Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

De ochtend gloort weer in Utrecht

bassiehofpica100.jpeg De geur van hoop en verandering waart door de straten van Utrecht. In de week dat het grootste verslavingscentrum van West-Europa (15.000 patiënten op jaarbasis) haar deuren opende in het hart van de oude binnenstad, was in de verte een vrolijke melodie waarneembaar: het gerucht dat D66-leider Alexander Pechtold burgemeester wordt van de Domstad. Dat zou goed nieuws zijn, zowel voor Pechtold als voor Utrecht. Geruchten over het vertrek van Pechtold uit de landelijke politiek doen al langer de ronde. De kans is sowieso klein dat Pechtold nóg een keer het lijsttrekkerschap ambieert. Als Rutte I niet zo snel gevallen was, was dat zijn laatste periode in de Kamer geweest. Pechtold gelooft het wel en de electorale 'rek' is er inmiddels ook wel uit. Het idee was dat hij bij de laatste verkiezingen nog lijsttrekker zou zijn, dat D66 in het kabinet zou komen en dat Pechtold dan minister zou worden. De nieuwe fractievoorzitter zou dan partijleider moeten worden, en had lijsttrekker moeten zijn bij de volgende verkiezingen. Dat pakte allemaal anders uit. Een realistisch scenario voor Pechtold is aanblijven tot de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2014. De termijn van Aleid Wolfsen loopt af in januari 2014, een locoburgemeester kan die paar maanden een oogje in het zeil houden. Binnen de huidige fractie zal dan een opvolger gezocht moeten worden, de namen van Kees Verhoeven en Stientje van Veldhoven dringen zich op. Maar daar win je de verkiezingen niet mee, een lijsttrekker voor de landelijke verkiezingen zal dus extern aangetrokken moeten worden. De namen van Marietje Schaake en Lousewies van der Laan doen al langer de ronde. Hoe groot is de kans dat Pechtold burgemeester wordt in Utrecht? Redelijk groot. Een tweede termijn van Wolfsen is uitgesloten. De vele affaires leidden ertoe dat voorzitter Hans Spekman en partijleider Diederik Samsom publiekelijk het vertrouwen opzegden in de gemankeerde burgervader. De PvdA weet dat ze na deze bestuurlijke ramp geen partijgenoot naar voren kunnen schuiven. GroenLinks is landelijk gedecimeerd en is dus niet in de positie om een burgemeester in de G4 te eisen. De lokale PvdA gaat nooit accepteren dat het een VVD’er wordt. D66 maakt dus als lucky loser een goede kans in Utrecht. Wat ons brengt op Bassiehofs SuperPAC Domstad 2014. Ik speel met de gedachte om dit jaar een SuperPAC op te richten onder de naam Domstad 2014. Een fonds met als doel GroenLinks 030 en PvdA 030 een historische verkiezingsnederlaag te bezorgen tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 2014. Het wordt namelijk tijd dat de macht van de 'sociaaldemocratische' en 'progressieve' Utrechtse regenten gebroken wordt. Verwacht geen attack-ads zoals in de Verenigde Staten. Laat de feiten voor zich spreken, informeer de burger, laat het resultaat van jarenlang falend beleid zien. Op wie moeten we dan stemmen in Utrecht? Geen idee. Domstad 2014 is niet bedoeld om de VVD noch de SP in het zadel te helpen. Wel is Domstad 2014 bedoeld om de Utrechtse burger bewust te maken van de schandelijke praktijken van de PvdA- en GroenLinks heertjes in het stadhuis. Het is vooralsnog een idee, wellicht is dat hele SuperPAC niet nodig als bekend wordt dat Pechtold burgemeester wordt. Maar één ding is zeker. De ochtend gloort weer in Utrecht. En daarna: vooruit.

Reaguursels

Inloggen

de Bree | 20-01-13 | 12:36
Die komt uit Armenië en is een heel aardige kerel.

malang | 20-01-13 | 23:21

Hij wil 2014 niet afwachten natuurlijk, hij weet immers dat de PVV groot gaat worden en daar kan meneer Pechtold toch echt mee dealen, dan maar liever de vlucht naar Utrecht, daar zijn ze linkse hypocrieten wel gewend.

lanexxx | 20-01-13 | 22:23

D'66 is gelukkig niet hypocriet, maar een nette partij.

asylumstreetspanker | 20-01-13 | 20:40

Henk Westbroek benoemen.

SDI | 20-01-13 | 18:56

HET verslavingscentrum opende HAAR deuren?
Enfin, welk PAC u ook wilt sluiten/oprichten, het zal geen enkele zin hebben:
Utrecht = stad = allochtonen & yuppen + universiteit = studenten = links = auto pesten = subsidies smijten = regelzucht = faalbeleid. Per definitie. Niks tegen te doen.
Het beleid en de politiek isoleren heeft meer zin, zodat het niet overwaait naar de omliggende gemeenten. Net als met een ongeneeslijke ziekte door infectie of besmetting. Ik zou daarom meer insteken op een politieke beweging in de omringende gemeenten!

Chiant | 20-01-13 | 17:09

Sorry, wie is Utrecht?

Amati | 20-01-13 | 16:23

hangtiet met knoop | 20-01-13 | 14:42 | + 0

Precies. En ze delen dat soort taken uit alsof het een soort... ''blijken van waardering'' zijn ofzo. Zijn binding met Utrecht is nihil? Laat ze het respect voor de burgers hebben om dan tenminste nog iemand aan te stellen die bij de stad hoort, die er woont.

Gallemies | 20-01-13 | 15:38

@nu even niet | 20-01-13 | 14:38


@DOUK | 20-01-13 | 14:46
Daarin hebben jullie misschien wel enigszins gelijk, maar ik ging uit van de veronderstelling dat het de bedoeling was om Utrecht vooruit te helpen...

Iknowall | 20-01-13 | 15:35

Voor de meeste banen van boven een ton moet je aantoonbare ervaring hebben. Behalve bij het openbaar bestuur. Daar is het beschikken over de juiste vrindjes de enige vereiste.

medusa324 | 20-01-13 | 15:32

@double punch | 20-01-13 | 12:22
Nog even en er studeert niemand meer in Nederland. Alleen de kindertjes van de rijken. De rest kan de lening nooit meer afbetalen. Ook mede dankzij Pechtold.

Koos Buster | 20-01-13 | 15:16

Ik ben blij dat Pechtold misschien Burgemeester van Utrecht wordt. Alles beter dan dat hij hier Burgemeester zou worden. Utrecht mocht het doorgaan; veel sterkte er mee.

Toetsiemonster | 20-01-13 | 15:11

@ swassannuf | 20-01-13 | 11:32
.
Sorry, mijn waarde...
Je was me voor.
*iets eauver reaguursels en teruglezen mompelen doet*

fleischer | 20-01-13 | 15:02

@Iknowall | 20-01-13 | 13:41
Je zou een goed punt hebben, ware het niet dat geschiktheid duidelijk geen vereiste is om burgemeester van Utrecht te worden, gezien de huidige.

DOUK | 20-01-13 | 14:46

Als inwoner van Utrecht weet ik niet of ik nu blij moet zijn met het inruilen van de plaatsvervangende schaamte door iemand die lang genoeg heeft geroepen dat een burgemeester gekozen moet worden.

Dit tafereel toont weer eens hoe ziek de bestuurlijke cultuur van dit land is.

Laat ik beginnen met het officieuze circus dat burgemeesterbenoeming heet. Trix Poppenkast wijst een burgemeester aan. Officieel hoort dit door een vertrouwenscommissie te gebeuren, maar iedereen weet dat de grote partijen decennia geleden tot een verdeelsleutel gekomen zijn. Probleem is nu dat het partijenlandschap niet meer zo is als tijdens de verzuiling. Het is dus wachten op de eerste burgemeester van PVV-huize.

Dan het niveau van een burgemeester. Weet je wat een burgemeester verdient? Laat ik het zo zeggen - als ZZP'er (IT) hark ik meer binnen. Dus gewoon werk met een vak c.q. een leidinggevende functie betekent dat je meer verdient dan een burgemeester. Dat laat conclusies toe over het formaat van zo iemand. Partijsoldaten, back-benchers en gefaalde politici uit Den Haag.

Dan de binding met een stad. Weinig van de huidige burgemeesters komen uit de plaats waar ze hun ambt uitoefenen. Dus iemand wordt je voorgeschoteld, ipv iemand uit de eigen gemeenschap die de problemen kent.

Het idee van een SuperPAC lijkt leuk, maar iedereen weet wat er op dit niveau al aan faalhazen zit. Daarom gaan nog maar 50% naar de lokale verkiezing. En als je al een SuperPAC wilt, dan zorg je ook ervoor dat iemand er komt die de stad kent en ook nog onafhankelijk van de oude regentencultuur is. Voor Utrecht zou dit alleen maar Henk Westbroek kunnen zijn.

Niet dat hij dit kan - want helemaal geen politicus. Dus confrontatie ipv compromissen. Voordeel is wel dat hij stopt met zingen.

hangtiet met knoop | 20-01-13 | 14:42

Iknowall | 20-01-13 | 13:41 |

Waarom moet die PVV-er ervaring en capaciteiten hebben dan? dat verlang je toch ook niet van een d66-er of PvdA-er? Je reinste discriminatie van de PVV!

nu even niet | 20-01-13 | 14:38

Wolfsen kunnen ze wat mij betreft naar Kunduz sturen om te onderzoeken waarom die missie gefaald heeft.

JanRap | 20-01-13 | 14:36

D'66 dreigt in de burgemeesterszetel te komen en bassihof schrijft: "De ochtend gloort". Vreemd.

Zou wel mooi zijn als Losseblous van der Laan D'66 zou trekken, dan hebben we daarna de opheffingsvergadering van die enge club.

Arhedis-Varkenjaab | 20-01-13 | 14:30

Ach, veel slechter kan toch niet..

Castle. | 20-01-13 | 14:21

Het wordt namelijk tijd dat de macht van de 'sociaaldemocratische' en 'progressieve' Utrechtse regenten gebroken wordt.
Hear hear!!!

Domtoren | 20-01-13 | 14:14

Ik hoop voor Utrecht op beter, maar zie ondertussen dat de regenten vrijwel de gehele bevolking van Utrecht afhankelijk en onderdanig maakten aan de Heren van Links.
Wiens (gestolen) brood men eet, diens (valse) woord men spreekt.

Jan Passant mk2 | 20-01-13 | 14:11

Mooi democratisch proces dat kiezen van een burgemeester. Oh wacht.

van heinde en verre | 20-01-13 | 14:05

De gladjanus heeft er zijn hele leven voor spek en bonen bijgelopen,en lekker zijn zakken gevuld.
Heeft eerst de boel genaaid in Leiden,en mag het nu in Utrecht gaan proberen.Als je de juiste contacten hebt in de politiek,zoals deze rat,heb je geen kunde nodig.

fleurtje | 20-01-13 | 14:03

Altijd grappig die D66 prominenten die zich tot burgemeester laten BENOEMEN

ZonderNaam | 20-01-13 | 13:58

Nobel idee, maar 1/3 van de Utrechtse bevolking stemt simpelweg op de partij die ze een uitkering verstrekken.

Jackie Chiles | 20-01-13 | 13:57

Een jubelartikel over Peggold als burgervader van je stad.
Tering, wat ben je dan diep gezonken en murw gebeukt, als je referentiekader je zoiets als positief doet ervaren.

CynicalBastard | 20-01-13 | 13:44

Aan iedereen die zo graag een PVV-er als burgemeester wil hebben, noem ´s één geschikte kandidaat, één maar, met bewezen bestuurlijke ervaring, één maar met capaciteiten...
Dat wordt een moeilijk verhaal, toch?
Dat was ook precies de reden waarom de PVV destijds genoegen moest nemen met een gedoogconstructie...
Ze hebben domweg geen geschikte mensen in huis die met enig fatsoen in een kabinet kunnen aanschuiven....

Iknowall | 20-01-13 | 13:41

Bas +++++ en ik verwacht niet dat de pvda in de domstad een dijksmaatje gaat doen!!

John Doorzon | 20-01-13 | 13:34

Het CDA heeft ook nog veel kandidaten, o wacht...

Fast Forward | 20-01-13 | 13:27

@Einde van de Domheid. Misschien moet je je eerst eens verdiepen in Binnenlands Bestuur voordat je jouw domheid hier ventileert over de taken van een burgemeester.
wimutrecht | 20-01-13 | 12:33 |
Ik herhaal wat sommige burgemeesters uit grote steden hebben gezegd over hun functie en invloed. Maar wellicht weet jij het beter!

Einde van de Domheid | 20-01-13 | 13:25

Verdient Utrecht niet een keer een echte bestuurder? Eentje die niet partijgebonden is, maar zich in het bedrijfsleven bewezen heeft? Probleemoplossend binnen de budgetten werkt, een duidelijke visie heeft en geen links met belangengroepjes en plucheschuivers heeft?
Zou wel eens leuk zijn, iemand die op basis van zijn/haar kwaliteiten daar terecht komt in plaats van via de plucheschuifmachine en politieke uitruil.
* dromen blijft *

Graaisnaaiert | 20-01-13 | 13:17

Dit is toch echt de laatste keer dat ik zo'n stukkie van Bas "open deur"Paternotte heb gelezen.

knutsel | 20-01-13 | 13:05

Niet die havenloze kwaallebaak van een Pechol, haalleve zool!

mijntweecent | 20-01-13 | 13:01

Bijzonder rustig hier in de panelen.
En dat op een dag dat vrijwel niemand zich buiten waagt.
Hier op Flakkee hebben we driftsneeuw en is het uitgestorven op straat.

de Bree | 20-01-13 | 13:01

Eerst een faalburgemeester en nu een drol met een strik erom?
*kotsen doet

Rut Marke | 20-01-13 | 12:53

HA HA!
Ik lach me nog steeds een apezuur
om al dat politieke geneuzel,
WAT NOU links of rechts,.....
Altijd al GOED of FOUT geweest.
En zal altijd fout bijven.

fleischer | 20-01-13 | 12:50

Pechtold had zo graag trekpoppremier willen zijn uit naam van de EU, met uitzicht daarna op een rijkelijk beloonde baan te Brussel voor de toegeschoven miljarden. Maar Rutte was 'm voor.

Zoetwaterpanharing | 20-01-13 | 12:49

@Supermatthijs | 20-01-13 | 12:47
Aha, je wil een kamergenoot.

Ing. eslapen | 20-01-13 | 12:48

Interessant trouwens..."PVV burgemeester stelt orde op zaken..." Op basis waarvan trekt men die conclusie?

Wees_eens_creatief | 20-01-13 | 12:48

@ad melkert | 20-01-13 | 12:45
En vrouwtje Sap mag niet meedoen ?

Uw Verzekeringsadvis | 20-01-13 | 12:47

Ing. eslapen | 20-01-13 | 12:42 | + 0 -

Dion komt het best tot zijn recht in een psychiatrische inrichting.

Supermatthijs | 20-01-13 | 12:47

Pechtold gaat emigreren. Goed links gebruik. Een spoor van vernieling achterlaten in Nederland en dan zelf naar New York emigreren.

Lewis Lewinsky | 20-01-13 | 12:46

Hij piekt te vroeg. De enige reden dat dit 1 jaar van tevoren uitlekt, is omdat mensen tegenstand willen organiseren.
Volgend jaar wordt gewoon Sharon Dijksma aangesteld. (vanwege de kennis en contakten in de landbouw, erg belangrijke bedrijfstak in Utrecht-stad.)

frank87 | 20-01-13 | 12:46

nu even niet | 20-01-13 | 12:42 | + 0 -

Ja, daadkracht is het motto bij de PVV. Kijk maar wat ze allemaal hebben bereikt. Dat is niet niks.

Supermatthijs | 20-01-13 | 12:45

Ik hoop eigenlijk op een felle conurrentiestrijd tussen bewezen capababele en ambitieuze PvdAers als Pieter Hilhorst, Pieter Broere, Ellen Vogelaar en mogelijk zelfs Hanneke Groenteman. Het kan mij niet dol genoeg. Have Fun.

ad melkert | 20-01-13 | 12:45

@Supermatthijs | 20-01-13 | 12:20

In tegenstelling tot andere nieuwe partijen met spraakmakende ideeën, werd D66 volledig met rust gelaten, sterker, ze werd omarmd. D66 had namelijk vernieuwende punten, die de PvdA wel interessant vond, maar waar ze, laf als ze is, zelf haar kop niet aan wilde wagen, zoals euthanasie en abortus. Waarmee D66 van begin af aan eigenlijk al zonder het zelf te beseffen een tentakel van de PvdA is (net zoals de VVD een tentakel is met een rechts maskertje maar een enorme linkse vleugel, puur om de illusie van keus op te houden), en dus kan je inderdaad nog steeds de PvdA de schuld geven van alles wat er zou gaan falen.

ZKH EénOog | 20-01-13 | 12:44

Ow en uiteraard: "SuperPac om de burger op basis van feiten...". Ah, dus vandaar dat dit stuk bijna geheel over slechts 1 gerucht gaat... nee, dat SuperPac gaat heel groot worden. Zucht.

Wees_eens_creatief | 20-01-13 | 12:44

Niks Peggold. Een PVV-burgemeester moet er komen!

Lewis Lewinsky | 20-01-13 | 12:43

@Supermatthijs | 20-01-13 | 12:35
Dion Graus is beter op zijn recht bij het ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid...

Ing. eslapen | 20-01-13 | 12:42

Het beste is een PVV-er in Utrecht te zetten. Het wordt tijd dat burgemeesters niet alleen benoemd worden vanuit PvdA, CDA, VVD en D66, maar ook uit andere grote partijen, groter als D66 in ieder geval. Zoiets heet democratie en geen vriendjespolitiek.

Lijkt me trouwens prachtig als de grote PVV hater gepasseerd zou worden door een PVV-er, die dan meteen orde op zaken kan stellen in dit broeinest van geweld, haat en onbenul.

nu even niet | 20-01-13 | 12:42

Pfff, Geenstijl.dichtbij.nl: Midden in de regio! Groot klein nieuws uit uw favoriete dorpen Amsterdan en Utrecht.....

Wees_eens_creatief | 20-01-13 | 12:41

OT, twee vrouwen op tv over politiek en de ratio gaat overboord en het gaat over emotie.

de Bree | 20-01-13 | 12:39

Utrecht heet toch niet voor nietsch 'Domstad'?

fleischer | 20-01-13 | 12:39

Mijn wekelijkse kennismaking met Utrecht is dat ik aangesproken en aangeklampt wordt in de stationshal door een vriendelijk lachend, maar hinderlijk krantenverkoopfiguur uit verweggistan. Dan kun je er als stad nog zo veel geld in pompen ter stadspromotie, als je die man daar niet weghaalt zal het nooit effect hebben.

de Bree | 20-01-13 | 12:36

Ing. eslapen | 20-01-13 | 12:33 | + 0 -

En zo is dat, helaas kunnen ze zijn intelligente inbreng in Den Haag niet missen. Hij blijft natuurlijk de grote denker van de PVV.

Supermatthijs | 20-01-13 | 12:35

@Supermatthijs | 20-01-13 | 12:20
Als Dion Graus burgemeester van Utrcht zou worden, zou jij als hardste schreeuwen.

Ing. eslapen | 20-01-13 | 12:33

DE domheid reageert! Utrecht heeft een begroting in balans, lage werkloosheid en tevredenheid over het functioneren van de gemeente. Snelste groeier vh land en meest gewilde stad om te wonen. Lage gemeentebelastingen vergeleken met andere steden. PVV heeft in Utrecht nooit een poot gehad om op te staan. Heeft waarschijnlijk te maken met onze bovengemiddelde intelligentie. En laat aub nooit een burgemeester kiezen door het volk zeker niet als ze blijk geven van zo veel onkunde als hier wordt ten toon gespreid.
@Einde van de domheid. Misschien moet je je eerst eens verdiepen in Binnenlands Bestuur voordat je jouw domheid hier ventileert over de taken van een burgemeester.

wimutrecht | 20-01-13 | 12:33

Dat wordt gezellig naar de Zangeres Zonder Naam luisteren, samen met die zigeuners in hun landhuizen.

Bovendien fijn natuurlijk, dat ie rechtstreeks en direkt kontakten zal hebben met Marokkanse coffeshophouders.

Dat is toch allemaal veel leuker en leerzamer dan die saaie, slaapverwekkende Brusselse burokratie. Zo leuk is het immers niet om de hele dag tegen die lelijke smoelen van Van Balen, Rompuy of Neelie Kroes aan te moeten kijken!

Greetje Duisenberg | 20-01-13 | 12:29

Utrecht was mijn laatste woonplaats, daarna geëmigreerd.

duitse herder | 20-01-13 | 12:27

@Harry Turtle | 20-01-13 | 12:12
Je bedoelt zeker alle kiesgerechtigden en overbetaalde EU-coryfeeën samen?

blinde kip | 20-01-13 | 12:26

@Supermatthijs | 20-01-13 | 12:20
Joop den Uyl.

Bakito | 20-01-13 | 12:24

Wat was ook alweer het kroonjuweel van D 66 : de gekozen burgemeester, doet me denken aan Thom de Graaf ook een heel belangrijke meneer.

Uw Verzekeringsadvis | 20-01-13 | 12:23

Probleem is niet de Utrechtse burger, maar al die import studenten, die er een paar jaar wonen, studeren, jong zijn, links of d66 stemmen, hun studie afmaken en vertrekken. Utrecht in linkse handen achter latend.

double punch | 20-01-13 | 12:22

Het zou mij niks verbazen als die Aleid Wolfsen het nog eens tot premier schopt in dit land. Burgerhaat in het kwadraat!

VanBukkem | 20-01-13 | 12:21

@Supermatthijs | 20-01-13 | 12:20 | + 1

roze_bril | 20-01-13 | 12:21

Wel jammer dat we dan straks niet meer de Pvda de schuld kunnen geven van alles wat in Utrecht mis gaat. Oh wacht, dan is het nog hun schuld natuurlijk.

Supermatthijs | 20-01-13 | 12:20

@truusch | 20-01-13 | 12:15
Landelijk, domme truus, landelijk.

Ayatollah Oink-Oink | 20-01-13 | 12:20

PvdA-burgemeester kan niet, VVD niet, GroenLinks kan niet. D66 kan weer wel... Welke grote partij mis ik toch bij deze afweging?

De Geus | 20-01-13 | 12:19

@jan-lul-de-behanger | 20-01-13 | 12:16
Die gifgrond affaire is een leuke binnenkomer voor de Utrechtse NIMBY's.

blinde kip | 20-01-13 | 12:19

Een goed begin zou zijn als Pechtold gaat controleren op illegale ligplaatsen van woonboten.

blinde kip | 20-01-13 | 12:17

Pechtold moet naar Europa ergens. Of een projectleider worden in een wiilekeurige gemeente. Alle politici en bestuurders moeten sowieso in overheden of bedrijven wat dieper in de organisaties gaan werken. Kijken hoe het echt werkt en wat voor shit je over je heen krijgt als er weer feitenvrij is besloten vanuit het machtsspel boven het glazen plafond.

Roer | 20-01-13 | 12:17

degenen die denken dat Pechtold enige competentie heeft moeten maar eens naar zijn wethouderschap in Leiden gaan kijken.

jan-lul-de-behanger | 20-01-13 | 12:16

@Ir Rita Tie | 20-01-13 | 11:31 | + 10
Dat het "volgens jou is" klopt wel want er is niks van waar. De pvv kreeg iets meer dan 11000 stemmen en D'66 kreeg er 31000. Alleen het CDA en de christenunie had minder stemmen dan de PVV. Zo goed doet de PVV het dus niet in Utrecht. Als je goed kijkt naar de verkiezingsuitslag van 2012 en naar de gemiddelde inwoner die niet in Overvecht of Kanaleneiland of de Meern woont is Pechtold zo een vreemde keus niet.

zetelverdeling utrecht:
De zetelverdeling in de Utrechtse gemeenteraad na de verkiezingen is:

10 zetels GroenLinks

9 zetels Partij van de Arbeid
9 zetels D66

7 zetels VVD

4 zetels CDA

3 zetels SP

1 zetel Stadspartij Leefbaar Utrecht

1 zetelGroep Kuijper
1 zetel ChristenUnie

truusch | 20-01-13 | 12:15

Ik las Utrecht en burgemeester daarna ben ik direct gestopt. Hier heb ik geen zin in op zondag.

Datzegiktoch | 20-01-13 | 12:14

Goeie straf voor al die GroenLinks NIMBY's daar in de Domstad.

blinde kip | 20-01-13 | 12:14

Grouch | 20-01-13 | 12:05
Als volksvertegenwoordiger moet je verantwoording afleggen aan 16 miljoen bazen. Alleen wordt dat nog wel eens vergeten.

Harry Turtle | 20-01-13 | 12:12

Het blijft me verbazen hoe Tweede Kamer-lid, minister, en burgemeester allemaal banen zijn die geschikt zijn voor precies dezelfde personen. Dat betekent of dat politici alleskunners zijn, of dat deze banen eigenlijk niks voorstellen. Waarschijnlijk het laatste: je hebt tenslotte geen baas die je ergens op af rekent of zo.

Grouch | 20-01-13 | 12:05

Ach, alles beter dat Faaleid. Een chimpansee zou zelf nog een betere kandidaat zijn dan Wolfsen.

Barbatruuk! | 20-01-13 | 12:04

It's all in the name.
Pechtold; Pech verteld hebbende (meer pechtoad),
Wolfsen; van de 'wolverfschaapskleding' klup,
en dan hebben we bijveaurbeeld ook nog:
Paul de Krom; juist!
Ab Klink(nagel/in de kabel),
Spekman; de slager,
Wilders; van God los,
Fred Teeven......
Plasterk; behoeft geen verdere uitleg.

fleischer | 20-01-13 | 12:00

@de Voorzittert | 20-01-13 | 11:18 | + 8 -
inderdaad waanzin. PVV kan sinds oprichting toch minimaal op 10%-20% van het kiezersarsenaal rekenen. Maar ik vermoed dat ze niet dat aantal burgemeesters leveren (als ze sowieso al een burgemeester geleverd hebben).

Jopie2009 | 20-01-13 | 11:59

Achteraf toch wel apart dat ook de D66 de laatste jaren zo matig presteert, deels doordat GroenLinks steeds liberaler loopt te worden en Rutte zó vaag opereert dat de VVD in een paar jaar tijd zich laat gelden van extreem-rechts tot socialistisch. Ik denk dat Pechtold een betere burgervader wordt dan de huidige stuntel, maar dat zegt niet zo heel veel....

Donkersloot | 20-01-13 | 11:58

@Einde van de Domheid | 20-01-13 | 11:35
Hij heeft 3 politieke punten:
Gekozen burgemeester, Europa, en alles wat Wilders zegt niet.

Cuyahoga | 20-01-13 | 11:58

@Einde van de Domheid | 20-01-13 | 11:51
Haha.
Los van voorlichting over transseksualiteit, vanwege Pechtolds, zou er beter voorlichting gegeven kunnen worden op scholen over homoseksualiteit, gelijkheid mannen en vrouwen, loverboys en seksualiteit, want daar hebben al die kansenjongeren, waar Utrecht van uitpuilt, dringend behoefte aan.

Koos Buster | 20-01-13 | 11:58

@-Wonder | 20-01-13 | 11:48 | + 0 -

Van Utrechtse ambtenaren hoorde ik anders in het verleden ook klachten over de incompetentie van bepaalde wethouders.

Het zou beter zijn als wethouders gewoon ingehuurd zouden kunnen worden, zich verbinden met doelen van een bepaalde politieke partij voor de aankomende periode, maar geen lid zijn van een politieke partij. Dit leidt ook tot een betere scheiding tussen uitvoerende en wetgevende macht.

Tarak | 20-01-13 | 11:54

Koos Buster | 20-01-13 | 11:47 |
Om vervolgens alle katholieke moeders uit te gaan leggen waarom hun kinderen op de basisschool verplicht voorlichting krijgen over transsexualiteit.

Einde van de Domheid | 20-01-13 | 11:51

@behangtafel | 20-01-13 | 11:47
LOL, spekbukkem.

Bakito | 20-01-13 | 11:49

De incompetentie zit zo diep in het ambtelijk apparaat dat ik niet denk dat een andere burgemeester het probleem kan oplossen.

i-Wonder | 20-01-13 | 11:48

Is er tenminste iemand Bakito die feest. Pas nog met spekbukkem een enorm feest gevierd waar Bakito van aan het bijkomen is en het volgende feest begint al. Wel even wachten hoor met het volgende feest, eerst bijkomen van al dat gehos. Bakito is ook maar een mens.

behangtafel | 20-01-13 | 11:47

@Einde van de Domheid | 20-01-13 | 11:35
Waarmee hij zichzelf direct al diskwalificeert inderdaad. Goed punt.

Koos Buster | 20-01-13 | 11:47

@Bakito | 20-01-13 | 11:41 |

Nee, die zit er al.

roze_bril | 20-01-13 | 11:45

Het getuigt van een absurd feodalisme dat in Nederland de inwoners van een stad hun eigen burgemeester niet kunnen kiezen.

Nederland is geen democratie. Dat is het probleem.

Tarak | 20-01-13 | 11:45

Een slimme politicus zwaait op tijd vanuit de 2e Kamer af naar het bedrijfsleven. Zo deden Kok en Bos dat. Een domme politicus laat zich overplaatsen naar een stad als Utrecht, waar hij/zij geen kant op kan. Links regeert daar én in de Raad, én in het ambtenarencorps. Het zal er niet beter op worden met Pechtold. Hij is ook geen redelijk alternatief meer voor een verkommerde stad als Utrecht.

pitsteen | 20-01-13 | 11:43

@roze_bril | 20-01-13 | 11:40
Jij hebt liever een autistische kluizenaar?

Bakito | 20-01-13 | 11:41

Waarom moet het iemand zijn die lid is van een politieke partij?

roze_bril | 20-01-13 | 11:40

*in het voorportaal van buitenhof (mens) zitten gaat.*

Einde van de Domheid | 20-01-13 | 11:37

En toch is hij beter dan Wolfsen en zijn we Pechtold kwijt in de landelijke politiek. Ik zie niet echt een probleem.

Tommygunner | 20-01-13 | 11:36

Toch 1 ding:
als 'gekozen burgemeester' je enige politieke punt is, (naast paddestoelen en zelfmoordpil) hoe pathetisch is het dan dat je door een CvdK wordt aangesteld als stadvoorzitter met enkele ceremoniele taken.

Einde van de Domheid | 20-01-13 | 11:35

15.000 verslaafden, het grootste verslavingscentrum van Europa!! in het CENTRUM van Utrecht... Dat kan alleen in een stad waar satan heerst.

Koos Buster | 20-01-13 | 11:34

what is in a name:domstad.....

swassannuf | 20-01-13 | 11:32

Volgens mij zijn zowel PVV als SP groter dan D66. Dus zou je kunnen stellen dat een van die partijen de Utrechtse burgervader zouden moeten leveren. Temeer omdat deze partijen momenteel NUL burgemeesters hebben. Maar die mogelijkheid is blijkbaar zo ondenkbaar dat er niet eens over wordt gesproken. Dat is dan de 'democratie' in Nederland: het enige land in Europa waar de de burgemeester niet gekozen mag worden door de burgers, maar ook het land waar steeds grote politieke stromingen gewoon buiten spel gezet door de regenten. Wanneer stopt die nonsens eens?

Ir Rita Tie | 20-01-13 | 11:31

Alsof het wat uitmaakt wie of wat burgemeester wordt. Als mens ben je grotendeels verantwoordelijk voor je eigen wel en wee. De politiek de schuld geven is meestal een teken van persoonlijke onmacht en frustratie.

Bakito | 20-01-13 | 11:30

@kromme :takes one to ....

lidlbier | 20-01-13 | 11:30

Utrecht, gecertificeerde k*udtstad, want links bolwerk, bakken met junks, mocro's en Utrechtenaren, en hoofdkwartier van grootste faalorganisaties van 0031, ProRail en NS. Verkeersplan from hell. Ik kom dus liever niet in u terecht, dat moge duidelijk zijn.

Brou Is Back | 20-01-13 | 11:29

God, bewaar me! Geen pechtold!

En: GL en pvda worden in het zadel gehouden door zich progressief wanende ambtenaren en studenten, de weldenkende, welsprekende, welgesitueerde wegkijkers, voor wie peggelt ook prima aanvaardbaar is.

dekromme | 20-01-13 | 11:29

Waarom niet ? kan ie eindelijk laten zien wat hij waard is.

lidlbier | 20-01-13 | 11:28

Als democratie een feest was zouden de twee vechtende partijen er gewoon uit gegooid worden.

Einde van de Domheid | 20-01-13 | 11:28

Mag ik een voorstel doen? Ex PvdA Kamerlid John Leerdam
zoekt nog een baan. Vote for John.

aderkalkballenbroek | 20-01-13 | 11:27

Als je nu denkt dat de PVDA Utrecht opgeeft, dan heb je nog niet door hoe het werkt. Ze zullen de verkiezingswinst gebruiken om Utrecht onder eigen controle te houden. Wensdenken, Bassie! Nog eerder een groen linkser dan D66. Een PVV burgemeester zou gezien de stemverhoudingen meer aan de orde zijn, maar dat zal never nooit gebeuren.

Zwanger Nijlpaard | 20-01-13 | 11:27

Inmiddels is in een stad als Utrecht de meerderheid afhankelijk van de zieligheids- en miljieuindustrie. Of ze hebben een 'baan' om te 'helpen', of ze trekken een of andere uitkering danwel wachtgeld, gouden handdruk, etcetera. Daarnaast is er een oneindig grote pot belasinggeld beschikbaar voor Partijpropaganda. Dus.... Pechthold wordt benoemd als burgemeester, en verder zal er ook niets, maar dan ook helemaal niets veranderen. Ook niet na die 'verkiezingen'.

Piet van Schwaffelen | 20-01-13 | 11:26

En functie bekleden dat afstamt uit de 15de eeuw, lijkt mij dat de hele gemeentelijke samenstelling een tegen het licht word gehouden. Kan niet waar zijn dat deze functie al ruim 500 jaar vruchten afwerpt. nl.wikipedia.org/wiki/Burgemeester

toetanchamon | 20-01-13 | 11:26

Als je zelf geen ideeën hebt zoals die Pechtold. Als je partijtje d66 een aantal mislukte ideetjes had, zoals die geflopte kroonjuwelen. Dan blijft er maar 1 ding voor ze over, dat is als een kritiekloos blind paard achter het Europa van Brussel aanhobbelen. Gefeliciflapstaart Utrecht.

Boy Cot | 20-01-13 | 11:26

De vraag is niet wie burgemeester wordt, maar waar gaat Wolfsen zijn zegenrijke arbeid voortzetten.
Franz Jozef | 20-01-13 | 11:21

In de Darkroom.

Botte Hork | 20-01-13 | 11:22

Voordeel is wél dat we dat betweterige stemmetje minder vaak te horen krijgen op de televee.

Botte Hork | 20-01-13 | 11:22

Dat nota bene Jongetje Pechtold als redder in nood onthaald wordt, bewijst hoe bitter slecht het met Utrecht gesteld is.

Eric Blair | 20-01-13 | 11:22

De vraag is niet wie burgemeester wordt, maar waar gaat Wolfsen zijn zegenrijke arbeid voortzetten.

Franz Jozef | 20-01-13 | 11:21

Of een echt democratisch gekozen burgemeester, zoals D66 vroeger wilde, Oh wacht... laat maar.

KropjeSla | 20-01-13 | 11:21

In het kort:

Het gerucht gaat de ronde dat Pechtold zijn termijn in de kamer niet zal volmaken (kiezersbedrog), zodat hij een ongekozen burgemeester kan worden (voor D66 stemmers kiezersbedrog), waarna hij vervolgens kapot zal gaan, omdat er niemand meer is om naar zijn Wilders-obsessie te luisteren. Hierdoor, en omdat hij een straatterrorist-apologeet is, zal Utrecht er op achteruit gaan ten opzichte van nu onder Wolfsen.

Markeer die woorden...

ZKH EénOog | 20-01-13 | 11:20

Veel interessanter om te weten, wat gaat die faalhaas Wolfsen doen? Op welke risicovolle geldverslindende post parkeren ze hem?

rechtvaardigerechter | 20-01-13 | 11:20

Powervrouw Loesewiesje ipv kereltje Pechtold in de kamer? Deal!

Harry Turtle | 20-01-13 | 11:20

Cohen nog een kans geven? hahahaha...

number668 | 20-01-13 | 11:19

Lekker democratisch besluit ook btw D666.
Ik zeg, een referendum.

Botte Hork | 20-01-13 | 11:18

Sowieso waanzin, die ongeschreven regel dat vrijwel elke grote stad steeds maar weer een ongekozen PvdA-er als burgemeester heeft.

de Voorzittert | 20-01-13 | 11:18

Utrecht. Ik kom daar nooit, dus dit hele stuk interesseert me geen moer. Maar keep up the good work, volgende week is het vast weer wel leuk!

prutt_stift | 20-01-13 | 11:17

nog een half jaartje die rare bek op tv bij p&w,dwdd en enige andere politiek zuivere programma's om zichzelf nog even flink af te pijpen en danhop naar utrecht,de bofkonten.
een echte visie was er toch al niet bij peggold,de pragmatische koopman,land en idealen verkwanselaar.

S.Hole | 20-01-13 | 11:16

Dat je al blij moet worden van de drup na de regen. Utrecht anno 2014.

Rollins | 20-01-13 | 11:14

Van de regen in de drup ook tevens.

Botte Hork | 20-01-13 | 11:14

Zijn er nog plekken over waar faalhazen als Wolfsen en Cohen dikbetaald doch verder ongevaarlijk kunnen worden weggestopt? Ze hebben het wel over "peak-oil" maar dit lijkt me nog veul meer iets om over na te denken!

Godsammekraken | 20-01-13 | 11:14

De ochtend gloort? Een socialistische metafoor gebruiken om Groen Links en de PvdA een pootje te lichten? Ik zou de voorkeur geven aan een doemscenario.

Petrus de Rewa | 20-01-13 | 11:13

Als Pechtold daar burgemeester wordt, is dat de eerste Nederlandse stad die volledig door Brussel bestuurd wordt. *Walgt*

Botte Hork | 20-01-13 | 11:13

Wie wordt de burgemeester van Utrecht?
Really?

Einde van de Domheid | 20-01-13 | 11:12

Ik gun Utrecht een competente burgermeester en geen gesjeesde veilingmeester.

gooi en smijtwerker | 20-01-13 | 11:12

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken