Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bassiehof - Waarom zwijgt Baruch over Israël?

bassiehof102.jpgU heeft ongetwijfeld meegekregen dat PvdA’er Robbert Baruch een gooi doet naar het lijsttrekkerschap voor de Europese verkiezingen. Zijn campagne begon lekker, dankzij het roze opinieweblog Geenstijl weet nu iedereen wie hij is. En dat is goede zaak voor een PvdA’er: wanneer Geenstijl negatief schrijft over een linkse politicus scoort de politicus in kwestie punten bij de (potentiële) achterban. Nu Jo Ritzen de handdoek in de ring heeft gegooid nemen de kansen voor Baruch om de Europese lijst te trekken voor de verkiezingen van mei volgend jaar alleen maar toe. Wellicht dat Europees delegatieleider Thijs Berman nog een poging gaat wagen, de berichten dat de PvdA-top van hem af wil beloven ondertussen weinig goeds. Baruch maakt dus een goede kans.Toch hangt er een groot vraagteken boven zijn campagne: waarom doet hij zo moeilijk over Israël? Geenstijl-scribent Van Rossem schreef in zijn artikel ‘10 redenen om niet op Robbert Baruch te stemmen’ dat Baruch’s principes niet veel waard zijn; ‘dat ze te koop zijn, of een combinatie daarvan, bijvoorbeeld’. Omdat het volgens Van Rossem opvallend is ‘om een PvdA'er voor een Israëlisch bedrijf te zien werken’. Nu ja, het was PvdA’er Henk Vredeling die als minister van Defensie tijdens de Jom Kippoeroorlog in 1973 stiekem wapens naar Israël stuurde. Het land werd aangevallen door Egypte en Syrië, gesteund door Algerije, Irak, Koeweit, Libië, Marokko, Saoedi-Arabië, Soedan en Tunesië. Vredeling kon dat niet verkroppen en besloot de jonge staat te helpen zonder premier en partijgenoot Joop den Uyl en minister van Buitenlandse Zaken Max van der Stoel in te lichten over zijn wapenleveranties. Hij deed dat later wel, maar eerst wilde hij het kleine door vijanden omringde land helpen. Wat ons brengt op Baruch. Van Rossem schreef dus over Baruch’s opdrachtgever Israeli Aircraft Industries. Daar werd over doorgevraagd in het EO-radioprogramma Dit is de dag en vervolgens ontplofte Baruch. Kort daarna schreef de politicus een Mea culpa. De lobby-activiteiten voor Israeli Aircraft Industries hadden volgens Baruch nooit plaatsgevonden. Baruch schrijft: “Ik heb als beginnend ZZP-er 10 jaar geleden, een voorstel voor het maken van een marketingplan geschreven voor een Israelische fabrikant van radarapparatuur. Ze waren niet geïnteresseerd, en hier is het contact verder bij gebleven. Het was één van mijn eerste klanten (althans, zou die worden), en omdat ik als beginnend ondernemer toch een klantenlijstje wilde hebben, heb ze op mijn klantenlijst gezet. Ik had immers wel werk voor ze gedaan, ook al waren ze niet (voldoende) onder de indruk van mijn marketingvaardigheden.” Veel onduidelijkheden inderdaad: was het bedrijf nou wel of niet een klant, is er betaald voor de gedane arbeid? Vragen, vragen, vragen. Maar dat is niet het belangrijkste. Want waarom doet Baruch zo krampachtig over dit specifieke onderdeel van zijn CV? Het respectabele bedrijf draagt al jaren bij aan vrede en veiligheid in israël en de regio. Zo heeft het de Iron Dome – ja, die werkt met radar - ontworpen die Israël beschermt tegen voortdurende vijandelijke raketaanvallen. Waarom zegt Baruch niet gewoon: ja, ik heb voor dit bedrijf gewerkt en ik zie geen enkele reden om mij daarvoor te schamen of te verantwoorden? Dat heb ik hem dus ook gevraagd. Het antwoord kwam van Baruch’s campagneman Kaj Leers: je krijgt alleen antwoord als je een interview komt maken. Interview mijn grote witte behind. De vraag is simpel: maakt Baruch nu wel of niet bezwaar tegen lobby-activiteiten voor de Israëlische-wapenindustrie? Het zwijgen van Baruch spreekt boekdelen. Israël is niet erg populair binnen de PvdA. Kamerleden wordt het zelfs verboden af te reizen naar het land. Werkzaamheden voor het Israëlisch militair-industrieel complex geldt in kringen van sociaal-democraten dus nauwelijks als een aanbeveling. Dat is onterecht. Nederland en Israël zijn decennialang trouwe bondgenoten. Waarom zou je je schamen voor activiteiten voor een Israëlisch militair bedrijf? Waarom zo ingewikkeld doen? Echt vanwege die electorale redenen? Vermoedelijk wel. Dat toont de weke ruggengraat van Baruch. Wel geld willen verdienen aan Israël maar als het erop aankomt zwijgt hij. Israël is een baken van licht in een verder duister Midden-Oosten. Robbert Baruch is echter een buitengewoon zwakke en laffe bondgenoot.

Reaguursels

Inloggen

Beweerd is dat Israël land zou hebben bezet. Welk land heeft Israël dan bezet? Groot-Brittannië? Jordanië? Egypte?

Barbapapa7 | 18-09-13 | 16:00

Quote Baruch: "We gaan door. Voor een sociaal Europa dat voor iedereen werkt. Waarbij we niet alleen maar bezuinigen, maar ook investeren. Voor een democratisch functionerend Europees parlement. Met -inderdaad– transparantie over wie probeert te beïnvloeden, en wie het voor het zeggen heeft. Voor democratie. En voor een manier van politiek bedrijven die gaat over ideeën, over de toekomst, over wat je wil met Europa."
1. Had Didi het ook al niet eens over een "Sterker en Socialer Nederland"
2. Sinds wanneer is het Europarlement transparant of functioneert het democratisch ?
3. Wat wij willen met Europa ?
Wij willen helemaal niks met Europa Baruch, wij willen af van Europa !

Lenco | 16-09-13 | 09:16

Nou, een wilde gok hoor (op het gevaar af te generaliseren of te discrimineren):

Een groot deel van het electoraat van de PvdA is moslim. Derhalve is Fatima Elatik ook niet weg te krijgen bij PvdA zuid-oost, zij is een stemmenkanon.
Moslims moeten principieel tegen israel zijn en alles wat daarmee verbonden is.

Kortom: om stemmen te winnen zeg je niet hetgeen je denkt, maar hetgeen de achterban wil horen.
Als je dan eenmaal aangesteld bent, ga je lekker je eigen gang. Brussel is toch ver weg.

Mocht later iemand je confronteren met je leugens begin je te neuzelen over dat je het goed bedoelde, maar uiteraard compromisen moet sluiten, consensus moet zoeken en je best veel dingen goed hebt gedaan/ het beste eruit hebt gehaald.

wolfjemidas | 15-09-13 | 22:53

Derde garnituur van PvdA gaat voor de EU-zeteltjes.

p3xxx | 15-09-13 | 21:25

Zijn Mea Culpa is voor mij een stuk duidelijker dan dit artikel, als ik het uit m'n hoofd moest samenvatten zou ik niet weten wat er nou eigenlijk instaat.
Volgens mij heeft de GS-redactie gewoon de pik op hem en kunnen ze daarvoor geen goede redenen voor het publiek vinden.

Op naar het volgende, wel goed uitgelegde, artikel!

HetOpperhoofd | 15-09-13 | 21:13

"Waarom zwijgt Baruch over Israël?"

Baruch staat misschien wel gewoon op de loonlijst van de Mossad/IAI?

Xirdalan | 15-09-13 | 17:15

-weggejorist-

Brakko Bama | 15-09-13 | 16:49

ZegMaarWilly | 15-09-13 | 10:19
Er staat een muur in Morokko. Om de woestijnbewoners weg te houden. Oh, dat wist u niet? Dat is altijd met die weg met ons figuren, nooit ingelicht door feiten. Of is de ene muur lichter dan de ander?

Smarties | 15-09-13 | 16:31

Als een groot deel van je achterban een fascistische haat koestert tegen Joden in het algemeen en Israël in het bijzonder spreekt het niet in je voordeel als je je, op welke wijze dan ook, hebt ingelaten met een Israëlisch bedrijf. Dat is de reden waarom Baruch zo krampachtig doet, meneer Paternotte...

Ales | 15-09-13 | 15:54

Toen Baruch in Feijenoord 'wethouderde', waarbij ik me afvraag of dat 'wethouder' heette pf gewoon deelraadbestuurder, stond expliciet in zijn CV/LinkedIn profiel dat hij lobbyde voor Israëlische wapenfabrikanten. Ik meen zelfs dat hij opsomde 'wapenlobbyist' met industrie of bedrijf erbij.
Verder schoof de man vragen en verzoeken voor zich uit en was niet duidelijk met welk belangrijks hij de dag vulde.
Ineens was hij aan het rondzwemmen in Den Haag. En ineens bij BUMA.

hfakker | 15-09-13 | 14:37

Bakito | 15-09-13 | 12:40
Met andere woorden, wel eens een integere politicus meegemaakt?
Die kans is net zo groot om ooit een inwoner van de planeet Uranus tegen te komen....

Ommezwaai | 15-09-13 | 12:58

Tapu | 15-09-13 | 10:23
Dat hangt van de mate van duisternis af.
Veel plezier in Egypte, Syrië, Libanon of Saoudië Arabië dan.
Doe mij toch maar Eilat of Tel Aviv!

mothersfinest | 15-09-13 | 12:54

Ommezwaai | 15-09-13 | 12:31 | + 1 -
LOL, science by numbers.

Bakito | 15-09-13 | 12:40

Bakito | 15-09-13 | 11:46
Google maar eens op "misdragingen PVDA-ers" of iets dergelijks..
Een volbloed Arabisch paard krijgt er de hik van......

Ommezwaai | 15-09-13 | 12:31

@Bakito | 15-09-13 | 12:23

Teveel eer voor mij, en bovendien stel je Superkneus nu teleur...

CornholioNL | 15-09-13 | 12:27

Parel van het Zuiden | 15-09-13 | 12:23 | + 0 -
Ah ok, ik zou het jammer vinden als een scherpe geest als jij zou ondergaan in verbitterdheid en/of de waan van de dag. Keep the good work!

Bakito | 15-09-13 | 12:26

Dus je doet geen interview maar je schrijft vervolgens wel een flutstuk waar niets niews in staat, over iets dat al weer een tijdje uit het nieuws was. Ja, dan ben je wel een scherpe journalist. Ga toch terug naar Drachten en ga voor een huis-aan-huisblaadje werken.

henry_louis | 15-09-13 | 12:23

@Bakito | 15-09-13 | 12:02 |

Ik vermaak me vooralsnog prima. Geschiedenis en geopolitiek vallen binnen mijn vele interesses. Ik maak me verder ook geen illusies over mijn invloed op al deze ontwikkelingen. Ik deel mijn analyses en voor de rest zoekt iedereen het verder maar uit.
.
Ik heb overigens wel eens gepoogd me te vermaken met het dagelijkse gezwatel op TV en internet, waar zovelen zo druk mee zijn, maar dat lukte niet echt...

Parel van het Zuiden | 15-09-13 | 12:23

CornholioNL | 15-09-13 | 12:13 | + 1 -
Rot te horen dat ik mijn grootste fan teleurgesteld heb.

Bakito | 15-09-13 | 12:23

necrosis | 15-09-13 | 12:14 | + 0 -
Niet zo negatief. Ben je niet blij, telkens als ik een comeback maak?

Bakito | 15-09-13 | 12:22

@Bakito | 15-09-13
Hoeveel bans heb jij ondertussen moeten slikken?.

necrosis | 15-09-13 | 12:14

Bakito | 15-09-13 | 12:07 |

Gister zat ik je nog enigsinds te verdedigen... maar een spijt dat ik daar nu van heb joh...

Maar ja, we maken allemaal wel eens fouten, behalve jij natuurlijk.

CornholioNL | 15-09-13 | 12:13

Er komt een tijd - en al eerder dan wij vermoeden denk ik - dat tijdens geschiedenisles op middelbare scholen het bestaan van de PvdA aan de leerlingen uitgelegd moet als nu bijvoorbeeld het bestaan van de Centrumpartij van Janmaat.

Want tegen die tijd bestaat de PvdA niet meer en hebben middelbare scholieren er nog nooit eerder van gehoord.

En wat zal het ongeloof in de klassen enorm zijn, het gelach onbedaarlijk zijn en de hilariteit oorverdovend, wanneer wordt uitgelegd dat binnen die partij het felle veroordelen van de enige democratie en het enige beschaafde en welvarende land in het Midden Oosten gebruikelijk was, en het opkomen voor de barbaarse, duistere krachten die het uitbreken van de Derde Wereldoorlog op hun religieuze geweten hadden, als politiek correct gold.

Peter Emile | 15-09-13 | 12:09

@Ing. eslapen | 15-09-13 | 10:07
Het is nog erger, in de jaren 70 is door den UIjl en Jaap Burger een Pvda doctrine in het leven geroepen, alle smerige tactieken, liegen, bedriegen you name it zijn toegestaan alles in het belang voor een machtspositie van de Pvda.

Uw Verzekeringsadvis | 15-09-13 | 12:08

necrosis | 15-09-13 | 12:05 | + 0 -
Klopt, jij bent een expliciete lul. En dat siert je.

Bakito | 15-09-13 | 12:07

Onverwachte wending in het stuk. Ik snap de gene van Baruch wel omdat ik die ook zou hebben in zijn geval. Israel is zelf een staat dat een volk onderdrukt en onteigent. Daarbij worden zo'n beetje alle conventies voor mensenrechten en afspraken binnen de navo voor geschonden.
Op Duits recept, zou ik bijna zeggen.
Dat is natuurlijk geen pronkstukje op je CV als je voor juist die Israëlische wapenindustrie hebt gewerkt.
Ongeacht wat voor opportunistische pvda'er je ook bent.

cdriel | 15-09-13 | 12:05

@Bakito | 15-09-13 | 11:56
Mijn 'Judas' zit nooit opgesloten.....
En last van 'gewetensbezwaarheid' heb ik ook niet!

necrosis | 15-09-13 | 12:05

Parel van het Zuiden | 15-09-13 | 11:56 | + 0 -
Dat is mijn punt niet. Ik zeg alleen dat een continue focus op macro-ontwikkelingen voor een individu weinig zijn heeft. Je kunt ook meebewegen op de golven van verandering.

Jij lijkt me slim genoeg om je aan te passen aan de nieuwe status quo, in plaats van te blijven hangen in de periode 1870-1945

Bakito | 15-09-13 | 12:02

Ik vind het super dat het joodse volk na duizenden jaren hun landje terugkrijgt... maar ehm.. laten we dan ook amerika teruggeven aan de indianen.. das wel zo realistisch.

gimme a beat,rix | 15-09-13 | 11:59

@Bakito | 15-09-13 | 11:50 |

Dat u geen problemen ziet is niet nieuw. Punt is juist dat geopolitieke verhoudingen in de regel niet continu veranderen maar veranderen met horten en stoten. Die horten en stoten lopen in de geschiedenis netjes in de pas met grootschalige en ingrijpende conflicten.

Parel van het Zuiden | 15-09-13 | 11:56

necrosis | 15-09-13 | 11:45 | + 0 -
Als jij vindt dat ik de huisregels overtreed, zou ik de judas in je lekker loslaten.

Bakito | 15-09-13 | 11:56

@Bakito | 15-09-13 | 11:50
Jij hebt er geen problemen mee als we de bedreigingen buiten de deur houden?
Ik hou je aan je woord!

necrosis | 15-09-13 | 11:55

@necrosis | 15-09-13 | 11:52
Dat realiseer ik mij ook inmiddels. ('t Is nog vroeg >>> koffie!)

VanBukkem | 15-09-13 | 11:54

@Ashtrey | 15-09-13 | 11:50 |

Wedden dat hij de factuur al klaar heeft liggen voordat hij die andere dingen on the fly erbij bedenkt? Bijzonder flexibele "wetenschap" hoor, psychiaterie...
;-)

Parel van het Zuiden | 15-09-13 | 11:53

@VanBukkem | 15-09-13 | 11:46
Volgens mij is @cobie een meisje....

necrosis | 15-09-13 | 11:52

Parel van het Zuiden | 15-09-13 | 11:31 | + 2 -
De wereld verandert inderdaad continu. Dat biedt zowel kansen als bedreigingen. Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet.

Bakito | 15-09-13 | 11:50

@Parel van het Zuiden 11:47
Hey hey hey. Geen kwaadspraak over mijn psychiater, die man weet dingen, zegt dingen, overweegt dingen, suggereert dingen, factureert dingen! In chronologische volgorde.

Ashtrey | 15-09-13 | 11:50

En dan gaan we de peilingen van de meest onbetrouwbare man, Maurice de Hond, geloven. Als we de "de Hond zwamt uit z'n vette nek" factor toepassen komt de pvda gewoon uit rond de 24 zetels. Nu is iedereen boos(lim) en stemt zogenaamd PVV of SP maar als er verkiezingen komen kiest het gros eieren voor z'n geld want weinigen willen met de SP samenwerken en niemand met de PVV. Daarom: niet meer stemmen. Haalt niets uit, Europa bepaalt alles en alles is al verkwist. Alleen een record lage opkomst kan wellicht, heel misschien wat ogen openen. Nu nog even een doorbraak bij de Oosterscheldekering en het feestje is compleet.

Sliptong | 15-09-13 | 11:49

LOL 'geadresseerde urine' ... Hahaha.

Ashtrey | 15-09-13 | 11:47

@Ashtrey | 15-09-13 | 11:42 |

Uw psychiater vindt u dus een goedgelovige sukkel en heeft dat subtiel weten te omkleden ten einde zijn aan u factureerbare uren naar de toekomst toe veilig te stellen. Geslepen typje wel, die psychiater...

Parel van het Zuiden | 15-09-13 | 11:47

Ommezwaai | 15-09-13 | 11:35 | + 0 -
Een ander standpunt innemen is wat anders dan zwangere vrouwen in elkaar beuken of de buurt terroriseren met geadresseerde urine.

Bakito | 15-09-13 | 11:46

Ik blijf me verbazen om de naïviteit van bakito en supermathijs, die moeten gewoon aan de drugs zitten of ze zijn zelf een onderdeel van het probleem waarover we het hier altijd hebben.
Je moet wel heel erg zweverig zijn als je niet ziet dat ons land in sneltrieinvaart verziekt wordt door de fijne multi culti en EU, en een sterkt leger is wel degelijk nodig, alleen zit de vijand al binnen helaas..

Mozeskriebels | 15-09-13 | 11:46

@necrosis | 15-09-13 | 11:40
Van zijn bed gelicht en wordt preventief 'binnen gehouden' tot na 21 september.

VanBukkem | 15-09-13 | 11:46

@Bakito | 15-09-13 | 11:41
Heb jij nog niet genoeg billenkoek van Joris gekregen?
*mailtje sturen doet*

necrosis | 15-09-13 | 11:45

necrosis | 15-09-13 | 11:29 | + 0 -
Ja, grunten over hel en verdoemenis en headbangen is de ultieme man-beleving.

Bakito | 15-09-13 | 11:44

@necrosis 11:37
Volgens mijn psychiater is dat vluchtgedrag een klassieke zucht naar aanhankelijkheid richting mijn dierbaren die ik probeer te verdringen achter een archetypische façade van escapisme.

Scherp van je, zoals altijd.

Ashtrey | 15-09-13 | 11:42

Zal PvdA’er Robbert Baruch over een jaar of tien ook zo krampachtig doen over het feit dat hij in Brussel wilde werken?

Willem van Rood | 15-09-13 | 11:42

zeg maar jansen | 15-09-13 | 11:33 | + 1 -
Zullen we het nog eens over jou gaan hebben? Kennelijk heb je nog niet genoeg billenkoek gehad.

Bakito | 15-09-13 | 11:41

ik begrijp niet waarom mensen niet snappen dat je je schaamt als je pro-Israel bent. Het zijn toch terroristen daar die het leven van miljoenen mensen terroriseren.

E.Kruize | 15-09-13 | 11:40

@VanBukkem | 15-09-13 | 11:30
Alles beter dan Didi en Marx!
Enne.... waar is @cobie?

necrosis | 15-09-13 | 11:40

Islam => jodenhaat => moslims => PvdA-kiezers => angst van Baruch

Fijnstoffer | 15-09-13 | 11:38

@Ashtrey | 15-09-13 | 11:29
Wegrennen, daar ben je goed in.....

necrosis | 15-09-13 | 11:37

Beste Bassiehof, misschien had je toch eerst dat interview moeten doen met een bakkie erbij. Had je wellicht nog meer info gehad want ondanks dat ik Baruch ook een achterbakse graaier vindt (het enige wat wellicht links is aan deze man is zijn draagrichting), hebben we nu nog geen sluitend antwoord op de vraag of hij écht betaald werk heeft gedaan voor IAI. Daarnaast had Baruch tijdens of vlak na het interview nogmaals kunnen ontploffen wat zijn positie nog meer schade zou doen. Je moet echt een keer The Art of War gaan lezen want zo winnen "we" de strijd niet.

Sliptong | 15-09-13 | 11:37

@zeg maar jansen | 15-09-13 | 11:33 |

Peugeot Partner was het toch? Net dat stukje extra door Frans elan....

Parel van het Zuiden | 15-09-13 | 11:36

Op de SStaatsomroep worden corruptie, fraude, misdraginegen door een VVD-er of een PVV-er altijd lekker breed uitgemeten.
Benieuwd of ze hier nog eens aandacht aan besteden.
Wat denk jezelf?

Ommezwaai | 15-09-13 | 11:35

Bakito | 15-09-13 | 11:24 Je moet een caddy hebben schijnt het.

Kun je makkelijk je zooi meenemen en het moet een wijvenmagneet zijn.

En er is een club van.

zeg maar jansen | 15-09-13 | 11:33

@Bakito | 15-09-13 | 11:19

Nee hoor. Het niet uitkomen van mijn verwachtingen zou juist heel mooi zijn. Ik heb een prima leven en ik zit er niet op te wachten.
.
Ik observeer slechts en zie de wereld in voor mij heel bekende patronen vervallen. Studeer eens een poosje op de periode +/- 1870 - 1945 en wellicht herkent u ze ook.
.
Belangrijke grondstoffen en hulpbronnen schieten te kort.
Potentaten met machtsambities en pan-europese gedachten (trouwens ook in Azië).
Opkomende en afkalvende machten op verschillende plekken in de wereld.
Maatschappelijke onrust in diverse delen van de wereld.
Afbrokkelende onderlinge economische financiële verhoudingen.
Machthebbers die noodzaak tot koerswijzigingen niet inzien.
Diverse wapenwedlopen (technologisch, maar ook gewoon opbouw van aantallen als in Azië).
.
De vergelijkbare patronen zijn er helaas legio....

Parel van het Zuiden | 15-09-13 | 11:31

Enige dat ik uit Israël waardeer is hun keuken. Deze week nog jiddisch gegeten, bediend door zeer vriendelijke keppel-opa met baard en foto's van zijn vader. Helemaal goed.

Verder heb ik niets met het hele middenoosten, ik ben van de heras-oplossing: hek eromheen.

ole guapa | 15-09-13 | 11:30

@necrosis | 15-09-13 | 11:26
En op 22 september installeren we de nieuwe interim regering, op de asresten van het Binnenhif.

VanBukkem | 15-09-13 | 11:30

@Bakito | 15-09-13 | 11:24
Nuanceverschil: mijn plaatjes doen echte mannen vasthouden aan mannarchisme!
*nummertje van @Carnivore opzetten doet*

necrosis | 15-09-13 | 11:29

@necrosis 11:23
Haha. Aanhanger van de Fleuriaanse beweging hè, dan krijg je dat.

* rent hard weg *

Ashtrey | 15-09-13 | 11:29

Gewoon allemaal afleiding van het feit dat hij voor de copyrightmaffia werkt (BUMA, je weet wel die iedereen rekeningen stuurt)

frank87 | 15-09-13 | 11:28

@goedverstaander | 15-09-13 | 11:22
Met zulke opponenten gaat PVV nog eens heel groot worden, ik gok op 21 september......

necrosis | 15-09-13 | 11:26

necrosis | 15-09-13 | 11:21 | + 0 -
Jouw plaatjes jagen mannen weg, mijn plaatjes trekken vrouwen aan.

Nuanceverschil, dat ook in financieel opzicht in mijn voordeel uitpakt.

Bakito | 15-09-13 | 11:24

@PVV-Dutch | 15-09-13 | 11:20
De grootste deel?
Wat een armoede!

necrosis | 15-09-13 | 11:23

In de laatste peiling van Maurice LeChien blijft de huidige coalitie hangen op 30 zetels (-47). Slechts elf stoeltjes voor de PvdA.

Een hard gela(g)(ch) als je bedenkt dat de PVV in haar eentje op 32 staat.

goedverstaander | 15-09-13 | 11:22

Dat "Baken van Licht" kan alleen maar slaan op het grote en van de nieuwste snufjes voorziene (ingevlogen met Bijlmerramp toestellen) kernwapenarsenaal.Op wereldschaal gezien vele malen dodelijker dan die zenuwgassen van Syrië.Dat land moet nu - en terecht - zich bij de anti-gas organisatie aansluiten en voorraden onder contrôle stellen cq vernietigen.De toetreding van Israel tot het non-Proliferatie Verdrag is echter volstrekt onbespreekbaar,überhaupt is erkenning van de aanwezigheid van de kerncentrale en -bommen al tientallen jaren een onmogelijke zaak.
Als eens het Grote Licht ontstoken wordt is er - gezien de voorgeschiedenis begrijpelijk - een grote kans dat het juist daar gebeurt.Containen die handel daar!

quardian | 15-09-13 | 11:21

@Bakito | 15-09-13 | 11:08
Krijg jij soms zwart betaald op de feestjes waar jij plaatjes draait?
In ieder geval draai ik plaatjes waar de inspecteur der belastingen buikpijn van krijgt!
Nou jij weer, harige....

necrosis | 15-09-13 | 11:21

Tja, je moet wat om je laatste restjes kiezers niet te verliezen, aangezien kiezers van Partij van de allochtonen, voor de grootste deel uit islamieten bestaat.

PVV-Dutch | 15-09-13 | 11:20

Parel van het Zuiden | 15-09-13 | 11:16 | + 0 -
Ik helpt het je hopen, het zou sneu zijn als je verwachtingen niet zouden uitkomen.

Bakito | 15-09-13 | 11:19

Volgens mij heeft hij al genoeg te doen, wat een baantjes heeft die gast. Dit is de mooiste: Lid werkgroep “Bestuurlijke Drukte” PvdA Zuid-Holland.

I.K. Nownothing | 15-09-13 | 11:17

@Bakito | 15-09-13 | 11:08 |

Ik heb het inderdaad scherp gesteld en gemakshalve het PvdA -vermogen tot dualiteit genegeerd. In de werkelijkheid is de PvdA heel goed in staat om lippendienst aan het een te bewijzen en het andere te doen.
.
Toch leek het me beter om het wat zwart-witter aan te pakken. Mo's boekje scoort juist door zo'n benadering goed onder het PvdA electoraat en ik lijn mijn teksten graag goed uit op de doelgroep.
.
Ik ben trouwens geen apocalyst. De wereld zal gewoon verder draaien ondanks de door mij voorspelde ellende die de Europese Unie en de derde wereldoorlog zullen veroorzaken.

Parel van het Zuiden | 15-09-13 | 11:16

Zo te zien past ie werkelijk heel goed in de graaiende, draaiende hypocriete sfeer/cultuur van t eu.
Hopenlijk gaat niemnd meer stemmen voor het EU, dus
Komt meneer Baruch weer ten val.

KannieWaarZijn | 15-09-13 | 11:12

veel gezoem, weinig honing, Bas. Als dit het sterkste punt tegen Baruch is dan is er weinig aan de hand:
- IAI is een legitiem bedrijf en dus geen probleem om ervoor te advieswerk te doen.
- Als beginnend zelfstandig consultant is het begrijpelijk als je je klantenlijst wat mooier voorstelt om meer nieuwe klanten over de streep te kunnen trekkken.

Waar Baruch wél scheef is gegaan is bij dat EO programma. het kan niet zo zijn als politicus dat je ontploft naar aanleiding van een paar wat scherpere vragen.

benerzoeentje | 15-09-13 | 11:09

@SharpEye | 15-09-13 | 10:58 |

Bas is dan ook een ervaren komkommerjager. Eenmaal in het vizier nagelt hij ze tegen de grond met zijn dubbelloops jachtgeweer. Mocht de komkommer bij nadere inspectie nog iets bewegen is hij absoluut niet te beroerd om opnieuw aan te leggen. Als die komkommer maar niet ontsnapt!

Parel van het Zuiden | 15-09-13 | 11:08

Parel van het Zuiden | 15-09-13 | 11:03 | + 0 -
Je zou ook kunnen concluderen dat jouw vooroordelen over de PvdA niet matchen met de werkelijkheid.

Maar goed dan roep ik op tot zelfreflectie, toch een aantal bruggen te ver voor een apocalyptist als jij.

Bakito | 15-09-13 | 11:08

Robbert Baruch, ZZP-ert en PvdA partijfunktionaris. Oftewel, meneer probeert gewoon van twee walletjes te eten. Een PvdA uitkering als gegarandeerd basisinkomen met daar bovenop, als de gelegenheid zich voordoet, een leuke schnabbel als ZZP-ert. Wie doet je wat?

VanBukkem | 15-09-13 | 11:07

H.Stiglitz | 15-09-13 | 10:32 |
Mijn hemel, u gaat nu serieus beweren dat de SP een latente holocaustkatalysator is? Nu is zij verre van mijn partij, maar een dergelijke bewering noem ik een beetje vreemd.

Ignatius Barracuda | 15-09-13 | 11:07

@Bakito 10:37
Die staat genoteerd. Als voetbalkenner en part-time paragnost heb ik een sterk gevoel dat Feyenoord dit jaar aan het einde van de rit de Coolsingel tot grootse euforie zal weten te vervoeren door het hooghouden van de schaal. Jaha.

Ashtrey | 15-09-13 | 11:05

Overigens is het inzetten van Baruch gewoon kiezersbedrog van de PvdA. Je als partij eerst publiek sterk maken voor de arabische en islamitische zaak in Nederland en dan ineens toch iemand op de lijst zetten die heult met de kleine satan. Het PvdA electoraat wordt gewoon genaaid als een geit die per ongeluk een Madrassa is binnengeslenterd...

Parel van het Zuiden | 15-09-13 | 11:03

Chiant | 15-09-13 | 10:49 | + 0 -
We zijn een klein landje geworden in de geopolitiek: we hebben geen kolonies meer en Prins Bernard is dood.

Bovendien zijn we van een handelsland veranderd in een kenniseconomie. Politieke macht hangt voor een groot deel samen met controle over grond- en brandstofffen.

Bakito | 15-09-13 | 11:02

Maria.1 | 15-09-13 | 10:39 |
Nee hoor. Sinds de bouw van de muur zijn de zelfmoordaanslagen niet afgenomen.

ZegMaarWilly | 15-09-13 | 11:01

Het is heel simpel te verklaren waarom Baruch zo moeilijk doet over het feit dat hij heeft gewerkt voor dit Israëlisch bedrijf, de PvdA is een partij gestoeld op totalitaire gedachten. Dat Israël fout is, is zo een totalitaire gedachte. Duidelijker gesteld, binnen de PvdA leeft het idee dat Palestijen een soort lieve onschuldige en weerloze knuffels zijn, en Israel is het grote kwaad, die eten het liefst onschuldige weerloze Palestijntjes rauw bij het onbijt.
Een zeer simplischische voorstelling van zaken, maar enige intelligentie hoef je binnen die partij niet te verwachten, de overspannen reactie van Baruch bewijst dat.

me,myself and IK | 15-09-13 | 10:58

Wederom het belangrijkste en meest dringende politieke nieuws getackeld door Bassiehof! Hoera ga zo door!

SharpEye | 15-09-13 | 10:58

Heel simpel. Dhr. Baruch zwijgt over zijn joodse connecties vanwege de islamitische achterban van de PvdA. Die is belangrijk en willen ze behouden.

zeeman73 | 15-09-13 | 10:55

De PvdA achterban bestaat voor een groot gedeelte uit moslims, die hebben het niet zo op Israël, vandaar dat verbod op reizen naar Israël en het verzwijgen/ ontkennen/ downplayen van contacten.

bijna_raak | 15-09-13 | 10:55

Ik zie het probleem niet. Behalve dat ik de PvdA niet hoef. Deze meneer is niet anti-Israël, lijkt mij lastig voor hem binnen een antisemitische partij, maar moet hij zelf weten. De Israëlische wapenindustrie is een innovatieve lucratieve handel. Iedere smartphone zit vol met Israëlische technologie en aan het plafond hangt een Philips-lampje. Daar kan je gezien het Philips-verleden (Philips politie ) ook vraagtekens bij zetten. Da's economie mensen daar wordt onze democratie van betaald.

dubbert | 15-09-13 | 10:53

De enige reden dat Baruch kans maakt op het lijsttrekkerschap voor het Europees Parlement is dat geen enkele prominente PvdA-er op 22 mei 2014 geassocieerd wil worden met een flinke verkiezingsnederlaag.

Al moet zelfs Baruch het bijzonder beroerd doen om de 12% van 2009 niet te halen. In 2004 had de PvdA nog 23,6%.

Laten we daarom met zijn allen de PvdA "helpen" om onder de 12% te komen.

balustrade | 15-09-13 | 10:53

Het is misschien wel een vorm van Nederlandse beschaving die hybride vormen: Pvda-Israeliet en CDA- Maiwandcommunicatieadviseur (joh die andere kleur AK47 staat je veeeul betor).

Het heeft iets integratiefs maar daar heeft de gemiddelde populist aan beide kanten van de fatsoenskloof weinig mee.

Achterbak | 15-09-13 | 10:52

@Bakito | 15-09-13 | 10:44
Dat getuigt van struisvogelpolitiek, opportunisme, het ontkennen van realiteit en het negeren van uit het verleden geleerde lessen. Maar daar heb ik het niet alleen over. Ik heb het ook over ferme politieke stellingname, de rampzalige afbraak van het diplomatieke stelsel en de gemakkelijke bezuinigingen op ontwikkelingssamenwerking. Alle internationale machtsmiddelen zijn uitgehold. Nederland wil graag gidsland zijn, maar kan slechts nog volgen omdat het geen stemgeluid meer heeft.

Chiant | 15-09-13 | 10:49

Het is salonfahig (PvDA/CDA) om naar het ommuurde Jerusalem te staren met opgeheven vingertje erbij. Een politiek reliek uit tijden dat de MSM dit tot belangrijk topic maakt (want beledigde moslims).

In Syrie loopt een Assad soldaat met het iconische kapotgeschoten UNESCO beeldje uit Maloulaa in de hand.

In Egypte moslimbroeders die hun frustratie vooral op christelijke kerken richten.

In Turkije een oefeninterland waar het nationaal voetbalelftal van Zweden (hoe ironisch) vanwege traangas gericht tegen ' krapuul' met ogen dicht, wegkijken leert.

Maarja, te moeilijke en te gevoelige onderwerpen want Israel is wat beschaafder en gaat niet zo makkelijk groepsgewijs op plofstand in de binnenlandse steden en Banlieus. Zij kennen dialoog en overleg, zij het binnen ommuurde realiteit (de realiteit erkent haar noodzaak).

Daarom Baruch14 yeswecan

Achterbak | 15-09-13 | 10:48

Baruch moet kleur bekennen ,de man heeft lobby werk gedaan voor de Israëlisch Wapen industrie en zijn dienstplicht gedaan in Israel , wie vertegenwoordigd hij de joodse wapen lobby , Israël , ofNederland ? Hij heeft vooralsnog de schijn tegen.

el che | 15-09-13 | 10:48

@Bakito | 15-09-13 | 10:37
Dan hoeft Geert zich geen zorgen te maken!

VanBukkem | 15-09-13 | 10:46

@Strohond | 15-09-13 | 10:34 |

Dat zal ik ook nooit beweren, maar over niet al te lange tijd is de keuze voor het Nederlandse volk vrij eenvoudig. Regime change of berooid en geknecht onder het juk van de Eurocratie en haar leenmannen uit de Nederlandse gevestigde politiek. Een koerswijziging en zelfreiniging van diezelfde gevestigde politiek is onwaarschijnlijk, getuige de openlijke oorlogsverklaring aan het Nederlandse volk.

Parel van het Zuiden | 15-09-13 | 10:45

Als PvdA'er kun je beter niet pro-Israel zijn.
Dat bevestigd meer vooroordelen dan ze lief is.
Misschien flauw om dit op een toenemend niet-westers allochtoon electoraat te gooien, de gedachte komt onbedoeld toch in me op.

Not Muhammad | 15-09-13 | 10:45

@ZDEV | 15-09-13 | 10:44
Lucht het op?

Chiant | 15-09-13 | 10:45

Chiant | 15-09-13 | 10:42 | + 0 -
Wat een onzin.

Inkrimping van de krijgsmacht getuigt juist van zelfvertrouwen en moed.

Bakito | 15-09-13 | 10:44

Fuck dat hele Midden-Oosten inclusief Israël.

ZDEV | 15-09-13 | 10:44

"Robbert Baruch is echter een buitengewoon zwakke en laffe bondgenoot"
En onder het (mede-)bewind van zijn partij is heel Nederland dat inmiddels geworden.

Chiant | 15-09-13 | 10:42

Bakito | 15-09-13 | 10:37
Het grote gevaar voor Geert is niet Pechtold of Rutte, maar Pelle. Interessante theorie.

Strohond | 15-09-13 | 10:41

@Zegmaarwillie. Die muur staat er om de burgers te beschermen tegen bomaanslagen door Palestijnen op schoolbussen en zo.

Maria.1 | 15-09-13 | 10:39

Baruch verzwijgt zijn 'Israelische verleden' slechts om 1 reden: er stemmen meer Israël hators op de PvdA dan Joden.

paost712 | 15-09-13 | 10:39

@Mozeskriebels | 15-09-13 | 10:24 |

De PvdA laat zich inmiddels goed vergelijken met de Baath-partij. De drie grote voorliefdes, socialisme, sunni-Islam, en de pan-Arabische gedachten delen zij in ieder geval.
.
Weet u trouwens wie zo al lid zijn en waren een baath-partij?

Parel van het Zuiden | 15-09-13 | 10:38

Strohond | 15-09-13 | 10:31 | + 0 -
Het schijnt dat de prestaties van het Nederlands elftal nauw samenhangen met het vertrouwen van de consument in de economie. Niet Rutte, maar Bert van Marwijk heeft ons in deze crisis gestort. Eerlijk is eerlijk.

Verder verwacht ik dat als Feyenoord dit seizoen kampioen wordt, het aantal zetels van de PVV in één klap zal halveren.

Bakito | 15-09-13 | 10:37

Zo, nu is er wel genoeg voor hem gelobbyed.

Mammeloe | 15-09-13 | 10:34

Parel van het Zuiden | 15-09-13 | 10:29
Het stopt nooit. Regime change is niet zo makkelijk. Kijk maar naar Egypte, daar zijn de Mubaraks vrienden ook weer aan de macht.

Strohond | 15-09-13 | 10:34

Zoals bij alles van de PvdA draait alles om het winnen en behouden van de allochtone (lees: Turkse en Marokkaanse stem). Daar moeten randzaken als principes en waarheid nu eenmaal voor wijken. Zo ook hier. Geen Mocro die eraan denkt te stemmen op iemand die voor 'de Grote Satan' wapens heeft gehandeld, dus is het niet gebeurd. Anders rennen ze allemaal naar de SP, waar de partijtop geen moeite heeft met meelopen in islamofascistische demonstraties waarin tot een 2e holocaust wordt opgeroepen.

H.Stiglitz | 15-09-13 | 10:32

afgelopen week op BNR zei hij weer iets anders, ongeveer "ik heb wel eens een artikeltje geschreven voor die firma, stelde niks voor".
Hij zei niet datzijn werk niet goed genoeg was.
Maar STEL, dat hij de waarheid spreekt, en dat hij idd 1 klein dingetje had gedaan, wat meteen werd afgewezen.
WAAROM stond het bedrijf dan zo pontificaal op zijn CV?
Alsof hij jarenlang geweldig werk heeft verricht?
Hij LIEGT dus zowieso: OF over zijn werkzaamheden, OF op zijn CV!
.
BARUCH: Leugenaar!

JeGrootmoeder | 15-09-13 | 10:32

Mozeskriebels | 15-09-13 | 10:24 | + 0 -

PvdA communistisch? Ze zijn zelfs niet eens links meer.
De PvdA is verworden tot een collectie onbetrouwbare, zelfverrijkende politici zonder enige vorm van integriteit.

Borrelende Boris | 15-09-13 | 10:32

Bakito | 15-09-13 | 10:27
Voor de samenhang in de Nederlandse samenleving was het dus maar goed dat Seedorf die penalty drie meter overschoot.

Strohond | 15-09-13 | 10:31

Bakito | 15-09-13 | 10:27 | + 1 -

Zo is het ook. En met diezelfde twee cellen lullen ze dan met het grootste gemak die zakken geld vanuit Israël goed voor hun grote leider.

Supermatthijs | 15-09-13 | 10:31

Ik snap de eenzijdige focus op Baruch niet. In principe zitten PvdA, VVD, CDA, GL, D66, CU vol met dit soort "talent". Zijn ze niet volslagen ondergekwalificeerd en incompetent, dan zijn ze wel corrupt of op zijn minst betrokken bij het nepotisme en clientelisme dat bekend staat als de baantjescarroussel. Partij- en eigen belang boven burger- en landsbelang is de visie die zij allen delen.
.
De Nederland politiek is de vijand van de Nederlandse burger geworden. Als wij hen niet snel op bruuske wijze stande brengen gaat Nederland hier aan onder door.
.
" Dit stop pas, als u het stopt "

Parel van het Zuiden | 15-09-13 | 10:29

Goed om te lezen dat Boekestijn wel open kaart durft te spelen over lobbypraktijken. Maar daarom is hij waarschijnlijk ook uit de Kamer gebonjourd.

Strohond | 15-09-13 | 10:27

Supermatthijs | 15-09-13 | 10:16 | + -6 -
Snapt dat nou, symathie bij de PvdA voor Israel, moslims zonder bomgordel of Clarence Seedorf die een penaltie benut zijn een bedreiging voor de populistische hokjesgeest.

Geen wonder dat ze zich opwinden, die hele structuur van twee hersencellen raakt overwerkt.

Bakito | 15-09-13 | 10:27

Sowieso nooit begrepen waarom communisten zo groot zijn geworden in Nederland, want de PvdA is communistisch als de pest, met hen internationale liedje.
Ze zijn ook erg in de war geraakt ergens, want de islam en PvdA zijn opeens sterk met elkaar verweven terwijl de communisten altijd fel waren tegen de invloed van het geloof.
Maar ja, als je alleen maar stemmers hebt in Groningen en er opeens een berg pro multi culti stemmers bij trekt als je daarvoor in de bres springt, fuck de idealen dan maar!

Mozeskriebels | 15-09-13 | 10:24

edit: scheiding van kerk en staat bedoel ik natuurlijk.

Tapu | 15-09-13 | 10:24

Supermatthijs | 15-09-13 | 10:20 |
Het is mij ook opgevallen dat wanneer er in een topic Israël genoemd wordt er veel reaguurders komen die het CIDI/JIDF handboek komen afdraaien.

ZegMaarWilly | 15-09-13 | 10:24

Tja, Robbert wil natuurlijk wel gebruik kunnen blijven maken van de baantjescarrousel van zijn partij mocht het met zijn verkiezing mis gaan...

Robbert is wel een PvdA engnek 1e klas maar niet achterlijk natuurlijk, die dekt zich aan alle kanten in...

CornholioNL | 15-09-13 | 10:23

Israël een baken van licht in een duister Midden-Oosten?
Israël kent net zo min scheiding van kerk als vrijwel ieder islamitisch land. Israël schendt het internationaal (oorlogs)recht door nederzettingen te bouwen in bezette gebieden. Israël lapt VN-resoluties aan de lopende band aan de laars. Mensenrechten? Niet als je een Palestijnse arrestant bent. Let wel: ik ben zeker geen vriend van bebaarde, rakettenschietende Hezbollah-malloten en ander fundi-tuig, maar Israël een baken van licht noemen is te veel eer.

Tapu | 15-09-13 | 10:23

Dus óf IAI is wel een klant, en Baruch liegt in zijn Mea Culpa dat het geen klant was maar alleen interessant stond, óf IAI is geen klant, en Baruch liegt op zijn klantenlijstje dat het dat wel is.

Hoe dan ook: Baruch liegt!

Dat je daar een enorm hete luchtballontopic van het formaat Baruch voor nodig hebt om dat te vertellen is dan wel mooi in stijl.

ZKH EénOog | 15-09-13 | 10:23

GS AUB Hier een column, mag ik voor jullie schrijven?
'Robbert Baruch, wie kent hem niet?
Naar aanleiding van een stukje op GS van van Rossem reageerde Bassiehof met een column dd 15-9 ik heb daar de volgende intelligente en originele aantekening bij:'

Ik ga ervan uit dat de teaser voor deze column genoeg is. Maak vast wat geld over op mijn rekening. Dankjewel!!

Einde van de Domheid | 15-09-13 | 10:20

ZegMaarWilly | 15-09-13 | 10:19 | + 0 -

Voor de meeste enge rechtsreaguurders hier is dat juist het walhalla.

Supermatthijs | 15-09-13 | 10:20

Israël is niet populair in de PvdA, maar achter de schermen wordt Israël altijd gesteund door Nederland. Ook door de PvdA.

De vraag is niet of Israël gesteund wordt, maar de vraag is hoe ze de boodschap het beste naar de kiezer kunnen verkopen.

Strohond | 15-09-13 | 10:20

"Israël is een baken van licht in een verder duister Midden-Oosten."
Is het werkelijk? Er staat daar een muur midden in de woestijn die groter is dan de Berlijnse Muur. Israël bezet Palestijns grondgebied, Palestijnen worden uit hun huizen verdreven door Joodse kolonisten. Lijkt mij niet echt een baken van beschaving.

ZegMaarWilly | 15-09-13 | 10:19

Dit artikel nam even een andere wending dan dat ik verwachtte...
En ik ben aangenaam verrast. Inderdaad; waarom zou een politicus zich schamen voor associaties met israel? Fijn dat dit ook eens door journalisten wordt gevraagd. En hoe het ook zij: het is inderdaad een indicatie van laf politiek gedrag om wel de inkomsten binnen te harken en later te doen of je neus bloed.

arbanafal | 15-09-13 | 10:18

PvdA = klaagmuur. Vol met papieren propjes.

Normpje | 15-09-13 | 10:17

Hij zal wel last hebben van Joodse zelfhaat, want bij volle verstand steun je de (E)SDAP niet.

The Anarchist | 15-09-13 | 10:16

Ze zijn bij de Pvda tegenwoordig gewoon een beetje kritisch tegenover Israël. Dat mag, je hoeft er niet als een schoothondje achteraan te lopen en alle schofferingen van VN resolutie's maar normaal te vinden.

Supermatthijs | 15-09-13 | 10:16

Die man zorgt er op deze manier voor om de PvdA definitief de nek om te draaien met zijn ingewikkelde manoevres.

van stampij | 15-09-13 | 10:13

Een te moeilijk thema voor de zondagochtend. Een kater en Baruch gaan niet samen.

Watapatja | 15-09-13 | 10:13

-weggejorist-

lijstnegen | 15-09-13 | 10:13

Volgens mij is het heel heel simpel.

Baruch=PvdA=islamknuffelaars=anti-Israel.

Het is net zoiets als een Groen Linkser die voor McDonald's lobbyt.

Snackbar van Allah | 15-09-13 | 10:10

Met dat gekronkel past hij uitstekende bij zijn EU Brussel vrienden en vriendinnen...

duitse herder | 15-09-13 | 10:09

De PvdA heeft niets in Nederland te zoeken en al helemaal niet in Europa.
Maar daar komen ze na de volgende verkiezingen zelf ook wel achter.

Spokoynoy Nochi | 15-09-13 | 10:08

Bas, een paar opmerkingen:
Een politicus heeft geen principes, en zal zelfs zijn moeder verkopen voor een paar zetels. Een PvdA'er is daar zeer gedreven in.
Verder zal vooral een PvdA'er er alles aan doen om het verleden te herschrijven indien dit voor de huidige omstandigheden gustig is.

Op naar de 0 zetels PvdA !

Ing. eslapen | 15-09-13 | 10:07

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl