Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

OMG. Overheid nationaliseert falende woningmarkt

schevewoning100.jpgNee. Nee. Nee. Nee. Nee. Het kabinet Waarisrutte wil de piepende, krakende, vochtige & tochtige woningmarkt nationaliseren. Er moet een Nationaal Hypotheek Instituut komen, dat voor tientallen miljarden hypotheken van banken over gaat nemen. Want hypotheken zijn een ondernemersrisico voor banken geworden nu een miljoenmiljard Nederlanders dankzij de crisis wakker zijn gemept en ontdekt hebben dat je op twee modale salarissen eigenlijk helemaal geen huis van 350k kunt betalen. Dus nu staat de hele zooi onder water en dat is een groot financieel risico. Niet voor mensen die hun overmoedige hypotheek uit de gouden jaren 1995-2008 niet meer op kunnen hoesten. Maar voor de banken. En daarmee ook voor de belastingbetaler, want die mag volgens de staande overheidstemplates onmiddellijk bijspringen als banken onbetrouwbaar blijken en gered moeten worden door de Staat. De overheid wil nu dus pro-actief in het piramidespel van kwist & bedrog stappen door preventief slechte financiële producten van banken op zich te laden. Dat kost zo veel knaken dat er niet via de belastingen tegenop te lastenverzwaren valt, dus moet het uit een ander potje komen. 1 keer raden? Juist. DE PENSIOENEN. De overheid gaat banken stutten door met geld uit pensioenfondsen gaten in hypotheekaflossingen op de particuliere woningmarkt te dichten. Ze zijn er nog niet helemaal uit hoor. Beleggers willen nog 'garanties die de Staat zou moeten leveren'. Want zo gaat dat met het besteden van belastinggeld: iedereen mag er eisen aan stellen, behalve degenen die het ophoesten. De potverteerders hebben al lang gewonnen in Dit Land is Ons Land.

Reaguursels

Inloggen

Het wordt godverdomme nog gekker, precies wat ik bedoel met die dekking als barrière tegen corrumpering:
"No matter who has been in charge of its issue, the same problem has constantly occurred. The controlling party who is has never been able to resist the temptation to print just a little more than he should."

Willem Hollander | 30-08-13 | 18:06

@Hedge_it
Volgens mij moet je Armstrong zelf even herlezen,
Zit nog geen 5 minuten in zijn Paper Chase stuk:
"Because of this origin, western culture still believes that money itself is worth something even though our paper currencies have evolved into merely circulating letters of credit backed by nothing more than the faith in the state."
en
"Paper money is relatively new within the monetary history of man. It was perhaps the invention of necessity but it has also made it easier for man to slip into periods of massive unsound finance"

Heb zo het idee dat dit blogje meer op mijn bovenstaande beweringen aansluit, dan op de jouwe.

Willem Hollander | 30-08-13 | 17:59

Was dus gedekt met rijst en geen fiat, gebaseerd op de grondstof rijst, niet op vertrouwen. Een tegoedbriefje is geen fiat, mijns inziens. Maar dat is niet zo belangrijk eigenlijk, is meer een verschil in definitie. Armstrong is behoorlijk interessant, trouwens grappig ook dat ie Ron Paul als only hope noemt, in éen van zijn wat oudere stukken. Ferguson conlusies/bevindingen zinnen mij overigens ook niet, hij geeft wel veul interessante info over historische financiële excessen. Maar het is natuurlijk een gevestigde orde adeptje..

Willem Hollander | 30-08-13 | 15:06

Was dus gedekt met rijst en geen fiat, gebaseerd op de grondstof rijst, niet op vertrouwen. Een tegoedbriefje is geen fiat, mijns inziens. Maar dat is niet zo belangrijk eigenlijk, is meer een verschil in definitie. Armstrong is behoorlijk interessant, trouwens grappig ook dat ie Ron Paul als only hope noemt, in éen van zijn wat oudere stukken. Ferguson conlusies/bevindingen zinnen mij overigens ook niet, hij geeft wel veul interessante info over historische financiële excessen. Maar het is natuurlijk een gevestigde orde adeptje..

Willem Hollander | 30-08-13 | 15:06

Ja, is allemaal vrije markt toch? Ging een tijdje best goed. Komt dus vanzelf goed. De vraag is alleen voor wie en voor wie niet. Waarschijnlijk niet voor de mensen die keihard werken en de risico's niet hebben genomen. Die mogen namelijk wel meelappen aan het prutshannes van snelle geldpakkers met de horizon van een stoeptegel.

www.youtube.com/watch?v=rsL6mKxtOlQ

kloopindeslootjijook | 30-08-13 | 02:51

Egypte werke eeuwenlang met papyrusrollen die een recu waren voor de opslag van rijst. -> Fiat.

Hedge_it | 30-08-13 | 00:04

Egypte werke eeuwenlang met papyrusrollen die een recu waren voor de opslag van rijst. -> Fiat.

Hedge_it | 30-08-13 | 00:04

en Ferguson heb ik gelezen. Hij kan beter op zn vrouw gaan liggen ;-)

Hedge_it | 30-08-13 | 00:02

armstrongeconomics.com/armstrong_econo...

Hele blog lezen. Ook alle andere artikelen. Zitten echt pareltjes tussen. Enige zinnige verhaal out there. Verhaal is dusdanig anders dan wat je is aangeleerd dat het even duurt voordat je het begrijpt. Ervaring is alles. Alleen de feiten tellen. Meningen zijn onbelangrijk.
...
Markten zijn allemaal cyclisch en allemaal aan elkaar verbonden, hebben dynamische correlaties ipv lineare( er is niet 1 oorzaak ergens voor, maar iets juist het gevolg van al het andere !) en schommelen om de 51.6 jaar van publiek naar privaat en weer terug. Financiele crashes zijn als de bliksem. Nooit op dezelfde manier op dezelfde plek.
...
Het wordt een gekkenhuis de komende jaren. de mensen aan de macht zijn echt gewetenloos. En toch gaan ze gewoon verliezen. Invisable hand zorgt daarvoor.

Hedge_it | 30-08-13 | 00:00

Kan het toch niet laten. Wat de Chinese geldgeschiedenis betreft heb je een punt trouwens, maar daarvoor moesten ze dan wel de doodstraf op het niet accepteren ervan invoeren. Oprechte vraag: Weet je trouwens nog meer van deze 'uitzonderingen' bestaan?

Willem Hollander | 29-08-13 | 20:13

Hedge_it | 29-08-13 | 19:14
Die Babyloniërs wisten ook al dat het steeds faalde, niet voor niets werden elke 30 jaar alle kleitabletjes 'schoongeveegd', het fiatsysteem groeide steeds uit zijn voegen.
"Krediet bestaat al sinds de Babyloniërs. Het is een onlosmakelijk onderdeel van kapitalisme. Zonder krediet geen welvaart zelfs. "
Waar beweer ik dat dat niet zo is?
Natuurlijk is kredietverstrekking nodig, fiatgeld leid echter steeds tot overmatige verstrekking ervan, wat dan weer een hoop ellende oplevert.
De naam Armstrong heb ik weleens eerder gehoord, zijn er bepaalde boeken die je kan aanraden?
Graag beveel ik The Ascent of Money van Ferguson aan, en vooral ook Rothbards dunnetje: Wat heeft de overheid met ons geld gedaan? (maar waarschijnlijk ga je dat hieronder belachelijk maken, verdere argumentatie achterwege latend.)
Ik vind het een goed idee om ermee te stoppen, je bent namelijk steeds weer nieuwe zaken aan het aandragen, die ik dan weer moet weerleggen, in plaats van in te gaan op argumenten. (lees de reacties er maar op na, bijvoorbeeld die barrière tegen corrumpering weer)

Willem Hollander | 29-08-13 | 19:59

Het valt me nog mee dat je niet over freegold begint. Ook zo'n sekte die de plank volledig misslaat.

Hedge_it | 29-08-13 | 19:18

Goser. Krediet bestaat al sinds de Babyloniërs. Het is een onlosmakelijk onderdeel van kapitalisme. Zonder krediet geen welvaart zelfs.
Ik hoef niet op fiat te googelen. In tegenstelling tot wat jij hier aan onzin loopt te spuien begrijp ik het systeem (en geld) maar al te goed. Jij slaat nu het papier zelfs over en gaat maar gewoon over op beloftes die ergens in de lucht zweven. Dat is nog kanslozer dan we nu al hebben. Krediet is per definitie fiat.
(zelfs als loze belofte), het is niet voor niks dat er niet op in ga. Het slaat als een lul op een drumstel.
...
Ga nou eerst eens ff echt nadenken (en lees Armstrong !!) ipv zerohedge na te praten terwijl je de fundamenten die eronder liggen niet begrijpt. Ik ben klaar met deze nondiscussie.

Hedge_it | 29-08-13 | 19:14

Hedge_it | 29-08-13 | 16:48
Die executie juich ik toe, echter is fiat wel degelijk het probleem. Natuurlijk kan er wel kredietverlening plaatsvinden zonder fiat. Wanneer een producent belooft aan een leverancier hem later te betalen, nadat zijn productie heeft plaatsgevonden, is er al een simpel krediet.
Heb je helemaal geen fiatgeld voor nodig, slechts een reële belofte om van een betrouwbare partner om in de toekomst te betalen. En daar komt nu wel weer vertrouwen bij kijken, kredietverstrekking, maar je haalt geld en krediet door elkaar, mijns inziens. Alleen in het huidige systeem zijn ze soort van gelijk gesteld, sinds de banken de mogelijkheid hebben om de betalingen in specie op te schorten, is dat de afgelopen eeuw(en) compleet gelegaliseerd. Waar men vroeger het geld (goud, zilver koper, whatever) in de kluis had liggen en men (vaak teveel)tegoedbriefjes uitgaf, nu heeft men zlechts die briefjes, en zelfs die kan men slechts fractioneel met papier dekken.
Wat voor systematiek was er eigenlijk in die enorme periode van groei, de industriële revolutie geheten?
Juist. Digitaal betalen kan toch prima, ook met een dekking, er bestaan nu al zulke systemen.Ook moet ik zeggen dat ik het jammer vind dat je steeds niet echt reageert, op mijn barrière-argument van dekking, want je geeft zelf aan corrumpering een belangrijk probleem te vinden. Dus helemaal geen stenen tijdperk, kredietverstrekking is zonder fiat prima mogelijk. Alleen dan kun je niet steeds nieuw schuldpapier creëren, dus eindeloos doorrollen is geen optie meer. Google eens op fiat, voor de grap, zul je zien dat één van de hoofdeigenschappen, welke daarvan steeds genoemd wordt is dat het de overheid juist makkelijker maakt om schulden op te drijven, is precies wat ik bedoel met dat de dekking een barrière daartegen vormt.

Willem Hollander | 29-08-13 | 17:53

We zijn het helemaal niet eens. Er zijn weldegelijk systemen te bedenken die corrumpering het hoofd bieden. Te beginnen met de (spreekwoordelijke) executie van ALLE beroepspolitici !
Fiat is het probleem niet. Sterker nog, Fiat is wenselijk, want zonder fiat geen kredietverlening !
Zonder kredietverlening is het terug naar het stenen tijdperk. Futurehandel en digitaal wereldwijd betalen is onmiddelijk onmogelijk. Be careful what you whish for ...

Hedge_it | 29-08-13 | 16:48

We zijn het goeddeels eens, zo te horen. Behalve over de dekking dan.
Die dekking wordt idd niet nageleefd, maar vormt wel degelijk een extra barrière. Overheden heffen deze idd op, maar dat hebben ze ook gedaan met beperkingen in ons huidige fiatsysteem de afgelopen decennia, en dat viel jan met de pet bijvoorbeeld nagenoeg niet op, omdat er 'slechts' regels te hoeven worden aangepast, terwijl bijna iedereen de afschaffing van goudconversie vd dollar herinnert.
Dus, hoewel geen enkel systeem tegen corrumpering is opgewassen die dekkin, naast andere zaken, wel degelijk een hogere barrière biedt daartegen.

Willem Hollander | 29-08-13 | 15:35

ellendvlag ? haha
hellend vlak ...

Hedge_it | 29-08-13 | 15:11

Zoals ik al zei. Geld is vertrouwen. Niet meer en niet minder. Vertouwen dat die dekking er wel (of niet) is. Dat de tegenprestatie zonder verwatering daadwerkelijk wordt uitgevoerd.
Je zegt zelf al dat die dekking niet wordt nageleefd. Zelfs volledig in goud werkt het niet, want dan wordt de goudgradatie aangepast en zit je ook daar weer op een ellendvlag. Oorzaak van ellende is ALTIJD de verkwistende overheid. ENIGE oplossing is daar definitief een einde aan maken. Overheden mogen NIET en NOOIT lenen !!!

Hedge_it | 29-08-13 | 15:10

Zie bv de NL republiek, pas in de 18e eeuw, ging de wisselbank ongedekte leningen aan de voc verstrekken, alwaar ze in 1672 eenvoudig een bankrun overleefde, vanwege de volledige dekking.

Willem Hollander | 29-08-13 | 14:48

Helemaal niet, dat is Juist het punt van een dekking. Er is reeds geproduceerd, waarde gecreëerd, die je dan kan gebruiken om uit te geven aan het één of ander. Wanneer de dekking wordt nageleefd(wat zelden, gebeurt, maar dat terzijde, das weer die corrumpering) leeft het land binnen zijn stand en blijft het stabiel.
Zie bijvoorbeeld d

Willem Hollander | 29-08-13 | 14:42

Die dekking is bij een tegoedbrief hetzelfde als bij fiatgeld. Dr moet nog een tegenprestatie volgen terwijl er geen intrinsieke waarde aanwezig is in het medium zelf,
Die "tangible" dekking vormt geen enkele extra barriere om te misbruiken. Dat kan alleen door andere systemathiek en procedures !!

Hedge_it | 29-08-13 | 14:18

Inherent aan het woord tegoedbrief is dat er een dekking achter zit. Ik heb nu geen tijd om, de chinese geschiedenis on te duiken, helaas want vind jet een leuke discussie.
Zolang er geen misbruik van wordt gemaakt zeg je, dat was mijn punt juist, een dekking biedt oa daar een extra barrière tegen. Nee das nog niet genoeg waarschijnlijk, maar een beter dan een papieren reserveratio.

Willem Hollander | 29-08-13 | 13:28

Tegoedbriefje = Fiat. Enige dekking was het woord van de keizer. Afgezant van god op aarde. Zolang de bevolking dat gelooft(er geen misbruik van wordt gemaakt) werkt het prima.
Kortom. Je lult.
Sites als Zerohedge en mensen als Middelkoop zetten mensen op het verkeerde been. Spiegelen een waarheid voor die dr niet is. Terug naar "tangible" is bizarre achteruitgang. Geen enkel systeem overleeft dmv regressie !!
Lees Martin Armstrong als je het echt wil begrijpen ...

Hedge_it | 29-08-13 | 13:09

De chinezen waren idd de eerste met papiergeld, maar dat was geen fiat, dat was een tegoedbriefje, om de enorme hoeveelheden koper die men eerst versleepte achterwege te laten.

Willem Hollander | 29-08-13 | 12:49

Hollander je begrijpt dr geen reet van. De klok horen luiden is niet altijd een voordeel. Zo blijkt. Tip: Als je het bos wil herkennen gewoon eerst met de boom beginnen !
...
een voorbeeld vroeg je ?
China gedurende 6000 jaar goed genoeg voor je ?

Hedge_it | 29-08-13 | 12:33

Van Rossum citeert de vvd; nog meer overbodige en dus leegstaande kantoren in nl bijbouwen. Zucht.

penduwer | 29-08-13 | 09:59

Het zijn niet alleen leugenaars maar ook dieven. Als de banken maar geen risico lopen. Laat eens zo'n bank failliet gaan, ipv ze risicoloos te laten opereren en zakken vullen.. Of stelt dit prutskabinet zijn toekomst zeker. Allemaal bankiers. Dan gaat het helemaal fout en kan de belastingbetaler weer gaan ophoesten.

wallenberg | 29-08-13 | 09:58

Hedge_it | 29-08-13 | 07:54
Onzin, valuta = vertrouwen. Geld is vooral ruilmiddel, rekeneenhied en waardeopslag, vooral de laatste twee eigenschappen komen bij fiat nagenoeg direct onder druk te staan, noem eens een fiatsysteem dat langer dan een halve eeuwe heeft bestaan, bijvoorbeeld.
"Geld met intrinsieke waarde heeft historisch gezien geen enkele crisis voorkomen en houdt overheden net zo goed niet in de hand. Dan romen ze gewoon het goud van de munt af en devalueert ie. "
Eerst over afromen, toen Amerika in 1971 dat deed, was dat een behoorlijk ding, nu kan er met 'slechts' een regulering/wetswijziging nog verder gaan, zonder ruchtbaarheid. Je zou met fiatgeld ook meteen de fractionele reserve moeten afschaffen, mijns inziens is dat niets anders dan gelegaliseerde fraude.
Over crisis voorkomen, neem bijvoorbeeld ons eigen ramppjaar, de wisselbanken van Middelburg en Rotterdam gingen bust, maar de volledig gedekte Amsterdamse Wisselbank, waar ook een run ontstond niet, die betaalde gewoon uit.
Dat gedekt geld geen crisis voorkwam(heb het nu weer over bv. de 19e eeuw) kwam dan ook vooral doordat de staat de banken toestond om uitbetaling in specie op te schorten, de vroege bank holiday. Hierdoor kon men doorgaan opblazen. Persoonlijk vind ik het idee van concurrerende valuta erg interessant, dus we kunnen alletwee onze zin krijgen, verplicht me alleen niet om deel te nemen zo'n fiatponzi.

Willem Hollander | 29-08-13 | 08:43

Geld = vertrouwen. Niet meer en niet minder. Geld met intrinsieke waarde heeft historisch gezien geen enkele crisis voorkomen en houdt overheden net zo goed niet in de hand. Dan romen ze gewoon het goud van de munt af en devalueert ie.
Baby niet met badwater weggooien wil ik dr maar mee zeggen. Overheden moeten op een andere manier gedwongen worden om niet teveel geld uit te geven. Om te beginnen weg met de beroepspolitici.

Hedge_it | 29-08-13 | 07:54

Ze zijn radeloos. Ze hebben geen idee, geen benul - niet eens het begin van een idee of een benul- HOE ze er uit moeten komen.
-
Ze zijn compleet van het padje. Amateurs, nonvaleurs, nincompoops, arrogante dombo's.
-
Gaarne morgen een zakenkabinet, onder Sweder van Wijnbergen.
-
Burgers willen hun land terug!!
-
Verkiezingen! NU!

azoturie | 29-08-13 | 05:28

Hedge_it | 28-08-13 | 23:21
En hoe kan de overheid dat volhouden al die uitgaven, denk je?
Alleen met fiatvaluta is het zo gemakkelijk om geld te creëren, waarbij er slechts wetten en regels zijn, die gemakkelijk zijn te corrumperen, net als zij zelf. Een dekking is zo'n barrière als waar je quootje over gaat, mijns inziens. En dan wil ik, vanwege het feit dat ik zodadelijk slapen ga, niet uitbreiden naar overige redenen, waarom het volgens mij nodig is dat geld intrinsieke waarde bezit.

Willem Hollander | 28-08-13 | 23:53

Ik heb u al zo vaak gezegd: 'ons land' is niet meer. 'Ons land' is mors- en morsdood. En wat dood is komt niet meer tot leven. Went u nu eens aan die nieuwe werkelijkheid. Op elk mogelijk niveau, vanuit elke dimensie bekeken, is er alleen maar schimmel, rot, en de pest. Het was leuk zo lang het duurde, maar eerlijk: geef dit gebied terug aan de zee. De haringen hebben er meer plezier van dan wij. Experiment mislukt.

BellaBella | 28-08-13 | 23:26

Heeft alleen geen reet met fiatvaluta te maken Hollander en alles met een verkwistende overheid.
...
"It is the highest impertinence and presumption, therefore, in kings and ministers, to pretend to watch over the economy of private people, and to restrain their expence, either by sumptuary laws, or by prohibiting the importation of foreign luxuries. They are themselves always, and without any exception, the greatest spendthrifts in the society. Let them look well after their own expence, and they may safely trust private people with theirs. If their own extravagance does not ruin the state, that of their subjects never will." - Adam Smith(1776)

Hedge_it | 28-08-13 | 23:21

Dus als ik het goed begrijp mag ik als niet scheefhuurder met een gezond verstand (dus in mijn geval geen huis kopen) de lasten van diegenen betalen die wel graag mij de ogen uitstaken met 'hun eigen huis'? Tja.. maar goed dat ik dan ook nooit in een pensioen gelooft heb en ook hier niet aan mee gedaan heb. Ik zou de schuld gewoon neerleggen waar hij hoort. Geld geven mensen die het niet aan kunnen is een inschattingsfout. Beiden bloeden. Niet op kosten van de belastingbetaler.

Mark van Leeuwen | 28-08-13 | 23:09

doskabouter | 28-08-13 | 20:15
Dat is toch een heel ander verhaal als je in eerste comment, hier ben ik het veul meer mee eens.
Hoewel ook hier pas op de plaats is geboden. Mensen vergeten vaak dat de ongebreidelde kredietgroei(dankzij immer aanwezige menselijke corrumpering inherent aan fiatfaaluta), wat mijns inziens de hoofdoorzaak van de financiële crisis is, de pleuro is 'slechts' brakke monetaire unie die dat fenomeen versterkt.
Maar we deden dit toch echt met de gulden ook al hetzij toen nog in mindere mate, de ongebreidelde kredietverstrekking. Verder ben ik het eigenlijk wel met je eens, maar we bliezen de hypotheekbubbel (en anderen) toch echt al voor de pleuro.

Willem Hollander | 28-08-13 | 22:06

Dus als ik het goed begrijp mogen de pensioenfondsen opdraaien voor de slechte hypotheken. De banken houden de winstgevende hypotheken. En zo is er weer wat vermogen getransformeerd van de burgers naar de banken. Onze levens worden steeds meer gebaseerd op een slechte B-MovieTalk.

De Labberdaan | 28-08-13 | 21:50

Dat is inderdaad wel zo ongeveer het domste dit kabinet nog zou kunnen doen. Hopen dat dit de doodsteek is!

Snuck | 28-08-13 | 21:43

Ik hoorde het Samson vanmorgen zeggen op BNR. Het geld is op. Pensioenfondsen en Woningcooperaties hebben nog wel geld. Dus dat wordt nu gebruikt om de economie aan ter zwengelen. Ik dacht serieus dattie zich versprak. Even later herhaalde die het nog een paar keer. Bloedserieus die man. Staatsgevaarlijk is een beter woord. Hij had wel een visie. Dat durfde die ook nog te zeggen.
...
Frontje ligt nou ergens langs de A27

Hedge_it | 28-08-13 | 21:27

Alle nee roepers vergeten dat er veel woningzoekenden zijn die hiermee geholpen worden.
Hypotheekregels zijn aangescherpt, betalingsmoraal is uitstekend.
Rendement pensioenfondsen en investeren in NL.
Er moet alleen een controle/boete systeem komen als de banken de kluit belazeren en niet van we zijn te belangrijk om om te vallen....

lidlbier | 28-08-13 | 20:51

zeg maar dag tegen uw pensioen. en ik word ondernemer want fuck deze sjit.
of politicus. er moeten toch zieltjes te winnen zijn met de boodschap 'handen af van uw pensioen'.

(klap) (klap) (klap) | 28-08-13 | 20:44

Dit is puur boekhoudkundig.

HoogToontje | 28-08-13 | 20:27

Willem Hollander | 28-08-13 | 17:56

Ik heb een oerdegelijke annuiteiten-hypotheek en begin het steeds lastiger te vinden de aflossing bij elkaar te sprokkelen. Loon blijft gelijk, alles wordt duurder, lastenverhogingen. Simpel rekensommetje. Hypotheek is lange termijn. Nu mensen daarvoor verantwoordelijk stellen is vals.

doskabouter | 28-08-13 | 20:15

Ik heb begrepen dat het met geld gaat gebeuren waar de overheid al garant voor stond. Kan niets fout gaan dus...

jip_86 | 28-08-13 | 19:37

Nog eens goed lezen...
Bedoelen ze nu echt dat ik, hypotheek volledig afgelost, mijn ingelegde vermogen (>30 jaar) moet 'schenken' aan banken omdat anderen hun hypotheek niet kunnen/willen aflossen?

Als dat zo is gaat er weer hypotheek op en kunnen ze ongezien de typhus genieten en ik van bier en lekkere wijven.
In de zon!

paost712 | 28-08-13 | 19:31

@TP 1984 | 28-08-13 | 16:05
Goud, zilver en sterke drank in die kluis gooien. Rendeert voor geen meter, maar behoud waarde en is goed verhandelbaar. Plus je hebt wat te zuipen als de shit the fan hits.

Keihardium | 28-08-13 | 19:08

@ITEACHYOU | 28-08-13 | 15:54
Ja en dan ook de zorgverzekeringen, zodat die ook weer van 150 euro terug kan naar 50 euro (Ja gezondheidszorg is duurder geworden, ik weet het).

Keihardium | 28-08-13 | 18:57

@deministerpresident | 28-08-13 | 16:33
Een Uitgestelde lijfrente zou fiscaal technisch uitkomst kunnen bieden in zo'n geval. Ik denk dat je dat geld simpelweg niet krijgt van een pensioenfonds met verplichte afdracht.

Keihardium | 28-08-13 | 18:53

doskabouter | 28-08-13 | 17:46
Onzin, de exotische hypotheekvarianten, medeschuldig aan de waanzinnige prijsopdrijvingen begonnen reeds in de jaren '90. Ik heb een bloedhekel aan die euro, en het heeft de dramatiek hier te lande helaas verslechterd, dat is je gegeven, maar die verziekte huizenmarkt is toch echt van binnenlandse makelij.
Ironisch of eigenlijk bijna zielig hoe hard 'we' riepen dat de Grieken de broekriem aan moesten halen, terwijl die Grieken hun schulden aan corrupte politici hebben te danken.
Nederlanders zijn zelf, vrijwillig, en op persoonlijke titel, de hoogste schulden ter wereld aangegaan. (daarbij wel geholpen door diverse perverse staatsgereguleerde prikkels, helaas)

Willem Hollander | 28-08-13 | 17:56

Mensen konden hun hypotheek prima betalen. TOT één of andere gestoorde doorgesnoven ouwe zombie de EURO bedacht. Daarna (aantoonbaar) kwamen we in een neergaande spiraal terecht en vonden diezelfde idioten dat we dan de burgers maar moesten kaalplukken. Dan ook nog voor veel mensen - baan kwijt - Tja en TOEN konden mensen hun hypotheek niet meer betalen. Oorzaak, gevolg. Eigenlijk net zoiets als zeggen dat Polen zo hard werken en Nederlanders niet willen om maar een verklaring te hebben die jou past. De oude sok gaat het helemaal worden.

doskabouter | 28-08-13 | 17:46

Ik wist niet eens dat ik had een huis gekocht.Een heel dure, met nieuw keuken en badkamer.Dus nu moet ik betalen voor alle die imbecielen die mij een looser vonden van ik wilde geen huis kopen.

Aydont Giveufeuq | 28-08-13 | 17:45

LieberLiber | 28-08-13 | 17:07
Stel nu eens(compleet irrationeel scenario), dat er morgen verkiezingen zijn en de LP de grootste wordt.
Vele ondersteunende maatregelen worden afgeschaft en de banken gaan eindelijk failliet, pijn die we nu steeds uitstellen gaat eindelijk genomen worden.
Vervolgens schreeuwen vanaf de zijlijn onmiddellijk de ouwejongeskrentbroodpolitici van zie je nou wel, met die enge vrije markt lui wordt het nog veul erger. En worden zij wederom verkozen.
Heeeel misschien, na de grote klapper, als we de democratie afschaffen of sterk decentraliseren(wat mijn persoonlijke voorkeur geniet) wordt het nog eens wat, voor die tijd moet je eigenlijk niets willen qua politiek.
Het is zaak dat huidige wantoestand omdondert op de shift van de gevestigde orde.

Willem Hollander | 28-08-13 | 17:41

Volstrekt idioot plan. Het is concurrentievervalsing in de financiële markt. Pensioenfondsen hebben ook teveel geld waardoor het uiteindelijk zal leiden tot weer soepelere kredietverstrekking.

Pensionfondsen hebben daarnaast ook geen verstand van hypotheken en het is een risicovolle belegging en dat is niet goed voor een pensioenfonds. Maar vooral overal waar de overheid zich in het verleden heeft bemoeid met de woningmarkt is het een ramp gebleken. Zie de sociale huurwoning en de hypotheekrente aftrek. Een totaal scheef gegroeide markt met rampzalige gevolgen voor de koopkracht de financiële sector en de beschikbaarheid aan woningen.

Maar het is dus nog een tandje meer stupide omdat het pensioen geld,( en dat is dus het uitgesteld loon van werknemers) dan gebruikt gaat worden om de woningmarkt proberen vlot te trekken. Dat is diefstal van loon van burgers. Maar vooral dienen pensioenfondsen zich helemaal niet te bemoeien met de woningmarkt. Pensioenfondsen dienen uitsluitend een afweging te maken tussen rendement en risico voor het pensioengeld wat ze tijdelijk beheren van werknemers, zodat diezelfde werknemers hun eigen verdiende geld optimaal kunnen gebruiken voor hun oude dag.

Stop de diefstal. En laat in godennaam dit kabinet vallen.

Amano | 28-08-13 | 17:35

@ lieberliber. Als je stemt stem je in met het systeem en ben je er mede verantwoordelijk voor. Ik denk dat wij Libertariers en Anarcho Kapitalisten ons niet moeten willen wortelen in een bepaald gebied waar we geboren zijn. Juist daarheen gaan waar meer vrijheid is of meer kansen zijn. Nederland nee Europa is een verloren zaak ben ik bang. Misschien dat na de grote reset er wat meer lichtpunten zijn.

blabam | 28-08-13 | 17:31

@blabam | 28-08-13 | 16:59:
Ben het 100% met je eens.
Ikzelf zou bijv. geen Nederlander willen zijn, dus ook niet verplicht onderdaan. Ik wil gewoon vrij zijn.
Maar zoals via het van Pruisen afgekeken systeem de kinderen verplicht via de leerplicht worden klaargestoomd voor een werkend leven, en de mens als eerste als een economische asset wordt gezien en iedereen via geld in het gareel wordt gehouden kan een mens nooit echt vrij zijn.
Misschien alleen geestelijk.
Maar dit systeem is langzamerhand via de geschiedenis geworden tot wat het nu is.
Denk er over na, en denk uit de box, dat is wat ik doe.
maar via het BSN nummer )burger slaven nummer', de belastingdienst, burgerlijke stand, je bank, en tig andere subtiele lijntjes wordt tegenwoordig het volk aan de lijn gehouden.
Vroeger had het lompenprolatariaat echt niets te verliezen, men betaalde zijn huur per week, men werd per dag betaald+ Nu zit iedereen in het systeem en heeft een individuele opstand direct administratieve consequenties...

King of the Oneliner | 28-08-13 | 17:12

blabam | 28-08-13 | 16:59

Niets doen is het makkelijkst, maar zal niets veranderen of oplossen. Je zit dan in je eentje in een vrijwillige samenleving?

Een libertarier die 4 jaar leiding geeft aan ons land kan heel veel onnodige overheidsbemoeienis terugdraaien en voorkomen. Natuurlijk kunnen niet alle doelstellingen eventjes doorgevoerd worden. Maar elk stapje terug in overheidsbemoeienis is al veel winst ten opzichte van steeds meer overheidsbemoeienis.

LieberLiber | 28-08-13 | 17:07

@ King of the Oneliner De Staat is het probleem. Kan je leuk 4 jaar een goede man aan de leiding hebben daarna zit je weer met een Roemer, Bush of Stalin. Zolang we als samenleving onze onderlinge geschillen met coercie en geweld oplossen (de definitie van een staat, elke wet wordt uiteindelijk met een pistool van kracht voorzien en gefinancierd middels taxatie ofwel diefstal) blijven we deze shit houden. Ik stem voor een vrijwillige samenleving ofwel ik stem niet meer.

blabam | 28-08-13 | 16:59

OT: PVDA Hilkens stapt uit fractie en ziet af van wachtgeld, wel even melden GS, anders krijgen we zo een eenzijdig beeld van PVDA-ers

ITEACHYOU | 28-08-13 | 16:52

@LieberLiber | 28-08-13 | 16:46:
Er is grote behoefte aan een Nederlandse Ron Paul, integer, welbespraakt, eerlijk en een man met visie...

King of the Oneliner | 28-08-13 | 16:51

"The issue which has swept down the centuries and which will have to be fought sooner or later is the people versus the banks."

Lord Acton

The worlds smartest | 28-08-13 | 16:50

Welles! Nietes! | 28-08-13 | 16:27:
Inderdaad repost van mijn eigen woorden, ben blij dat het niet onopgemerkt is gebleven, om met Reve te spreken
("Ik adem, en ik beweeg, dus ik leef. Is dat duidelijk? Welke beproevingen ook komen, ik leef.'
Hij zoog de borst vol adem en stapte in bed. 'Het is gezien,' mompelde hij, 'het is niet onopgemerkt gebleven.' Hij strekte zich uit en viel in een diepe slaap. ")

King of the Oneliner | 28-08-13 | 16:50

@ITEACHYOU | 28-08-13 | 15:59 | + 0 -
De mensen die het bedacht hebben en dat is een kleiner wordende groep. Over twee jaar is een schenking van 4 miljoen mogelijk zonder er belasting over te betalen. Voor een nog kleinere groep, dat spreekt vanzelf. Daarna is de elite vrij van elke vorm van belasting.

meneer der meneren | 28-08-13 | 16:49

Staan er in het Amsterdamse havengebied niet al een jaar of 20 flatgebouwen leeg omdat de regering al eens een dergelijk plan heeft gehad? Faal.

Litsehimmel | 28-08-13 | 16:49

Muxje | 28-08-13 | 16:43
tja, maar dat krijg je op een markt zonder concurrentie

ITEACHYOU | 28-08-13 | 16:47

CoffeePatch | 28-08-13 | 16:42 |

Dat mag natuurlijk ook.

Mr Bad Guy | 28-08-13 | 16:46

King of the Oneliner | 28-08-13 | 16:22

Ben je niet zo voor barricaden of geweld? Alles wat jij noemt staat in het programmaplan van de Libertarische Partij. Voor als je nog gelooft in veranderingen via de parlementaire weg.

LieberLiber | 28-08-13 | 16:46

Bertus Brulbroek | 28-08-13 | 16:25

Geweldige quote uit jouw linkje

They dont want people who are smart enough to sit around a kitchen table and think about how badly theyre getting FUCKED by a system that threw them overboard 30 FUCKING years ago. ... ... They dont want that! You know what they want? They want obedient workers . . . Obedient workers, people who are just smart enough to run the machines and do the paperwork. ... And just dumb enough to passively accept all these increasingly shitty jobs with the lower pay, the longer hours, the reduced benefits, the end of overtime and vanishing pension that disappears the minute you go to collect it, and now theyre coming for your ... Social Security money. ... ... ... They want your retirement money. They want it back so they can give it to their criminal friends on Wall Street, and you know something? ... ... ... Theyll get it . . . theyll get it all from you sooner or later cause they own this FUCKING place! Its a big club, and you ain't in it!

LieberLiber | 28-08-13 | 16:43

@ITEACHYOU 16:38: Precies: banken hier hanteren een veel hogere risico-opslag dan die in andere landen, terwijl de banken hier veel minder risico lopen. Statistisch gezien is het aantal defaults in Nederland laag, en als er een gedwongen verkoop plaatsvindt dan is het risico van de bank nog steeds bijzonder laag: of de NHG springt bij, of de restschuld blijft gewoon staan, en daar komt vaak nog een flink deel van terug.

Muxje | 28-08-13 | 16:43

als het dan toch op die manier moet, doe het dan simpel (en onburocratisch): maak het mogelijk om geld op te nemen uit je pensioen (verlaag je dus wel je pensioen mee), maar alleen als je het gebruikt om je hypotheek af te lossen.
Op die manier wordt het meer vergelijkbaar met zuidelijke landen, waar men minder pensioen heeft, maar meestal geen hypotheek op late leeftijd.

Kaosu | 28-08-13 | 16:42

Banken moeten alles gaan afwaarderen en hebben geen geld in kas. Dus overheid gaat de banken wederom redden. Steeds maar weer. BONUS!

ikdenkwat | 28-08-13 | 16:40

@necrosis | 28-08-13 | 16:28
Ze zijn echt helemaal mateklap geworden daar op dat binnenhof!

Welles! Nietes! | 28-08-13 | 16:39

De volgende regering gaat bestaan uit de pvv en sp

Die bereiken logischerwijs ook helemaal niets omdat alles afgelopen decennia al gesloopt is door de vvd, pvda, cu, d66 en het cda, die gaan dit dan heel hard roepen in de media
En dan krijgen we weer 'n cda/vvd/pvda/d66 kabinet..

Ow wacht tegen die tijd, is het zooitje in Den Haag opgeheven en wordt alles vanuit Brussel "geregeld"
Linksom of rechtsom Nederland is feitelijk al kapoeres..

Dat is kudt!

TimoteoGrimbundecimo | 28-08-13 | 16:39

@Old_Spice | 28-08-13 | 16:26 | ... en zo is het!

Ignatius Barracuda | 28-08-13 | 16:39

Zatkniss | 28-08-13 | 16:34 |
Ik heb ook nooit begrepen waarom ze een risico opslag berekenen maar je vervolgens tot je graf achterna komen om alsnog hun centen te krijgen.

ITEACHYOU | 28-08-13 | 16:38

Nederland is het enige land dat het pensioengeld slapend heeft liggen. In geen enkel ander land zijn deze potten volgestort. Dat is ook een van de potentiële problemen in bijvoorbeeld Duitsland.
Om het dan in stenen te stoppen - in een nog steeds niet verzadigde markt - is niet zo verkeerd.

Mr Bad Guy | 28-08-13 | 16:37

Was er ooit al niet een flinke hap uit die pensioenpot gegraaid die er nooit meer in terug is gestopt door Lubbers? En nu mogen projectontwikkelaars (lees woekeraars)er hun dure lege onverkoopbare of verhuurbare kantoorpanden afgelost zien met pensioengeld vraag ik me af? iemand?

Welles! Nietes! | 28-08-13 | 16:37

En als die fuckers dan in Den Haag dan toch zo nodig de woningmarkt willen vlottrekken, zorg er dan voor dat ook niet woningbezitters er van kunnen meeprofiteren. Bail out the people. Maak een belastingvoordeel, als je een eigen woning hebt wordt je verplicht om met het voordeel dat je krijgt af te lossen. Heb je geen huis, krijg je een voordeel, stimuleer je de economie ook nog eens.

deministerpresident | 28-08-13 | 16:36

rara | 28-08-13 | 16:32
no prob ;)

ITEACHYOU | 28-08-13 | 16:34

waarom niet gewoon het USA systeem. Sleutels inleveren bij de bank en dan is het hun probleem. LEg het probleem waar het thuis hoort.

Zatkniss | 28-08-13 | 16:34

Deus Absurdia | 28-08-13 | 16:27 | + 0 -
wanneer je nou aan het schrappen slaat, kan je ook en misschien beter beginnen bij de hypotheken. na verrekening van de hypotheekschuld met de pensioenen blijft er nog iets van 400 miljard over. het grote voordeel hiervan is dat er een veel groter effect is op de besteedbare inkomens. de huizenmarkt is dan niet langer gevangen door de hypotheekrenteaftrek en de prijzen kunnen naar een normaal niveau.

gooi en smijtwerker | 28-08-13 | 16:34

@Mr Bad Guy | 28-08-13 | 16:28
Dat is dan ook waar het tuig op wedt, blinde paarden zoals u.
Gelukkig voor hen is de overgrote meerderheid van het volk net zo blind, en komen de makers van de spelregels er zoals gewoonlijk fluitend mee weg.

Jackanders | 28-08-13 | 16:34

ja,diedus! | 28-08-13 | 16:14
Ha, goeie insteek. Wijziging polisvoorwaarden. Altijd de moeite van het proberen waard. Vraag is alleen, moet ik dan ineens de hoofdprijs aan belasting gaan betalen als ik het laat uitkeren. Antwoord is denk ik: JA!!!

deministerpresident | 28-08-13 | 16:33

Muxje | 28-08-13 | 16:23 |
Ik snap ook wel dat dit niet realistisch is....... maar toch.......

ITEACHYOU | 28-08-13 | 16:33

@ITEACHYOU | 28-08-13 | 16:29
Sorry, volgens mij heeft Kaas stiekem mijn medicijnen voor de zijne omgeruild.

rara | 28-08-13 | 16:32

Wat ben ik ontzettend blij dat ik altijd tegen de stroom in heb geroeid en mij NOOIT heb laten verplichten mee te doen aan zoiets achterlijks als een pensioenfonds.

Kameroudste | 28-08-13 | 16:32

De informatievoorziening rondom dit plannetje dat al jaren rondzingt is weer ongehoord pover, maar het idee is op zich prima.

Wat ik graag zou willen horen is wat de banken als tegenprestatie moeten leveren. Ophouden met mekkeren en voldoen aan een hogere solvabiliteitseis bijvoorbeeld, kredietverstrekkingen aan het mkb weer op een fatsoenlijk niveau, etc. etc.

Voor pensioenfondsen geldt toch alleen het rendement, en als dat in Nederland gerealiseerd kan worden is dat alleen maar toe te juichen.

Magoed, alles valt of staat met de exacte uitwerking, en daar laat de overheid wel eens wat steekjes vallen.

maggoo | 28-08-13 | 16:31

@Deus Absurdia | 28-08-13 | 16:27
Besef je dat pensioengeld geen algemeen middel/ geld is?
Daar heeft Rutte (of Olli Rehn) geen fuck over te zeggen!

necrosis | 28-08-13 | 16:30

@Old_Spice | 28-08-13 | 16:26 | + 0 -
De babyboomer heeft niet overal schuld aan, het gaat mij om de vragen die wij onszelf stellen waarom onze kinderen niet het huis van 1 miljoen kunnen betalen en wij wel.

Dat komt dus hierdoor.

Maar waar het dus om gaat is het creëren van parallelle belangen.

De EU wil de pensioenpotten leeg, en de babyboomers hun uitkeringen op peil zolang het nog duurt. De jongere generaties zien het met lede ogen tegemoet maar kunnen er niets aan doen.

Het is niet zo simpel, wij facaliteren die machtstoename in de EU. Het is een demografische gijzeling. Ook al gaat de generatie op zijn kop staan, ze zullen het nooit winnen.

Kaas de Vies | 28-08-13 | 16:30

Weer een vet bestuur erbij, dat worden leuke baantjes voor de banencarrousel. Miljarden bedrijf dus o, o, o wat een verantwoordelijkheid daar moet zeker een marktconform salaris bij, net als voor het pensioenfondsbestuur en de raad van bestuur van de bank. Het kost wat maar dan heb je ook drie keer niks, alleen wordt de opbrengst van de hypotheek lening iets lager. Verder zal ik een nieuwtje vertellen, een garantie levert niks op kost alleen maar geld. En waarom de banken te helpen, die zo graag zonder staatsbemoeienis werken.

bijna_raak | 28-08-13 | 16:29

rara | 28-08-13 | 16:25
ik heb je om 15.56 al gelijk gegeven. zo een gek plan is het niet.

ITEACHYOU | 28-08-13 | 16:29

StijlvolRechts | 28-08-13 | 16:22 | + 1 -
en wie was ook al weer MP? Juist ja. PvdA is al lang niet meer links te noemen. Alles wat nog een beetje links is, hebben ze uit de kamer gehouden. Dit is gewoon rechts beleid. Jammer dat veel mensen nog steeds denken dat rechts goed voor hun is. Rechts is er puur en alleen voor de grootverdieners, maar dat wil men niet inzien. Waarschijnlijk omdat men dan moet toegeven eigenlijk geen grootverdiener te zijn.

swift1.6 | 28-08-13 | 16:28

@Welles! Nietes! | 28-08-13 | 16:21
Ze verkopen gewoon onder de prijs.
De burger legt het verschil wel bij, desnoods met dwang.....
*wurgneiging krijgt*

necrosis | 28-08-13 | 16:28

ik zie het probleem niet zo....
je kunt natuurlijk overal wel wat over te zeuren hebben

Mr Bad Guy | 28-08-13 | 16:28

Zoals ik zei, we worden echt op ALLE mogelijke manieren genaaid en we willen nog meer. Naai ons! Naai ons!

De Aarsonaut | 28-08-13 | 16:27

Op zich is het idee om pensioengeld vrij te spelen om de economie een impulsvte geven niet zo slecht. Maar dan niet de huizenmarkt stimuleren...
Los dan gewoon de gehele staatsschuld af 1000 miljard pensioen, 490 miljard schud, 510 miljard over..
De rente die je dan niet meer betaald, die keer je weer uit aan de pensionado's op zo'n manier dat ze dat gd ook uitgeven of weer terugkrijgen en daar stimuleer je de economie van.. Minus ons jaarlijs tekort uiteraard...

Deus Absurdia | 28-08-13 | 16:27

In essentie is het ordinaire roof ten gunste van bonustrekkend bankschorem.

Buggert | 28-08-13 | 16:27

@King of the Oneliner | 28-08-13 | 16:22
Ik krijg een dejavu gevoel naar een vorig topic,maar dat maakt de inhoud van de post niks minder waard. Alleen maar meer zou ik zeggen!

Welles! Nietes! | 28-08-13 | 16:27

@Kaas de Vies | 28-08-13 | 15:50
Ik ben het vaak met je eens Kaas, maar om nu alleen de babyboomer de schuld te geven gaat mij wat ver. Ja, de babyboomer heeft het goed gehad, en dat hebben sommigen misschien nog steeds wel. Uiteindelijk zijn het alleen de babyboomers geboren voor 1 januari 1950 die het heel goed hebben. Zij zijn met de VUT gegaan. Maar sowieso is het het idealisme dat verkeerd is. De Sociaal-democraten, de liberalen, de sociaal-liberalen en de Christen democraten, zij hebben de boel naar de knoppen geholpen. Politici van VVD, CDA, D66 en PvdA. Deze partijen moeten niet meer regeren.
/
Ik zie een enge rode EU draad lopen door vrijwel alles wat dit kabinet beslist. Onze pensioenfondsen zitten vol, en dat kan niet in Europees verband. Brussel wil die potten weg hebben, en hoe kan dat beter dan Den Haag die hun eigen incompetentie repareren met geld van de burger. We moeten uit de EU en uit de Eurozone. Dan kunnen we misschien garanderen dat onze kinderen en kleinkinderen hetzelfde welvaartsniveau krijgen als wij nu hebben. In de EU, zijn wij een klein land met vrijwel geen zeggenschap, en straks ook geen geld meer. En dat in een steeds uitdijende unie. Wat blijft er dan over, 1 Europees parlementslid voor Nederland?

Old_Spice | 28-08-13 | 16:26

Dit is een geweldig plan! Ik heb vertrouwen in deze regering. Goed optreden, pensioenpot gebruiken om op korte termijn de economie weer vlot te trekken. Daarna, als de economie goed draait, lasten verzwaren om de pensioenpotten weer aan te vullen. Zekerheidje.

Oerkoendoe | 28-08-13 | 16:26

wat is er mis te investeren in een 30-jarige lening die 4% rendeert? dit idee is helemaal niet zo gek, al heeft het weinig met de huidige huizenmarkt te maken. daar zit nog steeds een luchtbel in, maar die prijzen gaan ook wel weer omhoog. als dit de banken ontlucht, prima. maar dan wel vervolgens even doorpakken, en de bank splitsen in een kredietbedrijf en een handelsbedrijf met een chinese muur ertussen. verder de volstrekt verrotte woningmarkt saneren door 75% bezit woningcorporaties aan de huurders te verkopen, gewoon huizen gaan bouwen in plaats van kantoren, erfpacht gemeenten voor particulieren afschaffen, en daadwerkelijk de markt vrij maken in alle segmenten behalve minima (en dan heb ik niet over tokkies met drie uitkeringen die van de hoertoeslag krasloten kopen en halal woningen voor grote gezinnen). bouw gewoon wat de markt wil en waar de markt in wil investeren. beperk hra tot 30 jaar annuitair en maximaal tot 2 ton. woz weer invoeren voor huurdersdeel en eigen woning verder niet belasten. dus geen achterlijke huurwaardeforfaits die alleen maar een korting op de hra zijn.

minimá-armezusvan.. | 28-08-13 | 16:25

"and now they're coming for your retirement money" ~George Carlin. youtu.be/3RhIxxvYtRE

Bertus Brulbroek | 28-08-13 | 16:25

@ITEACHYOU | 28-08-13 | 15:56
Sarcasme is leuk, maar je geeft geen antwoord op mijn vraag. En die vraag is nu juist waar het om draait: hoe kunnen we de huizenmarkt saneren? Weet jij het?

rara | 28-08-13 | 16:25

@ITEACHYOU 16:17: Dat is geen vrij beschikbaar vermogen, maar zit vaak in overwaarde van het huis, etc. Goed plan: laten we mensen die netjes gespaard en afgelost hebben straffen. Die 50k is van die mensen, niet van jou of van Dijsselbloem om "problemen" mee op te lossen.

Muxje | 28-08-13 | 16:23

@swift1.6 | 28-08-13 | 16:20 | + 0

Dijsselbloem is links droplul. Dit heeft niets met links of rechts te maken. Dit is gewoon crimineel van beide kanten. Beter zetten we er nu met zijn allen de schouders onder om dat smerige tuig de zee in te jagen.

StijlvolRechts | 28-08-13 | 16:22

Aan gediscussieer op internet hebben we uiteindelijk niks, politici liggen allang op hun dure Auping bedje, als hier 's nachts de ene na de andere woedende uithaal wordt gedaan, en mensen de problemen haarfijn analyseren en met oplossingen komen aandragen.
Het enige wat misschien helpt is keiharde actie, dus niet lullig met olijke en ludieke spandoekjes gaan zwaaien op het Malieveld (" Wij pikken het niet meer!!!" " Oprutte!!" etc), maar gewoon een ring (een Belegering , net zoals men in de Middeleeuwen steden op de knieën dwong) om Den Haag leggen, alle uitvalswegen blokkeren, en ook GEEN uitzonderingen maken voor ambulances, politiewagens, corps diplomatique, en meer van dat gelul.
Het moet duidelijk worden dat het serieus is.

Dit ook net zolang volhouden tot de staat zijn ware ugly face laat zien, en het leger of de politie de boel uit elkaar probeert te slaan.
Door de schijndemocratie zal er snel hard worden opgetreden, want de elite zal niet een morrend volk tolereren.
Het is dan vooral zaak om door te zetten en geen centimeter te wijken.
Onderhandelen is uit den boze.
De eisen zijn: zakenkabinet, uit de EU, referenda bij elke belangrijke beslissing (kan makkelijk via BSN- nummer + internet geregeld worden), verlaging BTW en accijnzen, geen spionage tegen onschuldige burgers, en alle huidige politici worden vervangen door hooguit 20 man met een zakenkabinet, die ook ontslagen kunnen worden door het volk indien nodig.
Plan b)kopersstaking tot Den Haag er niet meer omheen kan en het kabinet valt.
Troll The System!!!

King of the Oneliner | 28-08-13 | 16:22

@necrosis | 28-08-13 | 16:17
ABN moet natuurlijk wel eerst met pensioengeld schoongemaakt worden van vervuilde hypotheken voor ze ermee de boer op gaan.

Welles! Nietes! | 28-08-13 | 16:21

tja, zo rolt rechts. kan me nog herinneren dat een VVDer zei dat als de SP de Sahara zou beheren, dat dan binnen de kortste keren het zand op was. Nou mark, hoe staat het met ons zand? En waar zijn die 1000 extra zandkorrels die iedere werkende zou krijgen? Of zijn de zandkastelen ingeruild voor luchtkastelen?

swift1.6 | 28-08-13 | 16:20

@LangeTijdGeleden | 28-08-13 | 16:12
Wacht maar tot Dijsseldinges ABN naar de beurs gebracht heeft, je hebt nog niets gezien!

necrosis | 28-08-13 | 16:17

Meer dan 2,5 miljoen gezinnen in NL die meer dan een ton aan vermogen hebben, telt u even mee. 2,5 miljoen* 50000 = 125 miljard, laat ze 50K inleveren problemen opgelost

ITEACHYOU | 28-08-13 | 16:17

LangeTijdGeleden | 28-08-13 | 16:08 Vergeet het touw , de koepelgevangenis komt binnenkort leeg te staan. Ik weet wel een bestemming daarvoor. Bij nader inzien , is dat touw ook nog geen gek idee , misschien beide optie's ? Win ,win.

ja,diedus! | 28-08-13 | 16:17

De banken zijn al van de overheid.

Uw Verzekeringsadvis | 28-08-13 | 16:17

Dus huurders mogen ook een pensioendeel inleveren voor de hypotheek van de overbuurman.

Welles! Nietes! | 28-08-13 | 16:16

De overheid is het probleem, niet de oplossing! Dat blijkt hier ook weer.

Dit is GEEN overheidstaak, dus waar bemoeien ze zich mee. Ben ik de enige die hier weer fraude, corruptie en falend toezicht bij verwacht?

Een hypotheek is een contract tussen een burger en een bank - niet mee bemoeien overheid!
Een pensioen is een contact tussen een burger en een pensioenverzekeraar - niet mee bemoeien overheid!

Een garantstelling kost geld. Wie gaat dat betalen? We zijn nog steeds bezig om ontelbare euro's te pompen in failliete banken! En ondertussen verkopen we die genationaliseerde banken met tig miljard verlies.

LieberLiber | 28-08-13 | 16:16

"Als je iets doet, moet je het goed doen", zei mijn moeder altijd.
Eerlijk is eerlijk, qua naar de kloten helpen van het Nederlandse volk zijn er geen betere pipo's beschikbaar dan de huidige.

Jackanders | 28-08-13 | 16:15

@Bertus Brulbroek | 28-08-13 | 16:09
Ik ga morgen een Bugatti Veyron bestellen.
Uiteraard heet ik morgen M. Rutte......

necrosis | 28-08-13 | 16:15

Herr Zimmermann | 28-08-13 | 16:08 |
"Onze" banken maken binnenkort deel uit van de Europese bankenunie en een Europees depositiegarantiestelsel www.europa-nu.nl/id/vj05k11iqguz/opric... dus dat geld gaat toch wel naar Europa.

CoffeePatch | 28-08-13 | 16:15

@blinde kip | 28-08-13 | 16:03 | + 0 -
maar de pensioenfondsen kunnen ook rekenen. ze willen zelfs wel probleemleningen kopen, maar alleen voor de prijs die daarvoor geldt - en dat is met een forse afslag op de waarde waarvoor die bij de bank in de boekhouding staat. en dan moet de bank dus verlies nemen en zo ontstaat er vanzelf weer een gat in de balans. en wie gaat daarvoor opdraaien?
.
dit plan wil denk ik een paar problemen tegelijk oplossen, maar uiteindelijk draait het op niks uit - domweg omdat er zoveel factoren tegen elkaar inwerken dat alleen een radicale oplossing de kern van de probelemen kan raken. en dat is dat we hier in de eerste plaats te veel en te hoge binnenlandse schulden hebben en dat we aan de andere kant zoveel gedwongen besparingen hebben
.
het pyramidespel van de nederlandse economie, gebaseerd op schuldcreatie rondom onroerend goed is uit.
alleen door het wegstrepen van schulden (die in alle realiteit toch nooit meer worden afgelost) tegen zogenaamde bezittingen kunnen we versneld uit de crisis komen. de weg die nu wordt gekozen is het opblazen van de geldhoeveelheid en via monetaire inflatie het wegstrepen van schulden. komt op lange termijn op hetzelfde neer, alleen de bijkomende effecten van het gekozen medicijn zijn dodelijk.

gooi en smijtwerker | 28-08-13 | 16:15

deministerpresident | 28-08-13 | 15:50 Helemaal met je eens. Wijziging in polisvoorwaarde = mogelijk opzeggen . Wie kan hier meer over vertellen ? wat er nu gebeurt , daar was ik het al niet mee eens , maar nu gaat het wel erg uit de hand lopen , het is en blijft tenslotte MIJN geld ! ( pensioenverzekering ).
www.template-voorbeeldbrieven.nl/verze...

ja,diedus! | 28-08-13 | 16:14

@P.A. van der Werff | 28-08-13 | 16:10
Natuurlijk is het een wassen neus. Het is ook een garantie op een garantie want de overheid mag bijspringen als de pot leeg is. Raar, want het is een verzekering dus de verzekerde heeft dan te weinig ingelegd en zou zelf wat meer moeten betalen om het risico af te dekken zoals wel bij een normale verzekering gebeurt.

blinde kip | 28-08-13 | 16:13

Dus eerst privatiseer je alles, want 'dat zou meer geld opleveren', vervolgens blijf je alles betalen want de geprivatiseerde bedrijven hebben corrupte bestuurders en vervolgens koop je alles weer op om te nationaliseren tegen een gigantisch verlies en blijf je dezelfde corrupte bestuurders behouden én dezelfde falende regelgeving/methodes er achter.

Fortuyn draait zich om z'n graf...

LangeTijdGeleden | 28-08-13 | 16:12

Het voordeel is dat de EUSSR dan niet meer bij onze pensioenen kan.

Watapatja | 28-08-13 | 16:12

... en weer laten de ambtenaren zich naaien door de banken.
ze snappen werkelijk niets van het spel dat gespeeld wordt (en waar al heel lang voor wordt gewaarschuwd), maar ze laten zich telkens weer met wat mooie praatjes en beloftes een oor aan naaien.
Banken willen al heel graaien in de pensioenpot, en nu hebben ze een eindelijk een kabinet gevonden dat dom genoeg is om het voor hun mogelijk te maken.
(ps. wat wel de oplossing is voor de woningmarkt: stimuleer vaste arbeidscontracten)

Kaosu | 28-08-13 | 16:12

Dit gaat echt te ver!

r04drunn3r | 28-08-13 | 16:11

En ze hebben ook een paars rood en bruin probleem.
*Zucht

P.A. van der Werff | 28-08-13 | 16:10

Dit puike plan gaat onze economie redden hoor! [Didi & Mark-modus off]

Nibdib Niddib | 28-08-13 | 16:10

80% van de huizen is met NHG verkocht.
Dus of die overige 20% heeft een geel groot probleem, of NHG is een wassen neus.
Of het kabinet verzint een probleem om de pensioenpot aan te boren. Dat kan ook.

P.A. van der Werff | 28-08-13 | 16:10

@Napoleon I | 28-08-13 | 16:01
Het voordeel is wel dat je nu weer argumenten hebt om het gezeur over woontoeslag en "scheefwonen" tegen te gaan.

"Ik woon volgens u scheef, maar ik betaal straks via belasting en pensioenpremie mee aan uw koophuis, los van de HRA. Wie profiteert nu het meest"

kapotte_stofzuiger | 28-08-13 | 16:10

Er moeten meer schulden worden gemaakt, anders groeit de economie niet. youtu.be/Zc2RD6HL0Sw

Bertus Brulbroek | 28-08-13 | 16:09

*bijl alvast slijpen doet*
*Extra touwen alvast inkopen doet*

Heeft iemand nog een lijstje met namen van de falende politici, bestuurders, graaiers en alle PvdA'ers?

Ik moet even uitrekenen hoeveel touw ik ongeveer nodig heb.

Wat een achterlijke bende daar. DAT krijg je er nou van wanneer je 'volksvertegenwoordigers' hebt die niet meer dan een geschiedenisleraar papiertje of een 'kunst-studie' papiertje op zak hebben.

LangeTijdGeleden | 28-08-13 | 16:08

@brutus68 | 28-08-13 | 16:00
Ik wil best mooie spulletjes kopen, maar ik wacht op de door hem beloofde €1000.....
En waarschijnlijk kan ik daar lang op wachten.

necrosis | 28-08-13 | 16:08

In 1e instantie dacht ik ook... zijn ze nu helemaal van de pot gerukt.
Misschien is er een andere reden. Nederland is in europa een van de weinige landen waar de mensen gespaard hebben voor later, in de vorm van een pensioen.
Heel veel europese landen hebben geen enkele voorziening getroffen, met name de zuidelijke landen.
Jaren geleden voorspelde al iemand dat dit tot begerige blikken van deze landen zou leiden. We zien nu al hoeveel geld er naar het zuiden gaat. Als dit dan toch gaat gebeuren, dan kunnen we inderdaad misschien beter onder strenge voorwaarden onze (let wel ONZE) banken hiermede steunen. Als Europa later dan aankomt kloppen om onze pensioen gelden, dan kan Nederland zijn handen in de zakken stoppen, de voering van de zak naar buiten trekken, en tegen Europa zeggen..... krijg nou wat.... ons geld.... tis op!!!

Herr Zimmermann | 28-08-13 | 16:08

Je zou bijna vergeten dat banken gewoon ondernemen en daar hoort ondernemersrisico bij. Als ze nu eens beginnen de hypotheekrente op hetzelfde niveau als de ons omringende landen aan te bieden dan komt de huizenmarkt ook wel weer vlot.

Simon_GS | 28-08-13 | 16:07

rara | 28-08-13 | 15:54

Zo iets als de RABO wilde. Een verzekering tegen de waardedaling van je huis waarvan ze de hypotheek zelf verstrekt hebben. Kortom, je financiert je eigen ondergang.

Franz Jozef | 28-08-13 | 16:07

Ik ken iemand die bij de Rabo werkt, de Private Banking afdelingen gaan daar al landelijk op de schop en niet veel later zullen ook de hypotheekafdelingen er aan moeten geloven. Run Forrest run!!
Rabo gaat zijn vertaling in het Spaans steeds meer eer aandoen.

JackJersey | 28-08-13 | 16:07

@Napoleon I | 28-08-13 | 16:01
Eigenlijk moedigt de overheid zware roofbouw op de planeet aan. Feesten voor een ander alles opmaakt. De rekening is voor een anders. Geeft te denken hoe ze in Den Haag opgevoed zijn.

blinde kip | 28-08-13 | 16:06

F-A-A-L kabinet.
Waarom bezuinigen we? Allen in koor: omdat we dat van de EU moeten. Doen andere landen dat dan ook? Allen in koor: Nee, alleen Nederland.
Wat is het aller-allerslechtste kabinet ooit na Balkende: kabinet Samson met Rutte.
Tijd voor Wilders waarvan je diep in je hart begint te weten dat de man nodig is.

appeltjesgroeneweide | 28-08-13 | 16:06

@CoffeePatch | 28-08-13 | 16:02 | + 1 -
Yep. Zien we nooit meer terug.

Kaas de Vies | 28-08-13 | 16:05

De regering gaat heel sociaal met de mensen om. Zolang je maar tussen 1946 en 1948 bent geboren.

Wc-kip | 28-08-13 | 16:05

Ik ga denk ik een grote platte kluis maken zodat ik deze als matras kan vermommen en ongezien op de logeerkamer kan stallen en indien nodig in de tuin oid. kan begraven.

Alhoewel, contant geld wordt ook opgeslokt door het internet. Papiergeld wordt steeds zeldzamer.
Kan daar niet eerst eens iets aan gedaan worden? Dalijk zit ik met al die kluizen en dan is er geen contant geld meer. Mooi kudt!

TP 1984 | 28-08-13 | 16:05

Politiek in een notendop: jaren geleden schreven mensen zich in op een nieuwbouwwoning.
Ten tijde van de oplevering en de overhandiging van de sleutels (incl. bosje bloemen) mepten ze direct een bord 'te koop' in de tuin en vroegen een ton bovenop hun koopsom.
En nu achteraf gaan klagen...... of 'fouten' gaan repareren.
Inmiddels blijkt dat de meeste politici helemaal niet geschikt zijn voor de functie die ze uitoefenen.

necrosis | 28-08-13 | 16:04

@kapotte_stofzuiger | 28-08-13 | 15:59
Niet zo goed. Ze lopen allemaal nog vrij rond. Kortom, IJsland is niet zo tof als men denkt.

blinde kip | 28-08-13 | 16:04

@gooi en smijtwerker | 28-08-13 | 15:58
Het gaat natuurlijk om de probleemhypotheken. Natuurlijk gaan de banken de goeie niet wegdoen. Geen idee waarom ze dat bij de pensioenfondsen een als een goede hypotheek zien maar daar zitten voormalig vastgoedkoningen (Hoi Elco Brinkman!) dus daar heb je waarschijnlijk je antwoord.

blinde kip | 28-08-13 | 16:03

kapotte_stofzuiger | 28-08-13 | 15:47
Zo (snel) had ik het nog niet bekeken, maar ik schreeuw het nu al rond!

bottlebaby | 28-08-13 | 16:02

De kassen van de banken moeten worden gevuld voor bankenunie en de te verwachten forse bijdragen aan het Europees depositogarantiestelsel. Zo vindt dus de transitie van geld van de pensioenfondsen naar de knoflooklanden plaats.

CoffeePatch | 28-08-13 | 16:02

@blinde kip | 28-08-13 | 16:00 | + 0 -
Juist. De babyboomroof dus. En dat is niet het enige, die hele demografische groep heeft heerlijk genoten van allerlei voordelen die bij de generaties daaronder zijn afgeschaft.

Kaas de Vies | 28-08-13 | 16:01

Als huurder met een pensioen zou ik redelijk boos beginnen te worden. Wellicht was je zo slim om al in 2006 in te schatten dat het hele spelletje niet houdbaar was en besluit je om niet te kopen. Maar vervolgens gaan niet alleen de huren meer omhoog dan de inflatie terwijl de waarde van wat je huurt daalt, maar gaan ze ook nog eens je pensioen gebruiken om de gaten in de woningmarkt te stoppen.

Napoleon I | 28-08-13 | 16:01

Rutte, Rutte... Dat is toch die lachende knaap die je af en toe hoort roepen dat er niets aan de hand is en dat we vooral mooie spulletjes moeten kopen maar voor de rest onzichtbaar is?

brutus68 | 28-08-13 | 16:00

Verdorie , betaal ik al 35 jaar pensioenpremie en nou gaat deze liberale / socialistische regering met mijn spaargeld gokken !

elevator | 28-08-13 | 16:00

Rutte, Rutte... Dat is toch die lachende knaap die je af en toe hoort roepen dat er niets aan de hand is en dat we vooral mooie spulletjes moeten kopen maar voor de rest onzichtbaar is?

brutus68 | 28-08-13 | 16:00

Maar het record staat nog altijd op naam van Lubbers, die met zijn kabinet (CDA + VVD) in de jaren 80 een flinke greep in de pensioenpotten deed waardoor men in NL nu veel te laag staat qua dekkingsgraad. Geen nood, we werken allemaal wat langer (bijna tot onze dood) en betalen nog meer en krijgen minder en dan doen ze net of het niet uitmaakt.
Wie dacht ook alweer dat de VVD voor de middenklasse was?

blinde kip | 28-08-13 | 16:00

gelukkig mag ik binnenkort 100000 belastingvrij schenken......... hahahaha, welk percentage Hollanders heeft een ton cash ter beschikking?

ITEACHYOU | 28-08-13 | 15:59

Hoe staat het met de huizenmarkt in "bail the people, jail the bankers" IJsland?

kapotte_stofzuiger | 28-08-13 | 15:59

vanmorgen stond er op jullie zustersite Das Kapital al iets dergelijks.
.
een merkwaardig plan.
.
welke hypotheken gaan ze dan voor het NHI kopen? op dit moment maken banken op nieuwe leningen een werkelijk obscene marge. Een paar jaar geleden zat er een marge op van nog geen heel procvent-punt, maar dat is inmiddels een veelvod daarvan. En ook nog eens op slechtere voorwaarden - minder lenen, verplicht aflossen, hogere inkomens-eisen.
.
Oudere leningen met lange rentevaste contracten hebben een veel lagere marge en dus een lagere marktwaarde. dat betekent dat de bank bij verkoop van de lening aan het NHI een verlies moet nemen ten opzichte van de boekwaarde - en ik heb nog niet gelezen dat het NHI ook de bank daarvoor gaat herkapitaliseren.
.
de nieuwe leningen en de repricied leningen - met de nieuwe, obscene marge dus - zullen veel dichter bij nominaal gewaardeerd worden, maar waarom zou een bank performing en zeer remuneratieve hypotheken verkopen? de bank moet ook geld verdienen om - bijvoorbeeld - zijn eigen vermogen aan te sterken en om tegenvallers in het mkb op te vangen. ik noem maar twee vergezochte voorbeelden.
.
tenslotte lijkt het mij wat overdreven dat het NHI gaat beleggen in NHG leningen en de obligaties die het NHI gaat uitgeven ook nog een staatsgarantie krijgen. Of het een, of het ander. maar gratis geld weggeven kan iedereen. zelfs mark rutte.

gooi en smijtwerker | 28-08-13 | 15:58

Wat kost het om je opgebouwde pensioen al te laten uitkeren en hoe zet je je maandelijkse pensioenpremie stop?
deministerpresident | 28-08-13 | 15:50 | + 1 -
My 2 cents...
Als dit doorgaat en NL komt nog steeds niet in opstand, dan gaat het ook nooit meer gebeuren. Hoeft dan ook niet meer, want overheid en banken hebben gewonnen. Het spel is klaar, afgelopen. Alle bezit, inkomen EN toekomstig inkomen is in handen van Overheid en Het Kapitaal. Game over. Gefeliciteerd. Wanneer beginnen we met een nieuw spel?

jemagookniksmeer | 28-08-13 | 15:58

Ik ga ook een bank beginnen. Lekker graaien en doen en als het me te heet wordt onder de voeten aankloppen bij de overheid voor wat rugdekking. Krankzinnige wereld.

Omkoal | 28-08-13 | 15:56

rara | 28-08-13 | 15:54 |
precies, het is natuurlijk veel beter om een Amerikaans bankendebacle 2.0 te hebben......

ITEACHYOU | 28-08-13 | 15:56

@kapotte_stofzuiger | 28-08-13 | 15:53 | + 1 -
Als hij weer in de olie zat ging hij subiet de slappe wasmand in, mijn moeder waste altijd witter dan wit.

Kaas de Vies | 28-08-13 | 15:56

Normaal al een bedrijf stuk gaat, dan vervalt ook de garantie welke ik heb bij het produkt. Waarom is dit bij banken dan niet zo ? Alle banken naar de klote, iedereen zijn huis vrij en zijn spaargeld kwijt en we beginnen met zijn allen gewoon opnieuw.

jankerd | 28-08-13 | 15:56

En als we het dan toch over faalmaatregelen m.b.t. de woningmarkt hebben; het enige positieve dingetje bij die bezuiniging van 6 miljard LEEK de ton die belastingvrij geschonken mocht worden, zolang je het maar in een huis stak. Voor het gemak gaat VVD en PvdA maar weer eens langs de banken i.p.v. er doorheen. 95% van de NL-ers moet namelijk BOETERENTE betalen als je bijvoorbeeld een ton af wil lossen. Het is dus echt weer een maatregel voor de bühne, waar enkel een handjevol starters baat bij heeft. Pak die banken eens aan!

Tommygunner | 28-08-13 | 15:56

We zijn slaven, niet meer en niet minder.

Ik vraag me af wanneer mensen boos gaan worden maar
ik vrees dat de meesten te dom zijn om te begrijpen
wat er gebeurd.

Bij deze even vooraf: bij de volgende verkiezingen gaat mijn stem naar een partij die dit plan resoluut (en dus niet een beetje verdund) afwijst.

Call on the attacker | 28-08-13 | 15:56

Neo-liberalisme + socialisme = feodalisme.
We zijn weer terug in de tijd, waarbij de werkman zijn muil moet houden, belastingen moet betalen en dom gehouden wordt.
Zou dat wellicht het ultieme doel van de Bilderbergkliek zijn?

Chiant | 28-08-13 | 15:55

Niet klagen. Alles komt goed. Syrie even platgooien, invasietje Iran, olieprijzen naar beneden en we hebben een nieuw gouden decennium. Die overheidsinvestering in de banken betaalt zich op termijn gewoon weer terug. Vraag me alleen af wat er met het dividend gebeurt. In de pensioenpot? Nah.

Habibi | 28-08-13 | 15:55

Overal in de financiële wereld worden geldcarrousellen opgezet. Om het geroof te verhullen. Of het nou de publieke geldroof is door te veel belasting terug te laten vloeien via toeslagen en subsidies dan is het wel via pensioenen terug naar de banken om je eigen huis te financieren.

Hier zitten dus 6 management lagen tussen per voorbeeld om je eigen geld terug te krijgen waar je eigenlijk al recht op had.

Top systeem!

Kaas de Vies | 28-08-13 | 15:55

En dan nu ook nog maar de start van WO III en dan is de ineenstorting van alles wat er is opgebouwd compleet.

medusa324 | 28-08-13 | 15:55

Arme bankiers ze zijn zo zielig. Kom laten we ze belonen voor voor het leegstelen van de onder en middenklasse. Dan gaan za vast nog beter hun best doen.

Kets22 | 28-08-13 | 15:55

Nederland BV heeft Enron als voorbeeld genomen over hoe de boekhouding op orde te brengen, gewoon het pensioenfonds plunderen. Chapeau, op het moment dat je denkt dat het niet kortzichtiger en dommer kan bewijst de overheid weer het tegendeel.

Rest In Privacy | 28-08-13 | 15:55

Een niet-productieve sector die bovendien nog verlies maakt ook, wordt volgepompt met pensioenreserves. En de -staat- de burger mag garant staan als het mis gaat. Een garantie voor een garantie op een steeds minder waard worden constructie. Aangezien dit geld ook nog uit arbeid moet komen maar niks oplevert, levert werken nog minder op. Je mag dus dus fluiten naar je pensioen want die afwaardering komt dus toch wel. Hebben de banken en vastgoedjongens mooi alle shit afgeschoven (1x via bail-out en nu via het pensioen) afgeschoven naar de burger.

blinde kip | 28-08-13 | 15:55

Ze zijn de burger wel aan het testen.

ZegMaarWilly | 28-08-13 | 15:54

Even dwarsliggen: welke andere manieren zijn er om de huizenmarkt te stabiliseren? Er is daar nu eenmaal een enorm gat, de helft van de huizen staan onder water.

Elke oplossing is welkom.

rara | 28-08-13 | 15:54

Top plan, kan die rente eindelijk eens een stuk naar beneden. Laten we dan ook gelijk alle oliemaatschappijen, ziekenhuizen, verpleeghuizen, energiemaatschappijen nationaliseren. Dan komen we er vanzelf achter dat het ook voor de helft kan........

ITEACHYOU | 28-08-13 | 15:54

21 september jagen we dat tuig met pek en veren het land uit! Het wordt tijd dat de regering er weer voor de burger is ipv banken en multinationals. Het is tijd voor een wat mij betreft gewelddadige revolutie! Vlaggetjes en fluitjes gaan hierbij niet helpen! De fik erin!

StijlvolRechts | 28-08-13 | 15:54

Wat voorspelde ik maanden geleden al?

Al uw hypotheken, bankrekeningen, bewegingen (zowel in OV als auto), enz. enz. enz. gecontroleerd en in de gaten gehouden door de overheid.

Nee-DDR-land is een feit .. Viel Spass

James Lastig | 28-08-13 | 15:53

@Kaas de Vies | 28-08-13 | 15:50
Uw vader was in de olie?

kapotte_stofzuiger | 28-08-13 | 15:53

Zo gelukkig maar. Ik was al bang dat ik als starter een normaal geprijst huis zou kunnen kopen.

roze_bril | 28-08-13 | 15:53

-weggejorist-

Goorbatsjov | 28-08-13 | 15:52

Stort mijn ingelegde pensioengeld maar terug , ik ben er klaar mee .

ja,diedus! | 28-08-13 | 15:52

Het is het weggeven van de pensioenpot aan de banken.
Daarna stelt de overheid nieuwe pensioenregels op, aangepast aan de lege pot. Geen garantie meer nodig, banken gered. Alleen wel uitgeklede pensioenen.

van_de_pot_gerukt | 28-08-13 | 15:52

Het is grappig om te zien met welk deel van mijn hersenen ik vandaag werk, het omzeilt in ieder geval het taalcentrum. Zucht.

Kaas de Vies | 28-08-13 | 15:52

Banken hebben een zorgplicht. Hebben ze nooit wat aan gedaan. Lekker mense tophypotheken aanpraten.

yamahaha | 28-08-13 | 15:51

Het is als het spelen van een bordspel met een kleuter die niet tegen zijn verlies kan; zowel de pensioenfondsen als de overheid veranderen achteraf keer op keer de spelregels, onbetrouwbaarder kan niet.

Simon de Danser | 28-08-13 | 15:51

Wat kost het om je opgebouwde pensioen al te laten uitkeren en hoe zet je je maandelijkse pensioenpremie stop?

deministerpresident | 28-08-13 | 15:50

"ontdekt hebben dat je op twee modale salarissen eigenlijk helemaal geen huis van 350k kunt betalen"

Hier heb ik het dus over met mijn andere babyboomer vaderse. Die zitten te klagen dat hun kinderen nog niet in Hberg wonen in een pand van een miljoen. "Toen ik zo oud was".

Tja zeg ik dan... toen jij zo oud was zou allemaal wel. Maar je surfte mee op 3 factoren, oliegeld en babyboominflatie en machtsblok.

Op een gegeven moment heeft deze demogratische (ja ja geen spelfout) golf het erg goed voor zelfzelf geregeld. En het kon niet op. Dit is lang onopgemerkt gebleven omdat de economie ook werkelijk groeide door de aanwas van de babyboomers die allemaal op hetzelfde moment een huis kochten, op het zelfde moment een auto, etc etc, maar het is ook lang onopmerkzaam gebleven door de oliegelden.

Nu het economisch en demografisch tegenzit is te pil dubbel zo bitter.

En dit betalen de andere generaties en daarom kunnen ze het niet meer betalen.

Ik ga mijn bruine labrador slachten, dan heb ik vanavond nog iets te eten.

Kaas de Vies | 28-08-13 | 15:50

van_de_pot_gerukt | 28-08-13 | 15:47 |
Amen.
Moeten ze maar niet teveel lenen. Of is het ineens niet eigen verantwoordelijkheid als je financiële verplichtingen voor 30 jaar en langer aan gaat?

TypischTypetje | 28-08-13 | 15:50

Dit zaakje stinkt: De NHB.nl (Nationale Hypotheken bank) is in het bezit bij FGH en Rabobank sinds 2004. FGH Bank wist in 2004 al dat ze NHB nodig hebben. NHB.nl staat op naam van FGH Bank NV.

Harreeee | 28-08-13 | 15:50

Dit brengt wel het vertrouwen terug hoor. Zucht

van heinde en verre | 28-08-13 | 15:49

HRA is ook een verkapte manier om banken te herkapitaliseren.

yamahaha | 28-08-13 | 15:48

Het deert me niets, ik heb namelijk geen hypotheek en geen pensioen. Alles naar de klote, geld is op.

van_de_pot_gerukt | 28-08-13 | 15:47

Dus betaalt de huurder via de belastingen direct mee aan de bekostiging van een koophuis.

Welke huizenbezitter durft straks nog te klagen over huursubsidie/woontoeslag, laat staan een hoax als 'scheefwonen'?

kapotte_stofzuiger | 28-08-13 | 15:47

Dus over het uitgestelde loon dat verplicht in de pensioenpotten moet worden gegoten heb je geen enkele reet te zeggen.

Top jongens, ik zou zeggen, stort je helemaal het leplazarus.

Dan doe ik het niet.

Kaas de Vies | 28-08-13 | 15:47

Dijsselbloem denkt "wat Wouter Bos bij ABN kon flikken, kan ik beter".

En zo geschiedde. En wederom draait de burger er voor op.

Reinaert | 28-08-13 | 15:47

De VVD legt de bijl aan haar liberale wortels. Ze. Zijn. Helemaal. Gek. Geworden!

ole guapa | 28-08-13 | 15:47

Right, tijd om de gaan emigreren...

Norther | 28-08-13 | 15:46

De staat is de grootste vijand van het volk.
Machteloos zijn ze.
Wij niet.

ZDEV | 28-08-13 | 15:46

Wanneer kunnen we ons mandaat toch nog aan de SP geven? Alles is beter dan dit

hendrikjandetuinman | 28-08-13 | 15:46

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken