Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hero & Co kosten 4,5 miljoen wachtgeld per jaar

gvo.jpg Tegenaan gestruikeld op de interwebs: een boekhoudlijstje waar alle parlementaire wachtgelders over 2012 op staan. Is de uitkomst van een Wob-verzoek en die slingert zomaar op Rijksoverheid.nl zonder dat het ergens in het nieuws is verschenen. Uitstekend, dan (her)publiceren wij het nog wel even: 10 voormalige ministers en niet minder dan 113 (HONDERDDERTIEN) ex-Kamerleden hebben in 2012 wachtgeld ontvangen. Dat is samen bijna nog eens een volle Tweede Kamer aan werkloze ruifvreters politici. Kost dat grapje? Voor de tien ministers totaal 'slechts' 370.000 euro, maar de 113 ex-Kamerleden compenseren dat moeiteloos: hun werkeloosheid kostte de belastingbetaler in 2012 een slordige vier miljoen euro (pdf). Dat is het gevolg als er ieder anderhalf jaar een kabinet omdondert: iedere kabinetsval levert hordes weglopers, onverkiesbaren, moegestredenen, zetelverliezers, opgevers en prepensionado's op. Er staan op de lijst natuurlijk geen namen bij de bedragen, want u mag niet weten wat de oprotpremies van Ineke van Gent, Tofik Dibi, Jhim van Bemmel, Boris van der Ham, Richard de Mos, Kathleen Ferrier en al die andere afzwaaiers u precies kosten. Opgeteld bij elkaar is het wel genoeg om je af te vragen: is wachtgeld niet gewoon óók een vorm van toeslagfraude?

Reaguursels

Inloggen

DeSteef | 07-05-13 | 08:21 |
Er wordt gesuggereerd dat het zo slecht gaat met de nederlandse politiek (en het land) omdat er alleen maar gekeken wordt wat er gesnaaid kan worden uit publieksgelden.

brx | 07-05-13 | 15:41

Gulden middenweg: alle politici aan het minimumloon begrenzen en de ww op aanvraag ipv. wachtgeld.

brx | 07-05-13 | 15:38

De URL onder "andere afzwaaiers" (/) werkt niet. FF wakker blijven a.u.b.

Hyper.nl | 07-05-13 | 09:44

Zeg geenstijl, doe eens je journalistieke plicht en zet es ff de namen bij de getalletjes. Zo moeilijk is dat niet. Gewoon ff kijken welk kamerlid/minister op welke datum is opgesodemieterd en in (een deel van) 2012 nog steeds geen andere functie had. 80% van de namen kun je er in een uurtje bijnoemen.

Badderbeest! | 07-05-13 | 09:02

Pleur een sop met deze stemmingmakerij... 4,5 miljoen komt neer op 30 cent per Nederander. Ga ergens anders uithuilen of ga zelf de politiek in!

DeSteef | 07-05-13 | 08:21

@Itzamná | 06-05-13 | 21:42
Volkomen eens. Je wilt niet weten hoeveel "vertegenwoordigers" het doen voor de centen. Niet alleen landelijk in de kamer maar ook provinciale staten en gemeenteraden.

Ik schat dat minimaal de helft het uitsluitend doet voor de pegels. Als raadslid van een middelgrote gemeente pak je toch ook al snel 1000 euro per maand voor een paar keer per maand vergaderen in de avonduren. Da's toch mooi makkelijk verdiend, als extraatje. En voor de raadsleden in grote steden (die een vergoeding krijgen waar een schoolmeester jaloers op is, voor 2 per week vergaderen) is het een mooi inlik-opstapje naar een plekje op de lijst van het echte graaiwerk in Den Haag.

Nee, met idealisme heeft het geen fuck te maken. Het enige ideaal is het vullen van de eigen bankrekening met kulverhalen verkopen.

(Had ik al verteld dat ik mezelf ook verkiesbaar ga stellen? Uit idealisme, uiteraard. Wat goeds doen. Voor de mense.)

Stormageddon | 07-05-13 | 01:11

Scusi voor spel- en taalfouten^^^.
Verhaal lijkt me verder wel duidelijk.
Vooral ook omdat ik het zelf geschreven heb, geh.

Itzamná | 06-05-13 | 21:44

beetjemoe | 06-05-13 | 21:26 | + 0
Minister of kamerlid zijn is gewoon maar een baan. Verlies je die baan, dan kom je in de WW, waarom niet? En na een jaar of twee bijstand.

De meeste parlementariërs en ministers zetten zich helemaal niet in voor 'de publieke zaak', zoals jij het noemt, maar voor hun inkomen. De meeste lutsers weten nauwelijks van 100K per jaar is, met minstens 13 weken vakantie. Neem zo'n Weekers. Staat keihard te liegen en blijft toch aan. Geen greintje eergevoel, die man. Een volslagen imbeciel die gewoon z'n kutbaantje wil houden. Weet je wel, vroeger stapten mensen op omdat zij niet de 'dader' waren, maar het hun politieke verantwoordelijkheid was als ondergeschikten blunders maakten. In het geval Weekers is dat niet eens zo. Hij heeft niks gedaan met bekende informatie. Heeft dus de Kamer niet voorgelegd. Pek en veren, oprotten met die klootzak.

't Is zoals Stormageddon al eerder zei - het zou een erebaantje moeten zijn, niet iets wat je om het geld doet.
Ik schat dat een 90% in is for the money.

Mocht dat niet zo zijn, moeten ze gewoon afzien van dat wachtgeld. Een totaal obsolete regeling die alleen maar proleten de politiek intrekt. Wil je iets doen voor de staat, doe je het niet vanwege het salaris.
Flikker anders op, of ga gewoon de WW c.q. bijstand in - op zich al verwerpelijke regelingen, maar dat laat ik nu maar even zitten.

In de 19e eeuw ja, toen had je nog staatslieden en parlementariërs die geen brood-politici waren. Nu zie je nauwelijks anders.

Die hele wachtgeldregeling is een klap in de smoel van elke belastingbetalende burger. Heb je dat?
Goed zo.
Stuur morgen maar een ingezonden brief naar NRC en Volkskrant.

Dat algemeen kiesrecht, actief en passief, had nooit ingevoerd moeten worden. Dit terzijde.

Itzamná | 06-05-13 | 21:42

Wat een populistisch gejank over dat wachtgeld. 4 miljoen, waar heb je het over? Dat is dus HELEMAAL NIKS. Daarnaast is het niet meer dan terecht dat je een aantal jaar gecompenseerd wordt voor je inzet voor de publieke zaak en het moeilijker krijgen van een andere baan. Zien jullie een ex PVV-er makkelijk een baantje krijgen? Of een ex minister die de hele samenleving 10 jaar over zich heen gekregen heeft vanwege moeilijke beslissingen? Dit is nou echt het laatste waar ik mij druk om maak.

beetjemoe | 06-05-13 | 21:26

Ach, zou mijn moeder zeggen, dan halen ze geen kattenkwaad uit.

Koos Knak | 06-05-13 | 21:04

Ongeveer de helft gaat weer terug naar de staat via de Inkomstenbelasting. Dat dan weer wel.

Knoopsgat | 06-05-13 | 20:29

Wachtgeld is flauwekul. Ze kunnen bij het UWV een uitkering aanvragen als het aan mij ligt. Als ze niet aan het werk gaan worden ze tenminste ook gekort. En het voordeel hierbij is dat als iemand is ontslagen doordat die of gene niet voldoet dat ze geen uitkering krijgen. Zo gaat het toch bij iedereen!!!

bosmaloot | 06-05-13 | 19:43

Overigens best wel een mooie vrouw op leeftijd, die met dat blauwe ding op het hoofd op dat fotootje. Wie is dat eigenlijk? Kan zo de prostitutie in. (Werk zat, als je maar wilt!)

VanBukkem | 06-05-13 | 19:36

Daar komt ons KH toch een week van rond.

Andersom dag | 06-05-13 | 19:34

Het zal wel vaker gezegd zijn (ik mag graag open deuren intrappen!) maar ik vind het gewoon godgeklaagd die wachtgeldregeling voor die artiesten! Eigenlijk zijn die zakkenvullers gewoon geen haar beter als die uitkeringstrekkers bij mij in de straat! En zo'n riante wachtgeldregeling (vele malen meer dan dat soort patjepejers in het gewone bedrijfsleven zouden verdienen!) motiveert ook niet echt om weer zo snel mogelijk aan de slag te gaan.

VanBukkem | 06-05-13 | 19:32

Vraagje aan de reaguurder/redactie: Hero Brinkman zag ik laatst bij die wie-is-de-mol kopie van SBS6 rondwandelen... Betekend dat niet dat hij weer aan het 'werk' is en dus zijn wachtgeld stopgezet zou moeten worden?
En wat als blijkt dat hij ook nog eens prijzengeld heeft gepakt met dat spelletje?

poepkop | 06-05-13 | 19:28

Opvallend; nu is er ineens niemand meer die uitrekent hoe weinig centen dat per inwoner is,dit itt als het gaat over de uitkering van de grootste uitkerings trekkers familie van NL,die alleen al vele malen meer vangt als alle zittende en uitkerings trekkende kamer leden bij elkaar.

zwellevertje | 06-05-13 | 18:24

@Sowieso_21 | 06-05-13 | 18:11
Je moet nou niet net doen alsof het een dagtaak is. De kamer is nog vaker op reces dan er schoolvakanties zijn en dan werken ze ook maar 4 dagen per week. Je kunt er ook een baantje naast doen. Makkelijk. Kijkend naar de huidige kamerleden zijn er heel veel die een werkende partner hebben die ook niet zelden veel verdient, dus die gaan het heus wel redden zonder bezoldiging. Alleen kunnen ze dat grachtenpand van 8 ton dan niet meer betalen (hoi Femke!), maar dan gaan ze maar goedkoper wonen.

En tja, het lijkt mij heel goed als alleen mensen die eerst daadwerkelijk iets van hun leven gemaakt hebben en weten wat het is om te werken en belasting te betalen aan te stellen voor het algemeen bestuur. Dat is inderdaad een topplan.

Stormageddon | 06-05-13 | 18:19

Stormageddon | 06-05-13 | 18:01 |
Dus alleen mensen die het zich kunnen veroorloven om 4 jaar niet voor geld te werken zouden dit land moeten besturen? Alleen hele rijke mensen en de partners van mensen met een goede baan? Lijkt me een topplan. Nee echt.

Stormageddon | 06-05-13 | 18:04 |
Ik ben heel benieuwd wat er in Nederland zou gebeuren als de Tweede Kamer dit na de val van een kabinet serieus zou proberen. Ik denk dat Nederland er schande van zou roepen en het ondemocratisch zou noemen.

Sowieso_21 | 06-05-13 | 18:11

Bakito | 06-05-13 | 17:55
Is Albanië ook subtropisch dan?
H

Ommezwaai | 06-05-13 | 18:04

@Sowieso_21 | 06-05-13 | 17:58
Dat kan prima, alleen "men" wil het niet. Je kunt de regels heel goed gelijk trekken. Of, zoals ik eerder al uitlegde, je kunt er voor kiezen om politici helemaal niet te betalen.

Stormageddon | 06-05-13 | 18:04

Kamerleden zijn meestal universitair geschoolde mensen, hebben zat (bestuurlijke) werkervaring, lijkt me dat ze snel aan de bak kunnen als ze ook willen. Maar ja een paar duizend euro netto per maand voor niks doen is wel heel verleidelijk. Politici het zijn net mensen.

FinFucker | 06-05-13 | 18:02

@Sowieso_21 | 06-05-13 | 17:38
En wat betreft je laatste opmerking: politici worden juist veel te veel betaald en juist dát trekt volslagen incompetente idioten en baantjesjagers aan (nou ja, denk maar even aan de LPF). Dat aloude kulargument dat goede managers "marktconform" betaald moeten worden omdat ze anders vertrekken: laat ze dat maar bewijzen en echte banen in het bedrijfsleven zoeken dan. De meeste kamerleden en ministers hebben nog nooit 1 dag echt gewerkt in een echte baan in het echte bedrijfsleven. Nog geen dag vakkenvuller of hamburgerbakker geweest, laat staan dat ze ooit een sollicitatiebrief hebben geschreven.

Een openbaar ambt zou mijns inziens onbezoldigd moeten zijn, hooguit een onkostenvergoeding voor daadwerkelijk gemaakte kosten (en eventueel gratis lunchen in de kantine). Het is een erefunctie die je in het algemeen belang zou moeten (willen) doen en niet om je zakken te vullen. Dan ben je het allersnelste van de Singh Varma's, Lazrakken, Wijnschenken en Sywerts af.

Stormageddon | 06-05-13 | 18:01

Feynman | 06-05-13 | 17:52 | + 0
Daar heb je een punt. Dan zouden ze de democratie kunnen verstoren. Maar ik zou graag af willen van kamerleden die voor het geld bijvoorbeeld op een Kamerzetel blijven zitten. Geld of carrière zou zo min mogelijk een reden moeten zijn om de politiek in te gaan.

Amano | 06-05-13 | 18:01

Feynman | 06-05-13 | 17:55 |
Dat kan, maar het gebeurt niet vaak. Onder meer omdat men van mening is dat het volk zich zou moeten kunnen uitspreken over de situatie. De meest democratische manier om dat te laten gebeuren is middels verkiezingen.

Sowieso_21 | 06-05-13 | 18:01

Stormageddon | 06-05-13 | 17:51 |
Je kunt geen parallel trekken tussen het bestuur van een land en een bedrijf. Er gelden totaal andere regels. Dat probeerde ik ook deels uit te leggen, maar ik had inderdaad de loondienst erbij moeten betrekken. Wat ik probeer te zeggen is dat kamerleden zijn onderworpen aan een groot stelsel van aparte regels en dat ook hun "ontslag" in de verste verte niet te vergelijken is met dat van werknemers.

Sowieso_21 | 06-05-13 | 17:58

ANGEL70 | 06-05-13 | 17:56 | + 0 -

Ja, de PVV kan weer een trots op zichzelf zijn. En waar blijven nu die kamervragen ?

Supermatthijs | 06-05-13 | 17:57

ECHT SCHANDALIG.. en dat in deze crisistijd waar bijna iedereen ieder dubbeltje om moet draaien.

ANGEL70 | 06-05-13 | 17:56

Wachtgeld = verkapte bonusregeling
Ratten.

ecologiste | 06-05-13 | 17:56

@Ommezwaai | 06-05-13 | 17:52
Hier in de subtropen is het altijd lente.

En bij jou, driehoog twee-achter?

Bakito | 06-05-13 | 17:55

Sowieso_21 | 06-05-13 | 17:48 | + -1 -
Na de val van een kabinet kan je ook gewoon zonder verkiezing opnieuw formeren. nl.wikipedia.org/wiki/Lijmpoging

Feynman | 06-05-13 | 17:55

Amano | 06-05-13 | 17:46 | + 0 -
Fracties die hun eigen Kamerleden ontslaan lijkt me nu even totaal NIET wenselijk. Twee CDA Kamerleden bleken tijdens een speciaal ingelast CDA congres een derde van de CDA partijleden te vertegenwoordigen. Dat staat natuurlijk nog niet gelijk aan een derde van het CDA electoraat, maar is een betrouwbaardere peiling van Maurice de Hond.

Het was een blamage geweest als die hele politieke discussie in een achterkamertje alleen had geleid tot het ontslag van Kathleen Ferrier en Ad Koppejan. Dan is er namelijk helemaal geen sprake van volksvertegenwoordiging. Het is al onwenselijk dat een partijbestuur de volgorde op de kieslijst mag opstellen.

Aangezien ongeveer 20% van de Nederlanders niet naar de stembus gaat, verwacht ik eigenlijk nog steeds 30 lege en dus gratis stoelen in het parlement.

Feynman | 06-05-13 | 17:52

Bakito | 06-05-13 | 17:47
Goed te vernemen dat u ook weer eens lol in het leven heeft..
Wat de lente al niet kan doen met de mens.

Ommezwaai | 06-05-13 | 17:52

@Sowieso_21 | 06-05-13 | 17:38
Ik trek een parallel met loondienst, lul. Leer lezen. Ik heb het ontbinden van het parlement helemaal niet genoemd. En inderdaad, het feit dat partijen niet in de grondwet genoemd worden en dat het partijenstelsel "as is" dus eigenlijk onconstitutioneel is, dat is een geheel andere discussie.

Het ging mij puur om de opmerking dat "politici niet worden ontslagen maar niet worden herkozen". Welnu, dat "niet worden herkozen" kun je ook beschouwen als een vorm van ontslag, door de kiezer (maar nog vaker door de partij die de kandidaat niet meer op de lijst zet).

Maar doorbordurend op de ambtstermijn (die wettelijk is vastgelegd), kun je parallel met gewone loondienst best trekken in geval van een arbeidscontract met een bepaalde periode. Ook dan heb je recht op WW. Er is geen enkele reden om de wachtgeldregeling niet gelijk te trekken met de WW.

Stormageddon | 06-05-13 | 17:51

Onder dezelfde voorwaarden als iedere werknemer a.u.b.
maximaal 1 jaar WW op 70% , en met een maximimum van (nader toe te passen, want ik werk niet bij het UWV of de bond)

mothersfinest | 06-05-13 | 17:51

Bakito | 06-05-13 | 17:46 | + 0 -

Leuk nummertje !

Supermatthijs | 06-05-13 | 17:50

Feynman | 06-05-13 | 17:47 |
Gewoonterecht is wél onderdeel van het staatsrecht.

Sowieso_21 | 06-05-13 | 17:48

@Eurotokkie | 06-05-13 | 17:22

Daar gaat het niet om in deze. Laat de calvinistische moraal niet tussenbeide komen. vangnetten zijn er bijna nooit uit moralistische overwegingen.

Die hebben nut en noodzaak.

pius | 06-05-13 | 17:48

@Ommezwaai | 06-05-13 | 17:45
LOL!

Bakito | 06-05-13 | 17:47

Sowieso_21 | 06-05-13 | 17:38 | + -1 -
Eerst iemand er mee om de oren slaan dat termen zoals "zonder last of ruggespraak" vroeger de partijdiscipline grondwettelijk onjuist maken en er DUS ook niets grondwettelijk is geregeld over die partijen...

... om daarna gelijk door te gaan dat het logisch zou zijn dat de Tweede Kamer zich ontbindt op basis van gewoonterecht. Gewoonterecht is natuurlijk weer even net geen staatsrecht.

Zo`n vrijwillige ontbinding staat gelijk aan vrijwillig ontslag en zou NIETS moeten opleveren. Nu zie je politieke partijen op basis van (on)gunstige peilingen het moment van een nieuwe verkiezing sturen. Hoogst onwenselijk.

Feynman | 06-05-13 | 17:47

Feynman | 06-05-13 | 17:08 | + 2
Eens. Dit kan wat mij betreft gewoon WW worden. Dan hebben ze ook sollicitatieplicht, dienen ze het zelf aan te vragen en is de duur van de uitkering beperkt tot één maand per jaar arbeidsverleden. En dat is nog soepel. Misschien moeten we overwegen om ministers en staatssecretarissen die het einde van het kabinet niet halen, of het kabinet vroegtijdig moeten verlaten, of zelf verlaten, en Kamerleden die zelf opstappen, bijstand te geven.
Ik stel in dit model ook voor dat fracties dan hun eigen Kamerleden kunnen ontslaan.

Dan is het een beetje in evenwicht met de rest van de samenleving.

Amano | 06-05-13 | 17:46

@Feynman | 06-05-13 | 17:18
Op zich moeten die ambtenaren goed thuis zijn in de formulieren-wereld. Appetje-Eitje. ;-)

PisFinger | 06-05-13 | 17:46

Bakito | 06-05-13 | 17:06
Tegen die tijd zullen Cuba, China en Noord-Korea hun geldkraan richting PVDA en SP ook wel dichtgeschroefd hebben .....

Ommezwaai | 06-05-13 | 17:45

Delegeren dat kunnen ze als geen ander, maar zelf d'r klauwen uit de mouwen steken Ho maar. Ze zijn nog te duur voor een verlopen tramkaart.

fleurtje | 06-05-13 | 17:41

@La Vie En Rose | 06-05-13 | 17:37
ruifvreter.

La Vie En Rose | 06-05-13 | 17:38

Stormageddon | 06-05-13 | 17:22 |
Er is zoveel mis met jouw tegel, dat ik er hoofdpijn van krijg. Ga alsjeblieft wat meer lezen over ons staatsrecht en hoe onze parlementaire democratie in de wet is geregeld. En realiseer je dat ons partijenstelsel op geen enkele manier in de wet genoemd staat en als zodanig dus niet van toepassing is op de vraag of een kamerlid al dan niet "ontslagen" wordt. Op het moment dat het kabinet valt is het op basis van gewoonterecht gebruikelijk dat de Kamer zichzelf ook ontbindt (dat heeft weer te maken met de zogenaamde vertrouwensregel). Daar is weinig vrijwilligs aan. Op dat moment worden al die kamerleden werkloos. Punt. Wat er daarna gebeurt met de interne partijpolitiek en het eventueel opnieuw gekozen worden heeft daar niets mee te maken. Derhalve hebben alle oud-kamerleden recht op compensatie, omdat zij buiten hun schuld om werkloos worden. Ook wanneer een kabinetsperiode afloopt na 4 jaar worden deze mensen buiten hun schuld om werkloos, dit is immers zo in de wet geregeld.

Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat wanneer wij beter voor onze politici zouden zorgen door ze meer te betalen en ook na afloop van hun werk goed in hun behoeften te voorzien, er eindelijk weer goede policiti op zouden kunnen staan. Heeft iemand er ooit al eens bij stil gestaan dat er alleen maar idioten in onze Tweede Kamer zitten omdat intelligente mensen zich voor dat geld nooit aan de politiek zouden lenen?

Sowieso_21 | 06-05-13 | 17:38

Raar dat niemand het heeft over het wachtgeld van Tofik Dibi. Heeft eerst zijn partij opgeblazen, vervolgens zichzelf op de 10e plaats op de kieslijst gezet, terwijl iedere imbeciel wist dat Groenlinks bijkans weggevaagd zou worden. En hij dus ook.

Brinkman heeft nog gewerkt voor hij in de Tweede Kamer kwam. Dibi nooit.
Dat noem ik pas een uitvreter.

La Vie En Rose | 06-05-13 | 17:37

.. het kost niet veel moed of inspanning om in de polletiek te gaan.
Behalve als je bij de PVV begint. Zodra dat afloopt hebben alle geniepige beschaafden wel een lijntje naar elkaar om te zorgen dat zo iemand NOOIT meer een baan krijgt bij een subsidievretende instantie; de ambtenarij; of een bedrijf dat ooit nog zaken wil doen met een van bovengenoemden.
Dan is wachtgeld een mooie kans om te proberen uit het geheugen van de fatsoensrakkers te geraken.

Jan Passant mk2 | 06-05-13 | 17:37

De gemaakte som voor de Kamerleden is eigenlijk niet zo boeiend. Het lijkt mij dat we meer opschieten met wat een ex-kamerlid sinds zijn vertrek gekregen heeft aan wachtgeld, verdeeld over de jaren.

Absurde regeling, die wachtgeldregeling. Geef ze gewoon WW en na ommekomst daarvan bijstand.

Overigens ben ik tegen WW en bijstand, omdat dit omslagstelsels zijn. Regelen de partijen maar intern en laat hun leden maar betalen.

Een kamerlid verdient ongeveer 100K per jaar, voor velen een topinkomen. Bevordert dus, ook in het geval van ministers, alleen maar de pluche-kleverij.

Rugnummers!

Itzamná | 06-05-13 | 17:37

@brutus68 | 06-05-13 | 17:03
Yep, Brinkman wilde dat die wachtgeldregeling gelijk werd gesteld aan die van de burgers. Ook die van overige ambtenaren. Dit PVV voorstel behaalde geen kamermeerderheid.

Dus dan mag hij er geen gebruik van maken? Zou jij natuurlijk ook niet doen.

Hou toch op man. Ik vind Brinkman ook een lul, maar dit verwijt slaat nergens op. En als hij geld verdient met dat programma, wordt dat van zijn wachtgeld afgetrokken.

La Vie En Rose | 06-05-13 | 17:30

Kaik die menschen hebben hun beste krachten gegeven für uns aller heil tog? Dat moet dan volgens de traditioneel Dillenburgse filosofie tot in den Eeuwigheid beloond worden, snapt u het nog, neen houdt het dan op borrelpraat, proost! (lol)

william7055 | 06-05-13 | 17:30

Ik wacht al heel lang op geld.
Is dat dan ook wachtgeld?

in de hinterklappe | 06-05-13 | 17:25

ITEACHYOU | 06-05-13 | 17:07 | + 0 -
Wie zegt dat het meer is dan het UWV dagloon? Nou ik.

Op 5 november 2012 kwam aan het kabinet een einde, toen het kabinet-Rutte II werd beëdigd. Toen gingen er even ruim 10 CDA ministers de regeling in. Dat geld is dus maar voor een week of acht en moet je niet onbeargumenteerd omslaan naar een jaar.

Leuk dat anoniem aanleveren, maar aangezien het publieke informatie is wanneer welke politicus aftrad, wat zijn laatste salaris was en of die een nieuwe functie heeft zou een slimme stagiair deze sudoku in een dag of twee moeten oplossen.

Maar nogmaals, laat die politici gewoon hun hand ophouden, verplicht solliciteren, in plaats van dat het achter hun rug om op hun rekening wordt bijgeschreven zonder enige tegenprestatie.

Feynman | 06-05-13 | 17:23

Absolute fraude.

Janssen | 06-05-13 | 17:22

@ITEACHYOU | 06-05-13 | 17:07
Niet herkozen worden is een vorm van ontslag. Primair door de partij indien een kandidaat niet of heel laag op de lijst gezet wordt, secondair door de kiezer zelf.

Ministers en stassen worden niet gekozen maar benoemd voor een wettelijk bepaalde maximale ambtsperiode. Voortijdig ontslag indienen doen ze zelf (al dan niet gedwongen door volksvertegenwoordigingen).
In loondienst betekent zelf ontslag indienen per definitie het recht op WW verspelen. Ontslag dat verwijtbaar is geeft ook geen recht op WW. Dat zou je best gelijk kunnen trekken.

Dat laatste is dus eigenlijk aan de hand als dat door een volksvertegenwoordiging is afgedwongen na een aangenomen motie van wantrouwen of afkeuring. Dus het lijkt mij dat een afgetreden bewindspersoon geen recht op wachtgeld zou moeten hebben, althans niet als ontslagen minister of stas.

Iets anders is als de minister op de kieslijst heeft gestaan en in principe verkozen zou zijn en nog immer parlementslid zou zijn, ware hij niet gevraagd en benoemd als bewindspersoon. Eigenlijk zou hij dan met dat mandaat gewoon terug in de kamer mogen komen en dan zou degene die zijn zetel ingenomen heeft (degene die dus eigenlijk niet verkozen zou zijn) de wachtgeldregeling in moeten vloeien.

Stormageddon | 06-05-13 | 17:22

weg met de wachtgeld regeling laat ze maar werken ook hun kunnen simpel werk doen het is crises als je geld wil verdienen pakken wat je pakken kan ook als pas het niet bij je opleiding weg met de wachtgeld wij hebben dat ook niet als gewoon burgers

doplala | 06-05-13 | 17:22

@Kaan78 | 06-05-13 | 16:58
Zo is dat!

La Vie En Rose | 06-05-13 | 17:22

Feynman | 06-05-13 | 17:18 |
En de ambtenaar die die formulieren moet natrekken en invoeren kost geen geld? Minder bureaucratie moet altijd aangemoedigd worden.
Daarnaast is de WW een werknemersverzekering, geen volksverzekering.

Sowieso_21 | 06-05-13 | 17:22

pius | 06-05-13 | 17:20 | + 0

Wachtgeldregeling is geen hangnet dus laat ze lekker werk zoeken .

Eurotokkie | 06-05-13 | 17:22

Prima dat Kamerleden wachtgeld krijgen. Dat verminderd de invloed van het bedrijfsleven en Lobbygroepen op de besluitvorming.

Nu nog het aantal commissariaten reduceren tot nul en we zijn een heel eind.

pius | 06-05-13 | 17:20

Sowieso_21 | 06-05-13 | 17:12 | + 0 -
Prima, maar laat ze dan in ieder geval het netjes aanvragen. Mochten er drie Kamerleden het vergeten, of met oog op een nieuwe politieke carrière niet doen, dan heb je weer een paar ton bij elkaar.

Als ik mijn pensioen, mijn uitgesteld loon wil hebben, moet ik een formulier invullen. Als ik een WW uitkering wil hebben, mijn volksverzekering, moet ik een formulier invullen. Als ik überhaupt ooit geld wil zien van iets of iemand zit ik een factuur op te stellen of een formulier invullen.

En dan zouden politici verheven zijn dat ambtenaren het ongevraagd naar het laatste bekende rekeningnummer gaan boeken? Rot toch op.

Feynman | 06-05-13 | 17:18

@ Bakito | 06-05-13 | 17:06 |
Mocht de PVV van het politieke toneel verdwijnen verdubbelt u dan die 4,5 miljoen euro maar.

Want Wilders' entourage kost per jaar minimaal zoveel.

goedverstaander | 06-05-13 | 17:15

rechtsdwalendeautist | 06-05-13 | 17:11 |
Daar mag de Koning toch niets over zeggen? Gezien zijn slechts "ceremoniële functie"?

Sowieso_21 | 06-05-13 | 17:13

Als je dan toch wachtgeldkamerlid wordt.. zorg er dan voor dat je niet nummertje 1 bent (met krap 581 euri per jaar) maar nummertje 113 met dik 72 mille.

Aan het wachtgeld van kamerlid 113 kunnen slechts drie oud-ministers tippen. Wat is het toch slecht verdeeld in deze wereld.

goedverstaander | 06-05-13 | 17:12

Eurotokkie | 06-05-13 | 17:07 |
Gast, al was het maar om die PVV jankerds een reden te geven om gewoon in de die partij te gaan, hun ding te doen en tijd hebben om een nieuwe baan te zoeken als nodig.

Einde van de Domheid | 06-05-13 | 17:12

Feynman | 06-05-13 | 17:08 |
Daar ga je te kort door de bocht. Die oud-kamerleden waren allemaal, stuk voor stuk, democratisch gekozen volksvertegenwoordigers. Jij kunt het met ze eens of oneens zijn, dat maakt niemand iets uit. Maar ze zijn niet ontslagen en lang niet allemaal vrijwillig vertrokken. Het is niet meer dan redelijk dat ze standaard een vergoeding krijgen. Over de hoogte en duur van die vergoeding valt echter wel te discussiëren.

Sowieso_21 | 06-05-13 | 17:12

Daar moet de Koning is wat
over zeggen
al dat graaien.

rechtsdwalendeautist | 06-05-13 | 17:11

Feynman | 06-05-13 | 17:08
u wordt te cynisch....

ITEACHYOU | 06-05-13 | 17:09

en zo zuigt de parasitaire economie haar gastheer (de reële economie) leeg. TOTDAT... juist, de gastheer dood is.

Rest In Privacy | 06-05-13 | 17:09

Ineke van Gent, Tofik Dibi, Jhim van Bemmel, Boris van der Ham, Richard de Mos, Kathleen Ferrier.

Respectievelijk: Toiletjuffrouw, hamburgerflipper, plantsoendienstmedewerker, verkeersregelaar, bejaardenverzorger en cassiere bij de Wibra.
Is toch niet zo moeilijk?

Cuyahoga | 06-05-13 | 17:09

Meeste van die ex kamerleden kunnen ook niks. Je denkt toch niet dat Ineke van Gent rookworsten gaat verkopen terwijl ze met het wachtgeld het vijfvoudige kan binnenhalen. Of dat Tofik Dibi bij Albert Heijn achter de kassa gaat zitten.

Osdorpertje | 06-05-13 | 17:08

Deze toeslag wordt ambtshalve verstrekt. Dit betekend dat je geeneens een aanvraag hoeft te doen. Een zeer wezenlijk verschil met toeslagen die door minima die regelmatig door de schatkist achterover worden gedrukt als een formuliertje niet juist of tijdig is ingevuld.

Makkelijker kunnen ze het niet maken. Beetje ongevraagd incompetente, ontslagen en vertrokken medewerkers een beetje geld nasturen.

Feynman | 06-05-13 | 17:08

4,5 miljoen. waar hebben we het over? 10 ministers die 360000 verdelen. dat is gemiddeld 36000. maximum dagloon in Nl is iets van 55000 op jaarsbasis *70% = 38500. dus wie zegt dat het niet gelijk is aan de WW? en die 4 miljoen delen door 113 is ook +- 70% van 55000. Bovendien krijgen politici meestal geen ontslag, maar worden ze niet herkozen.

ITEACHYOU | 06-05-13 | 17:07

Einde van de Domheid | 06-05-13 | 16:57 | + -1

in tijden van crisis is wachtgeld niet oke.

Eurotokkie | 06-05-13 | 17:07

Goed idee, Van Rossem. Mensen die hun baan kwijtraken omdat het kabinet valt moet je straffen. Vuile profiteurs! Doet er niet toe of ze wellicht een goede baan hebben opgegeven omdat ze meenden in de Tweede Kamer iets goeds te kunnen doen. Allemaal uitzuigers.

Ik stel voor dat Van Rossem zelf een partij gaat beginnen om alle tekortkomingen van het systeem op te lossen. Leve Van Rossem!

Boris Kapotjeplof | 06-05-13 | 17:06

Ik 'wacht' ook nog steeds op geld. Hee Rutte doe es storten die rug!

Botte Hork | 06-05-13 | 17:06

-weggejorist-

Bakito | 06-05-13 | 17:06

4,5 miljoen is maar 0,3% van 1,5 miljard. Dus ach...

Stormageddon | 06-05-13 | 17:05

Je kunt het ook van de positieve kant bekijken.
Al met al een kleine prijs om te voorkomen dat incompetente nitwits weer ergens een bestuursfunctie krijgen.

Kapitein Sjaak Mus | 06-05-13 | 17:05

rara | 06-05-13 | 17:01 |
Dat zou wel zo moeten zijn. Maar om dat bij wet te regelen moeten de politici zélf ermee instemmen, dus dat gaat allemaal niet gebeuren.

Sowieso_21 | 06-05-13 | 17:04

Wachtgeld voor een baan waar geen enkele zekerheid aan zit is op zich okay. In de gevallen van Gonny (gemanipuleer met zittingstermijnen) en Hero (zo ontzettend tégen wachtgeld en zo) kan je hooguit spreken van de smerige uitwassen van een prima regeling.

Baron Wilhelmus | 06-05-13 | 17:04

Ik hoor het "Zero" Judas Brinkman nog roepen..., wat had meneertje een grote muil over die wachtgeldregeling. En nu? Ik zag hem laatst als tragische paljas passeren in de een of vage Net5-productie, toepasselijk genoeg "Sabotage" geheten...

brutus68 | 06-05-13 | 17:03

In de volksvertegenwoordiging krijg je toch al een uitkering omdat je geen "normaal" werk kan doen. Als dat stopt, moet je ook nog eens rijkelijk beloond worden.

Kaan78 | 06-05-13 | 17:02

@Sowieso_21 | 06-05-13 | 17:00
Bij WW hoort sollicitatieplicht en meer van dat soort dingen. Gelden die regels ook voor wachtgeldpolitici?

rara | 06-05-13 | 17:01

Wachtgeld is OK. Bij wet geregeld. Punt!

Niet klagen op degene die er gebruik van maakt! Klagen bij de ontwerpers ervan!

Muskatnuss | 06-05-13 | 17:00

Nee, het is een soort WW-uitkering. En ik vind dat politici ook onder die regels zouden moeten vallen. Als ze de WW verkorten en verlagen, prima. Maar dan geldt dat ook voor hun wachtgeld.

Sowieso_21 | 06-05-13 | 17:00

Valt in het niet, als je de systeemfraude met toeslagen bekijkt. Nu we het daar toch over hebben, zou Weekers aanspraak durven maken op wachtgeld na zijn groots en meeslepend falen?

rara | 06-05-13 | 16:59

Wachtgeld moet je gelijktrekken aan het maximum van de WW. Wat goed genoeg is voor de burger, lijkt me ook goed genoeg voor mensen die minder presteren dan burgers.

Kaan78 | 06-05-13 | 16:58

En toch willen we Weekers en Teeven ook op die lijst zien. Lastig.

blinde kip | 06-05-13 | 16:58

Buiten de kamer zijn ze oneindig minder schadelijk dan erin. Al die mafkezen die zich nu in een benoeming wentelen doen veel meer kwaad.

Godsammekraken | 06-05-13 | 16:57

Ik vind wachtgeld meer een teken van luiheid dan van fraude. Betekent niet dat het in stand gehouden moet worden. Afschaffen die hap en max. 1 jaar ww.

Tommygunner | 06-05-13 | 16:57

Wachrgeld is OK, alleen niet voor corrupte politici.
Er moet een 'staande voet' optie komen.

Einde van de Domheid | 06-05-13 | 16:57

-weggejorist-

Rollins | 06-05-13 | 16:56

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken