achtergrond

Geenstijl

Zweedse stadsfyra's van AnsaldoBreda weggeroest

alditrams.jpeg Hee. Alweer een EU-land dat op het dode spoor van het Europese aanbestedingstraject blijkt te zitten. In het Zweedse Göteborg zijn veertig trams uit de dienstregeling gehaald (brakke vertaling). De bodems roesten namelijk onder de pas zes jaar oude stadstreintjes uit. Bouwer van de trams? Het Italiaanse AnsaldoBreda, hetzelfde bedrijf als van de FaalFyra's. Drie minuten googelen leert dat ook de Zweden al jaren worstelen met de 'dienstverlening' van AnsaldoBreda, dat vandaag nog een topman in moest leveren bij de Italiaanse justitie op verdenking van corruptie. De veertig trams hadden in 2005 al moeten rijden, maar in de zomer van 2007 stonden er pas 12 op Zweedse rails. En die 12 kampten allemaal met diverse problemen, waaronder piepen, kraken en kapotte airconditioning. Ook de Zweedse autoriteiten tuinden trouwens in aanschafprijzen die ver onder de marktprijs lagen dus in Scandinavië zijn ze net zo goedgelovig/naïef/dom als de Nederlandse overheid en de NS-top. Voorlopig even geen fluisterstille M32 meer in Göteborg, even terug naar deze klassieke maar in ieder geval betrouwbare oudjes. En dat dan in een dienstregeling die ook al aan de NS doet denken qua falen: met te korte, overvolle treinen in verdrukte chagrijnspitsen. Succes, Zweedmansen, met de aanschaf van een Loze Belofte (brakke vertaling) in plaats van een Echt Product.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.