
Peter Giessen schrijft vandaag
warrige opinie in de Volkskrant over ontwikkelingshulp en handel met de Derde Wereld. Maar één zin valt overduidelijk op: "
Het verschil in welvaart tussen het Westen en de Derde Wereld is nog altijd enorm en het Westen moet zich blijven inspannen om die kloof te dichten, met oude en nieuwe middelen." Nou, Peet, wij 'moeten' dus even helemaal niks. Onze welvaart. Zelf gemaakt. Afblijven. Doe het lekker zelf. Wij zijn hier in Europa ook ooit met niks begonnen. We hadden exact dezelfde kansen als de huidige Derde Wereld, ooit. Wij zijn er in Europa alleen beter mee omgesprongen. Want minder lui. En niet constant op zoek naar excuses. Ja maar, in Afrika is veel honger. Joh, in Europa zijn hongersnoden ook vaak genoeg langs geweest. Ja maar, in Afrika hebben ze erge ziektes. Joehoe, zegt de Zwarte Dood je nog iets? Ja maar, in Afrika heb je veel oorlog. Boehoe, in Europa hebben we eindelijk na duizenden jaren eens een keertje geen oorlog. Ja maar, in Afrika heb je veel dictators. Serieus, GTFO en heil Hitler.
Heeft Europa al die smoesjes gebruikt om het bedelhandje op te houden? Nope. Zelf gedaan, al die welvaart. Gewoon een kwestie van een beetje op tijd je bed uit komen, klauwen uit de mouwen en zwakkere landen tot op het merg uitbuiten.
Hier in Europa, ons Europa, hebben we eeuwenlang gezwoegd voor onze welvaart. Moeten we ineens die welvaartskloof overbruggen vanwege traantjes? Echt nee. Overbrug die kloof zelf maar. Met je smoesjes.
Wel tijd hebben om met je hongerbuikje voor de TV-camera's te verschijnen, maar te beroerd om te werken. Juist. Trappen wij dus niet in. Hop hop, Derde Wereld. Zelf aan de slag. We hoeven jullie toch niet weer te dwingen om aan het werk te gaan? Nou dan.
Arbeid maakt
vrij welvaart.
Reaguursels
InloggenDus we kunnen wel iets van 3500 honderd betalen voor een filmpje over kinderen die verhongeren maar het is niet mogelijk die te voeden?????
@WirMachenMusik het zijn teveel aspecten om op te noemen. Neem onze politieke leiders, net als de Afrikaanse puur gespitst op de korte termijn. Nederland is gekoloniseerd door de Spanjaarden, Afrikanen door andere Europeanen. Oorlog en verzet, we weten er allebei over mee te praten.
@ WirMachenMusik | 05-03-13 | 15:22 | + 0 -
precies, en voor japan gaat hetzelfde op.De succesvolle toyotisme bedrijfsvoering en logistiek kwam ook voort uit een gebrek aan middelen/ resources, en een soort calculerende zuinigheid.Uiteindelijk boerde ze zelfs beter dan de VS.
Kijk ook maar eens naar de vergelijkingen met de aziatische "tijgers" en al die zielige oud kolonies in afrika.
@ Foppezão | 05-03-13 | 15:34
Of deed het vooral pijn omdat er op de superieure Nederlander neergekeken werd?
@ Foppezão | 05-03-13 | 15:34
En Nederlanders kijken niet neer op gastarbeiders of zo? Hmmm? Even de reagluursels herlezen of zo?
Vraag even aan je familie de wetgeving op. Huispersoneel moet ik, naast hun salaris dat wettelijk vastgelegd is, ook jaarlijks een vliegticket naar hun thuisland geven (dat doe ik met plezier hoor) Ik moet dat niet alleen... iedereen moet dat hier. Als het dan slavernij zou zijn, zou je dan verwachten dat deze mensen na hun jaarlijkse vakantie weer terugkomen??
Ook het personeel van ons bedrijf is wettelijk beschermd. o.a door een "wage protection system", als er 1 personeelslid niet zou uitbetaald worden... dan ligt het hele bedrijf lam (dat wil de gemiddelde ondernemer liever ook niet) En de olie? yep, die zit hier, en Nederland zit ook op een ferme bel gas, ga je dat de Nederlanders ook verwijten. Zo... ik ben klaar met lullen, wil je het wetboek ook opsturen als je wil...
RomanBaat | 05-03-13 | 15:26 |
Som eens wat specifieke aspecten op, waaruit dat blijkt. Anders dan dat Afrikanen net als Europeanen per definitie tot de menselijke soort behoren.
@ Ultimate Master G | 05-03-13 | 13:08 | + -1 -
Lul lekker een eind raak, ik heb familie wonen in de emiraten dus ik heb het zelf mogen aan schouwen daar, vooral ook hoe emirati neerkijken op gastarbeiders... verder heeft de welvaart daar vooral te doen met een zwart goedje wat daar kennelijk in de grond ligt.
Eigenlijk lijken we dus errug veel op elkaar, Afrika en Europa. Goed gezien!
Lijkt wel of dit topic vanmorgen getroffen is door een gutmenschgolf.
Hoe dan ook mijn meta-argument blijft dat de derdewereldmensen niet tot vooruitgang gestimuleerd worden door ze te onderwijzen dat de schuld voor hun achterstanden buiten henzelf ligt: kolonialistische uitbuiting, ongelukkige landsgrenzen enz.
En dat Marshallplan? Ging het daardoor soms vanzelf?
In het behoorlijk vernietigde Duitsland bijvoorbeeld werd bij wijze van herstelbetalingen een veelvoud gedemonteerd aan industrieel bezit, aan patenten onteigend en betaald aan Wiedergutmachung, als dat ze Marshall-leningen kregen. Over de mentale volksverachting die Duitsers na de oorlog moesten ondervinden heb ik het dan niet eens. En waar stonden ze twintig jaar later weer? En zou dat echt niets met volksaard te maken hebben?
ben het met je eens hoor. maarre, alleen na de oorlog hebben we uiteraard wel hulp gehad.
Het Marshall plan.
nl.wikipedia.org/wiki/Marshallplan
... En áls het al ergens goed dreigt te gaan in Afrika, komt er wel weer een stel geïmporteerde en gewapende islam-idioten om de boel weer terug te vernielen naar de middeleeuwen...
Anyway; zo lang ik beelden op tv blijf zien van met Kalasjnikovs zwaaiende zwarte puberslungels in dure Toyota-pick-ups, kunnen ze in heel Afrika van mij de boom in.
Als die nog niet gekapt is, tenminste.
@ Ultimate Master G | 05-03-13 | 13:08
Er zijn wel meer bronnen die bevestigen dat rijke in het Midden-oosten huis Afrikanen hebben die ze vaak ook slecht behandelen en/of niet betalen. Volgens mij heet dat toch echt slavernij.
want in de golfstaten gloreert slavernij als nooit te voren.
Foppezão | 05-03-13 | 11:46 | + 0
--> Welk stukje socialistische UK propaganda heb jij onlangs liggend vanop de bank gezien? Socialistische Britten zijn niet de beste bron om jouw uitspraken als waarheid rond te bazuinen... zij kunnen het immers moeilijk verkroppen dat er landen zijn die het zonder socialistische invloed en zonder hun koloniale meester beter doen dan het superieure ex-moederland.
@Andy Devins | 04-03-13 | 22:02 | + 13
Herkoloniseren is natuurlijk onzin, dat is opnieuw dieren- en plantensoorten uitzetten.
Foppezão | 05-03-13 | 11:46 | + 0 -
Zo ging het natuurlijk niet helemaal, wij hadden vraag naar slaven aangezien we er in Europa wel een beetje doorheen waren. Zij konden inderdaad leveren wellicht allebei even erg.
Neemt natuurlijk niet weg dat ik geen zin heb om toe te kijken terwijl de taferelen die jij beschrijft zich afspelen! Helaas weet ook ik de ideale oplossing niet, maar niks doen is voor mij geen optie!
We vergeten dat een aantal andere landen ons ook uit de shit hebben getrokken in 1945... Als we dat over hadden gelaten aan ons eigen leger, waren wij nu nog steeds bloembollen aan het eten.
Ik ben paar jaar geleden op zanzibar geweest, opmerkelijk was dat de mensen op het vasteland in tanzania veel relaxter waren, zanzibar was vooral smerige meuk met vervelende mensen.. Wat scherpt de verbazing, op zanzibar zaten alle arabieren/moslims die destijds alle slaven verkochten, vergeet niet zij waren begonnen met die handel, zij handelde, wij kochten.. En zo respectvol gaan ze nog steeds om met mensenlevens, want in de golfstaten gloreert slavernij als nooit te voren.
Dit is echt het aller slechtste stuk wat ik sinds tijden op Geenstijl heb gelezen. Ik zeg niet dat er goed wordt omgesprongen met alle gelden die aan naar ontwikkelingshulp gaan en ik denk ook niet dat onbeperkt euro's naar Afrika de oplossing van alle problemen in Afrika.
Maar zeggen dat Afrika nu dezelfde kansen heeft als Europa toen?!? Om het even in de buurt te houden, wij als Nederland hebben bakken met geld verdiend door naast slaven ook alle grondstoffen uit andere landen weg te halen. U kunt mij een hele hoop vertellen maar die kansen heeft Afrika nu niet!
Vergeet daarnaast niet dat het vanaf de geboorte van Jezus ongeveer 1945 jaar heeft geduurd totdat Europa een beetje normaal met de laagste in de sociale ladder omsprong. Zouden wij dat nu nog laten gebeuren, 2000 jaar lang oorlogen aanzien massa moorden en alle andere vreselijke dingen die ons Europa (door de meeste reaguurders hier niet zo geliefd) hebben gevormd? Zodra er een klein relletje in Libie uitbreekt staan wij vooraan om een vreselijk maar stabiel leider om te gooien. En ik vind het belangrijk dat dat gebeurd, want ik wil niet dat wij stilzitten terwijl wij als Europeanen weten dat we kunnen ingrijpen. Maar dat betekent wel dat Afrika niet dezelfde kansen heeft als Europa ooit heeft gehad, en die ook nooit gaat krijgen.
Dus nogmaals het slechtste stuk wat ik ooit op geenstijl heb gezien!
Ja maar nivelleren is toch een feestje?Hun feestje?, en het zaligmakende gevoel van de salonsocialisten dat ze de burden van het verleden weer wat draaglijker hebben gemaakt.
Maar nee als het weer wat beter gaat met de begroting kan je conditionele ontwikkelingshulp geven, heeft ons bedrijfsleven er ook wat aan, zodoen jappen en chinezen het al jaren, anders heb je gewoon giro 555
@ zeg maar jansen
Ik ben geen voorstander van ontwikkelingshulp waarbij lukraak geld gegeven wordt of waarbij ons idee van welvaart opgelegd wordt in een omgeving waar zoiets klaarblijkelijk van nature geen bestaansrecht zou hebben. Aangezien we onszelf vaak een geciviliseerd ras noemen lijkt het mij ook onredelijk om de boel daar compleet aan zijn lot over te laten. Hierbij moet ik zeggen dat ik geen flauw idee heb hoe hulpverlening het beste uitgevoerd kan worden.
Net als dat het onredelijk is om pasgeborenen in Afrika de acties van hun voorgangers kwalijk te nemen is het ook onredelijk om hier met een schuldgevoel te gaan zitten betreft acties van onze voorgangers.
Neemt niet weg dat met de huidige stand van globalisering de globale welvaart niet bepaald integer verdeeld wordt. Voorlopig is dat niet anders,
maar als een realistisch besef hiervan inclusief de gevolgen die vaak lijken op pure uitbuiting tenietgedaan wordt door het hebben van een starre mening die het huidige handelen bepaalt en alle cognitieve dissonantie die op zou kunnen treden rationaliseert verandert er ook niet veel.
@ Boze massa
Mijn excuses dat ik overkom als iemand die wijsgeren
poogt na te praten. In mijn optiek zie ik wel graag een positieve verandering in de ontwikkeling van de mensheid en ik poog nog wel eens te nuanceren.
Een vertrek uit Nederland behoort tot mijn intentie,
waarbij ik me wel enigszins afvraag hoe jij erbij komt mij zoiets te adviseren. Ik zie mezelf als een realist maar het lijkt erop dat kritiek op een huidige situatie opgelost moet worden door mijzelf te verwijderen van de informatiebronnen waaruit ik een conclusie trek zodat anderen niet gekrenkt worden in hun geloof in hun eigen sprookje.
Voor mijn levensonderhoud steek ik overigens de meeste dagen mijn handen uit de mouwen in de bouwnijverheid dus je hoeft je geen zorgen te maken dat ik afhankelijk ben van mijn gezever om de kost te winnen :).
Franz Jozef | 05-03-13 | 11:09
Idd. Zonder vraag uit het westen waren het helemaal geen rijkdommen. Zelf weten ze er niks mee aan te vangen. Riekt naar werk.
@War on Errorism
"Afrika ontdoen van alle natuurlijke rijkdommen"
Als niemand het doet zijn er geen rijkdommen want de waarde van de rijkdommen is dan 0(nul)
Er is overigens een uitstekend boek over dit onderwerp van L.Polman nl. "De Crisiskaravaan" (nog niet als ebook gezien)
Weleens gehoord van "kolonialisme", Quid? En van "handelsbarrières"?
Overigens doet Afrika het, enkele probleemgevallen uitgezonderd, het de laatste 10 jaar door de ban genomen uitstekend. Ondanks de grotendeels dankzij het Westen opgelopen achterstand.
Iets wat de meeste leunstoelreaguurdertjes niet weten, maar de Afrikaanse economie groeit als kool, arme landen veranderen in middeninkomenslanden en China investeert als een malle.
Op GS blijft men echter liever het sprookje van de superieure Europese "cultuur" herhalen; terwijl Europa links en rechts wordt ingehaald. Ach ja.
Nu weet ik waar ze die 7 schilderijen moeten gaan zoeken...
Het is zo simpel, Ik weet waar het allemaal door komt:
In Afrika* is het warm, dan wil je niet werken want daar krijg je het NOG warmer van en ga je zweten enzovoort. In Europa is het fris / koud / gematigd, dan wil je juist wel werken want daar krijg je het lekker warm van.
Conclusie: warme landen=lui volk=armoede.
*) vervang Afrika door een willekeurig warm/heet continent / land met overheersend inheemse bevolking (lees niet-Europees).
@Gooseone. Je bent van harte welkom om te vertrekken uit Nederland. Derde wereld is groot genoeg. Daarbij zitten er nog steeds een aantal communistische landen tussen. Ik denk echter dat, ondanks de vele ontwikkelingshulp uit Nederland, niet op je staan te wachten. Helaas kan je met de wijsgeer van Cofusius, Badiharma en Boeda, je familie onderhouden. We hebben allemaal in sprookjes geloofd. Jammer genoeg wordt niet iedereen volwassen.
Onze welvaart. Zelf gemaakt. Afblijven. Doe het lekker zelf. Wij zijn hier in Europa ook ooit met niks begonnen.
Ff vergeten zeker dat we die hongerbuikjes 200 jaar lang als slaven hebben verkocht en daar een groot deel van onze welvaart aan te danken hebben? Ook vergeten dat we tot aan... eh nu Afrika ontdoen van alle natuurlijke rijkdommen die ze in de grond hebben (bloeddiamanten o.a Liberia, goud in Mali etc), de honger in stand houden met genetisch gemanipuleerde gewassen (Monsanto) en hun land vernietigen voor een paar centen winst (Shell, Nigeria). Krijg de typhus nazi!
Anijsblokje 9:21
Dat verhaal kun je bijna een op een overnemen voor nederland.
Hoe fout ben je als je je volgelingen allen nog maar kunt boeien met een nieuwe overtreffende trap. Nu, enerzijds Afrikaanse hongerbuikjes die te beroerd zijn om te werken en als klap op de vuurpijl arbeid maakt welvaart. Matthijs van den Beukel, alias Johnny Quid moet in het basispakket psychologische studies. Hét studieobject spoorde in 2006 jongeren nog aan om als christen te leven. Ondanks dat hij toegaf niet heel veel van dit leven te snappen stemde hem wel gerust dat God hem af en toe de ogen opent. Benieuwd of n god (maakt niet uit welke) Matthijs het verschil leert tussen welvaart en welzijn.
Yo Quidje,
Zegt Marshallplan je iets?
@Quit: Kwa dictators ben je van Rompuy vergeten. Die kost ons al veel meer dan Bloksnormans uit de jaren '30-'40.
Leuk en aardig allemaal van meneer Peter Giessen, Maar zo lang meer dan de helft van het ontwikkelingshulp geld dat we sturen in de handen van dictators, corrupte leiders en wapen handelaren vallen, gaat er niets goedkomen in dat zwarte gat dat Africa heet.
Maar goed, we doen de routine nog één keer en natuurlijk doen alle politici mee; Houdt uw handen omhoog, doe ze voor uw ogen, draai 180 graden, loop weg , blijf Marco Borsato nummertjes zingen, geef thuis maar weer een knuf en kus aan je vrouw/kinderen en maak ondertussen maar weer 1000 euro over aan je zwitserse bankrekening.
Ah heerlijk die Elite dans!
@D. Turpin 06:31
Deels eens. De tekst neigt in z'n baldadigheid naar Sociaal Darwinisme. Dat staat overigens los van de noodzaak tot intercontinentaal nivelleren.
Beetje off-topic maar Sociaal Darwinisme is inderdaad weer flink populair.
Ik geloof dat de grootste propaganda daarvoor tegenwoordig verkocht wordt onder de naam: porno.
En in het kielzog daarvan de literair verheven *kuch* NL & Hollywood'se filmindustrie.
Ach de kleurtjes zijn omgewisseld *dat voorkomt een hoop politieke kritiek*, maar voor de rest is de boodschap eender.
Noem me eens 1 film waarbij een neger door zijn vrouw bedrogen wordt met een blanke of waarbij een donkere dame stad & land afreist om hopeloos verliefd te worden op die leuke blonde knul.
Ooit stilgestaan bij het feit dat >95% van de zwarte bevolking met een interraciale relatie mannelijk is en in de USA een enorm stuwmeer aan donkere dames zonder relatie.
Dat is sociaal Darwinisme veroorzaakt door de decennialange brainwashing van reclame.
Ik gruw als ik mensen met een stalen gezicht hoor claimen dat verschil in IQ en ethiek natuurlijk individuele eigenschappen zijn, maar blanke mannen toch de 'foute genen' hebben voor dans & sportschool. Zoiets heet: selectieve perceptie & verontwaardiging.
Ja, de stap van een genuanceerd oordeel naar racisme gaat via Sociaal Darwinisme, komt cyclisch elke generatie weer eens bovendrijven, presenteert zich iedere keer iets anders en is momenteel gekoppeld aan geslachtsdiscriminatie. Het is alleen geen exclusief rechts fenomeen zoals u insinueert.
Mag ik ook heel politiek incorrect 'The Bell Curve' van Murray even noemen? Misschien zijn zijn bevindingen ook wel de oorzaak dat Afrika zich niet ontwikkelt op gebied van onderwijs, economie, infrastructuur, gezondheidszorg etc etc...
Wat Quid vergeet is dat Europa eeuwen lang grondstoffen uit Afrika heeft gehaald, dat er willekeurige grenzen zijn getrokken waardoor rivaliserende stammen opeens in één land woonden en dat missionarissen en zendelingen de boel probeerden te bekeren. Dus Afrika heeft inderdaad nog wat tegoed van Europa.
Op zich mee eens... maar *kuch* helemaal zelf gedaan? Marshall plan iemand? nee?
sniffel, wie denkt er nog dat we arme negertjes aan het helpen zijn, hebben we nooit gedaan ! het gaat over de grondstoffen. d.m.v ontwikkelingshulp (de verpakking) wil men hun afhankelijk maken en macht uit oefenen. Maar de chinezen zijn wat slimmer , hebben ook expansiedrift, tot ergernis van europa. Shell doet het goed,hu hum en kijk eens wat een werkgelegenheid voor de arme negertjes, en het GELD wat dat opleverd !! juist.Dus ja stop ontwikkelingshulp aan multinationals !
Top stukkie Quid. Die wereldvreemde salonsocialistische fascist verdiende deze literaire harde klap in tha face. Waarvoor dank.
Top stukke Quid. Die wereldvreemde salonsocialist Pieter Gielen verdient een harde literaire klap in tha face. Waarvoor dank.
De enige manier om Afrika welvarend te krijgen is kolonisatie.
Hoe VOC is het dat ze al geruime tijd met bootladingen tegelijkertijd naar Europa komen om gratis geld op te halen?! Is ook bewonderenswaardig.
@In ballingschap | 05-03-13 | 07:13
Wij kwamen tenminste ons nest uit om een paar decennia op rooftocht te gaan, en gingen niet eeuwenlang bedelen.
Hetzelfde geldt ook voor die idioten die de bonussen van hardwerkende bankdirecteuren willen afnemen.
Zat ook net aan Marshallplan te denken, maar ik krijg wel braakneigingen van die types die de meest domme lulkoek uitbraken om maar geld van anderen aan negertjes te kunnen geven.
Hij heeft wel gelijk.
Marshallplan iemand?
Niemoller in het kwadraat dit stuk. Ik wist niet dat er een overtreffende trap in het verkeerd interpreten van de geschiedenis en de wetenschap bestond maar dhr. Quid slaagt hier feilloos in.
En hij krijgt de hele Neanderthalergemeenschap achter zich aan..
Het wordt tijd dat Johnny Quid een enkeltje UWV krijgt. Niks mis met een lekkere provocatie op z'n tijd of een flinke dosis satire maar zorg dan wél dat je weet waar je het over hebt. Johnny weet dat duidelijk niet. Als hij ook maar een poging had gedaan een geschiedenisboek te lezen zou hij hebben geweten dat West-Europa z'n rijkdom niet alleen te danken heeft aan doorzettingsvermogen en vernuft, maar ook aan wereldwijde rooftochten (lees: kolonisatie) waar pas na de Tweede Wereldoorlog een einde aan kwam. Diezelfde kolonisatie heeft er in grote mate toe bijgedragen dat Afrika is verworden tot wat wij 'de derde wereld' plegen te noemen. De gewapende conflicten waar het Afrikaanse continent onder gebukt gaat zijn grotendeels het resultaat van het feit dat de Europese machthebbers bij hun vertrek de Afrikanen achterlieten met een landensysteem naar Westers model, ongeacht ethnische en religieuze scheidslijnen of traditionele stamverbanden. Johnny, je valt hier toch eventjes lelijk door de mand zeg!
Het is mij ontgaan, dat het sociaal-darwinisme weer populair aan het worden is. Nou ja dat er ook wel in natuurlijk. Er zit een lijn in. Eerst afgeven op links, een rukje naar rechts maken, de weg vervolgen en dan op een goede dag een verhaal verzinnen waaruit blijkt dat negers niet minder zijn omdat je een racist bent, maar omdat het gewoon zo is. Tja. Zijn we toch mooi weer terug op een punt waar we reeds eerder waren in de geschiedenis. En nee dat is geen godwin. De Nazi's waren niet de enigen en ook niet de eersten de dweepten met het sociaal-darwinisme. En dat zelf-gedaan verhaal? Dat is te triest voor woorden. Dus jezelf wel op de borst slaan voor de goede zaken die onze voorouders hebben gedaan, maar ook tegelijkertijd beweren dat wij geen verantwoordelijkheid dragen voor de minder goede zaken die ze deden? Mooi man die hypocrisie van een blanke... Komop, als je van na de oorlog bent dan ben je geboren in een omgeving waarin zelfs de grootse loser wel iets kan bereiken. En hoe vaak zie ik een Nederlander zweten?
Toch leuk zo'n stukje geschreven zonder enige kennis van zaken en lekker volgepropt met achterlijke vooroordelen, overtuigd dat het woord 'vooroordeel' ontstaan is vanuit een complot van het establishment om de eigen ik te onderdrukken en te verarmen :) Research is niet meer nodig, wij weten tenslotte dat onze superieure ik altijd gelijk heeft.
En... daarna een hoop slaafse volgers verzamelen die even meeblaten op het hippe 'wat-zijn-we-lekker-niet-politiek-correct-peuh-toontje'
Wel... dat is precies wat ik zo heerlijk vind aan GS :) een sociologische inkijk in verpauperd Nederland! Heerrrrrlijk...
Prima Kevin Leeuwarden. Quid zegt: overbrug die kloof zelf maar. 98% van de reacties is: groot gelijk, het is hun eigen schuld, geen geld of tijd aan verspillen. Terpen Tijn is het daarmee eens maar zegt toch ook: humaan zijn is wel goed als het iets uithaalt. Heeft gelijk, maar probleem één is dat wie zich niks van de armoede aantrekt ook nooit een manier zal vinden die zoden aan de dijk zet. Doet denken aan Kamagurka (weet je wat je doet? Je ziet maar). Té goedkoop, die onverschilligheid.
En probleem twee zijn de kinderen. Die hebben er geen schuld aan daar geboren te zijn en op grond van geboorte al weten dat ze nul toekomst hebben. Handen uit de mouwen om ervoor te zorgen dat die, tegen wat de ouders in gedachten hadden, een toekomst krijgen en later anders handelen. Behalve dat het wel erg makkelijk is is onverschilligheid niet humaan. Zoden aan de dijk zetten kan overigens alleen kleinschalig.
Hoe ziek kun je zijn om het met dit artikel eens te zijn. Dit moeten haast wel mensen zijn die thuis op hun luie reet zitten en extreem laag opgeleid zijn. "Je hebt zelf toch niet in de hand waar jij geboren wordt? Jij hebt even geluk dat je in het rijke Europa geboren bent. Moet een pasgeboren baby boeten en honger lijden omdat zij niet de gratis kennis kregen die wij Europeanen wel hebben gekregen van de Romeinen?" En een reactie van iemand dan over al die geboortes.. Moeders en meisjes van 13 jaar worden daar zo van de straat gehaald en worden verkracht en krijgen daarom kinderen. Eén woord: geestesziek, of reis zelf even 1 dag naar Sudan en neem je woorden terug! #laagIQ en #beknoptekennis
We moeten eens stoppen met dat ge-emmer over hoezeer het westen Afrika heeft kaalgeplukt. Met de miljarden ontwikkelingshulp die er de afgelopen 70 jaar naartoe gegaan zijn zijn al die grondstoffen echt wel betaald. De ontvangers ervan zouden het geld echter wat beter moeten verdelen en investeringen moeten doen. En dan bedoel ik niet in onnodige bewapening en dure speeltjes voor de machthebbers.
Om de nachtploeg een versnellinkje hoger te zetten zal ik maar even trollen over ontwikkelingswerkers als pater Damiaan die hun leven wijdden aan het verzorgen van lepralijders en er uiteindelijk zelf aan stierven.
En als men vond dat ze financieel gesteund moesten worden deden ze dat zelf én vrijwillig. Dat was nog eens ontwikkelingshulp.
China doet goede zaken met Afrika.
www.youtube.com/watch?v=kSbZ1wxV87c
Quid. Wat ben je toch weer 'n lutser.
Het gaat niet om hoe groot de kloof is, maar hoe hij zich ontwikkelt. Ik ben geen fan van nivelleren, dus als de kloof gelijk blijft of groter wordt doen wij het goed.
Dat betekent niet dat ik wereld nr.3 de vooruitgang misgun. Ik moedig van harte aan dat hun welvaart stijgt. Ik hoop alleen dat wij hetzelfde resultaat, zo niet beter boeken. Dat wij ahw de toeleranciers zijn van hun producten ipv China.
Doen zij het op eigen kracht beter, chapeau.
Dat betekent voor ons: opnieuw nadenken.
Met competitie help je elkaar omhoog.
Op individueel vlak natuurlijk niet altijd.
Daarom heb ik ook zo'n hekel aan superstaten.
Ik zal wel een heel slecht mens zijn.
@Jim Lovell | 05-03-13 | 00:16
Truste Jim.
Het was leuk reaguuren vandaag, tot ziens en welterusten.
Lovell out
@quid: goed stukje, kan zo op een wandtegeltje in elke huiskamer.
@Watapatja | 04-03-13 | 23:54
Voor medisch personeel heb ik wel een zwak. Goed volk. De regels die ze moeten naleven worden van bovenaf opgelegd.
@Jim Lovell | 05-03-13 | 00:08
Daar staat dus: *Lees ook even de tekst die onder bovenstaande zin staat aub*.
@Ooit_huisregelneef | 04-03-13 | 23:58
20% van de hulp was een lening, 80% was gift.
Handig he dat wikipedia. Lees ook even de tekst die onder bovenstaande zin staat aub.
Waar baseer je het op dat Nederland deze gelden misbruikt heeft voor de oorlog in Indië?
Ik heb het al eerder gezegd, en ik zeg het nog eens:
Het probleem met Afrika is diep geworteld in de Afrikaanse cultuur. Het is een kwestie van landjepik en matennaaien waar de Europese geschiedenis volledig bij in het niet valt. Die paar zachtaardige, welwillende en verstandige Afrikanen die er zijn staan op enkele uitzonderingen na onderaan de totempaal. Dit mag natuurlijk niet gezegd worden, want de "progressieve" canon is dat Afrika alleen ruk is door Westers kolonialisme (en niet Arabisch of Oosters kolonialisme; daar is niks mis mee), en laat het nou net zo zijn dat Piet zich hier enkel van bewust is door een rijk koloniaal verleden in de familie.
Het zijn niet zomaar een paar rotte appels. Of door Europa afgevoerde staven goud en diamanten. Of oude, koloniale landsgrenzen. Het is een afspraak tussen alle Afrikanen dat ze altijd alleen iets voor zichzelf zullen doen, hoe slecht dat dan ook is voor een ander. En tot dat veranderd wordt, zal Afrika één grote bende blijven.
@Jim Lovell | 04-03-13 | 23:59
Hahaha mooi.
Als de leider al zo'n mentaliteit debiteert dan weet je genoeg. Hedonistische kut. Ik ken dat.
En natuurlijk hoeven ze niet met hun handen te graven of op een vuilnisbelt te slapen maar het kan allemaal een stuk soberder. Dat is namelijk ook een stuk geloofwaardiger lijkt me.
Mensen zijn feilbaar natuurlijk mijzelf incluis maar in dit soort werk is de integriteit voor een hulpverlener als een hamer voor de timmerman. Je kan simpelweg niet werken zonder.
Maar kennelijk is die notie nog steeds niet goed doorgedrongen.
Met alle gevolgen van dien.
distel | 04-03-13 | 23:57
I.t.t. de vooraankondiging, dus niet het eerste onderwerp
@overVecht | 04-03-13 | 21:58
Leftovers van die drie miljoen van mij zeker..
@pius | 04-03-13 | 23:52
De directrice van Cordaid heb ik onder eens tafel geluld omdat ze met droge ogen beweerde dat dat enorme grote deel overhead nodig was voor haar hulpverleners. Ik ben er zo hard met gestrekt been ingegaan dat ze nooit meer colleges heeft willen verzorgen. Na mijn confrontatie gesprek zweeg ze gewoon.Niet te geloven wat een volk.
@mezelf - Ik bedoel natuurlijk Nederlands Indië, zonder streepje.
@Jim Lovell | 04-03-13 - 20% van de hulp was een lening, 80% was gift. Nederland heeft de Marshallhulp vooral misbruikt om dood en verderf te zaaien in Nederlands-Indië.
.
Niet dat hedendaagse ontvangers van ontwikkelingshulp er alleen maar waterzuiveringsinstallaties en scholen van bouwen, natuurlijk. Die hebben ook zo hun regio's, ethnische minderheden en geloven die onderdrukt moeten worden. Of desnoods mensen met andere politieke opvattingen.
En ja hoor, wat is zo het eerste item in het Journaal. Echt niet te geloven.
Jim Lovell | 04-03-13 | 23:50 |
De meeste artsen zijn toch aardig rechts, ken er een paar die in het begin van hun carriere voor AZG gewerkt hebben. Daarnaast heb je de diehards die dat hun hele leven doen, weet niet of ze links zijn. Boeit me ook niet, heb er diep respect voor.
Watapatja | 04-03-13 | 23:40
Zeker een organisatie om respect voor te hebben. Maar ze vechten tegen de bierkaai. In vrijwel heel Afrika worden er handen, armen of benen afgehakt, klitjes afgesneden, geneukt zonder condoom en door hele volksstammen op elkaar geschoten. V.w.b. dat laatste, als ze nou goed konden richten zou dat Artsen zonder Grenzen een hoop werk schelen
@Jim Lovell | 04-03-13 | 23:46
Ik ken ook iemand die er nauw bij betrokken is. Die beaamt dat, en wat dacht je van de kosten die de niet_ gouvernementele organisaties opsouperen? Met hun jeeps, salarissen, behuizing, kleding etc etc.
En het moet allemaal 'professioneel' natuurlijk. Nu heb ik in mijn eigen werk al geleerd dat 'professioneel' eigenlijk en net woord is voor mensen in hun sop gaar laten koken.
Want zo'n hulpverlener moet wel kunnen slapen in zijn luxe Hotel met airconditioning natuurlijk.
Een klap in het gezicht voor alle mensen, Afrikaan of westerling die hun hart en ziel geven voor dit continent.
The banality of evil.
@Watapatja | 04-03-13 | 23:49
Uit je comment: Of Nederland daaraan meedoet, ik betwijfel het als ik de tegels lees.
@Watapatja | 04-03-13 | 23:40
Mijn plempsel naar Pius ging over artsen zonder grenzen. Ze doen veel goede dingen, dat is zo, maar voor de rest is het links eng volk dat letterlijk over lijken gaat om moreel superieur over te komen.
Jim Lovell | 04-03-13 | 23:46 |
Verklaar je nader.
zeg maar jansen | 04-03-13 | 23:45 |
Ben ook wel eens uigenodigd. Je vol vreten tegen de honger in Afrika. Heb ik altijd geweigerd, de hypocrisie.
Aan de andere kant mogen onze oudjes ook wat eerder de pijp uit. Afrikanen neuken erop los en hebben vervolgens 10 kinderen te voeden, onze ouderen blijven maar doorleven waardoor straks voor 1 werkende 5 bejaarden te verzorgen zijn.
En als wij Europeanen zo slim zijn, waarom investeren we al jaren bijna niet meer in wetenschap en technologie? Koude kernfusie, robots die de oudjes verzorgen, kolonies op de Maan, waar blijven al die leuke dingen?
Onze Westerse beschaving zal net als het West-Romeinse Rijk ondergaan door te lage geboortecijfers en barbaren die ons van binnenuit vernietigen.
@pius | 04-03-13 | 23:29
Ik heb dat soort zaken ook van dichtbij meegemaakt. Werkelijk ongelooflijk wat deze hulp instanties aanrichten. Bijvoorbeeld het dumpen van gewonden voor een ziekenhuispoort omdat ze neutraal willen blijven, dat soort dingen.
@Watapatja | 04-03-13 | 23:17
Ik was helemaal vergeten die "weg met ons" mentaliteit van je te benoemen. Zielig. Bij deze.
zeg maar jansen | 04-03-13 | 23:42 |
Ik kan er niet meer noemen in ieder geval. De goede doelen in Nl kan ik dan weer wel wat over zeggen, het overgrote deel is ook verrot.
Watapatja | 04-03-13 | 23:43 Die graaiers zijn nou net de klasse van mensen waar Rutte en Co graag mee gezien worden.
Zitten ze samen in de Rotary en zo. Leuk af en toe een rallytje rijden voor het goede doel en dan na het afgeven van je bankcheque weer naar de bar om het flink op een zuipen te zetten met de vrinden.
zeg maar jansen | 04-03-13 | 23:40 |
We zullen Rutte maar niet op ideeen brengen. Ik vind het meer verbazingwekkend dat we die goede doelen graaiers niet aanpakken. Na Pink Ribbon is het weer erg stil.
@brutus68 | 04-03-13 | 22:39
dus ontwikkelingswerk heeft wel geholpen?
Watapatja | 04-03-13 | 23:40 En dat is dan ook meteen de enige.
Not Muhammad | 04-03-13 | 23:36 |
Artsen zonder grenzen is ook nog een organisatie waar je respect voor kunt hebben.
Watapatja | 04-03-13 | 23:38 Dan kan Rutte nog wel wat bezuinigen in de vorm van lastenverzwaring.
Dan gaan de mensen bezuinigen op die overbodige aflaten.
zeg maar jansen | 04-03-13 | 23:32 |
Het idiote is dat we braaf blijven geven aan de goede doelen industrie, alleen in Nl 6 miljard per jaar.
Ploumen heeft het ook over de successen die behaald zijn met ontwikkelingswerk. Toon me er 1. De faalratio ligt waarschijnlijk hoger dan bij onze overheid met z'n IT projecten.
@pius | 04-03-13 | 23:29 De enige club waar ik wel onverkort vertrouwen in en respect voor heb is het RIT. Het Rampen Identificatie Team. Mensen die met hond en prikstok op zoek gaan naar stoffelijke overschotten en deze helpen te identificeren.
Ook kleine projecten van particulieren juich ik toe. Maar het welhaast bedrijfsmatig deel van de branche heeft ook voor mij afgedaan.
@zeg maar jansen | 04-03-13 | 23:32
Eens. En het erge is, door het (begrijpelijke) cynisme wat ontstaat bij donateurs zijn de arme Haitianen, waar dan ook ter wereld het kind van de rekening.
Niet de falers en de graaiers.
In die zin kan ik de woede tegen de "Gutmensch' goed begrijpen.
Het is van een demonisch gehalte namelijk.
@Watapatja | 04-03-13 | 23:17
Jij beweert dat hetzelfde op ons continent gebeurt als in Afrika. Onzin en totaal uit zijn verband gerukt. In Europa is het niet zo dat we een stel grootgrondbezitters hebben die de dienst uitmaken en dat de rest van de bevolking moet bedelen. Enorm zwart-wit denken van je. En die bloederige revolutie, als die al komt is het omdat we hier ook miljoenen uitvreters hebben. Dat wordt dan meer een etnisch conflict.
Die superieure zelfgenoegzaamheid van je die steek maar in een plek waar de zon nooit schijnt. Wij hebben een track-list waar de meeste, zo niet alle landen een puntje aan kunnen zuigen. Jaloers soms omdat je zelf uit een halfbakken land komt? Ik sla er maar een slag naar, maar meestal sla ik raak.
Arme Afrikanen worden niets wijzer van Westerse hulp. Integendeel. De ontvangende Afrikaanse elite ziet geen enkele noodzaak meer om in het eigen land te investeren.
Ontwikkelingshulp is door ons geleend geld geven aan Afrikaanse dictators om het volk nog verder te onderdrukken. Beter wordt het niet.
@Lewis Lewinsky | 04-03-13 | 23:30
YW mijn waarde;)
@distel | 04-03-13 | 23:23
Nee. En dat past ook niet bij de Chinese cultuur, die heel pragmatisch is en ontdaan van dat soort sentimenten. En er zijn natuurlijk bepaalde vormen van hulp die zeker effectief zijn maar overal genomen denk ik dat je gelijk hebt. En dat is mij zwaar te moede.
pius | 04-03-13 | 23:29 En het bericht dat de eerste hulp in Haïti werd gegeven van het "tsunamigeld".
En dat geld had dus ook z'n bestemming niet bereikt, stond gewoon op de rekening van het rode kruis.
En daarna maar weer collecteren, televisiespotjes en zo. Voor de arme Haïtianen.
@Bruno Alaska | 04-03-13 | 23:25 Ik ben niet op de hoogte van de procedure rondom de boekpresentatie. Nee, dus.
@pius | 04-03-13 | 23:23
Ik ben blij dat je dit vertelt. Thx, mate ;)
@Not Muhammad | 04-03-13 | 23:23
Inderdaad.
Of het feit dat er na een jaar nog niets van de troep in Port au Prince was opgeruimd door de daarvoor aangewezen (buitenlandse) hulpinstanties en het feit dat er geen Haitianen werden aangenomen om die klus te klaren. Als je toch de plaatstelijke economie leven wil inblazen en mensen serieus wilt nemen en betrokken wilt maken dan neem je toch locals in dienst?
Het is GVD hun land.
De Haïti-catastrofe, waarvan dit voorbeeldje slechts een voetnoot is, heeft me de ogen geopend.
Werkelijk demonisch wat de hulpverlenende instanties daar hebben uitgevroten. Een schanddaad van mythische proporties.
Ultiem Hulpverleningsfascisme.
Tjeemig, hoeveel Godwins wil je uitlokken met dit artikeltje, Quid?
Als in 'Schindlers List 2' het "Arbeit Macht Frei"-bord maar in Comic Sans is vind ik alles best.
distel | 04-03-13 | 23:23 Geven aan het goede doel is geld wat naar Afrika gaat om er daar voedsel van te kopen bij de dictator die het bezit.
Ontwikkelingshulp werkt anders. Dat is geld van onze regering wat hier ter lande wordt uitgegeven. Ze betalen er bedrijven mee die daar werkgelegenheid van in stand houden. Het surplus aan productie wat er daardoor ontstaat wordt gedumpt in, eh.. gegeven aan Afrika.
@zeg maar jansen | 04-03-13 | 23:23 Gedeclareerde barmhartigheid.
@Not Muhammad | 04-03-13 | 23:15
'Zo lang BN'ers stralend op de gevoelige plaat gaan met een stervende baby op hun armen. ("ja, toen hield ik het even niet meer droog...")'
Gaat dit over die Roek? Omdat je Ebru noemt.
@Lewis Lewinsky | 04-03-13 | 23:18
Ja. Ik moest het even tegen je zeggen nog;)
En waarschijnlijk heb je gelijk, omdat ik het zelf weet kan ik me idd niet goed herinneren hoe ik dat wist, ik heb wel het idee dat de media alhier er aandacht aan heeft besteed maar de mate waarin daar durf ik niks over te zeggen.
Verder heb je natuurlijk gelijk, het was een rampzalig gebeuren aldaar, een verschrikking. Dat valt niet te bagatelliseren.
Dirkmans | 04-03-13 | 22:26 |
excuses, je hebt gelijk. In 2010 stond Z-Afrika op de 3e plaats qua obesitas (ik kan ff geen gegevens vinden van 2013..): www.gozuidafrika.com/nieuws/nieuws_det...
@pius | 04-03-13 | 23:17
Bij nieuwsuur wist een correspondente te vertellen dat twee helikopters boven een gebied cirkelden, al ruziënd wie van de twee als eerste hulp kon verlenen. Te weinig hulp verlenen is immers minder subsidie. Hetgeen torenhoog boven het belang van de missie staat. Dat en het gegeven dat zulks over de rug van wanhopige mensen geschiedt mag je inderdaad gerust een Grof Schandaal noemen.
pius | 04-03-13 | 22:50
Uiteindelijk moet je toch conluderen dat per saldo ontwikkelingshulp geen klote heeft opgeleverd. Hulp bestond vooral aan geld geven, gebruiktt door de verkeerde mensen. Dan was er ook nog medische hulp, zodat er nu veel meer Afrikanen zijn blijven leven. ondanks de eindeloze oorlogen. Ontwikkeling, het overbrengen van kennis. was nuttig, als ze het ook opgepakt hadden. Als er bijvoorbeeld een schooltje voor je wordt gebouwd, is het wel de bedoeling dat je met westers geld opgeleide onderwijzers voor opvolgers zorgt en af en toe iets aan onderhoud van het gebouw doet, zodat die niet na 10 jaar in elkaar pleurt. Nu pakken de Chinezen het over, kijken waar het meest te halen valt, betalen de grootste klootzakken en roven de boel leeg. Of dacht je dat ze daar om humanitaire redenen investeren? Is er eigenlijk wel een Chinees woord vor ontwikkelingshulp? (mijn Chinees is niet meer wat het geweest is)
Not Muhammad | 04-03-13 | 23:15 Wit licht.
Met als hoofdverdachte ene Marco B.
brutus68
Beetje domme quote, in Europa hebben we Griekenland, Portugal en Spanje waar het niet echt crescendo gaat. Afrika is groter dan Egypte, Tunesie, Marokko Algerije en Libie. Neem Nigeria, Tanzania, Oeganda, en vooral ook Mozambique. Die landen hebben een zeer snel groeiende economie.
@pius | 04-03-13 | 23:10
Ha! Dat is leuk, dat we dezelfde muziek prachtig vinden.
Over de FIS en de GIA is heel even bericht door de MSM, toen er de eerste meldingen waren van dorpen waarvan alle inwoners de keel doorgesneden waren. Daar een stilte van meer dan twintig jaar. Geen statistieken van het aantal doden. Geen moties in de tweede kamer. Niets op de NOS, op radio 1, in de GoedVolkbode, NSB Handelsblatt, en soortgelijk. Niente. Nada.
Dat jij er wel van weet, pleit voor je ;)
-weggejorist-
@Not Muhammad | 04-03-13 | 23:15
Ja. Haïti is rampzalig. Een schokkend brevet van onvermogen waar het de westerse hulpverlening betreft, en dan druk ik het heel heel eufemistisch uit.
Een Grof schandaal.
Het is duidelijk dat een aantal reaguurders reageert vanuit een westers superioriteitsgevoel. We praten hier over mensen in een zeer rijk continent. Al 500 jaar maken we ernstig misbruik van deze rijkdommen. Hetzelfde speelt nu op ons eigen continent. Een kleine groep eigent zich alle rijdommen toe en de rest kan doodvallen. Deze kleine groep uitvreters komt daar nog steeds mee weg. Toch zie je een geleidelijke ontwikkeling naar een totale verandering. We zijn op weg naar de bloederigste revolutie die de wereld ooit heeft meegemaakt. Of Nederland daaraan meedoet, ik betwijfel het als ik de tegels lees. De superieure zelfgenoegzaamheid druipt eraf.
Simpelweg: hulde!
In tegenstelling tot de column van Ebru Umar (is iedereen weer een beetje bijgekomen?) vind ik dit topic een mooi voorbeeld van zuivere polemiek. Wat er staat is hard, maar de conclusie is ontegenzeggelijk. Het afkopen van schuldgevoel, verguld met een laagje 'barmhartigheid' is niets meer of minder dan een ordinaire industrie geworden.
.
Wie zich heeft verdiept in de hulp aan Haïti heeft geen voorbeelden nodig. Waarschuwing na waarschuwing. Rapport na rapport. Het mag allemaal niet baten. De feitelijke omstandigheden zijn ondergeschikt aan het hulpaanbod dat charitatieve organisaties willen bieden.
.
Het werkt niet;
www.spiegel.de/international/spiegel/t...
www.guardian.co.uk/society/2009/feb/19...
news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/420...
Het werkt destructief:
public-enlightenment.xanga.com/7026882...
archive.frontpagemag.com/readArticle.a...
Literatuur die zo ver gaat om te stellen dat men 'lui' geworden is: www.academia.edu/202805/Foreign_aid_an...
.
Bewijs na bewijs. Bevinding na bevinding. Het haalt niets uit.
Zo lang er nog mensen hard gaan op de kick van een weggekocht schuldgevoel. Zo lang BN'ers stralend op de gevoelige plaat gaan met een stervende baby op hun armen. ("ja, toen hield ik het even niet meer droog...") Zo lang het paradigma van de zielige, zwarte, incompetente hongerneger, die slechts bij de gratie van altruïstisch blank neo-koloniaal zakgeld kan bestaan, heerst is er geen redden aan. De mensen aldaar zijn het zelf gaan geloven.
.
Wie toch per se goed wil doen/gevonden worden gaat zelf maar naar Afrika om er een waterput te slaan. Of om met eigen ogen te zien wat er nodig is. En dat elk goed bedoeld initiatief uiteindelijk doodslaat tegen de muur van afwachtende desolatie.
De Zwarte Dood, de 100 jarige oorlog en de grote Europese hongersnood, en dat alles binnen een halve eeuw van elkaar, oh en natuurlijk het begin van de kleine ijstijd om er nog een extra sausje ellende overheen te strijken. Moet je jezelf eens voorstellen als we toen een UN hadden gehad die de Fransen, Engelse en al die anderen die mot met elkaar hadden uit elkaar hadden moeten houden. Om dan maar niet te hebben over ontwikkelingshulp old style.
@Lewis Lewinsky | 04-03-13 | 23:07
DE FIS en de GIA bedoel jij, maar dat is toch niet doodgezwegen alhier, ik weet er alles van iig.
En bij de weg, die Muziek die jij onlangs Plempte van John Williams, met Itzhak Perlman? Prachtig. Ik heb die CD.
Ontroerend mooi. Evenals de film trouwens.
Bruno Alaska | 04-03-13 | 23:07 Ze hadden er condooms van moeten kopen, van de opbrengst.
@zeg maar jansen | 04-03-13 | 23:05
Dat aluminium daar maakten ze alleen maar hoedjes van. Schoot niet op dus.
@brutus68 | 04-03-13 | 22:57
In Algerije heeft de afgelopen 25 jaar een godsdienstoorlog gewoed, waarbij grote aantallen vrome moslims vermoord zijn door minstens even vrome moslims, en andersom, wegens een net even andere geloofsopvatting, waarbij beide partijen elkaar van afvalligheid en huichelarij betichtten wat, zoals je weet, onder deze barbaren een doodsvonnis inhoudt.
De schattingen van het aantal vermoorde mensen lopen uiteen van 200.000 tot 1 miljoen, op een bevolking van circa 30 miljoen.
Een groot bloedbad dus, in Algerije, met dank aan de islam. De MSM hier te lande hebben er al die tijd over gezwegen.
Hun armoe is onze rijkdom.
Er is niet genoeg van alles en nog wat op aarde om iedereen rijk te laten zijn.
Dus waarom veranderen als je het goed kan hebben.
Ik heb waterputten geslagen en veeteelt uitgelegd tig jaar geleden, niets van over door luiheid, stamtwisten en religiemaloten.
Een welgemeend 'het schompes' kunnen ze er nu krijgen.
Jim Lovell | 04-03-13 | 23:02 Het gaat om garnalen. Onze toekomstige koning heeft dat in Mexico een keer uitgelegd.
Gooseone | 04-03-13 | 22:57 Hé gozer, ik ben vijftig. Ik was vier toen ik naar een kleuterschooltje mocht wat gedreven werd (ja, gedreven) door nonnen.
En vanaf dag één werden we geïndoctrineerd dat we de melkdopjes van aluminium moesten gaan sparen vanwege de arme negertjes in Afrika. En wij waren niet de eerste, generaties voor ons werd er al gespaard voor die arme negertjes.
We zijn nu 46 jaar verder. En die negertjes zijn nog net zo arm. Terwijl generaties kinderen sparen voor Afrika.
Hoe zit dát dan?
@zeg maar jansen | 04-03-13 | 22:52
Dus ze willen ook onze vis hebben? Van de haring blijven ze af!! Anders wordt het oorlog. Een goede, niet van dat slappe hakkie takkie werk.
@Monica1900 | 04-03-13 | 22:39
Je zei 5 x scheet.
Hihihihihi
@brutus68 | 04-03-13 | 22:57
Wat doen ze ermee, ze staan er gemiddeld beter voor dan de rest van Afrika, hoelang dat duurt is de vraag, dat wel, maar dat is en was een feit. Dat doen ze er mee.
Dat lijkt me voldoende vooralsnog.
Many of us believe that aid to Africa is crucial to lift people out of poverty. But not Dambisa Moyo. In a controversial new book, she argues that foreign aid has been a disaster for Africa and must be stopped. Moyo was born and raised in Zambia, but educated at Oxford and Harvard. She has worked for both the World Bank and Goldman Sachs. Her book is call "Dead Aid"
*
www.youtube.com/watch?v=dyf2Cf5GkTY
Het zal wel aan mijn vermogens van zelfreflectie liggen dat dit artikel een beetje in het verkeerde keelgat schiet. In mijn optiek lijkt het er wel enigszins op dat wij hier in de " moderne westerse wereld " op bepaalde aspecten misschien iets verder geëvolueerd zijn, maar een beetje verantwoordelijkheid nemen.. ho maar.. Met "onze" ontwikkeling heeft de mensheid als dierensoort een mate van zelfbewustzijn verkregen die teniet gedaan lijkt te worden door de bijkomende analytische vermogens. Eigenlijk nemen we het Afrika nu kwalijk dat ze niet zo snugger zijn (geweest) om andere volkeren en landen te veroveren en misbruik maken van een eventueel te verkrijgen machtspositie ( zoals China ). Onderwijl pochen wij hier een beetje met onze uit het verleden behaalde rendementen en keuren we het af dat deze "welvaartsdrang" sluikend wordt overgenomen. Het lijkt hier misschien heel wat maar het gros hier is vrijwillig slaaf en dat lijkt het grootste verschil t.o.v. een feodaal stelsel uit vroeger tijden. Ondertussen pompt het gros hier zichzelf vol met input en afleiding om logische conclusies buiten te sluiten. Beetje mekkeren over "graaiers" terwijl je als jong kind op school aangemoedigd wordt om wat te "bereiken" en daarmee de indruk wekken dat zoiets de reden is van het bestaan. ( Wat best zo zou kunnen zijn overigens ). Mocht men zichzelf aan deze kant van de wereld beter vinden, kijk dan ook even wat voor voorbeeld je geeft anderen. Aan de ene kant kan ik de materiële verworvenheden waarderen maar aan de andere kant verafschuw ik de manier waarop ze verworven zijn. Als "ontwikkelde" mens zijn we in staat veel variabelen te reguleren maar men kan zich afvragen wat leven nog te betekenen heeft als alle variabelen vooraf zijn ingevuld.
pius | 04-03-13 | 22:50
Kletspraat. Wat dacht je van Algerije? Olie en gas, en veel vruchtbare landbouwgrond, en schitterende toerisme-mogelijkeden. Marokko,prachtige stranden en steden. Wat doen ze ermee? En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Jim Lovell | 04-03-13 | 22:50 De uniformen van de dictators en hun personeel zien er gelikt uit.
En dat wagenpark mag er ook zijn.
En als dank voor al die gulle gaven sturen ze je fishingmails, ze willen de rest van je geld ook.
@brutus68 | 04-03-13 | 22:48
Niks relatief gezien, ook absoluut waar het Afrika betreft.
En Zo ken ik er nog wel een paar. We hebben het over Afrika hier. Hoezo, betere mogelijkheden? Olie-technisch is Alleen Libië competitiewaardig met het MO.
Om maar eens eeen zijstraat te noemen.
Officieel wonen er in Kinshassa een paar miljoen mensen, maar onofficiele bronnen hebben het over dertig miljoen.
Dat laatste klopt meer, elke straat lijkt of de kuip net is leeggelopen.
@McHassan | 04-03-13 | 22:25
Het Marshallplan was een lening en dat hebben de Europese landen netjes terug betaald. Wat jij doet zijn appels met peren vergelijken. Er zijn honderden miljarden euro's in Afrika gedumpt, misschien wel meer, en de output in nul, nada, niets.
Daarbij is de indoctrinatie vanuit de linkse kerk misselijk makend. Dat gejank en gejammer uit die hoek, ook nog via schoolboeken, om een schuld gevoel te creëren. Mijn generatie heeft niets te maken met slavernij, net zoals de meeste nu levende Duitsers geen joden hebben vergast. Het dichtgooien van onze markt voor producten uit dat sippe continent zal allemaal wel. Daarvoor moet je grotendeels bij onze Franse vrienden zijn, de sullige eigen landbouw beschermers. Trouwens, welke producten komen er uit Afrika dan? Newsfeeds over oorlogen, ja dat.
Elk zogenaamd goed doel wat zegt zich in te spannen voor meer welvaart in Afrika heeft niet de intentie het probleem op te lossen.
Dan hebben ze geen bestaansrecht meer en kan de riant betaalde directie niet meer genieten van de bijeen gebedelde salaris-euro's.
Want die jongeren op straat, met zo'n dun windjackje aan, die jou aanspreken en graag zouden zien dat je donateur wordt. Die krijgen niks.
De ware idealist doet niets anders dan het salaris van de top bijeen bedelen.
pius | 04-03-13 | 22:40
Relatief gezien dus. Ondanks de (betere) mogelijkheden doen ze het slechter dan hun broeders elders in het Midden-Oosten. Dat heeft een reden en een oorzaak...
@Der alte Fritz | 04-03-13 | 21:47
Nee mach niet. Ies gemeen en discriminasie
Eigenlijk zijn alle problemen in Afrika de schuld van de religies.
Als er niet al te veel kinderen bijkomen is alles nog wel te doen, maar geen land is bestand tegen een bevolkingsexplosie. Dan houdt alles op.
Ach, weer zo'n pacifistische Volkskrant journo die het denkt te weten. Ze zijn allemaal verblind door hun zogenaamde sociale inborst. Vandaag of morgen worden ze hopelijk wakker!
't Gaat daar flink kut mede omdat we daar kolonist van katan hebben gespeeld. wat ook niet helpt is dat je dat land met die problemen wapens geeft. Ja, wij hebben die problemen ook gehad, alleen waren er toen geen eikels die machinegeweren in het spel brachten. Bij ons was 't een veldslag of twee en daarna klaar. Nu zijn er (daar) de middelen om op grote schaal genocide te plegen.
En ook al zou het zo zijn dat 'wij' (het westen) nul verantwoordelijkheid hebben - door je zo op te stellen maak je 1) de wereld niet beter en 2) gaan andere landen (China) er met de buit vandoor. Afrika is niet alleen een poel des verdriet - er liggen ook heel veel kansen (grondstoffen, landbouwgrond) daar.
Maar ach, fuck de wereld joh. Wat jij wilt.
Jezelf voorzien met een moestuintje en wat kleinvee is ook geen optie meer bij overbevolking, ze jatten alles, al staan de groentes pas een dag geplant.
Overbevolking zorgt ervoor dat je alleen maar kan overleven als je dat al lukt.
@brutus68 | 04-03-13 | 22:27
Het gaat over langere periode gezien gemiddeld beter in de Magrheb dan in donker Afrika ja.
Een kleine indicatie:
www.indexmundi.com/g/r.aspx?v=65&l...
Jeb | 04-03-13 | 22:35
Wat een onzin. Zonder de blanken woonde nog menig Afrikaan in een boom en liep in zijn blote reet rond. Het was misschien uiteindelijk beter geweest.
In derde wereld landen kun je voor een scheet iets laten maken. Dat kan omdat er geen enkel sociaal stelsel is. Dus kosten laag. Nu willen bedrijven graag iets laten maken voor een scheet want dan kun je er lekker op verdienen. En ja hoor, al die mensen doen dat dan ook en de bedrijven worden met de dag rijker en wij kopen die troep. Alleen in de derde wereld willen ze óók een sociaal stelsel, alleen als ze dat invoeren dan .... hé? werk weg want als je niet meer wil werken voor een scheet dan gaan bedrijven hun handel niet in Afrika onderbrengen want met al het logistieke gezeik en omkoop-kosten is dat alleen aantrekkelijk als het echt goedkoop is. Er zit dus als derde wereld niets anders op dan: of hard werken met een sociaal stelsel en eigen bedrijven of de voordelen hebben van Westerse bedrijven maar dan heb je geen sociaal stelsel. Want voor een scheet werken en dan handje ophouden voor ontwikkelingshulp, daar trappen wij in de WW (omdat wij niet voor een scheet willen werken en daardoor onze banen aan Afrika verliezen) niet in.
Het is over het algemeen ook best warm in Afrika. Te warm om te werken. Vinden wij ook als we daar zijn. Dus nou niet zo hypocriet gaan lopen pochen over een VOC mentaliteit en hard werken.
@mezelf dan-b | 04-03-13 | 22:21
Even feiten checken. 70.000 en 120.000 maar toch veel in een "welvarend" land.
"There is no firm reason to anticipate that the intellectual capacities of peoples geographically separated in their evolution should prove to have evolved identically. Our wanting to reserve equal powers of reason as some universal heritage of humanity will not be enough to make it so."
Ik sluit me aan bij doctor Watson.
En toch zal de Afrikaanse economie deze eeuw nog gigantisch groeien.
Niet door de afrikanen zelf natuurlijk wegens geen knowhow en geen wilskracht, maar door tienduizenden Aziaten die hun rijkdommen zullen ontginnen (lees 'stelen') en enkele kruimels zullen achterlaten voor de plaatselijke bevolking.
Ook investeringsbanken azen op de vruchtbare Afrikaanse grond, want iedereen weet dat grond echt kapitaal is in vergelijking met geld en dat een voedselcrisis in de nabije toekomst onvermijdelijk is. Miljoenen hectaren van de meest vruchtbare grond wordt tegelijk verkocht aan nog geen 2 euro per hectare. (African Land Grab)
Afrika alleen kan het niet. Europa (en de VS) hebben hun kansen gehad en laten liggen. China en India grijpen alle kansen die ze maar kunnen met hun super expansieve economische politiek.
Intriest dat wij, europeanen, dit hebben laten aan ons voorbij gaan. Europa zal slechter af zijn en de Afrikanen ook. Mensenrechten, milieu, bedreigde diersoorten,.... beschermen zijn wel de laatste zorgen van die Chinezen. China is de nieuwe kolonisator, maar legt infrastructuur aan met Chinese expats/slaven en met inferieure Chinese materialen. Superieure grondstoffen verschepen ze naar Mother China. Met welke warlords of moslimextremisten ze zaken moeten mee doen, maakt hen totaal niet uit. (Olie halen ze ook nog steeds uit Iran, in ruil voor goud)
En Afrika verwelkomt ze met open armen, want op ons hebben ze al die jaren niet kunnen rekenen. (Neen, voedselhulp en baby's in leven houden telt niet als hulp. Investeren in landbouw en infrastructuur wel. Dat hebben de Chinezen maar al te goed begrepen.)
Als Afrika dan toch leeggeroofd dient te worden, omdat het zichzelf niet kan ontwikkelen, dan liever door Europa dan door Azië
Europeanen hebben de laatste 50 jaar al het geld dat ze hebben geroofd uit de rest van de wereld opgesoepeerd. Nu is er geen geld meer. Maar de hoogmoed is er nog steeds.
@McHassan | 04-03-13 | 22:25 |
In tegenstelling tot de Marshallplan duurt de hulp aan Afrika al 70 jaren.
pius | 04-03-13 | 22:21
Leg eens uit? Jij durft te beweren dat het in die landen economisch geweldig gaat? Daarom 5 miljard naar Egypte, Tunesie wat economisch volledig op zijn reet ligt, Libie, wat alleen draait op olie, Algerije, wat nog steeds min of meer in staat van burgeroorlog is, en tenslotte Marokko wat alleen kan draaien op buitenlandse deviezen?
damnschreeuwer 22:23
Die krijgen vast geld van familie uit Europa..
Maar ook jij hebt een punt>>Afrika over 1 kam scheren is net zo dom als je dat zou doen met Europa.
Ik heb zelden zoveel doms in 1 reageersel gelezen:
Afrika is nog nooit zo rijk geweest als nu.
Waar wonen tegenwoordig de meeste mensen met obesitas? juist... in Zuid-Afrika.
Tijd om op te houden met die onzin dus.
-weggejorist-
PVV en SP stemmen.
The perfect blend.
It's the only option.
Afrika is nog nooit zo rijk geweest als nu.
Waar wonen tegenwoordig de meeste mensen met obesitas? juist... in Zuid-Afrika.
Tijd om op te houden met die onzin dus.
Ficcon 22;18
Aha, jij komt er regelmatig blijkbaar..
Maar je hebt een punt, ben er maar een jaartje geweest en dan alleen nog in midden Afrika.
@pius | 04-03-13 | 22:21
stekken=steken
Ik denk dat het juist beter zal werken als je gewoon al het geld uit Afrika haalt. Dan hebben ze geen geld meer voor wapens en zullen ze moeten werken. Je ziet op tv al die goede doelen die kinderen vaccineren, maar je kunt beter een goed doel steunen die die mensen bedelft onder de condooms. Dweilen met de kraan open noemen ze dit.
Weinig aan toe te voegen behalve het volgende:
Nu dit nog het Linkse Nederlandse volk aan het verstand brengen en wij kunnen eindelijk 4 miljard (ontwikkelingssamenwerking) + 10 miljard (klimaatsverandering, welke wordt gebruikt voor handel in CO2(g) welke tot doel heeft om nog meer geld van ons naar Afrika te brengen) voor ons zelf gebruiken. Beter ouderenzorg (4 keer per dag de luiers verwisselen in plaats van 1 keer), beter onderwijs, geen verkleining op het zorgpakket, etc.
Over "honger" gesproken, er lopen in NL 700.000 mensen bij de voedselbank terwijl er, dacht ik, 1,2 miljoen mensen recht op zouden hebben.(Maar geen geld genoeg he). Over prioriteiten gesproken.
@brutus68 | 04-03-13 | 22:14
De Maghreb functioneert juist bovengemiddeld relatief gezien.
Je puntje blijft dus stekken in de modder van je intentie.
Jammer.
eerstneukendanpraten | 04-03-13 | 22:07
Je hebt helemaal gelijk.
Je vergeet nog de complete brain-reset.
Zodra ze weer komen werken, compleet vergeten zijn wat ze ook al weer moesten doen.
Papa Quid, je zoon wil dat je hem even helpt bij zijn huiswerk:
www.scholieren.com/praktische-opdracht...
Ze zijn natuurlijk wel wat vooruitgegaan in de loop der jaren. Sinds ik 60 jaar geleden aluminium melkflesdoppen en zilverpapier van sigarettendoosjes mee naar school nam (voor die arme negertjes in Afrika), zijn de legers heel wat moderner geworden!
Terpen-tijn
Blijkbaar de laatste tijd niet in Afrika geweest, de economie draait in veel Afrikaanse landen als een tierelier.
@îîî ReBeL îîî | 04-03-13 | 22:13
Ik rol echt over de grond van het lachen man... je kan me echt opvegen...
Na gisteravond wederom een topic met ballen. Hulde.
In Afrika was al slavernij eeuwen voordat de eerste blanke er voet aan wal zette. En hoe denk je dat de Inca's zo rijk en machtig waren geworden voordat de Spanjaarden kwamen? Juist ja.
"Gewoon een kwestie van een beetje op tijd je bed uit komen, klauwen uit de mouwen en zwakkere landen tot op het merg uitbuiten." De Chinezen bewijzen as we speak dat dat recept anno 2013 nog steeds werkt. Mij praten ze geen schuldgevoel aan, al was het maar omdat mijn voorouders ook gewoon zelf zonder slavenhulp de aardappelen uit de Hollandse klei trokken.
Staan er een zooitje asfaltjongens met veel geploeter een stukje weg te repareren, na weken zwoegen is het dan klaar, weg wordt geopend, s avonds is het asfalt weer aan gort gereden, want er is weer verkeerd bezuinigd op grondstoffen>> te weinig bitumen, te dunne laag asfalt.
Oorzaak? Corruptie.
"We hadden exact dezelfde kansen als de huidige Derde Wereld, ooit."
als dit de aanname is waar je dit schrijfseltje op baseert trap je de poten onder je stoel vandaan, Quid.
misschien een idee om jezelf eens te verrijken met wat kennis van zaken?
en.wikipedia.org/wiki/Guns,_Germs,_and...
@eerstneukendanpraten 22:07: Klopt, dat was ook de ervaring van opa in Afrika. Die betaalde overigens per week uit, maar met hetzelfde resultaat: het loon ging snel op aan drank, waarna men gewoon niet meer kwam tot de volgende vrijdag, want waarom eerder opdagen als je pas vrijdag weer geld krijgt? Hij had wel vrij veel succes met het geld aan de vrouwen uitbetalen als dat enigszins kon.
Dat 'beetje andere landen uitbuiten'-deksel krijgen wij nog eens lelijk op onze neus.
@Watapatja | 04-03-13 | 22:12 |
Je hebt er recht op maar je moet er wel ff wat voor doen.
.
Zoiets....
Zolang ze nog old school elkaar de hersens inslaan conform de stammencultuur en andere achterlijke gebruiken zie ik het vooralsnog somber in met onze donkere vrienden. Zie heksenverbrandingen in Kenia, volksgerichten in Nigeria, hoe de Zuid-Afrikaanse politie optreedt tegen arme stakkers, dat gelazer in Congo, Oeganda,Zaire, Mali en dan sla ik de Maghreb voor het gemak maar even over vanwege compleet hopeloos en opgegeven. Ze willen niet, kunnen niet en blijven geloven in hun eigen achterlijkheid.De Chinezen trekken daar nu de boel leeg, maar die zijn op een gegeven moment ook weer verdwenen. Het is een tragisch verhaal al met al.
@overVecht | 04-03-13 | 21:58
Hahaha, sommigen geloven ook alles, want wat jij hier neer zet kan helemaal niet.
En waarom kan dat niet? omdat IK namelijk al de enigste erfgenaam was, en dat al 2 maand geleden !! ja daar heb je niet van terug he.
Het verhaal in een grafiek gevangen:
3.bp.blogspot.com/-qsxtlJ8grzE/TaEZxID...
We hebben al genoeg Afrikanen in eigen land die we moeten onderhouden. Dat is een veelvoud van wat we uitgeven aan ontwikkelingshulp.
Persoonlijk betaal ik liever belasting om daadwerkelijk hongerlijdende kindertjes van de hongerdood en allerlei nare ziektes te redden, dan dat tuig dat hier is gekomen en alleen maar rotzooi trapt van gratis geld te voorzien en dan nog omaatjes beroven om in huns wietverslaving te kunnen voorzien.
@Jim Lovell | 04-03-13 | 22:10
Yep. I know.
Kijken wat dat oplevert op de middellange termijn. Want de lange termijn gaat niet samen met de exponentiële groei die de Chinese economie behoeft. Op geen enkel terrein.
Maar daar hebben ze, Afrikanen en Chinezen gelijk, waarschijnlijk geen boodschap aan.
En dat kun je ze ook niet kwalijk nemen ook.
Maar we hebben wel jullie grondstoffen nodig en moeten ons afval kwijt. We noemen het geen koloniseren meer, maar wij worden er beter van. En jullie, ach zijn toch te lui om wat te doen. Dan heb je geen recht op een leven met schoon drinkwater, voldoende te vreten enz.
Steiner zei het al, wij superieuren........
Overgewicht, een groot probleem in Afrika:
nos.nl/artikel/120191-steeds-meer-afri...
Dat tegen de klippen opfokken is de schuld van de kerk.
Condooms sturen is daarom ook zinloos, de mannen willen er sowieso niet aan, kinderen zijn daar je pensioen.
Gevolg is overbevolking en alle ellende die dat met zich meebrengt.
Wij kunnen nooit goedmaken wat die gasten allemaal op de wereld zetten.
@pius | 04-03-13 | 22:03
De chinezen zijn bezig het hele continent Afrika leeg te trekken voor wat betreft grondstoffen, ze nemen vakkundig ons "ontwikkelingswerk" over.
www.businessinsider.com/map-chinese-in...
Jaren lang ontwikkelingshulp naar Afrika. Nu we in een grondstof race zitten met China, Amerika en Rusland, worden de Afrikaanse grondstoffen voor harde dollars verkocht aan China. Tijd dat we aan ontwikkelingshulp doen "Chinese style". Hulp inruil voor grondstoffen. Worden we als land ook beter van, dan alleen de ontwikkelingshulp industrie.
is dit weer zo'n vk redacteur die door derden wordt betaald?
Peter Giesen (VK), de bebuttplugde huisslaaf van Lilian Ploumen !! (No Massa,No!)
@ Hobbit 22:00
Zelf meegemaakt in Zambia. Vooral het minst geschoolde personeel had hier een handje van. Als het geld zo goed als op was kwamen ze weer terug.
Van alle kinderbijslag en AOW die wij aan Marokko schenken kan het gehele Afrikaanse continent gevoed worden.
"Onze welvaart. Zelf gemaakt."
Zelf afgedwongen bedoel je. De kloof is inderdaad nog steeds groot, maar er wordt steeds meer geïnvesteerd in de Derde Wereld dus het kan straks weleens een interessante afzetmarkt gaan worden. Alleen ben ik bang dat het straks China is dat daarvan gaat profiteren.
Geef nooit een cent voor Afrika, het is geeneens een druppel op een gloeiende plaat, die hoor je tenminste nog sissen.
Humaan zijn is wel goed als het iets uithaalt, anders is het gewoon dom.
Dat gezeik van "die kindjes hebben niet genoeg te eten" altijd... Als wij hier thuis te weinig eten hebben, dan gaan we gewoon naar de supermarkt! Zo moeilijk is dat toch niet?
Prima, nationaal socialisme dan.
Maar dat heeft een slechte naam gekregen door een oplichter die dat zo noemde en er heel ver mee kwam.
Dat is wat we eigenlijk willen.
Kapitalisme leidt onvermijdelijk tot internationalisme.
Zelfgemaakt ten koste van anderen ja.
Aan de andere kant willen vele Congolezen graag de Belgen terug als je ze het vraagt en zo verder. Het tragische is dat de huidige teringzooi vaak een stuk slechter is dan de teringzooi in de Koloniale tijd.
Het pragmatische westen heeft daar niet alleen maar slechte dingen gebracht dat is zeker. Verder heeft Afrika ook als pion als op het schaakbord van de koude oorlog gefungeerd. Onderhavig aan geopolitiek landjepik. Verscheurd door externe belangen.
Echter, de Afrikanen hebben ook gefaald hun eigen verantwoordelijkheid te nemen, bigtime zelfs. Daarover kun je boeken vol schrijven.
Al werd dat ook weer belemmerd door de handels-restricties en importmuren opgelegd door het 'verlichte' westen, in die zin heeft de koloniale tijd nooit opgehouden te bestaan. Slechts de ketenen veranderden van vorm.
De mondiale vrije markt bestond er uitsluitend voor het westen, de Onvrije markt voor de Afrikanen. Economische klasse-justitie met verstrekkende gevolgen.
Ja iedereen heeft boter op het Hoofd waar het een van de meest fascinerende en betoverende continenten op onze aardbol betreft.
Cacao en Gewone boter. Dat wel.
De Chinezen gaan het continent Afrika in zijn geheel omspitten en leegroven alleen denkt de Afrikaan nu dat de Gele man veel liever is dan de witte man !
Watch out,zwarte man.
In Afrika heb je islam.
*kuch*
nl.wikipedia.org/wiki/Marshallplan
*kuch*
overvecht 21:58
Ja erg heh? Is HET exportprodukt van Nigeria.
Niet te geloven dat er nog sukkels zijn die daar intrappen, moet wel, anders zouden ze er wel mee ophouden.
Herkoloniseren of ze het zelf laten uitzoeken.
Het eerste komt de welvaart van beide partijen het best ten goede.
Maar stoppen met doelloos geld sturen is sowieso een must.
Ja maar, maar, hun hebben vliegjes, overal. Stelletje raksisten!
Zie een aantal commentaren staan, waar ik het roerend mee eens ben. Zoals stoppen met geld sturen en geboortebeperking.
Wellicht slim om eerst de vriendjes van de paus het land uit te schoppen en de mensen te vertellen dat het gebruik van een condoom ze echt niet in het hellevuur o.i.d. terecht laat komen.
Verder i.p.v geld te sturen, ingenieurs (zitten er zat van thuis op het moment) af laten reizen om irrigatie projecten en waterwinning nu eens effectief te laten opstarten.
Als laatste natuurlijk rücksichtslos iedere dwaas die zich daar als een dictator gedraagt enkeltje gevang geven, of als ie echt niet wil luisteren de bloemen laten opduwen...
Goed stuk, Quid.
En tegen de Afrikanen zeg ik: *WOULD YOU PLEASE STOP BREEDING*.... Misschien wordt het dan wel wat.
Is onzin om te denken dat wij rijk, hun arm of zij rijk, wij arm. Kan prima allebei. Sterker nog, hoe rijker zij hoe rijker wij. Want handel.
Debiel artikel.
In landen waar het de gewoonste zaak van de wereld is om na het ontvangen van het maandloon een week niet op het werk te verschijnen vanwege de zojuist verworven rijkdom wordt het nooit wat. En na een week heel doodgemoederd weer binnenkomen lopen om weer aan het werk te gaan. En dat jaar in, jaar uit...
@eerstneukendanpraten | 04-03-13 | 21:58 | + 0 -
Ik weet niet welke landen je het hier over hebt, maar in de meeste arme landen die ik ken is er bij arme mensen niet een moment waarop ze "ff genoeg geld hebben"...
Waar. Wat ze dus nodig hebben is de zweep erover.
Het zou wel eerlijk zijn om ze gewoon de kans te geven om naar ons te exporteren zonder extreme importtarieven. De EU maakt de boeren daar wel helemaal kapot door hen hele hoge importtarieven te vragen en tegelijkertijd onze overschotten onder de productieprijs op de markt te dumpen.
Zieligheid, ook zo een begrip dat door de sociaalpolitiek misbruikt wordt om geld van anderen te kunnen binnenharken.
Zieligheid bestaat helemaal niet.
Zielig zijn is een persoonlijke emotie die door anderen niet bepaald kan worden als zijnde aanwezig.
Maar de maakbaren denken het toch te kunnen waarnemen, zoals gewoonlijk hebben ze alleen maar een beetje van je geld nodig, daarmee kunnen ze het probleem zo oplossen. Denken ze.
@Jim Lovell | 04-03-13 | 21:58
Wat plemp ik nu weer.. Eerst denken Jim, eerst denken dan plempen
Guns, germs and steel
Eindelijk, het hoge woord is eruit!
@Terpen-tijn | 04-03-13 | 21:53
Volgens Drs. Ing. Mukongo Baraf is dat toch niet helemaal waar. Zojuist $1000,- overgemaakt naar Nigeria. De beste man had dus mooi even uitgezocht dat ik nog recht op een erfenis had van een achter oom die in zijn testament mij als erfgenaam heeft genoemd... als het goed is heb ik over een maand dus fucking $150.000,- op mijn rekening! KATSJING!!!
In landen waar het de gewoonste zaak van de wereld is om na het ontvangen van het maandloon een week niet op het werk te verschijnen vanwege de zojuist verworven rijkdom wordt het nooit wat. En na een week heel doodgemoederd weer binnenkomen lopen om weer aan het werk te gaan. En dat jaar in, jaar uit...
Behalve dat het probleem in de 3e wereld niet gebrek aan arbeid is, maar overschot aan corruptie...
Bravo Quid. Balkenende zit met gebalde vuistjes en tranen in zijn oogjes jou topic te lezen. Prevelend: VOC mentaliteit, VOC mentaliteit.
OT: De schuld ligt natuurlijk bij de Paus. Condooms verbieden, dus bevolkingsexplosie. Aids compenseert dat maar gedeeltelijk.
Alle vooroordelen die over Afrika heersen zijn waar.
Freek de Jonge zei het al: help de hongerende kinderen in Afrika nú zodat ze later aan aids dood kunnen gaan ...
We kunnen er toch een paar (TPB) servertjes kwijt?
Als er genoeg aggregaten zijn.
Een vorm van ontwikkelingshulp die uiteindelijk een goede oplossing biedt is geboortebeperking, zolang men daar maar door fokt onder het mom 'elk kind kan werken en dus geld in het laatje brengen' is het einde zoek.
De Chinezen hadden dat goed begrepen.
Hoe meer geld je erin stopt, hoe meer kinderen ze maken, hoe meer er later weer snel doodgaan, geld sturen is wel het domste wat je kan doen.
www.youtube.com/watch?v=ZRuSS0iiFyo
Libië is ook vredig :D
Maar waarom onze welvaart nu weer inleveren aan een kleine feodale elite?
Net als vroeger.
We zijn geen haar beter.
Lulhannes.
Geld lenen om weg te geven. Dat is wat Nederland op dit moment doet. Nederland wordt er armer van en ontwikkelingslanden gek genoeg niet rijker. Er worden wat gekken rijker, dat dan wel weer.
Heel gek... maar ineens lijkt het of Quid columnist wil worden...
joke7x24.deals.lv/site/assets/i-am-an-...
Afrika is niet te redden, door niemand.
Overbevolking, corruptie, milieuvervuiling, geen infra structuur, geen scholing geen vreten, geen ziekenhuizen zijn de probleempjes, maar er is niks goed aan Afrika.
Een grote bom erop en opnieuw beginnen, klinkt hard, maar is beter.
Precies. Afrika, zorg dat je politieke klimaat stabiel genoeg is voor buitenlandse bedrijven om te investeren en je economie gaat binnen no-time op rolletjes.
Ieder rijk of grote natie heeft zich door de eeuwen heen proberen groter en onafhankelijk te maken. Daar is niets Europees aan. Iedere grootmacht wilt grondstoffen om zelfvoorzienend te zijn. Elke staat streeft dit na met dezelfde of zelfs ergere middelen, alleen niet iedereen heeft daar de capaciteiten voor.
Geloof maar dat al die Afrikaanse machthebbers door de eeuwen heen dat ook hadden gewild, alleen ze misten de eigenschappen en de middelen die daarvoor nodig waren. Het Ottomaanse rijk had op het toppunt van haar macht heel zuidoost Europa bezet. Het is dat ze in 1683 bij de poorten van Wenen werden verslagen, anders waren ze West-Europa binnengetrokken. De Turken hadden dus net zo goed hun expansiedriften.
Overigens wordt die expansie-drang tegenwoordig als negatief beschouwd. Dit door jarenlange politiek-correcte onzin wat de Europeanen vandaag de dag gecastreerd heeft. We durven tegenwoordig niet eens meer Somalisch piraten kordaat aan te pakken terwijl we wel over de middelen en manschappen beschikken. Dit wekt minachting op bij deze volkeren.
Ik ben van mening dat de blanke Europeaan door haar kennis, kracht en moed zo ver is gekomen. Zij durfden hun veilige haven op te geven om op ontdekking te gaan naar de nog niet ontdekte Werelden. Dit wordt vandaag de dag omgebogen door cultuur-marxisten tot wrede expansiedrift (kolonisatie).In de natuur doen dieren precies hetzelfde. Ze proberen territorium te verkrijgen en te behouden door te vechten en te dreigen. Ze hebben het nodig om voedsel te vergaren en zich voort te planten, om zo hun eigen soort veilig te stellen.
Iedere dag worden we ermee om de oren geslagen dat we onze rijkdommen op een 'oneerlijke' manier hebben verkregen. We hebben geroofd en de cultuur-marxisten hebben ervoor gezorgd dat Afrika - ondanks miljarden aan ontwikkelingshulp door de decennia heen - nog steeds een excuus heeft om maar geen verantwoordelijkheid te nemen.
De blanken zijn de boeman van de 21ste eeuw.Niemand spreekt over de enorme offers die de Europese volkeren hebben gemaakt om te komen waar we nu zijn. Door discipline, inzet, en onze vindingrijke geest hebben we de continenten kunnen koloniseren en onze toekomst tot op heden kunnen veilig stellen.
Kijk, zo mag het ook wel eens onder woorden gebracht worden. Laat die weg-met-ons-idioten hier maar eens heel goed over nadenken.
Die miljoenen, zo niet miljarden die al in de Hoorn van Afrika zijn gepompt zegt genoeg.
Om de paar jaar is er weer een tv-actie, ondanks al die miljoenen.
Er is andere vorm van ontwikkelingshulp nodig, niet alleen geld storten.
Dat zijn wel heel veel woorden om 'Negers zijn lui' te zeggen.
Zelfwerkzaamheid, ook in Afrika. Stoppen met die nonsens.
De volkskrant, net als de waarheid altijd al fout geweest.
Dat komt er van... neuken tot de vellen erbij hangen en dan verbaasd zijn als je in de zandbak geen vreten voor je 27 koters kunt vinden.
Afrika voor de Afrikaners !
".. heil Hitler..."
Zou Kwit nu ook een ban krijgen?
De waarheid mag gezegd worden!
REAGEER OOK