achtergrond

Geenstijl

Versatel geeft fout in modems toe

Naar aanleiding van ons onderzoek naar lekke adsl-modems geeft Versatel als eerste provider toe dat het modems aan klanten heeft geleverd, die niet zijn afgedicht. Echter, ons onderzoek doet Versatel af als "niet representatief" omdat we niet genoeg poortscans hebben gedaan. Het werkelijke aantal brakke Versatel modems ligt volgens woordvoerster Anoeska van Leeuwen namelijk op een kleine 3 procent, in plaats van 11 procent waar GeenStijl op uitkwam. Waarvan akte, alleen lijkt het ons dan altijd nog drie procent teveel.


Wij kwamen op 11 procent uit door 3 verschillende ip-ranges te scannen. Het percentage zou nog veel hoger uitvallen als we alle ongebruikte ip's eruit hadden gefilterd. Gisteravond hebben we er nog even een range bij genomen en ook deze bevestigde onze eerdere bevindingen. Versatel is echter aan het downplayen geslagen. "Het is net alsof je drie straten in Den Haag onderzoekt en zegt dat de resultaten representatief zijn voor heel Nederland."

Zo wordt stellig ontkend dat ze brakke modems leveren: "De huidige modems zijn veilig en in het verleden is een specifieke zeer kleine serie uitgeleverd waar tot aan gisteren op gehackt had kunnen worden," aldus Van Leeuwen, die stelt dat hierover nooit klachten zijn binnen gekomen. Goh vreemd. Zou het misschien zo kunnen zijn dat verreweg de meeste internetters niet eens door hebben wanneer ze worden gehackt? Logisch dat je dan ook geen klachten ontvangt.

Maar goed, Versatel wil graag benadrukken dat 90 procent van de modems die zij uitleveren van het USB-model is en dat daarmee het probleem sowieso niet speelt. "Het gaat om een kleine 3% van de ethernet wireless en multi PC modems die in het verleden in een specifieke versie (3.27 en 3.29) zijn uitgeleverd waar de door jullie omschreven problematiek voor zou kunnen komen. 97% van alle modems die in het verleden zijn uitgeleverd, staan dus dicht!" zo jubelt Van Leeuwen. Beste Anoeska, uitgaande van de 153.000 adsl-klanten van Versatel in september van 2004, betekent dat dus dat 4590 klanten met een lekke bak zitten opgescheept. En omdat de breedbandmarkt het afgelopen jaar is geëxplodeerd, kunnen we er hier waarschijnlijk nog wel een paar gedupeerden bij op tellen. Noem dat maar geen probleem.

Desondanks lijkt Versatel zich de kritiek wel aan te trekken. Zo krijgen alle klanten vandaag een schrijven met daarin uitleg hoe ze het standaardwachtwoord van hun modem kunnen aanpassen. Verder zullen de handleidingen worden aangepast en heeft Versatel op ons advies de telnetpoort naar de abonnees dichtgezet. Heeft ons niet representatieve onderzoekje toch nog iets opgeleverd...

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.