Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bassiehof - Mena Muria!

basbasbassie.jpg‘Geheime nota: Molukse treinkapers door kogelregen gedood’, kopte de Volkskrant deze zaterdag. Iedereen zal wel eens de beelden hebben gezien van het in juni 1977 doorzeefde treinstel 747, dus op het eerste gezicht geen nieuws. In 2000 kwam het boek ‘De Molukse acties’ van Peter Bootsma uit, een samenwerkingsverband met de makers van de documentaire ‘Dutch Approach’. In dat historisch project figureert ‘marinier Rinus’. Met enige bravoure beschrijft de militair hoe hij de kapers uitschakelde: met een boel kogels. En als er nog één bewoog? “Daar discussieer ik niet over: dan schakel ik ze helemaal uit.” Wisten we dus ook al. Het échte nieuws: Ernst Hirsch Ballin (CDA) was op de hoogte. En Dries van Agt (ook CDA). Beiden hebben deze informatie echter al die jaren onder de pet gehouden. Hirsch Ballin schreef als hoofdambtenaar van Justitie in 1978 het rapport waarin staat door hoeveel kogels de zes kapers respectievelijk werden getroffen: 12, 40, 18, 28, 13, 33 kogels. Zijn conclusie: de autopsierapporten schetsen een ander beeld van de beschieting dan het officiële regeringsverhaal. “Men zal daaruit afleiden dat de treinkapers, anders dan minister Van Agt op 23 juni 1977 in de Tweede Kamer verklaarde, wel degelijk door een regen van kogels getroffen zijn. Ook de verklaring van de minister, dat niet beoogd werd de kapers te doden, zal aan geloofwaardigheid inboeten.” Van Agt zegt in de Volkskrant niets te weten. En Gij geleuft dat? Nadien werd Hirsch Ballin tot tweemaal toe benoemd tot minister van Justitie. Al die tijd heeft hij deze kennis verzwegen. Evenals partijgenoot Van Agt die als minister van Justitie verantwoordelijk was voor de beëindiging van de treinkaping en naderhand als premier zéker in het nauw was gekomen als het geheime rapport van Hirsch Ballin destijds openbaar was geworden. Diezelfde Van Agt blijkt nu dus tegen de Tweede Kamer te hebben gelogen én verzwegen hoe de Molukse gijzelnemers aan hun einde zijn gekomen. De amateur-psycholoog vraagt zich af: zou Van Agt zich daarom zo fel inzetten voor de Palestijnen? Kampt hij met schuldgevoelens over het rücksichtslos laten afknallen van de Molukse gijzelnemers? ANP5926064.jpg De Kamer controleert de regering, de journalistiek controleert beiden. Maar het journaille staat op grote achterstand omdat politiek en ambtenarenapparaat nu eenmaal altijd meer weten. En soms duurt het 35 jaar om die achterstand in te lopen. De Volkskrant bracht deze zaterdag dus wel degelijk nieuws. Nieuws dat al véél eerder geopenbaard had moeten worden door Ernst Hirsch Ballin en Dries van Agt zélf. Nu ja, moeten is een groot woord. Dat ‘moeten’ geldt voor de man die zichzelf de volgende ochtend in de spiegel wil kunnen aankijken. Voor weekmoedige en ruggengraatloze politici ligt dat natuurlijk anders. Of het nou om de afluisterpraktijken van de AIVD en NSA gaat, de aanschaf van de JSF of de kwestie Jos van Rey; er wordt door ministers, staatssecretarissen en sommige volksvertegenwoordigers teveel naar Kamerstukken verwezen, te lang gezwegen en bovenal wordt er te weinig verantwoordelijkheid genomen. De geloofwaardigheid van het landsbestuur staat op het spel. Al langer dan wij denken, blijkt nu. P.S: Hey, Pieter Broertjes. Doe ’s opheldering geven, het debat is woensdag al!

Reaguursels

Inloggen

@terpentijn,
OMG hoe krijgt hij het geschreven.

Vrouw Holle | 02-12-13 | 13:19

Geweldige actie was dat. Jammer dat het nu weer opgerakeld wordt met negatief nieuws. Het was gelijk afgelopen met de gijzeling rage. Gewoon een kogelregen, en ze doen het nooit meer.

Haatgenerator | 02-12-13 | 09:53

Shoot to kill bij kapingen, ik zie geen bezwaar, mits het veilig kan voor de gegijzelden

De Punt is vakkundig opgelost ondanks het feit dat NL met dit soort zaken nagenoeg geen ervaring hadden.

TheStef | 02-12-13 | 08:56

Ik herinner mij enige jaren geleden. Getinte "stoere" mannen in camo pak die heel krijgshaftig deden en opriepen tot een soort heilige oorlog toen er in het "thuisland" stront aan de knikker was. Moraal van het verhaal, er ging er niet één. Holle retoriek, bij elke herdenking of zo weten ze wel een paar van die gekkies in camo pakken op te trommelen, voor de stoere entourage in het NOS Journaal of zo.

Nee dan de mariniers. Die weten hoe het hoort. Qua Patet Orbis, maar niet te beroerd om ook een klusje thuis adequaat op te lossen. Mission accomplished, soeda, over tot de orde van de dag. Welldone guys!

h.a.k. blok | 02-12-13 | 04:05

De Molukse acties van die periode had Nederland geheel aan zichzelf te wijten. We hadden ze beloofd dat hun verblijf hier tijdelijk was. Ik zou óók pissig zijn zijn als mij iets beloofd wordt en dit niet werd nagekomen. Excuses van NL zou hier meer op zijn plaats zijn.

varossieau | 01-12-13 | 11:37 | + 8 -

"Nederland had beloofd dat hun verblijf tijdelijk was."
Dan ben je als Nederland een beetje dom en als Molukkers die zich hier heen laten slepen ook een beetje dom. Nederland had net na de 2e W.O. een postkoloniale oorlog verloren, de politionele acties, waarbij 6000 Nederlanders en 70.000 Indonesiërs zijn omgekomen. Het ideaal van "een verenigde staten van Indonesie" met zelfbestuur of zelfbeschikkingsrecht van eilanden of eilandengroepen, zoals de Molukken of West-Papua kwam niks terecht en na Nederlands-Indië, Japans-Indie, kwam er nu niet Indonesie maar JAVAANS-Indie. Hoe moest Nederland na de verloren politionele acties een eigen staat of zelfbeschikkingsrecht voor de Molukken op afstand regelen? Kansloos. Als Molukkers slim waren, waren ze gebleven en hadden net als in West-Papua een guerilla begonnen om iets van hun ideaal te verwezenlijken. Kunnen ze alsnog doen, maar Nederland is rijk en ze zijn hier opgegroeid, nog een reden om niet terug te gaan. Dus als ze 2 gijzelaars in een trein afschieten, kan je kogels terug verwachten.
Geef mij dan maar de zwarte pietenmevrouw met het West-Papua T-shirt op het Malieveld. Ga die eens interviewen.

IndoFortuyn | 02-12-13 | 00:13

De Molukse acties van die periode had Nederland geheel aan zichzelf te wijten. We hadden ze beloofd dat hun verblijf hier tijdelijk was. Ik zou óók pissig zijn zijn als mij iets beloofd wordt en dit niet werd nagekomen. Excuses van NL zou hier meer op zijn plaats zijn.

varossieau | 01-12-13 | 11:37 | + 8 -

"Nederland had beloofd dat hun verblijf tijdelijk was."
Dan ben je als Nederland een beetje dom en als Molukkers die zich hier heen laten slepen ook een beetje dom. Nederland had net na de 2e W.O. een postkoloniale oorlog verloren, de politionele acties, waarbij 6000 Nederlanders en 70.000 Indonesiërs zijn omgekomen. Het ideaal van "een verenigde staten van Indonesie" met zelfbestuur of zelfbeschikkingsrecht van eilanden of eilandengroepen, zoals de Molukken of West-Papua kwam niks terecht en na Nederlands-Indië, Japans-Indie, kwam er nu niet Indonesie maar JAVAANS-Indie. Hoe moest Nederland na de verloren politionele acties een eigen staat of zelfbeschikkingsrecht voor de Molukken op afstand regelen? Kansloos. Als Molukkers slim waren, waren ze gebleven en hadden net als in West-Papua een guerilla begonnen om iets van hun ideaal te verwezenlijken. Kunnen ze alsnog doen, maar Nederland is rijk en ze zijn hier opgegroeid, nog een reden om niet terug te gaan. Dus als ze 2 gijzelaars in een trein afschieten, kan je kogels terug verwachten.
Geef mij dan maar de zwarte pietenmevrouw met het West-Papua T-shirt op het Malieveld. Ga die eens interviewen.

IndoFortuyn | 01-12-13 | 23:40

We gaan nu toch niet hierover lopen klagen, hè? De enige keer in de naoorlogse historie (of beter, sinds de VOC-tijd) dat de NL overheid eens een keertje manhaftig, effectief en vooral kosten-efficiënt tegen tuigh heeft opgetreden, is het weer niet goed.

Brou Is Back | 01-12-13 | 18:53

Piet van Schwaffelen | 01-12-13 | 18:22 | + 0 -
Mijn comment gaat erover dat als er feiten gepleegd worden die meer lijken op oorlogshandelingen dan criminele activiteiten, er ook met het leger gereageerd moet worden. Ondanks alle goede dingen die te zeggen zijn voor de Molukse zaak.

Vervolgens reageer je met een zaak die ik absoluut niet accepteer. Maar aangezien die zaak hier off topic is, ik niet tegen ageer. Dat is iets anders dan accepteren. Jeroen van Lugte verkoopt gewoon zaken die niet van hem zijn.

Dat is gewoon oplichting. Artikel 326 van strafrecht. Met een listige methode de koper geld afhandig maken, terwijl je nooit zelf levert, maar de gemeente Rotterdam laat leveren. Zie ook www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/11/...

Koper heeft ook een probleem, die verkrijgt nooit een echte licentie. Die kan gewoon een tweede keer betalen aan de gemeente Rotterdam. De gemeente Rotterdam moet daarbovenop de omzet op haar producten gewoon weghalen bij de oplichter.

Feynman | 01-12-13 | 18:33

Feynman | 01-12-13 | 11:18 | + 32 -
Als hoofd van de corrupte ambtenarij en bestuurder (PvdA) in Rotterdam heeft jeroen van Lugte ook een vrijbrief. Accepteer jij dat?

Piet van Schwaffelen | 01-12-13 | 18:22

What's new pussycat?

Nebuchednezzar | 01-12-13 | 17:32

@Noord.in | 01-12-13 | 12:55
-
Bij besluit van 9 september 1975,na vijfentwintig(!) jaar gedwongen verblijf in Nederland, konden de Molukkers een Nederlands paspoort aanvragen.
-
Klein wrang grapje: ze kregen géén stemrecht.

azoturie | 01-12-13 | 17:23

@poli | 01-12-13 | 14:21
Gijzelnemers bedoel je. Gijzelaars zijn degenen die gegijzeld worden.

lekkurlinx | 01-12-13 | 14:50

Vraag is nu of het uitschakelen van kapers in een trein omdat ze mensen bedreigen iets te maken heeft met de de Molukse kwestie. Nee dus. Laten we die twee dan ook gescheiden houden. Voor je weet lopen er weer zaken door elkaar en is de zaak door wraak op wraak niet meer te ontwarren. Gelukkig help het Christelijke concept 'vergeving' mee een geweldspriaal te stoppen. Maar er vermoedelijk een hoop oud-gedienden met wrok gestorven inmiddels.

Vind het wel jammer dat het Moluks-museum
www.museum-maluku.nl/
in Utrecht dicht moest.

kloopindeslootjijook | 01-12-13 | 14:29

Gijzelaars hebben geen rechten.M.I. zijn ze no9g spaarzaam geweest met de kogels.

poli | 01-12-13 | 14:21

Rico den Hollander | 01-12-13 | 13:53 | Zal wel wat langer duren, dan moet Mabeltje uitleggen wat ze daar nou precies aan het doen was ;)

Bokito ergo sum | 01-12-13 | 14:13

varossieau
Het is waar dat de NL regering deze mensen toen ze naar NL kwamen schandalig heeft behandeld. Maar daar konden de mensen in de trein en de kinderen in die school niets aan doen. Zowiezo kinderen gijzelen. Hoe haal je het in je hoofd.

metdedag | 01-12-13 | 13:59

Over zo'n 30 jaar gaan de boeken open over 'de strandheli van Hans Hillen' en alles wat TimmerFrans vooral niet heeft uitgevroren. Smullen.

Rico den Hollander | 01-12-13 | 13:53

Aan alle mensen die zo hameren op 'openheid': een kroket smaakt beter als je niet alles weet over wat er in zit.

Greetje Duisenberg | 01-12-13 | 13:50

Met de huidige communicatiemiddelen waren de weke politici zoals Van Agt en Den Uyl bij ieder aspect van de besluitvorming aanwezig geweest.
Er zou dus niet geschoten zijn; de kapers zouden zich "overgegeven" hebben aan Manusama; er zouden nog minstens tien kapingen gevolgd hebben; met telkens dezelfde afloop.
Vroegah was dus alles inderdaad beter, gewoon omdat die kwallen niet overal met hun neus op konden zitten.

Vroegah deden "wij" ook niet aan geïnstitutionaliseerde wroeging ende schuldbekentenissen, wat weer als resultaat had dat allochtonen sneller Nederlander werden - en niet zo oeverloos zeurden.

Jan Passant mk2 | 01-12-13 | 13:49

Doorzeving is een prima zaak. Vermoedelijk is elke kaper door één kogel gedood. Dat de lijken daarna nog tientallen kogels hebben gevangen, is niet zo van belang.

De Geus | 01-12-13 | 13:42

Bakito | 01-12-13 | 12:29 | + -3 -

Ja, het heeft niet zoveel met het onderwerp te maken maar je goochelt weer selectief met cijfers.
Het aantal overvallen op senioren is b.v. met 20% gestegen en zo kan ik nog wel wat cijfers opnoemen.
Winkels, woningenovervallen, surpermarkten ze stijgen maar.

www.at5.nl/artikelen/98872/inbraken-am...

knerf | 01-12-13 | 13:31

@petrus poort wachter
Trimakasi dankjewel, zal er een voor je op eten. Ik weet niet of je een belanda bent, maar het is lovend dat iemand dieper gaat graven voor informatie en feiten voordat er een bericht geplaatst word.

benvandaagzovrolijk | 01-12-13 | 13:27

*jezuitenmodus aan*/ Met de kennis van nu kan een en ander inmiddels worden toegegeven, daar waar dat destijds maatschappelijke onrust zou hebben veroorzaakt /*jezuitenmodus uit*/

Prze***walski | 01-12-13 | 13:24

Daar komen weer een massa schadevergoedingen aan.

meneer Q | 01-12-13 | 13:22

1 zin van een journalist der Telegraaf zal ik nooit vergeten.
Citaat>> "Afgezien van het feit, dat de treinkapers een volstrekt onschuldige passagier doodschoten, gedroegen zij zich correct".

Terpen-tijn | 01-12-13 | 13:18

Op de Veluwe hebben ze het lijk van een Duitse soldaat uit WOII gevonden. Blijken 23 kogels in zijn lichaam te zitten. En nu? Kamervragen? Excuses aan Duitsland aanbieden. Nabestaanden miljoenen betalen?

lulleficatie | 01-12-13 | 13:10

Ik heb gegeven de zeer ernstige situatie volledig begrip voor de oplossingen die destijds gekozen zijn, maar heb dan de ballen gewoon te staan voor die beslissing. Van Agt heeft destijds keihard gelogen in de 2e kamer en ik ben verbijsterd dan niemand gewoon keihard durft te zeggen dat hij een leugenaar is.

Bigi Bana Boy | 01-12-13 | 13:07

Petrus Poortwachter | 01-12-13 | 12:41 |
Je kan Nederland niet vergelijken met een archipel zoals Indonesië. Europa komt eerder in de beurt.
Is niet vergelijkbaar met de NSB.

Noord.in | 01-12-13 | 13:04

Van Agt is een verachtelijke man, niet alleen omdat hij toch best een nazi genoemd kan worden, maar die doorzichtige leugens. Hirsch Ballin is pervers dus chantabel.

Bokito ergo sum | 01-12-13 | 13:03

@benvandaagzovrolijk | 01-12-13 | 12:59
Selamat Makan dan alvast.

Petrus Poortwachter | 01-12-13 | 13:02

Als klootzakken weerloze mensen gijzelen en doden om hun gelijk te halen dan kunnen er wat mij betreft niet genoeg kogels doorheen worden gejaagd.

henkojenko | 01-12-13 | 13:02

Er zijn nog mensen die nog geloven dat Nederland een open, transparante, democratische rechtsstaat is. Naievelingen. De gemiddelde Midden-Amerikaanse bananenrepubliek doet het beter. En dat Hirsch-Ballin een burgerhatende antidemocratische griezel is (idem zijn vriendje Donner) is natuurlijk al langer bekend, het enige nieuws hieraan is dat hij dat dus kennlijk al decennia is.

Tapu | 01-12-13 | 13:01

@Noord.in | 01-12-13 | 12:55
Ik bestrijd ook helemaal niet dat er door de regering grove fouten zijn gemaakt en dat er met deze loyale mensen heel verkeerd omgesprongen is. Ik zeg alleen dat er ook door de molukkers zelf weinig gedaan is om de realiteit ( die volgens uw betoog van beide kanten niet gewenst was) te aanvaarden. En dat daar dus mensenlevens mee gemoeid zijn.

Petrus Poortwachter | 01-12-13 | 13:01

@petrus poortwachter

Nog steeds valt daar wat over te zeggen.
De kern nu is dat er een onderwerp geopend is wat niet nodig is geweest en dat gedane zken geen keer heeft.

Zo en nu verder met lumpias maken...

benvandaagzovrolijk | 01-12-13 | 12:59

Petrus Poortwachter | 01-12-13 | 12:33 |
Nou meegenomen? Nl wou in het begin de Indo's helemaal niet in NL hebben. Ze hebben het geprobeerd Indo's tegen te houden. Of ze werden doorgestuurd naar Nieuw Guinea (een nieuwe plek voor Indo's)Suriname of een ander tropisch bestemming maar liever niet in NL.
U weet wel dat de Molukkers staatsloos waren?

Noord.in | 01-12-13 | 12:55

Van Agt was een beetje de perorerende I Tjinggooier die zich altijd in een waan van katholieke onaantastbaarheid verbleef. Het houdt een keer op hè!
Dat we het Israel-Palestinaconflict niet kunnen oplossen is belachelijk. Dat dooretterende gezeik is inmiddels verantwoordelijkheid voor gedoe all over the world (misschien zelfs wel 9-11) . Je kan voor of tegen de ene, of beide zijden zijn maar het moet een keer opgelost.

Einde van de Domheid | 01-12-13 | 12:54

@benvandaagzovrolijk | 01-12-13 | 12:19
Ja mee eens, goede vraag: waarom moet er anno 2013 nog weer over de treinkapingen gesproken worden.
Misschien om het ego van Dries van Agt nog eenmaal op te poesten ofzo.
.
Wat je opa zei is een wijs iets, het valt in de praktijk niet altijd mee, maar het blijft een goed streven.

Onderbuik | 01-12-13 | 12:52

Ik vond en vind het een juiste actie, uitschakelen die mensen. Beter dan een huis, werk en een wijf geven, ik vroeg me trouwens af of die mevrouw Leitner haar woning en zichzelf beschikbaar stelt voor het goede doel.

bijna_raak | 01-12-13 | 12:52

Terroristen kapen een trein. Ze blijken nogal hardnekkig en gewelddadig. De regering geeft mariniers opdracht om de kaping te beëindigen. Die draaien hun hand er niet voor om en nemen het zekere voor het onzekere. Een paar kogeltjes extra, ach, we zijn er nu toch. Op zichzelf niets mis mee.
Het punt is dat informatie verzwijgen of verdraaien zo diep in de politieke genen zit. Blind wordt er vanuit gegaan, dat simpelweg de werkelijkheid weergeven per definitie negatief uitpakt. En dat terwijl blijkt dat transparantie veel effectiever is voor een goede band tussen overheid en bevolking. Het verandert maar niet. Logisch dat het merendeel van de Nederlanders al bij voorbaat zo'n uitgestreken Haagse smoel niet gelooft.

distel | 01-12-13 | 12:49

@Bakito | 01-12-13 | 12:35
Ik ben zeker mans genoeg!
*legt echte lul op tafel....*

necrosis | 01-12-13 | 12:46

@neemjemoederindemali | 01-12-13 | 12:33
Beloftes aan terroristen tellen niet.

Conan de Rabarber | 01-12-13 | 12:44

Dit stukje van Paternotte is pure riooljournalistiek bedoelt om het CDA te belasteren. Het team dat verantwoordelijk was voor de gewelddadige beëindiging van de kaping bestond immers uit den Uyl van de PvdA, van Agt KVP en de Gaay Fortman van de ARP. Het is duidelijk dat den Uyl als ministerpresident eindverantwoordelijke was.Zij hebben,als crisisteam, besloten defensie de kaping op een gewelddadige manier te doen beëindigen. Het kan ook voor niemand een verrassing zijn, toen niet en nu niet, dat aan de hand van foto's van het met kogels doorzeefde treingedeelte de kapers door die kogelringen werden gedood. Temeer omdat ook toen reeds in de kranten stond dat de mariniers precies wisten waar de kapers sliepen en met hoevelen ze op die plek waren. Ze moesten wel door heel veel kogels zijn geraakt.Iedereen met een beetje verstand kon dat weten. Maar ja aan dat verstand bij politici en journalisten kan en moet getwijfeld worden.

louperdeloup | 01-12-13 | 12:42

@benvandaagzovrolijk | 01-12-13 | 12:36
Hier, de feiten volgens de RMS zelf. Dat valt er over te zeggen.

'De Indonesische vrijheidsstrijd was behalve tegen de Nederlanders ook gericht tegen de met de Nederlanders samenwerkende Molukkers.'
Ze zagen 'jullie' gewoon zoals 'wij' de NSB.
www.republikmalukuselatan.nl/nl/conten...

Petrus Poortwachter | 01-12-13 | 12:41

Ik vond en vind het een juiste actie, uitschakelen die mensen. Beter dan een huis, werk en een wijf geven, ik vroeg me trouwens af of die mevrouw Leitner haar woning en zichzelf beschikbaar stelt voor het goede doel.

bijna_raak | 01-12-13 | 12:39

@Ars Vivendi | 01-12-13 | 12:30 | + 0 -
Wat niet weet, wat niet deert.
.
Er zijn een heleboel dingen die niet besproken worden in de 2de kamer of in de media. Heb jij iemand horen praten over de bodemschatten in Mali, zoals uranium?
.
Politiek is nou eenmaal een schimmenspel en zo hoort dat ook te zijn...
.
Niets is zo gevaarlijk als een 'open boek' of de 'waarheid'. Macchivelli, Mario Puzo...

Greetje Duisenberg | 01-12-13 | 12:38

@petrus poortwachter

Met het laatste wat je schrijft, die mening deel ik met je. Met het overige, daar valt wat over te zeggen.

benvandaagzovrolijk | 01-12-13 | 12:36

necrosis | 01-12-13 | 12:34 | + 0 -
Ik hoef jou geen verklaringen te geven waardoor je apocalyptisch en negatief wereldbeeld in stand blijft. Ben je zelf mans genoeg voor.

Bakito | 01-12-13 | 12:35

Regering en Kamer. Pieter Broertjes controleert beide niet. Maar dat was ook geen echte journalist.

Rest In Privacy | 01-12-13 | 12:34

@Bakito | 01-12-13 | 12:29
Misschien omdat aangifte doen geen enkele zin heeft, tenzij je Van Amsberg of Oranje-Nassau heet.....

necrosis | 01-12-13 | 12:34

@benvandaagzovrolijk | 01-12-13 | 12:23
Ik denk dat dat wel meevalt. Ik ken veel indo's en ex-knillers. Toevallig ken ik ook nog een paar molukker's die de kans hebben gegrepen om naar Ambon te gaan. Die kwamen al heel snel terug naar het veilige NL, waar ze een toilet hadden en nog een paar van die gemakken. Ambon was hun nogal tegengevallen.
Als je in 1951 al de RMS (de republiek der vrije molukken) uitroept, en in 2013 loop je nog steeds in NL te paraderen met je uniformpjes en je vlag, dan is het misschien (al lang) tijd om je wat realistischer op te stellen.

Petrus Poortwachter | 01-12-13 | 12:33

Ze waren dus dood of heel dood, what's the question.

ikdenkwat | 01-12-13 | 12:33

De gijzelingen/kapingen zijn en waren niet goed te praten, de niet nagekomen beloftes van de regering aan de Molukers ook niet.

neemjemoederindemali | 01-12-13 | 12:33

Wat telt hier is dat de NL regering ervoor heeft gezorgd dat de kaping tot een einde kwam. Gezien het fiet dat de kapers ook geen middelen onbenut lieten om hun doel te bereiken doet het niet ter zake met welke middelen de regering deze zaak tot een einde heeft gebracht. No mercy.

Sunabalk | 01-12-13 | 12:30

@Greetje Duisenberg | 01-12-13 | 12:24
De crux van dit artikel is niet het aantal kogels, maar het gegeven dat de 2e kamer verkeerd werd ingelicht en dat de feiten niet naar buiten kwamen.
In die zin is het een prima artikel.

Ars Vivendi | 01-12-13 | 12:30

necrosis | 01-12-13 | 12:25 | + 0 -
knerf | 01-12-13 | 12:26 | + 0 -

Kennelijk zijn we tóch op de goede weg. Misschien iets minder focussen op nare dingen op internet. Niet goed voor gevoelsmensen als jullie twee.

www.rijksoverheid.nl/nieuws/2013/01/10...

Bakito | 01-12-13 | 12:29

@Bakito | 01-12-13 | 12:23
Een juwelier in een rolstoel is natuurlijk geen dodelijk slachtoffer, maar makkelijk scoren is het wel.....

necrosis | 01-12-13 | 12:27

Bakito | 01-12-13 | 12:22 | + 0 -

Die slachtoffers van die irrelevante kruimeldieven worden flink mishandeld en er zijn nog talloze die al maande naan het revalideren zijn.

Maar goed, bagataliseren van de daden van een zooitje zware, allochtone criminelen is ook een vak...

knerf | 01-12-13 | 12:26

@Bakito | 01-12-13 | 12:13
Ik wacht nog steeds op een fikse straf voor mensen vanwege hun daad, maar dankzij ontkennen komen sommige mensen weg met een 'sepo'.
Klinkt dat bekend?
Of moet ik je geheugen even opfrissen onder het genot van een kopje thee?

necrosis | 01-12-13 | 12:25

Het lijkt mij dat een kogelregen het enige juiste antwoord was, gegeven de situatie. Dat je dat harde feit vervolgens enigszins verbloemt in de politiek en in de media, is gewoon een kwestie van mensen hun gevoelens een beetje sparen.
.
Net zoals je in de Nederlandse media ook veel minder rauwe, expliciete foto's ziet van bijvoorbeeld auto ongelukken, als in Spanje of Italië.
.
Meer moet je er niet achter zoeken. Heb je echt niks beters om over te schrijven? Dit is gewoon marginaal achteraf geleuter dat niemand met enig verstand serieus neent!

Greetje Duisenberg | 01-12-13 | 12:24

@petrus poortwachter

Denk dat je het een en ander gemist hebt over keuzes na de oorlog en repatriering.

benvandaagzovrolijk | 01-12-13 | 12:23

necrosis | 01-12-13 | 12:20 | + 0 -
Hoe verklaart jouw onderbuik dan dat het aantal moorden is afgenomen de laatste 10 jaar.?

Bakito | 01-12-13 | 12:23

"Ja maar, de regering had afspraken moeten nakomen"
Dat argument, dat intrinsiek slechte-mensen argument, zou tot onmiddellijke inname van de Nederlandse nationaliteit moeten leiden. Komt de overheid een afspraak niet na?
Ach, dan schiet je een machinist door z'n kop en gooi je het lijk toch naar buiten. Boeie?
Wie dat denkt, of goedpraat, die moest z'n heil maar elders zoeken.

DaughtersofLot | 01-12-13 | 12:22

knerf | 01-12-13 | 12:19 | + 0 -
Oh, dacht even dat je t wilde hebben over een paar irrelevante kruimeldieven.

Bakito | 01-12-13 | 12:22

@Bakito | 01-12-13 | 11:55
Vuurwapens zijn in Nederland verboden voor lieden die niet bevoegd zijn om ze te bezitten, helaas kun je ze in een hoop EU landen vrij aanschaffen en kun je daar weinig aan doen wegens vrij verkeer van goederen en diensten, de zegening van de EU....
In het voormalig Oostblok kun je goedkoop aan automatische wapens komen, niet alleen om je politieke motief kracht bij zetten, maar ook om juweliers te overvallen.
Mooi hè, die open grenzen.....

necrosis | 01-12-13 | 12:20

@onderbuik

Idd... het is alleen jammer dat de regering destijds beloftes heeft gemaakt die ze niet na konden komen en er vervolgens weinig mee deed dan pappen en nat houden. Ook dat is algemeen bekend... mijn vraag is nu, waarom moeten dit soort berichten weer de media in en wat denkt men te bereiken met dit soort berichten. Dat men in de politiek liegt oke, we worden constant voor de gek gehouden... Dit soort berichten kunnen een hop onrust veroorzaken die niet nodig zijn.

Leef in het heden en niet in het verleden, kijk naar de toekomst.. dat is wat mijn wijlen grootvader (Molukse K.N.I.L. militair) vaak vertelde...

benvandaagzovrolijk | 01-12-13 | 12:19

Het gaat om het *GEVOEL*. Jeweettog. Met één kogel heeft de kaper nog een kans. Why, hij is dan practisch slagtoffer. Zo maar een kogel afvuren, jeetje, dan moeten we tog niet willen met z'n allen. En de gegijzelden, ach, tsja, die zijn niet het slagtoffer natuurlijk. Die rooien het wel. Maar een kogel*regen*, dat is een signaal. Dat is 'Jij mot DEAUDER DAN DEAUD!' en dat moeten we HELEMAAL NIET willen met z'n allen. Zeker niet van staatswege!

Het is een tikkeltje overdreven, kapers uitschakelen met met gemiddeld 23 kogels de man. Er nu over nakaarten brengt de kapers en de twee gedode gegijzelden ook niet weer tot leven. Het is enigszins smeuig dat de kopstukken later ook belangrijke posities in de Nederlandse politiek bekleedden. Maar dat is geen nieuws: er zitten wel vaker rare figuren in de politiek. Hypochonders, milieuterroristen, relifundi's, pro-intifada's, enzovoort.

Ik hoop alleen niet dat er nu schadevergoedingen worden geëist door de nabestaanden. Wegens aangedaan leed dat pa of ma niet door een paar maar een paar *dozijn* kogels is kaltgestellt.

daniel37 | 01-12-13 | 12:19

Bakito | 01-12-13 | 12:13 | + -1 -

Maar die kapers werden niet gestraft vanwege hun afkomst...

knerf | 01-12-13 | 12:19

Al dat oeverloze gezever en gezemel.
Die treinkapende Molukkers kregen boontje en loontje.
Ik kan me nog mijn ongeloof herinneren dat de reporter meldde dat er een lijk van een gijzelaar achteloos op de rails werd gesmeten door deze terroristen. Juist ja, terroristen. T e r r o r i s t e n, laat dat vooral tot je doordringen. Dat, plus het feit dat we toen nog een leger hadden dat van wanten weet.
Zeveren, dat is alles wat we tegenwoordig nog kunnen.

Conan de Rabarber | 01-12-13 | 12:18

Wat een gezeik. Al hadden ze 1000 kogels per persoon gevangen. Gaan we ons daar nu echt druk over maken...

Manny Calavera | 01-12-13 | 12:16

In die tijd noemden wij thuis die treinkapers Zuid-Mislukkers.

Ars Vivendi | 01-12-13 | 12:14

knerf | 01-12-13 | 12:11 | + 0 -
Nee, ik ben principieel tegen machtsmisbruik en geweld.

Maar daders moeten worden gestraft vanwege hun daad, niet vanwege hun afkomst. #vuistregel

Bakito | 01-12-13 | 12:13

mezelf| 01-12-13 | 12:02 | + 0 -

Check your facts man, die doodgeschoten passagier was in Wijster....

ik ben het spoor bijster....

knerf | 01-12-13 | 12:13

Ik denk dat Van Agt niet zal worden binnen gelaten door Petrus, straks daar aan den hemelpoort.

Fijnstoffer | 01-12-13 | 12:12

Bakito | 01-12-13 | 11:46 | + -10 -

Bijna dagelijks zijn er blanke autochtonen het slachtoffer van geweld door van voornamelijk getinte niet-westerse allochtonen bij overvallen en berovingen.
Dat weegt natuurlijk volgens jouw insteek niet op tegen de bijna-mishandeling van een Papua dame......

knerf | 01-12-13 | 12:11

@Polletje Piekhaar | 01-12-13 | 12:07
"Afwijzen" noemden ze dat toen ik in dienst zat.

Jim Lovell | 01-12-13 | 12:09

@benvandaagzovrolijk | 01-12-13 | 11:53
Dat is ook weer de makkelijke weg, leg alles maar bij de regering. Er wordt voor het gemak maar al te graag vergeten dat, als NL deze molukkers (en indo's) niet mee naar NL genomen had, ze door de indonesiers allemaal afgemaakt zouden zijn geworden.
Dat de regering fouten gemaakt heeft met beloftes die niet waargemaakt konden worden zal ik niet bestrijden, maar dat de molukkers zelf (en nu nog steeds) veel valse verwachtingen bij hun jeugd gewekt hebben, en de situatie op de molukken veel rooskleuriger afgeschilderd hebben als wat daar werkelijk aan de hand was is evenmin goed te praten.

Petrus Poortwachter | 01-12-13 | 12:07

"De Kamer controleert de regering, de journalistiek controleert beiden. Maar het journaille staat op grote achterstand omdat politiek en ambtenarenapparaat nu eenmaal altijd meer weten. En soms duurt het 35 jaar om die achterstand in te lopen."

Bassie vergeet te melden dat voorgaande dikwijls te maken heeft met hetzelfde journaille dat in het kader van quid pro quo en het idee dat ze bijdragen aan de stabiliteit van de maatschappij, maar al te graag meewerken aan de publicatie en verspreiding van 100% staatspropaganda.

We moeten nog aan heel veel dingen wennen in Nederland en een van die dingen is dat de zaken niet zo gescheiden zijn als we in eerste instantie hoopten en dachten.

De methode om gewillige media te creeren zit hem in:

1. Afspraken over toegankelijkheid politieke arena
2. Subsidies
3. Uitleg dat media mede verantwoordelijkheid dragen voor stabiliteit en orde in samenleving.

Maar als de media toch hun eigen weg gaan, dan zorg je voor:

1. Een grotere financiele afhankelijkheid (voor het medium) van een partij die wel naar de overheid luistert
2. Infiltratie van het medium door inlichtingendiensten
3. Chantage (of op- en wegkopen) van leidinggevenden bij het medium

Bassie draagt bij aan het waanbeeld dat er nog steeds een scheiding der machten, der dingen, bestaat.

Daardoor blijven we steeds een cirkelredenering volgen. Waarom doen zij niet dit, waarom doen die anderen niet dat? Welnu, omdat ze met elkaar verweven zijn (geraakt).

Herman957 | 01-12-13 | 12:07

Overigens, de smoes dat het niet de bedoeling was de kapers te doden doet mij denken aan het eufemisme dat ons in het leger werd geleerd om de vijand buiten gevecht te stellen. Dat je hem daarvoor af moest maken werd er nooit bij verteld.....

Polletje Piekhaar | 01-12-13 | 12:07

Lekker actueel en interessant nieuws van Bassiehof en de VK.

Van Agt en Hirsch Ballin vind en vond ik engerds.
Toch begrijp ik best dat in 1977 niet triomfantelijk kon worden geschreeuwd: we hebben de meedogenloze Molukse terroristen die een trein met onschuldige reizigers hebben gekaapt en inmiddels een gijzelaar hebben vermoord, met succes naar het paradijs geschoten.

Dat lag toen nogal gevoelig bij de tweede generatie Molukkers, waaruit ook de fanatieke treinkapers voortkwamen.

Niemand zat te wachten op een klein burgeroorlogje in de Molukse wijken van enkele provinciesteden.

Peyronie | 01-12-13 | 12:06

Lekker actueel en interessant nieuws van Bassiehof en de VK.

Van Agt en Hirsch Ballin vind en vond ik engerds.
Toch begrijp ik best dat in 1977 niet triomfantelijk kon worden geschreeuwd: we hebben de meedogenloze Molukse terroristen die een trein met onschuldige reizigers hebben gekaapt en inmiddels een gijzelaar hebben vermoord, met succes naar het paradijs geschoten.

Dat lag toen nogal gevoelig bij de tweede generatie Molukkers, waaruit ook de fanatieke treinkapers voortkwamen.

Niemand zat te wachten op een klein burgeroorlogje in de Molukse wijken van enkele provinciesteden.

Peyronie | 01-12-13 | 12:06

brutus68 | 01-12-13 | 12:04 | + 0 -
'context van tijd' = tijdsgeest. Let ff op je stijl a.u.b.

Bakito | 01-12-13 | 12:05

Bakito | 01-12-13 | 12:02 | + 0 -

Daar zijn we het dan wel met elkaar over eens!
Want dat het oorlogsmisdaden waren, is zeker.

knerf | 01-12-13 | 12:05

Die van Agt is zo dement als een deur en dat komt hem nu goed uit. Ik wist van niks....

joyriders | 01-12-13 | 12:05

@benvandaagzovrolijk | 01-12-13 | 11:53 |

Ik denk zelf dat u en uw verloren generatie een hele boel dingen niet begrepen hebben. Laat ik het bij het belangrijkste laten. Je gebruikt geen (dodelijk) geweld om je gelijk te halen. Dat geweld was ook nog eens gericht op mensen die geen enkele invloed konden uitoefenen op het verleden.
.
U spreekt van ereschulden om een van de meest lafhartige daden in de recente Nederlandse geschiedenis te vergoeilijken. Spreek niet over eer de hele betekenis van het woord u ontgaat.
.
Mena muria! De strijdkreet van laffe en valse honden. Goed dat die zijn kort gemaakt voordat er nog meer onschuldige slachtoffers zijn gevallen...

Parel van het Zuiden | 01-12-13 | 12:05

knerf | 01-12-13 | 12:02 | + 0 -
Nou, ik ben ook niet altijd blij met de prestaties van de NS. Echter, ik denk dat we de motieven van de kapers op een ander vlak moeten zoeken,

Bakito | 01-12-13 | 12:04

@Bakito | 01-12-13 | 12:02
Heet jij toevallig Ponke Prinsen? Of ben je gewoon een trol.

Onderbuik | 01-12-13 | 12:04

Waar gehakt wordt vallen spaanders. Je moet het ook in de context van de tijd plaatsen.

brutus68 | 01-12-13 | 12:04

"want binnenkort moet Opstelten nieuwe Kamervragen over de treinkaping beantwoorden"

Oh, ik snap het al! Hier komt weer gedoe van, gezeik over iets dat 36(!!!!!) jaar geleden gebeurd is. En dan kunnen straks de Verenigde Broers Van De Zwager Van Iemand Die De Vrouw Van Een Neef Van Een Molukse Kaper Kende weer een SCHADEVERGOEDING gaan eisen! Herstelbetalingen voor geleden leed!

Want daar hebben de Verenigde Broers Van De Zwager Van Iemand Die De Vrouw Van Een Neef Van Een Molukse Kaper Kende nog dágelijks last van hoor!

Dood is dood en daar is in dit geval niets aan verloren gegaan. Het waren gewoon gore terroristen, de motieven interesseren mij dan verder geen ene kutmoer meer.

Kameroudste | 01-12-13 | 12:03

Als er geen kogelregen was gebruikt waren er waarschijnlijk meer gegijzelden omgekomen. Een mislukte aanval hadden de Molukkers vast bestraft met de executie van burgers.

Hobbykip | 01-12-13 | 12:03

Bakito | 01-12-13 | 11:29 | + -13 -

Hahahaha...
Wat ben je toch een trol.

Nee hoor, die kapers waren aardige jongens en dat ze een reiziger doodschoten was de schuld van de reiziger zelf.
Had hij maar niet de trein moeten nemen......

knerf | 01-12-13 | 12:02

knerf | 01-12-13 | 11:59 | + 0 -
Hear hear!

Het wordt inderdaad eens tijd dat de overheid openheid geeft over de oorlogsmisdaden gepleegd door het Nederlandse leger in voormalig Indië. Kan dat soewarte hoofdstuk eindelijk worden afgesloten

Bakito | 01-12-13 | 12:02

Bij wijze van uitzondering spreek ik eens een keer min of meer over een onderwerp waar ik daadwerkelijk iets van af weet. Mijn familie heeft een koloniale achtergrond en de verhalen waren doorgaans niet van de lucht; Atjeh, jappenkamp, bersiap etc. Nu moet ik zeggen dat ik het idee van een erfschuld (zie zwarte Piet<->slavernij) verwerp, maar als ik mij als Nederlander ergens voor schaam dan is het de (mis)behandeling der Molukkers. Die mensen hebben ons door dik en dun gesteund, in goede en in kwade tijden, doch ze hebben een vuige dolk in de rug als dank gekregen. Er werd een eigen staat beloofd, maar men kreeg letterlijk een voormalig concentratiekamp waar men na '45 alleen het hakenkruis van de poort gebikt had.

Met de gijzelnemers (die in feite wél zijn gefusilleerd, laat dat duidelijk zijn) heb ik geen medelijden. Hun beweegredenen snap ik echter volledig.

Renkum0317 | 01-12-13 | 12:01

@benvandaagzovrolijk | 01-12-13 | 11:53
Dat is wel algemeen bekend hoor wat je zegt, toen en ook nu nog wel (bij de wat ouderen i.i.g.).
Ik denk alleen niet dat de nederlandse regering genoeg invloed had om haar belofte inderdaad ook na te komen.
Ik zie het eerder als een tragische gebeurtenis, van beide kanten.

Onderbuik | 01-12-13 | 12:00

De echte Stolwijker | 01-12-13 | 11:22 | + 12 -

Nee, je leest niet goed.
Het gaat om het geheim houden van een rapport.

Waarom eigenlijk?

Niemand zal er moeite mee hebben als er gewoon gezegd was "ja hoor eens, we gaan ze niet in de benen schieten".

Wat mij betreft kregen de kapers hun verdiende loon.
Maar waarom altijd die geheimzinnigheid, dat stiekeme gedoe van de overheid?
Een overheid die toen en nu wel openheid van haar burgers wil...

Mag ik effe lachen?

knerf | 01-12-13 | 11:59

@duitse herder | 01-12-13 | 11:55
Dat was niet deze treinkaping, maar die bij Wijster.

Jim Lovell | 01-12-13 | 11:59

Van Agt is geen een gore antisemiet, vind ik. Die Molukkers waren een soort van christenen, die verzonnen Palestijnen zijn dat zeker niet.

Mammeloe | 01-12-13 | 11:58

Ik weet niet zo goed wat nou de reden is van dit stukkie. Of die satanshonden die de treinen kaapten nou door 2, 10 of 1000 kogels zijn doorzeefd zal me een kutzorg zijn. Als ze maar dood zijn zodat ze kunnen rotten in de hel.

Kameroudste | 01-12-13 | 11:57

necrosis | 01-12-13 | 11:51 | + 0 -
Nee jij persoonlijk niet, maar wij als collectief, de Staat der Nederlanden.

We zouden eens kunnen beginnen met afschaffing van vuurwapens binnen onze landsgrenzen.

Bakito | 01-12-13 | 11:55

Ze hadden zich kunnen overgeven... is niet gedaan. Ze hielden vele volstrekt onschuldige burgers vast als dekmantel. Ze schoten pardoes een gijzelaar dood tijdens de onderhandelingen. Dan neem je geen enkel risico meer.

duitse herder | 01-12-13 | 11:55

Hirsch-Ballin, die ongetwijfeld ook meer zal weten over de kweste Demmink.

Dit soort lui staan boven de wet.

Professor Superhirn | 01-12-13 | 11:54

Hier komt een nieuwe subsidie aan. Voor de overlevenden.

Thoth | 01-12-13 | 11:54

@varossieau | 01-12-13 | 11:37 |

Neen. Er is geen excuus of valide redegeving voor dit soort terroristische daden. Het kan simpelweg niet zo zijn dat wanneer er ergens een valide punt zit in de motivatie van terroristen, de daad rechtvaardig/goed/... wordt.
.
De enige die in tijd kregen wat hen toekwam, waren de terroristen die ten onder gingen in de kogelregen.

Parel van het Zuiden | 01-12-13 | 11:54

MENA MURIA!

En nog steeds blijkt uit reacties van sommige reaguurders wat ze niet weten waar ze over praten... zeg het nogmaals, het had niet mogen gebeuren en er hadden geen slachtoffers mogen vallen.. spijtig... feit is dat als de toenmalige regeringen na WO2 hun beloftes na waren gekomen was het nooit gebeurd.
Onze verloren generatie zat daardoor met frustraties toen ze besloten om actie te ondernemen. Dus ook niet raar dat sommige politieke kopstukken het een en ander in de doofpot stopten... ereschulden...

benvandaagzovrolijk | 01-12-13 | 11:53

Ze hadden van Agt, den Uil, die Mulder en zo nog een paar van die allesweters een Uzi moeten geven en zeggen:'los het maar op, maar niet te vaak schieten hé...'

Petrus Poortwachter | 01-12-13 | 11:52

@bakoenin | 01-12-13 | 11:32 |
@bakoenin | 01-12-13 | 11:48 |
In deze zitten wij volledig op één lijn; de (moderne) geschiedenis van het Koninkrijk der Nederlanden kent een schaduwzijde waarover maar zeer mondjesmaat wordt gerapporteerd. Het is de geschiedenis van geheime diensten, old boys networks, spionage, ondergrondse politieke verbanden en intriges, tezamen het mysterie vormend dat als het uiterst gevoelige centrale zenuwstelsel van deze geheimzinnige natie kan worden beschouwd. Het is een beerput die in schrille tegenstelling staat met het imago van een verlichte democratie zoals dat intern en extern nog altijd van Nederland wordt gekoesterd.

Niemands Knegt | 01-12-13 | 11:52

@Bakito | 01-12-13 | 11:46
Wat wil je nou eigenlijk zeggen?
Dat ik me verantwoordelijk moet voelen voor daden die ver voor mijn geboorte plaatsvonden?
Nog even en je praat me nog het uitsterven van de Dinosaurussen aan.....

necrosis | 01-12-13 | 11:51

Mazzeltov | 01-12-13 | 11:49 | + 0 -
Godwin!

Bakito | 01-12-13 | 11:50

Waarom moet Bassie mij nu weer herinneren aan Dolle Dries en die Wilders-hater Ballin ?
Is toen prima opgelost en daarna hebben we geen last meer gehad van die Molukkers, zouden ze ook eens moeten doen met het tuig van nu, die onze samenleving terroriseren!

Mazzeltov | 01-12-13 | 11:49

Twee slachtoffers waren gemaakt door de kapers in 1975, de machinist en een dienstplichtige die toevallig in zijn uniform was op weg naar huis. De twee gijzelaars in 1977 kwamen om doordat de balkons waar ze sliepen ivm de warmte werden doorzeefd voorafgaand aan de bestorming. Volgens de beschikbare info zouden alleen gijzelnemers zich daar bevinden, dus een tragische vergissing.
.

Toch is het nog steeds een textbook ontruiming geweest en kan het mij persoonlijk niet bommen dat ze die kapers hebben doorzeefd. You can't escape the marines, zoals werd gezegd in een docu over de BBE.
.
De enige die ruggegraatloos was, was den Uyl. Die vond de optie voor bestorming en de tactiek met de Starfighters te gewelddadig en vroeg een militair of er geen andere opties waren. Waarop een hoge militair zei dat ze de Starfighters wel wit konden schilderen met "politie" erop.......

SDI | 01-12-13 | 11:49

ik denk niet dat er iemand verwacht had dat ze daar van ouderdom gestorven waren. Iets met een hoge dosis "eigen schuld, dikke bult"

jan-lul-de-behanger | 01-12-13 | 11:49

Niemands Knegt | 01-12-13 | 11:31
Ik heb niets met complot sites en samenzweringen, maar ik kan niet geloven dat Fortuyn het werk van een gestoorde eenling was.
Toen niet, nu niet.
Als je alleen al kijkt naar het zoekraken van foto's, documenten en toevallige stroomstoringen dan weet je dat er iets totaal verrot is in de bestuurlijke toplaag van Nederland.
Als Fortuyn met overmacht de grootste was geworden, dan had het hele politiek bestel in Nederland op instorten gestaan, en gezien de rancune die er al was tussen Fortuyn en de politieke elite had de beerput open gegaan.
Hij is kaltgestellt.

bakoenin | 01-12-13 | 11:48

Suplise Suplise, nobody gives a cohabiterende millimeter.
Die kapers kregen wat ze toekwam, en het gegeven dat Hirsch Ballin en Van Agt ruggengraatloze christen-hypocrieten zijn, daar kan ook niemand van opkijken.
Zoek liever uit wat die gasten met een foto van Groen-Links senator Sam Pormes in hun binnenzak deden.

DaughtersofLot | 01-12-13 | 11:47

necrosis | 01-12-13 | 11:37 | + 0 -
Tsja, de Nederlandse staat heeft in de loop der eeuwen ook miljoenen onschuldige slachtoffers gemaakt, zeker op de Molukken is goed huisgehouden. Het ergste is nog dat we er niks van hebben geleerd, gezien de manier waarop die lieve Papua mevrouw pas bijna in elkaar werd geslagen door diezelfde Hollnaders.

Bakito | 01-12-13 | 11:46

Polletje Piekhaar | 01-12-13 | 11:21 | + 1 -

Nee die 2 werden gedood tijdens de bevrijding. Er werden wel 3 gijzelaars in koelen bloede vermoord tijdens de voorgaande treinkaping.

harstef | 01-12-13 | 11:43

Het aantal kogel inslagen op die foto is niet te tellen
het kan dan geen nieuws zijn dat de kapers meerdere keren zijn geraakt

janneman1977 | 01-12-13 | 11:43

@varossieau | 01-12-13 | 11:37
Maar niet ten koste van NL burgers die hier niets mee te maken hadden.
Spreek de politici er op aan, maar ga geen slachtoffers maken onder burgers die er part nog deel aan hebben.....

necrosis | 01-12-13 | 11:41

Wat hadden ze anders moeten doen dan? Thee serveren?

Ars Vivendi | 01-12-13 | 11:41

mooie column, bas
hulde

Willem de Hijger | 01-12-13 | 11:40

Hulde aan de marinier die het opruimwerk deed. En de twee omgekomen gijzelaars hadden moeten luisteren en gaan dekken.

Ongeblustekalk | 01-12-13 | 11:38

Van Agt wil graag als Gütmensch de analen in, dit verklaart ook zijn anti-semitische houding t.a.v. de staat Israël, dit hoort nu eenmaal zo bij mensen die verheven zijn boven anderen en de absolute waarheid in pacht hebben.

Onderbuik | 01-12-13 | 11:37

@Bakito | 01-12-13 | 11:29
Karst T. miste zijn 'doel' maar maakte wel onschuldige slachtoffers.
Iets wat de treinkapers ook deden, ze waren namelijk boos op de toenmalige NL regering die een belofte deed maar niet nakwam.
Om dan slachtoffers te maken onder burgers die er geen zak mee te maken hebben, vind ik nogal smakeloos!

necrosis | 01-12-13 | 11:37

De Molukse acties van die periode had Nederland geheel aan zichzelf te wijten. We hadden ze beloofd dat hun verblijf hier tijdelijk was. Ik zou óók pissig zijn zijn als mij iets beloofd wordt en dit niet werd nagekomen. Excuses van NL zou hier meer op zijn plaats zijn.

varossieau | 01-12-13 | 11:37

Zo ging dat in de jaren '70. In deze tijd zouden er minder kogels gebruikt worden en nog meer doden gevallen zijn, want racisme.

Plukkiehaar | 01-12-13 | 11:36

@Polletje Piekhaar | 01-12-13 | 11:21
Incorrect, deze 2 gegijzelden zijn omgekomen door de bestorming van het leger.

Westheimer 2.0 | 01-12-13 | 11:35

Gaat weer schadevergoedingen regenen ?

bas ooms53686289 | 01-12-13 | 11:33

Hulde voor de mariniers. Op dat soort figuren kan je niet Rambo genoeg gaan.

Botte Hork | 01-12-13 | 11:32

irma zonderboezem | 01-12-13 | 11:19
Het gaat er niet om dat dit in 1977 gebeurd is, maar dat we al decennia lang geregeerd worden door liegende, bedriegende lieden die maling aan wet en democratie hebben, en die constant op allerhande sleutel posities zitten.
Gesteund door een dik gesubsidieeerde staatsomroep die alles en iedereen dom probeert te houden met voetbal en sentimentele Oranje feestjes.
De rest van het journaille wat onafhankelijk is (zover die er nog zijn) is te bang of te lui om werkelijk dieper op zaken in te gaan.
Ik zie weinig verschil tussen het reilen en zeilen van het Nederlandse overheidsapparaat en de maffia.
Speel maar eens de klokkenluider, je wordt totaal kapot gemaakt. Wijs met een vinger naar de elite, en tot het einde der dagen zullen ze je achtervolgen.

bakoenin | 01-12-13 | 11:32

@irma zonderboezem | 01-12-13 | 11:19 |
@Lepo | 01-12-13 | 11:20 |
Lezen! Het gaat niet om het aantal kogels maar het gaat om het structureel voorliegen, ja sorry anders kan ik het niet noemen, van de burgers, door het landsbestuur.

@fuckje | 01-12-13 | 11:20 | Bingo. Licht die Job de Ruiter maar eens door. Samen met o.a. van den Haak, Fasseur, (Familie) Donner, Hirsch Ballin zit hij op een groot aantal doofpotten: IRT, vuurwerkramp, affaire-Spijkers, moord Fortuyn, treinkaping, Gladio, Demmink.
Steeds dezelfde namen.

In het kader van het VK artikel kun je nu ook stellen dat het logisch is dat Ernst Hirsch Ballin ondanks dat hij in 1994 af moest treden als Minister van Justitie naar aanleiding van de affaire rondom de Interregionale Recherche Teams steeds op de hoogste posities terug kan komen. Zie de wet van Klinkenberg: Zet de meest chantabele mensen op de hoogste posities.

Something is rotten in the state of the Netherlands.

Niemands Knegt | 01-12-13 | 11:31

Het is nu wachten op de Molukse samenleving die de racismekaart trekt en geld eist.

Rest In Privacy | 01-12-13 | 11:29

Ing. eslapen | 01-12-13 | 11:23 | + 0 -
Helemaal niet. Ik zie alleen dat zo'n Karst T bij wijze van gereanimeerd wordt en deze jongens worden afgemaakt als valse honden.

Bakito | 01-12-13 | 11:29

@Fast Forward | 01-12-13 | 11:23
Da's niet helemaal waar: de kaping duurde bijna 3 weken voordat de mariniers opdracht kregen in te grijpen. In die tijd zijn er over en weer heel wat vragen gesteld voordat er uiteindelijk geschoten werd.

lekkurlinx | 01-12-13 | 11:26

@irma zonderboezem | 01-12-13 | 11:19
Voor de ontvanger van die kogels waarschijnlijk weinig, dood is dood. Echter de toenmalige MP verklaarde toentertijd aan de kamer dat het doel niet was om de kapers om te brengen. Klinkt toch een beetje ongeloofwaardig als een van die kapers 40 kogels heeft gevangen. Me dunkt dat je na een kogeltje of 10 in je mik wel ophoudt met terugschieten.

En liegen tegen de kamer is (of zou dat moeten zijn) een politieke doodzonde.

mvdwarsligger | 01-12-13 | 11:25

Het landsbestuur interesseert het niet wat het volk er van denkt.Het volk moet gewoon alle rekeningen betalen en zijn muil houden.

van stampij | 01-12-13 | 11:24

Toen wist men tenminste nog op de juiste wijze met terrorisme om te springen. Afmaken, opruimen, zand erover. Goed dat men naar oude "best practices" kijkt om te leren...

Parel van het Zuiden | 01-12-13 | 11:24

Eerst schieten, dan pas vragen stellen. Bij een kaping niet vreemd.

Fast Forward | 01-12-13 | 11:23

@Polletje Piekhaar | 01-12-13 | 11:21
Eerder lood naar werken in dit geval.

lekkurlinx | 01-12-13 | 11:23

@Bakito
Alles om de acties van criminelen goed te praten.
Je bent echt het prototype van de linkse gutmensch.

Iedereen de maat nemen, maar als er iets gedaan moet worden geef je niet thuis.

Ing. eslapen | 01-12-13 | 11:23

Volgens minister Opstelten is het heden ten dage ongepast te twijfelen aan het woord van bewindslieden, zie bv de kwestie Fred T.

trotse-ambtenar | 01-12-13 | 11:23

Het is net als met een dier aanrijden, als het nog spartelt, nog maar een keer er goed overheen om het niet onnodig te laten lijden.

Ik was in Haren | 01-12-13 | 11:22

Zo'n gijzeling is een daad van oorlog. En dan gaan we nu zeuren over het aantal kogels, dan wel of beoogd werd de kapers te doden?

De echte Stolwijker | 01-12-13 | 11:22

Ach, de antisemiet Van Agt werd en wordt zelden op een waarheid betrapt.

Iknowall | 01-12-13 | 11:22

@irma zonderboezem | 01-12-13 | 11:19
Ja, dat moet. Anders worden we van racisme beschuldigd.

rara | 01-12-13 | 11:22

Ze hadden ook met hun kleinkinderen kunnen spelen nu..

Wiebenik? | 01-12-13 | 11:21

Die treinkapers hadden wel in koelen bloede twee gijzelaars doodgeschoten wanneer ik mij goed herinner. Dus kregen zij loon naar werken, toch?

Polletje Piekhaar | 01-12-13 | 11:21

Ook de opvolger op Justitie, Job de Ruiter ( CDA ) zegt die nota nooit te hebben ontvangen of gelezen.
Ook Korthals Altes en Korthals ( beide VVD ) waren nalatig. De grootste hypocriete schoft is en blijft toch wel Hirsch Ballin.
En in welke lade ligt het dossier van Joris D?

fuckje | 01-12-13 | 11:20

Tsja, beetje discussie om niets. Doodschieten is doodschieten.

Lepo | 01-12-13 | 11:20

Haha die Van Agt. Wat een smerige rattekop is het toch ook.

Mokum Kosher | 01-12-13 | 11:19

Maakt het uit of je door 2 kogels of door 30 kogels gedood wordt dan?
1977, jezus mensen moeten we daar nu weer hele discussies over gaan voeren?

irma zonderboezem | 01-12-13 | 11:19

Je hebt als overheid de geweldsmonopolie, of je hebt m niet.

Feynman | 01-12-13 | 11:18

-weggejorist-

Bakito | 01-12-13 | 11:14

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl