Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

UNICEF schminkt Zwarte Pietjes

zwartepietjes534.jpgZaterdag 17 november komt Sinterklaas met zijn Pieten aan in Utrecht. Om hem te ontmoeten moet je om 12.00 uur bij de Weerdsluis staan. Op de Bemuurde Weerd O.Z. vind je ook een UNICEF-stand. Vrijwilligers maken daar voor € 3,00 van peuters en kleuters een Zwarte Piet in miniformaat. Met het verdiende geld steunt UNICEF wereldwijd kinderen. Schminken en een pietenmuts voor het goede doel! Openingstijden van 11.00 tot 14.00 uur. Leeftijden: Vanaf: 2 jaar Tot: 6 jaar. Prijzen € 3,00 voor het schminken incl. pietenmuts € 1,00 voor alleen een pietenmuts. Hoera voor UNICEF! En uiteraard ook hoera voor Zwarte Pietitie, dat in 2 dagen tijd 2 miljoen likes gaat ophalen. Da's best een klap in het gezicht van de race hustling drammers, die in een door de Vara-media aangezwengelde golf van haat dachten een Nederlands kinderfeestje te kunnen verpesten. PETS!

Reaguursels

Inloggen

Ongelofelijk toch, dat een stelletje Veganisten weer die discussie over Zwarte Piet beginnen, inclusief dat wijf uit de VN.
Dat mens blijkt een soort van, omhoog gevallen koffiejuffrouw te zijn.
No hard feelings, voor de echte oer Hollandse Koffiejuffrouw.
Daar heb ik groot respect voor.
Maar die anti Zwarte Piet veganisten, kan je het in principe niet kwalijk nemen.
Nee, die leven zo extreem gezond en ontzeggen zich zoveel, dat de zin tot normaal leven je dan wel snel vergaat.
Die mensen missen de stofjes in hun hersens, die je een prettig en lekker gevoel geven.
Heb het idee dat als die lui dan een keer sex gaan hebben, er eerst een oeverloze discussie vooraf gaat.

TUBBS | 25-10-13 | 19:45

Ella | 25-10-13 | 07:08
Ja, daar hoor je nooit iemand over. Joden die zichzelf probeerden te redden door aan de Duitsers adressen van ondergedoken joden te leveren, maar dan op z'n Indonesisch en Afrikaans.

dedeurs | 25-10-13 | 14:24

De legende van Sinterklaas en Zwarte Piet komt op vele manieren terug in Europese overleveringen, legenden en tradities en is volgens sommigen ouder dan het Christendom. Het overkoepelende thema; een mythologisch goddelijk figuur die beloont en straft als een rechter en die wordt vergezeld door een donkere/ zwarte figuur of monster als spion of scherprechter. De Sint heeft de macht over dit wezen en kan hem naar believen loslaten of intomen. Symbool voor de overwinning van de rechtvaardigheid (let op: dat is niet hetzelfde als het 'goede')op het kwade; de kerstening; de hoop. De heilige Sint Nicolaas wordt altijd afgebeeld met een anker, symbool van hoop. Niet voor niets komt hij met de boot naar Nederland.

De ZWARTE figuur maakt inherent onderdeel uit van deze traditie. Hij is op velerlei wijzen uitgebeeld, sinds de 19e eeuw als klassieke verzinnebeelding van de Moor. Ik verwijs graag naar de 'gapers' die soms aan de gevels hangen van oude apotheken en overigens vaak als monument beschermd zijn. De Moor was niet zozeer een slaaf alswel een mysterieus mens uit een ver land die in uiterlijk en uitdossing op niets leek wat wij toentertijd kenden. Juist daarom boezemde Zwarte Piet angst in.

De mensen die aangeven dat Zwarte Piet best een ander kleurtje zou kunnen krijgen, lijken zich niet te realiseren dat de kleur zwart in de legende een grote symbolische waarde heeft. Het anders kleuren van Piet houdt niets meer of minder in dan afscheid nemen van de kern van de legende en de daaruit voortvloeiende traditie. Dit verklaard ook het grote verzet tegen het voorstel om Zwarte Piet af te schaffen. Bewust of onbewust begrijpt men dat dit meer is dan een cosmetische aanpassing.

Dit gezegd hebbende moeten wij ons realiseren dat het juist de kracht van een traditie is dat deze veranderd in de tijd en zich aanpast aan de tijd. Zo houdt de traditie aansluiting bij het normen- en waardenkader van de tijd en blijft de traditie relevant in de beleving van degenen die er aan deelnemen.

In onze tijd is Zwarte Piet niet langer de engel der wrake, noch is Sint een boeman. In die zin is de zwarte kleur van Piet dan ook veel minder relevant dan in het verleden. Het ligt dus voor de hand dat de kleur van Piet zal veranderen, zodra onze samenleving daar klaar voor is.

Ik constateer dat het zover - terecht- nog niet is. Aanpassing van een zo wezenlijk element van onze traditie heeft tijd nodig en moet ook worden begrepen en verstaan.Niet op basis van dwang, maar vanwege het feit dat de zwarte kleur niet langer als relevant voor de traditie wordt ervaren. Dit alles lijken onze 'racisme' roepers zich niet te realiseren. Het aanpassen van een normen- of waardenkader laat zich niet sturen en dwang werkt zelfs averechts.

Wat ik maar wil aangeven: Piet zal vast wel een keer van kleur veranderen. Als de tijd en de geesten hiervoor rijp zijn. En op het moment dat Piet van kleur veranderd zal men dat accepteren en omarmen omdat onze maatschappij daar klaar voor is en het begrijpt.

historyjunk | 25-10-13 | 12:10

sjaakdeslinksesul | 24-10-13 | 18:56 | + 0 -

Ach gut, ga jij weer eens de boven alles staande wijze querulanterige wijsneus uithangen?

knerf | 25-10-13 | 10:40

sjaakdeslinksesul | 24-10-13 | 18:56 | + 0 -

Ach gut, ga jij weer eens de boven alles staande wijze querulanterige wijsneus uithangen?

knerf | 25-10-13 | 10:38

@henry_louis | 25-10-13 | 00:15
Je hebt gelijk. Er is sinds 1814 inderdaad sprake geweest van opschuiven van de artikelnummers en Artikel 1 is inderdaad pas Artikel 1 sinds 1983. Dat laat onverlet dat het artikel dus al sinds 1814 in de Grondwet is opgenomen. Het expliciet daarin opnemen van discriminatie voegt niks toe aan de oorspronkelijke implicatie van de wet en ook de vrijheid van godsdienst was reeds onderdeel van deze grondwet:
.
Artikel 134. Gelijke bescherming bestaande Godsdiensten; geen discriminatie op basis van Godsdienst
.
Aan alle bestaande Godsdiensten wordt gelijke bescherming verleend; de belijders van dezelve genieten dezelfde burgerlijke voorregten en hebben gelijke aanspraak op het bekleeden, van waardigheden, ambten en bedieningen.
.
.
Overigens vind ik het nogal opportuun om ten faveure van het slavernij argument ineens de koloniën als deel van Nederland te beschouwen. Met deze lijn van redeneren kan je dan ook stellen dat slavernij in Nederland nog steeds is toegestaan: volgens het Wiki artikel over de "Geschiedenis van de Nederlandse slavernij" is slavernij hier namelijk nooit afgeschaft.

Pierre Tombal | 25-10-13 | 09:53

Aaah eind goed al goed. Ik was al bang dat al het zwart en donker verboden werd, zwart geld, zwarte hond, zwarte porsche, donker bier....

KarelMarks | 25-10-13 | 08:42

Prachtig die geschminkte gezichten. Met dat roet enzo.
Hoe kun je daar nu tegen zijn.
Vooral rij 1: nummer 2 en 5.
rij 2: nummer 1,3 en 4.
Helemaal oké.
Laten we hopen dat de volwassen pieten straks bij de intocht net zo goed zijn geschminkt.
Dan heeft niemand wat te zeuren.

TB2318 | 25-10-13 | 08:41

-weggejorist-

TB2318 | 25-10-13 | 08:15

Ik ben een blanke Nederlander. Hoe groot is de kans dat mijn voorouder SlavenDrijvers, SlavenHouders of SlavenHandelaren zijn geweest?
.
Hoe groot is de kans dat Prem Radhakishun en zijn soortgenoten voorouders hebben die SlavenDrijvers, SlavenHouders of SlavenHandelaren zijn geweest?
.
Kan iemand mij uitleggen waarom ik me schuldig behoor te voelen voor daden die de voorouders van Prem Radhakishun en zijn soortgenoten hebben gepleegd?

Ella | 25-10-13 | 07:08

Ik ben een racist!

zeefert | 25-10-13 | 07:00

Schoorsteenveger | 25-10-13 | 01:17 | + 1 -

Bravo!

de aap in de mouw | 25-10-13 | 01:42 | + 1 -

U bent een geslaagde ouder. (Bravo! 3 maal)

Oktoberfest | 25-10-13 | 02:26

Wanneer hebben ze eindelijk door dat het is aanpassen of wegwezen. Mijn vrienden uit zuid-afrika hebben mij aangegeven ons feest goed op de hoogte te houden. Ze willen het graag daar ook introduceren. Sinds hun land is afgepakt, gaat het alleen maar slecht!

de aap in de mouw | 25-10-13 | 01:44

-weggejorist-

de aap in de mouw | 25-10-13 | 01:43

-weggejorist-

de aap in de mouw | 25-10-13 | 01:43

Ik ben apetrots op mijn dochter. Vandaag kwam ze thuis en heeft ze weerstand geboden tegen zo een kind van die kroesharigen. Hij wilde haar zeggen dat hij het niet leuk als ze hem zwarte piet noemde. Het lef waar hij dat vandaan haalt. Om in haar woorden te spreken:"mijn papa heeft me geleerd dat ik dat mag zeggen en dat je niet het slachtoffertje moet spelen". Hulde!

de aap in de mouw | 25-10-13 | 01:42

Lewis Lewinsky | 25-10-13 | 01:04 |
De juiste zenuw raken, en de verlamming treedt in.
"Willkomme, bienvenue, welcome" is niet meer het geval. Dat lekkere decadente is Amsterdam kwijt ja. Komt wel weer terug, in nieuwe vorm. Als de Verhevene en de Gutmenschen ruzie met elkaar krijgen, en als die Gutmenschen het vervolgens echt niet meer weten. En dat gaat gebeuren. Ik ben ervan overtuigd dat we veel zaken te licht nemen. Nihilisme, zoals zo nauwkeurig voorspeld door Nietzsche, de wanhoop, het besef dat geen enkele ideologie er nog toe doet, is nog geen realiteit. Het duurt allemaal wat langer, we zitten in een kramp.
De nieuwe generatie zal onverwacht gaten slaan en ruimte creëren, kan niet anders. En dan zullen al die oude geboden en verboden plots niet meer werkzaam zijn.

Schoorsteenveger | 25-10-13 | 01:17

En altijd komt er dan weer een d66'er die het gehele Nederlandse volk uitmaakt voor racist. Ja, dat ben jij, dudette henriette_louise.

Lewis Lewinsky | 25-10-13 | 01:15

@Schoorsteenveger | 25-10-13 | 00:47
Yup. En dat voelt alsof er hier helemaal niks meer mag.

Lewis Lewinsky | 25-10-13 | 01:04

Lewis Lewinsky | 25-10-13 | 00:33 |
Er mag nog heel veel in Amsterdam. Het wrange is dat sommige dingen niet meer mogen, dat heel specifieke dingen niet meer mogen, dat er enge taboes zijn ontstaan, dat er van je gevraagd wordt om omzichtig te zijn, omtrekkende bewegingen te maken.

Schoorsteenveger | 25-10-13 | 00:47

Kijk mensenlief, ik heb me al veel te lang ingehouden en altijd geprobeerd om redelijk en fatsoenlijk te blijven in mijn reacties. Maar nu hou ik het niet meer met dat gedoe van de VN over onze Piet. Dat moeten we toch niet willen met z'n allen, zo maar afgezeikt worden door zo'n achternicht van hem?
Hup, in de pekelton met haar en niks te laten redden door bisschop Nicolaas.
Dat zal ze leren!

bruine kikker | 25-10-13 | 00:35

Pierre Tombal | 25-10-13 | 00:12 |
Ik voel me in elk geval niet aangesproken. En ik stel me ook oprecht de vraag namens wie dat Jamaicaanse huilmens zo'n grote bek opentrekt. Het Jamaicaanse volk? De Jamaicaanse staat? Haar stamm, haar familie? Het volk of de stam van wie ze afstamt?

Schoorsteenveger | 25-10-13 | 00:34

@bruine kikker | 25-10-13 | 00:26
In Amsterdam, waar ik woon, heeft Sinterklaas allang geen kruis meer op zijn mijter. Dat is reeds geruime tijd verboten in wat eens Mokum was. Er mag hier trouwens helemaal niks meer.

Lewis Lewinsky | 25-10-13 | 00:33

@henry_louis_XIV | 25-10-13 | 00:25
Daarmee geef je toe dat je gelul over de *goorste racistische taal* niks anders was dan een hoax. Haatzaaiert.

Lewis Lewinsky | 25-10-13 | 00:29

Maar die Sint heeft nog steeds een kruis op z'n mijter. Mag dat nou nog wel van de VN of moet dat een halve maan zijn?

bruine kikker | 25-10-13 | 00:26

@Lewis Lewinsky: voor jou doe ik niets, je kunt vermoedelijk niet eens tot drie tellen.

henry_louis | 25-10-13 | 00:25

henry_louis | 25-10-13 | 00:19 | + -2 -

"Don't try to sell me dung when I know it's bullshit" ;)

Oktoberfest | 25-10-13 | 00:23

@Oktoberfest: politiek is pure poëzie.

henry_louis | 25-10-13 | 00:19

Wat een armoede.

Oktoberfest | 25-10-13 | 00:18

henry_louis | 24-10-13 | 23:58 | + -2 -

Er is geen poëzie in uw hart, er huist slechts politiek.

Oktoberfest | 25-10-13 | 00:16

@Pierre Tombal: het oorspronkelijke artikel 1 beschreef de grenzen van het Koninkrijk, en de gelijkheid was in de grondwet van 1815 in Art.4 geregeld. Maar dat was geen gelijkheid voor iedereen, het was in feite een restant van de bescherming tegen het Ancien Regime (het artikel on de Grondwet van 1815 kwam uit de Bataafse Staatsregeling van 1798). Onder de Grondwet van 1815 konden katholieken bijvoorbeeld officieel gediscrimineerd worden. Het moderne gelijkheidsprincipe werd in 1983 ingevoerd. En dat er binnen de staatsgrenzen geen slavernij was is natuurlijk onzin. Binnen de grenzen van het koninkrijk was het houden van slaven toegestaan in de West, en de gedwongen arbeid on Nederlands-Indië was feitelijk ook slavernij.

henry_louis | 25-10-13 | 00:15

@henry_louis_peggold | 24-10-13 | 23:58
Doe eens drie voorbeelden van de *goorste racistische taal*. Uilebal.

Lewis Lewinsky | 25-10-13 | 00:14

@Schoorsteenveger | 24-10-13 | 23:47
Exact! En dat maakt de hele discussie over slavernij en racisme tot een onzin discussie. Er bestaat geen enkele aantoonbare band tussen mij en degenen die zogenaamd de zonde zouden hebben begaan en daarmee lijkt de hele zaak gebaseerd op "erfvernedering". En dan vraag ik me af wat deze mensen bezielt om dergelijke gevoelens aan hun kinderen door te geven. Kijk nou naar zo'n Verene Shepherd: in haar kleding geeft ze uiting van trots over haar Afrikaanse afkomst, maar in haar hart draagt ze overduidelijk schaamte. En het is dus haar eigen schaamte die haar er toe beweegt om iets dat ze niet kent te veroordelen. En dan is de vraag of het überhaupt zou helpen om haar haar zin te geven en dan is eigenlijk het enige antwoord dat je daarop kan geven: nee. Wat wel zou kunnen helpen is iedere Nederlander 1 cent laten betalen zodat we haar naar een psychiater kunnen sturen.

Pierre Tombal | 25-10-13 | 00:12

Henry_louis | 24-10-13 | 23:58 | + 0

Beste Henry. De zwarte schmink is de nacht, het duister, de raven, de bedwongen demon, het roet van het vuur enzovoort enzovoort.
Een convergerende groep Indo-Europese rituele archtypen samengebracht in dit rituele palimpsest. Geuit in deze kleur. Dit aantasten is hetzelfde als het Buitenhof afbreken en een Vinexwijk erop bouwen.

De kleur zwart is waar het juist om draait en niet om de mens.

Oktoberfest | 25-10-13 | 00:08

henry_louis | 24-10-13 | 23:58 |
Wat is dat, "de geëigende weg"? En wat is dat, "oorspronkelijk"? U hanteert absolutistische standpunten. Die commissie zit daar ook maar een beetje het redelijke alternatief te wezen, niet? Het zijn hier even niet de rechters of de commissieleden die bepalen wat goed is en wat slecht. Hier wordt even een corrigerende tik uitgedeeld.

Schoorsteenveger | 25-10-13 | 00:04

@Oktoberfest: Zwarte Piet is geen "mythisch figuur uit een oertraditie van de inheemse bevolking" maar een 19e eeuws verzinsel. Als je het oer-Sinterklaasfeest wilt vieren doe je er beter aan dat zonder Zwarte Piet te doen. Of nog beter: vier het oorspronkelijke heidense feest zoals het was voordat dat door de kerk gekerstend werd. En wie gaan er nu eigenlijk "over de schreeuwzeik", de mensen die via de geëigende weg (nl de Amsterdamse anti-discriminatiecommissie) vragen om naar Zwarte Piet te kijken of de moord en brand-schreeuwende meute die doet alsof het einde van de Nederlandse cultuur nabij is, en zich daarbij bedient van de goorste racistische taal (maar die, dat blijft grappig, de enige echte pijler van de Nederlandse cultuur, namelijk de taal, nauwelijks beheerst).

henry_louis | 24-10-13 | 23:58

Pierre Tombal | 24-10-13 | 23:43 |
Als we de erfzonde opnieuw invoeren, is iedereen schuldig. Je kunt de erfzonde niet selectief inzetten.

Schoorsteenveger | 24-10-13 | 23:47

Ik ben denigrerend tegenover elk zelfbenoemd slachtoffer dat mij wil offeren voor hun eigen gewin.

Oktoberfest | 24-10-13 | 23:44

@henry_louis | 24-10-13 | 21:58
De Nederlandse Grondwet en daarmee Artikel 1 (er is geen sprake ven enige hernummering over de tijd) stamt van 1814. De eerste druk van de revisie van de Sinterklaas legende uit de hand van Schenkman werd uitgegeven in 1850, op welk moment het gelijkheidsbeginsel dus reeds 36 jaar van kracht was.
.
Daarbij is er sinds de oprichting van de Staat der Nederlanden daadwerkelijk geen slavernij geweest binnen de landsgrenzen. Apartheid, ondanks dat dit onmiskenbaar een Hollands woord is, is eveneens nooit binnen deze grenzen toegepast. De aantijging van "ons" slavernijverleden betreft individuen die vanuit(!) Nederland op schepen vertrokken om geld te verdienen aan de handel in slaven. En zoals we van de Artic 30 weten hoeft niet iedere opvarende van een schip dat onder Nederlandse vlag vaart een Nederlander te zijn, dus bewijs eerst maar dat het allemaal Hollanders waren en dan praten we daarna over de schuld die de complete natie (nu nog) zou hebben aan de handelingen van deze individuen.

Pierre Tombal | 24-10-13 | 23:43

Oktoberfest | 24-10-13 | 23:31 |
""... je laten knechten door mensen die zeggen je te willen helpen..."
Juist, heel juist. Dat heet medelijden, mededogen, naastenliefde. De meest denigrerende houding die je in kunt nemen, de houding van een slavendrijver.

Schoorsteenveger | 24-10-13 | 23:36

pardon.

bloeDzuigers

Oktoberfest | 24-10-13 | 23:33

gz | 24-10-13 | 21:24 | + 0 -

Nee, in de US of A is inderdaad een heel ander beeld van de zwarte gemeenschap.... hoewel het jankgedrag nog medialer gericht is.. met pistolen, goude kettingen, pooierschap en dope.

En hier is een groep die op vier handen te tellen is en zich buiten deze cultuurgroep plaatst over de schreeuwzeik gegaan voor een mythisch figuur uit een oertraditie van de inheemse bevolking: die vuile rascisten.

"Don't try to sell me dung when I know it's bullshit"

Een hypocriete groep met wereldvreemde hoogmoedswaanzin en een gebrek aan zelfreflectie.

Opvallend hierin is dat dit vaak het geval is bij deze belangengroepen.
Hun medestanders zijn een geval apart. Een groep die altijd en overal een "goede" mening over moet hebben. De salonfähigen zal ik ze maar noemen. Altijd paraat voor hun "medemens" en altijd partijgebonden politbureau leuzen en redenatie bij gebrek aan boerenverstand.

Deze groep heeft de toegevoegde waarde van een stilstaande klok zonder klepel: het geeft een tijdsbeeld aan en je komt geen slag verder.

Moderne slavernij is je laten knechten door mensen die zeggen je te willen helpen met een gegeven dat je niet bent met wereldbeelden die niet de jouwe zijn.

Gebruik je boerenverstand en laat ze lullen en roei geestelijke en materiële armoede bij jezelf uit. Deze mensen leven er namelijk van als bloeszuigers

Oktoberfest | 24-10-13 | 23:31

Borrelende Boris | 24-10-13 | 23:10 |
Ik ga met je mee. Maar wel met wat nuance. Als die moeder Zwarte Piet genoemd wordt, dikwalificeert het Sinterklaasfeest zich niet, maar diskwalificeert het individu zich dat meent een link te moeten leggen tussen haar en een feest. "Je moeder is een hoer" diskwalificeert degene die wil schelden, niet de prostituees die een eerzaam beroep pogen uit te oefenen.

Schoorsteenveger | 24-10-13 | 23:21

Lewis Lewinsky | 24-10-13 | 23:03 |
Inderdaad.
Dat er vanuit Jamaicaans standpunt ook binnen de VN racisten rondwaren biedt wel nieuwe perspectieven. Als zelfs die VN, hoedster van de universele rechten van de mens, tot op het bot racistisch is en er niet voor schroomt om de tere kinderziel te vergiftigen met rabiaar racistische ideeën, mag dan enig land nog het gore lef hebben om te gaan zeuren om genoegdoening? Als goed en kwaad binnen die richtende VN náást elkaar bestaan, wat is dan de waarde van welke VN-uitspraak dan ook?

Schoorsteenveger | 24-10-13 | 23:17

Schoorsteenveger | 24-10-13 | 22:29 | + 1 -

Het lijkt erop dat het "VN mens" andere motieven heeft om Zwarte Piet te verbieden (doekoe). Op het moment echter dat de moeder van Quincy aangeeft dat ze zich beledigd voelt omdat iemand haar een Zwarte Piet noemt, dan kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Ik vind haar dan ook geen haatzaaier. Ze heeft het volste recht om dit aan te kaarten en ik vind dan ook dat we in alle redelijkheid naar haar moeten luisteren. Nogmaals, ik vind niet dat we het Sinterklaasfeest moeten afschaffen cq aanpassen, maar we hoeven ook niet iedereen weg te zetten als haatzaaier of excuusneger.

Borrelende Boris | 24-10-13 | 23:10

Dat de ene tak van de VN niet weet wat de andere doet, versterkt mij in mijn standpunt:

VN de tyfus weg ermee!

Lewis Lewinsky | 24-10-13 | 23:03

--door de Vara-media aangezwengelde golf van haat--
... En dat gaat ook de aandacht van moslims trekken.

Rechtszaakverslag:
Imam Mohammed van der Vangodlosse: 'Wij zijn fundamenteel tegen Sinterklaas. Marsepeinen varkens, hoe durven jullie dat in de etalages te leggen. De zieltjes van onze kinderen zijn diep geschokt.'
Advocaat Zedekia Zwederkoorn: 'Is dat de enige reden voor uw aanklacht?'
Van der Vangodlosse: 'Hij is een sodomiet, en heeft dus in de ogen van Allah geen bestaansrecht! Ook de Nederlandse Allah is hier zeer vergramd over.'
Zwederkoorn: 'En u meent bewijs te hebben dat kindervriend Sinterklaas zich vergrijpt aan minderjarigen?'
Advocaat Mohammed Enait: 'Bezwaar! Mijn cliënt heeft geen bewijs nodig, als moslim is hij een man van zijn woord, edelachtbare!'
Rechter A. Kreukniet: 'Toegestaan. Mijnheer Zwederkoorn, wilt u zich bij de feiten houden.'
Van der Vangodlosse: 'In mijn zeer authentieke, door de Profeet gesigneerde exemplaar van de Koran wordt kindermisbruik niet als strafbaar feit aangemerkt. Ons punt is, Sinterklaas is nooit getrouwd en heeft geen kinderen. En dan ben je een homoseksueel, en dus een sodomiet.'
Zwederkoorn: 'Onzin! Ik ben kinderloos en gescheiden, dan zou ik ook een sodomiet zijn.'
Van der Vangodlosse:
'U bent dan ook niet MIJN advocaat. Maar het is veel erger met die Sinterklaas. Hij stopt stoute kinderen in een zak! Wij sluiten onze onhandelbare kinderen netjes op in de kelder van de moskee waar ze stukgelezen Korans moeten herstellen. Daar is geen woord discriminatie of stigmatisering bij, en voor de kleintjes is het veel leerzamer dan heidense Sinterklaasliedjes vol pornografische symboliek als 'zak' en 'roede' en 'paard berijden' en 'schoorsteen' zingen.'
'... Orde! Orde in de rechtszaal!'

dedeurs | 24-10-13 | 23:01

Goorbatsjov | 24-10-13 | 22:28 | + -2 -

Als je de discussie sowieso al vermijdt, zul je nooit weten of je een positieve gedachtewisseling krijgt. Maar goed, we hebben het nu al de hele tijd over de vorm en niet over de inhoud. Inderdaad zinloos.

Borrelende Boris | 24-10-13 | 22:53

@Schoorsteenveger | 24-10-13 | 21:36 |
Het gaat niet om dat de gevoeligheid hier ligt bij, zoals jij zegt: 'beroepsnegers'.
Het gaat erom dat een regering in de States, en of dat nou de Clinton, Bush, Reagan of de Obama administration is. Het wordt daar officieel niet 'goedgekeurd, mag gewoon niet, de regering neemt daar afstand van i.v.m. de 'Zwarte Piet'. Roept teveel associaties op en kan dat niet maken tegenover zwarte gemeenschap en de geschiedenis.

gz | 24-10-13 | 22:41

Borrelende Boris | 24-10-13 | 21:43 |
Daar gaat die hele discussie om. Wie trekt de lijntjes en wie bepaalt welke kleuren binnen welke lijntjes gebruikt mogen worden. Wie probeert er binnen de lijntjes de juiste kleuren te gebruiken maar gaat wel eens onbedoeld over die schreef, en wie heeft schijt aan die lijntjes en maakt er een janboel van.
Dat VN-mens wil nu duidelijke lijnen trekken, maar wij verdommen het collectief om binnen die lijnen te blijven.
Levert een prachtig plaatje op.

Schoorsteenveger | 24-10-13 | 22:29

-weggejorist-

Goorbatsjov | 24-10-13 | 22:28

@Goorbatsjov | 24-10-13 | 21:54: volgens mij vraagt Borrelende Boris gewoon om een verduidelijking. Lijkt me niet echt redelijk om hem eerst te vragen de verzamelde werken van Goorbatsjev door te werken. Je blaast hoog van de toren dat het Nederlandse volk nimmer ten onder zal gaan, maar als iemand vraagt door wie dat volk eigenlijk belaagd wordt beticht je mensen van oneigenlijke motieven. Misschien moet je eens wat vaker onder de mensen komen, dan leer je vanzelf hoe een gesprek in elkaar zit.

henry_louis | 24-10-13 | 22:20

Goorbatsjov | 24-10-13 | 21:54 | + 2 -

Je richt je liever op mensen die het zonder commentaar volledig met je eens zijn. Trouwens, een discussie lijkt me een positievere, opbouwende manier van converseren dan elkaar afkraken en negeren. Wie is er hier nu degene die alleen maar zit te vissen naar positieve aandacht? Ga er eens met het gestrekte been in, dan wordt het pas interessant. Watje.

Borrelende Boris | 24-10-13 | 22:11

Op zich mooi hoor, dat we een aanval van zo'n jamaica-doos hebben gepareerd. Piet moet blijven.

Maar als al onze privacy naar de haaien is door de NSA: telefoon, betalingen, mail, enz... zie je op zijn best een frons. Als Piet op de tocht staat, loopt het hele land te hoop.

Best zorgwekkend.

xspalm | 24-10-13 | 22:09

Als we over een paar jaar weer eens een linkse regering hebben wordt het sinterklaasfeest alsnog aangepast. Die zwarten klagen in de verkeerde periode, nu er nog een rechtse minister president is. Nu lullen ze met alle winden mee die Samsom en kornuiten. Straks pikken ze het alsnog van ons af. Zulke laffe ratten zijn het nou eenmaal.

Het aantal halfbloedjes en negers neemt toe. Deze discussie zal niet verdwijnen totdat ze hun zin krijgen. Maar we zullen strijden tot het eind. Reken daar maar op.

shenkie7 | 24-10-13 | 22:04

@Pierre Tombal | 24-10-13 | 21:06: Het anti-discriminatiebeginsel in Art. 1 is pas met de Grondwetswijziging van 1983 ingevoerd. En hoezo heeft Nederland geen slavernij gekend?

henry_louis | 24-10-13 | 21:58

-weggejorist-

Goorbatsjov | 24-10-13 | 21:54

Van mij persoonlijk mogen in de toekomst de pieten best een ander kleurtje krijgen.Zoals blauw,groen paars geel ect ect.Maar het gaat op de manier waarop,de VN of de baliemedewerker van de VN hoeft ons niet te zeggen dat we alleen maar kerst mogen vieren.En uiteraard de PVDA heeft gelijk het feest al aangepast met gekleurde pieten.

rosher | 24-10-13 | 21:54

De Bemuurde Weerd OZ is vorige week ingestort. Ik zie Sinterklaas daar niet snel aan wal komen.

Vanderhelst | 24-10-13 | 21:47

Goorbatsjov | 24-10-13 | 21:29 | + 0 -

Lees de reactie van Pierre Tombal, zo kan het dus ook. Jammer dat je telkens de verkeerde aanname maakt. Kennelijk is het moeilijk om ook eens buiten de lijntjes te kleuren en een discussie aan te gaan.

Borrelende Boris | 24-10-13 | 21:43

Zo komt alles weer goed.

lingo star | 24-10-13 | 21:40

gz | 24-10-13 | 21:24 |
Er is een duidelijke reden waarom het daar gevoelig ligt, net zoals er een duidelijke reden is dat het gevoelig ligt bij beroepsnegers. De vraag is of we die gevoeligheid die voor ons overgevoeligheid is moeten importeren als ware het de juiste morele houding. Ik denk overigens dat vandaag de dag de discriminatie in de VS nog steeds ernstiger vormen aanneemt dan in Nederland, maar ik kan het mis hebben. Overgevoeligheid is ook vaak een dekmantel of een vergoelijking.

Schoorsteenveger | 24-10-13 | 21:36

Pierre Tombal | 24-10-13 | 21:06 |

Het zijn inderdaad nu geen Amerikanen, die er problemen mee hebben, klopt.

Zelf ben ik woonachtig in de VS en heb al een paar jaar gezien dat lokaties waar vanouds Nederlandse immigranten woonden, nu op moeten gaan passen. Vorig jaar nog in Minnesota.

De term Blackface kwam ook voorbij, maar ik heb desgevraagd geen moeite om Amerikanen uit te leggen hoe dit onze Santa Claus is en waarom men geschminkt rondloopt. Het geinige is dat men het dan ook gewoon begrijpt.

SDI | 24-10-13 | 21:33

-weggejorist-

Goorbatsjov | 24-10-13 | 21:29

We zijn net Spanjaarden, ook zo vasthouden aan cultuur......... lees stierenvechten. Ook cultuur kan fout zijn, oh wat zijn we opeens bang dat we onze " foute" cultuur verloochenen. Durf dat nu eens in te zien. Als het aan al die pietitie ondertekenaars lag staken in de VS nog kruizen in brand in de tuinen van de gekleurde medemens. Stelletje rednecks

ITEACHYOU | 24-10-13 | 21:25

Een kennis uit Amerika kwam 2 jaar geleden net in Sinterklaas tijd hier op bezoek.
Hij was enorm geschrokken wat hij zag, hij kon het niet geloven en dacht aan provocatie of een soort mishandeling naar de 'zwarte' gemeenschap in Nederland. Ik had er wel eerder met hem over gehad, maar toen hij het lijfelijk zag, moest hij toch aan dat beeld wennen in eerste instantie. Later trok dat wel weer bij met wat uitleg van mijn kant.
In de States zou het Sinterklaasfeest met Zwarte Pieten zeer zeker niet kunnen of worden toegestaan. Ligt daar zeer gevoelig ten aanzien van de positie van de Zwarte gemeenschap en het verleden.

gz | 24-10-13 | 21:24

Mijn stagiaire is gisteren op het fietspad overvallen en beroofd van haar telefoon, tas, portemonnee en daarbij bijna haar keel afgeknepen. Uiteraard door 2 Marokkanen. Aan deze zwarte Pieten moeten ze eens iets doen. Verbieden en terug met de boot. En eerst afschminken met een staalborstel.

Premier Trutte | 24-10-13 | 21:21

Draaien we gelijk deze klassieker van de Zangeres Zonder Naam: youtu.be/GcA07j40dcs

Fopspeen | 24-10-13 | 21:18

2 miljoen keer een statement gemaakt, fijne Sinterklaas mensen! Dat de ogen hopelijk eens zijn geopend en dat we hiervan hebben geleerd, en hopelijk eens vaker naar elkaar kunnen toekomen om eens nee te zeggen tegen al dat absurdisme dat over ons heen komt.

G,I. Jane | 24-10-13 | 21:14

Goorbatsjov | 24-10-13 | 20:24 | + 0 -

Intolerant zijn tegen intoleranten is ook intolerantie, waarde Goorbatsjov. Je bevestigt hiermee dat je geen steekhoudende argumenten hebt. Afzeiken is dan wel een erg goedkoop excuus om maar niet inhoudelijk te hoeven/kunnen/willen reageren.

Borrelende Boris | 24-10-13 | 21:10

@Borrelende Boris | 24-10-13 | 20:10
Wie die haatzaaiers en intoleranten zijn lijkt me evident: dat zijn degenen die een 19e eeuwse theatrale expressie tot een symbool van racisme proberen om te vormen vanwege het feit dat deze in de USA ontstond ten gevolge van de daar heersende rassensegregatie. De primaire associatie met het uiterlijk van Zwarte Piet gaat dus sowieso niet over slavernij, maar er wordt overduidelijk wel gepoogd dit beeld te scheppen.
.
In Nederland hebben slavernij en rassensegregatie echter nooit bestaan. En in de tijd dat Schenkman Zwarte Piet zijn huidige uiterlijk verschafte bestond Artikel 1 van onze Grondwet ook al een flink aantal jaren. Dat het lijkt op iets anders kan hier geen basis geven voor een veroordeling. Dat een Amerikaan er vanwege de geschiedenis van zijn eigen land aanstoot aan zou kunnen nemen is iets dat ik zou kunnen begrijpen, maar degenen die er zo'n heisa van maken zijn geen Amerikanen. Het zijn mensen die doelbewust de confrontatie opzoeken om hun huidskleur - letterlijk - te gelde te maken en lager kan je mijns inziens niet zinken.

Pierre Tombal | 24-10-13 | 21:06

Mensen leren het ook nooit,kijk zo min mogelijk naar de vara.DWDD zou je eigenlijk nooit naar moeten kijken.P&W kan wel maar niet te vaak en er is nu ook rtl late night wat een mooi alternatief is voor mensen die de tv aan willen hebben.Ook programma,s als zembla en ook kassa loopt een socialistisch lijn door het programma.Maar het meest irritante programma is uiteraard DWDD.Zelf heb ik er niet zo veel last van ik zoek mijn programma,s wel uit op internet.Maar er wordt een gedeelte van de nederlandse bevolking gebrainwasht met socialistisch propaganda.

rosher | 24-10-13 | 20:48

Ik zie dit toch ook als een collectief protest tegen ruggengraatloze volksvertegenwoordiging die gesteund door de aan subsidie verslaafde media continu opper-opportunistisch en volksverlakkend gedrag vertoond.

Of is dat wishful thinking?

Joffri | 24-10-13 | 20:39

-weggejorist-

Goorbatsjov | 24-10-13 | 20:24

Ik hoop dat vele dit meenemen om die industrie van emo-terreur met als middel de valse Westerse schuldreflex door die beroepsslachtoffers/activisten en vingerzwaaiertjes/links een stop toe te zeggen.

Het zou de collectieve geestelijke bevrijding van onze generatie betekenen.

Oktoberfest | 24-10-13 | 20:18

Goorbatsjov | 24-10-13 | 20:06 | + 0 -

Als ik dan vraag wie die haatzaaiers en intoleranten zijn, geef je me geen antwoord. Logisch dat ik er naar vraag, toch?

Borrelende Boris | 24-10-13 | 20:10

-weggejorist-

Goorbatsjov | 24-10-13 | 20:06

@Bill Cosby | 24-10-13 | 19:54 | + 1
Om een lang verhaal kort te maken; in ieder geval hebben we hier in Nederland nog nooit geprobeerd zo het zout op onze patatten te verdienen.

Rico Tampeloerus | 24-10-13 | 19:58

Ik denk dat schreeuwlelijk Prem en klaagnepkunstenaar Quinsy zo'n saamhorigheid van de Nederlanders niet verwacht hebben.
Wat een afgang.

Zaniker | 24-10-13 | 19:57

Ik denk dat schreeuwlelijk Prem en klaagnepkunstenaar Quinsy zo'n saamhorigheid van de Nederlanders niet verwacht hebben.
Wat een afgang.

Zaniker | 24-10-13 | 19:57

Strakke quote, ik citeer!
Met een 'Wittepiet' maken we van onszelf niet meteen 'goeie' kolonisten. Het verleden is niet uit te wissen, wel te 'verdonkeremanen' - Nederland is in het verleden onderdrukt geweest door achtereenvolgens de Romeinen [Italianen], Vikingen [Noren en Denen en Zweden], Spanjaarden, Fransen en Duitsers. Gaan we die landen ook allemaal aanklagen en excuses en herstelbetalingen eisen? Hoe lang mag een geheugen zijn? Wentelen in slachtofferschap. Emotionele chantage.

Bill Cosby | 24-10-13 | 19:54

Goorbatsjov | 24-10-13 | 19:04 | + 6 -

Jammer dat je niet verder komt dan wat algemeen populistisch gebrabbel over haatzaaien en intolerantie, zonder dat je daarbij wilt uitleggen wat je bedoelt. Laat ik voorop stellen dat ik faliekant tegen het afschaffen van Zwarte Piet ben, maar ik vind het passen bij een vrij land als Nederland dat mensen ook een andere mening kunnen hebben, zonder dat ze meteen worden beschuldigd van haatzaaien of intolerantie.

Borrelende Boris | 24-10-13 | 19:53

@Lijkt me logisch... | 24-10-13 | 19:33 | + 2
De ironie is dat ze zelf die discussie hebben opgestart.

Rico Tampeloerus | 24-10-13 | 19:52

@Al SchietjemeLevend | 24-10-13 | 19:39
Ah, Thnx!
Martijn Koning dus. Kende hem niet. Heb ff gegoogled.

Erg grappig iig.

La Vie En Rose | 24-10-13 | 19:51

@Lijkt me logisch... | 24-10-13 | 19:47
Goed. Geen aanvulling hierop. Prima.

Jim Lovell | 24-10-13 | 19:50

@La Vie En Rose | 24-10-13 | 19:46
Haha, ja tuulk! Maar een echte goede reaguurder heeft toch twee modems, om lekker hard te kunnen gaan?
Fijne avond!

Jim Lovell | 24-10-13 | 19:49

2.000.000 gepasseerd
wat een statement

hoedje van papier | 24-10-13 | 19:47

@Jim Lovell | 24-10-13 | 19:41
Bovendien is de toon van de Pietitie pagina erg mild en enigszins oppervlakkig. Openbaar kleur bekennen was daarom laagdrempelig. (Bijna) niemand die je hierop zal aanvallen.

De eerste dag stond bovendien in de header: "Laat Nederlands mooiste traditie niet verdwijnen". Grofweg het eerste miljoen heeft die veel algemenere statement onderschreven, ookal vermoed ik dat het gros daarvan pro Zwarte Piet is, los van de semantiek.
Het tweede miljoen heeft bewust de slogan "Laat Zwarte Piet niet verdwijnen" onderschreven.

Ga je dit vertalen naar politiek gevoeliger onderwerpen, dan vermoed ik dat veel mensen hun mening liever binnenskamers houden.

Lijkt me logisch... | 24-10-13 | 19:47

@Jim Lovell | 24-10-13 | 19:38
Yep, dat kan en mensen die dat doen, daar is natuurlijk een flinke steek aan los.

Geef niet, moet er om lachen, want zoals gezegd interesseren die kudo's mij geen zak.

Fijne avond nog Jim.

*out*

La Vie En Rose | 24-10-13 | 19:46

@Sinterklaas en Pieterbaas

Schmink op, Mijter op, kruis erop en de stad in.

@Van der Laan, burgerverrader Amsterdam

Dien je ontslag in, rij de stad uit en rot op! Stuk verdriet.

Oktoberfest | 24-10-13 | 19:44

Mooie feauteaux.
ZEAU hoort ZP eruit te zien!

Ahasveros | 24-10-13 | 19:44

Veel mensen begrijpen dat dit om veel meer gaat dan alleen Zwarte Piet. Dat dit gaat om de vraag of we als Nederlanders nog het recht hebben (iets van) onze eigen cultuur te behouden.

Lewis | 24-10-13 | 19:43

Maar wat nu als een aantal mensen dus wel een sinterklaas zonder piet willen? Gaan we dat verbieden? natuurlijk, vrijheid blijheid maar verbieden doen we graag!
Zwarte Piet wat een non discussie.
Is er nog Sylvie van der Vaart/Meis nieuws?

miko | 24-10-13 | 19:43

@Al SchietjemeLevend | 24-10-13 | 19:39
Martijn Koning dus, thanks!

Jim Lovell | 24-10-13 | 19:41

Zwarte Piet moet roet of schoensmeer zwart geschminkt worden.
Tegenwoordig zijn ze vaak geschminkt in zo'n poepbruine kleur, en daar herkennen die negers zich in...

Hendrikaatje | 24-10-13 | 19:41

@Outsider-Inside | 24-10-13 | 19:38
Een erg positieve ontwikkeling, maar zwarte piet spreekt mensen meer aan dan politiek of de EU. Die issues zullen niet veel reacties genereren op fb.

Jim Lovell | 24-10-13 | 19:41

@kokane187 | 24-10-13 | 18:41
Ze zijn er nog, guurders die niet steeds dezelfde grammofoonplaat afdraaien.

Hulde ende Applaus voor deze parel!

La Vie En Rose | 24-10-13 | 19:40

@La Vie En Rose | 24-10-13 | 19:33
Ik wist niet dat dat kon en waarom zou iemand dat doen? Mij maakt dat niet veel uit, ik heb gelukkig (nog) niet veel tegenstanders hier.

Jim Lovell | 24-10-13 | 19:38

Er zijn ongeveer 8,7 mln unieke Facebook gebruikers in Nederland.

Bron: www.marketingfacts.nl/berichten/social...

Daarvaan heeft dus nu 23% binnen 2 dagen een like afgegeven op die Pietitie (er komen natuurlijk ook likes uit het buitenland).

Ongeacht, of je nou voor of tegen zwarte piet bent, dit is toch wel een revolutionaire ontwikkeling die ook implicaties gaat hebben voor de NL politiek, want vanaf nu krijg je bij andere issues ook dit soort like pagina's.

We zijn nu getuige van de invoering van het "Facebook-referendum". Het kroonjuweel van D66 (dat ze snel inleverden voor een paar baantjes) krijgen we nu dan toch nog dankzij Mark Zuckerberg.

Outsider-Inside | 24-10-13 | 19:38

Die Bemuurde Weerd in Utrecht stond toch op instorten?

liegende hollander | 24-10-13 | 19:36

@ nielsjuuh23 | 24-10-13 | 18:46 |
Hé, dat is precies dezelfde tekst als die ik gisteren postte, waarbij ik er wel melding van maakte dat ik 'm niet zelf geschreven had omdat ik 'm op Facebook tegen was gekomen. Ook toevallig, zeg. (Of ben jij de oorspronkelijke schrijver? Dan heb ik niks gezegd uiteraard en complimenteer ik je met een geweldige tekst.)

Lewis | 24-10-13 | 19:35

@Jim Lovell | 24-10-13 | 19:26
Ik vermoed dat die zes stuks van één en dezelfde persoon zijn. Ja dat kan als je verschillende accounts hebt aangemaakt onder proxy.

Zo grappig, ook omdat ik vermoed wie het is. Nog grappiger is dat die kudo's mij geen zak interesseren.

La Vie En Rose | 24-10-13 | 19:33

En Joop punt-en-el maar beweren dat de discussie verhardt.
Nee, mensen trekken eindelijk een keer hun smoel open. Dat zijn ze niet gewend, maarja, de waarheid is blijkbaar hard.

Lijkt me logisch... | 24-10-13 | 19:33

en 2.000.000 binnen

OpenDeur | 24-10-13 | 19:32

Goed artikel in die laatste link. Vooral dat de Quincy's van deze wereld zich zo blind staren op hun eigen huidskleur dat ze denken dat alles wat fout gaat daar door komt. Gisteren zag ik een donkere meneer bij dat debat op 2 die vertelde dat nog maar drie op de twintig mensen hem begroeten op straat. Guess what, dat heb ik ook. En ik ben blank.

MonsterKody | 24-10-13 | 19:31

Hoppa 2 miljoen!

Donkey Bong | 24-10-13 | 19:28

BAM. Pietitie zit op 2 miljoen likes in 2 dagen.

Mooi. Kunnen we er eindelijk over ophouden.

Lijkt me logisch... | 24-10-13 | 19:26

@Jim Lovell | 24-10-13 | 19:16
Idd heel jammer. Weer eens heerlijk gelachen. Dit is wat satire moet zijn.

La Vie En Rose | 24-10-13 | 19:26

@La Vie En Rose | 24-10-13 | 19:22
6 stuks zelfs zie ik. Een linkse rakkerT die mensen beschuldigd met een andere mening is hetzelfde als een homo die een ander uitscheldt voor kasthomo. Erg vreemd.

Jim Lovell | 24-10-13 | 19:26

Beste VN, aangezien u zich niet druk maakt om milities die door kinderen dood te martelen de sharia in willen voeren, kunt u ons aub van Maxim Hartman afhelpen?

Einde van de Domheid | 24-10-13 | 19:26

Goorbatsjov, meestal als ik iets wil plempen, check ik jou eerst, want ik wil niet in herhaling vallen en jij weet het vaak zelfs nog beter te verwoorden. Dus dat is wel zo prettig :)

RegseHippie | 24-10-13 | 19:24

Nederland zelf is ook best een leuke traditie. De EUSSR wil Nederland afschaffen. Hup mensen! Te Piet!

Canis Spurcus | 24-10-13 | 19:23

@La Vie En Rose | 24-10-13 | 19:10
LOLOL. Zie dat iemand de schoen past en hem heeft aangetrokken.
Dat moet een domme linkse rakkerT zijn.
Die beschuldigen mensen met een andere mening immers altijd van haatzaaien?

La Vie En Rose | 24-10-13 | 19:22

Zielig dat Unicef de pieten discussie gebruikt om geld in te zamelen.
Jappio | 24-10-13 | 18:40 | + -12 -

Pure onzin en je praat poep. Unicef doet dat al vele jaren.
Unicef gebruikt de discusie helemaal niet ,sterker nog voor unicef is het geen discusie,voor hun is zwarte piet ook zwarte piet. En zien het ook als kinderfeest voor kinderen. En zien het ook niet als iets rassisties.

tweetybird | 24-10-13 | 19:20

Zaterdag 17 November ???????? Vorig jaar zeker ?

Aars van kiersel | 24-10-13 | 19:19

@Goorbatsjov | 24-10-13 | 18:35
Zwarte piet zal me aan mijn reedt roesten.

miko | 24-10-13 | 19:19

Rico Tampeloerus | 24-10-13 | 19:15 |
De roede was toch afgeschaft?

CoffeePatch | 24-10-13 | 19:18

Achja, laat gaan joh, anders word je zelf zuur.
Ik heb iig een paar leuke dagen gehad op het sorteercentrum.

Jim Lovell | 24-10-13 | 19:17

@La Vie En Rose | 24-10-13 | 19:14
Maar je weet niet wie dat is, jammer! Ik zou wel meer willen horen van die conferencier.

Jim Lovell | 24-10-13 | 19:16

-weggejorist-

Goorbatsjov | 24-10-13 | 19:16

Aub alle anti-pieten op een enkele bootreis naar een land heel ver hier vandaan.

Donkey Bong | 24-10-13 | 19:15

@CoffeePatch | 24-10-13 | 19:06 | + 1
Maar bij de VARA en JOOP krijgen ze dan ook een keiharde tampeloerus van die hele Pietenkwestie.

Rico Tampeloerus | 24-10-13 | 19:15

@Jim Lovell | 24-10-13 | 19:09
LOL ja. Een epische conference.


La Vie En Rose | 24-10-13 | 19:14

@CoffeePatch | 24-10-13 | 19:06
woensdag 30 oktober | 20 u
entree € 5 | Studenten en Rotterdampas € 2,50
-
Waarom zou je nog de brave burger uithangen? Uitmelken,graaien en profiteren, dat is het nieuwe denken op 2500 toeren. Wedden dat Frans Bauer gaat cashen met z'n "Piet is lief"...

First Contact | 24-10-13 | 19:11

En UNICEF is een onderdeel van de VN, maar zeg dat maar niet tegen die professor.

Febofiel | 24-10-13 | 19:11

Goorbatsjov | 24-10-13 | 19:04 | + 3 -

Ja, ben erg dom, leg eens uit, wie zijn negatieve haatzaaiers en waarom?

Borrelende Boris | 24-10-13 | 19:10

@Goorbatsjov | 24-10-13 | 19:04
Hators blijven haten, jeweetzelluf!

Jim Lovell | 24-10-13 | 19:10

De grootste haatzaaiers zijn zij die anderen immer beschuldigen van haatzaaien en de balk in hun eigen oog niet zien~

Zet u dat maar in de krant.

La Vie En Rose | 24-10-13 | 19:10

@La Vie En Rose | 24-10-13 | 19:04
Haha, geweldig! "Zwarte mensen komen uit Afrika, omdat zwart warmte aantrekt."

Jim Lovell | 24-10-13 | 19:09

Liever zwarte Piet dan zwarte Humberto.
de euro middenweg | 24-10-13 | 19:02 | + 1 -

Maar humberto is wel altijd netjes gekleed en best een aardige vent. En heeft niks van doen met zwarte piet. De vergelijking zie ik dan ook eigenlijk niet. Zwarte piet is zwarte piet en humberto is presentator. Niks meer niks minder.

tweetybird | 24-10-13 | 19:09

Het meest ergerlijke aan de hele discussie zijn niet eens de relnegers. Het zijn de autochtone bn-ers met hun kosmopolitische pretenties, die in hun rudimentaire HAVO-Engels niet aan buitenlanders kunnen uitleggen wat Zwarte Piet betekent.

Het ontgaat ze kennelijk dat juist die onzekere, argwanende houding jegens de eigen cultuur en de ongekende tolerantie die daar bij hoort het ultieme bewijs is voor hun kleingeestige bekrompenheid.

Theo van Deursen | 24-10-13 | 19:09

Oh mijn Got, die geflipte Iris Kijkt is ook weer terug in de panelen, die van trouw dan...
www.trouw.nl...
@14:58
basweetutwel | 24-10-13 | 18:42 | + 3 -

Stil nou,zolang ze daar zeurpiet doet ze dat niet hier toch. Als ze nou inhoudelijk nog eens wat te zeggen had,maar het blijkt dat dat niet zo is geweest.

tweetybird | 24-10-13 | 19:05

Voor wie nog even echt wil lachen over deze idioterie: ff luisteren.

vocaroo.com/i/s0w85hT73ruj

Wie het is, weet ik niet, maar wat mij betreft verdient-ie een lintje!

La Vie En Rose | 24-10-13 | 19:04

-weggejorist-

Goorbatsjov | 24-10-13 | 19:04

"Da's best een klap in het gezicht van de race hustling drammers, die in een door de Vara-media aangezwengelde golf van haat dachten een Nederlands kinderfeestje te kunnen verpesten."

Hou toch op, dat hele NPO schaarde zich vrijwel direct achter het Sinterklaas feest. Dat VARA twee populaire talkshows heeft die deze mensen een podium geeft (net als de tegenstanders) wil niet zeggen dat ze die mening van hun gasten ondersteunen. Of moeten we meningen die ons niet aanstaan massaal maar censureren?

kicktherabbit | 24-10-13 | 19:03

Liever zwarte Piet dan zwarte Humberto.

de euro middenweg | 24-10-13 | 19:02

Goorbatsjov | 24-10-13 | 18:55 | + -3 -

Wil even duidelijk krijgen of je mensen met een andere mening haatzaaiend en intolerant vindt.

Borrelende Boris | 24-10-13 | 19:02

-weggejorist-

Goorbatsjov | 24-10-13 | 19:01

UNICEF kan wel met een standje bij de Weerdsluis gaan staan, maar dan staan ze er wel alleen. Door de instorting van de kademuur vorige week zal de Sint daar dit jaar niet aankomen.

rasoptimist | 24-10-13 | 19:01

@sjaakdeslinksesul | 24-10-13 | 18:56
Het gaat ook nergens over, die hele discussie is belachelijk. Je kan er natuurlijk wel lekker uitvoerig op reaguuren, dat dan weer wel.

Jim Lovell | 24-10-13 | 19:01

Zolang je nog steeds mag lachen om de vraag aan een Duitser wanneer je de fiets van je opa nou eens terugkrijgt, mag je kinderhandelende Moren uit Spanje nog steeds als boeman neerzetten.
We mogen immers niet discrimineren als racisten onder elkaar, toch?

ZKH EénOog | 24-10-13 | 18:59

1 euro voor een Pietenmuts die door zielige kindslaafjes in elkaar is genaaid. Lekker Unicef steunen.
Barbarous_Relic | 24-10-13 | 18:55 | + 0

Zoveel frustratie verdient gewoon een dikke vette +...

majorkingkong | 24-10-13 | 18:59

Ja moet je nu op plus of op min drukken bij die reactie? Of misschien jezelf afvragen waar je als persoon en land mee bezig bent om de Zwarte Piet-discussie (en alle andere discussies over de vermeende inbreuken op cultuur/identiteit/geloof/ras/gender) überhaupt serieus te nemen? Maar om ditmaal met een positieve noot af te sluiten: fijn dat mijn vooroordelen over iedereen die niet net zo is als ik weer eens bevestigd worden.

sjaakdeslinksesul | 24-10-13 | 18:56

Applaus voor Unicef!

Amano | 24-10-13 | 18:56

-weggejorist-

Goorbatsjov | 24-10-13 | 18:55

1 euro voor een Pietenmuts die door zielige kindslaafjes in elkaar is genaaid. Lekker Unicef steunen.

Barbarous_Relic | 24-10-13 | 18:55

Geweldige spijker, kop, raak column van Emphimeco overigens!

"Misschien is dit wel de belangrijkste constatering over deze affaire: het begon in de marge van het beroepsactivisme, leek bijna op een grap, maar muteert nu in een orgie van boosheid en verzet om uiteindelijk in het gezicht van de aanstichters ervan te ontploffen."

www.trouw.nl/tr/nl/6849/Sylvain-Ephime...

La Vie En Rose | 24-10-13 | 18:54

Mag zwarte koffie nog wel of heet dat tegenwoordig koffie verkeerd?

paost712 | 24-10-13 | 18:53

Hou is op!!

StijlvolRechts | 24-10-13 | 18:53

Ohw wacht caps :D Sorry joris ;)

StijlvolRechts | 24-10-13 | 18:53

-weggejorist-

StijlvolRechts | 24-10-13 | 18:52

Volgens mij zijn 2, 5, 6, 8 & 9 wat men voor ogen heeft met de discussie. Alleen wat vegen en geen hele blackface. Ik kan er mee leven en snap het gejank niet.

divandcon | 24-10-13 | 18:52

Zwarte Piet als redder van de Nederlandse identiteit, mooi toch.

smdyasc | 24-10-13 | 18:52

Eat that, Zwarte Pieten hatOrs en de Vara!

En kudo's voor Unicef!

La Vie En Rose | 24-10-13 | 18:50

joyriders | 24-10-13 | 18:46 |
Hoogste tijd. Nu wordt belastinggeld gebruikt voor VARA-pulp waarbij de ene na de andere getordeerde linkse gutmensch een propagandapodium krijgt.

Nestorix | 24-10-13 | 18:50

Als het om geld ophalen gaat dan kan de piet opeens niet zwart genoeg worden geschminkt door het kinderfonds van de VN.
Weet mevrouw Shepherd dit al?

Stormageddon | 24-10-13 | 18:49

Hahaha, die kade is ingestort!

malang | 24-10-13 | 18:49

Het is dat ik 41 ben. Anders had ik me ook laten schminken.

Rico Tampeloerus | 24-10-13 | 18:49

Hmmz. Ik heb al een paar dagen geleden besloten de VN qua donaties voor de rest van mijn leven links te laten liggen. Uitzondering: Unicef. Kudt. Jammer. Damals. Niewieder.

Trutkip | 24-10-13 | 18:48

Goorbatsjov altijd + ... Standaard !

RegseHippie | 24-10-13 | 18:47

Dus Unicef, een onderdeel van de VN, is volgens diezelfde VN een rabiaat racistische club, begrijp ik? Of weet de VN de morele regels die door daartoe aangestelde beroepsnegers worden opgelegd aan Nederland binnen de eigen organisatie niet te handhaven?
Maar, een belangrijker vraag, mogen we de gelden die door Unicef met het zwart maken van kindertjes worden geïnd alvast aftrekken van de op handen zijnde herstelbetalingen, afkoopsommen en aflaten?

Schoorsteenveger | 24-10-13 | 18:47

Over de VARA gesproken, het wordt tijd dat daar in het geheel geen geld meer naar toegaat. Die oproerkraaiers en linkschmensen gaan maar commerciëel en dan wil ik het nog wel eens zien.

joyriders | 24-10-13 | 18:46

Unicef is ook racistisch aldus de VN en de "de
race hustling drammers"

NiceGuysFinishLast | 24-10-13 | 18:46

Over de VARA gesproken, het wordt tijd dat daar in het geheel geen geld meer naar toegaat. Die oproerkraaiers en linkschmensen gaan maar commerciëel en dan wil ik het nog wel eens zien.

joyriders | 24-10-13 | 18:46

Sinds de jaren zestig komt er vreemd volk naar ons land dat eigen religies, tradities, zeden en gewoonten wil behouden. In dit vrije land krijgt men daar ook alle ruimte voor. Zaken als onverdoofd slachten, in boerka lopen en vanuit religie oproepen tot geweld jegens anders-geaarden, het mag allemaal.
Sterker nog: ons land past zich zelfs aan. Geen kerstbomen meer in gemeentehuizen, speciale zwemuurtjes voor vrouwen, geen holocaust onderwijs in onze scholen en een Koran in de Tweede Kamer. Ook wijn op tafel en handen schudden laten we indien geëist maar achterwege.

Stel je daar - als oorspronkelijk Nederlander - vraagtekens bij, dan word je al snel voor extreem rechts figuur annex racist uitgemaakt. Vermoord zelfs! Nee, je moet alles maar goedvinden, want al die nieuwe culturen 'verrijken' ons land… zo spreekt immers de politieke correctheid.

Nou, dat zal dan wel zo zijn, maar nu willen wij oorspronkelijke Nederlanders zélf weer eens een eeuwenoude traditie vieren. En mag dat ineens niet? Dan zijn we ineens racisten?

Ik ben het zat.

nielsjuuh23 | 24-10-13 | 18:46

Zo dat gehad.
.
Kan de discussie volgend jaar over de sint zelf gaan? Een man in bisschopsgewaad die continue kinderen in de buurt heeft heb ik meer vragen bij dan een zwartgeschminckte witmans.

Den Heerscher | 24-10-13 | 18:46

Goorbatsjov | 24-10-13 | 18:35 | + 2 -

Mooi geschreven stuk, zul je veel bijval voor vinden. Maar wat versta je precies onder "haat en intolerantie" van de mensen die tegen Zwarte Piet zijn? Je doet bijna alsof het Al Qaida strijders zijn die zich tegen Piet manifesteren.

Borrelende Boris | 24-10-13 | 18:44

Ze zetten alleen maar in op Zwarte Piet als wisselgeld voor abjecte eisen later. Uitkeringen, EU-gelden, importbruiden, moskeeën en vrij verkeer van handel, goederen en arbeid. En jullie trappen er allemaal in!!11!! Opdat Zwarte Piet mag blijven bestaan.

sjaakdeslinksesul | 24-10-13 | 18:44

Kappen nu!

Long Horn | 24-10-13 | 18:43

De laatste jaren komt de ontevredenheid steeds vaker en intensiever in beeld. Het valt me op dat verschillende groepen binnen onze samenleving ontevreden zijn over van alles en nog wat, en dit gevoel lijkt zich eerder te versterken dan te verminderen. De laatste weken staat Zwarte Piet centraal: onze getinte medemens voelt zich beledigd. Het valt me op dat dat een groot deel van deze ontevreden burgers allochtoon is, de termen ‘ontevreden’ en ‘allochtoon’ lijken onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ik voel me als tevreden allochtoon een buitenbeentje.

Zowel in de media als in mijn eigen leefomgeving merk ik een tendens van ontevredenheid: men is niet blij met de huidige situatie en eist verbetering. De problematiek varieert van gebrek aan werkgelegenheid tot sociale uitsluiting. Allochtonen verwachten –of eisen?- veel van de overheid: zij moet hun problemen oplossen. Er ontstaat een nogal tegenstrijdig denkpatroon: enerzijds is de overheid de belichaming en de veroorzaker van het kwaad en anderzijds de enige die alle problemen kan –en moet?- oplossen.

Relativeren is een complexe competentie. Logischerwijs is deze competentie niet voor iedereen weggelegd. Ik heb nu twee maanden mijn hbo-diploma, maar vanwege de problematische arbeidsmarkt kan ik geen baan vinden. Vervloek ik de babyboomers die maar niet met pensioen gaan? Scheld ik op Rutte voor het uitblijven van extra banen? Nee, want ik ben zelf verantwoordelijk voor mijn succes. Waarom anderen de schuld geven terwijl ik zelf voor deze opleiding heb gekozen? Dan maar ander werk zoeken.

Wat moet ik met al dat geklaag van mijn medeallochtonen? Ik verschil in dat opzicht van mijn collega’s: ik ben Nederland dankbaar voor de kansen die ik kreeg. Mijn ouders hebben in Nederland welgeteld 0 dagen gewerkt maar krijgen nu ongeveer 20 jaar een uitkering/pensioen. In al die tijd hadden we genoeg te eten en genoeg te drinken en was er altijd een dak boven ons hoofd. In welk ander land vind je zoiets? Als deze ontevreden, boze allochtonen eens hun best zouden doen, dan was de situatie heel anders . De teloorgang van onze verzorgingsstaat wordt steeds meer zichtbaar, dit is voor een deel het gevolg van de passieve houding van deze nieuwe Nederlanders. Niet tevreden met je situatie? Kom in actie en doe er iets aan, maar ga niet anderen de schuld geven van je eigen falen. Nederlanders: tevreden allochtonen bestaan. Ik ben er namelijk één van. Laat je vooral niet gek maken door die schreeuwlelijkerds!

kokane187 | 24-10-13 | 18:41

Kunnen ze straks weer over het vuurwerk gaan zeiken. Tradities worden het meest gehaat vanuit een bepaalde hoek.

menzo | 24-10-13 | 18:40

Zielig dat Unicef de pieten discussie gebruikt om geld in te zamelen.

Jappio | 24-10-13 | 18:40

als er nog één argument nodig was om de volksvijanden van de VARA weg te bezuinigen: Hier!

Aktivist | 24-10-13 | 18:39

Discriminazi! Zwarte kindjes zijn goedkoper uit dan Nederlandse.

Jim Lovell | 24-10-13 | 18:38

Op en gegeven moment bekruipt je een angstig gevoel, het gevoel dat je er achter komt dat je de enige normale bent in een gekke wereld.

Wij zijn Kaas de Vies en normaal, dit zegt iets over de wereld.

Kaas de Vies | 24-10-13 | 18:37

Zou kindervriend Prem ook voor Unicef kindertjes willeln schminken?

Watapatja | 24-10-13 | 18:36

Nou, welk bedrijf wil nog even mooie reclame maken door alle kosten op zich te nemen zodat er straks 200.000 kindertjes zich laten schminken als semi protest tegen het mogelijke verbod/verandering en natuurlijk tegelijkertijd het steunen van een mooi fonds wat helemaal los staat van de pas recentelijk opgeblazen discussie.

DaJonkel | 24-10-13 | 18:36

-weggejorist-

Goorbatsjov | 24-10-13 | 18:35

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken