Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Vage hbo begint zinloze IT-opleiding

windesheimhbo.jpgHogeschool NOVI heeft een noviteit: De eerste hbo-opleiding IT-accountmanagement in Nederland. Bravo, alweer een zinloze kudtstudie bedacht die in het beste geval geen enkele baangarantie geeft en in het slechtste geval onervaren mensen op leidinggevende posities parkeert waar ze niet voor geschikt zijn zodat ze de sfeer en productiviteit binnen een bedrijf schade zullen berokkenen. Want de beste IT accountmanagers komen niet van een vaag hbo'tje. Dat zijn programmeurs, die bij voorkeur in de postkamer mailserver begonnen zijn en zich hebben opgewerkt, onderweg alle collega's hebben leren kennen, de bedrijfscultuur mede gevormd hebben, en daarna promoveerden naar de spilfunctie van IT accountmanager. Geen mensen die een gelikte hbo opleiding IT-Managertje Spelen gevolgd hebben. Mensen die wél zo'n opleiding aan het NOVI-hbo'tje gaan volgen, zijn waarschijnlijk strak gestreken hagelwitte overhemden die zich nog herinneren dat papa ooit een pc met Windows XP had, maar die zelf voor een MacBook gingen ('want die doen het tenminste altijd zonder gedoe') en nu gewoon ergens 'de baas' willen worden zonder ooit een pc van binnen te hebben gezien, laat staan een serverruimte. Cloud computing? Geen idee. Maar de wazige woordwolk van de managementtaal spreken ze vloeiend dus het persbericht van NOVI (pdf) zal ze zeker aanspreken: "Volgens Jan Poort (kennen wij ook niet - red.) moet een goede IT-accountmanager in samenspraak met klanten lange termijn IT-strategieën definiëren, verkopen en implementeren die voor de klant aantoonbare toegevoegde waarde hebben." Vertaling: 'Deze opleiding is gebakken lucht. Ga gewoon werken'. Het computerfoefje 'google' leert ons bovendien dat opleidingsdocent Theo Mulder nog nooit 1 regel code heeft geschreven. Wat ie wel doet, is 'advies geven in de ruimste zin van het woord'. Op basis van een informatica-opleiding uit de jaren '60. Right... Von Loghausen wenst alle nieuwe NIVO-studenten veel succes.

Reaguursels

Inloggen

Account manager is een verkoop(ondersteunende)functie en geen leidinggevende functie. Het niveau kan liggen tussen callcenterverkoop aan MKB, bijvoorbeeld Dell laptopjes, tot zeer complexe 'enterprise-level' systemen van miljoenen waar je dan wel met een pak en snelle leasewagen samen met een blondine naar de 'clienten' gaat.

Op zich zou een studie met basis IT kennis aan verkopers met IT affiniteit helemaal geen slecht plan zijn.
Programmeurs en techneuten zijn over het algemeen niet te porren voor dergelijke banen. Ze zouden het misschien heel goed kunnen, maar de klant is op zijn beurt ('managers') geneigd liever gezien te worden met gladde pakken met vlotte praatjes dan een stotterende nerd.

P3mSy | 25-09-13 | 10:31

Aan de ene kant van het spectrum heb je puisterige pubers met als vooropleiding het spelen van de laatste videogames en een CV met ' tot mijn 25e bij mijn ouders gewoond' en na twee avonden scriptjes copy-pasten en een websiteje beheren zichzelf "senior web developer" noemen.
.
Aan de andere kant van het spectrum staan pakdragende nietsweters met grote bek en een nog groter ego..
.
Maar het zijn uitwassen.. Tegenwoordig wel gelukkig..

Deus Absurdia | 25-09-13 | 09:27

Het is al vaker gesteld hier.. Maar Van Rossem gaat hier weer even vol op het orgel, niet gehinderd door iets triviaals als 'feiten'. Het gaat hier om een opleiding tot accountmanager in de IT, een uiterst lachwekkende studie aangezien accountmanagement een verkoopfunctie is, en verkopen leer je niet als je er geen aanleg voor hebt, je hebt talent en kunt alleen maar beter worden door oefening en wat training.

Maar Van Rossem verwart het ten eerste met een leidinggevende functie als IT-manager en ten tweede gaat hij ervan uit dat accountmanagers iets snappen van programmeren.

De échte incompetente lamlul hier is dus Van Rossem.

Pontius Vulgaris | 25-09-13 | 09:01

van Rossum, wat een enorm KUTstuk, als je niet weet waar je over praat, hou dan lekker je muil. En ga niet afgeven op een beroepsgroep (account managers) waarvan je blijkbaar niet eens weet wat de baan inhoud. Kortom een bijzonder slecht stuk, vanuit de onderbuik geschreven (wan meh, er staat manager in de omschrijving van de opleiding en manager = evil) Het enige wat de account manager managed zijn de accounts(klanten). Of in het Nederlands een klantbeheerder. Iemand met kennis en kunde van de klant, en die het aanbod van zijn werkgever probeert af te stemmen op de behoeftes van zijn account(klant). bovendien probeert hij zijn accounts(klanten) tevreden te houden(dat is het enige managen wat hij doet).
>
***zei hij die al jaren account manager is bij het grootste IT bedrijf ter wereld***

priapisme | 25-09-13 | 04:06

Héélemaal mee eens. Ik werk zelf in de IT, en ik ken een boel van die arrogante zelf-overschattende blaaskaken. Worden niet gehinderd door kennis van zaken. Doen 1 of 2 jaar een klus, en gaan dan gauw naar de volgende (voordat iedereen de puinhopen ziet). Reden vroeger allemaal BMW, maar nu is Audi het nieuwe pauper-patser-merk. Grossieren in engelse kreten voor hun functies. Gebruiken termen als: Methodology (lees: methode); Best Practice (lees: standaard zooi); Center of Excellence (lees: clubje); Offshoring (lees: salarissen van gewone werknemers wegbrengen naar Verrewegistan) en Cloud Computing (lees: beetje gestandaardiseerd datacenter-spul met een flexibel prijsmodel).

Minister van Staat | 25-09-13 | 01:40

Als er iemand bij mij solliciteert met een opleiding als dat, komt hij niet verder dan de receptioniste, bij wijze van spreken, als ik die zou hebben.
Nederlandse trieste vage kut opleidingen van bedroevend niveau zijn schering en inslag.

captainobvious | 24-09-13 | 23:27

Prutsers. Ga eerst eens Real Programmers Don't use Pascal lezen. De klassieker die elke quiche-eater eerst zou moeten lezen voor hij zich in de IT begeeft.
Google even en je weet alles.

xspalm | 24-09-13 | 21:38

Toen ik half jaren 90 op de Hogeschool van Amsterdamn zat (toen nog naast amsterdam RAI) bij de informatica opleiding, had je daar als docent programmeren o.a. een ex advocate die ze een beginnerscursus c++ hadden gegeven. Het niveau van de meeste docenten was werkelijk te droevig voor worden, alles wat niet binnen de lesstof viel (een beperkt aantal hoofdstukken van en bepaald boekje dus) wisten ze niet. Ze maakten zich vornamelijk druk om de 'huisstijl' en je verantwordingsverslag.

oo4load | 24-09-13 | 21:24

Theo Mulder was in de 80s het baasje van Minihouse/Multihouse met paar honderd ICT'ers in dienst. Was waarschijnlijk voor jouw tijd, van Rossem?

Kogieto | 24-09-13 | 20:08

IT'ers: solutions looking for problems.

Durmazon | 24-09-13 | 17:06

Uit dit stukje van Van Rossem blijkt vooral dat hij zelf geen idee heeft waar hij over schrijft.
Hij weet werkelijk niet het verschil tussen een manager en een account-manager, maar denkt wel te weten dat ze overbodig zijn.

Iknowall | 24-09-13 | 17:02

Het duurt niet lang meer voor er een HBO opleiding graai-CEO in het leven geroepen wordt.
Ga. Gewoon. Werken.

Snuck | 24-09-13 | 16:33


Ik ben het niet helemaal met je eens. Volgens mij is dit de opvolger van het Exin instituut die in de jaren 70 en 80 druk aan de weg timmerde met de bekende AMBI modules (BI, B2, Pascal, etc.). Ik heb ze zelf ook in het begin van de jaren 80tig gedaan. Meneertje Theo Mulder is een oude pijp/knar maar toch wel, in die tijd, zeker een innovator. Kijk ook even welke bekende organisaties het instituut (onder)steunen, en nee ik denk niet dat het windowdressing is

ad melkert | 24-09-13 | 16:25

Persoonlijk denk ik dat deze opleiding wel meerwaarde kan bieden. De IT is voor een Account Manager (lees: verkoper)een uitdagende sector: eigen terminologie, lange en ingewikkelde besluitvormingstrajecten, contact met verschillende "lagen" binnen een organisatie die allemaal een andere manier van communiceren gewend zijn (bv: IT Manager, CFO, CIO, CEO, gebruikers, ontwikkelaars ect). Daarnaast zou je op deze opleiding alvast in kunnen gaan hoe in grote lijnen een IT landschap er uit ziet, welke IT-rollen je tegen kan komen binnen een organisatie enz.

Dit gecombineerd met "standaard" commerciële kennis lijkt me toch zeer waardevol. Ook als je na je opleiding besluit in een andere sector commercieel aan de slag te gaan.

Kortom: oneensch met bovenstaand artikel!

kapie84 | 24-09-13 | 16:24

Een diploma is niets meer of minder dan het toegangskaartje naar een baan 'in de echte wereld'. Helaas is de toegangsweg naar de kassa nogal lang, duurt meestal een jaartje of vier voor je er bent. Als je denkt dat je vanwege je papiertje van één of ander opleidingsinstituut vakinhoudelijk wat in te brengen hebt dan snap je er niet veel van. Dit zal per opleiding wellicht verschillen, maar voor de rest is het net als autorijden: je leert het pas echt wanneer je zelf aan de bak moet.

lutseklutser | 24-09-13 | 16:20

Leuke opleiding. Je zult toch ook moeten weten wat je aan IT ontwikkelingen moet kunnen verwachten.
Een programmeur heeft nu al moeite om bij te benen, laat staan dat een manager zich in al die specificaties kan verdiepen.

Binnen nu en 5 jaar zit het meerendeel in de cloud, 24/7 online en draait het meerendeel om Apps.

Mobieltjes en computers hebben straks niet eens meer een besturingssysteem maar krijgen alles vanuit een landelijke wifi verbinding alles live gestreamed.

Bedrijven hebben straks geen systeembeheer meer nodig omdat ze een cloud oplossing buiten de deur kopen.

De meeste managers tegen die tijd zijn de programmeurs en systeembeheerders van nu.

Rest In Privacy | 24-09-13 | 16:20

maar dat geldt toch voor alle hbo opleidingen?
dat zijn allemaal mensen die opgeleid worden om niets te kunnen. enige wat ze kunnen is een ander vertellen hoe die moet werken omdat ze zelf niets kunnen.

According2Mark | 24-09-13 | 16:16

Masturwasbeert | 24-09-13 | 15:22 | + 1 -
Het feit dat er natuurtalenten bestaan, betekent nog niet dat je het vak niet kunt leren, of dat je die natuurtalenten wat meer theoretische bagage en praktische vaardigheden mee kunt geven. Want daar gaat het op een HBO om he. Het is een beroepsopleiding. Dat hoeft niet hoogdravend te zijn.

fail | 24-09-13 | 15:54

Ik heb zelf nooit een ICT opleiding gedaan, maar inmiddels ben ik php developer voor een groot bedrijf hier in nederland, nadat ik beetje 'stout' geweest door met hun websites te spelen, maar mede daardoor kreeg ik opleiding en werk van hun aangeboden en wat opleiding betreft, had ik het al snel gehaald, omdat ik nodige ervaring al beheersde. Dus ik ben er mee eens.. ICT opleidingen zijn inderdaad overbodig en voor programmeren moet je echt passie hebben, anders blijf je nooit geupdated.

PVV-Dutch | 24-09-13 | 15:46

@Onzinloos_2.0 | 24-09-13 | 15:20
Mr. Bundy I presume?

Fart Fader | 24-09-13 | 15:38

En daar is dat onderwerp weer: De debilisering van Nederland

De Aarsonaut | 24-09-13 | 15:36

Masturwasbeert | 24-09-13 | 15:22
Een opleiding als deze maakt iemand die van nature geen verkoper is geen goede verkoper, dat klopt. Maar er is niets mis mee om studenten klaar te stomen voor een sales rol binnen de ICT. Er valt genoeg voor ze te leren om beter voorbereid te starten dan wanneer ze een generieke opleiding zouden hebben gevolgd.

Absoluut niet waar | 24-09-13 | 15:32

Weet je wat het leuke is aan ICT opleidingen? Ze zijn compleet overbodig! Een echte ICT-er heeft namelijk een natuurlijke interesse in ICT, waardoor hij/zij zichzelf bepaalde eigenschappen aanleert. Zo is een echte ICT-er een geboren analist en heeft een geweldig probleemoplossend vermogen. Allemaal zaken waarmee je geboren wordt, dat leer je niet. Al die vage termen, welke ik ook heb moeten leren, betekenen in de ICT helemaal niets. Pas wanneer je bij directies op de koffie komt, begint men met vage termen te gooien (louter om interessant over te komen). Echte ICT kennis ontbreekt aan de top volledig, en om over ambtenaren nog maar niet te spreken.

Eagle_Eye | 24-09-13 | 15:31

Programmeurs kunnen niet verkopen, dat weet ik dan wel. Accountmanager (lees verkoper, want DAT is het) zit in je bloed en dat kun je niet leren. Ik heb de beste accountmanagers gezien met de meest bizarre achtergronden. Van bioloog tot landbouwdeskundige.
Sommigen met alleen middelbare school. Maar verkopen als de beste. Deze opleiding is echt een verzonnen stuk flut.

Masturwasbeert | 24-09-13 | 15:22

@ rara | 24-09-13 | 14:38 |
Inderdaad. Als je zo iemand tegenkomt geef dan even een seintje, dan zeg ik er wat van.

Lewis | 24-09-13 | 15:21

Ik ben manager of the bank. *In control of the remote*

Onzinloos_2.0 | 24-09-13 | 15:20

Ome | 24-09-13 | 14:44 |
helemaal correct.
Maar helaas zijn ze soms nodig vanwege de gebrekkige communicatieve (en commerciële) kwaliteiten van de IT-er.

Kaosu | 24-09-13 | 15:17

@Absoluut niet waar | 24-09-13 | 15:14
Daar ben ik het dan ook absoluut mee eens.
Sales moet meer op de inhoud letten en de techneuten meer op mogelijke 'verkoopmomenten', aangezien zij veul vaker bij de klant verblijven.

Fart Fader | 24-09-13 | 15:17

Eens met de strekking van het stuk, maar ehh... programmeurs die manager worden? lol. zeldzaam.

Ballenman | 24-09-13 | 15:16

SDI | 24-09-13 | 15:03
Die twee eilandjes met bijbehorend onbegrip zijn bijna kenmerkend voor elk IT bedrijf. Ik denk dat juist de crisis hier een belangrijke rol in kan spelen; techneuten merken meer dan ooit dat er verkocht dient te worden om hun baan te behouden, terwijl de sales afdelingen merken dat de inhoud toch wel iets belangrijker is dan ze zelf dachten.

Maar in zijn algemeenheid merk ik dat er in Nederland erg wordt neergekeken op sales en commerciele initiatieven.

Dit even los van het feit dat het in salesgesprekken over de inhoud en toegevoegde waarde moet gaan en niet over enkel deals scoren.

Absoluut niet waar | 24-09-13 | 15:14

Een account manager is gewoon een verkoper.
Verkopen zit in je bloed.
En een goede verkoper maakt het geen flikker uit wat hij/zij verkoopt.
Schoenveters, Stoomboten of IT-zaken.
Er zijn maar twee lessen die een goede verkoper nodig heeft:
1) LUISTEREN naar je klant!!!
2) Eerlijk duurt het langst.
Daar is echt geen HBO opleiding voor nodig...

tegekvoorwoorden | 24-09-13 | 15:13

LinkedIn:
"Prof. Rijksuniversiteit Limburg
1986 – 1996 (10 years) Maastricht
Onderzoek en onderwijs"

Prof.? Als dan hoogleraar, maar wat voor een? Vakgebied? Vakgroep/capaciteitsgroep? En dan maar twee publicaties? Voorts noemden ze zich daar sinds 1996 Universiteit Maastricht, Rijksuniversiteit is te archaïsch.

Een Schwietert?

Enrique C | 24-09-13 | 15:11

@BellaBella, al terug van solliciteren?

de reaguurbuur | 24-09-13 | 15:10

BellaBella | 24-09-13 | 15:05
Het betoog van de schrijver slaat in dit geval gewoon nergens op..

Als er iemand loopt te blaten dan ben jij dat wel.. In je tegels heb je het over managers en dat is nu net waar het nu net niet om ging.

In het artikel wel, maar dat was nu juist het punt waar Van Rossem de plank mis sloeg.

Absoluut niet waar | 24-09-13 | 15:10

Chiant | 24-09-13 | 14:09 | Wat een lelijke mensen allemaal, op die fotos. En nog leuker wordt het als je hun tekstjes leest: ze zijn allemaal 'expert' in de 'bullshit' waarvoor u waarschuwt, maar als u dat kromme neder-engels leest dan bestaat de kans dat u al gegeten en gedronken hebt :-)

BellaBella | 24-09-13 | 15:07

Dit zegt al genoeg over de docent: Voorzitter juristen werkgroep Millennium Platform.

Het probleem dat geen probleem was.

odulator | 24-09-13 | 15:07

Absoluut niet waar | 24-09-13 | 14:38 | U snapt het betoog van de auteur van dit artikel uberhaubt niet. Ook dat is de 90-95%: meanderen, niet lezen, en maar schreeuwen over iets waar het nou net vol-le-dig niet over ging.

BellaBella | 24-09-13 | 15:05

wat een onzin, van Rossem.
Een IT accountmanager is geen 'manager' (en ook niet een 'manager in de IT') en heeft zich dus ook niet omhoog gewerkt. Het is gewoon een mannetje met een vlotte babbel die de programmeur weet te verhuren voor een consultancy projectje (omdat de programmeur zelf een stem heeft als schuurpapier en de verkoopskills van een lama).
Een it-accountmanager die strategien uitzet is altijd verkeerd bezig (technisch gezien dan, qua geld kan het wel positief zijn), want wat er ook uitgedacht wordt, de programmeur weet het beter (terecht), en bladert de omschrijving een keertje door en maakt dan toch wat 'ie zelf al had bedacht.
Net als een 'software architect' is het een overbodige functie die bedoelt is om bedrijven wat extra geld afhandig te maken als ze een consultant inhuren.

Mvg,
ex-IT-consultant,

Kaosu | 24-09-13 | 15:04

@ BellaBella | 24-09-13 | 15:00
Gezopen?

Pa Cartwright | 24-09-13 | 15:03

En dat komt overeen met de Nederlandse blik op sales; verkopen en commercialiteit is vies.

Absoluut niet waar | 24-09-13 | 14:51 | 0

Niet helemaal juist denk ik.

Ik denk dat die blik, bezien vanuit de techneut, is ingegeven door te veel incompetente gladjanussen die wat doms verkopen, omwille van hun sales, terwijl ze van te voren zijn ingelicht over wat wel en niet kan.

De gemiddelde techneut zal niet bestrijden dat er goede verkopers met kennis en affiniteit voor hun product nodig zijn, en die hadden we ook bij ons. Die gasten konden ook een potje breken.

De andere kant van het verhaal is er ook: sales die neerkijken op de techneut.

SDI | 24-09-13 | 15:03

Aaargh! | 24-09-13 | 14:59 | Ja en nee. Eens met het eerste deel, maar manager is ook een vak. Helaas geen beschermd beroep, zodat elke mislukkeling die niets kan ook 'manager' wordt. De 90-95% gaat ook op voor 'managers'.

BellaBella | 24-09-13 | 15:02

Lekker hoor die reaguurels, gelukkig staat op m´n kaartje tegenwoordig geen Account Manager meer, maar, jawel, Corporate Evangelist. #huilt, hoofd op stuur Audio A4 slaat en zich ophangt aan stropdas

cucaracha | 24-09-13 | 15:00

Toch gaan alle klikjosties, de gekende - en niet benijdde - 90-95% volledig los als ik spottend, cynisch en denigrerend zeg dat het 'onderwijs' in nederland 'kennisland' al enkele decennia geleden vol-le-dig afgeschaft is, met als trieste resultante die gigantische groep van 'hoogopg'lijde' 'kenniswerkers'. Dat terzijde: iedereen die 'account manager' geen contradictio vindt behoort tot de bedoelde slachtoffergroep, iedereen die dat wel vindt maakt nog kans.

BellaBella | 24-09-13 | 15:00

Pa Cartwright | 24-09-13 | 14:56
Natuurlijk klopt dat deels ook wel hoor..

De IT zit op dit moment vol met `accountmanagers` die gewend waren dat ze gebeld werden, zodat ze enkel de orders op hoefden te nemen. In de goede tijden werd ongeveer elke commerciant (o.a. autoverkopers) aangenomen, waardoor nu inderdaad een hoop kaf tussen het koren zit.

Goede ondernemende accountmanagers die kwaliteit kunnen leveren zijn er inderdaad een stuk minder. Daarom vind ik een specifieke opleiding helemaal zo gek nog niet.

Absoluut niet waar | 24-09-13 | 14:59

"Want de beste IT accountmanagers komen niet van een vaag hbo'tje. Dat zijn programmeurs, (...) en daarna promoveerden naar de spilfunctie van IT accountmanager."

Van programmeur naar manager is geen promotie.

Een programmeur heeft harde skills waar ie jaren over heeft gedaan om ze te ontwikkelen. Manager spelen dat kan iedereen die kan lezen en schrijven, basically ongeschoold werk.

Als je een willekeurige zwerver van straat plukt, onder de douche zet, in een maatpak hijst en een ton salaris + leaseauto geeft heb je een manager.

Aaargh! | 24-09-13 | 14:59

Toen ik begon met werken waren er vijf man op het kantoor en vijftig op de werkvloer.
Toen de tent failliet ging was het 40 om 110.

Terpen-tijn | 24-09-13 | 14:58

@Guusd | 24-09-13 | 14:47 | + 0
Er bestaat ook nog zoiets vaags als "de gun-factor".
Voor zover mij bekent bestaat daar geen opleiding voor..

Huh..? | 24-09-13 | 14:56

@ Absoluut niet waar | 24-09-13 | 14:51
Nu is dat beeld natuurlijk niet zo maar uit het niets ontstaan.
Vanaf medio jaren '90 reikten de bomen jarenlang tot in de hemel op IT gebied. Reden een hoop zelfgenoegzame baasjes rond in die jaren.

Pa Cartwright | 24-09-13 | 14:56

Leuk. Dit soort mensen vragen jou wat je doet om je op basis daarvan te vertellen wat je moet doen.
Fubar.

JosVerbeek | 24-09-13 | 14:55

Baantjes die geen produktie opleveren worden overbetaald, de vakmensen zitten thuis, want het al het werk is uitbesteed aan het buitenland. Is goedkoper.

Terpen-tijn | 24-09-13 | 14:54

@Feynman | 24-09-13 | 14:27 | + 1
Daar ben ik het volkomen mee eens.

de reaguurbuur | 24-09-13 | 14:52

Fart Fader | 24-09-13 | 14:45
Neerbuigend is inderdaad beter ja.

Uiteraard komen deze genoemde situaties voor, alleen vind ik het flauw op dat als de standaard voor accountmanagers neer te zetten.

En dat komt overeen met de Nederlandse blik op sales; verkopen en commercialiteit is vies.

Absoluut niet waar | 24-09-13 | 14:51

Alleen Joris weet wie de domste van de dag is..

Terpen-tijn | 24-09-13 | 14:48

Ondertussen stikt het dus in Nederland van de mensen die helemaal niets kunnen, maar daarmee wel bakken met geld verdienen.

DoOne | 24-09-13 | 14:48

Account managers zijn al geruime tijd (zeker in IT/Telecomms/ISP wereldjes) voornamelijk witte shirtjes die een boek met management one-liners hebben ingeslikt, een studie communicatiewetenschapen of business sales hebben gevolgd maar voor de rest voor geen ene mallemoer gehinderd zijn door enige kennis over de producten en services die zij aanbieden of over de omgeving waarin zij of hun klanten zich in bevinden.
Van die kleffe talentloze, uniforme mooiboys en girls soort hippe ambtenaren zeg maar.
Project Managers ook zoiets. Het liefst ook nog zo een kleflip van accenture ofzo. Prince II of ander kek en hip cursusje gedaan, maar vervolgens wel keer op keer falen, want geen ervaring/affiniteit met de producten en services, niet voldoende (zelfs niet voor een project manager) technische ervaring en achtergrond, geen of weinig emphatisch vermogen of people skills, planning en organisatorisch vermogen van een debiele dromedaris (want major roll-outs do je in Augustus en September wanneer iedereen op vakantie is)...... zucht ja. /rant

CumGranoSalis | 24-09-13 | 14:48

Huh..? | 24-09-13 | 14:32 | + 2 -

Dus je geeft zelf al aan dat dit een opleiding van niks is. Je hebt alleen een vlotte babbel nodig.

Guusd | 24-09-13 | 14:47

@Fart Fader | 24-09-13 | 14:45
Dat gezegd hebbende, inderdaad zijn er goede verkopers nodig. Helaas kom ik ze persoonlijk weinig tegen.
Dus als je er een vindt, vasthouden.

Fart Fader | 24-09-13 | 14:46

@ fart fader:

Indeed. Heb het diverse mmalen meegemaakt. Dat bedrijfsonderdeel was alleen gestoeld op PDP en VAX en had er moeite mee zijn weg te vinden binnen de opkomende Windhoos wereld. Dat was ook te merken, want het is inmiddels ter ziele. Kort nadat ik in '99 vertrok voor een geheel andere baan begon de eerste reorganisatie al.

SDI | 24-09-13 | 14:46

Het taalgebruik in dat persbericht is werkelijk zum kotsen.

En er komt nog meer aan! "Onder het
label NOVI School for Digital Entrepreneurship (NSDE) brengt de hogeschool later
dit jaar nog vier nieuwe opleidingen uit die speciaal gericht zijn op digitaal
ondernemerschap, nieuwe media en innovatie."

Bassie_ | 24-09-13 | 14:46

@Absoluut niet waar | 24-09-13 | 14:44
Neerbuigend bedoeld u?
Geenszins, praktijkervaring.

Fart Fader | 24-09-13 | 14:45

@Chiant | 24-09-13 | 14:38 | + 0
Bij Cap hebben ze de realiteit jaren geleden al buiten de deur gezet. Lijden meer bedrijven aan, soort van tunnelvisie, als je maar vaak genoeg bij de klant roept dat jou oplossing de enige en ook nog de beste is ga je er zelf in geloven. Iemand de broertjes Baan nog gezien recent...?

Huh..? | 24-09-13 | 14:45

Al die dure namen ook: Papierprikker die opeens een outdoor environment maintenance manager heet,of een toiletjuffrouw wordt een Kapitaalbeheerder Sanitaire Zaken.

Blonde Arie | 24-09-13 | 14:45

Een IT accountmanager is toch gewoon een verkoper die IT gerelateerde zaken verkoopt, vervolgens over de schutting gooit bij de techneuten en weer verder gaat met koffie drinken?

Ome | 24-09-13 | 14:44

Fart Fader | 24-09-13 | 14:41
Typisch, die Nederlandse neerkijkende blik op sales.

Verkopers worden altijd maar weggezet als cowboys die meer schade toebrengen dan geld opleveren.

Je hebt nu eenmaal goede verkopers nodig, want anders zaten al die programmeurs alleen maar te fappen op hun zolderkamertje.

Absoluut niet waar | 24-09-13 | 14:44

HBO IT-accountmanagement, dat klinkt inderdaad vrij kansloos. Als je iets kan en wil verkopen, dan moet je zorgen dat je praktijkervaring krijgt, en voor je het weet ben je account manager. Daar heb je echt geen HBO (is dat nog wat waard?) voor nodig.

daatzel | 24-09-13 | 14:43

@SDI | 24-09-13 | 14:34
Tsja.
Accountmanager: belooft klant alles om maar te kunnen verkopen.
Techneut: Mag accountmanager vertellen dat wat hij heeft verkocht onmogelijk is.
(waarna accountmanager zegt: 'ja maar, ik heb het zo verkocht. Ga jij de klant maar vertellen dat het niet kan).
Nuff said.

Fart Fader | 24-09-13 | 14:41

Rémy Martin ® | 24-09-13 | 14:29
"Zelfstandig opererende teamplayer"

Mark Smith | 24-09-13 | 14:39

@Lewis | 24-09-13 | 14:32
Je koopt ook niets voor ongebreideld optimisme over een nepopleiding.

rara | 24-09-13 | 14:38

@Huh..? | 24-09-13 | 14:32
Nou, als ik een consultant aan tafel krijg die dezelfde bullshitbingo uitkraamt als in die radiocommercials van Capgemini, dan zijn we vrij snel klaar met zakendoen. Die vliegt er sneller uit dan hij zijn uren kan factureren op basis van "re-used" open deuren. Met al zijn meegebrachte "bankzitters" in het kielzog.

Chiant | 24-09-13 | 14:38

Volgens mij heeft Vanrossem en de helft van de reaguurders ook geen flauw benul waar het hier om gaat.

Het woord manager werkt hier blijkbaar als een rode lap op een stier. Het gaat slechts om verkopen van ICT oplossingen, waar je een compleet andere achtergrond/kwaliteiten voor dient te bezitten dan het programmeren van software bijvoorbeeld.

Gezien de grote vraag van goede verkopers in de markt vind ik dit geen vreemde zet.

Er wordt toch altijd geroepen dat het onderwijs zo ver verwijderd is van het bedrijfsleven? Komt er een opleiding waar je klaar wordt gestoomd voor een specifiek beroep, is het weer niet goed.

Absoluut niet waar | 24-09-13 | 14:38

-weggejorist-

jan molendijk-nu | 24-09-13 | 14:37

Goede code kloppers moet je zo ver mogelijk weg houden bij de'klant'. Is hij niet autist genoeg om weggestopt te worden, is hij geen goede code klopper

MarcS | 24-09-13 | 14:36

sorry, dat was
@Stir Glenfarclas II | 24-09-13 | 14:32 | + 0

fail | 24-09-13 | 14:35

14 - a - en anders stop met het verspillen van mijn tijd en ga naar pricewatch.
15 - a - les gehad van schade en schande
16 - c - not my job

fail | 24-09-13 | 14:35

LangeTijdGeleden | 24-09-13 | 14:14 |

Helemaal correct en herkenbaar. Zelf vaak meegemaakt tijdens mijn IT loopbaan in de jaren '90 dat er dingen werden verkocht door die gladjakkers, welke uiteindelijk in de praktijk niet bleken te werken of met veel vakmanschap door ons uiteindelijk geregeld werden. Ons bedrijf had een deel van RAET overgenomen. Onvoorstelbaar wat voor "accountmanagers" daar rondliepen. En maar lullen over je audi A4 leasebak.

Heb nog eens bij een klant naast zo'n gast gezeten die luidkeels met de klant aan het ruziën was over het verkochte systeem, omdat de klant een paar aperte vragen had gesteld en ook uiteindelijk doorhad dat het een gladjakker was.

Ordinair welles/nietes. Uiteindelijk de klant gevraagd of hij het erg vond dat ik verder ging want mijn prioriteit lag bij het weer draaiend krijgen van zijn bedrijf. Die man kwam later met een mooie fles wijn aanzetten. De accountmanager manageerde dat account niet meer.

/opa vertelt modus uit

SDI | 24-09-13 | 14:34

Toch even een lans breken voor mijn vak.
De meeste techneuten zijn vriendelijke maar wereldvreemde nerts, die je bij geen klant aan tafel wil hebben, tenzij je vtv weet dat het gesprek specifiek technisch de diepte in zal gaan. Ik hoef die detailkennis niet te hebben, zolang ik maar weet waar ik die kennis binnen het bedrijf wel kan vinden.

Huh..? | 24-09-13 | 14:32

14. Uw klant zegt dat de door technici voorgestelde nieuwe server aan de dure kant is. U reageert met:
a. Een bedrijfskritische server met licenties is nu eenmaal een serieuze investering
b. Dan bestellen we een goedkope, een plekmerk
c. Van techniek heb ik gelukkig geen verstand. Onze jongens zullen wel iets regelen

15. Uw technicus geeft aan dat de migraties een week in beslag zullen nemen. U reageert met:
a. Dan houden we twee weken aan, voor de marge
b. Dan kan het ook in 2 dagen, met overwerk en extra handjes van de stagiaire
c. Van techniek heb ik gelukkig geen verstand. Regel maar.

16. Uw klant belt boos op. De plekmerk-server is gecrasht. U reageert met:
a. Jullie wilden dat ding zelf
b. Er is iemand onderweg met een reservemachine, binnen een uur is er een noodoplossing
c. Van techniek heb ik gelukkig geen verstand maar ik ga Pietje wel even vragen hoe dit kan. Hij lost het maar op

Stir Glenfarclas II | 24-09-13 | 14:32

@ rara | 24-09-13 | 14:24 |
Ach ja, dat vermoed ik ook wel, maar soms word ik er een beetje moe van dat alles alleen maar wordt afgezeken. Koop je ook niks voor.

Lewis | 24-09-13 | 14:32

De vraag is nu: Weet van Rossem wel wat een account manager is?

Laat iedereen gewoon zijn eigen ding doen. Om verkoper (we noemen onszelf graag 'account manager' of nog erger 'territory manager') te worden, hoef je geen programmeur geweest te zijn.

Enig technisch inzicht en verstand van je producten (we noemen het liever 'oplossingen') en de processen bij de klant is wel gewenst.

fail | 24-09-13 | 14:32

Van Rossem weet zelf niet eens wat de functie van account manager is. Het is een commerciële functie. Je hoeft er op zich ook technisch niet iets voor te kunnen. Meedenken met de klant en een vlotte babbel is handig en niet aan te leren op HBO. Productkennis is handig, maar niet op technisch vlak. Ben zelf geen account manager.

Zander | 24-09-13 | 14:30

Hier ook een stel van die pipo de clown's zitten, 2 managers op normaal gesproken 3 tot 4 man, vandaag 1. Schiet natuurlijk heel erg op, ze mogen met z'n tweeen beslissen wat ik vandaag moet gaan doen en daar krijgen ze dus daadwerkelijk de hele dag mee vol...

Terra | 24-09-13 | 14:30

Ik heb zo'n idee dat de volgende items in vakkenpakket van deze opleiding zitten:

1. Sparringspartnerkunde
2. Hands-on mentaliteit
3. Spin-in-het-web zijn
4. Helikopterview
5. Geen 9 tot 5 mentaliteit
6. Proactivisme
7. Mensenmens / peoples manager
8. Resultaatgerichtheid
9. Uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden.

Vuilnisman, mag deze opleiding ook mee?

Rémy Martin ® | 24-09-13 | 14:29

Dit zijn toch slechts de verkopers van virusscannermeuk? Gaan dan langs de klanten om de softwarebehoefte te inventariseren. Dit zijn zeker niet de eindbazen.

Boerenbrandtlul | 24-09-13 | 14:28

Maar als je deze zin echt wilt vertalen: "Volgens Jan Poort moet een goede IT-accountmanager in samenspraak met klanten lange termijn IT-strategieën definiëren, verkopen en implementeren die voor de klant aantoonbare toegevoegde waarde hebben." dan is het antwoord slechts dat de fabrikant nieuwe programma's op de markt zet, en de consument zelf wel besluit of iets bij hem past, daar heb je geen IT-accountmanager voor nodig.

poeszje | 24-09-13 | 14:28

de reaguurbuur | 24-09-13 | 14:17 | + 0 -
Het is inderdaad beter als we de huidige diploma bonus gaan _maximeren_ op de belastingopbrengst in de eerste drie jaar. Het moet natuurlijk wel een stevige bezuinigingsmaatregel blijven.

Waar ik naar toe wil is dat er niet meer geleurd wordt met opleidingen die leiden tot een langdurige zoektochten naar zinloze startfuncties, (vandaar de korte termijn van drie jaar), je ziet nu opleidingen die na het diploma !gemiddeld! tot anderhalf jaar werkeloosheid. (Psychologie uit mijn hoofd)

Anderzijds zijn er opleidingen die geen enkele kans geven op een normaal betaalde baan. Snel werk, maar niet een fatsoenlijk HBO salaris. Dat zouden de commercieel ingestelde HBO instellingen ook mogen voelen. (Journalistiek)

Nu zijn vooral veilige opleidingen met enorme slagingspercentages, snelle doorstroming en goed aanzien onder pubers commercieel interessant. (Hoeveel communicatie meisjes hebben we nog nodig?)

Feynman | 24-09-13 | 14:27

Iemand die in mijn bedrijf het woord manager serieus neemt wordt per direct ontslagen. Alleen cup-a-soep gegenereerde managerstermen zijn toegestaan.

Therapietje | 24-09-13 | 14:27

@Symmachus | 24-09-13 | 14:15
NB: Ook maar weinig accountmanagers hebben verstand van hun vak uiteraard. Maar je zoekt iemand die een beetje 'feeling' heeft met de eindklant, geen holbewoner met een baard en metal-shirt die niet uit zn woorden komt.

Symmachus | 24-09-13 | 14:26

Wc-kip | 24-09-13 | 14:07 | + 3 -

Heeft u zich ooit afgevraagd waarom ze in het openbaar altijd naar u lachen en jaknikken? Nu weet u het, Van Rossem.

Wc-kip | 24-09-13 | 14:24

@Lewis | 24-09-13 | 14:11
Het is gebakken lucht. Je kan een inkoper allerlei mooie titels meegeven, maar het blijft een inkoper. Dat het om ICT gaat maakt weinig uit.

rara | 24-09-13 | 14:24

Account manager is gewoon een duur woord voor verkoper.

Als commercieel en later algemeen directeur heb ik er een hele reeks van die wannabe's in sollicitaties voorbij zien komen. Geen fuck te vertellen maar wel met een dure titel en dito auto interessant willen doen.

Als je ze dan vraagt of ze ook nog iets voor het bedrijf kunnen of willen betekenen dan zijn ze meestal niet thuis.

James Lastig | 24-09-13 | 14:23

Hey Van Rossem, als je er geen verstand van hebt, moet je er ook niet over lullen. Gewoon Hogeschool NOVI afzeiken mag, maar dit is wel erg gezocht.

Lacan | 24-09-13 | 14:23

Voor je het weet komen ze met een reaguurders-opleiding.

Wc-kip | 24-09-13 | 14:23

Eh... OPgewerkt tot accountmanager? Ik zou zo'n "promotie" toch echt als een klap in m'n gezicht ervaren...

John McClane | 24-09-13 | 14:22

KNAK! Daar sta je dan als 'Hoge'school met je nieuwe opleiding...

Sunabalk | 24-09-13 | 14:20

@Osdorpertje | 24-09-13 | 14:17

Maar ze managen het toch elke keer weer zodat je weer kunt inloggen.

Koninging Beatricks | 24-09-13 | 14:19

@Che_cuevara | 24-09-13 | 14:18 | + 0
Dat zou dan weer argumentatie vóór zijn :)

de reaguurbuur | 24-09-13 | 14:19

En dan komt zo'n IT-account manager na een gedegen inwerkperiode van 9 maanden op een mooie woensdagmiddag toevallig langs het kantoor van juffrouw Sylvia die een probleempje heeft omdat haar komma's in punten zijn veranderd en andersom.
"Kunt u mij misschien helpen, meneer?"

Holy fuck, en daar sta je dan met je toegevoegde waarde.
"Uh, heb je al geprobeerd om hem aan en uit te zetten?"
Veel meer verstand zal hij er niet van hebben, helaas.

Cuyahoga | 24-09-13 | 14:19

"Those who can: Do. Those who can't: teach"

EngArnt | 24-09-13 | 14:18

@Feynman | 24-09-13 | 14:10
Dan zullen deze "IT-managers niet veel gaan bijdragen.

Che_cuevara | 24-09-13 | 14:18

Altijd handig zo'n accountmanager als je account weer eens gelocked is omdat je 3 keer het foute paswoord hebt ingevoerd.

Osdorpertje | 24-09-13 | 14:17

@Feynman | 24-09-13 | 14:10 | + 0
Mijn eerste gedachte was: 100% eens. Maar toen dacht ik: "Op die manier wordt geld echt het aller belangrijkste.". En ik weet nog niet of ik het daar wel 100% mee eens ben. Want om nou te stellen dat "financial experts" het belangrijkste zijn om voort te brengen gaat er bij mij niet in.

de reaguurbuur | 24-09-13 | 14:17

Toen we, zo'n 15 jaar geleden, KloJan en Alleman (die ook nog nooit een pc van binnen hadden gezien) een auto van de zaak cadeau gaven. Al kwamen ze alleen maar solliciteren, werd het er inderdaad ook niet beter op.

BedrijfsTijgerT | 24-09-13 | 14:15

Die NIVO opleiding zal wel geen hoog nivo hebben.

Maar ja, zet er IT voor en alle wannabe's komen zowat klaar.

Che_cuevara | 24-09-13 | 14:15

Daar ben ik het, als programmeur/architect met zo'n 16 jaar hands-on ervaring (zowel zelfstandig als als loonslaaf), hertgrondig mee ONeens Van Rossem. Account Management is een vak waar maar weinig code-kloppers talent voor hebben.

Symmachus | 24-09-13 | 14:15

IT manager: Iemand die geen ruk weet van problemen en/of incidenten die ontstaan. Verwacht dat je het binnen minder dan de helft van de benodigde tijd kan oplossen en constant blijft hameren op, als je het gebruikt, openstaande tickets die niet in 1 dag opgelost kunnen worden maar soms weken/maanden kan duren.

Vervolgens kan je ook nog is de kans hebben dat je een slechte IT Manager krijgt, die zegt dat je 20 PC's moet plaatsen/vervangen en installeren in een dagje ofzoiets en jou de schuld geeft zodra het in de war gaat lopen met andere projecten vanwege de onmogelijke tijdsduur die je krijgt er voor.

-ervaring.

LangeTijdGeleden | 24-09-13 | 14:14

En zuipen dat ze kunnen!

Pa Cartwright | 24-09-13 | 14:14

Als we ergens in verzuipen dan is het wel in de tsunami van managers zonder stevige bodem opedaan in de praktijk.
Rechtstreeks van school zo een bedrijf in op beleidsbepalende posities.

sinar2 | 24-09-13 | 14:13

In de postkamer begonnen en zich opgewerkt... Jik kijkt te veel films van Rossem.

zooishettoch | 24-09-13 | 14:13

Accountmanager.. Vroeger vertegenwoordiger, daarvoor handelsreiziger. Eén van de meest zinloze beroepen die er bestaan met onhaalbare targets en buigerige slijmerij bij de klanten.
Kijk alleen maar naar het feit dat de meeste accountmanagers na plusminus twee jaar weer van baan veranderen, omdat ze "geen gevoel meer hebben bij het produkt".

Mark Smith | 24-09-13 | 14:11

Sinds wanneer zijn accountmanagers leidinggevenden?

zuurkool | 24-09-13 | 14:11

Ik wil je best geloven Van Rossem, maar hoe je er zo zeker van bent dat die opleiding gebakken lucht is ontgaat me.
Geef ze het voordeel van de twijfel.

Lewis | 24-09-13 | 14:11

Maar, ik ken Jan Poort wel....!
O, nee, toch niet....

Einde van de Domheid | 24-09-13 | 14:11

HBO instellingen zouden volledig gefinancierd moeten worden door de belastingen die de studenten in de eerste drie jaar na hun diploma opbrengen.

Feynman | 24-09-13 | 14:10

Hee... Ik ben programmeur.. Word ik nu ook manager?

WellusNietus | 24-09-13 | 14:10

Nederland is rijk aan grondstoffen en heeft een florerende landbouwsector en industrie.

Volslagen onzin om te investeren in kenniseconomie en dienstensector!

Bakito | 24-09-13 | 14:10

Ik weet niet wat erger is: dit, of mijn studie journalistiek.

Masociaal | 24-09-13 | 14:10

Gelukkig is het bij de betere bedrijven zo dat ze begrijpen dat een manager _wel_ verstand van zaken moet hebben. Niet op detailniveau, maar wel algemeen.

Balsaq | 24-09-13 | 14:09

Laat ze maar stage lopen bij Joris von Loghausen, na een dag rennen ze gillend met drie psychose weg.

-edit: onzin, ik kom ondanks (dankzij?) mijn multiple psychosis ook nog elke dag op GSHQ-

Wc-kip | 24-09-13 | 14:07

Vind een opleiding tot leidinggevende sowieso onzin. Die competenties ontwikkel je d.m.v. werkervaring met eventueel daarnaast een ondersteunende cursus.

WillyVanOranje | 24-09-13 | 14:07

Evengoed word ik al achterdochtig om de daadwerkelijke werkzaamheden van iemand als er "manager" bij zijn functie omschrijving wordt gezet.

overVecht | 24-09-13 | 14:07

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken