Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Peter Verhaar - Lang leve de Bonuspakkers

flashcrash2010.jpgHeeft u ook altijd al eens willen weten wat die "parasieten" van High Frequency Traders, met hun razendsnelle computers en dikke glasvezelkabels op hun bankrekening gestort krijgen? Als u het echt wilt weten, stay tuned. Ik sta echter niet in voor uw gemoedsrust. Via de website amsterdamtrader.com, een anonieme site van een goed ingevoerd persoon in de wereld van handelaren, was bijgaand staatje op te vragen. Het zijn de bonussen van 2011 en 2012 van handelaren van IMC in Chicago. En ja, het zijn miljoenen dollars. IMC behoort samen met Optiver tot de absolute top van de financiële handelshuizen in de wereld, Neerlands trots dus. En het zijn echte High Frequeny Traders. Hun computers verwerken waarschijnlijk miljoenen transacties per dag op bijna alle beurzen die er toe doen. Wat moeten we vinden van deze miljoenenbonussen? Van mij mag het, want dit soort bedrijven hebben géén klanten (pensioenfondsen, verzekeraars, hedgefunds of u en ik). Ze handelen 100% voor hun eigen rekening en risico. De zorgplicht betreft alleen hun eigen portemonnee. Is er winst, dan pakken ze de pot, is er verlies, dan is er een keiharde 'claw back' en als dat niet genoeg is dan worden ze hoofdelijk aangesproken (gaat u er daarom maar vanuit dat deze bonussen niet alleen in 2011 en 2012 zijn verdiend, maar voor overgrote deel in voorgaande jaren). De belastingbetaler profiteert alleen maar. Via de vennootschapsbelasting en inkomensbelasting. En als dit soort bedrijven failliet gaat, dan hoeft de belastingbetaler niet te dokken. Hebben de High Frequency Traders een nuttige functie of moet de flitshandelaar uitsterven, zoals deze auteur betoogt? Nu kan ik mij er gemakkelijk van afmaken door simpel vast te stellen dat als deze High Frequency Traders in een transparante, vrij toegankelijke, goed gecontroleerde omgeving zoveel winst maken dat er dit soort bonussen kunnen worden uitbetaald, er een nuttige functie moet zijn, maar dat is te eenvoudig. De High Frequency Traders zorgen voor de noodzakelijke liquiditeit op de beurzen en dragen bij tot een objectieve prijsvorming. Als eindbeleggers, zoals uw pensioenfonds, niet snel en tegen een marktconforme prijs uit een bepaalde positie kunnen stappen, dan zullen zij de volgende keer die beleggingscategorie links laten liggen. En meer liquiditeit verlaagt de volatility en daarmee de transactiekosten (en daarmee verhogen zij uw pensioen of vermogen). Moet het allemaal dan zo snel? Vroeger, toen de Diligence nog reed, was een aandeel soms wel 16 jaar in een portefeuille. Zal best, ik heb zelf Royal Dutch al 35 jaar in de portefeuille, maar handel soms een index-optie heen en weer binnen 10 seconde. Snelheid is relatief. Ik neem thuis ook geen genoegen meer met een inbelverbinding op internet die na 5 minuten tergend langzaam een website laat verschijnen. Het voorstel om een snelheidslimiet in te stellen doet sympathiek aan, maar roept onmiddellijk de vraag op waar de grens te leggen. De Europese Commissie gooit het over een andere boeg. Via de Financial Transaction Tax wil zij een graantje meepikken in het bonusfestival en een eigen belasting op transacties invoeren. Dat het zeker is dat deze belasting wordt afgewenteld op de eindbelegger, lijkt aan de Europese Commissie voorbij te gaan. De handelshuizen zijn alert. De bonuspakkers in Chicago zitten niet te wachten op een bonuscap van 20% over het vaste salaris. Computers zijn gemakkelijk te verhuizen. Hoewel, er is een klein probleem. De High Frequency Traders willen met hun computers namelijk wel zo dicht mogelijk bij een beurs zitten. Want zelfs licht kost tijd. www.bank.blog.nl www.pfverhaar.nl @peterverhaar Zie ook: Money and Speed, inside the Black Box (Dossier VPRO Tegenlicht)

Reaguursels

Inloggen

frank87 | 16-03-13 | 23:15 |

Volgens mij heb jij het over bailouts. Daar doel ik niet op. Ik heb het over de ruime (understatement) geldpolitiek van de centrale banken in bijna de gehele westerse wereld.

Andre1972 | 17-03-13 | 18:39

AsYouLikeIt | 17-03-13 | 06:53 |

Leg eens uit dan hoe HFT liquiditeit vermoordt.

Andre1972 | 17-03-13 | 18:05

Ook leuk die link naar een derde rangs internetpaginaatje, lekker makkelijk. Link naar Zerohedge en lees eens mee wat de lieden van Nanex over HFT te zeggen hebben, maar mischien is dat net iets te hoog gegrepen voor Verhaar.

AsYouLikeIt | 17-03-13 | 09:56

... en "goed gecontroleerde omgeving" Wat? Serieus?

AsYouLikeIt | 17-03-13 | 09:52

Verhaar lult uit zijn nek. HFT vermoord juist de liquiditeit op de beurs... drijft particuliere investeerders van de bears, doet aan latence arbritrache, propt de quote lijnen vol met bids/offer om een idee te krijgen waar de "markt" ligt en kan dan net zo makkelijk al hun bids/offers weer intrekken vanwege vertragingen die ontstaan in het verwerken van juist al die bids/offers die deze jongens door hun glasvezeltjes de beurs op pompen.

AsYouLikeIt | 17-03-13 | 06:53

@Andre1972 | 16-03-13 | 14:24
In dit specifieke geval ging het vooral over het geld om de Ierse banken te redden. Dat ging dus linea recta naar de schuldeisers, die jarenlang extra rente hadden ontvangen vanwege het risico dat ze het niet terug kregen.

frank87 | 16-03-13 | 23:15

Large limit orders can be "front-run" by "order matching" or "penny jumping". For example if a buy limit order for 100,000 shares for $1.00 is announced to the market, many traders may seek to buy for $1.01. If the market price increases after their purchases, they will get the full amount of the price increase. However, if the market price decreases, they will likely be able to sell to the limit order trader, for only a one cent loss. This type of trading is probably not illegal, and in any case, a law against it would be very difficult to enforce. Harris still considers it "parasitic".

zonder_moeite | 16-03-13 | 21:59

Een getal zonder context zegt niets. Wat hebben de bedrijven moeten verdienen om zulke bonussen te kunnen geven? Handel in lucht is kennelijk lucratief. Feit blijft dat er in deze handel voor elke winst een verlies moet bestaan (zeker in een neergaande markt). Hoe blij ben je met deze traders als het steeds de pensioenfondsen zijn die aan de verliezende kant staan Peter? Ach laat maar, ik hoor het argument "als zij het niet doen, dan zijn het wel anderen" al aankomen.

Als alle betrokken partijen nu alleen voor hun eigen winst en risico speelde zou ik nog begrip hebben voor deze opvatting, maar het is helaas een feit dat een hele grote groep 'institutionele beleggers' met het geld van anderen gokken. Partijen waar het recht van een individu geen stem heeft zoals bijvoorbeeld bij een pensioenfonds.

zonder_moeite | 16-03-13 | 21:56

Eigen rekening en risico, zeker, maar niet ongelimiteerd. Op een mooie dag slaat zo'n IMC algo-trading op hol, IMC failliet, en vervolgens kan een clearing member de trades verder afwikkelen omdat ze per definitie garant staan voor die trades. Zo'n clearing member vinden we vooral bij grote banken; lees uw of mijn bank, lees uw of mijn geld.

Ikzeg | 16-03-13 | 20:28

Geen speld tussen te krijgen. Eensch

Jim Lovell | 16-03-13 | 17:47

Jim Lovell | 16-03-13 | 16:11 |

En waar gaat dat dus mis? De toezichthouders oftewel de overheid.
Letterlijk moeten de bonussen eraan omdat de overheid blundert m.b.t. toezicht.

De markt bepaald wat iets waard is, niet een of ander communistisch systeem wat onze linkse vrinden voor ogen hebben.

Eindbaaz | 16-03-13 | 17:42

@Eindbaaz | 16-03-13 | 14:20
Er is niets mis met geld verdienen en als je er zoveel geld mee kan verdienen doe je inderdaad iets erg goed.
Helaas werkt zelfverrijking manipulatie in de hand en dat dat gebeurt is haast vanzelfsprekend, want niets menselijks is handelaren vreemd. Dat dit goed wordt gecontroleerd, daar geloof ik geen reed van.
Gespeculeerd wordt er met eigen geld, hartstikke mooi, ze dragen dus ook de risico's.
De vraag of een handelaar scrupules heeft, of andere menselijke kwaliteiten op een hoog niveau heeft staan, moet je maar niet aan mij vragen

Jim Lovell | 16-03-13 | 16:11

Deze door geslagen financialisering van met geld geld maken is de doodsteek voor de menselijke economie.

Bertus Brulbroek | 16-03-13 | 14:31

frank87 | 16-03-13 | 14:19 |

Wat bedoel je met steun?

Andre1972 | 16-03-13 | 14:24

Communistische eikels hiero...

Iemand doet iets goed en verdiend miljoenen... let's pull the Africa card..

Die gasten doen iets dermate goed dat het mogelijk is om miljoenen uit te keren. Lekker laten. Dat er mensen met honger zijn is niet mijn probleem... moet die maar harder werken i.p.v. de zielige hand op houdt neger uithangen.

Eindbaaz | 16-03-13 | 14:20

@Andre1972 | 16-03-13 | 13:57
Laatst werd in deze panelen een arte-documentaire getipt waarin ze gingen uitzoeken waar de steun naar toe ging: vooral naar de Deutsche Bank (het was een Duitste documentaire).

Dat is maar een klein deel van de economie.

frank87 | 16-03-13 | 14:19

F#ckingAwesome | 16-03-13 | 13:49
'Iedereen geeft desgevraagd aan dat die verhoudingen moreel niet juist zijn' En wie bepaald die moraal dan. En wie is iedereen en in welke wetten wil je dat dan gieten. Moet de nieuwe paus misschien die moraal gaan bepalen. Waarom zeg je niet gewoon nivelleren want dat is op verschillende plekken en periodes in de geschiedenis al veel eerder uitgevoerd en het heeft vrijwel nooit gewerkt. Tegen de tijd dat jij je moraal hebt bepaald liggen wij al definitief op onze rug. Het Westen is met z'n polariserende zwetskoek allang bezig zichzelf overbodig te maken terwijl in de rest van de wereld het kapitalisme in alle glorie alle 'moraal' als vals sentiment al overboord heeft geflikkerd en al 30 jaar geleden is begonnen met een inhaalslag die in een klap alle ontwikkelingshulp en de bij behorend valse moraal op onze kosten allang bij het grof vuil heeft gezet. Zelfs het lijk van de antikapitalistische moraalridder bij uitstek Chavez krijgen ze met goed fatsoen nog niet opgezet.

idopane | 16-03-13 | 14:18

DeTankmeister | 16-03-13 | 13:56 | + 1
"Het werk van HTF-traders draagt 0 komma 0 toe aan de economie."
Niet eens. Liquiditeit in financiële instrumenten wordt sterk verbeterd.
Als je bedoelt dat ze niet iets tastbaars maken zoals een ipad of een halfje grof volkoren, dan ben ik het met je eens.

"Het is gewoon het jatten van andermans geld omdat je snellere computers en de betere verbindingen hebt, meer niet."
Zie Hertog Palm | 16-03-13 | 13:04 voor een goede korte samenvatting van het businessmodel van deze bedrijven.
In aanvulling: De HFT met de snelste computers en verbindingen verdient meer geld dan een HFT die net niet snel genoeg is ja. En een te trage HFT zal geld verliezen.
Als particuliere belegger heb je vooral baat bij de krappere bied- en laat koersen als gevolg van deze oorlog tussen HFT's onderling om fracties van centen en nanoseconden.

Eau Dapper Dapper | 16-03-13 | 14:18

Basil Fawlty | 16-03-13 | 14:03 |

Santelli heeft het fout en zit daar de belangen vd dinosaurus capital investors te verdedigen. 1 onderzoekje... er zijn er veel meer die het tegendeel bewijzen.

Santelli zegt soms goede dingen over de economie maar HFT bashen in 2 minuten kan hij beter niet meer doen.

Andre1972 | 16-03-13 | 14:17

"De High Frequency Traders zorgen voor de noodzakelijke liquiditeit op de beurzen en dragen bij tot een objectieve prijsvorming."

Zucht.. Verhaar, kjk effe naar deze clip en dan praten we verder... video.cnbc.com/gallery/?video=30001538...

Basil Fawlty | 16-03-13 | 14:03

frank87 | 16-03-13 | 13:49 |

Die steun is hoofdzakelijk om de economie draaiende te houden en de beurskoersen kunstmatig hoog te houden. Die achterlijke Keynesiaanse malloten denken dat de hoge beurskoersen het vertrouwen in de economie hersteld en dat vertrouwen het toverwoord is waar alles om draait(never mind fundamentals). Waanzin!

Andre1972 | 16-03-13 | 13:57

Eau Dapper Dapper
Hou toch op met je 'succes bestraffen'. Het werk van HTF-traders draagt 0 komma 0 toe aan de economie. Het is gewoon het jatten van andermans geld omdat je snellere computers en de betere verbindingen hebt, meer niet.

DeTankmeister | 16-03-13 | 13:56

Hertog Palm | 16-03-13 | 13:04
Andre1972 | 16-03-13 | 13:07
Eindelijk een beetje verstand in dit woud van idiote bank bash zeloten die nog steeds niet begrijpen dat het juist het financiële systeem is dat ons nog overeind houdt en dat het de politiek is die uiteindelijk ons naar de kloten helpt met veel nieuw gratis geld, garanties en al hun Keynesiaanse geiligheid. Vreemd vooral als je weet dat deze crisis überhaupt is ontstaan door het rondstrooien van garanties die logischer wijze weer hogere ratings opleveren en wanneer daar volgens het ‘oude’ kapitalistische principe en ‘moderne’digitale duiten democratie hoog in gehandeld wordt liggen die zelfde lutsers later weer te piepen over woekerpolissen en bonuscultuur als de illusie voor de zoveelste keer weer uit elkaar dreigt te ploffen.

idopane | 16-03-13 | 13:52

@Andre1972 | 16-03-13 | 13:07
Uiteindelijk komen de gigantische verdiensten van de financiele sector uit die staatsinfusen. Die steun is steeds voor het afbetalen van schulden bij de banken.

frank87 | 16-03-13 | 13:49

een discussie over hun inkomsten is eigenlijk een dicussie over regulering van de verdeling van welvaart. Het heeft niets meer met bonussen behaald over de rug van andere te maken, maar met de vraag welke bandbreedte er qua welvaartsverdeling moreel toelaatbaar geacht wordt.

Kijk naar de VS: de top 1% profiteer als ik het me goed herinner van 20% van de welvaart. De onderste 20% deelt voor minder dan 1% mee. De totale middenklasse plus alles daaronder komt nog niet eens tot 40% van de welvaart.

Iedereen geeft desgevraagd aan dat die verhoudingen moreel niet juist zijn. Maar in de VS is het nog steeds taboe om voor te stellen er daadwerkelijk wat aan te doen

F#ckingAwesome | 16-03-13 | 13:49

Boredzor | 16-03-13 | 13:34 |

Het creëren van geld uit het niets door het printen van geld zorgt voor geldontwaarding van mensen die reeds geld (cash) hebben. Het is als een bedrijf met 10 aandelen waarbij er uit het niets 10 extra aandelen worden uitgegeven zonder tegenprestatie. Als (oud) aandeelhouder van zo'n bedrijf is je aandeel in 1x de helft waard.
Maar het is op de lange termijn niet alleen nadelig voor de mensen met cash, uiteindelijk wordt het hele economische systeem verwoest.

Maar denk niet dat er nu nog een crisis komt. Als er straks een instorting komt is die vele malen groter dan in 2008 en waarschijnlijker ook in de jaren '30. De rente is al lange tijd historisch laag, de geldhoeveelheid is veel te ruim, werkloosheid is reeds hoog. Oftewel, alle fundamentals zijn nu veel slechter dan in 2008 en de jaren '30. Recipe for disaster.

Andre1972 | 16-03-13 | 13:48

DeTankmeister | 16-03-13 | 13:37 | + 0
Het gaat in dit geval niet om bankbestuurders die een bedrijf naar z'n gallemiezen helpen en daarvoor een paar miljoen bonus krijgen. Het gaat hier om een winstgevend bedrijf. Moet succes bestraft worden? 100% belasting?

Eau Dapper Dapper | 16-03-13 | 13:44

jemagookniksmeer | 16-03-13 | 13:33 | + 0
winnen winnen winnen!

Eau Dapper Dapper | 16-03-13 | 13:39

Peter - de Grote Bonusgoedpratert - Verhaar

DeTankmeister | 16-03-13 | 13:37

Hertog Palm | 16-03-13 | 13:04 | + 1
Precies, het lijkt soms wel of geenstijl reaguurders richting communisme willen. Maar wel afgeven op de EUSSR...

Sinds wanneer is succesvol zijn niet meer okee in NL? Ow wacht...

Eau Dapper Dapper | 16-03-13 | 13:35

"Andre1972 | 16-03-13 | 13:07 | + 1 -

Dat geld moet ergens vandaan komen. Dus wie zijn degene denk je waar al het geld weggetrokken word? Ja inderdaad mensen zoals jij en ik.

Peter Verhaar is een bar slechte verdediger van het huidige banken systeem. Iedereen hoort onderhand wel te snappen dat het zo niet door kan gaan omdat we dan gewoon weer een crisis zullen krijgen.

Boredzor | 16-03-13 | 13:34

Eau Dapper Dapper | 16-03-13 | 13:11 | + 0 -
Heeft verder dus niemand last van (in tegendeel). Als de HFT wegvalt dan is iedereen duurder uit...
Nou, fantastisch toch? De HFtrader rijk en iedereen is goedkoper uit!
Waarom hebben we dat niet eerder bedacht?

jemagookniksmeer | 16-03-13 | 13:33

Jammer overheid..... mijn centjes staan al 2 jaar niet meer op mijn spaarrekening ;-) Ga maar zoeken doen doen.

Wat een asociaal gedoe!

verbanden | 16-03-13 | 13:14

Jammer overheid..... mijn centjes staan al 2 jaar niet meer op mijn spaarrekening ;-) Ga maar zoeken doen doen.

Wat een asociaal gedoe!

verbanden | 16-03-13 | 13:14

Zonder dergelijke HFT partijen zou je je aandeeltjes Ziggo (ik noem maar wat) voor 27 euro kunnen kopen en voor 26 euro kunnen verkopen, in plaats van het krappe verschil tussen bied- en laatkoers dat er nu is.

Voor een groot deel handelen die partijen tegen elkaar www.washingtonsblog.com/2012/04/84-of-...
Heeft verder dus niemand last van (in tegendeel). Als de HFT wegvalt dan is iedereen duurder uit...

Wat wel moet worden opgelost is de 'losgeslagen algoritmes'. Hier kunnen de beurzen ook wat aan doen door bij (te) grote schommelingen de handel tijdelijk stil te leggen.

Eau Dapper Dapper | 16-03-13 | 13:11

Die kunnen wel naar de TEFAF.
Is weer goed voor de kunsthandel.

Uw Verzekeringsadvis | 16-03-13 | 13:07

Zolang alle partijen dezelfde toegang hebben tot de markt is hier niets mis mee. Door de vorm van handelen is hoge snelheid een tool geworden om geld mee te verdienen. So what? Er zijn altijd mensen die huilie huilie doen bij technologische verbeteringen (degene die niet mee kunnen in de vooruitgang). Maar zonder die technologische verbeteringen kan men zoals vroeger als een slaaf in een fabriek werken 12 uur per dag, 6 dagen in de week voor een hongerloontje.

Maar het is wel weer een waardeloze column van de meest waardeloze columnist van GeenStijl. Peter Verhaar is toch van de banken?

Waarom schrijft hij dan nooit eens iets over het gigantische printen van geld in de gehele wereld? De US pompt elke maand 85 miljard in het financiële systeem waardoor banken rijker worden en spaarders en productieven worden beroofd. Japan die zijn valuta aan het wegblazen is. De ECB die met LTRO de markt aan het overspoelen is (waarbij er wordt gelogen door de crimineel en fascist Draghi hoeveel de banken nou exact hebben terugbetaald). Volgens veel mensen is er sprake van een endgame en als je je logische verstand gebruikt dan lijkt het erop dat het onvermijdelijk is. Machtsbeluste politici en betoverde Keynesiaanse professoren hebben geen idee wat ze aan het doen zijn. Eerlijk waar, geen idee! (Bernanke, Rehn, Draghi, Krugman hebben nog nooit iets goed voorspeld en deze achterlijken helpen nu de boel naar de klote) Handelen op instinct en kunnen alleen nog op zeer korte termijn denken. Wij laten de wereld nu naar de knoppen helpen door deze criminelen en dwazen en wij stonden erbij en keken er naar...

Maar goed, daar hoor je onze Peter niet over. Nee, die zit te wachten op de overheid wanneer zij eens een besluit nemen om hem naar voren te schuiven ergens bij een grote bank. Daarom publiceert hij veel en lult hij onzin bij Pauw & Witteman. Allemaal onzin die lekker in het mainstream politieke straatje van het heden past (voorstander van de EU, voorstander van Keynesiaans overheidsingrijpen etc. etc.) Achter de schermen zal hij ongetwijfeld ontzettend zitten lobbyen bij bureaucraten.

En GeenStijl laat zich ook voor zijn karretje spannen. Goed bezig!

Andre1972 | 16-03-13 | 13:07

Sinds wanneer zit geenstijl vol met linkse randdebielen zonder enige kennis van de economie of het financiële stelsel. Het is makkelijk om te schreeuwen met je onderbuikgevoelens je weer genaaid voelen bij je belastingcenten, geloof me die worden goed besteed.

Daarnaast is de winst van IMC heel simpel te verdedigen, als handelaar hebben ze een verplichting door aan en verkoopprijzen te hanteren voor zoveel mogelijk financiële producten. Hierbij kun je denken aan opties of aandelen. Als je slim bent koop je laag en verkoop je hoog. Het verschil tussen deze twee prijzen ligt meest rond een paar cent. Door de concurrentie op deze markten gaat dit verschil naar de 1000e cent, dit is vooral het geval bij valutahandel. Er is gewoon veel handel waardoor een individuele trader prima 10k kan binnenharken. Over een paar jaar heb je een miljoen, simpel.

Hertog Palm | 16-03-13 | 13:04

Van Duyvenbode | 16-03-13 | 12:44

Cheers. Ga het eerst uitproberen op m'n schoonmoeder.

Magdatkandat | 16-03-13 | 13:01

frank87 | 16-03-13 | 12:46 |
Precies. De ambtenaren willen de macht en de bankiers het geld.
Via de EU krijgen beiden wat ze willen.

Freddie Stobart | 16-03-13 | 12:59

@frank87 | 16-03-13 | 12:06 |

Nope, niks van dat alles. Ik probeer zoveel mogelijk zaken in eigen hand te houden. Bankenmannetjes zijn per definitie niet te vertrouwen. (no pun intented PV)

roze_bril | 16-03-13 | 12:55

Kun je niet gewoon een aandelenbeurs opzetten, waar de aandelen maar 1x per week van eigenaar kunnen wisselen? Gewoon 1x in de week veiling houden.

Volgens mij is het als bedrijf veel interessanter bij zo'n beurs genoteerd te staan, dan de huidige HFT-beursen waar ze vooral rijk worden aan koersschommelingen.

frank87 | 16-03-13 | 12:51

@Sjeng de helle | 16-03-13 | 12:28
Waar denk je dat die miljarden uiteindelijk uitkomen? Echt niet bij de Griekse/Spaanse/Portugeese/Ierse burgers, maar bij de geldschieters van die landen.

En die geldschieters zijn dit soort lui.

frank87 | 16-03-13 | 12:46

Magdatkandat | 16-03-13 | 12:31

Welkom!
Wat er in de adresbalk staat van je browser copiëren naar je commentaar (copy-paste).
Maar niet teveel doen, anders grijpt Joris je.

Van Duyvenbode | 16-03-13 | 12:44

Geachte heer Verhaar,
Hoewel ik de materie nooit helemaal zal kunnen bevatten, zijn uw columns een handige leidraad in de duisternis. Tevens ontbreekt het nooit aan bronnen en cijfers. Bedankt dat u dit doet.
Het is voor mij, een eenvoudige lezer, goed te begrijpen en prettig om te lezen.

Not Muhammad | 16-03-13 | 12:42

@zeg maar jansen | 16-03-13 | 12:32
Qua cashflow verandert er inderdaad geen flikker voor de bank, maar hun kapitaal zal wel afnemen. Dus hebben ze minder geld om te investeren.

rara | 16-03-13 | 12:42

jaco | 16-03-13 | 11:55 |
bewijs?

damnschreeuwer | 16-03-13 | 12:41

voor deze mensen heeft handel in aandelen niets te maken met het bedrijf waarvan de aandelen zijn. Dat is voor veel beleggers zo. Maar uiteindelijk gaat beleggen over investeren in een bedrijf, met de verwachting dat ze daardoor beter zullen presteren. Wat dat betreft voegt flitshandel niks toe, maar ook de gewone daytrader niet. Als je iets tegen flitshandel hebt, dan gelden dezelfde argumenten waarschijnijk voor de gewone daytrader.

Als je als bedrijf vreest dat het schadelijk zou zijn dan moet je gewoon aandelen op naam uitgeven, of een andere constructie verzinnen. Maar blijkbaar heeft een bedrijf geen (of niet genoeg) nadeel bij flitshandel.

damnschreeuwer | 16-03-13 | 12:36

LostSandWich | 16-03-13 | 12:29 En dan? Jij haalt je geld weg bij de bank en je bewaart het thuis. Geld kun je niet eten dus je moet boodschappen doen. De winkelier brengt het geld weer naar de bank.

Je salaris wordt niet contant uitbetaald dus moet je die bankrekening door laten bestaan. En twee dagen nadat je werkgever je salaris stortte haal jij het weer op.

Voor de bank veranderd er niets.

zeg maar jansen | 16-03-13 | 12:32

Van Duyvenbode | 16-03-13 | 12:03
Van Duyvenbode | 16-03-13 | 12:19

Dank voor de lees/kijktips. Ik zal mijn gezin instrueren mbt vaderdag.
Iets anders. Kun je me uitleggen hoe je dat linken doet, met een kleuterstappenplan? Ik ben een eenvoudige baggerboer met weinig ict-competenties, maar ik heb nu de tijd om mij dit soort 21-ste eeuwse kunstjes eigen te maken. Alvast hartelijk dank.

Magdatkandat | 16-03-13 | 12:31

Volgens mij word het tijd dat de mensen hun centjes, van wat ze nog hebben gaan veilig stellen en bij de banken gaan weg halen.

LostSandWich | 16-03-13 | 12:29

de visser | 16-03-13 | 12:22 |
Dat is juist de bedoeling van die HFT, gebruik maken van de voorsprong in kennis op de gewone belegger en ja dan wordt er gemanipuleerd.

CoffeePatch | 16-03-13 | 12:29

Dat zijn maar peanuts, de Euro crisis heeft ons nu al:
€ 158.200.000.000,- gekost.
Griekenland: € 29.900.000.000,- Spanje:€ 6.100.000.000,- portugal:€ 7.100.000.000,- Ierland: € 5.100.000.000,-ESM € 40.000.000.000,- ECB € 70.000.000.000,-
dat is pas zekn doen, Cynisme modus off.

Sjeng de helle | 16-03-13 | 12:28

zeg maar jansen | 16-03-13 | 12:27 Denk er even een l bij.

zeg maar jansen | 16-03-13 | 12:28

Ach, de meeste van die gasten overlijden voor hun 50e aan stress of een hartaanval. De vele miljoenen stromen dan weer terug in de staatskas waar we nuttige dingen van doen.

Roger Kaputnik | 16-03-13 | 12:27

CoffeePatch | 16-03-13 | 12:26 Het is een eurootje op z'n kant.

Infatiegewijze gesproken.

zeg maar jansen | 16-03-13 | 12:27

zeg maar jansen | 16-03-13 | 12:23 |
Het laat zien hoe sterk de euro of beter gezegd hoe zwak de euro is als die al in gevaar kan komen vanwege problemen op een eilandje met 1,2 miljoen inwoners.

CoffeePatch | 16-03-13 | 12:26

Andersom dag | 16-03-13 | 12:23 De burgertjes zijn het plankton, de middenklasse de kleinere visjes.

En uiteindelijk wordt alles opgevreten door een kleine groep van grote haaien.

zeg maar jansen | 16-03-13 | 12:26

CoffeePatch | 16-03-13 | 12:18 Lat vallen, laat vallen.

Een eigen munt, een plek onder de zon..

zeg maar jansen | 16-03-13 | 12:23

Ze zitten allemaal in dezelfde vijver te vissen en de hoeveelheid vis staat bij voorbaat vast. De enige visjes zeg maar plankton die worden opgevreten zijn de particuliertjes die brengen nog vers geld binnen. Als ze en masse uitstappen wordt er (per saldo) geen geld meer verdiend.

Andersom dag | 16-03-13 | 12:23

De vraag dringt zich op of er ook gemanipuleerd wordt met HFT ten koste van "gewone" beleggers, om op een oneerlijke manier zoveel winst te maken.

de visser | 16-03-13 | 12:22

zeg maar jansen | 16-03-13 | 12:15 |
Zonder die hulp valt volgens Rutten&Dijsselbloem de euro om.

CoffeePatch | 16-03-13 | 12:18

Tien miljard als hulp naar een staatje met slecht 1,2 miljoen inwoners.

Denk daar bij de volgende verkiezingen nog maar eens over na.

zeg maar jansen | 16-03-13 | 12:15

Hortensio | 16-03-13 | 12:05 |
Die "objectieve prijsvorming" is inderdaad het lachertje van de dag.

CoffeePatch | 16-03-13 | 12:11

Terreuro

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 16-03-13 | 12:07

@roze_bril | 16-03-13 | 11:49
of jouw bank, die liever aan deze jokers geld uitleent dan aan jou. Of heb jij toevallig aandelen?

frank87 | 16-03-13 | 12:06

"De High Frequency Traders ... dragen bij tot een objectieve prijsvorming."

Een objectieve prijsvorming lijkt mij er eentje die de echte waarde van het bedrijf weerspiegeld waarvan de aandelen/derivaten verhandeld worden. Dit is volgens mij wel het laatste waarin HFTs geïnteresseerd zijn; winst maximalisatie is het devies.

Hortensio | 16-03-13 | 12:05

De roman/thriller van Robert Harris "The Fear Factor" gaat over de flash-crash van 2010. Schitterend boek. Het handelsprogramma dreef de beurzen omlaag in rap tempo, wereldwijd. De winsten liepen ondertussen astronomisch op. Maar de beurzen waren op dalkoers- als gevolg van VIXAL. Het was niet meer te stuiten.
De stekkers werden uit het computerpark getrokken... en nog handelde VIXAL verder. Een ander computerpark werd ontplugd, maar VIXAL was niet meer te localiseren in enige hardware.
VIXAL is overal en nergens. OUT OF CONTROL.

Van Duyvenbode | 16-03-13 | 12:03

@AntiSoof | 16-03-13 | 11:48
Van die website:

'Het bestaan van macht (en de daaruit voortvloeiende onvrijheid) is daarmee het bewijs van het bestaan van complotten'

Over circelredenaties gesproken...

rara | 16-03-13 | 11:59

MarcS | 16-03-13 | 11:48 |
Eensch.

Pastor Sippenhaft | 16-03-13 | 11:57

High Frequency Traders zijn in staat om beurs koersen naar de door hen gewenste niveau's te brengen. Ze stellen vooraf het gewenste koersniveau in en laten vervolgens de computers tegen elkaar handelen tot dat gewenste resultaat bereikt is.

jaco | 16-03-13 | 11:55

@frank87 | 16-03-13 | 11:35 |

Oh, ik wist niet dat deze zzper pensioen had. Vertel.

roze_bril | 16-03-13 | 11:49

@Pastor Sippenhaft | 16-03-13 | 11:42
Ja, je zou het ook niet kunnen doen. Maar dan geen symptoom bestrijding aub, je moet je dan helemaal terug trekken uit de EU.

MarcS | 16-03-13 | 11:48

Hoe komen ze aan die miljoenen... die halen ze toch ergens vandaan. Met andere woorden: aan welke tiet zuigen deze traders.

Van Duyvenbode | 16-03-13 | 11:48

@Pastor Sippenhaft | 16-03-13 | 11:32
Ik ben het helemaal met je eens

Ko Reander | 16-03-13 | 11:48

@Kaas de Vies | 16-03-13 | 11:44
Je vind het wel daar. Maar ook Wiki geeft wel goede uitleg qua psychopaten.

AntiSoof | 16-03-13 | 11:48

In een aflevering van radiolab "Speed" werd o.a. ook gesproken over HFT (vanaf ongeveer 21min).
*
www.radiolab.org/2013/feb/05/

Sjaakafhaak123 | 16-03-13 | 11:48

@LordNobady | 16-03-13 | 11:44
EENSCH! maar who's to blame?

MarcS | 16-03-13 | 11:47

Laatste wat ik er over zeg, mijn punt is wel duidelijk denk ik?
-
Wie weet schenkt de top 3 wel ieder jaar 80% van hun inkomen aan een goed doel? Wie weet runt een van de veel verdieners wel een weeshuis op Atjeh, steekt men al het geld in onderzoek naar AIDS of kanker. Ik weet het niet, maar jullie ook niet.
-
Ik ga een rondje met mijn honden lopen en ze eten geven, foei mij dit terwijl er mensen in Afrika honger lijden.

MarcS | 16-03-13 | 11:46

@AntiSoof | 16-03-13 | 11:38 | + 0 -
Sorry ik kan de link niet aanklikken zou je hem kunnen doorsturen naar mijn e-mail KaasOpperLord@illuminatie.atl

Kaas de Vies | 16-03-13 | 11:44

@MarcS | 16-03-13 | 11:39
mijn probleem is dat dit mij dus geld kost. omdat ik verplicht geld moet inleggen in zon pensioenfons welk door deze "mensen" -onbewust- worden benadeeld.
en zolang ik dus verplicht word geld te hebben in het mijnenveld dat aandelen heet wil ik dus dat iedereen ook de aandelen verhandeld naar reële waarde en niet een verzonnen waarde zoals nu gebeurd.

LordNobady | 16-03-13 | 11:44

CoffeePatch | 16-03-13 | 11:36 |
Precies wat ik bedoel! Gister ook het NOS journaal: 'Rutte spreekt krachtige taal tijdens Europees overleg.
Rutte wil Cyprus niet redden.'

Vervolgens zegt Rutte zelf: 'Cyprus doet het niet goed, maar natuurlijk gaat er wel tig milard heen. We kunnen niet anders....'

Tuurlijk kan het wél anders, alleen heb je daar vaderlandsliefde en een paar kloten voor nodig!

Pastor Sippenhaft | 16-03-13 | 11:42

@corporel | 16-03-13 | 11:36
Dus jij blijft zeggen dat jij minder egocentrisch bent? Auto, vakantie, iedere dag vlees, dak boven je hoofd? Nogmaals ik vind het ook niet oke wat ze doen, maar komaan zolang jij het beter hebt dan anderen, en NIET alles weg geeft heb jij van mij geen recht van spreken om anderen de maat te nemen. We hoeven het overigens niet eens te zijn, ieder zijn eigen idee niet waar?

MarcS | 16-03-13 | 11:42

@jemagookniksmeer | 16-03-13 | 11:37
"It's hard to convince sombody who's paycheck depends on not understanding you"

frank87 | 16-03-13 | 11:41

Rutte geeft uw geld ondertussen lachend aan Cyprus. In totaal gaat er 10 miljard die kant op.

De 600 miljoen Euro die dit Nederland gaat kosten, zal het CPB wel als onverwachte tegenvaller zien, omdat het CPB weigert om het redden van de Euro als kostenpost mee te nemen in de verwachtingen. Deze kosten zijn geraamd op 37 miljard per jaar in totaal en deze 600 miljoen zijn er slechts een klein stukje van dit jaar.

Elk Nederlands gezin maakt 240 Euro over aan Cypriotische banken. En daarmee is de Eurocrisis uiteraard niet opgelost, maar is het wachten op de volgende rekening die ieder Nederlands gezin krijgt. Dit zal zo de komende 40 jaar doorgaan, zolang Rutte weigert om naast de Euro andere betaalmiddelen of rekeneenheden in te voeren als waarborg voor kapitaal van spaarders en pensioenfondsen.

Het is allemaal van een stuitende nalatigheid. Alsof je met tegenzin een ongeluk veroorzaakt, omdat je dronken in de auto bent gestapt.

tipo | 16-03-13 | 11:41

IMC vind in elk geval wel dat ze zoiets als een moreel besef hebben: "IMC believes that economic entities should carry the responsibility of contributing towards a better society. Every year we donate a share of our profits and, more importantly, a substantial number of man-hours are offered to support organizations that share our business philosophy: to create conditions where people can develop to their fullest potential.

The organizations we currently support are the IMC Weekendschool in The Netherlands, IMC Sunday School in Hong Kong, and several charity projects in Sydney and Chicago."

Hoe dan ook, het is makkelijk om moreel besef erop na te houden als de kachel rookt van de miljoenen.

ole guapa | 16-03-13 | 11:40

Volgens mij zou het echt wel stabiliserend werken als de aandelenhandel gewoon maar 1x per dag gebeurde (de hele dag bieden, 6 uur hoor je of het genoeg was).

Hoe sneller, en dynamischer de handel, hoe meer geld er van werkende mensen naar handelaren gaat(handel is ook werk, maar je begrijpt wat ik bedoel)

frank87 | 16-03-13 | 11:39

@jemagookniksmeer | 16-03-13 | 11:37
ze begrijpen het. maar het is hun boterham.

LordNobady | 16-03-13 | 11:39

@LordNobady | 16-03-13 | 11:35
Klopt, maar dat is een keuze van de pensioenfondsen die bieden de mogelijkheden. En daar zit telkens de clou wat mij betreft. Er zijn mensen die snel geld willen verdienen en die geld beschikbaar stellen. Dan zijn er mensen die snel geld KUNNEN verdienen, uiteraard door een ander zijn geld te verkwanselen. Maar he, de een gelooft in Allah, de ander in God en weer een ander in Beursplein 5.

MarcS | 16-03-13 | 11:39

Pimp my Voortuin | 16-03-13 | 11:36 |
Juist door die manipulatie van aandelen en valuta koersen verdienen ze zo veel.

CoffeePatch | 16-03-13 | 11:39

-weggejorist-

corporel | 16-03-13 | 11:38

High frequency trading voegt niets toe aan de reële economie (= waardetoevoeging vindt niet plaats door productie van (im)materiële zaken of diensten of ter afdekking van een risico) . Dus wordt geld verdiend door prijsopdrijving. Dus leidt high frequency trading per definitie tot economische inefficiëntie.
Het is niet zo moeilijk maar bankmensen willen of kunnen het niet begrijpen.

jemagookniksmeer | 16-03-13 | 11:37

-weggejorist-

corporel | 16-03-13 | 11:36

@Pastor Sippenhaft | 16-03-13 | 11:32
EU en geld ellende gevat in een alles zeggend schermpje ...... triest dat het kan.

MarcS | 16-03-13 | 11:36

Ik heb niet zo zeer moeite met HFTraders, maar meer met de manipulatie van koersen door middel van HFT.

Pimp my Voortuin | 16-03-13 | 11:36

@B0rat | 16-03-13 | 11:30
Dit handelen doen ze op een dusdanige manier dat ze andere mensen ( voornamelijk pensionfondsen en dergelijke ) geld kosten. ( waar iemand wint verliest er ook iemand )
dat is nog naast het feit dat aandelen niet bedoeld zijn om te verhandelen.

LordNobady | 16-03-13 | 11:35

@CoffeePatch | 16-03-13 | 11:28
Waarom denk je dat we nooit meer iets horen van Bos, Zalm of JKdeJ?

Die oplichters moeten zo snel mogelijk uit het collectief geheugen verdwijnen. Mocht het volk langzaam zijn ogen openen, dan worden voornoemde heren acuut kaalgeschoren en het land uitgeschopt.

koolteer | 16-03-13 | 11:35

@roze_bril | 16-03-13 | 11:26
Het is uiteindelijk geld dat ze van jouw pensioenfonds aftroggelen.

frank87 | 16-03-13 | 11:35

@CoffeePatch | 16-03-13 | 11:28


@Pastor Sippenhaft | 16-03-13 | 11:32
Als nu dat geld ook met de snelheid van een HF trader terug komt, zie ik wel af van de rente.

Ing. eslapen | 16-03-13 | 11:34

@koolteer | 16-03-13 | 11:20
Moesten wij hier in Nederland ook doen, massaal je centen van de bank halen.
Zowel van een privé- zakelijke- of spaarrekening, mits er wat op staat uiteraard.
Ik heb het in ieder geval allang gedaan, en neem zodra er weer wat op gestort wordt, ook al is het maar 5 euro, het gelijk op.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 16-03-13 | 11:33

Check dit rijtje nieuws: imgur.com/enkmQ08.jpg
Hier word je toch onpasselijk van?!

Het is hoog tijd voor een revolutie!

Pastor Sippenhaft | 16-03-13 | 11:32

@Kaas de Vies | 16-03-13 | 11:28
kaas de vies reaguurt sneller dan zijn schaduw.
( komt omdat zijn schaduw iets beters te doen heeft )

LordNobady | 16-03-13 | 11:31

Nogal bullshit, PV.
Uiteindelijk komt het er op neer dat geld van mensen die het beleggen uit (moeten) besteden voor hun pensioen, hun huis of studie voor de kinderen, het geld betalen voor die volle zakken van de High Frequency Traders. Het zijn gewoon parasieten.

Fijnstoffer | 16-03-13 | 11:31

@corporel | 16-03-13 | 11:27
Ik alles, wat snap jij niet aan Calimero gedrag?

MarcS | 16-03-13 | 11:30

@rara | 16-03-13 | 11:26
Haha, was het maar zo, dan hoefde ik mij geen zorgen te maken over hoe ik mijn gezin kan onderhouden over een paar maanden.

MarcS | 16-03-13 | 11:30

@AntiSoof | 16-03-13 | 11:28 | + 0 -
Bepaalde beroepen hebben ook een aanzuigende werking hierop. Zorgverleners zijn meestal ook zorgzame types. Food for thought...wat voor baan zou ik dan in godesnaam moeten hebben?

Kaas de Vies | 16-03-13 | 11:30

@corporel | 16-03-13 | 11:18 | + 0
Bullshit, ze handelen met hun eigen geld. En dat doen ze goed dus verdienen ze geld. Dat dat geld naar jouw mening niet proportioneel is aan de geleverde hoeveelheid arbeid, wil nog niet zeggen dat het niet eerlijk verdiend is.

B0rat | 16-03-13 | 11:30

@Kaas de Vies | 16-03-13 | 11:25
Oh ik ben er op tegen hoor, begrijp mij goed. Toegevoegde waarde hebben dit soort instituten alleen voor het eigen gewin, we kunnen nog een discussie voeren over wie dan 'eigen' is. Maar ik kots op mensen die anderen de maat nemen, terwijl ze zelf geen haar beter zijn in essentie.

MarcS | 16-03-13 | 11:29

koolteer | 16-03-13 | 11:20 |
Maar die 10 miljard voor Cyprus die komt in elk geval terug, aldus Dijsselbloem met de kennis van nu nos.nl/audio/484424-dijsselbloem-cypru... ff spoelen naar 1.24

CoffeePatch | 16-03-13 | 11:28

aandelen moeten weer terug naar hoe het ooit bedacht is. een investering in een bedrijf waar je vertrouwen in hebt. en dan mee delen in de winst. en niet dit snelle aandelen wisselen omdat de koersen stijgen of dalen. dat brengt alleen maar onrust.

LordNobady | 16-03-13 | 11:28

Wist men dat er 1-4 % psychopaten onder de bevolking is? Men moest eens opzoeken wat dat betekent. Dan begrijpt men misschien iets meer waar het fout zit. Wanneer zo een ego vrij spel krijgt als .co dan is het einde zoek.

AntiSoof | 16-03-13 | 11:28

@Eric Blair | 16-03-13 | 11:26 | + 0 -
Vroeger was ik cowboy, je kent hem wel.

Kaas de Vies | 16-03-13 | 11:28

@Pastor Sippenhaft | 16-03-13 | 11:24
Hier hetzelfde, maar momenteel krijg ik wel van meer dingen jeuk. Politici, Medelanders, landjes die toe willen treden omdat ze een negatieve balans hadden en altijd zullen hebben.

MarcS | 16-03-13 | 11:27

-weggejorist-

corporel | 16-03-13 | 11:27

Jezus Kaas de Vies reaguurt nog sneller dan een High Frequency Trader aandelen heen en weer flitst.

Eric Blair | 16-03-13 | 11:26

Het zou mij een rotzorg zijn. Mijn geld is er niet bij betrokken, dus ze doen maar.

roze_bril | 16-03-13 | 11:26

@MarcS | 16-03-13 | 11:24
Hoi Peter.

rara | 16-03-13 | 11:26

@MarcS | 16-03-13 | 11:24 | + 0 -
Je hebt gelijk om die vergelijking met Afrika te fileren. Maar vind je dat dit soort mensen waarde toevoegen? Waarde toevoeging, en het liefst duurzame waardetoevoeging mag beloond worden. Ik zelf zie hier geen waardetoevoeging in, ik zie zelfs een vergroting van risico's.

Kaas de Vies | 16-03-13 | 11:25

'De Europese Commissie wil een graantje meepikken.'

Ik krijg tegenwoordig zo'n jeuk als ik EU of Europees hoor of lees.

Pastor Sippenhaft | 16-03-13 | 11:24

@corporel | 16-03-13 | 11:18
Aha, dus als het meer is dan jij 'krijgt' is het opeens immoreel? Jij 'verdient' toch ook een salaris? Jij gaat toch ook op vakantie? En dat in een wereld waar mensen honger lijden. Schaam jou en DIEP!

MarcS | 16-03-13 | 11:24

@rara | 16-03-13 | 11:20 | + 0 -
Ja die bedoel ik.

Kaas de Vies | 16-03-13 | 11:23

wat een dom stuk. het gaat nergens over. geen enkele inhoudelijke beschouwing.
HFT heeft geen enkele toegevoegde waarde aan het systeem. het zorgt alleen voor het verder opblazen van allerlei bellen die dan weer knappen. het is zuivere speculatie en geld creeren uit het niets. daar wordt de wereld echt niet beter van.

zeeman73 | 16-03-13 | 11:23

Wat moeten we vinden van dit soort opruiende berichten? Is dat nou leuk om elke keer zout in de wonden te strooien? Wat schieten we daar mee op? Niets maar dan ook helemaal niets. Zwijgen is beter.

AntiSoof | 16-03-13 | 11:22

Waar ik mij eigenlijk ook ontzettend veel zorgen over maak zijn die "flash trades" van onze politici. Garnatie hier en daar, verdag dat budgetrecht weggeeft binnen 'no time' getekend. En nu Cyprus heeft haar 10 miljard in haar kontzak en waar was de EU om de SNS te helpen?
Verdrink niet in bijzaken die er niet toe doen, zoals "je wilt niet dat de SNS door de EU gered wordt want...." Stel je gewoon de vraag, is het eerlijk, wil ik dit en klopt het?

Als je gewoon naar de basis kijkt, als een adelaar boven het "nivelerings playing field" vliegt kan je aan je kloaka aanvoelen....

Het klopt van geen kanten, het is oneerlijk en ik wil het niet.

Kaas de Vies | 16-03-13 | 11:21

Dat Peter Verhaar durft te beweren dat we geen last zouden hebben van die HFT'ers valt me zwaar tegen, het is namelijk een aperte leugen.

en.wikipedia.org/wiki/2010_Flash_Crash...

rara | 16-03-13 | 11:20

-weggejorist-

corporel | 16-03-13 | 11:18

"Ze handelen 100% voor hun eigen rekening en risico."

Helaas is er ook zoiets als een systeemrisico. Kan me nog iets herinneren van een -9% dow door een computer error flash trade.

"Vroeger, toen de Diligence nog reed,"

Vroeger toen Due Diligence nog gedaan werd door de mensen van het eigen bedrijf in plaats van verantwoordelijkheden af schuiven op Rating Agencies, verzekeringen en guru's.

" Via de Financial Transaction Tax wil zij een graantje meepikken in het bonusfestival en een eigen belasting op transacties invoeren."

Uiteindelijk komen dit soort belastingen altijd op het bordje van de consument terecht. Het meest erge hiervan is dat de EU hierdoor wederom een eigen kasstroom naar zich toe heeft getrokken. Eerst de kleine belastingen en volgend jaar direct de BTW en IB want crisis etc-bullshit.

Kaas de Vies | 16-03-13 | 11:17

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken