Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Welja. Fopstrafjes voor Haagse juwelierkillers

haagsejuwelierkillerssoep.jpgBeroof een juwelier. Knal de man dood, vlucht naar het buitenland, zeg tegen je ouders dat ze hun klep moeten houden, en als het je allemaal teveel wordt melden bij de politie en dan janken, janken en nog eens janken. HET WERKT! Ziya BORUKCU en Sandro GRIGOLIA, kutcrimineeltjes met een lange staat van dienst, hebben in hoger beroep fopstrafjes gekregen van 10 en 8 jaar. Wel hield het hof er rekening mee dat beide mannen pas 19 jaar waren toen zij de overval pleegden. Toen was hun emotionele, sociale en morele ontwikkeling „nog niet voltooid”. De overvallers betuigden spijt. En dat was oprecht, vindt het hof. Kortom: proefverlof tijdens het EK van 2016 en met de kerst van dat jaar zijn ze weer thuis. Harder kun je de nabestaanden niet in hun rug trappen. Bah. Update 19:20 uur: Reactie Politie Haaglanden: Wim Hoonhout, woordvoerder van de politie in Den Haag verwoordt het vonnis van het hof als teleurstellend. “Veel collega’s in Den Haag reageerden zeer teleurgesteld op de fors lagere opgelegde straffen. Slechts weinigen hier kunnen zich in de argumentatie van het hof vinden die leidde tot forse strafvermindering. Tien jaar en acht jaar cel voor een dodelijke roofoverval die de stad langdurig in haar greep hield en het leven van de weduwe en hun kinderen onherstelbaar beïnvloedde is naar het oordeel van menig straatagent niet uit te leggen.”

Reaguursels

Inloggen

En er dan als samenleving / regering in Noord / West Europa toch nog van staan te kijken dat er van die kansloze eikelbijtertjes als Breivik opstaan. Echt, hoe kweek je ze... Alleen de ingrediënten werkeloosheid, uitzichtloosheid en economische recessie ontbreken nog.... oh... wacht...*zucht*

Ketchupbadger | 04-12-13 | 21:43

En er dan als samenleving / regering in Noord / West Europa toch nog van staan te kijken dat er van die kansloze eikelbijtertjes als Breivik opstaan. Echt, hoe kweek je ze... Alleen de ingrediënten werkeloosheid, uitzichtloosheid en economische recessie ontbreken nog.... oh... wacht...*zucht*

Ketchupbadger | 04-12-13 | 21:42

Ach,

De politie ligt ook niet wakker van de schandalige verkeersboetes die totaal uit zijn verband zijn gerukt. Kortom laten ze zich vooral NIET bemoeien met straf en strafmaat en gewoon hun werk doen.

fvdl | 03-12-13 | 12:14

Jong geleerd, oud in de gevangenis, zo hoort het. Toch weer twee exoten. I rest my case.

Ozon | 03-12-13 | 11:01

Dit soort gedeformeerde magistraten ondergraven het draagvlak voor onze rechtsstaat.

Bena | 03-12-13 | 10:14

Nederland ... ROTLAND!!!

Een teleurgestelde nederlander.

PowPow | 03-12-13 | 07:22

Mensen die pas 19 zijn kunnen juist extra lang zitten, die hebben nog heel veel jaren te gaan! Ze snappen er niks van bij justitie.

* | 03-12-13 | 06:31

Mooi, dat Unesco archief.

michello | 03-12-13 | 01:29

Bij dit soort twee-hersencellige amoeben zal de "emotionele, sociale en morele ontwikkeling" zich nooit voltooien, want afkomstig van generaties-lange inteelt, incest en diepe armoede, kortom het is sociaal en genetisch wrakhout.
.
Opsluiten dat uitschot en de sleutel weggooien!

Brou Is Back | 03-12-13 | 00:23

Nog even en het plegen van een moord is op zichzelf al voldoende voor strafvermindering, want als je dat doet moet je wel zielig zijn.

Napolejong | 03-12-13 | 00:09

Excuus, hierboven is iets mis gegaan met de witregels.
Dus niet zo goed leesbaar, helaas.
Salut! Evocatus

Evocatus | 02-12-13 | 23:54

Speciaal voor Lord Sandwich
"... Toen de echtgenote geschreeuw hoorde is zij naar beneden gelopen. Onderaan de trap is zij oog in oog komen te staan met de medeverdachte, die op dat moment het vuurwapen in zijn hand had, waarna zij weer naar boven is gegaan. Omdat zij de man met het wapen niet weg heeft zien gaan, heeft zij enige tijd in de veronderstelling verkeerd dat de man nog in de juwelierszaak was. Zij is daarom boven gebleven en heeft haar echtgenoot niet kunnen bijstaan in de laatste momenten van zijn leven...

Beneden ligt je echtgenoot misschien te sterven, en je moet vrezen voor eigen leven. Zij heeft levenslang vrees ik.

"waaronder een geladen vuurwapen (voorzien van een geluidsdemper)" Met een geluidsdemper. God-betert-het, sakkerloot! Nee, dan ben je niet van plan om te schieten, helegaar, helendal, totaal niet. Hadden ze natuurlijk bij dat wapen geheel gratis erbij gekregen, wisten niet wat die rare tuut op dat pistool deed. Ach laat maar zitten zal wel ergens goed voor zijn, weet jij veel. Beetje onvolwassen, hè.

"Voorts neemt het hof in matigende zin de jeugdige leeftijd van de verdachte in aanmerking. Ten tijde van de overval was de verdachte 19 jaar oud. De emotionele, sociale, morele en intellectuele ontwikkeling van personen in die leeftijdscategorie is nog niet voltooid. Voorts bestaat op die leeftijd een gebrek aan normatief besef en ervaring. Deze onvolgroeidheid komt in de onderhavige zaak tot uitdrukking in de amateuristische, naïeve en zeer ondoordachte wijze waarop de verdachten de overval hebben voorbereid en gepleegd. Naar het oordeel van het hof moeten jonge mensen vanwege hun nog niet voltooide ontwikkeling strafrechtelijk gezien in het algemeen en ook in dit concrete geval anders worden beoordeeld dan verdachten die in hun ontwikkeling volgroeid zijn. Dit inzicht heeft recentelijk ook vorm gekregen in het zogenoemde wetsvoorstel adolescentenstrafrecht."

Ik dacht dat je op je 18e officieel volwassen was en dan mag je allerlei dingen doen zoals stemmen t.b.v. het regeren van het land om maar eens iets te noemen. Vroeger mocht je op je 18e in dienst voor je nummer, was je volwassen genoeg om je land te dienen, om aanvallers kapot te schieten.

Als je echter iemand omlegt per revolver dan ben je ineens ietsje minder volwassen. Je beschikt ook over een "verminderd normatief besef en ervaring". Als we eens bij onze 19-jarigen van de zwartkousen-kerk gaan kijken dan hebben die op die leeftijd al een keihard, duidelijk en doorleefd normbesef, denk ik. Dit maar even alleen als voorbeeld, om aan te tonen dat dit "verminderde normbesef" niet algemeen geldend is, naar mij dunkt. Volgens de rechters kennelijk wel.

Als je met een vuurwapen voorzien van een geluidsdemper een winkel binnenstapt om iemand te beroven en je doet dat op een knullige manier dan wordt je straf lager. Fijn!

Alle echte volwassen beroepscriminelen zullen zich ernstig gediscrimineerd voelen, want zij hebben misschien ook een moeilijke jeugd gehad en zijn ook nog niet helemaal volwassen geworden. Hier liggen gouden kansen!

Is er eigenlijk een zielknijper bij dit proces geweest, of hebben de rechters dit heelmaal zelf bedacht en zijn op de stoel van een psycholoog/psychiater gaan zitten? En nee, ik ga dat niet ook nog eens uitzoeken!

Overigens, Lord Sandwich, zal het mij de derrière oxyderen wat voor straffen in een ander land worden opgelegd. Ben in het geheel niet geïnteresseerd hoeveel en hoe lang men dergelijk tuig elders opsluit. We zijn hier in Nederland en hier spreken we volgens ons recht! Hoewel spreken hier meer op gewauwel lijkt.
Salut! Evocatus

Evocatus | 02-12-13 | 23:51

SH, ik denkt dat wanneer je een steen tegen een koets gooit je aardig dicht bij de 25 jaar komt.

Drs. D. | 02-12-13 | 23:51

Wat moet je in hemelsnaam doen in dit land om 25 jaar vast te zitten? Moord is niet voldoende, driedubbele moord en verkrachting geeft misschien 12-13 jaar. De enige manier om 25 jaar cel te krijgen lijkt me om die periode gewoon geen belasting te betalen.

SH- | 02-12-13 | 22:14

Het houdt niet op, niet vanzelf (...)
-
Het is een kwestie van tijd totdat een ondernemer het recht/heft in eigen hand neemt en de daders najaagt tot ver in het hiernamaals.
-
Als ik die ondernemer ben zullen ze wel aan de hand van dit reaguursel beslissen dat het moord met voorbedachte rade is en mij wel levenslang geven.
-
Mooi, dan kan ik gelijk die shit die voor drie jaar vast zit de wereld uit helpen.

Openbaar Mysterie | 02-12-13 | 22:04

Misschien moeten ze al die rechters maar ontslaan en gewoon een jury van 10 willekeurige mensen, die hebben er meer verstand van. En als je bewezen iemand anders dood maakt is alleen de hoogste straf gerechtvaardigd, want je bent langer dood dan dat je leeft.

mister xxx | 02-12-13 | 21:47

Het leven van een vermoorde is per definitie meer waard dan het leven van de moordenaar.

Dat betekent dat moordenaars gewoon moeten worden opgehangen. Omdat men zich nog wel eens kan vergissen lijkt me levenslang wel het minste, uiteraard zonder kans op vervroegde invrijheidstelling, plus ook nog eens werken voor de kosten waarmee je de maatschappij opzadelt. Werken, dat tuig? Haha.

Raar land, waarin we het leven van een moordenaar hoger waarderen dan dat van een vermoorde.
In feite zet dit vonnis aan tot het doodvermoorden van anderen. Als je er met 6 jaar of korter mee wegkomt, ach. Kun je altijd proberen. Pakkans is nou ook weer niet zo bar groot. Lekker janken bij de rechter en die sul van een rechter trapt er nog in ook. Wat zo'n dader allemaal voelt of hoezeer hij ook spijt betuigt is volmaakt irrelevant. De daad is de daad. Ja meneer, u heeft iemand van het leven beroofd. Dat betekent voor u einde oefening.

Moet daar een link bij of zo?

Itzamná | 02-12-13 | 21:42

@richieyeah | 02-12-13 | 20:54 |
Als PVV mij kan garanderen dat ze concreet de jaren 70/80 hippie-flippie-wetgeving eens aanpakt/aanpast, dan krijgt ze mij stem.
-
Aan louter spierballentaal en borreltafelgelul hebben we niets.

Ahasveros | 02-12-13 | 21:29

Iedere samenleving krijgt wat het verdient, dit is jullie eigen schuld. Vooral weer thuis blijven bij volgende volksraadplegingen. Pvv stemmen mensen....

richieyeah | 02-12-13 | 20:54

Mooie veelzeggende reactie van die woordvoerder van de politie. Die kunnen ook niet meer dan dat tuig proberen op te pakken. Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor hen een klap in het gezicht is als een rechter met dit soort 'straffen' aankomt.

h28 | 02-12-13 | 20:33

wat een blamage voor het Hof Den Haag!
softe wijven.

jodidor | 02-12-13 | 20:17

-weggejorist-

El Toro | 02-12-13 | 19:26

@Lord Sandwich. Wij begrijpen niet wat er speelt, want geen rechten gestudeerd.
Er is een man doodgeschoten die zijn beroep aan het uitoefenen was door een stel minkukels die het nodig vonden hem te beroven. Mèt een geladen pistool. Hoe duidelijk wil je het hebben?! Uit de maatschappij met deze gasten; over een aantal jaar doen ze het zo weer. Dit soort heeft geen scrupules of mededogen.

Maria.1 | 02-12-13 | 19:03

KUTMAROK-- Oh wacht... Nevermind...

*mompelt iets over D66-rechters*

Seth | 02-12-13 | 18:47

Dat spijt betuigen daar krijg ik helemaal jeuk van.
Wat heeft dat er nou mee te maken!

Rimpeldoos | 02-12-13 | 18:43

Toen was hun emotionele, sociale en morele ontwikkeling „nog niet voltooid”.
-
Vreemd genoeg wel oud genoeg om te stemmen...

Draaikolk | 02-12-13 | 18:39

Een kunstwerk is blijkbaar meer waard dan een mensenleven.
nos.nl/artikel/576890-eis-18-jaar-cel-...
De Nederlandse rechtspraak is totaal de weg kwijt. Dit is daar weer zo'n overduidelijk bewijs van.

PAS!ON | 02-12-13 | 18:34

Mijn rechtsgevoel was al behoorlijk gekneusd door kopschoppers en ander tuig dat er met een veel te lichte straf van af komt, maar nu is dat volstrekt aan baggels. Ik weet het nu zeker ik stem volgende keer PVV. Ik hoop dat die partij eens gaat zorgen voor gerechte straffen. Onze huidige politici dragen met hun regelgeving er enkel toe bij dat criminelen in dit land volkomen vrij spel hebben. Dat moet welhaast veroorzaakt worden door de criminele achtergrond dan wel betrokkenheid van onze politici in het criminele milieu. Hetzelfde geldt natuurlijk voor onze rechters. Te gemakkelijk wordt de D66 achtergrond als reden voor de te lage straffen aangevoerd. Er moet meer achter zitten.

langsdekant | 02-12-13 | 18:30

Wat een ***** land '-.-

Officially dis guy | 02-12-13 | 18:24

-weggejorist en opgerot-

Hugues de Payns | 02-12-13 | 17:41

Die rechter zal maar eens opgezocht worden door een paar emotioneel, sociaal en moreel laag ontwikkelde jochies. Ik denk dat hij dan toch echt ander zal oordelen, anders heeft die man zelf een lage emotionele, sociale en morele ontwikkeling genoten.

Ooit was ik echt trots Nederlander te zijn, maar dat begint met de dag te vervagen. Mijn paspoort gaat binnenkort nog in de uitverkoop.

SinEstilo | 02-12-13 | 17:14

Forza | 02-12-13 | 13:44 | + 2 -

Vind ik persoonlijk onzin. Ook de niet-schutter was vooraf betrokken bij het plan. heeft zelf een pistool meegenomen en deze op de juwelier gericht. Dat hij dan toevallig niet degene is die heeft geschoten.. Wat mij betreft: pech gehad. Dan zul je moeten boeten voor wat je maatje heeft gedaan.

Dit zijn juist al die excuusjes waardoor ik zo walg van Nederlandse rechters. "Oh, maar hij heeft niet de fatale klap gegeven", "Oh, maar hij heeft maar één schot gelost." Allemaal onzin. Je bent er helemaal bij geweest, dus boet je helemaal voor de gevolgen die uit de daad voortvloeien. Had ie maar niet mee moeten gaan..

Hoeftniet | 02-12-13 | 16:24

Nog een kleine maand en dan kunnen we onze Europese vrinden uit Bulgarije en Roemenië verwelkomen. En in Kiev zijn ze momenteel aan het knokken om ook binnenkort hun gang naar het Westen (lees: lalala geld en lollige justitie) te kunnen maken *googelen op rolluiken gaat*.

Ornoisliefde | 02-12-13 | 15:57

Uiteindelijk bestond deze idioterie in de U.K ook. Tot een inbreker het kunstje flikte om het te doen bij elite. De Sir sloeg en schoot gewoon terug. met een dode dader. Het resultaat was schokkend. Wetgeving werd veranderd. De straf op inbraak, en het recht op verdediging, met ALLE middelen. Zij, daar, zijn ook goed, maar niet als bij ons knettergek. Gewoon gek wel, wat heel iets anders is.

biltong | 02-12-13 | 15:45
-weggejorist-
Hanz Ziezo | 02-12-13 | 15:44

WEER een flinke klap in de gezichten van de nabestaanden en lagere rechter.

sodeja | 02-12-13 | 15:35

volle straf en geen goed gedrag vrijlating of wel de volle tijd zitten en daarna... enkeltje thuisland zonder terugkeermogelijkheid

coolgen | 02-12-13 | 15:30

En het trieste is dat mevrouw van die meneer ze nog in "bescherming"nam,geen volkswoede verzocht ze,hopen op de rechtsstaat,tja......

Djenghiz_ken_net | 02-12-13 | 15:24

@De Badtegelzetter | 02-12-13 | 14:57
Dit land mist een stukje beschaving: de doodstraf, kan heel netjes en goedkoop met een guillotine.

Tukker69 | 02-12-13 | 15:23

Lijkt soms wel of de rechters bang zijn voor de snel getrokken racismekaart als ze te hoge straffen geven voor medelanders.

RugOp81 | 02-12-13 | 15:10

Iemand doodschieten 10 jaar cel... Ja, is natuurlijk ook niet ongeveer het ergste wat je iemand kan aandoen ofzo.

reinaarden | 02-12-13 | 15:05

@Lord Sandwich | 02-12-13 | 13:46 |
Het gaat imho uit wetten die in de hippie-tijd zijn gemaakt.
In die dagen werden armoede, een 'ongelukkige jeugd' en wanhoop gezien als de hoofdoorzaken van crimineel gedrag.
Maw: keiharde criminelen werden opeens 'ook een beetje slachtoffer'!
-
Tegenwoordig zien we meer oorzaken: afgunst, jaloezie haat en pure hebzucht. Hier hebben de hippiewetten echter geen antwoord op.
-
De bloemenkinderen die in '68 met vuur en zwaard tegen het toenmalige establishment ageerden, gedragen zich (nu zij de macht hebben) exact hetzelfde als degenen die zij ooit eens bestreden: Behoudend, arrogant, elitair en regentesk.
De burger zit intussen opgezadeld met wetten die volkomen achterhaald zijn en totaal niet meer voldoen aan de eisen van dit 3e millennium.
-
Change? YES!
Omdat het (weer eens) moet...

Ahasveros | 02-12-13 | 15:00

En dat te beseffen dat wij belastingbetalers ook nog eens voor hun onderdak, eten en 'verzorging' in het cachot betalen...

De Badtegelzetter | 02-12-13 | 14:57

D66 verbieden lijkt mij stap 1 tegen zulke debiel lage straffen.

Vrije Nator | 02-12-13 | 14:43

Nu is de emotionele, sociale en morele SCHADE van de nabestaanden van het slachtoffer de rest van hun leven nog niet voltooid...

Dit geloof je toch gewoon niet? Die rechter is totaal de weg kwijt!

Di Arroganti | 02-12-13 | 14:41

10 en 8 jaar is best wel lang wanneer je jong bent. Wat betreft de kans op recidivisme geloof ik niet dat het uitmaakt of iemand 10 of 20 jaar zit. Of het moet zijn dat ie na 20 jaar zo kansloos is dat het wel een crimineel moet worden. Wanneer het psychopaten zijn moeten ze levenslang opgesloten worden of kostenbesparend de doodstraf invoeren. 20 jaar eisen op basis van emotie en vergeldingsdrang lijkt me ook geen juiste zaak. Maar wanneer ik elders lees dat ze gewoon respectloos in de rechtzaal zaten te dollen denk je toch weer eerder aan die kostenbesparende oplossing.

Premier Trutte | 02-12-13 | 14:25

@kaan je moet het ze ook niet te moeilijk maken. De politie lost nog geen 2% op van de misdaden, ga jij ongelovelijk fout parkeren dan is dat een kat in het bakkie voor de politie, die ze met beide handen aanpakken.

Rest In Privacy | 02-12-13 | 14:15

Laat ik maar niets zeggen. Anders krijg ik het met Joris aan de stok.....

Stennis | 02-12-13 | 14:12

Kaan78 | 02-12-13 | 13:54 | + 0 -

Met zo'n redenatie zou je in het geval van door oranje/rood rijden je moeten laten aanrijden als straf, want dat is het risico wat je anderen aandoet. No thanks.

Forza | 02-12-13 | 14:03

Probeer maar eens in een woonwijk gedeeltelijk op de stoep te parkeren en gedeeltelijk op de rijbaan. Of door oranje rijden terwijl politie achter je rijdt. Binnen no time krijg je een bon.

Want verkeersveiligheid krijgt top prioriteit.

Iemand van het leven beroven wordt heel licht over gedaan. Ik ben niet tegen de doodstraf. Als je iemand het leven (aantoonbaar bijvoorbeeld videobeelden) berooft, mag als goedmaker ook de dader van het leven berooft worden. Wat is daar onethisch aan? Je moet gewoon met je gore vingers van het leven van anderen afblijven!

Kaan78 | 02-12-13 | 13:54

@Ahasveros

Dat is inderdaad een heel belangrijk gevaar dat rechters altijd in hun achterhoofd moeten houden. Zo zullen rechters vaak extra motiveren als ze dat maatschappelijk wenselijk achten, ongeacht wat moet van 358/359 Sv.

Maar hoe eerlijk is het om je oordeel te blijven baseren op rechters uit de hippietijd, terwijl dat totaal niet representatief is voor de huidige stand van zaken? Als je er in beginsel al van uit gaat dat rechters onbegrijpelijke uitspraken doen dan hebben ze toch ook geen enkele kans om jou er van te overtuigen dat dit een redelijke uitspraak is?

Lord Sandwich | 02-12-13 | 13:46

Het is doodslag dus de maximale straf is sowieso maar 15 jaar. Met enkele verzachtende omstandigheden zit je dan al gauw op een straf van 12 jaar. Voor de schutter is de 10 jaar wellicht aan de korte kant. De 8 jaar straf voor de medepleger vind ik wel te verdedigen; het was immers niet zijn keus om de moord te begaan.

Forza | 02-12-13 | 13:44

@Lord Sandwich | 02-12-13 | 13:08 |
Wellicht dat u hier iets mee kunt:
-
"En zo stimuleert onze wereldvreemde, mutsige, slappe en in haar beschaving te ver doorgeschoten rechterlijke macht een verschijnsel dat ze zelf zo verafschuwt en veroordeelt:
Eigenrichting."
(bron: Peter Emile | 02-12-13 | 13:04 |)

Ahasveros | 02-12-13 | 13:38

Het OM zal toch wel in cassatie gaan?

priwax | 02-12-13 | 13:37

@Josefus

Havanna aan de Waal is het zeker, praktisch niet aan te ontkomen helaas. Maar ik zie niet echt in hoe die zaak nou 'links' is. Ach, de A-G heeft geadviseerd om de zaak over te doen, dus misschien wordt de nieuwe uitspraak wel 'rechtser'.

Waar ik me goed aan irriteer is dat mensen nog altijd hun oordeel over de rechtspraak baseren op de strafrechters uit de jaren 60-70, misschien zelfs nog 80. Dat waren inderdaad de meest debiele 'straffen', taakstraffen en weet ik het om mensen maar uit de gevangenis te houden. Maar dat is gewoon niet meer de huidige stand van zaken!

Lord Sandwich | 02-12-13 | 13:36

realiteitswaanzin | 02-12-13 | 13:27
Neuh. Als iemand die twee kakkerlakken opruimt mag die van mij nog lang en gelukkig leven.

Artula | 02-12-13 | 13:33

Hoe simplistisch ook, als je een leven neemt van iemand dien je te betalen met je leven.

realiteitswaanzin | 02-12-13 | 13:27

"@Josefus Ik ben lid van de VVD, en ik doe inderdaad een rechtenstudie. Half goed dus.
Mijn toon in dat eerste bericht was inderdaad niet erg fatsoenlijk. Maar ach, laat ik ook eens stelling nemen. Dat doet de rest van de reaguurders hier ook."
@Lord Sandwich | 02-12-13 | 13:13 | + -1 -
U bent dus zeer links. Had ik het bij het rechte eind.

Josefus | 02-12-13 | 13:24

Rechters zouden gewoon gekozen moeten worden, net als in de VS. Op die manier voorkom je dat figuren die dit soort wereldvreemde uitspraken doen lang kunnen blijven zitten.

rode peper | 02-12-13 | 13:23

"Ik woon in het centrum van Nijmegen, studentenkamertje, niet bepaald de grachtengordel. De 'Nijmeegse Scooterzaak" vond op zo'n 20m van mijn voordeur plaats, dus onzichtbaar is het niet. Ik denk eigenlijk dat ik veel vaker criminelen zie dan u. Gaat u wel eens naar de rechtbank? Op bezoek in de gevangenis geweest? Monopoly telt niet! TBS kliniek? of is het allemaal van de tv, krant en Geenstijl? Volgens mij bent u juist degene die een oordeel velt zonder te weten waar hij het over heeft."
@Lord Sandwich | 02-12-13 | 13:08 | + 0 -
U woont in Havana aan de Waal. De Nijmeegse scooterzaak is nu juist een mooi voorbeeld van linkse moordadigheid. Criminelen zien Nederlanders genoeg. Daarvoor hoef je alleen maar een stap buiten de deur te doen, of de tv aan te zetten. Blijkbaar vindt u gevangenen heel zielig. Ga maar eens kijken in de gevangenis hoe zwaar ze het hebben. Het "klootjesvolk" weet helemaal niet waar ze het over heeft.
Wederom geeft u blijk zich ver verheven te voelen boven "het volk".
Mensen zoals U zouden de laatsten moeten zijn, om recht te spreken.

Josefus | 02-12-13 | 13:22

@Tjemig | 02-12-13 | 13:15
Dat hele straffen is inderdaad mosterd na de maaltijd. Laten we er maar helemaal van afstappen.

Zucht.

Achenwee | 02-12-13 | 13:17

-weggejorist-

historyjunk | 02-12-13 | 13:16

<D66Modus> Wat een negatieve beeldvorming toch weer hier. Welke straf je ook oplegt, het gedode slachtoffer krijg je er toch niet meer terug.</D66Modus>

Tjemig | 02-12-13 | 13:15

@Josefus Ik ben lid van de VVD, en ik doe inderdaad een rechtenstudie. Half goed dus.

Mijn toon in dat eerste bericht was inderdaad niet erg fatsoenlijk. Maar ach, laat ik ook eens stelling nemen. Dat doet de rest van de reaguurders hier ook.

Lord Sandwich | 02-12-13 | 13:13

On-voor-stel-baar dit.
Het kan toch niet waar zijn dat dit soort onmensen op hun 26 ste weer vrolijk door mogen gaan met vrij leven? Minstens 20 jaar je zonden overdenken in een kleine ruimte zou ik zeggen.

Raar landje zijn we met z'n allen toch.

Achenwee | 02-12-13 | 13:13

@ Peter Emile | 02-12-13 | 13:04
Ben ik volkomen met je eens. En ik zou zoveel geduld hebben dat ik behalve de daders ook de rechters die mij zo enorm de middelvinger gaven in mijn verlies, zou leren wat zij, schouderophalend over de dood van een ander, aan morele schuld hadden opgedaan.

eastender | 02-12-13 | 13:11

waar is de gerechtigheid .............

rukkieduck | 02-12-13 | 13:09

@Ahasveros

Ik woon in het centrum van Nijmegen, studentenkamertje, niet bepaald de grachtengordel. De 'Nijmeegse Scooterzaak" vond op zo'n 20m van mijn voordeur plaats, dus onzichtbaar is het niet. Ik denk eigenlijk dat ik veel vaker criminelen zie dan u. Gaat u wel eens naar de rechtbank? Op bezoek in de gevangenis geweest? Monopoly telt niet! TBS kliniek? of is het allemaal van de tv, krant en Geenstijl? Volgens mij bent u juist degene die een oordeel velt zonder te weten waar hij het over heeft.

Lord Sandwich | 02-12-13 | 13:08

"Och guttegut, is het klootjesvolk weer eens over de zeik? Moet ik me nu echt weer opwinden omdat de Nederlandse rechters zo 'soft' zijn of andere dergelijke achterhaalde drogredenen? Gaat u voor straf maar de hele uitspraak lezen, voordat u weer uw mond opentrekt."
@Lord Sandwich | 02-12-13 | 10:58 | + -63 -
Weer een prachtig voorbeeld van een linkse elitair die een pesthekel heeft aan het "klootjesvolk".
U voelt zich zo ver verheven boven de rest. En dan dat sarcastische toontje, och guttegut.
Linkse mensen luisteren niet naar "het volk", zij dicteren wat "het volk" moet vinden.
Want niet de bevolking van een land bepaald wat die vindt. Nee elitairen bepalen dat. Het volk loopt eigenlijk alleen maar in de weg.
Vandaar dat massamoord nooit zo ver weg staat van linkse overheersing.
Blijkbaar is de doodstraf wel goed genoeg, voor mensen die zich niet aan de linkse doctrines houden.
Niet meegaan in de socialistische droom is blijkbaar een hele erge misdaad.
In tegenstelling tot het vermoorden van iemand die zichzelf probeert te verdedigen.
Laat me raden: U bent van linkse signatuur, en doet iets in "de rechten".

Josefus | 02-12-13 | 13:08

In hoger beroep is dit, daar zitten die meejankende foprechters ook. Heeft dat aartsluie fop parlement van ons dat wetsontwerp tegen de vanzelfsprekende eenderde strafvermindering al rond?
Geen wonder dat de hele wereld hier komt roven en moorden, dat zal toch overal bekend zijn dat hier politie en justitie nog geen deuk in een pakje boter kunnen slaan en nog harder over de bevolking heen zeiken dan de gemiddelde criminele ellendeling.

eastender | 02-12-13 | 13:05

Ik ben netjes, en vervolgens politiek correct opgevoed.
Ik ben zo'n muts die zich altijd aan de wet houdt.
Nooit door rood rijden.
Nooit voor mijn beurt gaan.
Netjes mijn belasting betalen.
Mijn oude buurvrouw helpen met haar boodschappen.
Nooit afval op straat gooien.
's Winters de stoep sneeuwvrij maken.
Nooit fietsen zonder licht in het donker.
Lege flessen en potten netjes in de glasbak.
Oud papier in de papierbak.
Vuilniszak nooit te vroeg op straat.
En ga zo maar door.
Ondanks de proleten en allochtonen om me heen die zich van al die burgerlijke netheid geen zak aantrekken.

Maar godverdomme; als ik de partner was van een doodgeschoten middenstander, en de allochtone barbaren die mijn geliefde hadden doodgeschoten zouden er met een paar jaartjes vanaf komen door de mutsigheid van een of andere rechter, zou ik, linksom of rechtsom, een gun aanschaffen en die klootzakken zodra ze vrij komen, stuk voor stuk voor hun lelijke, domme koppen schieten.
Rechtsstaat of niet.

En die paar jaartjes die ik daarvoor zou moeten brommen, nam ik dan voor lief. Maar dan tenminste in het besef dat gerechtigheid is geschied.

En zo stimuleert onze wereldvreemde, mutsige, slappe en in haar beschaving te ver doorgeschoten rechterlijke macht een verschijnsel dat ze zelf zo verafschuwt en veroordeelt:
Eigenrichting.

Peter Emile | 02-12-13 | 13:04

Veel rechters leven compl;eet buiten de werkelijkheid en kijken alleen maar naar de wet zo lijkt het. Vooral de strafverminderingskansen worden volop gebruikt. De gedupeerden hebben in NL het nakijken. Zo triest (die straftoekenning).

Iwmac | 02-12-13 | 13:01

Rechters zouden niet op de stoel van psychologen moeten gaan zitten.
sociaal-emotionele ontwikkeling is niet iets dat je kunt voltooien. Het gaat niet om een vooraf bepaalde doelstelling (van moreel verantwoord en aangepast handelen).
iedereen ontwikkelt zich sociaal-emotioneel op zijn eigen manier, samenhangend met aanleg en omstandigheden.
deze heren hebben zich op zo'n manier ontwikkeld dat ze het kennelijk acceptabel vonden om een juwelier te overvallen en dus dood te schieten.
als iemand zich zo heeft ontwikkeld, kun je dat hoogstens nog een klein beetje bijsturen, maar geheel herprogrammeren lijkt me onzin.
conclusie lijkt me gewoon dat de heren een gevaar voor de samenleving zijn, en daarom de samenleving tegen hen beschermt dient te worden.

zeeman73 | 02-12-13 | 12:55

Ach, je kon de klok er op gelijk zetten toch?
Hoewel t schoftelijk blijft dat besluit.

Ik had er in ieder geval geen idee gehad dat ze langdurig opgesloten zouden worden.

En straks met de moordenaars van Richard Nieuwenhuizen gaat het zelfde gebeuren... Let maar op..

Man man man

dani7902 | 02-12-13 | 12:54

Wel apart is dat "Bij de rechtbank kregen zij respectievelijk 13, 11 en 5 jaar celstraf." nu door het hof veranderd is in resp. 10, 8 en 0 jaar. Zaten die 3 rechters van de meervoudige kamer van de rechtbank er zo ver naast dan? Tja, of zijn ze bij het gerechtshof misschien iets wereldvreemder....

vmbo-plutser | 02-12-13 | 12:53

@Chiefmate

Goed gevonden, haha!
Het bedoelde effect is natuurlijk niet dat de straffen hoger worden, maar dat ze redelijker lijken, of dat u begrijpt waar de rechter vandaan komt. En als u het nou echt oneens bent, heeft u in ieder geval een (hopelijk) beter argument dan die verouderde 'softe rechters' reden.

@Veel Vaak
Wat een onzin. De rechter moet al behoorlijk wat motiveren door 358 en 359 Sv.

Lord Sandwich | 02-12-13 | 12:53

En weer een klap in het gezicht van de nabestaanden. De rechterlijke macht in Nederland is er voor de daders. Ze wil criminelen niet straffen maar het liefst iedereen zo snel mogelijk zonder straf of met een zo klein mogelijke straf laten wegkomen met hun daden.

The real McCoy | 02-12-13 | 12:51

Hoe kan je normale eigenschappen ontwikkelen als je fulltime crimineel bent vanaf je vroege jeugd tot heden.
Kut rechter met zijn kut excuus. Waarom waarom waarom.

Veel Vaak | 02-12-13 | 12:50

Rechters zijn onaantastbaar en derhalve arrogant.
Ik vind dat de rechter voortaan persoonlijk aan de nabestaande moet motiveren waarom hij vind wat hij vind.
Niet strikt juridisch brallen maar gewoon uitleggen waarom je zo slappe straf voldoende vind. Dat kan geen rechter zolang de macht bij de rechters blijft liggen om maar wat te doen en te blijven geloven in de mens.
Ik schreeuw uit alle macht "VIEZE LAFFE HONDEN NOG ERGER DAN EEN DADER ZELF IS DE RECHTER DIE DE DAAD RECHTPRAAT"

Veel Vaak | 02-12-13 | 12:46

@Lord Sandwich | 02-12-13 | 10:58 |
Niet alleen het klootjesvolk maar ook de nabestaanden van de juwelier denken er zo over.
-
Maar goed, vanuit uw veilige grachtengordelhuis is dit allemaal één boze 'ver-van-mijn-bed-show', toch? Overvallen en doodgeschoten worden, zal u NIET overkomen.
-
Maw: wat u niet ziet, bestaat ook niet.

Ahasveros | 02-12-13 | 12:43

@Cuyahoga 11:36: Klopt, en die rechters weten dat ook. Zij kunnen echter niet op basis van vermoedens veroordelen, er is bewijs nodig. Iemand hier schreef dat rechters geen gevoel voor rechtvaardigheid hebben en slechts kil de regels toepassen, en dat is ook zo. En dat is maar goed ook. De alternatieven geven misschien wel een beter rechtsgevoel... totdat jij zelf ten onrechte beschuldigd wordt.

Rechtspraak en rechtvaardigheid zijn niet hetzelfde, en iedereen inclusief de wetgevers en rechters onderkent dat. Ons recht is een zwakke poging om rechtvaardig te zijn, en faalt in dit geval omdat wij een sterke, haast absolute bescherming voor onschuldigen hebben ingebouwd: onschuldig totdat het tegendeel is bewezen. En dat is maar goed ook.

Muxje | 02-12-13 | 12:41

Honkbalknuppeltje in de paraplubak zet.

McSnor | 02-12-13 | 12:40

Ik stel voor dat ze hun emotionele, sociale en morele ontwikkeling na hun "straf" verder in het land van herkomst gaan voltooien, zodat het fijne constructieve burgers van dat land kunnen worden.

Bigi Bana Boy | 02-12-13 | 12:36

-weggejorist-

Old_Spice | 02-12-13 | 12:35

Kom op laat nog een paar van die keienkoppen komen uit 't Oostblok plek zat hier en er valt genoeg buit te maken. Want wij nemen u spullen van u af, de verzekering betaalt uit en zo is iedereen blij. Wat mag je doen als er zo'n doorgeslagen keienkop bij je in de kamer staat in het holst van de nacht? Helemaal niks netjes je spullen afgeven je verhaaltje doen bij de politie en dan moet je heel snel je bek dicht houden.

pinkelotje | 02-12-13 | 12:26

-weggejorist-

(c)ZWITSUL | 02-12-13 | 12:25

Hans Hillen l 02-12-13 l 12:12
Persoonlijk ben ik het er ook niet mee eens. Zoals de rechter in het lied over de moord te Raamsdonk zegt:
Gij hebt gemeurd,
Dus zult gij hangen aan het keurd
Jammer genoeg denken onze rechters er tegenwoordig anders over....

Polletje Piekhaar | 02-12-13 | 12:24

"Ook na het lezen van de hele uitspraak blijven het maar 8 en 10 jaar......"
@Chiefmate | 02-12-13 | 12:20 | + 0 -
Briljant! :)

Josefus | 02-12-13 | 12:23

Och guttegut, is het klootjesvolk weer eens over de zeik? Moet ik me nu echt weer opwinden omdat de Nederlandse rechters zo 'soft' zijn of andere dergelijke achterhaalde drogredenen? Gaat u voor straf maar de hele uitspraak lezen, voordat u weer uw mond opentrekt.
Lord Sandwich | 02-12-13 | 10:58 | + -56 -

Ook na het lezen van de hele uitspraak blijven het maar 8 en 10 jaar......

Chiefmate | 02-12-13 | 12:20

Ik ben al jaren met een exit-strategie bezig. Met pijn in hart weg uit Nederland, toekomstig vrijstaat voor allochtone criminelen. De grens wordt al decennia lang overschreden..
louis9608 | 02-12-13 | 10:57 | + 20 -

5 Jaar geleden ben ik vertrokken uit NL. Die pijn in het hart verdween zeer rap. Omdat je ziet dat het ook anders kan en omdat je jezelf suf lacht over dat gesukkel in NL. NEVER back again!!!

Chiefmate | 02-12-13 | 12:18

simpelman | 02-12-13 | 11:52

"Pas 19 jaar" maar wel het lef en de kennis hebben om wapens te kopen en ze te gebruiken. Ik zou als oudere jongere geen idee hebben waar ik dat moest kopen en of ik er geld voor heb vraag ik me ook af. Gebruiken tegen een hardwerkende ondernemer zou niet eens in me opkomen.

doskabouter | 02-12-13 | 12:16

Klasse justitie is ook dat de lagere klasse lagere straffen krijgen.
Hogere klassen krijgen meestal ook minder want goede top advocaat.
En jan modaal is gewoon jan lul, prooi in de ogen van zoveel die niks ophebben met een rechtstaat.

De standaard crimineel wordt al gestraft door gewoon te leven want dat is ook niet makkelijk als je niet wil werken voor je geld. Idem wat je omgeving of famillie ook doet.
Is iets met een circel die nooit doorbroken wordt geloof ik.
Hier in NL wil iedereen dat er maximale straf wordt uitgedeeld.

Maztadont | 02-12-13 | 12:13

@Polletje Piekhaar | 02-12-13 | 12:10 | + 0 -
Het feit dat ons brein pas op 24-jarige leeftijd voltooid is, zegt niets over de straffen die iemand zou moeten krijgen na moord.

Hans Hillen | 02-12-13 | 12:12

Ik word met de dag rechtser.

van Nazareth | 02-12-13 | 12:12

Wat een land. Lekker afschrikwekkend. Nou komen alle criminelen hier.

Brabant hier | 02-12-13 | 12:12

@Claudia M. | 02-12-13 | 11:59 | + 1 -
Ik denk dat ze pas echt spijt hebben als ze zo zwaar gestraft worden dat ze bereid zijn te willen ruilen met het slachtoffer!

Flightless bird | 02-12-13 | 12:12

Rechter heeft zichzelf overtuigd dat ze in de bak volwassen criminelen worden. Hij wil gewoon werk in de toekomst.

Veel Vaak | 02-12-13 | 12:12

Onze eminente neuroloog Dick Swaab stelt in zijn boek "Wij zijn ons brein" ook dat ons brein pas op 24 jarige leeftijd voltooid is en dat daarom tot die leeftijd het jeugdrecht zou moeten gelden. Dus volgens hem hebben deze rechters gelijk, wat de goegemeente daar verder ook van mag vinden. Jammer,maar helaas.......

Polletje Piekhaar | 02-12-13 | 12:10

Wraak van de familie zal zout of zuur zijn of beide. Ik zeg doen maar wel langzaam.

Veel Vaak | 02-12-13 | 12:08

CornholioNL | 02-12-13 | 12:03 |
De NSB-knop zit er wel, maar het loket is nooit bezet.

milky bar | 02-12-13 | 12:08

"Toen was hun emotionele, sociale en morele ontwikkeling nog niet voltooid”.

Maar toen was hun criminele ontwikkeling allang voltooid.

Het is maar, waar je als rechterlijke muts voor kiest.

Peter Emile | 02-12-13 | 12:07

@Jonkheer Wittewaal

Oh, u moet niet verwachten dat er iets in zou staan dat opeens vrijspraak voor alle verdachten zou opleveren. Dat is natuurlijk onzin. Maar het gaat er dat je een totaalbeeld krijgt, in tegenstelling tot de korte snippertjes informatie die je hier leest.

Lord Sandwich | 02-12-13 | 12:06

@doskabouter
Inderdaad. Geld gaat voor recht.
Als ik met mijn scheurijzer binnen de bebouwde kom met 160 km/u iemand doodrij, terwijl ik op datzelfde moment geflitst word, ga ik vrijuit voor dat doodrijden want "ik was het niet, dat was iemand anders die achter het stuur zat!" Maar ik mag wel betalen voor die 160 km/u want mijn auto. Vind ik een beetje krom.
Mijn rijbewijs overigens zullen ze niet in beslag nemen want "ik was het niet, dat was iemand anders die achter het stuur zat!"
Kortom, het heeft er inderdaad alle schijn van dat justitie het vooral op onze centen gemunt heeft. Anders kan ik dit niet verklaren.

VanBukkem | 02-12-13 | 12:05

Het is tamelijk simpel. Je stopt kogels in je gun geen losse flodders. Als je geen kogels wilt gebruiken moet je ze er niet indoen. Maar dat doen deze helden niet want ze gaan voor resultaat en wensen niet tegen gehouden te worden.

Veel Vaak | 02-12-13 | 12:05

Juweliers-familie , zwaai eens naar de moordenaars van jullie pappie ....

ewout56593235 | 02-12-13 | 12:05

Zoveel is dus een mensenleven waard. Het is NIET-TE-GELOVEN.

Masturwasbeert | 02-12-13 | 12:05

@ Hetiswat | 02-12-13 | 11:52
Inderdaad, maar het zou nog veel fijner zijn als die rechter een rechtvaardig vonnis uitsprak.

Lewis | 02-12-13 | 12:04

Op deze wijze zullen we steeds meer eigenrichting mee gaan maken in de maatschappij.
Angel_eyes | 02-12-13 | 11:08 | + 6 -
.
Dat hopen we. Maar ik denk dat dat er in NL niet in zit. Zo'n volk zijn wij helemaal niet. We waren namelijk tot ca. 1980/1990 op weg naar 'meer beschaving'. Die beschaving en het feit dat er tegenwoordig veel primaten in onze maatschappij rondlopen, botst nogal. Die beschaving raak je echter niet zomaar kwijt. Bovendien zullen de boven-ons-gestelden de NL'ers wél aanpakken en de primaten niet.

Hans Hillen | 02-12-13 | 12:04

@milky bar | 02-12-13 | 11:54

Dit is nu precies wat ie wil... gewoon niet op reageren in dit geval en als het u echt dwars zit is er altijd nog de NSB knop...

CornholioNL | 02-12-13 | 12:03

Eigenrechting dan maar..

Machteloze | 02-12-13 | 12:03

In de praktijk dus 6 en 5 jaar. D66 rechters worden zeer populair in het buitenland.

lulleficatie | 02-12-13 | 12:02

-weggejorist-

Veel Vaak | 02-12-13 | 12:00

@blinde kip
Dat zijn de wat (maar niet heel erg) oudere cijfers. www.wodc.nl/onderzoeksdatabase/cenr-2... , zie vooral Hoofdstuk 11, p284-285. Sorry voor de late reactie, ik zit in de trein, je weet hoe dat gaat met 3G...

Lord Sandwich | 02-12-13 | 11:59

Oprechte spijt dat ze gepakt zijn ja! Alleen autochtonen krijgen hier straf en mogen het gelag betalen, alles wat van buiten komt, wordt hier gepamperd.

Claudia M. | 02-12-13 | 11:59

Ik kots op de Nederlandse " rechtsstaat".

Jansenius | 02-12-13 | 11:59

Criminelen lang opsluiten, kost de staat veel geld.
Nette burgers beboeten, levert de staat veel geld op.
Bezit is diefstal, naar goed socialistisch gebruik.
Nederlanders willen dit, want we stemmen hier al tientallen jaren voor.
De meerderheid van de nederlandse politieke partijen is links.
De meerderheid van de nederlandse bevolking is links.

Josefus | 02-12-13 | 11:57

Ach. Zolang de familie van het slachtoffer op dezelfde wijze wordt gestraft wanneer ze deze kansenjongeren naar de andere wereld helpen is er niet zoveel aan de hand... Maar dat zal wel niet.

Mika6101 | 02-12-13 | 11:56

Petrus de Rewa | 02-12-13 | 10:57 | + 18 -

heel erg simpel. Jij bent blank dus mag niet niet doen!, want jij krijgt 20 + tbs, als jij nu bruin was kreeg je maar 7, jaar.

[G]eenstijl | 02-12-13 | 11:55

Citaat: "Toen was hun emotionele, sociale en morele ontwikkeling nog niet voltooid”.

Dat is nou precies de kanker die de oorzaak is van aan het al decennia lang falen van het Nederlandse strafsysteem: deze tenenkrommende geitenwollen sokken-humbug, die dit land sinds het begin van de jaren '70 heeft overspoeld, toen de 'vakken' psychologie, sociologie en alle andere vakken waarin het woord 'sociaal' (of soosjaal) voorkwam, immens populair waren bij het studentenvolk.

In de jaren die volgden werd zo'n beetje elke sector in dit land overspoeld door een tsunami van sociologen, psychologen, sociaal-psychologen en andragogen die allemaal hun fopdiploma's moesten zien waar te maken en die elke misstand in de samenleving begonnen te bedekken met een grote, alles verstikkende roze deken die van elke dader een slachtoffer maakte, linksom of rechtsom.

Daarnaast zorgde deze uit zijn voegen barstende beroepsgroep voor een taalvervuiling en een papierproductie die zijn weerga niet kent. De taalverkankering en de giftige roze wolk vol ideeën over slachtofferschap en 'maakbare samenlevingen' en zo, werden nog eens verder verspreid en aangewakkerd door media als De Volkskrant, Vrij Nederland en een groot deel van de publieke omroep.

Wij zitten nu met de gevolgen. Met de puinhopen. De generatie die dit rampzalige rottingsproces heeft veroorzaakt (god beter 't ook nog eens míjn generatie) heeft de schaapjes die het resultaat zijn van decennialange windhandel, inmiddels op het droge en oefent nog steeds vanuit talrijke netwerken zijn invloed uit die verandering en verbetering tegenhoudt.

"Toen was hun emotionele, sociale en morele ontwikkeling „nog niet voltooid”.

Godverdomme. Hoe krijg je het uit je bek.

"Toen was hun emotionele, sociale en morele ontwikkeling nog niet voltooid”.

So de fuck what!?

Het wordt hoog tijd dat onze magistratuur Deze 'psycho-soosjale' humbug, dit jaren zeventig-gebazel, eens radicaal overboord zet.

Maar ik vrees dat dan eerst minstens driekwart van die magistratuur, inclusief hun Vara-lidmaatschappen en hun Volkskrant-, hun NRC- en Vrij Nederland-abonnementen, vervangen zal moeten worden.

Ik kan niet meer wachten.
Want de trein die die hele geitenwollen sokken-meute had moeten meenemen, is al lang geleden, leeg vertrokken.

Peter Emile | 02-12-13 | 11:55

@Nanker Phelge | 02-12-13 | 11:30 | + 5 -
Geweld van zwart tegen blank telt nou eenmaal niet. Latino George Zimmerman schoot in 2012 de criminele tiener Trayvon Martin dood. Zimmerman werd voor het gemak maar even omgedoopt tot blank. De dood van Trayvon Martin leidde tot een enorme mediahype en George werd beschuldigd van racisme. In maart 2013 schoten twee zwarte tieners een blanke baby van 14 maanden dood tijdens een overval op zijn moeder. De baby lag te slapen in de wandelwagen. De zwarte dader schoot hem dood met een schot tussen de ogen. www.dailymail.co.uk/news/article-24005... Was er een mediahype? Rassenrellen? Beschuldigingen van racisme? Het is zo voorspelbaar. En het is overal hetzelfde, in Europa, Amerika, Afrika ... onvoorstelbaar.

Hans Hillen | 02-12-13 | 11:54

-weggejorist-

milky bar | 02-12-13 | 11:54

Je vraagt je af hoeveel rekening deze rechters met de leeftijd van de daders hadden gehouden als er een familielid van hen was afgeschoten.

zooishettoch | 02-12-13 | 11:52

"Wel hield het hof er rekening mee dat beide mannen pas 19 jaar waren toen zij de overval pleegden. Toen was hun emotionele, sociale en morele ontwikkeling 'nog niet voltooid'.”
Dus van 19-jarigen kan de maatschappij niet verwachten dat ze al zover zijn dat ze geen medemensen doodschieten. Dan lijkt het me veiliger om voor de zekerheid álle jongeren maar opgesloten te houden tot hun morele ontwikkeling is voltooid.

simpelman | 02-12-13 | 11:52

Toch blij dat een rechter de straf bepaald op basis van feiten en dat criminelen niet door een emotionele massa wordt berecht.

Hetiswat | 02-12-13 | 11:52

Kaas de Vies | 02-12-13 | 10:43 | + 196 -

De rechter achte bewezen dat dit het het werk van deze kansenpareltjes die uitblonken in crimineel wangedrag, Dit gedrag dient dan immers ook rijkelijk beloond te worden. dit berigt is getikt door de griffie van lulnietzodomwatnoustraf?

[G]eenstijl | 02-12-13 | 11:52

-weggejorist-

Sjaak uit Dordt | 02-12-13 | 11:51

Deze jongens voelen zich helden in de bak. Ze zullen eruit komen met nog meer haat jegens de maatschapij. Let op mijn woorden deze jongens gaan we nog van horen.
Net als Joran niet te stoppen uber mongolen.

Veel Vaak | 02-12-13 | 11:50

Een ieder kan vrij downloaden het dagboek van Jacob Bicker Raye 1732-1772, over hoe "Justitie werd gedaan" een 250 jaar geleden in Amsterdam.
Zeer interessante kost om te vergelijken met de idioterie die nu plaatsvindt onder het mom van beschaving.
Ik pleit niet voor terugkeer naar de barbarij van toen, maar men is nu wel totaal doorgeslagen.

daytripper | 02-12-13 | 11:50

van heinde en verre | 02-12-13 | 11:45 | + -1 -
Hoeveel jaar krijg je als je partner of vader wordt afgeknald, denk je?

me,myself and IK | 02-12-13 | 11:49

OK, allemaal even verontwaardigd doen ...

En straks weer allemaal braaf D66, PvdA, CDA, GL en VVD stemmen OK?
Stel je toch eens voor dat er echt iets verandert ...

James Lastig | 02-12-13 | 11:49

Reeds bekenden van de politie ...
Bewust een juwelier kapot knallen ...
Volwassen leeftijd hebben ...

En dan toch strafvermindering!

Welk signaal wil justitie nu afgeven? Dat een moord in Nederland een zeer ernstig delict is met een strafje van 8 jaar waarvan nog eens 1/3 van afgaat?

Wat als het slachtoffer Oranje van Nassau had geheten??

Rest In Privacy | 02-12-13 | 11:48

Je zou haast hopen dat er individuen opstaan die dit soort uitschot uit onze samenleving verwijderen, net als het personage Dexter uit de gelijknamige serie. Van mij mogen ze. Wat een walcheljke uitspraak. Bah

robusto | 02-12-13 | 11:48

De misdaad met de meeste consequenties blijft rijden met drank op en slachtoffers / schade maken.
En zelfs dat vinden veel mensen nog te mild bestraft.

Terpen-tijn | 02-12-13 | 11:48

@doskabouter | 02-12-13 | 11:45

De boodschap van de overheid richting haar burgers is duidelijk: bewapen uzelf. Wij beschermen u niet, regel het lekker zelf.

raskol | 02-12-13 | 11:47

Lord Sandwich | 02-12-13 | 11:38

Als er iets zinnigs in de uitspraak had gestaan had u al lang luidkeels lopen kraaien.

Jonkheer Wttewaall | 02-12-13 | 11:46

Voor een enkelvoudige moord op een rechter, zul je zien, krijg je wel levenslang...

VanBukkem | 02-12-13 | 11:46

Als je in Amerika de doodstraf krijgt, zit je nog langer in de cel voordat de spuit erin gaat. Over 5 jaar (met aftrek voorarrest en standaard 1/3 vermindering straf) staan ze weer buiten. En zijn ze hun oprechte spijt en belofte om hun leven te beteren, natuurlijk allang weer vergeten.

raskol | 02-12-13 | 11:46

Ik zag gisteren blik op de weg. Iemand reed door oranje/rood en kreeg een boete van 220€ (!) Iets met andermans leven in gevaar brengen. Weeg dat is af tegen het opzettelijk van het leven beroven van een persoon met als doel het stelen van juwelen en sieraden. Financiele sancties zijn kennelijk belangrijker voor justitie als het hard straffen van moordenaars. Ik voorzie vele lachende Oost-Europeaanse criminelen volgend jaar.

doskabouter | 02-12-13 | 11:45

Geen genade voor dit tuig en de rechter toont misschien teveel empathie. Maar toch, 10 jaar zitten is niet niks.

van heinde en verre | 02-12-13 | 11:45

@meneer Q | 02-12-13 | 11:40 | + 0 -: grotere onzin ook niet. Het is wel duidelijk dat de echte Stolwijker zelden met zijn "goede kennissen" praat of zeer selectief luistert.

henry_louis | 02-12-13 | 11:45

@Lord Sandwich | 02-12-13 | 11:34 | + -1 -
Ja, dus? Nog steeds te laag. Trouwens volledig in lijn der verwachting deze uitspraak. Ook zullen ze niet alles uitzitten, maar wegens "goed" gedrag veel eerder vrijkomen, in denk na hooguit de helft van de opgelegde straf. Noemt u dit "zwaarder" straffen?!

Flightless bird | 02-12-13 | 11:44

@meneer Q | 02-12-13 | 11:34
Raar genoeg werkt dat weer niet.

blinde kip | 02-12-13 | 11:44

-weggejorist-

van_de_pot_gerukt | 02-12-13 | 11:43

j to the imte | 02-12-13 | 11:37 | + -1 -

En na 10 jaar weer een juwelier neerknallen zeker? Denk je nu echt dat na 10 jaar cel deze zwakzinnigen verandert zijn??
Doodstraf en anders minstens levenslang, zonder enige kans op gratie.En jouw uitspraak dat 10 jaar fucking lang is..... de nabestaanden hebben levenslang en worden nu ook nog eens in de kou gezet!

pim achtertuin | 02-12-13 | 11:43

Lord Sandwich | 02-12-13 | 11:34 | Da's gewoon gelul.

In België, Frankrijk en Luxemburg zitten meer mensen vast dan in Nederland. En dan houd ik het nog vlakbij de deur voor u.

Willianus Wortelus | 02-12-13 | 11:42

Niet alleen zijn de straffen te laag, ze worden ook nog eens in Luilekkerland gegeven. Deze gasten zouden ten eerste hun straf in eigen land moeten uitzitten (daar wilden ze toch zo graag heen vluchten??) en ten tweede never nooit meer Nederland in mogen. Niks open grenzen, gewoon Persona Non Grata! En stuur de rekening voor de rechtzaak effe naar hun familie, voelen die tenminste ook wat hun totale gebrek aan opvoeding veroorzaakt heeft

marcoplarco | 02-12-13 | 11:42

Tsja het blijft een feit , waxinelichtje naar de gouden koets gooien in principe levenslang. Een overval plegen met dodelijke afloop en pamperen die sukkels. Nederland is er steeds slechter aan toe. Maar wat wil je met maffia figuren als een opstelten brombeer en een teeven. Zelf ook niet bepaald frisse figuren. Dan ook nog een stel rechters van d66 en ja misdaad loont in nederland. Schofterig weer voor de familie van die juwelier. Begrijp ook echt de mensen niet die nog vvd , d66 of pvda stemmen. Want die zorgen ervoor dat nederland naar de kloten gaat. Het zijn walgelijke pluche partijen en holkruipers en voor de EU. Je hebt er als burger niks aan. Nou het is weer wachten als ze weer vrij zijn op de volgende dodelijke overval. Ja met zo'n beleid wordt nederland steeds onveiliger.

tweetybird | 02-12-13 | 11:41

Ik ken twee strafrechters persoonlijk (niet als rechter, maar als goede kennis). Er spelen in dat wereldje een paar dingen. Ten eerste is daar een soort moreel superioriteitsgevoel over het eigen handelen. "Ik ben de Rechter en weet het beter dan het domme klootjesvolk". Verder hebben zij geleerd hun gevoel voor rechtvaardigheid in te wisselen voor een soort kille technisch-juridische benadering: enerzijds/anderzijds, letterlijk "wegen". Dat de uitkomst van dit proces een gotspe kan zijn (zoals nu) voelen zij niet meer. Want juridisch-technisch gezien hebben zij het goed gedaan. Een beetje "operatie geslaagd, patiënt overleden".
Maar het belangrijkste is dat hun "genuanceerde" strafoplegging voortkomt uit een soort haat, dan wel het zich afzetten tegen de PVV, Geert Wilders, De Telegraaf etc. Door mild en genuanceerd te zijn distantiëren zij zich van het gesundes volksempfinden.
Hoog tijd dat hier de bezem eens doorheen gaat. Die "onafhankelijke" rechterlijke macht bestaat al lang niet meer.
De echte Stolwijker | 02-12-13 | 11:24 | + 6 -
=
Geweldig!!! 'n duidelijker verhaal over rechters heb ik nog niet gevonden!

meneer Q | 02-12-13 | 11:40

Empathie met de daders. Dezelfde empathie als ze voor het slachtoffer hadden, zeker.
Wie de straflijstten van deze onaagepaste fopneuzen bekijkt kan maar tot een conclusie komen, en dat is dat dene 2 geimporteerde kloodtzakken reeds lang hadden moeten gedenaturaliseerd en uitgezet. problemen van buitenaf moet je hier niet houden, die moet je net zo hard weer terugschoppen. Beter voor zowel de autochtone als ook voor de goedwillende allochtone gemeenschap hier.

Graaisnaaiert | 02-12-13 | 11:39

Ik probeer maar zo kalm mogelijk te blijven en vraag me af hoe we in godsnaam van deze D-66-clowns kunnen afkomen. Hoe kun je als burger uiting geven aan het feit dat je hiervan gal kotst en weigert deze kromspraakwaanzin nog langer te accepteren? Als we nou eens met 10.000 man (liever nog 100.000) symbolisch ons paspoort inleveren of voor mijn part verbranden, zou dat iets opleveren?

milky bar | 02-12-13 | 11:39

de rechters menen dat de emotionele en sociale levensfase van genoemde misdadigers nog niet afgerond is en op grond daarvan een lichte straf verdienen. Met andere woorden jong volwassenen zijn nog niet handelingsbekwaam. Dit baart zorgen vanwege al die automobilisten die op hun 18e reeds een auto besturen ,toch een potientieel ongeleid projectiel, en al die duizenden Nederlandse militairen tussen de 18 en 20 jaar wier emotionele en sociale leven nog niet is afgerond - althans in de optiek van deze rechters-, maar wel met Zweedse tanks rondrijden met 35 mm snelvuurgeschut, op schepen rondvaren met 76 kanonnen enz. De gemiddelde leeftijd van een Amerikaanse soldaat in VietNam was 19 jaar, duizenden van hen zijn ( voor niets ) gestorven hoewel hun emotionele en sociale leven nog lang niet was afgerond.

Jan Boule | 02-12-13 | 11:39

@Nanker Phelge | 02-12-13 | 11:30,

Die kerwin duinmeijer bleek toch achteraf gewoon een drugsdealertje te zijn geweest en het steekincident een gewone ruzie om drugs.

rode peper | 02-12-13 | 11:39

Zou het niet mogelijk zijn om een stukje, behoorlijk noordelijk gelegen Goelag van Putin te huren? Sturen we met regelmaat die Greenpeace praam die kant op om dit soort tuig voor een paar jaar af te leveren. Soortement win-win situatie, tuig weg, Greenpeace happy, de internationale binding met Rusland wat aanhalen en volgens mij nog een stuk goedkoper ook nog.

hoc expectabatur | 02-12-13 | 11:39

@Jonkheer Wittewaal

Dus u gaat er bij voorbaat van uit dat het het u kwaad zal maken, en daarom weigert u het te lezen? Omdat u liever ongeïnformeerd boos blijft? Wat heeft u nu te verliezen dan?

Lord Sandwich | 02-12-13 | 11:38

prima deze straffen, ben het helemaal eens met de rechter(s). Als je niet denkt dat gevangenissen mensen kunnen veranderen moet je ze afschaffen en iedereen dood maken die een delict begaat. Als je niet in doodstraf gelooft geloof je dus in de gevangenis en moet je niet zeiken als mensen 10 jaar krijgen. Dat is fucking lang namelijk.

j to the imte | 02-12-13 | 11:37

-weggejorist-

OnePack | 02-12-13 | 11:37

Muxje | 02-12-13 | 11:18 |
Jij en ik weten allebei dat het zo niet gegaan is.

Cuyahoga | 02-12-13 | 11:36

@De echte Stolwijker | 02-12-13 | 11:24
En ze stemmen D66?

blinde kip | 02-12-13 | 11:36

In een land waar misdaad loont is dit een passende straf. In een fatsoenlijk land als de USA krijg je minimaal levenslang als ze al niet op de stoel zetten. En iedereen maar kankeren op dat land altijd. Nee, het helpt niet, dat klopt. Beter worden ze er niet van, maar dat boeit ook niet. Kreperen moeten ze, dat tuig.

Vindefin | 02-12-13 | 11:36

We moeten dus participeren, dus niet teveel op de regering rekenen, dus moeten we het zelf uitzoeken, en daarom moeten we vrijwillige paul kersey's hebben die dergelijk afval voorgoed opruimen.

von sokkenstopfen | 02-12-13 | 11:36

Volgens mij is bij alle criminelen de 'morele ontwikkeling' niet echt helemaal geslaagd. Anders maak je geen mensen dood voor je eigen financiele gewin. Maar betekent dat dat we nu elke gewelddadige crimineel zo licht mogelijk moet straffen? Als het aan onze rechters ligt blijkbaar wel. Veiligheid is tenslotte slechts een gevoel.

panadol | 02-12-13 | 11:35

Het ergste is, dat ik 8 en 10 jaar, voor Nederlandse begrippen, al behoorlijke straffen vind. Dat zegt veel over de deplorabele staat van onze rechtspraak.
Trouwens, wat voor excuus is dat argument over het niet ontwikkelde karakter van de daders? Mijn hemel, over precedenten scheppen gesproken.

DaughtersofLot | 02-12-13 | 11:35

duitse herder | 02-12-13 | 11:32

antwoord : KARMA

JohnDee | 02-12-13 | 11:35

Toen was hun emotionele, sociale en morele ontwikkeling „nog niet voltooid”

Zo even mijn Wtf momentje van de dag, hoe krom kunnen rechters in Nederland in godsnaam wel niet redeneren? Ik blijf me er iedere keer weer over verbazen. Als je zo iets simpels als je mag niet stelen of mensen vermoorden niet snapt en op zo'n jonge leeftijd al de fouten gaat dan hoor je nooit meer de straat op te mogen, dit soort lui zijn zo grondig verknipt dat ze gewoon voor altijd opgeborgen moeten worden. Net zo als in een opwelling handelen of een vlaag van verstandsverbijstering een reden zou moeten zijn voor strafvermeerdering, niet vermindering. Beesten die hun impulsen niet kunnen controleren horen ook nooit meer vrij te komen.

rode peper | 02-12-13 | 11:35

Na verkeers-overtreding veel SPIJT betuigen dus!

meneer Q | 02-12-13 | 11:34

@ Lord Sandwich | 02-12-13 | 10:58

Om de hele uitspraak door te lezen met als doel het miniscule flardje gerechtigheid te vinden heeft Nederland omhooggevallen, zelfbenoemde intellectuelen als u.

Jonkheer Wttewaall | 02-12-13 | 11:34

We hebben een grotere gevangenispopulatie dan alle omringende landen, muv Engeland.
Rechters leggen gemiddeld langere straffen op dan allle omringende landen.
Rechters zijn in de periode 2000-2009 gemiddeld 10% hoger gaan straffen, bij geweldsmisdrijven 20% hoger.
Tussen 1980-2000 werd 10 keer levenslang opgelegd, in 2000-2010 al 31 keer.

Maar laat je vooral lekker gek maken door de media.

Lord Sandwich | 02-12-13 | 11:34

Het begint al bij civiel-recht waar er al niet aan waarheidsvinding gedaan wordt. Men kan liegen bedriegen en komt er mee weg. Strafrecht is nog erger. Hoe vaak ik niet te horen krijg van buitenlandse mensen dat het een walhalla is voor criminelen. Ze kunnen er met de pet niet bij dat er zulke lage straffen gegeven worden. Ik vertel ze dan maar dat jan met de pet het ook niet meer begrijpt en dat de rechters en politici mijlen ver van het gepeupel staat.

Steen Geil | 02-12-13 | 11:33

Verschil in opvoeding. Mijn vader zou mij ook niet helpen opsporen. Dat deed hij zelf en ik denk niet dat hij mijn leven gespaard zou hebben. Hij zou mijn benen breken om mij vervolgens dood te maken. Mijn vader is er niet meer maar ik weet zeker dat hij mij niet zou beschermen als ik dit in mijn hoofd zou halen.

Veel Vaak | 02-12-13 | 11:33

De jeugd kan dus gewoon ongestraft een biertje drinken voor hun 18e, want hun emotionele, sociale en morele ontwikkeling zijn nog niet voltooid.

von sokkenstopfen | 02-12-13 | 11:32

Gestel... dat de vrouw van deze rechter werkzaam was bij deze juwelier... afgeknald werd en die jongens komen vervolgens voor bij deze rechter... wat dan ?

duitse herder | 02-12-13 | 11:32

En daarom: PVV!

Rest In Privacy | 02-12-13 | 11:32

De rechterlijke macht in Nederland is schuldig aan het uitlokken van zware misdrijven ten opzichte van hardwerkende en eerlijke burgers.

balustrade | 02-12-13 | 11:31

He he... zo kennen we de D666-justitie weer; "begrip" voor deze menschen.

meneer Q | 02-12-13 | 11:31

De pornoadvocaat kan nu rekenen op extra clientèle uit bepaalde criminele hoek wat natuurlijk slecht gedrag niet ontmoedigd. Juweliers en ouderen moeten zich bewapenen tegen dit tuig want de staat trapt en spuugt nog even na. Waar woordenpoep al niet goed voor is. D66 rechters trappen er vol in.

blinde kip | 02-12-13 | 11:31

Als er één sector in de maatschappij verantwoordelijk is voor minimaal tien extra zetels voor de PVV, is het justitie wel. En terecht. Dit is helemaal om gek van te worden.

Bigi Bana Boy | 02-12-13 | 11:31

Ik denk dat deze jongens een welkomst feestje kunnen verwachten bij hun vrijlating. De chauffeur is de grootste laffe hond. Hij wist van niets. Ik ook niet. Let op ik ook niet. Als ik jou zie weet ik van niks.

Veel Vaak | 02-12-13 | 11:30

Gister was bij Jinek de nieuwe hoofdcommissaris van de Pliesie te gast, Gerard Bouman, die pleitte voor extra hoge straffen voor delicten op hulpverleners en/of hun directe familie. Geeft je wel te denken, ook in het licht met deze juwelier die blijkbaar gewoon een sitting duck is. Leuke achtergrondinfo: Boumans vrouw werd in 1989 bijna doodgestoken terwijl ze stond te wachten op de Rotterdamse metro. Drie andere blanke vrouwen werden wel succesvol afgeslacht, door je raadt het al, een boze neger! Mijnheer de boze neger was net gedumpt door een blanke tokkievrouw en mijnheer ging even postal omwille van wraak! Alleen op blanke vrouwen, zo gaf hij toe in de rechtzaal. Daar bleek ook dat hij al een straatverbod had, stalking, agressie, het bekende recept. Uiteindelijk veroordeeld voor 20 jaar, wat leidde tot zelfmoord in de cel. Gek alleen dat niemand een lied schreef voor die 3 blanke vrouwen

Nanker Phelge | 02-12-13 | 11:30

Diep triest!!!!

stoneytony | 02-12-13 | 11:29

8 tot 10 jaar. Met de D66-rechter strafmaat in het achterhoofd vind ik het nog een hoge straf. Zegt meer over mijn verziekte referentiekader dan over de gerechtigheid...

Datzegiktoch | 02-12-13 | 11:29

-weggejorist en opgerot-

JohnDee | 02-12-13 | 11:28

Ziek en nog eens ZIEK, zijn die rechters.

Snowy2000 | 02-12-13 | 11:28

Maar als een winkelier deze knaap had doodgeschoten was de straf beduidend hoger geweest. Want daders zijn zielig en de gewone burger die zijn bezit en/of leven verdedigt is heel erg fout.

BBmetR | 02-12-13 | 11:27

-weggejorist-

slotbert | 02-12-13 | 11:27

Dit kan alleen in nederland , wat zullen de nabestaanden zich in hun zak gescheten voelen diep triest.

slotbert | 02-12-13 | 11:26

Oh ja, kleine toelichting tot mijn eerdere post: de enige automobilist die natuurlijk WEL geknuffeld wordt is de alcomobilist die kéér op kéér in de fout gaat (met dodelijke gevolgen!) en die ook iedere keer een tik op zijn/haar vingers krijgt.

Xirdalan | 02-12-13 | 11:25

Nog 4 weken... dan is het 2014.

duitse herder | 02-12-13 | 11:24

Ik ken twee strafrechters persoonlijk (niet als rechter, maar als goede kennis). Er spelen in dat wereldje een paar dingen. Ten eerste is daar een soort moreel superioriteitsgevoel over het eigen handelen. "Ik ben de Rechter en weet het beter dan het domme klootjesvolk". Verder hebben zij geleerd hun gevoel voor rechtvaardigheid in te wisselen voor een soort kille technisch-juridische benadering: enerzijds/anderzijds, letterlijk "wegen". Dat de uitkomst van dit proces een gotspe kan zijn (zoals nu) voelen zij niet meer. Want juridisch-technisch gezien hebben zij het goed gedaan. Een beetje "operatie geslaagd, patiënt overleden".
Maar het belangrijkste is dat hun "genuanceerde" strafoplegging voortkomt uit een soort haat, dan wel het zich afzetten tegen de PVV, Geert Wilders, De Telegraaf etc. Door mild en genuanceerd te zijn distantiëren zij zich van het gesundes volksempfinden.
Hoog tijd dat hier de bezem eens doorheen gaat. Die "onafhankelijke" rechterlijke macht bestaat al lang niet meer.

De echte Stolwijker | 02-12-13 | 11:24

Hoor niks over ongelukkige jeugd gehad, moet nog korter die straf, bovendien heeft de juwelier ze vast heel discriminerend aangekeken en er is geen rekening gehouden met het feit dat ze nu voor altijd in de media staan gebrandmerkt, kortom in feite zijn ze al genoeg gestraft.

bijna_raak | 02-12-13 | 11:22

@whitechocolateface | 02-12-13 | 11:02

Opleiding hebben ze al eens aangeboden gekregen. Net als iedere andere inwoner van Nederland.

Was blijkbaar niet zo'n succes.

Koninging Beatricks | 02-12-13 | 11:22

Tenenkrommende redenatie van de rechters weer. Het ligt ook in NL niet aan de politie maar aan de rechterlijke macht. Hoe kun je nou mensen die met een pistool iemand gaan beroven NIET de langst mogelijke straf geven?
Hoeveel voorbedachte rade heb je nodig om dit uitschot voor lang achter de tralies te krijgen? Echt schandelijke vertoning weer.
Hoop dat iemand deze mannekes nog eens haarfijn uitlegt dat er iets mis met ze is. En dat dan het liefst met een honkbalknuppel.

WatZalIkErvanZeggen | 02-12-13 | 11:22

Ik blijf het roepen, en ik zal wel weer bakken kritiek over me heen krijgen door de gebrainwashte Sheeple, maar het ENIGE wat je in Nederland fout kunt doen is een paar km/h te hard rijden en/of de parkeermeter niet 'voeren.'

Dan ben je namelijk een "verkeershufter," terwijl de echte hufters na een tik op de vingers weer vrij rond mogen lopen.

Lang leven het stigmatiseren van de automobilist, en het knuffelen van criminelen!

Xirdalan | 02-12-13 | 11:22

Het is 100% de juwelier zijn schuld, aldus het hof:

"Het hof heeft geoordeeld dat de overval op een naïeve en zeer ondoordachte wijze is voorbereid en gepleegd. Toen bleek dat de juwelier tijdens de overval weerstand bood, hebben de twee daders geprobeerd de juwelierszaak zonder buit te verlaten, maar de toegangsdeur van de winkel ging niet direct open. In de paniek die toen bij de daders ontstond, liep een van hen op zijn vlucht naar buiten langs de juwelier. Deze bespoot hem met pepperspray. De dader heeft daarop twee maal geschoten."

De juwelier had gewoon netje de deur open moeten doen natuurlijk. Wat haalde die juwelier in zijn hoofd?

www.rechtspraak.nl/Organisatie/Gerecht...
uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocume...

Willianus Wortelus | 02-12-13 | 11:19

Eerst 5 jaar cel en nu er nog is naar gekeken is door de bekende D66 rechters :
Lasha G. zette de twee af, wachtte op hen tijdens de overval en bestuurde de vluchtauto na de overval. Hoewel er in het dossier wel aanwijzingen zijn dat Lasha G. moet hebben geweten dat Ziya en Sandro een overval pleegden, ontbreekt daarvoor het overtuigende bewijs.
Daarom sprak het hof hem nu vrij.

(c)ZWITSUL | 02-12-13 | 11:19

Als je 19 bent:

mag je stemmen en gekozen worden, autorijden, piloot zijn, trouwen, alcohol drinken, stuff roken en had je vroeger je militaire dienstplicht afgerond. En je mag dus mensen per ongeluk doodschieten.

P. Peeer | 02-12-13 | 11:19

Weet uit werkervaring ; het bagger lacht zich kaput om ons straf en sanctie systeem in nl,

swafful | 02-12-13 | 11:18

19 jaar, welke imbeciel heeft bepaald dat ze nog niet emotioneel en moreel ontwikkeld zijn? Dat beloofd wat voor de toekomst met die mannen.
Oprechte spijt aldus het hof, knap hoor zeker ook bedreigd?

pinkelotje | 02-12-13 | 11:18

Ik kan natuurlijk wel "recht uit het hart" een reactie plaatsen hoe ik over deze drie knaapjes denk en daarbij ook mijn mening over de rechters in deze zaak ventileer edoch de kans dat ik weggejorist wordt is dermate groot dat ik dit maar niet doe.

Flink Ployd | 02-12-13 | 11:18

@Cuyahoga 11:01: Je rijdt met je vriendjes door de stad, als één van hen je vraagt om te stoppen: "Even wat peuken halen". 5 minuten later komen je vrienden in paniek een juwelierszaak uitgerend en manen je om je met hen uit de voeten te maken. De dag daarop wordt je van je bed gelicht.

Onwaarschijnlijk ja, maar niet ondenkbaar. Als er geen enkel bewijs is dat de man in de vluchtauto op de hoogte was van de overval (motor laten draaien, dubbel parkeren on snel weg te komen, etc) dan kan je niet anders dan vrijspreken. Lullig maar zo werkt het, en dat heeft een goede reden.

Muxje | 02-12-13 | 11:18

Wat een waardeloze film..........

ikdenkwat | 02-12-13 | 11:18

Omdat er dit soort kansloos tuig wordt vrijgelaten moet ik door een sluis om bij een juwelier de batterij van mijn horloge te laten vervangen... Tot zover de zichtbare bijdrage van exotische culturen.

Rikketiktik | 02-12-13 | 11:17

Wordt nog gezellig dit decennium: eerst Volkert en daarna deze twee die weer lekker los op straat lopen. Waarbij ik er vast nog een aantal vergeet.
En als er iets met of door die personen gebeurt, wassen de rechters in hun monoculturele en afgeschermde omgeving hun handen in onschuld. Hooguit hun afkeuring overdenkend dat 'het volk' te dom is om hun redeneringen en vergevingsgezindheid te volgen.

K4 | 02-12-13 | 11:17

De gulden middenweg : vrijlaten als hun emotionele, sociale en morele ontwikkeling wel ontwikkeld is
( lees : nooit )

nemeton | 02-12-13 | 11:15

Wat kunnen we weer trots zijn op ons rechtssysteem.
En zoals iemand hierboven schrijft: als het om een snelheidsbekeuring gaat dan word er geen rekening gheouden met de leeftijd... Ik zal 2 rolmaatjes opsturen, dan kunnen ze doorgaan met 2 maten te meten.... prutsers!

paddostoel | 02-12-13 | 11:15

Ministers die excuses aanbieden aan Indonesiërs moeten ook rekening houden met de leeftijd van daders. En de emotie ontwikkeling. Toen zij, verplicht, en in naam van de koningin, oog om oog deden.

biltong | 02-12-13 | 11:14

Was het maar vast verkiezingstijd.

Coyote | 02-12-13 | 11:14

Vergeet de chauffeur niet. Vrijspraak want 'ich habe es nicht gewusst'. Bah.

Ubermug | 02-12-13 | 11:13

@Sliptong

Strafvermindering krijgen van een cassatierechter? Toe maar! Dit is moet wel een heel bijzonder geval zijn. Zeker omdat de Hoge Raad hier niet eens aan te pas is gekomen.

Lord Sandwich | 02-12-13 | 11:12

Spijt hebben ze alleen als ze gepakt worden anders is het gewoon business as usual. Dat justitie de chauffeur niet veroordeeld krijgen is een regelrechte schande.
Hoezo wist van niets hij zag twee jongens instappen die net iemand hebben afgeknald. Waarom reed hij weg met grote snelheid ? omdat hij van niks wist. Karma zal de fouten van de rechter herstellen.
*naam snel gaat veranderen in Veel Karma*

Veel Vaak | 02-12-13 | 11:12

Is er nog een land ter wereld waar er zulke lage straffen uitgedeeld worden?

billenbijter | 02-12-13 | 11:10

Rechters toch, hebben jullie nou echt geen besef van wat er werkelijk leeft in de samenleving? En dat dit soort boeventuig niet gebaat is bij deze pamper aanpak? Daal toch af van die pacifistische toren en get real!
Jullie zijn niet serieus te nemen.

lanexxx | 02-12-13 | 11:10

elke rat die willens en wetens een ander van het leven berooft moet met gelijke mint worden terug betaald. Die juwelier is heel de rest van zijn leven kwijt evenals zijn nabestaanden. Ik wil die rechters wel eens zien als hun vader/moeder/vrouw door zo'n klerelijer wordt afgeschoten. en als ze de hele straf die ze kregen dan nog moesten uitzitten maar zelfs dat hoeft niet eens, hooguit een paar jaartjes. ik gun die lui hetzelfde als wat ze een ander hebben aangedaan, met rente!!

jan den hollander | 02-12-13 | 11:09

De Nederlandse rechter beschouwt zichzelf als een therapeut of geneesheer die een patiënt behandelt, maar is daar helemaal niet voor opgeleid. Op deze wijze zullen we steeds meer eigenrichting mee gaan maken in de maatschappij. De functie van de rechtsspraak is nu juist om lynchpartijen en volksgericht de wind uit de zeilen te nemen.

Angel_eyes | 02-12-13 | 11:08

d'66 strikes again.

Willem VanDer Decken | 02-12-13 | 11:07

Dit land is niet ziek. Slechts de mensen aan de top en in belangrijke functies zijn ziek.

Mokum Kosher | 02-12-13 | 11:06

Toen was hun emotionele, sociale en morele ontwikkeling „nog niet voltooid”.
Nee dat klopt dat is ongeveer rond je 24e dus ze mogen nu nog 3 jaar mede gevangenen dood maken of zo. ZO vreemd dat we (het volk) de rechters niet begrijpen. Ach weer een populistische uitspraak van me.. Foei ik, foei wij allen, foei Nederland weg met ons... zucht bonk. Dit land is terminaal ziek bah bah bah

drs W | 02-12-13 | 11:05

Waarom zou je als rechter ook geen voorbeeld stellen?? Juweliers in dit land zijn gigantisch veel geld kwijt aan beveiligingen en verzekeringen en zijn hun leven niet meer zeker door dit soort TUIG....
Schandalig, zelfs na het lezen van de volledige uitspraak.

welterustennederland | 02-12-13 | 11:05

En daar bovenop ben ik al apetrots dat de mennekes én gepakt zijn én voor de rechter voorgeleid én veroordeeld én strafvermindering hebben gekregen door de Hoge Raad én veroordeeld zijn door de mediaas én spijt hebben wat oprecht is. #trots

Sliptong | 02-12-13 | 11:05

Nou vind ik 8 en 10 jaar niet echt een fopstraf. Wel als je na de helft weer naar buiten mag.

PisFinger | 02-12-13 | 11:04

Ik heb ook altijd oprecht spijt als ik een belastingaanslag voor te hard rijden ontvang

priwax | 02-12-13 | 11:04

-weggejorist-

Bakito | 02-12-13 | 11:04

Er is hier geen rechtspraak,maar kromspraak.

Bataaf | 02-12-13 | 11:04

@Cuyahoga | 02-12-13 | 11:01
-
Dit rechtssysteem wordt een keer op de helling gegooid als er een heleboel mensen gaan stemmen - en dan graag niet op één van de gevestigde partijen...

azoturie | 02-12-13 | 11:03

Er is hier geen rechtspraak,maar kromspraak.

Bataaf | 02-12-13 | 11:03

Dit akkefietje haalt tenminste nog het nieuws.

Dagelijks worden dit soort gastjes door rechtbanken veroordeeld tot lage straffen want zielig. Er is iets goed mis met het rechtssysteem hier in Nederland.
We bungelen ook ergens onderaan de lijst met 82 gevangenen per 100.000 inwoners. Je weet gewoon dat dat te laag is en.wikipedia.org/wiki/List_of_countrie...

Willianus Wortelus | 02-12-13 | 11:02

Over een paar jaar staat er toch echt niemand hun op te wachten om de straf af te maken. Alleen de familie moet er dan nog mee dealen. Wij zijn het, na onze collectieve verontwaardiging over de hoogte van deze straf, morgen alweer vergeten. Of houdt er iemand een agenda bij met de vrijlatingsdata van te laag gestraften?

deministerpresident | 02-12-13 | 11:02

Hallo jongens en meisjes. Niet te negatief nu vanuit die onderbuik peopen. De mennekes hebben spijt betuigd en het hof zag dat dat oprecht was dus willen we wel even begrip tonen hiervoor alstublieft dankuwel? Arme jongens, schulden, allochtoon, moreel kompas een beetje van slag en dan zo loeihard gestraft worden. Terecht dat de straf lager uitpakt! Zo komen we er wel in dit land.

Sliptong | 02-12-13 | 11:02

Ik ben al verbaasd dat ze niet excuses van die linkse rechter kregen, een opleiding, een huis en een zak geld.

whitechocolateface | 02-12-13 | 11:02

@ Konijnenkeutel | 02-12-13 | 10:51
Denk je werkelijk dat dit soort criminelen ervan wakker liggen wat ze aangericht hebben? Na dit cadeautje van de rechter plannen ze alweer wat nieuws, denk ik zo. En opnieuw staat de NL rechtspraak voor l*l in de wereld. Krijg je als 19-jarige ook korting op snelheidsboetes omdat je ballen nog niet ingedaald zijn? 'Sorry, agent, ik heb er spijt van dat ik te hard reed'. 'Dan is het goed, jongen. Ik verscheur 'm.'Dat noemt men in beschaafde landen (landen waar rechters voor slachtoffers kiezen) 'meten met twee maten'. Gek toch, dat het vertrouwen in de rechtstaat afneemt. Hoe zou het toch komen...

Turambar | 02-12-13 | 11:02

Bij de eerste volgende verkeersboete die ik krijg stuur ik een briefje terug met "sorry". Komt redelijk op hetzelfde neer.

hamstr | 02-12-13 | 11:02

De overvallers betuigden spijt. En dat was oprecht, vindt het hof.
----
Deze rechters worden later van die bejaarden die gelijk vallen voor de eerste de beste goedkope babbeltruc. Want ze zijn nu al kwaadaardig goedgelovig dus dat biedt geen hoop voor hun toekomst.
Ze geloven wrs ook dat wanneer er meer oosbloklanden bij de eu komen, dat er geen armoede-immigratie zal plaatsvinden.
En ze geloven ook dat schaamtecultuur een dader echt laat lijden. Ach, laat ook maar. Weer een gevalletje van de verkeerde mensen op de verkeerde plaatsen.

appeltjesgroeneweide | 02-12-13 | 11:02

Ik blijf het herhalen: rechters zijn dementerende en/of wereldvreemde D'66-aanhangers.

bruin1 | 02-12-13 | 11:01

De chauffeur is vrijgesproken.
"G. zou in de periode rond de overval veel drugs hebben gebruikt en het zich daarom niet voor de geest kunnen halen"

Dit land is zo ontzettend dood- en doodziek.
Wanneer wordt dit rechtssysteem is een keer op de helling gegooid en alle ettergezwellen en schimmelrot verwijderd?
Die Lasha G. wordt vandaag wakker en weet niet wat hem overkomt.
Vrijspraak.
Eerste werkdag van de maand, uitkering kan ook weer opgehaald worden, daarna even naar de koffieshop en dan even op de nieuwste i-Phone naar zijn matties in Georgië of zeau, bellen.
"Het is hier fantastisch. Kom snel, je weet niet wat je meemaakt. Ze geven ons gratis eten, gratis onderdak en gratis geld. En zelfs al schiet je er zo nu en dan eentje dood, ze blijven gewoon betalen, de sukkels. Kom snel, want in dit tempo is het geld natuurlijk gauw op, kom snel"

Cuyahoga | 02-12-13 | 11:01

-weggejorist-

Snackbar van Allah | 02-12-13 | 11:01

Wij stemmen in Nederland op politieke partijen die dit soort straffen toejuichen, zoals D66 en de PVDA. Dus moeten we niet zeuren en blij zijn met elkaar.

jan-lul-de-behanger | 02-12-13 | 11:01

Ik zei ooit eens op mijn werk: "Ik ga niet mijn spijt betuigen na wat ik gedaan heb" Ook toen werden ze kwaad... Er is niets gemakkelijker dan zeggen dat je spijt hebt, niet dat je het nooit moet zeggen. Maar zeggen is wat anders dan doen. Spijt betuigen kan van een grote hypocriete achtergrond getuigen. Spijt hebben moet een werkelijke diepe emotioneel uitgangspunt bij jezelf hebben, het moet namelijk je eigen gedrag bij jezelf beïnvloeden.

Elke rechter die dit soort lui, die in hun de grond van hun hart totaal geen spijt hebben, maar dit zeggen uit eigenbelang, zou direct uit hun functie gehaald moeten worden. Spijt hebben, is niet zeggen maar doen. Deze twee kunnen dat nooit hebben gezien hun lange staat van dienst. Dit zijn doorgewinterde criminelen, ook al waren ze nog maar 19 jaar. Deze lui kennen geen spijt zoals hij werkelijk moet zijn.

Meri59 | 02-12-13 | 11:00

Zolang er in alle lagen van de rechterlijke macht nog steeds veel (s)linkse types zitten, die ervan overtuigd zijn dat iedereen die in de rechtbank verschijnt, een slechte jeugd heeft gehad en kansen moet krijgen, zal er in heel de EU nooit iets veranderen.
Het percentage (s)links stemmende rechters is schrikbarend groot. Maar ja, die wonen niet in een wijk waarin het aantal satellietschotels met de dag groter wordt.
Slaap lekker Nederland. Niet gek opkijken als je op een ochtend wakker wordt door 'de oproep tot gebed' ipv. door je wekker...

Nieuwe Bezems | 02-12-13 | 10:59

Denk dat die rechters zich het meest ingespannen hebben in deze zaak, om een mooie text te bedenken te bedenken die de te lage straf verklaart.

watazooi | 02-12-13 | 10:59

Manhunting gaat volkssport nummer 1 worden hier in dit shithole.

Botte Hork | 02-12-13 | 10:59

Echt weer van die rechters die de laatste strohalm beetgrijpen om toch maar niet te straffen. Bewust bij een juwelier met een vuurwapen naar binnenlopen betekend dat je niet een kopje koffie wilt gaan drinken. Opzet. Klaar. Maximaal levenslang, daarna 30 jaar. www.wetrecht.nl/moord/

Hun ontwikkeling hoeft nog niet voltooid te zijn. Nou beste rechters, op de basisschool weet je al dat je van elkaar af moet blijven. TIEN JAAR LATER stapten deze ratten over de drempel bij de juwelier. De ontwikkeling die je nodig hebt een ander te laten leven en zijn spulletjes te laten staan is al tien jaar VOLLEDIG VOLTOOID.

Prima dat je niet de maximumstraf wilt geven, maar kom alsjeblieft niet aanzetten met dit soort debiele verzinsels, die feitelijk onjuist zijn en niet in het wetboek van strafrecht voorkomen. Of iemand is toerekeningsvatbaar, of niet.

Het verkrijgen van een vuurwapen kost in Nederland wat geld en voorbereiding. Dit betekend dat de criminelen langdurig de roofmoord hebben voorbereidt. Je weet dat je bij een familiezaak in hartje Den Haag niet spullen zonder gezeik meekrijgt. Dat wordt een harde confrontatie. De criminelen wist dat en accepteerden dat.

De heren krijgen meer dan 75% korting op hun detentie. Nog voor de gebruikelijke regeling zonder opgave van redenen criminelen ergens na de helft al vrij te laten. Het is niet alsof Ruud Straatman maar voor 15 a 20% dood is.

Voor een paar rotcenten. Misdaad loont, daarom vindt het plaats.

Feynman | 02-12-13 | 10:59

huisjassen. waar hebben we ze toch aan verdiend

giovanni erkelens | 02-12-13 | 10:59

Och guttegut, is het klootjesvolk weer eens over de zeik? Moet ik me nu echt weer opwinden omdat de Nederlandse rechters zo 'soft' zijn of andere dergelijke achterhaalde drogredenen? Gaat u voor straf maar de hele uitspraak lezen, voordat u weer uw mond opentrekt.

Lord Sandwich | 02-12-13 | 10:58

Toen ik 12 jaar oud was was mijn emotionele, sociale en morele ontwikkeling al voltooid en wist ik min of meer wat wel en wat niet mocht. Je wist gewoon dat je niet uit je moeders portemonnee mocht stelen of bij de Free Record Shop (al heet die winkel niet voor niks zo)

Osdorpertje | 02-12-13 | 10:58

interessant dit argument van berouw. maar laten we dat eens nader beschouwen. spijt betuigen meent dat je inziet dat je iets fout hebt gedaan, dat je je daar schuldig over voelt in de morele zin, d.w.z. je ziet in dat je een norm hebt overtreden, en als laatste, dat je ervoor zal inzetten dat het niet meer zal gebeuren. dat is wat anders dan het dagelijkse zinloze sorry, de nep-excuses en het ongemeende gewatel dat we dagelijks over ons heen krijgen. en bovendien zou ik als rechter eens de tweede component onderzoeken. het morele kader, wat is de achtergrond van de spijt, waaraan spiegelen deze jongvolwassenen zich bij daden? iemand van negentien heeft namelijk een zeer goede voorstelling waarin hij zich kan spiegelen. dat begint al in pubertijd, met het meedoen met groepsgedrag, mode, verliefdheden etc. dus het kader was er vast. uiteraard is dit het kader van allochtonen met nederlandse cultuurhaat overgoten met een sausje islam dat de herrenvolkgedachte uitdraagt. die rechter zou de daders eens moeten bevragen over hun moraal, en dan moeten vast stellen of zij ueberhaupt in staat zouden zijn om spijt te betuigen in de zin zoals wij die opvatten en waarop ons strafrechtelijks stelsel is gebouwd. dit is gewoon een uitspraakje uit de machine van een mechanisch instituut dat zich geen raad weet met de politieke keuzes voor multicul. de strafmaat staat hier niet ter discussie, maar de argumenten die haar moeten ondersteunen. die zijn namelijk volstrekt onvoldoende. dit is gewoon gajes dat je moet heropvoeden en daarom heel lang uit de samenleving moet verwijderen, en eigenlijk het liefst terugstuurt naar het land van herkomst. daar weten ze wel raad met dit soort gastjes.

minimá-armezusvan.. | 02-12-13 | 10:57

-weggejorist-

Commodus | 02-12-13 | 10:57

Vraag me af of er serieus een tijd gaat komen wanneer de wereldvreemde naïeve rechters in dit land plaats gaan maken voor mensen die wat meer realisme in hun harses hebben. Je moet wel een heel groot bord voor je kop hebben wil je niet snappen dat al die lachwekkende straffen de grondlegger zijn voor de verkankering van dit land.

HetMannetje! | 02-12-13 | 10:57

De rechter was natuurlijk ook het "blanco" strafblad vergeten.

joyriders | 02-12-13 | 10:57

Niet vreemd dat mensen het recht in eigen hand gaan nemen, het is wachten tot de eerste juwelier/snackbarhouder/afhaalchinees als verrassing een shotgun onder de toonbank vandaan haalt en meneer de overvaller een koekje van eigen deeg geeft...

*middelvinger naar Den Haag op steekt*

CornholioNL | 02-12-13 | 10:57

Hoe ga ik dit mijn kinderen uitleggen?

Petrus de Rewa | 02-12-13 | 10:57

Ik ben al jaren met een exit-strategie bezig. Met pijn in hart weg uit Nederland, toekomstig vrijstaat voor allochtone criminelen. De grens wordt al decennia lang overschreden..

louis9608 | 02-12-13 | 10:57

MOE-landers. Nog 29 dagen, dan komen er meer.

zeg maar jansen | 02-12-13 | 10:56

@ Konijnenkeutel | 02-12-13 | 10:51 | + 0 -
voorgoed moeten leven met een gedachte is niet onderdeel van de straf. Zoek maar eens op in het strafrecht. Er zijn verschillende soorten straffen, maar een gedachte zit daar echt niet tussen.

Straf draait om: vergelding voor de daad, genoegdoening voor het slachtoffer en eventuele nabestaanden en bescherming van de maatschappij tegen herhaling.

TheseDays00 | 02-12-13 | 10:56

Inmiddels denk ik, prima. Laat ze maar vroeg vrij. Eigenrichting gaat heeeel groot worden in dit afgegleden land.

Botte Hork | 02-12-13 | 10:56

@Konijnenkeutel | 02-12-13 | 10:51

Je doet nu net alsof de rechter verantwoordelijk is voor die gedachte.

Koninging Beatricks | 02-12-13 | 10:56

De rechters houden overal rekening mee, behalve met de slachtoffers en in dit geval de nabestaanden. Walgelijk land zijn we aan het worden.

klote land | 02-12-13 | 10:56

"Toen was hun emotionele, sociale en morele ontwikkeling „nog niet voltooid” "
Gaat dan ook never nooit gebeuren. Dus geen argument.

Rico Tampeloerus | 02-12-13 | 10:56

Tja, de rechter wil ook werk houden. Het systeem houdt zichzelf aan het werk.

poisonivy | 02-12-13 | 10:55

Recht moet je zelf halen in Nederland. Lijkt me een gat in de markt voor de private sector....

Ales | 02-12-13 | 10:55

De chauffeur die buiten, naar eigen zeggen, nietsvermoedend zat te wachten in de get-away-car, ging van 5 jaar naar vrijspraak! Hulde!

Nanker Phelge | 02-12-13 | 10:55

wacht maar af. ze komen vrij. en gaan weer de fout in. en krijgen weer een lagere straf. dit soort criminelen leren nooit.

ik zou de rechtbank willen verzoeken deze creaturen of naar eigen land te sturen. of levenslang in een isoleercel te stampen.

giovanni erkelens | 02-12-13 | 10:55

Zo maken ze je (van)zelf steeds rechtser.

Lewis | 02-12-13 | 10:53

Ik mis de opmerking dat je hiervoor een buitenlander miet zijn. Als een willekeurige Nederlander dit doet, is de maximale straf.
.
Ik ben helemaal klaar met dat softe gedoe van die rechters. Crimineel is crimineel. Iemand van het leven beroven is iemand van het leven beroven. 19 jaar of niet. Je loopt niet een juwelier in met een wapen als je niet al de intentie hebt het te gebruiken.
.
En nu even zitten met alle luxe, daarna alles wat je nodig hebt, want zielig, niet voor gekozen en al dat linkse geknuffel. Tijd om levenslang op water en brood weer in te voeren.

Pikkestrijder | 02-12-13 | 10:53

Zo werkt het in dit land, waar we daderbelang voorop stellen en de gevoelens van slachtoffers / nabestaanden ondergeschikt maken. Net als het algemeen belang van de samenleving, trouwens.

We heten een beschaafd, moreel gidsland te zijn. We zijn in werkelijkheid bijzonder asociaal en onbeschaafd bezig.

Dit is typisch zo'n daad die heeft kunnen plaatsvinden omdat 'beginnende' criminelen met fluwelen handschoenen zijn aangepakt. Ze zijn niet effectief gecorrigeerd. Daardoor konden ze opnieuw toeslaan.

Onverbeterlijke criminelen - zeker zij die andere mensen ombrengen - moeten veel langer worden bestraft. De samenleving heeft het recht om tegen dit soort onmensen te worden beschermd. En nabestaanden verdienen meer genoegdoening.

stefanboy78 | 02-12-13 | 10:53

"Hun emotionele, sociale en morele ontwikkeling was nog niet voltooid."
Jezus, wat een argumentatie van de rechters. Als jullie mij zoeken, ik hang in het trapgat.

Blote Bertus 2000 | 02-12-13 | 10:52

Op hun 19e al geschift en straks op hun 40e nog geschifter. Hun morele ontwikkeling is na hun geboorte alleen maar achteruit gegaan. Heeft iets met cultuur te maken

sinar2 | 02-12-13 | 10:52

Het spijt mij ook oprecht dat we zulke rechters hebben. En dat meen ik uit de grond van mijn ( nu even woest bonkende) hart!!

irma zonderboezem | 02-12-13 | 10:51

@Feynman | 02-12-13 | 10:47 | + -1 -
Dat vind ik wel meevallen. Na 1 roofoverval, ga je voor jaren de bak in en je zult voorgoed moeten leven met de gedachte dat je een onschuldig iwmand hebt doodgeschoten.

Konijnenkeutel | 02-12-13 | 10:51

Wanneer worden degenen die er over gaan eens wakker dat onze westerse samenleving veel te lief is voor dit soort tuig? Dit stopt niet vanzelf!

Surrealiteit | 02-12-13 | 10:51

Moet die rechter niet met pensioen??

XaaD666 | 02-12-13 | 10:51

Te sneu voor woorden. Mag hopen dat ze beide op welke wijze ook snel het loodje leggen. Vieze, vuile schoften!

patat - generatie | 02-12-13 | 10:51

*Keihard met hoofd op bureau slaat*

Godsgloeiendekolerenogantoe... wat een redenatie!

Pretzwalkski | 02-12-13 | 10:51

Wel opmerkelijk dat ik bij verkeersovertredingen nooit in aanmerking kom voor "spijt-korting"

Skunk57 | 02-12-13 | 10:50

Een mes in de rug van de familie.
"Hun emotionele, sociale en morele ontwikkeling was nog niet voltooid."
Dan kan je vanaf nu elke zowat elke misdaad bagatelliseren.
Bijna alle misdadigers zijn sociaal en moreel nog niet voldoende ontwikkeld en de meesten zullen dat ook nooit worden.

Cuyahoga | 02-12-13 | 10:50

Dus berouw staat gelijk aan strafvermindering.
Een paar krokodillentranen plengen en de rechter krijgt een warm gevoel in z'n toga.
Oh Vader die in de Hemelen zijt, wat is er van ons geworden.

Conan de Rabarber | 02-12-13 | 10:49

Hoe kun je van oprechte spijt spreken als je willens en wetens met een wapen een juwelier binnenstapt met maar 1 doel? Dat is toch gewoon weloverwogen?

ZwengelMeister | 02-12-13 | 10:49

Ik zeg niks meer.

joyriders | 02-12-13 | 10:49

Ik denk het niet, Job!

Argeloze burger_1 | 02-12-13 | 10:48

HEt is óf spijt betuigen óf emotioneel onontwikkeld zijn, niet allebei

arikanari | 02-12-13 | 10:48

Old enough to do the crime. Old enough to do the time.

Godsammekraken | 02-12-13 | 10:48

Misdaad loont.

Feynman | 02-12-13 | 10:47

Weer een gemiste kans van Justitie om het vertrouwen te herstellen!

VanDattum | 02-12-13 | 10:47

De voordelen van de multiculturele samenleving zijn zo enorm dat dit soort incidenten acceptabel zijn. Iedere vorm van kritiek is racisme en fascisme.

/PvdA, D66, GL-modus uit.

Merkava | 02-12-13 | 10:47

I dont wanna live in this country anymore..

galgebroed | 02-12-13 | 10:47

Rekening houden met 19 jaar? Als je jezelf oud en dapper genoeg vindt om een overval en moord te plegen, ben je ook oud genoeg om zwaar te kunnen straffen. Slappe hap.

Boerenhoofd | 02-12-13 | 10:46

Eigenrichting gaat nog eens heel groot worden in dit land.....

CREXIS | 02-12-13 | 10:46

zoals ik eerder op de medias zij. ze doen huilie huilie. en d66rechter trpt er in.

man. pleeg geen overval als je weet dat je dat emotioneel niet aankan. dat verklaren ze deels zelf in hun gehuil.

maar blijkbaar heeft het domme gerechtshof dat niet door.

maar het was te verwachten, het is tenslotte een democratische samenleving*

giovanni erkelens | 02-12-13 | 10:44

Spijt moet je vooraf hebben, niet achteraf. Dat meen je dan toch niet, dat is alleen maar een zoethoudertje voor een lage straf.

Boerenhoofd | 02-12-13 | 10:44

En dan gaat er nog één derde vanaf omdat ze zo lief zijn...

EllaRouvoet | 02-12-13 | 10:44

"Wel hield het hof er rekening mee dat beide mannen pas 19 jaar waren toen zij de overval pleegden. Toen was hun emotionele, sociale en morele ontwikkeling „nog niet voltooid”. De overvallers betuigden spijt. En dat was oprecht, vindt het hof."

En dit steekt denk ik velen. Hier gaat het dus steeds mis, de rechters hebben veel te veel empathie voor criminelen.

Wat is dit nou voor argumentatie? Ik snap het echt niet. Ik denk dat hun emotionele, sociale en morele ontwikkeling nooit zal voltooien, dit is niet belletje trekken, afvalbak in de hens steken of joyriden, dit is fundamenteel crimineel gedrag. Weloverwogen, geplanned en kil uitgevoerd, ook daarna erg kil en koel weloverwogen stappen gezet.

Tja, en als 19 jarige is een snelheidsovertreding toch echt een snelheidsovertreding. Erg vreemd hoe die wet werkt in Nederland.

Kaas de Vies | 02-12-13 | 10:43

Is het nou zo ontzettend moeilijk om na redelijkheid te straffen? Spreek levenslang uit en klaar. Hoeveel pijn en verdriet wil je de nabestaanden nog doen. Laf en zwak land zijn we toch met ons dwaze straffen.

Boerenhoofd | 02-12-13 | 10:42

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl