Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GS Factcheck. MRB-voorstel Frans Weekers ZUIGT

moelandercrashcar.jpg Staatssecretaris Weekers heeft twee weken recestijd om zichzelf van de politieke verdrinkingsdood te redden. Het is pompen of verzuipen voor Fransie, dus kan-ie maar beter met een paar pakkende voorstellen komen waar daadkracht, fraudepreventie en meer controle op potverterende buitenlanders uit spreekt. Zijn eerste suggestie: buitenlandse kentekens (lees: MOE-landers) moeten in Nederland motorrijtuigenbelasting gaan betalen. Hier wonen & werken, is hier meebetalen aan het wegennet. Heel goed Frans. Maar we gaan dit toch ff factchecken. 1. Spreekt er daadkracht uit dit voorstel? NEEN. Aangezien we al 20 jaar lang een toename van in Nederland verblijvende MOE-landische arbeiders zien, had MRB voor Polenbusjes al veel eerder op tafel kunnen (of moeten) liggen. 2. Is dit überhaupt een nieuw plan van Weekers? NEEN. Het voorstel stamt uit 2011 en is van CDA & PVV. Uit hun voorstel vloeiden een aangenomen PVV-motie om buitenlandse kentekens in het kentekenregister op te nemen, en een aangenomen CDA-motie om buitenlandse kentekens MRB te laten betalen. Weekers probeert dus nu politiek te kapitaliseren op voorstellen van andere partijen die hij in november 2011 zelf al uit had moeten voeren. Meer debunk na de breek. 3. Gaat dit voorstel nu dan wel op korte termijn uitgevoerd en gehandhaafd worden? NEEN. Er is geen koppeling tussen inschrijving als inwoner van Nederland en kentekens. Er is niet of nauwelijks voorlichting voor MOE-of andere buitenlanders over kentekenregistratie & MRB. En er is geen balie waar deze mensen zich kunnen melden - laat staan dat je kunt verwachten dat iemand uit zichzelf komt opbiechten dat hij nog MRB af moet dragen. In november 2011 schreef Weekers bovendien aan de Kamer (n.a.v. vragen door CDA en PVV) dat de Belastingdienst géén zicht heeft op buitenlandse kentekens, en dat op dit moment hooguit 1000 tot 1500 langdurig over onze wegen toerende buitenlandse voertuigen MRB betalen in Nederland (complete tekst hier). Terwijl er honderdduizend(en) buitenlanders in Nederland wonen, werken en met buitenlandse kentekens rondrijden zonder MRB (of flitsboetes) te betalen. 4. Is dit plan politiek handig? NEEN. Want Nederland is boos op de Belgen omdat die wegenvignetten voor buitenlanders in willen voeren. En nu wil Weekers dus buitenlanders in Nederland ook laten betalen. Iets met boter op een dikke Limburgse plofkop. Conclusie: Weekers probeert daadkracht uit te stralen om zijn hachje te redden, maar gebruikt daarvoor een oud voorstel van andere partijen. Een voorstel dat bovendien al is aangenomen en dus al had moeten zijn uitgevoerd - weer een verantwoordelijkheid die Weekers niet genomen heeft. De controlemiddelen ontbreken hem bovendien om het voorstel in de praktijk te kunnen brengen, dus het blijft bij holle woorden die de suggestie van handhaving wekken. GS Factcheck: Weekers faalt. Alweer. En omdat hij zo vol peop zit, delen we nu het progressieve pamflet van René Cuperus uit de Azijnbode even rond. Titel: Bulgaarse toeslagenfraude is MOORD (en belastingparadijzen trouwens OOK). Fijne vakantie verder, Frans.

Reaguursels

Inloggen

En dit alles om de aandacht af te leiden van de Bulgarenfraude !

Lenco | 30-04-13 | 09:48

En geen woord over het feit dat ik voor mijn klassieker (op diesel, maar wel de 3e auto, voor de 1e 2 betaal ik braaf MRB want die rijden niet op batterijen) ineens MRB moet gaan betalen.... omgerekend 40 cent per kilometer!!!

Bolkestein | 29-04-13 | 23:38

Hahaha, Weekers wil op het paard van de PVV rijden en mooi weer spelen. Zo doorzichtig als het maar kan zijn, de opportunist!

lanexxx | 29-04-13 | 21:16

In de jaren zestig werkte ik in Duitsland en reed in een auto van mijn werkgever met Duits kenteken. Kwam ik wel eens naar huis moest ik die auto aan de Duitse kant van de grens laten staan. Ondanks dat ik een zweiter Wohnsitz' in Düsseldorf had. Nou ja, het was een achtcylinder rode Ford Mustang, die je toen nog maar nauwelijks op de weg zag. Dus wilde ik er als tweeëntwintigjarige ook wel eens Limburgse meisjes mee imponeren. Dan moest je dus via de zogenaamde grüne Grenze in NL zien te komen. Lukte enkele keren totdat een keer, enkele kilometers later, de douane in burger me aanhield en de auto in beslag nam. Zo'n vijfduizend gulden dacht ik, moesten toen aan invoerrechten gedokt worden. Maar in NL rijden mocht ik er nog niet mee, want daarvoor moest eerst een NL-kenteken geregeld worden, maar dan kreeg ik dus weer in Duitsland problemen.
Dat was me een tijd!

WirMachenMusik | 29-04-13 | 18:51

Call me silly, maar probeert Weekers nu echt te zeggen dat hij uitkerings- en huursubsidiefraudeurs gaat pakken op wegenbelasting?

Einde van de Domheid | 29-04-13 | 18:23

Dit is toch waarlijk het toppunt, hoe deze regering het volk in de maling neemt en elke vorm van vooruitgang probeert te slopen.
Bedenk hierbij de gespeelde verbazing van Frans Weekers, waarlijk zum kotzen.

Nog een leuke @VanRossem over Bulgarenfraude:
"FIOD vroeg wethouder Bulgarenfraude geheim te houden."
www.dichtbij.nl...
La Vie En Rose | 29-04-13 | 16:23 | + 0

En de PVDA socialisten regeren en faciliteren dit?

gebrokenvleugel | 29-04-13 | 18:13

Met 'MA' op mijn kenteken (Misafir Araç = voertuig van een gast) betaal ik ook wegenbelasting voor mijn oude jeepje en wel 44 Turkse lira = circa €18.
.
Eh... per jaar. Dat dan weer wel.

Van Dikhout | 29-04-13 | 17:19

En dan hebben we het nog alleen maar over de Bulgaren.

Als in Nederland het bestaan van spookadressen eindelijk een goed zou worden opgelost voorkomen we heel wat meer fraude dan nu bekend is van Bulgaren

Islamofiel | 29-04-13 | 17:13

Dat weten we dus zelf ook niet

jaymie | 29-04-13 | 16:37

Wegenbelasting.... iets waar ik al een hele tijd niets meer van snap.
Mijn trouwe autootje staat grotendeels stil.... toch betaal ik ruim 45 euro per maand aan wegenbelasting.
'Groene' auto's, die minder groen zijn dan de folders doen vermoeden, rijden het wegennet aan gort en die betalen niets!
De autobezitter die z'n auto laat staan, wordt afgestrafd.
Afschaffen die onzin.

Schietmijmaarlek | 29-04-13 | 16:22

Typisch Nederlands. Er wordt een nieuwe belasting verzonnen en ipv. luidkeels te protesteren put iedereen zich uit in het verzinnen van nog slimmere alternatieve belastingen .. man man man ...

TunaTown | 29-04-13 | 16:19

La Vie En Rose | 29-04-13 | 16:10
Wat bedoeld u dan ?

jaymie | 29-04-13 | 16:11

@Supermatthijs | 29-04-13 | 16:05
LOL!
* lintje bij SM opspelden doet *

La Vie En Rose | 29-04-13 | 16:11

@jaymie | 29-04-13 | 16:07
Nope. Twee keer.

La Vie En Rose | 29-04-13 | 16:10

@La Vie En Rose | 29-04-13 | 16:05
het i.p.v. er

La Vie En Rose | 29-04-13 | 16:08

@Supermatthijs | 29-04-13 | 16:03
Ze schrok dus nu maar weer een kopiepeest.
Haha, een sukkel die denkt dan iedereen achterlijk is.

La Vie En Rose | 29-04-13 | 16:08

La Vie En Rose | 29-04-13 | 16:05 |
Oh dit gaat nog steeds over any time met meerdere nicks .
Tja . Eens komt uit dat u het mis heeft .

jaymie | 29-04-13 | 16:07

Uitermate stom plan, kan ook bijna niet anders als het van de PVV af komt. Als het zo doorgaat rijden we straks met 30 stickers op onze voorruit. Voor ieder weggetje een eigen tol/belasting betalen is zo jaren 1875. Laat Wekrs maar afspreken dat de Fransen en de Oostenrijkers de tol opheffen, daar hebben we netto veel meer aan.

WaarDeWindWaait | 29-04-13 | 16:07

jaymie | 29-04-13 | 16:04 | + 0 -

Daar denk ik het mijne van. En pas een beetje op voor La Vie hé. Die is al lintjes aan het uitdelen en denkt dus dat ze hier al de koningin is.

Supermatthijs | 29-04-13 | 16:05

@jaymie | 29-04-13 | 16:02
Jazeker. Ah en nu je van de domme houden.
Je legt er er te dik bovenop.
Haha.

La Vie En Rose | 29-04-13 | 16:05

Je moet de overheid bezeiken waar het kan zeg ik altijd maar. De overheid betekent namelijk niets anders dan overlast voor de werkende Nederlander.
Beduvel waar u beduvelen kan. Ik neem het u allen niet kwalijk. De mensen die er de 'dupe' van worden moeten maar een baan zoeken.

KollenbergSittard | 29-04-13 | 16:05

Heeft iemand toevallig een lijstje met livestreams van Amsterdam?

Harry de Slijter | 29-04-13 | 16:04

Supermatthijs | 29-04-13 | 16:03
En nee dat heeft niets te maken met een molenwiek ;-)

jaymie | 29-04-13 | 16:04

Een van de voorbeelden van oneerlijke concurentie op de arbeidsmarkt .
En onze kinderen moeten straks AOW premie betalen voor bejaarde polen .

elevator | 29-04-13 | 16:03

jaymie | 29-04-13 | 16:02 | + 0 -

Zo'n snelle leerling ben je du ook weer niet. Lol

Supermatthijs | 29-04-13 | 16:03

@FrankVeer | 29-04-13 | 15:55
.
Nee, gewoon niet zo moeilijk maken. Alle regeltjes schrappen en ongeacht gewicht, brandstof, etc. een vast bedrag aan wegenbelasting. Buitenlanders rijden gewoon gratis op de wegen, behalve als je je hier inschrijft.
Heb je twintig oldtimers dan betaal je voor net zoveel auto´s wegenbelasting als dat er rijbewijzen in je huishouden aanwezig zijn.

Bytemaster | 29-04-13 | 16:02

La Vie En Rose | 29-04-13 |
Tooltje ontdekt ?

jaymie | 29-04-13 | 16:02

@jaymie | 29-04-13 | 15:54
Hé, tooltje ontdekt?
Snelle leerling heur....

La Vie En Rose | 29-04-13 | 16:00

Weekers.... it's all in the name. Weekdier!

Datzegiktoch | 29-04-13 | 15:58

Als alle oost Europese werkweggraaiers nu eens dezelfde belasting betalen als wij allemaal moeten zak er wat minder werkeloosheid zijn hier .

jaymie | 29-04-13 | 15:57

dlseth_ | 29-04-13 | 15:53 |
Eensch! Dood geld levend maken, noem ik dat. De staat is heel goed in uitgeven!

calamiteiltje | 29-04-13 | 15:55

@Bytemaster | 29-04-13 | 15:28

Dus de MRB koppelen aan een rijbewijs? Waarbij je eventueel je rijbewijs kunt schorsen/inactiveren wanneer je geen auto hebt en ook niet wilt rijden?

FrankVeer | 29-04-13 | 15:55

calamiteiltje | 29-04-13 | 15:50 | 0
€5,- per liter brandstof ?
Dat is het einde van uw internetbestellingen ;-)

jaymie | 29-04-13 | 15:54

@calamiteiltje | 29-04-13 | 15:50
Precies! Geld moet rollen! Alleen paupers zeiken om 25k aan BPM. Wie kan die paar grijpstuivers nou niet ophoesten?

dlseth_ | 29-04-13 | 15:53

@ITEACHYOU | 29-04-13 | 15:46

Ik kan me niet voorstellen dat dit enige prioriteit heeft bij de politie.... als ik hier in Groningen om mij heen kijk hoeveel buitenlandse auto's er structureel geparkeerd staan dan ben ik nergens bang voor.... oké, ik ben wel de enige belg tussen de vele duitsers, fransen en polen.... dat dan weer wel

Fatwabuster | 29-04-13 | 15:52

Maak van auto's weer een luxe-wagen. Alle auto's minimaal 25.000,- bpm. bij nieuwe aanschaf dealer of herverkoop particulier. 1000,- per maand vaste autobezitbelasting en 5,- euro per liter brandstof.

Wanneer je het niet meer kan betalen ga je maar lekker lopen of op de fiets.

calamiteiltje | 29-04-13 | 15:50

Het allerfraaiste, heb je als Nederlander 50 jaar keihard gewerkt je wil de Nederlandse gezondheidszorg ontlasten met je kwaaltjes en besluit je in Frankrijk, Spanje of ander warm klimaat te vestigen.
Denk je ha Nederlander in Spanje op de weg dat is geen Nederlandse wegenbelasting meer, je betaalt immer tol in die landen om van s'Heerens wegen gebruik te mogen maken.
Maar helaas Frans Weekers grote graaihand heeft de houderschapsbelasting zo ingericht dat je er niet aan ontkomt, ook vanuit andere landen verder uitgekleed te worden.
Het is zelf zo dichtgetimmerd dat autokeuring van een ander EU land wettelijk ondersteund niet geaccepteerd wordt door de RDW, WAT nu een verenigd Europa?
Hoe zou dat met Polen en andere MOE landers zijn?

gebrokenvleugel | 29-04-13 | 15:50

@Fred Janssen | 29-04-13 | 15:44
gelukkig heeft zeeland geen koor dat het wil zingen en heeft flevoland de organisatie niet begrepen. dus je kunt altijd nog vluchten...

gooi en smijtwerker | 29-04-13 | 15:46

Fatwabuster | 29-04-13 | 15:44
ze kunnen ht je flink lastig maken in de praktijk, zeker als ze je op de korrel hebben !!

ITEACHYOU | 29-04-13 | 15:46

-weggejorist-

Fred Janssen | 29-04-13 | 15:44

@Ven1V1d1V1c1 | 29-04-13 | 15:41
en wanneer het fiscale gat gedicht is, volgt vanzelf weer een opkoopregeling voor oude bakken. dat is dubbel kassa.

gooi en smijtwerker | 29-04-13 | 15:44

@ITEACHYOU | 29-04-13 | 15:43

hahaha.... leuk die regeltjes maar in de praktijk onuitvoerbaar, dus ruim gebruik van maken dan maar!

Fatwabuster | 29-04-13 | 15:44

@Bytemaster | 29-04-13 | 15:41

Dat is dus het kromme aan de idiote 'we zijn allemaal gelijk' EU gedachte.... zolang de burger genaaid kan worden met veel te hoge belastingen en accijnzen is er niets gelijk in de EU.... !!

Fatwabuster | 29-04-13 | 15:43

Je mag met een buitenlands kenteken officieel niet langer dan X in Nl verblijven. verblijf je langer, dan moet je een NL kenteken aanvragen. Daarom is wet en regelgeving op Europees niveau noodzakelijk.

ITEACHYOU | 29-04-13 | 15:43

Weert is Brabant. Toch? (Limburgse plofkop)

Rollins | 29-04-13 | 15:42

Waarom hebben die belastingambtenaren niet hard aan de bel getrokken?
Nederlanders pakken ze op 3€ en 1 dag te laat betalen.

Kan me niet voorstellen dat Wekers dit wist en niet heeft ingegrepen.
Kan me wel voorstellen dat belastingambtenaren zo onverschillig, en labbekakkerig zijn dat ze er niets tegen deden.

who cares | 29-04-13 | 15:41

@gooi en smijtwerker | 29-04-13 | 15:25
Vwb die subsidioloog; Oldtimer (+25 jr) verzekering & wegenbelasting zijn maar een schijntje van de reguliere tarieven. De overheid wil dat echter gaan beperken omdat een deel van de bevolking dit (wederom) probeert uit te melken met het importeren van walmende oude diesels.

Ven1V1d1V1c1 | 29-04-13 | 15:41

MRB afschaffen en de benzine weer duurder maken.
van_de_pot_gerukt | 29-04-13 | 15:34
.
Ik denk dat iemand in Den Helder zich dan heel erg benadeeld voelt t.o.v. de Limburgers die dan nog massaler in Belgie of Duitsland gaan tanken.

Bytemaster | 29-04-13 | 15:41

Typische politici fail: belastingen verhogen = daadkracht.
Iets anders weten ze niet te bedenken.

Inextremis | 29-04-13 | 15:38

@Ven1V1d1V1c1 | 29-04-13 | 15:29
het is niet voor niks dat er vooral in rotterdam en den haag veel van die spookbulgaren zitten. een relatief grote particuliere huizensector en wat ze noemen maatschappelijk gebonden eigendom.
.
de huizen zijn goedkoop in aanschaf en je hebt maar een paar toeslagbulgaren nodig om de hele investering eruit te halen. de bulgaar in kwestie krijgt een grijpstuiver voor het uitlenen van zijn identiteit en de organisatie de bankpas om de zes tot tienduizend euro per geval te innen.
.
de maffia organisatie die dit systeem heeft aangeboord heeft ongetwijfeld deskundigen in dienst op juridisch en bancair gebied. de huizen staan op naam van vennootschappen, en dat kunnen nederlandse plankvennootschappen of buitenlandse rechtsvormen zijn. stichting erboven als eigenaar en directievoerder.
.
het geld wordt waarschijnlijk in een buitenland uit de muur gepind. is een dagtaak op zich trouwens. maar arbeidskrachten zijn goedkoop, zonder belastingen...

gooi en smijtwerker | 29-04-13 | 15:37

Overigens +1 voor het stuk van René Cuperus. Wanneer gaat het bij de overheid eens doordringen dat immoraliteit besmettelijk is? De bereidheid van de Nederlander om de belasting te tillen groeit met iedere euro die naar Bulgaren, Grieken etc. wordt overgemaakt.

witwas | 29-04-13 | 15:36

simpel voorstel
kijk naar duitsland. Iedereen een persoonlijk kenteken wat een leven lang mee gaat.

Iedere auto die in nederland rijdt en geen nl kenteken heeft een tolvignet aanbieden.
Duitsland betaal ik voor een jaar lang toegang. Niet hebben van een vignet kost ca 40 euro
Wintersport oostenrijk vignet van 10 voor een aantal euro. Gewoon kopen bij de grens of de eerste en beste benzinepomp in nederland. Het zijn toch al grote belastinginners dus dit kan er nog wel bij.

dolffie | 29-04-13 | 15:36

Nou, die kan dus op zoek naar een nieuwe baan...

Ales | 29-04-13 | 15:35

-weggejorist-

Hundun | 29-04-13 | 15:35

Jankerds! Hoe duurder hoe beter. Lekker rustig op de weg.

calamiteiltje | 29-04-13 | 15:35

MRB afschaffen en de benzine weer duurder maken.

van_de_pot_gerukt | 29-04-13 | 15:34

@McPhart | 29-04-13 | 15:17

Mijn bekeuringen gaat altijd naar een Kaasinsky in Krakau. Heel merkwaardig.

brutus68 | 29-04-13 | 15:34

"er is geen balie waar deze mensen zich kunnen melden"
Heus wel!!! De Huursubsidiebalie inderdaad. Maar goed: die dus kost alleen maar geld...

A. Bacadabra | 29-04-13 | 15:33

@Bakito | 29-04-13 | 15:30
Ja met die paar miljoen van opsporing verzocht kan je heel wat apen Nederlands leren, of beter nog een comfortabelere kooi geven.

witwas | 29-04-13 | 15:32

Waarom niet gewoon een wegenvignet invoeren die je gratis kan krijgen voor maximaal een paar weken maar voor een langere tijd moet je betalen. En uiteraard een administratie hiervan bijhouden op welke kentekens gratis vignetten zijn uitgegeven. Hippe website erbij voor het aanvragen en wie geen vignet heeft en een buitenlands kenteken, boete!

flame_me | 29-04-13 | 15:32

Ondertussen is het in 020 al behoorlijk onrustig!

Harry de Slijter | 29-04-13 | 15:32

@Geneeskrachtig Kruit | 29-04-13 | 15:05
Helemaal mee eens. Het gaat om peanuts, maar als bijwerking wordt er een hele serie autoliefhebbers weggezet als belastingvee en een hele bedrijfstak om zeep geholpen.

Formele aanleiding: dagelijks gebruik van MRB-vrijgestelde en vervuilende 25 jaar oude dieseltjes (veelal uit Polen/Duitsland afkomstig).
Eigenlijke aanleiding: geld schrapen
Uitwerking (zoals het er nu uitziet):
- Ouder dan 40 jaar MRB-vrij,
- Benzine tussen 26 en 40 jaar oud een kwarttarief maar GEEN gebruik in december, januari en februari
- Diesel/LPG rijders uitgesloten van dit kwarttarief.

Uitwerking in de praktijk: voordelige maar tevens milieuvriendelijke LPG-installatie wordt eruit gesloopt en we gaan op kwarttarief, drie kwartalen op benzine rijden.
Bezit van de auto is hierbij dus uitgangspunt voor de MRB, niet het kilometrage.

En ondertussen:
Buitenlandse kentekens MRB-plichtig maken (niet bezit van de auto, maar gebruik van de weg, is dan opeens uitgangspunt).
De man is vreemd bezig.

HY78 | 29-04-13 | 15:32

Overigens een geweldige kutsmoes van de belastingdienst of van Weeker, dat ze geen zicht hebben op hoeveel auto's met buitenlands kenteken hier rondrijden.

Er staan zat camera's naast de snelwegen evenals in de bebouwde kom. Die zijn van een andere dienst ja.

Samenwerken wellicht? Gegevens uitwisselen? De parkeerdienst in wat oude wijken kentekens laten fotograferen?

La Vie En Rose | 29-04-13 | 15:32

Nederland is kapot gefiscaliseerd om de natte droom dat alles maakbaar in stand te houden.... Recente bezuinigingen zijn lastenverzwaringen, alleen de gemiddelde Nederlander begrijpt dat niet en schokt braaf zijn/haar laatste centjes naar Den Haag.
.
Ik ben het helemaal zat en zal alles doen om de kluit zo veel mogelijk te belazeren en te ontlopen.

Fatwabuster | 29-04-13 | 15:31

@FrankVeer | 29-04-13 | 15:25
Dat dacht ik dus ook maar met 4,5 tegen 4 miljard levert de MRB zelfs nog meer op dan de brandstofaccijns. Benzine zou dus zo'n 60 ct (excl. BTW) duurder moeten worden.

witwas | 29-04-13 | 15:30

@witwas | 29-04-13 | 15:26
Opsporing Verzocht wordt zwaar gesubsidieerd, geld dat beter in onderwijs en welzijn kan worden geïnvesteerd

Bakito | 29-04-13 | 15:30

Nu snap ik dat die fraudeurs moeilijk op te sporen zijn wanneer ze eenmaal zijn teruggekeerd en de organisaties die erachter zitten (dus) ook.

Maar die gasten komen hier met een kant en klaar huurcontract om aanspraak te kunnen maken op bijstand, toeslagen etc. terwijl er voor de gemiddelde Nederlander jarenlange wachtlijsten voor (goedkope) woningen bestaan. Die maffia heeft dus ook de controle over (de huurcontracten van) voldoende woningen.

Het registreren, sanctioneren en het voor dit soort doeleinden blokkeren van deze woningen, zou toch zo geregeld moeten zijn. Of is dat te snel, simpel en goedkoop gedacht? Ik werk niet bij de overheid.

Ven1V1d1V1c1 | 29-04-13 | 15:29

@FrankVeer | 29-04-13 | 15:25
.
MRB verrekenen met de brandstof betekent dat half Nederland de grens overgaat om te tanken en dat de andere helft dus de kas moet spekken.

Bytemaster | 29-04-13 | 15:28

@Bakito | 29-04-13 | 15:24
Ik heb altijd last van bumperklevende fietsers en doorgesnoven rollatortuig dat geen richting aan geeft...

DOE er wat aan!

dlseth_ | 29-04-13 | 15:27

Ik begrijp nog steeds niet waarom Weekers nog even mag bungelen. Elke dag dat hij langer in functie is stapelen de fouten.

snakeplisskin | 29-04-13 | 15:27

@Bakito | 29-04-13 | 15:17
Valt mee, "Blik op de weg" stopt na 21 jaar, terwijl "Opsporing Verzocht" ook na 30 jaar en 1.000 afleveringen vrolijk doorgaat. Hoe zou dat toch komen?

witwas | 29-04-13 | 15:26

Geneeskrachtig Kruit | 29-04-13 | 15:05

Maar ja, die oldtimerbezitters zijn Nederlanders, dus die zijn veel gemakkelijker te achterhalen. Ben blij dat ik vorig jaar alleen in mijn dagelijkse auto gas heb ingebouwd. Wilde eerst alleen mijn oldtimer doen, maar blij dat ik dat niet gedaan heb.
Snap nog steeds niet waarom ze de MRB niet verrekenen met de brandstof. Scheelt weer een hoop ambtenaren die belastinggelden van links naar rechts over hun bureau schuiven.

FrankVeer | 29-04-13 | 15:25

wat me de laatste paar maanden trouwens opvalt is het plotselinge verschijnen van dertig jaar oude mercedessen uit duitsland en zelfs polen.

de autos zijn van ruim voor 1987 en aan het kenteken af te lezen recent geimporteerd.

mijn eigen subsidioloog kon er niet zo snel een antwoord op verzinnnen, maar deze roestbakken worden doorgaans bevolkt met hoofddoeken en dus zit hier een uitgekiende moskeevereniging achter.

gooi en smijtwerker | 29-04-13 | 15:25

@dlseth_ | 29-04-13 | 15:22
Sterker nog, de hele top 10 bestaat uit ergernissen veroorzaakt door automobilisten ...

http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/5356-verkeer-ergernissen-in-het-verkeer-top-10.html

Bakito | 29-04-13 | 15:24

Ik rijd nu MRB-vrij want minder dan 95 g CO2/km. Volgend jaar vervalt dat en moet ik dus 1300 euro per jaar gaan betalen. Waar slaat dit op? Ik begrijp dat die belastingvrijstelling niet houdbaar is, maar dat verschil slaat helemaal nergens op.
Nog leuker: als ik het zuinige start/stop-systeem laat uitbouwen, wordt de auto 8 kilogram lichter, waardoor ik per jaar weer 150 Euro zou besparen. Zoveel bespaar ik nooit aan diesel dus lang leve de brandstofbesparing...

Bytemaster | 29-04-13 | 15:23

Ik rijd nu MRB-vrij want <95 g CO2/km. Volgend jaar vervalt dat en moet ik dus 1300 euro per jaar gaan betalen. Waar slaat dit op? Ik begrijp dat die belastingvrijstelling niet houdbaar is, maar dat verschil slaat helemaal nergens op.
Nog leuker: als ik het zuinige start/stop-systeem laat uitbouwen, wordt de auto 8 kilogram lichter, waardoor ik per jaar weer 150 Euro zou besparen. Zoveel bespaar ik nooit aan diesel dus lang leve de brandstofbesparing...

Bytemaster | 29-04-13 | 15:23

en toch past weekers prefect in dit kabinet

kamikaza87 | 29-04-13 | 15:22

@Bakito | 29-04-13 | 15:17
Weet jij wie automobilisme ook ergernis numero 1 vond?


.. Ik ook niet.

dlseth_ | 29-04-13 | 15:22

@Fatwabuster | 29-04-13 | 15:15
Ik geef u helemaal gelijk en zou het zelf ook doen, ware het niet dat een Franse (in mijn geval) kentekenplaat, nota bene op loopafstand van het politiebureau, gaat opvallen. Dat was de risico-afweging.

kapotte_stofzuiger | 29-04-13 | 15:20

Tsja, automobilisme is ergernis numero 1. Zie: Blik op de weg en Wegmisbruikers etc.

Goede zaak dat er nu ook preventieve maatregelen komen.

Bakito | 29-04-13 | 15:17

Langs elke snelweg hangen duizenden camera's met kentekenherkenning. Zo moeilijk moet het toch niet zijn om Pool + plaat te koppelen.

McPhart | 29-04-13 | 15:17

15 miljoentjes moest Franske bij de oldtimer figuren weghalen, peanuts, laat toch zitten weer een bedrijfstak om zeep geholpen en keurige NL-er weer meer uitgeknepen.
Te gek voor woorden.
Zal het maar niet over alle regeltjes in Frans zijn wetje hebben kunnen weer bergen ambtenaren zich mee bezig gaan houden.

Uw Verzekeringsadvis | 29-04-13 | 15:16

@kapotte_stofzuiger | 29-04-13 | 15:11

Mooi regeltje maar oncontroleerbaar.... een idioot zou zich er aan houden, ik dus niet... ze bekijken het maar!
.
Shag bijvoorbeeld, € 8,20 in Nederland tegen € 5,40 in België.... en het is hier verdomme geproduceerd!

Fatwabuster | 29-04-13 | 15:15

Weekers, ik zou haast grappig gaan doen over weekdieren en zo, maar dat zou beledigend zijn... voor de weekdieren dan.

witwas | 29-04-13 | 15:14

@Fatwabuster | 29-04-13 | 15:09
Nederland regeljesland zou Nederland niet zijn:
www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect...

Of u moet zelf momenteel ook officieel geëmigreerd zijn naar België, dat is een ander verhaal.

kapotte_stofzuiger | 29-04-13 | 15:11

@James Lastig | 29-04-13 | 15:08
Was het maar wegenbelasting.

kapotte_stofzuiger | 29-04-13 | 15:09

@kapotte_stofzuiger | 29-04-13 | 15:07

Vriendin woont in België, vandaar deze move.... maar het kan dus nog goedkoper... :-)
Auto staat op haar naam, zou niet weten hoe ze er hier achter moeten komen cq mij beletten om er hiermee rond te karren.

Fatwabuster | 29-04-13 | 15:09

EU uitgangspunt #1
Vrij verkeer van mensen en goederen ... dan moet je vooral op één auto twee keer wegenbelasting gaan proberen te heffen. Kansloze missie maar het onderbuikgevoel van het klootjesvolk kun je er leuk mee beïnvloeden.

James Lastig | 29-04-13 | 15:08

@Polletje Piekhaar | 29-04-13 | 15:02

Omdat die hun MRB in het thuisland betalen.... dubbel belasten mag niet van de EU.... eindelijk een regeltje in mijn voordeel... :-))

Fatwabuster | 29-04-13 | 15:08

Met die van Miltenburg samen in een Pools busje de grens overzetten. Dikke doei!

Schreeuwmeeuw | 29-04-13 | 15:07

@Fatwabuster | 29-04-13 | 15:05
Franse platen, nog goedkoper: 0 euro MRB. Het enige nadeel is dan aanneemlijk maken wat je woonland nu eigenlijk is (maar daar komt men toch pas 10 jaar later achter).

kapotte_stofzuiger | 29-04-13 | 15:07

@Polletje Piekhaar | 29-04-13 | 15:02
Buitenlanders die in Nederland betalen voor middelen of diensten?

Waar heb jij de afgelopen 40 jaar gezeten?

dlseth_ | 29-04-13 | 15:06

De enige manier om aan de absurd hoge MRB te ontkomen is met buitenlandse kentekenplaten te rijden.... zoals velen doen in de grensprovincies.

Ik rij zelf met belgische platen en betaal daar mijn MRB, ruim 200 euro per jaar voor een Golf TDI.... een koopje vergeleken met Nederland!

Fatwabuster | 29-04-13 | 15:05

Nog veel erger is dat onzalige idee om liefhebbers van klassieke auto's op te laten draaien voor tekorten die door frauduleuze Bulgaren worden veroorzaakt. Je zult maar vorig jaar gas hebben laten inbouwen in je 33 jaar oude Volvo... dan ben je mooi de Sjaak.

Geneeskrachtig Kruit | 29-04-13 | 15:05

@Polletje Piekhaar | 29-04-13 | 15:02
De peage heeft wel het mooiste wegdek en behoort, ondanks de 130 km/h en daarboven, tot de veiligste wegen van Europa (*Frankrijk-fanboy*)

kapotte_stofzuiger | 29-04-13 | 15:03

Gewoon een kilometerheffing invoeren; na elke kilometer een slagboom en tolpoortje.

shindai | 29-04-13 | 15:03

Weekers is een weekdier. Geen ruggengraat en geen ballen, op zich de perfecte vertegenwoordiger van het 'beleid' van het Kabinet Rutte-II dus.

Pappen en nathouden, meer houdt dit hele voorstel niet in, douceurtje voor de critici en verder vooral veel geblaat voor de Bühne. Jammer dat dit land ten gronde wordt gericht door een stelletje argeloze ruggengraatlozen.

Reinaert | 29-04-13 | 15:03

En daarom rij ik dus al jaren met Poolse kentekens. Heerlijk, nooit geen gedonder.

brutus68 | 29-04-13 | 15:02

@TunaTown | 29-04-13 | 15:01
Landelijk, zie Oostenrijk/Zwitserland.

kapotte_stofzuiger | 29-04-13 | 15:02

In Frankrijk moet ik betalen, in Oostenrijk moet ik betalen, in Zwitserland moet ik betalen, in Belgie moet ik straks betalen. Waarom mogen gvd buitenlanders hier gratis rondrijden?

Polletje Piekhaar | 29-04-13 | 15:02

Ik wil gewoon geen belasting meer betalen, omdat de overheid zichtbaar faalt.

En dit maakt bij blijkbaar strafbaar, alleen de mensen die fraude plegen niet.

Kaas de Vies | 29-04-13 | 15:01

@kapotte_stofzuiger | 29-04-13 | 14:58
Hellend vlak. Binnen no-time heeft een faaldorp als Amsterdam zijn eigen sticker en dan is het straks zoeken naar een vrij plekje op de voorruit omdat iedere gemeente dat ook gaat doen.

TunaTown | 29-04-13 | 15:01

Hij is goed bezig; een Afrikaan, uitgeprocedeerd en dus illegaal, dreigend met een drinkstaking, toch toelaten...
Tja, een 2e dooie komt hem ff niet uit...

Hendrikaatje | 29-04-13 | 15:01

Maar die voorzitter die heel tactisch even hysterisch gaat doen op het moment dat haar politieke buttbuddy onder vuur ligt is echt onpartijdig hoor. Ze zegt het zelf!

dlseth_ | 29-04-13 | 15:01

"Er is geen koppeling tussen inschrijving als inwoner van Nederland en kentekens."
Gelukkig niet. :-D

kapotte_stofzuiger | 29-04-13 | 14:59

Frans -een doekje voor het bloeden- Weekers.

Simon de Danser | 29-04-13 | 14:59

Heel simpel, afschaffen MRB. Het is belachelijk dat je voor bezit van een auto/motor moet betalen, zonder ook maar 1 meter te hebben gereden.

Ja, dan liever een tol/rekeningrijden aanpak, waar met de vele camera's die nu toch boven de snelweg hangen wordt geregistreerd hoeveel je hebt gereden. Buitenlander plakken een sticker op de ruit, waarmee ze (tijdelijk) voor een bepaald bedrag door Nederland mogen rijden.

kapotte_stofzuiger | 29-04-13 | 14:58

Weekers is een beetje de moderne Don Quichot met de windmolens. Alleen vinden velen hem niet achterlijk.

Kansleaus | 29-04-13 | 14:57

Die Fransje toch, foei!

nogeenreactie | 29-04-13 | 14:57

Die man moet gewoon weg uit de tweede kamer. Sterker nog gewoon verdwijnen uit Nederland

vincent uit groninge | 29-04-13 | 14:57

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken