Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Taliban zoeken Steen van Rosetta bij ING

ING_corporate100.jpgDeze week had ING een storing in haar betalingsverkeersystemen en Nederland was in rep en roer. Het 8-uur journaal, Nieuwsuur, Radio1 riepen in paniek dat de rekeninghouder bij ING zijn of haar geld kwijt was. Dat de Telegraaf er de voorpagina mee opent, dat snap ik, sterker nog, ik had niet anders verwacht. Maar dat zelfs BNR, de B stond ook ooit voor 'business', er hijgerig achteraan liep, verbaasde mij. GeenStijl was ook goed op dreef: het is de Taliban. Dat moet een wat verlate 1-april grap zijn geweest. De grap is gelukt, want het stuk is serieus opgepakt door de media (hoewel gouddelver Middelkoop weet meer). Helaas ook door hackers, want gisteren werden ING en het ideal-systeem wel degelijk aangevallen. We hebben de hackers dus op een idee gebracht. Jammer dat ze nog steeds met hagel, heel veel hagel schieten. Dat legt de website plat, maar binnen komen ze niet. Vind het maar een zielige vertoning. De enige instantie die het allemaal eerst niet serieus nam, was de ING zelf. Het enige persbericht dat 4 april overdag naar buiten kwam was dat ING 2.500 euro (u leest het goed) doneert aan Dierenpark Rhenen voor de adoptie van gorilla Baloo. De bank die ons er vol trots voortdurend aan herinnert het nationale gevoel te vertolken, was even vergeten dat via de mobiele app's nu iedereen direct kan zien dat er iets mis is. Gelukkig dat de hoogste baas van ING betalingsverkeer Jue 's avonds niet op de bank hangt en zo zijn 'welgemeende' excuses kon aanbieden. Het heeft mij allemaal niet echt verbaasd. Iedereen die wel eens een kijkje heeft genomen aan de achterkant van ons betalingsverkeer weet dat dit kan gebeuren. De systemen van de grote banken voor het betalingsverkeer zijn stokoud, vaak geschreven in een computertaal die alleen nog gelezen kan worden door spijkerschrift-deskundigen. Ik vermoed dat ergens diep binnen de comptercentra van de grote banken een ouderwetse kluis staat met daarin een bancaire steen van Rosetta, waar alleen de COO de sleutel van heeft. En nieuwe toepassingen worden bovenop die black box systemen gebouwd. Het is eigenlijk voor mij een wonder dat het betalingsverkeer zo weinig keren plat gaat, want het gaat om geweldige volumes. Eind september 2012 waren er 275.689 geldautomaten actief. In 2012 werd er 2.500.000.000 keer gepind en 117 miljoen I-deal betalingen gedaan. De banken zijn zeer succesvol geweest om iedereen aan de pinpas en internetbankieren te krijgen. Dat kwam de banken natuurlijk goed uit. Computers zijn goedkoper dan mensen en maken minder fouten (jammer alleen dat áls ze een fout maken, het ook meteen goed mis is). Gaat het weer gebeuren? Zonder enige twijfel. Nieuwe betalingsverkeersystemen zijn duur en de banken hebben even het geld niet. Niet alleen Nederlandse banken hebben problemen, ook in Engeland gaat nogal eens wat mis. Dit tot ongenoegen van de Minister van Financiën Osborne. In een speech op 4 februari 2012 deed Osborne daarom een opvallend voorstel. Hij wil de betalingssystemen open gooien zodat nieuwe toetreders eenvoudiger de markt kunnen betreden. Een goed idee. Het doet mij denken aan de energiemarkt in Nederland. TenneT is als nutsbedrijf op onpartijdige wijze verantwoordelijkheid voor de infrastructuur. Partijen als Nuon, Essent maar ook Nederlandse Energie Maatschappij hebben contact met de klant en leveren prijs en service. De banken zullen het niet leuk vinden, maar een dergelijke structuur kan de oligopolistische bankmarkt in Nederland helemaal open gooien. Het meenemen van het rekeningnummer, het grote probleem om over te stappen naar een andere bank, los je 'en passant' ook op. Ik kan niet wachten. www.bank.blog.nl www.pfverhaar.nl @peterverhaar

Reaguursels

Inloggen

'''test'''
''test''
&lt;s&gt;Boodschappen doen</s>

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 07-04-13 | 15:29

@Van Duyvenbode | 06-04-13 | 10:49
Toch maar Bitcoin of ripple.com gebruiken dan. Geen bank meer nodig.

frank87 | 07-04-13 | 01:06

@Parsons | 06-04-13 | 10:52
Inderdaad: in de IT geldt helemaal "if it ain't broke, don't fix it".

frank87 | 07-04-13 | 01:05

@Dit is de waarheid | 06-04-13 | 10:42
Heb ergens iets op de radio gehoord over een verkeerd bestandje of tape'je dat ingelezen was.
Hoor ik trojan? Of toch incompetentie.

frank87 | 07-04-13 | 01:03

@eerstneukendanpraten | 06-04-13 | 10:38
COBOL: financiele systemen zijn in COBOL68 geschreven (dat laatste is overigens een jaartal: 1968).

frank87 | 07-04-13 | 01:01

@geen koning | 06-04-13 | 17:05
En zo is het. Daar wil ik nog aan toevoegen, na de oorlog is ons land in een razend tempo weer opgebouwd, met hulp en steun vanuit de landen die nu europa vormen. Dit waren miljarden bedragen, die werden geïnvesteerd in Nederland. Als je dat weet, dan klinkt geld afstaan aan europa voor noodlijdende Europese landen zo gek nog niet. En wat is crisis? Zo als we het nu hebben? Ik haal oud papier op (liefdadigheid) in de buurt waar ik woon. Als ik zie dat dit oud papier is verpakt in dozen van computers, breedbeeld tv's, audio installaties, etc. En ik vindt tussen dit oud papier altijd dozen van telefoons, laptops, tabloids, etc., dan denk ik dat we wat dat betreft het nog helemaal niet zo slecht hebben met z'n allen in Nederland.

pawa | 06-04-13 | 21:04

@(c)ZWITSUL | 06-04-13 | 12:25 | + 0 -
Jep, net pas. Dus nu kan er pas wat onderzoek gedaan worden. Gezellig op zaterdag.
antagonist | 06-04-13 | 12:27 | + 0 -

neem een slok en beeld je is in hoe zo'n aangifte in Nederland verloopt.
-
'Goedmorgen.. mijn naam is Kees Lock van ING security'
'Wat kan ik voor U doen'
'Ik kom aangifte doen van een cyberaanval'
'Aha.. heeft U verwondingen opgelopen mijnheer Lock en kunt U de dader voor mij beschrijven'
.
.
.

(c)ZWITSUL | 06-04-13 | 19:56

Wat als dit was gebeurd tijdens de Cyprus-crisis. Terwijl de mensen hoorden van Dijsselbloem dat je geld op de bank niet weilig was, en ze zouden vervolgens meteen merken dat ze niet konden pinnen - a.g.v. een cyber-aanval - dan was het een pandemonium geweest.

Van Duyvenbode | 06-04-13 | 19:17

Wat een flut column. Er staat werkelijk niets in dat al uitgebreid in de kranten heeft gestaan.

Het aantal grote incidenten neemt toe vanaf de uitbesteding van automatisering. Doordat de partijen verantwoordelijkheid afschuiven (waar ze gelijk in hebben) duurt het veel langer voordat er een goede oplossing is.

Dat is de kern van het probleem op dit moment.

Voor het veranderen van de ongedocumenteerde legacy systemen heb je iemand met lef, doorzettingsvermogen en inzicht nodig. Tot op heden ben ik deze figuren binnen het bankwezen niet tegen gekomen.

p3xxx | 06-04-13 | 17:52

Ik kan het me nog herinneren als de dag van gisteren. De koning had geld nodig voor weer een oorlog. Dan stuurde hij Rijkman naar de joden en 'leende' wat geld. Als de koning de oorlog won betaalde hij het geleende geld soms terug. Als hij verloor verzon hij een heerlijk leugentje voor eigen bestwil. Iets als: De joden zijn verantwoordelijk voor pest. Er werd een pogrommetje georganiseerd, de joodse schuldeisers werden een kopje kleiner gemaakt, het volk was gelukkig, niks fijner dan een zooitje bankiers op staken spiesen. De straten kleurden rood, een stadsvarken werd geslacht, een enorme bbq. De koning leende een stadje verder om zijn huurleger te bekostigen.
Datzelfde leger was niet zo loyaal als men momenteel pleegt te denken. Mijn broer kreeg bijna nooit zijn soldij, maar als er ook geen eten meer op tafel kwam, nou ja tafel -de tafel was voor die mannen een fantasie- Als er op de spreekwoordelijke tafel dus te weinig calorieen stond om de lange dagmars te verzadigen. Dan trok de roede meermaals ten strijde tegen de broodheer (in gebreke).
Zo vaak dat dit fout ging, niet normaal. De wereld van het geld was wat joden, een beetje ruilhandel, uitstervende gilde, plundering, harige milf's verkracht bij gebrek aan beter. Soms wat verbrand vlees aan het spit, een armoe -zalm uit de rijn. Ik herinner me een integere Zwitserse garde. Twee pauzen. Wat mosselmannen verstopt op gronden hooguit aantrekkelijk om tweede en derde en vierde zonen, zonder erfrecht, te huisvesten. Het concept: Olie was toen nog maximus voor door de sla.
Toen kwam er een interbellum. Verlichting kwam met het uitvaren naar onontgonnen gebieden. Allerlei soorten van goud werden ontdekt: Nootmuskaat, peper. De mosselmannen waren nu indianen. Alles vloeide rijkelijk. Zalm gestuurd door de koning had dien ten gevolge een makkelijk baantje. De geldschieters kregen voor het eerst hun geld terug. Nog een eeuwtje later -gewend geraakt aan de stornering- kregen zij zelfs rente over het door hen geleende geld. Kan je je voorstellen? Vanzelfsprekend waren er nog regio waar het er een beetje anders aan toe ging. Een lapje grond ter grote van de Soviet Unie (voor de jonge lezers: Rusland maar dan twee keer zo groot). Aldaar waren ze net gewend geraakt aan het oude systeem: Geld lenen, niet terug betalen, alle joden vermoorden, doorgaan alsof er niks was gebeurt.
Dan zou de vraag gesteld kunnen worden: Waarom deden die joden dat? Waarom deden die joden al die eeuwen lang geld uit lenen, met als beste resultaat enkel terugbetaling, maar meermaals een wrede dood? Ik zou het niet weten, ik zat in een moderner geloof. Iets met een wonderman, vissers, 12 meelopers, een verrader, Romeinen, kruizen. Een vader en zijn zoon. De 'leitcultur' des tijds, dat wel.
Ik weet wel waarom die joden dat deden, of ik denk dat ik weet waarom zij dat deden. Een neef was getrouwd met Goldmann en uit wat brieven kan ik extraheren dat er weinig anders opzat voor die mensen. Verstoten uit de gilde mochten zij niks produceren. Verstoten uit de oude archaische, rurale samenleving mochten zij niks verbouwen. Me dunkt als die gasten niet ook het concept: Stad hebben verzonnen.
"Wat kan er toch iets moois bloeien uit het concept repressie!"
Mijn typevingers zijn een beetje moe. Als je een ganzenveer met een potje inkt gewend bent valt dit nog niet mee; afbetaald Appletje rammelen. Daarom zal ik een periode overslaan. Geen onbelangrijke periode overigens. Maar wel een beetje een ratje toe. Landen met grenzen. Een beetje slavernij. Boekdrukkunsten uitgevonden in wat wij nu Duitsland noemen, maar nog niet zo lang geleden: West Duitsland. Jezus werd verscheurd tussen poppenkastpedofielen en zwarte treurwilgen. Een Luther ramde wat woorden op een kerkdeur. Iemand bedacht een stoommachine. Er gingen wat broertjes vliegen. Nou ja, die periode is een ieder wel bekend? Ruilhandel raakte uit den boze. Harde valuta, lees GOUD, was wat betaald moest worden voor de dienst. Dat kon alleen omdat er een grote hoeveelheid goud was aangeboord in de reet van wat inboorlingen aldaar.
De oude kliek 'bankiers' zat er nog. Vreemd genoeg, nu ik erover nadenk, want tsjonge wat hebben wij toch ons best gedaan om die Oud Testamenten over de kling te jagen. Niet alles lukt is een wijze les. Die Abrahamisten hadden zich intussen goed geassimileerd en visa versa.

Democratie 18.0. Er waren her en der wat mannen met inspraak. Vrouwen waren (een terecht) lachertje. Bijna iedereen was (terecht) een lachertje. Regeringen al dan niet ontdaan van de adel hadden geld nodig. In een enkel landje werd een verloren koningshuis weer in ere hersteld. Maar het benodigde geld was nu niet voor een oorlog. Dit geld was veelal voor infrastructurele gebeurtenissen: Er moesten kanalen komen om goederen te verplaatsen, alsook treinen. Het paard was cadeau gedaan aan een paar verdwaalde indianen.
Helaas was niemand bereid om zomaar wat rails te leggen: De smerige gierigaards. Liberalisme was de uitkomst. Mijn vader was de grootste Libertijn ooit (ik noem geen namen). Gelukkig is hij gecremeerd want de uitwerking van zijn prima gedachtegoed zou hem voor eeuwig doen wentelen in een kist, of tombe, of mausoleum.
Ruilhandel werd goud werd geld. Nog steeds had niemand een bank. Bank is een raar woord. Niemand had nog een plek waar zijn geld zat op een Bjorn of Easy rider. Nou ja, niet niemand. Er waren wel een paar mensen met geld op een 'bank', toch ging dat allemaal een beetje anders. In die dagen werkte ik voor een alcoholdistributiecentrum in Haarlem, en voor een zieletogend textielbedrijf te Leiden. Mijn salaris werd al dan niet uitgereikt in de kroeg palend aan het bedrijf waar ik werkzaam was. O nostalgie: Die kroegjes zijn er nog, in alle steden. De balken druipen van de huwelijkse ellende. Wij zopen onderwijl onze stinkende eega thuis met onze scheurbuikkindjes zaten te wachten op een kilootje pastinaak, op Goede Vrijdag wellicht een prei erbij.
Enzo ging dat langer door dan menigeen koekeloerend op zijn Galaxy zou vermoeden. Dat ging door tot eigenlijk vlak voor jullie geboorte. De laatste eeuw is zo snel gegaan, mijn inmiddels bejaarde brein kan het langzaamaan niet meer bevatten. Ruilhandel werd goud, specerijen, geld. Toen werd het alles. Olie, auto's, koffie, mais. Maar daar hangt nog een prijskaartje aan? Er werd een internet bedrijf verkocht van een Nederlandsche heks (met de naam van een konijn) De 'koers?' bleek te hoog. Dat was weer een crisis, een bubble, een hype.
Dan ga je denken: Wij zijn leergierig, wij leren, wij zijn mensen. Dit gebeurt ons geen derde keer? Of zijn wij stommer dan ezels? Met een paar uitzonderingen: Namelijk zij die anderen tegen een steen doen stoten?
Kijk eens wat sommige mafkezen hebben betaald voor een aandeel Facebook.

Nog steeds zijn er oorlogen nodig om malversaties te verduisteren. De jood van weleer is nu een multinational. Net als vroeger zal de baas onuitroeibaar blijken. Maar het peupel daaronder zal te pas en te onpas op kunnen hoepelen. De boel draait door, op zoek naar een nieuw middel om de piramide te incasseren. Bijna niemand had ooit geld op een 'Bank'. Nu heeft ook bijna niemand geld op een bank.
De grap is dat de bank van bijna iedereen geld krijgt. Van het veilige huis, met je dak boven je hoofd. Van je baas die jouw lease auto betaald. Van jouw overheid, waar je al meer dan de helft van je gruizige centjes ongezien aan gireert. Van je dooie vader die een paraplu rekening had; tot op heden onontdekt.

En toen was er een computerstoring. Haha, jaja, tsjonge. Er waren wat rossige bolle wangetjes die hun boodschappen niet konden pinnen. PANIEK. En waren dat niet veelal dezelfde rossige wangetjes die een weekje eerder compassieloos een ieder op Cyprus veroordeelde tot: Eigen schuld? Mensen die gedurende een lange tijd niet bij hun eigen, eerlijk verdiende 'geld' konden komen. Opdat de eindbazen hun geld via een achterdeur konden kaltstellen.

Mijn familie is uitgestorven, ik ben als laatste aan het zwemmen in de humor van het humoristisch drama van de teloorgang. Een pasje, een trillend schermpje, een pasje.
Ik heb de bank nooit nodig gehad, niemand heeft de bank ooit echt nodig gehad (iedere oorlog had ook uitgeluld kunnen worden, nietwaar?) De bank is een commoditeit. Een verliezend sprookje als Mohammed, als Jezus, als prins Gerstenat. Maar zoals een ieder met een beetje besef zal voelen.. Al het nutteloze zal keihard vechten voor lijfsbehoud, niks ontzien.
TOT DE LAATSTE SNIK.

geen koning | 06-04-13 | 17:05

Waar slaat die URL eigenlijk op?

Jos Tiebent | 06-04-13 | 16:40

Geloof niet dat het een hack is, maar wel een fantastische afleidingsmanoeuvre. Als iedereen zijn centjes van de rekening haalt, heeft Nederland namelijk pas echt een probleem, dus laten we iedereen geloven in een Hack, want daar valt mee te leven... Vertrouw alleen nog de vensterbank!

Toe Maar dan | 06-04-13 | 16:30

Dit is de waarheid | 06-04-13 | 10:42

Ik wacht ook nog steeds op die uitleg inderdaad.

Hank Nozemans | 06-04-13 | 16:09

Dat zie je door de hele maatschappij en in alle sectoren. Duurdere bekwamere krachten weggesaneerd, die vaak in het buitenland wel zijn gewaardeerd en daarnaar vertrokken. Hier alleen nog gepensioneerde sterren die hun bek kunnen open trekken, zonder dat hun kop er af gaat. Dan krijg je op ten duur een onbestuurbare samenleving. Wat mindere goden al niet aan kunnen richten.

Esprit77 | 06-04-13 | 16:08

De ING heeft een paar jaar geleden alle oudere programmeurs met kennis van zaken weggejorist en vervangen door 18 jarige specialisten in verweggistan. Was goedkoop. Helaas hebben deze "specialisten" alleen een paar boeken van de tweedehandsafdeling van de Sleghte om uit te zoeken wat ze geacht worden te weten. Dus niet zeuren, dis was allemaal gewoon te voorzien. Behalve voor de top natuurlijk want die hadden het te druk met hun bonussen.

jan-lul-de-behanger | 06-04-13 | 15:52

We hebben in het verleden al zo'n neutale infrastructuur gehad: de Postgiro. Alle banken konden daar gebruik van maken, de SNS heeft dat bijvoorbeeld een tijdlang gedaan. De meeste banken wilden er echter niet aan. Ze ontwikkelden liever hun eigen parallelle systeem. Door de rivatisering van de Postgiro en de verkoop aan ING heeft dat parallelle systeem inmiddels gewonnen: nieuwe gironummers worden niet meer uitgegeven.

Ivoren Toren | 06-04-13 | 15:06

LOL @ site reclame: de "Nationale Banken inruil 10 daagse".

Red mij niet | 06-04-13 | 15:02

@Jopie2009 | 06-04-13 | 13:31
"Ja, en verder wordt er wel degelijk NL data van banken/overheden in het buitenland gehost."
Geen klantgegevens. Als dat wel het geval is kan ze dat hun bankvergunning kosten.

Kloof2012 | 06-04-13 | 14:50

Maar.. wie zaten hier nu achter? En hoe kan het, of hoe toevallig is het, dat een door ddos gegenereerde storing gepaard gaat met clusterfucks in saldi? Bij Lauw & Witteboord liet men er een zgn. internet connaisseur over filosoferen, om vervolgens maar te roepen dat het vast activisten waren, zoals die geitenwollesokken paupers die het Beursplein een poosje occupy'den? Ja ja, alsin neen. Ik denk dat het weldegelijk hackers waren en dat dit een casus was om te kijken wat effecten zijn. Waarschijnlijk is er veel kennis opgedaan zonder een euro te laten verdwijnen. Te denken valt aan terroristen zoals moslims of joden, of aan de technologische elite der maffia, vermoedelijk opererende in opdracht van nog ziekere entiteiten. Dit probleem is verre van opgelost. De gedupeerden zijn dan opnieuw alle hardwerkende welwillende burgers. Vroeg of laat weten de boeven de interne systemen te bereiken, net zo goed als dat men in het verleden nagenoeg elke kluis kon penetreren. Dit gaat vaker voorkomen. Downplayers als Verhaar zullen steeds vaker aan het woord worden gelaten. Ondertussen verdwijnt echt geld waar mogelijk, zodat we allemaal afhankelijk met de rug tegen de muur staan. En dat brengt me bij de NWO. Die zitten hier m.i. achter. Die hebben baat bij armoede en onzekerheid en chaos, omdat het weerstand de kop indrukt. Ik vermoed dat hare Bilderberg von Amberg bis Adolffreund een van de weinigen in ons land is die meer weet. Andere complotten zijn welkom.

Shareholder II | 06-04-13 | 14:30

Het is wel duidelijk dat met dat digitale bankieren en pinnen de consument vogelvrij is. Maar het was allemaal te voorzien en een raadsel waarom men het zover heeft laten komen. Menigeen ligt natuurlijk in een deuk, want het is toch wel amusant om te zien hoe het volk heen en weer gesmeten wordt, en smeekt om haar geld. Beter kun je het niet hebben. Een heen en weer gesmeten volk, dat op de knietjes ligt voor de banken.


Esprit77 | 06-04-13 | 14:02

Jopie2009 | 06-04-13 | 13:31
Dat laatste wist ik niet. Ik ben het nog nooit tegengekomen, verschillende banken en financiele instellingen van binnen gezien. Ik vind dat overigens een grote schande. Dit is zo'n gevoelige data. Dat kan je nooit outsourcen. Ik kijk er aan de andere kant niet van op. Een ICT-er tegenwoordig moet binnen een jaar een manager zijn. Terwijl ze de aan en uit knop net hebben gevonden.

Je eerste punt. Interpay doet transactie tussen banken, duidelijk, gevoelig voor cybercrime. De overige systemen die je noemt, ook duidelijk, ook gevoelig. Maar het daadwerkelijke 'harde' saldo is opgeslagen juist in zo'n legacy systeem. Ze fucken die deelsystemen, die zijn ook kwetsbaar. Maar het hoofdsysteem daarintegen niet. Die communiceert niet met de buitenwacht, het is een batchverwerking. Er gebeurd een dagelijkse update met de deelsystemen. Die dan het nieuwe saldo krijgen aangeboden, na verwerking. Die 'buitensystemen' kunnen ze fucken, zoals nu is gebeurd. Maar je saldo van 80.000 euro is niet ineens verdwenen. Hij is bekend in het legacy systeem. Dat was mijn punt in mijn eerste comment. Dan heb ik het nog niet eens over de dagelijkse back-ups op dit legacy systeem. Die vinden daarnaast ook nog plaats. Om zo'n aanval weer recht te breien, dmv recovery, rollback of back-up is een kutjob, maar niet onuitvoerbaar. De gegevens van je saldo kunnen nooit van de aardbodem verdwijnen. Tenzij de architectuur en beveiliging geoutsourced is naar de sociale werkplaats.

Smarties | 06-04-13 | 13:59

Dat van dat spijkerschrift kan ik bevestigen. Ik heb een blauwe maandag bij Fortis gewerkt. Alle nieuw aangenomen IT'ers moesten eerst bij Cap Gemini worden bijgeschoold omdat alle software nog werd geschreven in COBOL. Die taal kent u niet? Dat kan kloppen. Hij was al verouderd toen u nog geboren moest worden...

Ivoren Toren | 06-04-13 | 13:42

@Smarties | 06-04-13 | 13:13 |
ik ga er niet te uitgebreid op in, maar je hebt dus Equens (voormalig Interpay) die de uitwisseling/ clearing tussen NL banken verzorgt alsmede afhandeling pintransacties. Iedere bank heeft z'n eigen interne administratieve systemen die vaak als spaghettibrei aan elkaar hangen (krediet/internet/betalingsverkeer/sparen etc). ieder deelsysteem heeft z'n eigen kwestbaarheden.

Ja, en verder wordt er wel degelijk NL data van banken/overheden in het buitenland gehost. Kan het niet leuker maken.

Jopie2009 | 06-04-13 | 13:31

@necrosis | 06-04-13 | 11:25 | + 1 -
Zucht ja fileren. Hier is je 2,50.

Kaas de Vies | 06-04-13 | 13:20

Megalomaantje | 06-04-13 | 12:58

NL was de grootste belegger in VS, inderdaad.
De hele financiele crisis komt door de VS en gefaciliteerd door de Bush club in ruil voor privileges. "read my lips" en toevallig hoor of zie je ze totaal niet meer net als JPB en Wouter Bos, en hé toevallig werken die allebei voor de grootste accountskantoren van de wereld.

ecologiste | 06-04-13 | 13:15

Jopie2009 | 06-04-13 | 12:50
Dan moet je ook met argumenten komen. Dus jij wilt stellen dat het bancaire systeem niet los staat van het pinsysteem? Verder lees ik dat je zegt dat outsourcing te maken heeft met data. Het is outsourcing van de programmatuur. Heeft niets met data te maken. Sterker nog op de ontwikkelafdeling van legacy sytemen, oftwel de oude cobol systemen, kom je niet eens aan de productiedata, tenzij encrypted. Waarom dat dan wel in het buitenland mag, oa India. Graag je toelichting.

Smarties | 06-04-13 | 13:13

@Amigo1973 | 06-04-13 | 12:36 | + 0 -
Bedankt voor de informatie!
Altijd goed om te leren.
Ik had er van gehoord.
.
Mijn punt is, het moet praktisch toepasbaar zijn voor de gemiddelde gebruiker.
.
Dat jij, als Enterprise Developer daar goed mee overweg kunt is prima, van harte gefeliciteerd...
.
Alleen ... gewone mensen moeten er ook mee kunnen werken, lijkt mij.
.
Om een vergelijking te maken. YouTube videootjes spelen meestal ook nog op een aftandse computer, met een hele trage internetverbinding. Want YouTube wil iedereen bereiken. Dat is beter kwa marketing.
.
Dat is het omgekeerde wat Apple doet door flash niet te laten afspelen op hun spul. Dan sluit je dingen uit en dat is de verkeerde kant op denken kwa marketing. Dat bedoel ik eigenlijk te zeggen.
.
Je moet dingen gemakkelijk binnen bereik blijven brengen van de massa, of je gaat als bedrijf de fout in. Ik vermoed dat de drempel die rtl opwerpt om videos te bekijken slecht is voor de reclame inkomsten van de rtl website, dus waar ben je dan mee bezig? Begrijpt je mijn insteek?
.
Als mensen eenmaal hebben opgegeven en zijn afgehaakt, heb je ze ook echt verloren en dat is een domme fout.

Greetje Duisenberg | 06-04-13 | 13:08

Amigo1973 | 06-04-13 | 12:41 |

Duidelijk dat jij kaas hebt gegeten van zaken, maar een supercomputer in de woestijn zal niet alleen zijn voor het aan en uit doen van het licht. Met het SWIFT akkoord en met dergelijke supersystemen zal men meer willen bereiken dan het controleren van de veiligheid. Controle en macht over geld is controle over iedereen!....

Megalomaantje | 06-04-13 | 13:03

Mocht m'n ideal transactie er door komen; even wat Bitcoins aanschaffen! Banken ftw!!

meestalniet | 06-04-13 | 13:01

ecologiste | 06-04-13 | 12:35 |

Banken hebben niet 'zomaar' wat belegd, die hebben geld geschonken via beleggingsconstructies aan degene die het hardst de wereld aan het veroveren is. Nieuwe Wereld Orde is echt geen fictie meer maar keiharde realiteit aan het worden en het mondiale geldsysteem is onder totale controle van de VS...."rien ne va plus"...

Megalomaantje | 06-04-13 | 12:58

@Smarties | 06-04-13 | 12:22 |
sorry, maar dat is 100% lulkoek.

Jopie2009 | 06-04-13 | 12:50

@Jopie2009 | 06-04-13 | 12:45

gelukkig beginnen sommige managers dat nu eindelijk in te zien , bij ons word juist geinsourced :-)

Alleen eigen personeel op het productie systeem, de schilletjes mogen best door een outsource kracht gedaan worden die tegen onze modellen en logic componenten praat maar het productie system is off limit

Amigo1973 | 06-04-13 | 12:48

Ik kan er niet te veel over zeggen omdat ik dan mijn identiteit prijs geef, maar je slaat steil achterover als je weet hoeveel code en data van banken en overheid in buitenlandse handen is (gevallen) onder het mom van outsourcing. Ook in dat opzicht hebben we als Nederland uitverkoop gehouden ter meerdere eer en glorie van wat middle en hoger management dat ook wel eens een fijne bonus wilde opstrijken.

Jopie2009 | 06-04-13 | 12:45

@Megalomaantje | 06-04-13 | 12:28 |

Dit soort systemen hangt niet direct aan internet ( wat ze u ook in die mooie hack films willen laten geloven )

sterker nog ben zelf werkzaam voor een financiele instelling op het gebied van energie en zelfs dat soort systemen hebben een dedicated network en een apart productie , billing en web front end

Amigo1973 | 06-04-13 | 12:41

De grote bedrijven maken vaak of soms gewoon misbruik van de goedgelovigheid van de gewone mens. Privatiseren van betalingsverkeer is daarom alleen al fout, want gegarandeert gaan de vrije jongens gebruik maken van de eigenschappen van de eenvoudige mens.
Het allermooiste tussen mensen - liefde- (waar vertrouwen en respect ook onder vallen) ís nu eenmaal niet te koop. Men kan dat echter wel 'verkopen' over de rug van hen die eerlijk zijn, maar de rampen die dat veroorzaakt zijn soms vreselijk.
Nutsbedrijven dienen daarom alleen al in betrouwbare handen te blijven. Maar ja. Wie is eerlijk en betrouwbaar?

AntiSoof | 06-04-13 | 12:41

@barf | 06-04-13 | 11:39

Ja joh ? komt vast omdat u nog nooit van scale out hebt gehoord ... grapjas

@Greetje Duisenberg | 06-04-13 | 11:40

De beste server systemen van Microsoft zij juist diegene die pas zijn uitgebracht , omdat men (eindelijk) heeft ingezien dat een UI een optie moet zijn men is eigenlijk veel meer richting UNIX systemen gegaan in de nieuwe server lijn oftewel veel robuster echter de operator moet wel echt verstand van zaken hebben ( lees de juiste commando`s kennen ) het is geen klikker de klik system meer waardoor iedere sjaak de boel kan verknallen .

oh en hier spreek een Enterprise Developer ... :-)

Amigo1973 | 06-04-13 | 12:36

Megalomaantje | 06-04-13 | 12:28

reeds zeer lange tijd hebben de VS inzage in alle geldtransfers in NL. Is geregeld dacht ik onder de Bush administration.
Dus ongeveer gelijktijdig vanag het begin van de housing bubble die de financiele crisis heeft veroorzaakt uiteraard met katalysatoren zoals derivaties etc.

ecologiste | 06-04-13 | 12:35

Als het een natuurwet is zouden de communicerende vaten gelijk staan, de bankrekeningen. juist door een onderdruk te creeeren stroomt het niet als water onder gelijke druk,, dus wachten tot de vaten exploderen, of is er toch nog iets nodig? of ze daar bij de bank rekening mee houden is de vraag, waarschijnlijk zijn ze te druk met geld aan het tellen. En kunnen ze een dynamische wereld ook niet bijbenen. De hele dag sigaren en whiskey en vergaderen wordt je ook niet helder van.

blango | 06-04-13 | 12:34

En dan nog even dit. Laten we met zijn alleen blij zijn, dat er zeer strenge eisen zijn aan recovery-voorzieningen en dat ING (in dit geval) hun voorzieningen op orde had. Als de ststus van de systemen niet meer betrouwbaar te reconstrueren was geweest, dan was het leed niet te overzien.
Gelukkig hebben die oude molochen van transactiesystemen blijkbaar wel een hoge mate van transactieintegriteit. Het is nog te bezien hoe goed een nieuw gebouwd systeem dat gaat evenaren.

xspalm | 06-04-13 | 12:30

Eerdaags is al het geld zomaar ergens in lucht opgelost en mogen wij ons afvragen "waar is ons geld gebleven??".... Misschien daar??... webwereld.nl/analyse/109890/nsa-kraakt...

De NSA bouwt een groot datacenter dat alle elektronische communicatie moet monitoren en opslaan. Om te analyseren, eventueel na kraken van encryptie - indien niet nu mogelijk, dan later wel.

De Amerikaanse geheime dienst legt dit grootste spionnencentrum ooit aan in de woestijn van Utah, net onder Salt Lake City. Een forse 2 miljard dollar wordt gespendeerd aan een gefortificeerd datacenter, net naast de militaire basis Camp Williams. De vier computerhallen van elk ruim 2,3 vierkante kilometer worden gevuld met opslagsystemen, servers en een paar honderd experts. Doel: het onderscheppen, decoderen, analyseren en opslaan van communicatie.

...... En bij de voorspellingen las ik deze: "*De invoering van de Ibancode zal gepaard gaan met mysterieuze verdwijningen van geldstromen. Het elektronische lek blijkt moeilijk te dichten."....

Megalomaantje | 06-04-13 | 12:28

@(c)ZWITSUL | 06-04-13 | 12:25 | + 0 -
Jep, net pas. Dus nu kan er pas wat onderzoek gedaan worden. Gezellig op zaterdag.

antagonist | 06-04-13 | 12:27

Goed idee peter waneer kunnen we jouw shitstukkie via verschillende aanbieders vergelijke

lidlbier | 06-04-13 | 12:27

Markt voot betalingen opengooien? Ik mag toch hopen dat dit een grap is. Je krijgt nl dezelfde misstanden als bij de telecomboeren en energieclubs. Gelukszoekers die snel geld maken met een bedrijf dat overal stukjes inkoopt, maar die operationele processen niet goed geregeld hebben, maar die wel zakken vullen van de initiators.
Alleen gaat het hier mis met betalen en niet met een stroomrekeningetje.

ik vind de energieprivatisering al niks, want prio nummer 1, 2 en 3 is, dat je altijd betrouwbare energievoorziening hebt. De prijs is feitelijk secundair en de kleine voordelen wegen niet op die je tegen de ergernissen hebt van de commerciële jagers. de Oxio's, NEM's en zels Nuons die hn klanten in de val lokken, die daarna veel moeite hebben de zaken weer recht te zetten.

Dat gezeur ga je met de commerciële betaalclubs zeker ook krijgen, al was het maar omdat die systemen vele malen ingewikkelder zijn.

Juist bij banken is stabiliteit en veiligheid van de systemen vrijwel de enige factor van belang. Toegegeven, het probleem is zeer moeilijk op te lossen, want de klant verwact de nieuwste ontwikkelingen en snel, maar het mag ook niks kosten. En dat terwijl revisie van de software-architecturen nagenoeg ondoenlijk is. Er zijn teveel applicaties, teveel onderlinge koppelingen en softwarebouw is nog steeds moeilijk.

Die problemen los je niet op door privatiseren.

xspalm | 06-04-13 | 12:27

Eerdaags is al het geld zomaar ergens in lucht opgelost en mogen wij ons afvragen "waar is ons geld gebleven??".... Misschien daar??... webwereld.nl/analyse/109890/nsa-kraakt...

De NSA bouwt een groot datacenter dat alle elektronische communicatie moet monitoren en opslaan. Om te analyseren, eventueel na kraken van encryptie - indien niet nu mogelijk, dan later wel.

En bij de voorspellingen las ik deze: "*De invoering van de Ibancode zal gepaard gaan met mysterieuze verdwijningen van geldstromen. Het elektronische lek blijkt moeilijk te dichten."....

De Amerikaanse geheime dienst legt dit grootste spionnencentrum ooit aan in de woestijn van Utah, net onder Salt Lake City. Een forse 2 miljard dollar wordt gespendeerd aan een gefortificeerd datacenter, net naast de militaire basis Camp Williams. De vier computerhallen van elk ruim 2,3 vierkante kilometer worden gevuld met opslagsystemen, servers en een paar honderd experts. Doel: het onderscheppen, decoderen, analyseren en opslaan van communicatie.

Megalomaantje | 06-04-13 | 12:25

* De ING doet aangifte van de massale cyberaanval op het online betalingssysteem van de bank.

(c)ZWITSUL | 06-04-13 | 12:25

Beste Peter,
Er zijn twee systemen, grofweg. Het bancaire systeem en het pinsysteem. Het pinsysteem is gevoelig voor cyber aanvallen. Het bancaire systeem niet. Dus praat aub geen poep over oude systemen die niet meer zouden functioneren. Het is het moderne pinsysteem dat continu lam wordt gelegd. Uw saldo etc. zijn gewoon nog bekend in het oude bankensysteem. In het ergste geval zal men een reset doen op het pinsysteem en deze zoals dagelijks weer laten 'vullen' met data uit het oude systeem. Kaas heeft gelijk. Praat nitwit managers van IT bedrijven niet na. Die. met de hype van de dag. banken op dure nieuwe mogelijkheden willen wijzen. Want dat is goed voor de verkoop.

Smarties | 06-04-13 | 12:22

Hey Peter,

Als ik op je link klik pikt mn virusscanner je site op als een bevuild virusnestje. Misschien moet je daar maar naar eens kieken. Bij voorbaat dank.

Baby Rasta | 06-04-13 | 12:21

@Imprimatur
Lezen, jongeman.
Herhalen doen ze o.a. in Artis, bij de papegaaien.

antagonist | 06-04-13 | 12:17

Parel van het Zuiden | 06-04-13 | 11:58

Hoort kennelijk bij de mensheid. De 7 geboden worden in onze mooie "democratie" door de lobbyisten (of hofdienaars, gepriviligeerden, elite, maffia etc.)gereduceerd to 1 enkele zin: "All animals are equal, but some animals are more equal than others".

Je komt gewoon niet meer door die muur van politici, bankiers, bestuurlijke elite, juristenkliek etc. heen.
Vergelijk het met een ontskeing onder een mooie gouden kies: het gonst en broeit bij het volk dat eronder wordt gehouden door een gouden regime. Kwestie van tijd en de boel explodeert. Is natuurwet.

ecologiste | 06-04-13 | 12:14

Meenemen van je bankrekeningnummer naar een andere
bank wordt in de toekomst niet makkelijker.
In het 'nieuwe' IBAN rekeningnummer zit de banknaam verweven, welke idiooot uit de bankcaire wereld dit nu weer bedacht heeft...........

versewind | 06-04-13 | 12:13

Oh, waarom is mijn reactie verwijdert als ik vraag naar de Offshore-leaks?

Imprimatur | 06-04-13 | 12:09

Oh, waarom is mijn reactie verwijdert als ik vraag naar de Offshore-leaks?

Imprimatur | 06-04-13 | 12:09

het lijkt op een kind dat niet durft te vertellen aan zijn ouders dat die afgeperst wordt, omdat ze dan weer in paniek raken, maar ondertussen Mogen ze wel elke keer voor de rekening opdraaien.

blango | 06-04-13 | 12:07

ING benadrukt dat het hier niet om een zogenaamde hack gaat en er is dan ook op geen enkele wijze sprake is van een inbreuk op de banksystemen of op klantgegevens.
www.ing.nl/nieuws/nieuws_en_persberich...

CoffeePatch | 06-04-13 | 12:07

@Parel van het Zuiden | 06-04-13 | 11:58
Idd de tijd van hooivork en fakkel komt steeds dichterbij.
Ergens was er een beginpunt, en ergens zal ook weer een eindpunt zijn zo leert ons de geschiedenis.
Lobbyisten zijn een kwalijk volk btw.

Welles! Nietes! | 06-04-13 | 12:03

@necrosis | 06-04-13 | 11:56 |
Wie is er niet groot mee geworden? ;-)

nogeenreactie | 06-04-13 | 12:02

@Welles! Nietes! | 06-04-13 | 11:50 |

Volgens mij kun je er juist op vertrouwen dat wat het probleem ook moge zijn, er alles in het werk gesteld wordt om belanghebbenden vrij te spelen en de rekening richting burger te dirigeren. Niet zo vreemd natuurlijk wanneer je je bedenkt dat de zogenaamde volksvertegenwoordiging vooral een lobbygroepvertegenwoordiging is geworden, dat politici op het bestuurlijk pluche vooral aan het solliiciteren zijn naar banen binnen die lobbydomeinen, en dat politici in het algemeen nooit zullen willen toegeven dat zij de burger via de Euro en via slap nationaal toezicht hebben overgeleverd aan een door en door rot internationale bancaire systeem. Dit zal niet stoppen totdat de burger zijn rechten ophaalt via de straat. De democratische weg is vakkundig versperd en kan alleen nog open gebroken worden van buitenaf.
.
De terling is reeds geworpen...

Parel van het Zuiden | 06-04-13 | 11:58

iNG trek bij de server de stekker eruit, na 5 sec er weer in. Meestal doet alles gewoon het weer.

ikdenkwat | 06-04-13 | 11:57

Zijn er nog reaguurders die zich de 'Zilvervlootrekening' kunnen herinneren?
*jeugdsentiment*

necrosis | 06-04-13 | 11:56

De betaliban!!

gimme a beat,rix | 06-04-13 | 11:54

Boeven die de bankenmaffia pesten,de vijanden van mijn vijanden zijn mijn vrienden... okee geeft wat gedoe en gezeik,maar uiteindelijk zijn het nogsteeds de banken die het meeste stelen roven en plunderen... en wij zijn verplicht om er slaafs aan mee te doen..

gimme a beat,rix | 06-04-13 | 11:53

@Mark van Leeuwen | 06-04-13 | 11:49
Binnenkort in een 'town near you'......

necrosis | 06-04-13 | 11:52

Dijsselbloem: "ING-storing blauwdruk voor Europa."

LibertasSimplex | 06-04-13 | 11:51

Ben ook benieuwd wanneer de EU bij monde van Dijselbloem onze spaarcentjes gaat gaat veiligstellen door middel van de Cyprus template, onder het mom van: eerst antwoorden op deze cyber-aanvallen, voordat we weer geld aan de banken toevertrouwen. Ondertussen zal dat spaargeld worden ingezet om een dreigend conflict bij escalatie te ondersteunen denk ik.
Maar tja.. zoals gezegd, je kan tegenwoordig alles verwachten, en nergens meer op vertrouwen lijkt het.

Welles! Nietes! | 06-04-13 | 11:50

Ik ben benieuwd hoe ze het pinverkeer geregeld hebben bij de Talibank.

Mark van Leeuwen | 06-04-13 | 11:49

LibertasSimplex | 06-04-13 | 11:42 |
Ok

CoffeePatch | 06-04-13 | 11:43

@CoffeePatch | 06-04-13 | 11:31
Verhaar begint met het benoemen van de mediapaniek die om niks zou zijn geweest, over de eerste grote storing met leeggelopen saldi.

LibertasSimplex | 06-04-13 | 11:42

barf | 06-04-13 | 11:39 |
Heel herkenbaar, geen documentatie. De kennis zit in de hoofden van de mensen, alleen zijn die inmiddels weg dat weer wel.

CoffeePatch | 06-04-13 | 11:41

Als je weet wat de criteria zijn om als IT'er bij de ING te kunnen werken, èn hoe weinig ze bereid zijn daarvoor te betalen, sta je er niet van te kijken dat er zoveel geprutst wordt daar.
Voor een advocaatje betalen ze zonder blikken of blozen € 280 per uur. Voor een ervaren IT programmamanager hebben ze € 60 per uur over. En die moet miljoenen kostende projecten managen.
O ja en hij moet "bankervaring hebben". Want God verhoede dat er eens vers bloed binnenstroomt.

crisiswhatcrisis | 06-04-13 | 11:40

Internet is wel een beetje op z'n retour...
De weg naar beneden is ingezet. Voorbeeld:
.
De beste besturingssytemen van Microsoft zijn al weer van een aantal jaren terug. Verder is het mij een raadsel waarom Apple flash video in de ban heeft gedaan, want dat is een stuk beter van kwaliteit dan mp4. Plus kleinere bestanden, dus makkelijker te streamen.
.
Ooit lukte het nog wel eens om iets te bekijken op Dumpert of Uitzending gemist zonder al te veel gestuntel met bufferen, maar die tijd lijkt wel voorbij...
.
Dat ligt niet aan de techniek, want die is er wel degelijk. Veel Amerikaanse nieuwssites of ook YouTube bewijzen dat het wel degelijk kan.
.
Dus ligt het aan mensen die blijkbaar kiezen voor de verkeerde oplossingen en systemen.
.
Zoiets speelt ook in het betalingsverkeer, maar gelukkig wel in geduidend mindere mate dan bij de videostreaming van de Nos of Rtl of Dumpert. In vergelijking daarmee vind ik de banken eigenlijk superprofessioneel. Zeker als je vergelijkt hoeveel geld de Nos er in steekt en hoe weinig de banken.

Greetje Duisenberg | 06-04-13 | 11:40

feit blijft dat een Cobol-applicatie op een mainframe beter geschikt is voor grote volumes dan een dot-net appje op een netwerk van brakke pc's
Het zal hem (heel menselijk) wel weer in "grote stappen - gauw thuis" en in niet-documenteren zitten.

barf | 06-04-13 | 11:39

Iemand vertelde me ooit: eigenlijk is de core-business van banken en verzekeraars het accuraat registreren en beheer van gegevens en transacties zodat iedereen vertrouwen houdt. Dat vertrouwen is de sleutel voor alle activiteiten van zo'n instelling.
.
Hij voegde er nog aan toe dat hij toendertijd al zag gebeuren dat vrijwel niemand binnen deze instellingen zich nog leek te beseffen dat dit de eigenlijke core-business was. Een trend die zich uitte in de verdeling van budgetten en de beloningssystemen.
.
E.e.a. vond plaats zo rond de eeuwwisseling. Vandaag 2013, de leercurve (b)lijkt nogal vlak...

Parel van het Zuiden | 06-04-13 | 11:39

niet inbreken

blango | 06-04-13 | 11:38

Bij een dief kan je inbreken, misschien lukt het dan toch niet bij de banken, ff serieus, of de banken de hacker kunnen vertrouwen om niet in te breken. Zo zijn er sleutelmakers die ieder slot en beveiliging uit kunnen zetten of openen zonder schade, waarom hebben die altijd van die vette wagens, omdat ze 50 euro krijgen om je deur onbeschadigd open te maken, als jij de sleutel of code kwijt bent? Het spijkerschrift is ook ontcijferd.

blango | 06-04-13 | 11:38

ING blijft problemen houden met de bereikbaarheid van de websites. nos.nl/artikel/492718-nog-steeds-probl...
.
Dit zinnetje is alles zeggend:
"Of het opnieuw om een cyberaanval gaat of om een storing in de apparatuur van ING kan de bank niet zeggen".

CoffeePatch | 06-04-13 | 11:37

Peter is een bankmannetje die probeert het blazoen op te poetsen van een door en door verrot financieel systeem: arranging deckchairs on the Titanic.

De kwetsbaarheid van een zogenaamd fractional reserve systeem worden meer en meer zichtbaar, en de spaarders in Cyprus hebben op een bittere wijze mogen ervaren dat als iedereen zijn geld van zijn spaarrekening gaat halen dat het systeem als een piramidespel in elkaar dondert.

Om te voorkomen dat iedereen zijn zuurverdiende spaargeld ineens van zijn spaarrekening kan halen, hebben de banken een gammel systeem opgezet, zodat ze van het ene op het andere moment alles stop kunnen zetten en een paar hackers de schuld kunnen geven.

Peter Verhaar's taak is om dat allemaal goed te lullen en aan het domme klootjesvolk te verkopen...

bokkenrijder | 06-04-13 | 11:36

PVV en Geert hebben er niks mee te maken eerder radicale moslimorganisaties, zei willen dat er een filmpje van You Tube wordt verwijderd maar ze krijgen hun zin niet dus zijn ze zeer boos en zijn ze dit aan het doen. Bron: Telegraaf vandaag voor het artikel.

behangtafel | 06-04-13 | 11:36

Wie zegt mij dat niet al het digitale geld bij de ING verdwenen was? ING gewoon de backup heeft aangezet om al die virtuele getalletjes opnieuw te creeren? Meer is het immers niet: virtuele nepwaarden.

BedrijfsTijgerT | 06-04-13 | 11:35

-weggejorist-

Dit is de waarheid | 06-04-13 | 11:35

-weggejorist-

Imprimatur | 06-04-13 | 11:34

-weggejorist-

Dit is de waarheid | 06-04-13 | 11:32

LibertasSimplex | 06-04-13 | 11:20 |
Verhaar heeft het alleen over die ddos-aanval, niet over het falen van een bank.

CoffeePatch | 06-04-13 | 11:31

zoveel mogelijkheden en zo weinig antwoorden. Maar als het je lukt in zuid amerika of afrika ofzo, dan ben je voor het hele dorp de verlosser of de koning. In 1 klap. En geen politie die je meer komt ophalen. Het is eindelijk feest, de magere jaren zijn voorbij.

blango | 06-04-13 | 11:31

@Van Duyvenbode | 06-04-13 | 11:26
Alles is in deze mogelijk natuurlijk.
Ben benieuwd ook hoe dit uitgezocht gaat worden door de integere journalistiek.

Welles! Nietes! | 06-04-13 | 11:30

@Reinaert | 06-04-13 | 11:26
Vrouwen krijgen van mij altijd DE tip dat ze van boos worden NIET knapper worden.....
*sorry, vriend*

necrosis | 06-04-13 | 11:29

@LibertasSimplex | 06-04-13 | 11:20
Ter aanvulling: Mensen stonden echt plots rood. Rekeningen verder dan leeg. Dat is geen probleempje met de saldoweergave.

LibertasSimplex | 06-04-13 | 11:28

Heb ik al gezegd dat ik mijn spaargeld bij Pokerstars heb geparkeerd? Aangezien banken niet te vertrouwen zijn! En zolang ik maar verlies hoef ik er ook geen belasting over te betalen. (Elk nadeel heb z'n voordeel!)
Bovendien doen die hackers zelf ook aan online poker, dus Pokerstars laten ze wel met rust.

VanBukkem | 06-04-13 | 11:28

"We hebben de hackers dus op een idee gebracht."

Hahaha! Typisch weer zo'n mentaliteit van iemand uit het (Rosetta)stenen tijdperk!

bokkenrijder | 06-04-13 | 11:28

@ Kaas de Vies | 06-04-13 | 11:21

trek is aan mijn vinger .. juist, dat is nou cybercrime

(c)ZWITSUL | 06-04-13 | 11:26

@necrosis | 06-04-13 | 11:20

Ik ben toevallig afgelopen week met mijn bank in gevecht geweest om een aantal zaken eens een keer geregeld te krijgen en dat valt inderdaad niet mee: telkens weer contact moeten hebben met kinderen die het ofwel niet begrijpen ofwel geen mandaat blijken te hebben is geen pretje. Héél boos worden helpt overigens wel.

Niet dat de boel nu geregeld is maar er zit schot in de zaak. Een kinderhand is gauw gevuld.

Reinaert | 06-04-13 | 11:26

@blango | 06-04-13 | 11:22
Of gewoon bij een bank hoofdkantoor???

Welles! Nietes! | 06-04-13 | 11:26

Welles! Nietes! | 06-04-13 | 11:21

Zou zo maar kunnen, maar valt wel erg in het oog.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat Iran het financiële systeem van het Westen probeert te torpederen. En dat is geen onhaalbare zaak wellicht. En daarmee treft je de vijand hard.
Iran zou een Cypriotische paniek willen creëren in het Westen.
Of misschien doet een ander land dat, of een groep van hackers die tegen dit financiële systeem zijn. Who knows? Genoeg stof voor samenzweringstheorieën zou ik zeggen.

Van Duyvenbode | 06-04-13 | 11:26

@Kaas de Vies | 06-04-13 | 11:23
Vileren?
Niet fileren?
*gaat €2,50 per kop koffie in rekening brengen*

necrosis | 06-04-13 | 11:25

Een bank is niets anders dan een grote data-server, een marketing afdeling en wat mensen om het papier te verwerken. Een goed computertje neerzetten om al die gegevens te verwerken lijkt me dan toch essentieel.

zovoklets | 06-04-13 | 11:23

@das_Freudenmädchen | 06-04-13 | 11:17 | + 0 -
Ik kan er niets aan doen. Ik wacht zelfs een extra minuut met posten. Jullie zijn gewoon te traag.

Kan zelfs het hele verhaal van verhaar lezen en vileren en dan ben ik nog steeds de tweede.

Kaas de Vies | 06-04-13 | 11:23

Er verdwijnt heus wel elke seconde geld uit de banken, maar het is beter dat de klanten dat niet weten dus wordt het verzwegen want anders is er onrust, er is nu al onrust en men weet lekker niks, en de daders oppakken, waar in iran of korea, of ergens in de middle of Columbia?

blango | 06-04-13 | 11:22

Ik kan zomaar bedenken dat het DDos & hack gedonder bij banken mogelijkheden schept voor diezelfde banken om in het vooruitzicht van de offshore leak lijst, een beetje te schuiven met geld, bedrijven en/of namen die hun bescherming verdienen wegens in standhouden van hun goed verrijkende banksysteempje, en back-up centjes voor als de simpele belasting betalende werkslaaf centjes niet meer voldoen aan de honger naar geld voor de psychopaten die bankiers nu eenmaal zijn.
Want waarom zou het één niet met het ander te maken kunnen hebben?

*dansje doet met alluhoedje op.*

Welles! Nietes! | 06-04-13 | 11:21

@(c)ZWITSUL | 06-04-13 | 11:15 | + 0 -
Het is leuk om met vingers de wijzen, maar wat is de oorzaak van het vluchten van al dat kapitaal naar offshore.

Jazeker, een deel van dat geld zal niet door de beugel kunnen.
Rare dictators die hun zakken vullen of zelfverrijkende roofridders met geld van het volk moeten aangepakt worden.

Maar deze vlucht wordt voornamelijk veroorzaakt door overheden die graag hun hand in je portemonnaie stopt.

Dat is een van de grootste oorzaken.

In ieder geval moet elke socialist DUBBEL hard aangepakt worden.

Kaas de Vies | 06-04-13 | 11:21

HoogToontje | 06-04-13 | 11:19
Ja, het is het buitenste schilletje. Daaronder zitten nog meer schilletjes. Net een ui. Om te huilen ook.

Kromst | 06-04-13 | 11:20

@Reinaert | 06-04-13 | 11:13
Vroegah hadden banken nog een stuk of 5 loketten waar je terecht kon als klant.
Zeker bij de grotere kantoren.
Tegenwoordig mag je blij zijn als ze er twee (!) hebben, en er één bemand/ bevrouwd is tijdens de pauze van het werkvolk.

necrosis | 06-04-13 | 11:20

Mensen konden niet meer pinnen en betalen. ING zei op televee dat het heus niet echt was, gewoon een weergaveprobleempje. Verhaar zegt nu paniek om niks.
Ik zeg fuk u.

LibertasSimplex | 06-04-13 | 11:20

Wat via de website aan saldo getoond wordt is natuurlijk maar een schil bovenop het echte betalingssysteem. Als die twee miscommuniceren kan je gekke dingen krijgen, maar echt erg is het allemaal niet.

HoogToontje | 06-04-13 | 11:19

Goh, Verhaar weet nu ook ineens alles van computers en hackers, wat is die man knap.

Hey Verhaar, je bent nog te dom om mijn schoenen te poetsen.

neemjemoederindemali | 06-04-13 | 11:18

Ze zijn bij de banken zo aan het snijden, hakken en bezuinigen geweest dat de kans dat er een boze op straat gezette IT'er even de boel op stelten komt zetten, steeds groter wordt. Of een klein verrassinkje heeft achtergelaten op de servers.

Kromst | 06-04-13 | 11:18

Miauw.

bazz | 06-04-13 | 11:18

Zeg Kaas, wordt het niet tijd wat te minderen met je fipo's?

das_Freudenmädchen | 06-04-13 | 11:17

@Van Duyvenbode | 06-04-13 | 11:15 | + 0 -
Wat is precies het probleem?

Kaas de Vies | 06-04-13 | 11:16

Ex-bankier die continu modder smijt naar iedere andere bank heeft verstand van IT. Ja, dat nemen we wel als zoete koek.

thapriest | 06-04-13 | 11:16

Iemand de Offshore Leaks lijst gezien??
antagonist | 06-04-13

Weekers controleert gelekte lijst, alle verloven zijn ingetrokken, spindokters zijn standby want natuurlijk staan er nederlanders/bedrijven op.
oa ING en ABN AMRO.. (die voor gefortuneerde klanten altijd een achterdeurtje kunnen aanbieden)
www.nu.nl/algemeen/3389312/weekers-con...

(c)ZWITSUL | 06-04-13 | 11:15

De Nederlandse banken ING en ABN Amro komen voor in een gelekt databestand met gevoelige informatie over belastingparadijzen - internationaal bekend als 'offshore-leaks'. Ze hebben voor klanten tientallen vennootschappen geregistreerd op onder meer de Britse Maagdeneilanden, de Cook-eilanden, en het Maleisische eiland Labuan.
.
Kennelijk worden de computers bij ING nu even voor wat andere zaken ingezet dan voor de afhandeling van het betalingsverkeer.

CoffeePatch | 06-04-13 | 11:15

Ondertussen:

Niederlande sind Europas heimliches Steuerparadies

"So bringen etwa Apple, Microsoft, Google, Ikea oder Starbucks über Holdings jährlich acht Billionen Euro nach Holland, um über dortige Briefkastenfirmen legal Steuern zu sparen. Viele haben ihre Adresse in einem grauen Bürogebäude am Prins Bernhardplein 200 in Amsterdam.

Dort sind zum Beispiel 2670 Unternehmen mit ihrem Postfach registriert. Die Körperschaftsteuer liegt zwar bei 20 bis 25 Prozent, wird aber nur auf Gewinn, nicht auf "Intellectual Property", also auf geistiges Eigentum, berechnet.

"Jan Modaal", der holländische Otto Normalverbraucher, muss jedoch viel fürs Finanzamt blechen. Der Einkommensteuersatz gehört zu den höchsten in Europa, der Spitzensteuersatz liegt bei über 50 Prozent."

www.welt.de/wirtschaft/article11504956...

Van Duyvenbode | 06-04-13 | 11:15

@ antagonist 11:04

Neem aan dat GS dit zelf binnenkort wel gaat oppakken. Naming and shaming nietwaar?

eerstneukendanpraten | 06-04-13 | 11:15

" Dat legt de website plat, maar binnen komen ze niet. Vind het maar een zielige vertoning." zegt de IT kenner.. Hoe weet je dat ze niet binnen zijn gekomen? Een goeie hacker wacht op het juiste moment om in actie te komen..

WellusNietus | 06-04-13 | 11:14

@CoffeePatch | 06-04-13 | 11:06

Banken hebben geld zát, dat blijkt iedere dag weer uit de niet aflatende stroom reclamecampagnes waarmee je als brave burger wordt getreiterd. Alsof je als brave burgert nog interesse zou hebben voor de financiële wanproducten die men toch nog steeds aan tracht te smeren.

Minder reclame maken, meer rente betalen, eik0ls!

Reinaert | 06-04-13 | 11:13

"We hebben de hackers dus op een idee gebracht."

Wat ben je toch een typisch bankmannetje, Peter. Altijd de zaak onderschatten. Ik ben blij dat je niet ergens aan één of ander roer staat.

Red mij niet | 06-04-13 | 11:11

Kaas de Vies | 06-04-13 | 11:04 |
Zeker als er wormen in zitten.

CoffeePatch | 06-04-13 | 11:09

Zorg nou maar gewoon dat je altijd cash bij de hand of achter de hand hebt...

Parel van het Zuiden | 06-04-13 | 11:07

"Nieuwe betalingsverkeersystemen zijn duur en de banken hebben even het geld niet".
.
Toen ze het geld nog wel hadden hebben ze er megalomane paleisjes voor gebouwd en moest er een Noord/Zuidlijn worden aangelegd zodat ze even snel konden heen en weer wippen.

CoffeePatch | 06-04-13 | 11:06

Ik wil GVD helemaal niet dat een bank ONS geld gebruikt voor een gorilla.

Fijnstoffer | 06-04-13 | 11:05

@eerstneukendanpraten
We maken gewoon een eigen topic binnen dit topic. Iemand de Offshore Leaks lijst gezien??

antagonist | 06-04-13 | 11:04

Lijkt me in ieder geval een goede reminder om gewoon even 500 of 1000 euro te pinnen en thuis te bewaren voor de volgende keer.

panadol | 06-04-13 | 11:04

@CoffeePatch | 06-04-13 | 10:57 | + 0 -
Een server met stress kan gekke dingen doen.

Kaas de Vies | 06-04-13 | 11:04

Volgens voormalig commandant der strijdkrachten Dick Berlijn moet er rekening worden gehouden dat een online aanval vaker kan gebeuren, zei hij zaterdagochtend op Radio 1.
-
"Ik heb absoluut niet de indruk dat het nu voorbij is", aldus Berlijn, tegenwoordig actief als cybercrime-adviseur bij Deloitte.
-
'cybercrime adviseur ?' had ik nou meer iets voor Job 'YOLO' Cohen gevonden.

(c)ZWITSUL | 06-04-13 | 11:04

"Gaat het weer gebeuren? Zonder enige twijfel. Nieuwe betalingsverkeersystemen zijn duur en de banken hebben even het geld niet. "

Klopt, het geld dat ze hebben word gestoken in idiote salarissen en bonussen, niet in innovatie of vernieuwing.

En dat ze daar spijkerschrift deskundigen nodig hebben is ook geheel aan de leiding en/of aandeelhouders te wijten, liever het snelle geld dan mensen met echte kennis....

Nog veel mooier is het nieuwe Europese iban systeem, ook bedacht door vergaderfreaks, er zit niets logisch aan, het is enkel een schil om de werkelijk grote zooi aan verschillende manieren van rekeningen uitgeven in de vele landen te verbloemen, een totaal nieuwe opzet zou werk opleveren geld rondpompen, kortom zorgen voor een economie, maar nee, we pompen een schijntje in een farce.

Flipus | 06-04-13 | 11:04

@ antagonist 10:59

Zou me in het geheel niet verbazen. En wat dacht je van Wim Kok, Marcel van Dam of Paul Rosemoeller?

eerstneukendanpraten | 06-04-13 | 11:02

eerstneukendanpraten | 06-04-13
Maar het zou toch lekker zijn als er namen op staan zoals Rijkman Groenink, Nina Brink, gebroeders Baan en ander geboefte

antagonist | 06-04-13 | 10:59

Vertrouwen in digitaal bankieren daalt naar nulpunt, als oplossing overweegt de overheid om contant waardeloos te verklaren.

schoon-schip-maken | 06-04-13 | 10:59

@eerstneukendanpraten:
Mijn gedachten gingen ook direkt naar die familie.Ik durf(de) dat helaas niet neer te zetten.

antagonist | 06-04-13 | 10:58

Verhaar, kwamen al die verkeerde boekingen bij ING waardoor mensen plotseling rood stonden ook door die "hackers"? Of ben je dat nu aan het downplayen?

CoffeePatch | 06-04-13 | 10:57

@K. Metjes | 06-04-13 | 10:53
Kijk niet raar op als Rutte of Donner straks sokken gaan verbieden.......

necrosis | 06-04-13 | 10:56

super complexe systemen gaan wel eens even scheef. Logisch. Er moet natuurlijk snel ingegrepen worden en alles aan gedaan om het te voorkomen. Maar deze paniek? geheel overbodig. Ook de oproep van Peter om alles op z'n kop te gooien is zwaar overdreven.

benerzoeentje | 06-04-13 | 10:55

Prima Verhaar, ik ben het niet altijd met je eens maar, de hype in de kranten en vooral de staats tv was hypocriet en opzwepend. Voor de dingen waar het echt om gaat durven ze zich niet zo te roeren, de faalhazen.

lanexxx | 06-04-13 | 10:54

De echte hacker baalt ervan als hij vanwege een ddos-aanval niet z'n gang kan gaan.
.

CoffeePatch | 06-04-13 | 10:53

Optimaal beveiligen van het banksysteem is heel erg goed mogelijk, er hangt alleen een prijskaartje aan. Daarom vonden de gezamenlijke banken het makkelijker om er in december een manifest aan te wagen, waarin gesteld werd dat de cliënt met ingang van 1 januari meer en vaker op eigen verantwoordelijkheid aangesproken ging worden. Ook het hebben van een goudrekening blijkt nu niet safe meer, goud opnemen doen ze bij ABN-AMRO niet meer aan, u kunt alleen nog straks waardeloze €uro's krijgen. Dus alleen een ouwe sok met Canadese Dollars onder het matras is straks nog betrekkelijk veilig...

K. Metjes | 06-04-13 | 10:53

@ antagonist 10:45

Denk dat er ook een flink aantal Nederlanders met het zweet in de handen zit af te wachten wat er komen gaat. Begreep dat de belastingdienst fluks alle verloven had ingetrokken. En hoe zou het met mevrouw Bilderberg zijn gesteld? Of met haar zus, de succesvolle operazangeres?

eerstneukendanpraten | 06-04-13 | 10:52

"Nieuwe betalingsverkeersystemen zijn duur en de banken hebben even het geld niet."

Als je niet weet waar je over praat, zeg dan niks.

Parsons | 06-04-13 | 10:52

Verhaar, de Business verdween definitief bij BNR toen jij daar een column kreeg.

gooi en smijtwerker | 06-04-13 | 10:49

Mijn boerenverstand zegt dat je gewoon een back-up systeem moet hebben van oldschool kassa's en loketten dat in geval van een digitale storing stante pede in kan springen. Maar wat doen de banken? Die sluiten de kassa's, de filialen en zelfs de flappentappers. Ja, dan is een bankrun zelfs niet meer mogelijk op een gegeven moment. Waar kan ik de bank vinden? De bank is alleen nog een website. Tja...

Van Duyvenbode | 06-04-13 | 10:49

@eerstneukendanpraten | 06-04-13 | 10:42
Man, man wat een spanning.
Ik zet alvast een flesje droge witte wijn in de koelkast.

antagonist | 06-04-13 | 10:45

@eerstneukendanpraten | 06-04-13 | 10:38
Ik heb de 'Dos-Bijbel' nog ergens liggen.....

necrosis | 06-04-13 | 10:45

Ja. Hackers. En Noord-Korea gaat Amelika aanvarren. Zeggen ze.


De laatste keer dat Iran de Nederlandse overheid hackte, bleek het ook over een 12-jarig autochtoon ventje te gaan.

Maar dat kwam niet zo goed uit om dat te vermelden, dus dat ging de doofpot maar in.

We worden klaargestoomd voor hommeles. Be prepared.

{Vers alu-rolletje aanbreekt}

ZKH EénOog | 06-04-13 | 10:43

Je onderwerpen en columns worden nog voorspelbaarder dan ze al waren...

overVecht | 06-04-13 | 10:43

-weggejorist-

Dit is de waarheid | 06-04-13 | 10:42

Alleen vandaag te koop bij ondergetekende:
10 paar sokken, maat 56, €2,50 per bundel en nooit gebruikt!
Per sok plaats voor plm €30.000.
Op = op!

necrosis | 06-04-13 | 10:42

@ antagonist 10:39

Ben jij ook zo benieuwd welke dictators waar wij miljarden ontwikkelingshulp aan geven daar op staan?

eerstneukendanpraten | 06-04-13 | 10:42

Aan de pinautomaten kan het niet gelegen hebben. Die hebben ze zo langzamerhand allemaal al weggehaald tot er nog maar twee over zijn. Probeer daar maar eens op zaterdag geld te halen

sinar2 | 06-04-13 | 10:41

Ik zeg doen!!!!

Boze massa | 06-04-13 | 10:40

Mijn sokken worden hooguit door motten aangevallen :-)

in de hinterklappe | 06-04-13 | 10:39

Waarom wordt de oude Postbank niet in ere hersteld? Gewoon in overheidshanden, iedereen een rekening. Kan er geen bank meer te groot zijn om te mislukken.

van heinde en verre | 06-04-13 | 10:39

Had ik toch zo gehoopt dat Peter met de Offshore Leaks lijst zou komen...

antagonist | 06-04-13 | 10:39

Nog meer prutsers en oplichters op de markt die vervolgens weer met belastingcenten gered mogen worden? Op zich ben ik voorstander van meer openheid op de markt maar de casus DSB heeft overduidelijk laten zien waar dat toe kan leiden.

Als de 'grote' systeembanken het al niet kunnen, waarom zouden nieuwkomers dat dan wél kunnen? Bankieren heeft iets met vertrouwen te maken maar in Nederland is het ondertussen meer een loterij geworden.

Ik ga even ouwe sokken stoppen. Bankieren 3.0.

Reinaert | 06-04-13 | 10:38

Denk dat ik de ING best nog een handje zou kunnen helpen want ik heb nog een boek liggen met de titel: Programmeren in Basic...

eerstneukendanpraten | 06-04-13 | 10:38

"storing in haar betalingsverkeersystemen en Nederland was in rep en roer."

Geeft aan hoe men tegenwoordig naar de banken kijkt. Zonder vertrouwen.

"We hebben de hackers dus op een idee gebracht."
Waar baseer je deze conclusie op?

" doneert aan Dierenpark Rhenen voor de adoptie van gorilla Baloo."
Hahaha ik zie Bakito al met een pruillipje jaloers kijken.

"De systemen van de grote banken voor het betalingsverkeer zijn stokoud"
Oude systemen zijn niet per definitie slecht. Praat niet de grote IT-boeren na.

"Eind september 2012 waren er 275.689 geldautomaten actief. In 2012 werd er 2.500.000.000 keer gepind en 117 miljoen I-deal betalingen gedaan."
Valt dus allemaal wel mee met het "oude" systeem.

" Het doet mij denken aan de energiemarkt in Nederland. TenneT is als nutsbedrijf op onpartijdige wijze verantwoordelijkheid voor de infrastructuur."

Hmm was niet onlangs te lezen hoe lek en oud de infrasystemen zijn bij dit soort maatschappijen?

Verhaar, van IT heb je niet veel kaas gegeten, van de rest laat ik in het midden.

Kaas de Vies | 06-04-13 | 10:36

TalIBAN

Kaas de Vies | 06-04-13 | 10:31

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken