Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Zweedse stadsfyra's van AnsaldoBreda weggeroest

alditrams.jpeg Hee. Alweer een EU-land dat op het dode spoor van het Europese aanbestedingstraject blijkt te zitten. In het Zweedse Göteborg zijn veertig trams uit de dienstregeling gehaald (brakke vertaling). De bodems roesten namelijk onder de pas zes jaar oude stadstreintjes uit. Bouwer van de trams? Het Italiaanse AnsaldoBreda, hetzelfde bedrijf als van de FaalFyra's. Drie minuten googelen leert dat ook de Zweden al jaren worstelen met de 'dienstverlening' van AnsaldoBreda, dat vandaag nog een topman in moest leveren bij de Italiaanse justitie op verdenking van corruptie. De veertig trams hadden in 2005 al moeten rijden, maar in de zomer van 2007 stonden er pas 12 op Zweedse rails. En die 12 kampten allemaal met diverse problemen, waaronder piepen, kraken en kapotte airconditioning. Ook de Zweedse autoriteiten tuinden trouwens in aanschafprijzen die ver onder de marktprijs lagen dus in Scandinavië zijn ze net zo goedgelovig/naïef/dom als de Nederlandse overheid en de NS-top. Voorlopig even geen fluisterstille M32 meer in Göteborg, even terug naar deze klassieke maar in ieder geval betrouwbare oudjes. En dat dan in een dienstregeling die ook al aan de NS doet denken qua falen: met te korte, overvolle treinen in verdrukte chagrijnspitsen. Succes, Zweedmansen, met de aanschaf van een Loze Belofte (brakke vertaling) in plaats van een Echt Product.

Reaguursels

Inloggen

Mijn kleindochter kwam vandaag uit de bewaarschool naar huis met een nieuw geleerd liedje:

In een klein stationnetje, 's morgens in de vroegte,
staan de FYRA wagentjes, netjes op een rij.
Ik zie een machinistje, draaien aan een wieletje,
okke, okke, toet, toet,
Stil staan wij.

bruine kikker | 13-02-13 | 23:45

De aanschaf is enorm politiek gestuurd, dat blijkt maar weer. Producten die half af zijn, kan m.i. echt niet. Hoe komt dit toch?
Er wordt totaal niet meer gekeken naar de techniek. Met de techniek is het zoooo ernstig gesteld dat de NS uit nood zelf hun mensen moet opleiden om het materieel rijdend te houden (ja, inderdaad, de oude vakschool)
Dit soort gezeik krijg je als de managers de overhand hebben. Managers met een technisch inzicht gelijk een trapleuning. Onze techneuten in NL worden te vaak niet serieus genomen. Je kunt er vergif op innemen dat hier de oorzaak ligt. Ik vermoed dat de techneuten zijn genegeerd en niet genoeg betrokken waren tijdens het beslissingsproces.

Gek eigenlijk als je realiseert dat de opbrengst voor de BV Nederland door een bedrijf als ASML hoger is dan dat van de hele Rotterdamse haven. Let wel, het gaat hier om techneuten. Een techneut-georienteerde toko. De managers bij ASML zijn OOK TECHNEUTEN.
Ik zeg: Techniek daar mot je wezen, anders werken er straks alleen nog maar Chinezen... (Werk zat hier @ de toko van Dysphemian !! )

Dysphemian | 13-02-13 | 18:59

Racend scheurspeelgoed koop je bij een Italiaan, hysterisch passioneel. Wijven laten zich ook graag naaien, ik bedoel charmeren door een Italiaan. Worden ze geil van.
Serieus speelgoed, zoals voertuigen die veel mensen van A naar B moeten vervoeren koop je in Duitsland, Japan of.. jawel, Zweden. Weinig gepassioneerd, vrouwtjes worden er niet geil van enzo, maar ze doen wel gewoon (hoe saai) wat ze doen moeten. En spaghettivreters moet je nooit van tevoren betalen. Leer dat nou toch eens.
Maar goed, ik ben even de Godfatherreeks kijken.
En Duitse kwaliteitstanks, Tiger II, killratio van over de 15, daar kan zelfs de Amstelveense tram niet tegenop.

ZSU-23-4 | 13-02-13 | 12:56

Tsja, duurzame goederen betrekken uit een door maffioso geleid land dat op zijn best kwaliteit levert als in Fiat en Alfa Romeo.
-
je verwacht het niet...

Badderbeest! | 13-02-13 | 09:16

Zweden zijn net zo naïef als wij dus.

KarelMarks | 13-02-13 | 08:08

rechtvaardigerechter | 12-02-13

Mis, de Alfa Sud roeste al op de folder.

Franz Jozef | 12-02-13 | 20:07

Niet helemaal correct; Alfo Romeo bouwde in die tijd op 2 locaties. de plant in het zuiden roeste inderdaad al in de fabriek, later werden ze ook in ( de buurt van) Milaan gemaakt en roestten ze nauwelijks erger dan andere auto's uit die tijd. Zomaar een wetenswaardigheidje uit den ouden doos

loze stijl | 13-02-13 | 01:22

Waarom dat Aldi logo? Er is niets mis met de prducten van die club. En voor zover ik weet verkopen ze daar geen brakke hsl-treinen of trams...

Haringkoning | 13-02-13 | 00:10

Waarom dat Aldi logo? Er is niets mis met de prducten van die club. En voor zover ik weet verkopen ze daar geen brakke hsl-treinen of trams...

Haringkoning | 13-02-13 | 00:10

Produceren we in Europa eens wat, is het weer niet goed.

henriette | 12-02-13 | 23:31

-weggejorist-

KampbewakerHenk | 12-02-13 | 23:02

Ik snap het Aldi logo niet: bij de Aldi kan je wel goedkoop (i.t.t. die treinen/trams) producten direct kopen en meenemen. En meestal tegen een redelijke kwaliteit.

arie181818 | 12-02-13 | 22:15

Ik moet zeggen dat die Alstom Citadis voertuigen in Rotterdam best comfortabel zijn. Het aantal gebreken lijkt ook nog mee te vallen.

potsenmakkert | 12-02-13 | 21:59

Kennelijk moeten ze in Italië nog RoestvrijStaal uitvinden.

ProAsfalt | 12-02-13 | 21:37

In Zweden is zeker ook niemand verantwoordelijk en had ook niemand het kunnen weten?

Fopspeen | 12-02-13 | 21:20

Het is al tientallen jaren bekend dat Italiaanse wagens in het algemeen roestbakken zijn.

Hei-kneuter | 12-02-13 | 20:51

Not Muhammad | 12-02-13 | 20:03 | + 3
Ja, het oude grapje over het dunste boek op aarde: Tweeduizend jaar Duitse humor.

Nou ja afgezaagd, maar ik verveel me en dan verveel ik liever jou (of wie ook) dan mezelf.
Je wilt wel zo goed zijn me dit te vergeven, Not?

Itzamná | 12-02-13 | 20:46

Parel van het Zuiden | 12-02-13 | 20:33 |

Humor, nouja.
De nieuwe helicopters die we hebben voor de marine NH-90 komen wel bij hun vandaan. (Augusta is net als Ansaldo onderdeel van finmecanica) Die doen het ook niet helemaal lekker getuige dat er nu een oude type vanuit Belgie mee moest op een marineschip.
Dus je zit er niets eens ver vanaf. Helaas.

beware_reageert | 12-02-13 | 20:46

Bakito | 12-02-13 | 20:20 | + 0
Raar dat jij die hoeren waar je dik voor moet betalen nymfomanen noemt.

Wel leuk gevonden trouwens, haha.

Itzamná | 12-02-13 | 20:42

Uw Verzekeringsadvis | 12-02-13 | 20:14 | + 0
De vraag in dat verband is gewoon of ze hun eigen geld uitgeven of dat van jou. In het laatste geval interesseert het ze natuurlijk geen donder.

Dat is, kort gezegd, ook de hele makke van de verzorgingsstaat.
Dit terzijde.

Itzamná | 12-02-13 | 20:41

GS? Is een vertaler nu zo duur?

Google translate: een reactie op het artikel
Zweeds > nederlands > arabisch en weer nederlands

om maar lachen ze ... ze hebben genomen ons belastinggeld en zij had kunnen zijn zoooo veel beter. Het is diefstal!
School stort in, oud alleen gelaten en ziek, kleuterschool is als opbergvakken en het vet managers te bouwen woningen in de archipel en grijpen bonussen en ontslagvergoeding ... Gelach stokken in de keel.
أن يضحك عليها ... التي اتخذتها بضرائبنا وأنها كان يمكن أن تكون أفضل بكثير سووو. فمن سرقة!
انهيار المدرسة القديمة وحدها والمرضى، مثل رياض الأطفال جيوب الدهون والمديرين لبناء منازل في الأرخبيل والاستيلاء على العلاوات وقطع ... الضحك العصي في الحلق.
Om te lachen ... Genomen door ons belastinggeld en zij had kunnen zijn zoooo veel beter. Het is een koopje!
De ineenstorting van de oude school alleen en patiënten, zoals kleuterscholen zakken van vet en managers om huizen in de archipel en grijper bonussen op te bouwen en snijd ... Gelach stokken in de keel.

meneer der meneren | 12-02-13 | 20:40

@Bakito | 12-02-13 | 20:14
Ik heb in een zompige moeraspolder liever een stel hosters aan m'n poten dan Italiaanse schoenen met gaatjes in het leer.
En verzuip je in een sloot, geven de klompen in elk geval de plek aan waar ze je moeten opdreggen. Kom daar eens om met instaplaarsjes van Scapino.

Stormageddon | 12-02-13 | 20:40

Mr Dixit | 12-02-13 | 20:03 | + 1
Dat laatste geloof ik wel (van die corruptie etc.).
Ik kijk altijd of er toch iets mogelijk is om die hele Europese aanbestedingsshit totaal te fucken, socialistisch als het in wezen in - waar bemoeien die honden zich mee? Al helemaal als het alleen of in hoofdzaak gaat om de kosten.

Ben er eigenlijk nooit mee bezig, maar, stel je voor, je krijgt ook een aanbieding van een Italiaan. Je gaat er naar toe en het eerste wat je tegen de CEO zegt is dat z'n moeder een hoer is, nog erger dan z'n dochters etc.
Who cares? Ik zou het doen, als het zou helpen. Alles trouwens. Machiavelli roeleert grote tijd, ook in Italië.

Als gezegd, ik ken de procedures niet goed, weet wel dat ik niet zo gauw Italiaanse auto's e.d. zou kopen (heb jaren in Alfa gereden, niks dan shit, ja, ook in Spider, totale kutauto).

Itzamná | 12-02-13 | 20:39

De Combino van Siemens hier in 020 is anders ook een waardeloze tram.

James St John Smythe | 12-02-13 | 20:37

Het gerucht gaat trouwens dat AnsaldoBreda een licentie heeft gekregen om Dreamliners voor de Europese markt te produceren. Er was direct sprake van een klik tussen de interne bedrijfsculturen, aldus de CEO van Boeing...

Parel van het Zuiden | 12-02-13 | 20:33

@Mr Dixit | 12-02-13 | 20:29

Ik denk dat je dat goed ziet.

pius | 12-02-13 | 20:31

Ha, ha !!. De Belgische Spoorwegen hebben 306 drie-delige treinen besteld bij Siemens. Na levering van een aantal van deze treinen blijken er meer dan 154 gebreken aan te zitten. Ze hebben nu de bestelling stopgezet totdat Siemens alles in orde heeft gemaakt. Gezien de ervaringen met Siemens zijn er grote twijfels of ze de reparaties zullen kunnen uitvoeren, zodat verdere leveringen niet zullen worden geaccepteerd. Schadevergoeding wordt overwogen. Waren Duitse treinen dan beter dan Italiaanse ???

bijtertje | 12-02-13 | 20:30

pius | 12-02-13 | 20:08
Je ziet het nu al gebeuren.

Mr Dixit | 12-02-13 | 20:29

Die spaghettivreters beweerden een paar weken geleden toch dat de problemen met de Fyra binnen een paar dagen opgelost zouden zijn. Niet dat ik dat geloofde, maar uiteraard nooit meer wat over gehoord. De NS is gewoon opgelicht met die dingen, de maffia lacht zich ondertussen dood...

brutus68 | 12-02-13 | 20:28

Jan Laefcutte | 12-02-13 | 19:59
Kunnen we gevoegelijk vaststellen dat het dan vreemd is dat zowel Nederlandse als Zweedse overheidsbedrijven in zee zijn gegaan met de laagste aanbieder? Tenminste, ik mag toch hopen dat het in dit geval de laagste aanbieder betreft.

Mr Dixit | 12-02-13 | 20:28

Tja een ferrari is een prachtige auto, maar lekt, roest en rammelt. Zo zie je maar stereotypering zit dus toch een kern van waarheid in... Whatta mistayke to a mayke...

ratelaar | 12-02-13 | 20:28

@Ing. eslapen | 12-02-13 | 20:17
Mooi, draai ze n poot uit.

Uw Verzekeringsadvis | 12-02-13 | 20:27

"Last year wrecked a few cars since AnsaldoBreda forgot [to] grease the wheel bearings before delivery."

Roflol! Volgens mij moeten we hier heeeel erg blij zijn dat die Fyra's al na een maand uit de dienstregeling zijn gehaald. Je moet godverdomme iedere lager openslopen om te zien of er wel vet in zit. En kogels natuurlijk. Geen wonder dat die treinen af en toe niet vooruit te slepen waren.

Red mij niet | 12-02-13 | 20:23

De baas van de ECB is ook een Italiaan...

Parel van het Zuiden | 12-02-13 | 20:22

Sja, toen Europa zich nog niet overal mee bemoeide haalden wij onze bussen bij Daf en onze treinen bij Werkspoor vandaan, en hadden de Zweden Saab en Scania.
Maar ik bedoel hier helemaal niks mee, hoor...

Graaisnaaiert | 12-02-13 | 20:21

@Itzamná | 12-02-13 | 20:02
Mwah, qua seks is er in elk land wel wat te halen, nymfomanen heb je gelukkig overal.

Bakito | 12-02-13 | 20:20

Ns treinen geel svp. #modeltrein #jeugdsentiment

Itastijl | 12-02-13 | 20:19

@Bakito | 12-02-13 | 20:14

En wat dacht je van orale handelingen? Italiaansen doen aan fellatio en de vrouwen hier aan pijpen. Lijkt me niet moeilijk waar jij je lul op tafel legt als je kan kiezen.

And then you're adickted.

pius | 12-02-13 | 20:17

@Uw Verzekeringsadvis | 12-02-13 | 20:14
Als verkoper vind ik die combinatie uitmuntend.

Ing. eslapen | 12-02-13 | 20:17

Franz Jozef ..... 20.07
Dat kwam omdat de folders ook in de showroom lagen. Wel een stoer autootje om mee te rijden, geweldige wegligging en direct sturend.

rechtvaardigerechter | 12-02-13 | 20:16

@Flibbage | 12-02-13 | 19:56
Klompen zijn het bewijs dat Italianen in ieder geval wel meer verstand hebben van schoenen dan wij.

Bakito | 12-02-13 | 20:14

Ambtenaren en dingen kopen, slechte combi.

Uw Verzekeringsadvis | 12-02-13 | 20:14

Italiaanse vehikels roesten al in de folder, dat weet toch iedereen....

lulleficatie | 12-02-13 | 20:10

AnsaldoBreda heet tijdens carnaval AnsaldoKielegat

Hans Otjens | 12-02-13 | 20:10

De NS wenst u een prettige reis.

websenior | 12-02-13 | 20:10

@Mr Dixit | 12-02-13 | 19:53

Ach. Als wij de aankomende tien jaar fiks wat in onze welvaart zakken zul je zien dat de corruptie evenredig toeneemt.

Zo gaan die dingen.

pius | 12-02-13 | 20:08

Heaven Is Where:

The French are the chefs
The Italians are the lovers
The British are the police
The Germans are the mechanics
And the Swiss make everything run on time

Hell is Where:

The British are the chefs
The Swiss are the lovers
The French are the mechanics
The Italians make everything run on time
And the Germans are the police

bokkenrijder | 12-02-13 | 20:07

rechtvaardigerechter | 12-02-13

Mis, de Alfa Sud roeste al op de folder.

Franz Jozef | 12-02-13 | 20:07

"... goedgelovig/naïef/dom?"

... of gewoon door een door corrupt?

bokkenrijder | 12-02-13 | 20:06

Tim van Eendagskuiken tot Plofkip, Prins Fontainebleay?

Finn | 12-02-13 | 20:05

Itzamná | 12-02-13 | 19:52
Is het je al opgevallen dat Zuid-Europa okseldiep in Brussel zit? In zowel Brussel als Straatsburg krioelt het van de Italianen, Spanjaarden, Grieken, Polen (okok, niet Zuid Europa). Dat zijn geen ambtenaren, maar lobbyisten en liaisons. Vet betaald door multinationals en banken, ter behartiging van hun belangen. Niet opgenomen in een lucratief aanbestedingstraject? Er is altijd wel een europarlementariër of commissaris in stelling te brengen die er vervolgens voor zorgt dat je alsnog aan de slag kan. Corruptie viert hoogtij in de EU, wake up & smell the cappuccino.

Mr Dixit | 12-02-13 | 20:03

Ferrari: Omdat 'ie zo mooi is.
Mercedes: Betrouwbaar, krachtig en comfortabel.
-
Riva: Mooi
Boston Whaler: Onverwoestbaar
-
Kapitein Iglo vs Kapitein Schettino
.
Italianen hebben prachtige ontwerpen, maar qua uitvoering zijn ze simpelweg waardeloos. Hopeloos. Die hele Fyra/AlonsoBreda gate is om te janken, ware het niet dat het zo grappig is. Italianen vragen een trein te bouwen is als verwachtingsvol naar een Duitse Comedy gaan. Je weet dat het niet in de aard van het beestje zit. Just face it. Ondertussen lachen die ouwe pizzabakkers zich rot.

Not Muhammad | 12-02-13 | 20:03

Tim Kuik is een ontzettende lul.
Prins Fontainebleau | 12-02-13 | 19:59 |

Hoezo, zolang je niet uploadt mag je toch best een Fyra downloaden?

Jan Laefcutte | 12-02-13 | 20:02

Dat is toch dat volk dat ons heeft opgezadeld met Ikea. Dan heb je niets te melden op het gebied van kwaliteit.

Watapatja | 12-02-13 | 20:02

Bakito | 12-02-13 | 19:53 | + 0
Nou je 't zegt. Ik ben eens gaan kijken op de kaart en verdomd! Nog waar ook, met naaldhakken.
Daar zou wat te krikken moeten zijn, maar daarvoor kun je beter naar Scandinavië gaan. Voor de rest kun je beter niet naar Scandinavië gaan, als er nog een rest is die je boeit.
Alleen maar bomen en domme kutmeertjes, vreselijk allemaal.

Itzamná | 12-02-13 | 20:02

Maar afgezien van de aanbestedingsregels die een overheid verplichten met de goedkoopste aanbieder in zee te gaan
Mr Dixit | 12-02-13 | 19:53 |

Die verplichting bestaat helemaal niet. Hardnekkig broodje aap-verhaal.

Jan Laefcutte | 12-02-13 | 20:01

Tim Kuik is een ontzettende lul.

Prins Fontainebleau | 12-02-13 | 19:59

Heeft niets te maken met de goedgelovigheid van de Zweedse (of Nederlandse) overheid, zo zijn de Europese aanbestedingsregels. <..>
Zweden (en Nederland) kón dus niet anders dan deze shit kopen, want verplicht door Brussel.
Mr Dixit | 12-02-13 | 19:47

Totale onzin, 'Brussel' verplicht helemaal niet om een bepaalde leverancier te kiezen. Er zijn richtlijnen om te volgen bij een aanbestedingsprocedure boven een bepaald drempelbedrag. Op hoofdlijnen komt het erop neer dat je zelf mag kiezen met welke leverancier je in zee gaat, maar dat je wel van tevoren die gunningscriteria duidelijk moet maken. En als professioneel inkoper doe je dat natuurlijk sowieso al van tevoren omdat je je Programma van Eisen op de juiste punten wilt wegen en de beste oplossing kiezen, bij zowel Europese, nationale als onderhandse aanbesteding.

Het blijft een misverstand dat je bij een aanbesteding altijd de goedkoopste optie moet kiezen. Gunnen op prijs ipv EMVI is sowieso al dom, maar zélfs al zou je enkel gunnen op prijs, dan nog mag je bepaalde aanbiedingen als onrealistisch laag terzijde leggen.

Jan Laefcutte | 12-02-13 | 19:59

Alfred E. Neuman | 12-02-13 | 19:52
Nogmaals, Zweden, Nederland, braafste jongetjes van de klas, houden zich keurig aan de regels. Als er een nono in Brussel wordt ingefluisterd dat er een leverancier wordt uitgesloten moet je alsnog met dat bedrijf in gesprek. Kun je nog zo graag Siemens willen, krijg je alsnog keihard één of andere Spanjool of Italiaan door je strot geduwd.

Mr Dixit | 12-02-13 | 19:57

Had de marine ook niet iets met die nieuwe Italiaanse helicopters ?

bas ooms53686289 | 12-02-13 | 19:57

Waarschijnlijk zit er toch een kern van waarheid in de bewering dat ze spaghettisaus gebruiken als bescherming tegen roest.
En verder, oh mijn god, een metro bouwer die niet eens een tram kan bouwen. En daar kopen wij een hogesnelheidstrein van. Watta mistake-a di make-a

Osdorpertje | 12-02-13 | 19:56

Dus dat er bij de NS personen zijn omgekocht voelt men nu op de klompen aan.

Flibbage | 12-02-13 | 19:56

1) De baas van de Lidltreinfabriek is vandaag gearresteerd ivm smeergeld voor levering van helicopters aan India. Gaat het nog goedkomen met de trein deze week denken jullie.
2) Weten jullie wat een Dutch auction betekent? Going Dutch? Double Dutch? #verweekt

Einde van de Domheid | 12-02-13 | 19:55

@Alfred E. Neuman | 12-02-13 | 19:52
Qua aanschaf kost het wat, maar dan heb je ook wel iets betrouwbaars onder je reet.

Jackanders | 12-02-13 | 19:54

@Itzamná | 12-02-13 | 19:46
Het land Italië heeft de vorm van een laars, dan gaan er bij mij allerlei alarmbellen rinkelen. Kwestie van logisch nadenken.

Bakito | 12-02-13 | 19:53

Maar afgezien van de aanbestedingsregels die een overheid verplichten met de goedkoopste aanbieder in zee te gaan is er altijd sprake van een bestek. In noordwest Europa is men gewend kwaliteitsproducten te leveren. Het is de meeste bedrijven hun eer te na om rommel te produceren. In zuid- en oost Europa leeft men minder (lees: NIET) met deze mores. Oplichting, corruptie en afzetterij zit daar dieper in de volksaard verankerd dan wij ons hier kunnen voorstellen. Eerst en alleen nadenken hoe je er zoveel mogelijk aan kan verdienen, ten koste van alles. Overigens werkt dat in Afrika en China precies hetzelfde. Zolang je dat niet door hebt moet je vooral geen zaken willen met landen buiten west Europa.

Mr Dixit | 12-02-13 | 19:53

Mr Dixit | 12-02-13 | 19:47 | + 0
Die aanbestedingsregels, ach, daar kom je toch makkelijk onderuit? Je kiest de leverancier, geeft precies aan wat je wilt en binnen welke termijn en wat de kosten zijn bij wanprestatie (slecht of te laat leveren, ontbindende voorwaarden dus).
Een hoop werk en je moet de leverancier kennen, maar als dat zo is kun je naar mijn idee kiezen wie je wil.
Innit?

Itzamná | 12-02-13 | 19:52

Ik kan sowieso niet begrijpen dat je als overheid zijnde Italiaanse techniek verkiest boven Duitse techniek. Ook al is het stervensduur, je wilt gewoon betrouwbaar spul dat goed werkt.

Alfred E. Neuman | 12-02-13 | 19:52

Bella Italia. Prachtig land met mooie en theatrale mensen. Maar politiek en economisch collectief geestesziek.

Eigen schuld van die Zweden dus.

pius | 12-02-13 | 19:49

Die oude degelijke trams zien er veel mooier uit dan die van tegenwoordig.

vindead | 12-02-13 | 19:48

Heeft niets te maken met de goedgelovigheid van de Zweedse (of Nederlandse) overheid, zo zijn de Europese aanbestedingsregels. Oorspronkelijk bedoeld om nepotisme en nationalisme te voorkomen, maar verworden tot vehikel waarmee goedkope arbeid en rommelproducten uit semi-derdewereldlanden wordt opgedrongen aan goedbetalende brave borsten uit noordwest Europa. Zweden (en Nederland) kón dus niet anders dan deze shit kopen, want verplicht door Brussel.

Mr Dixit | 12-02-13 | 19:47

Zou toch even checken of degene die dit soort grote orders plaatsen bij Italiaanse bedrijven er niet een Zwitsers bankrekeningetje en een net iets te dure auto op na houden.. Lijkt me immers duidelijk dat de hele deal alleen maar over geld gaat en niet over de kwaliteit van het geleverde materiaal..

Finn | 12-02-13 | 19:46

In Italië koop je schoenen, kleding, mozzarella en zo nog wat dingen waar je prima alternatieven voor hebt. De vrouwen zijn er net zo preuts als in Egypte, dit terzijde.
Herinner me een Duitse CEO van Porsche die, na te hebben gehoord dat de Italianen heel snelle auto's maken (Lambo, Ferrari), maar dat je die krengen beter niet een paar uur op hun donder kunt geven, zeer laconiek opmerkte: Dat soort auto's, dat maken wij niet. Grote LOL en maar al te waar.

Zelfde voor die treinen. Koop je net als auto's ook van Duits fabrikaat.

Itzamná | 12-02-13 | 19:46

Piepen en kraken maakt een tram juist zo bijzonder. Een geruisloze tram is bovendien stukken gevaarlijker voor voetgangers en fietsers.

Bakito | 12-02-13 | 19:44

Ik ben heel benieuwd wie nu precies zijn omgekocht door die omkopende CEO. Zou wel eens de USP geweest kunnen zijn waarop het koopbesluit binnen de NS en NMBS gevallen is...

Parel van het Zuiden | 12-02-13 | 19:44

Tja, in nederland moet alles tegenwoordig zo goedkoop mogelijk, elke cent die er meer wordt uitgegeven gaat van de bonussen af.

Slipsnifter | 12-02-13 | 19:44

Waarom niet gelijk vanuit het Zweeds vertalen naar Nerderlands? We leven hier gofferdomme nog steeds niet in Engeland.

neemjemoederindemali | 12-02-13 | 19:43

Dubbeltje. Eerste rang. Klaar.

Jackanders | 12-02-13 | 19:43

Prijs, prijs, prijs... Als je in je aanbesteding alleen maar oog hebt voor wat het niet mag kosten, verdien je gewoon tyfuszooi.

Eigen schuld, Flintstone cars op rails.

ZKH EénOog | 12-02-13 | 19:42

Mooi he dat europa met zijn verplichte aanbestedingsbeleid in combi met falende politici.
Je zou denken dat ze het erom doen.

beware_reageert | 12-02-13 | 19:41

Daarvoor hebben we in NL een oplossing. Namelijk Rust-buster ! (zie www.rustbuster.nl). Weten die Italianen natuurlijk weer niet.

Jan B.55551640 | 12-02-13 | 19:39

Voor corruptie gepakt worden in Berlusconistan? You're doing it *wrong*!

Godsammekraken | 12-02-13 | 19:37

Vroeger had je de Alfa sud, die stond al te roesten in de showroom.

rechtvaardigerechter | 12-02-13 | 19:37

IkeaFyra. Hadden ze ook schroefjes over toen hij in elkaar gezet werd?

terreurinmneur | 12-02-13 | 19:36

CEO is net opgepakt wegens omkoperij.
We moeten de bril maar eens goed gaan opzetten bij die aankoop van die Faalfrya's

Islamofiel | 12-02-13 | 19:36

De NS top heeft haar bonus toch net weer binnen dus wat zou het?

blinde kip | 12-02-13 | 19:35

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken