten? Uitgesteld. Beleid voor chronisch zieken? Uitgesteld, moet nog door de Tweede Kamer. Sociaal Leenstelsel voor studenten? Uitgesteld. Nieuwe Wet Werk en Bijstand? Behandeling stilgelegd. Pensioenakkoord? Moet opnieuw door de Tweede Kamer nadat het plan van Weekers en Klijnsma op epische wijze keihard afgeserveerd werd door de Eerste Kamer. Dit Woonakkoord kon wel eens bepalend zijn voor het voortbestaan van Rutte 2. Dus Mark, Didi en de rest van de kabinetskabouters zitten vandaag met het zweet in de bilnaad te bidden tot de drie kerstbomen op het MinFin, opdat die duivelse Duivesteijn niet dwars gaat liggen tijdens behandeling van het Woonakkoord in de Eerste Kamer. LIVE verbranding van het Crematoriumakkoord op PLAKJEKLEFFECAKE24.

Reaguursels

Inloggen

Die Adri Duivesteijn (PvdA) is een notoire lafaard,dus op het laatste moment gaat hij toch akkoord,verzint een of andere hoeren smoes en komt er wel weer mee weg! In Rotterdam zeggen ze over dit soort mensen: Schorem!
baanaru | 17-12-13 | 16:28 | + 9 -

Ik schreef bovenstaand om 16.28, en ja hoor,ik kreeg gelijk. Het is schorem en het blijft schorem!

baanaru | 18-12-13 | 02:45

PvdA-senator Adri Duivesteijn heeft dinsdag in de Eerste Kamer het kabinet een aantal voorwaarden voorgelegd waaraan het woonakkoord moet voldoen wil hij hier mee in kunnen stemmen.
Zo vindt hij dat er een einddatum voor de verhuurdersheffing moet komen: eind 2016.

Ook vindt Duivesteijn dat een deel van de opbrengsten van de heffing in de woonsector geïnvesteerd moet worden via een investeringsfonds.

Daarnaast wil hij dat het kabinet voor het einde van volgend jaar met een voorstel komt over nieuwe woonopties die tussen koop en huur inzitten.

Duivesteijn staat dinsdag volop in de aandacht omdat hij heeft gedreigd tegen het woonakkoord te stemmen wegens zijn kritiek op de verhuurdersheffing, die jaarlijks 1,7 miljard euro moet opleveren voor de schatkist.

Daarmee zou er geen meerderheid meer voor de plannen zijn, die met moeite door behulp van D66, ChristenUnie en de SGP door het kabinet zijn opgesteld.

De heffing vindt Duivesteijn een te eenzijdig spekken van de rijkskas en hij vreest dat wonincorporaties door de heffing niet meer zullen kunnen investeren in de woningmarkt. De PvdA'er heeft in het debat niet duidelijk gesteld dat hij ook tegen zal stemmen als minister Blok (Wonen) zijn wensen niet kan inwilligen.

Die zal dinsdagavond om 19.30 uur op de eisen van Duivesteijn reageren. Voorafgaand aan het debat stelde Blok al wel weten geen "zakkenvol extra's'' te hebben om de zorgen van de PvdA-senator weg te kunnen nemen.
Nationaal akkoord

Duivesteijn heeft in het debat flinke kritiek geuit op de manier waarop het kabinet aankijkt tegen wonen. Volgens hem wordt er op dit beleidsterrein te veel gefocust op marktwerking, terwijl er meer gekeken zou moeten worden naar wat de manier van wonen kan betekenen voor de samenleving.

Duivesteijn pleitte dan ook voor een nationaal akkoord over wonen waar ook maatschappelijke organisaties bij betrokken worden. "Wonen is niet alleen voor de politiek. Er is maatschappelijk draagvlak voor nodig." Dat draagvlak mist nu, aldus Duivesteijn.

Hij liet in het debat verder weten te vrezen voor 'segregatie' waarbij arm en rijk apart zullen komen te wonen.

"Wonen is meer dan huisvesting. Het is een primaire levensbehoefte. Als we burgers alleen maar als klant beschouwen, dan maken we een fundamentele fout", aldus Duivesteijn.

De Tweede Kamer heeft al ingestemd met de maatregelen en het kabinet dacht met het woonakkoord ook een meerderheid in de Eerste Kamer zeker te hebben gesteld.

Als er dinsdagavond geen meerderheid voor de plannen blijkt te zijn dan heeft het kabinet niet alleen een probleem rondom het woonakkoord, maar ook rond andere plannen dat het met de oppositie heeft, bijvoorbeeld rondom de pensioenen.

om even bij de les te blijven waarde regugluurders

witchmaster | 17-12-13 | 19:40

Hij heeft het mooie gedeelte van den haag naar de klote geholpen,met z,n ambitieuse plannen voor stadsverniewing,waaronder het nieuwe stadhuis.Den haag ligt al jaren op de schop dankzij zulk soort macho figuren, bah bah.

getekend:een hagenees.

dutjekol | 17-12-13 | 19:39

@lady blabla | 17-12-13 | 18:03
Juistem.
Heeft hij z n excuus om voor te stemmen.

Uw Verzekeringsadvis | 17-12-13 | 19:38

Stel Duitsersteyn zorgt dat het er niet door komt.

Dan moet dit kabinet plus likpartijen dus ergens anders die 1.7 miljard op gaan bezuinigen.

Ik ze er voor aan dat ze dit dus gewoon dan gaan flikken in plaats van om naar de koning te stappen.

lady blabla | 17-12-13 | 19:28

witchmaster | 17-12-13 | 19:16 | + 1
Ja, mee eens. En ze verloochenen God en het hele land om te voorkomen dat Geert binnenkomt.

ZZP-er | 17-12-13 | 19:27

als je goed naar het debat luistert geeft de duif nog steeds geen ene cm toe , oke hij wil een aanpassing maar zelfs die gaat te veel kosten .
voor de christen en de duivels partij D66(6) en de andere konte likkers kan dit debat wel eens een valkuil zijn .
de hofnar en de ontsnapte tbs,er de kale weten niet wat ze moeten doen immers mijn vriend Geert bonkt behoorlijk op de voordeur

witchmaster | 17-12-13 | 19:16

Ik had gereaguurd, maar t wordt niet geplaatst !
Kan dat ook al?
ZZP-er | 17-12-13 | 18:28 | + 2 -
.
De GeenStijl database wordt inmiddels zo groot, effe op F5 drukken en anders nog een keer en nog een keer, tot ie komt. Dus niet je bericht dubbel gaan plaatsen!

Brabant hier | 17-12-13 | 19:09

lady blabla | 17-12-13 | 18:21 
Natuurlijk doet hij dat ik ben ook in de war over wat duivenmelker aan het doen is tweedekamertje spelen en heel triomfantelijk van zijn avondje geniet. Zoals ik al eerder heb gezegd dit kamer systeem mag vernieuwd worden. Laat het volk maar iets meer terug krijgen voor de digid referenda zouden wekelijks gehouden kunnen worden en geld zou hiermee sneller maar vooral beter worden besteed. Met draagvlak tenminste.

Veel Vaak | 17-12-13 | 19:09

Dit wordt niet de nacht van Duijvestein. Wedden?

Brabant hier | 17-12-13 | 19:07

lady blabla | 17-12-13 | 18:21 
Natuurlijk doet hij dat ik ben ook in de war over wat duivenmelker aan het doen is tweedekamertje spelen en heel triomfantelijk van zijn avondje geniet. Zoals ik al eerder heb gezegd dit kamer systeem mag vernieuwd worden. Laat het volk maar iets meer terug krijgen voor de digid referenda zouden wekelijks gehouden kunnen worden en geld zou hiermee sneller maar vooral beter worden besteed. Met draagvlak tenminste.

Veel Vaak | 17-12-13 | 19:07

Kijkt vanuit Zwitserland meewarig naar klucht in nl
Veel medelijden hebbend onderdanen van de eu

Zatkniss | 17-12-13 | 18:54

lets hope so!!

Mega Mindie 2 | 17-12-13 | 18:48

Ik had gereaguurd, maar t wordt niet geplaatst !
Kan dat ook al?

ZZP-er | 17-12-13 | 18:28

Nou dan kan duivenmans nu ook voorgoed bij het oud vuil, net als de rest.
Gadverdamma (sorry) maar wat een godvergeten zootje is dit.

ZZP-er | 17-12-13 | 18:26

Die gaat gewoon voor stemmen...

Een toneelspel voor het volk, sterf Adri sterf en die hele graftyfuskut partij van je ook!

CornholioNL | 17-12-13 | 18:26

lady blabla | 17-12-13 | 18:03 | + 0 -
Van boxtel likt lekker denk ik.

Veel Vaak | 17-12-13 | 18:25

@Veel Vaak | 17-12-13 | 18:14 | + 0 -

Van boxhoofd was wel erg aan het likken inderdaad.
Ik heb een naar gevoel dat Druivensteen gewoon voor gaat stemmen met een paar te minimale makkelijk uit te voeren aanpassingen.

Helaas..

lady blabla | 17-12-13 | 18:21

Dram dram lik lik de graaf kruipt bijna in de kont van duivenman.. Duivenman is zo goed in uitrekenen dat hij zijn spreektijd 2 keer nodig had. Zo gaat het met PVDA we bedenken wat en dan kost het factor 2 a 3 van wat het had mogen kosten.
Hou toch op over woningbouwcorporaties die doen geen fuck en gemeentelijke corruptie zorgt nog steeds dat bouwgrond 4 keer te duur is en de gemeente die centen niet eens in eigen zak steken maar dat overlaten aan rijke omkoopboef. Woningbouwcorporaties bouwde goedkoop kostprijs 100000 euro verhuurde deze 20 tot 30 jaar om ze vervolgens zonder enig onderhoud uiteraard op de koopmarkt te dumpen voor 200000 euro. Dat is de woningmarkt in een notendop als je het mij vraagt.

Veel Vaak | 17-12-13 | 18:14

Hoe kan het eigenlijk dat ik al halverwege dit jaar meer huur moest betalen, omdat die heffing er was??
En nu moet men er nog over stemmen??
Wat zijn dat voor oplichterspraktijken??

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 17-12-13 | 18:06

Duivesteijn Krijgt een verschuiving van een evaluatie van deze maatregel van 2017 naar 2016....

En nu gaat ie voor stemmen? hmmm is wel heel makkelijk ..

lady blabla | 17-12-13 | 18:03

Het tekent de bizarre en bijkans reddeloze staat van dit land dat redelijke, beschaafde mensen moeten hopen dat een oude provo-hippie die nu zakken vult namens de pvda op het pluche van een overbodig geacht orgaan het land misschien wel van een gewisse ondergang redt door om de verkeerde redenen het goede te doen.

Rommelende Onderbuik | 17-12-13 | 17:48

ha ha, hij is door de bocht, er zijn al afspraken gemaakt!!

denoorman | 17-12-13 | 17:46

Ik hoop zo van ganser harte dat dit kabinet valt..
Ik zou er bijna voor gaan bidden,.. weet je wat... ik ga er voor bidden, misschien helpt het wel.

ANGEL70 | 17-12-13 | 17:44

Knap staaltje van chantage om 2 verschillende onderwerpen in 1 wet te stoppen.

Uw Verzekeringsadvis | 17-12-13 | 17:44

wel veel gezelliger daar in de 1e kamer dan in de tweede en een veeeeel betere voorzitter!

denoorman | 17-12-13 | 17:43

lady blabla | 17-12-13 | 17:25 |

'Ja, dat zie (of hoor) ik ook zo.
Maar het zou te mooi zijn om waar te zijn :(

Lief meiske | 17-12-13 | 17:38

@kicktherabbit | 17-12-13 | 16:36 |

De arbeidsmarkt wil helemaal niets. Een arbeidsmarkt bestaat uit verschillende spelers met verschillende belangen en dito wensen. Een van die spelers, de werkgevers, willen graag dat de arbeidskosten omlaag gaan (concurrentie) en dat deze flexibeler worden (meebewegen met de markt). Of de werknemers en de belastingbetalers daarop zitten te wachten is twijfelachtig. Immers salarisverlagingen en makkelijker ontslagen worden is niet persé in hun belang.
.
De politiek heeft de wensen van de werkgevers vertaald naar de wijziging van het ontslagrecht, terwijl er natuurlijk ook legio andere mogelijkheden zijn. Zo kan de overheid natuurlijk ook eens minder belasting heffen op arbeid, flexibele inzet van ww mogelijk maken, andere lastenverzwaringen voor bedrijven wegnemen, en concurrentiepositie ten opzichte van het buitenland op andere terreinen verbeteren.
.
Daarnaast zijn er vraagtekens te stellen bij de effectiviteit van het voorstel. De invulling is nogal vreemd als het veronderstelde doel in ogenschouw genomen wordt.
.
Zo ook voor de andere onderwerpen. Een politiek voorstel mag wel wat doorwrochter als de vodjes die Den haag produceert, en dat geldt ook voor uw tegel.
.
Enfin.. Probeert u het nog eens.

Parel van het Zuiden | 17-12-13 | 17:33

De hoofdgriezel van D 66, ene van Boxtel, gaat ff Pechtold helpen, de held, de ex min.van Grotestedenbeleid, jaja die van Boxtel heeft er verstand van.

Uw Verzekeringsadvis | 17-12-13 | 17:31

Adri Duivesteijn lijkt het menens te zijn, toch nog een PvdA'er met principes. Of Stef 'Fuck de mensen' Blok komt Adri tegemoet, of het kabinet gaat zonder woonakkoord het kerstreces in.

Als Duivesteijn hierna echter toch nog met dit (ongewijzigde) akkoord instemt, blijkt het (wederom) slechts een grote PR-campagne van de -beste- man en een hoop verspilling van woorden.

Om wijlen Jan Schaefer nog 's aan te halen; "In gelul kun je niet wonen."

Ven1V1d1V1c1 | 17-12-13 | 17:28

Aan zijn lichaamstaal te zien en ook gezien zijn vrolijke kwinkslagen is hij al door de bocht. Hij heeft wat vage beloftes gekregen en stemt dus vrolijk in met het voorstel.

denoorman | 17-12-13 | 17:28

Wat een slap ge OH van Aadje, zo n typetje geeft exact aan waarom er allerlei rare dingen zijn gebeurd in ons landje.

Uw Verzekeringsadvis | 17-12-13 | 17:25

Als ik Duivesteijn zo hoor nu live in z,n betoog dan gaat ie toch echt nee stemmen. (dus zal wel weer ja worden...))

lady blabla | 17-12-13 | 17:25

Dreigement voor de buhne om wat stemvee het geloof in de partij van de armoedigen terug te geven alsof daar nog mensen zijn die ruggegraat hebben.
Niks hoor die duivenstijn heeft het lef niet!!!

Toontje-lager | 17-12-13 | 17:23

@Muxje | 17-12-13 | 15:03
Inderdaad, wat *is* palataal eigenlijk?

"Van de articulatie van spraakklanken, van vocalen, consonanten e.d.: (gevormd door articulatie) tegen het harde verhemelte."

Meh. Misschien wel spannend om een bewindvoerder te hebben die nogal palataal spreekt. Leidt de aandacht leuk af in die poppenkast, want je hebt gelijk, inhoudelijk is het allemaal niks...

Smuts | 17-12-13 | 17:17

Wanneer is de uitslag?

Scheelt mij een hoop ge-F5....

CornholioNL | 17-12-13 | 16:58

Parel van het Zuiden | 17-12-13 | 16:21 |
De arbeidsmarkt is flexiber/wil flexibeler zijn maar de wetgeving gaat nog uit van de oude situatie. Dus dat bedoel ik met achterhaald.
Pensioenen en zorg hebben een financieringsprobleem. De huizenmarkt heeft een groot probleem met de HRA. Een denivellerende subsidie op huizenbezit wat de huizenprijs kunstmatig opdrijft en de schatkist jaarlijks 10 miljard minder oplevert. Geld wat we weer goed kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld bovenstaande zaken.

kicktherabbit | 17-12-13 | 16:36

De oppositie heeft maar twee partijen, de PVV en de SP, de rest is al onder curatele van Rutte/Samsom en doen hun kunstjes op commando!

lanexxx | 17-12-13 | 16:36

@La Vie En Rose | 17-12-13 | 16:04
Daar zijn ook andere manieren voor, maar niet aangetast worden door dat tuigh is beter, je moet zorgen dat ze niets over je te zeggen hebben. Dat is moeilijk, maar kan wel.

Ongeblustekalk | 17-12-13 | 16:31

Die Adri Duivesteijn (PvdA) is een notoire lafaard,dus op het laatste moment gaat hij toch akkoord,verzint een of andere hoeren smoes en komt er wel weer mee weg! In Rotterdam zeggen ze over dit soort mensen: Schorem!

baanaru | 17-12-13 | 16:28

@kicktherabbit | 17-12-13 | 16:08 |

Dat is een argument voor het "wat", namelijk aanpassen/veranderen/hervormen. Geen argument voor het "hoe", namelijk welke aanpassingen/veranderingen/hervormingen zijn er nodig.
Daarnaast mag het "wat" overigens wel wat beter beargumenteerd worden. Achterhaald is zomaar een waardeoordeel. Wat is er achterhaald en waarom? Welk specifiek doel hebben deze veranderingen? blijft ook nog eens onbeantwoord...

Parel van het Zuiden | 17-12-13 | 16:21

Nagel daagt Duivensteijn nog een beetje uit. Wat een circus. Rutte I werd nog aan alle kanten bekritiseerd omdat de gedoogconstructie te 'instabiel' zou zijn. Maar Rutte II, waar zo'n beetje elke partij (zelfs de zwartekousenbrigade) gedoogzitting in heeft, dat kan kennelijk allemaal wel. Hoor je de 'oppositie' nooit meer over. Enfin, het zal wel. Go Adri! Blaas die gammele zooi maar op, roeischip Rutte II haalt de oever toch niet.

DaughtersofLot | 17-12-13 | 16:19

@rara | 17-12-13 | 16:06
Van mij had die troep die we nu hebben allang mogen klappen dus natuurlijk zou ik graag ongelijk willen krijgen.

Maar mijn glazen bol zegt dat het niet gaat gebeuren.

Enfin, we shall see.

La Vie En Rose | 17-12-13 | 16:16

-weggejorist-

CornholioNL | 17-12-13 | 16:10

Hopen tegen beter weten in.... vrees ik.

CornholioNL | 17-12-13 | 16:09

Parel van het Zuiden | 17-12-13 | 15:27 |
Omdat de oude situatie achterhaald (arbeidsmarkt) en onbetaalbaar (huizenmarkt/pensioenen) is. Zo moeilijk is het niet.

kicktherabbit | 17-12-13 | 16:08

@La Vie En Rose | 17-12-13 | 16:01
We zien vanzelf wie gelijk heeft. Maar is dit niet een geval waarin jij graag ongelijk krijgt?

rara | 17-12-13 | 16:06

@Ongeblustekalk | 17-12-13 | 15:55
Nou ik niet.

Het enige wat nog helpt om dit zooitje tuigh weg te krijgen is om met minstens 1 miljoen mensen het Binnenhof te bestormen.

La Vie En Rose | 17-12-13 | 16:04

@Lief meiske | 17-12-13 | 15:46
Geert heeft een stok in de hand , en die krijgt hij van ons de kiezer en wis en zeker hij zal er mee slaan als hij de kans krijgt.
Verder heeft bijna alle partijen de PVV in de ban gedaan , iets wat in ons meer partijen systeem in feite niet kan

witchmaster | 17-12-13 | 16:01

@rara | 17-12-13 | 15:40

Jaja. Allemaal gelul.

Om Duivesteijn in het gareel te houden zullen de PvdA en VVDhem hem vast wat leuke aanbiedingen voor de toekomst hebben gedaan. Zo gaat dat in de polletiek.

Dit debat is slechts voor de bühne.


La Vie En Rose | 17-12-13 | 16:01

Ik hoop van harte dat het vanavond al gebeuren zal !! Ik denk dat de economie er spontaan van gaat groeien en morgen ochtend al een verhoogd consumenten vertrouwen kunnen meten. Allemaal in de auto zodra het kabiniet valt. Laten we de turken even zien wat toeteren is.

Veel Vaak | 17-12-13 | 15:59

Natuurlijk gaat dit kabinet niet vallen, zo huichelachtig zijn ze die politici, Duivenstijn kijkt wel uit, de man gaat net als alle anderen gewoon weer in het hok.
Zonder de uitslag af te wachten, schapen zijn er niks bij, weer een geval van ernstige lafheid en faal!

lanexxx | 17-12-13 | 15:57

Waarom denken veel reaguurders trouwens dat er nieuwe verkiezingen zouden komen als Adri tegenstemt? (wat hij overigens vast niet gaat doen). Dream on!

Dan wordt er echt wel een of andere truc bedacht om het kabinet te lijmen om nieuwe verkiezingen te voorkomen. Of ze gaan opnieuw stemmen of maken een deal met de SGP of zo.

PVVDA zitten nu echt niet te wachten op verkiezingen (zeker niet nu er ook al gemeenteraadsverkiezingen zijn op 19 maart waar ze ook al afgeslacht gaan worden).

Outsider-Inside | 17-12-13 | 15:57

@La Vie En Rose | 17-12-13 | 15:49
Niets, maar ik vind het zo zielig voor de reaguurders hier om die hoop af te pakken.

Ongeblustekalk | 17-12-13 | 15:55

@Wolveshead | 17-12-13 | 15:43
Ha Wolf, naais toe sie joe!

Je hebt een punt, want dat was bij het laatste kabinet Balkellende ook het geval.

Maar nu is het een andere situatie. De PvdA heeft dit keer alles verloochend waar zij voor stond. Evenals de VVD trouwens. Dat gaan zij m.i. bij nieuwe verkiezingen niet meer goed maken.

La Vie En Rose | 17-12-13 | 15:54

@Reinaert | 17-12-13 | 15:11

Ik zou graag zien dat alle politieke partijen zetels verloren. Maar de intelligente en verstandige partijen waar die zetels dan naar toe zouden gaan... tja. Sommige zijn slechter dan andere maar ze zijn geen van allen goed genoeg om mijn stem te krijgen.

Dat gezegd hebbende, dit kabinet verdient het zeker om heel hard afgestraft te worden. Hoe eerder, hoe liever, en ik hoop dat de heren en dames politici over 20 jaar van hun kleinkinderen horen dat ze toch echt een van de beroerdste kabinetten ooit waren. En dat het voortbestaan van Nederland eerder ondanks dan dankzij hun beleid was.

Requiescat in pace | 17-12-13 | 15:53

bij mijn weten is "jeugd- en langdurige zorg naar de gemeenten? Uitgesteld." nog niet uitgesteld; en gaat dat nog steeds per 2015 in

peter1953 | 17-12-13 | 15:50

Ben toch wel heel erg benieuwd. Zou Duivenstijn kiezen voor zijn principes of de praatjes van Samsom. "als je nu de boel opblaast komen we in de oppositie" of "vergeet je eigen belang niet". Lijkt me niet zomaar iets, het lot van een kabinet in je hand houden. Was het een weddenschap dan zou ik m'n geld zetten op een stem voor de kabinetsplannen. Ik denk niet dat Duivenstijn het aandurft.

DaughtersofLot | 17-12-13 | 15:49

@witch-master 15:27: De pensioenfondsen kunnen nu ook claimen dat de premies gelijk moeten blijven omdat ze nu weer BTW-plichtig worden. Maar de politiek stapt daar vermoedelijk overeen: ik denk dat het compromis er uit bestaat dat de politiek "een dringende oproep om de premies te verlagen aan de fondsen" zal uitvaardigen, die vervolgens genegeerd zal worden want niet in lijn met de economische realiteit. D66 krijgt daar in de achterkamertjes wat voor terug. Want *niemand* geeft uiteindelijk om die pensioenen: de kwestie is een knikker die van hand tot hand gaat in een spel tussen ongeïnteresseerde spelers die slechts met elkaar bezig zijn. Politici zijn bij uitstek mensen die geen problemen zien maar uitdagingen. Een probleem is iets om op te lossen. Een uitdaging is iets waarmee je je eigen positie kan verbeteren.

Muxje | 17-12-13 | 15:49

Nieuwe verkiezingen word helemaal geen overwinning voor geert omdat de gemeenteraadsverkiezingen eerst komen en daar doet de pvv maar aan een paar gemeenten mee.

lady blabla | 17-12-13 | 15:49

@Ongeblustekalk | 17-12-13 | 15:41
Wat heb je aan valse hoop?

La Vie En Rose | 17-12-13 | 15:49

@Willem VanDer Decken | 17-12-13 | 15:18
Jaaa, met de SP en het CDA erin, heerlijk.

Ongeblustekalk | 17-12-13 | 15:49

Als dit kabinet valt, zou dat het mooiste kerstkado ever zijn! Maar dat gunnen ze ons natuurlijk nooit....

G-Klasse | 17-12-13 | 15:48

Nieuwe verkiezingen! Wordt een glorieuze overwinning voor Geert!!
zeefert | 17-12-13 | 14:45 | + 11 -

En juist daarom gaat het niet gebeuren......

Lief meiske | 17-12-13 | 15:47

Jacques Wallage zei net op radio een dat hij denkt dat de duiv tegen stemt , die houd zijn rug recht dit heeft tie al meerdere malen gedaan

witchmaster | 17-12-13 | 15:46

Nou reken er maar op dat dit helaas niet gaat gebeuren, want ze zijn zooo bang voor Wilders !

Lief meiske | 17-12-13 | 15:46

@La Vie En Rose | 17-12-13 | 15:36
Misschien komt het de PVDA uitstekend uit, 1 zo'n "dissident". Het zal overigens niet de eerste keer zijn dat de PVDA een kabinet laat vallen om nog iets van geloofwaardigheid terug trachten te winnen vlak voor de ophanden zijnde Gemeenteraadsverkiezingen (waar de peilingen niet al te gunstig voor de PVDA lijken uit te vallen).

Wolveshead | 17-12-13 | 15:43

De 3 kerstballen moet 4 kerstballen zijn...

duitse herder | 17-12-13 | 15:43

@La Vie En Rose | 17-12-13 | 15:36
Ik geloof er ook niets van, maar hoop doet leven, nietwaar?

Ongeblustekalk | 17-12-13 | 15:41

Zou het dan toch echt Kerst worden dit jaar? Witte Kerst is leuk, maar kabinet wat deze week valt, is veel en veel beter, ook voor onze economie. Wat zal iedereen blij zijn! Zie je eindelijk weer eens lachende gezichten in de winkels en op straat, betere boost voor de kerstverkopen is er niet. Hup duivesteyn, houd je poot stijf, het is voor een goed doel!!!!!

kopje | 17-12-13 | 15:41

Laat het kabinet alsjeblieft vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen vallen met de schuld bij de PvdA, dan zijn we eindelijk van die ras nepotisten af in onze gemeenteraden...

Brulboei_61SB | 17-12-13 | 15:39

@Welles! Nietes! | 17-12-13 | 15:31
Zit Duivesteijn ook in de anti-JSF groep? Dan gaat het kabinet vrijwel zeker vallen.

rara | 17-12-13 | 15:36

Wie echt denkt dat PvdAert Duivesteyn dit kabinet laat vallen bij deze stand in de peilingen, is niet goed bij zijn/haar hoofd.

La Vie En Rose | 17-12-13 | 15:36

*handen wrijft* Chips ende borrelnoten klaargezet, laat maar klappen dat zooitje. Kunnen we verder.

Stokman | 17-12-13 | 15:35

@Petrus de Rewa | 17-12-13 | 15:30
Dat beloofd veel goeds voor vanavond. Slopen die zooi.

Ongeblustekalk | 17-12-13 | 15:32

Vergeet niet dat de PvdA meer te winnen heeft dan te verliezen met een tegenstem want ook die JSF zit ze(en ook hun weggelopen achterban)nog nog als een graat in de keel.

Welles! Nietes! | 17-12-13 | 15:31

Godbetert durft Adri Duivesteijn een oude foto op zijn site te plaatsen van een schitterend stuk Den Haag dat onder zijn bestuur tegen de vlakte is gegaan.
www.adriduivesteijn.nl/wp-content/uplo...

Petrus de Rewa | 17-12-13 | 15:30

@kicktherabbit | 17-12-13 | 15:19
"Wat willen jullie socialisten dan doen met het pensioenstelsel, de hypotheekrente aftrek, ontslagrecht, de zorg, zorgtoeslag, huurmarkt, woningmarkt etc.?"

Ehh... naar Brussel,waar de grote socialistische bazen zitten doorschuiven om daarover te beslissen?

Welles! Nietes! | 17-12-13 | 15:28

@Muxje | 17-12-13 | 15:18

er zitten nog steeds veel haken en ogen aan het pensioen akkoord , als de pensioen fondsen zeggen NEE dan gebeurt het ook niet en ze kunnen nee zeggen omdat deze regering geen klote heeft te zeggen over jou e mij pensioen het is en blijft geld van ONS .
ze hebben eenmaal gegraaid in de jaren 80 en al die miljarden zijn NOG niet terug betaald ,met andere woorden we zijn gewoon bestolen , en zij hebben ons geld gejat een ander woord heb ik er niet voor

witchmaster | 17-12-13 | 15:27

@kicktherabbit | 17-12-13 | 15:19 |

Ik ben ook al tijden benieuwd naar uw argumentatie waarom we dit allemaal wel moeten willen. Komt niet, dus ga ik voorlopig even geen epistel wijden aan hoe ik vind dat het wel moet. Staat overigens wel degelijk op GS. Moet u alleen even zoeken. Of zelfs eens argumenteren natuurlijk...

Parel van het Zuiden | 17-12-13 | 15:27

Nu ik het debat zo volg, is het niets als liberalisering van de huurwoningmarkt, maar de gevolgen zullen niet te overzien zijn. Duivestijn heeft wel een punt.

kneuterzak | 17-12-13 | 15:27

@lady blabla | 17-12-13 | 15:15
Daar gaat het nu juist om als je het mij vraagt.
Dit is het punt waarop de PvdA zelf heeft gewacht... Duyvestijn kent z'n instructies,en de VVD heeft het nakijken nu het CDA weer redelijk op de rit komt en de sp staat te hunkeren naar vriendje PvdA. Mark my words het is bye bye zwaai zwaai VVD!

Welles! Nietes! | 17-12-13 | 15:21

Wat willen jullie socialisten dan doen met het pensioenstelsel, de hypotheekrente aftrek, ontslagrecht, de zorg, zorgtoeslag, huurmarkt, woningmarkt etc.? Ben erg benieuwd.

kicktherabbit | 17-12-13 | 15:19

Weg met Rutte 2! We willen een nieuw incompetent, prutsend, geld verkwistend, depressiebevorderend en waardeloos kabinet!

Willem VanDer Decken | 17-12-13 | 15:18

@witchmaster 15:08: Ik heb begrepen dat men het al eens is over die pensioenen en ook over de invulling van de extra "bezuinigingen" die nodig zijn. Mijn geld staat op: hogere BPM

Muxje | 17-12-13 | 15:18

@Baby Rasta 15:13
Hup Baby Rasta Hup!!!

Ashtrey | 17-12-13 | 15:16

Hopelijk doet die Duivesteijn wat de rest van de pvda nalaat.

namelijk opkomen voor de burger en het kabinet laten klappen!

(Ik denk dat de pvda juist nu nieuwe verkiezingen moet willen. Ze leiden dan wel een dik verlies maar dit is nodig om deze partij juist weer gezond te maken.)

lady blabla | 17-12-13 | 15:15

Michail Gorbatsjov op Politiek24 ?

Aldus de Zegsman | 17-12-13 | 15:15

-weggejorist-

Baby Rasta | 17-12-13 | 15:13

Krijgen we vanavond weer de "kleine jongetjes die historisch akkoord riepen?"

Parel van het Zuiden | 17-12-13 | 15:13

@Requiescat in pace | 17-12-13 | 15:05

De vorige plemp was uiteraard voor jou bedoeld ;-)

Reinaert | 17-12-13 | 15:12

"De kans dat we er een minder beroerd kabinet voor terugkrijgen is toch ook vrij beperkt".

Daar heb je een punt: 'ons' landje lijkt op basis van de peilingen na verkiezingen nogal onregeerbaar te worden - maar is dat voldoende reden om de huidige brekebenen te laten zitten? Hapklare oplossingen zijn er niet, dat ben ik met je eens, maar alles is beter dan dit zooitje ongeregeld.

Uithuilen en opnieuw beginnen. Op welke manier dan ook.

Reinaert | 17-12-13 | 15:11

Laat het zo zijn please??

Welles! Nietes! | 17-12-13 | 15:10

flame_me | 17-12-13 | 15:05 | + 0
Ooit gehoord van Keynes? Denk het niet he?
Je moet nu een zakenkabinet hebben met ondernemers en economen. Dit huidige toneelgezelschap zal ons niet redden.

ZZP-er | 17-12-13 | 15:09

Weet je waarom de onderhandelingen over het pensioenplan zo lang duren? We zijn er in feite al uit, maar de VVD wil eerst zeker weten dat de PvdA zijn senator Adri Duivesteijn bij de woonplannen levert. Ja, de sfeer is op het vijandige af.”
Daarom zal de duiv onder zware druk waarschijnlijk VOOR stemmen , hoewel mijn hart zegt dat deze ene (lees ene) PvdAer wel het hart op de goede plaats heeft en als hij tegen stemt dan hoef van mij de PvdA niet weg ,maar met EEN zetel verder , de rest opzouten en de kale neet per direct naar verwegestan

witchmaster | 17-12-13 | 15:08

@Uw Verzekeringsadvis | 17-12-13 | 15:04
De partijen zijn nog aan het sparen voor een verkiezingscampagne. Achterban hebben ze niet meer, dus alles moet ingekocht worden.

frank87 | 17-12-13 | 15:08

Ja laten we het kabinet laten vallen en daarna de PVV en SP samen geleend geld in de economie strooien waarnaar het plebs weer blij is want waarom vooruit kijken? En bovendien collectieve schuld voelt niet als schuld.

flame_me | 17-12-13 | 15:05

Oeps: ik bedoelde regeren, in plaats van reageren.

ZZP-er | 17-12-13 | 15:05

Het kabinet dat valt? Onwaarschijnlijk met de huidige peilingen. De kans dat we er een minder beroerd kabinet voor terugkrijgen is toch ook vrij beperkt. Ach, je kunt hopen. Of emigreren.

Requiescat in pace | 17-12-13 | 15:05

Uitkomst van dit hemeltergend saaie debat: bladiebladiebladiebladiebladiebla en tenslotte draait Duivesteijn.

Wloddek | 17-12-13 | 14:49 |
Inderdaad is het een grote klucht, VVD is notabene opgericht door een PvdA'er - www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel...

Niemands Knegt | 17-12-13 | 15:04

@steven paul | 17-12-13 | 14:47
T zal weer ijdele hoop zijn, maar het moet toch een keertje mee zitten.

Uw Verzekeringsadvis | 17-12-13 | 15:04

Duivie gaar wel door de bocht. En alles blijft zoals het is. Wedden?
Dit lijkt meer op een slecht toneelstuk dan op reageren.

ZZP-er | 17-12-13 | 15:04

@mezelf: geen idee wat "palataal" is maar het zit in de spellingchecker. Moet natuurlijk "plaats als" zijn.

Muxje | 17-12-13 | 15:03

Het JSF kunstje wordt gewoon weer opnieuw uitgehaald, denk, denk, weet niet, pijn in het hart maar hier staat mijn kruisje!

Dropke | 17-12-13 | 15:01

Wat er vanavond ook gebeurt, de PvdA zal de grote verliezer bij de komende verkiezingen zijn. Adri snapt dat, en hij wil met z'n partij zo snel mogelijk door de zure appel heen bijten. Althans, dat zegt mijn kristallen bol.

rara | 17-12-13 | 15:01

Flush please!

jemagookniksmeer | 17-12-13 | 15:00

Tja. Stel dat het kabinet valt. Verkiezingen, en wie komt er dan als winnaar uit de bus? En welke winnaars vormen dan een regering? Weet je, mij boeit dat allemaal niet.

Waar ik me namelijk meer zorgen over maak is het feit dat echt politiek-bestuurlijk talent vandaag de dag bijzonder schaars is. Welke fractie kan nog een goede set bewindslieden leveren, die dingen voor elkaar krijgen, kunnen onderhandelen, maar ook de grenzen van hun onderhandelingsruimte kennen, en van hun eigen kennis. Oftewel, die snappen dat er belangrijker dingen zijn dan een akkoord tot elke prijs, en snappen wanneer je ruggespraak met je deskundigen moet houden.

Dat soort lui bestaan niet meer. Niet in de politiek tenminste. In het vrije veld zijn er een paar die ik wel zou vertrouwen als zijnde competente bestuursleden, maar in tegenstelling tot het verleden is het ondenkbaar dat mensen van buiten de partij een palataal bewindvoerder in de regering krijgen.

Muxje | 17-12-13 | 15:00

Nu ook de pvda weet dat er drie kerstbomen staan in een departement, denk ik dat deze snel, in het kader van de wegmetons- en dhimmie mentaliteit, zullen worden weggehaald.
Dat het een door het christendom gekaapt heidens gebruik is weten die nitwits natuurlijk al helemaal niet.

Ongeblustekalk | 17-12-13 | 14:58

Misschien dat ze Adri nog kunnen overtuigen door hem te beloven dat ie burgemeester van Kuttekrabbendam mag worden.
Verder zou iedereen er bij gebaad zijn als het slechtste kabinet sinds de Eerste Wereldoorlog zou vallen. Het huuraccoord onttrekt alleen geld aan de economie en zorgt er niet voor dat er meer woningen bij komen. En het pensioenaccoord zorgt er alleen voor dat de werknemers van nu straks een lager pensioen hebben. Voor de meeste Nederlanders zou de val van het kabinet het beste kerstcadeau zijn wat ze maar kunnen krijgen. En onze politici zou het ook wel goed uitkomen want dat kunnen ze nog sneller doorstromen naar hun prestige baantjes in Brussel.

Osdorpertje | 17-12-13 | 14:56

-weggejorist-

X. | 17-12-13 | 14:56

Geen nood. Uiteindelijk liegen VVD, PvdA, CDA, D66, GL, en CU wel weer wat bij elkaar.
.
De koers blijft hetzelfde. Meer verkoop van soevereiniteit aan Europa, meer belasting om het onhoudbare overheidsbeleid nog even in de licht te houden, en verdere inperking burgerrechten.

Parel van het Zuiden | 17-12-13 | 14:56

Verkiezingen?! En dan wat weer een coalitie vvd... cda? pvda, cda

Het heeft toch geen zin meer man, kan je dat nou echt niet inzien?!

deidioteriegevlucht | 17-12-13 | 14:55

Als Duivesteijn zijn rug recht recht houdt dan stemt hij tegen.
Het kabinet zal dan klappen.
Het zal een zegen zijn voor het land.
Nieuwe verkiezingen.

Wilders for President!

ProAsfalt | 17-12-13 | 14:55

@zeefert | 17-12-13 | 14:45
En daarom gaat Rutte II niet vallen, snappie?

Ongeblustekalk | 17-12-13 | 14:54

Of je nu een dak hebt of dakloos bent, de PvdA verneukt je. Dit keer houdt Adrie z'n plasser stijf.

Normpje | 17-12-13 | 14:52

Moet je nagaan dat dit kabinet de meeste noodzakelijke veranderingen op de planning heeft staan, meer dan compleet Balkenende I t/m IV bij elkaar. Zou zonde zijn als dit nóg verder vertraagd zou worden. Dat gaat de werkenden en met name de jongeren nóg meer geld kosten. Pakt een kabinet eindelijk de heilige (en gesubsidieerde) huisjes aan, is het weer niet goed.

Maar je zult het altijd zien. Eerst moet het allemaal anders en als het eindelijk zover is dan moet alles weer bij het oude blijven. Het opportunisme van de bevolking.

kicktherabbit | 17-12-13 | 14:50

allemaal komedie, VVD/PvdA/D66/CDA/GL/CU/GP/SP vormen labels van 1 en dezelfde orthodox socialistische partij en willen allemaal precies hetzelfde: nog veel meer belastingen, nog veel meer EU en nog heel veel meer overheid. Dit zogenaamd tegengestribbel is voor de vaak om u ervan te overtuigen dat er verschillen zijn en dat u iets te kiezen hebt maar zodra de komedie is afgelopen, waarschijnlijk na de gemeenteraadsverkiezingen, vormen een paar labels de meerderheid en gaan al die belastingverhogingen gewoon door. Ik trap daar niet meer in.

Wloddek | 17-12-13 | 14:49

Duivesteijn blijkt zo ongeveer de "last man standing" binnen de PvdA - de rest van dat cluppie prostitueert zich al naar gelang de waan van de dag.

En voor één keer geef ik Duivesteijn groot gelijk. Nu nog zien of 'ie daadwerkelijk z'n rug recht weet te houden en niet bezwijkt onder de ongetwijfeld immense druk vanuit de eigen 'partij'.

Reinaert | 17-12-13 | 14:47

@ Uw Verzekeringsadvis | 17-12-13 | 14:45 | | Reageer+ | 0
Je verwacht toch niet serieus dat een PvdA-ert bij gaat dragen aan de redding van Nederland?

steven paul | 17-12-13 | 14:47

@steven paul | 17-12-13 | 14:40
Klopt, geeft Aadje wel de kans om voor de eerste keer in z n nutteloze bestaan iets aan de redding van NL bij te dragen.

Uw Verzekeringsadvis | 17-12-13 | 14:45

Nieuwe verkiezingen! Wordt een glorieuze overwinning voor Geert!!

zeefert | 17-12-13 | 14:45

Adri is de buikspreekpop van de woningbouwcorporaties waar al zijn PVDA-vriendjes vette salarissen en bonussen binnentikken van belastinggeld en lekker speculeren in rente-derivaten (Vestia).

Hij doet dit alleen maar om weer eens even in de belangstelling te staan, de corporaties snappen ook wel dat hun onvermijdelijke dag van de afrekening uitgesteld wordt zolang de PVDA in het kabinet zit, dus Adri draait echt wel bij. Allemaal interessantdoenerij dit.

Er zou toch een parlementaire enquete komen naar het wanbeleid bij woningbouwcorporaties? Nooit meer iets over gehoord. Is dat van de baan?

Outsider-Inside | 17-12-13 | 14:44

Het kabinet zal echt niet vallen. Want dan zouden er nieuwe verkiezingen komen. En dan stuurt Brussel gewoon, in algemeen landsbelang, wat technocraten naar D'n Hoag om orde op zaken te stellen omdat ze verkiezingsuitslag met een meerderheid van PVV en SP wensen.

steven paul | 17-12-13 | 14:44

En Pierre, wat hebben de corporatiebazen allemaal voor moois beloofd aan Duiffie?

très cool | 17-12-13 | 14:44

Die drie kerstbomen naast elkaar bij financiën, waarvan er twee volstrekt overbodig zijn, zeggen eigenlijk heel veel over dat departement.

Cuyahoga | 17-12-13 | 14:44

Prima dag tot nu toe!

First Contact | 17-12-13 | 14:44

Het valt ernstig te betwijfelen of iemand de gelederen van het verbond der middelmatigen durft te doorbreken; het zou immers het einde van zijn eigen bestaansrecht binnen de allesverzengende nivellerings-clan der bloedzuigende parasieten betekenen .

Simon de Danser | 17-12-13 | 14:44

Wat zou dit een mooie afsluiting zijn van het jaar. Gaat vast niet gebeuren dus...

Tommygunner | 17-12-13 | 14:44

Eerste Kamerleden stemmen alleen tegen als het slecht uitvalt voor de bevolking; Wiegel vond het maar niets, die k*tburgers die met referenda zijn VVD-plannetjes in de war schoppen. Nu geldt het tegenovergestelde, met het 'Woonakkoord' in de zak, kan de gammele VVD/PvdA-regering al haar burgerhaatplannen uitvoeren.

kapotte_stofzuiger | 17-12-13 | 14:43

Ik hoop het voor alle Nederlanders.
Uit het diepst van mijn hart.

Flightless bird | 17-12-13 | 14:43

Laat maar klappen, de Nederlander is hard toe aan verkiezingen.

[G]eenstijl | 17-12-13 | 14:42

De vlag gaat uit, zodra dit kabinet valt...

Henk003 | 17-12-13 | 14:42

".. De laatste Timmerfrans-anekdote voor Kerst.."

Misschien toch niet..

Godsammekraken | 17-12-13 | 14:42

Weg ermee het is één grote teringzooi.

carramba | 17-12-13 | 14:42

Verkiezingen NU!

Godsammekraken | 17-12-13 | 14:41

Om een Wiegeltje te doen in de eerste kamer, moet je wel een ruggegraat hebben. En Duivesteijn is PvdA-ert.

steven paul | 17-12-13 | 14:40

Gelukkig, een iemand in de PVDA die nog wat ballen heeft. Hulde.

Klaus Herzog | 17-12-13 | 14:40

Duivesteijn heeft niets te verliezen, maar veel te winnen met een tegenstem. Het zou ook Samsom de kop als PvdA-leider kosten, maar ik weet niet of Duivesteijn daar op uit is.

rara | 17-12-13 | 14:39

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken