Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bankenunie: Iedereen te groot om te falen

toobigtofail.jpg Spannende bomaanslagen ten spijt, er is ook nog alledaags euronieuws. De Europese Unie wil haar gedroomde Bankenunie in 2014 op orde hebben. Daarvoor moet het Europese verdrag een beetje herschreven worden en MinFin Dijsselbloem heeft dit weekend namens Nederland (dus ook namens u) al laten weten dat die wijzigingen ongezien doorgevoerd mogen worden. Soevereiniteit? Pff, kan hem 't schelen joh. Maar Jeroentje heeft zijn school niet eens afgemaakt dus die weet niet wat-ie zegt. Beter luisteren we naar guerilla-gristen Pieter Omtzigt. Die vreest de bankenunie. Want als je nationale grenzen uitgumt, kunnen banken ongehinderd Europese megafusies aangaan. Veel banken zijn nu al too big to fail. Hoeveel honderd miljoen miljard euro aan bailoutbelasting zou het De Europese Burger gaan kosten als we straks de fusiebank Crédit RaboBankia HSBC overeind moeten houden, omdat Brussel banken de gelegenheid tot megafusies heeft gegeven? En reken maar dat banken internationaal gaan fuseren als de Bankenunie ze die kans geeft, want het zou ze zowel machtig als onsterfelijk maken. De EU heeft op haar beurt baat bij een Bankenunie omdat het nieuwe argumenten aanlevert om het politieke en financiële toezicht (als in: de macht van Brussel) nog verder uit te breiden. Internationale fusiebanken worden namelijk te groot om 'lokaal' te controleren. En dat is precies waar Omtzigt bang voor is. Daarom diende hij een motie in om de regering te dwingen om van te voren te bepalen wie er verantwoordelijkheid gaat dragen in een bankenunie. Subtiel en reactionair gezien totaal onspannend, maar dit verzoek zou zomaar eens effectiever kunnen zijn in het afremmen van de Bankunieplannen dan de holle roep van Wilders om een REFERENDUM!1! (dat er toch niet gaat komen). Tenminste: als VVD & PvdA de motie aan durven nemen. Stemming vanmiddag, na het Vragenuurtje... Update: Ondertussen wil de EU alvast toch per se 11 miljard extra (waarvan 500 mio van NL), want hun handgeld is op. Reactie in Den Haag? Gaaaap. Update 16u10: Natuurlijk. Motie Omtzigt voor het in kaart brengen van bestuurlijk en politieke verantwoordelijkheid bij invoering bankenunie: VERWORPEN door VVD, PvdA en PVV.

Reaguursels

Inloggen

Met megabanken hebben we nog minder te vertellen over ons eigen inkomen. Waarom richt men geen gemeentelijke banken op, dan heeft men tenminste inzicht en overzicht. Als al die plannen doorgaan, gaat men zeker ook de werknemers van de landelijke belastingdiensten als overbodig zijnde, op straat zetten? Hier ter lande kon men tenminste nog tot een goede overeenkomst met die dienst komen. De Belastingdienst weet wat de burger bezighoudt en houdt ook rekening. Maar Brussel?

Esprit77 | 17-04-13 | 01:26

@mezelf: eerst meer gaan lezen, dan posten..

"Ow, komt die bankenunie er met dank aan de PVV? Wat een misleidende kop.
De PVV is sowieso tegen een bankenunie en wil hierover een referendum. Het CDA is voor een bankenunie en wil geen referendum.
Zou nogal hypocriet zijn om dan nu vóór de motie van Omzight te stemmen.
Een omissie van R. Goossens om dat niet in dit stuk te vermelden.

La Vie En Rose | 16-04-13 | 17:01 | + 16 -"

=
Pardon. (de laatste 9 woorden van mijn vorige berichtje zijn bij dezen terug getrokken.)

ZiekVanDieJankers | 16-04-13 | 21:46

Banken, ... huh?! ik ging er nog steeds vanuit dat ik klant ben bij de bank, zorg ook altijd netjes dat er afdoende op staat om de creditcard'ten op te schonen aan het eind van de maand. Anders is het lastig reizen.

No Mames | 16-04-13 | 21:34

En natuurlijk als hun, die Banken Ellende doorduwen word alle contant geld als "zwart geld" gezien, en word je dus gedwongen mee te spelen met hun Monopolie spel.
-
Boffen wij even, trouwens het valt me vies tegen van de PVV.

ZiekVanDieJankers | 16-04-13 | 21:20

"... dit verzoek zou zomaar eens effectiever kunnen zijn in het afremmen van de Bankunieplannen dan de holle roep van Wilders om een referendum!"
----------------------
Ik persoonlijk zie meer in de fundamentele rigoreuze oplossingen van Wilders, die weliswaar geduld vergen, dan het dichtkitten van scheurtjes in afzonderlijke maatregelentactiek van de stapsgewijze souvereiniteitsroof.

WirMachenMusik | 16-04-13 | 16:48

Ze zijn echt helemaal gek geworden daar. Godverdomme 5 miljard naar Egypte en dan nog je handje ophouden..

sinnedsawereh | 16-04-13 | 16:09

Van Duyvenbode | 16-04-13 | 15:03
Heeft U gelijk aan; helaas slepen ze de goeden mee...

Hendrikaatje | 16-04-13 | 15:38

Ach, de mensen hebben hier zelf voor gestemd op 12 september.
Dus waar lullen we over. Ze verdienen gewoon onteigend te worden en als slaven per opbod te worden verkocht op de veiling van het internationale bankencasino. Up yours!

Van Duyvenbode | 16-04-13 | 15:03

Uiteraard is dit banken-plan niets anders dan een mega grote GIJZELING van het volk
en de vorming (door maatregelen) tot de Verenigde staten van Europa.
Zie ook:
Centralisatie & nationalisatie van regio's in bestuur (provincies) en handhaving (politie).
Privatisering drinkwater.
Privatisering energiebronnen.
Centralisatie en gelijkschakeling van wetgeving omtrent voedsel en geneesmiddelen in EU
Centralisatie en privatisering van munt en licentie tot geldschepping.

afdankert | 16-04-13 | 15:01

Nu doorvoeren van zo'n bankenunie betekent in één klap devaluering van de euro in het noorden van Europa. Boem in één klap betalen dus.

Want in het zuiden is een euro inmiddels al veel minder waard dan de euro hier. Zo las ik in een artikel op Financial Times, nu weer achter een betaalmuur.

LibertasSimplex | 16-04-13 | 15:01

Denkt u dat de PIGS gaan betalen voor eerstvolgende Nederlandse bank, Van Lanschot, die omvalt? Neuh, dat mag u óók ophoesten.

ChillBill | 16-04-13 | 14:56

We gaan er allemaal aan, de Nederlander wordt het meest kaalgeplukt. Too big to fail = too big and system breakdown. Geld in uw oude sok onder het bed = nieuwe geldbiljetten uitgeven en oude ongeldig verklaren. Deed Suriname ook een keer toen half Suriname in de Bijlmer zat met het geld van hun verkochte huizen dat ze bij de banken al niet meer konden inwisselen voor Nederlandse guldens. Stop uw geld in onroerend goed, leen zoveel u kan.

Ikbeneenzelfbouwer | 16-04-13 | 14:15

De banken krijgen hun zin toch wel. Het enige wat helpt is om ze de rug toe te keren en je geld ervan weg te halen en in een kluis te stoppen of evt. te investeren in goud/zilver. De laatsten zijn inmiddels in de aanbieding, al kan niemand je garanderen dat de koersen niet nog verder zullen zakken.

Hyper.nl | 16-04-13 | 14:13

Correctie. 'de macht van Brussel' moet zijn:
'de macht van Frankfurt, alwaar de ECB zetelt'.

Gezien het grensakkefietje midden vorige eeuw, geen onbelangrijk detail.

van heinde en verre | 16-04-13 | 14:00

Met banken als multinationals is er wat te zeggen voor een centraal grensoverschrijdend toezicht. Alleen wil je geen multinational banken meer. Nooit meer. Mijn idee is dat banken die particulier geld beheren niet te klein maar zeker niet al te groot dienen te zijn. Zo verklein je het risico en spreid je het risico. Een centrale bankenunie is dan overbodig.
Nog los van dat zo,n megalomane organisatie ongelooflijk bureaucratisch en totaal onbestuurbaar is door de complexiteit van de verschillen in landen en banken. Zoiets is gedoemd om te mislukken.

Solidariteit is trouwens pas solidair als het twee kanten opwerkt. Als beide partijen ervan profiteren. Van bovenaf opgelegde eenzijdige solidariteit is communisme.

Amano | 16-04-13 | 13:49

@standvast | 16-04-13 | 13:29

Sorry standvast maar een bankenunie betekent alleen maar dat de rijken nog rijker gaan worden. Denk je nou echt dat al dat geld dat naar griekenland gaat bij de armen in Griekeland terecht komt ? nee natuurlijk niet.

Kets22 | 16-04-13 | 13:46

Een bankenunie is inderdaad de grootste dreiging die er momenteel voor het Europese volk bestaat. Als het er van komt dan word het 50 tot 100 jaar pure ellende en armoede en voor het volk van Europa. Terwijl we een kleine elite zullen hebben van mafiosi die compleet gestoord zijn zoals Berlusconi en wie weet wat voor andere misdadigers. Het is letterlijk de soevereiniteit overdragen aan de banken maffia. Wat er juist moet gebeuren is dat alle insolvabele banken nu failliet moeten gaan zodat we een fris begin kunnen maken en niet alle bank misdadigers nog eens gaan belonen voor al het jat werk wat ze de laatste 6 jaar voor elkaar gekregen hebben. Er zou eens berekend moeten worden hoeveel geld er inmiddels is gejat van spaarders de laatste 6 jaar middels inflatie. Ik neem aan dat dat in de miljarden loopt. En je hoort er niemand over.

Kets22 | 16-04-13 | 13:44

En ondertussen zit ons kabinet, die in feite de regie heeft weggegeven aan lobbygroepjes (de vakbonden en werkgevers organisaties), stilletjes ergens in een hoekje te hopen dat alle ellende vanzelf wel wegtrekt.
Denk toch dat nog meer miljarden poen het land uitscheppen die hoop alleen maar kleiner maakt, maar ja, leg dat maar eens uit aan die debielen in Den Haag.

me,myself and IK | 16-04-13 | 13:40

Dit lijkt me serieus best gevaarlijk!

Netto zal er altijd geld stromen van de rijkeren naar de armeren in zo'n unie. Totdat iedereen even arm is. Toch verwelkomen we de hele Balkan met open armen in de Europese Unie!

Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat een monopolie nooit goed is!

standvast | 16-04-13 | 13:29

Het blijft maar komen dit leuke nieuws. Nou vooruit dan, laatste keer dat ik het hier post. De meest simpele uitleg over hoe het bankensysteem is ontstaan en wat het nu is....... in kleutertaal (kost je nog geen 5 minuten)..... als u het nu niet begrijpt, laat dan maar:

vuur01.wordpress.com/2013/04/12/het-el...

King V | 16-04-13 | 13:27

Meneer Omzigt lijkt wel de enige die wakker blijft.

pe4444 | 16-04-13 | 13:19

"Ondertussen wil de EU alvast toch per se 11 miljard extra (waarvan 500 mio van NL), want hun handgeld is op. Reactie in Den Haag? Gaaaap."
.
Nogmaals, waar geen geld is is ook niets te halen. Bent u een patriot en/of een verstandig mens die zelf wil bepalen waaraan u uw geld wilt uitgeven, zorg er dan voor dat de banken en hun paladijnen in Den Haag en Brussel er niet bijkunnen, zodat ze wel de tering naar de nering moeten zetten.

Graaisnaaiert | 16-04-13 | 13:14

Het wordt tijd om je te wapenen. Ik wil niet eens meer dat dit met een sisser afloopt. Hete pek en veren voor de schuldigen.

Smarties | 16-04-13 | 13:08

witwas | 16-04-13 | 12:28 |
Al die maatregelen hebben maar 1 doel het redden van de knoflooklanden.

CoffeePatch | 16-04-13 | 12:33

@TunaTown | 16-04-13 | 12:27
En vergeet niet de overheden van de verschillende staten die met elkaar concureerden op belastingtarieven, regelgeving etc. De EU is één groot overheidskartel.

witwas | 16-04-13 | 12:31

we hebben kleinere banken nodig met veel meer (minstens 40%) eigen vermogen. weg met de leverage!

cumshaft | 16-04-13 | 12:29

@CoffeePatch | 16-04-13 | 12:23 Zou hij er zelf ook nog in geloven? 1) Wat heb je aan een begroting als je je er niet aan houdt? De EU geeft het goede voorbeeld door per direct € 11 miljard extra te eisen als ze tekort komen. 2) Wat heb je aan toezicht zolang je falen beloont met geld? 3) Hoe wil je werkeloosheid tegengaan als je concurrentievermogen uitholt met regelgeving en koopkracht met lastenverzwaringen? 4) Hoe wil je de burgers voor je winnen als je ze elke vorm van invloed op het beleid ontzegt?

witwas | 16-04-13 | 12:28

@seven | 16-04-13 | 12:07
Klopt en zo zijn we ooit ook aan onze welvaart gekomen, kleine industriele regio's die hard met elkaar concurreerden. Daar zouden we eigenlijk weer naartoe moeten.

TunaTown | 16-04-13 | 12:27

En de Nederlandse burger laat zich momenteel afleiden door een aanstaande (voorop gezet plan) kroning en de peiling cijfers als waren dat de belangrijkste zaken die hen aangaan.
Dat hun vrije soevereine natie onder hun kont wordt weggetrokken in een weekend waar de temperatuur van het weer belangrijker wordt gemaakt dan een Goldman Sachs ECB baas die even de puntjes op de i van Inbeslagname komt zetten merken deze burgers nog niet eens!

Maar onthoud aub we de namen van hen die verantwoordelijk zijn, en vergeet die van ons zelf niet in deze!

Welles! Nietes! | 16-04-13 | 12:27

@NiceGuysFinishLast | 16-04-13 | 12:20
Zolang je denkt dat het hun doel is om onze problemen op te lossen lijken ze inderdaad incompetent. Maar als je inziet dat ze alleen maar bezig zijn hun eigen problemen op te lossen zie je ineens dat dat ze ontzettend goed af gaat. Veel beter dan u of ik.

witwas | 16-04-13 | 12:24

Draghi: Om de crisis te lijf te gaan een "echte Economische en Monetaire Unie" nodig. Die zou uit vier pijlers moeten bestaan. Een begrotingsunie die onhoudbare begrotingen kan voorkomen en corrigeren, een bankenunie met één toezichthouder, een economische unie die werkloosheid tegengaat en een politieke unie die de burgers voor zich kan winnen. nos.nl/artikel/495888-draghi-doorgaan-...
.
Het is duidelijk wie de baas is in Europa. Het zou een komische act kunnen zijn dat Draghi met zijn sprekende pop Herman, maar het is helaas realiteit.

CoffeePatch | 16-04-13 | 12:23

Keer op keer hebben de Brusselse "leiders" bewezen dat ze het bij het verkeerde eind hebben. Iedere keer weer werken hun plannen averechts. Steeds blijven ze Farage uitlachen om zijn ideeën, terwijl deze historisch gezien 100% correct zijn. Het vertrouwen van het volk in deze idioten is terecht helemaal verdwenen. Ze zijn immers compleet incompetent. We kunnen nog beter Bassie en Adriaan het beleid laten maken...

NiceGuysFinishLast | 16-04-13 | 12:20

Djenghiz_ken_net | 16-04-13 | 12:04

Ja, dat is een goeie vraag. Waar wordt Wim-Lex eigenlijk koning van? En wie betaalt zijn salaris?

dubbeljoe | 16-04-13 | 12:19

Banken zijn niets zonder werkkapitaal. U weet dus allemaal wat u te doen staat.
*is even 70 euro pinnen*

Graaisnaaiert | 16-04-13 | 12:14

Gisteren was Draghi in Nederland om Rutte en Dijsselbloem de laatste opdrachten te geven.

CoffeePatch | 16-04-13 | 12:12

Bankenunie is geen oplossing maar weer meer zinloze regels, we hadden toch al de DNB en de ECB en de ESM en de AFM????
Banken bezwijken al onder de rapportageverplichtingen aan beurzen en toezichthouders, en natuurlijk wil deze unie ook weer zijn eigen formatje en elk stukje ondernemerschap uit die banken persen. Het is dus ook voor banken inmiddels beter om de EU te verlaten, klanten van banken vertrouwen al die informatie-uitwisseling niet, er dreigt kortom weer een kapitaalvlucht. Voordeel is wel dat het einde van het gedrocht EU sneller komt.

Atlas Shruggs 10 | 16-04-13 | 12:11

ik ben geil en me lul is te groot om te falen

ITEACHYOU | 16-04-13 | 12:09

De noordelijke EU-landen hebben inmiddels zoveel geld in het redden van zuidelijke landen en banken gestoken dat hun eigen banken misschien wel too big to save zijn. Was dus best dom om goed geld naar kwaad te gooien. Laat staan dat zo'n mega-fusiebank te redden is zonder dat iedereen alles verliest. Veel kleine banken, dat is veel beter, zelfs Adam Smith wist dat concurrentie en stabiliteit rust op een veelheid van aanbieders ipv enkele reuzen.

seven | 16-04-13 | 12:07

Die hele EU is een neo-liberale take-over. Megabanken, privatisering van drinkwater, GMO vreten, ga zo maar door. Het wordt roofkapitalism voor de elite en socialisme voor de burger. Die laatste moet garant gaan staan tot in komende generaties toe voor de financiering en bailen van alle bovengenoemde instellingen en plannen.

Zzzzooooffff | 16-04-13 | 12:05

van Rossem doet Omtzigt z'n plempsel samenvatten" Want als je nationale grenzen uitgumt, kunnen banken ongehinderd Europese megafusies aangaan"

*Vraagt zich af welke grenzen en doet Star Spangled Banner neurieen*

Djenghiz_ken_net | 16-04-13 | 12:04

Bakito | 16-04-13 | 11:45
Een fiets is geen plastic. En die smartfoon, tablet cq laptop waar je mee zit te reaguren groeit niet aan de boom imho. ;) Maar ook authentieke maaimachines, trekkers , het onderhoud daarop of zelfs een basic schoffel niet. Maar goed, als jij denkt dat dat en wietplantje je een zelfvoorzienende authentieke bio-boer maakt, soit. ;)

seven | 16-04-13 | 11:59

VVD dacht ook dat ze too big too fail was. Dacht.

Rico den Hollander | 16-04-13 | 11:58

De voorbereidingen om de grenzen uit te gummen worden dus al getroffen.

www.dagelijksestandaard.nl/2013/03/de-...

De ziel van Europa
Geplaatst door Victor van der Sterren op 17 maart, 2013 - 15:14
De ultieme centralisering van macht.
Terwijl men in Den Haag dat plan smeedt, werken ze als echte smiechten gelijktijdig mee aan hetzelfde proces op grotere schaal: de opheffing—of in ieder geval uitholling—van nederland zelf. Wat Den Haag met de lokale overheden doet, dat doet Brussel met hele landen. De Grenzen arbitrair veranderen zou hun droom zijn. Daar hebben ze de zogenaamde Euregio’s voor bedacht: kunstmatige gebieden die expres dwars door bestaande cultuurgebieden heen snijden. In de jaren ’90 was het de stiekeme droom van Eurofielen als Guy Verhofstadt dat alle landen opgeheven zouden worden. Dat de zielloze Euregio’s de nieuwe provincies zouden worden van de Europese superstaat.

dubbeljoe | 16-04-13 | 11:57

de toezichthouder voor de europese banken komt in parijs. en dat is ook de plek waar de banque de france nu de mega-banken bnp paribas, credit agricole en societe generale nu uit de wind houdt en door middel van black box waarderingen onderpand toestaat dat in de LTRO bij de ECB terecht komt. van de franse banken weten we dat er in de catacomben chemisch afval uit de derivaten aan het rondklotsen is. de franse politiek en hety bankwezen weten deze ellende al jaren aan het publieke oog te onttrekken en de verwachting is dan ook gerechtigd dat hen geen stroobreed in de weg wordt gelegd om dat gewoon voort te zetten. dat toezicht slaat dus nergens op en het wachten is op het omvallen van de to big to fails die de hele boel omtrekken. en dan gaan we gewoon weer naar de ruilhandel.

gooi en smijtwerker | 16-04-13 | 11:56

@ole guapa | 16-04-13 | 11:40
CDA stemmen???!!!!! Zodat de PO, OSW, en duurzaamheidssubsidies nog lekker 4 jaar ongemoeid kunnen voortbestaan. Zodat immigratie en knuffelen van kansarmen onverminderd doorgaat. Nee. Dank. Je.

witwas | 16-04-13 | 11:55

de gruwel van ons monetaire stelsel, de systeembanken. ik zeg uit elkaar trekken, verkleinen. meer concurrentie, minder risico bij omvallen.

ITEACHYOU | 16-04-13 | 11:54

Ook niet vergeten dat het voornamelijk socialisten zijn die de bankenunie en de EU heden ter dage orchestreren. Iedereen arm.

trippert | 16-04-13 | 11:53

In tegenstelling tot winnen, is falen per definitie oneindig en universeel. Niets is te groot, te goed, te lang of te superieur om te falen. Banken falen, overheden falen. Het wordt tijd dat zij die falen (ambtenaren en bankiers), daarvoor hun eigen verantwoordelijkheid nemen en zelf de consequenties zelf dragen.

Crak-ho | 16-04-13 | 11:52

Voor een revolutie die er zeker komen gaat, is heel wat meer nodig dan een Pieter Omtzigt. Ik kan u op een presenteerblaadje aandragen dat die bankenunie er in geen 100 jaar gaat komen, althans geen die door volk is gesteund, wel een die nauw past bij een dictatuur waar we reeds in leven. Die dictatuur gaat het in ieder geval niet lang meer houden. Wet van Murphy alles gaat inmiddels fout en het vertrouwen en de stabiliteit gaan hollend achteruit. De omslag is aanstaande.

trippert | 16-04-13 | 11:52

Vroeger zongen wij: Money is the root of all evil. Take it away, take it away.
En in de bijbel staat: Gij kunt niet de Here dienen en de Mammon. Dat zou het CDA zich misschien aan kunnen trekken.
En Upton Sinclair schreef: Zalig zijn de miljonairs, want zij hebben het aardrijk beerfd en niemand is bij machte het hun te ontnemen.
Alles bij elkaar denk ik dat het wachten is op de grote kladderadatsch. En dat kon weleens vlug gebeuren...

Polletje Piekhaar | 16-04-13 | 11:51

1.000 jaar zijn Europeanen onderdrukt door mystici van de kerk.

Nu zijn het EU bureaucraten met evenzoveel mystiek. De remedie om de economie aan de gang te krijgen: vertrouwen.

Deze bankenunie is het sluitstuk van de onderdrukking.

Andre1972 | 16-04-13 | 11:51

Of in Nederland slaaf van de bank of in in Europa slaaf van de bank.

Bertus Brulbroek | 16-04-13 | 11:50

Maar als je als bank andere banken opslokt waar je schulden bij hebt uitstaan, kan je jezelf die schulden kwijtschelden.

#EuroLogica #HetDraaitHeusNietOmMacht #UBentTeAchterdochtig

ZKH EénOog | 16-04-13 | 11:50

Ik ga hier niet onder het juk van een bankenunie leven. Ben voorbereidingen aan het treffen voor een zonnige emigratie de EU uit. Kost de BV-NL zeker € 150k/jaar aan tax-poet-derving. Succes ermee, ik kom wel terug als de storm over is...

Pimp my Voortuin | 16-04-13 | 11:48

Wat is die Dijseldinges toch een enorme domme eikel.

sTiRf | 16-04-13 | 11:47

Grotere banken = grotere hefboom om publiek geld naar private handen over te hevelen.

Zie ook de sectoren gezondheidszorg, woningbouw en op lange termijn drinkwater.

bijscholing | 16-04-13 | 11:47

ga bijna al mn geld investeren in de alufoliemarkt

point blank | 16-04-13 | 11:46

@seven | 16-04-13 | 11:41
Ja, als je geluk wordt bepaald door de obsessieve aanschaf van snel verouderde, plastic rommel is geld inderdaad handig.

Voor zelfvoorzienende, authentieke bio-boeren als ik is het concept geld vergelijkbaar met religies.

Bakito | 16-04-13 | 11:45

Je kunt er dus vergif op in nemen dat bankrekeningen afgeroomd worden en pensioenen geplunderd. Aanhangers van dit systeem snappen er of helemaal niets van of ze weten dat het allemaal in de soep loopt.

blinde kip | 16-04-13 | 11:44

Bakito | 16-04-13 | 11:30
Geld is een handig ruilmiddel, want 1op1 barteren is erg lastig, je wilt iets, zeg een fiets, dan moet jij opzoek naar een fietsenfabriek die zit te wachten op prcies jouw kunstje, kan je lang zoeken. Gooi er een ruilmiddel tussen en het werkt als smeerolie (overbrugt tijd, plaats en type goederen/diensten). Specialisatie maakt geld noodzakelijk. Misschien dat met internet bartering makkelijker kan worden. (de barter-app bestaat niet imho) maar een ruilmiddel is gewoon handig.

seven | 16-04-13 | 11:41

Misschien moet ik toch maar eens CDA gaan stemmen

ole guapa | 16-04-13 | 11:40

Het komt nog zover met dat fictieve geld dat op een dag iemand maar één keer op Del hoeft te drukken en dan is er niets meer.

Mark Smith | 16-04-13 | 11:40

@dlseth_ | 16-04-13 | 11:38
Ah, ok, je moeder heeft je weer zakgeld gegeven.

Bakito | 16-04-13 | 11:39

Verspilde moeite, het gaat toch gebeuren. Net zoals de ineenstorting van ons monetaire stelsel. De vraag is alleen wanneer.

Parsons | 16-04-13 | 11:39

Heeee stokslobberaars,bezig die taal op een parkeerplaats maar niet hier,bluhhhhh.

hekelaar | 16-04-13 | 11:39

@Bakito | 16-04-13 | 11:35
Ja, je kan er vanmiddag weer een smeerboel van maken. <3

dlseth_ | 16-04-13 | 11:38

Het word tijd dat ons kabinet extra beveiliging nodig gaat hebben! Het is tijd voor revolutie!

StijlvolRechts | 16-04-13 | 11:38

Overheden zouden eens door moeten krijgen dat "Too big to fail" niet betekent dat een bank niet heeft gefaald.

Een bank die faalt moet gewoon kunnen sterven. Is tijdelijk vervelend (en misschien rampzalig) voor hun klanten, maar uiteindelijk beloont het banken die niet lopen te stunten met hun vermogen. Door ze toch overeind te houden wordt de rot alleen maar groter.

Ben bang dat het toch gewoon gaat gebeuren. Zou wel eens een beschavings-beeindiger kunnen zijn. Geld was ook een van de redenen dat het Romeinse rijk ten onder ging.

nebulous | 16-04-13 | 11:37

Niet gehinderd door al teveel kennis lijkt me dit niet zo ingewikkeld. Tegen alle afspraken in is het ESM al verantwoordelijk voor de banken en het demissionaire kabinet Rutte I heeft ons het ESM ingerommeld. Met steun van het CDA, nota bene. Doe mij dus toch maar een echte verdragswijziging en een referendum, net als in Duitsland.

witwas | 16-04-13 | 11:37

Onsterfelijk is niets. Wat we krijgen is een nieuw systeem van commerciele bedrijven, die als de boel gaat klappen, toegang hebben tot nationale en internationale politie en legers om de boel bijelkaar te houden. Het lijkt mij dat het niets meer met bankje spelen te maken heeft, maar meer met de macht grijpen door een aantal rijke bankiers die aardig succesvol zijn geweest tot nu toe in het buitenspel zetten van nationale parlementen. Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Merkava | 16-04-13 | 11:35

@dlseth_ | 16-04-13 | 11:32
Heb je de vlek nog uit de bekleding van je Dafje gekregen?

Bakito | 16-04-13 | 11:35

Ik wil altijd een referendum over dit soort dingen, maar de Europese Unie en haar leiders zijn te slim om ons een referendum te geven. Die zien de bui al hangen; als de mensen mogen spreken, dan lijdt Brussel. Zoals in Denemarken bij het Verdrag van Maastricht, zoals in Zweden en Denemarken bij de invoering van de euro en in Frankrijk en Nederland bij de Europese Grondwet, die ze later overigens toch hebben doorgevoerd onder een iets andere naam.

En nog meer gêne in een referendum moeten ze niet hebben in Brussel, want dat bedreigt hun mooie ivoren toren met hun progressieve idealen, hun privéjets en hun megasalarissen. Eén dezer dagen...

Nequebard | 16-04-13 | 11:34

slikken en dokken is het motto

Gix | 16-04-13 | 11:33

Omtzigt is een held.

Spokoynoy Nochi | 16-04-13 | 11:33

@Bakito | 16-04-13 | 11:30
Dat zei je niet toen ik je twee tientjes gaf voor een partijtje stokslobberen, sletje.

dlseth_ | 16-04-13 | 11:32

Geld = haat

Bakito | 16-04-13 | 11:30

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken