Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

The Telegraph: Zuid-Europa valt uit elkaar

telegraaaaaaaafdinges.jpg In dit topic geen populistisch joelende oproerhaatzaaierij en ook geen over de top getrokken Crisispaniek des Doods retoriek. Gewoon een droog lijstje, samengesteld uit zinnen uit dit artikel van The Telegraph. Panikeren mag u daarna zelf doen. Komt-ie: De Europese crisis-aanpak staat op instorten. Voorspeld herstel is niet van de grond gekomen. Griekenland: een gelekt rapport onthult dat de Grieken hun bezuinigingstargets niet halen. Sterker nog, de opgelegde bezuinigingen slopen het land. De economie krimpt 7 procent dit jaar. In Italië is de staatsschuld tot 129% gestegen en dat is waarschijnlijk een onoverkomelijk percentage voor een land zonder eigen munt. S&P heeft het land naar bijna-junk status BBB afgewaardeerd en dat is een signaal dat Italië wordt opgegeven. In Spanje is een corruptieschandaal aan de gang en dat leidt volgens El Mundo tot een 'pre-revolutionaire sfeer' in het land. Als de corruptiebeschuldigingen kloppen, is dat een gevaar voor de Spaanse democratie. Portugal glijdt ondertussen ook steeds verder weg. Het boek 'Waarom we uit de euro moeten' van een Portugese professor is al maanden een bestseller. De economie is met 3 procent gekrompen, de staatsschuld sinds 2010 van 93 naar 123 procent gestegen. En terwijl ook de politieke onrust in het land groeit, werkt de EU volgens bronnen stiekem aan een tweede bailout voor Portugal - als de Duitsers daar tenminste mee instemmen. Maar met de verkiezingen aldaar in het vooruitzicht, is Portugal een politiek mijnenveld voor heel Europa. Bovendien is de kans dat een nieuw reddingspakket opnieuw een lening kan worden minimaal, zeker voor een enorm land als Portugal (dat in de eerste ronde al 78 miljard kreeg). De nieuwe tranche wordt dan een gift, terwijl onder andere Nederland, Duitsland en Finland op dit moment nog feitelijk geen cent kwijt zijn aan 'uitgeleende' bailouts en dan dus ineens wél echt moeten gaan betalen. Dit alles heeft de markten in paniek gebracht, rentes vliegen op en neer maar altijd in de verkeerde richting en de politieke verdeeldheid binnen de EU en de ECB neemt hand over hand toe. Sooner or later, this immense bluff must surely be called.

Reaguursels

Inloggen

Uit de Euro ! NU !!!

RugOp81 | 11-07-13 | 21:41

-weggejorist-

KannieWaarZijn | 11-07-13 | 20:22

@mister niet scherp | 11-07-13 | 17:29

Geen idee of ik het duidelijker uit kan leggen.

Wat kort door de bocht:
Aan de ene kant heb je een huishouden met een inkomen 100 en een schuld van 60, waarbij de overheid genoeg belasting moet binnenhalen om 130 aan overheidsschuld te betalen.
Aan de andere kant heb je een huishouden met een inkomen van 100, een schuld van 130, waarbij de overheid genoeg belasting moet binnenhalen om 60 aan overheidsschuld te betalen.

Voor het gemiddelde huishouden (een fictieve unit) maakt het weinig uit. In het ene land hoge aflossing aan bank en lagere belastingen, in het andere land lage aflossing aan bank en hogere belastingen. Per saldo zullen beide huishoudens een soortgelijk bedrag aan aflossing/rente op tafel moeten leggen.

Beide systemen hebben hun voor- en nadelen voor zowel de huishoudens als de overheid.

Locusta | 11-07-13 | 19:35

@Locusta | 11-07-13 | 14:58 |
Bij huishoudsschuld gaat het in principe om zkane die mensen zelf hebben gekocht. Bij staatsschuld gaat het om zaken die de regering aan feestprojecten heeft verspild

kees1960 | 11-07-13 | 19:26

@dreiner | 11-07-13 | 19:10 |
Klopt, want alleen lage arbeiders in de PIGS landen worden veelal gedwongen om belasting te betalen, verder maken ze er een zooitje van. Verder dromen wij hier in het Noorden van een eerlijke overheid en een regering, terwijl men daar weet dat je de roverheid niet kan vertrouwen. Zo behandelt men daar dus ook de EU.
Wij als sukkeltje van de klas, betalen de belasting braaf en werken allemaal braaf mee aan de transferunie naar de PIGS landen.
We zouden onze regering ervoor moeten berechten op een Neurenberg II vanwege dit hoogverraad. Het zijn niks meer dan Euro fascisten.

Kees8374 | 11-07-13 | 19:25

Dit heb ik niet zien aankomen. Echt waar.

Luna71 | 11-07-13 | 19:23

Italie, Spanje en Portugal hebben de grootste goudvoorraden ter wereld, hoog eigen woning bezit aantal en hoogte van hypotheken verwaarloosbaar.
Half Nederland staat "underwater" en met de prijzen gaat het richting Duitsland (dus komt nooit meer goed). Enig idee wie dat gaat betalen, en dan hebben we het over honderden miljarden !

dreiner | 11-07-13 | 19:10

ITEACHYOU | 11-07-13 | 16:57 | + -4

Ja, waarom roep je eigenlijk zulke onzin?

Kom eens met een oplossing, voor de verandering...

Rest In Privacy | 11-07-13 | 19:08

ITEACHYOU | 11-07-13 | 16:57 | + -4

Ja, waarom roep je eigenlijk zulke onzin?

Kom eens met een oplossing, voor de verandering...

Rest In Privacy | 11-07-13 | 19:08

Ik koop heulemoal niks meer!!!

Verrekte_Mongol | 11-07-13 | 18:56

Al het commentaar hier is leuk maar toch ook enigszins nutteloos. Ik vind het ook leuk om te lezen, en amuseer me met regelmaat. Edoch.. verspilde energie. Niets (of in ieder geval) zo weinig mogelijk mogelijk kopen, dat is een aanpak die (mits enige tijd volgehouden) hout snijdt. Dit alleen brengt de meute op de knieen, en zorgt ervoor dat deze dorpsgekken worden opgenomen in de instellingen waar ze thuis horen. Eenvoudig om te doen, u gaat er nl zelf over (nog wel!) en het is verbluffend effectief.
Het is wellicht naar om te zeggen, maar dit is de enige mogelijkheid die u heeft om werkelijk iets aan deze situatie te doen. De markt(u en ik als kopers) is nl vele malen machtiger dan al deze zwetsers bijeen. Sterkte en succes

dreiner | 11-07-13 | 18:33

@ITEACHYOU | 11-07-13 | 16:51
Huh, nu is wat de pvv zegt ineens weer terecht, net was het nog allemaal onzin, kom maar eens terug als je intern op een lijn ligt, ok?

Karel Popper | 11-07-13 | 17:30

"Maakt het veel uit of iets onder het kopje staatsschuld of onder huishoudschuld staat? Ik vraag het me serieus af. In beide gevallen zijn het de huishoudens die de rente en aflossing moeten opbrengen.

Als 129% BBP staatsschuld ondragelijk zou zijn, waarom zou een 124% BBP huishoudschuld (Nederland, 2011 CBS) dan wel houdbaar zijn?

Staatsschuld Nederland ligt op 65% BBP (2011, CBS)
Huishoudschuld Italie ligt rond de 60% BBP (2011, IMF)

Locusta | 11-07-13 | 14:58 | + 6 -

Ja die huishoudschuld is inderdaad hoog maar er staat wel een behoorlijke pensioen pot tegen over (publiek en privaat). In italie is dat niet zo. Die betalen pensioenen gewoon uit de begroting.

Ik snap niet helemaal waarom die huishoudschuld van belang is. Daar is een individu zelf toch verantwoordelijk voor, niet de staat? Ik kan me hooguit voorstellen dat de staat risico's loopt als niemand meer zijn schuld kan afbetalen.
Maar misschien kan je dat uitleggen.

mister niet scherp | 11-07-13 | 17:29

ITEACHYOU | 11-07-13 | 16:57 | + 0 -
Deze plemp bevat geen enkel inhoudelijk argument, Over de moraliteit van de VOC mentaliteit zal ik maar niet beginnen. De Zwitsers zijn in de deze eeuw betere opportunisten als de Nederlanders. In die wedstrijd staat het 10-1 voor NL

Zatkniss | 11-07-13 | 17:07

Kortom: Het wordt weer hoog tijd om tijd te kopen voor de euro-zone. Draghi,doe je best met nog een lul-verhaal en de beurzen stijgen weer.De euro is ook al een jojo: nu weer 1.30 dollar. Bijna 2 cent er zo maar bij in 1 dag.Vluchten in het goud ligt nu voor de hand (ook dankzij Bernanke).Maar geen paniek trappen hoor,dat doe ik wel.

Dolphi | 11-07-13 | 17:05

Zatkniss | 11-07-13 | 16:50
Niks met Pechtold te maken, Nederland is een klein land en is altijd sterk geweest in het laveren tussen de grote jongens, nu willen we ons gaan gedragen als een grote jongen terwijl we de spierballen niet hebben om ze in elkaar te slaan als ze ons pesten. Je kan dat ontkennen en ons gaan vergelijken met zo een klote land als Zwitserland wat nog fouter is dan fout qua moraliteit, waarom ik dat roep moet u zelf maar invullen.

ITEACHYOU | 11-07-13 | 16:57

Karel Popper | 11-07-13 | 16:46 |
met welke briljante uitvoerbare oplossingen is de PVV tot nu toe gekomen op de, door hen, terecht, opgemerkte problemen? Niks met haat te maken, maar met een feitelijke constatering.

ITEACHYOU | 11-07-13 | 16:51

ITEACHYOU | 11-07-13 | 16:43 | + 0 -
Vij is een land nooit, zelfs de wereldmacht USA niet. Echter door het opgeven van het monetair wapen is NL een speelbal van de hogere machten in Brussel, of denkt u dat het de heren in FR en DTLS een reedt kan schelen wat NL wil. Als volgende gaat het fiscale wapen er aan en gaat NL de status van een provincie in het groot europese rijk krijgen. Dat een klein land wel zijn eigen koers kan bepalen, bewijst CH. Weliswaar ook gebonden aan vele zaken maar toch vrijer dan een provincie van het Groot Europese rijk. Dat WE sterker zijn tegen de andere machtsblokken lijkt me voor NL niet belangrijk. NL is altijd een handelshoer geweest die zich aan de meest biedende heeft verkocht. Door de ligging zal NL in elke staatskundige constilatie in europa interessant zijn. De Pechthold propaganda heeft bij jou goedgewerkt

Zatkniss | 11-07-13 | 16:50

'Roepen dat het niet klopt zonder beargumentering is zo PVVerig'

Waarom nou toch altijd alles 180 graden omdraaien? Waarom nou toch? De pvv-haters blinken juist uit in gebrek aan argumenten: 'kijk dat haar van hem' is nog de grootste 'hit' gebleken. Veel meer inhoudelijke argumenten heeft links nog niet gevonden tegen de pvv.

Met je blinde pvv haat.

Karel Popper | 11-07-13 | 16:46

The EU.... kill it with fire.... NU!

Dhr. W. Anhoop | 11-07-13 | 16:45

Gelukkig is Turkije geen lid van de EU en heeft het geen EURO. Anders mochten ze meebetalen. Wat een gekkigheid.

Kaan78 | 11-07-13 | 16:45

"Nivelleren is een feest" , je kan lullen wat je wil, maar dat hebben die rooie rakkers in Europa toch mooi voor elkaar gekregen....... des te sterker Europa als geheel, des te beter we ons kunnen verdedigen tegen China/Zuid Amerika/VS. Grappig om te zien dat er velen zijn die denken dat we "vrij" waren voor de EMU

ITEACHYOU | 11-07-13 | 16:43

Grote stamper | 11-07-13 | 16:00
Hoezo? Wat lees ik verkeerd dan? Jij wijst alleen op verbetering van de export, maar de import wordt toch duurder? Leg dan eens uit waarom ik het verkeerd zie. Roepen dat het niet klopt zonder beargumentering is zo PVVerig

ITEACHYOU | 11-07-13 | 16:35

@Eline de Sance132271 | 11-07-13 | 16:13
LOL. Ben je op de hoogte van het falen van de oproep tot een referendum door het BurgerforumEU? In een paar weken tijd een schamele 55k handtekeningen. Meer bewijs dat Nederland kansloos verloren is heb ik niet nodig. En 12 september 2012 met eigen ogen kunnen zien waar de Nederlandse staatspropaganda toe in staat is...

First Contact | 11-07-13 | 16:18

Laat heel Europa uiteen vallen svp en een economische samenwerking a la EEG nieuw leven ingeblazen worden. Elk land kan dan zijn eigen sterke produkten aanbieden. NL was een sterk land. Nu gaan we bankroet door Brussel. Onze pensioenen waren de beste ter wereld. We staan garant voor de corrupte maffia-graaiers die zich kapot lachen. Uit de EU kunnen we ook weer onze eigen wetten laten gelden zonder achterlijke bemoeienis van idioten als Malström die van ons eist dat we miljoenen profiteurs binnen laten. De immigratie heeft ons 250 miljard gekost. De EU ook zo'n 200 miljard en dus klopt Wilders' uitspraak dat elke NL-er inmiddels een eigen zeilschip heeft betaald aan Europa en immigranten. Ik ben zeer benieuwd naar de EU-verkiezingen! De anti-EU partijen kunnen wel eens een meerderheid halen en dan zullen ze in Den Haag moeten luisteren! Referendum: nu eruit! Hoeveel handtekeningen zijn nodig voor een referendum? Kan dat misschien via GeenStijl?

Eline de Sance132271 | 11-07-13 | 16:13

het zeer Eurofiele D66 blijft op hun site pleiten voor
een verregaande eenwording in al zijn aspecten van Europa. De crisis kan slechts via Europa worden opgelost volgens hen. Als zou de crisis niet mede vanwege Europa zijn ontstaan. Grensoverschrijdende misdaad moet worden bestreden met een Europese FBI zo zeggen ze maar er mag niet getornd worden aan de persoonlijke gegevens van het "individu" ,daar zorgt D66-er Jacob Kohnstamm dan weer voor.Het seculiere (het staat er echt) Turkije moet onverwijld worden toegelaten als ze maar voldoen aan "Kopenhagen" mede gelet op de historische banden met Turkije
( men bedoelt kennelijk de Ottomaanse overheersing Balkan en de slag bij Wenen 1683 waar de Europese adel zich uit de naad vocht om ze buiten te houden).De Europese elite anno nu laat ze volgaarne binnen. En als Ijsland,Zwitserland en Noorwegen 100% lid worden van de EU dan zijn ze volgens D66 welkom. De Ijslanders, de Zwitsers en de Noren behoren tot de weinige verstandige volken die nimmer zullen toetreden tot het verpolitiekte , bureaucratische , ondemocratische en financieel oncontroleerbare monstrum dat we geschapen hebben.En dan de vrede die we dankzij de EU hebben volgens D66. Welnu die hadden we ook gehad met de goed functionerende EEG en de afspraken in de 50-er jaren tussen de Fransen Monnet, Schuman en de Duitsers waaronder Adenauer waren daarvoor voldoende garantie. D66 luchtfietst kortom.

Jan Boule | 11-07-13 | 16:13

Zou het iets met de zomer te maken hebben? Hoe hoger de temperatuur, hoe luier de mens.

Life_Of_Slice | 11-07-13 | 16:03

ITEACHYOU | 11-07-13 | 15:03 | + 0 -

Er valt weinig van je te leren. Lezen blijkt ook moeilijk.

Rest In Privacy | 11-07-13 | 16:00

Wij hebben allen profijt van de fantastische EU. Daarom nog wat geld storten en feesten financieren in Turkije en alles komt goed.

lingo star | 11-07-13 | 15:56

wtf? kan niet meer reaguren. Oh well just as well.

Theo van Deursen | 11-07-13 | 15:54

gebeurt en gebeurt = gebeurt

Anijsblokje | 11-07-13 | 15:53

<12mn) die munt moet bijkopen, dan is die munt niet mislukt te noemen.

(excuses voor gespleten post)

Theo van Deursen | 11-07-13 | 15:53

Eerst lenen
Dan geld schenken om die lening af te laten lossen..
.. wat niet gebeurt en gebeurt, maar opnieuw geconsumeerd wordt..
Dan gedwongen zijn om leningen af te boeken door een default..
.. Betekent dat je niet alleen je banksaldo hebt afgegeven, maar ook de lening van de ander het overgenomen..

Bij het ploffen van de euro neem je ook het openstaande saldo op de rekening courant (Target2) over als lening.

Het failliete land kan opnieuw beginnen.
Het donorland torst de immense schuldenlast van 2 afgeboekte leningen.

Historisch financieel amateurisme.

Anijsblokje | 11-07-13 | 15:52

@Zatkniss | 11-07-13 | 15:30 |

Als een munt erin geslaagd is om landen als Duitsland (en Nederland) een dermate gunstig rentetarief te geven dat Zwitserland (pop<12mn) nu 10 procent van de Duitse staatsobligaties in handen heeft, dan is die munt, als reservemunt per se , gewoon geslaagd te noemen.

De souvereign-risk van Duitsland is nog altijd zo'n 100+ basispunten verwijderd van die van de US of het UK, terwijl de valuta lager staat dan je op basis van alleen de concurrentiepositie zou zeggen. Ziehier de effecten van een - mislukte? - euro.

Theo van Deursen | 11-07-13 | 15:45


Voor de invoer van de euro was ik alleen maar bezorgd over onze dijken.
Want ik kan niet zo goed zwemmen.
Nu blijkt, dat het ook mogelijk is om te verzuipen zonder water.
Met dank aan de EU.
Kijkt verdrietig naar reddingsboei, zwemvest en rubberboot.

Schietmijmaarlek | 11-07-13 | 15:45

Theo van Deursen | 11-07-13 | 15:02 | + -2 -
De Zwitsers hebben idd hun munt gesteund. Sinsd eigen maanden is de frank euro koers al weer enkele rappen boven de onder grens van 1,20. De euro's die CH opkocht zijn onder meer geinvesteerd in de duitse Bund. Dit verklaard ook waarom enige tijd terug die een negatieve rente hadden. CH heeft nu ongeveer 10% van de Duitste staatschuld in handen. Het is ze dus al weer gelukt van de strubbelingen te profiteren. DE EU en de EURO zijn geen economisch project maar een politiek. De verschillen tussen de deelnemende landen zijn te groot. Een munt moet de kracht van het gebied refecteren waaarin ze gebruikt wordt. Als niet iedereen dezelfde begrotingsdiscipline heeft kan het project EURO alleen maar falen. Ik denk dat dit nog enige tijd zal duren omdat de politiek dat niet kan of wil inzien. Vaak wordt de vrede in europa aangehaald om de eu en de euro te promoten. Hetgeen onzin . Ook in het EMU wisselstelsel waren de munten gekoppeld en de EEG heeft de vrede ook kunnen bewaken. Ik begin er steeds meer in te gelvoen dat de EU het speeltje is van een elite die wil meespelen met de andere machtsblokken. De burger is slechts een peon die dat doel mag dienen.

Zatkniss | 11-07-13 | 15:30

@ITEACHYOU | 11-07-13 | 15:17 |

Ik heb vertrouwen in de redelijkheid van de reaguurder of, als dat er niet genoeg zijn, de wisdom of crowds.

Mensen zijn collectief veel slimmer dan ze individueel denken. Dat is ook een van de vele problemen met blanket surveillance, want die probeert die wijsheid te exploiteren - tegen onszelf.

Maar dit terzijde.

Theo van Deursen | 11-07-13 | 15:25

was dat ergens rond 2002/03,men moest en zou 1 betaaleenheid hebben,de grenzen opengooien en nog beter dan beter samenwerken!Daar zouden we allemaal blij en vrolijk van worden,van London tot Praag en van Stockholm tot Madrid,dat wist men toch zeker ,geen enkele twijfel!Een treferendum zegt u?U snapt er niks van,dat gaan wij u niet uitleggen ,gaat boven u pet.... Is die Nachtmerrie na 10 jr nog niet afgelopen?! :(...

Djenghiz_ken_net | 11-07-13 | 15:22

Zullen we alvast wat Polen inhuren om de guillotines te bouwen?

WestAndSmithson | 11-07-13 | 15:22

Iedereen in europa loopt wel te zeiken maar niemand doet echt iets. Hier in zuid spanje zie ik steeds meer mensen bij de afval bakken kijken of er misschien nog eten te halen valt. En in Noord europa lopen ze te miepen over een paar euro meer of minder belasting. Feit is dat iedereen fucked is behalve de ambtenaren in brussel.

Roestende Hond | 11-07-13 | 15:22

Grote stamper | 11-07-13 | 14:46
Weet je wat ik dan zeg? Zo, en nu weer opbouwen zoals het had moeten zijn voordat we in deze krankzinnige situatie terecht kwamen

ITEACHYOU | 11-07-13 | 15:19

Theo van Deursen | 11-07-13 | 15:02
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat uw kennis op dit moment te groot is voor de gemiddelde reaguurder en derhalve zijn uw plempsels aan dovemansoren besteed.

ITEACHYOU | 11-07-13 | 15:17

Ding Flop Bips. Had kunnen weten dat we genaaid gingen worden...

First Contact | 11-07-13 | 15:17

@Desmoulins | 11-07-13 | 15:11

Geld is op, hoe kom je daar nou bij? Een soevereine staat die leent in de eigen valuta kan gewoon niet failliet, althans niet technisch.

De eurozone is een soevereine staat, weliswaar zonder de politieke eenheid die daarbij hoort, maar dan nog: de euro als wereldreservemunt is zo groot en belangrijk dat het geld hier - letterlijk - nooit op kan raken.

Theo van Deursen | 11-07-13 | 15:16

Laten we er op 21 september dan maar gelijk een ANTI Europa demonstratie van maken in Den Haag!
En niet weggaan voor we eruit zijn!

Welles! Nietes! | 11-07-13 | 15:16

Ik ga morgen zelf wel even kijken hoe erg Portugal er aan toe is. Vanuit een ligstoel bij het zwembad ergens in een resort aan de Algarve en met een halve liter koud bier binnen bereik, dat dan weer wel...

eerstneukendanpraten | 11-07-13 | 15:14

Desmoulins | 11-07-13 | 15:00

waaruit concludeer jij dat ik het goed vind als die huizen worden geconfisqueerd?

ITEACHYOU | 11-07-13 | 15:14

Geniet er nog maar van, over 3 jaar zitten wij op het niveau waar de portugezen nu zitten.

lachenjoh | 11-07-13 | 15:12

@Theo van Deursen

U vergeet gemakshalve dat het geld simpelweg op is. Die hele bankenunie, die men er haastig doorheen probeert te drukken zonder verdragswijziging, is een gotspe en is binnen ieder denkbaar scenario zeer nadelig tot destructief voor ons land. Groot denken in dit soort economische tijden binnen een systeem dat onmogelijk kan werken, geeft juist blijk van megalomane waanzin, maar blijft u vooral afgeven op een zogenaamde provinciale mentaliteit. U verkeert nog in de waan dat beurzen wereldwijd een indicatie vormen, terwijl ze al jaren achter de centrale banken aanhollen.

Desmoulins | 11-07-13 | 15:11

@ZDEV | 11-07-13 | 14:08
Nu al is het aantal inbraken bij expats in Portugal al veel hoger dan voor de crisis.

blinde kip | 11-07-13 | 15:11

Opdat dat hele waanzinnige EU project maar snel in elkaar moge donderen.

Psycheltje | 11-07-13 | 15:09

"Elk land heeft wel een krant als De Telegraaf, maar de Nederlanders hebben de allerslechtste"

[ John F. Kennedy ]

Bakito | 11-07-13 | 15:07

Euro kritiek uit Engeland, die moet je heel serieus nemen want die Engelsen hebben er totaal geen belang bij dat de Euro uit elkaar valt. Het Britse pond als belangrijke (reserve)munteenheid in de wereld en Londen als financieel centrum hebben namelijk niets te duchten van de Euro.

Giskard Reventlov | 11-07-13 | 15:06

Een samenleving, van bovenaf georganiseerd, houdt geen rekening met de mens en is gedoemd te mislukken. Zo veel leert de geschiedenis ons wel...

Plusser | 11-07-13 | 15:06

Er hoeft er maar 1 de eerste stap te zetten en de rest zal heel snel volgen, dat het nog steeds niet gebeurt is verbaast mij wel, ik kan maar 2 redenen bedenken:

1- Er speelt iets op de achtergrond wat wij nog niet weten.
2- Onze volksvertegenwoordigers zijn blind en doof voor het volk wat zij horen te dienen en houden zich krampachtig vast aan de wereld van graaien en onbeperkt declareren.

CornholioNL | 11-07-13 | 15:04

Einde van de Domheid | 11-07-13 | 15:01
Daar zit een dik luchtje aan. Ik vertrouw die Aart Huijg voor geen meter.

Mark Smith | 11-07-13 | 15:04

Che_cuevara | 11-07-13 | 14:11 |
Leuk, maar hij zegt niet wanneer we het terugkrijgen.
Wordt wel Sint Juttemis.

ZZP-er | 11-07-13 | 15:03

Grote stamper | 11-07-13 | 14:35 |
waarom zou dat goed zijn voor de binnenlandse bestedingen? Volgens mij worden me iphone, samsung flatscreen en chinese kutkogels duurder

ITEACHYOU | 11-07-13 | 15:03

@ConnyKoomen | 11-07-13 | 14:50 |

Als we die neuro van je hadden gehad, stond die nu op 2:1 vs de dollar, zo niet hoger. Veel succes met je concurrentiepositie!

Misschien moet je eens bij de Zwitsers te rade gaan. Die kopen al jarenlang met frisse tegenzin euro's op om hun eigen munt een beetje competitief te houden.

Jullie zijn allemaal symptomen van het 'falen' van de euro: een wereldreservemunt met de mentaliteit van een middelgroot land. Dat werkt niet.

Europa moet groot leren denken, daarom hadden we die euro in de eerste plaats: voer de wereld zo veel mogelijk euro's als je kwijt kunt, lopende rekening-enoverheidstekorten-be-damned, en kijk dan toe hoe je je periodieke inflatie exporteert naar de rest van de wereld, terwil je eigen munt de status van veilige haven verwerft, ongeacht de onderliggende fundamentals.

Natuurlijk hebben we daar een eurobond voor nodig, en daarvoor een economisch enigszins geletterde bevolking en politica. Quod non. Helaas. Een wereldmunt met een provinciaalse metaliteit gaat inderdaad niet werken.

Theo van Deursen | 11-07-13 | 15:02

De economie van het VK doet het niet veel beter. Alles wijst erop dat heel Europa (en dus niet alleen het zuiden) nog heel lang in recessie zal zitten.
Voor Nederland geldt even hard dat het binnen budget zal moeten gaan leven en dat betekent bezuinigen.

benerzoeentje | 11-07-13 | 15:02

WestAndSmithson | 11-07-13 | 14:35 | + 2 -
Het oneindig gelddrukken door de centrale banken voed de beurzen.

Bertus Brulbroek | 11-07-13 | 15:01

Zolang er een euro is zal er crisis zijn.

Jonkheer Wttewaall | 11-07-13 | 15:00

@ITEACHYOU

Deze woningen zijn geen cadeautjes, daar is hard voor gewerkt. Omdat Portugal zich moedwillig in de Euro afgrond laat zakken, en dat daardoor de bevolking in opstand dreigt te komen is het gerechtvaardigd om de vakantiewoningen van Nederlanders te confisqueren, want die kunnen het immers niet slecht hebben... Terwijl door middel van diverse garanties, vanuit ons land, de bankensector in Portugal levend wordt gehouden. Met zo'n visie kunt u onmogelijk tegen de Grote Europese Welvaartsverdeling zijn.

Desmoulins | 11-07-13 | 15:00

Laten we alvast de brandstapels gaan bouwen voor de Diederikjes, Markjes, Alexanders, Verhofstadjes, enz.

Ko Ranzig | 11-07-13 | 15:00

"Nobelprijs voor de vrede" was het toch, wat de EU had gekregen?? MOEHAHAHAhahaha!
 
Wat een fiasco....

saintinel | 11-07-13 | 15:00

En dit alles is natuurlijk de schuld van de PVV. Toch? vvd en pvda stemmerts.

reageerbuis | 11-07-13 | 15:00

Sooner or later,
Hoe eerder, hoe beter.

ZZP-er | 11-07-13 | 14:59

"Ik begin langzamerhand het idee te krijgen dat de machthebbers op europees niveau het liefst een soort 'Verenigde staten van Europa' willen creëren, naar het model van de US. "
@ConnyKoomen | 11-07-13 | 14:50

Goh.... Goeiemorgen Conny, Hoe was je winterslaap de afgelopen 5 jaar?

Rest In Privacy | 11-07-13 | 14:59

"In Italië is de staatsschuld tot 129% gestegen en dat is waarschijnlijk een onoverkomelijk percentage voor een land zonder eigen munt."

Italie heeft een hoge staatsschuld, maar lage huishoudschulden. Wij zitten hier in de tegenovergestelde situatie.

Maakt het veel uit of iets onder het kopje staatsschuld of onder huishoudschuld staat? Ik vraag het me serieus af. In beide gevallen zijn het de huishoudens die de rente en aflossing moeten opbrengen.

Als 129% BBP staatsschuld ondragelijk zou zijn, waarom zou een 124% BBP huishoudschuld (Nederland, 2011 CBS) dan wel houdbaar zijn?

Staatsschuld Nederland ligt op 65% BBP (2011, CBS)
Huishoudschuld Italie ligt rond de 60% BBP (2011, IMF)

research.stlouisfed.org/fred2/series/H...

Als je de helft van onze huishoud(hypotheek)schulden naar onze staatsschuld schuift dan is het plaatje in Nederland vrijwel identiek aan dat van Italie.

"People who live in glass houses shouldn't throw stones."

Locusta | 11-07-13 | 14:58

ConnyKoomen | 11-07-13 | 14:50 | + 0
Heerlijk he dat socialisme!

Graftak | 11-07-13 | 14:57

Ik hoop dat de EU nou eindelijk eens echt ten einde komt.

Graftak | 11-07-13 | 14:55

Laten we de grenzen openen en en paar miljoen uitkeringstrekkers binnenhalen.

Patatter | 11-07-13 | 14:55

Het duurt wel erg lang voordat die hele boel ineenzijgt. Tot op heden is er nog niemand uit de Euro gestapt.

natte krant | 11-07-13 | 14:53

One size fits none.

Desmoulins | 11-07-13 | 14:51

Jammer dat politieke onbenullen in den haag het niet uit hun stront kunnen krijgen om te zeggen "Geert je had gelijk"! Deze koppigheid van die onbenullen gaat ons heel veel geld kosten. Voor die onbenullen maakt het niet uit, zij hebben geld genoeg.

zeefert | 11-07-13 | 14:50

De reden dat we armer worden is heel simpel: welvaartsverdeling gecreëerd door de EU. Rijke landen worden armer door de herverdeling, arme landen ietsje minder arm. Daarom zijn we zo hard aan het inleveren op dit moment. Ik begin langzamerhand het idee te krijgen dat de machthebbers op europees niveau het liefst een soort 'Verenigde staten van Europa' willen creëren, naar het model van de US.

Door dit model vangen de rijke landen de klappen op van de armere landen. De euro was heel effectief geweest als slechts economisch sterke landen deel hadden mogen nemen: Benelux, Duitsland, Frankrijk en de Scandinavische landen. Dan had je een sterk economisch machtsblok gehad. De (armere) landen eromheen hadden hiervan kunnen profiteren door o.a. export + bijv de staatsschuld van italie had makkelijk beheerd kunnen worden door de overheid door de eigen munt te devalueren (en dus bijv lires bij te drukken)

Ik heb nog wat aandeeltjes staan, nog even meeliften met de massa en dan verkopen

ConnyKoomen | 11-07-13 | 14:50

Volksvertegenwoordigers die het volk opzadelen met een nimmer meer af te betalen schuld dienen eigenlijk door het volk op voorbeeldige wijze te worden afgemaakt als dank voor hun 'diensten'.

Karel Popper | 11-07-13 | 14:49

EU is einde oefening. Er is geen enkel land dat nog plezier beleeft aan dat circus.

van heinde en verre | 11-07-13 | 14:48

Weer een stap dichter bij de revolutie.
Man, wat gaan we mooie tijden tegemoet!

Spokoynoy Nochi | 11-07-13 | 14:47

ITEACHYOU | 11-07-13 | 14:38 | + 0

Ik ben benieuwd wat jij gaat zeggen als je straks op de rokende puinhopen van het eens zo mooie Nederland staat.
.
"Had ik maar op de enige partij gestemd die ons eerder uit de euromailaise had gehaald".
.
Ook voor de Zuid Europese landen zou het goed zijn als ze hun eigen munt konden laten devalueren, of als ze zelf verantwoordelijk zouden zijn voor hun eigen faillissement.
.
Straks, als iedereen inziet dat we naar de klote zijn, als we alle parlementaire enquêtes achter de rug hebben, dan zeggen de andere partijen ook dat het anders moet. Helaas zullen ze dan nog steeds niet zeggen dat ze het in het verleden fout hebben gedaan, dat zeggen wij dan wel voor ze.

Rest In Privacy | 11-07-13 | 14:46

Er is haast geboden met zijn boek: Mein Kampf.
Darsteller ist: Herr Schulz.

duitse herder | 11-07-13 | 14:45

Ik maak me grote zorgen. Telkens weer ontwikkelingen die het zicht op broos herstel de grond in boren. BTW omhoog, ondermers pesten, kenniseconomie de nek omgedraaid.
Hoe moet dit ooit nog goed komen met dit land?
En op wie moeten we stemmen?

Not Muhammad | 11-07-13 | 14:45

Te pletlandpony! op naar mijn Zimbabwe 0% inflatie geld fort. youtu.be/E9UXictk5Lg

Bertus Brulbroek | 11-07-13 | 14:44

//bakito modus on
Het is allemaal de schuld van de joden!
//bakito modus off

Karel Popper | 11-07-13 | 14:44

@Peyronie | 11-07-13 | 14:39 |

"Dat is kort samengevat de kern van het probleem: landen zonder eigen munt hebben weinig tot geen mogelijkheden meer om zichzelf op- of af te waarderen. "
Voor de komst van de euro maakten de zwakke landen eens in de zoveel tijd een devaluatie mee die de koopkracht ernstig beschadigde, maar de concurrentiepositie kortstondig verbeterde.

Nederland was allang gekoppeld aan de D-mark, en had dus geen mogelijkheden te devalueren, zelfs als een land met de Nederlandse kapitaalpositie dat zou willen.

Is dat stelsel echt een om naar terug te verlangen? Natuurlijk niet. Ja, voor de Wall Street en City traders. Die willen niets liever dan terug naar het arbitrage-bonanza dat Europa was, pre-EMU.

Theo van Deursen | 11-07-13 | 14:43

Er is een belangrijk element in de Nederlandse volksaard dat omgekeerd evenredig is aan economisch succes.
Dat is spaarzaamheid.
Als we geld hebben brengen we het naar Duitsland voor auto, tv of camera. Daardoor worden we armer.

Einde van de Domheid | 11-07-13 | 14:42

"In (..) is de staatsschuld tot xx% gestegen en dat is waarschijnlijk een onoverkomelijk percentage voor een land zonder eigen munt."

Dat is kort samengevat de kern van het probleem: landen zonder eigen munt hebben weinig tot geen mogelijkheden meer om zichzelf op- of af te waarderen. Dat geldt ook voor ons land.

Door de koppeling aan de Euro zijn de Zuid-Europeanen machteloze slaven van de eurodictatuur en ratingbureaus geworden tot in het derde geslacht.

De verlossing moet van de enige serieuze grootmacht in Europa komen, Duitsland, zodra Merkel of haar opvolger geen zin meer heeft heel de Eurozone aan het welvaartsinfuus te houden, of van revolutionaire opstanden in Spanje, Portugal, Griekenland.

Die landen hebben een goeie trackrecord op dat gebied.

Peyronie | 11-07-13 | 14:39

Klefbekje | 11-07-13 | 14:31
Geert zijn vrouw is Hongaars, wist je dat al? Ja als we allemaal PVV hadden gestemd zaten we nu op een gouden berg. Welterusten.

ITEACHYOU | 11-07-13 | 14:38

Het toverwoord is Merkel , zonder die dwazin was de eu allang een verdwenen hobby ........ terug naar de florijn en de economie draait als een draaideur ......... wie had er ook weer gelijk???????

witchmaster | 11-07-13 | 14:38

Ik heb diep medelijden met de gewone João in de straat.

Bigi Bana Boy | 11-07-13 | 14:36

Wanneer heffen we die staten nu een keer op en maken er een groot geheel van? Hoeven mense ook niet meer te klagen over 'andere landen' want die bestaan dan niet meer.

ZwarteKater | 11-07-13 | 14:36

Het rare is wel dat je er op de beurs niets van merkt. Die is aardig aan het herstellen.

WestAndSmithson | 11-07-13 | 14:35

Als we dan toch niet meer uit de euro kunnen stappen, waarom laten ze niet de gehele euro devalueren? Slecht voor je spaargeld maar goed voor de binnenlandse bestedingen ,en goed voor de export van de gehele eurogroep. Of zijn de staatsschulden die de EU in vreemde valuta heeft te hoog?

Rest In Privacy | 11-07-13 | 14:35

Wrang maar waar, des te slechter het gaat, des te sneller komt er een oplossing. Wat die oplossing zal zijn mag Joost weten, maar een oorlog is niet ondenkbaar. Laten we hopen en er voor zorgen dat het niet zover zal komen dames en heren politici.

ITEACHYOU | 11-07-13 | 14:33

Kom op, Ambrose roept nu al vier jaar dat de eurozone 'about to collapse', 'a clear basketcase', 'a ticking timebomb', 'a monetary monstruosity' en wat niet al is.

Onder zijn artikelen in de Torygraph verschijnen de laatste tijd vooral bittere commentaren van de dopes die hem op zijn Murdoch-powered woorden geloofden, en kapitalen hebben verloren in bedorven euro-shorts.

Ambrose is een City-stooge met een sterk gefocuste anti-euro en anti-EU agenda. Als Ambrose (ooit) gelijk krijgt, is dat alleen maar vanwege het principe van de kapotte klok.

Theo van Deursen | 11-07-13 | 14:33

Onze politici hebben nu eenmaal geen moed en zijn niet doortastend, maar ja het volk is ook niet moedig en doortastend genoeg om moedige en doortastende leiders te kiezen.

Elk land kiest de regering die het verdiend.

Wil elke naieve sukkel die geen PVV of desnoods SGP heeft gestemd ff z'n bek houden?

Laat de ruifvreters, kanslozen de koers maar bepalen...

Klefbekje | 11-07-13 | 14:31

Wat 70 jaar terug al geen succes bleek te zijn, is heden ten dage nog altijd niet succesrijk

Tim Grimbek 10 | 11-07-13 | 14:31

ZDEV | 11-07-13 | 14:08 |
met alle respect, maar zo slecht heb je het blijkbaar niet als je je een tweede huis in het zonnige zuiden kan veroorloven

ITEACHYOU | 11-07-13 | 14:30

@ Zatkniss | 11-07-13 | 14:10 |
U weet toch hopelijk wél wat de Romeinen (lees: Julius Caesar) met de Helvetiërs hebben gedaan?

( nee, dit is niet in Asterix te vinden)

Kapitein Sjaak Mus | 11-07-13 | 14:30

Ik las 1 dag geleden het volgende:

Griekenland krijgt het volgende deel van de leningen. De ministers van Financiën van de eurozone hebben dat maandag tijdens overleg in Brussel besloten.

Griekenland kan rekenen op 6,8 miljard euro, in een aantal termijnen uitbetaald. Als het land een aantal concrete, eerder afgesproken verplichtingen nakomt, krijgt het deze maand nog 4 miljard euro overgemaakt, aldus staatssecretaris Frans Weekers na afloop. In augustus kan dan nog 1,8 miljard euro volgen en in oktober de rest.

De trojka beoordeelt of Griekenland voldaan heeft aan de verplichtingen. De ministers hoeven niet bijeen te komen om te besluiten tot uitbetaling. Daartoe zijn hoge ambtenaren bevoegd. (ANP)

De vraag is dus of Griekenland zijn targets behaalde of niet.
Volgens de politici wel maar waar komt dat gelekte rapport vandaan die dat tegenspreekt?

Willem van Rood | 11-07-13 | 14:29

Denk overigens dat de zuid-europese landen de guillotine sneller uit het vet zullen halen dan de noord-europese landen.

Rest In Privacy | 11-07-13 | 14:28

Zaken gaan precies zoals voorspeld door vakmensen en mensen met goed functionerend boerenverstand, *GAAP*, komkommer nieuws dus.

Rest In Privacy | 11-07-13 | 14:26

Het zou verstandig zijn de EU terug te draaien naar de EEG.
Helaas gaat de EU niet over verstand, maar over rauwe politieke macht voor een paar elkaar verkiezende regenten in Brussel. Deze Varkens van George Orwell storten liever heel Europa over de rand van de afgrond dan hun privileges ook maar een klein beetje op te geven. Zo rollen zulke varkens al eeuwen.

Jan Passant mk2 | 11-07-13 | 14:26

Heel wat ventilatoren in de EU slingeren bakken met peop de wereld in. Succes dijsselKaboom.

Stroopdoos | 11-07-13 | 14:25

Allemaal dingen die wij allang wisten. Alleen de ivoren toren in Brussel negeert de werkelijkheid nog, en daar worden miljoenen mensen overal in Europa het slachtoffer van.

Nequebard | 11-07-13 | 14:24

't Is (maar) een mening.

baba4oog | 11-07-13 | 14:24

Was ik maar piloot van een F16, dan waren we allang van Brussel verlost.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 11-07-13 | 14:23

Binnenkort stort het hele kaartenhuis met geraas en gedonder in elkaar. Maar goed dat we flink geïnvesteerd hebben in ons defensieapparaat om nieuwe aanvallen van de Spanjaarden, die net als vroeger onze rijkdommen komen stelen, af te slaan... Oeps!
.
*rondkijken in lege kazernes doet*

Rest In Privacy | 11-07-13 | 14:23

Ben benieuwd hoe de EU-toppers nu weer gaan zorgen dat hun baantje blijft bestaan en dat de vinger vooral niet naar hen wijst...

Lalala Geld! | 11-07-13 | 14:22

Zal toch nog wel even duren ben ik bang. NL heeft altijd nog een enorme pot pensioengeld die gebruikt kan worden om het leven van de euro te verlengen. Toch a shot in the arm van zeker een maand of 10.
.
En vlak Didi niet uit: ''al het spaargeld boven 1 ton is dood geld'' = dus eigenlijk crimineel dat je het hebt. En crimineel wil niemand zijn toch? Dus snel overmaken naar Frenske Weekers.
En die grens van 1 ton kan zo maar 50.000 worden....
.
Overwaarde in je huis is eigenlijk ook crimineel: waarom geen 10% belasting (jaarlijks) op die overwaarde?
Kijk, dat uiteenvallen van de EU-zone loopt niet zo'n vaart!!

DeSjaak1000 | 11-07-13 | 14:22

Ieder land dat uit de Euro stapt kan daarna weer onbeperkt zijn eigen geld gaan drukken om de tekorten te dekken zoals ze in de knoflooklanden vroeger ook altijd deden. Gewoon ieder jaar 30% meer geld bijdrukken. Krijg je wel 30% inflatie voor terug, maar dat wordt dan weer gecompenseerd doordat ze daar geen inkomstenbelasting betalen waar je normaal gesproken 30% van je inkomsten aan kwijt bent.

Osdorpertje | 11-07-13 | 14:22

Boem. Laat maar klappen die handel. En dan uithuilen en overnieuw beginnen.

Cappuccino | 11-07-13 | 14:21

Daarom pleit ik al jaren voor een onafhankelijke Twentsche staat zodat we ons kunnen afscheiden van deze zooi!!! Twente veur altied!

zorgan | 11-07-13 | 14:19

Ja, en?

Rest In Privacy | 11-07-13 | 14:19

Als je ouders gewoon een nieuwe auto kopen komt alles goed.

Willianus Wortelus | 11-07-13 | 14:19

Ik word zo niet goed van dit soort berichtgeving. Donderde dat hele zuid Europa maar in de Middellandse Zee.

VanBukkem | 11-07-13 | 14:18

Niet om het een of ander, maar ik wordt een beetje de lacherig de laatste tijd van alle OMG HET STORTY ALLEMAAL IN verhalen die we sinds 2008 horen. Al vijf jaar lang moet ik dit gezeik aanhoren en al vijf jaar jang komen er eurootjes uit de pinautomaat. Kan iedereen zich de komende val van de dollar nog herinneren? Met donkere fimpjes hoe alles opheild te bestaan?


Misschien iets minder Zerohedge lezen, van Rossem. Het blijft toch een schimmig siteje met een hoog nujij-gehalte onder de reaguurders

omanders | 11-07-13 | 14:18

Maar het positieve is dus dat er schot in de zaak zit.

Botte Hork | 11-07-13 | 14:18

Het boek 'Waarom we uit de euro moeten' van een Portugese professor is al maanden een bestseller.

Duidelijk dat er nog niet genoeg bezuinigd is...

Ing. eslapen | 11-07-13 | 14:16

Als ik behoefte heb aan een degelijk en wetenschappelijk betoog sla ik ook altijd even The Telegraph open. Paniekerig, subjectief en karig onderbouwd gejank zul je daar namelijk niet vinden.. Oh.. nee.. wacht.

BlitzFlicker | 11-07-13 | 14:16

Che_cuevara | 11-07-13 | 14:13 | + 0 -
Feldschlosschen komt in de buurt :-)

Zatkniss | 11-07-13 | 14:15

Wat zou Dijsselbloem ervan zeggen?
Goed idee, laten we iemand die gestudeerd heeft over de CO2 uitstoot van schapenpoep aan de indoctriniversiteit van Wageningen om zijn mening vragen als het om macro-economische vraagstukken gaat.
*proest*

Cuyahoga | 11-07-13 | 14:15

Mooi. Hoe eerder de zooi in elkaar stort, des te eerder kunnen we beginnen met puinruimen en opbouwen. Lang leve de onafhankelijke republiek!

Merkava | 11-07-13 | 14:15

Cuyahoga | 11-07-13 | 14:12 | + 0 -
Banen zat in CH, alleen moet je wel een vak kennen anders hoeven ze je niet. Er zitten hier ook veel moelanders en zuid europeanen, maar dat zijn de hoog opgeleiden het pauper volk rijdt rechtstreeks naar NL voor de toeslag. Hier rijden de Polen in nieuwe audi's ipv tiende handse fiats

Zatkniss | 11-07-13 | 14:14

De nazi's in Brussel gaan door totdat wij er dood bij neervallen....

Megalomaantje | 11-07-13 | 14:14

*Alvast eikenhouten balken opzij legt voor het komende guillotinefestijn op de Grote Markt te Brussel*

Graaisnaaiert | 11-07-13 | 14:14

@Zatkniss | 11-07-13 | 14:10
Maar heb je ook toverdrank?

Che_cuevara | 11-07-13 | 14:13

@Einde van de Domheid | 11-07-13 | 14:11
Ze houden de boel niet scherp, maar ze zetten hem wel op scherp.
Nu alleen nog wachten op de eerste die de trekker overhaalt.

Che_cuevara | 11-07-13 | 14:13

Iets wat niet be elkaar past hoort niet bij elkaar te zijn.
Daarvan komt gehuil.

amin | 11-07-13 | 14:13

@Zatkniss | 11-07-13 | 14:10
You lucky bastard.

Cuyahoga | 11-07-13 | 14:12

Targets worden altijd hoger gesteld dan haalbaar.
Zo voorkom je dat een oplossing te lui wordt en houdt je de boel 'scherp'.

Einde van de Domheid | 11-07-13 | 14:11

Heel europa bezet, heel Europa? Nee gelukkig bleef een klein dorpje vol moedige Helvetiers tegenstand bieden.
"zwaait naar eu slaven"

Zatkniss | 11-07-13 | 14:10

Trek de meijers en de ruggen en de geeltjes maar uit je plakboek, gulden here we come..

Maco3key | 11-07-13 | 14:10

De extend-and-pretend-strategie raakt een beetje gerafeld.

Muggenmepper | 11-07-13 | 14:09

Binnenkort komen de Venezulanen en Zimbabwanen op vakantie in Europa. Lekker goedkoop voor ze.

miko | 11-07-13 | 14:09

Hopelijk nu echt het einde van de EU.

Che_cuevara | 11-07-13 | 14:09

Maar we gelukkig krijgen alles terug mét rente. Toch Jan Kees de Naaier? TOCH?!

Botte Hork | 11-07-13 | 14:09

Met een beetje geluk valt de hele EU uit elkaar.

Conan de Rabarber | 11-07-13 | 14:08

Je zal er maar een tweede huisje hebben.
De locals zullen je er met fakkels uitjagen, want dit wordt een burgeroorlog van de totaal uitgeklede bevolking tegen de elite en reken maar dat Nederlanders met een buitenhuisje daar als elite worden gezien.

ZDEV | 11-07-13 | 14:08

Gaan we weer...

fjodor | 11-07-13 | 14:06

Goh, onverwacht..

Botte Hork | 11-07-13 | 14:06

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken