
Voelt u het, die druk op uw schouders? Dat knagende schuldgevoel? Dat zacht schurende 'weg met mij'-sentiment? Dat komt dus omdat wij, Nederland, nog steeds niet officieel '
SORRY HEE' hebben gezegd voor de slavernij. Zo iets werkt lang door, 150 jaar om precies te zijn. Wel een beetje negers verschepen voor keiharde florijnen maar bij voortschrijdend inzicht qua 'hee negers zijn ook gewoon mensen' niet de ballen hebben om te zeggen, okee het spijt ons. We hebben wel de subsidiespons (18 duizend euro in 2012) NINSEE die het jaarlijkse
Keti Koti nog een Roti trommelfestijn in het Amsterdamse Oosterpark organiseert. Ook sturen we langs de route van de slavenschepen inmiddels aardig wat geld naar allerlei (voormalige) kolonies. En natuurlijk hebben wij talloos veel nazaten van slaven in ons midden welkom geheten en niet zelden van een uitkering voorzien, hoe die herstelbetalingen zoal besteed worden ziet u bijvoorbeeld in Den Helder en de Bijlmer. Maar nimmer kwam er een excuus over onze lippen, en dat moest maar eens afgedwongen worden, aldus Surinaams Collectief Broki. Via de EU en de VN. Joh. En dan? Weet u nog wat de juf zei als een ander kind uw pakje Wicky in de zandbak had leeggegoten? "
Geef elkaar een hand en zeg sorry." Dan zei dat kutkind sorry maar alleen omdat het moest, en dat wist je allebei. Alleen met de slavernij is het zo dat niemand van toen meer leeft en de Wicky allang verdampt is, dus nog veel nuttelozer. Wat jij,
Bijlmerbaas Tjeerd Herrema? Weg met ons, begin bij jezelf, Tjeerd. Jij bent de chef van een stadsdeel waar je 150 jaar geleden gewoon iedereens eigenaar zou zijn geweest, koloniale witmans. Zeg zelf lekker sorry, gaan wij even door met leven. Het is 2013.
Reaguursels
InloggenAls iemand nog een neger kan vinden die, met een botje door zijn neus, 24/7 katoen loopt te oogsten en de opbrengst belangeloos & volledig aan mij doneert, dan beloof ik dat ik "sorry" zeg, zodra het bij mijn saldo is bijgeschreven.
Alleen maar nette mensen bieden excuses aan.
Trouwens, in een land waar "neger" het normale woord is voor mensen mensen met een donkere huidskleur, is het sowieso een tikkeltje over ambitieus om excuses voor de slavernij te eisen...
Sorry dan! Zo, dat is geweest en nu allemaal aan het werk. *niet inbreken of andere illegale arbeid* echt werk.
godjezusallemachtignogantoe. Wij zijn prima in het reine met "ons" koloniale verleden. Me dunkt zijn het vooral de nazaten van de slachtoffers die er nog niet mee in het reine zijn.
.
En wanneer gaan die spanjolen sorry zeggen voor de bezetting? Wordt ook's tijd. Elk jaar is nog een beter idee wellicht?
Gaan Suriname, de Antillen en al die andere negerlanden ook even sorry zeggen voor al die uitkeringstrekkers die ze richting NL hebben geëxporteerd en die hier anderen voor hun dagelijkse kost laten werken?
Gewoon weer herinvoeren. Sinds afschaffen is gebleken dat ze niet zonder een beetje leiding kunnen. Stuk minder criminaliteit ook
Gaan de romeinen of arabiersen ons ook nog excuses maken?? Of is dat allemaal wel verstreken?
Graag uw aandacht voor het volgende radioprogramma over herstelbetaling slavernijverleden :
www.hollanddoc.nl/kijk-luister/landen-...
-weggejorist-
niets zo overtuigend als excuses op commando
8406837.....
stompzinnige pixeldrukkers!
Sorry hoor. Was inderdaad helemaal verkeerd om al die surinaamse slaven naar nederland te halen. Zet ze maar allemaal op een boot en stuur ze terug naar broki.
wordt tijd dat die Scandinaviers eens sorry zeggen voor de viking invallen die sinds 834 Nederland voor een paar honderd jaar in de greep hebben gehouden, waarbij volstrekt moorddadig duizenden Nederlanders vermoord zijn en waarbij voor kapitalen aan bezittingen is geroofd en enorme schade is toegebracht aan gebouwen en gewassen.
(zo, en als die sorry binnen is gaan we eens wat olieopbrengsten claimen bij die Noren)
het zou wel van klasse getuigen als de cruise-deelnemers eindelijk hun reisgeld eens terugbetalen en dank je wel zeggen voor het prachtige vrijland dat we voor hen gekocht hebben
als afstammeling van de voormalig Gouverneur van Mozambique ben ik er trots op dat mijn voorvader zovele nikkertje vrijgekocht heeft uit de klauwen van de lokale potentaten en hen een cruise heeft aangeboden naar het paradijselijke Suriname, alwaar hun afstammelingen nu in een mega-rijk land mogen verblijven; dit terwijl de minder gelukkigen nog steeds in Mozambique met een peniskoker rondlopen, niets te vreten hebben en elkaar afslachten met machetes....
Ze moeten niet zo zeiken... wie hebben nou de slavernij afgeschaft ? Nou?, Nou? ... Juist ! DE BLANKEN !
Dus een bedankje zou beter op zijn plaats zijn...
Ooit hebben we een grote humanitaire actie gehad die ook nog eens succes had.
We brachten door Arabieren geselecteerde negers gratis, inclusief eten en drinken met schepen vol naar Amerika.
Aldaar aangekomen waren die Amerikanen zo blij dat ze de schippers hun onkosten ruimschoots vergoeden.
De Amerikanen wilden deze mensen zo graag helpen dat ze er zelfs geld op toe legden om er een of meerdere te mogen verzorgen.
Er waren in den beginne wat taal problemen.
De Afrikanen kregen onderdak en voedsel en de Amerikanen dachten: allemaal mooi, maar voor wat hoort wat.
De taal problemen werden overwonnen; de zweep begrepen ze.
Zo werd deze Afrikanen een eerste behoefte geleerd: Werken!
Tja, toen volgden onderwijs en scholing en met die verworven kennis verspreidden ze zich over Amerika.
Ze zijn redelijk geïntegreerd en vervullen alle voorkomende banen en functies.
Een is er nu zelfs president geworden...
Geen enkele heeft er behoefte om terug te gaan naar Afrika, dus een goed geslaagd
Van mij geen sorry maar ongezien de tyfus!
De VOC vestigde forten aan de kust van Ghana. Daarvoor betaalden ze huur aan de lokale Ghanese koningen. De Nederlanders mochten zelf niet het land in om slaven te vangen. Dat werd ook weer geregeld door diezelfde Ghanese koningen. Die organiseerden simpelweg een rooftocht in de binnenlanden, waarbij hele dorpen werden opgepakt. Vervolgens werden de slaven voor een aardige prijs verkocht aan de Nederlanders, of welke andere mogendheid dan ook die bereid was om de hoogste prijs te betalen.
De nazaten van al die lokale koninkjes zitten nog steeds gewoon op de troon in Ghana. En genieten een hoog aanzien. Start daar, zo ik zeggen, met de wiedergutmachung.
De Hollanders kochten slaven op markten die al lang bestonden. De Arabieren haalden al veel langer hun slaven uit Afrika. De nazaten van de slavenverkopers kun je nu terugvinden tussen de nazaten van de slaven. De Ghanezen in de Bijlmer! Maar de Hollanders zijn de schuldigen.
West-Europeanen hebben zelf ook 200 jaar lang onder de slavernij geleden. Wie kent niet de slavenmarkt van Casablanca waar blanke slavinnen verkocht werden. Van 1600 tot 1813 overvielen Noord-afrikanen kustplaatsen aan de gehele noord-atlantische kust tot Noorwegen aan toe en ontvoerden de bevolking die ze als slaven verkochten. Let op het verschil tussen de Hollanders die de slaven kochten en de Naffers die hun slaven roofden. Er is nog steeds niets veranderd.
Ik heb een beter idee, we brengen ze gewoon terug!
En wij willen al die triljoenen ontwikkelingsgeld wel eens terug zien uit de opbrengst van belastingslavernij.
Wanneer gaat het Westen eigenlijk de eer krijgen voor het wereldwijd afschaffen van de slavernij? Want dat is wel voor het eerst in de wereldgeschiedenis dat dat is gebeurd.
Dat negers dit soort dingen eisen komt gewoon door tenenkrommend slecht onderwijs wat gericht is op linkse indoctrinatie en politiek correct geneuzel (en slechte rap muziek) De oh zo beruchte vorm van slavernij waar negers zo kwaad over zijn is in Amerika gelegalizeerd door een Afrikaanse slaaf die ooit zijn vrijheid kocht maar later besloot dat de slaven die hij zelf bezat zijn "bezit voor het leven" waren en zich dus niet meer konden vrijkopen. Hij heeft daar een rechter van kunnen overtuigen en toen is dat hele balletje van extreme slavernij gaan rollen (daarvoor was een slavencontract altijd tijdelijk)
.
Slavery was unofficially established in Virginia in 1655, when Johnson convinced a court that his servant John Casor (also a black man), was his for life.[11] Johnson himself had been brought to Virginia some years earlier as an indentured servant but he had saved enough money to buy out the remainder of his contract and that of his wife. The court ruling in Johnsons favor resulted in Casor becoming the first state-recognized slave in the Colony of Virginia. Slavery in Virginia was officially enacted in state law in 1661.[12]
en.wikipedia.org/wiki/Anthony_Johnson_...
Sorry dat jullie op het moment niet in lemen hutjes wonen, wel lekker online kunnen kleppen op jullie flaptopjes en iPhones, geld krijgt van de overheid en genoeg voedsel en drinken hebt om te blijven leven.
Het spijt ons. Echt waar.
Deze mensen hebben helemaal geen recht op een excuses. De originele slaven, die absoluut wel, maar die lopen hier dus niet meer rond.
Dat hele slavernijverleden is natuurlijk een nare geschiedenis. Dat was voor die slaven zeker geen pretje. Maar hun nageslacht heeft er wel een mooi paspoort aan overgehouden. Dus als wij 'sorry' moeten zeggen, prima, maar dan mogen onze exotische rijksgenoten ook wel eens een keer 'dankjewel' zeggen. Tenzij ze liever in Ivoorkust hadden gewoond ofzo.
Negerts zijn trouwens wel cool.
Herrema 'voelt' zoiets natuurlijk aan, zeker als homosensueel zijnde. Nee, dat is geen kwaficatie of een verwijt, welnee dat is extra voelspriet. Hij weet donders goed hoe het is om je gekrenkt te voelen in je 'wezen'. Goed bezig die Herrema, carriere maker 1e klas bruine ster.
Nou, als daarmee de kous af is: Sorry. SORRY! Maar ik ben bang dat zodra we sorry gezegd hebben, er nog een andere emotie om de hoek komt kijken. Namelijk: Geld! Maar het gaat natuurlijk om de erkening, en niet om het geld. Uiteraard.
Aan de andere kant moeten wij dan ook eens ophouden met die Jappaners aan de kop te zeuren voor dat gedoe met die troostmeisjes. Hoe sneu dat ook is voor de slachtoffers. (Of is dat inmiddels al helemaal rechtgezet, en heb ik weer eens iets gemist?)
Sorry van wie? Van de oude adel? Daar ben ik het geheel mee eens. Van de elite? Ben ik het ook mee eens.
Maar onze gekleurde medelanders moeten eens beseffen dat de gemiddelde Nederlander het geld niet had om ook een slaaf te houden. Het eerste slavenschip dat per ongeluk lande in Vlissingen, zorgde voor de afschaffing van de slavernij. Omdat de arbeiders woest waren en de burgers eisten dat dit afgeschaft werd.
Of krijgen wij ook een sorry van onze medelanders omdat ze na de afschaffingen van de slavernij van de blanken als lijfeigenen zij onze banen overnamen omdat de elite het verdomde om de blanken fatsoenlijk te betalen?
Als blanke weet ik het goed gemaakt. Ik zeg sorry dat onze blanke elite hun heeft uitgebuit en van mij mogen ze onze oude adel en slavenhandelaars lynchen.
Ik zou wel graag daarna eens zien dat de haat tussen de verschillende kleuren begraven werd. Mijn eigen blanke familie is wel over de eeuwen heen uitgebuit, maar heeft er nooit toe bijgedragen.
Toch merk ik nog genoeg haat van onze gekleurde medelanders voor al wat hun door de blanken is aangedaan, terwijl wij er nooit iets mee te maken hebben gehad. Van mij mogen ze ook de rest van de VVD meepakken.
En de Ieren eisen geen sorry?
www.globalresearch.ca/the-irish-slave-...
Opmerkelijk dat je het Hindoestaanse gedeelte van de Surinamers hier nooit over hoort zeiken en dat ze de situatie wel goed zien!
Treurig varken | 16-05-13 | 14:42 | + 0
Nee, Hindoestanen net als Surinaamse chinezen javanen etc. zijn als contract arbeiders naar Suriname gekomen na de afschaffing van de slavernij(1860-1920).Ze kregen beloning (geld en land) voor hun arbeid.
Dan is het logisch dat ze zich niet beklagen over de slavernij die ze niet hebben meegemaakt.
Hindoestanen konden zich vrij bewegen in de toenmalige kolonie,hadden rechten op tempels,moskeeen,eigen taal,eigen cultuur,eigen cuisine,kregen het NL staatsburgerschap rond 1917 etc etc. ......
Oh ja ... ik vergeet het bijna ... ze(hindoestanen) werden niet met zwepen geslagen,massaal verkracht en in metalen ketens vast gehouden,dat scheelt.
Mijn witte buurvrouw is getrouwd met een zwarte Antiliaan. Zij hebben een zoon van 18.
Moet hij nu sorry zeggen tegen zijn vader ? Of moet zijn moeder sorry tegen hem zeggen ?
Ik dacht dat de 328-duizend-triljoen-triljard Euro ontwikkelingshulp wel genoeg was.
@ Skunk57 | 16-05-13 | 14:04 |
Ja.
Advies van de scheepsarts.
Hij is bang dat ik weer meer ga zuipen als dat onderwerp wordt aangesneden.
* plop *
Ja doei, ik word een beetje moe van dat weg met ons gedoe.
Wat hebben die negers die nu leven nou met de slavernij te maken? Helemaal niks!
Nederlanders een beetje een schuldgevoel aanpraten, ga wat nuttigs doen met je tijd.
@Treurig varken
Alsjeblieft voor het bestaan van een slaaf? Heb je enig idee hoe verschikkelijk het zou zijn als slaaf? Zonder ons waren jullie nog in Afrika, klopt, maar ze hebben niet om gevraagd. Maar ik snap daadwerkelijk niet waarom ze een "dank" zouden moeten zeggen, ben jij wel goed ofzo?
Shit dat wordt wat binnen de familie.
Wie heeft er recht op een vergoeding, wie moet er betalen en aan wie dan, wie heeft er recht op excuses.
Moet ik dan maar gedeeltelijk mijn excuses aanbieden of krijg ik juist gedeeltelijke excuses? Betekent dit dan dat ik ook gedeeltelijk recht heb op een schadevergoeding, dat is mooi want er komt een verbouwing aan.
What to do, what to do.
@identiteitscrisis .
(April is van de boze nieuwe Republikeinen, Mei van de Joden die het liefst alleenrecht willen op 4 mei en Juni van de Surinamers die een halve maand boos willen zijn op alles wat autochtoon en blank is, daarna is iedereen weer even klaar met janken, tot we belanden bij de Suikerfeest moet een public holiday discussie aankomen. Laten we vooral niet Sinterklaas is Racisme vergeten.Dan hebben we nog een groot deel van de bevolking die te kampen heeft met chronische ontevredenheid.)
"Ook sturen we langs de route van de slavenschepen inmiddels aardig wat geld naar allerlei (voormalige) kolonies."
Je gaat toch niet zeggen dat het geld dat we nu sturen meer is dan dat we er aan hebben verdiend? Want ik weet wel bijna zeker dat we meer aan hebben verdiend.
Het is absurd om de schuld voor de slavernij en de slavenhandel bij de Nederlandse samenleving neer te leggen.
Het zijn niet ónze voorouders maar die van de
tegenwoordige Surinamers en Antillianen geweest die verantwoordelijk waren, voor zover onze (voormalige) rijksgenoten tenminste blanke voorouders hebben gehad. De meesten wel zo te zien.
Opmerkelijk dat je het Hindoestaanse gedeelte van de Surinamers hier nooit over hoort zeiken en dat ze de situatie wel goed zien!
Sorry dat we jullie voorouders als slaven uit Afrika hebben gehaald. Weet je wat, brengen we jullie weer terug naar Afrika. Allemaal.
Wat nou sorry?!!? Door ons hebben jullie nu al 38 jaar een gratis land! Met veel mogelijkheden!!
Zonder ons waren jullie nog in Afrika.
Alsjeblieft hebben we gezegd. Maar dank hebbon we nog nooit gehoord!
Het gaat die ontwortelde afrikanen niet om een "sorry", dat ze een enkele cruise kregen naar indinanen land. Ik denk dat die hele slaven conferentie meer een proces wordt om de hoogte van de schadevergoeding, die deze nakomelingen van slaven/halfbloedjes, vast te stellen.
@Nequebard | 16-05-13 | 14:23
En zelfs dan, als de schulden van de vader wel overerfde op de zoon, waarom moet ik dan excuses maken? Mijn voorouders waren eenvoudige lieden die niets met de slavernij van doen hadden.
Het probleem is namelijk dat die slavenhouders na de afschaffing gewoon in Suriname bleven wonen en de huidige Surinaamse Creolen voor een gedeelte van *zowel* slaven als plantagehouders afstammen. Moeten die zichzelf excuses aanbieden?
En dat terwijl de kiloprijs voor negerts sinds de afschaffing van de slavernij nog nooit zo hoog is geweest!
Okay. Alle van negroide afkomst moeten ons land verlaten + de Antilianen krijgen hun rijk. Probleem opgelost.
Inderdaad, laten we de door de slavernij ontstane schade verhalen op de mensen die ervoor verantwoordelijk zijn. Alleen denk ik dat we de nazaten van slaven, na aftrek van kosten in uitkeringen, criminaliteit en ontwikkelingshulp, eerder een rekening dan een blanco cheque kunnen overhandigen.
Ik vind die collectieve-schuldlogica nogal achterlijk en barbaars. Mijn voorouders waren - en die zijn teruggevonden tot de zesde eeuw - helemaal geen slavenhandelaren. Ze zijn tot de twintigste eeuw nooit buiten Europa geweest! Waarom zou ik in godsnaam op basis van mijn ras - want eerlijk gezegd gaat 't ze alleen daar om in deze zaak - een schuld hebben?
En zelfs als je voorouders slavenhandelaren waren, dan ben je niet verantwoordelijk voor hun daden. De schulden van de vader sterven met de vader, en zelfs de kleinzoon in die vergelijking is inmiddels allang dood.
-weggejorist-
We hebben er goed aan verdiend, toch? Wat lopen ze dan te zeiken?
Pfff ik heb er iedere dag spijt van dat ze hier naar toe gehaald zijn maar wat doe je er aan.
In de US hebben ze veel negerts geld gegeven die konden aantonen dat ze een slaven verleden hadden (hun over over groot ouders dan). Had daar een onderzoek over gelezen kwam uit dat 90% het geld binnen no-time op had gemaakt aan nutteloze dingen (drugs, nieuwe auto, tv, kleding enzo). Was best veel 20.000 dollar per persoon ofzo. Terwijl het eigenlijk bedoelt was dat ze daar hun kinderen mee naar uni zouden sturen enzo.
Kapitein Sjaak Mus | 16-05-13 | 13:57
Sla je gejank over de EU en Euro bewust over??
Ik wil nog even sorry zeggen tegen die jongen in groep 1 die ik een hersenschudding sloeg: Sorry.
Laat ze deaudvallen met dit geneuzel. Hop, aan het werk.
-weggejorist-
Spongs vriendjes bedenken van alles om niet te hoeven werken. Lazer nu eens op met die mantra.
Heerlijk, die voorspelbaarheid van het bestaan.
Rond 1 juni: boosheid over de slavernij
Rond 30 april: discussie over de monarchie
Vanaf de eerste nachtvorst: vastgevroren wissels
Vanaf medio november: boosheid over Zwarte Piet
Begin mei: gemopper over begrip voor Duitse gesneuvelden
Iedere vrijdagavond: boosheid op de kafirs
Vanaf september: boosheid over blaadjes op de rails
Eind september: heisa in de Tweede Kamer
... Een dag niet gemopperd is een dag niet geleefd ...
Nederland zit zo wel een beetje in elkaar jammer genoeg, zelfs als wij mannen sturen om ergens anders in een oorlog te helpen, dan zelfs moeten wij nog excuses maken voor de zaken die fout zouden zijn gegaan.
Is dit nu net zoiets als van de gemeente eisen dat OG belasting terug komt naar nabestaanden van in WO-2 afgevoerde Amsterdammers??
WTF het is 150 jaar geleden, hoe lang blijven ze dat uitmelken ??
PS,
In Afrika was/is het normaal om andere mensen van stammen te vangen en die te houden als slaaf, dus iets met POT en KETEL
Nederland, handelsnatie, is gewoon wat slimmer dan de rest. Moesten we ze eerst uit Afrika gaan halen, nu kweken we ze zelf (en in wat voor tempo). Tis alleen nog ff wachten tot de vraag weer toeneemt.
En sorry...
Zou het iets te maken hebben met de ontkenning die onze collectief cognitief dissonante natie in zijn greep houdt, jaarlijks geïllustreerd door de bewering dat witte mensen een negroide uiterlijk krijgen van schoorsteenkruiperij?
Als nederlands eftal wint, hebben WIJ gewonnen.
Als ze verliezen dan hebben ZE verloren.
Ik denk hetzelfde mechanisme in werking treedt als de Nederlander het over zijn verleden heeft.
Slavernij is er altijd geweest. Vroeger toen een ander volk een ander volk veroverden, dan werd dat volk slaaf. Zie Romeinen. Elke kleur heeft in de geschiedenis te maken gehad met slavernij. En we vergeten ook snel dat het gewoon handel was, en dat de mensen hun eigen volk verkochten.
Glorix | 16-05-13 | 13:27
Tot 1980 emigreerde de helft naar NL (in totaal 300.000 Surinamers).
Zo te zien zijn sommige nazaten van slavenhandelaren niet minder verongelijkt dan sommige nazaten van slaven. Arm volk.
En verder wat Bigi Bana Boy | 16-05-13 | 13:18 zegt.
Moeten de negers in Suriname niet eens hun excuses gaan aanbieden aan de oorspronkelijke inwoners daar ? De Indianen dus ?
Omdat de heren/dames negers nooit de moeite hebben genomen terug te keren naar het continent van herkomst ?
De rode draad in het hele slavernij gebeuren ligt in het 'getinte'.. Precies tussen wit en zwart in. Meer woorden ga ik er niet aan vuil maken.
Bigi Bana Boy | 16-05-13 | 13:25 |
Pech voor jou, want ik eis een 'sorry' van je. En als ik het niet krijg, klop ik volgend jaar weer aan je deur. En het jaar erop ook, als het moet.
@Bigi Bana Boy | 16-05-13 | 13:18
Mee eensch!
milky bar | 16-05-13 | 13:22
Ik zou mijn schouders ophalen, misschien mijn hoofd schudden over zoveel stompzinnigheid, over gaan tot de orde van de dag en er verder geen woord meer aan vuil maken.
Ik fin dramblanken als Tjeerd Herrema van de weg met ons partij veel ergerder dan dramnegerTs.
Solly daarvoor.
Bigi Bana Boy | 16-05-13 | 13:18
Eens kijken welke open zenuw ik bij jou raak als ik van jou excuses eis omdat je overgrootvader de veldwachter (mijn overgrootvader) van z'n fiets duwde en in de sloot belandde.
*Stuurt boze brief naar Italianen: ergens is een verre voorvader slaaf geweest in een of ander Romeins legioen. Gelieve tien miljoen aan wiedergutmachungseuro's over te boeken, dan lullen we nergens meer over.*
Gewoon sorry blijven zeggen zolang ze er om vragen. Kleine moeite.
Niet alleen dat pathetische gezanik van Broki, maar net zo goed ook de vele verontwaardigde reakties hier, tonen maar weer eens aan dat het lastig blijft om met je nationale verleden om te gaan. Ik vind het altijd wel grappig om te zien hoe dit soort uitspraken kennelijk een open zenuw bij Nederlanders raken. Kijk, meer in algemene zin hebben landen/volkeren altijd een verwrongen kijk op het eigen verleden en is er geen gebied waar zoveel halve waarheden, doofpotten, verdraaiingen van de waarheid en soms regelrechte leugens bestaan als in de geschiedenis. Het is maar net vanuit welke invalshoek (en tijd) je naar het verleden kijkt. Begin 20ste eeuw was Van Heutsz nog een held en 80 jaar later een oorlogsmisdadiger. Ik bedoel maar. Verder valt ook altijd op dat als één iemand (of één belangengroepje) van een etnische minderheid iets zegt, het gelijk de hele groep aangerekend wordt.
Overigens heb ik liever slavinnen dan slaven, die werken veel harder en zijn makkelijker onder controle te houden.
Bestaat er al een generatie tegen wie je kan zeggen ´als een ander kind UW pakje wicky in de zandbak.....´
Wat leuk !
Mensen die nooit slaaf zijn geweest eisen excuses van mensen die nooit slavendrijver zijn geweest. Mens, ga toch leven!
@EmptyNull | 16-05-13 | 12:27
Je bedoelt dat er ook blanke, vooral seks slaven, vroeger naar het midden-oosten werden gebracht ? Ik eis onmiddelijk excuses van die zandnegerts.
Ben het eigenlijk ook wel een beetje zat dat wit erg populair is (en altijd was) in de pr0n en sekswereld.
Wereldwijd zitten alle bruine en gele mensen erop te fappen. De bruintjes moesten vroegah werken want die waren sterk enzo, maar als je een witte te pakken kreeg.. dan..
Ik zag mijn 1e neger pas in de 6e klas, ik weet dus nergens van.
@pajans | 16-05-13 | 13:00
Negers zijn lief, itt drammerige guthmenschen.
Opmerkelijk dat de Arabische slavernij dus ook in de 6 eeuw ontstond. Weet je wat er ook in de 6e eeuw begon.
'In Afrika bestaat slavernij en slavenhandel duizenden jaren, tot op de dag van vandaag"
"De Arabische Afrikaanse slavenhandel is ouder dan de Europese en heeft eveneens een zeer grote omvang gekend. (..)Exacte cijfers over het aantal gevangengenomen Afrikanen zijn niet voor handen, schattingen liggen tussen de 15 en 28 miljoen mensen.'
'In totaal verscheepte Nederland, d.w.z. de WIC en diverse particulieren rond de 450.000 slaven vanaf de Afrikaanse kust, vooral het fort Elmina speelde een cruciale rol, op een totaal van naar schatting 10 tot 11 miljoen slaven.'
Da de verhoudingen duidelijk zijn. De Arabieren en Afrikanen hadden zelf 40x zoveel slaven als NL, zijn daar ooit herstelbetalingen voor geweest? oa Den Uyl heeft iig ooit Suriname bij onafhankelijkheid, ik dacht, vele miljarden cadeau gedaan.
@pius | 16-05-13 | 13:10
Maak jezelf nou alsjeblieft niks wijs, we weten allebei hoe de vork in de steel zit. (pun intended)
@Slipsnifter | 16-05-13 | 13:07
Ik ben geen Slaaf van hem. Niemand hoeft dit te weten.
NL hoeft geen sorry te zeggen tegen Suriname. In de periode 1975-1980 is de HELFT van de toenmalige Surinaamse bevolking vrijwillig naar NL gekomen. Omdat het zo leuk, veilig en perspectiefrijk in Suriname was, zeker? Tel daar alle ontwikkelingsgelden bij (ik wil de totale som niet eens weten) en voila, daar heb je je 'sorry'. Stelletje bauxietmaloten.
@Feynman | 16-05-13 | 12:05
Obama stamt niet van slaven af maar van een Afrikaan. En omdat de slaven nou niet bepaald *gevangen* door de blanken maar eigenlijk gewoon op de lokale Afrikaanse slavenmarkten werden gekocht zou hij dus theoretisch van de slavenhandelaren kunnen afstammen.
Wat me bij het tweede punt brengt: Gaan de Ashanti ook excuses maken? Nee? Dan wij ook niet.
Best maar mogen wij dan even vangen voor die gratis bootreis?
@william7055 | 16-05-13 | 12:54
Het wordt tijd dat de PvdA eens excuses gaat aanbieden aan de arbeiders in Nederland idd. Never mind de 19e eeuwse industrialist die zijn arbeiders uitzoog, moet je eens kijken wat die socialisten fiscaal voor slachtingen aanrichten tegenwoordig onder de werkende mensen.
Om een stel gutmensch fossielen uit de Amsterdamse socio-elite "De Internationale" te zien zingen zoals op het laatste PvdA congres waar Samson hun onbuigzame idealen achteloos opzijschoof, is dan ook gewoon een gotspe.
Tijd voor een bakje negerzweet met een kano.
@pius | 16-05-13 | 13:05
Als Paupermatthijs dit straks ziet als hij wakker wordt heb je weer ruzie in de tent..
Keti Koti lik me Kloti
@sinar2 | 16-05-13 | 13:05
We kunnen dit soort gedram het beste volledig negeren.
2low4zero | 16-05-13 | 13:00 | + 0 -
Dat stukje van de slavenhandel willen ze graag vergeten.
Europeanen gingen echt niet de bush in om slaven te halen.
Die werden door andere negers namelijk gewoon op het strand afgeleverd.
Ik ben zelf nog naar de overblijfselen van zo'n "marktplaats" geweest.
@Slipsnifter | 16-05-13 | 13:03
data.boomerang.nl/b/boomerang/image/ku...
Okee, sorry. Maar nu wel afgelopen hiermee.
Ik heb het helemaal gehad met al die zeikende import van alle soorten, maten en kleuren.
Wees gewoon blij dat je hier terecht bent gekomen en je een goed leven hebt gekregen.
@pius | 16-05-13 | 12:58
Wat ik daar in ieder geval zie is dat ik volgend jaar in de regering zit, en jij niet.
www.google.com/search?hl=en&q=mid...
Goed plukwerk mannen. (positief houden)
Die 4 Miljard ontwikkelingssamenwerking per jaar is niet genoeg...?
prima, excuses en betalen. maar dan mogen wij ook 'my nigga' zeggen en lui worden.
George Carlin explains why you should say nigger youtu.be/PdtHZ_6oz9Q
Ik wacht ook nog steeds op een excuus van de Spanjaarden...
John Dough | 16-05-13 | 12:51 | + 0 -
Het zal ze gaan om de subsidie en nog meer gratis geld.
Na het "Sorry" komen ze gegarandeerd met een eis voor compensatie omdat ze zo geleden hebben met hun Nederlandse paspoort en uitkeringen.
-
Negers in Afrika zullen hoofdschuddend toekijken hoe deze in hun ogen "mazzelaars" zo'n onzinnig protest hebben.
Jim Jefferies - Big Black Cock youtu.be/hP2sXERhuXA
De Arabische Afrikaanse slavenhandel is ouder dan de Europese (..) De Arabisch Afrikaanse slavenhandel startte rond de 6e eeuw n. Chr. (..)Zo'n 60 procent van de door de Arabieren veroverde Afrikaanse slaven stierf tijdens transport.(..) In de islamitische tradities staat beschreven hoe reeds de stichter van de islam, Mohammed, slaven maakte bij zijn overmeestering van Medina. " (wiki)
Poster pbs.twimg.com/media/BKVy6SkCMAA2CHe.jp...
Nou die negerfamilieleden verkochten ze maar al te graag. Graag eerst een sorry van hun kant.
@neemjemoederindemali
Als rechtgeaarde Nederlander ga ik u zeker op de hoogte houden mocht een dergelijke unieke kans zich voordoen. Maar ff serieus ze is echt samen met een neger en die jongen is hoe onvoorstelbaar dan ook heel blij met haar.
De Antillen waren overslaghaven voor slaven en de goede werden doorverkocht. De onverkoopbaren bleven achter. .....
Oké sorry. We regelen wel vervoer terug naar Afrika. Wat? Geen animo? Dan ook niet meer zeuren.
Louis C.K - Nigger youtu.be/zuLrBLxbLxw?t=2m3s
@Slipsnifter | 16-05-13 | 12:50
Is meestal andersom. Maar ja, jij bent een slaaf van je geketende gedachten. Je hebt een Plantage als Brein.
Dus wat wil je.
Mijn verre voorouders hebben de verre voorouders van onze verwende klaagnegers bevrijdt uit Afrika!
Daar hoeven ze mij niet voor te bedanken, als ze maar het fatsoen hebben mij daar geen factuur voor te sturen.
Miljoenen arme negertjes in Afrika moeten NU NOG hun hele hebben en houwen betalen aan criminele reisbureau's om met wrakke bootjes over te steken naar Europa om OOK hun hele leven hier gratis vakantie te vieren!
Lekker, in het Beloofde Land van de Eeuwige Slavernijherdinkingen. Met recht op eisen om MEER MEER MEER.
@mezelf: ging over 50 miljard euro, vond men......
Sorry hadden we nooit moeten doen. Net als gastarbeiders binnen halen. Oh oh oh wat hadden we er goed voor gestaan.
-weggejorist-
@Slipsnifter | 16-05-13 | 12:46
Ben trouwens aan het zoeken naar Inhoudelijke plemps van je maar tot nu toe is het zoeken naar een neger op een KU Klux Klan bijeenkomst. Zoeken naar een Emancipatieproclamatie in de Zuidelijke staten. Zoeken naar een Slaaf in het huishouden van William Wilberforce.
Zoeken , zoeken, zoeken. Kan je even helpen?
search-geenstijl.thruhere.net/#%22slip...
Hee! Hee! Sorry! En nou muil houden en oprotten naar je eigen land.
Dit is net zo terecht als een willekeurige Duitser de rekening van opoe's gestolen fiets uit 1940 presenteren.
Excuses eisen voor de slavernij. Vermakelijke types zijn dat. Doorgaans te verdelen twee nobele soorten;
1) De klaagneger
Bij gebrek aan maatschappelijk/sociaal succes wordt de oorzaak van al dit onheil gezocht in een gebeurtenis van meer dan 150 jaar terug. Deze mensen lijden, ondraaglijke pijnen, dag in dag uit. Postuum, dat dan weer wel.
(Zie ook: klagen over herdenken Duitse soldaten)
2) De Schuldige Blankman (in gemêleerde kringen: Satan)
Woedend over elk denkbaar onrecht, veroorzaakt door:
-Racisme
-Racisme
-Racisme
-kolonialisme
Kleurrijke aanhangers van deze leer zijn gezichtsbepalend geweest voor de geloofwaardigheid en integriteit voor de beweging. Denk aan een Gretta Duissenberg, Anja Meulenbelt, de hilarisch grappige Jorgen Rayman. Zomaar wat voorbeelden.
Dit noemen wij thuis een beroepswerkelozencircus. Zelfde verhaal, wisselende acteurs en alleen vermakelijk omdat de acteurs niet doorhebben hoe onbelangrijk mensen het eigenlijk vinden. Serieus. Je nu nog druk maken over de slavernij.
Zoek Godverdomme een Baan! Er zijn mensen die voor die subsidie van je moeten werken en godvergeten papierwinkels van de belastingdienst moeten doorwerken. Wanneer krijg ik, als gewillige belastingslaaf eens een excuus? NOU!?
Laatst een docu over de geschiedenis van de zgn slaven in Suriname, dachten ze een bak ellende te kunnen presenteren, helaas wat bleek de slaven hadden het daar in die tijd reuze naar hun zin, is geen geintje.
Het probleem was dat de Ieren de pijp uit gingen aan de hitte en malaria en sommigen zwarte stammen resistent waren tegen de mugjes in het zuiden van Amerika en de west indies.
Niemand zat te wachten op negers want Ieren, die werden vervolgd door de Engelsen, waren goedkoper uit gevangenissen te halen, maar gingen te snel de pijp uit.
@pajans | 16-05-13 | 12:51
Shit, die heb ik dus gemist, wil je me ff tippen als er weer negers in de aanbieding zijn?
Gaan de negerts ook sorry tegen mij zeggen over het uitbuiten van mijn ouders en mij ten behoeve van hun riante uitkeringen in de afgelopen decennia?
@seven | 16-05-13 | 12:50
Logisch, met een neger kun je je bbqvlees niet kruiden.
Loonslaven aller landen verenigt u tegen deze linksche pauperelite. (lol)
Ik wil het best zeggen hoor, maarrr omdat ik er dus totaal niets mee te maken heb, wacht ik (tja, vrije keus van een vrij mens he, wen er maar aan) daarmee nog even 150 jaar.
Ze moeten dus nog even geduld hebben.
@yamahaha | 16-05-13 | 12:49
Allus sal kom reg.
@Parsons | 16-05-13 | 12:41
Hoho, de ieslaam is 100% zuiver en goed, daar kan en mag je niets negatiefs over zeggen.
Anders ga je lekker in een stoomboot terug naar de Afrikaanse jungle om kapot te gaan aan vlektyphus net als je verre voorouders stelletje kaffers, als het hier allemaal zo vreselijk is.
wacht eens even. vroeger werkte ze wel, er was wel een beetje dwang voor nodig. Nu geven we ze geld en werken ze niet meer. sterker nog ze klagen alleen maar over dat ze het zo slecht hebben wat dan weer niet in lijn ligt met waar we ze ooit vandaan hebben gehaalt.
oplossing is dus geen geld geven, dan gaan ze weer werken en anders terug naar het land waar we ze ooit vandaan hebben gehaald. win win oplossing.
@neemjemoederindemali
Was een coupon aanbieding bij de Action of zoiets.
Flikker op met dat gejank. De mensen die verantwoordelijk waren voor slavernij zijn al eeuwen dood. Dit gaat puur om het zonodig weer moeten bevestigen van de herkomst van vele gekleurde Nederlanders. Move on.
@pius | 16-05-13 | 12:48
Zo, dat duurde lang.
Meestal heb ik binnen 3 minuten een boze reactie van jou of Paupermatthijs als ik het pvdawoord laat vallen.
Maar ja, het is nog vroeg natuurlijk.
Mijn grootouders werkten in het veen.. In armoede.
Hun grootouders waren waarschijnlijk de eigenaren van de slaven. Wie moet er nu sorry zeggen?
Mijn familie staat er in ieder geval ver van.
Sorry zeggen???
Hadden ze dan liever net zoals hun niet-slaven familieleden uit Afrika nu ook aan onze grens willen staan en bedelen om erin te mogen?
Die lui weten niet hoe gelukkig ze zich moeten prijzen dat een heel ver familielid ooit heeft geleden zodat zij nu gratis en voor niets een NL paspoort hebben.
Ik krijg altijd de neiging om dit soort huillie`s zwaar te kwetsen als ze gaan zeuren.
Nederland heeft de naam, maar NL, de WIC, was tov bv Portugal of de Arabieren, een relatief kleine speler. Sterker, de slavenhandel was, itt kruiden & specerijen, zwaar verliesgevend voor NL.
"Nederland was een middelgrote speler op dit gebied en uniek in de zin dat geen enkel land zoveel verlies heeft geleden met de slavenhandel."
Nu ook slavernijmonument voor autochtone belastingbetaler: www.deondernemer.nl/UserFiles/Image/20...
@yamahaha | 16-05-13 | 12:45
Ik adviseer jullie om witte puntmutsen op te zetten tegen de regen.
Om slavernij nou goed te praten door te zeggen dat ze het hier nu zo goed hebben, is best een kwalijke zaak. Maar kan het goedverdoeme niet eens een keertje afgelopen zijn met die zeiknegers die zich na 150 jaar nog steeds benadeeld voelen. Ik zeg laten we sorry zeggen tegen de negers van 150 jaar geleden en niet tegen die dramaqueens van nu. Want dat willen ze. Aandacht. Oja en centen.
Slavernij was ook populair in de arabische wereld (nu nog eigenlijk); er zijn zelfs west-europese slaven, ook nederlanders, in Marokko geweest.
Eerst sorry van de Italianen voor de bezetting van Nijmegen in 20 vChr. Zo'n last nog van.
@Slipsnifter | 16-05-13 | 12:07
That's my nigger.
Precies hetzelfde als de Duitsers van tegenwoordig vragen excuses te maken voor de tweede wereldoorlog, slaat helemaal nergens op.
Ik wil slavernij niet goedpraten, maar ik vind het een beetje kortzichtig van de nabestaanden van slaven om steeds één bepaalde groep verantwoordelijk te stellen voor de slavernij. De slavernij in de amerikas was heus niet alleen de schuld van de kolonisten. Nederland heeft Afrika niet veroverd om daarna de bevolking lekker aan de andere kant van de oceaan aan het werk te zetten. Afrikanen met macht zagen de kans om hun eigen mensen als handelswaar aan te bieden aan de koopvaardij. Jammer dat deze discussie altijd eenzijdig en on-geargumenteerd gevoerd wordt.
Mannenbrein | 16-05-13 | 12:35
Op het kleine dingetje van je getrapt? Ik zie wel degelijk overeenkomsten tussen slavernij en de holocaust. Uiteraard het systematisch uitroeien was niet aan de orde, maar een ras als untermensch behandelen zeer zeker wel.
@Conan de Rabarber | 16-05-13 | 12:28
En dat nog ondanks de vele tientallen miljarden aan nederlands belastinggeld die er in de loop der tijd in zijn gepompt..
Mwah we hebben het anders al aardig omgedraaid, wij hele dagen werken, zij gratis geld.
Mwah we hebben het anders al aardig omgedraaid, wij hele dagen werken, zij gratis geld.
70 miljoen Afrikaantjes tot slaaf gemaakt door de mohammedaantjes.
www.youtube.com/watch?feature=player_e...
Om, nom, nom.
@ neemjemoederindemali | 16-05-13 | 12:39
Het weekend zit helaas vol. Heb met een paar vrienden afgesproken om dat verkleedpartijtje te houden (mooie witte pakken!) en hier en daar wat brandende kruizen in tuinen te zetten. Als het niet gaat regenen natuurlijk, want dit is geen weer voor een blanke.
En als we geen sorry zeggen, gaan ze dan terug naar Africa?
@Willem X | 16-05-13 | 12:36
Mauretanie, dat zeg ik.
De facto kun je daar op de markt nog steeds slaven kopen. Goedgekeurd de islam.
Hier hoor je die gutmensen dus nooit over.
www.christliche-impulse.de/?pg=2214
Het mag niet benoemd worden.
@pajans | 16-05-13 | 12:38
Lijkt me ideaal, waar heeft ze hem gekocht?
www.youtube.com/watch?v=sZQ378CK8AI
@yamahaha | 16-05-13 | 12:33
Ach, een beetje politiek correct blijven moet kunnen, een Godwin is natuurlijk wel politiek correct, zo'n negerhandleiding is dat natuurlijk niet, dom van me.
Btw, kom je nog op de compound dit weekend?
Hier mijn welgemeende sorry aan alle slachtofferisten:
POEP!
en nou wegwezen.
En na de Suri's de Marokkanen omdat we die 40 jaar geleden hebben verscheept. Die regering van ons is toch helemaal van de pot gerukt en doneert lukraak links en rechts aan ieder huilend negertje een vracht aan euro's. Schuldgevoel afkopen dat willen ze en krijgen ze.
Mijn dochter heeft al een paar jaar een neger, ze is er nog steeds heel blij mee. Ik heb af en toe meelij met hem maar ja het zit in de genen denk ik dan.
Voor alle mensjes van Broki die de slavernij nog hebben meegemaakt: Sorry! Ow wacht...
Tjeerd Herrema is pvda. Zolang zijn partij geen excuses aanbiedt voor het gigantische en nog steeds groeiende leger aan nuttelozen en uitvreters kan hij het beste zijn mond houden.
Stadsdeelvoorzitter Herrema vast beter met zichzelf in het reine komen als hij zich bezig gaat houden met de mensonterende slavernij die nu nog gaande is.
Danwel volmondig zijn excuus aanbieden voor het feit dat hij dat nog niet gedaan heeft.
atlasshrugs2000.typepad.com/atlas_shru...
En nu ik hier toch mee bezig ben, stel ik voor dat de islamitische organisaties zich eens duidelijk uitspreken over het slavernij-beleid zoals in de koran omschreven en toegepast.
www.answering-islam.org/Silas/slavery....
El Vato loco | 16-05-13 | 12:34 | + 0
Gefeliciteerd met de meest nutteloze opmerking van de dag. Ik zat al te wachten op de eerste Godwin.
Gefeliciteerd met het historische besef van een basisschool leerling.
@Mannenbrein | 16-05-13 | 12:28
Er waren ook maar een paar Nazi´s die de gaskamers aanzetten.
@ neemjemoederindemali | 16-05-13 | 12:28
Die link was duidelijk satire. In ieder tweede topic zit standaard de meest smakeloze Godwin en dat is bon ton, maar dit kan opeens niet. Lekker meten met twee maten. Bovendien zijn heel wat welgemeende comments vele malen racistischer dan die link, maar die blijven gewoon staan. Go figure.
Nee.
Hoeveel vrouwen zitten er opgesloten in achterhuisjes die klappen krijgen als ze proberen te ontsnappen of 'nee' te zeggen tegen hun moslimman? Met de officiële toestemming van allah? In Amsterdam alleen?
Als je met geweld een geloof word opgedrongen, als op afvalligheid de doodstraf staat, zoals in de islam, dan heb je niet zelf de vrije keuze: ben een geloofsslaaf.
Graag excuses van de islam daarvoor.
En van Turkije wil ik nog excuses voor de en.wikipedia.org/wiki/Dev%C5%9Firme .
Excuses? Loopt die vent net zo hard te meesmuilen in Arabië, waar je nog steeds slavernij hebt? Of in Afrika waar zijn mede-continent-bewoners zijn voorourders gevangen namen en verkochten aan de Nederlanders?
Reinaert | 16-05-13 | 12:10 |
Is dat uit het Handboek Kamerlid van de PVDA?
NINSEE krijgt overigens geen subsidie meer.
Het vervelende van 'sorry' is dat je het kunt blijven zeggen. Gewoon negeren dus, met de klemtoon op de tweede e.
Waarom doen we hier zo moeilijk over. We kunnen als natie toch excuses aanbieden voor de slavernij. In algemene zin aan de slaven (niet de nabestaanden). Het is een zwarte bladzijde in de Nederlandse geschiedenis, waarvoor we als Nederland excuses kunnen aanbieden. Het gaat er hier niet om dat blanken excuses aan zwarten moeten aanbieden.
Ik kan zo moe worden van dit gezeik. Slechts enkele procenten van de Europese "blanken" participeerden in slavernij. Waarom moeten wij als Nederlandse samenleving dan collectief "sorry" zeggen! Tevens de grootste slavenhandelaren waren de Joden en Arabieren, van hen zul je nooit een excuus horen omdat zij wel zelfrespect hebben.
ohja, en weg met ons.
Me dunkt, ze hebben Suriname gekregen en de Antillen, met al hun bodemschatten en toeristische kwaliteiten en wat flikken ze: Binnen een paar jaar na de onafhankelijkheid draaien ze de hele boel aan gort en zakt alles af naar het niveau van een gemiddeld Afrikaans ontwikkelingsland. En dan nog het gore lef om NL verantwoordelijk te stellen en hun hebberige handjes omhoog te houden. Sodemieter op zeg.
Ah, ik zie dat Joris mijn humor niet op waarde weet te schatten. Sorry joris, ik zal politiek correcte tegels bakken, wil je ook nog schadevergoeding of laten we dat over aan onze achter, achter kleinkinderen?
Ok zeggen wij sorry geven wij ze geld voor een ticket en dan mogen ze weer terug naar hun
hottentottengeitenstrontenplaggenhut.
Iemand zin in een potje scrabble?
Oh, en weet u waar het laatst de slavernij werd afgeschaft? En wanneer?
.
De Islamitische Rebubliek Mauretanie.
.
In 1981.
Het wordt vaak vergeten maar veel europeanen zijn ook als slaaf genomen rond die periode.
Was voornamelijk in trek rond de islimitische landen.
Het verschil tussen de handel in "zwarte" en "witte" mensen was dat vaak de witte slaven zo erg behandeld werden dat ze niet eens nageslacht konden krijgen. Daardoor zijn er natuurlijk minder witte slaven uitendelijk geweest.
Maar ja. De meeste onderzoek daarna wordt in de doofpot gezet of gewoon genegeerd. Want blanke mensen zijn niet zo belangrijk als allochtonen.
daatzel | 16-05-13 | 12:22
Misschien hadden ze het dan wel niet afgeschaft.
Jullie zien dat allemaal hartstikke fout: dat is een genetische afwijking: "gaslalesy": Genetisch aangeboren slavenleed syndroom. Dat is heel ernstig en nog veel zieliger.
*verder gaat met hoofd op toetsenbord bonken*
Moet aan de gang zijn,sorry.
Als onze voorouders destijds hadden geweten wat voor nasleep de slavernij nog honderden jaren later zou hebben, dan waren ze er waarschijnlijk nooit aan begonnen.
En ja hoor, de pvda is er ook weer bij betrokken, je wordt er moedeloos van..
Het feit dat de slavernij is afgeschaft is niet mea culpa genoeg? Wat ook een leuke wetenswaardigheid is; slaven waren in Afrika makkelijk te krijgen. Die nam de VOC af bij.... roffel roffel, zwarte slaven handelaars! Die trouwens al eeuwen slaven hielden en verhandelden. www.geschiedenis24.nl/de-slavernij/afl...
Dus als je een sorry wil moet je, o zoete ironie, terug naar je eigen roots! Maar goed; sorry dat we handel dreven met Afrikanen. Mogen wij dan nu een sorry voor de criminaliteit?
De witmensen waren geen slavenjagers, dat waren de arabieren, geholpen door enkele zwartjes. De blanken hebben ze eerlijk gekocht en vervolgens getransporteerd over de grote plas. Uiteraard om ze met een leuke winst weer van de hand te doen. Maar om daar nou zo'n bombarie over te maken. Handel is tenslotte handel.
Hey Tjeerd Herrema... kap eens met dat gedram! Er wordt misschien, heel misschien 'sorry' gezegd als jij je nederige excuses maakt aan ons voor het verbrassen, verbranden en over de balk gooien van belastinggeld!
Deal?.... !
Beste Negerts,
Sorry.
Namens mijn voorvaderen.
Die waren boeren en landbouwers en zijn nooit dichter dan 50 kilometer bij de zee geweest, maar toch, sorry.
Misschien is het een troost voor jullie dat als mijn voorvaderen, of de tijdgenoten van mijn voorvaderen, dit geweten hadden, dan hadden ze zelf hun katoen wel geplukt.
@vraagstaart | 16-05-13 | 12:19
Heb je je dagelijkse massage van je vriendin al gehad?
Als die lui aan de ang blijven dan voeren we de slavernij gewoon weer in.
sorry surinamers, voor het creëren van de juiste genenpool waar u allen geweldige individuen uit heeft kunnen verrijzen
Tjeerd Herrema (een PvdA calvinist uit dat Hoge Noorden waar men nog nooit een allochtoon van nabij heeft mogen aanschouwen en waar iedereen nog braaf PvdA stemt en de rest van het land op deze wijze opzadelt met tal van problemen) is de verpersoonlijking van het kwaad.
Eerst die Ashanti stam. En de Arabieren.
@Feynman | 16-05-13 | 12:13
Ach, een beetje alcohol maakt ons schuldslavenbestaan wat dragelijker. Dat dan een paar huwelijken en wat (kinder)levens naar de verdommenis worden geholpen moeten we maar op de koop toe nemen. Sowieso, onze overheid is verslaafd aan de drankaccijnzen.
Sorry dat wij inmiddels de slaven zijn geworden om de centen te verdienen waarmee allerlei lamlendig tuig van een leuk bestaan kan worden voorzien.
Sorry.
Tjeerd de witte dramneger.. dat zijn de ergste
Excuses van de Friezen voor de bezetting door Grote Pier zijn wel op zijn plaats. West-friesland lijdt er nog steeds onder, al is het maar vanwege de naam. Daarna gaan we wel praten over herstelbetalingen.
.
Voor slavernij niet. Ik ben ruim na die tijd geboren net als iedereen die excuses wil. Get a life.
Durven deze negers en schuldbewuste blankmensen dit ook van de moslims te eisen?
www.geennieuws.com/2010/03/slavernij-b...
Ik weet het antwoord wel.
Ja, lijkt mij een geweldig plan. En dan, na nog 100 keer excuus (plus wat zorgtoeslag en wat extra's), ben benieuwd bij wie wij ons dan kunnen gaan excuseren voor aangedaan leed. Tenslotte moeten we onze zonden blijven bekennen. Ik stem voor België, daar zijn we ook 10 dagen bezig geweest, ooit.
Als iedereen nog sorry moet zeggen voor dingen in het verleden zijn we nog wel even bezig! Get over it en hou een sop met zeiken!
Ik word gediscrimineerd in mijn eigen land. Sorry
Sorry dat wij jullie uit afrika hebben gehaald.!!! Sorry dat jullie nog steeds in het verleden blijven hangen. Sorry dat jullie een beter leven hebben. Sorry voor al het goeds dat jullie toegekomen is. Sorry voor al dat geld wat wij aan jullien hebben gegeven.sorry sorry sorry sorry sorry
Ik stel voor dat we no één keer alle negers verschepen, terug naar waar ze vandaan komen, sorry zeggen en het er dan verder bij laten.
Als je begint over Bouterse, dan zeggen ze; "oh, maar dat is al weer zo lang geleden..."
Zo'n neger is ook best lekker voor op de bbq.
www.google.nl/search?q=nikker&bav=...
@brutus68 | 16-05-13 | 12:11
Gezien je eerste plempsel, eerder bang. Maar ik was er niet bij, dus zeg het maar.
slavernij goedpraten.. geeft een mooie status van dehuidige internet generatie weer. Nee, we kunnen best onze Koning pils sorry laten zeggen, daar krijgt die immers zn uitkering voor. Als ze vervolgens hun hand ophouden kunnen we de koning ernaar toe sturen en al die handen laten schudden, en voorrekenen dat de boetedoening in de vorm van ontwikkelingsamenwerking elke jaar nog steeds wordt overgemaakt. als ze toch enkele miljoenen willen dit halen uit het budget ontwikkelingsamenwerking. blijft het neutraal.
Als ze toch sorry aan het zeggen zijn, mag maxima het voor haar vader doen in argentinie..
Volgens mij hebben Neder-Negers juist alles wat ze nu hebben te danken aan de slavernij. Me dunkt dat Witmans al decennialang haar schuld aan het afbetalen is met uitkeringen hier en miljarden Euro's in Suriname en op de Antillen voor corrupte machthebbers.
Sorry, we brengen je wel weer naar huis ok?
Er is in Afrika een heel mooi, vrij land. Het heet zelfs "Liberia". Het is dan ook opgericht om bevrijdde slaven die graag terug wouden keren naar Afrika te huisvesten. Goed, dat waren vooral Amerikanen, maar ik ben er zeker van dit prachtige, tolerante land met een hand over het hart zal strijken voor de hier in erbarmelijke toestanden levende nazaten van de slavernij.
Dus draal niet langer, en verlos uzelf van dit verschrikkelijke, racistische land!
neemjemoederindemali | 16-05-13 | 12:09 | + 0 -
Nou meer dat in de Westerse gemeenschap aardig wat productiecapaciteit, relaties en huwelijken verdwijnen met alcoholistisch gedrag. Er zijn ook genoeg kinderen die het een en ander meemaken met dronken ouders, iets wat niet altijd weer goed komt.
zoals Eric van Tijn zou zeggen: Jahh ehhh sorry... Ben te druk met werk om me bezig te houden met deze moe-makers. Wat een zinloosheid, niet naar luisteren en gewoon negeren.
Oh ja, en voor het verkopen van hun eigen volk aan de slavenhandelaars.
Racisten!-daar waar de handel begint is natuurlijk niet schuldig want zwart.
Een excuus is inderdaad wel op z'n plaats.
Sorry, wij hadden het net zo aan moeten pakken als de mohammedanen, en die doen het heden ten dage nog!
ejbron.wordpress.com/2012/09/16/slaver...
OK, sorry!
Maar nu moeten de negers ook sorry zeggen vanwege de genocide in Rwanda.
En voor het in de kookpot stoppen van onze missionarissen.
Als ik sorry tegen mijn vrouw zeg kost me dat ook geld. Zo zit de mens nu eenmaal in elkaar. Schuldgevoel moet afgekocht worden met keiharde pegels of een keiharde pegel, dat kan natuurlijk ook.
Als ze nou allemaal een beetje meer Django Unchained mentaliteit zouden hebben gehad was het ook nooit zover gekomen.
Mijn voorouders waren rond die tijd waarschijnlijk turfsteker of iets dergelijks, niet veel beter dan katoenplukker lijkt me.
@Dömper | 16-05-13 | 12:08
Hij was eigenlijk jaloers bedoel je?
Geef mij maar 'Pijpje Drop', dat was tenminste geen zeurneger: assets.catawiki.nl/assets/2012/2/21/1/...
-weggejorist-
@Kapitein Sjaak Mus | 16-05-13 | 12:04
Politiek correct zelfbevlekken. Dat is het. Donaneren.
Begrijp ik nu, dat ze weer allemaal teruggebracht willen worden naar Afrika ???
Die goeie ouwe tijd is niet meer.
He.. en onze minpres komt ook weer is uit zijn schuilkelder zie ik in het programmaboekje.
Zou die ' sorry .. hahahahaha' gaan zeggen ?
@Feynman | 16-05-13 | 12:05
Hoezo? Is de drank weer eens op?
@brutus68 | 16-05-13 | 12:06
Je gulp stond nog open.
Ik zit me altijd af te vragen hoe ze die negers aan het werk kregen.
Ik eis ook verontschuldigingen, zonder die slavernij zaten ze nu nog allemaal ergens in donker Afrika in een hutje en niet hier de hand op te houden en eisen te stellen.
Ik leefde toen niet dus.. nee.
-weggejorist-
Ach, krijgen we dit gezeik weer, en in september krijgen we de "zwarte piet is rascisme" discussie weer.
Strontland..
Een geheel verzorgde cruise lijkt me een mooi gebaar. *Is even de Batavia afstoffen*
het is al bijna 2013 en een Half
Is al dubbel en dwars via uitkeringen en toeslagen terug betaald. Nog afgezien van de afgenomen levenskwaliteit. Next.
"Sorry, hier hebben jullie een groot en warm land, rijk aan grondstoffen ook"
Volgens mij zeiden we dat in 1976 tegen de Suri's. We hadden ze ook per boot terug kunnen verschepen.
Ik kwam laatst een neger tegen op straat. Ik: "sorry voor alles, van vroeger, je weet wel." Hij keek me vreemd aan en rende vervolgens hard weg, angstig achterom kijkend. Het is ook nooit goed.
Volgens mij hebben de negers die wij hebben verscheept het beter in Amerika, dan de gemiddelde neger die achtergebleven is in Afrika. Eentje is nu zelfs President van een setje blanken. Volgens mij mag de VOC nog een factuurtje sturen voor bewezen diensten.
We hebben al genoeg schulden op deze wereld die nooit betaald gaan worden. Als we daar ook nog ereschulden aan toe gaan voegen wordt het systeem alleen maar fictiever. Als of je slagroom op de taart blijft gooien. Waar zullen we stoppen? 100 jaar terug, 1000 jaar terug? 10.000 jaar terug?
Ik wil graag de bedenker van alcoholische dranken voor een paar ton aansprakelijk stellen.
Maar wie gaat er sorry tegen ons, blanke slaven zeggen?
@ Reinaert | 16-05-13 | 12:01 |
" donaneren"... Wat een prachtig woord, Vos!
Alleen een beetje jammer dat ze geen 'Sorry!' willen in de vorm van een nationaal mea culpa willen maar gewoon keiharde dollars. Honderden miljoenen dollars. Van de nazaten van slavenhandelaren voor de nazaten van slaven.
Ofwel, mensen die het niet gedaan hebben mogen dus lappen aan mensen die er niet onder geleden hebben.
's Logisch...
Wij zijn allen slaven van de EU!
Sorry! En nu weer aan het werk!
Moment, ik zoek even de handleiding voor negers. Brb.
Ok Sorry maar ik mis die neger wel die vroeger altijd mijn gras maaide.
Er zijn in Nederland lieden die voorkomen uit voormalige slaven en daar nog steeds moe van zijn. Vandaar het aantal hoge werklozen onder Suri-Antill-Curacsurers
Afgedwongen excuses zijn geen excuses.
Nou Tjeerd, dat is toch alweer een verbetering in de kwaliteit van je voorstellen.
*Ipodverbod voor fietsers herinnert*
*Wiedergutmachungsnegerzoenen donaneert*
Ok, sorry dan. En nu weer aan het werk.. Oh, wacht..
+S
Ik heb wel eens uitgerekend dat ik iedere werkweek tot donderdagmiddag 15:00 uur onvrijwillig werk voor zeurnegers en ander gespuis.
Sorry, ze mogen ons dankbaar zijn, door on spreken ze nu een hele mooie taal en hebben ze vooruitgang ...!
Eerst een sorry en dan de financiële tegemoetkoming. Mark my words.
Sinds Kempi neig ik naar herinvoering.
Solly!!!!1
REAGEER OOK