Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Column - AFM kletst weer eens uit nekhaar

pharaoverhaarDeze week gaf ik een speech op de European Equity Options Conference. Aanwezigen waren bankiers en (high frequency) handelaren. Met een beetje mazzel zaten hier de mensen die elke week anoniem het blog van Luyendijk op the Guardian vullen. Ik riep van de kansel dat het bankwezen getroffen is door negen Egyptische financiële plagen. Ik had geen zin om de dames en heren en dames naar de mond te praten en ben heilige huisjes als Libor, bonussen, belastingparadijzen, flitstrading, handel voor eigen rekening met spaargeld en onbegrijpelijke producten niet uit de weg gegaan. Ik hield het gehoor voor dat de financiële wereld net als de Pharao na elke nieuwe plaag dacht dat dit de laatste was en dat het weer 'business as usual' zou worden zonder echt van de fouten te leren. Ik hield de keurige bankiers voor dat de hackers-aanvallen wel eens plaag nr 9 zou kunnen zijn. Ze vonden het een 'jolly good speech'. Eén van de plagen die het bankwezen heeft getroffen is het onderling gekrakeel, mismanagement, wantrouwen en zelfs onderlinge concurrentie van de toezichthouders. En daar zagen wij deze week weer een mooi voorbeeld van. De prudentiële toezichthouders (ECB/DNB) zetten de banken het mes op de keel om de balansen per direct op orde te krijgen (en dat betekent in gewoon Nederlands: minder risicovolle kredieten verstrekken, vergroten van winstmarge om eigen vermogen op te bouwen) en de Europese Commissie verbiedt banken om te concurreren (ABN AMRO, ING en SNS moesten nablijven en de volgende strafzin 100 keer opschrijven: "ik mag geen betere prijs bieden dan RABO"). En terwijl de banken proberen te voldoen aan deze marsorde, komt 'spuit elf', de gedragstoezichthouder AFM vanuit de burcht aan de Vijzelgracht de banken even vertellen dat zij geen visie op de toekomst hebben. Nee, dank je de koekoek, de banken zijn aan het overleven, AFM. De banken moeten de ambtenaren duidelijk maken hoe zij een bijdrage gaan leveren aan de reële economie. Nou, daar zijn ze hard mee bezig, namelijk door geen hypotheken meer te verstrekken en zo ruimte te maken voor kredieten aan bedrijven (maar effe niet nú, want de spaarders hebben geen zin om geld te geven aan bedrijven zonder een levensvatbaar businessmodel in een economie waar vermolmde vakbonden en een overheid zonder ruggengraat slappe akkoorden met een ex-badkuipenfabrikant sluiten). By the way, waarom noemt Gerritse van de AFM als voorbeeld van een 'slecht' product de certificaathouders van Spaanse banken, die 'dachten te sparen, maar uiteindelijk aandeelhouder bleken te zijn'. Beetje laf om niet de ledencertificaathouders van de SNS te noemen of die ledencertificaten van de RABO. Ook geen ruggengraat dus en dat gaat op de stoel van de ondernemer zitten. Maar de AFM werd deze week op haar wenken bediend. De Deutsche Bank in Nederland heeft haar toekomstvisie gevonden hoor. Ze gooien 18.000 klanten eruit, geen cent aan te verdienen. En ook de ABN AMRO weet het plotseling. Zij gaat opnieuw met de effectenhandel in de VS beginnen, het vlaggetje is al geplaatst. Ik hoop dat Pharao Zalm de bijbel op zijn bureau heeft liggen. Iets met die tiende plaag. Iedereen die een beetje Bijbelvast is weet namelijk dat de tiende plaag de dood van de eerstgeborene was. Rust in vrede.

Reaguursels

Inloggen

@neemjemoederindemali | 13-04-13 | 13:57 | + 2 -

licht blauw met wit natuurlijk ;p

RoyalWithCheese | 13-04-13 | 16:13

Als de primaire taak van de AFM het TOEZICHT HOUDEN is, mogen zij zich nu dan nog wel "autoriteit" noemen?
*antwoord: NEEN*
-toezicht op hypotheken: gefaald
-toezicht op banken: gefaald (drie-dubbel)
-toezicht op de beurs: gefaald (CDO+CDS.. huh?)
Van de AFM-website, onder kernwaarden:
2. Doortastendheid:
Als handhaver van wet- en regelgeving treedt de AFM waar nodig doortastend op...

Sjors_Carlin | 13-04-13 | 14:41

@eljohnny
als het klopt wat u schrijft dan zijn we behoorlijk fucked in NL.
De tegenwaarde van geld zijn landen ( nederland is naar de klote), overheden(de nl overheid als tegenwaarde voor geld,uhh evident!), de economie (haha), legermachten met materieel (nog meer haha)

amin | 13-04-13 | 14:31

"Het zou jammer zijn als dit initiatief in een vroeg stadion zou struikelen over een irrelevant detail als "rente".
Bakito | 13-04-13 | 12:49 |"

Godsallejezus. Weer eentje met weekendverlof. Welk stadion trouwens? Gelredome? ArenA?

Jos Tiebent | 13-04-13 | 14:23

eljohnny Je bent een mongool, de Euro heeft geen tegenwaarde. (de dollar ook niet. Al staat er wel dat de dollar zoveel zilver waard is op papier, in de praktijk zeggen ze dat de Federal reserve een prive bank is en kan je daarnaar fluiten.)

ZiekVanDieJankers | 13-04-13 | 14:09

De tegenwaarde van geld zijn landen, overheden, economie en een moderne legermacht dat beschikt over groots arsenaal aan wapens. Als geld zonder tegenwaarde er zomaar bij verzonnen kon worden denk je dan niet dat Noord Korea (of welk ander arm land dan ook)dat dan al lang gedaan zou hebben? Fractional Reserve Banking is het beste systeem ooit. De impotentie van de gemiddelde tegenstander zal zich hieronder manifesteren in de vorm van minnetjes.

eljohnny | 13-04-13 | 14:01

Ach ja.. de SNS .. rente op je betaalrekening, wie wil dat nou niet!?
Voor 2,5 euro per maand naast de gewone kosten voor gebruik van passen etc. krijg je 1,25% rente over je positieve saldo tot 5000 euro.(op 31 december)
Banken beloven je gouden bergen maar je krijgt een bult stront.
Ondertussen in het land iedereen in de stress als men weer eens niet kan pinnen of e-bankieren.
En de afm maar lachen en mee liegen.

amin | 13-04-13 | 14:01

"If the American people ever allow private banks to control the issue of their currency, first by inflation, then by deflation, the banks…will deprive the people of all property until their children wake-up homeless on the continent their fathers conquered…. The issuing power should be taken from the banks and restored to the people, to whom it properly belongs. – Thomas Jefferson in the debate over the Re-charter of the Bank Bill (1809)"
En kennelijk warren ze vroeger ook slimmer..
(voor meer bank quotes/oudenwijsheid klikt u hierrrrrrrr www.themoneymasters.com/the-money-mast...

ZiekVanDieJankers | 13-04-13 | 13:58

@RoyalWithCheese | 13-04-13 | 13:51

Exact en goed verwoord, maar weinig mensen weten wie Wilhelm van Hanau (Nassau) was en hoe die aan zijn poen is gekomen. Dat hij nog rijker werd door de fabels die verteld werden door Rothschild op de Engelse beurs mbt de nederlaag van Napoleon bij Waterloo weten ook maar weinig mensen.

Afijn, het is niet anders. Wat denk je, zal maxima een oranje jurkje dragen tijdens de troonswisseling?

neemjemoederindemali | 13-04-13 | 13:57

lees vandaag over een leuk bedachte constructie voor de familie Van Vollenhoven. Dat vast ook wel weer vrolijk zal wuiven op oranjefeesten naar het klootjesvolk. Idee om jaarlijks een Kloot500 uit te brengen met het grootste grijp graai en constructiegekloot. Naam en toenaam van deze ratten, hun paleisjes enzovoorts.

drs. blekadder | 13-04-13 | 13:55

@pinda | 13-04-13 | 13:46

Ik weet het, heb zelf van die enorme lichten in de familie. De sukkels hebben nog flink gestudeerd ook. Ze hebben me vaak proberen uit te leggen dat het enorm stom van me was om een huis te kopen en de schuld netjes af te betalen. Beter was om van de overwaarde van je huis, dat immers elk jaar meer geld waard was, te steken in grote plezierjachten, verbouwingen en dikke auto's. Verder natuurlijk in de opleiding van je kinderen, een 2e autootje voor moeder de vrouw. (ze kan immers moeilijk op de fiets naar de golfbaan) en een extra vakantie naar Mauritius.

Inmiddels zijn ze in de 50 en hebben een hypotheekschuld van minimaal 500k op hun vinexhut die nu maximaal 350k waard is.

neemjemoederindemali | 13-04-13 | 13:53

@pinda | 13-04-13 | 13:46

Hebberig ik ben niet hebberig ik wil gewoon een simpele spaarrekening met een redelijke rente op mijn spaargeld dat hoger is dan de huidige inflatie. Is dat zoveel gevraagd ? Nu word er elke dag geld van mij gestolen middels inflatie. En dat vind ik persoonlijk nogal kut.

Kets22 | 13-04-13 | 13:52

@ neemjemoederindemali | 13-04-13 | 13:13 | + 5 -

Ach, het koningshuis is weer een verhaal apart. De groot-groot-groot vader van Bea en Wil-Lex streed samen met de Engelsen (en dus met de Rothschild bankiers familie) tegen de Franse Keizer Napoleon. Hij won, samen met de Engelsen, de slag om Waterloo waardoor Napoleon voor eens en altijd verslagen was. Napoleon was in mijn mening dan ook een groot staatsman, die de strijd durfde aan te gaan met de moneychangers en Britse kakkerlakken. EN omdat de groot-groot vader van Bea zo dapper heeft gevochten voor de Britten en Rothschilds, werd hem de titel van 'koning' gegund over het gebied dat thans bekend stond als "NEDERLAND".

Het is gek dat maar weinig mensen weten hoe de (huidige Oranjes) de troon hebben gekregen. Je zou toch verwachten dat ze dit van jongs af aan met de paplepel in willen gieten? Is er soms iets waar ze niet trots op zijn en het daglicht niet kan verdragen? Dit jaar wordt het 200 jarig bestaan van "De koninkrijk der NEderlanden" gevierd. IK ben HEEL benieuwd of er iets van deze "duistere" geschiedenis onthuld of besproken zal worden op de mainstream media. Maar mijn verwachting is natuurlijk dat de jurk van Maxima VEEEEL interesanter zal zijn.

RoyalWithCheese | 13-04-13 | 13:51

@shindai | 13-04-13 | 13:41

Einstein begreep het dus ook.

neemjemoederindemali | 13-04-13 | 13:48

@Parel van het Zuiden | 13-04-13 | 13:41

Ik maak me ook geen illusies, de noodzakelijke veranderingen komen er nooit. Wil je weten waarom? Ga maar eens kijken wat er op 30 april gebeurt. Het debiele volk wil geknecht worden, daar kicken die masochisten op.

neemjemoederindemali | 13-04-13 | 13:47

@neemjemoederindemali | 13-04-13 | 13:36
Precies, jij hebt je niet laten verlokken. Het product zelf was meestal geen oplichting, maar de voorlichting had daar veel van weg.
Als iets te mooi klinkt om waar te zijn dan is dat meestal zo. Gedupeerden zijn op z'n minst medeschuldig aan hun ellende. Hebberigheid.

pinda | 13-04-13 | 13:46

Godverdomme Peter, wat goed van je dat je dat allemaal gedaan hebt. Echt. Wat heb jij het toch enorm met jezelf getroffen!

CoJoNes | 13-04-13 | 13:46

Maar de bovenstaande commentareN lezend, HEt lijkt me toch duidelijk dat er behoefte is aan een basic bank voor de gewone jan lul. Iets dat zal lijken op een bank uit de jaren '50? Saai maar betrouwbaar. Betalingsverkeer, lenen, sparen. Simpel. Overzichtelijk. Geen branchevreemde diensten. Geen "producten" die niemand snapt.
Daar moet toch een markt voor zijn? Het moet toch ook niet moeilijk op te zetten zijn?
Als jullie nou alvast geld naar mij storten, zet ik wel ff een excelbestandje op.

pinda | 13-04-13 | 13:43

@neemjemoederindemali | 13-04-13 | 13:13

'Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker...'

Albert Einstein

shindai | 13-04-13 | 13:41

@neemjemoederindemali | 13-04-13 | 13:34 |

Ik maak mij geen illusies en probeer dingen niet veel breder te trekken dan Nederland in het hier en nu. Daar zou verandering mogelijk moeten zijn.

Parel van het Zuiden | 13-04-13 | 13:41

@Kets22 | 13-04-13 | 13:31

De ECB bedenkt het geld, vraagt daarvoor een klein bedrag aan rente aan andere banken. Deze banken bedenken er nog wat geld bij en vragen daarvoor rente aan de burgers en bedrijven.

Ik snap werkelijk niet dat er nog steeds geen grote volksopstand is en dat de bedrijven en burgers nog langer deze oplichtingspraktijken pikken.

neemjemoederindemali | 13-04-13 | 13:38

Ik Peter Verhaar komt ruim tien jaar te laat tot inzicht.
The End Must Be Near.

o)+ | 13-04-13 | 13:37

@pinda | 13-04-13 | 13:31

Klopt, niemand dwong ze. Ze werden alleen volledig verkeerd voorgelicht door oplichters die hun zoetgevooisde verhaaltjes vertelden. Als het mij was overkomen was ik persoonlijk die klootzak van een accountmanager te lijf gegaan. Maar goed, ik ben dan ook niet zo stom geweest om me een woekerpolis aan te laten smeren.

neemjemoederindemali | 13-04-13 | 13:36

@Parel van het Zuiden | 13-04-13 | 13:23

Klopt, dat komt omdat het merendeel van het volk dom kuddevolk is dat zich ergens aan vast wil klampen.

Het liefst aan iemand of een instituut waar men huizenhoog tegen op kijkt. Uiteraard gefaciliteerd door de MSM.

Het domme klootjesvolk "hoort" bij een kerk, moskee etc. Doen ze dat niet, dan horen ze bij een koning/koningin of politieke partij oid. De idioten vinden de luxe, weelde en rijkdom ook prachtig. Ze beseffen niet dat al die luxe, weelde en rijkdom van hun gejat is.

Neem in Nederland bvb het koningshuis of de katholieke kerk met al hun geroofde rijkdommen. Het domme volk staat zich te vergapen aan de Sixtijnse kapel, niet beseffend dat de paus de schilderingen gejat heeft.

neemjemoederindemali | 13-04-13 | 13:34

@neemjemoederindemali | 13-04-13 | 13:13

Max Keiser noemt het altijd erg aardig de rente apartheid. Super lage rentes voor de rijken en elites zodat ze gratis geld kunnen lenen en dat vervolgens aan de rest van ons het pauper volk mag uitlenen tegen 5% of meer. De rest van ons zal nooit toegang hebben to 0.25%. Rente apartheid dus.

Kets22 | 13-04-13 | 13:31

@neemjemoederindemali | 13-04-13 | 13:13
" Ik kan er met mijn verstand niet bij dat niemand van de 7 miljoen slachtoffers volledig uit zijn dak is gegaan. "

Dat zou toch nergens op slaan? Niemand dwong ze. Behalve de tijdgeest en groepsdruk. " Je zou wel gek zijn als je niet...". Ook al had je er geen verstand van: 1 wetmatigheid was er: alles zou tot in lengte van dagen meer waard worden. Greed was good.

Gegokt maar verloren. Billen branden, blaren zitten. Lijkt me behoorlijk liberaal.

pinda | 13-04-13 | 13:31

@Jopie2009 | 13-04-13 | 13:02 |

Oorlog. Al duizend jaren het middel om falende systemen te rebooten. Degene die wint schrijft het nieuwe OS en zal voor een ruwe 70-100 jaar de updates mogen verzorgen. Totdat het weer zo'n rommeltje is geworden dat een reboot nodig is...

Parel van het Zuiden | 13-04-13 | 13:27

@neemjemoederindemali | 13-04-13 | 13:16 |

En dus worden rechtstatelijke regels niet opgevolgd. Een parlement dient de regering te controleren en waar nodig tegengas te geven. Zoiets schrijf ik ook.
.
Wij burgers hebben wel toestemming gegeven. Er volgde geen electorale afstraffing noch grootschalige protest.
.
Ik fileer graag het Haagse tuigh maar de burger faciliteert wel opzichtig.

Parel van het Zuiden | 13-04-13 | 13:23

@Bakito | 13-04-13 | 12:46
Heb je het al.
"Wegjorissen van overtollige kneuzen". Bedoel je Lebensunwerten? Untermenschen?....
"kwaliteit van de mensheid". Bedoel je de nobele wilde? Laat me niet lachen.

Zowel extreme staatsdwang (fascisme) als afwezigheid van iedere staatsdwang (anarchie) leidt per definitie tot geweld door de insintrieke slechtheid van de mens (=kind, dier, chimpansee) die nu eenmaal evolutionair voordelig is. Pakken wat je pakken kan.
Allebei slecht nieuws voor de goedwillende individu.

pinda | 13-04-13 | 13:22

Te weinig, te laat, Verhaar.
Je was een held geweest als je dit 3 jaar geleden aan het roepen was geweest, nu is het slechts sociaal wenselijk gelul, alleen nog niet sociaal wenselijk in de kringen waar je toen deel van uit maakte en nu tegen ageert.
Dat maakt je nu tot slechts een van de meehuilende wolven in het bos maar niet tot de held die je graag lijkt te denken dat je bent.

CynicalBastard | 13-04-13 | 13:20

Diezelfde bijbel zegt geloof ik ook dat 'de liefde voor geld een wortel van veel kwaad is'. Misschien is die God dan uiteindelijk toch wel beter te vertrouwen dan de bankiers.

War On Errorism | 13-04-13 | 13:18

Durf eens keihard te speechen dat de banken er niet voor de mensen zijn, maar de grootste "gelegaliseerde" bende, nog erger dan de maffia. Complete samenlevingen in de grip, ongecontroleerd speculeren, graaien en op elk vlak consumentonvriendelijk. Maar deze banken mogen niet omvallen, worden gesaneerd en overheidsbanken, die daarna gered door uw jouw en mijn belastingcenten niets teruggeven, geen lagere rente bijvoorbeeld. Banken moeten hun financiën op orde brengen, de overheid gaat nu plannen bedenken om uw pensioengeld in te zetten voor risicovolle investeringen. De huizenkoop is opgeblazen door de banken en de makelaars, uw pensioen bestaat straks niet meer. Als je nog kunt sparen, is dat geld niet veilig, voorbeeld Cyprus. Alle grenzen worden overschreden. 100.000 euro gegarandeerd, tot wanneer ?
En wanneer komt de overheid aan de deur om te kijken hoeveel flatscreens je in je woning hebt en daar eens een ouderwetse luxebelasting weer op invoert.
Onbetrouwbare overheid is een pleonasme.

drs. blekadder | 13-04-13 | 13:18

Jaja, de banken zijn aan het overleven. Miljarden en miljarden aan bonussen worden daarom uitgekeerd.

Patatter | 13-04-13 | 13:17

@Parel van het Zuiden | 13-04-13 | 13:05

Ik heb Wouter Bos geen toestemming gegeven om op een regenachtige zondagmiddag 17 miljard te verbrassen. De toezichthoudende 2e kamer bleef ook verrassend stil. Ze leuteren daar liever hele dagen over een of andere asielzoeker dan over 17.000 miljoen euro. Waarschijnlijk omdat ze niet beseffen hoe gigantisch dat bedrag is en ze denken dat er heel slimme mensen mee bezig zijn geweest.

neemjemoederindemali | 13-04-13 | 13:16

Zolang we hier in Nederland (off all places) nog gezellig toeleven naar een abdicatie van een vorstin, dan zou ik maar niet te veel hoop hebben op een vreedzame afloop van deze crisis.

Jopie2009 | 13-04-13 | 13:13

@RoyalWithCheese | 13-04-13 | 13:05

U heeft 100% gelijk, ik ben er alleen niet zo zeker van dat het domme kuddevolk ooit wakker gaat worden.

Liever babbelen ze over de kutjurk van Maxima en het "fantastische" koningshuis. Niet beseffend dat al die luxe, weelde en rijkdom keihard van hun is gejat.

Het verbaasd me nog elke dag dat er nog niet 1 van die 7 miljoen woekerpolishouders zijn lokale *kuch* bankadviseur in elkaar heeft geslagen.

Als ik een dergelijk wan(oplichters)product zou leveren dan weet ik zeker dat mijn klanten schuimbekkend bij me op de stoep zouden staan. Ik kan er met mijn verstand niet bij dat niemand van de 7 miljoen slachtoffers volledig uit zijn dak is gegaan.

neemjemoederindemali | 13-04-13 | 13:13

Héél lang geleden was het fenomeen "bank" nog eenvoudig. Banken deden hun best om spaargelden binnen te halen, en gelden uit te lenen ten behoeve van redelijk betrouwbare doeleinden. Het verschil tussen betaalde (spaar) rente en de ontvangen rente op leningen was de winst. In dit ouderwetse systeem deden banken nog hun best om spaarders te behagen, want meer spaargeld in kas betekende meer mogelijkheden om inkomsten te genereren. Kortom, de spaarder was nog enigermate belangrijk en werd in zekere zin gekoesterd.

Helaas, die tijd is niet meer.

De spaarder is volslagen irrelevant geworden. Door fractional reserve banking konden banken geld verdienen aan niet-aanwezig spaargeld. Rente van betekenis op spaartegoeden is verleden tijd. Door belasting en inflatie is het rendement op een spaarrekening ruimschoots negatief. En last but not least heeft het gevalletje Cyprus aangetoond dat spaarsaldi allerminst veilig zijn. Je moet als spaarder wel erg gek of dom zijn om méér dan een minimaal saldo bij de bank aan te houden.

Nu willen banken "herkapitaliseren" maar spaarders lok je dus onder de huidige omstandigheden al lang niet meer. Waar haal je dan de centjes vandaan? De geldpers van de overheid is een optie, zoals we zien in de USA. Maar als dat niet gemakkelijk mogelijk is omdat daar een ECB tussen zit, moet je naar andere bronnen op zoek. Ergo het steeds in volume toenemend geruis over het inzetten van gelden uit de NL pensioenpotten. "Toevallig" is de pensioenwetgeving in de voorbije jaren dermate aangescherpt dat het vrijwel onmogelijk is jouw bijdrage voortijdig daaruit te krijgen (door afkoop oid) dus de dieven hebben de vrije hand.

De conclusie is duidelijk. De spaarder is fucked. De werker met een pensioen is fucked. Kortom iedereen die zich in het verleden enigermate verantwoordelijk heeft gedragen is fucked.

En de fuckers? Dat zijn de banken, daartoe in staat gesteld door een impotente overheid. Dus vertel mij niets positiefs over banken en bankiers, Verhaar. Zelfs niet indirect door te zeiken over de toezichthouders.

Magnum Force | 13-04-13 | 13:12

Ik ben op familiebezoek dit weekend, van ene penitiaire inrichting naar de andere tbs kliniek.

Kaas de Vies | 13-04-13 | 13:10

@Aszeran | 13-04-13 | 13:03

Als we massaal gaan weigeren om geld over te maken aan onze leveranciers van gas/elektrisch/water en we verdommen het om belastinggeld over te maken dan denk dat onze leveranciers heel rap een weg vinden zodat we cash kunnen betalen.

neemjemoederindemali | 13-04-13 | 13:07

Wel triest. In 2013 durven prominenten eindelijk eens na te denken en kritische noten te kraken. Helaas werden de cruciale beslissingen in 2012 doorgedrukt zonder denken want urgent. "we" konden ons niet aan rechtstatelijke regels houden, zorgvuldig besluiten, want crisis. Niemand leek te begrijpen dat sommige rechtstatelijke regels misschien juist als doel hebben te "vertragen", bezinning af te dwingen. En zo zitten we nu dus weer met de volgende serie beleidsblunders. Alsof de blunders die ons hier brachten nog niet voldoende waren.
.
Dus mensen, de volgende keer dat politici crisis roepen en besluiten er doorheen willen jassen is het wellicht handig om meteen wat kritischer en weerstandiger te worden. Resultaten uit het verleden blijken tot nu toe een feilloze leidraad voor de toekomst. Net zo gek natuurlijk, het betreft dezelfde politieke partijen, dezelfde politici, en dezelfde "beleidsbeïnvloeders". Laten we hopen dat zij de volgende keer een "andere burger" treffen. Een burger die heeft geleerd van de voorgaande leugens en wanprestaties. Een burger die ook andere politiek durft te kiezen.

Parel van het Zuiden | 13-04-13 | 13:05

@neemjemoederindemali | 13-04-13 | 12:57 | + 0 -

Dit is een trend wat ik steeds vaker zie. Mensen lijken zich steeds meer bewust te worden van het verraad dat zich voor onze neuzen afspeelt. EN dit is maar goed ook! Want als het volk weer passief de wereldgebeurtenissen afwacht en aanschouwt zonder enige vorm van kritiek of verzet, zullen we binnen de kortste keren weer een wereld oorlog in worden gelokt. EN u weet waarschijnlijk net zo goed als ik dat oorlogen niks meer zijn dan HELE GROTE afleiding manoeuvres om orde te scheppen in de chaos.

Nu maar hopen dat de rest van het schapenvolk snel wakker wordt en dit niet (WEER) gebeurt -_-'

RoyalWithCheese | 13-04-13 | 13:05

Als het geld van de nieuwe koning maar veilig is.

rechtsdwalendeautist | 13-04-13 | 13:04

neemjemoederindemali | 13-04-13 | 12:56
 
Noodzakelijk is een beter woord. Maar verplicht zit dichter in de buurt.

Aszeran | 13-04-13 | 13:03

@Einde van de Domheid | 13-04-13 | 12:38 |
Eens, de lucht moet uit het systeem. Nu denk ik dat dit eerder op een oorlog uitloopt, dan dat we terug gaan naar ruilhandel (hoewel het één het ander niet uitsluit). In plaats van economie, een mensenwetenschap, baseer ik me liever op de natuurwetenschappen en is de vergelijking met een ballon wel een aardige. Indien we te veel geld in het systeem pompen zal de ballon (onze economie) klappen. Het wordt een kwestie van de ballon langzaam leeg te laten lopen om grote ongelukken te voorkomen.

De vraag wordt alleen HOE gaan we de lucht uit het systeem halen. De natuurlijke weg zou zijn om onze verliezen op bv de huizenmarkt en vastgoedsector te gaan nemen. En dat zou dus betekenen dat we in Nederland veel mensen op straat moeten gaan zetten met een huis dat onder water staat. Daarvan zullen onze socialistische vrienden van de PvdA en VVD echter niet voor te porren zijn, te veel maatschappelijke onrust.

Daarom ligt een scenario -voor Nederland- voor handen, vergelijkbaar met Cyprus waarbij de banken (verder) in de problemen raken door een chronische disbalans van hun assets.

Jopie2009 | 13-04-13 | 13:02

@Gootbalkoning | 13-04-13 | 12:55

Kijk, nog iemand die het snapt. *Blij is*

neemjemoederindemali | 13-04-13 | 12:57

@Aszeran | 13-04-13 | 12:55

Sinds wanneer is een bankrekening verplicht?

neemjemoederindemali | 13-04-13 | 12:56

@deprivéspeler | 13-04-13 | 12:30

Een "veilige bank" is een contradictio in terminis.
Het systeem van fractional reserve banking impliceert nu juist dat het hele financiële stelsel instabiel is, omdat geld niet langer een tegenwaarde in goederen vertegenwoordigt. Het is een pyramidesysteem, dat alleen blijft werken als de onderste laag de zwaarste lasten blijft accepteren.

Verder is wat je de "reele economie" noemt even goed onderdeel van het hele ponzi-spel. Het economomische systeem functioneert als witwasserij voor de bankenwereld, omdat fiat money, door de banken uit het niets gecreeerd, door de maatschappij van reeele waarde wordt voorzien. Economische groei is geen vereiste voor welvaart, zoals vaak wordt gedacht - het is alleen noodzakelijk om het corrupte systeem in stand te houden en de bubbel te laten groeien.

Dat impliceert dat banken veel meer afhankelijk zijn van de samenleving als andersom. Een wereld zonder fractional reserve banking is geen utopie, maar een reeel alternatief, dat echter wordt tegengehouden door de politiek, die innig verweven is met de financiële elite.

Gootbalkoning | 13-04-13 | 12:55

@îîî ReBeL îîî | 13-04-13 | 12:49

Kaas heeft den twitters ontdekt.

neemjemoederindemali | 13-04-13 | 12:55

We moeten de synergie tussen de inflow en de case states in de outflow stages wat beter managen. Ik bedoel daar niet mee te zeggen dat de post reverse inflow fout is, maar de primaire inflow met zijn structure based fifo is er niet op ingetuned.
 
Mijn ouwe sok praat niet, is belastingvrij en zonder blatende "topmensen". 't is dat een bankrekening verplicht is..

Aszeran | 13-04-13 | 12:55

@Parsons | 13-04-13 | 12:48

Als de boel definitief ploft moet je hopen dat je ergens een veilige moestuin hebt en dat je wat af weet vd jacht.

Kennis van het maken van alcohol is trouwens ook handig, net als fruitboompjes. Ook handig is als je weet hoe je een dier moet slachten en bereiden.

neemjemoederindemali | 13-04-13 | 12:54

Rock'n'Roll !

*out *

Bakito | 13-04-13 | 12:53

@îîî ReBeL îîî | 13-04-13 | 12:49
Kaas zit tegenwoordig op twitter. Bijna zijn hele timeline bestaat uit swingers... Vul zelf maar in dus

Bakito | 13-04-13 | 12:52

@zwellevertje | 13-04-13 | 12:45

In al mijn wijsheid ben ik druk bezig om mijn a.s. moestuintje te beveiligen tegen grijpgrage dievenklauwen.

neemjemoederindemali | 13-04-13 | 12:50

@Anijsblokje | 13-04-13 | 12:45
Het zou jammer zijn als dit initiatief in een vroeg stadion zou struikelen over een irrelevant detail als "rente".

Bakito | 13-04-13 | 12:49

Ot, waar is Kaas gebleven? zie hem nergens meer reageren.
Dat gejeuzel van die verhaar lees ik niet eens, dus daarom maar ff Ot.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 13-04-13 | 12:49

@neemjemoederindemali | 13-04-13 | 12:38
Klopt. Het is een krankzinnig stelsel met als grootste nadeel dat we er allemaal afhankelijk van zijn. Tot de boel ploft. En dan.. geen idee.

Parsons | 13-04-13 | 12:48

@Bakito | 13-04-13 | 12:43

We hebben alleen maar een goed computersysteem nodig die bijhoudt wie wat van wie tegoed heeft. En de bankiers deze aardkloot afschoppen, dat ook natuurlijk.

neemjemoederindemali | 13-04-13 | 12:47

beetje een lulverhaal van Verhaar. De banken zijn de oorzaak van de crisis dus als we het over negen plagen hebben dan hebben die banken dit dubbel en dwars verdiend. Ze hebben altijd winst gemaakt, en niet zo'n beetje ook. Mara dat is nooit ten goede gekomen aan de economie. Er is door de banken nooit enig risico genomen om de economie een "backbone" van krediet te geven. Integendeel; ze hebben over de rug van de hypotheeknemer 9de huizenkoper) ongelofelijk veel geld willen verdienen om aan een beperkt groepje aandeelhouders uit te keren. Die zijn met de grote bedragen gaan lopen. Nee, de banken mogen wat mij betreft met nog wel een plaag of honderd getroffen. worden. Niet vergeten dat dit, in tegenstelling tot wat de bankensector zelf beweert (die hebben het over een "schuldencrisis") een BANKENCRISIS is. Veroorzaakt door henzelf.

Ko Reander | 13-04-13 | 12:47

@pinda | 13-04-13 | 12:41
Nee man, in een anarchie kunnen overtollige kneuzen, die nu door vuurwapens worden beschermd, worden weggejorist.

Vuurwapens hebben de kwaliteit van de mensheid verpest.

Bakito | 13-04-13 | 12:46

Hoe meer ik lees en hoor; hoe beter ik in de gaten krijg dat er geen mens is die weet welke kant het op gaat,alleen wel de verkeerde kant,dat is wel duidelijk.
De goud boeren zijn opvallend stil de laatste tijd,de haleluja verhalen zijn wat minder euforisch op dat gebied momenteel.
Banken;tja... wat valt daar nog over te zeggen.
Onroerend goed?mmhh beter ook maar over zwijgen.
Lees al dat technische gezwets van Jan en alleman maar word er niet wijzer van.
Stilletjes ben ik gewoon blij dat ik m'n huis vrij heb,ruimte voor een geweldige moestuin,stromend water van eigen bron,en verder zonder "anderen" kan doen en laten wat ik wil, laat de wereld maar instorten;ik red me wel.
Jullie ook met je goud,geld,aandelen,handige constructies en vooral al die "wijsheid"?

zwellevertje | 13-04-13 | 12:45

Bakito | 13-04-13 | 12:43 | + 0 -

Krijg je dan eenmalig rente of jaarlijks?

Anijsblokje | 13-04-13 | 12:45

Einde van de Domheid | 13-04-13 | 12:40 |

Yep Einde van de domheid is inzicht ;-)

King V | 13-04-13 | 12:43

Geenstijl heeft ooit een omroep gesticht. Kunnen ze geen bank beginnen? Ik stort meteen 5,72...

Bakito | 13-04-13 | 12:43

Peter, je bent een *kuch* held. Zomaar kritische opmerkingen maken tegen dat tuig. Wat een lef.
Maar er zal geen moer veranderen, ondanks altijd moreel hoogstaande mensen zoals jij, met je schone handen. Het tuig heeft met z'n tentakels de 'democratische' politiek in de tang. Laatste truuk die er aan komt, wat velen al vreesden, is de komende Grote Greep uit onze (gvd, ONZE) pensioengelden.
www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/214760...
Het kabinet van onze lullo Rutte gaat het geld aanspreken. En als het ooit verdwenen is, is er niemand aansprakelijk.
Lees vooral de commentaren onder het Telegraaf-bericht. En bedenk: dat zijn alleen de goedgekeurde beschaafde commentaren die door de censuur heen zijn gekomen.
Gelukkig zul jij er ook tegen gaan fulmineren.

Fijnstoffer | 13-04-13 | 12:43

@Bakito | 13-04-13 | 12:31
Niet zozeer bang, alswel realistisch. Ik ben geen vechtersbaas, dus ik heb in een anarchie een gun nodig. Een grotere dan iemand die mij wetteloos bedreigt.
Mensen zijn een soort dieren of kinderen: afschuwelijk wreed en hebberig. Geen enkele rede of beschaving, slechts het recht van de sterkste. Kijk maar in de natuur of in de zandbak. Kutwezens. Allemaal.

pinda | 13-04-13 | 12:41

King V | 13-04-13 | 12:35
Hee, nog een Lietaer volger.

Einde van de Domheid | 13-04-13 | 12:40

@Parsons | 13-04-13 | 12:34

Psies, het lullige is dat ze hun belofte niet na kunnen komen omdat het oplichters zijn. Dat een oproep tot een bankrun verboden is is dan ook een gotspé.

Alsof de pliesie je verteld dat je een inbreker zijn gang moet laten gaan en jij de bak indraait als je niet je huis rustig laat leegroven door gajes.

neemjemoederindemali | 13-04-13 | 12:38

Er is ongeveer 20x zoveel financiele waarde op deze wereld dan echte waarde (grondstoffen, land, stenen, diensten)
Net als bij de woningmarkt zal de lucht daar uit moeten en vervolgens zijn we bij ruilhandel.

Einde van de Domheid | 13-04-13 | 12:38

Kortom, banken zijn oplichters. Allemaal.

neemjemoederindemali | 13-04-13 | 12:35

Hoop dat de meerderheid van de mensen eens doorkrijgen hoe het hele Geld/Schulden verhaal werkt. Hier een wel hele simpele uitleg, als je het nu nog niet snapt... Dames en Heren... Het Elfde schijfje:

vuur01.wordpress.com/2013/04/12/het-el...

King V | 13-04-13 | 12:35

Ik sanp niet dat er nog mensen zijn die hun geld door een bankier laten beheren.
De enigen die er op zeker aan verdienen zijn diezelfde bankiers, het risico is voor u en - als het misgaat - de belastingbetaler, wij allemaal dus.
Hoe minder speelgeld een bank heeft, des te minder maatschappelijke schade ze ermee kunnen aanrichten.
Je geeft Tristan V. toch ook niet de sleutel van een munitiedepot?

Graaisnaaiert | 13-04-13 | 12:35

@deprivéspeler | 13-04-13 | 12:30
Geld dat op jouw rekening bij de bank staat is niet jouw geld. Dat is slechts een belofte van de bank aan jou om jou geld te geven ter hoogte van het bedrag dat er in de computer staat. Jij verschil snappen doen?

Parsons | 13-04-13 | 12:34

De AFM heeft al meerdere keren bewezen dat ze kunnen worden opgeheven, groot gelijk dat Verhaar dit herhaalt.
Makkelijk Magnieten vanaf de zijlijn met je dikke vette salaris met zorgeloze baangaranties, ja heel begaan maar echt toezicht houden, nee dat niet.
We beleven de grootste crisis sinds de jaren '30, je zou zeggen dat nou juist de AFM zich in positieve zin had laten gelden met ik noem maar wat, een toekomstvisie.

Atlas Shruggs 10 | 13-04-13 | 12:34

@Parsons | 13-04-13 | 12:28
Yep, een rationele kudde schapen vergt concrete wolven, niet die acteurs uit sprookjes.

Bakito | 13-04-13 | 12:33

'de banken zijn aan het overleven'
*zachtjes huilt*

Einde van de Domheid | 13-04-13 | 12:32

Dus die gouden maskers dienden om de nekharen een beetje in model te houden. Interessant.

Anijsblokje | 13-04-13 | 12:32

Hey Petertje, zal ik je even een lesje geld leren?

Geld behoort de tegenwaarde te zijn van goederen en/of diensten. Ipv geld kunnen we elkaar ook gaan betalen met bvb uren. Ik werk 10 uur voor jou en in ruil daarvoor ga je 10 uur voor mij werken. Het kan ook zijn dat ik 2 mud aardappelen accepteer voor de 10 uur die ik voor jou gewerkt heb.

Pas toen de banken erbij kwamen met hun oplichterij is het fout gegaan. Helaas zijn de meeste mensen te stom om dat te beseffen. Het debiele volk staat met vlaggetjes te zwaaien naar een stel dat nog nooit van zijn leven een slag werk heeft gedaan. Sterker, zelfs zijn afstudeerscriptie heeft die bolle bierzuipende wcpottensmijter niet gemaakt.

neemjemoederindemali | 13-04-13 | 12:31

@pinda | 13-04-13 | 12:16
U is bange wezel?

Koop een hond. Beetje aaien in ruil voor waakzaamheid, topdeal!

Bakito | 13-04-13 | 12:31

Als datt gedoe zo blijft doorgaan als nu dan ben ik abng dat er eerdaags wel met een bulldozer zo'n bankhoofdkantoor wordt geramd en eventueel nog de vergaderlokaliteit van de tweede kamer.
Het is toch van de zotte dat hele volkeren worden uitgeknepen door het gehannes van die hotemetoten.
Hoe lang blijven de mensen dit slikken: de leugens, het gedraai, het oeverloos graaien en de baantjes caroucels incluis de manipulatieve invloed van met belastinggeld betaalde omroepen en dier "supersteren".
eerdaags horen we weer: "Landgenoten houdt stand" blijf dan in hemelsnaam weg en kom nooit meer terug met al de daaraan gelieerde leugenclubs.

Sjeng de helle | 13-04-13 | 12:30

zolang banken nog geld uit de lucht kunnen toveren zal er niets veranderen.

cumshaft | 13-04-13 | 12:30

Betekent dit nou dat zelfs Peter zijn vertrouwen in de banken is kwijt geraakt?? Ik dacht dat het nooit zou gebeuren!!

Maar dat wil echter niet zeggen dat ik hem nu een toffe peer vindt. Hij is nog steeds veels te mild, en stiekem hoopt hij ook gewoon "dat dit de laatste plaag zal zijn", en dat het weer "business as usual wordt". Want terugkijkend naar wat hij in het verleden allemaal heeft geschreven, moet ik toch concluderen dat hij nog maar weinig kaas heeft gegeten van de huidige crisis. Hij zit er gewoon veels te diep in om écht objectief naar de situatie te kunnen kijken.

RoyalWithCheese | 13-04-13 | 12:30

Ben nog steeds in mijn nopjes met die virtuele muntjes, zit tenminste een fatsoenlijk protocol achter. Bitcoin FTW!

SomeOne333 | 13-04-13 | 12:30

Een bank hoeft eigenlijk maar 3 dingen te doen, namelijk;
1) een veilige plaats voor mijn spaargeld zijn, zodat ik niet al mijn spaargeld thuis hoef te hebben waar het gejat kan worden.
2) betalingen en overschrijvingen mogelijk maken, zodat er gemakkelijk betaald kan worden.
en 3) bepaalde leningen verstrekken zoals hypotheken en bedrijfskrediet, om te investeren in de reële economie.
-
Daar valt inderdaad maar weinig winst op te maken. Dit is voor de bankenbaasjes moeilijk te accepteren, waardoor we met het huidige financiële drijfzand zitten.

Conclusie, ik wil een bank waar mijn geld veilig is en waar het hooguit wordt uitgeleend aan betrouwbare bronnen. Wat ik dus niet wil is een bank die van mijn, ik herhaal MIJN, geld short gaat op geleasete aandelenopties welke worden doorverkocht aan een tweede bank die ze doorturboot dmv een hefboomconstructie met veel leverage (of hoe al die onbegrijpelijke constructies tegenwoordig werken) eventuele winst in eigen zak steekt en mij met de shit laat zitten.

deprivéspeler | 13-04-13 | 12:30

@rara | 13-04-13 | 12:12
FYI : Pik Botha zat te vast aan P.W. Botha. Toen die moest gaan was het met Pik ook gedaan. Pik Botha was NP tot op het bot en heeft een lange tijd een koorddansact gedaan en volgehouden. Hij was in feite de Henri Kissinger van SA.

TunaTown | 13-04-13 | 12:29

@Bakito | 13-04-13 | 12:26
Het wezenlijke verschil tussen beiden is dat de laatste twee die jij aanhaalt reëel zijn.

Parsons | 13-04-13 | 12:28

@Parsons | 13-04-13 | 12:17
Vroeger werden we bang gemaakt met hel en verdoeminus. Nu is er de angst voor een faillissement, werkloosheid en lege creditcard. Dezelfde horror, maar met andere demonen.

Bakito | 13-04-13 | 12:26

Als ik Verhaar zo hoor orakelen moet ik denken aan die Monty Python sketch met de Engelse officieren die in een legertent zitten te neuzelen over trivialiteiten terwijl om hen heen de oorlog bezig is en soldaten sneuvelen bij bosjes.

Een klagende bankier is als een verwend rijkeluiszoontje dat zich opwindt over het deukje in de bumper van z'n Aston Martin, terwijl de aangereden fietser verderop ligt dood te bloeden.

Gootbalkoning | 13-04-13 | 12:25

Net als tijdens de vorige goud rush werden alleen de verkopers van emmers, scheppen, houwelen en andere benodigdheden er rijk mee. Na de huidige crash van het goud, verschuilen de goud predikers zich in anonieme 'pro' secties op twitter. Om uiteraard weer tevoorschijn te komen, wanneer het goud weer wat hersteld is. De lafaard(s).

El Gouda | 13-04-13 | 12:22

Ach ja, de AFM. Een goede bezuinigingsmaatregel zou zijn om die baantjesmachine voor ambtenaren die graag bankier hadden willen worden maar niet goed genoeg waren af te schaffen.

HoogToontje | 13-04-13 | 12:20

@toetanchamon | 13-04-13 | 12:12
Rofl, u bent gesoigneerd²
vvd stemmen, dacht het niet veel te lastig om 's morgens schuin voor de spiegel te staan

Tim Grimback | 13-04-13 | 12:18

Het 'schuldstelsel' is het grootste en eigenlijk het enige businessmodel van alle banken, dat daarnaast wellicht een economie aan (fiat) geld geholpen word is min of meer een bijkomstige zaak meneer Verhaar, dat weet u toch al zo lang u zelf bankier bent?! Het volk / de werkers, in combinatie met de banklicentie zijn voor de banken toch de cartel-kurk waarop deze hele vervloekte uitbuiting en gijzeling gedijt, of niet soms?

afdankert | 13-04-13 | 12:17

... Vroeger werd je voor "Fractional banking" zo als ze nu doen, opgehangen... Want oplichters en dieven zijn criminelen, en tuig dat een land kapot maakt voor eigen gewin hoort te worden bestraft.. vroeger was het beter..

ZiekVanDieJankers | 13-04-13 | 12:17

Een voordeel. De megalomane zetels van de verantwoordelijken zijn makkelijk te vinden. Blijft het wel zaak om snel te handelen. De toegang tot Schiphol dient als eerste te worden afgesneden...

Parel van het Zuiden | 13-04-13 | 12:17

@Bakito | 13-04-13 | 12:12
Ik had inderdaad beter kunnen zeggen: daar zit de crux.

En waar dat zit?

Hier: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/04/live_de_ing_maakt_er_een_zooit.html#c172084701

Parsons | 13-04-13 | 12:17

@Bakito | 13-04-13 | 12:08
Accoord. Dan ga ik me tot mijn tanden toe bewapenen.

pinda | 13-04-13 | 12:16

Nou, als ze nog tijd over hebben om naar een European Equity Options Conference te gaan om daar Peter Vehaar te horen neuzelen, dan gaat het nog niet zo slecht met de bankii.
Maar ik moest wel lollen om ex-badkuipenfabrikant. Dat dan weer wel.

pjotr nicknaamtov | 13-04-13 | 12:13

Protip: pensioengeld in bitcoin stoppen

Bertus Brulbroek | 13-04-13 | 12:13

"... Ik... Ik... Ik... Ik... Ik..."

Weet je wie ook zo mooi over zichzelf kon redevoeren?

"... de Europese Commissie verbiedt banken om te concurreren..."

Wow. Kartelvorming van overheidswege. Dat verwacht je toch niet van zo'n democratisch en volksminnend instituut...

"... de gedragstoezichthouder AFM vanuit de burcht aan de Vijzelgracht de banken even vertellen dat zij geen visie op de toekomst hebben..."

Je bedoelt dat AFM, waar onze oud-zorgverzieker Hoogervorst een mooi carrousselbaantje aan de top heeft?
Dat was pas visie. Die heeft duidelijk recht van spreken.

"... Iedereen die een beetje Bijbelvast is weet namelijk dat de tiende plaag de dood van de eerstgeborene was..."

Laten we dan maar hopen, dat het in dit geval de dood van de hardst graaienden mag betekenen. Dat zou nog eens een bezuiniging zijn...

ZKH EénOog | 13-04-13 | 12:13

@Tim Grimback | 13-04-13 | 12:09
Oh nee? Ik heb de laatste keer geen VVD gestemd......
En u?

toetanchamon | 13-04-13 | 12:12

Zeg Peter, ken je Pik Botha nog? Botha was jarenlang de leider van het regime dat de Apartheid beschermde, en toen hij Mandela vrij wilde laten werd-ie ontslagen. Niet omdat hij ongelijk had, maar hij werd ongeloofwaardig door z'n gedraai.

Peter, herken je iets in dit verhaal?

rara | 13-04-13 | 12:12

@Parsons | 13-04-13 | 12:09
De vraag is vervolgens: "Wie of wat is crux"?

Bakito | 13-04-13 | 12:12

Of zullen we toch de eerstgeborenen nog even ophalen?

Parel van het Zuiden | 13-04-13 | 12:11

Voor de vorm komt men luisteren en zegt beleefd "jolly good speech", maar intussen denkt men gewoon business as usual: Greed is good.

Zoetwaterpanharing | 13-04-13 | 12:11

De banken zijn helemaal niet nodig. Riskante investeringen kunnen we wel met geld uit de pensioenpotten doen.

De Geus | 13-04-13 | 12:10

@Bakito | 13-04-13 | 12:08
Geld an sich is het probleem niet. De vraag is "Wat is geld en wie bepaalt wat geld is?" daar ligt de crux.

Parsons | 13-04-13 | 12:09

Alleen Toetanchamon heeft helemaal geen tijd gekregen om van zijn fouten te leren..

Tim Grimback | 13-04-13 | 12:09

Afschaffing van geld en wetten is de enige manier waarop individuele vrijheid kan worden bereikt.

Leve de anarchie!

Bakito | 13-04-13 | 12:08

Tijd voor een tegoedenexodus dus..

Parel van het Zuiden | 13-04-13 | 12:08

we hadden meer aandacht moeten besteden aan de uitspraken van Rienk H Kamer. Die voorspelde dit al 10 jaar geleden

pietjePuke | 13-04-13 | 12:07

En weer geen woord over hoe ons monetaire stelsel in elkaar zit en dat dát het enige en echte probleem is. Waar Verhaar naar blijft kijken is logische gevolgen van dat systeem. Oogkleppen galore.

Parsons | 13-04-13 | 12:05

Als het ZO moet, Deutsche Bank, dan breng ik mijn gehele saldotekort wel ergens anders onder. Kijken wie dan nog lacht.

Sowieso geen banken uit EU landen meer gebruiken.

pinda | 13-04-13 | 12:04

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken