Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Fyra: Allemaal NIET de schuld van Wilma Mansveld

thomasdefyra.jpg 24 trage jaren lang sleept het hogesnelheidsdebacle zichzelf al voort. In die periode zijn er miljarden verdampt. Eindresultaat: peperduur maar onbruikbaar hogesnelheidsspoor en een treinenkerkhof in de Watergraafsmeer waar bestelde en betaalde Italiaanse V250 FaalFyra's weg staan te roesten, spontaan ontvlammen en/of onderdelen afschudden. Longreads van de ontspoorgeschiedenis voor de echte treinspotter: een gortdroog spoorboekje bij Wikipedia, de politieke reconstructie door de Azijnbode en een interessante reisplanner voor de komende periode bij ScienceGuide. En nu? Bert Meerstadt (hier lachend op de foto met afgebroken Fyra-onderdelen) is preventief geruimd als NS-baas voordat de overheid officieel de stekker uit het miljardendebacle trekt en een parlementaire enquête aankondigt. Maar StasSpoorwegen Wilma Mansveld is vooralsnog te schijterig om een positie in te nemen. Dat is logisch, want in de 24 jaar richting Fyra telde Nederland 9 verantwoordelijke ministers en 5 stassen. In een parlementaire enquête kunnen die elkaar de schuld geven, maar Mansveld heeft op dit moment als enige van die hele prutsclub de politieke verantwoordelijkheid voor het dossier. Al haar voorgangers kunnen zo'n onderzoek gebruiken om hun eigen geweten te zuiveren ("Met de kennis van nu...") en aan het einde wordt Mansveld dan als enige ontslagen danwel weggemotievanwantrouwend. Leuk vooruitzicht, als je net een half jaar de politieke verantwoordelijkheid draagt voor een dossier dat voordat het op je bureau terecht kwam al 23 jaar lang een clusterfuck van mislukte privatisering, irrationele Europese aanbestedingsregels, onwil, onkunde, gemakzucht en Hollandse koopjesmentaliteit was. Sterkte, Wilma. Update 18u35: Ook NS stopt met Fyra.

Reaguursels

Inloggen

Waarom niet gewoon een franse TGV gekocht, die hadden zich al lang bewezen. Eigenlijk zouden ministers moeten beseffen dat wanneer ze altijd het tegendeel zouden doen van wat ze willen, alles goed zou lopen.

Dan8365 | 04-06-13 | 19:21

spanarchist | 03-06-13 | 14:20 |
Goed punt.

Freddie Stobart | 04-06-13 | 10:34

Aan die nieuwe managementcultuur van de afgelopen dertig jaar, is Nederland bijna te gronde gegaan. Buitenproportioneel beloond zonder echte affiniteit met de materie, bedrijfscultuur, de mensen, materieel, onderhoud, de problemen. De normaal beloonde, van onderaf opgeklommen ambachtslui deden het vroeger veel en veel beter. Die hadden tenminste nog antennes en echt hart voor de zaak.

Esprit77 | 04-06-13 | 10:07

Het is weer lachen om min.fin. Dijsselbloem.Alles vertraagt die man.Zijn positie al mr. euro wil hij rekken tot 2015,net als de euro zelf,lijkt het.Hij is zeker aan het oefenen op de Fyra en dat manneke van de bloemenveiling,die in Aalsmeer ook al weggewuifd is,tot grote opluchting van het personeel.Hij denkt zeker,zoals alle managers van de financiële sector : "Zolang je tijd kan kopen zit je gebeiteld".Met de nadruk op zitten dus.Het is niet eens een trage slak,want die beweegt nog iets.

Dolphi | 04-06-13 | 01:11

Italiaans design (auto's tot koffiezetapparaten) roest al in de folder!!

DeSjaak1000 | 03-06-13 | 19:49

Kan iemand mij uitleggen wat het nut er van is 1 x per uur de reistijd Amsterdam - Breda 15 minuten vlugger te doen dan met de gewone trein?

Hendrikaatje | 03-06-13 | 18:58

En dacht je dat we dan gingen wijzen naar die Fyra-bouwers? Die hebben nog niet eerder zoiets gemaakt, dus leuk gedaan. Je had het net zo goed aan de bakker om de hoek kunnen vragen. Waarom koop je dan zoiets zou je zeggen... Maarrrrr omdat wij geen belastinggeld blijven wegdragen naar handige jongens en hier iets van gaan leren... WIE o WIE heeft deze deal gesloten? En vooral waarom? Wie is er toen beter van geworden bij de NS? Heeft dat iets met marktwerking te maken of juist helemaal niet? Was dat tegen beter weten in? Is er iemand nog een leuke bonus in de hand gedrukt? Dient het belang van een zeker treinkopend individu wel in het belang van heel Nederland in dit geval? Hoe voorkomen we dat we dit soort rare dingen niet meer gaan doen? Mensen op veel langere termijn hun bonus geven?

kloopindeslootjijook | 03-06-13 | 18:54

Is de oprotpremie van de NS baas al bekend?

Red mij niet | 03-06-13 | 18:41

@ Kaas de Vies | 03-06-13 | 14:14
Dank voor de link.
Is idd een goede opsomming van de problemen. AnsaldoBreda heeft gewoon ondeugdelijk werk afgeleverd, dat we als koper niet hoeven te accepteren. Probleem is waarschijnlijk dat we al flink geïnvesteerd hebben en van Ansaldo waarschijnlijk niet veel kunnen verwachten gezien hun financiële situatie.

CornFlakey | 03-06-13 | 18:36

Ondanks alle stampij op deze en andere site is een realistische uitkomst het volgende: Meerstadt vertrekt per direkt, Huges komt er meteen in.
Het contract met AnsaldoBreda wordt NIET ontbonden. De issues worden opgelost onder leiding van Huges.
De drie Belgische treinen worden overgenomen ter wille van de dienstregeling. De treinen gaan rijden december 2014.

Zwizalletju | 03-06-13 | 17:58

@Kaas de Vies | 03-06-13 | 15:39 | + 1
Eeuwig zonde! Dan te bedenken dat er onlangs (jaren)
terug een minister hard liep teroepen"wij moeten weer van die zuinige fokkers gaan produceren!" Niet wetende dat alle mallen voor het produceren van die fokkers waren verkocht aan China om de schuldeisers tegemoet te komen! Dom dom dom*ervaart pijn in Hollandse trots*

Flightless bird | 03-06-13 | 16:47

Hans Breukhoven naar de NS?
Rico den Hollander | 03-06-13 | 14:15 | + 0 -
Van mij mag hij zelfs MP worden. Die man is zo gepokt en gemazeld. Die kan je om een boodschap sturen. Aardige en charismatische vent ook, maar tevens ook zakelijk. Ik denk echter dat Hans niet meer in de "limelight" wil staan, maar zich terugtrekt om te gaan genieten.

Russ Meyer | 03-06-13 | 16:19

Tollenaars zijn zondaars en Jezus at toch met ze.
Het is aan ons, de gemeente, om in te grijpen. Om te laten zien dat de slechten gestraft worden en de goeden geprezen. Zoals je met kinderen doet. En dan maar hopen dat zich ooit weer goeden voor het ambt durven komen aanmelden. Dat zullen de helden zijn. Waar zijn de helden ?

Shareholder II | 03-06-13 | 16:05

weggemotiedvanwantrouwen:

Ik weggemotiedvanwantrouw
wij weggemotiedvanwantrouwen
etc..
Is weggemotiedvanwantrouwd
Iesse niette mooilijk

cat22 | 03-06-13 | 15:59

Pff, voor pizza ga je naar Italie, als je een trein wilt hebben ga je maar Krupp of Siemens, dat snapt elke lts-er. Maar ja, technici worden altijd buiten dit soort discussies gehouden, die doen alleen maar moeilijk. De bobo's, bestuurders en ander volk zonder kennis van zaken maken deze beslissingen nu eenmaal, en wel zo dat niemand verantwoordelijk is. Als het mis gaat schuift dat tuig door naar nog beter betaalde baantjes.

sokkenpluisje | 03-06-13 | 15:51

rara | 03-06-13 | 14:27
De Fyra komt uit Italië, dus die is ook niet hier uitgevonden ;)

pietpuk | 03-06-13 | 15:46

In Italië rijden heel veel hogesnelheidstreinen van Ansalno-Breda rond: www.trasportando.com/wp-content/upload... Behalve dat deze er veel gelikter uitzien – die Fyra lijkt meer een gepimpte ouderwetse hondekop – zijn hier ook nagenoeg nooit problemen mee. Zou het niet zo zijn dat die Nederlanders weer het onderste uit de kan wilden hebben en voor een dubbeltje op de eerste rang wilden zitten. Met alle gevolgen van dien...

Waffa Nkulo | 03-06-13 | 15:44

Die routes op wiki zijn inderdaad grappig:

Kortom, wij hebben miljarden betaald voor een extra intercity Amsterdam-Breda.

Karel Popper | 03-06-13 | 15:43

@Flightless bird | 03-06-13 | 15:32 | + 0 -
Die Fokkers waren tof en top. Nooit begrepen hoe ze Fokker failliet hebben kunnen laten gaan.

Kaas de Vies | 03-06-13 | 15:39

Je kunt hier nog zoveel goede technici hebben rondlopen maar de aanbestedingsregels vanuit het dictatorschap Brussel maakt dus de dienst uit, zie alle faalprojecten die uit die aanbesteding komen.
Hoogste tijd om de EU buiten spel te zetten en weer handen uit de mouwen, maar dan in eigen land.

lanexxx | 03-06-13 | 15:38

@Kaas de Vies | 03-06-13 | 14:44 | + 1 -
Fijn om te lezen dat er mensen zijn die onze geschiedenis kennen! Ik ben zon ex vliegtuigbouwer van Fokker! Weet je nog van wie Fokker niet gesteund mocht worden door nationaal overheid?? Ik geef een hint(EU) oh sorry, das geen hint maar precies diegene van wie dat komt! Toen al een hekel aan eu regeltjes gekregen.
Reden?: *ahum*, Airbus misschien?

Flightless bird | 03-06-13 | 15:32

Begrijp niet dat er zo veel kritiek op Mansveld is. Ze zit er pas. Die nu afgetreden directeur Bert Meerstadt zat er 12 jaar en de lullo wist o.a. niet dat men in Denemarken al jaren geklooi met die trein heeft. Je geeft miljarden uit, maar je informeert niet naar de ervaringen van andere maatschappijen. Bert M. verklaarde dit zelf op TV in de gezamenlijke hoorzitting met België enkele maanden geleden. Hoeveel ministers van verkeer en waterstaat hebben we in die 12 jaar gehad, b.v. ene Jorritsma :-(((

Danbolig | 03-06-13 | 15:27

En daarom moet je dit gewoon aan de markt overlaten ipv een halfbakken publiek kudt bedrijf als de NS. Uiteindelijk kost het de belastingbetaler nu centen. Bedrijven als Virgin stonden te springen om de HSL wel rendabel te exploiteren( nos.nl/artikel/334551-virgin-kritisch-... ). Maar nee hoor, onze overheid moesten weer zo nodig doorgaan met de falende High Speed Alliance (NS), omdat bang voor buitenlandse concurrentie.

Nou blijkbaar is dat hard nodig, want ik ben de puinhopen van de NS onderhand goed zat. Ondertussen blijft deze troep ons geld kosten. Waarom is er geen minister (van de VVD had ik dit dus wel verwacht), die nou gewoon de NS uit dit project flikkert?! De NS heeft gefaald, tijd voor een nieuw bedrijf. Ik hoor alleen maar dat het gaat om de reiziger, maar uiteindelijk rijden er nog steeds geen treinen!

MPdeH9 | 03-06-13 | 15:17

Nee, in het museum staan alleen treinen die hebben GEREDEN.
plaszak | 03-06-13 | 14:33 |
.
En veel daarvan gewoon hier in Nederland in elkaar gezet. En die vielen niet na een sneeuwbuitje uit elkaar!

frenkievee | 03-06-13 | 15:16

Bakito | 03-06-13 | 15:10 | + 0
Gaat ff lekker gezellig de chatbox in joh.

ikdenkwat | 03-06-13 | 15:14

Ritselen, regelen, centje onder de tafel etc. durf ik te zeggen. Geluk dat hij uit elkaar tieft anders hadden we er nooit achter gekomen. Wordt vervolgt!!

ikdenkwat | 03-06-13 | 15:11

@rara | 03-06-13 | 15:03
Zolang jij mij halsstarrig doch tevergeefs probeert te duiden, is er geen reden tot vernieuwing.

Bakito | 03-06-13 | 15:10

@Kaas de Vies | 03-06-13 | 15:02
Nee Kaas, met onze eeuwige strijd en tegenstellingen, maar toch zielsveel van elkaar houden, tonen wij de wereld de werkelijke betekenis van VVM.

Excuses voor het kromme taalgebruik.

Bakito | 03-06-13 | 15:07

Even een telefoontje naar de TGV in Frankrijk, en morgen rijden er weer treinen over het HSL spoor naar Brussel...

070 | 03-06-13 | 15:05

@Bakito | 03-06-13 | 15:01
Nee, je trucjes zijn doorzichtig geworden, ga eens op zoek naar vernieuwing.

rara | 03-06-13 | 15:03

@kippevlees | 03-06-13 | 14:27 | + 5 -
Ben vaak in Japan geweest, gaan en komen aan op de seconde! Zowel hogesnelheidslijn als een van de 5 verschillende spoormij. Alles op de seconde! Het kan ook wel! Alleen heb je daar het fenomeen "trainpushers"
Je weet wel

Flightless bird | 03-06-13 | 15:03

@Bakito | 03-06-13 | 15:01 | + 0 -
Je wil me gewoon kapot maken.
*sniff* *boehoehoeheoheheo

Kaas de Vies | 03-06-13 | 15:02

@rara | 03-06-13 | 14:59
Aannames.

Jij weet niet wat mijn doel is, en dus niet of ik het fout doe.

Geheimzinnig hè?

Bakito | 03-06-13 | 15:01

Laten we de overheid afschaffen, en wellicht wat particuliere beveiligers inhuren voor de basis politietaken. De overheid kost alleen maar geld en het levert verder niets op, behalve baantjes voor falende politici en falende ambtenaren. We kunnen ook een provincie van Duitsland worden. Frau Merkel doet het prima voor de Duitsers.

denoorman | 03-06-13 | 14:59

@Bakito | 03-06-13 | 14:52
Over het belang van het feit voor de discussie kunnen we wel praten, maar als jij zulke gewone en correcte feiten geeft die verder geen emoties oproepen bij je publiek dan kun je niet verwachten dat de mensen massaal reaguren of minnetjes gaan geven. In het beste geval raak je verzeild in een zinloze uitwisseling van woorden zoals deze.

Je doet dus iets fout.

rara | 03-06-13 | 14:59

Ongetwijfeld gaan nu de 2e kamer en allerlei usual suspects, organisaties, instanties en media weer eindeloos met elkaar ouwehoeren over allerlei neuzel- details die er fout gingen bij de Fyra maar dat lost allemaal weinig op. Ze zouden beter een debat kunnen gaan voeren over de oorzaken waarom in Nederland sinds een jaar of 10 alles steeds verder in de soep loopt en hoe dit structureel te verbeteren valt.

De belangrijkste oorzaak voor de toenemende chaos is dat we een politiek systeem uit de 19e eeuw hebben dat totaal niet meer functioneert in 2013 en waarin blijkbaar alleen nog 3e rangs en 4e rangs figuren boven komen drijven die er vervolgens op alle terreinen een enorme puinzooi van maken door een combinatie van onkunde en corrupte partij-vriendjespolitiek. Het zou productiever zijn om daar eens een oplossing voor te gaan zoeken, bijv een transparanter benoemingsbeleid voor topfuncties bij de overhead waar mensen op basis van hun capaciteiten worden uitgezocht en niet op hun lidmaatschapskaart van de juiste politieke partij.

Outsider-Inside | 03-06-13 | 14:58

@Kaas de Vies | 03-06-13 | 14:53
De eerste skinheads waren negers van Jamaica.

Genoeg voor vandaag, vriend. Ik ga het bos in, ff bijkomen.

Kus B.


Bakito | 03-06-13 | 14:58

@Bakito | 03-06-13 | 14:52 | + 0 -
Waarom ben je dan niet gewoon stil?

Kaas de Vies | 03-06-13 | 14:54

@Bakito | 03-06-13 | 14:50 | + 0 -
Heb je ook mijn repliek gezien?

Kale negers scheer ik nooit over 1 kam, nu jij weer.

Kaas de Vies | 03-06-13 | 14:53

@rara | 03-06-13 | 14:46
Een feit is een feit, daarover hoeven we niet te discussiëren.

Bakito | 03-06-13 | 14:52

@Kaas de Vies | 03-06-13 | 14:44
"...Dat komt omdat ik elke situatie individueel beoordeel..."

Moewahaha, als er iemand is die zaken, bevolkingsgroepen e.d. over 1 kam scheert hier, ben jij het wel.

Enfin, je apocalyptische obsessie is gister al briljant geduid.... http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/06/erdogan_must_go.html#c175407981

Bakito | 03-06-13 | 14:50

Kan Flop Cohen misschien voor 35K Euro een onderzoekje voorzitten. YOLO.

denoorman | 03-06-13 | 14:48

Doe mij maar een lok.

van_de_pot_gerukt | 03-06-13 | 14:48

@Van Dikhout | 03-06-13 | 14:07 |

Zijn dat C-, K- of M-wissels??

Ewok | 03-06-13 | 14:47

Dan gaan we toch met de auto! Ik zag net het lijstje met de bestverkochte auto's van nederland. Allemaal van die kleine prutsautotjes waar je geen BPM en wegenbelasting voor hoeft te betalen. Als gevolg van een beleid van milieufanatisme en autotje pesten. Ook hier schiet de falende overheid zichzelf weer in de voet. Door de excessieve belastingen wordt er of Niet Gekocht of er word iets gekocht waar geen of weinig belasting over verschuldigd is. Gevolg probleem voor de overheid wordt steeds groter. Echt slim zijn ze niet in Den Haag

denoorman | 03-06-13 | 14:47

Tip : Ed Nijpels die heeft ook verstand van treinen.

Uw Verzekeringsadvis | 03-06-13 | 14:46

@Bakito | 03-06-13 | 14:40
Als je feiten had gegeven waar discussie over mogelijk zou zijn dan had je een argument gehad. Nu kom je met een nietszeggend feit waar zelfs ik met goed fatsoen geen emoties bij krijg.

Matig. Het lijkt alsof je inzet ontbreekt.

rara | 03-06-13 | 14:46

Maak je niet druk over Bakito, dat was toch een aap.

van_de_pot_gerukt | 03-06-13 | 14:45

Bij moedertje staat is falen geworden tot kernactiviteit. Uiteindelijk moeten ambtenaren gewoon ontslagen kunnen worden wegens incompetentie net zoals in het bedrijfsleven het geval is.

In dit specifieke geval zou het wel eens interessant kunnen zijn om te bekijken hoe de keuze voor deze hoop schroot precies tot stand is gekomen en of er sprake is geweest van omkoping.

TunaTown | 03-06-13 | 14:45

@JanBoterletter | 03-06-13 | 14:41 | + 0 -
Volgens mij zijn wij de enige die dit doen, dit minitieus Europees aanbesteden. Weet iemand hier meer over?

Kaas de Vies | 03-06-13 | 14:45

Is dit iets typisch Nederlands? Of lopen dit soort grote infrastructurele projecten altijd uit de klauwen, overal op de wereld? Is er een reaguurder met vakkennis en wat literatuur op dit gebied?

SamKoeman | 03-06-13 | 14:45

@Bakito | 03-06-13 | 14:39 | + 0 -
Dat komt omdat ik elke situatie individueel beoordeel, als dit op jouw overkomt dat ik pavlov met mijn onderbuik reageer ligt dit eigenlijk niet aan mij, maar aan de stroom van dezelfde fouten bij de overheid.

Ik heb het nergens over dat budgetoverschrijdingen een kenmerk zijn voor een gefaald project, hier kom jij mee.

De fyra heeft gefaald om meerdere redenen, voornamelijk omdat het na lang wachten 0,0 resultaat heeft opgebracht, terwijl de concurrentie al jaren werkende varianten op de plank heeft liggen. Dit is dus de faal, en ja uiteindelijk kost dit geld.

Snap je het nu? Of zal ik het even onderbouwen met linkies dat de Deltawerken (ondanks fouten en budgetoverschrijdingen) totaal niet te vergelijken valt met een treintje kopen/laten ontwikkelen.

li.wikipedia.org/wiki/Deltawerke
www.asce.org/People-and-Projects/Proje...

Vroeger bouwde we zelfs vliegtuigen.

Kaas de Vies | 03-06-13 | 14:44

Lekker die onderzoeken achteraf, maar daar krijgen we onze 8 miljard niet mee terug, verantwoordelijken voor het gerecht en daarna in de boeien!

denoorman | 03-06-13 | 14:43

Wel of niet aanbesteden was de vraag.
-
Men (kamer e.d.) tendeerde naar NIET aanbesteden.
-
Maar na tussenkomst van toemalige MP Kok werd het WEL aanbesteden, met alle gevolgen van dien.(heel vaag)
-
Als autoloze ben ik afhankelijk van de (bijna) monopolist Nimmer Stipt.
-
Dit gaat bakken met geld kosten, dus DUBBEL gepakt: als treinreiziger (kaartjes worden duurder)
en als belastingbetaler.
-
Mijn vertrouwen in de overheid is verdampt.

Brandend Zand | 03-06-13 | 14:43

Ah, nou is het in enen de Nederlandse koopjesmentaliteit!
Willen we daar vanaf dan?
Je zult zien, we gaan dan meer verdienen en meer verkopen.
Zo simpel is het namelijk!

Einde van de Domheid | 03-06-13 | 14:42

Probleem is dat de overheid dit soort miljoenen (miljarden?)projecten moet aanbesteden in het buitenland. Allemaal regels van die leuke EU.

Deze treinstellen waren het goedkoopst en om die reden werd het in Italië aanbesteed. Inderdaad, dat land zonder kennis op gebied van hogesnelheidstreinen. Zelfs ik vond het als mannetje van 13 en treinliefhebber al raar. We hebben toch de Fransen met hun TGV en de Duitsers met hun ICE? Die rijden al jaren zonder problemen. Desnoods hadden we tweedehands treinstellen over kunnen nemen.

Nu, jaren later, blijkt inderdaad dat het een faalproject is. Goedkoop is duurkoop. Charlie Aptroot zei het al jaren, maar laten we beginnen met een bezem te halen door de NS-top. Meerstadt is al weg, nu de rest nog.

Fijne dag!

JanBoterletter | 03-06-13 | 14:41

@ Van Dikhout | 03-06-13 | 14:07
Zie de overheid nog er voor aan dat ze je willen helpen aan twee linker wissels van een lgb baan. "Ook lekker andere (veel te dure) spoorbanen aanleggen op verschillend spoor!" Menig trein liefhebber baalt als zijn treintje kapotstuk is maar op de pica lacht deze man om zijn afvallige treinonderdelen?

Flightless bird | 03-06-13 | 14:41

Regelmatig in dld met de ICE gereisd, prima trein, waarom hebben we die niet gekocht?? Als die goed is voor de duitsers, dan zal die toch ook wel goed zijn voor ons. De verantwoordelijken moeten aan de hoogste boom, figuurlijk dan..

denoorman | 03-06-13 | 14:40

@rara | 03-06-13 | 14:37
Nee, ik pareer de gebruikelijke vroeger-was-alles-beter met feiten.

Bakito | 03-06-13 | 14:40

@denoorman | 03-06-13 | 14:37
Moet je eens kijken wat er gebeurt als je je belastingaangifte niet juist invult..

plaszak | 03-06-13 | 14:39

@denoorman | 03-06-13 | 14:37
Stoor Teeven nu niet, hij is net druk bezig met het vernietigen van het bewijs dat hij getelefoontapt heeft.

frank87 | 03-06-13 | 14:39

@Kaas de Vies | 03-06-13 | 14:34
Als er miljarden extra in de Fyra wordt gepompt zal dat ook een succes worden.

Normaal zeur je altijd over overheidsuitgaven, behalve als t je uitkomt. #fail

Bakito | 03-06-13 | 14:39

@Bakito | 03-06-13 | 14:33
Jaja. Je wordt te doorzichtig, jij. Of je maakt je er te makkelijk vanaf, dat is ook mogelijk.

rara | 03-06-13 | 14:37

Groot gedoe over eventuele corruptie van Jos van Rey over een paar pepernoten en hier praten we over 8 miljard Euro's. Ja mensen, 8 miljard Euro's. Een gevangenis straf voor de verantwoordelijke ambtenaren en bestuurders lijkt me op zijn plaats. Waarom doet het OM niets. Hallo heer Teeven zijn we wel wakker, stuur het OM aan en sleep de verantwoordelijken voor het gerecht!!

denoorman | 03-06-13 | 14:37

LangeTijdGeleden | 03-06-13 | 14:08 |
Verschil tussen jouw Fiat en de Fyra is dat we op jouw Fiat niet al te veel kunnen afschrijven. Ongezien taxeer ik het op maximaal 5.000 euro.

ole guapa | 03-06-13 | 14:37

Politiek bedrijven is blijkbaar vooral een kwestie van op het juiste moment overstappen naar het volgende pluchebaantje. En je opvolger laten opdraaien voor de teringzooi die je hebt achtergelaten. En dat noemen we dan politieke verantwoordelijkheid. Volkomen onlogisch en oneerlijk in mijn simpele optiek, dus het zal voorlopig wel zo blijven.

VanBukkem | 03-06-13 | 14:35

Deze affaire is te mallotig om waar te kunnen zijn.
Nadat ze de HSL lijn hadden aangelegd kwamen ze erachter dat de treinen niet waren besteld, vergeten dus. Toen heeft men de Fyra gekozen omdat die zogenaamd snel geleverd kon worden. We weten wat er uiteindelijk van is geworden. Oud ijzer is per kilo ook niet meer zoveel waard. En het is allemaal wel waar. Triest.

van_de_pot_gerukt | 03-06-13 | 14:35

@plaszak | 03-06-13 | 14:30
Ja, verpakt als hippigheid. Bah bah bah.

Detlev Tarnowitz | 03-06-13 | 14:35

Wees gerust, hoogstwaarschijnlijk komt al het geld gewoon terug, mét rente.

Simon de Danser | 03-06-13 | 14:34

@Bakito | 03-06-13 | 14:31 | + 0 -
Blijkbaar heb je nog nooit een project in je leven opgezet. Deltawerken is een gigantisch succes, wel of geen overschrijding van het budget.

Kaas de Vies | 03-06-13 | 14:34

@rara | 03-06-13 | 14:31
Klopt, maar ik reageerde slechts op de prietpraat van Kaas, die het als argument aanhaalde.

Bakito | 03-06-13 | 14:33

@josimo | 03-06-13 | 14:27
Nee, in het museum staan alleen treinen die hebben GEREDEN.

plaszak | 03-06-13 | 14:33

Oorzaak 'Europese aanbestedingsregels" daar kunnen we het mee doen, laat maar zitten die parlementaire enquête, is nog meer geld wegsmijten, met het moest van Europa komt iedereen en alles ermee weg.
Hier onlangs groot familie bouwbedrijf over de kling, meer dan 100 man werkloos,op 5 kilometer afstand werd een grote school "Europees aanbesteed" bedrijf op honderden kilometers afstand kreeg de gunning.
Waar zijn we mee bezig?

gebrokenvleugel | 03-06-13 | 14:31

@Kaas de Vies | 03-06-13 | 14:23
Je stelde dat er vroeger geen mislukte of uit de hand gelopen projecten waren. Ik toonde slechts aan dat je zoals gewoonlijk klinkklare onzin verkoopt.

Bakito | 03-06-13 | 14:31

@Bakito | 03-06-13 | 14:27
Misschien was het vroeger echt wel veel erger, dat zou me niets verbazen. Nog sterker: het zou me verbazen als het niet zo was. Maar dat is geen excuus om hedendaags falen en corruptie mee goed te praten.

rara | 03-06-13 | 14:31

@Detlev Tarnowitz | 03-06-13 | 14:28
Eigenlijk is het pure luiigheid.

plaszak | 03-06-13 | 14:30

En wat eigenlijk nog erger is: het min of meer het risico nemen dat er mensenlevens op het spel hadden kunnen staan. Dat is misdadig, niet alleen tegenover klanten/reizigers, maar ook tegen het personeel die op zo'n ding moeten werken.

brutus68 | 03-06-13 | 14:29

@kippevlees | 03-06-13 | 14:27 | + 0 -
Het leuke is.... de EU heeft dit allemaal bekostigd. Wij betalen voor een werkend systeem in Spanje en betalen nog eens de hoofdprijs voor een niet werkend systeem in Nederland. Wat is er toch aan de hand met Nederland?

Kaas de Vies | 03-06-13 | 14:28

@van_de_pot_gerukt | 03-06-13 | 14:24
Ja graag, maar wat moet ik er tegenover stellen?

rara | 03-06-13 | 14:28

@wontan | 03-06-13 | 14:25
Wat een kutwoord. Valt me op dat het steeds vaker gebruikt wordt. Kappen met dat mongolenlingo.

Detlev Tarnowitz | 03-06-13 | 14:28

Gaan die Fyra dingen nu ook na het spoorwegmuseum????????????????????

josimo | 03-06-13 | 14:27

Europese aanbestedingen: De droom dat als je maar genoeg regeltjes ergens over laat gaan iets kroms vanzelf recht wordt.

frank87 | 03-06-13 | 14:27

@rara | 03-06-13 | 14:18
Vroeger werd elk overheidsfalen in doofpotten gestopt. De volksverlakkerij was vele malen hoger dan in deze tijden van WOB en internet.

Maar goed, what you focus on, will expand.....

Bakito | 03-06-13 | 14:27

@pietpuk | 03-06-13 | 14:21
De NS lijdt aan het NIH-syndroom.

rara | 03-06-13 | 14:27

-weggejorist-

kippevlees | 03-06-13 | 14:27

Ik zit momenteel in Spanje en had via Internet een treinkaartje gekocht bij RENFE de Spaanse spoormaatschappij. Voor het raject Madrid - Barcelona.
De AVE zo heet die trein (een soort FYRA maar dan minstens honderd maal beter)
zou vertrekken om 08:20 uur vanaf PTA.ATOCHA (Madrid) en aalnkomen om 11:05
BARN.SANTS (Barcelona)
En werkelijk waar we vertrokken tot op de seconde op tijd en we arriveerden ook op de seconde nauwkeurig op de plaats van bestemming.
Toen ik vorige week vanuit Almere naar Schiphol reed met de NS op eeni doodnormale werkdag en net na de spits, arriveerde de trein die ik moest hebben 10 minuten te laat en onderweg naar Schiphol kwamen daar nog eens 10 minuten bij omdat de trein steeds op stations moest wachten totdat er een andere trein uit het NS schema voorbij was gekomen.
Waarom moeten wij in Nederland toch steeds maar weer opnieuw HET WIEL uitvinden?
Doe experise op in andere landen waar het tientallen jaren goed gaat en wwar met ds heel veel ervaring heeft met hoge snelheidslijnen.
Ga je licht eens opsteken in b.v. Japan, China of Rusland!
Dat soort landen zijn veel verder dan wij in dezo langsalmerhand BANANENREPUBLIEK Nederland.
Trouwens, als er toch een parlementair onderzoek komt neem dan ook mee dat verschrikkelijke kaartensysteem waar het openbaar vervoer mee werkt.
Ook dat wiel hebben ze in het buitenland al etterlijke tientallen jaren geleden uitgevonden!
Londen, Parijs, madrid, Singapore. Om maar een paar plaatsen te nemen waar ze een goed werkend kaarten systeem voor het openbaar vervoer hebben.
Maar in Nederland moet steeds maar weer opnieuw het wiel worden uitgevonden.
En wie zijn de lul? Wij het klootjesvolk, de belastingbetalende burgers.
Wij kunnen al die miljarden verslindende plannetjes van bobo's die dan uitendelijk niet blijken te werken BETALEN!

kippevlees | 03-06-13 | 14:27

Reken wel op een onderzoek onder leiding van een geweldenaar als Cohen of Halsema, met als conclusie dat iedereen en dus niemand verantwoordelijk was, het niet de schoonheidsprijs verdient en dat het een leermoment voor de toekomst is.

spanarchist | 03-06-13 | 14:27

Waarom ligt er geen hogesnelheidslijn naar Duitsland en de dienstverlening over te laten aan de franse en duitse hogesnelheidstreinen?
Hoe moeilijk kan dat nou zijn om die treinen een stukje verder te laten rijden, want Nederland is maar een peanutslandje kwa afstanden.
Hoe dom is een Nederlander wel niet, waarom wil zo n klein kutlandje altijd weer het wiel opnieuw uitvinden onder aanvoering van zooitje onnozelen?

Terpen-tijn | 03-06-13 | 14:26

@plaszak | 03-06-13 | 14:23 Inderdaad een soort reflex.

Luisterend Oor | 03-06-13 | 14:25

Detlev Tarnowitz | 03-06-13 | 14:23 |
staatssecretaris

wontan | 03-06-13 | 14:25

spanarchist | 03-06-13 | 14:24

Yesss!

Botte Hork | 03-06-13 | 14:25

Botte Hork | 03-06-13 | 14:19
Die Hard with a Fyra?

spanarchist | 03-06-13 | 14:24

Steekpenningen.

van_de_pot_gerukt | 03-06-13 | 14:24

Als het niet zo vreselijk geld gekost zou hebben en nog gaat kosten zou je het een klucht kunnen noemen. Nu is het vooral om te huilen. Ieder weldenkend mens kan verzinnen dat je nooit oude schoenen moet weggooien voordat je nieuwe hebt. Ze wisten dat die Fyra een rammelkast was die tot mislukken was gedoemd, en wat doe je dan? Iets wat min of meer wel functioneerde wegdoen. Onbegrijpelijk.

brutus68 | 03-06-13 | 14:24

@Bakito | 03-06-13 | 14:19 | + 0 -
Dat bij deltawerken een overschrijding plaatsvond is spijtig, maar hier gaat het om een zeer complex project dat nog nooit vertoond is in de wereld. De overschrijding valt nog redelijk mee. Ook is de opgedane kennis, ervarking en kunde later nog ten gelde gemaakt.

Hier ging men een trein ontwikkelen die al op de markt te koop was (proven technology). Waarom?! En waarom voor de laagste prijs?!

Kaas de Vies | 03-06-13 | 14:23

@Luisterend Oor | 03-06-13 | 14:01
Soort automatisme. Begrijp het wel hoor!

plaszak | 03-06-13 | 14:23

Wat is een stas?

Detlev Tarnowitz | 03-06-13 | 14:23

Van Dikhout | 03-06-13 | 14:08
Met manuele besturing neem ik aan?

Eigenaar_IJsland | 03-06-13 | 14:22

Zelfs politici zelf worden door hun eigen overheid in den reedt geneuckt. Oh heilige Maria God allemachtig wat hebben ze toch een bak stront klaar gemmakt. Straks weer een minnetje op de balans van een paar miljard misgelopen Fyra inkomsten plus extra uit te geven miljarden aan nieuwe beerput projecten.

trippert | 03-06-13 | 14:21

Ik snap sowieso niet dat Nederland niet gewoon met de Duitse ICE's meedoet.

pietpuk | 03-06-13 | 14:21

Freddie Stobart | 03-06-13 | 14:16
Niet te vergelijken.
Die auto is dan ook niet voor de kopers, sterker nog, die maken er verder geen gebruik van. En ook het geld voor die auto komt niet uit hun eigen zakken, vermoedelijk zal er juist een deel van de aankoopsom wel in hun zakken zijn beland.

spanarchist | 03-06-13 | 14:20

@Kaas de Vies | 03-06-13 | 14:16
Nee, dat praat jij jezelf aan, zonder feitelijke onderbouwing.

Bakito | 03-06-13 | 14:19

Kunnen we ze niet gebruiken voor een vette film? Gewoon af fikken, laten ontsporen en opblazen met super slowmotion heli-shots etc. Aksie!

Nederland kan wel wat exposure gebruiken in de internationale film business toch?

Botte Hork | 03-06-13 | 14:19

@Kapitein_Koek | 03-06-13 | 14:13
De eigenaar van de Fyra fabriek is vorige maand al opgepakt.

Uw Verzekeringsadvis | 03-06-13 | 14:19

Ik heb dat nooit gesnapt:
Mensen die moeten boeten voor het faalbeleid van zijn/haar voorgangers.

Hobbykip | 03-06-13 | 14:18

@Bakito | 03-06-13 | 14:11
Vroeger was alles beter, zelfs de melancholie voelde beter aan.

rara | 03-06-13 | 14:18

Van enige competentie kun je de betrokkenen bij deze miljardenfaal niet beschuldigen, dus ik schat in dat zelfs de afwikkeling van dit debacle voor de nodige facepalms zal zorgen.

Muggenmepper | 03-06-13 | 14:16

@Bakito | 03-06-13 | 14:11 | + -2 -
Jazeker.

Kaas de Vies | 03-06-13 | 14:16

Ooit een auto gekocht die 24 jaar later nog niet reed, en dat je dan pas achter je geld aan ging?

Freddie Stobart | 03-06-13 | 14:16

*kocht

ikdenkwat | 03-06-13 | 14:16

Waar is de tijd dat NL gewoon goeie spullen koot.

ikdenkwat | 03-06-13 | 14:15

Hans Breukhoven naar de NS?

Rico den Hollander | 03-06-13 | 14:15

Teller staat op 8 miljard incl. een spoorlijn die maar ligt te liggen.
En maar bezuinigen.

Uw Verzekeringsadvis | 03-06-13 | 14:15

Waarom laten ze die treinen niet ombouwen? Dan het liefst die gasten die de SS Rotterdam hebben verbouwd! Weten we tenminste zeker dat er nog wat honderden miljoenen in het water gegooid worden.

antagonist | 03-06-13 | 14:15

@CornFlakey | 03-06-13 | 14:10 | + 0 -
Het ding is sowieso aantal jaren te laat opgeleverd, en de gebreken zijn niet mis. Nee dit is gewoon een wangedrocht, dit is niet meer op te lossen door achterreparaties. Project moet geschrapt worden, dit ga je nooit meer goed krijgen.

Hier heb je een mooie uitleg.
nos.nl/video/512947-gehele-persconfere...

Kaas de Vies | 03-06-13 | 14:14

@Kaas de Vies | 03-06-13 | 14:11
Laat maar omvallen dan en alles van waarde van die tent opeisen. Beter iets terug krijgen dan helemaal niks zoals nu.

sinar2 | 03-06-13 | 14:13

Laat ze liever uitzoeken wie de aanbestedingsprocedure uitgevoerd heeft en tot deze trein is gekomen en niet gewoon voor de voor elke leek logische, Duitse of Franse, keuze is gegaan.
Ik gok dat daar nog wel wat steekpenningen gevonden gaan worden. En om eerlijk te zijn vind ik niet dat je de huidige stasi die er net zit de schuld kan geven van fouten van haar voorgangers, maar wel hoe ze met het uitkomen van die fouten omgaat.

Kapitein_Koek | 03-06-13 | 14:13

Het gebeurd weer.
Gekloot op allerlei niveau en niemand die verantwoordelijk zal zijn, laat staan bestraft gaat worden.
DSB,Vestia en noem maar op.
Wie gaat dit allemaal weer betalen?
Precies de onnozele burger.
Wordt tijd dat het nekschot weer ingevoerd gaat worden

pejoar | 03-06-13 | 14:12

@Kaas de Vies | 03-06-13 | 14:06
Jaja, vroeger was alles beter.

http://www.digibron.nl/search/detail/012e98c471b93a09f7d9154c/kosten-deltawerken-nog-hoger-opgelopen

Bakito | 03-06-13 | 14:11

@sinar2 | 03-06-13 | 14:09 | + 0 -
De leverancier staat ook nog op omvallen, de financiele cijfers zijn dramatisch, maar dit waren ze al toen de bestelling in 2005 geplaatst werd.

Kaas de Vies | 03-06-13 | 14:11

Ik heb nog nergens een goede opsomming gelezen wat er nu precies mis is met die V250 stellen. Ik kan het me niet voorstellen dat er zo veel mis mee is dat het niet te repareren c.q. aan te passen is.

We zijn het misschien vergeten, maar wij hebben in dit land zeer capabele technische lui die zo'n trein prima zelf kunnen ontwerpen, en dus ook gewoon kunnen repareren c.q. aanpassen. Dat er voor Ansaldo/Breda gekozen is, is vanwege de prijs.

Ik stel voor dat er eens een echt technisch bureau naar gaat kijken en een voorstel doet om het te maken. Andere optie, misschien parallel te doen, is laat één of meer van onze zeer goede technische universiteiten er naar kijken en een voorstel doen. Als de lijst van problemen en bijhorende oplossingen bekend is, laat dan Nederlandse bedrijven het uitvoeren, en stuur een garantieclaim naar Italië. Deze aanpak beperkt de verliezen, schept werkgelegenheid, bouwt kennis op, houdt het geld in Nederland en we hebben snel weer een werkend traject.

Doen!

CornFlakey | 03-06-13 | 14:10

Er zit toch garantie op die dingen? Gewoon de leverancier in gebreke stellen en voor alle kosten op laten draaien. En als er niet binnen een redelijke termijn een oplossing is dan kan de koop ongedaan gemaakt worden.
Dat werkt zo bij een nieuwe tv en koelkast ook.

sinar2 | 03-06-13 | 14:09

Tegenwoordig kan men achteraf m.b.v. bijvoorbeeld DNA onderzoek toch achterhalen wie de schuldigen zijn?
'Spoor' ze op en stel ze allemaal terecht!

Simon de Danser | 03-06-13 | 14:09

@denoorman | 03-06-13 | 14:07
Wat ze met haar straatje doet is uiteraard privé, ze moet gewoon de problemen oplossen!

rara | 03-06-13 | 14:09

@Van Dikhout | 03-06-13 | 14:07 |
Märklin natuurlijk.

Van Dikhout | 03-06-13 | 14:08

Kunnen ze eindelijk een keer daadkracht tonen en doorpakken .... wat doen ze? Kan Rutte geen verkoper worden bij die Italianen, met Ed Nijpels samen in de treinen business.

Rico den Hollander | 03-06-13 | 14:08

Overigens: welke ambtenaren hebben zich om laten kopen? Je maakt mij namelijk niet wijs dat de keuze voor Ansalmo gebaseerd was op kennis en kunde.

rara | 03-06-13 | 14:08

Wie koopt er dan ook in hemelsnaam Italiaanse troep?!
*Naar Fiat sleutel kijken doet...*

LangeTijdGeleden | 03-06-13 | 14:08

"Minister Jeroen Dijsselbloem wil eerst 'de opties, risico's en financiële gevolgen' van het stoppen met de Fyra weten, aldus een woordvoerster van het ministerie."

Hoe kan het zo zijn dat na de meerdere blunders en late oplevering dat dit scenario niet op de plank ligt. HOE KAN DIT? Is gewoon wanbestuur. Zelfde met DNB, die heeft namelijk ook geen plan B als de euro valt. Te bizar toch, wat een onkunde.

Kaas de Vies | 03-06-13 | 14:08

Toch triest hoe zowel de NS, maar vooral de politiek vasthoud aan zijn standpunten ondanks dat ze zo ontiegelijk fout zitten. De fyra, maar ook bijvoorbeeld de wietpas van Opstelten en Teeven en zo kan je nog wel even doorgaan met de kansloze projecten. Maar doordrukken en toch doorgaan terwijl het hele land al weet dat dit nooit wat gaat worden. Wat een incompetente randdebielen. Echt niet te geloven.

c.onjo | 03-06-13 | 14:07

Kunnen ze Edje Nijpels niet bellen, ervaringsdeskundig, speelt heel zijn leven al met treintjes.

kneuterzak | 03-06-13 | 14:07

Ik ben nog op zoek naar twee linker wissels (Märkin).

Van Dikhout | 03-06-13 | 14:07

Mevr. Mansveld moet keihard aan de slag om de financiele schade zo veel mogelijk te beperken. In plaats daarvan is ze nu al haar straatje aan het schoonvegen. Dat is niet de bedoeling mevr. Wilma Mansveld met je rare potten-kapsel. Wees een vent en zorg dat ons geld terugkomt. De Belgen zijn blijkbaar weer eens wat slimmer.

denoorman | 03-06-13 | 14:07

Vroeger bouwde nog wel eens iets. Een afsluitdijk, of de deltawerken.

Waarom zijn vrij simpele projecten, zoals aanschaf van een trein nu opeens te lastig?

Te veel overheid, te veel meningen, te veel belangen, te veel onder de tafel, te veel onkunde. De overheid kan niets meer behalve administratieve onderdrukking en belastingen verhogen.

Kaas de Vies | 03-06-13 | 14:06

Worden de uitbetaalde bonussen van de NS-bestuurders die hierbij betrokken waren nog teruggehaald, of mogen ze hun beloning voor grootschalig falen houden?

rara | 03-06-13 | 14:06

Misschien niet haar schuld, maar wel haar verantwoordelijkheid.

"Als aan een minister of staatssecretaris ontslag wordt verleend [...] en de betrokkene is nog geen 65 jaar, dan heeft deze recht op wachtgeld, ook als het een ontslag op verzoek betreft of een vrijwillig aftreden. De reden van de aparte regeling is een verhoogd afbreukrisico door, onder andere, de kans dat de betrokkene onverwacht zijn functie verliest. Niet altijd is terugkeer naar de oude baan mogelijk."

nl.wikipedia.org/wiki/Wachtgeld

Four Eyes | 03-06-13 | 14:05

Wat hebben we nu na 24 jaar?
- spoor dat ligt weg te roesten.
- een trein die niet kan rijden.
- een gruwelijke kostenpost.
- ...

Wat is het toch fijn om te wonen in een kenniseconomie hè?

ElMatadero | 03-06-13 | 14:05

Wilma is het spoor bijster.

denoorman | 03-06-13 | 14:05

Wat ze juist zou moeten doen is afstand nemen van het dossier. Zij kan met droge ogen stellen dat ze alleen nog maar puinruimt. Door snel te gaan ruimen wint ze aan sympathie.

ole guapa | 03-06-13 | 14:04

'weggemotievanwantrouwend'

Gelooft u het zelf?

Fart Fader | 03-06-13 | 14:04

Hier jongens, kunnen we het allemaal zelf eens proberen.
www.openttd.org/en/

Kaas de Vies | 03-06-13 | 14:04

Nu is er misschien tijd genoeg om eindelijk een spoor tussen Breda en Utrecht aan te leggen. Daar heb ik persoonlijk meer behoefte aan dan een kwartier minder lang onderweg van Amsterdam naar Brussel...

Ginkgo biloba | 03-06-13 | 14:03

@ Bakito 14:01

Dat moet zijn: vierde klas labia...

eerstneukendanpraten | 03-06-13 | 14:03

Fyra is nog niets wacht maar tot die JSF eens klaar is !

NeeJij ? | 03-06-13 | 14:01

Stelletje rifapen! Oh kut, verkeerde topic.

Luisterend Oor | 03-06-13 | 14:01

Wilma Mansveld is een lul eerste klas.

Bakito | 03-06-13 | 14:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken