achtergrond

Geenstijl

CITO-prof Dronkers heeft islam-bias

scoresLeesbaar.jpgGrafiekje van CITO-tijger @leesbaar. Over de CITO-scores in Holland en Utrecht. Wat zien we? Het percentage kinderen uit derdewereldlanden in een postcodegebied, afgezet tegen de gemiddeld behaalde CITO-score. Dus in postcodegebieden met 80 tot 100 % niet-westerse immigranten, is de gemiddelde CITO-score iets meer dan 529. In postcodegebieden met 0 tot 10 % niet-westerse immigranten was de gemiddelde score bijna 537. Kan prof. dr. Dronkers de RTL-cijfers goochelen zoals hij wil maar allochtonen halen slechtere CITO-scores, punt. Dronkers gaf al in 2009 in een opiniestuk in de Volkskrant blijk van zijn ietwat bevooroordeelde houding ten aanzien van de prestaties van islamitische scholen. Zo is het verscherpte toezicht op de Amsterdamse As-Siddieq school volgens hem een gevalletje 'vooroordelen'. Want hun CITO-scores zijn juist heel goed en de ondertoezichtstelling is puur moslim-discriminisme. Waarom die scores goed zjn? Nou daarover zegt Dronkers dit: "dezelfde islamitische normen en waarden die leiden tot de botsingen met de Nederlandse omgeving, maken ook de hoge CITO-scores mogelijk." Wat gek.
In het RTL-onderzoek stelt hij juist dat CITO-scores op zichzelf niks zeggen. En beweegt Dronkers hemel en aarde om dusdanig aan de cijfers te trekken tot er een op zijn zachtst gezegd geflatteerd beeld van zwarte scholen ontstaat door middel van extra pauperpunten en ingewikkelde minderhedenformules. Misschien wel om zijn dus al in 2009 geponeerde theorette te onderbouwen dat islamitische scholen goed scoren DANKZIJ hun afkeer van de westerse maatschappij. Iets waar hij in de verantwoording van zijn methode opeens heel verbaasd over doet, hij noemt het een "opmerkelijke uitkomst." Het is wat tegenstrijdig allemaal, en bovendien zijn migrantenkinderen juist de dupe van deze ongetwijfeld goedbedoelde betutteling. Om te beginnen gaat de rekenmethode van Dronkers er dus van uit dat een zesje omgerekend naar de aparte armoe- en buitenlandernormen toch wel een heel keurige zeven is, met een krul erbij, wat knap voor zo'n allochtoontje he? Daar kun je toch niet hetzelfde van verwachten als van blanke, rijke kindjes. Daarbij, door problemen onder het tapijt te vegen met een hoop berekeningen, worden ze ook niet opgelost. Zwakke scholen een mooie 7,5 geven houdt ze zwak. Dus groeit er weer een generatie allochtonen op waar we enerzijds te lage eisen aan stellen en die we anderzijds volstrekt niet serieus nemen.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.