Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Onderwijs in Nederland helemaal naar de klote

geileleraresvoorhetschoolbord.jpgOh vreugde, weer klotenieuws over het Nederlandse onderwijs. Basisscholen takelen momenteel harder af dan Patty Brard in een bad zoutzuur. De details zijn ambtelijke gaaaappp, maar het komt er op neer dat we zoveel op onderwijs bezuinigen dat de basisscholen binnenkort letterlijk uit elkaar gaan vallen. Hoeveel schijt kun je hebben aan je kinderen, aan je onderwijs en aan je docenten? Nou, behoorlijk veel dus, blijkt in Nederland. We helpen onze hele didactische fundament naar de kat z'n kut. Die megastalvarkens hebben het beter dan onze leerlingen qua persoonlijke aandacht, ontwikkelingsruimte en educatieve stimulans, zoveel proppen we er in een klaslokaal. Echt, bezuinig op alles en zijn moeder, maar niet op onderwijs. Dat is het stomste wat je als land voor de lange termijn kunt doen. Waarom proppen we miljarden in windmolenparken waarvan de effectiviteit nauwelijks bewezen is, als we dat geld ook in beter onderwijs kunnen stoppen? Geld dat direct in onderwijs geïnvesteerd wordt, is nooit weggegooid geld. In tegenstelling tot bijvoorbeeld wachtgeld, EU-wegsmijtgeld en militaire faalmissies in Zuid Oost Verweggistan. Misschien eens geld sturen naar jongeren die daadwerkelijk kansen hebben. Het huidige onderwijs is gammeler dan de relatie van Onno en Albert en in het beste geval worden leerlingen opgeleid voor een maatschappij die al vijftien jaar niet meer bestaat. En intussen blijven we het kennisniveau maar aanpassen naar beneden aan het leerlingenniveau. Kom dus niet bij ons ouwetiefushoeren als we over een jaar of vijftien een land vol half opgeleide gompen hebben met de collectieve know how van een gesloten Alzheimer-afdeling. Als we dit traject doorzetten, is het enige waar kinderen over een paar jaar nog tienen voor halen op school hun IQ. Hoe vaak moet we het verdomme nog zeggen? Een stabiele, welvarende, tolerante en vooruitstrevende toekomst van Nederland valt en staat met hoe wij vandaag het onderwijs behandelen. Alsof je een maagd verkracht met een roestige splijtstaaf uit Fukushima, zo behandelen we tegenwoordig het onderwijs. Ach ja, je krijgt de toekomst die je verdient, zullen we maar zeggen.

Reaguursels

Inloggen

@André van Delft. | 13-12-13 | 09:06
RECTIFICATIE. De tweede alinea van wat ik hierboven schreef deugt niet (de eerste gelukkig wel).
Ik heb het gisteravond in een excel sheet nagerekend. Die oververtegenwoordiging geldt alleen bij zeer kleine steekproeven, terwijl de steekproef van OCW behoorlijk groot is (15%). Dit is al de tweede keer in een paar maanden dat ik zo'n fout maak met een publieke uitlating. Ik hoop hier wat van te leren en het spijt me lezers hier op het verkeerde been te hebben gezet.

André van Delft. | 14-12-13 | 14:32

Ik ben het inhoudelijk vaak (lees: voor 98%) eens met de artikelen van Geenstijl. Ik begrijp dat de tone of voice hard moet zijn, doorspekt met vindingrijk gevonden krachttermen, omdat er al zoveel nieuwsmedia is met een politieke correctheid die zum kotsen ist. Conceptmatig vind ik GS dan ook briljant. Helaas wil niet iedereen door de toon heen lezen en wordt GeenStijl te makkelijk weggehoond (lees: door grachtengordel politici en media). Is het een idee om ook een soort GeenStijl Correct te lanceren, die dezelfde onderwerpen aansnijdt, maar dan in 'correcte stijl'? Wegwuiven wordt dan een stuk minder makkelijk.

Right on dude | 13-12-13 | 23:16

Hier zie je 'n exemplarisch voorbeeld wat ze kinderen in Duitse roodgroen geregeerde deelstaten vooral leren en hoe roodgroen daarmee die kinderen instrumentaliseert voor politieke doeleinden.
In dit geval gaat het om de stadstaat Hamburg, een van de drie slechts scorende Duitse deelstaten in het Pisa-onderzoek.
Zou het in NL veel anders zijn?

www.facebook.com/photo.php?fbid=58129...

WirMachenMusik | 13-12-13 | 16:38

goed zo helemaal wegbezuinigen die communistische illusie van 'ons onderwijs'. Sommige hebben het over 'onze' jeugd, sinds wanneer is er sprake van 'onze' jeugd? Is nederland één grote kibboets? Oha ja natuurlijk 'wij' zijn een democratie..
-
En ondertussen is het een dubbele illusie ook nog het is niet 'wij' die 'ons' onderwijs doen maar een compleet ongrijpbare staatsbureaucratie. En ondertussen heeft iedereen het over 'wij' en 'ons' en de enige reden daarvan is dat 'we' in hetzelfde staatskamp zitten met z'n allen. Het is niet eens 'collectief' het is alleen maar de kampbewaking. Als je nou in je dorp lokaal onderwijs organiseert dan kun je dat nog collectief noemen maar dat is het geeneens. Het is niet eens 'ons' het is een staatsbureaucratie met een eigen agenda. Misschien moeten 'we' een keer bedenken hoe 'we' die staatsdictatuur 'ons' land uit werken wat denk je daarvan? Het is niet eens collectivisme het is de illusie van collectivisme het is een compleet anonieme ongrijpbare bureaucratie. Ja 'we' zijn allemaal lijfeigene van 'onze' staat ja dat de enige reden dat er sprake is van 'ons', het enige wat bindt. 'we' zijn slaaf van 'onze' staat, prima maar noem het geen collectivisme want zelfs dat is het geeneens. Iedereen heeft het over 'we' en de enige reden daarvan is dat 'we' onder hetzelfde staatsdictaat vallen en dan gaan ze het hebben over dat 'we' niet moeten bezuinigen op 'ons' onderwijs. Alsof het één groot concentratiekamp is, "onze kampbewaking moet niet bezuinigen op ons onderwijs". Dat is de illusie die nederland geworden is.

JensDensen | 13-12-13 | 15:49

Ik las in de krant dat prins Willem V naar Engeland vluchtte en in 1813 weer terugkwam . . . (was zijn zoon Willem VI)
.
Ik las in de krant dat tegenwoordig een op de twee huwelijken scheiden . . . (er zijn 4,3 miljoen echtparen in Nederland waarvan 6,1% is gescheiden, in een jaar dat er 77000 echtparen trouwden waren er in datzelfde jaar 38500 echtscheidingen)
.

Brabant hier | 13-12-13 | 14:50

@WirMachenMusik | 13-12-13 | 12:16
Eens, de uitspraak "mensen die niet kunnen denken" is natuurlijk sowieso een absurde generalisatie, want elk mens, zelfs de meest beperkte, heeft nog een bepaald denkvermogen.
De opmerking is dus ook zeker niet bedoeld als waarde-oordeel, meer als kort-door-de-bocht term. Ik heb de vakmensen die zo'n goed inzicht hebben dat ze met hun handen de meest prachtige werken kunnen voortbrengen heel erg hoog zitten.
Hoger dan de meeste mensen met erg hoog IQ die geen idee meer hebben van de realiteit door de afstand die ze kunnen hebben tot de reële maatschappij.
Want zij zijn de schuldigen van het huidige onderwijsstelsel.

RedBill | 13-12-13 | 14:37

"Discussie over klimaat verandering, ik kwam met feiten tegen haar beklag. Haar houding "joh die dingen weet ik allemaal niet, ik heb me nooit verdiept in de materie achter de kreet klimaat verandering maar we moeten er wel iets tegen doen"."
mister niet scherp | 13-12-13 | 09:13 | + 25 -
---
Dat lijkt mij niet zo vreemd. De meeste mensen nemen zaken aan als daar binnen de beroepsgroep consensus over bestaat.

Ik heb nooit een (wetenschappelijk literatuur) onderzoek gedaan naar de gevolgen van roken, maar de adviezen van de 'consensus' over genomen en ben gestopt (ook door de € die ik er aan kwijt was).

In de 'klimaatverandering' heb ik me iets verdiept, maar ik heb niet de pretentie het beter te weten dan mensen die er jaren 24/7 mee bezig zijn. Ik heb wel mijn twijfels bij het vermogen van de mens deze complexe materie geheel te doorgronden en in z'n geheel te zien, door de beperkingen die je i wetenschappelijk onderzoek nu eenmaak moet stellen. Dat is mijn enige twijfel over de juistheid van de resultaten vh klimaatonderzoek.

Ik heb ook veel 'het is een hoax' reacties gelezen die ik nu niet direct vind getuigen van intelligentie of bewijs tegen.

Mensen beinvloeden het klimaat, dat staat vast. Dat staat vast op submicro, micro en meso niveau (bv Urban Heat Island). De vraag is alleen of dat op macro niveau ook het geval is.

Ik heb geen helder inzicht in de laatste vraag. Wel vind ik dat we als NL moeten streven naar energiebeperking en duurzame ecologische lokale engergie bronnen. Niet miljarden in windmolenparken, maar geld in onderzoek en pilot projecten. Niet dirdct voor het 'klimaat', maar vooral uit politieke overwegingen: energie onafhankelijkheid.

Voor mij is het onbegrijpelijk dat de grootste anti-MO politicus tevens de grootste tegenstander van duurzame ecologische lokale energie. Waarom die wens afhankelijk te blijven van de Arabieren?

harstef | 13-12-13 | 13:58

Ik denk dat er een aantal gevaren in de hedendaagse scholing schuilen:

1. Onderwijzend personeel dat ongeschikt is.
Ik zou bv geen 'juf' moeten worden omdat ik teveel schrijffouten maak en slecht ben in hoofdrekenen -> dus ongeschikt om kinderen foutloos NLs/hoofdrekenen te leren. Ik ben daarentegen wel weer vrij goed in natuurkunde, statistiek ed. dus zou dat weer wel kunnen geven.

2. Rommelige klassen & boeken.
De 3 'R's zijn vaak redelijk ver te zoeken. Tafeltjes in groepjes, 2 of meer groepen in 1 klas (dus altijd afleiding). Drukke opgavenboeken waar soms nauwekijks duidelijk is wat de vraag is. etc. Ik denk dat dit een van de mede-oorzaken is dat kinderen snel opvallen als binnen autisme spectrum, omdat juist deze groep niet in een dergelijke onvoorspelbare en onrustige omgeving kan functioneren. Vroeger was de klas redelijk voorspelbaar en rustig.

Buiten dat denk ik dat tot op heden het niveau niet zover is afgedaald als men roept. Ik heb het wiskunde schrift (examen) van de HBS-B van mijn moeder gezien en dat was vergelijkbaar met wat ik kreeg. En dat is weer vergelijkbaar met wat nu in de schriften staat.

Heb onlangs 2e studie gedaan (TUD) en bijna alle uitwisselingsstudenten vonden onderwijs in NL het zwaarst (ongeacht of het buitenlanders in NL waren of NLders in buitenland), op 1 uitzondering na. Zwitserland, alleen daar heb ik verhalen over je een slag in de rondte moeten werken gehoord, zowel aan uni als tijdens stage.

Voor wat wiskunde wo betreft: zij krijgen vast eerst simpele breuken, maar dat gaat heeeeel snel naar heel ander niveau.

harstef | 13-12-13 | 13:27

Ach, de echt slimme kinderen komen er wel. De rest is toch paarlen voor de zwijnen, of de klassen nu groot of klein zijn.

Koonkluk Huis | 13-12-13 | 13:23

Nederland is compleet kapot bezuinigd, om maar ambtenaren aan het werk te houden, en rare linkse hobbies te kunnen financieren. Alles in NL is slecht, onderwijs, gezondheidszorg, veiligheid op straat. Alleen wel hele mooie wegen, waar je dan wel weer stil staat, dat wel.

Roestende Hond | 13-12-13 | 13:10

@SuperGrover
Uit onderzoek is ook gebleken dat Nederland zeer goed is voor de zwakke leerling. En dus niet voor de slimme sterke(hoogbegaafde)leerling. Erg dom, we verkwanselen dus intelligentie die we zo hard nodig hebben voor onze 'kenniseconomie'. Maar zet vooral in op de zwakke leerling, want daar komen we ver mee.

Julia | 13-12-13 | 13:03

@harstef | 13-12-13 | 12:31
.
Nee dank, die hep ik al.

Mammeloe | 13-12-13 | 13:03

Maakt allemaal niets uit, de Madrassen worden waarschijnlijk helemaal gratis, en dat is toch ook onderwijs.

Febofiel | 13-12-13 | 12:56

Bijna al mijn 4 kinderen zijn nu van de basisschool af. Dat betekent 8x4= 32 leerjaren ervaring met basisonderwijs als ouder. Mijn ervaring: Kwaliteit in het onderwijs wordt gemaakt door de man of vrouw voor de klas. Klasgrootte, sociale profiel, leermethode, allemaal maar marginale invloed. Het is de man of vrouw die voor de klas staat. Helaas heb ik ervaren dat er een enorme bandbreedte is in de kwaliteit van de onderwijzers. Het gaat van nauwelijks competente mensen voor wie alles te veel en te moeilijk is. Alleen bezig met snel naar huis na hun 2 daagjes parttime voor de klas. Maar ook gedreven, gemotiveerde en zeer capabele mensen die net dat extra uurtje investeren, net die extra scholing doen en zo boven de middelmaat uitkomen. Helaas worden deze mensen vaak erg snel gedemotiveerd. De zwakke broeders krijgen voorkeur bij toewijzen van de klassen ivm hun hoge afbreukrisico. De schooldirectie heeft nauwelijks middelen om de slecht presterende leerkrachten eruit te werken. Was het een bedrijf op de vrije markt, dan was het onderwijs al duizend keer failliet.
Kijk je naar de verhouding indirect en direct op de begroting van onderwijs dan schieten je de tranen in de ogen. Voor elk man/vrouw uur voor klas is er ergens ook een m/v uur indirect in de vorm van een directie, stafmedewerker, administratie, beleidsmedewerker etc.
Daarom: Stoppen met continue veranderen van leerstof, studies. Scholen verkleinen tot maximum size efficiency level. Vanaf een bepaalde grootte worden organisaties alleen nog maar inefficienter. Alleen de salarissen van de directie groeien dan nog.
Indirecte kosten halveren of nog minder. Alle overbodige rapportages, administratie, vergaderingen, beleids bla bla stoppen. Alle zwak presterende docenten eruit. De overblijvend 50% meer salaris. Bottom line: Budget neutraal. Resultaat: Enorme kwaliteitsverbetering.

Zephyr | 13-12-13 | 12:54

Er wordt gezegd dat het teveel aan vrouwen in het basisonderwijs de oorzaak is. Ik kan er wel in meekomen. Bij een 'meester' deden we heel veel aan taal en rekenen. Het werd er gewoon letterlijk ingestampt. Knutselen, liedjes zingen of andere onzin deden we heel weinig.

Bij een juffrouw was dit juist omgekeerd. "Laat ze lekker kind zijn" is bij hun het motto.

Doritoz | 13-12-13 | 12:51

Misschien in dit verband ook nog interessant, het nog steeds veel ophef veroorzakende boek van de Duitse sociaal-democraat Thilo Sarrazin (vooral door zijn eigen partijgenoten uitgekotst vanwege zijn politiek incorrecte moed) "Deutschland schafft sich ab".
de.wikipedia.org/wiki/Deutschland_scha...

WirMachenMusik | 13-12-13 | 12:32

Pritstift zoeken gaat.
Mammeloe | 13-12-13 | 09:17 | + 5 -

Ik gok dat je de tipp-ex bedoelt?

harstef | 13-12-13 | 12:31

Het is inderdaad zo. Mijn goed lerende zoon hebben ze niets beters te bieden dan de plusboekjes (is hij al uit) of nog meer herhaling van hetzelfde. Zit hij zich meer dan de helft van de dag te vervelen en om zich heen te loeren (en dan verbaasd zijn dat hij op negatieve manier aandacht vraagt).

Maar de slecht presterende kinderen worden volgepropt met aandacht, speciale lessen en aanpassingen. Slokken verreweg de meeste tijd van dr leerkracht op, terwijl iedereen op z'n klompen aanvoelt dat het toch niet wat wordt met dat kind.

Wordt het niet eens tijd dat we de talenten van kinderen gaan benutten ipv ze in het keurslijf van school te proppen? Daag de goede leerlingen cognitief uit en laat de slechte leerlingen hun eigen talenten ontwikkelen...

SuperGrover | 13-12-13 | 12:31

RedBill | 13-12-13 | 10:54 |
"Leer mensen die niet kunnen denken gewoon met hun handen werken."
----------
Volgens mij kunnen goede ambachtslieden op hun manier wel degelijk goed denken. Zelf was ik bijvoorbeeld zonder moeite steeds beter dan mijn enige broer in abstract denken. Hij daarentegen weer veel beter in het oplossen van praktische problemen en motorische vaardigheden.
Dat verschil is momenteel een van de probleemoorzaken van de kwaliteitsdaling in het beroepsonderwijs. Mijn broer bijvoorbeeld ging niet naar de LTS omdat hij niet goed kon denken of zelfs überhaupt leren. Hij had ook naar de MULO kunnen gaan. Hij wilde echter, zoals veel jongens toen, zelf naar liever naar de LTS. Dit omdat hij gemerkt dat ambachtelijke vaardigheden hem meer interesseerde dan theoretische vakken en hij bovendien toen al gemerkt had dat hij daarin over meer dan gemiddeld talent beschikte. Soort zelfselectie dus, maar niet uit 'armoede' of afwezigheid van alternatieven.
Hij verliet de LTS dan ook bijna als een volleerd vakman met prima punten. Daarna dan nog, zoals toen gebruikelijk, jarenlang twee à drie keer per week door weer en wind per fiets naar de avondschool voor de gezellenopleiding en het installateursdiploma.
We praten wel zoveel over wetenschappers en ingenieurs als motoren van onze welvaart, maar ik denk dat we daarbij het belang van de toen in vergelijking met veel andere landen, uitstekende ambachtelijke vakopleiding schromelijk onderschatten.
(In Vlaanderen schijnen dit soort opleidingen trouwens wel nog iets van hun oude glans behouden te hebben.)
Tegenwoordig wordt, denk ik, hier, van alles en nog wat samengeveegd op het VMBO waardoor daar, zoals hier al eerder opgemerkt, een onwerkbare heterogene leerlingenpopulatie ontstaat, met alle leerhindernissen van dien.

WirMachenMusik | 13-12-13 | 12:16

Alles gaat gewoon volgens plan.

Kaleknicker | 13-12-13 | 11:48

bovenwater | 13-12-13 | 10:33 | + 4 -

Hulde voor deze fantastische tegel die mijn gedachten beter beschrijft dan ik in woorden kan uitdrukken!

mister niet scherp | 13-12-13 | 11:31

je kan tegenwoordig beter neger in afrika zijn dan in nederland. daar krijg je volop graties geld en wordt je niet gediscrimineerd door zwarte piet, terwijl je arme kleurgenoten in nederland zich moeten behelpen met overvolle klassen en racistiese symbolen. nog enkele jaren en er wordt meer geld uitgegeven aan ontwikkelingssamenwerking dan aan onderwijs in nederland. waarom, nou omdat het als linksche kerk prelaat veel veiliger is om geld in het buitenland uit te delen, dan ergens verantwoordelijk voor te zijn in nederland. uiteraard laten we boer en croon nog wel volop studies verrichten naar onderwijsvernieuwing, privatisering, aanbesteding nieuwbouw etc, maar dat dient slechts om de tweede garnituur regenten aan een baantje te helpen, zeg maar de feldwebels van de linksche kerk. de onderofficieren van het verraad.

minimá-armezusvan.. | 13-12-13 | 11:29


In een gemiddelde klas leren de bekwaamste kinderen ongeveer vijf maal sneller dan de kinderen uit de 'staartgroep'. Wil je dus in een les van 50 minuten iedereen meekrijgen, dan kan je slechts een hoeveelheid leerstof verwerken die de kopgroep van de klas afwerkt in minder dan een kwartier. Wil je het tempo van de kopgroep volgen, dan haakt de staart van het klaspeleton af. Hoe homogener de bekwaamheidsverdeling in een klas, hoe minder dit frustrerende dilemma speelt.
Kinderen met hogere leerbekwaamheid worden geremd door kinderen met geringere leerbekwaamheid.

De leerbekwaamheid van de kinderen varieert tussen de diverse etnische groepen. Deze verschillen zijn gedeeltelijk genetisch en gedeeltelijk cultureel bepaald, en ze blijken weinig of niet beïnvloedbaar door politieke ingrepen.
De zogezegd 'anti-racistische' maatregelen verdelen de samenleving.
De allochtone kinderen worden zwaar positief gediscrimineerd. Zij krijgen veel meer onderwijsgeld dan autochtone kinderen. Daardoor is het tempo/kwaliteit, ondanks alle extra hulp die allochtone kinderen krijgen, achteruit-gehold.

Om van de multi-culti een succesverhaal te maken, wordt er al veertig jaar veel extra geld in onderwijs/begeleiding gepompt. Maar dat heeft nooit geholpen en dat gaat het nu ook niet. Integendeel. Dat schaarse geld kunnen we beter besteden aan de verhoging van de kwaliteit voor àlle kinderen en kwaliteit, zonder "positieve discriminatie" voor de klas!

Yisraella Beiteinu | 13-12-13 | 11:26

@Ars Vivendi | 13-12-13 | 08:57
Goh, zie ik nu pas.
VeRtrokken.
Ik ga even een kwaRtiertje in de hoek staan.
Juhuf, ik moet plassen.

Ars Vivendi | 13-12-13 | 11:20

@malin | 13-12-13 | 09:50
Die ervaring heb ik ook. Een deel van het probleem zit hem in de opvoeding, i.c. de ouders.
Het andere deel is volgens mij toch echt de kwaliteit van de opleiding (en natuurlijke selectie) van het onderwijzend personeel.

Ars Vivendi | 13-12-13 | 11:08

-weggejorist-

Kaleknicker | 13-12-13 | 11:07

Marktwerking in het onderwijs zou helemaal een doodsteek zijn voor nederland. Dan kan je meteen de kanslozen met 18 jaar meteen met huifkarren vol met geld geven onder het begrip de uitkerering..
Basisonderwijs moet tot 18 of zelfs 21 jaar, zodat ze in iedergeval administratief medewerker kunnen zijn... Daarnaast moet creativiteit beloond worden en zodoende volle aandacht gegeven worden. Stop met dat idiote corrupte cito toets...
Vandaag de dag worden kinderen gevormd tot simpele zielen om lekker die 6-jes cultuur in stand te houden... En dan hebben we nog niet eens over de hoge scholen..
Zucht, hopeloos Nederland, had ooit het idee om terug te keren naar Nederland, maar het wordt erger en erger, kom nou eens van achter die pc aan en storm nou eens het binnenhof binnen, en claim nou wat ons land nou zo nodig heeft, als die dag komt, vlieg ik met de eerste beste vlucht terug naar NL en sta aan het front om het binnenhof binnen te vallen!!!

deidioteriegevlucht | 13-12-13 | 11:01

@ bovenwater | 13-12-13 | 10:33 |

Exact. Goede post. We zijn nu over het dode punt heen, vanaf hier glijdt de zaak alleen maar steeds sneller weg, proces is vrijwel niet meer te stoppen vanwege allerlei structurele oorzaken.

Vergelijkbaar met een land als Argentinie, dat was 100 jaar geleden het rijkste land ter wereld ("zo rijk als een Argentijn" was het gezegde). Maar door een niet functionerend politiek systeem is het land helemaal afgegleden. Dit soort verval-processen zijn wanneer ze eenmaal in gang gezet zijn vrijwel niet meer te stoppen. De mensen die dat nu nog zouden kunnen in NL steken hun nek niet meer uit en denken alleen nog aan hun eigen hachje (en ik kan ze geen ongelijk geven).

Veel Nederlanders kunnen nogal slecht vooruit denken, men leeft in het hier en nu. Zal wel komen door al die alfa/communicatie/emo-types die overal in de politiek en in de media het hoogste woord voeren (en ook weer een gevolg van het slechtere onderwijs natuurlijk).

Het gaat nu met het onderwijs net als met de immigratie, pas als het veel te laat is worden de Nederlanders ook eindelijk eens een keer wakker maar dan is er niks meer aan te doen. Mijn advies: wacht niet af totdat "Den Haag" het wel even oplost, maar zet nu gewoon je eigen scholen op.

Zelfredzaamheid en eigen initiatief, dat gaat het helemaal worden in 2014!

Outsider-Inside | 13-12-13 | 11:00

Waar is de LTS gebleven? Waar is het hele LBO. Lager, dat klinkt zo negatief. Dus noemen we het maar VBO. Ow wacht dat is ook te stigmatiserend, laten we het niveau van het MAVO naar beneden trekken door het VBO en het MAVO samen te voegen. Dat noemen we dan VMBO. En ja hoor ineens is iedereen op "Middelbaar niveau" opgeleid.
Middelbaar? Mijn reet. Middelbaar is het nieuwe lager, hoger is het nieuwe middelbaar. Met andere woorden één en al verschraling.

Leer mensen die niet kunnen denken gewoon met hun handen werken. Daarvan hebben we er zoals eerder al werd gezegd zat nodig. Zet ze dus gewoon weer in de praktijk neer, via het LBO, dan kan middelbaar weer gewoon middelbaar worden en hoger weer gewoon hoger.

RedBill | 13-12-13 | 10:54

@Cuyahoga | 13-12-13 | 08:54
Mijn dochters kregen vanaf groep 2 (voorheen kleuterschool)al bijles van papa.

Guido | 13-12-13 | 10:54

Maakt allemaal niet uit als de jeugd niet kan nadenken. Als ze maar maar netjes VVD, CDA of PvdA blijft stemmen.

De Geus | 13-12-13 | 10:49

@malin | 13-12-13 | 09:32 |
Eigenlijk is dat toch bizar? En weet je hoe ze het tekort aan begeleiders in de randstad oplossen? Door allochtone slecht Nederlandssprekende moeders in te schakelen! Wij zijn totaal niet gelovig, maar onze kinderen zitten wel op een Christelijke school. Waarom? Omdat daar nagenoeg geen (niet-Westerse) allochtonen op zitten die het hele niveau van de klas onderuit trekken. Niet dat de kinderen daar zelf iets aan kunnen doen, maar ze eisen alle aandacht op en gaan voor op middelmatige blanke kinderen... daarvan eist de school namelijk dat de ouders het oplossen.

Fopspeen | 13-12-13 | 10:48

Veel mensen denken dat ongelijkheid iets vreselijks is en 'dus' moet iedereen maar z'n WO-papiertje kunnen halen, of HBO.
Itzamná | 13-12-13 | 10:16 | + 1 -

Ik ben het helemaal met je eens. Mijn vrouw is iemand die zo redeneert. Ok ze is in Italie geboren en getogen maar is onderwijzeres. Die is echt overtuigd dat ieder een een VWO kan doen. Heeft ze gelijk in, maar ze vergeet dat het niveau dan omlaag gaat. Overigens nu ze sinds kort ook op een Nederlands VWO les geeft begrijpt ze eindelijk wat ik bedoel met dat het Italiaanse niveau lachwekkend is :D

Je die halfaapjes ken ik. Bij mij in het bedrijf lopen er velen rond. Worden jongens als expert gezien op een bepaald gebied maar volgens mij kunnen ze alleen de product handleiding uit hun hoofd want als je niet standaard zaken door ze wil laten oplossen blijkt dat ze de achterliggende techniek van het product niet kennen en zelfs niet over hebben nagedacht.
Ik blijk na 1 uur met een voor mij nieuw product verder te komen dan zij na 2 jaar. Schrijnend.

mister niet scherp | 13-12-13 | 10:40

Quid, niet om het een of ander hoor, maar volgens mij werkt zoutzuur tegenwoordig conserverend op die Brard.
En de oplossing is zo simpel, subsidiekraan voor softe non-studies dicht en verdelen over de docenten opleidingen. Wel toestaan dat die selecteren aan de poort natuurlijk, anders schiet het niet op.

pietvanvliet | 13-12-13 | 10:34

Toen ik 2 jaar geleden hier comments postte als "Nederland wordt links en rechts ingehaald door landen die wel competitief denken en wel snappen dat dit de aard is van de menseheid en de enige manier om economisch en demografisch te overleven" werd ik uitgemaakt voor een darwinistische fascist.

Nogmaals: de overheid moet uitsluitend bezig zijn met defensie,infrastructuur, onderwijs en gezondheidszorg. Al het overige zijn ideologische linkse en rechtse hobbies en/of corruptie. Daarom MOET de overheid elk jaar kleiner en minder uitgeven. Als dat niet gebeurt overwint de zwakke meerderheid middels een corrupt stelsel (democratie met te lage kiesdrempels en afwezigheid van inspraak op basis van bijdrage) van de sterke minderheid. Dit is wat in Nederland als sinds de jaren 70 aan de hand is. In landen als Singapore, Rusland en Qatar snappen ze dit principe heel goed en zorgen ze dat het systeem in balans blijft. Hoewel de Nederlandse politiek het nog wel een jaar of 10 zal proberen en willen ontkennen is er echt geen redden meer aan. Stijgende overheidsuitgaven, stijgende rentestanden, steeds meer landen die failliet gaan, tot het systeem zichzelf opblaast. Dalende kwaliteit van het openbare onderwijs is een overduidelijk symptoom van de socialistische ziekte die Nederland al 40 jaar teistert. De sterken en verstandigen regelen hun zaakjes goed en verlaten het land of op zijn minst de ongevraagde overheidsdiefstal. De zwakken blijven achter in een steeds mediocratischer systeem. Succes!

bovenwater | 13-12-13 | 10:33

@Ars Vivendi | 13-12-13 | 10:24
En dat 'überhaupt' daar slaat helemaal nergens op. Daar had 'iets' moeten staan. Sorry Itza

Ars Vivendi | 13-12-13 | 10:27

Wat veel Nederlanders nog steeds niet door hebben is dat we door het wanstaltige onderwijs momenteel als land de boot mega aan het missen zijn. Over een jaar of 10 kan NL echt niet meer mee internationaal. De enige oplossing is om snel prive basis-onderwijs op Engelse leest in te voeren zodat je niet meer afhankelijk bent van het wanbeleid uit Den Haag.

Ik denk trouwens dat ik maar prive-mentor wordt. De besten verdienen in de UK nu al EUR 2,000 PER UUR!

www.dailymail.co.uk/femail/article-252...

Outsider-Inside | 13-12-13 | 10:25

@Itzamná | 13-12-13 | 10:11
'Geloof niet zo dat het onderwijs vroeger beter was dan nu. Nu krijg je een HAVO-diploma als je LTS-niveau hebt.'

Spreek je jezelf hier tegen, of lees ik het verkeerd?

De hele aftakeling begint al bij het opleiden van onderwijzers. Ze kunnen niet (hoofd)rekenen, beheersen het Nederlands niet, etc.

Hoe kun je van mensen op dat niveau iets constructiefs verwachten?
Men beheerst de inhoudelijkheid van de vakken die men moet doceren niet eens. En dat is een randvoorwaarde om een kind écht überhaupt bij te brengen. Iets dat verder gaat dan de inhoud. Verwondering teweeg brengen, nieuwsgierigheid prikkelen, zaken die met intrinsieke motivatie te maken hebben.

Noem me een zwever, dat mag. Maar bij mij werkte het zo.

Ars Vivendi | 13-12-13 | 10:24

André van Delft. | 13-12-13 | 10:08 |
de project-ontwikkelaars zijn zeer waarschijnlijk dezelfde personen. Ook in veel buitenlandse steden hebben ze dezelfde truuk uitgehaald. Alles uiteraard met heel veel subsidie en veel blabla en succesverhalen over samenwerking uni en bedrijfsleven... (allemaal verzonnen, uiteraard).

--sql error-- | 13-12-13 | 10:24

Was er maar een partij die zegt:

Bevrijd onze jeugd van al die ellende; bevrijd hen van het onderwijs dat hen kansarm maakt. Geef onze jeugd hun recht op een goede toekomst terug.

Bevrijd de jeugd van de nadelige gevolgen van het lerarentekort.
Bevrijd de jeugd van onderwijsvormen als het VMBO waar ze niets aan hebben en waar ze gillend weglopen.
Bevrijd de jeugd van slechte leraren.
Bevrijd de jeugd van slecht leermateriaal.
Bevrijd de jeugd van het kwaliteitsgebrek in het onderwijs.
Bevrijd de jeugd van een gebrek aan lichamelijke oefening en slechte fysieke conditie.
Bevrijd de jeugd van de verleidingen van alcohol, roken en verdovende middelen.
Bevrijd de jeugd van onderwijs dat hen oogkleppen aanlegt.

Daar zou Quid dan vast op stemmen.

JAH | 13-12-13 | 10:19

mister niet scherp | 13-12-13 | 10:06 | + 1 -
Ik vind de gemiddelde WO-er ook een stom varken, om van HBO-ers maar te zwijgen.
Dat kompt denk ik omdat ze hun diploma's en medaljes gewoon ergens van het internet plukken.

Veel mensen denken dat ongelijkheid iets vreselijks is en 'dus' moet iedereen maar z'n WO-papiertje kunnen halen, of HBO. Krijg je van die halfapen over de vloer ja.

Denk dus dat dit niet komt omdat het onderwijs zo slecht is, maar omdat het onderwijs gedwongen is mensen toe te laten die moeite hebben met de tafel van 6 en hun achternaam niet eens juist kunnen schrijven.

Itzamná | 13-12-13 | 10:16

Ze kunnen beter die snol van die pica echt voor de klas zetten. Daar steken met name jongentjes veel nuttige dingen van op.

Goed, de bovenbouw is nog een tijdje weg, maar ik constateer bij mijn stuk kroost dat het goed 'les' krijgt van gemotiveerde, oudere kleuterjuffen. Het formuleren, tellen, schrijven etc. is i.m.o. wat ik ervan mag verwachten. Lullen we nou niet gewoon te makkelijk de azijnzeikerds na, die alleen maar kijken naar scholen in de Randstad en dan met name die in achterstandswijken?
Ik heb vooralsnog niets te klagen...

LJBrinkhorst | 13-12-13 | 10:16

Ars Vivendi | 13-12-13 | 09:50 | + 0 -
Geloof niet zo dat het onderwijs vroeger beter was dan nu. Nu krijg je een HAVO-diploma als je LTS-niveau hebt.

Dan willen mensen qua kennis en kunde nog wel eens tegenvallen, dat geloof ik ongezien.

Die malle nivelleringsdrang die je overal ziet ontkent de buitengewoon simpele waarheid dat je mensen hebt die wel wat kunnen (en willen) en mensen die te stom zijn om te kakken.
Dat verschil is op geen enkele wijze weg te nivelleren (beweer jij overigens niet, dit terzijde).

Je mag al blij zijn dat je niet wordt opgeborgen als je IQ boven de 120 ligt. Kortom, stempt PvdA.

Itzamná | 13-12-13 | 10:11

@--sql error-- | 13-12-13 | 09:30
Een verschrikkelijk megalomaan Bètagebouw heeft de UvA in de Watergraafsmeer.
De Universiteit Leiden is nu ook met zo'n project bezig.

André van Delft. | 13-12-13 | 10:08

Onderwijs was vroeger trouwens net zo kut als nu.
Itzamná | 13-12-13 | 09:36

Ook ik deel die mening niet. Tuurlijk was er genoeg te verbeteren.

Maar ik werk in een bedrijf (10.000 werknemers) met alleen WO en HBO geschoolden. Het niveau dat ik zie is echt sterk dalende.

mister niet scherp | 13-12-13 | 10:06

Pfff, mijn lagere schoolklas telde 45 leerlingen, mijn middelbare school 38, en toch ben ik prima terecht gekomen.

~Johan | 13-12-13 | 10:02

Tsja, onderwijs. Al decennia lang het hobby departement van de PvdA. Nuf said.

kapotjeplov | 13-12-13 | 09:57

Hear, hear, Quit!!

Boerenbrandtlul | 13-12-13 | 09:56

Dostranamus | 13-12-13 | 09:31 |
huidige ministers spreken in ieder geval wel engels. dat was vroeger wel anders...

--sql error-- | 13-12-13 | 09:55

Mammeloe | 13-12-13 | 09:04

Dat is allemaal prima, mits (!) het onderwijs van uitstekende kwaliteit is en je het gevoel hebt dat je kind echt geholpen wordt zijn of haar toekomst te verbeteren.

Met alles wat je opnoemt en skecht onderwijs is het pure tijdsverspilling van ouder en kind (!).

En daarbij wordt het kind nog gehersenspoeld met alle goede doelen, gelijkheidsdenken en wat dies meer zij vandaag-de-dag.

Vroeguh liep ik alleen (of met vriendjes) naar school en kwamen ook mijn ouders zelden tot nooit op school. Behalve bij de diploma-uitreiking op de middelbare school en op de lagere school bij de musiacal in de 6e klas.

Tsja, als het huidige onderwijs het gewoon maar waard zou zijn zoveel moeite te doen en tijd te investeren...

NoMinister | 13-12-13 | 09:55

Ik hep mijn vader nooit om school gezien. Jij?
Mammeloe | 13-12-13 | 09:26 | + 1 -

Was hij maar wat meer op school geweest, gezien je spelling :D

Sorry kon het niet laten

mister niet scherp | 13-12-13 | 09:52

De wijdverbreide D66-wijsheid dat onderwijskwaliteit voornamelijk een geldkwestie is (zoals dat trouwens ook altijd over politie wordt beweerd) is, voorzover ik alleen al weet, verschillende keren weerlegd in onderzoeken waarbij onderwijsresultaten van internationale onderzoeken als 'Pisa' vergeleken werden met per capita bestedingen aan onderwijs. Idem bij onderlinge vergelijkingen van deelstaten in Duitsland.
In een prille poging om Zweeds te leren lezen kwam ik van de week deze grafiekjes tegen die daar, denk ik, ook over gaan. Misschien kan iemand die al Zweeds kan lezen daar iets meer over vertellen. (Het betreft een slideshow van grafiekjes, dus links en rechts klikken voor meer grafiekjes en conclusies.)
www.facebook.com/photo.php?fbid=60916...
Wat dan wel de belangrijkste factoren zijn weet ik ook niet precies. Wat ik wel weet is dat in de vijftiger jaren van de vorige eeuw de meeste jongens in de vijfde klas (met ruim meer dan veertig leerlingen en ook nog zonder huiswerk) van mijn toenmalige lagere school, beter konden rekenen en spellen dan de meeste middelbare scholieren van nu, die ik ken.

WirMachenMusik | 13-12-13 | 09:51

Er gaat al jarenlang steeds meer geld naar onderwijs, en ook al jarenlang leren ze er steeds minder. Er is nog nooit op onderwijs bezuinigd (kijk de begrotingen van de afgelopen jaren er maar op na)
Meer geld naar onderwijs heeft dus geen enkele zin. Dat geld gaat in de huidige organisatie alleen maar op aan nog meer overhead. Dan kun je het inderdaad nog beter aan windmolenparken besteden.

Wat er in het onderwijs moet gebeuren is een zeer grondige reorganisatie en bezuiniging, waardoor er eens heel flink gesneden moet worden in alle overheadkosten. Verder moeten de eisen die gesteld worden aan leraren flink omhoog (er is bijna geen enkele basisschool-leraar meer die zelf nog kan spellen of rekenen). Die betere leraren mogen dan ook beter betaald krijgen.

bdn01 | 13-12-13 | 09:50

Helaas klopt dit verhaal 100%. De achteruitgang (in het basisonderwijs) gaat nu echt heel erg snel, elke dag merk je dat het personeel ongemotiveerder wordt, zich continu ziek meldt, elke week andere invalkrachten die maar gaan knutselen ipv iets te doceren en dat de kinderen stees minder leren.

Wie doet er mee aan het opzetten van een nieuwe basisschool waar al die flauwekul wordt afgeschaft en er door zeer goede en ervaren (en beter betaalde) docenten op een meer gedisciplineerde wijze kennisoverdracht plaats kan vinden. Er zal wel extra (financiele) bijdrage van de ouders nodig zijn om goede docenten aan te trekken, maar volgens mij is er een grote groep die daar geen enkel problem mee heeft. Dit is een serieuze oproep.

Het huidige Nederlandse onderwijssysteem is zo door en door verrot en total beyond repair (bedankt PVDA). We kunnen beter onze energie gaan stoppen in het opzetten van iets nieuws dan nog te proberen deze kansloze bende te keren.

Outsider-Inside | 13-12-13 | 09:50

@Itzamná | 13-12-13 | 09:36
'Onderwijs was vroeger trouwens net zo kut als nu.'

Niet mee eens.
Ik heb een tijdje gewerkt in een bedrijf waar veel (middelbare) schoolverlaters werkten als uitzendkracht en ben echt geschrokken van het kennisniveau van deze mensen.

Als ik dat vergelijk met hetgeen ikzelf kon en wist toen ik mijn HAVO diploma had gehaald, kon ik echt wel janken.

Ik herinner me docenten met liefde voor hun vak.
De docent Nederland bracht mij niet alleen grammaticale vaardigheden bij, maar ook liefde voor poëzie en literatuur.
De docent wiskunde leerde mij niet alleen de formule voor het oplossen van vierkantsvergelijkingen, maar ook de schoonheid en eenvoud van de wiskundige logica.

Die mensen verstonden hun vak!
QED!

N.B. En nee, het is niet zo dat vroeger álles beter was.

Ars Vivendi | 13-12-13 | 09:50

Ars Vivendi | 13-12-13 | 09:34
Wij waren goed opgevoed, dat scheelt. Klas met 35 leerlingen, je hield gewoon je bek.
Op het gymnasium ook leraren voor wie je beefde. Ik weet nog steeds wat ik toen heb geleerd. In het noodgebouw (waar ik mijn hele gymnasiumtijd heb gezeten) viel vaak de verwarming uit en zat je met je jas en sjaal aan in de klas. Niemand die het in zijn hoofd haalde dat als excuus te gebruiken om te niksen. Leren en stampen ging gewoon door. Ook moest je door weer en wind op de fiets naar school en voor je zakgeld moest je werken. Gouden tijden.

malin | 13-12-13 | 09:50

Mammeloe | 13-12-13 | 09:26 | + 0 -
Ik onderschrijf je punt zeker.

Mijn oplossing daarvoor is vrij simpel. Ik krijg al die onzinverzoeken per email binnen (minstens twee keer per week) en die verdwijnen bij mij op de een of andere manier allemaal in de spambox.

Die 'participatie-samenleving' is aan mij niet zo besteed, dat kun je rustig zeggen.

Itzamná | 13-12-13 | 09:46

krijgen we dan nu eindelijk mensen die hoog genoeg zijn opgeleid om asperges te steken, in kassen te werken etc,
zodat die het werk van de polen en zo kunnen doen ?

metoo1 | 13-12-13 | 09:43

Oh ja, de CITO-toets.
Als je je naam invult heb je al 500 punten.
Bam!
Daarna kan je maximaal 550 punten halen.
Iemand met 540 punten heeft dus een score die nog geen 4% hoger ligt dan iemand met 520 punten. Terwijl in werkelijkheid het aantal goede antwoorden 100% hoger is.
Dit doen ze om kinderen niet te demotiveren of zeau, maar in feite creëer je hier al de zesjes-cultuur mee.
Waarom niet gewoon cijfers van 0 tot 100?
Dan heeft iemand die nu 520 heeft dan 40, en iemand die nu 540 heeft scoort dan 80.
Is makkelijk, iedere buitenstaander ziet meteen hoe de situatie is en kinderen leren hoge scores te waarderen.
En als je maar 10 scoort, jammer dan, niks aan te doen, maar er zijn zat beroepen waar je gelukkig mee kan worden en je steentje bijdragen.

Maar dat mag natuurlijk niet in Nederland zesjes-land, ze verzinnen liever een andere CITO-toets erbij zodat kinderen die niet goed kunnen leren ook hoge scores kunnen halen.
Maar geen politieker durft hier zijn handen aan te branden, want voor je het weet ben je een racist en rijden de treinen alweer naar het oosten.

Cuyahoga | 13-12-13 | 09:41

NoMinister | 13-12-13 | 09:32
Het brengt vooral in kaart welke megamissers door de PvdA zijn begaan in de jaren 80. Tegen alle adviezen in hebben zij hun ongefundeerde idealen doorgedramd. Er is letterlijk op deuren gebonsd (!!) waar PvdA-mensen zwarte geschiedenis schreven met hun plannen voor het onderwijs. Alles moest anders, PvdA wilde progressief zijn en hakte met een bloederige bijl een pad voor de teloorgang van ons ooit zo geweldige onderwijssysteem.

malin | 13-12-13 | 09:36

Onderwijs was vroeger trouwens net zo kut als nu.

Ik zat met 50 kinderen in een klas dagenlang de tafels van 1 tot 20 op te dreunen - dat was zinloos geweld ja.

Ben je iets begaafder dan leer je omdat je er aardigheid in hebt, heb je nauwelijks een onderwijzer voor nodig.

Het eigenlijke probleem is dat er voor de grote massa in feite geen werk meer is dat ze aankunnen, of ze hun school nu wel of niet hebben af gemaakt.
We hebben wel genoeg taxichauffeurs. Kassajuffrouwen worden overbodig, net als postbode's, tieperdetiep-meisjes etc.

'U kunt niets waar wij iets aan hebben, meneer.'

Het wordt nog oorlog hier. Zo dan.

Itzamná | 13-12-13 | 09:36

Zou de grootte van de klas echt zo'n belangrijke factor vormen? In mijn tijd (ik ben een ouwe lul) stonden er 3 rijen van 10 bankjes in de klas. Ik heb nog hoofdrekenen gehad: 30 leerlingen dus.

Heeft het niet veel meer te maken met de kwaliteit van de onderwijzer of docent?

Ars Vivendi | 13-12-13 | 09:34

malin | 13-12-13 | 09:29

Staat daar van alles in wat ik in de praktijk tegenkom? Ik ben namelijk geen professionele onderwijstijger, amar als dat zo is, ga ik dat rapport eens even lezen.

Want ik blijf nu vrij regelmatig met een puzzled gevoel en een bek vol tanden tegen situaties aangapen die een normaal denkend mens gewoon niet 1-2-3 bevatten kan.

Maar als dat rapport daar wat nuttigs over zegt, is het zeker een aanrader...

NoMinister | 13-12-13 | 09:32

Fopspeen | 13-12-13 | 09:28
10 jaar geleden kwam al naar buiten dat de blanke scholen in de provincie in de problemen kwamen, omdat alle fondsen werden doorgesluisd naar de scholen in grote steden vanwege de (taal)achterstand van immigrantenkinderen.

malin | 13-12-13 | 09:32

Dat is al jaren zo.
Let maar op het kennisniveau van politici.
De horror.

Dostranamus | 13-12-13 | 09:31

geld voor het onderwijs gaat al jarenlang vooral naar gebouwen en directies. Ik heb zelf gezien hoe er miljoenen werden weggesmeten bij de UvA (sciencepark) om de ego's te pleasen. Dure (leegstaande) gebouwen neerplempen, maar het onderwijs werd er alleen maar slechter van. Uiteraard ging het ook niet om onderwijs, maar wel om alle media-aandacht voor de baasjes (pvda/d66) als er weer eens een nieuwe afdeling werd geopend. zum kotsen.

--sql error-- | 13-12-13 | 09:30

NoMinister | 13-12-13 | 09:24
Het vernietigende rapport Dijsselbloem, waarmee is aangetoond dat de PvdA het onderwijs in Nederland heeft vernield, is alweer van 2008.


Nothing happens. Behalve voor PvdA zelf, die blijven doorpromoveren naar goed betaalde banen.

malin | 13-12-13 | 09:29

18,3 kinderen per leraar op de basisschool? Ja ergens in een dorpje in Groningen zeker! 30+ leerlingen per leraar op de basisschool in de randstad is heel normaal. Zo'n school levert dan vaak allemaal middelmatige leerlingen op omdat de slechtste uit de klas alle aandacht opeisen van de leerkracht. Kinderen moeten zelf hun werk nakijken, dingen uitvinden en onderzoeken. Op zich niets mis mee, maar er wordt tegenwoordig wel heel veel zelfstandigheid verwacht van een klein kind.

Fopspeen | 13-12-13 | 09:28

@Itzamná | 13-12-13 | 09:08
Maar onderschrijf je mijn punt? Jaarlijks ik weet niet hoeveel extra "studiedagen" voor de docenten. Het 10-minutengesprek planen ze hier vrolijk om 14.10 uur. Mijn ouders werden gewoon om 20.00 uur op school verwacht. Recent onderzoek heeft aangetoond dat ouders 50% meer tijd aan de middelbare school (moeten) besteden dan in 1980. Ik hep mijn vader nooit om school gezien. Jij?

Mammeloe | 13-12-13 | 09:26

@duitse herder 08:44
Ik word zo moe van jouw eeuwige geouwetyfushoer op NL. Donderstraal nou es een endt op volslagen lamlul dat je d'r bent.
Ashtrey | 13-12-13 | 08:55 | + -4 -
.
Rust eens uit bij Joop.nl... zeg maar een Pavlov kuurtje nemen.

duitse herder | 13-12-13 | 09:26

Grappig, Basisscholen waren hét voorbeeld voor D66. Basisscholen hebben het soms beter geregeld dan gemiddeld middelbare, MBO en HBO scholen. Maarja, D66 wil de riante salarissen en absurde directieposities behouden op die locaties...

Scholen die 'bezuinigingen' moeten doorvoeren schuiven dat direct door naar de leerlingen, leraren en ouders en niet op hun eigen baantjes en salarissen. Mede dankzij D66, want die hoge posities in scholen dat is hun stemvee.

LangeTijdGeleden | 13-12-13 | 09:25

Waarom wordt er geen goed rekenen en taal meer onderwezen? Waarom wordt er zo politiek correct geindoctrineerd? Waarom gaat veel budget weg naar randzaken (zie Garret Weldon)?

Waarom wordt er niet meer in de goede objectieve zin van het woord gediscrimineerd? Het woord is zelf slachtoffer van discriminatie, want zelden meer gebruikt. Verschil erkennen. Niet iedereen in een klas, met allerlei bijzondere afwijkingen die allemaal apart aandacht behoeven en de hele voortgang belemmeren en wat al meer.

Het onderwijs is knudde. Kinderen zelf leren nadenken (anti-indoctrinatie), leren rekenen en zelfs taal leren is een must.

Maar daarnaast mag je nog verplicht je kinderen naar school brengen en halen, 'tien uurtje' mee want sommige kinderen eten 's ochtends zo slecht (dus iedereen gelijkschalen en idereen extra eten mee), luizencontroles doen, verplicht helpen bij overblijven want dat moeten scholen aanbieden van de overheid maar hebben ze geen geld voor en de kerst- en andere activiteiten ondersteunen. Maar goed en objectief onderwijs... not. Vergeet dat maar.

Ik zie echter alleen maar structuren, met overkoepelende stichtingen, ministerie van onderwijs en vakbonden en andere policorclubjes die de toon zetten en beleid bepalen. Weinig rationaliteit, weinig logica, weinig hardheid, weinig goede discriminatie maar allemaal 'meedoen'-types, non-confronterend en bovenal regeltjes volgend (door policor ambtenaren gemaakt), dus policor tot op het bot en niet geneigd zelf een echte mening te hebben. Laat staan zelf goed na te denken. Dan ben je allang overspannen of hard weggerend uit het huidige onderwijs. Althans, dat vermoed ik en denk ik.

We zweven, schuiven en modderen maar aan met het onderwijs. En als je wat zegt, word je in je nek gesprongen door alle betrokkenen dat het in strijd is met regels, uitgangspunten van de school en qua instelling ronduit politiek incorrect (dat merk je meer aan houding van mensen, die je standpunt confronterend vinden en niet conflictmijdend en dus eng). Er wordt gerekend en taal geleerd zoals ze zelf vinden dat het moet (heel; slecht en de kennis is bij de onderwijzers simpelweg afwezig, verwacht dus niets!!), de klassen en rugzakjes (letterlijk en figuurlijk) zitten gevuld met wat 'het onderwijs' vindt dat erin mag en moet zitten en helaas heeft het met een nuttige goede opleiding voor de rest van het leven van de meesten, en vooral van talentvolle kinderen, weinig te maken in mijn ogen.

En hoewel ik zeker weet dat ik gelijk heb dat het indoctrineren schandalig en schadelijk is, dat het policor denken en uitdragen ervan schandalig en schadelijk is, dat het willens en wetens slecht leren rekenen en slecht taal beheersen schandalig en schadelijk is, dat het onder andere hieraan ten grondslag liggende gelijkheidsdenken onlogisch en slecht is en daarmee bron van heel veel kwaad, luistert hier toch geen ene hond naar die er invloed op heeft.

Ik moet steeds zo aan Rusland denken, zoals dat was in mijn jeugd. Het komt gewoon steeds bovendrijven. Daar was onderwijs ook politiek gedreven en dat vond ik toen heel eng en benauwend en ik kon me maar niet indenken hoe erg het was dat kinderen daar leugens te leren kregen, die dus schadelijk waren en negatiever dan dat je het zelf mag uitzoeken, zonder 'onderwijzer'.

Rusland 1912-1989, Nederland plm 1973-2013 and counting.

NoMinister | 13-12-13 | 09:24

spanarchist | 13-12-13 | 09:19 |
Je weet door wie de PvdA in het zadel wordt gehouden. Maar ze hebben wel stemrecht.

malin | 13-12-13 | 09:24

Ars Vivendi | 13-12-13 | 09:22 | + 0 -
Je bleift lagguh met dit soort toppiks.

Itzamná | 13-12-13 | 09:23

Wat verwacht je anders van een islamitisch land ?

RegseHippie | 13-12-13 | 09:22

@McPhart | 13-12-13 | 09:01
'opgeleidde'
Mooi!

Ars Vivendi | 13-12-13 | 09:22

Zombies vs. Plants, zo leren de kinderen tegenwoordig rekenen.

Heel wat leuker dan vroeger, lekker beetje kloten op je Ipad. Enfin, wat moet je ook als 5-jarige op school? Meer dan kinderopvang is het niet.

Groepen 1 en 2 kun je zonder problemen afschaffen, scheelt weer een hoop geld.


Itzamná | 13-12-13 | 09:21

Tja, dit is al jaren aan de gang. Zorgwekkend is dat er straks een generatie komt die niet meer in staat is om onze maatschappij te bedienen. Betekent, meer vertragingen, storingen, ongelukken op allerlei gebied, meer fraude etc.

watazooi | 13-12-13 | 09:21

Asscher moet natuurlijk wel 500 miljoen kunnen overmaken naar Marokko om alle uitkeringen en toeslagen uit te betalen van lapzwansers.
Voor dat geld hoeven we hier in Nederland geen goede leraren te werven hoor, welnee.

malin | 13-12-13 | 09:21

@DeSjaak1000 | 13-12-13 | 09:15
Dit klopt dan weer wel:
Het woord "mens" is mannelijk, tenzij het onzijdig is want dan is het vrouwelijk.

André van Delft. | 13-12-13 | 09:20

Die ene keer in de zoveel jaar dat mensen hier werkelijk hun ongenoegen over kunnen uiten, namelijk in het stemhokje, blijkt dat het gros het hier toch kennelijk wel mee eens is. Zolang een kwart van de bevolking op b.v. de pvda blijft stemmen wordt het alleen maar erger met de "onderwijsvernieuwing".
Jullie kiezen hiervoor, dan verder ook niet zeuren.

spanarchist | 13-12-13 | 09:19

Dima Beeline | 13-12-13 | 09:15
LOL
Zwartgallig maar onweerlegbaar.

malin | 13-12-13 | 09:19

We zijn zelf de domme! Het is al meer dan dertig jaar bergafwaarts aan het gaan. We staan het zelf toe dat we uitgebuit uitgekleed en in een hoek getrapt worden. Goed onderwijs te duur? Slecht onderwijs is veel duurder! Let maar op.

Hoppervee | 13-12-13 | 09:18

@Itzamná | 13-12-13 | 09:08
.
LOL. Scherp.
.
Pritstift zoeken gaat.

Mammeloe | 13-12-13 | 09:17

@McPhart | 13-12-13 | 09:01
Ze leren niets meer klassikaal, alles moeten ze zelf opzoeken en uitzoeken.

Petrus de Rewa | 13-12-13 | 09:16

Onderwijs in NL is perfect. Je hoeft als leerling alleen maar op te komen dagen. Voor goede cijfers bedreig je gewoon je leraar en het examen koop je gewoon ergens. En daarna moeten die KK werkgevers gewoon niet zo zeiken en een dikke baan met een vette bak aanbieden en minimaal een netto salaris van 4.000 euro in de maand ex bonus en onkonsten. En anders betalen die KK ouders maar want die hebben je tenslotte op die KK wereld gezet. En als die niet dokken dan stem je gewoon PvdA en krijg je vanzelf een uitkering.
De stimulans om hier in NL iets te leren is 0.

Dima Beeline | 13-12-13 | 09:15

Die toekomst is al jaren aan de gang: ons kind op de basisschool krijgt les van duo-leerkrachten. De lerares zegt: ''hun hebben''. Nadat ik fijntjes haar erop wees dat het ''zij hebben'' is zei zij ''nee zij is voor een meisje''.....
De leraar kan slecht rekenen en maakt veel grammaticale fouten zoals tijdens zijn presentatie in zijn laatste dia: ''dank voor U komst''. Ik zei het is ''uW komst'' met een ''w'' want bezittelijk voornaamwoord. Zijn reactie was zenuwachtig lachen want hij wist echt niet of ik het meende en/of ik gelijk had. Hij wist het echt niet...
Het electronisch schoolbord kunnen zij, beide eind 20 en toch met goed gevolg de Pabo (HBO????) afgerond, beide prima bedienen, dat dan wel, maar wat hij en zij op de bord schrijven is wartaal en vol fouten.... En dat geeft ons kind les!

DeSjaak1000 | 13-12-13 | 09:15

Overigens weet ik uit eigen ervaring dat het basisonderwijs en het middelbare onderwijs in Oost-Europa beter is dan in Nederland, waardoor ze ook makkelijker worden toegelaten tot goede buitenlandse universiteiten. De consequentie hiervan is zichtbaar op de Nederlandse universiteiten: nieuwe PhD en postdocplaatsen worden voor een groot deel door Oost-Europeanen bezet.

Petrus de Rewa | 13-12-13 | 09:14

Dan beginnen ze dus na de lagere school al met een gigantische kennisachterstand. De weldenkenden onder ons halen die wel weer in, maar er zijn zat mensen die in die sektarische leugens blijven hangen.
Cuyahoga | 13-12-13 | 08:54 | + 7 -

Laatst een discussie gehad met zo een type met kennis achterstand. Haar kind zit bij mijn kind in groep 4 (mijn generatie 2de klas)

Discussie over klimaat verandering, ik kwam met feiten tegen haar beklag. Haar houding "joh die dingen weet ik allemaal niet, ik heb me nooit verdiept in de materie achter de kreet klimaat verandering maar we moeten er wel iets tegen doen".

Broek zakt, ik pak hem gelijk met onderkaak van de vloer en ben weg gelopen.

mister niet scherp | 13-12-13 | 09:13

In bepaalde scholen in Rotterdam, Amsterdam en Utrecht zijn de klassen vaak niet groter dan 10 leerlingen.
Als je steeksproefgewijs gaat tellen rond het suikerfeest, slachtfeest en de laatste week voor de zomervakantie.

Cuyahoga | 13-12-13 | 09:13

Wat een stelletje jankdozen hier zeg: school is slecht, school indoctrineert etc. etc. Als je kinderen wat kunnen en je investeert er zelf ook wat tijd in is dat makkelijk te ondervangen. En maar tegen de Marokkaanse rotjochies zeggen dat ze altijd de schuld bij anderen leggen.

witwas | 13-12-13 | 09:12

@eerstneukendanpraten | 13-12-13 | 08:50

Ik snap dat wel: hoe meer geld 'wij' naar Donker Afrika sturen, des te hoger het 'rendement' van de Nederlandse voedselbanken. Win-win situatie toch? Althans volgens sommige Gutmenschen dat is.

Reinaert | 13-12-13 | 09:12

Wil je goed onderwijs voor je kind, dan zul je moeten betalen. De enige scholen waar nog normaal les wordt gegeven in Nederland zijn de internationale scholen. 15 leerlingen per klas, maar met een prijskaartje van een paar duizend euro. De meeste klassen zijn nu al voor de helft gevuld met Nederlandse leerlingen. Betaalde privéscholen hebben de toekomst in dit land, net als trouwens al elders in Europa de gewoonte is.

Petrus de Rewa | 13-12-13 | 09:11

McPhart | 13-12-13 | 09:01 |
Probleem is dat ze dan zo'n semi-privatisering invoeren met allerlei regels en voorwaarden, toch nog gekoppeld aan de overheid of subsidies, met regelingen voor allerlei uitzonderingen en/of positieve discriminatie, etc, etc...
Je kunt dan nu beter als ouder geld sparen en echt volledig privaat gaan voor je kinderen.

datzouzomaarkunnen | 13-12-13 | 09:11

Het geld is op , maar gezegend zijn we met Europa , multiculti-samenleving en marktwerking in de zorg. Meer hebben we niet nodig.Al komt er nog meer aan.
Er komt nog eens een dag dat we zeggen , was het maar weer 2013.

nemeton | 13-12-13 | 09:10

Ik ben blij dat ik Nederland in 2007 heb verlaten; mijn dochter kan hier dadelijk in Zwitserland naar school. Wist je dat je hier, als je gymnasium doet, gewoon examen (Matur) doet in alle vakken? Niks geen pakketjes of profieltjes. Leren!

Balsaq | 13-12-13 | 09:09

Ik ben blij dat ik Nederland in 2007 heb verlaten; mijn dochter kan hier dadelijk in Zwitserland naar school. Wist je dat je hier, als je gymnasium doet, gewoon examen (Matur) doet in alle vakken? Niks geen pakketjes of profieltjes. Leren!

Balsaq | 13-12-13 | 09:09

Mammeloe | 13-12-13 | 09:04 | + 0 -
... wordt ik...

Dat ze jou vragen om mee te helpen met knutselen begrijp ik wel ja, haha.

Itzamná | 13-12-13 | 09:08

De statistieken van klassegroottes deugen voor geen cent. Staatssecretaris Sander Dekker zei dat er vorig jaar gemiddeld 22,8 basisschoolleerlingen in 1 klas (groep) zaten. Op grond van zijn cijfers zat de gemiddelde leerling toch in een klas met 24,0 leerlingen. Dit komt door de zogenaamde Class size paradox: je moet het gemiddelde over de leerlingen nemen in de discussie over de onderwijskwaliteit, en er zitten in grote klassen natuurlijk meer leerlingen.
joostniemoller.nl/2013/11/655/

Maar het is nog erger. Het blijkt dat de gegevens van Dekker komen uit een steekproef. Er worden keurig aselect scholen uitgezocht, en daarvan bekijkt men de groepsgroottes. Op deze manier zijn de groepen van grote scholen ondervertegenwoordigd in de steekproef. Dit is een extra Class size paradox. Als het ook nog eens zo is dat op grote scholen de groepen gemiddeld groter zijn dan op kleine scholen, en dat verwacht ik, dan zal de gemiddelde klassegrootte voor de leerlingen nog groter uitvallen dan de 24,0; misschien wel 27 of 28.

Ik heb OCW hierover aangeschreven, en de gegevens van de steekproef opgevraagd. Men is er mee aan de slag. De jongste kamerbrief over klassengroottes en bijlagen staan hier: www.rijksoverheid.nl/ministeries/ocw/d...

André van Delft. | 13-12-13 | 09:06

Garret Weldon | 13-12-13 | 08:58 | + 0 -
Dat 'vriendjes worden' en 'pesten mag niet' gedoe is een manier om te voorkomen dat men elkaar op latere leeftijd in elkaar gaat beuken omdat men van andere culturele komaf is.

Meer dan wensdenken is dat niet en de kinderen trekken zich er geen reet van aan, zijn buitengewoon vindingrijk in 'alternatieve' pestvormen en beuken elkaar, als ze dat nodig vinden, buiten het schoolplein in elkaar.

Net als vroeger - people don't change that much.

Overigens ben ik van mening dat het Ministerie van Onderwijs moet worden opgedoekt.

Itzamná | 13-12-13 | 09:05

Zo'n treurig nivo, terwijl ouders wel wekelijks berichten krijgen of ze kunnen komen helpen met knutselen, voorlezen, opruimen, versieren, begeleiden, schoonmaken, taarten bakken, perpernoten kneden, bijlessen, topografie, ontluizen lijmen, knippen unz. Denken ze dat alle ouders in de bijstand zitten, ofzeau? Alleen vandaag al wordt ik om 11.00 en 14.00 uur op school verwacht verwacht voor een veiling voor zielige kinderen in Zuid Afrika en een schoollied ...

Mammeloe | 13-12-13 | 09:04

Maar zelfs hier in de panelen hoor je nog regelmatig dat het fantastisch gaat, dat we nog steeds "top" zijn en een kennis economie.
Het is mij pijnlijk duidelijk dat er beslissingen worden genomen zonder feitenkennis en dat velen dit slikken voor zoete koek. En zelfs als feiten over de daling van onderwijs naar buiten komen, zelfs dan zijn er nog te veel die zeggen "dat het wel meevalt".
Binnen 25 jaar zijn we van kleine klasjes en beurzen van 6 jaar met gratis OV, afgegleden naar overvolle kansen klassen met bijna onbevoegde leraren en het o zo fantastische punten systeem met hongerbeurs.
Er is wel bezuinigd, maar niet geïnvesteerd en dat gaan onze kinderen voelen.
Met dank aan opa en oma.

datzouzomaarkunnen | 13-12-13 | 09:02

Het Nederlandse onderwijs is zo slecht, dat bezuinigen het niet eens meer slechter kan maken.
Alle aandacht gaat naar achterstandskinderen. De begaafden worden geremd. Het VWO anno nu is iets tussen MAVO en HAVO in, in vergelijking met 25 jaar geleden. Ze leren bijna niets meer.
.
En na het HAVO of het VWO gaat de bulk van de studenten "iets doen in de communicatie" of, nog kanslozer, "Vrijtijdsmanagement" studeren...
.
VMBO Niveau-II (soort van veterstrikdiploma) is ook al te moeilijk voor zo'n 35.000 kinderen jaarlijks(!), dus komt er nu een soort van "Veterstrik light".
.
Ook illustratief: een universitaire studie wiskunde begint in Nederland met.... breuken!
Echt: buitenlandse studenten lachen zich de ballen uit de broek, maar de meeste Nederlandse studenten moeten dat er toch echt even ingestampt krijgen, want op school leerden ze enkel schatten en met de calculator omgaan.
.
De enige manier om fatsoenlijk opgeleidde kinderen te krijgen is door het onderwijs te privatiseren.
Decennia linkse luchtballonnen hebben meer gesloopt dan welke bezuiniging dan ook.
Bovendien zijn we met privaat onderwijs ook eindelijk verlost van Europese Indoctrinatie die anno nu ook verplicht is op de staatsscholen.
Het zou een verademing zijn: kinderen die weer les krijgen in Vaderlandse Geschiedenis, hoofdrekenen en meer van dat soort uitgestorven vakken.

McPhart | 13-12-13 | 09:01

Tja, al ons geld moet naar t buitenland/ de allochtoon he! Dan krijg je dit!!

dani7902 | 13-12-13 | 09:01

Een domme bevolking is makkelijker in toom te houden met lulverhalen. Die geloven toch alles. Dus het is geen onkunde, het is een geheime agenda.

deministerpresident | 13-12-13 | 09:00

@Itzamná | 13-12-13 | 08:55
Fauwtloos, niet slegt voorn vis.
Ik ben ook n blei.

Ars Vivendi | 13-12-13 | 09:00

Er gaat genoeg geld naar het onderwijs, het gaat alleen naar de verkeerde mensen. Wat is onderwijs meer dan een onderwijzer die lesstof overbrengt op een leerling? Een deugdelijk ingericht schoolgebouw en boeken met informatie waar je daadwerkelijk iets aan hebt zijn voldoende. Heel veel geld dat onder onderwijs wordt ingeboekt op de begroting gaat naar hele andere zaken. IK heb wel eens het idee dat ze bij mijn dochter op de basisschool heel veel tijd spenderen aan zaken die werkelijk niks met het overbrengen van kennis te maken hebben. Een 'vriendjes worden' groepje hier, een 'pesten mag niet' clubje daar. En dan lopen daar lui van buiten de school rond die de een of andere fopstudie 'sociaalogie' gedaan hebben waar de school een gedeelte van hun budget aan uitgeven. En vervolgens gaan ze klagen dat ze niet genoeg geld hebben voor leraren en verdwijnt er weer eens eentje. Is dat de 'progressie' en 'tolerantie' die we nodig hebben, Quid? Zijn al die fopstudies die opleiden tot uitkeringstrekker de investering die ons welvaart gaat brengen? Onderwijs is verworden tot een kreet in een D66 programma, volkomen leeg en betekenisloos. Net als de rest van die partij, maar dat terzijde.

Garret Weldon | 13-12-13 | 08:58

Er gaat wel genoeg geld naar onderwijs, alleen de verdeling klopt niet.
Ten eerste graaien de managers al een hoop weg en verder gaat een overgroot deel naar de bodemloze put van kanslozen en andere onwelwillende allochtonenscholen met extra rugzakken en budgetten.
Dan blijft er voor de kinderen die later het land echt draaiende moeten gaan houden te weinig over om ze goed op te leiden.

sinar2 | 13-12-13 | 08:57

@Ashtrey | 13-12-13 | 08:55
dh is reeds vetrokken.
Hij woont in Denemarken.

Ars Vivendi | 13-12-13 | 08:57

@Djong | 13-12-13 | 08:53
He, taalnazi: Een goed voorbeeld geven of een voorbeeld nemen aan?

steven paul | 13-12-13 | 08:55

Ben blei dat ik vroeger wel heb leren schreiven. Toen hat je noch gewoon onderweis en kreeg je als kint genoeg aandagt.
Waar is die teid begleven?

Itzamná | 13-12-13 | 08:55

@duitse herder 08:44
Ik word zo moe van jouw eeuwige geouwetyfushoer op NL. Donderstraal nou es een endt op volslagen lamlul dat je d'r bent.

Ashtrey | 13-12-13 | 08:55

Stand van het onderwijs zo belabberd als pisvee. Laten we het zo maar noemen.

Willem VanDer Decken | 13-12-13 | 08:54

Ik heb recentelijk lesstof gezien van vierde klas lagere school.
Welke fase of groep of module dat is moet je even aan Sharon Dijksma vragen, in ieder geval, bij ons was het vroeger vierde klas.
Kinderen leren dat de aarde snel opwarmt en dat dit vooral komt door de bio-industrie en dat mensen teveel autorijden.
Daardoor gaan alle lieve diertjes dood.
Krijgen ze proefwerk over, cijfer komt op hun rapport.

Dan beginnen ze dus na de lagere school al met een gigantische kennisachterstand. De weldenkenden onder ons halen die wel weer in, maar er zijn zat mensen die in die sektarische leugens blijven hangen.

Cuyahoga | 13-12-13 | 08:54

De jeugd heeft de toekomst en het huidige kabinet heeft besloten te bezuinigen op de toekomst. Dat wordt dus nog heel gezellig over een aantal jaar.

ilse | 13-12-13 | 08:54

Ik weet niet meer hoe vaak ik de juf van mijn zoon heb aangesproken op fouten die ik aantrof in de huiswerkopgaven die hij mee naar huis nam. Teken van de tijd.

Tietmier | 13-12-13 | 08:53

Wat hebben kleinere klassen (waar ik voor ben) nou weer te maken met alternatieve energievormen die ons onafhankelijk zullen maken van Russische en Arabische energieboeven (waar ik ook voor ben)?
Misschien moet GS zelf het goede voorbeeld nemen door alle taalfouten in deze panelen eens wat serieuzer aan te pakken.

Djong | 13-12-13 | 08:53

Is al jaren aan de gang. Kinderen leren tegenwoordig geen taal en rekenen.
Kinderen leren 'competenties'.
Kansloos.

Ars Vivendi | 13-12-13 | 08:52

Met iedere onderwijshervorming vanaf (in ieder geval) 1980 is het niveau iets verder gedaald.
Misschien zijn er nog twee hervormingen nodig: terug naar 1980 en daarna afschaffen van onderwijsministers die willen hervormen.

domheid regeert | 13-12-13 | 08:52

@ Reinaert 08:42

In Congo is zeker 1 miljard Euro hiervan "zoekgeraakt". En nog blijft het geld hiervoor tegen de dijken omhoogklotsen. Navrant detail: onze regionale omroep is onlangs een actie begonnen voor de voedselbanken in onze provincie want die kunnen de aanloop van nieuwe klanten niet meer aan. Snapt u het nog, nou ik allang niet meer...

eerstneukendanpraten | 13-12-13 | 08:50

Op zich spreekt dit voor het totaal privatiseren van het onderwijssysteem. De Overheid heeft tenslotte op onovertroffen wijze gedemonstreerd geen goed onderwijs te kunnen bieden.

Sardonicus | 13-12-13 | 08:50

@steven paul | 13-12-13 | 08:47
Zo niet, dan doe je namelijk een "pretstudie".

kapotte_stofzuiger | 13-12-13 | 08:49

@foto: Deze week 10-minuten gesprek gehad. Ik zou die lerares zo doen. Mijn vrouw zou haar ook doen trouwens. We waren behoorlijk afgeleid.

Call on the attacker | 13-12-13 | 08:48

Wederom een verhulde oproep om D66 te stemmen van Quid. Wil hij soms een plekje in de Kamer?

kleuterleider | 13-12-13 | 08:48

Het onderwijs is ook niet bedoeld om kennis op te doen. Je leert er politiek correct denken, in teamverband projectjes afwerken, je creatieve vaardigheden ontwikkelen en googlen/knippen/plakken. Over 30 jaar wordt iedereen dus gewoon ambtenaar.

steven paul | 13-12-13 | 08:47

"Geld dat direct in onderwijs geïnvesteerd wordt, is nooit weggegooid geld."
spreekt
"Misschien eens geld sturen naar jongeren die daadwerkelijk kansen hebben."
een beetje tegen.
Waarom geld besteden aan jongeren waarvan op jonge leeftijd al bekend is dat zij hun kansen elders zoeken (bij oude omaatjes, scooterhandel of sieraden verzamelen).

kapotte_stofzuiger | 13-12-13 | 08:45

Als straks die 4 miljard terugkomt van Griekenland dan moet er toch wel geld zijn voor ons eigen onderwijs? Of niet soms, Jan-Kees de Jager...

eerstneukendanpraten | 13-12-13 | 08:45

Dat is ook precies wat we nodig hebben. Als we straks beschikken over een leger half gesocialiseerde ongeletterden, hoeven we ze niet meer uit het buitenland te halen.
En dat we ze uit het buitenland halen, betekent dat we er hier een tekort aan hebben.
Kortom: marktwerking.

jemagookniksmeer | 13-12-13 | 08:45

Het idee dat iedereen gratis toegang tot onderwijs moet hebben werkt averechts. Per generatie gaat het niveau omlaag, maar iedereen vindt wel dat ie wat kan.

ZDEV | 13-12-13 | 08:45

Het ligt anders...
Mensen met brains, lef en doorzettingsvermogen verlaten sinds 2000 massaal Nederland.
De vraag wordt: wat blijft er over... wat komt er binnen.
Dit dus...

duitse herder | 13-12-13 | 08:44

Maar het budget voor *ontwikkelingssamenwerking* blijft gelukkig in stand!

Donker Afrika lacht, wij huilen. Mede mogelijk gemaakt door Rutte en Samsom.

Reinaert | 13-12-13 | 08:42

Laten we onderwijs liberaliseren en privatiseren, dat werkte bij zorg(verzekeraars), openbaar vervoer, energiebedrijven en woningcorporaties ook zo goed.

kapotte_stofzuiger | 13-12-13 | 08:42

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken