Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

CITO-prof Dronkers heeft islam-bias

scoresLeesbaar.jpgGrafiekje van CITO-tijger @leesbaar. Over de CITO-scores in Holland en Utrecht. Wat zien we? Het percentage kinderen uit derdewereldlanden in een postcodegebied, afgezet tegen de gemiddeld behaalde CITO-score. Dus in postcodegebieden met 80 tot 100 % niet-westerse immigranten, is de gemiddelde CITO-score iets meer dan 529. In postcodegebieden met 0 tot 10 % niet-westerse immigranten was de gemiddelde score bijna 537. Kan prof. dr. Dronkers de RTL-cijfers goochelen zoals hij wil maar allochtonen halen slechtere CITO-scores, punt. Dronkers gaf al in 2009 in een opiniestuk in de Volkskrant blijk van zijn ietwat bevooroordeelde houding ten aanzien van de prestaties van islamitische scholen. Zo is het verscherpte toezicht op de Amsterdamse As-Siddieq school volgens hem een gevalletje 'vooroordelen'. Want hun CITO-scores zijn juist heel goed en de ondertoezichtstelling is puur moslim-discriminisme. Waarom die scores goed zjn? Nou daarover zegt Dronkers dit: "dezelfde islamitische normen en waarden die leiden tot de botsingen met de Nederlandse omgeving, maken ook de hoge CITO-scores mogelijk." Wat gek. In het RTL-onderzoek stelt hij juist dat CITO-scores op zichzelf niks zeggen. En beweegt Dronkers hemel en aarde om dusdanig aan de cijfers te trekken tot er een op zijn zachtst gezegd geflatteerd beeld van zwarte scholen ontstaat door middel van extra pauperpunten en ingewikkelde minderhedenformules. Misschien wel om zijn dus al in 2009 geponeerde theorette te onderbouwen dat islamitische scholen goed scoren DANKZIJ hun afkeer van de westerse maatschappij. Iets waar hij in de verantwoording van zijn methode opeens heel verbaasd over doet, hij noemt het een "opmerkelijke uitkomst." Het is wat tegenstrijdig allemaal, en bovendien zijn migrantenkinderen juist de dupe van deze ongetwijfeld goedbedoelde betutteling. Om te beginnen gaat de rekenmethode van Dronkers er dus van uit dat een zesje omgerekend naar de aparte armoe- en buitenlandernormen toch wel een heel keurige zeven is, met een krul erbij, wat knap voor zo'n allochtoontje he? Daar kun je toch niet hetzelfde van verwachten als van blanke, rijke kindjes. Daarbij, door problemen onder het tapijt te vegen met een hoop berekeningen, worden ze ook niet opgelost. Zwakke scholen een mooie 7,5 geven houdt ze zwak. Dus groeit er weer een generatie allochtonen op waar we enerzijds te lage eisen aan stellen en die we anderzijds volstrekt niet serieus nemen.

Reaguursels

Inloggen

Ik heb niet eens een CITO toets gehad. Mijn school deed er destijds niet aan. Nu wel, zag ik in het lijstje, maar toen dus niet. HAVO advies gekregen, terwijl ik makkelijk VWO had kunnen doen. Ach ja.

Vrije Nator | 18-09-13 | 19:51

Nu we toch bezig zijn:
Dat optische gezemel van de eerste 500 punten gratis moet ook maar eens afgelopen. Alles vragen fout is 0 alle vragen goed is 100. Duidelijk.
.
Lezend op de NL Wikipedia kwam ik nog een leuk kritiekpunt tegen op de CITO toets:
"De toets is ongeschikt voor kinderen met een laag IQ of gedrags- en leerstoornissen."
.
Ehh, duhhhh!
Kinderen die de toets niet eens kunnen invullen krijgen dus zero punten en een speciaal advies is gewenst. Niet VMBO, HAVO, VWO of Gymsasium iig. Pindakaas.

hotmint | 18-09-13 | 18:23

@MPdeH9 | 18-09-13 | 12:25
Zo te lezen heb jij 12 jaar hard je best gedaan, de citotoets is een momentopname.
Die 550 van je beste vriend zegt vooral iets over de kwaliteit van het onderwijs. Ik heb dit al vaak zien gebeuren. Veel scholen zijn niet instaat om excellente leerlingen, te boeien, aan zich te binden, voldoende te motiveren/prikkelen. Te veel energie gaat naar de leerlingen die moeilijk meekomen.
Dit naast het niveau van leerkrachten dat met name op VWO scholen niet altijd toereikend is.

calculator | 18-09-13 | 14:07

Wahaha de Citotoets scores!! Kijkt men daar nog serieus naar? Ik had destijds in groep 8 een score van 536. 12 jaar later ben ik een HAVO diploma, HBO bachelor en WO bachelor en master rijker. Mijn beste vriend had 550, en heeft nu nog geen eens een HBO diploma.

Natuurlijk, n=1 is niet representatief en ben ik altijd een laatbloeier geweest. Maar ik vind het nergens op slaan om zo zwaar te wegen aan de toetsscores van fucking 12 jarigen...

MPdeH9 | 18-09-13 | 12:25

Dat gezegd hebbende: ik vind het schrikken dat het verschil maar 1,5% is. Gesproken over spreiding.

BellaBella | 18-09-13 | 10:58

giezien de rijstijl van de allochtoon met blauwe nummerplaten zal wel de zelfde rekenmethode zijn gehanteerd voor het rijbewijs

Willyboy | 18-09-13 | 09:28

Ach, die grafiek is niet serieus te nemen. Mede dankzij de spelling. Als je niet eens de moeite neemt om 'percentage inwoners' goed te spellen, zullen de cijfertjes al wel helemaal nonsens zijn.

Amstel | 18-09-13 | 08:37

@niksneem
Onder andere wis-, natuur- en sterrenkunde. En in essentie de westerse beschaving die vanuit het oosten is ontstaan. Sorry maar wat een zwakzinnige opmerking was dat zeg.
DeGitaarman | 18-09-13 | 00:30 | + -3 -

Sorry om je teleur te stellen, maar wis-, natuur- en sterrenkunde zijn NIET door de islam bedacht. Hoe kom je daar in hemelsnaam bij? De islam is een religie, en geen wetenschap. Ze hangen specifiek een geloof aan dat natuurwetten ontkent. Hoe kun je dan beweren dat ze juist verantwoordelijk zouden zijn voor het ontdekken van diezelfde natuurwetten?
Een mohamedaan gelooft dat de zon opkomt en ondergaat omdat allah dat doet. Dus zonder natuurwetten. Als allah morgen wil dat de zon een uurtje later op komt is dat totaal geen probleem in het islamitisch wereldbeeld.
De woestijnnomaden onderwierpen (islamiseerden) gebieden waar mensen woonden die wetenschap bedreven. Dat maakt de moslims niet automatisch verantwoordelijk voor de wetenschappelijke kennis die daar werd opgedaan.
Volgens deze redenatie zou b.v. de paus verantwoordelijk zijn voor de ontdekkingen van Galilei. Dat zou je toch ook niet willen beweren?
Waarom deze redenatie dan wel aanhangen bij (onwetenschappelijke) moslims?

Overigens, wanneer je spreekt over "westerse" beschaving, is het nogal vreemd dat je daarvoor het "oosten" verantwoordelijk stelt. Dan zou het toch oosterse beschaving moeten heten?
De reden waarom wij (en de rest van de wereld) het westerse beschaving noemen, is omdat het in het westen is ontstaan. Als je dat ontkent ben je een cultuurrelativist. Daar lopen er nogal wat van aan de linkerkant van het politieke spectrum.

Josefus | 18-09-13 | 03:24

@niksneem

Onder andere wis-, natuur- en sterrenkunde. En in essentie de westerse beschaving die vanuit het oosten is ontstaan. Sorry maar wat een zwakzinnige opmerking was dat zeg.

DeGitaarman | 18-09-13 | 00:30

Dat weet iedereen, maar met name de linkse kerk wil het niet erkennen.
Dit ontkennen van de waarheid, leidt tot de ondergang van Nederland as we knew it.

de honden blaffen... | 18-09-13 | 00:29

Mijn kind kreeg van de basisschool een advies. Cito wees echter een niveau lager uit. Voortgezet onderwijs wilde geen cijfers van toetsen zien, wilde geen contact meer opnemen met de basisschool, dus het was slikken of stikken. En dan lees je dit.... (mag ik vloeken?!)

Maria.1 | 17-09-13 | 23:36

@ZSU-23
Dronkers maakt de fout door zijn cijfers ongeveer voor de helft te baseren op CITO scoren voor de helft op sociale achtergrond: afkomst, inkomen ouders, opleiding ouders..
.
In het noorden valt zijn fout op omdat wij wel arme en laag opgeleide maar tegelijkertijd roomblanke concentraties ouders hebben. de scholen in oost groningen scoren qua CITO verrassend gelijk, OOK als de school 'rijk' is... Maar, de school is dan wel 1,2 punt hoger gewaardeerd.. Rijke kinders, hoog opgeleide ouders, want in de dure buurt.. BETERE school, maar dezelfde CITO score..
.

Deus Absurdia | 17-09-13 | 23:35

Exponentiële grafieken zijn beangstigend en lopen nooit goed af trouwens. Per allochtoontje dat je uit de klas kan weren, gaan de punten exponentieel omhoog. Het omgekeerde geldt natuurlijk ook.

simpsonwoman | 17-09-13 | 23:34

Grafiek maakt trouwens ook duidelijk dat 50 % de absolute grens is. Ga je daar boven, zakt het niveau zo hard, dat elk bijkomend percentage bijna niets meer uitmaakt.

Je kan het, gevoelsmatig, dan ook bekijken dat je ipv 500 punten gratis krijgt, er 529 gratis krijgt.

Meerheid kwijt = school, straat, dorp, stadsdeel, stad en uiteindelijk land reddeloos verloren

simpsonwoman | 17-09-13 | 23:27

Als je oude ideologieën aanhangt, kun je soms wat problemen hebben met het leren van nieuwe inzichten

Rest In Privacy | 17-09-13 | 23:27

vergeet even immigratie en vergeet even islam. engelsen noemen nederlanders altijd inverted snobs en dit is een prachtig voorbeeld. door hardnekkig de feitelijke verschillen tussen mensen te ontkennen worden hele groepen veroordeeld te blijven waar ze zitten. door de taalachterstand te ontkennen door de resultaten te masseeren maar bij sollicitaties wel op de spelling en de uitspraak te selecteren - hetgeen oncontroleerbaar is - veroordeel je allochtonen tot allochtoni"e en dus, tot een uitkering gemanaged door de snobs. die hebben er overigens belang bij want elke social climber is een bedreiging voor de zittende klasse. we zijn dus terug in de 19e eeuw van hou ze dom, hou ze arm en elke marrokkaanse jongen kan een glanzende carriere als pizza-koerier tegemoet zien. haal hem als baby weg bij zijn ouders en voedt hem op in het gooi bij roomblanke ouders en hij zal zijn middelbare school afmaken. het is om te huilen hoe principeloos de sociaal bevindelijken zijn geworden. onder het motto van nog meer case managers en nog meer soepsidies worden honderd duizenden inwoners van dit land veroordeeld te blijven waar ze nu zijn met geen vooruitzicht op vooruitgang. socialisme maakt meer kapot dan u lief is, zeker in combinatie met plat patjepeejig nep-liberalisme van de vastgoed maffia. zoiets als de huidige regering.

minimá-armezusvan.. | 17-09-13 | 23:24

Dus als ik het goed begrijp dan zijn de eerste 500 punten gratis. Dus elk ander punt is gelijk aan 2 procent.

Een gemiddelde van (5)29 ofwel 58 % (concentratieschool) t.o.v. (5)36 ofwel 72 % (blanke school) is wel degelijk een ernstig te nemen feit. En ik ga er dan van uit dat beide scholen evenveel manipuleren door de minder sterke kinderen niet te laten deelnemen, wat waarschijnlijk ook het geval niet is.

En gvd, mijn Vlaamse en Belgische overheid probeert mij wijs te maken dat tot 40% allochtoon geen effect heeft op de onderwijsresultaten. Zelf dacht ik dat 10% nog doenbaar is maar uit de grafiek blijkt dat elk kind dat niet westers is als een negatief effect heeft.
LETTERLIJK ELK KIND

simpsonwoman | 17-09-13 | 23:22

Dit soort truucjes werd/wordt ook ruimschoots toegepast in de V.S. om de prestaties van blanke-huid-uitgedaagden naar acceptabele niveau's op te trekken...

Brou Is Back | 17-09-13 | 23:15

En nog even los van Donkers vrije associatie met cijfertjes is het toch ook maar de vraag of je als onderwijssysteem wel je betere scholen in zou MOETEN zetten op de dommere achterstandsleerlingen die al sinds generaties achterstandsleerlingen zijn gebleven en weer achterstandskinderen zullen maken, of dat de goede resources niet beter ingezet kunnen worden voor de slimmere leerlingen?
De hardwerkende allochtoon zal uiteindelijk op doorzettingsvermogen en capaciteit vaak toch wel doorbreken, maar nu gooit men parelen voor de zwijnen.

ZSU-23-4 | 17-09-13 | 22:38

Dus, kortom, Donkers weet niet in hoeverre de prestaties van de allochtone scholen worden veroorzaakt doordat de scholen gewoon slecht zijn, kwalitatief niet op de vraag aansluiten, de onderwijsmethoden niet voldoende aansluiten bij de allochtoon of doordat de leerlingen de score naar beneden halen.

ZSU-23-4 | 17-09-13 | 22:33

Het probleem met die Dronkers is trouwens niet eens dat hij corrigeert, maar dat ie waarschijnlijk, zoals wel vaker het geval met sociaal wetenschappers, niet precies weet wat hij uitspookt met die cijfers en bovendien de reedt dient te blijven likken van de opdrachtgevers, die geen negatieve gevolgtrekkingen wensen richting allochtoon stemvee, op straffe van uitsluiting en onthouding van onderzoeksopdrachten.
De vraag is namelijk in hoeverre je moet corrigeren voor het effect van de achterstandspositie op de CITO score. Hoe weet een wetenschapper nu precies welk deel van de variabelen verantwoordelijk is voor welk deel van de variantie. Dat weten ze dus niet he.
Daarom mag je niet zomaar corrigeren.

ZSU-23-4 | 17-09-13 | 22:29

Oeps." Word ik "
Mea culpa

Josefus | 17-09-13 | 22:26

Leuk om al die reacties op rtl-nieuws te lezen. Geeft een beetje inzicht in de gedachtenwereld van de gemiddelde nederlander. Wordt ik niet echt vrolijk van. Alles wordt emotioneel benaderd. En als er een echte eerlijke kritiek wordt geleverd, verdwijnt die onmiddelijk.
Feiten worden ondergeschikt gemaakt aan de emotie.
We zijn inderdaad collectief gek geworden.
Stel: Je leeft in een land vol gekken, als de enige niet-gek. Wie is er dan eigenlijk gek?

Josefus | 17-09-13 | 22:23

Misschien dat we daarom ten opzichte van de ons omringende landen zo achterblijven met het economisch herstel, we zijn door de onophoudelijke import gemiddeld een stuk minder intelligent geworden... OF mag ik dit niet hardop denken?
Grote stamper | 17-09-13 | 19:26 |
Ik zit al jaren te wachten op dat omslagpunt (richting ontwikkelingsland), wat toch echt ooit een keer gaat komen.
Overigens, vroeger werd je nog ouderwets gedreigd met omgekeerde correctie op je kansen op de arbeidsmarkt, dus nooit meer een baan, maar gelukkig zijn die dombo's bij de AIVD inmiddels weer in slaap gevallen en is de linkse actiewereld ten onder gegaan aan zichzelf, dus in deze tijd mag u dit wel hardop denken. Ik wil het u nog wel helpen denken ook.
Een toestroom aan niet-westerse immigranten zal de problemen vanuit die landen zich permanent doen vestigen in het immigratieland, want dat soort mensen neemt niet alleen de genetisch-culturele achterstand mee, ze haalt verandert ook, demografisch gezien, de sociaal culturele opvattingen van het immigratieland en dit zal uiteindelijk heel goed kunnen leiden tot de ondergang van het gastland, zoals ook een groot en sterk organisme uiteindelijk kan bezwijken aan een teveel aan parasieten.

ZSU-23-4 | 17-09-13 | 22:22

Kromst | 17-09-13 | 20:59 | Ik waardeer je link naar het artikel, niet het artikel zelf ;)

De beste man houdt er een vreemdsoortig links-rechts denkpatroon op na. Hij leeft in het verleden en kan (wil?) blijkbaar maar moeilijk wennen aan een steeds veranderende dynamische samenleving. Een samenleving waar hij maar al te graag vat op wil hebben.

Willianus Wortelus | 17-09-13 | 22:17

Laat ik nu altijd gedacht hebben dat de citotoets een objectief instrument was om het niveau van basisschool leerling te meten zodat er een juiste keuze voor een opleiding genomen kan worden. Blijkt dat instrument in handen te zijn gevallen van de "weg met ons" goed mensen die er weer een correctiefactor op loslaten zodat onvoldoende voldoende wordt,voldoende wordt goed en goed wordt zomaar excellent. Aan niets is zo duidelijk te zien waartoe deze onzin leidt dan aan de successchool Ibn Ghaldoun. Een school vol met leerlingen wiens opgepimpte toetsen nog eens moesten worden aangevuld met het het zo ongeveer beschikbaar stellen van een geopende kluis met examenopgaven want anders was de slagingsfactor ver onder de maat. We zijn collectief gek geworden om de Dronkers hun idiote ideeen te laten uitvoeren.

louperdeloup | 17-09-13 | 22:10

"Percenage..
Wat voor VMBO'er heeft dit onderzoek uitgevoerd? Als je in je grafiek een spelfout maken m.b.t. CITO-toetsen, dan ben je eigenlijk al niet meer serieus te nemen."
@just-in88 | 17-09-13 | 21:56 | + 0 -

spelfout=enkelvoud (enkelfout)
maken=meervoud (meerfout)

LOL

Josefus | 17-09-13 | 22:01

Percenage..

Wat voor VMBO'er heeft dit onderzoek uitgevoerd? Als je in je grafiek een spelfout maken m.b.t. CITO-toetsen, dan ben je eigenlijk al niet meer serieus te nemen.

just-in88 | 17-09-13 | 21:56

Cito scores liggen tussen de 500 en 550. 6 to7 punten gemiddeld verschil is dus wel degelijk signficant. Verder zal er niemand tussen de 500 en zeg 520 scoren want dat zit je waarschijnlijk buiten het regulier onderwijs. Dus de werkelijke schaal loopt van 520 tot 550, een paar punten verschil in score is dus een reeel verschil.

Miner234 | 17-09-13 | 21:51

Volkomen normaal en logisch.
Er bestaat nu eenmaal een enorm intellectueel verschil tussen verschillende bevolkingsgroepen.
Valt niks aan te doen, het is nu eenmaal genetisch zo bepaald.
Voordat mensen de discussie nu meteen weer slopen door met een mannetje uit de vorige eeuw op de proppen te komen; dit alles is wetenschappelijk bewezen.
Alleen bepaalde bevolkingsgroepen uit Azië en een bepaalde Joodse bevolkingsgroep (Ashkenazi) zijn slimmer dan wij West/Noord-Europeanen.

Semper Pecunia | 17-09-13 | 21:11

En nee, dit is geen poging om de zaak goed te praten, dat het toch arme zielen zijn blablablabla. Wél een poging om eerst duidelijk te hebben waar we precies over praten.
@WVB103 | 17-09-13 | 20:33: Precies.
daniel37 | 17-09-13 | 21:02

Je/jullie had/hadden het ook gewoon even op kunnen zoeken natuurlijk. www.cito-toets.com/2009/08/cito-toets-...

Kromst | 17-09-13 | 21:06

@WVB103 | 17-09-13 | 20:33 | + 0 -
"misleidend grafiekje dit! De y-as is maximaal uitvergroot, en daarom lijken de verschillen veel groter dan ze zijn. Het gaat hier maar om 1-1.5% verschil tussen de slechtste en beste groep. Waarschijnlijk valt dit nog binnen de statistische variatie. Daarom zegt het helemaal niets! Zegt veel over de reaguurders dat dit niemand is opgevallen!"

Voordat je reageert, eerst even je inlezen in de cito score methodiek.
nl.wikipedia.org/wiki/Cito_Eindtoets_B...

Je had dan kunnen lezen dat de eindscore loopt van minimaal 500, tot maximaal 550. Dus niet vanaf nul, zoals je wellicht dacht.
Verder is het verschil in score tussen 530 en 536, er een tussen advies MAVO, en advies HAVO/VWO. Die zes punten maken dus wel degelijk veel uit.


Josefus | 17-09-13 | 21:04

Even voor mijn duidelijkheid: wat zijn de error bars voor deze gegevens? Er wordt nu namelijk een compleet verhaal opgehangen aan een verschil van 8 Cito-punten. Als de onzekerheid in de scores ook 8 Cito-punten is, praten we dus nergens over: geen significant verschil, zoals dat statistisch zo fraai heet.

En nee, dit is geen poging om de zaak goed te praten, dat het toch arme zielen zijn blablablabla. Wél een poging om eerst duidelijk te hebben waar we precies over praten.

@WVB103 | 17-09-13 | 20:33: Precies.

daniel37 | 17-09-13 | 21:02

Willianus Wortelus | 17-09-13 | 20:31
Klopt. Dat ding kwam ik gisteren ook tegen. Hoe meer je van hem leest hoe vreemder het wordt. Wel gek is het dat hij een redelijk swing heeft gemaakt. Voorheen was hij best voorstander van segregatie, maar nu gaat het om integratie. Zal wel aan de werkgever liggen, of voortschrijdend 'inzicht'. Hij is in ieder geval wel op zoek naar de maakbare samenleving. Dit oude artikeltje zal jij vast wel kunnen waarderen: www.rijnlandmodel.nl/modellen/waterlan...

Kromst | 17-09-13 | 20:59

Miss Daad | 17-09-13 | 20:54
Behalve in een wijk met veel pakistanen...

Djong | 17-09-13 | 20:59

Tja, omdat ze goochelen met getallen, en omdat het aantal hockeyers in een wijk over het algemeen evenredig is met het aantal cito-training- en huiswerkinstituten.

Miss Daad | 17-09-13 | 20:54

Een derde generatie allochtoon van ouders die te kennen hebben gegeven hier te willen blijven, mag, nee, móet je vergelijken met hun autochtone leeftijdsgenootjes. Zo zal hun leven immers ook verder verlopen.

Boerenbrandtlul | 17-09-13 | 20:53

Mag ik van rtl een kritischer houding verwachten of is dat naief?

Jaypelsteeltje | 17-09-13 | 20:43

brutus68 | 17-09-13 | 20:39 | + 0 -

Zo is dat, ik scoorde opvallend hoog destijds en kijk nu eens naar me.

Supermatthijs | 17-09-13 | 20:43

@Nanninga, chapeau voor het doorprikken dat ze ons weer probeerden te foppen. Ik ga die professor zijn naam onthouden vanaf nu. Als ik hem weer tegenkom ga ik hetzelfde denken.

Ikbeneenzelfbouwer | 17-09-13 | 20:42

"dezelfde islamitische normen en waarden die leiden tot de botsingen met de Nederlandse omgeving, maken ook de hoge CITO-scores mogelijk."
Het onderdrukken van vrouwen en homeaus, het gescheiden sporten, de halalwoning met de seperate vrouwenkeuken en het uithuwelijken van minderjarige meisjes, vanaf de huwbare leeftijd van 8... en natuurlijk het goedgekeurd stelen van niet moslims?
Kan ie dat even verder uitleggen?

Causa Sui | 17-09-13 | 20:40

Die hele Cito-toets zegt me vrij weinig. Het is een indicatie, meer niet. Het zegt niks of weinig hoe een kind -ongeacht afkomst- zich verder zal ontwikkelen.

brutus68 | 17-09-13 | 20:39

Welke Stapelgekke "wetenschapper" deed dit ook alweer, de cijfers naar de gewenste uitkomst bijstellen...?
.
Dronkens doet zijn verdraaiingen in het volle daglicht en de mainstream media hapt het vredig op. Met RTL als schaamteloos middelpunt die voor de scoop alle kritiek lieven varen.

hotmint | 17-09-13 | 20:38

baanaru | 17-09-13 | 20:36 | + 0
Moet je tegenwoordig eens op een niet-zwarte VWO binnen lopen. Je zult weinig verschil meer zien.

GSimam | 17-09-13 | 20:37

@Supermatthijs | 17-09-13 | 20:31

Doe eens niet zo vervelend?

brutus68 | 17-09-13 | 20:36

Ik sprak vanochtend een VWO leerling uit 5 e klas van een Islamitiese school in Rotterdam,
Ik dacht met een imbiciel te maken te hebben,kon er geen touw aan vast knopen zo slecht was zijn Nederlands. Op simpele vragen ,die ik stelde op een manier waarmee je kinderen van 6 jaar iets vraagt, kwam geen behoorlijk begrijpelijk antwoord. En deze jongen had 5 jaar geleden een Cito toets gedaan en toegelaten tot VWO. Nu begrijp ik het,knoeien met
cijfers door politiek correct schorem.

baanaru | 17-09-13 | 20:36

Ik begin het nu echt spuugzat te worden. Bijna alle moslims, behalve een handjevol doorgeschotenen en paupers, erkennen dat de islamitische basisscholen iets in te brengen hebben. Waarom worden we alsnog door een "professor" en andere linkse idioten beschermd? En ook altijd alles automatisch 'halalificeren'. De meeste moslims vragen/eisen niet eens om halal voedsel, maar ze wijzen wel haram vlees af. Dan bestaat er nog altijd een optie om geen vlees te eten en de gros van de moslims eet dan vegetarisch (of vis).

GSimam | 17-09-13 | 20:34

misleidend grafiekje dit! De y-as is maximaal uitvergroot, en daarom lijken de verschillen veel groter dan ze zijn. Het gaat hier maar om 1-1.5% verschil tussen de slechtste en beste groep. Waarschijnlijk valt dit nog binnen de statistische variatie. Daarom zegt het helemaal niets! Zegt veel over de reaguurders dat dit niemand is opgevallen!

WVB103 | 17-09-13 | 20:33

Djong | 17-09-13 | 20:29 | + 0 -

Jai ouwehoertie my ?

Supermatthijs | 17-09-13 | 20:31

Dit legt de kern van het probleem van deze samenleving bloot: met een grote boog om het probleem heenlopen, dit probleem niet benoemen, het probleem bagatelliseren of het probleem dus danig manipuleren dat er een vertekend beeld ontstaat. Dit geldt niet alleen voor het ophemelen van de multiculturele samenleving maar voor tal van onderwerpen. Nederland, het land van zachte heelmeesters en de welwillenden zitten met de stinkende wonden.

Sliptong | 17-09-13 | 20:30

Nee, Ballenman | 17-09-13 | 20:06, d/t-fouten (zoals in dit geval 'presteerd') zijn doorgaans het gevolg van het verkeerd vervoegen van werkwoorden. Grammaticale fouten dus.

Djong | 17-09-13 | 20:29

@Grote stamper | 17-09-13 | 19:49
Als iemand in de politiek met een logisch plan komt, of enige daadkracht toont wordt dat altijd afgebrand, vooral door linksch.
VVD is helemaal niet rechts, ja, in de verkiezingscampagnes komen ze altijd met beloftes en plannen die daadkracht beloven, maar eenmaal weer verkozen komt daar nooit wat van terecht en is het gewoon een soort pvda/cda/d66.
Links is in mijn ogen trouwens meer islam, meer nivelleren, daders en slachtoffers verwisselen, criminelen vertroetelen, geld naar afrikaanse/islamitische dictartors sturen etc. zonder bij al die zaken enige kritiek of vraagtekens te tonen.
Rechts is in mijn ogen meer gericht op het in stand houden van nederland als ontwikkeld, veilig land met een eigen identiteit.

Slipsnifter | 17-09-13 | 20:29

@Scheepskameel | 17-09-13 | 20:23 |

Legt u die rekenmethode van u eens uit?

Parel van het Zuiden | 17-09-13 | 20:27

Scheepskameel | 17-09-13 | 20:23 | De eerste 500 punten krijg je graties. Nu nog een keer rekenen.

Willianus Wortelus | 17-09-13 | 20:27

De ontwikkeling van het Westen is omgekeerd evenredig met de verstikkende wurggreep van het christendom. Hoe meer men zich lost wist te maken van de invloed van religie en haar parasiterende en ontwikkelingsremmende invloeden, hoe sneller de vooruitgang ging. Ook op b.v. wetgevend gebied.

Der Schnitzeljäger | 17-09-13 | 20:24

Ben ik nou gek of is het verschil in score maar 1,5%? Kan iemand me helpen, we hebben we t over. Ik krijg juist hoop in dit land wanneer Niet westerse allochtonen maar 1,5% minder scoren.

Scheepskameel | 17-09-13 | 20:23

een cito score geeft niet aan hoe goed je je best gedaan hebt, maar hoeveel je op dat moment beheerst. Elke aanpassing van cito cijfers is dus per definitie mongolen islamknuffelgedrag en zegt meer over de mongool zelf dan over wat finnen kunnen.

dekogelkwamvanlinks | 17-09-13 | 20:21

Ja, ja, ja, ja! Houd dit topic levend :-).
.
Absolute CITO scores zijn een *prima* indicator voor de analytische basisvaardigheden van lagere school verlaters.
.
Duidelijkheid over welke bevolkingsgroepen/scholen daarin minder scoren is uitstekend. Nuances en realistische verwachtingen kunnen ouders zelf prima aanbrengen.

hotmint | 17-09-13 | 20:19

Tsss wat een racist is die Donkers. Als een blanke dezelfde score haalt als een moslim is die moslim beter bezig geweest want blijkbaar zijn volgens Donkers alle blanken slim en alle moslims dom.

rylands | 17-09-13 | 20:13

"Inwoners uit 3e wereld". Volgens mij hebben alle kinderen gewoon een Nederlands paspoort. Als we niet uitkijken worden we een 3e wereld land, maar dat is een geheel andere discussie.

Borrelende Boris | 17-09-13 | 20:13

Sssst mensen, we mogen dit helemaal niet zeggen. Feiten bespreken is uit den boze in dit land dus snel allemaal mondje dicht en verder gaan waar je mee bezig was!

HetMannetje! | 17-09-13 | 20:11

Tsja. Diverse studies tonen aan dat het gemiddelde I.Q. in Afrika niet boven de 85 uitkomt. Dat loop je niet zomaar in, dat heeft met genen te maken.

Rest In Privacy | 17-09-13 | 20:08

@très cool | 17-09-13 | 19:22

Zullen we nog even een boompje opzetten over het verschil tussen spelling en grammatica? d/t-fouten vallen onder spelling.

Ballenman | 17-09-13 | 20:06

Bakito | 17-09-13 | 20:01 | + 0
.
Maar ik begrijp iets niet, jij uit dagelijks een grote hoeveelheid frustratie alhier... maar het wordt er niet beter door. Toch vreemd...

Rest In Privacy | 17-09-13 | 20:04

Ik ben trouwens even weg, ben de verzorgingsstaat aan het begraven. Jarenlang dik aan meebetaald en stel dat ik hem straks ooit een keer nodig heb, dan is ie leeggeplunderd, deaud, weg en begraven....

Rest In Privacy | 17-09-13 | 20:02

Mozeskriebels | 17-09-13 | 19:56 | + 0 -
Het uiten van ergernis en frustratie is beter dan het opkroppen.

Ik denk dat jij vandaag een eerste stap hebt gezet, een forse stap voorwaarts naar herstel. Keep the good work!

Bakito | 17-09-13 | 20:01

@Bakito | 17-09-13 | 19:46 LOL

Not Muhammad | 17-09-13 | 20:00

Parel van het Zuiden | 17-09-13 | 19:57 | + 0
.
Ik zal het je zelfs nog sterker vertellen, de VVD is ondertussen zo links, dat ze weer aan de rechterkant van rechts uit dreigen te komen. Heeft iets met de kromming van de tijd te maken ofzo... Maar gelukkig trekt Rutte dat bij door nog een ferme trek aan het stuur, naar links wel te verstaan.

Rest In Privacy | 17-09-13 | 20:00

The_iron_boar | 17-09-13 | 19:52 | + 0
.
Hoe het echt ging: Mark runt een fabriek. Hij heeft 4 werknemers in dienst: Kees, Jaap, Ahmed en Ibrahim. Toevallig zijn ze alle vier 30 jaar oud, alhoewel Ahmed en Ibrahim bij binnenkomst in Nederland geen vast te stellen geboortedatum hadden en dus op 1 januari jarig zijn. Wekelijks moeten er 40 eenheden worden geproduceerd. In de praktijk zijn het er vaak minder, Mark krijgt soepsidie omdat hij twee allochtonen in dienst heeft dus er is minder omzet nodig. Mark zoekt eerst Ahmed en Ibrahim op. Zij zitten thuis en produceren niets, ze zijn ziek: 'Ieke last vanne rugge he' stamelen ze beiden. Mark geeft ze een compliment, volgens de wet poortwachter moet je heel lief zijn voor zieken anders komen ze helemaal niet meer terug. Kees en Jaap produceren 20 eenheden per dag. 10 is normaal, 15 is hard werken en 20 is dagelijks lijden, maar ze moeten de productie van de zieke Ahmed en Ibrahim overnemen. Kees en Jaap lopen op de terugweg langs de huizen van hun zieke collega's. Zij hebben net een nieuwe auto gekocht en ze staan deze uitgebreid te wassen. Kees en Jaap zwaaien minzaam...

Rest In Privacy | 17-09-13 | 19:58

@Grote stamper | 17-09-13 | 19:53 |

Emile Roemer kijkt regelmatig over z'n linkerschouder om te checken of de VVD niet dreigt in te halen...

Parel van het Zuiden | 17-09-13 | 19:57

Mozeskriebels | 17-09-13 | 19:49 | + 0 -
Als ik het niet wil weten, waarom vertel je het dan?
Bakito | 17-09-13 | 19:53 | + 0 -
Geen idee, veel nut zal het niet hebben vrees ik.

Mozeskriebels | 17-09-13 | 19:56

Mozeskriebels | 17-09-13 | 19:49 | + 0 -
Als ik het niet wil weten, waarom vertel je het dan?

Bakito | 17-09-13 | 19:53

Parel van het Zuiden | 17-09-13 | 19:51 | + 1
.
Hahaha, maar niet veel rechtser dan Mao hoor!

Rest In Privacy | 17-09-13 | 19:53

Donkers spelletje: ´´Ik zie ik zie wat jij niet ziet´´?
Wie is er thuis niet groot mee geworden...

duitse herder | 17-09-13 | 19:52

Mark runt een fabriek. Hij heeft 4 werknemers in dienst: Kees, Jaap, Ahmed en Ibrahim. Toevallig zijn zij alle vier 30 jaar oud. Wekelijks moeten er 40 eenheden geproduceerd worden. In de praktijk blijken dat er minder te zijn. Mark zoekt eerst Ahmed en Ibrahim op. Zij produceren beiden dagelijks 8 eenheden. Mark geeft hen een compliment, want ze zijn opgegroeid in een achterstandswijk. Vervolgens bezoekt hij Kees en Jaap. Zij produceren elk 11 eenheden per dag. Mark geeft ze een veeg uit de pan, want zij zijn toch opgegroeid in een blanke wijk! Mark vindt het maar een stelletje racisten. Kees en Jaap gaan met een schuldgevoel naar huis.

The_iron_boar | 17-09-13 | 19:52

@Grote stamper | 17-09-13 | 19:49 |

Is de VVD rechts? Nou ja, misschien t.o.v. Mao Zedong dan....

Parel van het Zuiden | 17-09-13 | 19:51

-weggejorist-

Pa Cartwright | 17-09-13 | 19:51

@ bakito, je bent echt zo'n grote idioot dat wil je niet weten.
Stomme zinnetjes met onzin, niets onderbouwd, kom eens met iets origineels dan dat stomme pvv'ers zijn Tokkies en dom, degene die jou hier binnen hebben gehaald, die zijn pas dom.
Een uitkeringstrekker die niks doet de hele dag dan reageren en bier zuipen, als er iemand een Tokkie is, dan ben jij het wel!

Mozeskriebels | 17-09-13 | 19:49

Slipsnifter | 17-09-13 | 19:45 | + 0
.
Is logisch denken rechts? Waar zit de VVD nu dan? Die komen niet met logische plannen. Is er überhaupt nog wel een partij die logisch nadenkt?
.
Laat maar, stomme vraag, antwoord is al bekend.... geen.

Rest In Privacy | 17-09-13 | 19:49

Mozeskriebels | 17-09-13 | 19:45 | + 0

Als vakkenvullers doen ze best wel goed werk.

Eurotokkie | 17-09-13 | 19:48

@kommers | 17-09-13 | 19:43 | + 0 -

Die s heb je erbij verzonnen om even de pedant uit te kunnen hangen.

Maar zelfs als die er stond kan het niet kloppen. Broddel on!

Theo van Deursen | 17-09-13 | 19:47

Gewoon cijfermatige Newspeak...

Rico Tampeloerus | 17-09-13 | 19:47

Een stapeldiagram.

Parel van het Zuiden | 17-09-13 | 19:46

Not Muhammad | 17-09-13 | 19:44 | + 0 -
Ja, Joost vindt dat het meten van schedels in inches een vertekend beeld geeft.

Bakito | 17-09-13 | 19:46

@Grote stamper | 17-09-13 | 19:42
Aiaiai, daar denken ze dus logisch na... oei.
Is verboden in nederland, is guurrechts, onderbuik, pvv en NSB.

Slipsnifter | 17-09-13 | 19:45

Tja, als je op de arbeidsmarkt met moslims te maken hebt gehad of ander allochtone figuren, dan weet je dit gewoon.
Ze zijn traag van begrip, werken langzamer, en wat ze doen doen ze minder goed.
Op hoge scholen worden er ook andere criteria gebruikt om zo alsnog op (s)linkse wijze een diploma weg te geven en zo onze bedrijven te bedonderen met figuren die niks kunnen.
De multi culti is gewoon een keiharde faal die ons honderden miljarden heeft gekost en nog gaat kosten, dom volk binnen halen met een iq van tussen de 70 en 90 in, hoe idioot kan je zijn om dat te willen in een land met een gemiddeld hoog iq van de autochtone bevolking.
Ik blijf het ook zeggen, degene die hier van verantwoordelijk zijn zijn landverraders van het ergste soort.

Mozeskriebels | 17-09-13 | 19:45

Heeft Joost Niemoller zich al in deze discussie gemengd?

Not Muhammad | 17-09-13 | 19:44

jaap dronkers. Verbonden aan de wiardi beckmanstichting. "wetenschappelijk" bureau van de partij van de arbeid. Geloof in de maakbare samenleving, eh statistieken.
Ik weet genoeg.

gooi en smijtwerker | 17-09-13 | 19:44

Pantheist | 17-09-13 | 19:40 | + 0
.
Dus jij bent die ene leerling die het Limburgse gemiddelde zo hoog opgekrikt heeft, dacht al...

Rest In Privacy | 17-09-13 | 19:43

Tja, Nanninga, je spreekt over "de gemiddeld behaalde CITO-score" en dat staat ook onder de grafiek, maar bóven de grafiek staat "Hoogste Citoscore...".

Dat is niet hetzelfde! Broddelwerk.

kommers | 17-09-13 | 19:43

Slipsnifter | 17-09-13 | 19:40 | + 0
.
De finnen (en deze keer bedoel ik de echte finnen) hebben dat probleem opgelost door alleen nog maar universitair geschoolde docenten in te zetten. Zij zijn in twintig jaar van onderaan de lijst naar boven gekropen.

Rest In Privacy | 17-09-13 | 19:42

Je kunt het natuurlijk een mooi kleurtje geven maar als de ondergrond niet goed bewerkt is komt die houtrot er volgend jaar gewoon weer doorheen.

Eurotokkie | 17-09-13 | 19:41

Het gemiddelde van mijn basisschoolklas destijds voor de cito toets was 542. En er waren drie mensen met 550, waaronder ikzelf. Maar ik ging ook naar een roomblanke katholieke school in Limburg. Als dat in een rapportcijfer was omgezet, was het natuurlijk een 6 geweest. Want als blanken een hoog gemiddelde halen telt het niet.

Pantheist | 17-09-13 | 19:40

@metdedag | 17-09-13 | 19:33
Cito stelt toch helemaal geen ruk voor. Kindjes van twaalf onder de meetlat?
Nederland levert middelmaat af en daar verandert de corrupte cito niks aan.
En ik in de 'hullie ook' kramp? Dacht het niet,wat ik zie is dat kinderen of door ouders zwaar over gepushed zijn of door de overheid sluiks geholpen worden maar uiteindelijk verandert dat niets aan wat je onder je pan hebt.
En nu ga ik weer heftruck rijden. Doeijjj

miko | 17-09-13 | 19:40

@miko | 17-09-13 | 19:35
Het enige dat ik weet ik dat het nederlandse onderwijsnivo de laatste jaren achteruit is gehold.
Als je ziet hoe beroerd de meeste jongeren t/m een jaar of 20 lezen en schrijven, echt treurig.
Maar ja, nivelleren wordt nu eenmaal als een feest gezien in dit land(zolang het in ons nadeel is tenminste), en dat geldt op de meeste gebieden, ook voor het onderwijs.

Slipsnifter | 17-09-13 | 19:40

De kinderen van ons koninklijk paar zitten trouwens op een school die in de top 10 staat, scoort gemiddeld een 544,052532 Ik vraag me af hoeveel derdewereldland kindjes op die school zitten, niet veel gok ik zo.

Rest In Privacy | 17-09-13 | 19:39

Miko
Maar zwelg maar lekker in de gedachte dat witkindekes zoveel slimmer zijn
Wordt het niet eens tijd om even te ontspannen. Je gedachten verkokeren enigszins.

metdedag | 17-09-13 | 19:39

Ga toch koken Nanninga.

Pa Cartwright | 17-09-13 | 19:38

.. vertel de gemiddelde moslimse leraar dat er subsidie te scoren valt als zijn leerlingen kruisjes juist op een lijst krassen. Geef hem de antwoordenlijst erbij. Zeg hem nu dat hij de leerlingen veel kennis moet bijbrengen, zodat zij (zonder spieken!) dit wonder vanuit hun culturele achterstand voltrekken.

De resulterende procedure is te moeilijk voor een linkse lul om te raden.

Jan Passant mk2 | 17-09-13 | 19:36

Geen reden voor triomfalisme dit. Uit het grote verschil tussen de 40-50 en de 50-60 percentages gaan ze concluderen dat gedwongen spreiding de oplossing is. Liever allemaal wat dommer dus.

Theo van Deursen | 17-09-13 | 19:36

@Grote stamper | 17-09-13 | 19:22
Tja denk wat je wil. Cito stelt geen fuck voor. kleine indicator.
Het meten van kinderen en het daarbij horend gesjoemel stelt allemaal niet zoveel voor. Nederland is waarschijnlijk het hoogst opgeleide land ter wereld. Maar of de gemiddelde HBO'er nu zo slim is.
neuh.
Kijk anders maar eens goed rond hier. Gemiddeld hoog opgeleid en de meest lompe stront komt er bij vele uit hun vingers.
Maar zwelg maar lekker in de gedachte dat witkindekes zoveel slimmer zijn. zet er eens de cijfers van chinezen tegenover. kijken hoe dan de schaal uitslaat

miko | 17-09-13 | 19:35

@rien6139 | 17-09-13 | 19:33
Zullen wel een bak "subsidie" hebben gekregen.
Voor geld zwicht (bijna) iedereen, zeker die ijdeltuiten van de treurbuis.

Slipsnifter | 17-09-13 | 19:34

Miko
Boeie jean pierre en fleur halen ook alleen maar goede cijfers omdat de pappas en de mammas hele trajecten aan bijscholing hebben.

Kijk en daar gaat het nu juist om sukkel. Als uit de Cito blijkt dat de allochtonen het goed doen dan wordt het probleem onder de tafel geveegd en krijgen ze juist geen bijscholing met als gevolg een kansloze generatie.

Denk even zelfstandig na en schiet niet gelijk in een ja maar jullie doen ook iets niet goed kramp.

metdedag | 17-09-13 | 19:33

Hmm, klikte toch echt maar 1 keer..

Slipsnifter | 17-09-13 | 19:33

En RTL werkt aan dit soort puin gewoon mee. Rtl met Frits Wester en Rick Niemann haalt zelfs de NPO steeds vaker links in. Gaat steeds meer opvallen. Die Wester houd ik sowieso in de gaten. Denk maar terug aan die zogenaamde uitstekende "verkiezingsdebatten" waar Samsom zowat als een god werd neergezet. Samsom was de man die als een leider, helder en eerlijk overkwam. En hup daar gingen de peilingen. Kale gluiperd.

rien6139 | 17-09-13 | 19:33

@niksneem | 17-09-13 | 19:30
PvdA-stemmerts.
Maar da`s dan weer niet in mijn belang.

Slipsnifter | 17-09-13 | 19:32

@niksneem | 17-09-13 | 19:30
PvdA-stemmerts.
Maar da`s dan weer niet in mijn belang.

Slipsnifter | 17-09-13 | 19:32

@kimei | 17-09-13 | 19:21

Rekenknobbel en taalknobbel gaan kwalitatief zelden samen op in een mens. Uitblinkers in het een leveren vaak in op de kwaliteit van het ander.

Als ik daarom taalfouten (vergeten lettertjes... Damn girl!) in een onderwerp als dit tegenkom, neig ik er al iets eerder van uit te gaan, dat het met de cijfertjes dus wel goed zit. Zeker als het enkel droge cijfertjes zijn, zonder al te veel rekenwerk.

Niettemin blijft het andermans werk. Dat verdient altijd een sceptische blik.

ZKH EénOog | 17-09-13 | 19:31

Mooie linkse lulhoer die Dronkers.

G,I. Jane | 17-09-13 | 19:31

Wetenschap door een politieke bril. Altijd -1.
Snap niet dat een academicus zich tot dergelijke praktijken verlaagt.

Not Muhammad | 17-09-13 | 19:31

Noem eens één ding van belang wat door de islamitische wereld is voortgebracht. Eén dingetje maar......

niksneem | 17-09-13 | 19:30

Dacht al, er klopt iets niet met die cito cijfers van die islamitische basisschool. Ik wou al zeggen dat kan nooit. De meeste die ik tegenkom spreken een soort brabbel Nederlands. En bij wat moeilijkere woorden begrijpen ze je niet. Manipulatie dus. En voor wie een goede score wel bij een dergelijke anti westerse school halen, zal het wel zoiets zijn als thuis een middeleeuws regiem met voedsel onthouding en lijfstraffen e.d.

Amano | 17-09-13 | 19:29

Ach ja, de enige manier om een hoge functie te bemachtingen bij een (semi)overheidsinstelling is door links, pro-islam en pro-EU te zijn, en dat ook vooral op dagelijkse basis te verkondigen.
Doe je dat niet dan blijven de deuren voor je gesloten.

Slipsnifter | 17-09-13 | 19:29

And the Saga continues. Heerlijke luis in de pels actie.

Dronkers houdt er wel meer rare redeneringen op na. Zo vindt hij bijvoorbeeld dat een Islamitische school een meerwaarde vertegenwoordigt, omdat Islamkindjes op andersoortige scholen nog veel minder presteren.

Het liefst wil hij het nog anders. Als het aan hem lag kregen alle scholen een gezond aantal allochtonen toegewezen. Niet teveel, want dan gaat het mis, maar goed gedoseerd, dan is het één groot integratiefeest. Sinds vandaag een participatiefeest ook. Een conclusie die hij trok uit het bestuderen van scholen in pauperstad numero uno: Rotterdumb.

Hij zal wel op zoek zijn naar het perfecte integratiemodel voor het Europse rijk. Weg met al die nare nationaliteiten.

Kromst | 17-09-13 | 19:29

Het is zo makkelijk. Een uniforme meetlat voor iedereen, te meten door middel van een uniforme toetsmethode.
.
Neen, in Nederland bedenken we daar een "correctie" op, om de waarheid niet hoeven zien...

Parel van het Zuiden | 17-09-13 | 19:27

Maar even wat anders, dat we überhaupt die linker kolommen hebben, scholen en buurten met 80 tot 100% derdewereldlanders. Sorry, maar daar ligt de kern van het probleem, niet bij de CITO score. Misschien dat we daarom ten opzichte van de ons omringende landen zo achterblijven met het economisch herstel, we zijn door de onophoudelijke import gemiddeld een stuk minder intelligent geworden... OF mag ik dit niet hardop denken?

Rest In Privacy | 17-09-13 | 19:26

This does ring a bell curve.

maggoo | 17-09-13 | 19:26

@ Mark Smith 19:23

Wat is Boulevard? Ook een Senseo-tje?

eerstneukendanpraten | 17-09-13 | 19:25

Wat kan die Dronkers dat nu schelen of er een generatie allochtonen opgroeit aan wie veel te lage eisen zijn gesteld. Hij staat al met één poot in het graf en wordt later voor al zijn onzin echt niet ter verantwoording geroepen. Die Dronkers zou trouwens een lookalike kunnen zijn van Janmaat.

Angelica | 17-09-13 | 19:24

eerstneukendanpraten | 17-09-13 | 19:20 | + -1
Waarom wil je toch steeds met mij over andere reaguurders praten? Kijk gewoon naar Boulevard met je vrouwtje.

Mark Smith | 17-09-13 | 19:23

percenage inwones? uhhhh

soundwave070 | 17-09-13 | 19:22

@alcor | 17-09-13 | 19:08 |

Beter om niet een te wijsneuzerig verhaal op te hangen over flutscholen als je zelf de grammatica van de 2e klas niet beheerst. Groep 4 is dat als ik me niet vergis.

très cool | 17-09-13 | 19:22

@ mezelf 19:20

Het is : Mark! Stop.De.Tijd.

eerstneukendanpraten | 17-09-13 | 19:22

miko | 17-09-13 | 19:18 | + 0
.
Zou het ook niet komen door de basisintelligentie die grotendeels genetisch bepaald is?

Rest In Privacy | 17-09-13 | 19:22

Leesbaar moet wel eerst ff leren spellen. Met z'n percenage en z'n inwones.

kimei | 17-09-13 | 19:21

@ Merk Smith 19:17

Wat heb je met Kaas gedaan btw?

eerstneukendanpraten | 17-09-13 | 19:20

Bakito | 17-09-13 | 19:16 | + 0
.
Ik had zo veel fouten, dat de docent op de helft is gestopt met nakijken. 'Dat zal wel een PvdA politicus worden', mompelde mijn docent destijds...

Rest In Privacy | 17-09-13 | 19:19

ik heb volgende week een donkergetinte sollicitant op bezoek. Z'n CV en diploma's zien er dik in orde uit, maar ik begrijp nu middels de 'methode Dronkers' dat het in werkelijkheid een prutser is. Ik denk dat ik hem toch maar afzeg...

Kaosu | 17-09-13 | 19:19

Als het echt zo fantastisch zou gaan, is het des te opmerkelijk dat in achterstandswijken decennialang honderden miljoenen extra wordt gesubsidieerd in voorschoolse educatie, schakelklassen en zomerscholen.

drs.Nee | 17-09-13 | 19:18

Boeie jean pierre en fleur halen ook alleen maar goede cijfers omdat de pappas en de mammas hele trajecten aan bijscholing hebben.

miko | 17-09-13 | 19:18

Bakito | 17-09-13 | 19:16 | + 0
.
Had je de eerste keer je naam fout? Dan stoppen ze met verder nakijken, lijkt net of je maar één fout hebt.

Rest In Privacy | 17-09-13 | 19:18

@eerstneukendanpraten | 17-09-13 | 19:13

Probleem is, dat het gemiddeld met één koran al vol zit bij die kinderen.

ZKH EénOog | 17-09-13 | 19:17

Geenstijl, kunnen jullie s.v.p. een CITO-toets-o-meter in de rechterkolom bijplaatsen?

Rest In Privacy | 17-09-13 | 19:17

eerstneukendanpraten | 17-09-13 | 19:13 | + -1 -
Dat is dan toch extra knap? Of niet dan, genie.

Mark Smith | 17-09-13 | 19:17

"dezelfde islamitische normen en waarden"

Als in examenkluizen leegroven?

Jopie2009 | 17-09-13 | 19:16

Grote stamper | 17-09-13 | 19:13 | + 1 -
De eerste keer had ik 1 fout, de tweede keer alles goed. Hoezo?

Bakito | 17-09-13 | 19:16

Goedkoop Islambiassen

Achterbak | 17-09-13 | 19:16

"Dus groeit er weer een generatie allochtonen op waar we enerzijds te lage eisen aan stellen en die we anderzijds volstrekt niet serieus nemen." En komt het onafwendbare weer een stapje dichterbij. Maar soit. Na de grote opkuis kunnen we weer met een fris gemoed verder.

Tricephalus | 17-09-13 | 19:16

Zeg Nanninga, doe es ophouden met die feiten.

Maakbaarheid willen we hebben. Of zoiets. Want je kan ieder individu naar hetzelfde stemdroontje kneden. Als jullie vuige andersdenkenden van het riool interweps nu maar eens gewoon stil blijven. En dat soort dingen.

ZKH EénOog | 17-09-13 | 19:16

Dronkers is geen wetenschapper, maar een propgandist. De leugen van de multikul-zegening moet verkondigd blijven worden. En weer groeit er een generatie op waar de maatschappij niets aan heeft.

smdyasc | 17-09-13 | 19:15

"Dus groeit er weer een generatie allochtonen op waar we enerzijds te lage eisen aan stellen en die we anderzijds volstrekt niet serieus nemen."

------

En weer kan een babyboomer het niet laten om op de drempel van z'n overlijden de Nederlandse maatschappij nóg een stukje kapotter te maken. Waren de afgelopen 40 jaar Nederland kapot sloopkogelen soms niet genoeg? Maar ach, waarom zou je als alwetende babyboomerdt willen leren van grove fouten uit het verleden? Toch, Dronkers?

KlunsJohannus | 17-09-13 | 19:14

Ach de een kan goed leren, de ander goed kopschoppen en stelen. Ieder heeft zo zijn talenten en aan de ROC's om dat talent te laten ontplooien. En dat doen ze goed!

chiel_labiel | 17-09-13 | 19:14

Erg vreemd dat mensen ervoor pleiten met verschillende maten te meten. Wat heb je daar uiteindelijk nou aan? Moet de maatschappij daar rekening mee houden als deze jongens en meisjes zich straks (hopelijk) op de arbeidsmarkt begeven? Dus dat we het van bepaalde groepen mensen gaan accepteren dat ze in gelijke omstandigheden kwalitatief veel minder presteren dan anderen. Dat zou toch gewoon pure discriminatie zijn? En volgens mij is dat nou juist hetgeen waar ze tegen zijn.

The_iron_boar | 17-09-13 | 19:14

Kunnen we hetzelfde pricipe aub omgekeerd evenredig toepassen op mijn belastingafdracht?

Lijkt me logisch... | 17-09-13 | 19:14

Maar ze kunnen dan wel de hele Koran uit het hoofd reciteren. Alleen jammer voor ze dat dat kutgeschrift een stuk dikker is dan de gemiddelde Donald Duck...

eerstneukendanpraten | 17-09-13 | 19:13

Bakito | 17-09-13 | 19:11 | + 0
.
Wat was jouw score bij de CITO toets eigenlijk? Tenminste, weet niet uit welk derdewereldland jij komt?

Rest In Privacy | 17-09-13 | 19:13

Jezus, kan die open deur dicht. Het is gvd geen zomer meer.

Mark Smith | 17-09-13 | 19:12

Deze statistieken zijn veel te ingewikkeld voor PVV-stemmers.

Laat maar camerabeelden zien van een mocro die een melkboer berooft, daar doe je ze een veel groter plezier mee...

Bakito | 17-09-13 | 19:11

Maar wat is het nieuws, dat allochtone kinderen gemiddeld slechter presteren in het basisonderwijs zie je terug aan de grote hoeveelheid rovende bontkraagjes bij opsporing verzocht.

Rest In Privacy | 17-09-13 | 19:11

En weer een zelfverklaarde deskundoloog / baantjesjager ontmaskerd door Nanninga. Benieuwd wat zijn werkgever vindt van deze "professor". Ga zo door.

W Kuttje | 17-09-13 | 19:10

Leuk, ook toepassen op andere vlakken. Je bent gezakt voor je autorijbewijs. Maar omdat je allochtoon bent vermenigvuldigd met je postcode krijg je er ook direct je vrachtwagenrijbewijs bij.

VincentTheSaint | 17-09-13 | 19:10

Wat ze ook doen, vooral op islamitische scholen.. het verstandelijk gehandicapte deel niet laten deelnemen aan de CITO toets: www.de-stek.info/hvv/indexa888a888.htm...

Willianus Wortelus | 17-09-13 | 19:08

Een leerling die op een flutschool toch redelijk presteerd kan waarschijnlijk een hoger leerniveau aan dan zijn/haar cito-score zou doen vermoeden. Correcties zijn er dan ook puur om leerlingen te beoordelen. Voor een school als geheel zijn de niet-aangepaste scores de enige juiste graadmeter.

alcor | 17-09-13 | 19:08

Goh... je verwacht het niet...

cestca | 17-09-13 | 19:08

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl