
Capturado! Van de Facebook van de machinist van de Spaanse ramptrein. Opklikken voor groot. Meneer hield nogal van gasgeven met zijn blikken vol forensen. De Volkskrant heeft een
Spaans artikel daarover vertaald, en wij zochten er een foto van de (verwijderde) Racebook van Francisco José Garzón bij. Op die pica rijdt hij trots te hard met een trein (zo te zien niet de hogesnelheidstrein AVE maar een 'gewone' trein) en hoopt dat-ie geflitst wordt: "Wat zou het toch heerlijk zijn om langs de Guardia Civil te zoeven en de radar te laten springen. Wat een boete voor Renfe (Spaanse NS - red.)! Ha, ha", staat er bij de foto. Ja, haha. Totdat
dit gebeurt, 78 mensen kapotdood zijn en er een grote kans is dat
dit meisje geen ouders meer heeft.
Reaguursels
InloggenLevenslang, al zal het wel zelfmoord worden.
@ berepik: zowel op de Noord- als de Zuidsectie.
@ roosvrij | 26-07-13 | 17:23
Je zit héél dicht bij de waarheid denk ik, meer zeg ik niet.
@ bvk: Waar precies dan en hoe lang? Nederland is kleiner dan je denbkt, met op elke plek binnen 30 km omtrek wel een stad in de buurt...
berepik | 26-07-13 | 16:14 |
Hoe kom je daar nu bij? De Thalys gaat op de Nederlandse HSL "gewoon" 300 Km/u hoor.
Wat zullen die lapswanzen op zijn faceshitboek toch zichzelf voor de kop slaan. Had ik maar de politie of het trein bedrijf ingelicht over de foto en hij zou het ongeluk niet meer hebben kunnen veroorzaken.
Achjah tuig allemaal!
Iedereen heeft een mening en daarom plemp ik de mijne ook maar even.
Ik denk dat de machinist in de bocht pas is gaan remmen. Dat kan je zien aan de eerste wagon die als eerste de klap opvangt en het niet houdt.De rest van de wagons gaat vervolgens rechtdoor. M.i. had de machinist beter de trein door de bocht kunnen trekken om te proberen de wagons mee te trekken in het spoor. Voor de nabestaanden: Heel veel sterkte met het verlies. Ik ben benieuwd naar de werkelijke oorzaak van de ramp en hoop dat de ervaren machinist geen blaam treft.
@ beste: HAL 9000 | 26-07-13 | 15:27 |
Nederland (en België)heeft nooit een hogesnelheidstrein gehad en zal deze nooit krijgen. Punt uit.
Een trein die 160 km/uur haalt is geen Hoge snelheids trein.
Nedeland is te klein en er zijn te veel stations waarvoor hij moet stoppen.
Pas vanaf noord Frankrijk bereikt de Thalys bijvoorbeeld pas een hoge snelheid, maar dat er in Nederland ooit snel kan worden gereden ....
en omdat het toch in de garantie viel hadden de machinisten er schijt aan dat ze iets kapot maakte..
Jeff Hawke | 26-07-13 | 14:55 |
Dat is de "meelworm" van Siemens die tussen Madrid en Barcelona rijdt. ;)
Doet me trouwens denken aan de hele Fyra discussie, dat men er over viel dat er een plaat onder de fyra uit was gevallen in de winter bij 20 cm sneeuw. Bij deze treinen van Siemens viel iedere keer bij een meter sneeuw de hele radar en signalering eronderuit omdat de machinist besloot toch gewoon de 350 km per uur aan te houden in een on geveegd stuk traject.......
Als ik het stukje van van Rossem dus goed begrijp rijden 'normale' treinen in Spanje al met een hogere snelheid (200 km/h) over het spoor dan in ons land de bedoeling was geweest met 'onze' NoSpeed Fyra?
Op de dag v/d inauguratie van de betreffende spoorlijn werd er al door diverse ingenieurs aanmerkingen gemaakt over de constructie (kromming) van deze bocht en aangemerkt als onveilig. Aangezien daar niets meegedaan is, lijkt mij dat behalve de machinist, ook nog wel een paar anderen aan te wijzen zijn die medeschuldig zijn aan dit ongeluk.
Misschien was hij net als de kapitein van de Costa Concordia ook ff druk met een chikkie..
@berepik | 26-07-13 | 13:57
ja, die ouderwetse metertjes...
Zo ziet een moderne cabine (ICE) er uit.
www.google.nl/search?q=Cabine+ICE+trei...
ik bedoel rechts achter de machinisten stoel natuurlijk.
@ Jasper78 | 26-07-13 | 14:16 |
Helemaal mee eens. Ik zal eens kijken waar precies de ASFA signalering (DMI) begon, waarschijnlijk al een 5 tal kilometers terug.
Overigens blijkt dus dat meneer de machinist al 60 keer daar langs is gereden.
Wat mij verbaasde was de 2e machinist... Het blijkt sinds vandaag dat hij als pasagier was meegereden op weg naar zijn nieuwe plaatsing. Niet alle locs hebben een klapstoeltje recht achter de machinisten stoel. Dus de vraag was wat ze deden en waar stonden/zaten ze...
Over de discussie veiligheid: De machinist is verantwoordelijk, de beveiliging is een backup van de machinist en hij mag er niet blind op rijden, (ERTMS wel, want je kunt bij 250 km per uur de signalen niet meer lezen...)
@berepik:
Hij reed daar toch van ERTMS naar conventionele beveiliging (zelfde als RAS gebied bij de HSL)? Dus hij gaat van cabinesignalering naar fysieke seinen buiten. Dan had de remcurve de trein al moeten dwingen om bij overgang beveiliging op de toegestane snelheid te zitten. Dit is niet gebeurd. Dat hij wegbekendheid heeft en zou moeten weten dat hij op dat deel al langzamer moest rijden is te verwijten maar technisch gezien kon hij nog op de DMI vertrouwen.
*nerdmodus uitschakelen doet*
De machinist had ook nog gewoon ingenieur kunnen worden.
Dan waren er nu waarschijnlijk nog een aantal mensen gewoon in leven geweest. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn, dat er gewoon een technisch mankement was. Of wilde hij gewoon dood. Een buitengewone gedachte waar een gewoon mens niet aan moet denken.
Foto is niet gemaakt in bewuste type trein... De meter gaan maar tot 200 en in de bewuste trein gaan deze tot 275. Ik heb aan deze type trein meegewerkt, was mijn project waar ik aan werkte. Heb deze snelheidmeter een aantal keren voor calibratie naar Zwitserland gestuurd en herken dat metertje meteen.Deze foto komt uit een andere type trein.
Over de discussie veiligheid: De machinist is verantwoordelijk, de beveiliging is een backup van de machinist en hij mag er niet blind op rijden, (ERTMS wel, want je kunt bij 250 km per uur de signalen niet meer lezen...)
Veel Vaak | 26-07-13 | 13:46 | + -1 -
Daar klopt helemaal niks van.
www.youtube.com/watch?v=YpuRcmPnSTM&am...
;)
donjon | 26-07-13 | 13:07 | + 0 -
Ik kan dat uitleggen het is niet heel ingewikkeld.
De midpuntvliedende kracht is een optelsom van massa en snelheid munis weerstand.
De loc had er zonder treinstellen eerder afgelopen ware het niet dat de rest van de trein weerstand geeft. Toen er eenmaal drie treinstellen door de bocht zijn is die massa pas voldoende om te ontsporen. Al had de treinen korter geweest had hij er eerder afgelegen.
ITEACHYOU | 26-07-13 | 13:03 | + 0
Onzin. Dat hij schuld heeft is overduidelijk maar dit Facebook verhaal impliceert niets.
ITEACHYOU | 26-07-13 | 13:03 | + 0
Onzin. Dat hij schuld heeft is overduidelijk maar dit Facebook verhaal impliceert niets.
@Veel Vaak | 26-07-13 | 12:18 | + 0 -
Je hebt gelijk, ik ging te snel en te kort door de bocht.
Bekijk het filmpje nog eens goed:
www.youtube.com/watch?v=o32nxuHshv4
.
Hoe kan het dat de wagons het eerst uit de bocht vliegen terwijl de locomotief, met een hoger zwaartepunt, op de rails wil blijven maar meegesleurd wordt??
Je zou denken dat, door de middelpuntvliedende kracht, de locomotief eerder zou omslaan.
Veel Vaak | 26-07-13 | 12:18
Ja joh, tig doden, daar moet je je niet overdreven druk om maken....
ik vind dat ze zijn trein rijbewijs moeten afpakken.
AshleyJ"Ash"Williams | 26-07-13 | 12:34 | 0
Zie daar readichter.
Is vandaag toch mooi weer wat lichter.:-)
Beetje tendentieus van de Volkskrant?
Heel Youtube staat vol met filmpjes van machinisten die volstrekt legaal hard rijden, of hard accelereren (altijd cool: in 10 seconden 0-100 met een losse locomotief die 80 ton weegt).
Logisch, die mannen zijn trots op hun vak en laten graag zien wat een trein kan. Sterker nog: machinisten op dit soort treinen *horen* zo snel te rijden, want dat is immers hun taak? Voor hetzelfde geld is dit ook zo'n machinist en heeft hij al die Facebook-foto's gemaakt op momenten waarop de trein keurig volgens dienstregeling zo hard reed.
Ik krijg een beetje de indruk dat de zure Volkskrant wil suggereren dat 130 km/uur met een TGV hard zat is...
@amin 12:23
Staande ovatie,
voor wat ik lees en zie,
applaus voor die,
juist wel of juist nie.
Begraven onder een verbale tirade,
ziet men nimmer de werkelijke schade,
waar men in luxe wil bade,
vertrekt een trein naar de boot naast de kade,
uiteindelijk lijden de goede altijd onder de kwade.
vooral vanwege de laatste link in je stuk Van Rossem kan ik zeggen wat 'n lulhannes van 'n machinist, maar natuurlijk ook vanwege de rest.
Volgens meerdere vertalingen van www.clarin.com/mundo/maquinista-subido... (naar Engels) heeft de machinist via de radio aan het controlecentrum doorgegeven: "Ik ga naar 190 km/h".
Ik begrijp dat de machinist inderdaad een grap maakte over hard rijden, waar hard rijden was toegestaan, maar dat De Volkskrant het bericht klakkeloos overneemt om de machinist te kakken te zetten zonder ook maar één seconde na te denken of het FB bericht wel in de juiste context stond.
De Volkskrant. Een groot artiest heeft wel eens een lied over die krant gezongen.
www.youtube.com/watch?v=Tlbamho-2ks
AshleyJ"Ash"Williams | 26-07-13 | 12:16 | 0
Kan ik niet over mezelf zeggen
Heb t wel eens meer gehoord
Tis moeilijk uit te leggen
Als er iets je ziel doorboort
Dat zowel. voor rijmen als voor dichten
De doener zich op emotie dient te richten.
En als t niet rijmen kan
Dan maar op zijn ratio,.. dan.
Kaas maakt zich wel een beetje overdreven druk. Die man ontkend niet schuldig te zijn en dat facebook verhaal is voor kaas blijkbaar voldoende voor zijn psychologische conclusie.
@amin 12:14
Jammer, ik had begrepen dat je talent heb. ;)
cctv-beeld: www.youtube.com/watch?v=o32nxuHshv4
AshleyJ"Ash"Williams | 26-07-13 | 12:11 | 0
LOL.
Er valt vandaag de dag niks meer te rijmen.
Kopstuk van sharia4belguim heeft ernstig last van zijn kopstuk.
Het is de schuld van de gewelddadige games!
www.youtube.com/watch?v=w-6jwgq0dVk
@amin 12:02
Maak anders een gedichtje, dat kan je toch zo goed?
Haha. Viavia.
Hij heeft de schijn wel tegen zich die snor.
Eh. De beste man is machinist op snelle treinen en dol op zijn werk blijkbaar. Met trots laat hij zien hoe hard zo'n trein gaat en plaatst een foto op Facebook. Nu gaat het gruwelijk mis, wordt die foto doodleuk erbij getrokken en vreselijk uit z'n context verkracht waarop de beste man ineens bekend staat als een snelheidsmaniak die niks gaf om de levens van zijn passagiers. Lekker ongenuanceerd hoor en voor mij de bevestiging van het feit dat sociale media je hele reputatie met 1 post om zeep kunnen helpen.
In Nederland had hij 78 x 240 uur schoffelen gekregen....
necrosis | 26-07-13 | 11:14 | + -8
Is hij tenminste nog ongeveer 6,5 jaar zoet met nadenken wat hij heeft aangericht
Concluderend uit mijn eerdere reaguursels, tot zo ver:
.
De machinist kwam er te laat achter dat die veel te hard reed. Hij remde wel af van 200 naar 190, maar dat was te laat en dit heeft die nog op het laatste moment doorgegeven. Ik vrees toch voor een technische fout waarbij het veiligheidssysteem te laat ingreep + een machinist die niet die bocht zag aankomen, maar dat is weer wellicht gevolg van die zelfde technische fout.
Weet je wie ook graag te hard reed?
Sorry maar het is nu eenmaal komkommertijd, ook ik ontkom er niet aan.
@ITEACHYOU | 26-07-13 | 11:56 | + 1 -
Nee een traditionele hufter is dus iemand die zijn gedrag als verheven ziet boven de gevaarzetting van anderen. Achteraf komt altijd de spijt.
Als God had gewild dat machinist een piloot was dan had ie m wel n voertuig gegeven dat van de grond los kwam.
www.eluniversal.com.mx/el-mundo/2013/t...
""¡Voy a 190!", gritó el conductor a la estación al momento de entrar a la curva donde se descarriló el tren Alvia, según recopila el diario El País. "¡Somos humanos! ¡Somos humanos!", repetía por radio el maquinista tras el siniestro. "Espero que no haya muertos porque caerán sobre mi conciencia". Estas citas fueron tomadas por el diario español de fuentes cercanas a la investigación."
Vertaald door Google: ""Ik ben 190!" Riep de chauffeur naar het station op het moment van het invoeren van de curve waar Alvia ontspoord, volgens El Pais verzamelt. "We zijn mensen! 'Re Mens!" Radio herhaalde de ingenieur na het incident. "Ik hoop dat er dood omdat ze vallen op mijn geweten." Deze citaten werden genomen door de Spaanse dagelijks van bronnen dicht bij het onderzoek."
Kaas de Vies | 26-07-13 | 11:12
Met "traditionele hufter" insinueer je dat hij zich bewust was van het feit dat de mensen in zijn trein gevaar liepen, maar daar schijt aan had. Ik denk eerder dat deze man zich nu pas beseft wat een lamlul hij is geweest en nu pas de gevolgen inziet. Ook hier weer, waar zijn de toezichthouders/controleurs/veiligheidssystemen. je gaat mij niet vertellen dat dit zijn eerste keer is. Zit er geen black box in zo een trein die kan worden uitgelezen? waarom heeft zijn werkgever dit niet eerder geconstateerd>?
schuld,ja wie,krijg je alleen die mensen toch niet meer mee terug. Wat belangrijker is is dat hier van geleerd word. Je kunt niet blindelings vertrouwen op machinisten. Dus moet je zorgen dat veiligheidssystemen optimaal zijn. Hier moet en mag nooit op worden bezuinigd. Automatisch afremmen voor zo een bocht had het leed voorkomen. Kijk hier is nu eens een taak voor het 1europa. Inplaats van onzinnige subsidies, geld vrijmaken om te zorgen dat alle treinen voldoen aan een bepaalde veiligheids standaard. En het is een beetje een dooddoener dat de trein die snrlheid aankan. Mijn auto kan ook 180,maar dat wil niet zeggen dat die snelheid veilig is. Zo ook met die trein dat is dus wel gebleken.
Geflitst wordt? is het niet "geflitst word" in Nederland ?
Like all things Spanish, its dangerous.
Ik spreek wel geen spaans, maar dit snap ik zelfs nog.
@HoogToontje | 26-07-13 | 11:33
Het valt me mee dat niemand over trajectcontrole is begonnen.
Die machinist bedoelde op de FB gewoon een grap te maken over sneller rijden dan in een auto op de snelweg en dat alles geflitst wordt steeds maar weer. Zoals hier elke dag wel in een topic wordt gedaan.
www.semana.com/mundo/articulo/el-maqui... , vertaald door Google: "Het is onduidelijk of de snelheidsmeter beeld komt overeen met een punt niet toegestaan ​​omdat er veel gebieden in Spanje waar deze snelheid is normaal voor treinen. Maar wat opvalt, is dat in een gesprek over als je pakte de Guardia Civil ging wel goed."
necrosis | 26-07-13 | 11:39 | + 0
Maak van grap maar opmerking dan. De rest blijft staan.
Hopelijk had je even een euforisch gevoel toen je op dat minnetje drukte. is jouw dag ook weer goed.
Zul je m net hebben www.eteignezvotreordinateur.com/wp-con...
en iets minder vrolijk...
foro.redjedievolution.com/viewtopic.ph...
www.lostiempos.com/diario/actualidad/i... , vertaald door Google: "Het alarm, bestuurder zelf zei, werd geactiveerd in het bedieningspaneel en probeerde hem te stoppen, niet in staat om de tragedie te voorkomen." Vaag...
Als machinist van een HOGE snelheid trein mag je toch wel van snelheid houden. Die man weet dat hij verantwoordelijk is en zal zelfmoord plegen maar dit Facebook verhaal als aanwijzing beschouwen is echt zieke onzin.
Dit zal, op z'n zachtst gezegd, niet in zijn voordeel gaan werken.
Die Dymo stickertjes boven de meters zien er niet erg professioneel uit.
fail | 26-07-13 | 11:36 | + 0
Lees je wel goed? Hij pocht over het feit dat ie geflitst wil worden voor een boete. Dat lijkt mij dus een aanwijzing dat ie ergens hard rijdt waar het niet mag.
Datzegiktoch | 26-07-13 | 11:39 | + 0
Zo'n 'opmerking' kun je prima uitleggen als 'wat als ik deze snelheid met mijn auto zou rijden'.
Wat heeft geflitst worden anders met een trein te maken?
@Mark Smith | 26-07-13 | 11:34
Wie zegt dat ik een grap maakte, of ben je Donny Rog alweer vergeten?
En die -1 is een gevalletje 'retour afzender'
fail | 26-07-13 | 11:36 | + 0
Lees je wel goed? Hij pocht over het feit dat ie geflitst wil worden voor een boete. Dat lijkt mij dus een aanwijzing dat ie ergens hard rijdt waar het niet mag.
Suggestief bericht. Wat is je punt van Rossem of heeft quid dit voor jou geproduceert.?
lijkt meer op een snelheidsmeter van een tram, niet van een hsl
Goh; een foto posten waarin te zien is dat hij 200 per uur rijdt terwijl men verwacht dat zo een trein 200 rijdt. Staat een beetje los van dit ongeval..
zweigelstekske | 26-07-13 | 11:27 | + 0 -
Vind ik ook. Een machinist die zijn werk (hard gaan met een trein) leuk vindt, daar is helemaal niks mis mee. Ik ken zelf ook zo'n machinist. Die poste ook wel eens een foto als ie weer 200+ ging met z'n Fyra (da's nu dus afgelopen)
.
Ik lees nergens dat deze machinist te hard ging waar het niet was toegestaan.
Nare sensatiezoekerij die afleidt van de werkelijke oorzaak van dit ongeluk... waarschijnlijk gewoon een fout/grove onoplettendheid van de machinist + een gebrek aan fatsoenlijke veiligheidssystemen.
Deze man heeft zijn ergst straf al binnen.. hij heeft zelf de ramp overleefd.
Religieuzen zullen moeite hebben met duiding. Op of bij de berg in Santiago de C zijn de resten van Jakobus de Meerdere, een van de 12 apostelen herbegraven.
necrosis | 26-07-13 | 11:14
Kun je wel op -1 drukken, maar je zou je tijd beter besteden om een grap te bedenken die nog niet al 10125478234 keer is gemaakt.
Ja, hij reed 190.
maar was dat ook zijn bedoeling?
AUB niet te snel oordelen. Het is zo al dramatisch genoeg.
@ Kaas de Vies | 26-07-13 | 11:17
+1.
Kan iemand ook nog even bevestigen dat onze Spaanse vrind lid was van de Pvda? Dan is het plaatje compleet.
Ik vind hier weinig Ariba!! Ariba!! aan.. de lul!!
ElMatadero | 26-07-13 | 11:26 |
Ja. Daar heb je een punt.
.
Nu ik weer: Waar staat dat het de schuld van de machinist niet is? Waar is opgetekend dat de machinist toen hij met veel te hoge snelheid de bocht naderde, een noodsituatie heeft gemeld aan zijn meldkamer/coordinatie/weet ik veel hoe dat bij de trein heet? Dat had wel naar buiten gebracht geweest intussen.
.
Dit in combinatie met het Racebook detail doet me (en wellicht volledig onterecht) vermoeden dat het inderdaad de schuld van de machinist is. Maar gelukkig heb ik geen tattoo-kanon en kan eerst de rechtelijke gang worden afgewacht.
Het is nu wachten op de docu (NGC / Discovery).
Harder rijden dan toegestaan lukt normaal niet op een HSL, door de beveiligingssystemen. Tenzij die uitgeschakeld zijn uiteraard. Op conventioneel spoor is de trein meestal begrenst op 160 km/h, de snelheid met een remwegafstand zo lang als de tussenafstand van 2 seinen: 1 km.
Een FB-notitie 2012. En een snelheid van 200 km. voor een Alvia is absoluut niet overdreven.
Sensatiebericht.
Misschien moet Renfe die machinist gewoon maar ontslaan en vervolgens als adviseur terug laten komen....
@Karel Popper | 26-07-13 | 11:18
Is niet nauwkeurig genoeg om te constateren of een trein op een spoor of dat er naast staat. Werkt ook niet in tunnels.
Gewoon een klare lamlul dus.
Niets meer niets minder.
Goh; een foto posten waarin te zien is dat hij 200 per uur rijdt terwijl men verwacht dat zo een trein 200 rijdt. Staat een beetje los van dit ongeval..
Radar te laten springen?!? Hoevaak misdragen die Spaanse machinisten zich dat het noodzakelijk is om ze te flitsen? En dan te bedenken dat een machinist in een van noodhulp afhankelijk land als Spanje al snel een ton of meer verdient en hun baan een bezit is dat ze altijd mogen claimen...
wasbeer1860 | 26-07-13 | 11:25 | + 0
Waar staat dat de crash de schuld van de machinist is?
www.aimdigital.com.ar/aim/2013/07/25/e... Dus...
Hmm, beetje makkelijk. De thalys knalt met een hogere snelheid over de rails. De verongelukte trein is een hogesnelheids exemplaar, dus dat ie een plaatje schiet van topsnelheid op een recht stuk is op zich niks mis mee. Waar ik me meer zorgen om maak is dat er geen enkel veiligheidssysteem heeft ingegrepen. Mensen maken fouten, en de hele infrastructuur er omheen zou normaal gesproken idiot proof moeten zijn. Plaatje zegt me niks.
Requiescat in pace | 26-07-13 | 11:22
Kun je ook ongewoon machinist worden dan?
Steeds maar weer!.
oww nee...
necrosis | 26-07-13 | 11:14
Ach, de `in Nederland schoffelen` grap.
Tokkie.
ElMatadero | 26-07-13 | 11:23 |
Do explain.
Ineens heb je het.
WTF!
En op het journaal wordt hij omschreven als een persoon met jáááárenlange ervaring.
Zegt dus ook niet alles.
...
Of juist wel.
Gefeliciteerd wasbeer1860 | 26-07-13 | 11:21 | + -2
Geweldig domme opmerking.
@Mark Smith | 26-07-13 | 11:20
Hij is tenslotte ook gewoon treinbestuurder geworden. Geen ingenieur.
`en er een grote kans is dat dit meisje geen ouders meer heeft` God/allah allemachtig, het Televaag gehalte is bij van Rossem nog groter dan bij de Televaag.
@Karel Popper | 26-07-13 | 11:18 | + 0 -
Dit is volgens mij al jaren standaard bij treinoperators.
nl.wikipedia.org/wiki/TROTS
Gefeliciteerd Fransisco.
.
Om je mijlpaal binnen onverantwoordelijk en chromosomaal uitgedaagd gedrag te vieren, stel ik voor dat je de volledige namen van alle dodelijke slachtoffers op je onderarmen en in je nek -want lekker zichtbaar- laat tattoeren met grote dikke bloedrode letters met de trotse titel "Ik heb gedood:" erboven.
.
Kun je zelf en iedereen met jou er iedere dag eraan herinneren wat een prestatie je hebt geleverd deze juli in het jaar onzes Heeres 2013. Vaya con Dios, Franco.
Overigens is zijn Spaans ten hemelschreiend. Volgens mij is Francesco niet al te nozel.
Het was een hogesnelheidstrein die zijn gemaakt om zo snel te rijden. Dus een fotootje op facebook zegt niets. Alleen hij had de bocht niet zo snel moeten nemen dat had vele mensenlevens gescheeld.
Die treinen kunnen gewoon zo hard en dat is nauwelijks boven de normale topsnelheid. Die man reed al 30 jaar met treinen (waarvan 1 jaar op deze lijn) en als hij gewoon had afgeremd zoals hij altijd deed was er niets aan de hand geweest.
Het is een beetje te makkelijk, om achteraf te laten zien dat mensen onbetrouwbaar zijn. Je kunt tegen iedereen wel iets vinden.
Tja, meneer vertrouwde er waarschijnlijk blindelings op dat het toch nooit mis kan gaan omdat er toch wel veiligheidssystemen zijn die dat voorkomen. Als die systemen dan wel een keer falen dan kan het gruwelijk misgaan, met dit als triest resultaat.
In Europa gaan de verantwoordelijke bestuurders altijd vrijuit, dat zal dus ook wel voor deze treinbestuurder gelden.
Hoe moeilijk moet het zijn om alle treinen met een satelliet in de gaten te houden, zeker als je ze met een transponder uitrust. Zoals bij boten. www.marinetraffic.com/ais/ of vliegtuigen.
Dan kan je altijd zien waar welke trein is, waar het zonet was (dus ook hoe snel de trein rijd), of de trein op tijd rijd, of het baanvak vrij is, etceterfuckingRa.
Totaal ongeschikte imbiciel. Ik snap trouwens wel dat half Spanje werkloos is als je op Facebook zo over je werkgever praat.
Hij had beter dood kunnen zijn nu dit naar buiten komt.
@brofistbox | 26-07-13 | 11:12 | + 0 -
Nu je het zegt, wat dacht je van deze brokkenpiloot?
nl.wikipedia.org/wiki/Francisco_van_Jo...
Ik geloof best dat de man van hard rijden houdt, maar ik kan niet geloven dat je met 180/190 km per uur een bocht neemt. Niemand neemt een bocht met die snelheid, tenzij je zelf een doodswens hebt, dus ik ga er vanuit dat er toch ergens een technisch mankement was. Zo kun je weinig doen als de gas blijft hangen.
Achteraf kun je op de machinist wijzen als, na uitvoerig technisch onderzoek, blijkt dat die nalatig is geweest, wat ik nogmaals niet kan geloven met 2 machinisten in de cockpit.
Tering, foto van "dit meisje", wat een helden zijn hulpverleners toch.
80 doden op je geweten... Alleen omdat je lekker hard wil rijden. Ik zou niet meer met mezelf kunnen leven.
In Nederland had hij 78 x 240 uur schoffelen gekregen....
Die No Fear sticker achterop de trein was natuurlijk al verdacht.
Als je op deze manier de levens van vele anderen op het spel zet om zelf een kick te krijgen, dan ben je een regelrechte mongool.
Geen straf te zwaar voor deze vent. Mits onderzoek uitwijst dat persoonlijk falen de oorzaak is en er geen technische oorzaak aan ten grondslag ligt uiteraard.
Hardlopers zijn doodlopers.
".. van de (verwijderde) Racebook.."
Ik begrijp hieruit dat Francisco zelf het overleeft heeft?
En twee machinisten aan boord die tegen elkaar opbieden wie het hardst door de bocht durft....
En twee machinisten aan boord die tegen elkaar opbieden wie het hardst door de bocht durft....
Francisco, Francesco (costa concordia) Het is die naam hé.
Onbegrijpelijk dat men daar zo veel afhankelijk was van een persoon, ipv techniek..
Toch bizar, dat sommige mensen gewoon bedoeld lijken te zijn om tegen een muur te eindigen met een blinddoek om...
Een traditionele hufter. Kan er niets anders van maken.
Tja, de man was immers een machinist van een snelle trein... Die bocht had hij niet moeten pakken met 190.
Aan de andere kant hebben ook 2 veiligheidssystemen niet ingegrepen.
REAGEER OOK