Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Scoop. Weekers heeft nieuw fraudeteam opgericht

sinterweekers100.jpg Goed. Dus wat iedere belastingbetaler die wel eens met B/Toeslagen te maken had al wist, is nu door de Rekenkamer toegegeven: het toeslagensysteem is kapotstuk. En Weekers blijkt (net zo min als zijn voorgangers) in staat om het te repareren. Hij heeft het wel geprobeerd: woensdag viste GeenStijl een bericht uit de Fiscale Agenda van april 2011 over de oprichting van een anti-fraudebox. 200 man aan fiscale fraudepolitie, waar sinds de aankondiging echter niets meer van vernomen is. Maar redding is nabij. Zojuist is de volgende informatie is tot ons gekomen via een anonieme blauwe envelop: op 7 mei heeft Peter Veld, de DG van de Belastingdienst, op de interne beeldkrant aangekondigd dat er een NIEUW ANTI-FRAUDE TEAM komt, dat elke twee weken bij elkaar komt. Kwoot belastingambtenaar: "Zo ben je met meivakantie, zo krijg je een nieuwe functie bij het anti-fraudeteam." Frans gaat het toeslagenvergiet alsnog dichtkitten. Of is hij een soort Teevenverzekering aan het inbouwen voor zijn debat op dinsdag, om te kunnen zeggen: 'OK, het is helemaal in de soep gelopen, maar we gaan nu ECHT actie ondernemen'? Daar kwam collega Teeven in het Dolmatovdebat namelijk ook mee weg. Benieuwd of de oppositie er nogmaals genoegen mee neemt. Voor vandaag is het voor Weekers eerst nog te hopen dat zijn ambtenaren net zo hard hebben gezocht naar fraudegevallen als guerrilla-gristen Pieter Omtzigt. Die haalde op eigen houtje al tien van de 280 zaken uit het feitenrelaas boven water en hij wil van Weekers de andere 270 gevallen. Allemaal. Tot in detail. Voor minder doet de oppositie het niet meer. En beter komt Weekers niet nog een keer om 2 uur 's nachts pas met zijn antwoorden. DDoS: Ook een manier om fraude tegen te gaan: digitaal platgooien die Belastingdienst plus Toeslagenwebsites. ICT: Uiteindelijk is het allemaal de schuld van Overheid + ICT. Post! Vier brieven maar liefst, ondertekend door het halve kabinet. 1, 2, 3, 4. Bottom line: toeslagen uitkeren en dan pas controleren is niet slim, en misschien moet het hele Toeslagsysteem maar gewoon uit het raam. Vragen: Oppositie niet tevreden.

Reaguursels

Inloggen

... en ondertussen zijn mijn spaarrekening en gewone rekening leeg omdat ik voor het eerst in 30 jaar, 2 maanden een ww-tje (met nadruk op -tje)krijg omdat mijn ex baas oa pgb-fraude pleegt en zich o.a niet aan de cao heeft gehouden wat salaris betreft.

Toeslagen? Nou nee ,wel geprobeert maar ik kom er niet voor in aanmerking omdat ik als alleengaande zonder kinderen schijnbaar overal net buiten de boot val.Van mijn uitkering kan ik net de maandelijkse huur betalen de rest moet ik maar zien bijelkaar te schrapen.

Het kost mij een vermogen en veel energie om de ex baas aan de schandpaal te nagelen want elke malafide brein kan een zorginstelling opzetten en wordt door verschillende instanties de hand boven het hoofd gehouden wordt omdat in dit geval dhr. nogal vermogend is en daardoor denkt dat hij zich niet aan de spelregels hoeft te houden.

En dan heb je daar zo`n idioot van een minister die
zich schaamteloos onwetend opstelt en er ook nog mee weg komt.

Kreeg 2 maanden geleden een brief van het ambtenaren pensioen fonds of ik er mee accoord ging dat men mijn opgebouwd pensioentje (van 4 jaar keihard werken met Teevens boefjes)wilde afkopen.Hmmm geen probleem dacht ik heb ik even een zakcentje.. nee hoor ... afkopen kan wel maar de uitbetaling zou pas plaatsvinden als ik de pensioengerechtigde leeftijd had bereikt ..

Heb ze maar even terug geschreven en verteld dat ze dat idee maar in hun h*l moesten stoppen en dat ik daar niet aan mee werk en dat ze eerst maar es bij de hogere ambtenaren wat geld weg moesten halen en dat het hun eigen schuld is omdat menig pensioenfonds heeft gemeend mijn geld te moeten beleggen ..

Tja we moeten allemaal inleveren.. geen probleem maar als ik aan de voordeur mijn deel afdraag en het gaat via de achterdeur er net zo snel weer uit ..

Volgende week gaat de vlag uit krijg weer een kleine donatie van het uwv.De helft van de huur voor komende maand.

Mijn verjaardagsvisite zal het moeten doen met crematiecake en ranja dit jaar.

en ja ik heb op eigen kracht een nieuwe baan gevonden
per 1 juni.. net op tijd anders had ik moeten verhuizen.. maar aangezien mijn salaris dan pas eind juni betaald wordt zou ik niet weten hoe ik aan mijn eten moet komen.. ja ik kan de komende 2 weken nog gaan gebruiken om naar Bulgarije te gaan ,aan de kant van de weg gaan zitten bedelen ...

Ik vind het flauw om daar de Roma of andere frauderende buitenlanders de schuld te geven van dit alles.Zij maken handig gebruik van een lek in het systeem maar zij zijn niet verantwoordelijk voor het systeem..

Dat zijn onze politici(lobby-isten) die door ons zijn gekozen en domweg hun werk niet goed doen.. en wijzelf omdat wij schijnbaar niet in staat zijn als nederlanders en medelanders een grote vuist te maken en gaan protesteren tegen dit soort criminaliteit van
de Nederlandse Staat.

he he dat lucht op... ;>)

laatmaar... | 11-05-13 | 07:20

Rot eens op Weekdier ,je maakt zoveel kapot ...

Amsterdam Hustler | 10-05-13 | 22:15

Mooie stof voor een mannenstrandleesboek: hoe een Roma oplichtersbende een staatssecretaris en duizenden ambtenaren EUR 100.000.000 afhandig maakt. Je weet als belastingbetalerd weer waarvoor je elke ochtend vroeg je ledikantje uitkomt.

Liefdebaard | 10-05-13 | 20:59

uitstellen, verbreden en zoveel mogelijk voor het uitgestelde debat repareren.
Ik zal eraan denken mocht ik het ooit nodig hebben!

Einde van de Domheid | 10-05-13 | 17:11

Weekers die een fraudeteam opricht.... Dat is net zoiets als Ivo Opstelten die in hoogsteigen persoon van achter zijn pc de cybercriminaliteit te lijf gaat.

VanBukkem | 10-05-13 | 16:51

La Vie En Rose | 10-05-13 | 15:39 |
Een G-rekening heeft ook nadelen, met name de invloed op je liquiditeit als het geld nog niet vrijgegeven is. In gevallen met ketenaansprakelijkheid wordt het volop toegepast, bijv in de detacheeingswereld.

Watapatja | 10-05-13 | 16:39

@Watapatja | 10-05-13 | 15:04
Tja, lees de plemps van Feynman nog eens.
Ben het met hem eens.

Zoals het er nu aan toegaat werkt gewoon misbruik in de hand. Niet alleen door kwaadwillenden hier maar ook door die van elders, waarop niks terug te vorderen valt want die zijn met de noorderzon vertrokken.

La Vie En Rose | 10-05-13 | 15:45

@Feynman | 10-05-13 | 14:51
Ah, ik snap.

Idd onbegrijpelijk dat ze die methode die in de bouw tegen fraude en faillisementen werkt ook niet in alle sectoren toepassen.

Ook w.b. die G-rekening.

Ook eens met je reply op GG.

La Vie En Rose | 10-05-13 | 15:39

La Vie En Rose | 10-05-13 | 14:37 |
Drogredenatie, je verlegt hooguit het probleem van terugvordering. In dit scenario dient een privaat bedrijf de onterechte toeslagen terug te vorderen bij de huurder of verzekerde. Als privaat bedrijf wens je niet op te draaien voor overheidsfalen.

Watapatja | 10-05-13 | 15:04

Als we kijken naar de miljarden die Weekers laat verdampen, lijken mensen als Jérôme Kerviel en Nick Leeson kruimeldieven.

SamKoeman | 10-05-13 | 15:01

Je kan weekers natuurlijk wel de schuld ervan geven maar is al veel langer aan de gang onder Rutte.Maar het is toch ongelofelijk dat dit gebeurd op zo'n ministerie.Wordt gewoon ongecontroleerd uitgegeven terwijl met binnenhalen gaat alles vlekkeloos.

van stampij | 10-05-13 | 15:00

@Feynman | 10-05-13 | 14:51, Het voorliggende probleem is m.i. dé spookburger, men komt er heel langzaam nu pas achter dat die bestaat.
www.google.nl/search?q=spookburgers&a...

gentle giant | 10-05-13 | 14:57

La Vie En Rose | 10-05-13 | 14:44 | + 0 -
Ik begrijp precies wat je bedoeld, daarom vind ik het zo vreemd dat de methode die tegen fraude en faillissementen binnen de bouw gebruikt wordt EN werkt niet daarbuiten wordt in gezet om die schade te voorkomen. Ook in het geval van goedbedoelde particulieren die goed kunnen omgaan met kinderen maar geen idee hebben wat het is om een bedrijf te leiden.

www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect... Waarom maakt(e) de belastingdienst en andere overheidsinstellingen niet standaard in ieder geval een gedeelte over naar een G rekening?

gentle giant | 10-05-13 | 14:44 | + 0 -
Het is in ieder geval een compleet andere orde van risico dan mensen die het slecht redden in de maatschappij, nooit geld hebben en nooit te vinden zijn. Het gaat mij erom dat je geld overmaakt naar de MEEST betrouwbare partij.

De gedachtelijn die je nu hebt eindigt erbij dat je geld zelf eigenlijk al niet kunt vertrouwen. Geld is immers niets meer dan een schuld. Zie daarvoor de Money as Debt trilogie.

Feynman | 10-05-13 | 14:51

@Feynman | 10-05-13 | 14:34 Verder is het systeem gewoon kudt, persoonlijk ben ik in 2010 ff onderuit gegaan en had ik recht gehad op zorgtoeslag, heel veel stress en nooit in die regelingen gedoken, belasting aangifte ingevuld wat ook geen signaal geeft en doei, niet meer achteraf aan te vragen.
Maar wel naar Detlev pompen over 2013.

gentle giant | 10-05-13 | 14:51

"Het ICT systeem"? Ja ok, Overheid + ICT is altijd en zal altijd 1 grote faal blijven. Maar de bulgaren hebben de toeslagen aan weten te vragen via de papieren formuliertjes verkrijgbaar bij gemeentehuizen.

En schuif maar doorrrrrr het probleem! Weekers, je bent een slap weekdier.

LangeTijdGeleden | 10-05-13 | 14:44

@Feynman | 10-05-13 | 14:26
Gelezen, maar je begrijpt toch wel wat ik bedoel?

Er is al jaren iets mis met de controle. Dat maakt het voor particulieren, in dit geval KD's, mogelijk om zelf ook te frauderen.

La Vie En Rose | 10-05-13 | 14:44

@Feynman | 10-05-13 | 14:34, hoe sterk de garantie systemen zijn moet nog blijken, het deposito garantie inzetten wordt ernstig vermeden, Nationale Hypotheek Garantie is ook wat schimmig aan het schuiven met regels en transparantie, ik heb daar niet heel veel vertrouwen in.

gentle giant | 10-05-13 | 14:44

Bid op mijn blote knietjes dat dit kabinet dinsdag valt.

PiChan | 10-05-13 | 14:38

@Watapatja | 10-05-13 | 14:13
Klopt, maar het gaat Feynman hierom:

"Als we de fraude de nek om willen draaien moet er alleen nog gestort worden naar betrouwbare partijen waar ten aller tijde verhaal mogelijk is."

Bij zorgverzekeraars en woningcorporaties kun je onterecht ontvangen toeslagen terugvorderen.
Bij een St. kinderopvang die al jaren bestaat en meerdere kinderdagverblijven onder haar hoede heeft, kan dat ook.

Bij particulier initiatief, met vaak maar 1 persoon die verantwoordelijk is, is niet alleen de kans op fraude heel groot, maar ook de kans dat er niets te verhalen valt.

La Vie En Rose | 10-05-13 | 14:37

En dan maar neerbuigend doen over PVV politici. Nee, die Weekers en Teeven zijn pareltjes. En dan wat de rest van de bewindslieden nog in de kast hebben aan lijken. Gelukkig zijn VVD en PvdA stemmers niet van die laagopgeleide tokkies als degenen die op de PVV stemmen. Die wisten wat ze deden net als de stemmers op de overige gevestigde partijen. Toch.

Elessir | 10-05-13 | 14:36

gentle giant | 10-05-13 | 14:24 | + 0 -
Gedachten comprimeren tot slechts 140 tekens zie ik als een nieuwe welvaartsziekte.

Alsof we onze samenleving willen reduceren tot soundbites. Het staat literatuur, kennisoverdracht, cultuur en elkaar begrijpen in de weg. Je krijgt een soort debat waar zo veel door elkaar heen geroepen wordt, dat niemand meer zijn punt maakt.

gentle giant | 10-05-13 | 14:24 | + 0 -
Zelfs bij Vestia en Woonbron komt de fiscus dan niet in de problemen aangezien eerst de rest van de woningbouwverenigingen moeten bijspringen. Alleen als dat systeem faalt is de overheid verplicht renteloze leningen te verstrekken. www.wsw.nl/wetenendoen/hoewerktwsw/11

Feynman | 10-05-13 | 14:34

La Vie En Rose | 10-05-13 | 14:11 | + 0 -
Iedereen?!? Ik noem even een VOG voor iedere medewerker, de wet Bibop voor de financiering en de GGD die zelfs mag controleren of de kledinghaakjes op de juiste hoogte hangen.

Bij kinderdagverblijven kan de belastingdienst kijken per medewerker of de betaalde toeslagen wel teruggestort worden als inkomstenbelasting van de medewerkers. De fiscus weet immers welke kinderen gesubsidieerd worden én wie er werkt. Dat geld hoeft eigenlijk de fiscus geeneens te verlaten.

Belastingdienst kan net zoals in de bouw de toeslag uitbetalen naar geblokkeerde G rekeningen, die bij de bank alleen kunnen uitbetalen in de richting van de belastingdienst. Die rekeningen zijn verzonnen naar aanleiding van de wet ketenaansprakelijkheid.

Zie voor de rest de eerste drie alinea`s van de tegel boven uw tegel. De laatste alinea is niet van toepassing.

Feynman | 10-05-13 | 14:26

@Feynman | 10-05-13 | 14:08, de term 'hiaat' was cynisch bedoeld, ik dacht even aan bijvoorbeeld Vestia en Woonbron, en aan de massaslachting onder de kinderdagverblijven as we speak, ik heb veel respect voor je tegels die vaak zeer goed onderbouwd zijn, persoonlijk type ik wel eens wat, maar ik weet wel dat oneliners mijn sterkste kant zijn, zie je graag ooit op twitter.

gentle giant | 10-05-13 | 14:24

La Vie En Rose | 10-05-13 | 14:11 |
Ik zou geen van de genoemde partijen betrouwbaar willen noemen, zolang er graaiers aan de top zitten.

Watapatja | 10-05-13 | 14:13

Aiii | 10-05-13 | 14:05 |
Rare denkwijze, als u uw inkomen doorgeeft stoppen de toeslagen. Toeslagen die gestart zijn, omdat u zelf dit een keer hebt aangevraagd. Toen was u wel bereid de nodige handelingen te verrichten.

Watapatja | 10-05-13 | 14:11

@Feynman | 10-05-13 | 13:55
Uitstekend verhaal weer!
Eén puntje: Sinds iedereen een kinderdagverblijf mag openen zou ik dat niet meer een betrouwbare partij willen noemen.

Voorbeeld: Na privatisering van de Thuiszorg ontstonden er malafide organisaties die fraudeerden met het PGB van hun cliënten.

La Vie En Rose | 10-05-13 | 14:11

gentle giant | 10-05-13 | 13:59 | + 0 -
Woningbouwverenigingen hebben vijftig jaar ervaring, hebben reserves en vastgoed. Zorgverzekeraars maken nu een miljard per jaar winst. Daar kan je nog brieven naar toe sturen, beslag leggen en een fraude terugdraaien. Kinderdagverblijven gaan nu zelf ook failliet, dus daar wordt het lastiger.

Van dit soort partijen krijg je wel ietsje makkelijker geld terug dan spookburgers, kale kippen, minima, criminelen, mensen zonder vaste woon en verblijfplaats en mensen die nooit in Nederland gewoond hebben.

"betrouwbaarder" was misschien een betere term dan "betrouwbaar" maar om zoiets nu gelijk weg te zetten als hiaat gaat mij wat ver.

U bent van harte uitgenodigd zelf dergelijke tegels te schrijven, dat geeft mij de mogelijk ook u te voorzien van opbouwende kritiek.

Feynman | 10-05-13 | 14:08

@Aiii | 10-05-13 | 14:05

Hoho, de fiscus gaat er van uit dat u onbezoldigd hun werk doet, zo is dat nu eenmaal geregeld in dit land. *Naar een ander wijzen gaat*

neemjemoederindemali | 10-05-13 | 14:07

@gentle giant | 10-05-13 | 13:59

Dit godvergeten systeem is nog erger dan puur communisme, we kunnen nog beter de woningbouwverenigingen afschaffen en de mensen in sociale woningen stoppen en de prijs die ze daarvoor moeten betalen door de belastingdienst laten innen. Gewoon nationaliseren die coöperaties.

Het is toch verdomme godsgeklaaagd dat een woningbouwmij. een bedrag aan de staat moet betalen, de staat betaald aan de huurder een toeslag en dan moet de woningbouwmij maar hopen.... Ach, laat ook maar.

neemjemoederindemali | 10-05-13 | 14:05

Ik krijg nog steeds ieder jaar een brief dat mijn inkomen voor de zorgtoeslag op 0 euro wordt geschat en ik de maximale zorgtoeslag krijg. Vervolgens krijg ik op het einde van het jaar een brief van het jaar ervoor, dat mijn inkomen in werkelijkheid 50k+ was en ik mijn zorgtoeslag terug moet betalen. Vervolgens krijg ik het jaar erop nieuwe zorgtoeslag waarin het terugbetalen van de oude zorgtoeslag wordt verrekent. Nu kan ik de belastingdienst helpen en deze onzin stoppen door ze mijn inkomen door te geven, maar ik zie niet in waarom de belastingdienst, die mijn inkomensbelasting verzorgt, niet zelf zo slim kan zijn mijn inkomen te achterhalen. Dus zoek het uit, zolang ik er geen last van heb begin ik er niet aan, nu is het een principe kwestie. Als de belastingdienst de moeite niet wil doen dit goed te regelen, waarom zou ik dat dan doen? Ben toch verdilleme hun administratieafdeling niet?
.
Dit gaat overigens al zo sinds ik ben afgestudeerd, inmiddels zes jaar geleden...

Aiii | 10-05-13 | 14:05

@de Bree | 10-05-13 | 13:12
Uiteraard daar valt veel meer te halen.Die Bulkgaren snappen toch niet wat er in een aanslag formulier staat.
Moeten we niet te moeilijk over doen.

miko | 10-05-13 | 14:02

@Feynman | 10-05-13 | 13:55, "Als we de fraude de nek om willen draaien moet er alleen nog gestort worden naar betrouwbare partijen waar ten aller tijde verhaal mogelijk is. Ik noem woningbouwverenigingen, zorgverzekeraars en kinderdagverblijven."
Daar zit een hiaat in uw verder uitstekende verhaal.

gentle giant | 10-05-13 | 13:59

@Feynman | 10-05-13 | 13:55
Zeer goed en erg waar! Hulde!

Jim Lovell | 10-05-13 | 13:59

Scenario van het debat van a.s. dinsdag:

Veel gespeelde woede en ach en wee van oppositiepartijen die zelf ook hebben zitten slapen bij de invoering van die toeslagenwet, of er medeverantwoordelijk voor waren: (CDA, VVD en PvdA)
Weekers probeert zich eruit te lullen,en zegt dat hij inmiddels een fraudeteam op deze zaak heeft gezet.
Het CDA dient een motie van wantrouwen in, gesteund door de rest van de oppositie en vraagt om een hoofdelijke stemming, zodat ook de PvdAfractie met haar billen bloot moet. Die stemmen tegen die motie en Weekers blijft zitten.

Stel dat er toch een paar PvdAers voor die motie stemmen,(utopie) dan gaat Weekers weg en komt er een nieuwe stats.

Glas, plas, was.

La Vie En Rose | 10-05-13 | 13:58

Dat hele idiote toelagen systeem moet gesloopt worden, net als alle andere obscure belastingen waar we mee worden lastig gevallen.....
.
Gewoon 1 tarief instellen op het inkomen en met die inkomsten van de burger moet de overheid het verder mee doen.... willen ze meer centen dan vallen ze een ander maar lastig! Ik kan ook niet meer uitgeven dan er binnenkomt!

Fatwabuster | 10-05-13 | 13:58

Ik ben voor een postnatale abortus.

bottlebaby | 10-05-13 | 13:57

@LangeTijdGeleden | 10-05-13 | 13:51

Ach, dan verkoop je toch gewoon je boot en/of je auto en/of je huis. Door de sterk gestegen vraag (door uitspraak Rutte)zijn die dingen godsvermogens waard momenteel.

neemjemoederindemali | 10-05-13 | 13:56

@Brou Is Back 13:52: Klinkt als flauwekul, maar... ik heb het zelf meegemaakt. Ooit bijna een jaar rondgelopen bij een semi-overheidsinstelling, en werd daar gek van het trage tempo, de bureaucratie en de slome medewerkers. Na verloop van tijd wende ik er wel aan, en ja, je stelt jezelf er dan ook op in. Ik ben maar weggegaan voordat die slechte gewoontes ingesleten raakten.

Muxje | 10-05-13 | 13:56

Rutte, Teeven , Blok, Weekers... Wat zijn dit voor een stel incompetente plucheklevers? Waar komt dit volk vandaan in godsnaam?
Leer eerst eens hoe de maatschappij echt in mekaar steekt alvorens je binnen te likken in de politiek.
Dit soort volk heeft geen enkele notie van wat er zich daadwerkelijk afspeelt onder de Nederlandse bevolking.
Wegwezen!
En voor het zomerreces nog bite!!

miereneukert | 10-05-13 | 13:55

Je kan miljoenen ambtenaren aannemen ter controle, maar zolang in de PvdA-VVD-CDA toeslagen WET staat dat de toeslag per direct verstrekt dient te worden in het lopende fiscale jaar naar aanleiding van een nog onbekend fiscaal inkomen over datzelfde jaar is het vergiet een grote grand canyon waar ons complete bruto nationaal product doorheen past.

NIEMAND weet dan nog wat haar inkomen over dit jaar wordt. Je kan ontslagen worden, je kan maximaal over moeten werken. Het is voor een burger al niet in te schatten wat haar inkomen zal zijn. HOE de neuk moet de belastingdienst aanvragen gaan controleren? De informatie waartegen gecontroleerd moet worden BESTAAT NOG NIET.

Dit is gewoon een pervers subsidie systeem, waar een belanghebbende tussenpersoon even zelf met de contanten mag spelen. Subsidie verstrekken door direct de rekening te betalen en de subsidie ontvanger nooit de contanten te geven is een techniek die even oud is als het eeuwenoude ambacht van oplichting.

Leuk idee om blikken ambtenaren open te trekken, maar dat maakt het probleem alleen duurder en groter. Als we de fraude de nek om willen draaien moet er alleen nog gestort worden naar betrouwbare partijen waar ten aller tijde verhaal mogelijk is. Ik noem woningbouwverenigingen, zorgverzekeraars en kinderdagverblijven.

Als we de fraude EN de de belachelijke bureaucratie rond het rondpompen van geld willen beëindigen dan moeten we de inkomstenbelasting voor minima drastisch verlagen samen met het afschaffen van alle toeslagen. Dan krijg je effectief je huidige toeslag als aanvulling op je netto uitkering of loon.

Het enige nadeel is dan, dat mensen die klein of heel langdurig huren er iets op vooruit gaan. Of mensen die hun kinderen zelf opvangen. Met andere woorden, zuinig en verstandig leven wordt weer beloont.

De socialistische waanzin om een progressief belastingstelsel uit te rollen door iedere scheet inkomensafhankelijk te willen maken creëert een onbeheersbaar systeem. De sterkste schouders dragen de zwaarste last zou een one stop shop bij de belastingdienst moeten zijn.

Het zou een blamage zijn als alleen Weekers zou moeten vertrekken. Dit systeem is zijn kindje niet. Het zou echt veel te veel eer zijn.

Feynman | 10-05-13 | 13:55

Begin van het artikel klopt niet. Het is niet 'NU door de Rekenkamer toegegeven', het is al tig keer door de Rekenkamer gemeld. Stemmingmakerij is prima, maar niet tegen de verkeerde trappen.

De poltiek wil toeslagen maar heeft geen geld over voor het apparaat dat nodig is om de toekenning afdoende te controleren. Dan krijg je dit. Schop de verantwoordelijke politici verrot maar hou eindelijk eens op met klagen over de mensen die onuitvoerbare systemen moeten uitvoeren.

zuiderduin | 10-05-13 | 13:53

Bij de overheid is altijd alles de schuld van ICT. Is nog waar ook, omdat de gemiddelde ambtenaar te stom is om een computer te bedienen, laat staan er een aan te schaffen.
.
Ooit sprak ik eens de baas van een detacheringsbedrijf in de ICT. Die vertelde me dat hij zijn mensen niet meer bij de overheid plaatste omdat, als ze naar een paar jaar terugkwamen, ze stom en lui waren geworden...

Brou Is Back | 10-05-13 | 13:52

@gentle giant 13:31: Toen die kinderopvangregeling werd ingesteld werd er, net als bij het openstellen van ons sociale stelsel voor de rest van Europa, vooraf gewaarschuwd voor misbruik. En in beide gevallen is dat afgedaan met een stellig: "dat zal niet gebeuren". Ik ben niet zo van de aluhoedjes, maar soms lijkt het wel alsof ze *willen* dat er gefraudeerd wordt.

Muxje | 10-05-13 | 13:51

@neemjemoederindemali | 10-05-13 | 13:23 | + 1 -
Officieel heb ik helemaal niets meer... Ik kan alleen nog maar sparen voor 'incidentele' uitgaven voor bijv m'n auto, wasmachine, etc. Een leuke luxe vakantie zit er voor mij niet meer in.

Het enige wat ze nog kunnen doen is nog meer belasten van mijn centen waardoor ik zelf wéér moet gaan bezuinigen op uitgaven en dus niet meer naar m'n ouders toe zou kunnen rijden omdat ik de benzine dan niet meer kan betalen.

Want voor socialisten geld; de mensen die moeten werken mogen geen plezier en geld hebben, de mensen die zielug zijn die mogen al het geld van de werkende mensen afpakken en royaal uitgeven!

Kleaute hypocriete linkse ambtenaren.

LangeTijdGeleden | 10-05-13 | 13:51

De trap van bovenaf schoonvegen, dus de hele ambtelijke top eruit op het ministerie van Financien die verantwoordelijk zijn voor deze puinzooi en uiteraard moet Weekers ook opkrassen. Nederland staat al te lang bekend al Gekke Henkie van Europa en een land waar gratis geld heel makkelijk te halen valt.

Schweinchen Dick | 10-05-13 | 13:48

@paul de vries9779 | 10-05-13 | 13:38, inderdaad, wat een bullshit, er zijn er voor minder tegen de muur gezet.

gentle giant | 10-05-13 | 13:47

@ paul de vries 13:38

Ik mis nog: lean six sigma...

eerstneukendanpraten | 10-05-13 | 13:47

@paul de vries9779 | 10-05-13 | 13:38

Er staat overigens wel 1 waarheid tussen al dat obligate gelul.... en daar draait alles om:

De politiek is mijn opdrachtgever.
.
Daar gaat het dus al fout.... hoe kan je een door de politiek verzonnen 'toeslagen vehikel' voor iedereen (lees, zowel Nederlanders als andere geïnteresseerden) controleerbaar houden.... een godsonmogelijke opdracht en wellicht is dat juist de bedoeling want anders zou je zoiets met je volle verstand niet kunnen verzinnen!

Fatwabuster | 10-05-13 | 13:46

@paul de vries9779 | 10-05-13 | 13:38

Belasting is pure diefstal, wat verwacht je dan van de baas van die dieven?

neemjemoederindemali | 10-05-13 | 13:46

@gentle giant | 10-05-13 | 13:34

Dat soort idioterie ontstaat dus door die achterlijke toeslagen en nivellering, te idioot voor woorden.

neemjemoederindemali | 10-05-13 | 13:43

gentle giant | 10-05-13 | 13:31
"Depressie is een grote volksziekte omdat mensen geen verklaringsmodel meer voor het leven hebben en het steeds als leger en leger ervaren."
Deze man is een ziener.. Hij kan in slechts één zin het hoe en waarom van het krijgen van een depressie ontrafelen.
Als ie zou bestaan, verdient deze man postuum de Nobelprijs voor psychiatrie.

Ommezwaai | 10-05-13 | 13:43

HAHAHA van die Peter Veld, DG bij de Belastingdienst waar ik zelf ook werk, moet je het hebben. Zijn Linked management-kletskoekpraatje :
"Focus op uitvoering overheidsbeleid en beïnvloeding daarvan. Zie de samenleving als mijn klant en de politiek als mijn opdrachtgever. Hou van moeilijke opdrachten. Daarin kan ik samen met mijn medewerkers het grootste verschil maken. Heb een sterk vooruitgangsgeloof. Oriëntatie op wat we kunnen worden i.p.v. wat we zijn en waren. Mijn missie bij de Belastingdienst voor de komende jaren: "Huis op orde" en daardoor waarborg continuïteit tegen lage kosten, slimme handhavingsvisie "van VIA tot FIOD", "voor in de bus" met digitale dienstverlening aan bedrijven en particulieren, "rokende schoorsteen" en zo loopbaankansen bieden aan medewerkers d.m.v. ontwikkeling huidige en werving nieuwe medewerkers."

Oftewel : niets. Nihil. Obligatie lulpraatjes van de zoveelste zakkenvuller aan de top van de Belastingdienst. De standaard managementskletskoek die je altijd leest bij topmanagers. Ze zullen wel eens dit, ze zullen wel eens dat.
Eind van het liedje : zakken goed gevuld, Belastingdienst verder kapotgereorganiseerd en geen donder opgelost.

paul de vries9779 | 10-05-13 | 13:38

"Maar in 2009 werden de regels aangescherpt en ik zag mij genoodzaakt een aantal ouders te ontslaan en WW voor hen aan te vragen. En zo ontstond de kwestie: hadden die ouders nu wel of niet echt gewerkt. Volgens de definitie van de uitkeringsinstantie UWV niet."
*bonk, bonk, bonk*

gentle giant | 10-05-13 | 13:34

"Maar veel allochtone moeders doen dat niet, die brengen hun kinderen niet naar een crèche of een Nederlandse gastouder. Ik zag dat de regelgeving zo was dat ook ouders die op elkaars kinderen gaan passen in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag. Zo schiep ik mogelijkheden voor moeders om cursussen te volgen, te werken en hun zorg voor kinderen betaald te krijgen. Ik gaf de vaders werk in mijn bedrijven en hielp de moeders voor het eerst van hun leven aan een baan, terwijl de loonkosten zichzelf betaalden. Op een gegeven moment had ik in die kinderopvang zeventig mensen in dienst."
www.nieuwwij.nl/?pageID=13&message... Ge.ni.aal natuurlijk,

gentle giant | 10-05-13 | 13:31

Het is nog wel even spannend wie het team gaat leiden. Van Rey met zijn vakkennis op het fraudeonderwerp of Leers met zijn Bulgarenconnectie? Gelukkig kan Weekers bij twijfel altijd nog terugvallen op Job, het manusje van alles met bewezen kennis van het huurtoeslagensysteem...

Parel van het Zuiden | 10-05-13 | 13:28

Fatwabuster | 10-05-13 | 13:01 |

Natuurlijk wordt het gepikt door de Tweede Kamer. Ze hebben het systeem immers zelf bedacht? Geen haar op hun hoofd iets te doen aan het toeslagen en subsidiecircus, dan hebben ze namelijk niets meer te doen en geven ze daarmee bovendien hun eigen faalbeleid toe.

Frans1156 | 10-05-13 | 13:27

Jopie2009 | 10-05-13 | 13:20
Inderdaad, te triest voor woorden.
Als pleister op de wonden kan ik er eigenlijk maar een afbeelding aan toevoegen:
www.bd.nl/polopoly_fs/1.3581941.135662...

Ommezwaai | 10-05-13 | 13:27

@gentle giant | 10-05-13 | 13:18

Toch mooi dat die D66 rechturts zo goed de balans in de samenleving in de gaten houden.

neemjemoederindemali | 10-05-13 | 13:25

@LangeTijdGeleden | 10-05-13 | 13:17

U heeft altijd geld genoeg, of u nu huizen en auto's heeft gekocht doet er niet toe, bij u valt altijd wat te halen.

neemjemoederindemali | 10-05-13 | 13:23

@de Bree | 10-05-13 | 13:07

Namens oom Alexandros, hartelijk bedankt, ook namens neef Aleksandur. Groetjes uit het altijd zonnige Griekenland en Bulgarije.

neemjemoederindemali | 10-05-13 | 13:21

@de Bree | 10-05-13 | 13:07 | + 2 -
ik heb zojuist -indirect- 100 euro naar de belastingdienst overgemaakt omdat men een graantje wenst mee te pikken in het kader van "assurantiebelasting". Krankzinnig land is dit aan het worden.

Jopie2009 | 10-05-13 | 13:20

Parel van het Zuiden | 10-05-13 | 13:18
Hi, hi, hi.. Goeie.
Maar helaas de werkelijkheid, twee vliegen in een klap. Kunnen ze rustig op de stoel blijven zitten en vrolijk blijven binnenharken.

Ommezwaai | 10-05-13 | 13:20

Assurantie belasting en product belasting naar beneden flikkeren naar oorspronkelijke waardes en toeslagen afschaffen. KLAAR.

Jezus mina gristus van nazaret, waarom is onze overheid zo achterlijk als een hond met rabiës.

LangeTijdGeleden | 10-05-13 | 13:18

Ik neem aan dat dit fraudeteam zich naar goed Nederlands gebruik vooral gaat richten op de fraudemelders, niet de fraudeurs? Een mens is immers geen fraude, zoiets....

Parel van het Zuiden | 10-05-13 | 13:18

Tja, wat moet je zo'n figuur als Weekers?
Feitelijk is het gewoon iemand met een lichte vorm van authisme.
Maakt niet uit hoor, er zitten er meer in de 2e Kamer.
Alleen hebben de zwaardere gevallen helaas de overhand.
.
Man, man, man... Als dit toch eens bij een echt bedrijf in dienst zou komen, die laten hem nog niet eens de plee schoonmaken.

Ommezwaai | 10-05-13 | 13:17

En toch... die incapabele leugenachtige VVD-flapdrol blijft gewoon lekker met zijn brede draaipunt op het pluche zitten; wedden?!
Zijn soortgenoten helpen hem wel door dit 'dipje' heen. Ik kijk nu al uit naar de volgende verkiezingen (en naar de volgende belastingaanslag).

Theemutz | 10-05-13 | 13:17

@neemjemoederindemali | 10-05-13 | 13:03 | + 0 -

Oef, maar Rutte zei dat we van ons overige geld auto's en huizen moest kopen! Heb ik dat gedaan en dan denkt Samson dat we nog steeds geld hebben.

Hé balen.

LangeTijdGeleden | 10-05-13 | 13:17

Schaf dat toeslagensysteem af en verlaag de belasting. Probleem opgelost.

henriette | 10-05-13 | 13:16

Weekers komt niet weg met symptoombestrijding, de hele belastingdienst moet op de schop, maar dan heb je visie nodig. Visie is iets wat Weekers zeker niet heeft.

Watapatja | 10-05-13 | 13:16

Zelden zo'n oplichter gezien.....

Maar wat wil je VVD nietwaar!

Potjepoep | 10-05-13 | 13:15

Dat nieuwe antifraudeteam zal wel weer als prioriteit hebben om de autochtone, werkende, blanke man nog verder uit te persen en onder druk te zetten, want bij andere doelgroepen valt toch geen ene rotcent te halen.

de Bree | 10-05-13 | 13:12

-weggejorist-

sgpert | 10-05-13 | 13:11

Een 'penny wise and pound foolish' maatregel.

Simon de Danser | 10-05-13 | 13:11

1,5 miljard Euro weggegooid en 1 dode asielzoeker zijn geen redenen om op te stappen. Wat is dan wel een reden om op te stappen? Sorry politiek.

i-Wonder | 10-05-13 | 13:10

de Bree | 10-05-13 | 13:07
Daar is de wegenbelasting toch ooit voor uitgevonden?

Ommezwaai | 10-05-13 | 13:08

Huichelachtig gedoe omtrent deze fuckup. Het is al jaren een klerezooi bij de belastingdienst zoals ook bij alle partijen in de kamer welbekend is. Het mediagenieke Bulgarenverhaal staat nu in de schijnwerpers maar is slechts een van de vele vele voorbeelden. Het is buitengewoon hypocriet om degene die nu genoodzaakt is de wantoestanden binnen de vierde macht aan te pakken nu in de wielen te rijden voor politiek gewin.
(Afgezien van de vraag of Weekers capabel is)

Godsammekraken | 10-05-13 | 13:07

Heb zojuist 300 euro naar de belastingdienst overgemaakt. Nou jongens, doe je best, veel plezier ermee.
Oh ja, het is eigenlijk bedoeld voor wegenonderhoud, maar who cares!

de Bree | 10-05-13 | 13:07

Godverdegodver... is het werkelijk zo moeilijk? Gewoon per omgaande STOP op vooruit betalen van toeslagen. En snel werken aan wetgeving om toeslagen NOOIT direct uit te keren aan de (eind-)ontvanger maar aan de woningbouwvereniging, zorginstelling of whatever.

En op de lange termijn er naar streven om het hele systeem van toeslagen te ontmantelen.

Maar nee hoor, we gooien er hier weer paar honderd ambtenaren tegen aan om een dwaas systeem in stand te houden...

Jopie2009 | 10-05-13 | 13:06

Want het blijft moeilijk om de belastingen te verlagen en toeslagen op te heffen.
Beloon werken nu eens lutsers!!

miko | 10-05-13 | 13:06

@Godsammekraken | 10-05-13 | 13:01
Nee, de managers. De onderlaag hing vanaf het begin al aan de bel maar werd genegeerd door Weekers en co.

blinde kip | 10-05-13 | 13:06

@Rinus75 | 10-05-13 | 13:03

Heb je PGB of er rechtstreekse bemoeienissen mee? Of klets je gewoon iemand anders na? #papegaai

neemjemoederindemali | 10-05-13 | 13:06

@gentle giant | 10-05-13 | 13:02

Inderdaad, Omzigt is één van de betere CDA politici, laat natuurlijk onverlet dat er ook CDA'ers met regeringsverantwoordelijkheid op dezelfde portefeuille enorm hebben zitten slapen en falen.... maar daar zal je hem niet over horen natuurlijk!
.
Zo rolt de politiek nu eenmaal....

Fatwabuster | 10-05-13 | 13:05

Gelukkig zijn we 1 grote EU familie en blijft de poen dus in de familie.

neemjemoederindemali | 10-05-13 | 13:05

Iets zegt me dat het genoemde aantal fraudegevallen nog maar het begin is. Dat team krijgt het nog heel druk. Oh wacht, natuurlijk gaan ze geen geld terug te halen bij de Bulgaren. Het is toch spoorloos. Na de zomer volgt er een paar miljard extra ronde -lastenverzwaringen- bezuinigingen die uiteraard niets te maken hebben met het plots toegenomen koopkrachtplaatje van Bulgaars tuig.

blinde kip | 10-05-13 | 13:04

Het PGB, dat is het grote fraudeprobleem. De genieters kopen er rare dingen van of gaan lux met vakantie en de verpleegkundigen en ziekenverzorgers zitten in de WW.

Rinus75 | 10-05-13 | 13:03

@Godsammekraken | 10-05-13 | 13:01

Gelukkig hoeven wij het alleen maar te betalen, zoals je weet hebben wij geld genoeg. Vraag maar aan Samsom.

neemjemoederindemali | 10-05-13 | 13:03

Ga eens deau - eens snel met pensioen, Weekers. Onbetaald het liefst, misschien kan 1 van uw Bulgaarse kameraden u wel leren hoe aan de nodige doekoe te komen.

Wc-kip | 10-05-13 | 13:02

Je kunt ook gewoon het toeslagensysteem afschaffen en de belasting iets verlagen, scheelt een hoop werk en fraude.

neemjemoederindemali | 10-05-13 | 13:02

"guerrillagristen Pieter Omtzigt", heel mooi, zo verdomd jammer dat hij bij het CDA zit.
Hij vind dingen.

gentle giant | 10-05-13 | 13:02

De ambtenarij verkloot het. Dit laat de ambtenarij welbewust nog een tijdje dooretteren. Daarna heeft de ambtenarij namelijk voldoende munitie om meer geld te vragen voor de oplossing die ze in gedachten hebben: meer ambtenarij.

Godsammekraken | 10-05-13 | 13:01

weer zo'n nep maatregel om zijn eigen falen te verdoezelen.... en het wordt gewoon gepikt door de politiek en dus door de Nederlander.... die betaald het zoveelste falen wel weer!

Fatwabuster | 10-05-13 | 13:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken