Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Wetenschap: Plofkip gezonder dan scharrelkip

adkipgif.gifDe vlees noch vis activisten van Wakker Dier begonnen vorige week een nieuwe campagne tegen plofkippen. We kregen d'r honger van. En niet alleen wij: dankzij de haatcampagne van Wakker Dier tegen het meest veelzijdige stukje productievlees, is de verkoop van plofkip juist toegenomen. Waarvoor pluimen, veren in de kont en gratis saus bij de nuggets voor dierenactivisten, want in deze economie is iedere kipkrachtstimulans meer dan welkom. Een kippenboer heeft immers ook brood op de plank nodig. Ook milieugekkie @BerndTimmerman doet nog een kluif in het zakje voor de kipverkoop met een sterk staaltje omgekeerde psychologie: 'Wie een plofkip eet is dom, naïef, onverschillig en kwaadaardig', roept hij in de Foiegrasbode. Slim gespeeld, want precies dat soort belerende boosheid doet de gemiddelde Nederlander 'Oh ja joh?' zeggen en drijft hen linea recta naar het plofkipvak van de supermarkt om nog meer Gallus gallus vetgemesticus te kopen. En terecht, want dat is de veiligste keus voor de consument. Plofkippen krijgen immers ruimschoots (preventieve) medische zorg & aandacht en zijn daarom gezonder dan vrije uitloopkippen. Neem het niet van ons aan. Neem het van de Wageningse Landbouwuniversiteit aan, die er onderzoek naar gedaan hebben. Quote: "Het meest interessant is dat blijkt dat leg­henbedrijven met uitloop een elf keer zo grote kans hebben om geïnfecteerd te worden [met vogelgriep] als leg­henbedrijven zonder uitloop." Cijfers bij die quote: HIERRR. Samenvatting van het onderzoeksrapport: DAARRR (pdf). De scharrelkippen waar Wakker Dier voor lobbyt zijn dus ongezonder en gevaarlijker voor de vogel- en volksgezondheid dan platgespoten plofkippen uit een legbatterij. Sluiten we nu af met een obligate quasi-onverschillige, stoere quote over BBQ's oppoken en plofkippenvleugels grillen. Aan tafel!

Reaguursels

Inloggen

McPhart | 05-08-13 | 18:28 |

De belasting omlaag, regulering afschaffen, laat de consument het zelf bepalen. In 1900 was de belastingdruk in Nederland 10%, nu is dat 53%. Het zal niet snel gebeuren, maar het is wel gewoon mogelijk.

vansuyle.com | 05-08-13 | 18:54

@vansuyle.com | 05-08-13 | 04:28
Interessant!
Alleen: wat denk je dat er van het inkomen van een tuinder overblijft wanneer de productie 34% lager is en de overhead gelijk blijft?
Pas wanneer zijn verkoopprijs met 50% kan stijgen speelt hij break even (qua inkomen).

McPhart | 05-08-13 | 18:28

Best sneu eigenlijk dat Geen Stijl verworden is tot het loopjongetje van de bio-industrie. Dierenmishandeling is altijd -1000

lompe smurf | 05-08-13 | 14:09

Plofkip is beter voor het dier, beter voor het milieu en beter voor de portomonee. Scharrelkip en Biokip zijn marketing dingen voor mensen die katholiek hun zonde willen afkopen.
In mijn ervaring zijn de mensen die aankomen met hij smaakt beter de mensen die ik zelden in de keuken aantref.

Als voor proefdieren de regel is zo kort mogelijk leven, want dat is beter voor het dier, dan gaat het ook op voor vleeskippen.

OpenDeur | 05-08-13 | 13:47

Brou Is Back | 05-08-13 | 10:39 | + 1 -
antibiotica zijn voor de slacht al uit de kip, terwijl virussen en bacteriën vaak overleven op je bio-kipje. Zoek maar eens op campylobacter en kip.

brabandertje | 05-08-13 | 10:58

@Leffe Blonde
Proficiat. Helemaal voor!

Amstel | 05-08-13 | 10:46

Gelul van een dronken aardbei. Die vogelgriep wordt bij het braden van de uitloopkip vakkundig om zeep geholpen, maar de antibiotica zitten na het braden echt nog steeds in mijn plofkipje, hoor.
.
Die mij dus maar de bio-kip, graag.

Brou Is Back | 05-08-13 | 10:39

Een boer wil zo veel mogelijk geld verdienen, of dat nou met kippen die binnenstaan gebeurd of met kippen die buiten lopen.
Als een boer al zijn vrije uitloop kippen verliest door een bacterie die daar rondvliegt, gaat hij ook zijn kippen antibiotica toedienen. Zo simpel ligt het.

brabandertje | 05-08-13 | 10:09

Dit is slechts een deel van het verhaal. Vooral het gebruik van antibiotica bij plofkippen is niet lekker voor de consument. Dat is dus die "preventieve medische zorg"; antibiotica die wij gewoon binnenkrijgen. Lekkah!

Waar_moet_het_heen | 05-08-13 | 09:52

Pluimvee dat buiten komt loopt inderdaad meer risico op besmetting met bepaalde ziektes (was al lang bekend trouwens en dat geldt net zo hard voor mensen). Zolang daar geen sprake van is, is biologische kip wel degelijk gezonder. Antibioticagebruik in de plofkip industrie veroorzaakt namelijk steeds meer antibioticaresistentie bij zowel de consument als de kippen zelf. Op de lange termijn is dat een veel groter gevaar voor de volksgezondheid.

www.nrc.nl/nieuws/2011/02/19/onderzoek...

satuka | 05-08-13 | 08:59

En de Salmonellen dan?

Peter_K | 05-08-13 | 07:58

Ruck op met je kipvreetvoorschriften. Ik maak zelf wel uit wat ik eet.

dekogelkwamvanlinks | 05-08-13 | 07:49

Ook bij een uitloopkip gaat het de fokker om het geld. Dus zo goedkoop mogelijk kweken en zo duur mogelijk verkopen. En de goegemeente betaalt gewoon wat meer voor een kip die wat verder heeft mogen lopen.
Ik vind dat we verder terug moeten in de tijd. Laat de kippen (en andere dieren) gewoon los in de natuur en ga op jacht. De slimste dieren overleven, en ook de slimste mensen overleven. Gewoon de Wet van Darwin. Of willen we het toch gemakkelijk hebben??

Leffe Blonde | 05-08-13 | 06:24

McPhart | 05-08-13 | 00:49 |
Dat was ook mijn grootste tegenwerping van biologische landbouw: de opbrengst is lager, je kan er de wereldbevolking niet van voeden. Maar ook dat is niet waar: volgens een studie van nature waar men de resultaten van 66 studies vergelijkt, is de opbrengst van biologische landbouw slechts 34% lager dan industrieel: www.nature.com/news/organic-farming-is...
-
Dat is niet zo´n groot verschil. En hier zijn tal van kantekeningen bij te plaatsen, zie dit artikel: www.motherjones.com/tom-philpott/2012/...
Die 34% is overbrugbaar.
-
Kortom, het is wel mogelijk om de wereldbevolking te voeden op deze manier, maar niet door radicaal links alles te gaan verbieden, maar juist door wetten en subsidies te af te schaffen, en werken aan een mentaliteitsverandering over ons voedsel.
-
Eet ik ondertussen mijn echte scharrelkip op, met groenten uit eigen tuin.

vansuyle.com | 05-08-13 | 04:28

RieniO | 05-08-13 | 01:03
Powned is de publieke omroep waar Rutger Castricum voor werkt en Geenstijl is een website en die heeft niets van doen met "kijkcijfers", Einstein!

"Dat gaat jullie opbreken, over 5 jaar bestaan jullie daarom niet meer. Weggeploft dus" is wishfull thinking van jou want Geenstijl draait niet op gemeenschapsgeld.

Obstiopaat | 05-08-13 | 01:27

@RieniO
Kun je katten ook plofkip te eten geven trouwens?
Zomaar een vragende vraag....

pleerol | 05-08-13 | 01:13

@Obstiopaat Wat is Powned? Nooit van gehoord, sorry. En geweld gericht tegen dieren of mensen zijn beiden onacceptabel en Volkert van der G is een idioot, en Pim Fortuyn zou Nederland veel goeds gebracht hebben.

RieniO | 05-08-13 | 01:03

Notabene een Hogeschool Wageningen. De policor Gedankenpolizei laat wel steekjes vallen.

Men loopt zo wel het risico dat een Sjoerd van der Wouw zomaar met medepsychopaatjes van heul "sociale, lieve" clubjes als een "wakker/lekker dier"/ Partei voor zielige diertjes even langskomen om je met stenen/staven/rode verf/molotovcocktails trachten te "overtuigen" dat je niet aan wetenschap/waarheidsvinding hebt te doen als dit uitkomsten oplevert die niet in hun straatje vallen.
Heeft ook mogelijk negatieve gevolgen voor soepsidie etc.
Voor de "verschillige, sociale, tolerante" gelovigen van de Linksche Kerk die terroristen/criminelen liev vinden zal een werkelijkheid/ feiten niet uitmaken.
Men zal de "overtuigingspogingen" zien als pogingen tot evangeliseren/onderwijzen het klootjesvolk dat tot zijn geluk gedwongen moet worden.

Naast het potje piesen is ook geen goed idee, zou een Louis Seveke en anderen ook nog kunnen beamen. nl.wikipedia.org/wiki/Louis_S%C3%A9v%C... Als ze tenminste niet vermoord waren omdat ze teveel wisten, wilden "zingen" en daarom moesten verdwijnen.

said_fred | 05-08-13 | 00:53

@vansuyle.com | 05-08-13 | 00:28
Dank voor de link.
Ik ben niet "an sich" tegen biologische teelt, maar het is een ontegenzeggelijk feit dat biologische teelt (of landbouw) een lagere opbrengst per hectare garandeert.
.
Met 7 miljard te voeden monden is biologische teelt enkel weggelegd voor degenen die het zich kunnen veroorloven. Propageren van biologische landbouw is prima, maar dan moet men niet moeilijk doen over het feit dat er, als consequentie daarvan, hele volksstammen sterven als gevolg van ondervoeding.
.
Het is het schizofrene aspect dat mij tegen de borst stuit. Een voorvechter van biologische landbouw/veeteelt die zich ondertussen inzet voor voedselhulp aan rampgebieden is mijns inziens geen knip voor de neus waard. Het is het een of het ander.
Helaas zijn de meeste adepten van biologische teelt (zogenaamd) betrokken en dat strookt niet. Je kunt niet de kool en de geit sparen. Zolang de adepten van biologische teelt zich inspannen voor voedselhulp aan hongergebieden, blijf ik mij tegoed doen aan plofkip, kistkalveren en al het andere dat ik voor een goede prijs kan kopen.
.
Noem mij gevoelloos, hufterig, of wat dan ook.
Het raakt mij niet. Totdat de propagandisten van biologisch verantwoorde producten "en plain publique" verkondigen dat verhongering van de minder bedeelden een aanvaardbare prijs is. Dan ga ook ik over op duurzaam vreten.

McPhart | 05-08-13 | 00:49

-weggejorist-

Obstiopaat | 05-08-13 | 00:37

RieniO | 05-08-13 | 00:26
Ik zal je even een geheimpje verklappen Rieni, Rutger Castricum werk voor 'Powned'en niet voor GeenStijl.
Trouwens, Rieni O is dat een neef van Volkert van der G?

Obstiopaat | 05-08-13 | 00:37

McPhart | 04-08-13 | 23:51 |

De veganistische hippies met hun extremistische eco-communistische ideeën geven helaas een negatief imago aan de biologische landbouw. Het duurde ook voor mij lange tijd voordat ik er open voor stond dat deze mensen weliswaar voor 99% ongelijk hebben, maar voor 1% wel een punt hebben.

Sepp Holzer en Brett Markham ( www.markhamfarm.com/mainsite/ ) zijn twee niet-linkse proponenten van biologisch boeren. Beide hebben winstmakende boerenbedrijven zonder subsidie.

vansuyle.com | 05-08-13 | 00:28

-weggejorist en opgerot-

RieniO | 05-08-13 | 00:26

Plop! | 04-08-13 | 23:27
Een snavel van een kip bestaat uit 'hoorn'.
En net zoals een koe geen gevoel heeft in zijn hoorns heeft ook een kip geen gevoel in zijn snavel.
Praat geen poep!

Obstiopaat | 05-08-13 | 00:17

Plop! | 04-08-13 | 23:27 |
In Nederland wel ja, maar in heel veel delen van de wereld niet. Maar al dat betere vlees wordt dankzij de EU buiten de deur gehouden met importheffingen. Een biefstuk uit Argentinië zit 100% (!) belasting op. Terwijl de koeien daar wel gewoon natuurlijk rondlopen en gras eten. Waarom zou de Nederlandse consument meer moeten betalen voor slechter vlees, en veel te veel geld moeten betalen voor een huis omdat we hier per se landbouw moeten hebben?
-
Dus de ruimte in Nederland is kunstmatig duur vanwege bestemmingsplannen, en boerenbedrijven worden onnodig op kosten gejaagd met allerlei verplichtingen. Als we al die regels en subsidies afschaffen, en gewoon teruggaan naar hoe het voor pak ´m beet 1950 was qua wetgeving, dan zou het nog best eens mogelijk zijn om wel een succesvol biologisch boerenbedrijf te runnen.
-
Sepp Holzer, een Oostenrijker, runt al 40 jaar een biologische boerderij 100% subsidievrij. Dus het is mogelijk ook in deze tijden. Maar hij heeft met iedere stap moeten vechten tegen ambtenaren en wetgevers die dachten hem te kunnen vertellen hoe hij landbouw moest bedrijven: www.youtube.com/watch?v=Bw7mQZHfFVE
-
Dit land kan zoveel beter, maar het begint met een minimalistische overheid: minder wetten, minder belasting. Wanneer ziet de massa dat in?

vansuyle.com | 05-08-13 | 00:07

Ha.. door die reclame zijn wij juist plofkip gaan eten gewoon omdat ze zeiden dat het moreel niet juist was om het te doen. Dus helemaal gelijk geenstijl helemaal!!
Zo werkt een mens nou eenmaal als je zegt dat je het niet mag doen doen ze het juist.

boatfolder | 04-08-13 | 23:58

Biologische landbouw een veeteelt is de beste manier om te zorgen voor een lage opbrengst.
Biologisch vreten is een luxe die enkel grachtengordeldieren zich kunnen veroorloven en op de keper beschouwd is biologische teelt immoreel.
.
Het leukste van al deze idioterie is dat de grootste bio-industrie schreeuwerds over het algemeen vegetarisch (of nog erger, veganistisch) zijn.
.
De orgasaties c.q. ministeries die subsidie geven aan dit soort idioten verdienen het om zelf op de BBQ te eindigen.

McPhart | 04-08-13 | 23:51

Achterhaalde economische nonsens , zeker nu we binnenkort petrivlees kunnen bbq-en.

Causa Sui | 04-08-13 | 23:34

plofkippen smaken beter en geven minder belasting voor het milieu. ik gun ieder dier een goede leef omgeving en verblijf op aarde maar helaas is een plofkip beter voor ons. ik vind het allemaal maar hypocriet.
we roeien wel mieren en vliegen uit als we er last van hebben maar zodra een dier er maar een beetje leuk uitzien gaan we ons opeens druk maken terwijl er bv in Syrië iedere dag kinderen sterven.

According2Mark | 04-08-13 | 23:30

Kippen hebben ruimte nodig om rond te scharrelen. Als ze die ruimte niet hebben gaan ze elkaar lopen aanvallen. Daarom worden in de bio-industrie de snavels (en nagels) "gekapt" (lees: onverdoofd afgeknipt). Snavel kip is zoiets als eikel van man. Doet dus au. En bovendien kan kip zonder snavel geen parasieten weghouden uit veren. En wordt daardoor dus sneller ziek. Dus meer anti-biotica nodig. Oplossing is dus heel simpel... meer ruimte. Maar ja, ruimte is duur in Nederland.

Plop! | 04-08-13 | 23:27

Vogelgriep? Grapje zeker? Binnenkort zijn alle anti-biotica werkloos, wegens overvoeren van die troep aan kippen/varkens en koeien en het dumpen van oude voorraden op de Afrikaanse markt. Dankzij al die paupers die voor een eurootje op de eerste rang willen zitten gaan we straks dood aan een simpele longontsteking...

Plop! | 04-08-13 | 23:23

Koop gerust plofkip, ga alleen niet janken als blijkt dat antibiotica niet meer bij je werkt. Denk dan gerust aan al die lekkere nuggets wanneer je sterft aan een relatief eenvoudige bacterie. Eet smakelijk.

Mike Oxlong | 04-08-13 | 23:17

Henk003 | 04-08-13 | 22:06
En daardoor hebben we maar 1/3 van het landoppervlak nodig om ons te voeden dan zonder Mosanto's plaagbestrijdingsmiddelen.
Scheelt weer bos en oerwoud welk we niet om hoeven te hakken voor onze voedselproductie.

Obstiopaat | 04-08-13 | 22:32

Gijsie | 04-08-13 | 22:14
Daarbij is een plofkip te zwaar om weg te lopen als je hem op het rooster van je barbekjoe legt

JeanDragage | 04-08-13 | 22:25

Ik blijf erbij dat je geen beter vlees voor de BBQ kunt nemen dan een legbatterij- of plof-kip.

Dan komt zo'n beest ook nog eens buiten.

Gijsie | 04-08-13 | 22:14

Monsanto en de universiteit Wageningen werken ook intensief samen.

Henk003 | 04-08-13 | 22:06

Allemaal zoals ik al verwachtte, net zoals een varkensflat ook beter is voor het milieu en de volksgezondheid is dan scharrelvarkens.
Zoals geoonlijk laten onze "dierenvrienden" zich leiden door hun emoties en ideaalbeeld van een boerderij van 100 jaar geleden i.p.v. kun verstand.

JeanDragage | 04-08-13 | 22:03

@Zzzzooooffff | 04-08-13 | 19:57
Nederland is goed in landbouw. Steengoed. We hebben er zelfs een universiteit voor.
Maar het policor denken is zover doorgedrongen dat zelfs studenten van die uni tegen landbouw zijn. En dan val jij nog mee. Maar op lange termijn kunnen we onze positie dus wel vergeten. Jammer van je studuie.

Allemaal | 04-08-13 | 21:56

@Van Rossem e.v.a.
Voor alle lieve schatten hier, die denken dat legbatterij iets heeft te maken met slachtkuikens (plofkip ~ Wakker Dier): fout. De legbatterij is al lange tijd afgeschaft in Nederland. Hier zaten leghennen in kleine kooitjes eieren te leggen voor de massaconsumptie. Das natuurlijk harsstikke zielug en daarom mag het niet meer...
De zogenaamde plofkip daarentegen (een term die door Wakker Dier in het leven is geroepen) is een kuiken die vrij in de stal rondloopt, maar na ca. 6 weken wordt geslacht. Dit zijn speciale rassen, die in korte tijd kunnen uitgroeien tot "kippen" van 2,5 kg.
Als dieren naar buiten kunnen, noemen we dat "vrije uitloop". Wij geloven dat deze dieren zich prettiger voelen, omdat wij als mens het fijn vinden om niet altijd binnen opgesloten te zitten. Hier is het zogenaamde "Teddybeer-syndroom" duidelijk zichtbaar; het projecteren van de menselijke emoties op een dier, dat deze emoties niet kan voelen, omdat het anders/minder is ontwikkeld dan de mens.
Ten slotte, de eieren van scharreldieren (met vrije uitloop) zijn inderdaad vele malen ongezonder dan die van de legbatterij zijn, e.g. een verhoogd dioxinegehalte. Qua vlees durf ik het helaas niet te zeggen...

Day | 04-08-13 | 21:24

Eat that Wakker Dier.

lingo star | 04-08-13 | 21:21

Je hebt misschien minder kans op ziekten (als je niet goed doorhakt waarschijnlijk), het is alleen niet echt lekker. Tijdens mijn periode in Zwitserland ben ik goed vlees gaan waarderen. Daar heb ik voor het eerst echt kip gegeten, niet die troep die ze in NL bij de AH of de Keurslager verkopen.

_pandora_ | 04-08-13 | 21:04

Geen kip is veel gezonder. Vooral voor de kip.

KarelMarks | 04-08-13 | 20:47

@Van Rossum kan kennelijk (het wetenschappelijk rapport) niet lezen.

De wetenschappers hebben aangetoond dat er een kleinere kans is dat kippen in een legbatterij (plofkip) besmet raken met een virusinfectie. Dat is nogal wiedes want ze komen natuurlijk niet buiten in aanraking met andere vogels.
Het rapport heeft het echter alleen over virussen. Bacteriën en antibiotica komen nergens aan bod.

De conclusies over de volksgezondheid zijn echter gewoon fout. Het gaat hier over de "kippen gezondheid" en niet over de gezondheid van de mensen die de kip consumeren.
Als @Van Rossum serieus naar de volksgezondheid had gekeken, dan was hij tot de conclusie gekomen dat een plofkip ongezonder is voor de volksgezondheid, omwille van de argumenten die eerder genoemd zijn rondom antibiotica.

brawrf | 04-08-13 | 20:43

Lekker hoor zo'n plofkip op de BBQ, er druipt geen vet uit maar antibiotica, eet smakelijk!

lanexxx | 04-08-13 | 20:37

Heel simpel, de meeste kippen worden gekocht door bedrijven die het weer verwerken. En op een blik kippensoep/chicken tonight enzo hoef je niet te zetten hoe de kip geleefd heeft. En we eten tegenwoordig gewoon veel meer van deze "al voorverwerkte" producten, hoewel we als we pure kip kopen wellicht toch ook meer voor de scharrelkip kiezen.

DaJonkel | 04-08-13 | 20:35

@XperiaxperiA | 04-08-13 | 19:04
Tja, dat kan je blijven zeggen (dat kippen hele leuke dieren zijn) maar dan is dat nog niet zo. Jij VINDT kippen hele leuke dieren. En ik niet. En dat mag. En voor de rest van je betoog zijn we het in grote lijnen eens. En als je mijn eerder aangehaalde comment nagelezen had, dan had je gezien dat déze consument best wat meer wil betalen.

Petrus Poortwachter | 04-08-13 | 20:27

Plofkip : How it's made www.youtube.com/watch?v=Tl5slcDq1Ic#t=...
Ach ja, ik word er niet vrolijk van maar eet ook niet veel kip. Als wel moet het een goede bresse kip zijn.

de grote Anti | 04-08-13 | 20:24

Zzzzooooffff | 04-08-13 | 19:57
pfffft! | 04-08-13 | 20:05

Jut en jul.
*hihihihi*

Obstiopaat | 04-08-13 | 20:12

En goh, natuurlijk! de link met vrije uitloop en vogelgriep is ook gemaakt; verrassend. Dat ruimt weer lekker op zometeen want die hoax wordt al weer opgeklopt.

pfffft! | 04-08-13 | 20:09

Air van Boven Dorens
Vroeger hadden vijf kippen een hok van 50 bij 50 cm.
123 je proeft het zo
Spruiten die niet naar spruiten smaken is niets mis mee
Bernd Timmerman
Jij bent gewoon gek

metdedag | 04-08-13 | 20:08

En dan ook even vermelden wie de onderzoeken van Wageningen financieren redactie. Voor het complete plaatje.

pfffft! | 04-08-13 | 20:05

Ik heb in Wageningen gestudeerd en vond die hele landbouwafdeling daar toch een beetje teveel naar de mond van de agri-business praten.

Zzzzooooffff | 04-08-13 | 19:57

Wat in Nederland doorgaat voor een scharrelkip, gaat helemaal nergens over. Ja ze kunnen lopen, net zoals mensen dat kunnen doen op het strand van Scheveningen op een warme zomerdag. Daarbij worden ze net zo volgespoten en vetgemest, genetisch geselecteerd en/of gemanipuleerd op buitenproportioneel grote kippenborsten (waardoor ze nauwelijks meer kunnen lopen) en is hun levensduur van kuiken naar volwassen kip slechts twee maanden (!).
-
Dit kun je overigens noch de boeren, noch de consument kwalijk nemen. De landbouw in Nederland is kapotgereguleerd en gesubsidiëerd, de boeren die het hoofd boven water hebben weten te houden moesten wel. Probeer vandaag de dag een gezonde charrelkip van je boerenerf te verkopen: het lukt je niet. Je komt noot de inspecties door, zal nooit de papieren krijgen, voor een natuurlijk product wat veel gezonder is en ook nog eens een kipwaardig leven heeft gehad.
-
De plofkip en nep-scharrelkip is gewoon ongezond en moreel niet te verantwoorden, en iedereen die dat koopt zal eigenlijk eens een kippenboerderij in Barneveld moeten bezoeken. Maar nog meer wetten en regels gaan dit echt niet oplossen: we hebben juist veel minder regels nodig, en minder landbouwsubsidies, zodat boeren weer de ruimte krijgen om gezonde, authentieke, lekkerder en ethischer producten op de markt te kunnen brengen.
-
Zojuist heb ik voor $50 aan scharrelkip gekocht. Echte scharrelkip, die lekker rondloopt, insectjes eet en mij ´s ochtends wakker maakt. Dat noemen ze hier gele kip (normale commerciële kip is ´waterkip´), omdat echt kippenvlees een licht geel/creme tint heeft. Het is iets taaier, bevat veel meer vet, en de smaak: je kan het ongekruid eten met allen wat zout en dannog is het heerlijk.
-
We zijn in Nederland/het Westen doorgeschoten, en hoewel links op zoveel punten ongelijk heeft, moet ik ze dit toch geven: echt biologisch voedsel (en niet wat daarvoor doorgaat) is zoveel beter. En als je iets verder zoekt dan een onderzoek van Wageningen (wat sowieso een universiteit is met een agenda), dan kom je erachter dat ons eten verziekt is, en dat het belangrijk is om hier op te letten en zo mogelijk verandering in te brengen.

vansuyle.com | 04-08-13 | 19:56

Bestaan er ook plofnertsen? Wordt die bondjas van m'n vrouw iets betaalbaarder.

Rest In Privacy | 04-08-13 | 19:48

-weggejorist-

XperiaxperiA | 04-08-13 | 19:42

@XperiaxperiA | 04-08-13 | 19:14
Tussen en plofkip en een scharrelkip uit de megastal? Geen smaakverschil. Ze krijgen precies hetzelfde voer. Ik durf iedereen uit te dagen om een geblinddoekte smaaktest te doen met een gebakken kip, zonder toevoegingen van kruiden, zout of wat dan ook, op dezelfde wijze bereid: er zit geen verschil tussen.
Een kip uit de vrije lucht die heeft kunnen scharrelen in een weide en elke dag ander voer krijgt (en wat insecten, wormen erbij scharrelt), ja... die smaakt inderdaad anders. Maar die kippen zijn er niet in de supermarkt.

Stormageddon | 04-08-13 | 19:38

Scheepskameel | 04-08-13 | 19:05 Scheepskameel | 04-08-13 | 19:05 Scheepskameel | 04-08-13 | 19:05
Biologisch 'n tijd bom noemen.. Terwijl dat bacteriën zijn die we kunnen bestrijden met onze anti-biotica, mocht het overslaan op mensen..
.
Wat anders is bij de superbacteriën die je creeërt met grootschalig gebruik van anti-biotica in de intensieve veehouderij. Dat is pas een tijd bom.

Pindakees | 04-08-13 | 19:37

.. straks mogen ook moslims weer wat eten van hun Boze Profeet, dan vliegen de plofkipse kiloknallers ook weer met karrenvol de winkel uit.

Jan Passant mk2 | 04-08-13 | 19:35

Ik wacht wel op de extra gezonde kip die later beschikbaar komt voor de 3D-printer.

Surrealiteit | 04-08-13 | 19:33

Leuk. Ja, ik ben nooit zo beïnvloedbaar voor commerciële reclame's, hoe stommer, hoe eerder ik zulke producten vermijd.

Maar een reclame van Wakker Dier voor plofkippen?
Bij het eerst volgende bezoek aan Appie gaat de kiloknallende plofkip in het wagentje. Desnoods als kattenvoer, want erg lekker vind ik het zelf niet.

Gewoon, uit solidariteit met beroepsgroepen die dit land uitgepest worden door misselijke beterweters die teveel geld krijgen om hun zure linkse hobby's te bedrijven. Tot schade en schande van het land.

Jan Passant mk2 | 04-08-13 | 19:31

Foie gras, dat is pas lekker. Het smelt op je tong, daar kunnen die kippen niet tegenop.
Hmmmmm

Jim Lovell | 04-08-13 | 19:31

Kippen zijn cool.
Aanhankelijker dan de gemiddelde kat.
En ze leggen ook veel meer eieren.
Als ze dat* niet meer doen; slachten en nieuwe halen.
(*niet dat aanhankelijk zijn; dat eieren leggen)
Ideale manier om je koters een blik in de echte wereld te gunnen.
Laat ze de kippen voeren, de eieren rapen en assisteren bij de slacht. En het hok uitmesten.
Beter dan die koters die denken dat vlees uit een cellofaan-ei komt, gaan janken bij een aangereden konijn maar wel elke dag meevreten aan de kiloknaller.

Andy Devins | 04-08-13 | 19:20

arashimashou | 04-08-13 | 19:07
Vogelgriep is een griepvirus onder wilde vogels.
Dat het zo nu en dan ook opduikt bij kippen heeft vooral te maken met het buttenlaten (uitloop!) van kippen.
Zo komen ze namelijk in contact met wilde neefjes en nichtjes.

Obstiopaat | 04-08-13 | 19:17

Sorry Irma,
Soja op de oude manier was goed. De industrie heeft haast en laten gifstoffen zitten.
www.praktijk-advance.nl/blog/voeding/d...
Muizen gevoed met soja worden dement...

paridae | 04-08-13 | 19:15

@Petrus Poortwachter | 04-08-13 | 18:59
Dat laatste is een ander fenomeen, dat niks met bio- of plof te maken heeft, maar met het inspuiten/bijmengen van water. Dat gebeurt op grote schaal, ook met "biovlees".
Je gooit een kipfilet in een droge pan en in plaats van gebakken wordt dat ding gekookt door het water dat er in zit. De helft is water, en een filetje krimpt tot de helft.
Ik ken maar 1 winkel waar de kipfilet niet vol water zit en dat is de Lidl.

Stormageddon | 04-08-13 | 19:14

-weggejorist-

XperiaxperiA | 04-08-13 | 19:14

Een vrije uitloopkip is natuurlijk maar een relatief kleine upgrade t.o.v. een legbatterijkip. Een echte biologische kip van een kleinschalige boer smaakt wel degelijk beter, o.a. door gevarieerd voer.

Om dezelfde reden eet ik alleen nog maar Argentijnse biefstuk: de biefstukjes van de C1000 gebruik ik als spatlap voor m'n brommer.

caspert79 | 04-08-13 | 19:12

Iedere dag komt het spotje voorbij van Wakker Dier welk mij verteld dat één op de twee plofkippen bij Jumbo of Appie Happie kreupel is.
Nou, in mijn plaatselijke AH heb ik nog nooit een kreupele plofkip gezien.
Dooie kippen, zowel scharrel als plofkikken, die zijn daar wel.

Obstiopaat | 04-08-13 | 19:10

@normanius | 04-08-13 | 19:06
Samenvattend: Kiloknallers zijn okee.

Jim Lovell | 04-08-13 | 19:10

Toevallig net zowel plofkip als biologische kip gebraden. Sorry voor de milieugekkies, maar de biologische kip was minder mals. Dat uitlopen en rekken en strekken van de vleugels en dijen heeft dus ook zo z'n nadelen.

Boerenbrandtlul | 04-08-13 | 19:10

Google eens op 'vogelgriep biologisch pluimveebedrijf'...

Scheepskameel | 04-08-13 | 19:09

Excuses voor spam

Dekalejaap | 04-08-13 | 19:08

Worden die plofarabieren ook zo gekweekt in de gelederen van Al-Coitus cum Hircos (latijns voor Al-geslachtgemeendschap met geiten)

Dekalejaap | 04-08-13 | 19:08

Worden die plofarabieren ook zo gekweekt in de gelederen van Al-Coitus cum Hircos (latijns voor Al-geslachtgemeendschap met geiten)

Dekalejaap | 04-08-13 | 19:08

Worden die plofarabieren ook zo gekweekt in de gelederen van Al-Coitus cum Hircos (latijns voor Al-geslachtgemeendschap met geiten)

Dekalejaap | 04-08-13 | 19:08

En hoe ontstaat die vogelgriep? Door plofkippen op elkaar te stapelen en ze te besprenkelen met antibiotica. Dat daarna ook biologische boerderijen er last van hebben is niet zo vreemd...

arashimashou | 04-08-13 | 19:07

-weggejorist-

XperiaxperiA | 04-08-13 | 19:07

irma zonderboezem | 04-08-13 | 19:02
Soja? En het Amazonegebied dan?

harbi | 04-08-13 | 19:07

Oké daargelaten dat de plofkip een kutleven van enkele maanden heeft en de vrijerondrenkip een stuk beter smaakt. Wat wil wakkerdier bereiken?
.
Een industrie slopen lijkt me nie een heel zinvole poging daar Nederland om en nabij de 80% van haar vleesproductie exporteerd waardoor de productie gewoon door zal gaan tenzij wettelijk aangepakt.
.
Leuk dat de Appie, de Plus, C1000, enz allemaal roepen dat ze plofkip in de ban doen. In werkelijkheid vreten we met z'n allen nog steeds gewoon het zelfde met water opgepompte stukje rubber.
.
Wat dat betreft hulde aan de paarse broeken welke termen als; scharrel, vrije uitloop en al die leuke biologisch verantwoorde certificeringsstickers bedacht hebben! We stinken er allemaal blindelings in.
.
80% van het vlees dat de gemiddelde Nederlander op jaarbasis nar binnen vorkt is importvlees waarvan de kwaliteit vam met name supermarktvlees op zijn minst dubieus is. De herkomst staat er niet of nauwelijks op en ongeacht welk soort vlees, het ruikt en smaakt allemaal het zelfde. Juist nergens naar!
.
Plofkip voorziet in een behoefte en zal dit blijven doen zolang mensen serieus menen dat wat ze bij de Appie kopen vers en verantwoord is en men serieus geloofd dat kipnugets van (kwaliteits) kip gemaakt worden.
.
Daarom kom ik allen nog maar in de supermarkt voor wat houdbaar of non-food is. Vers haal ik bij de bakker, slager, kaasboer, groenteboer en/of op de markt. Kost dan misschien een paar centen meer, wel meer waar voor je geld. En als ik dan toch behoefte heb aan een vette bek, Hey gewoon naar de Burgerking of KFC. Simply omdat ik geef geen fuck.
.
Dierenclubs, opzich ben ik er niet tegen zolang ze zich maar bezig houden met het redden van beschermede diersoorten en niet met de inhoud van mijn koelkast.

normanius | 04-08-13 | 19:06

@irma zonderboezem | 04-08-13 | 19:02
Kom maar op irma :)

Jim Lovell | 04-08-13 | 19:05

Scharrelkip hebben met zn 10en een vierkante meter, plofkippen met zn 19en een vierkante meter. Scharrelkippen mogen een paar dagen langer leven, voor de rest is er geen dramatisch verschil. Echter, google eens op vogelgriep en pluimveehouderij en je zult zien dat afgelopen half jaar al meer dan 4 Biologische bedrijven stilletjes zijn geruimd. Niet bedrijven met 100 kippetjes, nee, biologische bedrijven met 20.000 kippen. Biologische dogmatische hobbies zijn een tikkend tijdbommetje..

Scheepskameel | 04-08-13 | 19:05

-weggejorist-

XperiaxperiA | 04-08-13 | 19:04

Scharrelkip hebben met zn 10en een vierkante meter, plofkippen met zn 19en een vierkante meter. Scharrelkippen mogen een paar dagen langer leven, voor de rest is er geen dramatisch verschil. Echter, google eens op vogelgriep en pluimveehouderij en je zult zien dat afgelopen half jaar al meer dan 4 Biologische bedrijven stilletjes zijn geruimd. Niet bedrijven met 100 kippetjes, nee, biologische bedrijven met 20.000 kippen. Biologische dogmatische hobbies zijn een tikkend tijdbommetje..

Scheepskameel | 04-08-13 | 19:04

Ik heb van Rossem hoog zitten maar juiste conclusies trekken uit onderzoeksrapporten gaat hem dit keer heel slecht af. Zeg maar gerust niet.

Verder niet te zwaar tillen aan sommige richtingen van die Wageningse Universiteit. Er zijn goede afdelingen hoor. Virologie staat wereldwijd goed aangeschreven. Maar zuivelkunde mag morgen dicht. Stelletje prutsers.

De industrie heeft een flinke arm in de pap daar. Allerlei onderzoeken worden gedeeltelijk of geheel betaald door bedrijven en de uitslagen van onderzoeken zijn altijd zoals gewenst door het bedrijf. Een grote schande die maar door blijft etteren. Van de andere kant, waar gebeuren zulke praktijken niet?

Willianus Wortelus | 04-08-13 | 19:04

Ik zal jullie eens een lekker tempeh recept geven! Dat is smullen, wijntje er ij en klaar

irma zonderboezem | 04-08-13 | 19:02

@Petrus Poortwachter | 04-08-13 | 18:59
Lijkt me sterk dat het verschil proeft .
Kletskoek dus .

elevator | 04-08-13 | 19:01

Net op jeugdjournaal:
Wageningers die roepen dat we aan kweekvlees moeten zodat we de weilanden weer aan de natuur kunnen teruggeven.
Wat zeg ik: Van Wageningen moeten wij uit de fabriek vreten zodat zij natuurparkje kunnen spelen.

frank87 | 04-08-13 | 19:00

@123 je proeft het zo | 04-08-13 | 18:49
Net als in het vorige topic: 'Geen argumenten meer?'

Petrus Poortwachter | 04-08-13 | 19:00

@Stormageddon | 04-08-13 | 18:49
Oh, maar wij zijn het helemaal eens hoor. Alleen vwb dat 'niet proeven' daar ben ik het niet mee eens. Mijn dichtsbijzijnde
super is de Jumbo en die hebben vaak niet voldoende bio-vlees in de schappen. Dan ben ik ook niet zo principieel en dan neem ik gewoon plof. Maar ik proef dat verschil wel heel duidelijk.
Nog een voorbeeld. Je bent gewend een vaste hoeveelheid aardappels en groenten klaar te maken. Als je dan gewend bent om 'plof-tartaar' daarbij klaar te maken dan gaat dat gewoon netjes op. Met bio-tartaar zit je dan zo snel vol dat je eten overhoudt. Dus helemaal inbeelding is het ook niet.

Petrus Poortwachter | 04-08-13 | 18:59

Feiten kunnen confronterend zijn , schallerkippen zijn niet gezond !
En zou een kip uit de reguliere productie nou echt ongelukkiger zijn ?
Plofkip is ook maar bedacht door die milieugekkies .

elevator | 04-08-13 | 18:57

XperiaxperiA | 04-08-13 | 18:52
Naast mensen die met dit weer naar buiten gaan zijn er ook die het liefst thuisblijven met de gordijnen dicht. Misschien geldt dat voor kippen net zo.

harbi | 04-08-13 | 18:56

Ik koop mijn vlees hier uitsluitend recht van de boer. Prachtig Charolais vlees. 110 euro voor een pakket van 10 kilo. Bijna alles rostbeef en biefstuk.

Graaf van Egmont | 04-08-13 | 18:56

@XperiaxperiA | 04-08-13 | 18:52
Een plofkip heeft als voordeel dat deze na 6 weken uit zijn lijden wordt verlost...

Ing. eslapen | 04-08-13 | 18:54

@XperiaxperiA | 04-08-13 | 18:45
Nee, jouw argumenten moet je eens met de eerste de beste boer bespreken. Dan is de discussie meteen klaar.
Lees anders mijn tegel van 17:53 nog eens.

Petrus Poortwachter | 04-08-13 | 18:54

Als ik ziek ben neem ik altijd een plofkip. Zit zoveel anti biotica in dat ik me binnen no time kiplekker voel.

Koettoerk | 04-08-13 | 18:54

En toch geloof ik die gasten uit Wageningen niet. Ik blijf van mening dat het beste vlees toch echt vlees is wat zo weinig mogelijk medicijnen heeft gekregen en zo natuurlijk mogelijk geleefd heeft. Het gaat ook om de bereiding. Dronken Tokkies vreten die kip natuurlijk half rauw op, dan is het wel fijn dat er 25% anti biotica inzit.

Galgo77 | 04-08-13 | 18:53

-weggejorist-

XperiaxperiA | 04-08-13 | 18:52

Ik zou het volgende willen voorstellen: alle plofkippen kosten vanaf nu in de supermarkt Euro 15,- per stuk maar ter compensatie zijn alle single malts vanaf nu Euro 5,- per fles...

eerstneukendanpraten | 04-08-13 | 18:52

@ petruspoortwachter
Zwaktebod
Maar ja
Je kan niet anders

123 je proeft het zo | 04-08-13 | 18:49

@Petrus Poortwachter | 04-08-13 | 17:53
Ik ben ervan overtuigd dat jij het verschil tussen een "plofkip" een zogenaamde scharrelkip uit een megaschuur met 1 miljoen stuks vee, op dezelfde wijze bereid, niet proeft. Er is wel smaakverschil tussen zo'n massakip die maar 1 soort voedsel krijgt, en een volledig biologische kip uit een kippenren en die in een boomgaard kan scharrelen van alles eet, maar zo'n kip krijg je (behalve op boerenmarkten en bij hobbyboeren) nergens.

En het is maar net wat je een fatsoenlijk leven noemt. Een "plofkip" heeft een top-leven. Meer dan voldoende voer, medische verzorging en geen stress voor roofdieren die kippen in een ouderwetse kippenren wel hebben. Zo'n beest weet niet beter, die heeft nog nooit een weiland gezien, geen blauwe lucht, heeft geen enkel referentiekader om zichzelf zielig te vinden. Mensen vinden het sielug en antropomorfiseren zich een slag in de rondte.

Alsof een scharrelkip in een stal, hutje mudje op elkaar, wel een fatsoenlijk leven heeft. Maar dat is dan volgens Wakker Dier wel ok. Het is allemaal zeer subjectief en vooral emotie. Met rationele argumentatie heeft het allemaal niets te maken.

Stormageddon | 04-08-13 | 18:49

necrosis | 04-08-13 | 18:42 | + 2 -

Omdat ik vegetarisch ben.

Robertski | 04-08-13 | 18:48

@123 je proeft het zo | 04-08-13 | 18:43
'dan jij' in deze context. Leer eerst maar eens Nederlands.

Petrus Poortwachter | 04-08-13 | 18:47

@Petrus Poortwachter | 04-08-13 | 18:43
Fire! ;)

Jim Lovell | 04-08-13 | 18:46

Ach. Het is wetenschappers onlangs gelukt om valse herinneringen te implanteren in het geheugen van muizen.

Dus over een jaar of tien zijn we de nadelen van de bio-industrie al lang en breed vergeten.

harbi | 04-08-13 | 18:46

Nog zo iets dwaas: bij de AH verkopen ze 'biologische scharrelkoe. Ik wist niet beter dan dat koeien vooral lekker lopen te scharrelen naar verse graspollen. Vooral zo houden - dus laat die koeien gvd in de wei en niet op stal!
www.blikopnieuws.nl/bericht/203710/ste...

paridae | 04-08-13 | 18:46

-weggejorist-

XperiaxperiA | 04-08-13 | 18:45

@XperiaxperiA | 04-08-13 | 18:44
Daar zullen mijn turkse en marokaanse buren heel bij mee zijn

Ing. eslapen | 04-08-13 | 18:44

-weggejorist-

XperiaxperiA | 04-08-13 | 18:44

@petruspoortwachter
'k vermoed dat zelfs een plofkip over meer intelligentie beschikt als jou

123 je proeft het zo | 04-08-13 | 18:43

@Jim Lovell | 04-08-13 | 18:42
Maar dat meurt altijd nog beter dan wanneer ze een tijdje in het water hebben gelegen

Petrus Poortwachter | 04-08-13 | 18:43

-weggejorist-

XperiaxperiA | 04-08-13 | 18:43

@XperiaxperiA | 04-08-13 | 18:41
Of gewoon iedereen zijn eigen varkens en kippen achter in de tuin.

Ing. eslapen | 04-08-13 | 18:43

Morgen maar eens de aanbieding van de C1000 maar afgaan. 1Kg plof-kippepoten voor € 1,99... Dus maar lekker inslaan voor weinig. *zet BBQ al aan*

Mr_Pikibelly | 04-08-13 | 18:42

@Robertski | 04-08-13 | 18:35
En jij weet wat je koopt omdat...?

necrosis | 04-08-13 | 18:42

@Petrus Poortwachter | 04-08-13 | 18:38
Gelijk heb je en gebakken mens stinkt naar vieze zoete kip. Bah!

Jim Lovell | 04-08-13 | 18:42

-weggejorist-

XperiaxperiA | 04-08-13 | 18:41

@Pindakees | 04-08-13 | 18:16 | + 2-
Als je dit verplicht, houden de excessen dus vanzelf op.

Kaas de Vies | 04-08-13 | 18:40

De eindbaas van Wakker Dier is Sjoerd van der Wouw, goede vriend van Volkert van der G. (waar is die nu trouwens..?). Het was van der Wouw die met hulp van een paar lekkende Groenlinks politici het onderzoek naar Volkert hinderde.
Alleen al daarom houdt ik het bij plofkip.

sitzkrieg | 04-08-13 | 18:39

@Jim Lovell | 04-08-13 | 18:31
Je denkt toch niet dat ik €350 uit ga geven aan wat hier gewoon als scharrelmarok door de straat loopt? Ik ben toch niet gek! Maar, om je vraag te beantwoorden: Smaakt naar bedorven kip. Ik had ook niet anders verwacht...

Petrus Poortwachter | 04-08-13 | 18:38

Ik wil een dier eten dat een fijn leven gehad heeft, met buiten zijn en ruimte en vriendjes en zo. Geen zuidoostflat-kip.

3*links=rechts | 04-08-13 | 18:36

Plofkip is voor tokkies

Robertski | 04-08-13 | 18:35

@XperiaxperiA | 04-08-13 | 18:23
Als een dier al zover heen is dat het op jouw schouder of schoot gaat zitten en zich ook nog laat aaien dan is het niet meer gewoon stom, dan is het superstom.

Petrus Poortwachter | 04-08-13 | 18:34

Hoeveel betaalt de bio-industrie / Monsanto Geenstijl voor het verspreiden van gevaarlijke propaganda over ongezond voer voor de consument?

Polska | 04-08-13 | 18:32

@Petrus Poortwachter | 04-08-13 | 18:20
Was het te eten?

Jim Lovell | 04-08-13 | 18:31

Een legbatterij kip hou je voor de eieren, een plofkip voor het vlees, twee verschillende beesten. Het echte nadeel van plofkippen is het gebruik van antibiotica waardoor de kans op resistente bacterie nog meer toeneemt. Voor de rest is een plofkip als een junk met ongelimiteerde harddrugvoorraad, verslaafd aan eten en blijft zo'n beetje onder alle omstandigheden eten. Niet 100% ethisch maar heeft niet perse een slecht leven net als legbatterij kippen voelen zich beter dan vrije uitloop kippen geen angst voor roofvogels enzo.

bijna_raak | 04-08-13 | 18:30

@irma zonderboezem | 04-08-13 | 17:54 Je weet het simpelweg niet meer. Ik vertrouw er maar op dat de slager nog het meest i de buurt komt van wat gezond is.
-
@KaasdeVries: Inderdaad, helemaal juist. Het is met name die arrogantie van grote voedselverwerkers die tegen de haren instrijkt. Wat je zegt, wees gewoon eerlijk. De consument koopt het toch wel

Not Muhammad | 04-08-13 | 18:30

@XperiaxperiA | 04-08-13 | 18:23
Sinds PvdA en VVD ons uitknijpen ten faveure van die imbecielen in Brussel, zullen we wel moeten.
Maar doe eens een gooi in de juiste richting....
Dan geef ik mijn professionele mening!

necrosis | 04-08-13 | 18:29

@graaf van....
Yep
Bakitos van hier in Italië geslacht

Bij de locale bio boer kost een kilo rosbief
11 euro
Hmm 11,95 vooruit
Gehakt 9 per kilo

Limousine koeien geslacht door locale slachter

123 je proeft het zo | 04-08-13 | 18:29

Plofkippen zijn ook nog eens beter voor het milieu. Ze stoten minder amoniak uit en vreten minder. Dat komt door het korte leven. Tegenwoordig moeten de boeren minderen met antibiotica dus dat komt ook wel goed. Geef mij maar een plofkip. Het is een lekkere kip en ook nog is goed voor het milieu. Eet smakelijk!!

bosmaloot | 04-08-13 | 18:29

Onzin wetenschap.
Je bent wat je eet. Eet je plofkip, met je tuinstoel en je cola en je ziet eruit als een ronde roze pad.

Polska | 04-08-13 | 18:29

zwellevertje | 04-08-13 | 18:27 |
Vertel!

Graaf van Egmont | 04-08-13 | 18:28

Ben ik nu de enige die het weet dat leghennen iets totaal anders is als vleeskuikens?
Wat trouwens niet weg neemt dat ik ook tegen plofkippen ben.

zwellevertje | 04-08-13 | 18:27

@Ing. eslapen | 04-08-13 | 18:25
Evil wolkje.

Jim Lovell | 04-08-13 | 18:27

BarneyBoner | 04-08-13 | 18:24
Ja, die van mij zijn ook te lui om er een te vangen.

Graaf van Egmont | 04-08-13 | 18:27

Plofkippen = beesten die vaak te verminkt zijn of de ruimte niet hebben gekend om te leren lopen. Lichaamsgewicht is zo exorbitant buiten proportie tot het hart en longen dat die zes weken dat ze leven ook echt goed kut zijn. Flinke vent die daar z'n centen op bespaart.

viezekaas | 04-08-13 | 18:27

Zelfs mn katten eten geen plofkip...

BarneyBoner | 04-08-13 | 18:24

@hangtiet met knoop | 04-08-13 | 18:22
Uiteraard, ik lees alles!

necrosis | 04-08-13 | 18:24

Ik ben ook van mening dat dieren die ons tot voedsel dienen een leven moeten hebben zonder kwellerij in welke vorm dan ook. Daar reken ik trouwens ook die onnodige transporten door Europa bij.

Graaf van Egmont | 04-08-13 | 18:23

@Hollow Liberty | 04-08-13 | 18:14
Bacteriën passen zich aan aan hun omgeving, uiteindelijk zullen ze zich dusdanig aanpassen dat anti-bacteriële spullen nutteloos blijken te zijn.
Iets wat elke bioloog je kan vertellen....

necrosis | 04-08-13 | 18:23

Vroeger had een kip een hokje van 50 bij 50 cm. Dat vonden de dierenknuffelaars te weinig. Een kip moest voortaan een oppervlakte va een meter bij een meter ter beschikking hebben.

Slimme kippenboeren namen een njjptang en knipten het gaas weg tussen steeds 4 hokjes. Nu had een kip een ruimte van een meter bij een meter ter beschikking. Ze moest deze alleen wel delen met nog 3 kippen.

Ziedaar, uw scharrelkip is geboren...

Air van Boven Dorens | 04-08-13 | 18:23

-weggejorist-

XperiaxperiA | 04-08-13 | 18:23

Dus een plofkip dat een leven heeft van 6 weken met beperkt water aangemengd met medicijnen en anti biotica en door de mens samengestelde en aangepaste voeding in een omgeving van 30.000+ soorgenoten die allemaal 6 weken op hun en andere hun stront lopen mag in 1 topic genoemd worden met het woord gezond.

Het leuke van wetenschap is dat zij afhankelijk zijn van geld en met geld is alles te koop, zelfs de wetenschap.

toetanchamon | 04-08-13 | 18:22

necrosis | 04-08-13 | 18:18

Je hebt mijn nickname gelezen?

hangtiet met knoop | 04-08-13 | 18:22

@XperiaxperiA | 04-08-13 | 18:16
Levende wezens mishandelen is een gebrek aan beschaving.

Jim Lovell | 04-08-13 | 18:21

@Jim Lovell | 04-08-13 | 18:13
Nou, ik houd nogal van culinaire uitdagingen. Zegt een vriend van me laatst:'er is een nieuw restautant geopend in Amsterdam, een kanibalenrestaurant." Dus wij daar naar toe, en ik zit de menukaart door te lezen, de ober komt erbij staan en ik zie een 'Broodje Eskimo €250'. Ik denk:'tja, eskimo's vind die maar eens hé?)... Vervolgens staat er 'Broodje Jood €250' De ober en ik kijken elkaar aan en denken:'tja, daar zijn er ook zoveel niet meer van' Als laatste staat er 'Broodje Marokkaan €350' Ik kijk die ober aan en die zegt meteen:'Ja, ik weet wat je gaat zeggen. Maar heb je er wel eens één schoongemaakt?'

Petrus Poortwachter | 04-08-13 | 18:20

@ necrosis
Ja ik hou van spruiten en bloemkool
En ja ik heb meegemaakt dat ze ergens naar smaakten. En ja je huis stonk
Nu is dat niet meer zo
De meeste groenten smaken naar hoe ze eruit zien: uniform

En het maakt uniforme conformistische mensen in grijze kleding

123 je proeft het zo | 04-08-13 | 18:20

@hangtiet met knoop | 04-08-13 | 18:13
En wat is het resultaat?

necrosis | 04-08-13 | 18:18

Ing. eslapen | 04-08-13 | 18:15
De meeste onderzoeken komen anders altijd toevallig verassend goed uit voor Monsanto en dierenmishandelingsindustrie.

Pindakees | 04-08-13 | 18:18

Dom stukje, het gaat gvd niet of het gezonder is, maar het gaat om het dier zelf. .

XaaD666 | 04-08-13 | 18:16

Kaas de Vies | 04-08-13 | 17:58

Plofkip met superbacterie.
Dood varken met shitload aan vrouwelijke groeihormonen.
Sigaretten met extra kanker.
.
Verkoopt zo lekker, zullen ze wel niet zo blij mee zijn.

Pindakees | 04-08-13 | 18:16

-weggejorist-

XperiaxperiA | 04-08-13 | 18:16

@Ing. eslapen | 04-08-13 | 18:05
Ik denk dat ze niet te vreten zijn, die ploflims en dat ze over de datum zijn.

Jim Lovell | 04-08-13 | 18:15

Wat een gelul, dit was in 1975 al wetenschappelijk aangetoond. Die linkse milieu gekkies willen ten koste van de volksgezondheid het leven van een vleeskip met een paar dagen verlengen. www.youtube.com/watch?v=UHoOfxcOv0E

Francis Urquhart | 04-08-13 | 18:15

@123 je proeft het zo | 04-08-13 | 18:10
Met spruitjes gaat je hele keuken naar die rotzooi stinken!
Ik kan me niet voorstellen dat mensen dat graag eten, maar als jij het lekker vind.....

necrosis | 04-08-13 | 18:15

Dus... als het ik goed begrijp hebben kippen die niet preventief antibiotica toegediend krijgen meer kans op een infectie?

Hebben ze daar nou echt een onderzoek voor nodig om tot die conclusie te komen? Bacteriën veroorzaken infecties en antibiotica doden bacteriën. Zeg, wetenschappers, doe eens een nuttig onderzoek.

Hollow Liberty | 04-08-13 | 18:14

Je kan natuurlijk ook stellen dat het juist wreder en dus dieronvriendelijker is om een blije kip te slachten. Een plofkip verlos je ermee uit zijn lijden.

harbi | 04-08-13 | 18:14

@necrosis | 04-08-13 | 17:56

Ik eet vooral hangbuikzwijnenborsten - dus ik denk dat het dan waar is.

@irma: een kkertje zamen koken?

hangtiet met knoop | 04-08-13 | 18:13

@Petrus Poortwachter | 04-08-13 | 18:07
Vertel eens.

Jim Lovell | 04-08-13 | 18:13

Wageningse Landbouwuniversiteit

.
Das wel 'n heel hoog 'Wij van wc eend, adviseren Wc eend'- niveau.

Pindakees | 04-08-13 | 18:12

Foie gras is heerlijk wanneer de boer het dier respecteert. Dus dat beest niet, ik herhaal, niet gedwongen voeren.
La boîte postale 51 off.

Jim Lovell | 04-08-13 | 18:12

Wagenings onderzoek: de ene helft wil alles zo intensief mogelijk zodat de andere helft op de vrijgekomen grond natuurgebiedje kan spelen.
Negeer ze!!!

frank87 | 04-08-13 | 18:11

Vrijheid is niets waard als er steeds maar weer groepen zijn die je HUN versie van vrijheid op willen leggen.

Maw Wakker Dier is geen stuk beter dan de haatbaarden.

hangtiet met knoop | 04-08-13 | 18:10

Ja Wageningen
Als er iets corrupt is het dat wel
Spruitjes die niet meer naar spruitjes smaken en ipv 40 minuten kooktijd nu in 10 minuten gaar zijn
Sperziebonen zonder smaak
Bloemkool zie spruitjes
Wageningen is een onderafdeling van monsanto

123 je proeft het zo | 04-08-13 | 18:10

De @bbqbuurmelsjes vreten alles maar geen kip. Geen plofkip maar ook geen vrije uitloop of bio.

neemjemoederindemali | 04-08-13 | 18:09

"Het meest interessant is dat blijkt dat leg­henbedrijven met uitloop een elf keer zo grote kans hebben om geïnfecteerd te worden [met vogelgriep] als leg­henbedrijven zonder uitloop."

Ja, dûhh.

Stop mij in een geïsoleerd klooster onder de grond wat voortdurend ontsmet wordt en een damp hangt van ontsmettingsmiddelen en ik verbrand ook niet in de zon of krijg ook vast geen knokkelkoorts van de tijgermug.

Zo klaagden de groente- en fruitteeltboeren die alles voortdurend onderspoten met bestrijdingsmiddelen dat ze dat door biologische boeren in de directe nabijheid die dat vooral niet deden nog meer moesten gaan spuiten om hun zo bevattelijke spruiten te beschermen. Iets wat bij het biologisch verantwoorde fruit en groente niet nodig was.

Hetzelfde geldt bij de bio-industrie met dieren nog meer. Ziekenhuisvoedsel in extenso.

GingerTed | 04-08-13 | 18:09

necrosis | 04-08-13 | 18:06
Smaakt ook naar kip. Krokodil dan.

harbi | 04-08-13 | 18:09

Quote: "[...]ruimschoots (preventieve) medische zorg & aandacht[...]"

Dat is dan ook de reden dat anti-schimmelmiddelen (fungiciden, 'azolen') en antibiotica veelal niet meer voldoende werken bij mensen. Ook de eenzijdige, genetische basis van de huidige fokkip is vragen om meer catastrofale ziektes die o.a. de fokkers zelf berooid achter zullen laten i.v.m. verplichte ruimingen.
Maar ook de volksgezondheid is in het geding omdat er steeds meer weer wordt teruggegrepen op dezelfde genetische basis, waarmee virussen en bacterieën zich in alle rust kunnen specialiseren op deze rassen.

Tot zover een korte samenvatting waarom ik WEL vind dat de huidige vlees- en eikip problematisch is.

Boris Poepnagel | 04-08-13 | 18:09

@Jim Lovell | 04-08-13 | 18:05
Ken je die mop van dat kanibalen-restaurant in Amsterdam?

Petrus Poortwachter | 04-08-13 | 18:07

nsfw | 04-08-13 | 18:02 |
Dus eigenlijk zitten we gewoon weer op een non-topic te reaguren. Eigenlijk zijn we randdebielen.

Graaf van Egmont | 04-08-13 | 18:07


necrosis | 04-08-13 | 18:03 |
Te jong....💋

irma zonderboezem | 04-08-13 | 18:07

@Broeder | 04-08-13 | 18:03
Vanavond 5 meter krokodil?
Met een biertje?

necrosis | 04-08-13 | 18:06

@Jim Lovell | 04-08-13 | 18:05
En ik me steeds inhouden over ploflims

Ing. eslapen | 04-08-13 | 18:05

Bernd Timmerman is Stapel?

Hobbykip | 04-08-13 | 18:05

@GingerTed | 04-08-13 | 18:01
Dat tweede weet je ook nooit zeker

Petrus Poortwachter | 04-08-13 | 18:05

Plof-moslims, smaken die een beetje?

Jim Lovell | 04-08-13 | 18:05

@irma zonderboezem | 04-08-13 | 17:58
Je bent lievv, maar veel te jong!
Beschouw dat maar als een compliment....

necrosis | 04-08-13 | 18:03

Lazer op van Rossem.
Een keer in levende lijve zo'n plofkipfarm zien en je bent genezen van welke kiloknaller ook.
Een beest mag toch een beetje fatsoenlijk leven voor due geslacht wordt?
En daar heeft de plofkipindustrie niets aan bijgedragen niets anders dan hebzucht en afgestompt zijn.
Gewoon een artikel on je geweten te sussen, slappe zak!

Broeder | 04-08-13 | 18:03

Liever een manke plofkip dan een ongezonde loopkip.
Zal me niks verbazen als appie heijn hier achter zit, als wraak, ze worden ongewoon hard veroordeeld in notabene de reclamespotjes, dat zij nog steeds plofkippen verkopen.

Terpen-tijn | 04-08-13 | 18:03

Er zit nog een kleine nuance in. Een Plofpkip is niet per definitie de tegenhanger van een scharrelkip. Het gaat hier om een kip met en/of zonder uitloop. Er zijn genoeg pluimveebedrijven zonder uitloop die geen plofkippen hebben. Bovendien gaat het hier enkel en alleen om het LPAI virus en niet de algemene gezondheid van het dier en of de gevolgen voor het eten van plofkip/scharrelkip. Dat hele rapport is gewoon een open deur.

Quote uit het rapport "Een mogelijke reden voor het verschil tus­sen bedrijven met en zonder uitloop is dat uit­loophennen meer contact kunnen maken met
wilde vogels. Voor een overdracht van LPAI­virus­
sen van wilde vogels naar pluimvee is direct con­
tact tussen pluimvee en wilde vogels of indirect
contact via feces van wilde vogels nodig"

Jullie eigen analyse is een beetje misleidend vind ik.

nsfw | 04-08-13 | 18:02

Correctie:
"kies ik dan voor wat minder vaak, en (!) diervriendelijk gehouden vlees"

GingerTed | 04-08-13 | 18:01

@C. Linnaeus | 04-08-13 | 17:56
Om elke twijfel te vermijden, ga ik vanavond een blauwe vinvis op de BBQ leggen.
U zegt zeldzaam?
Inderdaad, zeldzaam lekker......
*har har*

necrosis | 04-08-13 | 18:00

Kaas de Vies | 04-08-13 | 17:58 |
Hoe lang zit jij al aan de sherry lieverd?

Graaf van Egmont | 04-08-13 | 18:00

Over tien jaar lachen we om dit soort akkefietjes. In de rij naar de gaarkeuken, that is. Laat Rutte maar schuiven, ook dit komt uiteindelijk goed....

Parel van het Zuiden | 04-08-13 | 17:59

Komt zeker doordat plofkippen worden volgespoten met antibiotica? Dat zorgt er weliswaar voor dat de dieren zelf minder snel ziek worden, maar het doet ook de resistentie van ziekteverwekkers voor antibiotica toenemen. Daardoor vergroot het de kans dat wanneer mensen een antibioticakuur nodig hebben, de kuur niet aanslaat. Of je nu wel of geen plofkip eet.

harbi | 04-08-13 | 17:59

Stupide gekrakeel over wat nou het gezondst zou zijn. Alsof dat iemand hier wat zou kunnen schelen. Neem er nog een zou ik zeggen. Het gaat mij er slechts om of je kippen zo gehouden wilt hebben of dat je meer kan genieten van een kip die een kip heft mogen wezen. Als niet-vegetariër, want teveel vleesgenieter, kies ik dan voor wat minder vaak diervriendelijk gehouden vlees. En bij dát argument zou Wakker Dier zich ook moeten houden. Maar ik ben hen niet nodig.

GingerTed | 04-08-13 | 17:59

Petrus Poortwachter | 04-08-13 | 17:53
Ik voel met je mee. (wordt wel eens schijtziek van mijn eigen EQ) Maar hier in 0033 staan de kalfjes nog mooi met moeder en vader in de wei. Ze dartelen dat het een lieve lust is. Ze hebben kortom een goed doch kort leven.
Kleur van hun vlees is trouwens hier ook anders. Niet dat in- en inwitte van het vocht en hormonen.

Graaf van Egmont | 04-08-13 | 17:59


necrosis | 04-08-13 | 17:56 |
Jij leest wat af....

irma zonderboezem | 04-08-13 | 17:58

@Not Muhammad | 04-08-13 | 17:51 | + 3 -
De middenweg zou kunnen zijn.

Wees er eerlijk over.

Maak je een plofkip met antibiotica. Prima, zet het er op.
Biologische kip met schuft. Prima, zet het er op.

Het er om dat je duidelijkheid verschaft anders kan een marktwerking niet bestaan. Het verhullen van informatie heeft namelijk niets met een marktwerking te maken, want wil je een kapitalistisch systeem dat optimaal werkt moet je een informatiesymetrie nastreven.

Kaas de Vies | 04-08-13 | 17:58

@necrosis | 04-08-13 | 17:56
En nou hop, met die leren broek!

Petrus Poortwachter | 04-08-13 | 17:57

@Kaas:
Denk aan je hart met dit weer!

antagonist | 04-08-13 | 17:57

Lekker populistisch stukje weer Geenstijl.
Wil je nou echt die smakeloze antibioticakippen met water die bovendien niet als levend wezen worden behandeld maar als product een +1 geven boven smaakvolle normale beesten met normale ziektes? Wie is hier nou eigenlijk tegen de rubbertegels. Dat waren jullie toch?

popov | 04-08-13 | 17:57

Ja, want antibiotica en hormonen in je vlees is lekker.
Geef mij maar een lekkere, ongezonde uitloopkip!

C. Linnaeus | 04-08-13 | 17:56

@irma zonderboezem | 04-08-13 | 17:48
Ik heb ergens gelezen dat vrouwen die regelmatig plofkippen eten, grotere boezems hebben dan vrouwen die dat niet doen.
Gewoon informatie, niets meer of minder....

necrosis | 04-08-13 | 17:56

Als ik antibiotica wil bel ik de dokter wel. Flikker op met je 'gezonde plofkippen'. Lekker boeiend of de kip een paar triviale virussen heeft als je er zelf resistent voor antibiotica van word. Doe mij maar wat van die laag pathogene virussen dan.

Schouten weer | 04-08-13 | 17:55

(Met 'proest' bedoel ik: eat that, Wakker Dier!)

Lewis | 04-08-13 | 17:55

Not Muhammad | 04-08-13 | 17:51 |
That would be great , but ( excuse my french) impossible.
Dus, lekker eten waarvan jij denkt dat goed is, niet wat anderen voor je denken!

irma zonderboezem | 04-08-13 | 17:54

Ik vertrouw op mijn smaakpapillen, en ga dus gewoon naar de poelier.

Jackanders | 04-08-13 | 17:54

Is die Berndt Timmermans bij Diederik Stapel in de leer geweest? Met zijn quasi wetenschappelijke uitspraken.

Graaf van Egmont | 04-08-13 | 17:54

En dat zegt dus de Universiteit van Wageningen, ongetwijfeld een van de meest policor instituten van het land. Dan moet het dus wel waar zijn. Proest.

Lewis | 04-08-13 | 17:54

Allemaal heel leuk en aardig, maar ik gun die beesten best een fatsoenlijk leven. Daarbij vind ik scharrelkip gewoon lekkerder en ben ik best bereid daar wat meer voor te betalen.
Maar ik heb misschien makkelijk lullen. Iedereen maakt keuzes in het leven. Ik heb vroeger eens opdracht gekregen om voor het bezoek een stuk of tien kippen (op een kippenfarm) te selecteren voor het diner. Dat valt, voor een gevoelig persoon als ik, nog niet zo mee. Maar mijn ervaring is, dat kippen echt het stomste van het stomste zijn. En dat maakt het veel makkelijker. (ik eet dus nooit kalfs- en of lamsvlees)

Petrus Poortwachter | 04-08-13 | 17:53

Ing. eslapen | 04-08-13 | 17:51

Nee.. niet naar de kinderboerderij.. krijg je boete..

newray | 04-08-13 | 17:53

Er is niets zo vernietigend voor aktievoeren als de waarheid.

smdyasc | 04-08-13 | 17:52

Steeds maar Weer. Steeds maar weer worden serieuze zaken gereduceerd tot een politiek spelletje. Rechts tegen links. Industrie vs consument. Excuse my French, maar iedereen die hier bewust aan meedoet zou verplicht een maand geen mening mogen geven. Waarom niet? Omdat ze u en mij, de consument, als huilende vierde achterlaten. Natuurlijk is een 'plofkip' minder bacterieel besmet, dat snapt een gans nog. Maar de antibiotica die wordt toegediend in de massaproductie is NIET gezond voor de consument. Kunnen we niet een middenweg vinden, zonder eerst te worden gek gemaakt door allerlei, door lobbygeld ingegeven meningen en rapporten. That would be great.

Not Muhammad | 04-08-13 | 17:51

Dus van WD mogen we geen kip uit de supermarkt halen.

* Bijltje slijpen gaat *

Ing. eslapen | 04-08-13 | 17:51

Ik weet niet of vlees vol met antibiotica nou zoveel gezonder is. Vooral niet in vergelijk met een virus dat notabene laag pathogeen in zijn naam heeft.

geomario | 04-08-13 | 17:49

Uit empirisch onderzoek..
.
Als in Nederland de goe(d)gemeente begint te roepen dat iets zo is, kun je er vergif op innemen dat het tegengestelde waar is...

Parel van het Zuiden | 04-08-13 | 17:49

Dat dierenactivisten een gevaar voor de volksgezondheid vormen is voor mij geen nieuws.

Parsons | 04-08-13 | 17:49

Plofkippenpootjes zitten in de oven as we speak. En bij lekker dier zijn het kippen zonder kop. En misschien maar beter ook. Tok!

ZDEV | 04-08-13 | 17:49

plofkip is niet lekker, liever een kip uit eigen tuin :)

Sardonicus | 04-08-13 | 17:49

Gembernat ketjap en kerriepoeder,maisolie, en smullen.

newray | 04-08-13 | 17:49

Is de conclusie van dat rapport echt dat plofkip gezonder is dan scharrelkip, of is dat de conclusie die GS eraan geeft?

fredflange | 04-08-13 | 17:48

Het gaat mij er om of die kippen een beetje lekker hebben geleefd en smaken. Niet of ze al preventief zijn volgespoten.

Blote Bertus 2000 | 04-08-13 | 17:48

Goed voor je weerstand dus een vrije uitloop kip.
Bedankt voor deze bevestiging van wat al duidelijk was. Antibiotica plof kip voor mensen met een zwak gestel.

irma zonderboezem | 04-08-13 | 17:48

Dat wordt een stuk koe vanavond....

necrosis | 04-08-13 | 17:47

Lekker belangrijk.

crisiswhatcrisis | 04-08-13 | 17:47

Ik wil gewoon dat het duidelijk is. Als ik plofkip wil koop ik plofkip, wil ik kaas koop ik kaas, geen fabriekskaas.. Niet dat wazige gezeik. En ik wil al helemaal niet dat ze water in het vlees spuiten.

WTF

Is iedereen gek geworden.

Kaas de Vies | 04-08-13 | 17:47

'Wie een plofkip eet is dom, naïef, onverschillig en kwaadaardig'

En een hufter waarschijnlijk. Zo heeft onderzoek aangetoond. Oh nee, wacht!

Godsammekraken | 04-08-13 | 17:47

Ja, maar dan niet.

Blote Bertus 2000 | 04-08-13 | 17:46

Kip met saus. Jummie.

Vakonov | 04-08-13 | 17:46

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken