Gotspe. Joodse Omroep belt over 'jodenstreek'
Joodsche Omroep NTR in de voicemail. Of onze Van Rossem zich zondagavond rond negentien uur veertig op de radio even wil verantwoorden over het gebruik van het woord 'jodenstreek' in een topic over propagandapoliticus Robbbbbert Baruch. Niet dat ze geïnteresseerd zijn in de lapzwans Baruch, het item gaat alleen over het woord 'jodenstreek'. Wat een gotspe zeg. De NTR. Dat is pas een antisemitische zooi. Salafisten uitnodigen en dan de vrouwelijke presentatrice plaats laten maken omdat die haatbaard niet met vrouwen aan tafel wil zitten. Tssk. Van Rossem heeft bovendien geen stem voor de radio (de man is Brabander, ziet u), dus hier een geschreven statement. Lees dat maar voor op Radio Oranje zondagavond: "Hallo Paul Damen. Je toontje in de voicemail is nogal badinerend. Klinkt een beetje alsof je al een mening gevormd hebt zonder de reactie af te wachten. Klinkt ook een beetje alsof je boos bent om het stilistische gebruik van het archaïsche doch keurig Nederlandse woord 'jodenstreek'. Dat werd gebruikt om terug te verwijzen naar een historisch artikel over hoe Baruch GeenStijl er ooit bij probeerde te naaien op een manier die op zuivere wijze voldoet aan de betekenis van het woord 'jodenstreek'. Er zal over een half uur wel weer een mea culpa komen voor dit hemeltergende campagnevideootje van de totale schmuck Bobbie Baruch, dus concentreer je aandacht liever op zijn lege retoriek. Lijkt ons maatschappelijk zinvoller dan het projecteren van je eigen kleinzieligheid op een snaaks gekozen stijlvormpje. Taalnazi! Groetjes, Van Rossem. P.S. Ben je nog naar het Boekenbal geweest?"
Reaguursels
InloggenOh, meneer MarcAnthony (geen familie naar ik aanneem?)... ik heb nog een vraag aan U, die me al maanden bezighoud... zou het kunnen dat onze professor in de multiculturaliteit en grote vriend van Leon de Winter, ik bedoel natuurlijk Afshin Ellian, stomtoevallig van seculier joodse afkomst is?
.
www.elsevier.nl/Buitenland/blogs/2013/...
-weggejorist-
Prof. Dr. Ir. Toeter | 07-09-13 | 10:48 |
De oorlog tegen Syrie is een gevolg van het jodendom? Syriers slachten elkaar af en roepen Allah Akhbar! Daar zit geen woord Hebreeuws bij.
Joden hebben hun kennis vooral gebruikt voor henzelf? In de VS doceren honderden joodse hoogleraren en ze delen de kennis met iedereen. Aan Israelische universiteiten studeren talrijke Europeanen, Aziaten en Amerikanen. Waar heeft u het over? WAT een minachting moet u voor het joodse volk hebben dat u zulke leugens durft opschrijven! Maar ook domme mensen mogen spreken en schrijven. Daarom zal ik het plusje dat u heeft naast uw naam niet verwijderen. De titulatuur die u in uw naam gebruikt verraadt enige frustraties dunkt mij. Neem dat aan van een gepensioneerde jood die wel bevoegd is academische titels te vermelden.
"In ieder cliché schuilt een kern van waarheid, en veel joden kijken van uit hun arrogante houding als 'uitverkoren volk' neer op andersdenkenden. Bij lange na niet zo extreem als bijvoorbeeld moslims"
.
Moslims zijn dommerdjes, dat kun je van joden bepaald niet zeggen, die bovenaan de planetaire IQ pikorde bivakkeren, boven blanken en aziaten. Maar die IQ munitie wordt natuurlijk in de eerste plaats voor eigen doeleinden ingezet. Nu konden alle west-Europese landen allemaal een autochtone elite genereren die sterk en slim genoeg was en min of meer is, om de baas te blijven in eigen land, maar dat kon niet gezegd worden voor substantieel dommere landen als Rusland, UK en nu dus de VS. Je kunt rustig stellen dat de joden de baas zijn in de VS en niet de WASPs. Zeker als het aankomt op foreign policy, financien (Fed, Wallstreet) en media. Die oorlog in Irak en de komende oorlog tegen Syrie zijn volledig toe te schrijven aan hun invloed. In Nederland blijft de joodse invloed gekanaliseerd binnen de pvda, die na de zeventiger jaren geleidelijk aan hun partij werd.
Als het een streek van een jood betreft lijkt mij het woord jodenstreek best op zijn plaats. Nu dacht ik trouwens dat joden zo bekend stonden om hun zelfspot.
Joden zijn zelfde als die haardbaarden jonge die stijfkoppen denk dat ze nog tikje erger het boekje dat ze handteren is ook erg extreem als je ziet hoe ze over ongelovigen of christenen of islamieten denken gaat nog verder dan de islam
Ik op -5. Wat een jodenstreek.
Goh, sta ik maar op -3. Valt dat even mee.
Sam en Moos lopen in de bollenstreek, zegt Sam tegen Moos: Als we nou allemaal hierheen verhuizen, dopen we het om in de jodenstreek.
Wacht ff.
Er was iets wat ik niet meer mocht zeggen.
Bollen?
Ik zie het probleem niet zo waar ik woon verdien je bijnaam door je afkomst. Een neger of iemand met een donkere huidtextuur noemen zel el negro ( de neger ) , een arabier el turko , een nederlander la naranja ( sinasappel ) of gringo , een dun persoon el flako ( de dunne ) , een dik of een groot persoon gordo of gordi ( dikkie ) spanjaard el gallego ( haan ) rood haar el colorado of el colo ( de gekleurde ) en als je een groote neus hebt el narigon ( neus ) . En weet je niemand voelt sich gedicrimineert , gek he ?
Baruch levert een streek, en Baruch is joods, dus: jodenstreek.
.
Waarom dat begrip bestaat, en niet bijvoorbeeld een amerikanenstreek, een kaaskopstreek of een duitserstreek? Vraag het eens een hotelhouder...
.
In ieder cliché schuilt een kern van waarheid, en veel joden kijken van uit hun arrogante houding als 'uitverkoren volk' neer op andersdenkenden. Bij lange na niet zo extreem als bijvoorbeeld moslims, maar de term jodenstreek heeft men als volk wel degelijk verdiend.
Jodengrappen zijn eigenlijk alleen leuk als Joden ze maken... en dan zijn ze vaak heel goed.
Zoals geenstijl hier tekeer gaat laat bij mij een beetje een vieze smaak in de mond. Inderdaad was het nergens voor nodig Baruch op zijn afkomst te pakken.
Quote
"Betekenis: onbenullige fooi, gemene streek. Dit soort woorden vermijden."
Woorden vermijden????
Nee, doe ik niet aan :)
India heeft koeien, wij in het westen hebben joden.
-weggejorist-
israel is een gebied met veel joden, eigenlijk ook een jodenstreek
Taalnazi, priceless!
Is de subsidie voor de joodse omroep NTR soms bijna op?
Nou ben ik van agrarische afkomst,iemand een adresje waar ik me kan aansluiten/vangen voor het ijdele gebruik van de naam van m'n beroepsgroep?
Nee en nog eens nee, desnoods 10 uur lang, NEIN! www.youtube.com/watch?v=kQeKskCvJwc
Valt het dan niemand op dat de sterren in het logo van Baruch's campagne een halve maan vormen?
Meer een semietenstreek dus!
... in der Gassen der Altstadt..., in de steegjes van het historische centrum... aldus het woordenboek.
In de hoofdstraat van Trier op weg naar de Porta Negro bevindt zich de Judengasse, het jodensteegje. Dat steegje is er al eeuwen.
Eeuwenoud taal- en woordgebruik wordt onder de loep gelegd en gezuiverd onder het mom van vermeend racisme ( negerzoen, jodenkoek, zwarte piet ). De Nederlandse Taal hoort bij het efgoed ,ons erfgoed dat reeds aan het afbladderen is door vrij baan te geven aan een obscurantistische godsdienst en zich weet te nestelen m.b.v. GL, D66, PVDA , SP ( de hysterica Sharon G. pleitend voor opvang van duizenden Syriërs alhier deze week als voorbeeld ) dient eindelijk eens beschermd te worden want het hoort bij onze samenleving gevormd in de afgelopen eeuwen op onze inmniddels bomvolle graspol.
Wat een gotspe!
@ steven paul | 06-09-13 | 15:08 | + 0 -
Je zeurt.
El Che.
Die is wel leuk plus kudo.
@Anarchus_Rex |
Mijn punt dat de joodse streek ook erg lekker kan zijn ..
Wat is het verschil tussen een joodse dame en een italiaanse dame ?
Italiaanse dames hebben valse juwelen en echte orgasmes
Joodse dame hebben echte juwelen en valse orgasmes
-weggejorist-
Nou zégt NRC nog dat je dit soort woorden moet vermijden. Toch doen he? Weet je wel hoe gevoelig dit ligt?
... Gaat op de vrijdagmiddag maar accepteren dat we wel erg rijk zijn, als je je kunt veroorloven over zo'n goed ingezet stijlgrapje te gaan zitten buikpijnen en gediscrimineerdworden.
Waar is de tijd van de kopjes thee?
Is dit ook een jodenstreek?
www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/articl...
De meesten die denken dat Jodenstreken een gewone uitdrukking is zijn een stelletje lomperiken die niet weten welke achtergrond dit woord heeft.
Als ze op tijd hun biertje hebben zal het ze een worst zijn. Wanneer het erop aan komt zullen zij de andere kant opkijken en er nog eentje nemen.
Diegene die wel degelijk de strekking van het woord kennen en erin geloven zijn ook bij dit topic aanwezig.
Dat zijn de gevaarlijkste.
Hun ideeën zijn vergelijkbaar met die uit de jaren 30.
@Bakito | 06-09-13 | 15:59 | + 1 -
Geen idee. Ik noem mensen regelmatig 'aap', m'n neefje bijvoorbeeld. Als die zwart was had ik dat ook gedaan en zo niet, dan was DAT racistisch geweest.
Maar enfin, het was toch allemaal weer sofisme van jouw kant want als jij aap wordt genoemd omdat je zwart bent, is dat gewoonweg racistisch, en onbeleefd bovendien.
Maar Baruchs streken zijn geen jodenstreken omdat hij joods is, het zijn (vermeende) rotstreken, en die worden zo genoemd omdat hij (of zijn achternaam) joods is, voor komisch effect weetjewel.
Alles wat ik doe kun je en mag je rustig een jodenstreek noemen! Zelfs deze reactie is een jodenstreek.
***
Met humor hebben we veel tranen weggelachen en zelfspot is zeer wenselijk te noemen in tegenstelling tot het overal op moeten reageren en spreken van anti-semitisme.
Wat dat laatste betreft: het wordt soms ergerlijk misbruikt MAAR vergeet niet dat de angst bij veel joodse mensen erg groot is. Zeker nu. Joden durven in veel steden niet meer 'joods' over straat te gaan en als je ziet hoe Israel wordt bejegend door de journalisten e.d. terwijl de moslims zowat de hele wereld in brand zetten. Ja, dat ervaar ik ook als anti-joods, gevaarlijk en kwade opzet.
Dus we hebben een Damen uiterst link en rechts van het spectum.
Zie je wel, altijd die vrouwen weer.
Oi!
Oy vey, wat een geNEUSel om niets weer.
Joden en hun slachtoffercomplex....
Ik denk dat je als groep beter "jodenstreek" aan je broek kan hebben hangen dan Srebrenica. Want Srebrenica.. Dat was pas een Hollandsche VOC-streek.
Theo van Deursen | 06-09-13 | 15:54 | + 0 -
Denk je dat ze mij over 100 jaar nog steeds voor aap uitmaken, Theo?
Gelukkig hoeven Sam en Moos dit niet meer mee te maken, want zij hadden meteen hun lidmaatschap opgezegd.
Verder valt mij altijd op dat het de keurige nooit gediscrimineerde blanken zijn die zich ergeren als mensen zo'n term niet leuk vinden. Zij komen dan met de "blanke vla". Ja ja, de blanke vla. En daarmee downplayen zij op een pvda-manier de termen jodenstreek, nikker, spleetogen, zandaap et cetera.
Die kaaskoppen toch.
Moslims zijn terroristen. Allemaal! Negers zijn lui. Allemaal! Joden zijn gluiperig, rijk en slim. Allemaal. Nederlanders zijn pedant en betweterig en laf. Allemaal. Vooral laf!
@nieuwe-haring | 06-09-13 | 15:44 | + -1 -
Ik denk eerder dat jij mijn intelligentie te hoog inschat, als ik uit je luie plempsel moet kunnen opmaken wtf je bedoelt.
@Bakito | 06-09-13 | 15:43 | + 1 -
Ik zou de term zelf niet in de mond nemen, maar taal zit nu eenmaal vol met dit soort gestolde (voor)oordelen. Over honderd jaar zeggen mensen ws. nog steeds kutmarokkaan, zelfs als die bevolkingsgroep dan geïntegreerd of geëmigreerd is.
Theo van Deursen.
Uit je reactie blijkt dat zelfkennis je ontbreekt. Je schat je eigen intelligentie te hoog in.
Theo van Deursen | 06-09-13 | 15:36 | + 0 -
De term jodenstreek suggereert dat ongewenst of crimineel gedrag een typisch joodse eigenschap is.
Pas daar a.u.b. een beetje mee op .
In Duitsland heten veel straatjes Judengasse (wat iets als steeg betekent).
Bakito | 06-09-13 | 15:28 | + 0 -
Nee, ik vind gebruik van het woord 'jodenstreek' geen antisemitisme, en de vergelijking met de de jaren dertig is haast een belediging - voor onze intelligentie en ook voor joden die dat tijdperk hebben meegemaakt.
Wat een Jodenstreek zeg!
Theo van Deursen | 06-09-13 | 15:20 | + 0 -
Volgens jou is het allemaal nog veel erger qua antisemitisme?
Anarchus_Rex | 06-09-13 | 15:22 |
Jodelahitie.
@LibertasSimplex | 06-09-13 | 15:17
Voor deze keer dan....
Nein nein nein!
Hilarisch om juist dit te gebruiken
Ach, het zal wel nergens in taalboekjes zijn opgenomen, maar in mijn vaders politieke kringen ( jaren 70/80) werd de Pvda als Jodenpartij benoemd. Ik had dan ook altijd zelf het vermoeden dat met het woord Jodenstreek socialistisch bedrog bedoeld werd. Dat vermoeden heb ik nu niet meer, het is ruimschoots bevestigd.
@Bakito | 06-09-13 | 15:18 | + 0 -
M'n punt is dat jij geen punt hebt; dit zijn geen pesterijtjes, zo begon het niet in de jaren dertig, en als er iemand dus niets geleerd heeft ben jij het. Was dat nou zo onduidelijk?
@Bakito | 06-09-13 | 15:14
Wel een stuk minder rommelig en veel efficienter, qua doel bereiken... :-)
Theo van Deursen | 06-09-13 | 15:14 |
Je punt is?
Geneuzel. Mag je dat nog wel zeggen?
Die Damen is gewoon een hardcore communist. Die heeft een hekel aan alles wat niet met belastinggeld is betaald, te beginnen met GS want da's van de televaag = fout in de oorlog. Vroeger mocht ie daar graag op kankeren in De Waarheid, nu bij Radio Mesjogge. Ga toch naar Noord Korea, rare marx-adept!
Aan de meeste commentaren te zien hebben de anti-semieten elkaar gevonden vandaag.
Wat mij duidelijk wordt na het horen van het bericht, dat joden denken dat de wereld alleen om joden draait.
Ahasveros | 06-09-13 | 15:11 | + 0 -
Nee, jullie sturen de Mossad erop af, die ongewenste sujetten discreet uitschakelen, of kopen wat rechters of politici om.
@Bakito | 06-09-13 | 15:05 | + -1 -
Je bedoelt kleine pesterijtjes zoals joden de toegang tot openbare gelegenheden ontzeggen?
Dat zijn helemaal geen kleine pesterijtjes, en daar begon 'het' dus ook niet mee. Kan ook niet, want voor de komst van ons rassenwaanzinnige broedervolk dacht geen Nederlander serieus aan vervolging of deportatie.
Woorden als jodenstreek zijn veel ouder, uit de 19de eeuw, toen veel Asjkenazim uit Oost-Europa hier als voddenboeren/kleine criminelen kwamen werken. Niet voor niets is het bargoens goeddeels jiddisch, hell het woord zelf volgens mij.
Maar goed, wat redeneer ik hier tegen iemand die zelfs z'n godwinnige gemeenplaatsen niet juist kan krijgen...
@Bakito | 06-09-13 | 15:05
Jij duidelijk niet. Want je mist het essentiele verschil volledig.
Ach joh, wees blij dat Joden alleen maar een beetje boos worden!
Is morgen wel weer over hoor.
-
We gaan iig niet dagenlang wereldwijd rellend/vernielend de straat om vlaggen te verbranden en te brullen dat God groot is...
Op 0.33 op het campagnefilmpje de hand schudden van lpf-er Varela ? nl.wikipedia.org/wiki/Jo%C3%A3o_Varela...
Ikke nie begrijpe
Bij 'Nein nein nein 9 nein' spuugde ik m'n beeldscherm onder van 't lachen...
@TheseDays00 | 06-09-13 | 15:05
Ga je altijd gelijk weg als je gevraagd wordt om opheldering?
@ steven paul | 06-09-13 | 15:00 | + 0 -
Blijf je best doen en je ingraven.... Doeg.
In de jaren 30 van de vorige eeuw begon het ooit ook met kleine pesterijtjes. Hebben we dan helemaal niks geleerd?
"Hij studeerde politicologie en sociale geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam."
Zoals alle graaiers en PvdA'ers in de huidige overheidsstructuur die subsidie en taxpoet gebruiken om zichzelf te verrijken. Je zou Paul Damen ook bijna beschuldigen van -censuur-streken.
Hebben Hanneke G., Job C. of Felix R. al gereageerd?
Stuur alsjeblieft Rob Muntz zo gekleed naar de Joodse Omroep: www.youtube.com/watch?v=4IXa2XRCzHk
Het is vrij ironisch dat in de ideale wereld die deze mensen ambiëren, het niet eens zou opvallen of iemand woorden als jodenstreek, neger of kaaskop zou gebruiken.
Ze zijn zelf degene die er telkens weer een negatieve lading aan geven door er op te wijzen dat er onderscheid is tussen mensen...
Nah, niks aan het handje, beetje overdreven van deze wereldvreemde mensen. Ik kan lachen om audio-edit maar dat is dan net weer onnodig kwetsen, als ik een Jood was. Maar dat ben ik niet, dus :)
@TheseDays00 | 06-09-13 | 14:55
Heb je al bij Maroc, Stormfront en Fok gekeken in welke context het woord gebruikt is, of laat je voor het gemak je onderbuik spreken?
Ik heb het mailadres van de GS-redactie opgegeven bij het campagnefilmpje van Baruch. Dan blijven jullie tenminste goed op de hoogte van de ontwikkelingen.
Stop maar een briefje in de muur, Damen.
Overgevoelig volkje, zeker, maar de vergelijking met de immer verongelijkte moslimmens gaat toch mank. Joden hebben na wat ze in (niet door) dit land is overkomen wel enige reden om wat hypersensitief te zijn, terwijl de moslimteentjes hier te lande alleen maar zo gevoelig zijn geworden door decennia pamperen en poederen.
Beter zijn we zuinig op die relatieve handvol joden die we nog over hebben. Als je dan toch een aanzienlijke allochtone minderheid in je land moet willen, had ik liever een geletterde en hoogstaande cultuur als de joodse dan die barre woestijnreligie stfu.
"Deze woorden vermijden", een zelfcensuur waar we allemaal straatarm van worden qua kritisch denken. Zo rolt de NRC. Verder wat Wc-kip | 06-09-13 | 14:16 aangeeft. *grijns*
@el che | 06-09-13 | 14:44
En uw punt is?
Litsehimmel | 06-09-13 | 14:40 |
Men kan er behoorlijk over dooremmeren, over hoe 'fout' Van Dale eigenlijk is.
www.dbnl.org/tekst/_taa008199301_01/_t...
Nog even en je verliest zo'n rechtszaak.
Litsehimmel | 06-09-13 | 14:40
Alleen jodenstreek en jezuïetenstreek zijn beledigend volgens de van Dale. Een advocatenstreek is dan weer vooral ongunstig volgens de van Dale. En bij menistenstreek schijnt weer helemaal niks te staan.
bron:
weblogs.nrc.nl/woordhoek/2006/12/12/ad...
@ steven paul | 06-09-13 | 14:48 | + 0 -
Aardig bedoeld van mij aan Steven Paul: "Na Geenstijl en NRC:" als twee sites die wel normaal zijn. Geenstijl vanwege dit artikel en NRC wil het vermijden. Dan wat woordenboeken en voor de rest wordt het echt alleen gebruikt om mensen tegen elkaar op te zetten en stomme dingen uit te kramen.
Persoonlijk vind ik het een zwak woordgebruik van Van Rossem. Had hij wel wat creatievers kunnen doen. Nu gebruikt hij een term die voornamelijk door de grootste loosers uit de samenleving wordt gebruikt.
Stuur ze een doos negerzoenen en het is opgelost.
De kleine Johannes | 06-09-13 | 14:26 |
het is een oud woord. En vroeger een redelijk normale term. Om begrijpelijke redenen is het na WOII in onmin geraakt, maar sinds 1950 was het wel te vinden in de vanDale. Of het inmiddels weer geschrapt is weet ik niet, maar in online woordenboeken komt het sinds een paar jaar niet meer voor (waarschijnlijk na een aantal telefoontjes?).
@Mark Smith | 06-09-13 | 14:35
Ze hebben er zelfs een muur voor opgericht.
Jodenstreek gaat te ver.
Tuurlijk, KEURIG Nederlands woord. En het staat in het woordenboek, dus is het niet racistisch.
Ik plak het vast met Jodenlijm
(spuug)
Kijk daar zijn de gekwetsten weer.
Jodenstreek
Jodenfooi
" dit soort woorden vermijden" aldus de NRC.
VrijMiBo babe straks ook voorzien van bloksnor
omdat het kán, niet omdat het staat
@TheseDays00 | 06-09-13 | 14:40
Het ging mij er meer om dat je NRC en Geenstijl vergelijkt met Stormfront en Maroc. Dat je dus niet geassocieerd wilt worden met met lezers van die websites. Zoals jouw zoekopdracht op Google al aangeeft, komt het woord jodenstreek niet alleen voor op extreemrechtse websites.
@T.Stark | 06-09-13 | 14:41
Geenstijl reaguurt alleen de elite van de reaguurders he... op PowNed en Dumpert, de reaguuroefensite cq. kweekvijver zou er inderdaad allang iets over 020 geroepen zijn...
Maar dit is dus GS. Hier zitten alleen maar intellectuele reaguurders... en ik...
+1 voor de 'Nein Nein Nein Nein Nein...'
Ik heb ooit in een hostel gewerkt met veek israelische vrouwelijk touristen , knappe vrouwen zijn dat en na 3 jaar in het leger willen die dames ook een echte man Ik ben veelvuldig over de Joodse schaam streek heen geweest .
Ik had nu op z'n minst al een paar posts over voetbal verwacht.
Mijn grootvader, in leven jurist, werd eens door een tegenpartij voor de rechter gedaagd wegens gebruik van het woord 'jodenstreek'. Of hij zich er van bewust was dat deze partij Joods was weet ik niet (ik vermoed van wel) maar Opa toog naar de rechtbank met de Van Dale onder zijn arm. Daar stond de gebruikte term keurig in vermeld. Het moge duidelijk zijn dat hij de zaak won.
woordenlijst.org/zoek/?q=jodenstreek&a...
@ steven paul | 06-09-13 | 14:37 | + 0 -
Niet in de vierde betekenis: www.vandale.nl/opzoeken?pattern=niet&a...
Turkenbak, negerzoen, allochtoon. Het Nederlands erodeert, alleen heeft dat deze keer geen betrekking op de dynamiek van de taal.
@TheseDays00 | 06-09-13 | 14:34
Wil je nog meer extreemrechtse sites behalve NRC, Fok, Maroc, Geenstijl en Stormfront? Me dunkt, met het volgen van deze vijf heb je al een dagtaak.
Baruch past beter in de Jodenbreestraat.
Joden, een immer verongelijkt langetenenvolk dat klagen en zelfmedelijden tot kunst heeft verheven.
Zo. Laat mij ook maar eens generaliseren.
Joden hebben streken, Mocro's steken, Antillianen zijn lui en alle Hollanders zijn pedofiel. Zo.
Doe mijn nog een stuk jodenvet.
Jodenstreken is een woord wat voornamelijk in groepen gebezigd wordt, waar niemand mee geassocieerd wil worden.
Google het eens en zie waar het het tevoorschijn komt na Geenstijl en NRC: Fok, Maroc en Stormfront. Iemand nog een mooie aan toe te voegen?
Ben de hele "deze woorden mogen niet want rasiesme"-hype van het afgelopen anderhalf decennium een beetje beu.
Jodenstreek, jodenkoek, huzarensalade, negerzoen, blanke vla, zigeunerschnitzel, pffff...
De antidiscrimiclubjes draaien op subsidie dus we betalen nog voor die ongein ook. Ga je lekker druk maken over iets relevants.
Iemand van de Joodse omroep een taalnazi noemen... Is altijd grappig! Bokeensop inderdaad zeg.
Palestina, da's pas een jodenstreek.
Merlot | 06-09-13 | 14:17 | + 3
In Vledderveen? Ik dacht juist dat Klomp zijn zin niet kreeg en zich daarbij neerlegde omdat het hem niet de moeite waard was ervoor hogerop te gaan - en vermoedelijk was hem, de onbenul van buiten, inmiddels uitgelegd waarom de Jodenweg zo heet.
Joden hebben zelfspot genoeg. Veel goede (en minder goede) cabaretiers zijn Joods. Die maken echt korte metten met hun afkomst. Mijn bezwaar is dat sommige Joodse mensen 'antisemitisme!' gaan schreeuwen als een buitenstaander (lees: niet-Jood) iets over Joden zegt. Dàt is een gebrek wat veel volkeren hebben. Alleen de blanke middenklasse man niet. Die wordt altijd en overal voor rotte vis uitgemaakt (racist, je over-over-over-overgrootvader was een slavenhandelaar, negertjes zijn zielig en dat is jouw schuld) en heeft óók nog eens het relativeringsvermogen om dat lachend aan te horen. Hear hear voor de blanke middenklasse-man. Met voorsprong de meest tolerante van het hele zwikkie!!!
Als je al naar een jood kijkt voelen ze zich beledigd...
Joden zijn in die zin wel vergelijkbaar met kansentuig.
Rente moeten betalen, dát is pas een jodenstreek!
Baruch past natuurlijk wel bij jeremiëren.
Onbetaalbaar, dat Hitler-Nein!
Is de term Jodenstreek discriminerend? Van Rossem zal beweren dat hij slechts het gedrag van Baruch becommentarieerde.
Maar hij deed ook wat anders. Hij speelde met de suggestie dat er een connectie is tussen de afkomst van de persoon in kwestie, Joods, en het gedrag in kwestie. Waarom verwijzen naar de afkomst, als het je om het gedrag van het individu gaat?
Historisch gezien wordt de term in kwestie vooral gebruikt om de minderwaardigheid van de Joodse bevolking te accentueren. Een 'Jodenstreek' wordt gepleegd door een sluw iemand. Het gaat om gedrag dat nette mensen niet plegen.
"Taalnazi!" Lol. Daar is dan ook meteen alles mee gezegd!
Jodenstreek, jodenstreek. Och wat zijn we toch weer beledigd met zijn allen. JODENSTREEK. Nou poe hey, denk aan de kinderen. Jodenstreek.
Weet je wat een Joden streek is , dat zijn die onortodoxe joden die weigeren opzij te gaan voor je op straat omdat zij zich zelf aanschouwen als een zuiver ras en ons aanschouwen als onzuiver .... dat vind ik pas een joden streek ,,, nu we het er toch over hebben . Dan hebben we het nog niet over figuren zoals madoff , sholom rubaskin , ezri namvar allemaal duisterse joodse figuren voor het oplichten van mensen .
Haha, word je nou op het matje geroepen voor het gebruik van een Nederlands woord? Als het een beetje betaalt ga ik wel voor jou in de plaats hoor.
Diareeremmer | 06-09-13 | 14:20 |
En dan heb je nog jodenlijm (spuug), jewish lightning (zelf in de fik steken) en jodenrecept (men lene een ei).
Ik dacht dat joden zulk leuk gevoel voor humor hadden.
Nou, het Cidi in ieder geval niet.
Kwestie van lange tenen, maar de verwijzing naar de joodse achtergrond van Baruch was strikt genomen niet relevant.
'Rotstreek', 'dekselse streek' of 'drommelse streek' had ook volstaan.
-weggejorist-
Ik heb een hekel aan jodenstreken en aan discriminatie
Taalnazi! Funny.
.
*plop*
Typisch policor. Uitgeluld over de inhoud, dan maar over de vorm.
Van Rossem = Brabander. Dat verklaart (los van dit topic) een hoop.
Straks mag er geen enkel woord meer gebruikt worden.
Wat zal het stil worden.
Dat ze zich bij die joden omroep hier zo druk om maken getuigd alleen maar van kleinzieligheid.
Joden kunnen net als Moslims niet veel hebben. Ronnie Naftaniel doet direct huilie huilie. Hebben zelden gevoel voor humor, nog relativeringsvermogen.
''Dit soort woorden vermijden''. Staat er op NRC Stijlboek over jodenfooi en jodenstreek.
apps.nrc.nl/stijlboek/jodenfooi-jodens...
Geen gehoor aan geven. Gewoon laten garen in zijn eigen jodenvet.
Dat verhaal over die Klompweg is wel errug grappig.
We hadden hier een Jodenweg.
Ene nmeneer Klomp (ondanks de naam import uit de Rampstad) vond dat niet kunnen.
Het leek teveel op Joden Weg, zei hij.
Hij zeurde er jarenlang over door.
Uiteindelijk ging de gemeente overstag.
De Jodenweg werd omgedoopt in Klompweg.
De inboorlingen spreken het met veel genoegen uit als Klomp Weg.
Goedmensen.
Wat doen we er mee.
Ik zeg: bal aan hun poot, stenen kloppen en op een Dixie poepen.
Flink lang.
Hypergevoelige CIDI typetjes, brrr.
Heb ze een pak jodenkoeken gestuurd voor bij de koffie.
De GS-redactie en de reaguurders op dit moment:
d24w6bsrhbeh9d.cloudfront.net/photo/az...
Iemand een Jodenkoek?
Weet je wie ook een hekel aan jodenstreken had?
REAGEER OOK