Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

3G Molukker wil NL ambassade bombarderen

ANP5926064.jpgJullie praten allemaal STRONTTT (voor de mensen die niet Ambon zijn) die trein kaping was terecht!! Ze hadden die hele kkr trein moeten opblazen met die mariniers er bij!!!! Ik zelf ben van de 3e generatie Molukkers in nederland en geloof me HET ZIT DIEP!!! En na het lezen van dit verhaal heb ik zin om de Nederlandse ambasade te bombarderen!!!!! Die KANKER NEDERLANDERS hebben toen alles in de doofpot gegooid TOT OP HEDEN!!! WATCH OUT DE NIEUWE GENERATIE GAAT HET NOG ERGER MAKEN!!! WANT NOG STEEDS HEBBEN WE GEEN VRIJE REPUBLIEK DER ZUID MOLUKKEN!!!! EN ALLE BELOFTES DIE ZIJN GEMAAKT ZIJN NOOIT NA GEKOMEN!!! WEES BLIJ DAT IK NOOIT NAAR EEN DEMONSTRATIE GA!!! AMSTERDAM HOOLIGANS!!! ALLEEN DAT ZEG IK!! Bovenstaand reaguursel (mirror) staat al een paar maanden op internet. Onderaan een long read beschrijving (Molukse view) van wat er zich in Hondekop 747 (foto) heeft afgespeeld toen de NL regering in 1977 een donderend einde maakte aan de kaping bij De Punt. Zouden de gleufhoeden der AIVD weten dat deze derde generatie Molukker snode plannetjes heeft? Waarschijnlijk niet. Te druk met facebook lezen en instagrammende polderjihadi's in de gaten houden. (En welke Nederlandse ambasade moet er dan gebombardeerd worden? Die in Nederland?) Niettemin. Roep op Twitter dat je de "kk sgool" gaat opblazen, en ze zetten de halve stad dagen af, weten je te pinpointen in een Zuid-Amerikaans internetcafé en een half jaar later sta je al voor de rechter en krijg je een oranje hesje + schoffel. Hallo, daaro in Zoetermeer, gaarne een dossiertje "3G Molukkers" aanmaken want er broeit weer eens iets in de door de Volkskrant aangestoken veenbrand. Lekker subtiel ook voor alle nabestaanden van Moluks geweld, zo'n molotov met slachtofferisme op de 36-jaar oude littekens. Enfin. Voor de geïnteresseerde longreaders inzake De Punt en het daadkrachtig en noodzakelijk optreden, hierrr de Molukse view, daar de NL militaire view. Jajaja, de Molukkers zijn zwaar klote behandeld in en door Nederland. En ja, die kapers zijn afgeknald - good for them, wie gijzelt er dan ook een trein of een lagere school?

Reaguursels

Inloggen

wat er nu bekend is is er onredig veel geweld gebruikt door de bbek in opdracht van minister van justitie min van agt
en zijn er volgens ooggetuigen wel degelijk Molukkers geexecuteerd door bbek personeel.
uit interviews blijkt dat ze ook niet zitten te wachten op een onderscheiding (wat trouwens geen idee van de voormalige min hans hillen was maar de generaal de mariniers bd van kappen)
gebruik van hollowpoint minutie is en was verboden ook in 1977 zo zijn er meer onduidelijkheden en moet voor zowel de molukse en nederlandse gemeenschap de waarheid eindelijk eens boven water komen, en de politiek eindelijk sorry zeggen.
Ook zeggen somigen dat hier het oorlogsrecht gold?
Als gewezen beroeps militair weet ik ook dat als je tegenstander gewond is je hem niet dood maar ontwapend en hulp verleend

gert62 | 10-12-13 | 14:07

Dat defensie on evenredig geweld heeft gebruikt staat als paal boven water
wat de kapers in 1975 hebben gedaan is nooit goed te praten en in 1977 ook niet
als je goed leest en verhalen hoort van sommige ex bbek mensen hoort wist van agt dat de kapers niet de intensie hadden om mensen te doden .
nogmaals ik praat niet goed wat ze deden
maar in opdracht van de toednmalige minister van justitie moorden gaat te ver
ooggetuigen in de trein waaronder gegeizelden en bbe mensen zagen dat gewonde kapers door het hoofd werden geschoten wat in mijn ogen een executie is
en net als een oorlogs misdaad niet verjaard moet hier ook eindelijk de waarheid naar boven komen
niet alleen voor de Molukkers maar ook voor de Nederlanders
zien we gelijk hoe met mensen word omgegaan
in de jaren 40 50 waren het de zuid Molukkers nu zijn het onze eigen jongen en meiden die de val van sebrenica hebben meegemaakt

gert62 | 10-12-13 | 13:06

Domme reactie...

Maar de kaping moet wel in de juiste tijdscontext gezien worden.

De Molukkers die in het KNIL voor NL tegen eerst Indonesiers vochten, moesten op bevel van NL en voor eigen veiligheid naar NL. Waarbij de belofte werd gemaakt dat ze hun eigen staat zouden krijgen, de RMS. Bij aankomst in NL werden ze op staande voet ontslagen en ontdaan van hun trots.

Vervolgens hebben ze zelfs tot en met de periode van de treinkapingen (aankomst in 1950, treinkapingen eind jaren '70) in de oude, houten barakken van Westerbork geleefd, niet heel comfortabel... Vooral niet 's winters. Die barakken waren namelijk ook niet bedoeld door de Duitsers om huisje, boompje, beestje te hebben... toch?

jossser | 10-12-13 | 10:19

Hmmm, tegen die Molukse view valt weinig in te brengen. Zeer gedetailleerd. Komt er eigenlijk op neer dat er flink is gemaaid, en dat het forensisch onderzoek iets heel anders uitwijst dan de officiële verklaring van onze regering.

Het is een gevoelig onderwerp, maar qua standpunt sta ik achter de Molukse kwestie. Echter, de tijd van de koloniën ligt ver achter ons. Europa heeft in alle koloniën de handen terug getrokken of zijn er uit getrapt. Het is denk ik niet meer iets wat NL kan oplossen in de zin van leefruimte creëren/afdwingen in Indonesië. Die macht hebben we simpelweg niet meer, en tijden zijn te veel veranderd. Maar dat er nog steeds ereschuld staat is een ding wat zeker is.

En wat inderdaad wel typerend is, de Molukkers MOCHTEN niks en hebben het behoorlijk ver geschopt in deze samenleving. Terwijl er genoeg groeperingen zijn die inderdaad weinig tot niks toevoegen aan onze maatschappij. Maar dat is weer een hele andere discussie...

petros666 | 10-12-13 | 01:10

-weggejorist en opgerot-

Noraito Amapati | 09-12-13 | 18:16

De praktijk leert dat bij een onafhankelijkheid van Nederland meer dan de helft van de bevolking als een speer in Nederland gaat wonen. Zie Suriname. Dus maak je niet te veel illusies over het succes van een vrij Molukken.

Barani517 | 09-12-13 | 18:12

Jammer dat Molukkers niet zo handig zijn in lobbyen. RMS-presidenten als Soumokil (vermoord door Indonesie), ome Joop Manusama, Tatahutanewu en Watilete staan nooit in de krant, komen nooit op tv en op de radio. Valt mee dat hier nog een paar Molukkers reaguren.

IndoFortuyn | 09-12-13 | 17:49

Als Molukker zeg ik dat de schrijver een domme oetlul is. Ga wat nuttigs doen ipv zinloos brullen!

benvandaagzovrolijk | 09-12-13 | 17:47

-weggejorist-

Noraito Amapati | 09-12-13 | 16:54

-weggejorist-

ThaBonkster | 09-12-13 | 16:08

Tja, ik heb niets dan sympathie voor de Molukse Zaak. De Nederlandse regering heeft zich schandelijk gedragen ten opzichte van de beloften die ze gemaakt heeft. Dit geldt overigens ook voor de Papoea's van Nederlands Nieuw-Guinea maar na al die jaren moet toch zelfs de meest fanatieke RMS-aanhanger zich realiseren dat een onafhankelijke republiek (Zowel op de Molukken als op Nieuw-Guinea) gewoon niet meer haalbaar is. Nederland had zijn poot stijf moeten houden toen ze nog invloed had ipv buigen voor Amerikaanse druk. Geen garantie dat het dan wel gelukt was maar wat meer ruggegraat had de Nederlandse regering gesierd. Enniewee, een kaping of ander soort extremistisch geweld nu zal het het ideaal van onafhankelijkheid op geen enkele wijze dichterbij brengen. Wat willen ze ermee? Wraak op Nederland? Wat hebben Nederlandse burgers van nu te maken met het onrecht wat het Molukse Volk is aangedaan? Wat hoop je te bereiken?

Ales | 09-12-13 | 14:56

Verschrikkelijk zeg, wat is dat voor iemand die hier zulke berichten neer zet.... Die 3G molukker.
Gedraag je `n beetje aub?.. Of is je dat nooit geleerd.?

ANGEL70 | 09-12-13 | 14:41

Als derde generatie slachtoffer van de tweede wereldoorlog kan ik me ook wel heel erg kwaad maken hoor. Toch drink ik dan liever maar gemüdlich een biertje met 3G Duitsers.
Het is zo vermoeiend anders.

Jippie | 09-12-13 | 12:58

Het is inderdaad grappig om te zien dat er uitspraken worden gedaan zonder dat men ook maar een flauw benul heeft van de hele Molukse kwestie.

Hoe kan je Molukker over één kam scheren me surinamers, turken en al helemaal met marokkanen ??

GEEN gastarbeiders, NIET op vrijwillige basis naar NL gekomen.. En geheel geïntegreerd ondanks dat dat niet mocht van de toenmalige regering.

Ik keur de kapingen niet goed, maar het begrip voor de onmacht wel. Anders dan de nederlandse cultuur hebben molukkers een sterk gevoel voor eer naar hun ouders/grootouders.

Trotse ouders/grootouders die verdomme onder de nederlandse vlag bloed hebben verloren in de tropen.. tja dan voelt het als een mes in je rug.

Frustratie is zeker onder de 1e/2e generatie nog te merken.. en dit zal nooit meer over gaan:

www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1...

Dr.Alpha | 09-12-13 | 12:31

* In de doofpot STOPPEN.

okkenoot | 09-12-13 | 12:26

Derde generatie, weinig geleerd.

Jan6887 | 09-12-13 | 11:51

ik als 3e generatie molukker heb iets te zeggen.

Het waren geen terroristen maar maar idealisten met een doel, wat werdt uitgevoerd op de verkeerde manier..(onschuldige nederlanders gepakt ipv schuldige regeringsleiders te pakken)
Een terrorist zie ik toch meer iemand die zich tussen
iedereen opblaast, zonder ergens recht op te hebben.
We meoten elkaar in elkaars situatie kunnen verplaatsen.
Als molukker moet je begrip hebben dat er nu mensen met traumas rondlopen en dat had egt niet mogen gebeuren.
Andersom lopen wij al eeuwen met traumas. Onze overgrootouders werden verkracht, geplunderd vermoord.
Onze opa's en omas werden onterrecht hier heen gehaald en als vuil behandeld en gedumpt in een kamp waar mensen doorgestuurd werden om vermoord te worden.
EN WAAR DE MOLUKKERS NIKS VAN WISTEN!!! ze moesten immers erzelf achterkomen. kinderen werden doodsbang omdat ze savonds het geluid hoorden van huilende en gillende mannen vrouwen en kinderen(molukkers zijn een gelovig volk, maar dit kan ik als nuchter persoon best begrijpen omdat er daar zulke gruwelijkheden zijn gebeurt door de duitsers)
Ga ik even verder, onze ouders zagen hun moeder en vader elke dag huilen.. ELKE DAG.... Begrijp de frustratie? en dan wordt er alleen maar gelogen, gelogen en gelogen.

Over het vermoorden van de kapers

Dat ze dood zouden gaan wisten ze zelf ook wel,(Afscheidsbrieven etc).
Maar een familie heeft gewoon recht om te weten wat er gebeurt is en hoe hun dierbare aan hun eind is gekomen. Dit wil elke familielid altijd weten ook bij een gewoon ongeval of een moord.
Dus dat wij molukkers nu boos zijn dat er gelogen is door van Agt is meer dan logisch.

Tenslotte wil ik het volgende zeggen voor de huidige generatie molukkers: Als je de onschuldige hollanders beledigd en voor t feit wat hun regering heeft gedaan is fout. Hun kunnen er niks aan doen het is hun regering. het is wel belangrijk dat hun ouders hun vertellen wat met ons is gebeurt. Maar je hoeft elkaar niet te haten. Neem voorbeeld aan Mandela. Vernederd gekrengt, maar altijd respect gehouden. dan ben je groots!

De huidige 3e generatie heeft ook vaak een grote bek, maar wenig daden. Ze mogen een voorbeeld nemen aan de jihadjongens die naar syrie gaan. Hun durven te sterfen voor hun ideaal en vechten op de plek waar het nodig is. Als de jongens hier wat minder praatjes hebben en daar heen gaan vechten, vlaggen gaan hijsen in iedere geval als Europeaan(want dat zijn we), daar gaan vechten, dan moet Nederland wel bemoeien.
Het beste is nog dat iemand als van Bronkhorst, daar met de Molukse vlag gaat zwaaien. Kijken of de indonesie regering hem dan ook durft op te pakken en te martelen. Het gaat er gewoon omdat er daar gestreden meot worden. Denken jullie nou echt dat Nederland naar ons luisterd hier? OF het hele blanke westerse systeem? NEVER!! Wij zijn niks voor hun...

TupacAmaru | 09-12-13 | 11:40

Was wel apart, ik had nog geen week daarvoor een keer een engelstalig documentaire over de treinkaping gezien eztv.it/ep/49718/international-terrori...
en dat was een stuk verhelderender over het hoe en waarom. En dus een week later is het "opeens" weer nieuws, vraag me af of er iemand op een redactie die documentaire ook heeft gezien.

Net zoals de teneriframp waar ook gelijk de toren van alles werd beschuldigd, ligt het ook hier allemaal wat subtieler (wat overigens niet van die kapers gezegd kan worden).

Andersom dag | 09-12-13 | 11:27

@pitabroodje | 09-12-13 | 07:43
'Maar toch, wat ziet de trein eruit.... het lijkt wel een vergiet.
Had het niet wat anders gekund?'

Zeker wel. Dat is ook geprobeerd. Er is eerst geprobeerd de kaping te beëindigen door met kiezelstenen tegen de trein te gooien. Je kunt het op bovenstaande foto niet zien, maar als er een beetje uitgezoomed was kon je de kiezels nog zien liggen...

Petrus Poortwachter | 09-12-13 | 11:16

Jammer en verontrustend dat bij -82%- van de "reaguurders met een missie en een mening- het historisch bewustzijn totaal ontbreekt en zij kennelijk spijbelden tijdens de geschiedenisles op de basisschool, laat staan op het vervolgonderwijs.
Dan hádden ze kunnen weten, dan de Molukkers de trouwste bondgenoten van Nederland én haar volk waren toen Indonesië alles wat met Nederland te maken had de pan in wilde hakken., letterlijk en figuurlijk.
Hoe dan ook, Molukkers waren trouw aan Oranje en Nederland., en werden met valse voorwendsels naar Nederland gehaald, (Luns).
Zij kwamen op verzoek van de toenmalige regering hier, en zeker niet op eigen initiatief.
Nooit hebben zij na het regerings- bedrog hier enige erkenning gekregen.
Zij dachten er goed aan te hebben gedaan om aan Nederland trouw te zijn tegen de Indonesische overheersing en diens plannen "belanda"levens onmogelijk te maken.
Het is de meest bedrogen groep in de Nederlandse geschiedenis dóór politieke zwendel destijds.
De kapingen waren fout.
De slachtoffers aan beide zijde puur zinloos en wreed.
Hier bestaat geen enkel excuus voor.
Nu dreigen met een "vervolg"is kwalijk en onzinnig.
Er zijn in onze maatschappij andere mogelijkheden om de stem te laten horen, en dat doe je niet door te dreigen met geweld. punt uit.

puck&bully | 09-12-13 | 11:14

Als je al 3e generatie bent ben je gewoon een Nederlander. Je mag jezelf geen molluker meer noemen. Kruip maar weer uit de slachtofferrol

Goldenduckie | 09-12-13 | 11:11

k heb ooit eens een Indonesier gehoord over Molukkers, zeg maar niet positief.
Stekeltje | 08-12-13 | 19:34 | + 11 -

En vertelde die Indonesier ook dat men het maar niks vond zo'n christelijke minderheid in het grootste Moslimland?!Los van het geschreeuw van deze ene figuur dit ook nog ondertekend met een verwijzing naar de hoofdstedelijke club hebben zij wel degelijk een andere reden dat ze hier zijn t.o.v de gastarbeiders ,blijkbaar verwijt men hier in grote getalen deze jongen wat maar is men niet op de hoogte van de geschiedenis,toen ze in Culemborg het zat waren met de Marokanen stonden dezelfde mensen hier te juichen,beetje Hypocriet,en van Gs een vreemd stukje na het hakken op Mandela,beetje jammer!Het zijn niet hun of de mandela's van deze wereld die het gedonder hier veroorzaken...

Djenghiz_ken_net | 09-12-13 | 10:26

-weggejorist-

marcoplarco | 09-12-13 | 10:23

Amsterdam hooligans? Hahaha wat ren clown

Cycloon | 09-12-13 | 10:10

Zolang dit geroeptoeter in het Nederlands gebeurd en niet in het Maleis is komt het van een gefrustreerde mislukker. En niet van een trotse Molukker.

sockeye | 09-12-13 | 09:54

Als je meedoet wordt je erkend. Doe je niet mee dan wordt dat tegen jouw hele achtergrond/afstamming gebruikt. Het is ook hier zo jammer dat een paar kneuzen die het niet willen snappen alle Molukkers een rotnaam geven.

De langste thuis | 09-12-13 | 09:53

Ik ben zelf ook van de derde generatie Molukkers ( wel een halfbloed, maar goed ook bij mij leeft het) Ik ben met twee culturen opgegroeid. Ik vind het allebei even belangrijk… Ik vind de reactie van de persoon in kwestie erg dom. Ik schaam mij daar erg voor, want het bewijst weer hoe achterlijk we weer zijn en niet verder zijn gaan denken. Tuurlijk willen wij dat de Molukken onafhankelijk word. Ja wij willen gerechtigheid. Maar ik ben niet voor dit soort reacties en dat soort acties. En sommige reacties hieronder vind ik wel erg ver gaan. Nee, wij gaan niet een enkeltje nemen naar de Molukken om daar te gaan wonen. Maar jullie kennen de situatie daar niet. Jullie weten niet hoe het daar is. Jullie kennen het gevoel niet dat een regering je zo onder druk zet dat je in een beperkte vrijheid leeft. Daar gaat het om. Dat onze families hun eigen vlag mogen ophijsen. Dat ze mogen geloven waar ze in geloven. Dat er geen militaire daar rondlopen met geweren van hier tot Tokio. Daar gaat het om. Dat Indonesië de Molukken met rust laat.

amsterdam00 | 09-12-13 | 09:48

Gezien het gebruik van het woord 'kanker' lijkt me dit toch meer een fin. Alhoewel, daar is het Nederlands weer te goed voor.

Der Schnitzeljäger | 09-12-13 | 09:20

Een dooie kaper kan niet meer schieten, de belangrijkste reden achter de vele kogelgaten in de trein.

TheStef | 09-12-13 | 09:04

Als de Nederlandse regering destijds gelijk meer voor de Molukse mensen hebben gedaan en hun beloftes na kwamen was deze haat helemaal niet aanwezig. De eerste generatie Molukkers hebben het vuile werk in Indonesië moeten uitvoeren, vooraan in de aanval staan omdat de Nederlanders hier voor te bang waren, zij wisten namelijk toen al dat Molukkers eens en voor altijd strijders zijn en voor niemand bang zijn. Toen al gebruikt en hier in Nederland nog eens misbruikt. Maar idd. een gijzeling is nooit goed te praten en ik keur dit ook zekers af, maar de ellende ligt al veel langer in de geschiedenis van het Molukse volk en dat de Nederlandse regering daar debet aan is mag veel meer bekendheid hebben.

Sateetje | 09-12-13 | 08:53

(tip) markerwaard dicht gooien met een schep kunnen ze daar een vrije staat der molukken maken zonder bruggen

bossnl | 09-12-13 | 08:41

En als we die republiek dan zouden 'stichten', zou dat griebus dan ook lekker allemaal oprotten naar die Zuid-Molukken? Ben bang van niet. Graties geld smaakt hier immers veel te lekker!

Wijze Uil | 09-12-13 | 08:12

Maar toch, wat ziet de trein eruit.... het lijkt wel een vergiet.
Had het niet wat anders gekund?
Tegenwoordig zouden dit met een drone doen, dan krijg je minder vernielingen.

pitabroodje | 09-12-13 | 07:43

Ik moet altijd lachen om dit soort 3e generatie gastjes die vanaf de hoogste toren dit soort kreten gaan uiten. MENAH MURIA! DOOD AAN DE BELANDA'S etc etc etc... Ga toch fietsen man.
Dit terwijl ze hooguit 1 of 2x voor een paar weken vakantie naar de Molukken zijn geweest, de taal niet eens spreken en eigenlijk geen flauw idee hebben wat ze nou aant het schreeuwen zijn.

Dat Nederland in het verleden fouten heeft gemaakt staat als een paal boven water. Maar Nederland KAN er nu verder niets aan doen. Maar tegen de Indonesische staat demonstreren... dat laten ze liever links liggen.

Hier in Jakarta ken ik genoeg Molukkers en die vermaken zich altijd kostelijk om het gedrag van deze "confused teenagers"/ "ABG bodoh". Zij hebben dezelfde mening als ik hier boven meedeel. Ze zijn in Nederland geboren en getogen, maak je school lekker af, zoek een fatsoenlijke baan, ga 1x per jaar naar Indonesie, Bali en Ambon op vakantie en hou voor de rest gewoon lekker je klep.

A.J | 09-12-13 | 06:36

-weggejorist-

Kweeniet | 09-12-13 | 06:34

Ik schaam me diep als molukker in de molukken. Ik zie dagelijks die kids uit nederland op vakantie hier. Na een week hebben ze heimwee!

Kweeniet | 09-12-13 | 06:34

met terroristen wordt niet onderhandeld dat was toen ook al het devies en dat ze afgeknald zijn tja eigen schuld . je mening opleggen of welke eisen dan ook en dat doen door middel van mensen met de dood bedriegen met messen en vuurwapens is vragen om tegen acties die dan KNALHARD zijn .

rukkieduck | 09-12-13 | 01:39

@Pierre Tombal | 09-12-13 | 00:04 |

Sterker nog nederland had de macht maar is onder druk van de "VN" lees amerika en engeland gezwicht alles omdat het communisme geen voedingsbodem mocht vinden agv de nederlandse acties zoals in vietnam waar de fransen een veeg uit de pan kregen, en erin verdwenen en de amerikanen het daarna mochten proberen met 1 arm op de rug gebonden.
allemaal politiek maar dat vergeten we graag.

Umberto die trotzoni | 09-12-13 | 01:34

ka me die tijd nog goed voor de geest halen en ook de verhalen die er de ronde gingen, dat het nu weer zo in het nieuws is,is zoiets als oude koeien uit de sloot halen , was allemaal bij de gewone man al bekend alleen toen nog geen internet en "goedmenschen" die op elke slak wel een vrachtuto zouit willen gooien om maar belangrijk te doen. Tis maar goed dat ze niets met die schoolkinderen gedaan hebben anders was het leed voor de molukkers niet te overzien geweest, ook dat was duidelijk gemaakt aan de molukkers in assen en bovensmilde tis een dubbeltje op zun kant geweest of er was een inktzwarte bladzijde in de geschiedenis van nederland bijgekomen. En zeg dat het niet zo is heb militairen in assen gezien die meerdere doorgeladen .50's op een opel commodore gericht hadden vol provocerende molukkers en die .50's waren niet geladen met losse flodders
als jongen wil je dan wel de benen nemen, was zeer bedreigend

Umberto die trotzoni | 09-12-13 | 01:10

@Pierre Tombal | 09-12-13 | 00:04 |

Helemaal juist! en allemaal onder toezicht van de VN u weet wel die VN van zwartepiet !! Worden nu al 60 jaren de Papoea's onderdrukt ! Let wel onder toezicht van de VN !

andjing | 09-12-13 | 00:13

"Nederland had beloofd dat hun verblijf tijdelijk was."
Dan ben je als Nederland een beetje dom en als Molukkers die zich hier heen laten slepen ook een beetje dom. Nederland had net na de 2e W.O. een postkoloniale oorlog verloren, de politionele acties, waarbij 6000 Nederlanders en 70.000 Indonesiërs zijn omgekomen. Het ideaal van "een verenigde staten van Indonesie" met zelfbestuur of zelfbeschikkingsrecht van eilanden of eilandengroepen, zoals de Molukken of West-Papua kwam niks terecht en na Nederlands-Indië, Japans-Indie, kwam er nu niet Indonesie maar JAVAANS-Indie. Hoe moest Nederland na de verloren politionele acties een eigen staat of zelfbeschikkingsrecht voor de Molukken op afstand regelen? Kansloos. Als Molukkers slim waren, waren ze gebleven en hadden net als in West-Papua een guerilla begonnen om iets van hun ideaal te verwezenlijken. Kunnen ze alsnog doen, maar Nederland is rijk en ze zijn hier opgegroeid, nog een reden om niet terug te gaan. Dus als ze 2 gijzelaars in een trein afschieten, kan je kogels terug verwachten.
Geef mij dan maar de zwarte pietenmevrouw met het West-Papua T-shirt op het Malieveld. Ga die eens interviewen.

IndoFortuyn | 09-12-13 | 00:10

@pierre. Eindelijk iets zinnigs...

JTA | 09-12-13 | 00:09

@PrinsesStoepje | 08-12-13 | 23:16
Nederland zou zeker de macht wel hebben gehad, maar na WO2 was schijnbaar de wil van Amerika en Engeland wet. Wat Nederland nog wel heeft gedaan is een flinke stapel voorwaarden aan de onafhankelijkheid van de voormalige kolonie koppelen, maar op de naleving daarvan is nooit toegezien en/of ingegrepen. Dat Soekarno van de voorziene federatie van onafhankelijke staten een centraal gedirigeerde dictatuur stoorde het op olie beluste Amerika alleszins niet en voor Engeland was het belangrijkste dat Nederland daar niet de dienst uitmaakte. Uiteindelijk stond Nederland hierin machteloos, maar tot op de dag van vandaag handelt onze regering niet naar haar aangegane ereschuld. Ze heeft zelfs nog nooit de onwettige status van Indonesië benoemd.

Pierre Tombal | 09-12-13 | 00:04

Molukkers? Dat zijn toch die knapen die de 'missing link' in de Darwin theorie onderschrijven?

-PR- | 09-12-13 | 00:02

Tja zo is er nog veel te doen in de wereld !!

Amerika terug naar de indianen !

Australië terug naar de Aboriginals

Nieuw-Guinea terug naar de Papoea's

Maluku terug naar de Molukkers

Tis wel erg vreemd dat we hier onze 'Facebook Frans' en Rutte niet over horen ,

andjing | 09-12-13 | 00:00

Ik stel voor dat we met z'n allen gaan protesteren om met terug werkende kracht het kwartje van Kok terug te halen. Dat geld gaan we dan investeren in een onafhankelijk molukken of desnoods kopen we een ander eiland waar ze opnieuw kunnen beginnen. Tot ziens beste vrienden dat het jullie goed mag gaan in de toekomst.
PS. Hebben jullie geen interesse in Aruba? Mag je zo van ons hebben?

threebees | 08-12-13 | 23:54

Nou ik weet het nog wel, mijn ouders wilde eigenlijk allah akbar roepen,maar daar hadden ze nog nooit van gehoord, dus het werd jesus christus is groot.

koekje erbij? | 08-12-13 | 23:42

@PetrusPoortwachter. Zoals ik al aangaf. Ik was laatst dus in Bovensmilde en dan ook nog bij "Nederlanders" (aangetrouwden). Dus wist niet dat dit nog steeds gevoelig lag in de omgeving. Tegenwoordig is de gemeenschap rustig en is men van mening dat als er strijd moet komen het daar op de Molukken gebeurt. Geloof me dat dit zich nooit weer herhaald. Dat er een malloot op internet weer van alles uitkraamt is zijn risico. Je mag er van uitgaan dat indien anderen (Molukkers) achter zijn identiteit komen hij letterlijk en figuurlijk met zijn neus op de feiten wordt gedrukt ;-) . Maar ik vind het soms onzin hoe hier van alles wordt gezegd zonder enige kennis van zaken (wikipedia en google is informatie, geen kennis)

JTA | 08-12-13 | 23:30

De Molukkers zijn boos omdat de NL-regering hun belofte van een eigen staat niet waar kon maken. Maar was dat omdat de ondertussen zelfstandige republiek Indonesië er de baas was of had NL daar wat aan kunnen doen? Correct me if I'm wrong. Ben niet helemaal onbevooroordeeld want was als 12-jarige stiekum verliefd op een treinkaper.

PrinsesStoepje | 08-12-13 | 23:16

@JTA | 08-12-13 | 22:45
Ik snap je wel. Ik dacht ook dat het allemaal al vergeven en vergeten was. Maar met alle verhalen (de 35- herdenking afgelopen jaar, het gelul over die medailles en nu weer dit rapport over 'het drama bij de Punt') komt alles weer boven en daar wint niemand iets mee. Het feit dat één van die kapers die Ririmassie of zo aan dat rapport heeft meegeschreven doet mij meteen denken 'hadden we hem ook maar kapotgeschoten'.
Dus denk niet dat alleen molukkers veel weg te steken hebben.

Petrus Poortwachter | 08-12-13 | 23:08

Ik weet nog dat die 'acties' begonnen. Wij woonden vijftig meter van een molukkerwijk en de molukse jeugd liep fier en flink door de buurt. Dat duurde precies één dag. Toen de school gegijzeld werd werden ze meteen allemaal een kop kleiner. Alleen door de blikken van de Nederlanders.

Petrus Poortwachter | 08-12-13 | 23:03

Er zijn gelegenheden genoeg geweest voor RMS om te participeren in een van de conflicten , en zo ook een gezicht en respect te krijgen van de bewoners daar .. Maar de slachtofferrol zal wel veel comfortabeler zijn .

sparrow | 08-12-13 | 23:01

Molukkers zijn het bewijs dat de NL regering na de oorlog zijn afspraken niet nakomt en allies verraadt.

funkyd | 08-12-13 | 22:57

@Willemke. Gast, ik was niet eens geboren in '77..... Tuurlijk kan je dat niet goedpraten en zal ik dat zeker niet bagataliseren. Maar wat gebeurt is is gebeurt. Ik was laatst trouwens per toeval in Bovensmilde en kwam er achter dat dit nog steeds een gevoelig onderwerp is. Kan ik wel zeggen :"Get over it" maar dat is ook onzin....

JTA | 08-12-13 | 22:56

@JTA. No respect JTA No respect man.. Onschuldige kids laat je buiten je zogenaamde oplossingen.
Men had verstandige keuzes moeten maken destijds in '77 en de verantwoordelijke moeten aanpakken....
Maar ja, da's den koei in de kont kijken natuurlijk.

willemke | 08-12-13 | 22:45

@petruspoortwachter. Het gaat me niet om het woord, het gaat me wel om de intonatie. Ik kan me de zaken goed begrijpen alleen GET OVER IT ! Als Molukker ga ik ook niet boos doen om de tsongi-tochten en het vermoorden van de gehele bevolking op Banda. Ik ben derde generatie maar voel me niet aangesproken door die gast die met van alles dreigt. Zoals ik al eerder aangaf is dat dit enkel een individu en dat zijn mening niet of nauwelijks draagvlak heeft binnen de gemeenschap. Het onderwerp ( de Punt) is de laatste tijd weer eens gehyped, met als gevolg dat iedereen weer eens wat te zeggen heeft. Dat kan, maar doe het dan wel onderbouwd en ga dan niet in de cursemode zitten. Heeft allemaal geen zin..... Als je wilt beledigen, ga dan naar een Molukse wijk en ga daar de mensen uitschelden. Dan zie je vanzelf dat er stront komt...... Als je wat zinnigs te zeggen heb doe het dan. Maar waar mensen altijd over gaan zitten malen bij eengebeurtenis is hoe zij zich voelden en hoe zij het ervaarden........ Mij betreft, irrelevante informatie

JTA | 08-12-13 | 22:45

Of Nederland niets voor de Molukkers WILDE doen staat open voor discussie, maar dat Nederland niks KON doen staat voor mij vast. Nederland heeft zich van Indonesië (lees oa Papua Nieuw-Guinea) los moeten maken onder druk van de VS die als de dood was voor een communistisch Zuidoost Azië en zich derhalve onvoorwaardelijk achter het niet-communistische land schaarden. Dát en dat alleen is de reden waarom Nederland geen rol meer kón spelen in de regio. Dat Molukkers jullie daarom schuld van geven is enigszins begrijpelijk maar volstrekt onterecht.

Bigi Bana Boy | 08-12-13 | 22:41

Ik vind veel van de reacties hierboven toch wel flink bizar. Nederland stemt tegen een Europese grondwet en ons Kabinet neemt zomaar het Verdrag van Lissabon (aka de Europese grondwet) aan. Een Papoea mevrouw demonstreert al zestig jaar lang vruchteloos op het Malieveld en heel Nederland leert haar pas kennen wanneer ze het pad kruist van een anti Gario (pro Piet) demonstratie. Onze politici luisteren niet en na een zeer ruime twintig jaar lang niet gehoord te zijn wisten de Molukkers dat in 1977 ook en gingen over tot stappen die het voor de politiek onmogelijk zou maken de Molukse zaak te blijven negeren.
.
Ik ben het absoluut niet eens met het doel dat de Molukkers hierbij kozen, maar ik vind wel dat mensen een beter besef zouden moeten hebben dat dit een volkomen vermijdbaar voorval was en dat de feitelijke aanstichters nooit bestraft zijn. Waaronder bijvoorbeeld Bernhard von Lippenfeld, die achteloos Papoea Nieuw-Guinea weggaf terwijl de Soekarno regering al iedere overeenkomst over het bestuur van de Indonesische Archipel aan zijn laars had gelapt, in het nadeel van met name te noemen de Molukkers dus.

Pierre Tombal | 08-12-13 | 22:40

Vwb die acties bij de Punt en de school in Smilde is het heel simpel: Als je de terroristen heel wilt houden stuur je de Zusters van Liefde. Als je de gegijzelden heel wilt houden stuur je het Korps.
De eindverantwoordelijke, in mijn boek, voor al die doden, bij al die acties, zijn de ouders van die molukse jongeren en met name de heer Manusama. Zij hebben een beeld gecreeërd wat niets met de werkelijkheid te maken had, wat ze nooit waar hadden kunnen maken en waardoor ze zelfs door hun eigen jongeren niet meer geloofd werden.

Petrus Poortwachter | 08-12-13 | 22:40

Ommezwaai | 08-12-13 | 19:42 |
Jouw geboorte.

gutgutgut | 08-12-13 | 22:39

Alleen in 1977 hadden de Molukkers een Punt.

piprecies | 08-12-13 | 22:36

Tja beloftes. Hoe kan je ze nou een land geven als je niks te zeggen hebt over dat land. Vergeet niet dat Indonesie gelijk nadat de Nederlanders weg gingen de molukken militair bezetten.
En dan nog. Molukkers zijn gewoon landveraders in de ogen van Indonesiers dus logisch dat ze niet terug kunnen.
En zelfs als ze terug zouden kunnen betwijfel ik of dit zou gebeuren want gratis geld krijg je daar niet en een mobieltje kan je niet opladen in de jungle.

snaakie | 08-12-13 | 22:34

Hou toch eens op met dat zeiken over iets wat jouzelf niet is aangedaan. Of zal ik de nu levende Duitsers ook maar vervloeken wat ze mijn Opa's en Oma's in de oorlog hebben geflikt? Of mijn Canadese vriendin bedanken dat Canadezen hier de tent hebben bevrijdt?
Alleen de eerste generatie heeft recht van spreken. Die is onrecht aangedaan.
Anders kun je tot in lengte van dagen iedereen de schuld van alles geven en wordt het niet net als in Palestina.

MacMiep.nl | 08-12-13 | 22:31

@Miko
Er zaten daar behalve gijzelnemers ook gijzelaars in die trein. Je wilt niet dat die iets overkomt. Dus ga je er vol in om te zorgen dat ze ook echt niets meer kunnen doen.
Wat u en velen met u vergeten is dat dit op het moment van de bestorming al 20 dagen speelde. Al die tijd hebben de kapers zich kunnen overgeven en had de zaak zonder bloedvergieten kunnen eindigen. De kapers daarentegen zetten de kaping voort en dreigden de gijzelaars om te brengen.
Wat velen ook vergeten was dat er tegelijkertijd nóg een gijzeling plaatsvond, nl in de school in Bovensmilde. Als je dan wat wil, móet je alletwee in één keer aanpakken en wel zo dat verzet onmogelijk is. Je hebt geen tijd om alles heel netjes en clean te doen. Je komt in een onoverzichtelijke wagon en je moet jezelf en de gijzelaars zien te redden. Als er dan een UZI geleegd wordt op een kaper is dat maar zo. Risico van het vak, zullen we maar zeggen.
Als het gaat om humaan handelen, moet je beginnen bij het begin: Is het humaan om wildvreemde kinderen en volwassenen te gijzelen en met moord te dreigen voor een ideaal waarvan ze zelf ook wel wisten dat het niet meer haalbaar was.

Heiner | 08-12-13 | 22:31

@JTA | 08-12-13 | 22:19
Ha, ik denk de verwarring te zien. Het woord 'stront' zit je dwars niet? Ik vermoed (ik ken willemke verder ook niet) dat hij hier refereert aan de eerste zin van je vermoedelijke 'landgenoot'. Maar, terwijl ik dit schrijf en er over nadenk vind ik de omschrijving van die gasten die die school gijzelden helemaal niet verkeerd.
Ik lees veel reacties van NL-ers die volop begrip hebben voor de wensen van Molukkers en ook wel zien dat de nederlandse regering veel fout heeft gedaan (moeten doen?) Maar toen die school gegijzeld werd begonnen nederlanders elkaar heel anders aan te kijken. Ik weet nog dat mijn vader tegen mij zei:'Jongen, voordat je gekke dingen gaat doen kom je eerst met mij overleggen hé?' Dat is in heel mijn leven verder nooit gebeurd.
Ten overvloede wil ik ook nog een boer uit Groningen citeren die toen voor de krant verklaarde:'zo'n molukker binnen tien minuten uut zien jas te hebben'...

Petrus Poortwachter | 08-12-13 | 22:29

Rokus3013 | 08-12-13 | 22:19 |
"Mo-hammed ... bitcoins ..."
Je bent off-topic.

gutgutgut | 08-12-13 | 22:28

@Freek de Leek | 08-12-13 | 19:27

Ook niet raar he? Heb je al de tekst boven dat raampje nog niet gezien dan?

Mr_Pikibelly | 08-12-13 | 22:26

echte hollander | 08-12-13 | 21:46 |
Zoek eens een psychiater op.
Zo kun je niet door gaan, je hebt hulp nodig.

gutgutgut | 08-12-13 | 22:25

Mo-hammed, Mo-lukker. Waarom doen Mo's in vredesnaam altijd zo retemoeilijk?
Wanneer bovenstaand stukske is geconcipieerd door een zoveelste-generatie Mo-lukker, dan twijfel ik ernstig of we wel voldoende (bit)coins hebben gestoken in de scholing. Of ze hebben gewoon niet goed opgelet, kan ook. Of het schrijvertje heeft geen bril (vanwaar anders die enorme grote letters, nooit van een capslock gehoord, Mo-lukker?) Een slecht geschreven stukske met onnodige, verkeerd geplaatste of ontbrekende leestekens. Stijl en spellingsfouten zorgen verder voor de bedorven slagroom op de toch al weinig serieus te nemen boodschap. Ga toch werken, knul. Neem een baan. Doe iets met je leven, maar hou in vredesnaam op met het schrijven van zulke lullige stukjes. En als je zonodig je landje wilt bevrijden, wel, neem een enkeltje naar Ambon, neem het restant polderjihadi's met je mee en kom vooral nooit meer terug.

Rokus3013 | 08-12-13 | 22:19

@petruspoortwachter. Relevant is het wanneer je goed onderbouwd stelling neemt. Niet als je een ander of een groep daarin beledigt.....

JTA | 08-12-13 | 22:19

@JTA | 08-12-13 | 22:01
Ik vind dit zeer relevante info vwb hoe nederlanders tegen de 'molukse zaak' aankijken. Tesamen met die geëxecuteerden van Wijster heeft dit de 'molukse zaak' geen goed gedaan.

Petrus Poortwachter | 08-12-13 | 22:11

@Willemke. Dat hadden we nog niet eerder gehoord. Heb je nog meer relevante info...?

JTA | 08-12-13 | 22:01

Ach joh 3G , langzaam traag en lui. 4G is sneller.

amin | 08-12-13 | 22:01

Een lagere school in Bovensmilde met 105 onschuldige kindertjes gijzelen..........

Daar heb ik absoluut nog geen minuut respect voor gehad! Over stront gesproken....

willemke | 08-12-13 | 21:58

@echtehollander. Profiel: Twintiger met slechte ervaring...... Hup jongen naar bed, morgen weer aan de lopende band....

JTA | 08-12-13 | 21:56

Moslim 02 (?)

Iwmac | 08-12-13 | 21:55

-weggejorist en opgerot-

echte hollander | 08-12-13 | 21:46

Een oude wijze spreuk uit het plaatsje Wijster luidt:

Een goede terrorist is een dooie terrorist.

Plukkiehaar | 08-12-13 | 21:42

Het verschil tussen een terrorist en een vrijheidsstrijder wordt vooral bepaald door de uitslag van het conflict.

Hedge_it | 08-12-13 | 21:31

terroristen moet je abknallen. punt.

braadlap | 08-12-13 | 21:23

@Hans Hillen | 08-12-13 | 21:08
Oh ja? Hoe had de regering het dan moeten doen? Vertel eens? Ben zeer benieuwd naar hoe de Nederlandse regering het anders had *kunnen* doen, gegeven de omstandigheden.

Stormageddon | 08-12-13 | 21:23

@Petrus Poortwachter | 08-12-13 | 21:07
Die kans was aanwezig. Zelfs dat gelazer op Oost-Timor, dat nog maar recent is opgelost, was wellicht voorkomen geweest. De onafhankelijkheid van Oost-Timor staat op nr. 3 van het manifest van Al-Qaeda's redenen voor jihad met het westen (weggeven van moslim-territorium - ook al is de meerderheid katholiek.)
Maar goed... het klinkt gewoon lekker om Nederland in dit geval de schuld geven. Voelt ook goed, want dan huil je met slachtoffers mee. Dat maakt je natuurlijk moreel superieur.

Stormageddon | 08-12-13 | 21:21

Heel hard roepen dat de Nederlandse regering de Molukkers belazerd heeft gaat voorbij aan het feit dat het de Amerikanen waren die de Nederlandse regering dwong een verdrag te accepteren dat zij niet wilden en daarenboven door de Indonesiërs niet werd nageleefd. Met Nieuw Guinea gebeurde overigens hetzelfde. Moeten de Papoea's nu ook treinen gaan kapen?

Polletje Piekhaar | 08-12-13 | 21:20

www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/ar...

"Een mannelijke gijzelaar overleed door UZI-vuur van de BBE-mariniers. Hij belandde in een vuurgevecht tussen mariniers en een kaper. Een vrouwelijke gijzelaar overleed op een van de balkons van de trein. Zij is uitsluitend getroffen door projectielen die van buitenaf op de trein zijn afgeschoten."

MaudC | 08-12-13 | 21:16

@Petrus Poortwachter | 08-12-13 | 21:10 |
Ben je te achterlijk om te lezen of wat ???
"twee gegijzelden (de 19-jarige Ansje Monsjou en de 40-jarige Rien van Baarsel) kwamen door kogelregens van de BBE om het leven. De overige treinreizigers werden bevrijd."

MaudC | 08-12-13 | 21:14

@sjoerploert. Als ik "jullie" ben , ben jij dan "sullie"? Geef mij trouwens de definitie van halve allochtoon aan.... Jeetje, praat geen peop...

JTA | 08-12-13 | 21:13

Geef ze Texel. Opgelost.

Hedge_it | 08-12-13 | 21:12

even serieus! wat denken/dachten die mensen nou dat de Nederlandse regering te vertellen heeft in indonesie?
Israël laat Rutte vandaag geen eens een scanner openen
is er dan iemand die denkt dat de Nederlandse regering de indonesie regering zo verkrijgt dat ze afstand doen van de molukken?

janneman1977 | 08-12-13 | 21:11

Maar door mijn werk heeft die treinkaping het meeste indruk op mij gemaakt. Het treinstel met herdenkingsteken heeft nog lange tijd rondgereden.
Schietmijmaarlek | 08-12-13 | 20:46 | + 0 -
.
Toepasselijke nick heb je.

Hans Hillen | 08-12-13 | 21:11

@MaudC | 08-12-13 | 21:01
Voor de volledigheid dan mevrouw Dram de beide gegijzelden zijn niet door mariniers doodgeschoten.

Petrus Poortwachter | 08-12-13 | 21:10

De Molukkers zijn schandalig behandeld door de Nederlandse regering. Let wel: regering. Niet door de Nederlandse burger die geen moer had en heeft in te brengen. De Molukkers zijn zeker geen laf volk, integendeel. Maar dat geeft ze niet het recht om onschuldige mensen, die niets met HUN zaak te maken hadden, te gijzelen en af te knallen. Daarom: geen sympahtie voor de treinkapingen. Nooit. De Molukkers hadden op zoek moeten gaan naar de mensen/bestuurders die het voor hen verziekt hadden. Die verraders hadden ze af moeten knallen. Niet een onschuldige machinist en een toevallige dienstplichtige sukkel die in de trein zaten. Joseph Luns, Norbert Schmelzer en Max van de Stoel, dat waren betere kandidaten geweest. Het zijn altijd onschuldige willekeurige burgers die de prijs betalen.

Hans Hillen | 08-12-13 | 21:08

@Stormageddon | 08-12-13 | 21:02
En hoe tragisch, als NL door al deze punten niet gedwongen was om indië op te geven, hadden de Molukkers waarschijnlijk al jaren een zelfstandige republiek op de molukken gehad.

Petrus Poortwachter | 08-12-13 | 21:07

@ Supermatthijs 21:02

En ieder jaar weer 8 tot 10% inflatie. Maar de minister van buitenlandse zaken was wel pro Israël, dat dan weer wel...

eerstneukendanpraten | 08-12-13 | 21:07

Joh, Nederland heeft mét de Molukkers daar de oorlog verloren. Oke Nederland heeft dingen toegezegd die ze niet waar kan maken. Get over it. Jullie willen hier toch niet weg. Of denk je als halve allochtoon ook uit de ruif van de verongelijkten te kunnen pikken? Rot op.

sjoerdploert | 08-12-13 | 21:06

Petrus Poortwachter | 08-12-13 | 20:58 | + 0 -

En wat blijkt nu ? Hij had wel een beetje gelijk. Een groot staatsman onze ome Joop.

Supermatthijs | 08-12-13 | 21:02

@MaudC | 08-12-13 | 20:53
Dat heet collateral damage. Lijkt me evengoed best een goede score, als je het vergelijkt met andere gijzelingsacties. Ze hebben de meeste gijzelaars gered, en de meeste bad guys verrot geschoten. Sindsdien heeft Nederland geen grote gijzelingen meer gehad. Er zijn derhalve waarschijnlijk meer mensenlevens gered dan verloren.
Verder nog wat te janken?

koolteer | 08-12-13 | 21:02

@warrig | 08-12-13 | 20:39
En wat, Oh Grote warrige, had Nederland dan moeten doen in 1945 en daarna? Soekarno laten zitten, geen actie om het bevel over te nemen? Wat denk je, had Soekarno de Molukken wel onafhankelijk laten worden? Think again.
De politionele acties waren een militair succes, NL had militair weer controle over Indië. Van wie moesten we toen oprotten? Van wie mochten we niet het verdrag van Linggadjati op eigen voorwaarden uitvoeren? Onder druk van de VN (resolutie 63), VS en het dreigen van intrekken van de Marshall-gelden.

Het feit dat er geen Verenigde Staten van Indonesië is gekomen, met een onafhankelijke Molukken ligt niet aan Nederland. Bij de soevereiniteitsoverdracht waren de regio's formeel onafhankelijk. Onmiddellijk daarna zijn alle deelstaten afgeschaft. De Nederlandse overheid is dus net zo belazerd door Soekarno, Hatta (en Truman) als de inwoners van de Molukken.

't Is een beetje te makkelijk om de schuld bij de Nederlandse overheid te leggen. Dat bekt lekker, past ook wonderwel in de "weg met ons"-doctrine, maar met de waarheid en werkelijkheid heeft het niet zoveel te maken.

Stormageddon | 08-12-13 | 21:02

@Petrus Poortwachter | 08-12-13 | 20:56
Inlezen ?? Hahaha! Kwiebus
Ik heb het bijna live op televisie gezien destijds.
Knulletje ...

De kapers hebben niemand gedood. De Nederlandse mariniers wèl.

Anders lees je jezelf maar eens fatsoenlijk in :
nl.wikipedia.org/wiki/Treinkaping_bij_...
Twee doden, door kogels van de bestormers : Rien M. van Baarsel, 40, Elst & Ansje J.M.O. Monsjou, 20, Groningen

MaudC | 08-12-13 | 21:01

@Petrus Poortwachter | 08-12-13 | 20:45
Nee, gelukkig heb ik voor vervoer een dikke suv voor de deur. Voor korte afstanden een dikke mtb. Maar stel, stel dat je in een trein zit met zulke gijzelnemers. Die hebben uiteraard een statement te maken, ze beloven de gijzelaars geen kwaad te doen blablabla. Dan mag je zeker niet op een onbewaakt moment een van die figuren een mes in zijn nek steken en zijn wapen afpakken?

Oh wacht, dat mag pas nadat je doodgeschoten bent. Hij/zij was immers (nog) niet gewelddadig. Dan ben jij gewoon een psychopaat.

de grote Anti | 08-12-13 | 21:01

De Molukkers hebben gelijk ze zijn genaaid door de toenmalige Nederlandse regering maar om daar onschuldige mensen voor te gijzelen slaat ook nergens op , alsof Nederland de Indonesische regering kan opdragen om de Molukken zelfbestuur te geven.
Voor Indonesie zijn de Molukkers landverraders.

Dat er hard op is getreden door de overheid is te rechtvaardigen, van onschuldige burgers daar blijf je vanaf.

amsterdam hooligans als je zoi indruk wil maken zou ik me maar ergens anders bij aansluiten.

zwaanshals | 08-12-13 | 21:01

Ik kan me ook zo boos maken over de afloop van de derde engelse oorlog.
Een bom op hun ambassade is wel het minste.

Koos Knak | 08-12-13 | 21:01

@FransderUrste. Als je het zat ben dan moet je niets posten en niet lezen. Mijn opa heeft nog zijn pensioen van het leger tegoed, die heeft ie nog steeds niet gekregen...... Wat dat betreft is er nog een slag te slaan ;-)

JTA | 08-12-13 | 21:00

@Petrus Poortwachter | 08-12-13 | 20:58
'van mensen in overtreding' natuurlijk

Petrus Poortwachter | 08-12-13 | 21:00

@Supermatthijs | 08-12-13 | 20:54
Nee, daar maakte jou grote idool een zeer grove fout door, kort nadat hij zelf ingestemd had met deze actie, voor de tv te gaan verklaren dat het hier om een executie ging. 'Welliswaar door mensen in overtreding, maar toch...'

Petrus Poortwachter | 08-12-13 | 20:58

@MaudC | 08-12-13 | 20:53
Ga je anders eerst wat inlezen voor je je idioterie hier komt spuien...

Petrus Poortwachter | 08-12-13 | 20:56

Kan je nog zoveel vergoelijkende feiten aandragen, maar als je kaapt ga je deaud.


Daar hebben ze bewust voor gekozen of ze waren te dom om het te voorzien.

En nu stoppen met zeuren, want veranderen kan je het niet meer.

koolteer | 08-12-13 | 20:55

Al met al weer een delicate kwestie die keurig werd opgelost door onze ome Joop.

Supermatthijs | 08-12-13 | 20:54

@Freek de Leek | 08-12-13 | 19:27
Inderdaad ,
maar ook twee gegijzelden zijn door de mariniers doodgeschoten toen (!) Het plan was echt te belachelijk voor woorden:
Ze gingen er van uit dat de gijzelnemers allen rechtop stonden en de gegijzelden op de grond lagen. Dus besloten ze simpelweg op 1.20m hoogte de trein volledig te doorzeven... Helaas bleken de gegijzelden ook gewoon rond te lopen.

MaudC | 08-12-13 | 20:53

@ Ik heb ooit eens een Indonesier gehoord over Molukkers, zeg maar niet positief.
Stekeltje | 08-12-13 | 19:34 |

Joh! Hou zou dat nou komen. Ik wed dat die Indonesiër een niet-KNIL-er was.

goedverstaander | 08-12-13 | 20:51

Ik ben dat gezeik over Molukkers die toch o zo schandalig behandeld zijn helemaal zat. Als dat al zo was, dan hebben ze dat met hun eigen gedrag ruimschoots gecompenseerd. Nederland is de Molukkers in het geheel niets meer schuldig. Een enkele reis Indonesia voor een ieder die dat niet bevalt. Er zijn grenzen.

Frans den Urste | 08-12-13 | 20:47

Stormageddon | 08-12-13 | 20:24
Klopt.
Maar door mijn werk heeft die treinkaping het meeste indruk op mij gemaakt.
Het treinstel met herdenkingsteken heeft nog lange tijd rondgereden.

Schietmijmaarlek | 08-12-13 | 20:46

@de grote Anti | 08-12-13 | 20:38
Als je regelmatig met de trein reist is het misschien niet onverstandig je vast wat in te lezen. Voor het geval zo'n 3G-ert weer inspiratie krijgt...

Petrus Poortwachter | 08-12-13 | 20:45

-weggejorist-

Utit | 08-12-13 | 20:45

De derde en vierde generatie 'slachtoffers' van een belofte die Nederland, 'de bezetter' nota bene, niet is nagekomen, zijn veelal onwetende, puberale leeghoofden die zich graag willen afzetten tegen andere etnische groepen. Daarbij staat het supporteren van RMS en dat overal volkalken als een vorm van loyaliteit, of iets dergelijks. Ik denk dan altijd maar dat het verleden als KNIL-soldaten nou eenmaal een prijs heeft en dat Nederland zichzelf wat dat betreft weinig kan verwijten aangaande de belofte aan het Molukse volk. Het optreden van de eenheden tijdens de gijzeling verdient natuurlijk absoluut niet de schoonheidsprijs, maar om je gelijk trachten te halen door middel van een gijzeling in een land dat geen jurisdictie heeft noch diplomatiek ook maar iets kan bewerkstelligen op dat vlak, geeft wel aan dat de 'Molukse zaak' veelal voortduurt uit een gebrek aan zelfkritiek en pure onwetendheid.

Desmoulins | 08-12-13 | 20:42

@Schietmijmaarlek | 08-12-13 | 20:06
Hear hear... (toepasselijke nick trouwens)

Petrus Poortwachter | 08-12-13 | 20:41

ff wat VOC mentaliteit mensen. Die onafhankelijke Republiek gaan we ff fixen!!! Beloofd is beloofd.
Je moet het zo zien. Als ons dit lukt, dan krijgen we mogelijk dat kwartje van Kok ook terug.

BasBr | 08-12-13 | 20:39

-weggejorist-

warrig | 08-12-13 | 20:39

Ach ja, mijn volk (kelten/germanen) heeft in principe ook nog heel wat appeltjes te schillen met bepaalde volkeren. Als je wit was en graag in het bos woonde, en schijdt aan godt had, dan verdween je gewoon onder valse voorwendselen ergens in een kerker. Om gemartelt en verkracht te worden. Gebeurt nog steeds trouwens, de zongebruinde macho's azen zoals altijd nog op bleke vrouwen (die dus vaak ook niet bruin kunnen worden).

Kan ik ook boos om worden, maar op een dag denk je fuck it. Het is zoals het is en was, beste molukker.
Maar ik moet toegeven weinig van molukkie te weten.
Gaat het mij iets aan?

de grote Anti | 08-12-13 | 20:38

Welja geef een malloot maar weer een podium. GS lijkt de NPO of Joop wel.

ad melkert | 08-12-13 | 20:38

Monjet!

Flightless bird | 08-12-13 | 20:35

@rooiebosduivel | 08-12-13 | 20:30
De woede is volkomen te begrijpen, de agressie niet.

rara | 08-12-13 | 20:34

'KK Nederlanders...'. Ik voel me gekwetst, waar kan ik me melden?

Ornoisliefde | 08-12-13 | 20:30

alle reacties lezende hebben maar weinigen ook maar een beetje besef van hoe de geschiedenis is verlopen.
De Nederlandse regering heeft de Molukkers gewoon keihard laten barsten, PUNT.
Die radicalisering staat mij ook totaal niet aan maar ergens vat ik het wel van "ze"

rooiebosduivel | 08-12-13 | 20:30

xavier | 08-12-13 | 19:35 | | Reageer+ | 30
Je hebt zonder meer gelijk. Ik heb een zeer grote aangetrouwde Molukse familie en zo wordt het ook gevoeld.
Aan de andere kant geven de meesten ook toe dat Nederland deze beloften niet na kan komen en ze sowieso in het huidige Indonesië onhaalbaar zijn.
Dus TS het momentum voor een Molukse Republiek is ver weg en nieuwe terreuracties zullen derhalve niets uithalen en helaas weer als een boemerang werken.

Herr Vorragend | 08-12-13 | 20:29

De gereformeerden van de AIVD werken toch helegaar niet op Zondag?

calamiteiltje | 08-12-13 | 20:28

@Supermatthijs | 08-12-13 | 19:56
In Groningen staan nogal wat goedkope huizen te koop, heb ik gehoord. Is dat niet een beter idee? Het gas blijft voor ons, natuurlijk.

rara | 08-12-13 | 20:27

En ik ga volgend jaar als ik op vakantie ben het hele dorp wakkwwe bellen met mijn fiets bel om half negen. Ik ben ook nog niet vergeten hoe slecht mijn familie het had in de 80 jarige oorlog.

Mark van Leeuwen | 08-12-13 | 20:27


@Rico Tampeloerus | 08-12-13 | 20:14
Beter geven we ze allemaal een wapen en een vliegticket. Kom op, knokken op Insulinde!
Daar barst de bom toch binnenkort met dat opkomende nazisme,.. sorry islamisme

miko | 08-12-13 | 20:24

@Schietmijmaarlek | 08-12-13 | 20:06
Tel daarbij op: Ko de Groot en Jakob Trip die omkwamen bij de gijzeling van provinciehuis in Assen in 1978.

Stormageddon | 08-12-13 | 20:24

Zeg 3rd generation capslockende schreeuwlelijk: Als NL toch is zo klote is, dan staat je wat mij betreft vrij om vandaag nog een ticket naar de Molukken te boeken en nooit meer terug te komen, goed? Is beter voor je hart.

Sunabalk | 08-12-13 | 20:23

toch is tot...

Ommezwaai | 08-12-13 | 20:22

Zal wel... ga anders lekker emigreren... het is niet verplicht om in Nederland te wonen, je mag gewoon weggaan.

duitse herder | 08-12-13 | 20:21

Utit | 08-12-13 | 20:15
Lijkt mij duidelijk...
Alleen primaten gebruiken onmiddellijk geweld.
Maar langzaam wordt het klimaat er rijp voor.. Zulks vergt tijd. Uiteindelijk zal het leiden toch een burgeroorlog, vroeg of laat.....

Ommezwaai | 08-12-13 | 20:21

Derde generatie Molukker?

Wat denkt die ouwe sok dan nog te kunnen eisen? Heeft hij dan niet in de gaten dat, sinds die treinkaping, de Molukkers in Nederland ook al minstens twee generaties verderop zijn?
Maar niets of niemand houdt hem tegen om op de Molukken zijn verbolgenheid kenbaar te gaan maken..

WizzAd | 08-12-13 | 20:21

@schietmijmaarlek. Niemand zeurt erover, nogmaals dit zijn individuen. Vaak gasten met net zoveel kennis als op deze thread....;-). Het doden is niet goed te praten en dat zal niemand bagataliseren binnen de gemeenschap. Ik vind het onderwerp de laatste tijden wel heel erg gehyped, met als resultaat dat iedereen er wat over zegt maar helaas de meesten niets zinnigs zeggen. Je ziet Molukkers toch ook niet wijzen naar Nederlanders over de tsongi-tochten of het uitmoorden van de gehele bevolking op Banda.....

JTA | 08-12-13 | 20:18


Captain Pervert | 08-12-13 | 19:28 |
En jij vliegt ze wel ff terug toch?
Ik heb een stuk van het rapport gelezen, wat je ook van de kapers vindt. Ze zijn wel beestachtig aan hun einde gekomen.
Zwarte dag met alleen maar verliezers.

irma zonderboezem | 08-12-13 | 20:15

-weggejorist-

Utit | 08-12-13 | 20:15

Als je een vent bent, dan besteed je je energie niet aan die vermaledijde Nederlanders, maar pak je de bezetter - Indonesië - zelf aan. Of wil je gewoon weer geld?
Ben benieuwd...

Rico Tampeloerus | 08-12-13 | 20:14

En zo zie je maar weer. Toch te weinig kogels gebruikt....

Parel van het Zuiden | 08-12-13 | 20:11

-weggejorist-

Utit | 08-12-13 | 20:07

In 1975 werden er 3 onschuldige mensen afgeknald door lieve Molukkers tijdens de treinkaping bij Wijster.
Hans Braam, Leo Bulter en Bert Bierling.

En nu een beetje gaan lopen zeuren en bedreigen omdat er in 1977 een paar van de echte terroristen zijn omgelegd? Flikker toch op.
Beetje meer respect voor de nabestaanden van de slachtoffers van 1975 zou meer op zijn plaats zijn.

Schietmijmaarlek | 08-12-13 | 20:06

Als terrorist loop je natuurlijk enig risico.
Jammer alleen voor Manusama, destijds rms president in ballingschap. Dat was een erudiete man die helaas dit geweld ook niet heeft kunnen voorkomen.

boasatlas | 08-12-13 | 20:06

Wat een gezeik de laatste tijd over het 'excessieve' geweld dat is gebruikt. Die lui kapen een trein en gijzelen mensen. De situatie is uitzichtloos en bij eerdere kapingen zijn gijzelaars vermoord. Er moest dus ingegrepen worden. Dat doe je niet door te vragen aan de gijzelnemers of dat ze goed uitkomt. Die lui kopten zoveel kogels omdat ze gescheiden van de gijzelaars sliepen. Dus dan wil je dat zo houden. Dan leg je dus spervuur aan. Dan gaan er dus gijzelnemers kapot. Vette pech. Had je maar geen trein moeten kapen.

Zzzzooooffff | 08-12-13 | 20:05

Ook de Molukse zaak is een zwarte bladzijde, wat zeg ik zwarte long read, uit de geschiedenis van Nederland. Frustratie is nog steeds groot maar kan nu beter worden gericht op Jakarta... Nederland is hier volledig vleugellam.
Voor de rest : Blaffende honden bijten niet. Voor je kijken, doorlopen.

Kepala Batu | 08-12-13 | 20:03

JTA | 08-12-13 | 20:01 | + 0 -

Inderdaad, ik betrap mezelf er na even inlezen ook op die twee acties door elkaar te gooien.

Supermatthijs | 08-12-13 | 20:03

Je moet niet vergeten dat die de treinkaping bij De Punt de tweede treinkaping door dit uitschot was.
De eerste,die bij Wijster in 1975 had een veel luguberder karakter, oa doodgeschoten gijzelaars die dagen levenloos op de rails moesten blijven liggen. nl.wikipedia.org/wiki/Treinkaping_bij_...
Met deze tragedie in het achterhoofd is het kordate optreden van onze jongens bij de tweede kaping in 1977 veel beter te begrijpen.
Raar dat dat Volkskrant gajes nauwelijks over Wijster spreekt.

Conan de Rabarber | 08-12-13 | 20:01

@Utit | 08-12-13 | 19:58
Tanja Nijmeijer...

VanBukkem | 08-12-13 | 20:01

Ik snap de woede wel, maar ik snap ook de methodes die gebruikt zijn. Molukkers zouden moeten begrijpen dat ze door het Nederlandse koningshuis zijn genaaid en niet door ons.

Bokito ergo sum | 08-12-13 | 20:01

@BASinnic. Hoezo verwende lafaards. Niet wetende dat er tot laat in de jaren 60 een guerilla strijd heeft plaatsgevonden op de Molukken? Molukkers lafaards? Vraag het eens de veteranen die hebben gevochten tijdens de twee politionele acties....... Nog even wat anders, bij de Punt werden de twee omgekomen 'Nederlanders' gedood door de kogelregen van de BBE. De executies door de Molukse treinkapers vond plaats ten tijde van Wijster... Voordat we weer alle feiten door elkaar halen.....

JTA | 08-12-13 | 20:01

Ik heb respect voor onze Molukkers, althans de meerderheid zijn nette geïntegreerde Nederlanders. Vaak zelfs een stuk sympathieker dan autochtone Nederlanders. Daar kunnen de mocro's nog iets van leren.

Ronman2k | 08-12-13 | 20:00

Hoho... niet alle Nederlanders over 1 kam scheren hè.

basweetutwel | 08-12-13 | 20:00

Utit | 08-12-13 | 19:58
Tip, heeft iets met IQ te maken vermoed ik..

Ommezwaai | 08-12-13 | 20:00

-weggejorist-

Utit | 08-12-13 | 19:58

@VanBukkem | 08-12-13 | 19:42
Okee. We heroveren de Molukken op de Indonesiërs en we installeren de vrije Republiek Maluku Selatan. Dat we daar niet eerder aan gedacht hebben.

VanBukkem | 08-12-13 | 19:57

lldbhnger | 08-12-13 | 19:47
Ja en?
Surinamers wonen hier ook al heel lang en zijn ook redelijk geïntegreerd, net als Indonesiërs overigens.
Gewoon normaal doen. Met dit soort dreigementen bereik je niets en is geen reclame voor de Molukkers.

Ommezwaai | 08-12-13 | 19:57

Kunnen we die Molukkers niet gewoon Limburg geven ? Zijn we daar ook vanaf.

Supermatthijs | 08-12-13 | 19:56

"Boehoe, de NL regering houdt zich niet aan gemaakte beloften."
Join the club!

Roeieber | 08-12-13 | 19:54

FCG | 08-12-13 | 19:35
Bij de harde kern van Ajax zit een relatief grote Molukse groep.

Dakpanmaker | 08-12-13 | 19:52

43ste pantersinfanterie bataljon Johan Willem Friso kazerne Assen .50 kogels vanaf een Daf YP geschoten door dienstplichtigen, tis maar een weetje.

robinhoed | 08-12-13 | 19:52

Verwende lafaards. Neem een voorbeeld aan de Vietnamezen die bereid waren een 30-jarige oorlog aan te gaan IN EIGEN LAND.

BASinnic | 08-12-13 | 19:51

Alle grappen aan de kant. Ik geloof dat we deze mensen nog wel wat schuldig zijn maar misschien is dit niet helemaal de manier om dat te uiten.

X. | 08-12-13 | 19:51

-weggejorist-

Utit | 08-12-13 | 19:51

@VanBukkem | 08-12-13 | 19:45 | + 1 -
Goed idee! Voor de opgroeiende kansenjeugd!
Mogen ze hem houden.

Flightless bird | 08-12-13 | 19:50

@Fatwabuster | 08-12-13 | 19:48

edit: zijn de Molukkers direct(!) gestorven door de kogelregen....

Fatwabuster | 08-12-13 | 19:49

"EN ALLE BELOFTES DIE ZIJN GEMAAKT ZIJN NOOIT NA GEKOMEN!!!"

Joh sluit maar achterin de rij aan.

Harry Turtle | 08-12-13 | 19:49

xavier | 08-12-13 | 19:35 |

Is "Culemborg" juist niet een bewijs dat Marokkanen en Molukkers "een pot nat" zijn? Waar er twee kijven.... Iemand die nu zijn gal spuwt op de Marokkanen zou dat 30 jaar geleden op de Molukkers hebben gedaan. Ieder tijdsgewricht heeft haar eigen zondebok.

TB2318 | 08-12-13 | 19:48

xavier | 08-12-13 | 19:35 |

Is "Culemborg" juist niet een bewijs dat Marokkanen en Molukkers "een pot nat" zijn? Waar er twee kijven.... Iemand die nu zijn gal spuwt op de Marokkanen zou dat 30 jaar geleden op de Molukkers hebben gedaan. Ieder tijdsgewricht heeft haar eigen zondebok.

TB2318 | 08-12-13 | 19:48

@Flink Ployd | 08-12-13 | 19:43
Daar moesten een paar onschuldige gijzelaars voor sterven, maar toen hadden de Molukse rebellen het voor de hand liggende eindelijk door; Nederland kan niet op eigen houtje een Molukse republiek stichten in een voormalige kolonie. Foutje, bedankt. En tegen de familie van de doden zegt men; ja sorry, we moesten het proberen.
Ik snap daar nog steeds niets van. Had een trein gekaapt in Indonesië, daar bereik je veel meer mee!

Old_Spice | 08-12-13 | 19:48

De vraag uiteindelijk is.... zijn de direct (!) gestorven door de kogelregen, of de nog levenden naderhand geëxecuteerd.... het antwoord is dat ze direct zijn gestorven, dat weet ik uit wel ingelichte bron, een familielid van mij was er bij en als één van de eersten in de trein.... in de trein zelf is door de mariniers niet geschoten.

Fatwabuster | 08-12-13 | 19:48

@Heiner | 08-12-13 | 19:30
Mijn staat de executie van Mesrine in 79 of zo nog voor de ogen.
op een gegeven moment zal het toch wel klaar zijn zou je zeggen.
Blijkbaar staan er niet altijd koele getrainde kikkers achter zo een pistool of geweer.

miko | 08-12-13 | 19:48

Ommezwaai | 08-12-13 | 19:42 |
Wat hoort er niet in het rijtje thuis? Molukkers.
Deze wonen hier al zo lang, en zijn volledig geintregeerd, hebben allemaal een baan (inclusief de kutbaantjes) en spreken perfect Nederlands. Dit tot in tegenstelling van jou stigmatiserende rijtje.

lldbhnger | 08-12-13 | 19:47

Old_Spice | 08-12-13 | 19:39 | + 0 -

We zijn het geloof ik eens met elkaar. Er zijn fouten gemaakt die niet meer zijn recht te zetten en daar zullen we het mee moeten doen. Dat we het nu hebben over de manier van ingrijpen door de mariniers is wel terecht maar ik denk niet dat men destijds anders kon. Ze begonnen dood geschoten mensen uit de treinen te gooien. Dan is de tijd van praten voorbij en moet je niet jaren later gaan zeuren over de hoeveelheid kogels waarmee ze dat stopten.

Supermatthijs | 08-12-13 | 19:46

Nou maar hopen dat niet één of andere Molukse terreurgroep onze minister-president ontvoert...

VanBukkem | 08-12-13 | 19:45

Welke doofpot.
Gijzelnemers konden worden uitgeschakeld en zo geschiede. Risico van het vak. Men speelde geen tikkertje.
Weet dat die treinen niet van kunststof waren maar van metaal en opgevuld met asbest. Dus er moest stevig ingezet worden van buiten af.
Voor en na deze gijzeling hebben deze terroristen mensen gedood.

hoorcollesje | 08-12-13 | 19:45

In de Molukken hebben ze overigens niet zoveel flatscreens, BMW's, X-Boxen en uitkeringen..
Ik zou zeggen, veel succes daar en stuur nog eens een kaartje!

Ommezwaai | 08-12-13 | 19:45

Wijze woorden JTA.

graaf Dracula | 08-12-13 | 19:45

De Nederlandse regering heeft toen de Molukse mensen belazerd.

Zoals de Nederlandse regering al zovelen belazerd heeft.

De RMS is een Moluks ideaal dat blijkbaar alleen bevochten kan worden aldaar. Van de Nederlandse Regering hoeft men niet op steun te rekenen. (maar dat wisten de mensen al)

Flink Ployd | 08-12-13 | 19:43

Kort na de Punt bij een Moluks gezin te gast geweest. Foto van dode zoon/kaper stond op de schoorsteenmantel.
Volgens zijn ouders had hij meer dan 30 kogelgaten in de borst en buik.
Dat er ontzettend veel geschoten is bij de "bevrijding", is voor de Molukkers geen nieuws.

MadDieu | 08-12-13 | 19:43

Sorry, maar er is zeker geen draagvlak voor acties onder de derde generatie. Graag even de valse lucht eruit voordat we elkaar weer allemaal gaan nawijzen. Graag ook even verduidelijken dat dit gaat om individuen en niet de gehele gemeenschap want ik lees al enkele verwijzingen als: "de Molukkers dit, zij dat..."

JTA | 08-12-13 | 19:43

Neem aan dat Timmerfrans in zijn termijn dit nog wel eigenhandig en vlekkeloos gaat oplossen.

de Voorzittert | 08-12-13 | 19:42

Kan iemand mij nog eens uitleggen wat wij ook maar weer precies fout gedaan hebben, want volgens mij is het toch Indonesië dat een vrije Republiek Maluku Selatan in de weg staat.

VanBukkem | 08-12-13 | 19:42

Molukkers, Marokkanen, Surinamers, Turken, Afrikanen... Allemaal een grote smoel.
Waar is het toch ooit fout gegaan in dit land?

Ommezwaai | 08-12-13 | 19:42

Waarom gaan ze het altijd hier uitvechten... ze komen hier en dan zijn de Nederlanders plots de vijanden. Raar volk allemaal. Zoeken jullie een zondebok dan weet ik waar jullie allemaal heen moeten.... ver over zee ergens naar Verweggistan. Miskleunen...

HdJ& | 08-12-13 | 19:41

Hou de regering hier voor verantwoordelijk als er wat gebeurt, en niet de burger die al jarenlang aan alle kanten door die zelfde regering net zo hard belazerd wordt.

Dezenaamhier | 08-12-13 | 19:41

Waar is Jules Croissant als je 'm niet nodig hebt maar wel behoefte hebt aan een gebbetje.

dedeurs | 08-12-13 | 19:40

De Molukkers weten al 70 jaar waar wij nu pas achterkomen: De Nederlandse overheid is er alleen op uit om je te naaien.

snokkertje | 08-12-13 | 19:40

Een vrije Molukse republiek is een mooie droom maar helaas onmogelijk vanwege de internationale politieke realiteit. Denkt deze Molukker nou echt dat het kleine Nederland zoiets kan bewerkstelligen tegen de wens van Amerika en Indonesië in? Trouwens, wij Nederlanders worden eveneens telkens opnieuw door onze regeringen belazerd maar ik voel niet de behoefte om de schuld daarvan bij onschuldige burgers neer te leggen.

graaf Dracula | 08-12-13 | 19:40

@Supermatthijs | 08-12-13 | 19:32
Oke en dan? Onschuldige burgers gijzelen is dan terecht of iets? Blaas dan het binnenhof op, maar nee... ze pakken onschuldige burgers en kinderen. Nee ik heb daar geen begrip of respect voor. Sowieso heeft het hun zaak ook totaal niet geholpen, integendeel. Het is gewoon dom geweest om het zo te doen. Ga naar Indonesie, vecht daar tegen de regering, dat helpt meer dan hier in NL druk maken over een Molukse republiek. Wat moet de Nederlandse regering doen? Een klap geld geven? Nee, dat is te makkelijk. Ik denk dat we moeten beloven een Molukse staat te erkennen, zodra die bevolking er 1 uitroept, en genoeg mankracht heeft om zich tegen de Indonesische staat te verzetten.

Old_Spice | 08-12-13 | 19:39

@Dizzydent | 08-12-13 | 19:37
Tja, wat kunnen wij of zij er nu nog aan doen?

rara | 08-12-13 | 19:39

Duidelijk, geschreven door Daniel Uneputty, oppakken die gast!

miko | 08-12-13 | 19:38

Ik herinner me een vroegere collega van Molukse afkomst, die rond zijn 30e terug naar de Molukken was geweest op familiebezoek. Was blij dat hij weer thuis in Nederland was, waar de omstandigheden en mogelijkheden in alle opzichten beter waren. Idealen zijn mooi, maar het is soms moeilijk om ermee te leven.

Synecdoche | 08-12-13 | 19:38

Molukkers zijn hier gekomen middels een militair bevel wat ze hebben opgevolgd om geen deserteur te zijn.

DoctahDie | 08-12-13 | 19:38

Rare opmerkingen van deze Molukker. Maar feit is dat NL zwaar in het krijt staat bij de Molukkers: dat ze zich verraden voelen is m.i. volkomen terecht.

Dizzydent | 08-12-13 | 19:37

Stronttttt... Dat was de "s" in RMS. Rijst met.

X. | 08-12-13 | 19:36

Ja, laten we het nog even over die eisen hebben. Dat het machtige Nederland, de twee dwergstaatjes Amerika en Indonesië wel even de les zou lezen. De Molukkers hebben op het verkeerde paard gegokt in de oorlog. Helaas, pindakaas. Leer er maar mee leven. Wij krijgen ook niet altijd onze zin. In Israël, bijvoorbeeld.

DaughtersofLot | 08-12-13 | 19:36

Ze hadden nooit de dienstpicht soldaad moet executeren daarmee verlies je nou eenmaal sympatie. Ze hadden een punt, die is verloren gegaan door een laffe daad...

ikdenkwat | 08-12-13 | 19:36

Amsterdam hooligans? Mis ik iets?

FCG | 08-12-13 | 19:35

De manier waarop Nederland de Molukkers heeft behandeld was niet erg netjes. De manier waarop een stel Molukse heethoofden heeft gehandeld was ook niet erg netjes. Een Molukse staat is op dit moment een utopie. En verwarde gekken blijf je altijd houden.

brutus68 | 08-12-13 | 19:35

Caps Lock Train Cruiser?

X. | 08-12-13 | 19:35

Ambonezen zijn de trouwste vrienden van Nederland geweest. Uitstekende militairen,gidsen,vrienden, kortom
een volk dat zijn lot verknoopte met Nederland.
Vervolgens, na de souvereiniteitsoverdracht in 1948 op
een schandelijke, smerige, you name it wijze, in de steek gelaten door de Ned. regering. O.l.v. enig R.K.
gluiperds en andere slapjanussen.
Deze Molukkers hebben, i.t.t. Nederlanders nog trots,
eer en vechtlust voor de goede zaak.Zij zijn het ook die durven optreden tegen medelandergespuis. (Culemborg) Al deze Molukkers verdienen eerherstel!

xavier | 08-12-13 | 19:35

kan zeggen wat je wil, ze zijn echt wel belazerd net de Nederlandse beloften, maar dat het dan tot zulk geweld moet komen is ook niet handig. Er zijn er een aantal daar geweest, maar op hangende pootjes terug komen, de voorzieningen daar waren toch wel wat erg primitief.... De "cultuurspagaat" dient economisch afgewenteld te worden op de rijkste cultuur.... Quincy ziet zelfs een vergoeding van 2 miljard voor zijn pupillen hangen.

gedachtespinsel | 08-12-13 | 19:35

Ik heb ooit eens een Indonesier gehoord over Molukkers, zeg maar niet positief.

Stekeltje | 08-12-13 | 19:34

kom hoe heet ie | 08-12-13 | 19:33 | + 0 -

Gaat ze niet lukken. Die hebben nog een ernstig appeltje met hen te schillen.

Supermatthijs | 08-12-13 | 19:34

"Kom, laten we een 747 kapen"

BLR | 08-12-13 | 19:34

Het zit mij als Blanda net zo goed dwars! Ik ben opgegroeid tussen deze Molukkers en hun kinderen (3e generatie) Wij hebben inderdaad deze mensen vern**kt!
Er daarom ook bijna niet EEN Nederlander die de kapingen veroordeeld.., maar echter wel het executeren van onschuldige mensen, en het gijzelen van kleine kinderen. Dat is nooit meer goed te praten!

lldbhnger | 08-12-13 | 19:34

Dat "onze" Molukkers schandalig zijn behandeld is in ieder geval zeker.

Arjan | 08-12-13 | 19:34

Dat was me wat in die tijd zeg.
Twee heuse kapingen door Molukkers hielden Nederland dagen aan de buis gekluisterd.
Nu gaat minstens de helft van Nederland er niet eens meer van opkijken als zoiets weer gebeurt.We hebben ons land sindsdien namelijk flink laten verloederen met het binnenhalen van nog meer buitenlanders.

Welles! Nietes! | 08-12-13 | 19:34

Onontkoombaar. Dat waren de kapingen en gijzelingen, want ze zijn genaaid door onze NL overheid. Daarover kan en mag geen twijfel bestaan. Molukkers hebben een punt. Maar onontkoombaar of niet, ze waren wel ethisch wel verwerpelijk.

Dat gezegd hebbende: Als je nou van 1 groep zou mogen verwachten dat het de plaats van de bontkraagjes zou bezetten, dan zijn het wel de Molukkers. En wat deden de oudjes onder de Molukkers in de jaren 80n en 90? Ze traden hard op en namen zelf het initiatief hun probleemgevallen op het rechte pad te brengen.

So much dus voor de PvdA aanpak.

stoethaspel | 08-12-13 | 19:33

-weggejorist-

Rest In Privacy | 08-12-13 | 19:33

Old_Spice | 08-12-13 | 19:29 | + 0 -

Je hebt wel een punt maar gaat wel voorbij aan de beloftes die gemaakt zijn en niet nagekomen door de nederlandse regering. Hadden ze nooit moeten doen achteraf want niet na te komen maar ze waren er wel. Wat natuurlijk nooit die acties goed kan praten en het domme geblaat van die knaap hierboven.

Supermatthijs | 08-12-13 | 19:32

Mo-mis-lukker...

poeszje | 08-12-13 | 19:32

Nou Mo, zo lukt het nooit !

poeszje | 08-12-13 | 19:30

Ga lekker op Ambon knokken dan.

Ars Vivendi | 08-12-13 | 19:30

@Freek de Leek
Hoe zou u het gedaan hebben? Eerst een voorstellingsrondje of een kringgesprek?

Heiner | 08-12-13 | 19:30

Waarom gaan die Molukkers geen aanslagen plegen in Indonesië, en tegen de Indonesische staat? Die bezetten tenslotte hun land. Maar nee, daar schijten ze dan weer voor in hun broek, want daar krijgen ze geen uitkering en fluwelen handschoen behandeling, daar worden ze de bak in gesmeten, of in geval van moord, krijgen ze de doodstraf! Wat verwachten de Molukkers in Nederland, dat Nederland oorlog gaat voeren tegen het inmiddels militair veel sterkere Indonesië?

Old_Spice | 08-12-13 | 19:29

Als ze graag een onafhankelijk land willen in wat nu Indonesië is, wat doen ze dan in Nederland? Kunnen ze niet beter naar Indonesië gaan en daar luidkeels roepen dat ze mensen willen vermoorden en ambassades willen bombarderen? Of worden ze dan gevangen gezet, gemarteld en uiteindelijk ter dood gebracht door de lokale milities?

Het zijn vooral lafaards. Ze vallen Nederland aan, want ze weten dat de Nederlandse overheid bestuurd wordt door mensen die zich schuldig voelen voor alles wat in de afgelopen vijftigduizend jaar tussen allerlei verschillende volkeren is gebeurd. Ze moeten echter ook weten dat Nederland precies niets kan doen om zo'n onafhankelijk land voor ze te maken; dat moet Indonesië doen, en volgens mij heeft Indonesië een hele grote hekel aan dit soort separatisten.

Nequebard | 08-12-13 | 19:29

Van mij mag hij lekker naar zijn eiland in de tropen vertrekken, en keihard werken in de tropenzon, om met 50 jaar oud en versleten te zijn van de armoede en de tropische omstandigheden.
Hier hebben ze alles, Iphone, Xbox, scholing, uitkering als het moet ziekenhuis.
Wat zal dat ideale Molukken paradijs tegenvallen.

King of the Oneliner | 08-12-13 | 19:28

Ik vraag me af: stel de Molukse Republiek wordt erkend, gaan dan ineens alle Molukkers in Nederland een enkeltje Molukken kopen?
En als dat al zo is, dan zijn ze het na een week in een strooien hutje zo zat dat ze alsnog een ticket terug naar hun Drentse rijtjeswoning boeken.
De enige winnaar is KLM...

Captain Pervert | 08-12-13 | 19:28

Als derde generatie je druk maken over alles wat langer geleden is dan 10 jaar voor je geboorte. En dat in CAPSLOCK. Dan heb je weinig te doen.

Godsammekraken | 08-12-13 | 19:28

Check al die kogelgaten in die trein! Daar zijn ze niet heel subtiel te werk gegaan wat betreft het bevrijden van de gegijzelden.

Freek de Leek | 08-12-13 | 19:27

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken