Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

9 redenen waarom Samsom voor de JSF kiest

bassiehof102.jpg1. Frans ‘Ab Initio’ Timmermans wil de JSF. Zoals hij op donderdag 1 februari 2007 al meldde aan de toenmalige Amerikaanse ambassadeur Roland Arnall. Wat denkt u nou, dat zo’n photo-op met John Kerry gratis komt? 2. PvdA-Kamerlid Angelien Eijsink is ook om. Tijdens de Politieke Ledenraad in Zwolle zaterdag stond ze in een zaaltje enkele leden te woord. Toen die vragen gingen stellen, deed ze een oude debat-truc: ze verzamelde de zorgen van haar achterban alvorens deze te beantwoorden. Daardoor bleef de vraag: "De PvdA-fractie was toch al veel eerder op de hoogte van het kabinetsbesluit dan dinsdag?" onbeantwoord. Voorwaar, een teken aan de wand. 3. Nederland maakt onderdeel uit van de NAVO, dé garantie voor vrede en veiligheid in het vrije westen. Dat brengt verantwoordelijkheden met zich mee. “De toekomstige krijgsmacht zal de verplichtingen in NAVO-verband gestand moeten kunnen doen en zal in staat moeten blijven om in internationaal verband een bijdrage te leveren aan crisisbeheersingsoperaties,” aldus de hierboven genoemde Eijsink. Nederland zonder de NAVO is ondenkbaar, anders mogen we nergens meer aanschuiven. 4. Samsom heeft de achterban om. Hij stelde zaterdag vijf eisen waar het project aan moet voldoen: 1. Het moet mogelijk zijn om op 37 JSF’s vier vrij te maken voor internationale missies. 2. Ze mogen niet duurder worden. 3. De jager moet voldoen aan de ‘verwachtingen’. 4. Geen overmatige geluidsoverlast in de omgeving van de bases. 5. Het project moet handel opleveren. De verzamelde PvdA’ers gingen akkoord met deze eisen, die als je ze terugleest weinig voorstellen. 5. Hans Spekman is voor. De PvdA-voorzitter blokkeerde een extra congres over de aankoop met de woorden: ‘Verantwoording afleggen doen we achteraf’. Het beste argument om voor de JSF stemmen is een zelfgebreide trui uit het Utrechtse Zuilen. “Congressen kopen inderdaad geen straaljagers!” roept voormalig PvdA-Defensieminister Henk Vredeling vanaf zijn wolk naar beneden. Ook al zit hem vermoedelijk niet helemaal lekker dat het een Lockheed wordt. #DingetjemetPrinsBernhard 6. Samsom heeft nog een troef achter de hand: hij kan een ‘vrije kwestie’ maken van de JSF. In het Regeerakkoord staat namelijk niets over de JSF maar wel over de opvolger van de F-16. De F-35 wordt expliciet niet genoemd (ook al weet iedereen waar het over gaat). De VVD/PvdA-coalitie heeft 79 zetels in de Tweede Kamer. Tel daarbij de overige voorstanders van de JSF op en u komt uit op 100 zetels rond. Dat betekent dat 14 PvdA’ers moeten voorstemmen om de JSF-deal te beklinken en de PvdA als een geloofwaardige coalitie-partner te behouden. Dat betekent een marge van 24 sociaal-democratische volksvertegenwoordigers die kunnen tegenstemmen (14 moeten dus vóórstemmen). Ruim voldoende tegenstemmers om de morrende achterban tevreden te stellen, een punt te maken en tóch in te stemmen met de jager. Theoretisch zou Defensie-minister Jeanine Hennis nog kunnen vragen om een unanieme uitspraak van de PvdA-fractie zoals haar partijgenoot Fred Teeven eerder deed maar die kans is klein. Hennis is inschikkelijk genoeg zoals ze eerder liet zien tijdens de stemming over de weiger-ambtenaar. 7. Er is dan vervolgens een meerderheid in de Eerste Kamer voor de JSF. De totaal-angst van het kabinet voor de senaat – al dan niet voorgesteld door politiek commentatoren – is onnodig wat betreft het JSF-dossier. CDA, VVD, ChristenUnie en SGP zijn voor. Als de PvdA meetekent is er een coaliton of the willing van 44 van de 75 zetels, een ruime meerderheid. Ook daar dus ruimte voor enkele voor-de-bühne-tegenstemmers. 8. Niemand behalve PVV en SP wil verkiezingen. Diederik ‘tien zetels’ Samsom al helemaal niet. Tenzij hij…. Nee, zie punt negen. 9. Samsom wil niet de geschiedenis ingaan als de tweede sociaal-democraat die het kabinet laat vallen in de hoop de schade te beperken bij de gemeenteraadsverkiezingen en daardoor de PVV in het (gedoog-)zadel te helpen. Zoiets "gemeens, achterbaks" als Wouter Bos deed, inderdaad. Maar dat kan oud-premier Piet de Jong veel beter zeggen.

Reaguursels

Inloggen

Ik voorspel dat de PvdA het JSF-dossier over de gemeenteraadsverziekingen heen tilt, om daarna weer een draai te maken.
Men zou zo langzamerhand kunnen overwegen om de PvdA'ers die daadwerkelijk verantwoordelijk zijn voor uitgevoerd beleid te vervolgen wegens landverraad, althans in ieder geval wegens ernstig plichtverzuim.

Chiant | 23-09-13 | 00:02

-weggejorist-

Zaniker | 22-09-13 | 23:32

Voor de duidelijkheid de 80 F16's momenteel in Nederland. Deze moeten uiteindelijk vervangen worden. Dus de 37 F35(jsf) die wij aanschaffen is nog maar een eerste stap.

sickstyle | 22-09-13 | 20:46

Maar al deze reuring en al dat gedraai en gekonkel van DiDi zorgt wel voor spannende en leuke televisie.
Te beginnen a.s. woendag wanneer de algemene beschouwingen beginnen.
DiDi maak je kippenborstje maar nat want je zult van alle kanten aangevallen worden. LoL

kippevlees | 22-09-13 | 19:33

... maar kiest JSF ook voor Diederik?

Spielmacher | 22-09-13 | 19:23

Ze zijn wezen pilsen bij Juncta Juvant.

faz | 22-09-13 | 19:17

@Onderbuik | 22-09-13 | 13:17
De G1 was een uitstekend toestel, superieur aan de ME109. Echter, het beschikbare aantal was veel te laag. Goh, ik krijg ineens last van deja vu gevoelens....

Anarchus_Rex | 22-09-13 | 19:06

Waar hebben we straaljagers voor nodig? Die helpen niet - en doen het in zo'n geval waarschijnlijk ook niet - als "de vijand" al ons dataverkeer platlegt. Waarom anticiperen we daar niet op? Alleen een provider of bankje met problemen en alles is al in rep en roer. Dat kan nog lachen worden, ooit.

huh, ian? | 22-09-13 | 17:31

@Kaas de Vies | 22-09-13 | 12:59 |
Nog mooier: 4x een T-klank!
Geeft niks, maar waar ben je stijf en roestig van? Van het tangodansen?

huh, ian? | 22-09-13 | 17:24

... tien zetels and dropping like a brick.
-
... in de coulissen loopt Wouter Bos zich warm...

azoturie | 22-09-13 | 16:53

Al zouden we willen, we kunnen niet meer terug. Al jaren geleden zijn de contracten voor tegenorders aan Stork, Fokker etc etc getekend en die hebben ook al onderdelen geleverd. Tuurlijk is er de optie contractbreuk, maar dat kost ons ook gewoon geld. En geloof me dat de Nederlandse firma's die cashen aan de F-35 VVD nesten zijn (Stork!) dus niet zeuren mensen, dit is waar jullie voor hebben gekozen al meer dan 10 jaar lang want zo ver gaat dit allemaal terug. Toen is de beslissing al genomen. Je verdient waar je voor gestemd hebt, dus niet huile huile doen nu.

Moonwarrior | 22-09-13 | 16:37

En die Timmermans, die denkt dat hij even machtig als de president van Amerika is of zo. Heb je hem wel eens Engels horen praten. Psychotisch figuur..

mzh | 22-09-13 | 16:05

plaszak | 22-09-13 | 15:29 |
.
Haha je klinkt zo overdreven naief dat je zo maar kan solliciteren als industrie shill.
.
Die tests zijn allemaal gedaan met speciale toestellen onder hele specifieke omstandigheden. De operationele toestellen zijn allemaal kapot en mogen helemaal niets. Niemand weet nog wat dat toestel echt kan.
.
Het ding zal een stille dood sterven. Fe helm zal nooit werken zoals bedoeld. De software zal nooit werken zoals bedoeld. Het toestel is extreem kwetsbaar, te zwaar en kan bv niet eens de andere kant van Canada of Australie halen op supercruise. Beide landen hebben niets aan dat ding.
.
Onderhoud van dat ding is absurd. Elk vlieguur en weer 60-80 uur aan die coating poetsen. :)
.
Over 10 jaar kopen we allemaal gewoon weer andere toestellen.

pokkejong | 22-09-13 | 16:02

plaszak | 22-09-13 | 15:29 |
.
Haha je klinkt zo overdreven naief dat je zo maar kan solliciteren als industrie shill.
.
Die tests zijn allemaal gedaan met speciale toestellen onder hele specifieke omstandigheden. De operationele toestellen zijn allemaal kapot en mogen helemaal niets. Niemand weet nog wat dat toestel echt kan.
.
Het ding zal een stille dood sterven. Fe helm zal nooit werken zoals bedoeld. De software zal nooit werken zoals bedoeld. Het toestel is extreem kwetsbaar, te zwaar en kan bv niet eens de andere kant van Canada of Australie halen op supercruise. Beide landen hebben niets aan dat ding.
.
Onderhoud van dat ding is absurd. Elk vlieguur en weer 60-80 uur aan die coating poetsen. :)
.
Over 10 jaar kopen we allemaal gewoon weer andere toestellen.

pokkejong | 22-09-13 | 16:02

@ Plaszak,

De zaken welke jij opsomt zijn niet zo belangrijk als dat je ze voor doet komen.
Waar het wel om gaat is of de JSF geschikt is voor het toekomstig takenpakket van de Nederlandse krijgsmacht.
Natuurlijk is het een leuke kist, met veel snufjes en mogelijkheden om informatie te verzamelen en door te geven.

Echter, is dit de kist waar Jan Soldaat op zit te wachten wanneer hij in een ditch ligt, met Taliban rondom hem heen ?
Eh nee, niet echt. Dan zie je toch liever een A-10 of Apache in je directe omgeving.
Bovendien krijg je met de JSF precies hetzelfde als met de B-2 destijds. Het vliegtuig is zo duur dat je het niet kunt veroorloven er eentje te verliezen in dit soort 'vredesacties'. Dat leidt tot allerlei restricties bij de inzet en vervolgens heb je dus een kist waar je niets aan hebt.
De JSF was leuk geweest wanneer we nog in de koude oorlog hadden gezeten, maar die is voorbij. Tegenwoordig zijn we weer terug in het stenen tijdperk en daar moet je de wapens op aanpassen.
Kortom, de JSF is gewoon de verkeerde keuze.

mambo43 | 22-09-13 | 15:53

Het hele probleem met de JSF straaljagers is een veel te grote en dure ambitie in de huidige situatie van het land. Zorg eerst dat het BNP ook daadwerkelijk hier in Nederland wordt uitgegeven en niet ergens in Oost Europa. Al zie ik dat erg somber in vanaf 2014 met Bulgarije en Roemenië erbij. Het gaat harder dan wij weten. We staan aan de vooravond van een economische tragedie. En een besluit om nu die gigantische financiële verplichting aan te gaan met die JSF kan zomaar de doodschop gaan betekenen. 7 miljard, dat is 7 duizend miljoen. Van Italianen weten we, ze zijn heel mooi en gaan heel hard maar niet voor lang. Alpha Romeo bijvoorbeeld of Fyra. En Amerikanen zijn groot en lomp, voor een ritje naar de supermarkt ben je al een vermogen kwijt. Mijn advies is: wacht af, hoop en bid voor economische groei.(uiterst onwaarschijnlijk al dan niet onmogelijk in de huidige politieke koers.) Kijk voor een goedkoper Europees alternatief. Een Duits toestel, zij zijn steengoed in die dingen en kunnen ze in Nederland fabriceren. Scheelt veel geld, dat weer elders in besteed kan worden. Bijv. de BTW weer terugdraaien. Wedden dat je na een jaar positieve cijfers zult gaan zien? En Japanners zijn ook zeer betrouwbaar en efficient. Alleen is dat qua expeditie erg omslachtig en te duur.

mzh | 22-09-13 | 15:53

@ferry68718998 | 22-09-13 | 13:09
Of de JSF kernwapens kan afwerpen is een non-topic bij aanschaf.
De kernwapens staan onder Amerikaans beheer en zullen alleen door Amerikaans bestuurde vliegtuigen afgeworpen worden.
Hiervoor staat op Volkel als sinds de jaren 60 een apart Amerikaans squadron.

Ing. eslapen | 22-09-13 | 15:45

plaszak | 22-09-13 | 15:29

en oh wat zijn ze (wie eigenlijk?) daar blij mee... zie de overeenkomsten met Canada en Nederland....

allemaal ook zo transparant dat zakendoen enzo...

www.youtube.com/watch?v=pteMgYPm1xM

tasert | 22-09-13 | 15:41

@Parel van het Zuiden | 22-09-13 | 14:09
Oké, ik ben om.
Fuck Saab!

Jackanders | 22-09-13 | 15:39

De VVD-ers die de steekpenningen en snoepreisjes reeds hebben geconsumeerd weten best dat een ongeluk in een klein hoekje zit. Die remleidingen kunnen zomaar knappen.
Zenuwachtige PvdA-ers blijven al zover mogelijk bij de vangrails vandaan.
They did it once and sure do it twice.

oplichter | 22-09-13 | 15:35

@pokkejong | 22-09-13 | 14:14
Mach 1.6, 9G is al vaak gevlogen en ruim getest.
Om precies te zijn Mach 1.67 en 9.88G en doet dat met volle brandstoftanks (18/20.000liter en 5.200 pond combat load. Hang dat eens onder een F/A-18 en je wordt nog nauwelijks supersonisch.
Piloten stappen standaard met de HMDS in de F35 en ook daar worden de problemen stilaan opgelost.
www.flightglobal.com/news/articles/f-3...
De F35B heeft onlangs z'n 2e serie trials gehad en met succes afgerond aan boord van de USS Wasp, Hoezo showroom. Er zijn inmiddels meer dan 7000 vluchten geregistreerd. Maar ja, als jij dat "niet vliegen" noemt, dan houdt het zo'n beetje op.
Erg gemakkelijk ook, om de aanschaf van de JSF door de Australiërs NIET te vermelden, die een "mixed fleet" gaan opereren met F18 Super Hornets/Growler's EN 75 F35's met het doel uiteindelijk 100 ervan te kopen. Eerste levering F35 in 2014/15.
Kan je hier lezen in hun defensie nota:
www.defence.gov.au/whitepaper2013/docs...
Beter onderzoek doen..

plaszak | 22-09-13 | 15:29

'Nederland maakt onderdeel uit van de NAVO'
Bas, het is 'is onderdeel van' of 'maakt deel uit van'.

Verder mis ik de persoonlijke carrières lange termijn en dat er een verborgen deal/wurggreep moet zijn met de VS.

Roer | 22-09-13 | 15:10

Pimp my Voortuin | 22-09-13 | 14:17

zo is dat...

je koopt een printer en de inkt wordt per jaar 50 procent duurder... welcome to America

tasert | 22-09-13 | 14:47

koningslied, fyra, hsl, noord-zuid lijn, betuwe lijn, ov chipknip, jsf, abn-amro, leningen griekenland, garanties esf, osw etc. etc. inmiddels zijn we zo diep gezakt dat we 4,5 miljard afdoen als 3 weken zorgkosten. nederland verdient een diepe crisis, zo eentje waarbij alle geld op is. gewoonweg geen geld voor soepsidie of voor megalomane projecten. internationale missies, mijn reet. hoeren en snoeren drijft de aanschaf van de jsf

minimá-armezusvan.. | 22-09-13 | 14:45

therealbraindump | 22-09-13 | 12:29 | + 10

alleen maar 450 miljoen euro per jaar?

weet jij wat de overige kosten zijn.... juist.

tasert | 22-09-13 | 14:43

Kerry's 'versprekingen' plegen grote gevolgen
te hebben. Zo noemde hij Timmerfrans 'prime-minister of
the Netherlands'. De door euforie bevangen Franz zie je
op de foto nog nagenieten maar zich ook afvragen of hij nou door Kerry in de zeik werd genomen.

xavier | 22-09-13 | 14:42

De Eurofighter is vooral een defensief toestel. En daarin superieur aan de f35 Raptor.
Toch ligt het voor de hand om de Eurofighter te nemen. En wel omdat zowel de RAF als de Luftwaffe dit toestel hebben - samen een stuk of 300. Dan is het makkelijk om de 60 nederlandse eurofighters, goed voor tweee operationele squadrons, in te voegen.

gooi en smijtwerker | 22-09-13 | 14:34

@ProAsfalt | 22-09-13 | 14:11
De F16 is dan pas een betere dogfighter als er je niks aanhangt. Op het moment dat je er van alles en nog wat onder vleugels gaat hangen, wordt zo'n F16 nauwelijks nog supersonisch en zijn zijn acrobatische eigenschappen aanzienlijk ingeperkt. Maar dat geldt eigenlijk voor alle toestellen. Daarom zie je ook een ontwikkeling om wapens en systemen intern op te bergen Dat is het geval bij de F22/35, maar ook bij de Russen en Chinezen.
De Eurofighter heeft een totaal andere rol dan de F35. De Eurofighter heeft slechts beperkte middelen om gronddoelen aan te vallen, terwijl een F35 daartoe gespecialiseerd is en "we" willen nou eenmaal bommen gooien. Zelfs de PvdA.

plaszak | 22-09-13 | 14:28

Samson lozen pvda,is nooit wat geweest. Verkiezingswinst was puur te danken aan het voordeel van de twijfel en weinig keus bij de andere partijen. Zou voor Plasterk of Dijsselbloem gaan, lijken me integere mensen.

Kerejaan | 22-09-13 | 14:27

Alsof je je vliegtuig moet aanpassen aan de bom die eronder hangt.
Volgens mij is het een goedkopere optie om de bommen aan te passen of lijkt dat maar zo.

cobie | 22-09-13 | 14:24

+1 voor Feynman

Verder denk ik dat het uitputten van het defensiebudget voor een Jihadi Support Fighter de binnenlandse veiligheid in gevaar brengt. Om nog niet te spreken over echte werkgelegenheid.

Achterbak | 22-09-13 | 14:24

Lockheed, natuurlijk

Pimp my Voortuin | 22-09-13 | 14:18

De F35 is zodanig ontworpen dat we de komende 40 jaar aan Locheed Martin vastzitten. We zullen als citroenen uitgeknepen worden.

Pimp my Voortuin | 22-09-13 | 14:17

plaszak | 22-09-13 | 13:42
.
En ze zijn allemaal defect, hebben grote reparaties nodig, mogen niet sneller dan het geluid wegens uit elkaar val risico. Mogen geen 2G+ trekken wegens uit elkaar val risico. Mogen geen bommen gooien wegens brakke software. Hebben nog niet het belangrijkste onderdeel: de holohelm. De bladeren allemaal onder hun stealth coating uit vanwege de hitte. Ze vliegen allemaal zonder intern brandblussysteem. Mogen niet in de buurt van bliksems en onweer wegens zelfontbrandingsrisico.
.
Kortom, die 79 die er al vliegen, zijn eigenlijk nog nooit de showroom uit geweest. En werden toen al weer teruggeroepen.
.
Ja, dat ding is groot succes. Dat ding gaat nooit echt vliegen. Sterft een kostbare dood. Canada overweegt al de nieuwe F18 te kopen. Australie heeft al F18's gekocht en gaat er waarschijnlijk nog meer kopen. Enz.

pokkejong | 22-09-13 | 14:14

@Feynman | 22-09-13 | 12:23 |
Ik ben geen jachtvliegtuigkundige maar waarom zou zo'n bom ook niet onder de Saab-gripen kunnen knopen?

ProAsfalt | 22-09-13 | 14:14

-weggejorist-

Superanalist | 22-09-13 | 14:14

@Feynman | 22-09-13 | 13:57
Twee totaal verschillende toestellen met voor de 1 geoptimaliseerd sensoren en systemen voor de A/A en de ander geoptimaliseerde sensoren en systemen voor de A/G. Wat de 1 niet goed kan de ander wel en omgekeerd.
Gelukkig vliegen ze voor DEZELFDE luchtmacht. Lol.

plaszak | 22-09-13 | 14:12

Leuke site over wat jagers kunnen.

www.aviatia.net/versus/eurofighter-vs-...
www.aviatia.net/versus/eurofighter-vs-...
www.aviatia.net/versus/eurofighter-vs-...
www.aviatia.net/versus/gripen-vs-eurof...
Grappig genoeg doet de Mig-35 het maar weinig slechter dan de Eurfighter maar is 3 keer zo goedkoop.
Voor de Saab-Gripen fans: ik kan ze geen ongelijk geven. De Saab-Gripen is net zo goed in een dog-fight als de Eurofighter met het verschil dat de gripen een stuk goedkoper is.

www.aviatia.net/versus/eurofighter-vs-...
Deze stelt dat de F16 een betere Dogfighter is dan de Eurofighter. Ik niet snap. Wie wel?

Dan zou je net zo goed een F16 kunnen kopen.

www.aviatia.net/versus/eurofighter-vs-...
Tja, de F35 lijkt niet beter te zijn dan de Eurfighter. Eigenlijk is de Eurofighter op de meeste punten beter echter in een dogfight zouden ze gelijk aan elkaar zijn al vraag ik mij af hoe dat kan.

Ik denk alles afwegende dat de Saab-Gripen toch de beste keuze is. Je hebt gewoon 2 keer zo veel. Of je moet voor de beste jager gaan en dat is volgens deze site ondubbelzinnig de F22.

En voor de heren politici, hetgeen zij hadden moeten doen, Graag gedaan.

ProAsfalt | 22-09-13 | 14:11

Supermatthijs | 22-09-13 | 14:07 | + 0
Jij houdt het debat liever op 'Wilders is gek en zijn volgelingen tokkies'?

Einde van de Domheid | 22-09-13 | 14:11

Jackanders | 22-09-13 | 14:02 |

Ik heb de spec's al neergelegd in Parel van het Zuiden | 22-09-13 | 13:11 |. Dat ding wordt mieters, een soort vliegende EU. De oplossing van alle problemen, en als we het niet doen vergaat de wereld. Wist u trouwens dat de F in FTW! gewoon voor Fokker staat?
.
Nou, dus.. buy Dutch!

Parel van het Zuiden | 22-09-13 | 14:09

Joint Strike Fyra

petomaan | 22-09-13 | 14:09

WIJ WILLEN DIT VLIEGTUIG NIET!

80 procent van de Nederlands is tegen de JSF (vooral omdat het een ruk vliegtuig is en de kostenstijgingen eindeloos, maar is niet perse tegen vervanging van de F16).

In zo'n geval MOET er in een zichzelf respecterende democratische rechtstaat een referendum gehouden worden:

1. Wel JSF: Enorm financieel risico, uit elkaar trekken van defensie, koopkrachtdaling, maar wel beperkte en zeer lokale creatie van werkgelegenheid (2000 banen) en schoothondje van de VS blijven. Waf waf!

2. Geen JSF: De gereserveerde miljarden kunnen geïnvesteerd in de economie, zodat we die weer aan de praat krijgen. Later, zeg over 10 jaar, wanneer de staatskas weer gezond is enzo (het rendement van die miljardeninvestering), kopen we straaljagers (of drones?) van de plank. Vliegtuigen die wel kunnen presteren, met een deal waarbij onze soevereiniteit geborgen kan blijven.

Jan de Vries II | 22-09-13 | 14:09

Er zijn knappe koppen zat in Nederland.
Waarom investeren ze nou niet in die mensen.
Laat ze zélf een vliegtuig bouwen.
Ja kost geld maar zal uiteindelijk geld opleveren.
De aanschaf van de JSF is niet alleen belachelijk duur maar het onderhouden zal tot recordhoogte stijgen.

cobie | 22-09-13 | 14:08

Einde van de Domheid | 22-09-13 | 14:06 | + 0 -

Nou, inderdaad, hoera ! Dat iemand zoveel woorden nodig heeft om zijn mening duidelijk te maken.

Supermatthijs | 22-09-13 | 14:07

En.... WELKOM TERUG FEYNMAN!

Einde van de Domheid | 22-09-13 | 14:06

Kwootje: "Zolang er twijfels zijn over de JSF, wordt er geen besluit genomen. Dat zei PvdA-leider Samsom op de politieke ledenraad van zijn partij in Zwolle."

Gelul.
Dat er nu nog steeds twijfels zijn – twijfels over de kwaliteit van het apparaat, twijfels over de rol van het apparaat, twijfels over de prijs van het apparaat, twijfels over de tegenorders, twijfels over de noodzaak om het oude apparaat af te danken, bergen twijfels na al die jaren drammen – is juist reden om te besluiten: "nee, dit moeten we maar niet doen".
Maar die keuze is kennelijk geen optie.

simpelman | 22-09-13 | 14:04

@ZKH EénOog | 22-09-13 | 13:31
Ja, maar dat zeg ik toch ook...
Kan vies tegenvallen, want er vliegt op dit moment maar 1 prototype van en als de productie start krijgen zij ongetwijfeld ook vroeg of laat problemen, waardoor kosten stijgen kunnen. Bovendien worden er maar weinig van gemaakt, waardoor "economy of scale" niet echt van toepassing gaat worden, tenzij ze de VS deal binnenhalen, want dat is een vette natuurlijk. Dan wordt het wellicht een ander verhaal. (gaan kosten omlaag)

plaszak | 22-09-13 | 14:04

De Nederlandsche luchtmacht is sinds mensenheugenis dól op Amerikaans speelgoed, toys for the boys.
Niet dat ander materieel werkelijk minderwaardig is, maar die indruk wekken onze vliegers wel; ze willen gewoon een Corvette met vleugels, en de politiek heeft dat maar in te willigen. Door een goede lobby in de grote partijen krijgt de Luchtmacht altijd z'n zin, goed gespeeld maar niet noodzakelijk de beste deal
Dat het vrijwel altijd toch Amerikaans materieel wordt komt ook door de druk vanuit de US of A, die in feite verwacht, beter, eist, dat Amerikaans spul aangekocht wordt.
Daarbij speelt nog een kwestie die ergens in de jaren '90 eens in een VPRO reportage aangekaart werd; 'Amerika' betaalt al decennia allerlei post-doc opleidingen en seminars voor Kamerleden en veelbelovende kaderleden, op SP'ers en PVV'ers na. Daar wordt officieel niets voor terug gevraagd, althans niet op papier. Maar it goes without saying dat er op enig moment wel wat loyaliteit tegenover onze Grote Broer verwacht wordt; op zich misschien logisch maar de onafhankelijkheid van Kamerleden wordt op deze manier natuurlijk wél ondergraven. Verwissel de VS door, zeg, Turkije of Rusland, en de verontwaardiging over buitenlandse invloed in onze politiek stijgt -begrijpelijk- tot een kookpunt.
In dit geval speelt natuurlijk nog mee dat we het hier niet over een prima jachtvliegtuig hebben waarin we alle vertrouwen kunnen hebben, maar over een project wat ons [en alle andere deelnemende landen, incl. de VS zelf] tot nu toe bakken met geld heeft gekost, geplaagd wordt door ernstige problemen [zie bv. het Vanity Fair artikel] en je vraagt je af waar in godesnaam mee bezig zijn. Het gaat hier immers niet om de enige keuze, er zijn prima [Europese] alternatieven voorhanden, die ons 1/ minder zullen kosten, zodat we 2/ meer toestellen kunnen aanschaffen. Want bedenk nog even dat we oorspronkelijk niet 37 toestellen wilden hebben, maar het dubbele. Daar hoor je ineens niemand in Den Haag meer over; dat heeft ook niets te maken met de herziene strategie van onze krijgsmacht, want daar past de JSF überhaupt niet in
Het heeft gewoon te maken met dat onze vliegers Amerikaans spul eisen en krijgen, en dat de politici niet onafhankelijk kunnen [willen?] zijn door hun banden met de VS

Tobi | 22-09-13 | 14:02

@Parel van het Zuiden | 22-09-13 | 13:49
Dat zou mooi zijn, van tekentafel tot vlieg-klaar een geheel Nederlands product.

Jackanders | 22-09-13 | 14:02

@Bakito | 22-09-13 | 12:14
Niet zozeer angst voor de bedrijfstak als wel angst voor het verlies van cadeautjes en zakcentjes.

Guido | 22-09-13 | 14:01

captainobvious | 22-09-13 | 13:47 | + -1 -
JSF is aantoonbaar niet superieur tegen de F22 Raptor,
Su-35F www.ausairpower.net/APA-NOTAM-05072010... als de F35 al de waarden uit de tekening weet te halen.

Feynman | 22-09-13 | 13:57

-weggejorist-

Jotum | 22-09-13 | 13:56

@captainobvious | 22-09-13 | 13:47
Juist. U snapt het.

plaszak | 22-09-13 | 13:53

@ plaszak | 22-09-13 | 13:47 | 0
Er word wat mij betreft téveel waarde gehecht aan oorlogstoestellen.
Meer als aan de landmacht die opnieuw moet gaan inleveren.
Dat er projectontwikkelaars zijn om toestellen te maken om zo meer slachtoffers te kunnen maken zonder veel moeite te doen. Walgelijk

cobie | 22-09-13 | 13:53

@Einde van de Domheid | 22-09-13 | 13:43 | + 0 -
Er is vanalles mis met de VVD, het grote probleem voor mij is dat ze zeggen liberaal te zijn, maar dit totaal niet zijn.

Kaas de Vies | 22-09-13 | 13:53

@Parel van het Zuiden | 22-09-13 | 13:33
De Grippen is voor dat soort landen dan ook een uitstekend toestel. Ook de Zwitsers gaan hem kopen. ook zo'n land dat puur voor de eigen defensief gaat.
Als wij dat ook zo willen, dan moet je de Grippen kopen. maar dat betekent een andere visie op de Krijgsmacht dan dat we die nu hebben en in de toekomst.

plaszak | 22-09-13 | 13:51

@Jackanders | 22-09-13 | 13:42 |

Ik ben voor een alternatief van Fokker aan het pleiten. Afkraken van de anderen hoort daarbij. Nee, de Saab lijkt me niets. Volgens mij krijgen we die IKEA-prullen na aflevering niet eens in elkaar gezet zonder onderdelen over te houden!

Parel van het Zuiden | 22-09-13 | 13:49

@Jackanders | 22-09-13 | 13:42 |

Ik ben voor een alternatief van Fokker aan het pleiten. Afkraken van de anderen hoort daarbij. Nee, de Saab lijkt me niets. Volgens mij krijgen we die IKEA-prullen na aflevering niet eens in elkaar gezet zonder onderdelen over te houden!

Parel van het Zuiden | 22-09-13 | 13:49

@Not Muhammad | 22-09-13 | 13:38

Kennelijk levert het 'ons' wel degelijk handel - en dus geld - op: www.nuzakelijk.nl/ondernemen/3577872/b...

Alleen is het als altijd nog even afwachten of dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren - over twintig jaar weten we meer.

Reinaert | 22-09-13 | 13:48

@cobie | 22-09-13 | 13:39
Ja, ik zou er nog niet veel waarde aanhechten. De grootste partij in België is al tegen.
Maar als ze er meer gaan krijgen dan wij, vind ik dat we ze moeten bezetten en inlijven. Godverdegodver.

plaszak | 22-09-13 | 13:47

De enige reden om te kiezen voor de JSF, is de absolute superioriteit die het ding straks heeft over alles wat een tegenstander in bezit heeft.
Als je een luctmacht wil hebben, en ambities hebt op internationaal terrein, moet je wel.
Zoek je alleen iets om af en toe een rus te escorteren of een verkeersvlieger zonder radiocontact te onderscheppen, kan je net zo goed de Super Hornet van de plank kopen voor veel minder, kan ook nog makkelijk 30 jaar mee met upgrades tussendoor.

captainobvious | 22-09-13 | 13:47

(vervolg) De 'damn if you do, damn if you don't strategie (van de PvdA) is buitengewoon effectief in het vergaren van stemmen.
Immers kunnen voor- en tegenstanders van ieder politiek issue op dezelfde partij stemmen. Electoraal handig, maar een doorlopend en ondoordringbaar politiek mijnenveld!

Einde van de Domheid | 22-09-13 | 13:46

@Parel van het Zuiden | 22-09-13
Ja marketing, Fokker had ooit de slogan: "Great where others are to big..."

Onderbuik | 22-09-13 | 13:44

@pokkejong | 22-09-13 | 13:17
Er vliegen er al 78...
De 100ste is zojuist van de band gerold...

plaszak | 22-09-13 | 13:44

Kaas de Vies | 22-09-13 | 12:16 | + 17
De VVD is een kleine partij die bestaat uit mensen wiens enige binding is dat ze zoveel mogelijk willen vergaren en zo weinig mogelijk willen delen. Binnen een tijdsbestek van 20 jaar heeft dit clubje zo slim onderhandeld dat het nu de lakens uitdeelt. Het 'zoveel mogelijk vergaren' is daar een beetje bij ingeschoten, maar toch. Chapeau voor deze onmogelijke keten van onderhandeling!

Einde van de Domheid | 22-09-13 | 13:43

Een normaal mens zou zich afvragen wat een Mini-staatje als Nederland zou moeten met buitenlandse "missies"voor .. kuch .."vrede en veiligheid".
Waarom die "missies" en vertel es: waar is de afgelopen 30 jaar "vrede en veiligheid" gebracht?
En waar is de minst desastreuze van alle regeringsvormen "democratie" gebracht? Hoe haal je het in je hoofd om een land waar de werkloosheid bijna drie maal zo hoog is als in Duitsland een mega bedrag uit te geven voor een onzeker stuk oorlogstuig. Etc Etc
Echter: dit soort vragen lijken zinloos. Het braafste slaafje van de US of A vertegenwoordigt door ijdele baantjesjagers weet precies wat goed voor dit staatje is.

daytripper | 22-09-13 | 13:42

@Parel van het Zuiden | 22-09-13 | 13:33
Hout snijdend genoeg voor de USA om er 350 aan te schaffen.

Jackanders | 22-09-13 | 13:42

@pokkejong | 22-09-13 | 13:24
En jij zou even wat meer onderzoek moeten doen ipv zo maar wat te roepen.
Als je VEEL meer wil weten over de Fighter maffia (en Sprey) dan raad ik je de volgende papers aan (pdf-alert).
Je ziet dat ik dus vrij aardig ingelezen ben:
etd.auburn.edu/etd/handle/10415/595
etd.auburn.edu/etd/bitstream/handle/10...
Uit je eigen wikilinkje zie je ook dat die groep niet bijster succesvol was en al helemaal NIKS ontworpen hebben...

plaszak | 22-09-13 | 13:42

De enige reden is dat de Amerikanen die kernbommen willen kunnen vervoeren om daarmee miljoenen mensen in 1 milliseconde naar God te helpen.
De elite van de banken en het militair-industrieel complex beheersen de wereld, niet de 99% van de sheeple:
van: Bob Dylan - Masters of war
Aan jullie Heren van de Oorlog
aan jullie die alle kanonnen maken
aan jullie die de vliegtuigen des doods maken
aan jullie die de grote bommen maken
aan jullie die zich verschuilen achter facades
aan jullie die zich verschuilen achter je bureau
ik wil jullie even laten weten
ik zie door jullie maskers heen.

Aan jullie die niets anders doen
dan bouwen voor vernietiging
je speelt met mijn wereld
alsof het jouw speeltje is
Je duwt een geweer in mijn hand
en je ontwijkt mijn blik
en je draait je om en rent weg
als de snelle kogels fluiten

Zoals de aloude Judas
lieg je en bedrieg je
Dat men een wereldoorlog kan winnen
wil je mij doen geloven
Maar ik zie door je heen
en ik kijk door je hoofd
zoals ik kijk door het water
dat loopt door de goot

Je monteert de trekker
die anderen moeten overhalen
dan kijk je rustig toe
hoe het dodental oploopt
je verstopt je in je villa
terwijl het bloed van jonge mannen
uit hun lichaam stroomt
en verdwijnt in de grond

Je hebt de grootste angst gezaaid
die ooit kan worden gezaaid
de angst om kinderen
op deze wereld te zetten
en voor het bedreigen van
mijn ongeboren kind zonder naam
je bent niet waard
het bloed dat door je aderen stroomt

Wat weet ik nou
om buiten mijn beurt te praten
misschien zeg je dat ik nog jong ben
misschien zeg je dat ik onervaren ben
maar er is één ding dat ik weet
hoewel ik jonger ben dan jij
zelfs Jezus zou nooit hebben
vergeven wat jij nu doet

Mag ik je één vraag stellen
smaakt je geld je zo goed
zal het je vergeving kunnen kopen
denk je dat het zou kunnen
ik denk dat je zal merken
als de dood zijn tol komt eisen
dat al het geld dat je hebt verdiend
nooit je ziel terug kan kopen

En ik hoop dat je sterft
en dat die dag snel komt
dan zal ik je kist volgen
in de bleke namiddag
en ik kijk hoe men je neerlaat
in je diepe groeve
en ik blijf staan boven je graf
tot ik er van zeker ben dat je dood bent

King of the Oneliner | 22-09-13 | 13:41

Laat je niets wijsmaken. De contracten zijn al jaren geleden getekend. Dit geneuzel is alleen maar voor de bühne. Het volk moet toch enigszins het idee hebben dat er iemand voor hun belangen opkomt?

The Keymaker | 22-09-13 | 13:40

@Onderbuik | 22-09-13 | 13:26 |

Kwestie van Marketing.. Goede slogan er tegenaan plakken en we're in business.
.
" You need a Fokker to F/€& up your enemy! "
.
Die yanks zullen ook happen. Leveren we vanzelfsprekend wel een iets mindere versie als die we zelf hebben...

Parel van het Zuiden | 22-09-13 | 13:40

pokkejong | 22-09-13 | 12:45 |,
Wij van wc-eend?

ratelaar | 22-09-13 | 13:40

@ plaszak | 22-09-13 | 13:24 |
Het was een voorbeeld omdat zij ook zo snugger waren te wachten met de fyra tot proefkonijn nl erachter kwam dat het een erg dure miskoop zou zijn.
Maar als ik het goed begrijp neemt België er 35 tot 55 ?

cobie | 22-09-13 | 13:39

Jaja, de PvdA is haar unieke en onmiskenbare 'damn if you do, damn if you don't' imago nog lang niet kwijt. Gaat ook niet gebeuren...

Einde van de Domheid | 22-09-13 | 13:39

Hoe gaat een project van Lockheed Martin (VS) ons 'handel' opleveren? Wellicht bezitten we een klein aandeeltje in het project, maar hoe die zogenaamde handel er moet gaan uitzien is me een raadsel.
PS: Dead on stuk van Paternotte. Vind 'm altijd wel vermakelijk maar deze gaat in de top 5.

Not Muhammad | 22-09-13 | 13:38

@Kaas de Vies | 22-09-13 | 12:13
Hey.Weer terug.

pinda | 22-09-13 | 13:35

Zoals Bram Stemerdink gisren zei : de Coup de Grace voor de draaikonten van de Pvda die het CDA op hun eigen troef hebben verslagen :meewaaien met alle winden.

daytripper | 22-09-13 | 13:34

Ik zie de Saab Gripen regelmatig terugkomen in de comments. Een toestel ontworpen door een natie die zich in elke oorlog afzijdig houdt. Klinkt dat nou werkelijk houtsnijdend?

Parel van het Zuiden | 22-09-13 | 13:33

We hebben geen leger meer nodig, we zijn al jaren bezet,alleen komt de yank ons nu niet meer bevrijden,die zit liever in de zandbak.

Steenrijk | 22-09-13 | 13:33

'Under the shadow of hermes' op youtube. Huiveringwekkend alsmede verhelderend.

gimme a beat,rix | 22-09-13 | 13:33

Maurice de Hond : PvdA nog 9 a 10 zetels . Dat moeten dan de diverse ledenraden zijn, die getuige hun kontlikkersgedrag gisteren nog hijgen naar een riant betaalde zetel in de 2e Kamer.

daytripper | 22-09-13 | 13:32

@plaszak | 22-09-13 | 13:21

Goedkoop klinkt voor de gemiddelde Hollander misschien bijzonder geyl, maar het is toch werkelijk wat anders dan voordelig.

Vele noodzakelijke goedkope onderhoudsbeurtjes kunnen tezamen flink veel onvoordeliger uitpakken dan een degelijk object dat iets duurder, maar stukken minder onderhoud nodig heeft.

Dus of je bedoelde dit, of je punten 6 en 7 staan er bijzonder twijfelachtig bij.

ZKH EénOog | 22-09-13 | 13:31

@trippert | 22-09-13 | 13:24
Samson verontschuldigde zich aan het begin ook bij voorbaat dat uitgerekend HIJ nu voor de beslissing stond om een besluit te nemen voor de vervanging van de F16. Hij leek zich ervoor te schamen, viel mij op...

plaszak | 22-09-13 | 13:31

Wat heeft zijn politieke carrière hem ver van huis gebracht.

Die Didi krijgt het nog zwaar, zit nog dieper in het, 'ik weet wat goed voor u is' moeras weggezonken dan supermatthijs en bakito bij elkaar.

trippert | 22-09-13 | 13:29

Snap ik nou goed dat Paternotte denkt dat je met een Saab Gripen uit de NATO gegooid wordt?

BomC | 22-09-13 | 13:28

@Supermatthijs

Wel heel erg gemakkelijk om de mening van de ander te kwalificeren als 'onderbuik' of 'populisme'. Zo'n Alexander Pechthold speelt net zoals jij veel teveel op de man i.p.v. op de bal. Ik kan mij steeds beter voorstellen waarom de Fransen ooit de bastille hebben bestormd.

therealbraindump | 22-09-13 | 13:28

En nog steeds zijn we slaven van wall street,dat prijskaartje van de marshallhulp begint een beetje uit de klauwen te lopen..

gimme a beat,rix | 22-09-13 | 13:28

@Parel van het Zuiden | 22-09-13 | 13:11
En Chloe Moretz als MinDef!

plaszak | 22-09-13 | 13:27

@daytripper | 22-09-13 | 13:09
Ik vond haar best goed!
Ze leek kennis van zaken te hebben. Wel een beetje bevoogdend. "Luister naar (groot) Mamma en alles komt goed"

plaszak | 22-09-13 | 13:26

@Parel van het Zuiden | 22-09-13 | 13:22
Ja de naam fokker klinkt wat raar in het engels, maar toch denk ik dat ze het kunnen, gewoon een vliegtuig bouwen waar je wat aan hebt.

Onderbuik | 22-09-13 | 13:26

@Feynman | 22-09-13 | 13:02

"... Hoewel in Nederland nauwelijks nog geparticipeerd wordt in een demonstratie zagen we Grieken, Egyptenaren, Fransen en vele anderen hun eigen steden afbraken bij een kleine teruggang in welvaart..."

Eén van de belangrijkste verschillen is misschien dat daar het gratis uitdeelgeld zo goed als op was, en het hier schier onuitputtelijk lijkt (nu ja, er worden natuurlijk niet voor niets continue lasten verhoogd), tot in zodanige mate, dat gratis-geld-ontvangers net zoveel tot meer krijgen als vele werkende afdragers.

Pas wanneer die ongezonde situatie keert en ook hier het gratis geld op is, dan zullen de militairen en studenten misschien weer eens de straat oprennen.

ZKH EénOog | 22-09-13 | 13:24

Van greenpeace matroos naar jsf soldaat.

Ik denk dat geen van zijn voormalig greenpeace collegea en of zijn ex vrouw ooit hadden kunnen denken dat Didi zijn politieke carriere zou eindigen met de aanschaf van obsoleet gevechts materieel.

trippert | 22-09-13 | 13:24

Een het debat bestaat ook de grammofoonplaat truc, maar deze is sinds decennia door de media vergeten, vanwege dat de vraag stellen belangrijker is, een antwoord is niet zo nodig, want redacteur zal tevreden zijn dat deze gesteld is.

Benblij | 22-09-13 | 13:24

@cobie | 22-09-13 | 12:58
Belgie?
Tsja, kon niet uitblijven natuurlijk...\
www.reuters.com/article/2013/09/17/us-...
Overigens maken zij geen deel uit van het partner programma.

plaszak | 22-09-13 | 13:24

plaszak | 22-09-13 | 13:12
.
Wie was Pierre Sprey? Hij was de kern van de 'Fighter Maffia' De mensen die de F16 en A10 bedachten en ontworpen.
.
en.wikipedia.org/wiki/Fighter_Mafia
.
Pas na zijn kritiek op de F35/JSF begonnen er ineens stukken te verschijnen waaruit zou moeten blijken dat hij een fraud of amateur was. Ondertussen heeft hij wel 15 jaar in dat team gewerkt. Zelfs iemand zonder enige opleiding zou daarna een expert zijn. Hetzelfde zie je keer op keer ook in de farmaceutische industrie. Neem bijv. Nobelprijs winnaar Montagnier, dat was altijd het boegbeeld van de AIDS industrie, totdat hij openlijk vertelde dat HIV gewoon een onschuldig virus is. Zo werkt de industrie, ze huren mensen in die je kapot gaan schrijven zodra je kritisch bent.
.
Je zou eens moeten leren hoe je desinformatie herkent anders blijf je dit soort domme dingen opschrijven.

pokkejong | 22-09-13 | 13:24

Het probleem is dat ze in het kabinet tegenwoordig kijken naar wat anderen landen vinden.
USA , Brussel .
Ondertussen vergeet men welk land ( welk volk ) ze horen te vertegenwoordigen.
Ze kunnen zich beter bezig houden door te kijken hoe ze onafhankelijk kunnen worden.
Om met rusland te beginnen.
Als Brussel nu zegt nee en rusland zegt ja , naar wie zouden ze dan luisteren????
Brussel waarschijnlijk.
Zonder er over na te denken dat Poetin de gaskraan dicht zal draaien.

cobie | 22-09-13 | 13:23

@Onderbuik | 22-09-13 | 13:17 |

Het FUCKU -toestel is wat mij betreft "the way to go". Al was het alleen maar om de TK-voorzitter het zoveelste FUCKU-debat te horen aankondigen...

Parel van het Zuiden | 22-09-13 | 13:22

@Jackanders | 22-09-13 | 12:54
1) trainen
2) 2-zits toestel. Er zijn geen 2-zits F35's
3) Helmet Mounted Display. Zit ook in de F35
4) T38 trainers zijn nog ouder dan de F16 en aan vervanging toe
5) Situational Awarewness. Rondom zicht met geintegreerde systemen evenals de F35.
6) Goedkoop in aanschaf (kan overigens ook vies gaan tegenvallen)
7) Goedkoop in onderhoud (kan ook tegenvallen, moet allemaal nog blijken.
Ik kom tot 7

plaszak | 22-09-13 | 13:21

@BLR | 22-09-13 | 13:09

Was waarschijnlijk ook te hoog gegrepen voor je.

ZKH EénOog | 22-09-13 | 13:20

Ik ben vóór de JSF. En wat mij betreft hadden we er 200 moeten kopen.

Bigi Bana Boy | 22-09-13 | 13:20

plaszak | 22-09-13 | 13:12
.
Jij bent duidelijk niet in staat industriepropganda / experts te onderscheiden van de real deal. Industrie huurt 'experts' in om elke tegenstander kapot te schrijven. Zo werken die lui. Sprey was een zeer gerespecteerd ontwerper en weet waar hij over praat. De praktijk blijkt Sprey dus volkomen gelijk te geven. Maar wees niet bang, die JSF zal nooit vliegen. De Amerikanen bestellen al Gripens, nog onder het mom van trainers, maar ze zien natuurlijk de bui al hangen. Met een JSF ga je geen enkel gevecht winnen. De Rafale's en EF2000's blijken in oefeningen al prima opgewassen tegen de F22, de grote broer van de JSF.

pokkejong | 22-09-13 | 13:17

Dit brouwsel van Paternotte, de hoernalist die uit is op een (D66) plekkie in pluche is werkelijk zo slecht en stompzinnig dat het werkelijk geen pas heeft om hier inhoudelijk op in te gaan.

Wordt het geen tijd om Paternotte is de wacht aan te zeggen en als er meer van dit soort broddelwerk afgeleverd wordt? Of gelijk als @peterverhaar de laan uit te bonjouren?

Jopie2009 | 22-09-13 | 13:17

@Parel van het Zuiden | 22-09-13 | 13:11
Ja FOKKER kan dat zeker, in de 2e W.O. hadden we de Fokker G1, www.youtube.com/watch?v=P9xv94guCw0 een leuk vliegtuig.

Onderbuik | 22-09-13 | 13:17

Vliegtuigspotter Mat Herben (ex-LPF) is er uiteraard blij mee. Dat de JSF gekocht moest worden is ruim 17 jaar geleden besloten tijdens de geheime Bilderbergconferentie in Oosterbeek. Wij gewone burgers hebben werkelijk niets te zeggen in deze wereld. Het maakt ook geen reet uit op wie wij stemmen. Rechtse of linkse politiek, het is gewoon een poppenkast. Het zijn de mensen daarboven die aan de touwtjes trekken die allang hebben besloten dat die verdomde straaljagers moesten komen.

Novinho | 22-09-13 | 13:13

@pokkejong | 22-09-13 | 12:45
Lol. Onafhankelijke experts? Sprey heeft NIKS ontworpen. Dat is een systeem-analist. Die ontworpen geen vliegtuigen, maar bedenken systemen.
Hier is wat NAVAIRSYSCOM schreef over Sprey:

"In common with past papers by the same author (Sprey), this study contains many fallacious assumptions, half-truths, distortions, and erroneous extrapolations. Unsubstantiated opinions are presented as facts. Any
rebuttals give the appearance of arguments against the rudimentary virtues of simplicity, high performance, and low cost.

En dat was in 1969. Toen al een niet serieus te nemen mongool.
Oh en hij HAATTE de F14/15.
Oh en de F16 uiteindelijk, want die hebben ze verziekt door er een radar in te zetten....
Ja, je leest het goed.

plaszak | 22-09-13 | 13:12

Laten we gewoon een Fokker gevechtsvliegtuig ontwikkelen. Volgens mij kunnen we dat prima zelf. Ik zie 'm al voor me.
.
Verticaal landen en stijgen, drones die zich tijdens het vechten los maken van het toestel en de vijand belagen, railguns als boordwapens, en voldoende ruimte voor allerhande clusterwapens. Niks geen "stealth", gewoon electro-magnetische schilden aan en dat ding blaft zo door vijandelijke luchtverdedigingslinies.
.
De Fokker Universal Combat Kickass Unit wordt het vliegtuig dat alle andere toestellen overbodig maakt!
.
PS: Enneh we gaan dan dus niet alleen meer verdedigen... Werelddominantie, niets meer, niets minder

Parel van het Zuiden | 22-09-13 | 13:11

Heb gisteren al mn verbazing hier uitgesproken dat kennelijk niemand de manier waarop de zonnekoningin van de PvdA de vragen van de ledenraad op een hoop veegde en vervolgens, kennelijk met instemming van de aanwezige leden, doodleuk in het geheel niet beantwoordde en verder ging met haar "finest hour". Een uniek inkijkje in de PvdA democratie en een schitterende illustratie hoe het 2e garnituur van de partij stuk voor stuk ooit zover hoopt te komen als juffrouw Eissink en daarom de rol van applausmachine vervulde.

daytripper | 22-09-13 | 13:09

Dat PvdA-Kamerlid Angelien Eijsink om is, moge duidelijk zijn. Ook uiterst relevante vragen als 'kan een JSF gemoderniseerde kernwapens van vliegbasis Volkel afwerpen?' werden door haar naar de prullenbak
doorverwezen:

www.ravage-webzine.nl/2013/09/21/pvda-...

ferry68718998 | 22-09-13 | 13:09

Europa hier en Europa daar en ondertussen kopen we een Amerikaans vliegtuig.

Willem van Rood | 22-09-13 | 13:09

@Supermatthijs | 22-09-13 | 13:02
Hoor ik daar een lama schijten? (retorische vraag niet antwoorden aub).

Onderbuik | 22-09-13 | 13:07

het gaat maar om één ding: geld. Sommige mensen lijken tot alles in staat voor dit middel.

arie181818 | 22-09-13 | 13:06

Parel van het Zuiden | 22-09-13 | 12:43 | + 0 -
De derde wereld oorlog is allang bezig. Wordt voornamelijk gevochten met kapmessen, pistolen en andere kleine wapens. Hele continenten verkeren in een voortdurende staat van onveiligheid, onduidelijkheid of burgeroorlog. Landen zoals Somalië hebben al decennia geen werkende overheid.

Het Westen blijft zich focussen op de meest bizarre vormen van a-symmetrische oorlogsvoering. We blijven fantaseren over gigantische death stars, kernoorlogen en de nieuwste snufjes. Terwijl de meeste oorlogsslachtoffers vandaag de dag slachtoffer zijn van wapens uit de vorige twee wereldoorlogen. Politici zijn blind voor deze cijfers en worden machtsgeil van het idee dat ze wellicht vanuit de Nederlandse polder op die grote rode kernbom knop mogen duwen.

Beide Wereldoorlogen waren uitputtingsoorlogen. De derde zal dat ook zijn en wij kiezen ervoor om de minste slagkracht per besteedde euro te generen en een enorm kwetsbare maatschappij op te zetten. USA heeft met de oorlog in Irak en Afganistan haar staatsschuld verdubbeld. Op het aanvalsvlak put USA aantoonbaar ZICHZELF uit en heeft daar geen tegenstander voor nodig. Bij vertrek van USA uit Afganistan is de Taliban daar direct weer aan de macht, net zoals na het vertrek van Rusland, er is dus NIETS bereikt.

Terrorisme liet zien dat wij op geen enkele wijze ons kosten effectief kunnen verdedigen. USA richtte een compleet ministerie op en voorkwam (volgens eigen zeggen sinds 9/11) 56 aanslagen door 791 miljard dollar uit te geven. De Twin Towers zelf kostte maar 2 miljard dollar. Op het verdedigingsvlak put USA aantoonbaar ZICHZELF uit en heeft daar geen tegenstander voor nodig. Het was wel even nodig iedere vorm van privacy en burgerrechten tot de grond toe af te breken. De democratie is ingeruild voor een tijdelijk gevoel van fysieke veiligheid.

Het Westen is dermate afhankelijke van een bizarre goederenstroom uit conflictgebieden zonder reële tegenprestatie en onbeveiligd vervoer over alle wereldzeeën, dat een snelle teruggang naar een zelfvoorzienende samenleving in tijde van oorlog een brug te ver is. Het volk zal zelf haar staat omverwerpen voordat de bezetter nogmaals de grens passeert. Hoewel in Nederland nauwelijks nog geparticipeerd wordt in een demonstratie zagen we Grieken, Egyptenaren, Fransen en vele anderen hun eigen steden afbraken bij een kleine teruggang in welvaart.

We hebben al verloren voordat de strijd begint.

Feynman | 22-09-13 | 13:02

De methodology bij de Rooien is overal het zelfde :
Schep een zo groot mogelijke rotzooi zodat niemand het meer snapt( gaat dat dan ook niet meer onderzoeken waarom) dan decreteer je : niet meer omkijken - zie naar de toekomst en werp je op als de degene die dat kan oplossen= dan zit je gebeiteld en idd dat doen ze keer op keer en vooral die Nl=ers zijn zo naief: die slikken dat allemaal maar!

frenchy | 22-09-13 | 13:02

Kaas de Vies | 22-09-13 | 13:00 | + 0 -

Goed dat je er weer bent Kaas maar die onderbuik is nog steeds niet in orde hoor.

Supermatthijs | 22-09-13 | 13:02

De PvdA houdt zich weer eens puur bezig met politieke spelletjes, het ontbreekt deze partij aan politieke visie, dat geldt zeker ook voor defensie.
Uiteindelijk weet iedereen allang dat met het huidige kabinet de JSF er gewoon komt. En niet omdat het een goed vliegtuig is dat nuttig kan zijn voor Nederland en haar defensie maar omdat het hoort bij het politieke spelletjes.
Weg met dit kabinet aub.

Onderbuik | 22-09-13 | 13:01

@Supermatthijs | 22-09-13 | 12:56 | + -2 -
Ik moet me nu ernstig zorgen gaan maken als jij mij gaat complimenteren.

Kaas de Vies | 22-09-13 | 13:00

@Kaas de Vies | 22-09-13 | 12:59 | + 0 -
3 dus, zucht. Ik ga weer in bad, eerst nog even Supermatthij aandacht geven.

Kaas de Vies | 22-09-13 | 13:00

@Kaas de Vies | 22-09-13 | 12:13
Precies. Lobby. Met andere woorden: Corporatisme. Ook een vijand van het Vrije-markt Kapitalisme. Met nog andere woorden: 'De overheid is het probleem, niet de oplossing.'

mygfisbrazilian | 22-09-13 | 12:59

@huh, ian? | 22-09-13 | 12:52 | + 0 -
Oh ja. 2x T-klank, stom, maar goed ben nog stijf en roestig.

Kaas de Vies | 22-09-13 | 12:59

Ik vraag me af in hoeverre Brussel betrokken is geweest wat betreft de aanschaf van de JSF.
Zou België ze ook nemen?

cobie | 22-09-13 | 12:58

Dat vliegtuigje gaat er gewoon komen, alle prietpraat erover is gebakken lucht om de aandacht af te leiden van echte problemen zoals de crisis.
Bovendien is het goed voor de betrekkingen met Amerika. Wapenlobby is net zo sterk als de suikertak de vleesindustrie en de pillendraaiers club.
Geld geld en nog eens geld. Daar draait het om niet meer, niet minder

irma zonderboezem | 22-09-13 | 12:57

huh, ian? | 22-09-13 | 12:52 | + 0 -

Ja, laten we vooral het land gaan regeren dmv. peilingen. Goed bezig Kaas !

Supermatthijs | 22-09-13 | 12:56

Gisteren op tv gezien hoe de kritische PvdA-tak verbaal werd gewurgd door de lange teksten van PvdA-kamerleden. Op hun beurt waren die in de wandelgangen natuurlijk pittig toegesproken door meneer Samson zelf die een ramp zag gebeuren; driekwart van de fractie weggevaagd door een vallend kabinet en nieuwe verkiezingen.
De pvda wordt echt steeds zieliger, hebben zojuist de resten van hun ziel verkocht voor het pluche.

Donkersloot | 22-09-13 | 12:55

Ik zou graag negen redenen zien waarom de Amerikanen 350 Saab Gripen's aanschaffen.

Jackanders | 22-09-13 | 12:54

gooi en smijtwerker | 22-09-13 | 12:47

Exact. Amen.

pokkejong | 22-09-13 | 12:53

@Kaas de Vies | 22-09-13 | 12:21 "We missen de democratische middelen om bij te sturen als een politieke regeringspartij alle democratische legitimatie verliest. Dat is een groot probleem in Nederland."
Heel goed!
Het is it takes, niet you need. Maar verder ben je weer heerlijk en goed bezig!

huh, ian? | 22-09-13 | 12:52

Die Timmerflans schopt het nog eens tot minister president van Nederland, wat ik je brom.

Conan de Rabarber | 22-09-13 | 12:52

Typisch voorbeeld waarbij al die NSA afluistergegevens kunnen worden gebruikt om sleutelfiguren te 'wijzen' op de 'noodzaak' van hun ja-stem. Or else... Iedereen is chantabel.
.
Bedrijven als Lockheed en Monsanto hebben natuurlijk vrije toegang tot al die NSA databases. Lijkt me inmiddels vrij waarschijnlijk.

pokkejong | 22-09-13 | 12:52

@Bakito

Dat er veel geld omgaat in de wapenhandel zal ik niet ontkennen, we hebben het hier echter alleen over de JSF. En dat Nederland hier een half miljard omzet aan kan genereren is alleen maar goed, daadwerkelijke technische innovaties i.p.v. het schuiven met papier en risico's van onze veel te grote banken- en verzekeringssector.

therealbraindump | 22-09-13 | 12:50

@CoffeePatch | 22-09-13 | 12:44 |

Als een typmiep ons leger kan aanvoeren, kan een antropoloog vanzelfsprekend ook een gevechtsvliegtuig kiezen. Bent u trouwens het succes van een onderwijzeres op verkeer en waterstaat ook alweer zo snel vergeten?
.
Niet zo in kaders denken, dat doet dit soort multitalenten echt geen recht.

Parel van het Zuiden | 22-09-13 | 12:50

Was al bekend dat de jsfyra er zou komen.
Gewoon een spelletje van Samson.
Eerst de achterban tevreden maken door te zeggen dat hij twijfelt door de cijfers van de rekenkamer en vervolgens als uitkomst zeggen dat het toch de beste opvolger is van de f16.

cobie | 22-09-13 | 12:47

De JSF is weer een typisch voorbeeld van een project waar uiteindelijk iedereen tegen is, waar geen rationele argumenten voor en heel veel tegen zijn, dat veel te duur uitvalt en in nacalculatie nog eens zo duur blijkt, dat niet levert wat was gedacht en uiteindelijk toch doorgaat. Meestal vanwege een stortvloed aan Godwins bij de argumentatie.
.
Zoiets als de euro, de betuweroute, de hogesnelheidslijn, de metro van amsterdam, kortom, zoals zoveel projecten waarmee politici denken zich onsterfelijk te maken.
.
Maar het geeft wel te denken: zoveel weerstand, zoveel argumenten tegen. Wat drijft dan de beslissing toch naar een ja? Bij gebreke van inhoudelijke argumenten kan het dan alleen maar zitten in corruptie, bedreiging en chantage.
.
En wanneer je de gezichten van de betrokken politici bekijkt wanneer er weer een horde genomen moet worden in dit proces, dan kan het inderdaad niet anders dan dat er spijkerharde persoonlijke voordelen ( op een buitenlandse bankrekening, dat dan weer wel ) of echte angst gebruikt wordt. En dan angst van een persoonlijke aard. Niet die van de soort van als we dit niet doen gaan we allemaal dood. Nee, die van de allerpersoonlijkste aard. Ik weet waar je huis woont en ik heb hier alvast wat foto' s om het te bewijzen soort van angst.
.
De leverancier van het spul heeft een reputatie hoog te houden. Corruptie is altijd een centraal knderdeel van het bedrijfsmodel geweest. En een scherpe inlichtingendienst. Zo wisten ze uitstekend dat Bernhard corrupt was, dat Werkspoor via zijn buitenechtelijke verhouding met Eva Peron een enorme transactie in Argentinie had geregeld en dat Benno vanwege andere extra-maritale activiteit een nieuwe mond te voeden had. Ze wisten het allemaal en speelden het geslepen uit. Kostte bijne de monarchie de kop, ware het miet dat Den Uyl een softspot had voor Juliana. Waren we bijna verlost van de Oranjekliek. Maar dat terzijde.
.
Maar goed, de JSF komt er toch, en over 10 jaar, bij de eerste levering blijken de kosten verdrievoudigd, de inzet nog beperkter dan nu al voorzien, de uitval door dodelijke ongevallen veel groter en compleet ingehaald door technologische vooruitgang. Eurocommissaris Samson van duurzaamheid kan het niet zoveel schelen.

gooi en smijtwerker | 22-09-13 | 12:47

een troost.. de kiezers die zich nu van de PvdA afkeren komen niet meer terug.

(c)ZWITSUL | 22-09-13 | 12:46

@Kaas de Vies | 22-09-13 | 12:40 |

Hoeft ook niet, zo lang we het eens zijn over het feit dat die blauwe met gele sterren moet verdwijnen....

Parel van het Zuiden | 22-09-13 | 12:45

Geenstijl begrijpt weer eens niets van geopolitiek.
.
1. Go JSF or go JFK
2. De Amerikaanse atoomwapens moeten ooit ergens onder kunnen hangen.
.
Hoe de Nederlandse politiek dat oplost, interesseert de opdrachtgever niet.
.
Erg pijnlijk trouwens dat onafhankelijke experts het er over eens zijn dat de huidige F-16 op elke denkbare missie beter is dan de F-35. In dit geval de ontwerper van de F-16 (en A-10 en F-15) , maar toch: www.youtube.com/watch?v=ojPnp2hwqaE&am...

pokkejong | 22-09-13 | 12:45

Met een studie culturele antropologie en sociologie der niet-Westerse samenleving als achtergrond is het Angelien Eijsink wel toevertrouwd om een opvolger van de F16 uit te zoeken.

CoffeePatch | 22-09-13 | 12:44

@Feynman | 22-09-13 | 12:23 |

Op zichzelf is het geopolitiek technisch wel prudent om een "nuclear capable" bommenwerper te verspreiden onder de NATO -landen. De derde wereldoorlog zal vanzelfsprekend beginnen met het over en weer smijten van atoomwapens.

Parel van het Zuiden | 22-09-13 | 12:43

Kaas de Vies | 22-09-13 | 12:24 | + 4 -
Een vooruitzicht waarbij resultaten uit het verleden een uitstekende garantie voor de toekomst geven. USA heeft in 1961 een bom die 260 keer zwaarder was dan Hiroshima op North Carolina laten vallen. Op basis van dom geluk is die niet afgegaan. www.theguardian.com/world/2013/sep/20/...

Iedereen loopt uitgebreid te bitchen over die paar ongelukken met civiele kernenergie, maar over de lijst met militaire ongelukken is het oorverdovend stil. en.wikipedia.org/wiki/List_of_military...

Dat eindeloze gezeul met ABC wapens leidt keer op keer op ongelukken en dat een deel door corruptie in handen komt van verkeerde regimes en rebellen. www.youtube.com/watch?v=n2GPTqxf8rE Ik interesseer me totaal niet of de Syrische overheid of rebellen die zooi gegooid hebben. Beide partijen hebben de chemicaliën waarschijnlijk niet zelf gemaakt maar geïmporteerd. Voor een paar rotcenten heeft de rest van de wereld haar ware kant laten zien over de rugjes van honderden kleine onschuldige kinderen.

Laten we eerst eens de keuze maken geen kernwapens meer te willen, zodat we daarna vrij over een jager kunnen kiezen.

Feynman | 22-09-13 | 12:42

Als je dan toch een vliegtuig wil kopen neem dan een europese. beter om onze economie te steunen dan die van de VS

ghjkl | 22-09-13 | 12:42

Omdat ze nooit tegen zijn geweest, maar het is zo n achterban dingetje. Want wie is er nou niet tegen geweld. U weet wel de welbekende Gutmensch-spagaat.

roze_bril | 22-09-13 | 12:41

Als je een landmacht wil hebben, heb je geweren nodig; als je een marine wil hebben, heb je boten nodig; en als je een luchtmacht wil hebben, heb je straaljagers nodig. En aangezien we in de Navo zitten, kopen we die sjit bij de VS. Zo simpel is het.

Of je moet geen landmacht/marine/luchtmacht willen hebben, maar dan zit je in een andere discussie met andere problemen.

Eelcontrast | 22-09-13 | 12:41

-weggejorist-

Jotum | 22-09-13 | 12:41

@Parel van het Zuiden | 22-09-13 | 12:37 | + 0 -
Leuk zo'n geuzenopstand, ik vrees echter dat we het niet eens kunnen worden over de vlag.

Kaas de Vies | 22-09-13 | 12:40

@Reinaert | 22-09-13 | 12:28 |

Het is tijd voor een Geuzenopstand. Zal echter nog even duren voordat de wekker gehoord wordt. Jammer wel...

Parel van het Zuiden | 22-09-13 | 12:37

therealbraindump | 22-09-13 | 12:29 | + 0 -
Alleen Nederland is al goed voor bijna een half miljard euro omzet. Mag jij zelf opzoeken wat de Amerikaanse, Chinese en Russische wapenhandel verdient. Ik schat dat dat meer is. Wat denk jij?

Bakito | 22-09-13 | 12:35

@Rémy Martin ® | 22-09-13 | 12:29 | + 0 -
1. LoL
3. De aarde draait ook om de maan.

Kaas de Vies | 22-09-13 | 12:32

@therealbraindump | 22-09-13 | 12:29 | + 0 -
Het stelt wel financieel iets voor als je gewoon een wanproduct koopt.

Kaas de Vies | 22-09-13 | 12:30

@Ben Adam | 22-09-13 | 12:24
Zucht.
Die Sprey heeft NOOIT, maar dan ook NOOIT ook maar iets ontworpen, waar vleugels aanzit, of het moeten de oproeppapieren om in dienst te gaan zijn geweest die hij toen in de jaren 60 opvouwde tot vliegtuigje en z'n raam uitsmeet.

plaszak | 22-09-13 | 12:30

@Bakito | 22-09-13 | 12:14

Spijker -> Kop!

De meeste journalisten zijn; net zo betrouwbaar als Rutte en Samson samen, zo objectief als Paul Witteman, zo onafhankelijk als Maurice de Hond en hebben net zo'n zuiver geweten als Wouter Bos...

ox | 22-09-13 | 12:30

de belangrijkste redenen ben je vergeten, bassiehof.
(iets met deals met amerikanen over nederlandse producten...)

Kaosu | 22-09-13 | 12:30

@Bakito

Dat hele gedoe met de JSF stelt financieel helemaal niets voor, hier wordt 10 jaar lang ieder jaar 450 miljoen voor gereserveerd. Even voor jou begrip, de Nederlandse zorg kost op dit moment jaarlijks 93.000 miljoen Euro. Er is in geval helemaal geen sprake van een miljarden verdiende wapenlobby. De PVDA kan alleen geen keuze maken tussen de geest van het gebroken geweertje en volledig willen meedoen aan 'vredesacties'. Er zijn in dit land veel grotere problemen dan het tot belachelijke proporties opgeblazen probleem van de JSF.

therealbraindump | 22-09-13 | 12:29

Wat wij hier aanschouwen zijn slechts de wetten van de astronomie:

1. De aarde draait op de zon
2. De aarde draait om zijn eigen as
3. De maan draait om de aarde
4. De PvdA draait om zijn standpunten

Copernicus zag het al, nu de PvdA-kiezer nog.

Rémy Martin ® | 22-09-13 | 12:29

@huh, ian? | 22-09-13 | 12:27 | + 0 -
You need two to tango.

Kaas de Vies | 22-09-13 | 12:28

@Parel van het Zuiden | 22-09-13 | 12:22

Onze 'strijdkrachten' zijn slechts van symbolische waarde. Een luchtmacht met 37 gevechtsvliegtuigen, een landmacht zonder tanks en een marine die schepen verkoopt voor ze überhaupt afgebouwd zijn. Waarom? Omdat we bestuurd worden door Gutmenschen die van mening zijn dat we nu en in de toekomst geen strijdkrachten meer nodig zullen hebben want we leven tenslotte allemaal gelukkig samen op de grote Europese roze wolk.

Dit land geeft alles op. Geld weg, autonomie weg, toekomst weg en om dat allemaal wat soepeler te laten verlopen eerst ook maar de strijdkrachten weg. De trieste waarheid.

Reinaert | 22-09-13 | 12:28

11. Yanks hebben net nieuwe kernwapens op Volkel geïnstalleerd. No way dat de Yanks het toelaten dat hun kernwapens onder een Franse of Zweedse straaljager komt te hangen.

Baby Rasta | 22-09-13 | 12:28

Samson is een trieste draaier; inpakken en wegwezen!

Kerejaan | 22-09-13 | 12:27

Kaas de Vies | 22-09-13 | 12:22
Hee Kaas, fijne vakantie gehad? Je vergeet de dames. Jeanine enzo.

huh, ian? | 22-09-13 | 12:27

@Ben Adam | 22-09-13 | 12:24 | + 0 -
Het is evident waarom we niet voor dit vliegtuig moeten kiezen, ook de politici weten dit. De motivatie om er toch voor te gaan blijft giswerk.

Kaas de Vies | 22-09-13 | 12:25

@Feynman | 22-09-13 | 12:23 | + 0 -
Fijn vooruitzicht dat we een vliegtuig krijgen dat faalt op alle fronten en beetje gaat zitten rondvliegen met kernbommen.

Kaas de Vies | 22-09-13 | 12:24

Military expert Pierre Sprey, the founder and designer of the F-16 & A-10 Warthog airplanes, Explains why the f-35 will not cut it on the modern battlefield.

www.youtube.com/watch?v=UQB4W8C0rZI

Zeer verhelderend. Conclusie: NIET DOEN!

Ben Adam | 22-09-13 | 12:24

Als de JSF niet doorgaat, moeten al het smeergeld aan de VS worden terugbetaald.

huh, ian? | 22-09-13 | 12:24

Wat zag die Spekman er weer vreselijk onverzorgd uit. Alsof ie zo uit het daklozen circuit kwam.

plaszak | 22-09-13 | 12:24

Ach, het laatste woord is hierover toch nog niet gezegd...

starbuck280 | 22-09-13 | 12:23

10. De JSF is de enige jager die Volkel`s B61 340 kiloton kernbom kan afwerpen op onze medemens.

en.wikipedia.org/wiki/B61_nuclear_bomb... "As of 2005, they are deployed in Europe under the NATO nuclear sharing arrangement.[4] NATO has agreed to vastly improve the capabilities of this force with the increased accuracy of the B61 Mod.12 upgrade and the stealthy delivery of the F-35" rt.com/news/germany-us-nukes-upgrade-5...

De Janks hebben net 10 miljard dollar verbrand om de B61 in de Jonko Shit Fyra te laten passen.

Feynman | 22-09-13 | 12:23

@Kaas de Vies | 22-09-13 | 12:17
Politici zijn gevaarlijker dan alle wapens bij elkaar.

Ing. eslapen | 22-09-13 | 12:22

@crisiswhatcrisis | 22-09-13 | 12:20 | + 0 -
En dit wordt steeds vergeten door heren beleidsmakers, het geld in die potten is van de burgers | VOLLEDIG |, laat het je toch niet afpakken.

Kaas de Vies | 22-09-13 | 12:22

Bassie gaat weer eens "boldy where everyone has gone before"
.
Overigens weet ook Bassie de essentie weer niet te raken. Een luchtmacht met welgeteld 37 gevechtsvliegtuigen is een luchtfart...

Parel van het Zuiden | 22-09-13 | 12:22

"Ze mogen niet duurder worden"
Behalve als ze 10% duurder worden.

plaszak | 22-09-13 | 12:22

En de tiende reden is om niet op het mediapark te worden omgelegd door een dierenactivist.

gooi en smijtwerker | 22-09-13 | 12:22

We hebben geen vliegtuigen nodig, maar militairen - maar die worden ontslagen. Keniaanse toestanden zijn ook hier niet onmogelijk.

huh, ian? | 22-09-13 | 12:22

10 Geld, lobby, en politici zijn ook maar marionetten.

11 Samsom wil niet eindigen als JSF-bestrijder Fortuyn. Kalend is ie al.

ZKH EénOog | 22-09-13 | 12:22

@Sunabalk | 22-09-13 | 12:19 | + 0 -
We missen de democratische middelen om bij te sturen als een politieke regeringspartij alle democratische legitimatie verliest. Dat is een groot probleem in Nederland.

Kaas de Vies | 22-09-13 | 12:21

10e reden.
We bulken van het geld.
Als het op is roven we gewoon de pensioenpotten leeg en we verhogen de belastingen en accijnzen. Dat noemen we dan "participatie".

crisiswhatcrisis | 22-09-13 | 12:20

Het huidige kabinet (lees de betrokken partijen) kenmerkt zich door het op ongekend grote schaal breken van verkiezingsbeloften en afstappen van toezeggingen en idealen.
Dit soort coalities zijn een pest voor dit land en moeten in de toekomst NOOIT meer worden samengesteld.
Dan maar nieuwe verkiezingen als het niet wil lukken.
Wat een KUTZOOI.

Sunabalk | 22-09-13 | 12:19

Die JSF past ook prima bij de PvdA: loze beloftes, hardstikke duur en niets presteren.

vraagstaart | 22-09-13 | 12:19

@Bakito | 22-09-13 | 12:14 | + 1 -
Bedankt voor het onderbreken van mijn hattrick. Bebaarde haataap.

Maar je hebt een punt. Vraag is of ze "bang" zijn voor wapenlobby of voor politici "an sich".

Kaas de Vies | 22-09-13 | 12:17

Uiteraard kiest Samsom voor de JSF.

Hij moet immers zijn plaats in het baantjescarrousel veiligstellen.

Reinaert | 22-09-13 | 12:17

Er is maar één reden waarom Samsom nu zeker voor de JSF gaat kiezen.
Als het kabinet hier over valt is de PvdA nog maar een marginaal partijtje en zou hun baantjescarrousel wel eens kunnen blokkeren.
Dat is de enige reden, angst voor verkiezingen nu.

Che_cuevara | 22-09-13 | 12:17

"Samsom wil niet de geschiedenis ingaan als de tweede sociaal-democraat die het kabinet laat vallen"

Als dit waar is dan had Rutte (onze meesteronderhandelaar) veel meer druk kunnen zetten en was die slinkse belastingverhoging + niverellerings nachtmerrie nooit doorgevoerd.

PvdA staat zwak in de peilingen, Rutte had keihard met het mes op tafel kunnen onderhandelen, en toch heeft hij dit niet gedaan.

Kaas de Vies | 22-09-13 | 12:16

Wederom wordt de miljardenverdienende wapenlobby niet aangepakt. De angst voor deze machtige bedrijfstak zit bij journalisten kennelijk erg diep.

Bakito | 22-09-13 | 12:14

Heb mij even teruggetrokken om ultieme weerwoordgenerator te maken tegen de newspeak generatoren van onze politici.

Participeren begrijpen wij helemaal verkeerd. Het is niet participeren het is partYciperen. Moeilijk newspeak woord voor "nivelleren is een feest".

Je kan veel zeggen, maar creatief zijn ze wel in Den Haag.

Kaas de Vies | 22-09-13 | 12:14

1 reden waarom die alle andere redenen overbodig maken.

Lobby
Beloning komt later.

Kaas de Vies | 22-09-13 | 12:13

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken