Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Zwarte Piet niet overal ter wereld goed behandeld

zwartepietwezienjenietwanthetisdonker.jpgIn ons land wordt Zwarte Piet hartelijk ontvangen, stellen we hem voor aan onze kinderen en laten we hem -begeleid door een blanke man, uiteraard- vrij rond dartelen in onze straten. Maar dat is niet overal ter wereld het geval. Vandaag publiceerde de Walk Free Foundation de nieuwe slavenindex van 2013. Daaruit blijkt dat in landen als Mauritanië, Haïti en Pakistan Zwarte Piet nog echt als een slaaf wordt behandeld. Iets wat in Nederland al in de 19e eeuw is afgeschaft. Kijken we naar absolute aantallen, dan zien we dat een land als Rusland in de top 10 van landen staat waar de meeste Zwarte Pieten nog als moderne slaven gebruikt worden. Zo ziet u maar. Wij kennen Zwarte Piet als vrolijke rekel, maar zelfs in een zogenaamd modern land als Rusland leven nog tienduizenden Zwarte Pietjes in diepe treurnis. Daar komen ze ook van een boot, maar niet van een pakjesboot. Het lijkt ons dan ook goed als wij als een soort gidsland andere landen duidelijk maken dat Zwarte Pieten een betere, gelijkwaardige en correcte behandeling verdienen. Dat onder dat olijke uiterlijk van Zwarte Piet gewoon een mens zit die ook als mens behandeld dient te worden. Jazeker, Zwarte Pieten zijn ook maar gewoon mensen. Met gevoelens. En slavernij is dus niet voor om te lachen. Behalve als de slaaf dik is en na een shift van zestien uur in de schroefjesfabriek van pure vermoeidheid een ongehoorde faceplant maakt, want dikke mensen die vallen zijn altijd om te lachen. Afijn, in Nederland mag het dan een heerlijk warm bad zijn als je Zwarte Piet bent, dat geldt niet overal ter wereld. Misschien kunt u de intocht van Sinterklaas gebruiken om aan uw kind uit te leggen dat lang niet alle landen Zwarte Pietjes zo goed behandelen als wij in Nederland. Een betere wereld begint bij Zwarte Piet!

Reaguursels

Inloggen

@Anijsblokje | 18-10-13 | 00:10
Ook dat was niet de opzet. Het ging puur om de opvoedkundige waarde die aan het sinterklaasfeest is verbonden. Met stroop vang je nu eenmaal meer vliegen dan met azijn en daarom achtte Schenkman het belangrijk om Zwarte Piet een vriendelijkere rol toe te bedelen dan uitsluitend die van de straffer. Deze metamorfose was in zichzelf al gewaagd genoeg zonder Zwarte Piet daarbij ook nog eens van kleur te laten verschieten.
.
PS kudtservert :(

Pierre Tombal | 18-10-13 | 10:22

Pierre Tombal | 18-10-13 | 00:00 | + 0 -

Zwarte Piet als een soort policor poging het negatieve imago van allochtonen op te leuken.

Wat een verfrissende wending in deze discussie.

Anijsblokje | 18-10-13 | 00:10

Zwarte Piet zoals hij er nu uitziet is het verzinsel van Jan Schenkman...
Gargamel2012 | 17-10-13 | 16:48
.
Klopt. Als je in de legende ver genoeg terug gaat was het oorspronkelijk een getemde duivel. Gaandeweg werd de duivel een Moor, hetgeen in de Europese geschiedenis niet echt vergezocht is. De leraar Schenkman maakte vervolgens van de oorspronkelijke boeman een olijke goedzak omdat hij de dreiging didactisch minder effectief achtte dan beloning. Hij deed dit door zijn gedrag en zijn kleding aan te passen, maar hij bewaarde de herkenbaarheid door hem een Moor te laten blijven.
.
Het idee van racisme in de zin van de blanke overheerser en de zwarte slaaf is dan ook ridicuul. Het is echt de onzekerheid en het gevoel van machteloosheid van negerts om hun eigen huidskleur, dat de historisch gegroeide figuur van Zwarte Piet als een uiting van racisme wordt beschouwd. Mocht Schenkman op het vlak van interraciale relaties al iets betekend hebben, dan is dit eerder dat kleine kinderen niet hard wegrennen voor de boeman dan dat ze zwarte mensen als minderwaardig beschouwen. Voor zo'n figuur als Quinsy Gario heb ik dan ook maar één vraag: als jij jezelf al als minderwaardig beschouwt, hoe kan je dan ooit van anderen verwachten dat zij jou op andere wijze zien?

Pierre Tombal | 18-10-13 | 00:00

Heb je als Zwarte Piet eigenlijk recht op een uitkering als de arbeidsmarkt even tegenzit (zeg: vanaf 07/12 t/m 15 november)?

Anijsblokje | 17-10-13 | 23:53

Als die zeurpieten die het er niet mee eens zijn
Ga dan terug, je hoeft hier niet te blijven. Dat waren de woorden van een groot politicus. En ik ben het er mee eens.

klote land | 17-10-13 | 23:41

Zwarte Piet zoals hij er nu uitziet is het verzinsel van Jan Schenkman...
Gargamel2012 | 17-10-13 | 16:48
.
Klopt. Als je in de legende ver genoeg terug gaat was het oorspronkelijk een getemde duivel. Gaandeweg werd de duivel een Moor, hetgeen in de Europese geschiedenis niet echt vergezocht is. De leraar Schenkman maakte vervolgens van de oorspronkelijke boeman een olijke goedzak omdat hij de dreiging didactisch minder effectief achtte dan beloning. Hij deed dit door zijn gedrag en zijn kleding aan te passen, maar hij bewaarde de herkenbaarheid door hem een Moor te laten blijven.
.
Het idee van racisme in de zin van de blanke overheerser en de zwarte slaaf is dan ook ridicuul. Het is echt de onzekerheid en het gevoel van machteloosheid van negers om hun eigen huidskleur, dat de historisch gegroeide figuur van Zwarte Piet als een uiting van racisme wordt beschouwd. Mocht Schenkman op het vlak van interraciale relaties al iets betekend hebben, dan is dit eerder dat kleine kinderen niet hard wegrennen voor de boeman dan dat ze zwarte mensen als minderwaardig beschouwen. Voor zo'n figuur als Quinsy Gario heb ik dan ook maar één vraag: als jij jezelf al als minderwaardig beschouwt, hoe kan je dan ooit van mij verwachten dat ik jou op andere wijze zie?

Pierre Tombal | 17-10-13 | 23:30

De slavenindex noemt cijfers en landen, maar zegt niks over WIE er in de slaven handelt, slaven houdt, of waarvoor men slaven houdt.

Een artikel als dit frontpagemag.com/2013/charles-jacobs/i... geeft iets meer inzicht.

gaffelbaard | 17-10-13 | 21:07

@GARGAMEL

Nee sinterklaas ziet er geweldig uit een oude man met (een) schimmel tussen zijn benen. Loopt u er bij als zwarte piet, lopen wij nederlanders erbij als sinterklaas. Nee. De kleding of uiterlijk daar maakt u zelf van dat dan maar een surinamer of antiliaan moet zijn. Maar het kan net zo goed een smurf of alien zijn net als sinterklaas. Kinderen zien enkel een zwarte piet of sinterklaas. Daarbij hebben ze geen enkele gedachte als leuk, feestje en kadootjes. Dus niet rassisties te noemen. Het is enkel een overname van een turkse bischop met zwarte helpers. Waarvan een kinderfeest van verzonnen is. Dan kun je overal wel aanstoot aan gaan kunnen nemen. Onzin dus. Het sinterklaas feest is zoals het is, kinderen vinden het leuk, ze leren er niks verkeerds mee en waarvoor zou het dan moeten aangepast worden of worden verandert of worden afgeschaft. Het behoort tot de nede.rlandse cultuur. Ik zie al dat wij moeten gaan vallen over amerikanen die nog steeds denken dat wij op gele klompen lopen en we allemaal tulpen in huis hebben en denken dat we allemaal boer zijn en al onze meisjes kaasmeisjes zijn. U maakt iets rassisties.niet omdat het rassisties is, maar omdat u dat vindt en dan moet het ook maar rassisties zijn. Ik heb nieuws voor u het sinterklaasfeest is in deze tijd een kinderfeest zonder achterliggende boodschap. Nu u dat weet kunt u de rassisme kaart laten zakken. En ik zou zeggen 5 december een fijn sinterklaasfeest voor u kinderen.

tweetybird | 17-10-13 | 17:35

oke dus om 21 bezwaarmakers tegemoet te komen gaan we aan de rest voorbij die het wel zo willen houden.
maar ja, het zijn dus medelanders en die moet je in de watten leggen.

rick42 | 17-10-13 | 17:23

tweetybird | 17-10-13 | 17:04 | + 0 - Het is duidelijk dat je niets leest, maar dat je wilt drammen op de bewering dat ik het feest racistisch zou vinden. Het is wel genoeg geweest. Lees mijn reacties en probeer te begrijpen wat er staat. Ik heb het nergens over de rol van zwarte Piet, ik heb het alleen over zijn uiterlijk. Ook reageer je niet op de rest, wat veelzeggend is. Veel plezier, ouwe!

Gargamel2012 | 17-10-13 | 17:11

Die pruik is zwart, de rest is bruin

Grenswachter1 | 17-10-13 | 17:08

@GARGAMEL

Nu zullen we het even omdraaien. Wij nederlanders hebben meermaals excuses gemaakt voor het koloniale verleden. Wij hebben in deze tijd een feest genoemd sinterklaasfeest. Met een sinterklaas en zwarte pieten. Een kinderfeest. Nu vraag ik mij af, wij zien het als een kinderfeest met een blanke sinterklaas met zwarte pieten. Op gelijkwaardig nivo. Wij zetten zwarte piet niet als slechte man neer, juist het tegenovergestelde. Wat roept u rassisties. Daarmee zet u ons ondanks onze excuses voor die koloniale tijd, ons blanke neer nog steeds als slavendrijvers terwijl de intensie van de nederlander niet is zwarte piet slaaf maar kindervriend. Wat zegt dat over u en sommige andere juist, u denkt rassisties door ons blanke neer te zetten als slavendrijver. Nog steeds. Zeg maar steeds maar weer. En daar stelt u zich zeer rassisties op. Juist u maakt daarmee de blanke in een kinderfeest tot boeman en slavendrijver. Een tijd die wij al heel lang achter ons hebben gelaten en waar wij nederlanders ook verantwoordelijkheid hebben genomen en niet meer ontkennen dat wij de slaven slecht behandelt hebben. Maar in de hedendaagse tijd is sinterklaas een kinderfeest zonder slavernij en gelijkwaardig . Zowel sinterklaas als zwarte piet.

tweetybird | 17-10-13 | 17:04

vanavond de beelden ... 21 pislinke Surinamers en Antillianen die losgaan op die rose plopkap ?
-
'Na afloop van de hoorzitting in het stadhuis liepen de gemoederen hier en daar hoog op. De massaal toegestroomde sympathisanten van de actie 'Zwarte Piet is racisme' discussieerden heftig verder op de gang. Een camerateam van PowNews werd uitgejoeld en belaagd.'

(c)ZWITSUL | 17-10-13 | 16:55

tweetybird | 17-10-13 | 16:32 | + 0 - Zwarte Piet zoals hij er nu uitziet is het verzinsel van Jan Schenkman, dat was geen Turk, maar leuk geprobeerd. Even over je stelling dat witte mensen zich niet vrijwillig zwart zouden verven als ze racistsich waren: black-face.com/ Vreemd genoeg in dezelfde periode onststaan als dat Jan zijn boekje maakte. Ik leg het je nog 1 keer uit. Want begrijpen is schijnbaar zeer moeilijk. Piet zijn uiterlijk is gebaseerd op een karikaturale stereotypering van de zwarte mens, Piet had vrij lang een "Surinaams" accent, ook al vergeet je dat voor het gemak liever. In geen van mijn reaguursels stel ik dat Nederlanders racistisch zijn vanwege Sinterklaas. Ik stel dat het uiterlijk van Piet racistisch is, slechts een klein element van dit feest, en met kleine aanpassingen neem je dat weg, maar jij wil veel liever die zinloze discussie aangaan over dat iedere Nederlander die dit feest viert automatisch racistisch is, terwijl ik dat niet heb gezegd. Ik wil best die discussie voeren, maar het leidt zo af van de echte discussie. Maar hey, als jij je beter voelt door alles af te schuiven op de Paus en de Turken, kan ik je niet tegenhouden.

Gargamel2012 | 17-10-13 | 16:48

Het lijkt wel of de pepernoten van Johnny Quid gaan jubelen nu Sinterklaas dichterbij komt. Een goed artikel moet ik u zeggen. Meer ballen dan Timmerfrans! Kom op voor de Nederlandse kultuur. Als klein flutlandje vieren wij heus wel dingen goed. En ik voel mij trots.

Niedels | 17-10-13 | 16:48

Dit moet ik nog even kwijt. Ik zie altijd op de tv negerts die in een kwaad nachtlicht e.... daglicht worden geplaatst. Zie "opsporing verzocht" of zo een Amerikaans programma waar ze auto's achterna zitten, die als ze klem gereden zijn door negerts bewoont blijken te zijn enz. Maar nu komt het, de zwarte Piet komt met Sinterklaas positief als kindervriend naar voren en dan is het ook weer niet goed. Nou is kindervriend heden ten dagen een beladen woord dus is dat het misschien Prem?

vrijdaggehaktdag | 17-10-13 | 16:36

@gargamel.

Man wat zeur je nu,een blanke die er uit wil zien als een zwarte en dan is het weer niet goed. Als die nederlander zo rassisties is zou hij zich zeer zeker niet vrijwillig zwart verven. Ik leg het je nog 1 keer uit. Want begrijpen is schijnbaar zeer moeilijk. Een zwarte piet in het hedendaagse nederland is geen surinamer geen antiliaan,geen turk geen afrikaan,geen chinees,geen rus of ander ras. Zwarte piet is zwarte piet in nederland,zoals ik al uitgelegd heb ook niet eens uit voorbeeld naar het koloniale verleden,maar naar voorbeeld van een turkse bischop met zwarte medewerkers. U loopt dus met de slavernij weg waarin wij fout waren,maar waar dit kinderfeest niks mee te maken heeft. U trekt in deze dus een rastistenkaart onterecht,daar het hele sinterklaasfeest niks te maken heeft met slaven van surinaamse of antilaanse afkomst. U probeert ons nederlanders iets in de schoenen te schuiven dat niet waar is. En mocht u de link wel leggen van rassisme moet u niet bij de nederlanders wezen maar bij de turken en de paus. Hun bischop,

tweetybird | 17-10-13 | 16:32

doskabouter | 17-10-13 | 16:13 | + 0 - Elven zijn geen dwergen. Dat weet je zelf ook wel, maar het blijft kostelijke humor. Je hebt hem vast zelf geschreven, nietwaar? Helemaal zelf bedacht. Knap hoor.

Gargamel2012 | 17-10-13 | 16:15

Ik heb hier afgesproken dat wanneer ze nu weer gaan klooien met kleurenpieten of zoiets wij hier stoppen met Sinterklaas vieren. Als iedereen dat zou doen zou dat een klap zijn voor de Sinterklaasverkopen maar ze vragen er om.

Iemand de kerstman al voor de rechter gedaagd wegens het misbruiken van dwergen?

doskabouter | 17-10-13 | 16:13

e stoomboot uit Turkije weer aan. Hoe huppelt zijn schaap het dek op en neer. Dat kan toch niet. Ik dacht uit Spanje. Verkeerd reisbureau zeker?
vrijdaggehaktdag | 17-10-13 | 16:00 | + 0 -

En daaraan kunt u al zien dat wij nederlanders het niet 1 op 1 hebben overgenomen,maar dat het enkel een basering is op een turkse bischop met zwarte medewerkers(Slaven voor prem). We hebben de kleding de personages en een variant van een kerkelijke bischop over genomen die goed gedaan zou hebben, en daar een goedheilig man van gemaakt die lief voor kinderen is en kadootjes uitdeelt. Daarbij zeg ik dus niet dat de bischop van mira werkelijk in de realiteit zulke goede intensies had,wij hebben er zelf een andere invulling aangegeven ten behoeve van een gebruik en landelijk kinderfeest. Niks meer niks minder.

tweetybird | 17-10-13 | 16:11

stephan6711 | 17-10-13 | 15:58 | + 1 - "zelf in het oude testament van de bijbel worden adam en eva afgebeeld als superieure blanken. Ben in ieder geval nog nooit een afbeelding tegengekomen die zou beweren dat adam en eva nikkers waren" Stoer hoor, je durft zomaar "nikker" te zeggen, terwijl je het punt wilt maken dat Sinterklaas zo'n onschuldig kinderfeestje is.

Gargamel2012 | 17-10-13 | 16:09

Prem ik zou het ook fijn vinden als u een excuus zou aanbieden naar onze kinderen,en de nedrlandse burger waarin u ons beschuldigt van rassisme terwijl de bischop van mira dan in weze de schuldige is,een turkse bischop en dus geen nederlandse. Zoals u het stelt is dus die turkse bischop een rassist geweest. En beschuldigt u ons ten onrechte van rassisme terwijl het niks met onze koloniale tijd te maken heeft. En sterker nog de slaven die bij sinterklaas,bischop van mira waren zelfs mischien niet eens surinamers of antilianen,maar afrikanen.

tweetybird | 17-10-13 | 16:03

Zie ginds komt de stoomboot uit Turkije weer aan. Hoe huppelt zijn schaap het dek op en neer. Dat kan toch niet. Ik dacht uit Spanje. Verkeerd reisbureau zeker?

vrijdaggehaktdag | 17-10-13 | 16:00

Deze hele discussie is simpel terug te voeren tot het feit dat het blanke ras nu eenmaal superieur was is en zal zijn tegenover de negroide medemens. Ga maar na, zelf in het oude testament van de bijbel worden adam en eva afgebeeld als superieure blanken. Ben in ieder geval nog nooit een afbeelding tegengekomen die zou beweren dat adam en eva nikkers waren. Dus als zelfs de almachtige het blanke ras superieur vindt is het natuurlijk logische dat dit wordt doorgetrokken naar het sinterklaas feest waar de sint blank is en de pieten zwart en behulpzaam zijn zoals goede slaven behoren te zijn. Elke neger die hier niet tegen kan moet geholpen worden in zijn slachtofferrol. Dus ouderwets brandmerken linea recta terug naar de plantage, ketting met bal om je nek en de zweep erover, tot bloedens aan toe.
Het feit dat jullie negers de afgelopen 150 jaar geen katoen hebben hoeven te plukken geeft jullie nog niet het recht om een zwarte piet discussie in dit land te opstarten. Malcolm X was ook een racist.

stephan6711 | 17-10-13 | 15:58

Prem u stelt in deze dus de verkeerde verantwoordelijk,meldt u zich even bij de turkse ambasade. Stelt u het daar even aan de kaak. Want sinterklaas de bischop van mira was een turkse burger. En mischien kunt u ook even langs bij de paus. Sinterklaas ,bischop,kerkelijk.

tweetybird | 17-10-13 | 15:53

En dan te bedenken dat zoals in de gedachte van prem sinterklaas te maken zou hebben met de nederlandse slavernij is een zeer foute veronderstelling.
Dat heeft het namelijk niet. Prem steekt een veer in eigen reet. Sinterklaas was oorspronkelijk een bischop uit mira,een turk ,een bischop waarschijnlijk met slaven. Het heeft dus zelfs niks van doen met de koloniaale tijd van nederland. Maar dat wordt even vergeten. Sinterklaas was geen nederlander in oorsprong.

tweetybird | 17-10-13 | 15:49

Dit moet ik nog even kwijt. Je moet eens naar de sinterklaas intocht in je gemeente gaan kijken als er door die vervelende verguisde aan slaven handel gelieerde zwarte Pieten snoep uitgedeeld wordt, wie er dan vooraan staat. Juist........

vrijdaggehaktdag | 17-10-13 | 15:32

En als je het goed bekijkt hoort juist Prem er trots op te zijn dat wij nederlanders een heel ander inzicht hebben gekregen van ons koloniaal verleden. Als hij die vergelijking tussen zwarte piet en dst verleden ziet moet hij er trots op zijn dat wij die vergelijking niet meer maken en dat voor ons zwarte piet dezelfde rechten als sinterklaas hebben gegeven. Sterker nog wij hebben zoals prem vergelijkt zwarte piet als slaaf uit het verleden nu juist gemaakt tot gelijkwaardig en soms zelfs machtiger als sinterklaas. De boodschap is in nederland aangekomen en wij hebben geleerd van de fouten uit ons koloniale verleden. Trotser daarop zou je niet kunnen zijn. Nederland heeft geleerd van zijn fouten uit dat verleden en dat laten wij zien in een gebruik,waar nu gelijkheid de toon voert. Want hoe je het wend of keert de kinderen zien er totaal geen slaaf in,nee zij zien zwarte piet als een grote kindervriend die hun een kadootje geeft en met lekker snoepgoed. Kinderen die daardoor juist niet slecht denken over zwarte piet,maar juist heel goed. In de gedachte van prem met het verleden betekent dat een grote omslag in de gedachte van nederland. Dus is zwarte piet nu niet meer rassisties te noemen.

tweetybird | 17-10-13 | 15:32

Ik lees net dat burgemeester Van der Laan in gesprek gaat met voor- en tegenstanders van Zwarte Piet, aangezien het onderwerp veel emoties oproept. Dat draait er dus op uit dat Sint straks neutrale witte hulpjes heeft en dat donkerhuidigen die ook wel eens voor Zwarte Piet willen spelen, eerst witgeschilderd moeten worden. Dan pas zijn Prem en zijn vriendjes tevreden. Kunnen die lui niet aangeklaagd worden wegens racisme?

Synecdoche | 17-10-13 | 15:24

@schwanzeleber

U heeft schijnbaar niet door dat u hier zegt dat het voor sommige surinamers als kwetsend ervaren word. Maar het andere verhaal verteld u niet. Dat is namelijk dat vele surinamers het totaal niet als kwetsend ervaren,sterker nog zij vieren het gezellig mee. U sluit nu deze mensen uit. Surinaamse mensen die het wel als leuk kinderfeest zien. De heer Prem spreekt voor een kleine groep mensen,over de rug van vele kinderen ,ook die van kinderen met surinaamse afkomst. Dus wie is hier nu discriminerend of rassisties bezig. De heer prem toch en u die bepaalt wat surinamers denken,waarvan een meerderheid het ook gewoon als kinderfeest zien. Een minderheid die maar even bepaalt wat de meerderheid vn surinaamse mensen er van moeten denken en daar om zouden moeten lijden onder die minderheid. In nedrland is het zo dat de meerderheid bepaalt. In nederland heeft ook de van afkomst surinaamse dezelfde rechten als een minderheid. Het gaat in deze over een handjevol mensen die willen bepalen wat de meerderheid ook van surinaamse mensen wel of niet mogen, wel of niet mogen denken,en wel of niet mogen vieren op at voor manier in deze. Prem heeft het recht om te praten over zijn mening,hij heeft niet te bepalen wat de meerderheid wel of niet mag,en hij hoort het niet te doen over de rug van kinderen. Dat ben je in mijn ogen een walg en zeer enge man die nooit meer een media podium verdient. In deze is prem zeer zijn boekje te buiten gegaan. En dringt de meerderheid zijn mening op ten koste van de meerderheid. Je zou bijna gaan denken dat prem de almachtige is. Zoals hij het vindt zo is het. Prem een zeer eng ventje.

tweetybird | 17-10-13 | 15:00

Een vrolijke, zwarte druktemaker. Aan wie denk je dan? Precies: Prem! Hij zit gewoon zichzelf in de weg. In eigen sop laten gaar koken.

Bieslander | 17-10-13 | 14:51

Schwanzeleber
Het `geluk` of de meerwaarde die een zwarte zwarte piet aan het sinterklaasfeest geeft weegt níet op tegen de belediging en kwetsing die hen geeft aan een selecte groep mensen in Nederland.

De overgrote meerderheid van de selecte groep mensen waar jij op doelt heeft geen minderwaardigheidscomplex en heeft dan ook totaal geen probleem met zwarte Piet.

metdedag | 17-10-13 | 14:46


Nee, ik breek een lans voor die gozert bij P&W laatst. Het sinterklaasfeest is een van de grootste en breedst gedragen nationale feesten in Nederland. Het fenomeen zwarte piet komt wel degelijk uit een slavernijverleden. In de 2e helft van de 20e eeuw zijn er zeker stappen gemaakt om het de zichtbaarheid van de racistische grondslag te verdoezelen. Technisch gezien is zwarte piet geen slaaf van sinterklaas maar een onderdeel van de 5 december posse. Maar hoe je het ook wend of keert, de racistische grondslag is en blijft overduidelijk aanwezig en dit is zeer kwetsend voor bijvoorbeeld Surinamers. Het `geluk` of de meerwaarde die een zwarte zwarte piet aan het sinterklaasfeest geeft weegt níet op tegen de belediging en kwetsing die hen geeft aan een selecte groep mensen in Nederland. Het argument dat als je het niet zint je niet mee moet doen gaat niet echt op als je er óveral mee geconfronteerd wordt. Ik vind dat Nederland over z´n schaduw heen moet stappen en zwarte piet af moet schaffen.

Aan de andere kant is het niet heel netjes om uit rancune aan kinderen van 7 te vertellen dat Sinterklaas niet bestaat. Die vent was wel onuitstaanbaar zeg, met z´n zelfvoldane grijns, maar dat doet niet af aan z´n gelijk.

Schwanzeleber | 17-10-13 | 14:38

o ja Prem als je meeleest.. je bent VIES

(c)ZWITSUL | 17-10-13 | 14:36

@gargamel

U zou eens naar het feest toe moeten gaan. Dan moet u eens zien hoe de kinderen om aandacht schreeuwen van zwarte piet. Ik zeg ook vooral zwarte piet. Wat roepen kinderen ,zwarte piet of piet. Ik heb werkelijk nog geen kind horen roepen surinamer of antiliaan. Voor kinderen is de vergelijking met zwarte piet of surinamer of antiliaan er dus totaal niet,nada . I rest my case.

tweetybird | 17-10-13 | 14:35

En waarom verven de buurman Piet zwart? Omdat de kinderen hem anders herkennen. Zo simpel is het eigenlijk.

metdedag | 17-10-13 | 14:33

En dan nog een aanvulling. Nederland is een vrij land,als het feest u niet aanstaat u hoeft het niet te vieren,u hoeft de intocht niet te kijken. U heeft een knop op de tv en kunt hem uitzetten. Wij verplichten u niet om dit gebruik te volgen of te vieren. U heeft daar een volledige vrije keus in. Net als dat wij een vrije keus hebben om dit gebruik te handhaven.En het te vieren. Dat u er iets anders inziet als een kinderfeest is geheel u vrije keus. Ons opdringen om een andere keus te moeten maken met een minderheid,dat is pas discriminatie toe naar mensen,de meerderheid die het feest wel graag vieren in deze hoedanigheid. Zoals ik al uitgelegd hebt u assioceerd zwarte piet met uzelf of de zwarte medemens ,de meerderheid assioceerd zwarte piet met een grote kindervriend. Niks meer niks minder.

tweetybird | 17-10-13 | 14:25

Zwarte Piet en de naam zegt het al is gewoon Piet die ze zwart hebben geschilderd. Heeft niets te maken met negersts die ze op de tv laten zien met zo een capuchon op die de plaatselijke middenstand heeft overvallen of carjacking en andere rare hobby's heeft. Nederland gebruikt dus voor zover ik weet alleen blanke geverfde Pieten en die mogen niet al te zwart zijn anders schrikken de kindertjes er zo van. Dat dan weer wel.

vrijdaggehaktdag | 17-10-13 | 14:14

En wat nu rassisties,bij ons is zwarte piet gelijk aan sinterklaas. Sterker nog zwarte piet heeft meer belangrijke taken als sinterklaas. Wij zien in zwarte piet zelfs nog geneens een surinamer of antilliaan. Zwarte piet is voor ons gewoon zwarte piet. Ik vind het een beetje van een te hoge eigendunk getuige dat de surinamer of antilliaan in ons gebruik zwarte piet zou zijn. En als we het dan over rassisme gaan hebben dan zou juist het feit dat zwarte piet zoals u gedachte een assiocatie zou hebben met surinamers of antilianen,het uitsluiten van zwarte piet juist rassisties zijn. Een feest waarbij wij de zwarte medemens zouden uitsluiten en er bij te horen en er niet mee te laten deelnemen. Dat is pas rassisties,een hele bevolkingsgroep uit sluiten. Zwarte piet en sinterklaas zijn in nederland op basis van gelijkwaardigheid,het is een samenwerkend team en niks rassisties aan. Mischien heel vroeger masr nu allang niet meer. En dat moet dat kleine groepje nu eens leren accepteren. Het sinterklaasfeest is niks anders als een leuk kinderfeest niks meer niks minder.

tweetybird | 17-10-13 | 14:12

tweetybird | 17-10-13 | 13:57 | + 0 - dus jij zegt dat alleen jullie bepalen of iets racistisch is? Interessant. Als het niet uitmaakt dat hij zwart is, waarom maakt het uit als hij dat niet is?

Gargamel2012 | 17-10-13 | 14:00

tweetybird | 17-10-13 | 13:35 | + 0 - Misschien heel gek om je voor te stellen, maar sommigen van ons zijn gewoon hier geboren. Dus nee, we zijn niet allemaal zelf gekomen, maar onze ouders/grootouders. Daarnaast hoeft een blanke Nederlander toch ook niet per direct op te rotten als hij/zij ergens kritiek op heeft?
Gargamel2012 | 17-10-13 | 13:46 | + 0 -

Ja en dan.ouders uit een ander land met een voor hun rassisties gebruik,daar wil je dan je kinderen niet geboren willen laten worden. Dat die kinderen hier geboren zijn is ons niet aan te rekenen. Op het moment dat die kinderen geboren worden was het gebruik er al in nederland. Er nu over zeiken is dus een beetje maf. Als ik naar de antillen ga en mij daar met de gebruiken van dat land ga bemoeien vragen ze ook of ik van de pot gerukt ben. Als dat gebruik er al een eeuw is. Zo ook het gebruik sinterklaasfeest. Het was er al,het is geen nieuw gebruik. Dus wie zijn zij om zich daar dan mee te bemoeien. Wie zijn zij om te bepalen dat het rassisties is terwijl wij en de kinderen zoiets er helemaal niet meer inzien. Allang niet meer. Voor ons de meerderheid is het een kinderfeest ,niks meer niks minder. Deze kleine groep maken de stempel rassisties ervan,niet wij.

tweetybird | 17-10-13 | 13:57

laten we nou gvd ophouden met dat gezeik over zwarte piet, wat een gelul in de ruimte. het sinterklaasfeest in Nederland (en Belgie) is een erfelijk gemeengoed en dat moeten we in deze tijd koesteren. Als je geen zwarte piet wil bij de intocht, pleur dan gedurende de sinterklaastijd naar Rusland of zo. Wat we ook kunnen doen is de intocht in Belgie laten plaatsvinden (onze intocht dan wel te verstaan, want in Belgie is Piet helemaal geen probleem en heeft Belgie ook zijn koloniale verleden met de negertjes (Congo bv) of mag ik dat woord ook niet gebruiken zoals negerzoen niet meer mag. Hou op met dat gezeik en leve sinterklaas en bovenal zijn zwarte pieten. (Ben 67 jaar dus heb heel wat sinterklaasfeesten meegemaakt enwoon de laatste 7 jaar in Spanje en ben elk jaar weer aanwezig bij zijn vertrek alhier - hahahahahahhahah) Wacht op je terugkomst ouwe reus!

ikkebenhet | 17-10-13 | 13:55

TeeJee | 17-10-13 | 13:26 | + 0 - zoals ik zei: Het gemeentebestuur zou graag zoeken naar een vorm waarin iedereen zich kan vinden, maar zonder de sinterklaastraditie geweld aan te doen.

Ook het comité dat de jaarlijkse intocht organiseert, deed een handreiking naar de 21 Amsterdammers die een bezwaar indienden tegen de intocht met Zwarte Pieten. „Aan de traditie kunnen we niet zo veel veranderen. Maar we willen kijken naar de toekomst.”
(bron: Telegraaf)

Gargamel2012 | 17-10-13 | 13:51

"Mauritania, a West African nation with deeply entrenched hereditary slavery, is ranked number 1 in the Index."
We kunnen er daarvan een paar binnenhalen, om eens wat 'Pieten' tot een echte slaaf te maken, onder t mom van 'ies echt oorspronkelijke Afrikaanse cultuur'.
Dan hebben die slavenjankerds eindelijk eens echt reden om de slavernij te gaan bestrijden, in hun thuisland aub. doei.

Causa Sui | 17-10-13 | 13:49

Wij zijn een democraties en zeer tollerant land. De meeste nederlanders hebben geen enkel probleem met hoe ons sinterklaasfeest gevoerd wordt. Kinderen al helemaal niet. Wie zijn dat handjevol mensen dan die zouden bepalen dat ons gebruik verandert moet worden ten koste van de meerderheid. Dat is pas discriminatie en ten voeten uit. Is daar wel eens aangedacht. Discriminatie naar de meerderheid die het niet zo zien. En dan maar onder een handjevol moeten lijden.

tweetybird | 17-10-13 | 13:47

tweetybird | 17-10-13 | 13:35 | + 0 - Misschien heel gek om je voor te stellen, maar sommigen van ons zijn gewoon hier geboren. Dus nee, we zijn niet allemaal zelf gekomen, maar onze ouders/grootouders. Daarnaast hoeft een blanke Nederlander toch ook niet per direct op te rotten als hij/zij ergens kritiek op heeft?

Gargamel2012 | 17-10-13 | 13:46

Dat Afrikaanse stammen graag meewerkten aan het aanleveren van slaven van andere stammen krijgt erg weinig aandacht. De bevoorrading was nooit een probleem in Afrika.

Lafayette | 17-10-13 | 13:44

Laten de Piet haters blij zijn dat ze niet 150 jaar geleden geboren waren. Dan had je als slaaf echt wat te zeiken gehad.

X. | 17-10-13 | 13:44

@diek | 17-10-13 | 11:03 |
Nederland schafte de slavernij in etappes af, eerst in de onder direct bestuurde staande delen van Nederlands-Indië met ingang van 1 januari 1860 (Wet vaststelling van het Reglement op het beleid der regering van Nederlandsch Indie), vervolgens in Suriname en de Nederlandse Antillen per 1 juli 1863 (Stb. 164, 1862). Op deze dag, ruim dertig jaar na het voorbeeld van de Britten, klonken 21 kanonschoten in Paramaribo en werden de slaven vrije mensen.

De Veerboot | 17-10-13 | 13:38

Ik zeg ook als de antilianen en surinamers vinden dat ons sinterklaas feest rassistisch is,je in zo'n land toch niet wil wonen. Wat let je pak de stoomboot en keer terug.u bent zelf naar dit zogenaamde rassistische land gekomen met dit in u ogen zeer rassistische gebruik. U bent zelf gekomen,we hebben u het niet gevraagd. Dus waarvoor bent u dan gekomen. Dat is dan schijnbaar een foute beslissing geweest. Maak pakjes van u huisraad zet het op de stoomboot en keert weder. Probleem opgelost voor u.

tweetybird | 17-10-13 | 13:35

TeeJee | 17-10-13 | 13:26 | + 0 - De traditie blijft, dat geloof ik best, maar het verandert nu al. En dat is waarom je zo boos bent.

Gargamel2012 | 17-10-13 | 13:32

Gargamel2012
To know where you're going, you got to know where you've been. Een beetje historisch besef zou ik veel mensen gunnen. Het verleden vormt je maar moet bij jouw beslissingen een niet te belangrijke plaats innemen

Verder denk ik dat met Zwarte Piet een streep in het zand is getrokken. Tot hier en niet verder. De oorspronkelijke NL cultuur heeft naar het gevoel van de mensen al teveel moeten inleveren aan de nieuwkomers.Zwarte Piet is een symbool. Dit wordt niet ingeleverd. Ik denk trouwens terecht.

metdedag | 17-10-13 | 13:26

@Gargamel2012 | 17-10-13 | 12:57
Hij impliceert geheel niks. Dat maakt u ervan, wat in dit soort discussies al veel te veel gebeurd.

deze hele discussie is verder ook gewoon klaar; opgetieft met dat gezeurpiet. Deze traditie blijft.

TeeJee | 17-10-13 | 13:26

Prem krijgt geen cadeautjes van de Sint, voor straf gaat hij in de zak naar Spanje.

lingo star | 17-10-13 | 13:23

Prem is in de war en heb de klok horen luiden.
louis6227 | 17-10-13 | 12:56 | + 1 -

Nee hoor prem is niet in de war. Prem is gewoon 1 hele grote boerenlul. Dat is heel wat anders als in de war zijn. Ik vind ook een omroep die Prem ooit nog een media podium biedt daar moeten mensen massaal bij die omroep opzeggen om aan te geven dat wij het niet accepteren dat zo'n man als Prem strijd voert over de rug van kinderen. Want het is in mijn ogen een vreselijke walgelijke man.

tweetybird | 17-10-13 | 13:23

Addendum | 17-10-13 | 13:16 | + 0 - voor het grootste gedeelte is het waar dat Sinterklaas gewoon een oubollige traditie is, maar zonder enige vorm van raciale kwestie? Uit de hoorzitting van vandaag blijkt dat er toch verschillende invalshoeken zijn. Niet iedereen ervaart de Jan Schenkman Zwarte Piet als even onschuldig als jij. Daarnaast moet ik maar vergeten dat hij tot ruim in de jaren 80 een slecht Surinaams accent had? "Zonder enige vorm van racial kwestie"? Het leven moet mooi zijn als je het zo selectief kan invullen.

Gargamel2012 | 17-10-13 | 13:21

Sinterklaas komt uit Spanje. Zwarte Piet uit Lampedusa. Gelukkig is de roe van Zwarte Piet afgepakt want anders krijgt hij weer zo'n slavendrijversimago, die z'n eigen soort afranseld of z'n kinderen www.youtube.com/watch?v=FmUsL6biVro als zwarte kapo.
Het Sint en Piet -feest is onze manier om de afschaffing van de slavernij te vieren, maar om dat nou op 1 juli te doen was niet zo'n goeie datum, want iedereen op vakantie, dus bij de haard in de winter is gezelliger. En om Zwarte Pieten kan je niet meer heen. Vroeger zaten ze alleen op plantages in de West maar nu lopen er ook veel in Nederland rond. Benieuwd hoe de Brabo-negert tegen het zwarte pieten probleem? aankijkt.

IndoFortuyn | 17-10-13 | 13:21

Dat is simpel Djengo. Je zal altijd wel dingen in het leven tegenkomen die tegenvallen of je kwetsen. Leer er mee leven of ga dood. lijken me de enige werkbare opties.

Campinggast | 17-10-13 | 13:20

@ Gargamel

Er is helemaal niets racistisch aan een zwarte piet, dat zit alleen maar in het hoofd van een paar gefrustreerde mensen. Meestal hebben die toevallige dezelfde riedel:, heeeel lang geleden, zeik, zielig, zeik, schadevergoeding, mag ik even vangen? Het zou hetzelfde zijn als wij steeds gingen zeiken over wat ons is misdaan door, respectievelijk de Noormannen, Romeinen, Spanjaarden, Fransen en, veel minder lang geleden dan de slavernij,de Duitsers. Als alle pieten wit waren geweest hadden precies dezelfde mensen nu gezeken dat het nu toch ook echt tijd werd voor een gekleurde piet. Sterker de mensen die in iedere donker afgebeelde persoon racisme zien zijn de mensen die echt geholpen moeten worden met hun wereldbeeld.

WaarDeWindWaait | 17-10-13 | 13:17

@Gargamel2012 Nou vriend, discussieer jij maar lekker een eind heen. Sinterklaas is gewoon een doodnormale, oubollige Nederlandse traditie zonder enige vorm van raciale kwesties of wat ook. Dat maken anderen ervan. Dus veel plezier ermee en tot volgend jaar, wanneer dezelfde nutteloze discussie weer oplaait.

Addendum | 17-10-13 | 13:16

TeeJee | 17-10-13 | 12:45 | + 0 - Een beetje jammer dat je moet gaan schelden, beste man. We zijn het gewoon oneens met elkaar, maar dat moet toch kunnen?
Ik zeg niet dat je ruim 70 jaar Zwarte Piet moet vergeten, maar er nu aan vasthouden lijkt op het vasthouden juist om treiteren. Toen er nauwelijks zwarten hier woonden, was witte Piet geen probleem, maar nu men aangeeft een probleem te hebben met de Blackface, karikaturale variant moet daar per se aan worden vastgehouden?

Gargamel2012 | 17-10-13 | 13:14

Ik vind het een lastige. Vroeger heb ik als kind volgens mij nooit de link gelegd tussen Zwarte Pieten en de donkere medemens en/of daar een negatieve link mee gelegd. Zwarte Piet gaf pepernoten, that's it.

Maar als donkere mensen zich er gekwetst door voelen (of wij dat nu "terecht" vinden of niet), wie zijn wij dan om dat te ontkennen en ons er niets van aan te trekken? De oplossing heb ik eerlijk gezegd ook niet. Andere kleur vind ik stom en ongeschminkte pieten lijkt me ook niets. Misschien moeten we het zo laten en ons op meer wezenlijke dingen richten, zoiets?

Djengo123 | 17-10-13 | 13:11

metdedag | 17-10-13 | 13:03 | + 0 - Ik ben met je eens dat we het nu beter hebben, maar ik ben met je oneens dat terugkijken zinloos is: To know where you're going, you got to know where you've been. Ik vind ook dat we vooruit moeten kijken, maar het kan niet zo zijn dat wij het verleden niet ter sprake mogen brengen, terwijl men ieder jaar weer het verleden laat rond paraderen. Met een paar kleine aanpassingen is dit een traditie waar alle nederlanders zich in zouden kunnen vinden, maar om de een of andere reden wil men vasthouden aan hetgeen dat zorgt voor uitsluiting.

Gargamel2012 | 17-10-13 | 13:08

Gargamel2012

Ik wentel niet in mijn slachtofferrol. Want wat een eeuw geleden is gebeurd interesseert mij geen drol. Ik stel alleen voor dat de nazaten van de slaven eenzelfde houding aannemen.

metdedag | 17-10-13 | 13:07

Gargamel2012

Of ze het slechter hadden of niet? Dat weet ik ook niet. Het gaat er mij alleen maar om dat iedereen die niet tot de rijkere behoorden het tot pakweg een eeuw terug slecht hadden. Natuurlijk is slavernij fout. Feitelijk waren de meeste mensen toen een slaaf.
.
Terugkijken is zinloos en weinig effectief. Wees blij dat we het nu beter hebben en kijk vooruit.

metdedag | 17-10-13 | 13:03

Ik begrijp niet waarom volwassene zich moeten bemoeien met een kinderfeest. En al zal zwarte piet vroeger een ander iets geweest zijn,so what. Zwarte piet is nu voor het feest van kinderen de grote kindervriend,een piet die kadootjes brengt,en kinderen zien er niks rassistisch in. Kinderen zien een leuk feest met kadootjes. Wij volwassene zijn de genen die er vanalles bij bedenken,en er dingen uit het verleden bijhalen. Nou volwassene ik heb nieuws voor jullie,het zal de kindertjes helemaal worst wezen. Die hebben met al die onzin helemaal niks van doen. Voor hun telt enkel leuk feest en kadootjes.En al het ander is onzin.

tweetybird | 17-10-13 | 13:02

Westheimer 2.0

Leuk

metdedag | 17-10-13 | 12:58

Zwarte Piet: herrie met Suriname en Antillen
Rode Piet: ruzie met de Indianen
Gele Piet: heibel met China
Lichtgetinte Piet: gedoe met Marokko
Blauwe Piet: heibel met de horeca
Roze Piet: OMG, het COC

Het wordt nooit wat, en het is altijd wat.

voorschot | 17-10-13 | 12:58

TeeJee | 17-10-13 | 12:53 | + 0 - Hij impliceert dat we geen kritiek zouden mogen hebben op dit fenomeen, omdat we ook niets zeggen over Arabieren, maar a: kan je daar niet over oordelen, misschien is die groep er inderdaad (nog) niet, maar dat betekent niet dat daar niet aan gewerkt wordt of denk je dat we daar Eric over gaan bellen? Maar zelfs al zouden ze geen acties tegen arabieren ondernemen, staat dat compleet los van de issue in Nederland.

Gargamel2012 | 17-10-13 | 12:57

Jahoor, zwarte Piet een slaaf, maar wel gewapend met een roe en eentje die bovendien veelal blanke kindertjes in de zak doet, terwijl sinterklaas ongewapend is en dus niets ter hand heeft om te onderdrukken. Prem is in de war en heb de klok horen luiden.

louis6227 | 17-10-13 | 12:56

metdedag | 17-10-13 | 12:47 | + 0 - of zij het slechter hadden dan de slaven lijkt mij enigszins overtrokken. Daar kan je nog een pittige discussie over voeren, maar wentel lekker in je slachtofferrol, als je je daar beter bij voelt.

Gargamel2012 | 17-10-13 | 12:54

@Gargamel2012 | 17-10-13 | 12:49
Google het maar; er is GEEN ENKELE belangengroep in dergelijke landen die zich bezig houdt met excuses/reparaties voor historisch leed.


Daarnaast, nogmaals, WAAR probeert Eric Nederland vrij te pleiten? Dat is namelijk wat u zegt.
Als zo nodig een bijdrage of beschuldiging wilt leveren aan de discussie, laat het dan een juiste zijn.

TeeJee | 17-10-13 | 12:53

TeeJee | 17-10-13 | 12:45 | + 0 - Dat was geen feit, maar een mening. Hij weet helemaal niet of creolen hun beklag doen/hebben gedaan of gaan doen tegenover de Arabieren. Daarnaast waarom zouden creolen die hier wonen een issue maken van Arabisch gedrag in het verleden. Het is wederom afleiding van deze discussie. Het gaat mij niet om wijzen, maar als je dan zo nodig een bijdrage wilt leveren aan de discussie, laat het dan een zinnige zijn. Lijkt mij niet onlogisch.

Gargamel2012 | 17-10-13 | 12:49

Mooi dat de slavernij in 1850 afgeschaft was.. maar kom nu eens met een getal hoeveel slaven er waren in Nederland in pakembeet 1840? Hadden we slaven in Nederland?
diek

Jazeker. De slaven in NL tot zeker 1900 noemden we arbeiders. Kijk maar eens in het turfmuseum in Drenthe. Alleen hadden deze arbeiders het vele malen slechter dan de slaven. Wat op zich logisch was. Een slaaf was jouw eigendom en een arbeider huurde je in.
Je bent toch minder zuinig op een leaseauto.

metdedag | 17-10-13 | 12:47

Ik krijg racistische gevoelend bij Prem. Zullen we die eerst afschaffen en dan verder kijken?

Campinggast | 17-10-13 | 12:46

Addendum | 17-10-13 | 12:42 | + 0 - Het is een beetje laf om steeds maar de kinderen te gebruiken om het racistische element in je traditie te verdedigen. Niemand wil het feest afschaffen, maar gewoon zwarte vegen. Kennelijk is dat al teveel gevraagd.

Gargamel2012 | 17-10-13 | 12:45

@Gargamel2012 | 17-10-13 | 11:26
Leren lezen.
Eric gooit er gewoon een feit in, u beschuldigt hem ervan dat hij Nederland vrij wil pleitn.

Is het nou echt zo moeilijk om niet gelijk te gaan wijzen?


Daar bovenop, leuk man, in 1934 hadden we witte pieten. maar die ruim 70 jaar zwarte piet vergeten we dan maar even?
Lutser

TeeJee | 17-10-13 | 12:45

Ik had voorheen nooit zoveel met dat hele Sinterklaas feest vieren maar sinds die DEBIELE discussie elk jaar weer oplaait over de Zwarte Pieten gaan we dit jaar extra uitpakken. Met een vrachtlading aan Zwarte Pieten.

Man man, stel debielen bijelkaar daar. Gezellig met z'n allen die kinderen een leuk feestje ontnemen. Zum kotzen.

Addendum | 17-10-13 | 12:42

Quinsy Gario en Prem, hoe zit dat ??? Sinterklaas met 20 zwarte Pieten is bij jullie 20 keer fout, terwijl Obama die 20 blanke ministers onder zich helemaal hardstikke geweldig is.

louis6227 | 17-10-13 | 12:34

Tweet van de hoorzitting: Historicus Roelof-Jan namens #nlwb herinnert de gemeente eraan dat er bij de eerste intocht in 1934 witte pieten waren. "Blijf van onze traditie af!" XD

Gargamel2012 | 17-10-13 | 12:25

Hela Quid, tis ne karikatuur... snapte.

homerpimpson | 17-10-13 | 12:19

Dat wordt weer tijd voor kamervragen van de linkse partijen in de tweede kamer. Dank Quid.

botteslopert | 17-10-13 | 12:18

.. even een boertje laten....

eagleye | 17-10-13 | 12:16

gezever, zonder een punt te maken.

Heisessie | 17-10-13 | 12:15

Ik heb nog nooit een afbeelding gezien van een slaaf met en roe in een zwarte pieten pak die snoep uitdeelt aan kinderen, en die de zaken runnen voor een dementerende blanke bejaarde met een baard. De geschiedenis kent zo goed blanke of anders gekleurde slaven, en niet iedere gepigmenteerde medemens die werkt voor een baas is een slaaf. De meeste klagers hebben nooit een slaaf als voorouder gehad en bovendien is dat allemaal al eeuwen geleden. Elke keer als wij een afbeelding zien van een Duitser gaan we toch ook niet meer janken over 40'-45', get over it! Kortom het is gewoon gezeur van een stel aandachtstrekkers, die niet geheel toevallig ook meestal janken om "financiële compensatie".

WaarDeWindWaait | 17-10-13 | 12:12

Nou vooruit dan maar, laten we een paar belangrijkere Pieten groen verfen. Dan kunnen we weer rustig verder gaan met het onderdrukken van onze donkere medemens...

Max Navelstaar | 17-10-13 | 12:09

Kijk Quit,nu begin je weer te schrijven,hoop dat je langzaam uit je anti-Greet dal komt!

Prima stuk,jammer dat men zich in Brussel meer druk maakt over die 0,0000.6% begrotingstekorten van een land als Nl of Gb,of het slecht vind dat we op anti-discrimantie campagnes bezuinigen,zulke minieme dingen op wereldschaal als je dit soort statistieken en cijfers ziet!Maargoed men wil lekker vanuit het pluche baasje spelen en zakken vullen....

Djenghiz_ken_net | 17-10-13 | 12:06

@Westheimer 2.0 | 17-10-13 | 11:53
Ik moest lachen

Ars Vivendi | 17-10-13 | 11:57

Kweenie, een kanten kraagje en van die trippelschoentjes..

stemvee | 17-10-13 | 11:52

-weggejorist-

Lichtstadfan | 17-10-13 | 11:45

Hee zeg, kunnen we niet afspreken om met dit zwartepietengeneuzel te kappen. Het komt nu echt mijn strot uit !

Lichtstadfan | 17-10-13 | 11:45

Zeurpiet. Je zal maar een dagtaak hebben aan je het geslachtoffer over de rug van je verre voorouders.
Get a life bro!

lldbhnger | 17-10-13 | 11:32

Zeurpiet. Je zal maar een dagtaak hebben aan je het geslachtoffer over de rug van je verre voorouders.
Get a life bro!

lldbhnger | 17-10-13 | 11:31

ik zie steeds meer berichten over werknemers in de thuiszorg die ontslagen worden, en gemeente die zwarte pieten inzetten om het werk te doen
zou dit ook worden meegenomen in de nieuwe slavenindex?

janneman1977 | 17-10-13 | 11:30

Ik ben voornemens om dit jaar bij het Sinterklaasfeest twee keer zoveel Zwarte Pieten in te zetten als in het voorgaande jaar. Gewoon omdat het kan.
.
Ik verheug me nu al op de gelukkige, blije gezichtjes van de kindjes die lol aan het maken zijn met deze kindervrienden.
.
Want al het politiek correcte gelul terzijde. Dat is waar het Sinterklaasfeest over gaat. Dat is waar Sint & Piet voor staan.

Parel van het Zuiden | 17-10-13 | 11:30

Eric Blair | 17-10-13 | 11:22 | + 0 - Wat de Arabieren in de Middeleeuwen deden pleit Nederland niet vrij van haar aandeel in het geheel. Leuk geprobeerd.

Gargamel2012 | 17-10-13 | 11:26

-weggejorist-

Z. Uurpruim | 17-10-13 | 11:25

Als ik dan toch mag kiezen, dan heb ik liever een vrolijk gekleurde man die me een cadeautje komt brengen, dan een blanke man die me 1000 euro belooft en vervolgens mijn portemonnee leeg trekt.

Borrelende Boris | 17-10-13 | 11:25

hahahahaahahahahahahahahaahaha

7e55e | 17-10-13 | 11:25

Zoveel huilie-huilie. Ik vraag me af wie zich nou een slachtofferrol aanmeet. Jullie lijken wel allochtonen :)

Gargamel2012 | 17-10-13 | 11:24

Rot nou eens op met die zwarte Piet, Quid.
Het artikel wat je aanhaalt gaat daar helemaal niet over.

"estimated prevalence of modern slavery by population, a measure of child marriage, and a measure of human trafficking in and out of a country."
Er word nergens over huidskleur gesproken.
Dat je over dit bericht een topic maakt kan ik nog wel begrijpen, zeker gezien de wegingsfactor van kindhuwelijken, import van lage-loners en daarom de lage positie van Saoudi-Arabië Kuweit en Quatar op de lijst. Dat klopt niet, voor de rest hangt het ook maar een beetje van aannames aan elkaar.
Maar hoe je vanuit deze lijst op zwarte Piet komt is mij een raadsel, ik snap niet dat mensen daar van oktober tot en met december zich druk om maken.

Cuyahoga | 17-10-13 | 11:22

Gallemies | 17-10-13 | 11:08 | + 2
Je hebt gelijk. Zwarte Piet heeft er ook ruim honderd jaar over gedaan om van een gemene met-een-roe-kinderen-meppende-en-in-een-zak-ontvoerende Piet te evolueren in de vrolijke Piet van nu.

Een maatschappij gedwongen veranderen heeft alleen maar averechts effect. Daarom is het ook goed dat de discussie blijft worden gevoerd. Langzaam zal Piet waarschijnlijk verder evolueren tot vrolijke knecht met vegen in zijn (m/v) gezicht.

Mahatma | 17-10-13 | 11:22

In de middeleeuwen hadden de Arabieren de gewoonte om (voornamelijk) vrouwen te roven in de kustgebieden van Spanje, Frankrijk en Engeland. Om ze vervolgens te misbruiken als slaaf en haremdame
Daar hoor je die verontwaardigde Creolen nooit over.

Eric Blair | 17-10-13 | 11:22

En Sinterklaas is dan ook een omgekeerde allochtoon. Een blanke katholiek, die komt, cadeautjes brengt, helemaal uit zichzelf weer weggaat - en iedereen vindt dat jammer!

relatief | 17-10-13 | 11:22

Als je laat weten NIETS met zwarte pieten te maken wilt hebben ben je opeens weer een racist.

ojédiaré | 17-10-13 | 11:22

Kunnen we nou voor eens en voor altijd stoppen met het gezeik van gefrustreerde volwassenen over een KINDERfeest aub?

Prof. Pim Pam Pet | 17-10-13 | 11:22

Bij het zwartepietdebacle moet ik altijd aan Oboema denken. Dan ben ik meteen weer vrolijk.
youtu.be/9rT5WDKq7vc

Ars Vivendi | 17-10-13 | 11:19

Precies, wij hebben de slavernij al lang afgeschaft en hullie nog lang niet, dus ga daarheen om te zeuren, antizwartepieters.

huh, ian? | 17-10-13 | 11:19

Al bij de geboorte ontvang je direct je Burger Slaaf Nummer in dit land.
En dat nummer ben je dan dus de rest van je leven. 1984, het klopt gewoon.

Botte Hork | 17-10-13 | 11:18

Zwarte piet hoort bij een Nederlansche blanke menschen traditie, dus moet dat kapot,deaud,stuk natuurlijk...

CornholioNL | 17-10-13 | 11:17

Zwarte piet hoort bij een Nederlansche blanke menschen traditie, dus moet dat kapot,deaud,stuk natuurlijk...

CornholioNL | 17-10-13 | 11:17

Haha, ronddartelende vrolijke rekel XD
Leuk geschreven, dit stukkie.

RegseHippie | 17-10-13 | 11:16

Uitgelezen mogelijkheid voor Timmerfranzl om ergens heen te reizen om het vingertje te zwaaien. Gulag in Siberië misschien?

SDI | 17-10-13 | 11:14

nou Quincy.. genoeg te doen , hoef je ons ieder jaar niet meer lastig te vallen, en neem die negers Robert & Arnie mee.

(c)ZWITSUL | 17-10-13 | 11:14

@Trekhaas | 17-10-13 | 11:12
Ik wacht nog altijd op schadevergoeding uit Italië, die k*t-Romeinen die het dorpje van mijn voorouders met de grond gelijk hebben gemaakt.

kapotte_stofzuiger | 17-10-13 | 11:14

Ons als land actief wereldwijd inzetten tegen slavernij lijkt me overigens een veel effectievere (en billijkere) manier om ons slavernijverleden goed te maken dan het betalen van een schadevergoeding aan mensen die nooit persoonlijk onder slavernij hebben geleden.

Als we vinden dat we iets goed te maken hebben, bedoel ik dan.

Trekhaas | 17-10-13 | 11:12

Het viel mij al op toen ik het op de radio hoorde dat de meeste moderne slavernij is Moslim landen plaatsvindt. Maar dat zal wel toeval zijn.

Osdorpertje | 17-10-13 | 11:11

Wat een hoax lijst.. Nederland een slechtere score dan Cuba, Costa Rica en Panama? Sure..

Absoluut niet waar | 17-10-13 | 11:10

Werkt u, heeft u een auto of 'bezit' u een huis?

Gefeliciteerd! U bent slaaf.

kapotte_stofzuiger | 17-10-13 | 11:10

Tradities zonder enig historisch besef uit hun verband rukken, er onderdelen van isoleren, deze aanvallen om vervolgens uit een zogenaamd logisch verband het geheel te geringschatten, zijn allemaal bezigheden van zeer middelmatige mensen.
Mensen die de schijn van een zaak voor de zaak zelf houden en op wie actuele, zichtbare, onmiddellijk reële dingen een veel grotere invloed hebben dan dingen die slechts zichtbaar zijn voor ontwikkelde geesten.

Simon de Danser | 17-10-13 | 11:10

Als de Nederlandse meisjes die door, hoofdzakelijk Marokkaanse, loverboys achter de ramen worden gezet om geld voor hen te verdienen worden meegeteld. Dan zal Nederland in de top tien komen.

roze_bril | 17-10-13 | 11:09

De echte slaaf in dit land is de witte man.

hurenisvoorpaupers | 17-10-13 | 11:08

ik ben dit gezeik zo zat
dictatorgio | 17-10-13 | 11:02 | + 0 -
De anti-zwarte pieten-mensen niet. Die vinden dat heerlijk, om zo aan de wereld te tonen hoe anti-racistisch ze wel zijn.

Wat winnen we met afschaffen? Mij lijkt het juist bij uitstek een mooi onderwerp voor van die anti-racisme-klagers, hebben ze iets om zich tegen af te zetten. Want denk maar niet dat ze na Zwarte Piet afschaffen tevreden zijn, nee, dan moet er weer wat anders weg om te tonen aan de wereld hoe we kruipen en zelfs tradities veranderen om maar elke zweem van racisme te mijden.

Want waarom willen die afschaffers zo graag afschaffen? Kunstmatig ingrijpen in een traditie doet totalitair aan, helemaal als die traditie niemand schaadt. Wat winnen we? Hoe wordt de wereld mooier? En alleen voor hún? Tellen de gevoelens en meningen van al die Nederlanders dan niet mee die het graag willen behouden? Of mag dat óók wijken voor het ''kijk ons eens niet racistisch zijn''-ding?

Ik snap niet wat wij winnen met afschaffen: We zijn dan extra 'correct', dús? Voorkomt dat een aardbeving of zo? Racisme (richting welke kleur dan ook) is een veelkoppig monster met vele facetten, dat dood je niet door cultuurgebruiken te vergallen. Het korset van correctheid wordt alleen maar strakker aangetrokken zonder dat er enige 'winst' is. Veel mensen zullen behoorlijk balen om het verlies van die traditie en wat heeft de rest, die het wél wilde afschaffen? Dat ze kunnen tonen aan de wereld hoe niet-racistisch ze wel zijn?

De vraag is niet of zwarte Piet slecht is, maar wat we ermee winnen als die verboden wordt, of wat we winnen met dit gezeik. Ik denk dat die ''anti-racisten'' er wat mee winnen door te zeuren, en zijn er daarom ook mee gebaat dat Zwarte Piet behouden blijft. Ik denk niet dat de (plaatsvervangend) gekwetste gevoelens van een paar zeikerds duizenden huilende en teleurgestelde kleuters waard zijn.

Gallemies | 17-10-13 | 11:08

We zijn allemaal slaven, van een Brusselse moloch.

kapotte_stofzuiger | 17-10-13 | 11:07

Kunnen we nou voor eens en voor altijd stoppen met het gezeik van gefrustreerde volwassenen over een KINDERfeest aub?

Prof. Pim Pam Pet | 17-10-13 | 11:07

@Kapitein Sjaak Mus | 17-10-13 | 11:04
Jah,dan krijgt Nederland weer de zwarte p -laat maar...

Ars Vivendi | 17-10-13 | 11:07

Boze negers en gutmenschen kunnen alleen hier lekker pepernoten vreten. Logisch dat ze protesteren. En die moeten natuurlijk het hele jaar in de winkels liggen.

blinde kip | 17-10-13 | 11:06

Kunnen we niet wat slaven die zuchten onder inhumane (werk)omstandigheden ruilen voor notoire zeurneger en kunst makende niksnut Quinsy Gario?

Lijkt mij een topdeal.

Stilicho | 17-10-13 | 11:05

Doe dat nou niet, Rusland er bij vermelden!
Straks ligt er weer een diplomaat in puin...

Kapitein Sjaak Mus | 17-10-13 | 11:04

Vergeet ook niet al die Zwarte Pieten die bij Foxconn iPhones in elkaar knutselen.

Borrelende Boris | 17-10-13 | 11:04

O nee Quid, niet weer die discussie!

L. Rakker | 17-10-13 | 11:04

Please, kappen met dat zwarte piet gezeik!

Baathaard | 17-10-13 | 11:03

Mooi dat de slavernij in 1850 afgeschaft was.. maar kom nu eens met een getal hoeveel slaven er waren in Nederland in pakembeet 1840? Hadden we slaven in Nederland?

diek | 17-10-13 | 11:03

Leest die Sinterklaashatende schreeuwlelijk Prem ook GeenStijl?

Zaniker | 17-10-13 | 11:03

Ojee. Geenstijl gaat mee doen. Wedden dat er binnenkort weer een Nederlandse diplomaat in elkaar getimmerd wordt?

Getson | 17-10-13 | 11:02

Zeurpiet is in die landen een dode piet.

Lucille Werner | 17-10-13 | 11:02

De echte slaven zijn wij, de hardwerkende belastingbetalers.

Botte Hork | 17-10-13 | 11:02

Leest Prem ook mee?

Boerenhoofd | 17-10-13 | 11:02

ik ben dit gezeik zo zat

dictatorgio | 17-10-13 | 11:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken