Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE! Al-Jazeera duidt Zwarte Piet

verdommewateenracist.jpgDe Zwarte Piet Discussie 2013 begint op 18 december 2012. Vandaag dus. Want vandaag gaat de wereldwijde nieuwszender Al Jazeera een klein uur lang Zwarte Piet duiden. Is deze 19e eeuwse kinderfolklore racisme, ja ofte nee? Zucht. Nee. Behalve als je er met Amerikaanse culturele argumenten (blackface) naar kijkt. Het is echter geen Amerikaanse culturele traditie, het is een Nederlandse culturele traditie. Wij hebben nooit zwarte slaven op Hollandse bodem gehad, nooit Jim Crow wetten, nooit segregatie, nooit de KKK en nooit geïnstitutionaliseerd racisme van de zwarte medemens. Dus is het zwart verven van een blank gezicht op basis van onschuldige kinderfolklore uit de 19e eeuw -wat nooit doelbewust verzonnen is vanuit discriminerende motieven- geen racisme binnen de Nederlandse culturele context. Maar goed. Dat weten ze bij Al Jazeera nog niet. Afijn, aangezien GeenStijl geldt als the country's most widely read news blog (AP) zijn ook wij gevraagd om te participeren in deze volkomen nutteloze discussie. Zeiden we ja? Ha, motherfucking wereldheerschappij hells yes natuurlijk. Als Al Jazeera belt, nemen we op. Want wij zijn uiteraard niet bang om voor 280 miljoen huishoudens in 130 landen de open discussie aan te gaan en onze ballen op het aambeeld van het wereldnieuws te leggen. Bovendien, GeenStijl die op global news network Al Jazeera de Nederlandsche Tradities verdedigt is natuurlijk zwaar trololo. En naar wiens huis laten we Al Jazeera dan de webcamploeg sturen voor de pre-recorded quotes? Precies, onze Zwarte Pieten connaisseur en folklore-expert Dhimmi Quid. Voor straf vanwege het schrijven van drie Zwarte Piet = racisme topics. En bovendien is er dan een zondebok als het kudt uitpakt. Daarover gesproken, hier is ons protocol. Als de quotes van GeenStijl er uit geknipt zijn, gaan we CENSUUR brullen. Als de quotes van GeenStijl uit hun verband zijn gehaald om ons in een kwaad daglicht te stellen, gaan we COMPLOT brullen. In alle overige gevallen lachen we gewoon Quid in zijn bek uit. Gesnapst? Meelullen doet u via #AJStream. Kijken doet u op IESKOELTOERJAZEERA!

Reaguursels

Inloggen

Quinsi en Al-Jazeera hebben gelijk! Zwarte piet moet weg!
Zwarte Pieten zijn zeer geliefd in Nederland. Net zoals Sinterklaas, waarvan verteld wordt dat hij oorspronkelijk uit Mira (Turkije) komt. Zwarte Pieten worden als positieve, brave, gulle en sympathieke jongens gezien door de Nederlandse kinderen. Bovendien is er geen feitelijke, éénduidige historie die dit fenomeen verklaard, maar is dit hele gebeuren gebaseerd op fantasie. Zo wordt er o.a. ook aangenomen dat de Pieten zo zwart zijn omdat ze door de schoorstenen kruipen, maar dat verzwijgt Quinsy bij Al-Jazeera, eveneens als het feit dat de Zwarte Pieten zeer geliefd zijn bij Nederlandse kinderen. Al-Jazeera heeft samen met Quinsy een uur lang durende reportage hierover gemaakt, die de Nederlanders als racistisch, discriminerend en slavendrijvers afschildert om dit Nederlandse kinderfeest waarin donker getinte jongens als gulle kinderhelden worden gezien. Het is op z’n minst merkwaardig dat Quinsi Gario juist de positieve beeldvorming over deze donkere jongens bij de Nederlandse kinderen gebruikt om de Nederlanders als racistisch, discriminerend en slavendrijvers af te schilderen.
Door middel van deze reportage van Al Jazeera drukt Quinsy veel Nederlanders weer eens met de neus op bepaalde historische feiten, namelijk dat overgrote deel van de slavendrijvers Arabieren waren, maar dit, evenals Al-Jazeera, in tegenstelling tot de Nederlanders verzwijgen en tot op heden weigeren hier verantwoordelijkheid voor te nemen. Heeft Al-Jazeera wel eens gewezen op het feit, dat de Islam scheldwoorden als “apen, zwijnen, ongelovigen, duivelsaanbidders, huichelaars etc.” gebruikt om niet-Moslims te beschrijven? Wanneer heeft Al-Jazeera ooit eens een uur besteed aan de verachtelijke christenvervolging die overal in het Midden Oosten plaatsvindt? Al-Jazeera is hiermee het schoolvoorbeeld van “de splinter in anders oog wel zien, maar niet de balk in zijn eigen”. Quinsi toont de Nederlanders wederom dat voor een nieuwszender Al-Jazeera’s éénzijdige, selectieve en onvolledige berichtgeving onacceptabel en huichelachtig is.
Quinsi en Al-Jazeera maken door middel van deze reportage duidelijk, dat het niet gepast is dat de Nederlandse kindertjes hun beeldvorming over de getinte medemensen op hun geliefde Zwarte Pieten moeten baseren, maar op de feitelijke waarheden van het dagelijkse medianieuws. De onderlinge slachtingen in Afrika en het Midden Oosten. De door Al-Jazeera systematisch verzwegen, huidige slavenhandel en extreme religieuze discriminatie in Saoudi-Arabië en andere Arabische staten. De bloedige, dagelijkse aanslagen van de fundamentalische Islamisten. De 43 procent zwarte gevangenen op een 14 procent zwarte bevolking in de USA. De talloze verkrachtingen in Indiase steden. De overmatige deelneming van getinte en gekleurde medeburgers aan criminele activiteiten in Nederland, te zien op “Opsporing Verzocht”. Klaarblijkelijk vinden Quinsi en Al-Jazeera dat deze feiten de Nederlandse kinderen een betere beeldvorming verschaft van de getinte mensen die zich nu zo gediscrimineerd voelen door de Zwarte Pieten. En ze hebben gelijk, want het is inderdaad schandalig om net te doen alsof een rijke Turk met zwarte en Noordafrikaanse helpers gulle filantropen zijn die elk jaar kado’s geven aan de Nederlandse kindertjes. Waar halen de Nederlanders dit positieve nonsensbeeld vandaan? Dit schept een totaal verdraaid vals beeld van de werkelijkheid en aan deze grove leugen moet inderdaad een einde gemaakt worden. Nederlanders kunnen hun kinderen niet eeuwig voor de gek blijven houden en moeten ze eindelijk eens de volle waarheid vertellen. Quinsi en Al-Jazeera hebben inderdaad de ogen van veel Nederlanders geopend. Bedankt!

agram | 20-12-12 | 17:13

Zouden ze daar weten dat de meeste kinderen dol zijn op zwarte piet en bang voor sinterklaas?

Dhr. Blond007 | 20-12-12 | 09:23

En nog altijd lust ik geen POWNED cookies. Hou ze maar, ik kijk wel ergens anders.

bruine kikker | 20-12-12 | 00:50

@Anijsblokje | 19-12-12 | 16:23 |
Sommigen plempen gewoon iedere vijf minuten een zeikerig tegeltje over hun zwitsal. Meestal helpt dat.
In jouw specifieke geval kan een dompelbad in hete melk ook tot een oplossing leiden.

Bezorgdenverjaagster | 19-12-12 | 16:34

Wanneer ben ik nou eens verlost van dat maffe baby-icoontje naast mijn nickname?

Anijsblokje | 19-12-12 | 16:23

Eigenlijk wel goed dat dit aan de kaak wordt gesteld.
Sint neemt als werkgever alleen zwart personeel aan.
Dat is toch nogal racistisch & discriminerend voor de blanke medemens, dunkt me.

Anijsblokje | 19-12-12 | 16:22

Grappig dat landen die zelf het meest discrimineren ons gaan vertellen dat we discrimineren.
Het heeft trouwens niets met racisme te maken, en kinderen leggen die link al helemaal niet.

Rimpeldoos | 19-12-12 | 12:33

Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,Quinsy,

jonge toch...

topihere | 19-12-12 | 09:56

Dat van Kwid in zijn bek uitlachen snap ik heel goed inderdaad. Moehahahah!

mental K | 19-12-12 | 09:37

Het domein ieskoeltoer.nl is beschikbaar

Kijkert | 19-12-12 | 09:13

Zolang in Nederland het suikerfeest geen nationale feestdag is zal Nederland volgens Al Jasiera geen cultuur hebben en dus is ZP geen cultuur.

nu even niet | 19-12-12 | 08:47

Vergeten te vermelden:

Zwarte piet is een moriaantje zo zwart als roet (= luie marrokaan, houdt niet van douchen), gekleed in 17e eeuwse spaanse kledij. Overgehouden van toen ze de Spanjaarden beroofden van lijf en goed.

Ik zie persoonlijk niet helemaal wat een surinaamse (of anderzins gekleurde)
neger daarmee te maken heeft? De marrokaantjes bij mij in de buurt hoor ik er niet over. Maar goed, die hebben het mischien te druk met werken. (Oude vrouwtjes, auto' s , juwelierszaken, druk druk druk!)

Bamboojay | 19-12-12 | 08:40

Vergeten te vermelden:

Zwarte piet is een moriaantje zo zwart als roet (= luie marrokaan, houdt niet van douchen), gekleed in 17e eeuwse spaanse kledij. Overgehouden van toen ze de Spanjaarden beroofden van lijf en goed.

Ik zie persoonlijk niet helemaal wat een surinaamse (of anderzins gekleurde)
neger daarmee te maken heeft? De marrokaantjes bij mij in de buurt hoor ik er niet over. Maar goed, die hebben het mischien te druk met werken. (Oude vrouwtjes, auto' s , juwelierszaken, druk druk druk!)

Bamboojay | 19-12-12 | 08:39

Poppertje for president! Anyway, feit is (ik heb die domme aljazera doc. halverwege uitgekeken), dat er daar negers staan te blazen die met het hele verhaal niets van doen hebben. Gaat om vervelende Mocros die toen, net als nu, de boel liepen te verstieren. Alleen had de Witman (Sinterklaas) ze toen wel onder de duim.
Kortom: geneuzel in de marge.

Bamboojay | 19-12-12 | 08:09

De moor in het verhaal van Sinterklaas is de slavendrijver die samen met de bisschop van Myra en.wikipedia.org/wiki/Myra langs de christelijke buurlanden trok om aan zijn 'devshirme' en.wikipedia.org/wiki/Devshirme te voldoen.

Vandaar, dat ie kindertjes in de zak meeneemt.

De moor is de racist: die niet-moslim kindjes als slaaf afvoert, om te dienen als en.wikipedia.org/wiki/Janissary janitsaar, als land- of seksslaaf.

Dus even voor de duidelijkheid:

Myra (zuidelijk hedendaags Turkije), was een tussenstop (haven) voor pelgrims onderweg naar Jeruzalem. Rond 900 leefde daar Nicholaas, die heilig werd verklaard, waarna zijn beenderen als 'relic' werden aanbeden in de kathedraal van Myra. TOTDAT de Ottomanen het gebied onder de voet liepen, en devshirme gingen eisen: De burgers van Myra moesten elke vier jaar een op de 10 kinderen, als belasting, overdragen aan de Ottomanen: KINDBELASTING, aka SLAVERNIJ, dus.

Toen, na enkele rondes, de jongemannen van Myra zelf op begonnen te raken, ging de (toenmalige) bisschop van 'the relic of saint nicholaas' (myra dus) rond bij zijn buren: venetie, de balkan, spanje, tot aan Engeland en... het hedendaagse Nederland aan toe, om daar 'het uitschot' ('stoute' kindertjes!) op te halen, waar ze toch vanaf moesten. Kreeg hij ze niet gratis mee, dan betaalde 'de bisschop van st Nicholaas' grif: hij moest zijn target halen!

In 'het boek' van Sinterklaas, dat de MOOR draagt, staan de voorwaarden waaraan het kind moet voldoen: sterk, jong, arm. Sinterklaas bekijkt elk kind persoonlijk, knijpt het in de arm, laat de moor in het boek opzoeken of dit kind misschien voldoet aan de door de sultan gestelde eisen, en zo ja: in de zak ermee!

DAT is Sinterklaas, wij lachen er hier een beetje om, maar in de balkan vinden ze Sinterklaas een KLOOTZAK (want regelmatig terugkerende kinderROVER), maar dat komt omdat hier maar zelden 'sinterklaas' was, hij dan kadootjes mee bracht, en wij de 'stoute' kindertjes konden lozen bij/verkopen aan ... de MOOR, zodat de stad van Sinterklaas (Myra) aan de devshirme kon voldoen: de kinderbelasting....

De islam heeft in die tijd de hele middelandse zee verziekt met hun piraterij, waarbij het in slavernij afvoeren van christenen een grote hobby van ze was.

Sinterklaas is een re-enactment van een kinderslavenmarkt, met de moor als slavendrijver, en is gebaseerd op waar gebeurde feiten.

Karel Popper | 19-12-12 | 07:35

@The-Master | 19-12-12 | 02:24 |
+ veel wat?
Haar?
Op uw aars?
Op uw grote allah?

Tanden poetsen en naar bed moet je. Vlegel!

Bezorgdenverjaagster | 19-12-12 | 02:50

ow jah!

Waarom mag de kerstman met zijn varkenskop dan wel komen?
Omdat sinterklaas een varkenskop heeft!!!
Varkenskoppen zijn cool!

Ik stem voor de kaaskoppen en varkenskoppen!
Lang leve de kaaskoppen!

Stem partij pvk! (Partij Varkenskoppen en Kaaskoppen!)

Allah uhakbar ! mijn AARS! !!!! en dat nog eens maal + veel

The-Master | 19-12-12 | 02:24

de grote Anti | 19-12-12 | 01:18 | + 1
Moet je es bij google afbeeldingen 'glans' intypen.
Je zou denken dat het erg glanst nietwaar ?
nee, niet waar.

geenstijlsteengeil | 19-12-12 | 01:29

@geenstijlsteengeil | 19-12-12 | 00:56
*pakt geenstijlsteengeil bij oor en over knie buigt*
Google even 'anti' en ik durf te wedden dat er niet zo snel antilliaan tevoorschijn komt.Maarja,de naam schijnt soms verwarrend te zijn.Nee ik ben zelfs heel wit,zodra het zonlicht mijn huid raakt begin ik te ontbranden.

de grote Anti | 19-12-12 | 01:18

de grote Anti | 19-12-12 | 00:30 | + 0
Ohhh, ik heb als kind zijnde toen ik nog in sinterklaas geloofde altijd gedacht dat alle pieten elke schoorsteen in en uit moesten klimmen en dat ze daarom zo zwart waren van het roet uit die schoorsteen...
althans, dat beweerde mijn ouders, opa en oma enzo.
Nooit iets gelinkt aan slavernij of bangmakerij of iets in die richting.. maarja, ik ben zelf geen neger dus ik kan niet voelen hoe een neger zich voelt als het weer Sinterklaastijd is, of in een negerts zijn Timba's te staan, if you snap what i mean..
ik kan dat niet voelen, ik wou dat ik me heel goed kon inleven in een situatie zodat ik het begreep maar ik snap niet dat het eerst nooit echt een discussiepunt was en nu opeens wordt het als racistisch opgevat, discriminerend whateva. maarja. je kan toch niet zomaar zeggen van oke we stoppen ermee want er zijn mensen die dit linken aan slavernij enzo die voelen zich gediscrimineerd.. wat over een paar honderd jaar geleden gaat, die les geschiedenis moeten ze nog krijgen ( de gelovigen ) dus moeten we daar maar mee kappen, weg traditie, weg stukje cultuur, weg Sinterklaasfeest... die kinderen weten niet beter dan dat Sinterklaas het niet alleen kan dus zwarte Pieten heeft om alle kinderen op 5 dec van cadeautjes te voorzien..
Maarja, jij bent waarschijnlijk donker aan je nick te zien, en ik ben donkerwit..
Dus het is ons beide anders verteld denk.
Kweet het niet...
Weet wel dat het er niet echt gezelliger op wordt in dit land...
Ik snap niet dat t nooit gewoon een keer ''normaal'' kan.. jij bent een mens, jij bent een mens, van binnen zijn we allemaal even verrot, iedereen een ander frontje. maar toch precies hetzelfde.. who cares ?! ik.
ik hou van iedereen.
Lobi

geenstijlsteengeil | 19-12-12 | 00:56

Het is ook nooit goed, als Sinterklaas alleen blanke helpers had was het ook racisme.

Causa Sui | 19-12-12 | 00:50

Eerder vanavond heb ik eens gekeken op die site. Godsamme, als ik alleen kijk naar die site, lijkt het wel alsof iedereen in Nederland protesteert tegen het racistische feest van een kleine minderheid. Wat 'n scheve beeldvorming hebben die slavenhandelaren daar.

En voordat we verder gaan, laten we ons realiseren dat het leeuwendeel van de wereldwijde handel in slaven op dit moment wordt gedomineerd - en altijd trouwens is gedomineerd - door de volgelingen van de profeet.

Ze beweren te hebben: "footage of local law enforcement using force to arrest non-violent protesters." Wat ze daar natuurlijk niet bij zeggen, is dat het gaat om één vent die vunzige slogans riep in het bijzijn van kinderen om daar zelf politiek beter van te worden en daar desgevraagd niet mee ophield.

Even verderop komen we foto's tegen van protesten tegen zwarte piet. Prachtig ingekort en suggestief opgebouwd. Door creatief knippen en selecteren lijkt het alsof er meer dan tien demonstranten aanwezig waren, wat dus totaal niet het geval was. In beide foto's zijn hooguit tien mensen te zien bij die demonstratie, waarvan enkelen gewoon toeschouwer zijn.

Dan komen de Twitteraars. Al Jazeera heeft met moeite enkele hipsters gevonden die slecht genoeg geïnformeerd zijn om te denken dat dit over slavernij gaat, en heeft die vervolgens ingezet om het te doen lijken alsof Zwarte Piet hier echt controversieel is. Overigens, het meeste commentaar komt van verongelijkte moslims en Amerikanen.

Geweldig, die kamelenjockeys. Domineren zelf de wereldwijde slavenhandel en komen ons eens vertellen hoe slecht we zijn. Met onzinbronnen, natuurlijk, en een compleet verkeerd geschetst beeld, maar goed, ze krijgen van mij een 1/10 omdat ze hun naam in ieder geval goed hebben geschreven.

Nequebard | 19-12-12 | 00:45

@geenstijlsteengeil | 18-12-12 | 23:42
Ja,maar dat u zulke positieve ervaring heeft met alle regenboog kindertjes verkleed als een zwarte piet zijnde
beantwoord nog niet de vraag waarom de piet perse zwart/bruin moest zijn.

Nou,hier bij deze mijn universele verklaring..*kuch*
-Zwart is de nacht,en mensen zijn bang van de nacht.
-Omdat je geen fuck ziet uiteraard.
-Zwart is ook dood,lijken verkleuren,dus eng.
-Vleermuizen of een zwarte wolf/beer zijn ook zwart.
-Zwart voedsel kun je beter niet eten.Soms wel.
-Een afgrond is vaak zwart dus daar let je op.
-Wanneer je slaapt zijn je oogleden zwart.
-Drop is zwart.
-Gedachten kunnen zwart zijn,of duister.
-Zwarte periode,of zwarte gebeurtenis.
-De zwarte pest,ook niet echt leuk.

Nouja,zo kunnen we nog wel even doorgaan maar kort gezegd is de zwarte piet min of meer bedacht om de kindertjes bang genoeg te maken om zich een jaar lang te 'gedragen'.. en de sint die wist alles,dus daar moest je al helemaal voor oppassen.

de grote Anti | 19-12-12 | 00:30

Zwarte Pieten zijn zeker racistisch. Hij vindt zichzelf te goed om wit te zijn.

Rest In Privacy | 19-12-12 | 00:30

Vermoeiend, die bemoeizucht over onze tradities en gewoontes.
Straks lopen ze nog met bomgordels de Ikea's binnen, omdat hier in NL homo's uit kasten komen.

Ow..... wacht effe.....

Schietmijmaarlek | 19-12-12 | 00:26

Gaan we weer. Zwarte Piet is zwart omdat 'ie Zwarte Piet heet. Anders had 'ie wel Groene-, Rode- of Gele Piet geheten... en bovendien: bent u ooit een negerT tegengekomen die 'Piet' heet? Nee? Nou, dat bedoel ik dus.
.
De emir van Qatar kan zich beter bezig gaan houden met het barbaarse mohammedaanse racisme dat de Arabische 'lente' met zich mee heeft gebracht en de racistische moord- en slachtpartijen die daarmee gepaard gaan.

Bertus Betonsloper | 18-12-12 | 23:52

Beste Al Jazeera,
Ik heb deze 5 december als Zwarte Piet mogen spelen op de basisschool waar ik vroeger zelf op heb gezeten.
We werden als helden die dag ontvangen, vol verwachting klopten al hun hartjes in de kou stonden zij te wachten tot de Sint en zijn pieten. pedro en pablo(ik)eindelijk aan zouden komen na al dat lange gewacht op pakjesavond, en dit dat zingen schoentje gezet alles waarbij piet 's nachts door de schoorsteen kruipt, wortel voor schimmel meeneemt jouw een cadeautje geeft meestal een chocolade letter !! ( door de schoorsteen zwart wordt van het roet, hy 10.000 huizen moet doen dus pikzwart is *** !! )
maargoed. NIEMAND maar dan ook echt NIEMAND heeft die dag.. zelfs de negertjes uit groep 1 niet. naar die ouwe smerige blanke slavendrijver met zijn staf omgekeken, boeide ze niks. wisten zij veel dat hij zo'n iemand was ?? Zwarte piet is cool, van hun krijgen we snoepjes en dansen we met ze! nee joh ga weg met sinterklaas, die doet niks iedereen was dol op de pieten !! all eyez on me ! en pedro!
Turkse Arabische Spaanse Afrikaanse Nederlandse Surinaamse Colombiaanse Chinese echt allerlei verschillende soorten blije vrolijke kleine kindergezichtjes. allerkleinsten waren soms wat bang, Maar beetje lachen naar ze, laten zien dat je een goed hulpje van de Sint bent en hartstikke lief bent, alles was weer goed en ze lachten even hard mee als hun grote broer of zus.
Ik heb Zelfs blije volwassenenmensen gezichtjes gezien! echt waar. geen één boze. alle pappa's en de mamma's waren blij die dag. Iedereen was blij om ons te zien! zij lustten ook wel een paar pepernoten!! vooruit tis maar 1 x sinterklaas.. hier hadden ze zolang naar uitgekeken met hun kinderen thuis!! Eindelijk Zwarte Piet zien.. nja wat raar zeg ?¿
Blij om een negerslaaf te zien werken ? doen ze daar niks tegen dan ? die kinderen begrijpen dat toch wel dat blank als beter wordt gepresenteerd ? zo'n blanke superieure man die niets doet, die de pieten maar laat dansen rennen eten gooien. boek tillen alles,.. Maar nou komt het, rapapa rapapaa badabum tsjj...
er zaten oohook.. HELE vrolijke hoefddoek dragende vrouwengezichtjes bij!! (nohh) en ook Een Surinaamse moeder die haar dochtertje optilde om te laten zien dat ze helemaal niet bang hoefde te zijn voor zwarte piet !! je krijgt alleen wat snoep! hoe lieff !!(ah ohhhhh) slavernij... Neej hoor... niks van gemerkt, stond er met me neus bovenop!! Een vrolijke moslima en Een vrolijke negerin die allebei snapten hoe het sinterklaasverhaal in elkaar steekt en die onze cultuur respecteren... ik heb het allemaal met eigen fucking ogen gezien !!!
iek zweere ! ggg tfoe.
Dus ik weet niet waar jullie die onzin vandaan halen met jullie graftakke tv maar Misschien moet je het zelf eens een keer gaan proberen zal je zien dat er niets mooier is dan kleine kindertjes blij en gelukkig maken met wat snoepgoed en een '' goed je best doen he dit jaar, krijg je nog meer mooie cadeautjes ''! in plaats van ze te doen laten denken dat ik één of andere minderwaardige negerslaaf ben van die witte slavendrijver daar op dat witte paard met die staf en een soort van kruis op zijn mijter op zijn pet die de hele tijd niks zit te doen alleen maar met kleine meisjes op schoot.
Jullie sporen niet, echt niet.
Ik ook niet, maar wel wat meer.
Ik weet niet of jullie de NS kennen? maar NOG erger dan dat sporen jullie niet.
voor vragen en bewijsmateriaal moet ik u doorverwijzen naar
twitter.com/g1stylst1gyl
of mag dat niet, nja fuck it.
fuck me. Fuck iedereen, die loopt te janken over slavernij en zwart wit dit zwart salmiak dat zus trekdrop zo dik dun groen rood.
Hoor ik wel eens iemand klagen over t feit dat ik al jaaaren mijn witte en zwarte was apart was ? NEE precies Dus hou gewoon je bek als je niks nuttigs te melden heb joh onbeskoft
m.v.g Wegkwijt piet

geenstijlsteengeil | 18-12-12 | 23:42

Zwarte Piet is een variant op een middeleeuwse traditie. Daarin heet hij Krampus en is een duivel met roetsmeren, een zak en een roe en loopt mee met Sinterklaas. Hee, dat klinkt bekend. Ja, inderdaad. Spektakel vindt plaats elke 6 december. Zo blijft het toevalligheden regenen. Van een link naar de donkere medemens is geen enkele sprake. Ergo, zwarte piet is geen racisme.

van heinde en verre | 18-12-12 | 23:40

@Jamma | 18-12-12 | 22:54

Dat klopt. Het WAS een neger omdat die afschikwekkend was. Maar NU is dat niet meer zo. NU is het gewoon Krabbedoelie de zwarte piet.

Kijk, als de Heer Eenoog niet meer mag zeuren dat het van origine iets heel anders was omdat, en ik citeer je, "alles wat daarvoor was: beesten, gedaanten etc" niet boeit, dan moet JIJ je realiseren dat zwarte piet al lang niet meer de boosaard is omdat ie van een ander ras is.

M.a.w, als je je eigen regeles toepast boeit het niet.

omanders | 18-12-12 | 23:35

@pius | 18-12-12 | 21:48 |

Mijn excuses. Ik ga er maar voetstoots vanuit dat iedereen weet dat in de negentiende eeuw en begin twintigste eeuw grote groepen ervan uitgingen dat het socialisme en communisme een joods project was. Niet alleen was Marx van (half-)joodse origine, het grootse gedeelte van de bekende roden was dat: Rosa Luxemburg en Karl Liebknecht, Trotsky (echte naam was Leon Bronstein) en vele, vele anderen die het communistische of socialistische ideaal uitdroegen waren van joodse origine; de verbintenis was dermate bon ton dat de theoreticus van het anarchisme Bakoenin, behoorlijke anti-semitische betogen kon geven tegen de aartsrivaal "communisme"

en.wikipedia.org/wiki/Bakunin#Anti-sem...

omanders | 18-12-12 | 23:23

omanders | 18-12-12 | 21:4
Meer: Wie is er racistisch? Iemand die gewoon mensen rond heeft lopen die er lol in hebben zich te verkleden om de kinderen een leuke tijd te bezorgen. Of degene die deze mensen valselijk van onfrisse zaken beschuldigt?

Rest In Privacy | 18-12-12 | 23:16

@ZKH EénOog | 18-12-12 | 23:02 |
Ik denk dat we dan beiden hetzelfde probleem hebben.

Jamma | 18-12-12 | 23:04

@Jamma | 18-12-12 | 22:54

Keer op keer stel jij exact het punt dat ik maak om jouw crap te weerleggen, met als resultaat dat je jezelf dus keihard tegenspreekt. En je ziet het niet eens.

Damn!!

ZKH EénOog | 18-12-12 | 23:02

Zwarte Piet is allang weer terug naar Spanje met de stoomboot.

websenior | 18-12-12 | 22:55

@ZKH EénOog | 18-12-12 | 22:30

De tering, wat een onzin allemaal:

"Daarom zijn ze ook zwart geschminkt. En niet bruin. Duh!"

Van een schoorsteen geraakt men NIET EGAAL ZWART.
Op de kleur bruin kom ik hieronder nog terug.

"Zelfs in de bijbel wordt al over oorringen gerept. En dan mag je in dat boek geloven of niet: het bestond al voor we van het bestaan van Inca's af wisten. Dus praat je poep."

Oh, dus voordat wij van de Inca's afwisten bestonden er geen Inca's? en vóór de Inca's waren er geen andere volkeren die oorbellen droegen?

"En wat jij dacht, is nu precies wat ik probeerde te weerleggen. Je begrijpt het dus toch niet.
Jammer."

Waar weerleg je het dan?
Wat heeft rode lippenstift met schoorsteenvegen te maken? Zeggen dat iets niet zo is, is niet weerleggen.

"Nee, niet apart. Het was bedoeld als allochtoon accent. Niet vreemd voor iemand, die maar 3 weken per jaar in Nederland vertoeft."

Aha, dus een Spaanse knecht, die op drie weken na, het hele jaar in Spanje woont, spreekt met een Surinaams accent?

"Ik heb afbeeldingen van hoe zwarte piet er uitzag, van voordat de kerk het oorspronkelijk Germaanse midwinterfeest verkrachte met haar ongewenste invloeden:
nl.wikipedia.org..."

Leuk plaatje.
Van toen Zwarte Piet dus nog niet bestond.
We hebben het over het fenomeen Zwarte Piet, niet op waar Zwarte Piet gebaseerd is.

"Je weet wel, diezelfde kerk van de SPAANSE inquisitie en de heksenjachten, geen tradities, maar hypes. Of ga je de jodenvervolging uit de WOII, om er maar eens een godwinnetje tegenaan te gooien, ook een Duitse traditie noemen?"

Flinke Godwin inderdaad...
Hebben de Duitsers dan generatie op generatie doorgegeven dat men als Arische gemeenschap de Joden diende te vervolgen? Dit onder begeleiding van de nodige culture gebruiken en gewoontes? Neen.
Dat je daarnaast denkt dat De Inquistitie hetzelfde is als De Spaanse Inquisitie is natuurlijk beschamend.
De Spaanse versie had namelijk niets met heksen te maken.

"Laat zien dat het een schoorsteenveger is."

"Nee, dat laat ik niet, want dat is hij niet.
Het is een traditie, uit de tijd dat huizen met luiken werden afgesloten en van binnenuit werden vergrendelt. De enige toegang voor de kindervriend, van origine boeman, was dus de ........... ."

Als het geen schoorsteenveger is, toch knap dat Zwarte Piet dan zo zwart geraakt van de schoorsteen, maar bijv... Sinterklaas niet. Of de Kerstman.
En ik weet niet óf je ooit naar de TV hebt gekeken als de brave man aankomt, maar die Zwarte Pieten... zijn toch echt bruin maat.

Zwarte Piet. Is. Een. Neger.
Alles wat daarvoor was: beesten, gedaanten etc... Boeit niet. Die heetten geen Zwarte Piet.

Maar als je zo van de tradities bent, ga dan lekker met twee raven je feestje vieren, ipv een feest te vieren dat in de loop der jaren zo verschrikkelijk achteruit is gegaan door die dekselse SPANJAARDEN van je.

popje toch.

Jamma | 18-12-12 | 22:54

@Kaas de Vies | 18-12-12 | 22:32

Gaat. Bruine Piet gáát via het riool...

ZKH EénOog | 18-12-12 | 22:36

Al Jazeerah krijgt veel te veel aandacht, deze moslim zender gaat GS de les lezen? What's next?

lanexxx | 18-12-12 | 22:33

@ZKH EénOog | 18-12-12 | 22:30 | + 0 -
Een zwarte piet komt via de schoorsteen en een bruine piet via het riool?

Kaas de Vies | 18-12-12 | 22:32

@Jamma | 18-12-12 | 22:00

Vooruit, een paar puntjes van je onzin:

"Schmink ze dan zo, dat het er ook uitziet alsof ze zwart zijn van het roet."

Daarom zijn ze ook zwart geschminkt. En niet bruin. Duh!

"Je beweerde dat Westerse zeelieden als eerst gouden oorbellen droegen. En ik gaf aan dat dit niet klopt, om vervolgens aan te tonen hoe die zeelieden op het idee kwamen."

Maar je bewering is feitelijk onjuist.

Zelfs in de bijbel wordt al over oorringen gerept. En dan mag je in dat boek geloven of niet: het bestond al voor we van het bestaan van Inca's af wisten. Dus praat je poep.

"Toch apart dat deze Spaanse Pieten tot voor kort met een Surinaams accent praatten op TV."

Nee, niet apart. Het was bedoeld als allochtoon accent. Niet vreemd voor iemand, die maar 3 weken per jaar in Nederland vertoeft.

"Volgens mij geef jij hier zelf aan dat het een geschminkte Spanjaard is, wat zou betekenen dat het geen rode lippen van origine zijn, maar lippenstift is."

Je begint het te begrijpen...

"Wat ík denk, is dat het rode lippen zijn. Dit gezien de gewoonte in die tijd om negers met dikke vuurrode lippen te tekenen. Ik denk niet dat ik daar een afbeelding voor hoef te plaatsen, denk bijvoorbeeld aan de eerste Sjors&Sjimmie."

En wat jij dacht, is nu precies wat ik probeerde te weerleggen. Je begrijpt het dus toch niet.
Jammer.

"Dus als ik het goed begrijp, moet het beeld voorstellen dat hij vies is, maar hij mag niet vies zijn? Vreemd."

Leer de begrippen "oorspronkelijk" en "nu" te combineren als zijn was en is, en je zal begrijpen wat ik bedoelde. Zo moeilijk is het namelijk niet.

Als in OORSPRONKELIJK WAS hij een schrikbeeld, een kopie van de Spaanse overheerser, NU IS hij een kindervriend, die er niet meer afschrikwekkend uit mag zien. Om een voorbeeldje te geven.

"Deze kan ik simpel weerleggen met de allereerste afbeelding van 'Zwarte Piet' die op papier is gezet:"

Ik heb afbeeldingen van hoe zwarte piet er uitzag, van voordat de kerk het oorspronkelijk Germaanse midwinterfeest verkrachte met haar ongewenste invloeden:
nl.wikipedia.org/wiki/Huginn_en_Muninn...

Je weet wel, diezelfde kerk van de SPAANSE inquisitie en de heksenjachten, geen tradities, maar hypes. Of ga je de jodenvervolging uit de WOII, om er maar eens een godwinnetje tegenaan te gooien, ook een Duitse traditie noemen?

"Laat zien dat het een schoorsteenveger is."

Nee, dat laat ik niet, want dat is hij niet.
Het is een traditie, uit de tijd dat huizen met luiken werden afgesloten en van binnenuit werden vergrendelt. De enige toegang voor de kindervriend, van origine boeman, was dus de ........... .

En nu weltrusten verder. De rest is voor volgend jaar.

ZKH EénOog | 18-12-12 | 22:30

Ach wat slaven betreft discrimineerden Arabieren niet. Blank en zwart was goed.
100.000den of meer Blanke Europeanen verdwenen in Noord-Afrikaaanse slavernij. Daarbij was er ook een levendige handel door de Sahara heen van zwarte slaven.De schakels zaten om de nekken, wie niet mee kon daarvan werd de kop afgehakt. Iedere lege schakel was een extra motivatie voor de rest van de stakkers om vol te houden. Daarbij was de hele slavenhandel aan de oost-kust in Arabische (met name Omaanse) handen.
Ja de Arabieren hebben de Nederlanders wel wat te verwijten.

nieuwe-haring | 18-12-12 | 22:29

Een Meteoriet?
Elatik haar tiet?
Boeit me niet.
Fortenbier dan weer wel.

Mammeloe | 18-12-12 | 22:19

@omanders | 18-12-12 | 22:14
Bestaan zombies dan echt? Of zijn het wandelende mummies geworden ondertussen.
De laatste moet al zo'n 120 jaar oud zijn dacht ik!
En daarbij.. wij hebben hier te lande nooit een slaaf aan wal gehad hoor.

deraderendraaien | 18-12-12 | 22:18

@deraderendraaien | 18-12-12 | 22:11

Ach, een beetje trollen moet kunnen. Zoals Robert-Jasper Grootveld bij het lieverdje. Het is niet zo dat er nog levende slachtoffers van de slavernij zijn.

omanders | 18-12-12 | 22:14

@Terpen-tijn | 18-12-12 | 22:01
Daar kun je alleen van vermoeden dat ie een baard heeft.

deraderendraaien | 18-12-12 | 22:13

@omanders | 18-12-12 | 21:36
Tyf lekker op gek! Racisme zit bij jou in je hoofd!

deraderendraaien | 18-12-12 | 22:11

@de grote Anti | 18-12-12 | 21:40
Wat zou het kosten om ze daar een jaar zonder eten te laten zitten?

deraderendraaien | 18-12-12 | 22:07

@pius | 18-12-12 | 22:00

Dat was Mussolini's definitie van fascisme.

omanders | 18-12-12 | 22:05

Laten we niet vergeten dat de bisschop van Mira wel een Turk was van origine ja! Dus als we discriminazie gaan gillen wijzen we even naar het Oosten.
en.wikipedia.org/wiki/Myra

deraderendraaien | 18-12-12 | 22:04

@La Bailaora | 18-12-12 | 22:03

Waarom?

Jamma | 18-12-12 | 22:04

Ken je dat artikel waarin wordt gesteld dat Hitler links zou zijn geweest?

Bakito | 18-12-12 | 21:47

DAT artikel ?

U bedoelt de geschiedenis van de NSDAP?

Ga eens met pensioen.

Mammeloe | 18-12-12 | 22:04

@Jamma | 18-12-12 | 22:00
Dat is schoorsteenveger discriminatie.

La Bailaora | 18-12-12 | 22:03

Kromme Tenen | 18-12-12 | 21:54 |

Als kind kan ik me herinneren dat Zwarte Piet geen neger was, maar vertelde men dat hij zwart als ROET was omdat de knecht door de schoorsteen kroop. www.stumpen.de/wp/wp-content/uploads/2...

Megalomaantje | 18-12-12 | 22:02

Er zullen altijd mensen zijn die zeggen dat Piet zich schminkt.. daar kan ik toch zo boos om worden.
Dan zeg ik>> en die allah dan, die heb je nog nooit gezien en toch denk je dat die bestaat.

Terpen-tijn | 18-12-12 | 22:01

ZKH EénOog | 18-12-12 | 21:56

Achossie...
Zo makkelijk joh?
Jammer.

Ik verzin dit soort dingen niet om je te pesten hoor!
Ik vertel je alleen waar de oneffenheden zitten voor bepaalde mensen, en die zijn vrij makkelijk recht te strijken:

Laat zien dat het een schoorsteenveger is.

Jamma | 18-12-12 | 22:00

@pius | 18-12-12 | 21:48

Fascism, the more it considers and observes the future and the development of humanity quite apart from political considerations of the moment, believes neither in the possibility nor the utility of perpetual peace. It thus repudiates the doctrine of Pacifism -- born of a renunciation of the struggle and an act of cowardice in the face of sacrifice. War alone brings up to its highest tension all human energy and puts the stamp of nobility upon the peoples who have courage to meet it. All other trials are substitutes, which never really put men into the position where they have to make the great decision -- the alternative of life or death....

Was getekend, Benito Mussolini.

omanders | 18-12-12 | 21:58

Zwarte Piet is zwart van de roet, hij kruipt door de schoorsteen om cadeautjes te brengen en dan wordt hij gitzwart om het smoeltje....

Megalomaantje | 18-12-12 | 21:57

Nederland gidslans

Mammeloe | 18-12-12 | 21:57

@Jamma | 18-12-12 | 21:51 | + -2 -
Allemaal leuk en aardig, maar krijg ik nou lekkers of de roe?

Kaas de Vies | 18-12-12 | 21:57

@Jamma | 18-12-12 | 21:51

Gewoon even kort dan, omdat je jezelf al genoeg tegenspreekt:

Of je gaat huilen en meer maken van een kinderfeest dan het is, sneue lutser!!

ZKH EénOog | 18-12-12 | 21:56

ZKH EénOog | 18-12-12 | 21:51
De onwrikbare opvatting dat de dood het eindpunt is met de daarmee samenhangende angst en krampachtigheid is het resultaat van eeuwenlange indoctrinatie van joods-christelijke tradities.

Daarmee vergeleken is het Sinterklaasfeest peapernuts.

Bakito | 18-12-12 | 21:56

@rtheman | 18-12-12 | 21:40

Ik heb je geplust. Gewoon, omdat je lekker een onwelgevallige mening spuit; dat soort dingen bevalt me wel. Maar het echte probleem is dat mensen denken dat "black faces" een probleem zijn omdat het racistsich is. Noe en? Dan maak je toch grappen over een ras? Iedereen maakt grappen over domme blondines. Denk je nou echt dat we morgen alle blondines naar Auschwitz gaan afvoeren?

Racisme is het onderscheid op grond van ras. Dat onderscheid bestaat. Maar het leidt zelden *an sich* tot grote problemen. Dat maakt het geen nastrevenswaardige emotie; maar het maakt het ook geen probleem. Racisme kan wel een bepaald deel van de mensen tot doel van allerlei geweldadigheden maken. Maar het proces van geweldslegitimatie is daar debet aan. En de geschiedenis leert dat anti-racistische levensovertuigingen zich daar net zozeer schuldig aan maken.

Racisme is simpelweg een kleine menselijke ondeugd. In principe hoeft het niet erger te worden beschouwd als roddelen en kwaadspreken; Ondeugden waar iedereen mee heeft leren leven.

omanders | 18-12-12 | 21:55

Volgens mij zijn zwarte pieten (historisch) zwart omdat het afdalen in schoorstenen een zwartmakende business is en heeft het niets met negers te maken.

Kromme Tenen | 18-12-12 | 21:54

Zwarte pieten duiden. Er gebeurd natuurlijk helemaal niks belangrijker in de wereld.

niksdoenerT | 18-12-12 | 21:52

@Bakito | 18-12-12 | 21:41

Wat sommigen als verlies ervaring, kan voor anderen zomaar een zegen zijn...

ZKH EénOog | 18-12-12 | 21:51

@ZKH EénOog | 18-12-12 | 21:29

Hardleers blijkbaar:

"En daarom worden ze geschminkt. Duidde ik dus al op".

Schmink ze dan zo, dat het er ook uitziet alsof ze zwart zijn van het roet.

"Ja. En we zijn lopend bij die Inca's gekomen..."

Nee, what's your point?
Je beweerde dat Westerse zeelieden als eerst gouden oorbellen droegen. En ik gaf aan dat dit niet klopt, om vervolgens aan te tonen hoe die zeelieden op het idee kwamen.

"Moet ik nogmaals het rijtje opnoemen? Ik citeer mijzelf: "En krulletjes haar tref je aan bij mediterranen, Hebreeërs en Perzen."
Zwarte Piet komt uit Spanje. En hoe noem je iemand uit Spanje ook wel?"
'
Puta's'?
Lieve schat, ten eerste: ook negers hebben krulletjes.
Ikzelf bijvoorbeeld, heb geen kroeshaar, maar krullen.
Maar volgens jou zijn het dus Spanjaarden.
Toch apart dat deze Spaanse Pieten tot voor kort met een Surinaams accent praatten op TV.

Wijs mij dezelfde rode lippen aan, als die zwarte Piet heeft. www.google.nl...
En dan niet aankomen met die enkele dames met lippenstift.

Volgens mij geef jij hier zelf aan dat het een geschminkte Spanjaard is, wat zou betekenen dat het geen rode lippen van origine zijn, maar lippenstift is.
Wat ík denk, is dat het rode lippen zijn. Dit gezien de gewoonte in die tijd om negers met dikke vuurrode lippen te tekenen. Ik denk niet dat ik daar een afbeelding voor hoef te plaatsen, denk bijvoorbeeld aan de eerste Sjors&Sjimmie.

"En die was bedoeld om de kinderen de schrik aan te jagen, Hij was de boeman. Maar naarmate ALLE kinderverhaaltjes milder werden (vergelijk bijvoorbeeld ook de afloop van de originele toenmalige sprookjes met die van nu), werd ook het Sinterklaasfeest milder voor het kinderhartje. En dan kan je geen gure arbeider meer velen over je vloer, maar een goede knecht (toen knecht gewoon nog personeelslid betekende) wel."

Dus als ik het goed begrijp, moet het beeld voorstellen dat hij vies is, maar hij mag niet vies zijn? Vreemd.
Deze kan ik simpel weerleggen met de allereerste afbeelding van 'Zwarte Piet' die op papier is gezet:

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons...

Een zwart afgebeeld persoon in page outfit (pofbroek). Daarnaast is ook de roe zichtbaar.
Mag jij mij vertellen of dat een knecht, zwart van roet is, of een neger?

"Dat maakt het verschil: Negers mogen elkaar neger noemen, maar als blanke mag dat niet. En dan zeggen ze nog dat WIJ discrimineren."

Das het mooie van hetgeen ik al getypt had:
Het is NIET kwetsend, of jij het nou zegt, of Kim Holland. Nero, negro, noir, neger...
De negers die dat kwetsend vinden sporen niet imo.
Het is een duiding van een kleur.
Als een rode schoen rood is, noem ik hem rood.

"Heksenverbranding is geen traditie geweest, dat is een kortstondige religieuze vlaag geweest om onwelgevalligen op te ruimen."

Dat is zeer zeker wel een traditie geweest, compleet met Christelijke rituelen, liederen en gebruiken.

xox

Jamma | 18-12-12 | 21:51

@La Vie En Rose | 18-12-12 | 21:49

Gelukkig maar, ik kan niet zoveel teleurstellingen meer aan;)

pius | 18-12-12 | 21:50

lol@ aljazeera. de zender van de 'arabische wereld' (zie logo).
de zender die de marionette is van die achterlijke mohammedaanhangers. adapten van de mongool die allah heet. de brenger van de slavernij.

en dan serieus iets willen zeggen over een subheilige van het katholieke geloof dat toevallig knechten had die moors waren, maar die wel een mooie rol mochten spelen?

waar halen die stupide moslims toch steeds het lef vandaan om hun imbeciele, inteeltgevoelige, ronduit agressieve, pedofiele, intens achterlijke, ongeletterde, joden- en christendom copiërende, vrouwen en kinderen dodende soldaat mohamed te prevaleren boven zelfs een subgod als onze sinterklaas en zijn vredelievende en geestige knechten?

misschien moet aljazeera en hun 40 journalisten eens kritisch gaan kijken naar die gevaarlijke mafketel mohamed, zijn decipelen en vooral zijn niet bestaande allah (ozmh). stelletje derderangs kutgelovigen.

zoalshetis | 18-12-12 | 21:50

@pius | 18-12-12 | 21:47
Ik was aan het twijfelen, keizerT. ;)

La Vie En Rose | 18-12-12 | 21:49

@omanders | 18-12-12 | 21:44

Pfff. Aldi-historicus.

pius | 18-12-12 | 21:48

@La Vie En Rose | 18-12-12 | 21:46

Ik ging er vanuit dat je de ironie wel begreep;)

pius | 18-12-12 | 21:47

@omanders 21:44
Ken je dat artikel waarin wordt gesteld dat Hitler links zou zijn geweest?

Bakito | 18-12-12 | 21:47

@pius | 18-12-12 | 21:38
Neuh, verre van.
Dat zou je inmiddels zeker moeten weten, van mij iig.

La Vie En Rose | 18-12-12 | 21:46

@Bakito | 18-12-12 | 21:34

Racisme leidt onvermijdelijk naar Auschwitz!!!

Dat gelul hoor ik nou al jaren en jaren. Maar ik heb me er een beetje in verdiept, in wat die lieden nou bezielde om zo grootschalig Joden uit te roeien, en hoewel het onmiskenbaar om racisme gaat is dat NIET de echte oorzaak van de Shoah.

De echte oorzaak is een andere emotie, een emotie die de tegenpartij net zo goed had: Wraaklust. Zo goed als de Nazi's meende wraak te nemen op alles wat in hun ogen hun maatschappij bedreigde, zo goed deed Stalin dat op alles wat hij meende dat zijn revolutie bedreigde.

De resultaten waren hetzelfde.

O, en naast wraaklust ook samenzweringsdenken. Als je ooit (stiekum) gedacht hebt dat 911 een "inside job" was; Hitler dacht dat Versailles een inside job was.

omanders | 18-12-12 | 21:44

@rtheman | 18-12-12 | 21:40 | + -2
Jij bent volgens mij niet alleen heel dom, maar gaat ook nog eens ongelooflijk veel minkudo's vangen.

B0rat | 18-12-12 | 21:43

Wedden dat sinterklahaas en zijn soehwarte pieten volgend jaar weer gewoon per boot uit Spanje aankomen, om ons kinders weer kadeootjes te brengen. Wie zijn ze dan die gesubsidieerde anties?

rechtvaardigerechter | 18-12-12 | 21:42

ZKH EénOog | 18-12-12 | 21:39
Zowel mijn schoonmoeder als mijn eigen moeder zijn in 2011 overleden. Dat is gelukkig al geregeld.

Bakito | 18-12-12 | 21:41

Oja,en ondertussen zitten de serious request (racistische) hippies weer in het glazen huis geld te verzamelen voor zielige mensen ofzo..6 hele dagen zonder eten,het is toch wat.
Probeer eens 10 dagen buiten in de vrieskou zonder vruchtensapjes of eten,stelletje focking watjes.

de grote Anti | 18-12-12 | 21:40

Zeau lekker lafjes dit bericht als 'redactie' plaatsen en dan collectief Johnny Quid een mes in de rug steken. Wat dan weer jammer is omdat Quid als enige wel een rechte rug heeft: niks Amerikaanse argumenten, ook in de UK en elders is blackface verboden wegens racisme. De 'redactie' zwicht voor hun reaguurders en moederbedrijf De Televaag wegens een reëel gevaar voor mislopende advertentie inkomsten. Zwarte Piet US fout guys... Beat it. Zelfs de Arabieren zien dat in.
- edit zoiets -

rtheman | 18-12-12 | 21:40

me,myself and IK | 18-12-12 | 21:36
Dat wetenschappelijk bewijs tav de PvdA en Sinterklaas is er wel?

Bakito | 18-12-12 | 21:39

@Bakito | 18-12-12 | 21:33

Nee, die bezem is de stille hoop, dat je schoonmoeder uit haarzelf een keer oppleurt...

ZKH EénOog | 18-12-12 | 21:39

@omanders | 18-12-12 | 21:36 | + 0
Ik volg u niet helemaal. Noem me naïef, maar ik ben oprecht in de veronderstelling dat het feit dat Zwarte Piet, Sinterklaas helpt geen racisme is.

B0rat | 18-12-12 | 21:38

@La Vie En Rose | 18-12-12 | 21:34

Zeker niet. Je lijkt me geen salafistenvriendje. Al zit ik er wel vaker naast de laatste tijd.

pius | 18-12-12 | 21:38

Tijd voor een beetje *directe actie*, zoals die dekselse anarchist Peter Kropotkin altijd riep! Tijd om eens olie op het vuur te gooien. Zou het te ver gaan om tijdens sinterklaas de figuren van het slavernij monument met een kek zwartepietpetje uit te dossen? Die mensen hebben destijds als zo'n kleurloos (ik wil de term zwart niet gebruiken uit piëteit) leven geleid, die moeten daar toch wel opfleuren daarvan, nietwaar.

hobby.blogo.nl/files/2009/09/zwarte-pi...

www.zeeburgnieuws.nl/nieuws/images/sla...

omanders | 18-12-12 | 21:36

Bakito | 18-12-12 | 21:30 | + 0 -
Jawel, maar zonder enige onderbouwing. Hitler had het niet zo op Zionisten trouwens.

me,myself and IK | 18-12-12 | 21:36

@B0rat | 18-12-12 | 21:31
Yep, gezien. Mooi!

La Vie En Rose | 18-12-12 | 21:36

Het marokkanenprobleem, dat worden weer treinen, die weer naar het oosten rijden. En kamers met gas waar geblondeerde Indo's de boel bewaken. Met bomen die alles hebben gezien waaronder een gillende mevrouw Breedveld "orientalisme!" schreeuwt, onderwijl zoekend naar de bomgordel onder haar boerka om het slavernijmonument op te blazen. Dat had natuurlijk het standbeeld van Jan Pietersz. Coen moeten zijn maar weet zij veel. Vaderlandse geschiedenis was allang afgeschaft. Dus kan het vaderland ook wel afgeschaft, lachte de premier terwijl hij uw pensioengeld in de boot van een Griekse reder (onder Cypriotische vlag) flikkerde. Van Rompuy stond erbij en keek er goedkeurend naar. Die afleidingsmanoeuvre met die walvis was briljant! Nu maakt Al-Jazeera zich ook nog boos om Zwarte Piet. Thilo Von Sarrazin zei het in de Balie al: Die Niederlande schaffen sich ab.

Schiff Ahoy! Mit Rentengeld, Sankt Nikolaus und Schwarzer Peter. Raus aus diesem Land. Es sinkt.

Stormageddon | 18-12-12 | 21:35

Kaas de Vies | 18-12-12 | 21:32 | + 0 -
In de zak naar Auschwitz klinkt stukken anders ja.

Bakito | 18-12-12 | 21:34

@pius | 18-12-12 | 21:30
Nee, echt niet.
Is dat erg?

La Vie En Rose | 18-12-12 | 21:34

Ah, gelukkig, ik vond het al erg zwaar om het 13 dagen zonder de "swarte piedt ies raasjiesmu!!121!!" discussie te moeten stellen..

Slipsnifter | 18-12-12 | 21:34

ZKH EénOog | 18-12-12 | 21:29 | + 0 -
Ah, vandaar die heksenbezem, dat was om op te ruimen.

Bakito | 18-12-12 | 21:33

@Jaypelsteeltje | 18-12-12 | 21:29 | + 1 -
Sinterklaas heeft een Byzantijnse achtergrond, geen Turkse.

Kaas de Vies | 18-12-12 | 21:33

@laatstekeer | 18-12-12 | 21:27
Weet ik niet. Ken die Martijn niet. Die tweet was van moslima @laylamadjnun

La Vie En Rose | 18-12-12 | 21:32

@Bakito | 18-12-12 | 21:30 | + 0 -
Dat zou wat zijn Sinterklaas en allemaal kleine hulphitlers. Reken maar dat die kinderen zich een heel jaar gedragen.

Kaas de Vies | 18-12-12 | 21:32

Godsammekraken | 18-12-12 | 20:38 |

Wat is er nu weer mis met Joden???

Skunk57 | 18-12-12 | 21:32

La Vie En Rose | 18-12-12 | 21:21 | + 0
Maar ene @SoberHemingway veegt even de vloer met haar aan.

B0rat | 18-12-12 | 21:31

@La Vie En Rose | 18-12-12 | 21:28

Echt niet? No kidding.

pius | 18-12-12 | 21:30

@me, myself and IK 21:26
Wilders wordt regelmatig met Hitler vergeleken. Wat is je punt?

Bakito | 18-12-12 | 21:30

"Zwart" heeft in het Nederlands geen negatieve lading. Zwart geld is bijvoorbeeld heel handig. En Zwarte Piet is met uitstek een positieve personage.

Wanneer je Zwarte Piet per se in een ondergeschikte rol wilt plaatsen aan de witte Sinterklaas (met overigens een Turkse achtergrond) ben je niet goed bezig.

Jaypelsteeltje | 18-12-12 | 21:29

@Jamma | 18-12-12 | 21:12

"Pfffff, ok , daar gaan we:
Als je door een schoorsteen komt, ben je niet egaal zwart. Van je nek tot je haargrens. Onmogelijk."

En daarom worden ze geschminkt. Duidde ik dus al op.

"Als het geen neger moet zijn, haal dan de slavenoorbellen weg.(gegeven om te laten zien dat de eigenaar van de betreffende slaaf rijk was.) Westerse zeelieden waren helaas niet de eersten met oorbellen, zie Inca's etc... Hier hebben de zeelieden het namelijk ook vandaan."

Ja. En we zijn lopend bij die Inca's gekomen...

"Als het krullen moeten zijn ipv kroes, waarom hebben alle Pieten dan krullen? Waarom is er niet 1 met bijv blond steil haar? Krult de schoorsteen ook je haar tegenwoordig?"

Moet ik nogmaals het rijtje opnoemen? Ik citeer mijzelf: "En krulletjes haar tref je aan bij mediterranen, Hebreeërs en Perzen."
Zwarte Piet komt uit Spanje. En hoe noem je iemand uit Spanje ook wel?

Juist, Neger. Oh wacht... Mediterraan bedoel ik natuurlijk.

"Daarnaast staat de zwarte medemensch qua DNA het dichtst bij de rode medemensch. Dus dat klopt ook al niet."

Wijs mij dezelfde rode lippen aan, als die zwarte Piet heeft. www.google.nl/search?q=African+America...
En dan niet aankomen met die enkele dames met lippenstift.

"Die ranzige arbeider waar jij op duidt, was dan ook 1 vd vroegere beeltenissen van de vaste hulp van de Sint."

En die was bedoeld om de kinderen de schrik aan te jagen, Hij was de boeman. Maar naarmate ALLE kinderverhaaltjes milder werden (vergelijk bijvoorbeeld ook de afloop van de originele toenmalige sprookjes met die van nu), werd ook het Sinterklaasfeest milder voor het kinderhartje. En dan kan je geen gure arbeider meer velen over je vloer, maar een goede knecht (toen knecht gewoon nog personeelslid betekende) wel.

"En ja, ik noem mensen negers. Er is niets maar dan ook niets mis met dat woord.
Ben er zelf ook 1 en zou niet weten waarom mij dat zou moeten kwetsen."

Dat maakt het verschil: Negers mogen elkaar neger noemen, maar als blanke mag dat niet. En dan zeggen ze nog dat WIJ discrimineren.

"Die laatste quote slaat natuurlijk nergens op:
Dan zouden we nu dus nog steeds 'heksen' op de brandstapel gooien."

Heksenverbranding is geen traditie geweest, dat is een kortstondige religieuze vlaag geweest om onwelgevalligen op te ruimen.

ZKH EénOog | 18-12-12 | 21:29

@laatstekeer | 18-12-12 | 21:27 | + 0 -
Ik snap niet zo veel van Twitter discussies. Kan je het me uitleggen?

Kaas de Vies | 18-12-12 | 21:29

@pius | 18-12-12 | 21:23
Ow, wist ik niet.

La Vie En Rose | 18-12-12 | 21:28

@me,myself and IK | 18-12-12 | 21:26

Zionist.

pius | 18-12-12 | 21:27

La Vie En Rose | 18-12-12 | 21:21 | + 0

Salafistenfucker @Martijn5155 ruzie met linkse Dhimmie @JohnQuid van Geenstijl?

Geinig!

laatstekeer | 18-12-12 | 21:27

Afijn, we laten ons natuurlijk niet de les lezen door een stelletje wel of niet hier geboren kwezels.

Dan gaan die maar weg. Zwarte Piet blijft gewoon.
Die houwen we erin. Wen dur maar aan, stelletje zeikstralen.

La Vie En Rose | 18-12-12 | 21:27

Bakito | 18-12-12 | 21:11 | + 0 -
Ja, daarom werden ze naar hier gehaald, om werkt te doen waar wij ons te goed voor voelden, maar al spoedig bleken ze vooral goed te zijn (de meerderheid althans) in hun hand ophouden en de ranglijsten aanvoeren in de criminele statistieken.
Dat wij ze nauwelijks aanmoedigen een eerlijke baan te zoeken of op het rechte pad te geraken komt natuurlijk door Zwarte Piet, het is er met de paplepel ingegoten zeg maar, zwarte mensen zijn lief. En al die volwassenen die nog in Sinterklaas geloven werken in de zieligheids industrie voor deze mensen. Waarom denk je anders dat het is dat de PvdA vaak met Sinterklaas wordt vergeleken?

me,myself and IK | 18-12-12 | 21:26

Ik word gek van die polarisatie in ons land sinds de pvda weer in de regering zit.

laatstekeer | 18-12-12 | 21:25

@La Vie En Rose | 18-12-12 | 21:21

Die Martijn5155 is een salafistfucker.

pius | 18-12-12 | 21:23

Corectie....: gaat SNEL naar de kloten.

Manilla | 18-12-12 | 21:22

Nah, geen Quid gezien. Wel op die @AJstream deze tweet van een hoofddoekje:

LM ‏@laylamadjnun
dont trust people of #geenstijl like @pritt and @johnquid a history of inciting hatred against blacks and muslims cc @Martijn5155 #AJStream

twitter.com/laylamadjnun/status/28112...

Dom wijf.

La Vie En Rose | 18-12-12 | 21:21

Schrap die linkse hobby die 'racisme' heet alsjeblieft zsm uit het woordenboek. Wat een verkracht woord is dit geworden zeg.

laatstekeer | 18-12-12 | 21:21

De enige mensen die je altijd over zwarte Piet hoort zeiken zijn mensen die het contact met kinderen compleet verloren zijn.. Dezelfde malloten die het vaak overigens wel ok vinden om kinderen in te zetten voor politieke campagnes...

Zuslief geeft overigens les aan een 90% zwarte basisschool klas... en ook daar zijn ze gewoon gek op zwarte piet. Gezeik om niks.

Kapitein_Koek | 18-12-12 | 21:20

Doet me denken aan een interview op BNR met een Belgische directeur die in Nederland kwam werken. Hij was geschokt door een Nederlandse werknemer die z'n collega "nikker" noemde. De Nederlander werd meteen op het matje geroepen, samen met z'n collega. De Belg vroeg de collega: "Wilt u aangifte doen?" "Hoezo?", zegt de nikker. "Het is maar een flikker!"

Bleek dat de nikker en de flikker twee hele goede vrienden waren die de woorden tot koosnaampje hadden verheven.

"Als de mensen in Nederland er vrede mee hebben, wie ben ik als Belg om er dan nog wat van te zeggen?", aldus de directeur.

Mark van Dam | 18-12-12 | 21:19

Leuk al die tweets van de twits en twats.Dutch are racist,boohoo.

Jaja,vertel dat maar tegen de blanke meisjes die rondgespeeld worden als een fuckpuppet door onze gekleurde medemensen die complete wijken ge/verneuqt hebben en er dus nog mee wegkomen ook.
Zover ik mij kan herinneren heb ik nooit donker gekleurde vrouwen of mannen lastiggevallen en .. oh wacht.. uhmm shidt.. dat is natuurlijk omdat ik een racist ben!

Omg,omg,omg..

de grote Anti | 18-12-12 | 21:19

Free Bakito!

pius | 18-12-12 | 21:19

Ik ken geen neger die piet heet.

De vrek | 18-12-12 | 21:19

Ik voel me overigens nooit aangesproken als het over racisten of racisme gaat.
Ik ben het niet, en zal het ook niet worden, punt.

Jackanders | 18-12-12 | 21:18

Had de brabo-neger niet even kunnen bellen met de AJstream?

B0rat | 18-12-12 | 21:17

@sjaakdeslinksesul | 18-12-12 | 21:12

Juist. Het probleem is niet racisme (Hoe anders kan een land met een zwarte-piet-traditie ook een van de hoogste interethnische huwelijksaantallen hebben van de wereld?). Het probleem is dat iedereen maar doet alsof racisme het einde van de wereld is.

omanders | 18-12-12 | 21:17

GVD Als ex-pat ( wonende en ``werken`` in Brasilie) vergaat me en meer de lust om nog ooit terug te komen. Nederland..... mijn Nederland van vroeger... gaat langzaam helemaal naar de kloten !!!

Manilla | 18-12-12 | 21:17

Hoax! Oh nee: eh... censuur! Complot! Raxisme en faxisme!
En vooral: Twee weken te laat!

Stormageddon | 18-12-12 | 21:15

@Kaas de Vies 21:10
Kom op Kaas, die arme kindertjes hebben tegenwoordig ook allemaal een Ipad en internet waarop ze kunnen zien hoe achtergesteld ze zijn .

Bakito | 18-12-12 | 21:14

Wat een ongelooflijke stumpers daar bij al-Jazeura

Tobi | 18-12-12 | 21:14

Hier in 010istan heb ik genoten van Antilliaanse en Surinaamse mensen die op de scholen en in winkelcentra in het openbaar gewoon lekker meedoen met het Sinterklaas-feest.
Case closed.

Fijnstoffer | 18-12-12 | 21:12

Geef toch gewoon eerlijk toe dat Zwarte Piet racistisch is en daarna gaan we er gewoon lekker mee door. Negers moeten nou eenmaal wat te klagen hebben, net zoals alle Hollanders graag hypocriet zijn.

sjaakdeslinksesul | 18-12-12 | 21:12

boerka+onthoofding+steniging+homo's ophangen= niet erg
Zwarte Piet=discriminatie
Right...

King of the Oneliner | 18-12-12 | 21:12

ZKH EénOog | 18-12-12 | 21:02 | + 0

Pfffff, ok , daar gaan we:
Als je door een schoorsteen komt, ben je niet egaal zwart. Van je nek tot je haargrens. Onmogelijk.
Als het geen neger moet zijn, haal dan de slavenoorbellen weg.(gegeven om te laten zien dat de eigenaar van de betreffende slaaf rijk was.) Westerse zeelieden waren helaas niet de eersten met oorbellen, zie Inca's etc... Hier hebben de zeelieden het namelijk ook vandaan.
Als het krullen moeten zijn ipv kroes, waarom hebben alle Pieten dan krullen? Waarom is er niet 1 met bijv blond steil haar? Krult de schoorsteen ook je haar tegenwoordig?
Daarnaast staat de zwarte medemensch qua DNA het dichtst bij de rode medemensch. Dus dat klopt ook al niet.
Die ranzige arbeider waar jij op duidt, was dan ook 1 vd vroegere beeltenissen van de vaste hulp van de Sint.
En ja, ik noem mensen negers. Er is niets maar dan ook niets mis met dat woord.
Ben er zelf ook 1 en zou niet weten waarom mij dat zou moeten kwetsen.

Die laatste quote slaat natuurlijk nergens op:
Dan zouden we nu dus nog steeds 'heksen' op de brandstapel gooien. Mensen die bezwaar hebben dienen hun mindset betreffende deze traditie aan te passen.

xox

Jamma | 18-12-12 | 21:12

Zwarte Piet is een witmans die vies is geworden door roet, ook wel een roetmop genaamd.

ROETMOP
1) Iemand die er vuil uit ziet 2) Iemand die er zwart uitziet 3) Nikker 4) Persoonsbenaming 5) Smerig persoon 6) Schoorsteenveger 7) Zwarte humor 8) Zwartjan

www.encyclo.nl/begrip/roetmop

akhrm | 18-12-12 | 21:12

@me, myself and IK 21:08
Nee hoor, de initiële opvatting was dat donkere mensen dom en goedkoop zijn, uitermate geschikt voor werk waar flapdrollen als jij, jijzelf en jou zich te goed voor voelen.

Bakito | 18-12-12 | 21:11

Blonde vrouwen worden door populaire cultuur als dom beschouwd. Er is werkelijk niemand die daarover valt, zelfs anti-zwartepietster als Doutzen Kroes niet. Klaarblijkelijk kan een mens wel wat racisme hebben, en is de gekwetsheid over zwarte piet gespeeld.

stuffwhitepeoplelike.com/2008/05/28/10...

omanders | 18-12-12 | 21:10

@Bakito | 18-12-12 | 21:03 | + -1 -
Maar arme kinderen hebben toch geen weet van wat rijke kinderen krijgen?

Kaas de Vies | 18-12-12 | 21:10

Ik bepaal hier wie racistisch is of niet. Wat zullen we nou krijgen.

pius | 18-12-12 | 21:10

Kaas de Vies | 18-12-12 | 21:05 | + 1 -
De islamitische aap.

me,myself and IK | 18-12-12 | 21:10

@brutus68 | 18-12-12 | 21:05 | + 0 -
Heb je een hekel aan chinezen? Met je Kaas Pieten.

Kaas de Vies | 18-12-12 | 21:09

Kaas de Vies | 18-12-12 | 21:05 | + 1
Ze kwam van Curacao en werkte momenteel in Texas.

Wel sneu overigens dat er geen enkele voorstander van Zwarte Piet aan het woord is geweest. Waren ze maar bij Quidje geweest. Dan had Quid heel hard kunnen betogen dat Zwarte Piet racisme was en was Gario misschien wel gestopt met zijn beweging omdat zijn doelen bereikt leken te zijn. Oh wacht...

kthxbye | 18-12-12 | 21:09

Bakito | 18-12-12 | 20:55 | + 2 -
Klopt, plus, door kleine kinderen te manipuleren met het idee dat donkere mensen lief zijn hebben we in dit land grote maatschappelijke multiculturele problemen.

me,myself and IK | 18-12-12 | 21:08

Ik zeg: een geultje graven naar zee, en wachten op springtij.
Dan is deze discussie misschien nog te redden.
Weet je wat, maken we er gelijk een protocol voor.

King of the Oneliner | 18-12-12 | 21:08

Zwarte piet is toch zwart? Als je je gediscrimineerd voelt door zwarte piet laat mij dan eens je huidskleur zien. Als die hetzelfde is mag je zeuren anders moet je je bakkes houden. Godwinmode on : 'Africans aint black their brown'.

Lepenseur | 18-12-12 | 21:07

brutus68 ..... 21.05
Dit is geen kritiek.

rechtvaardigerechter | 18-12-12 | 21:07

@B0rat | 18-12-12 | 21:04
Sinds de negerzoen verboden is, pak ik ze vol op de bek.
Overal waar ik ze tegenkom.

Jackanders | 18-12-12 | 21:06

Nou geenstijl, volgens mij komen jullie er niet in. Jullie zijn weer lekker in de aap gelogeerd.

Kaas de Vies | 18-12-12 | 21:05

@rechtvaardigerechter | 18-12-12 | 21:02

Sssttt. Kritiek op Kaas mag niet van zijn kaas pieten...

brutus68 | 18-12-12 | 21:05

Grappig dat die mevrouw uit Texas inziet dat kinderen het niet racistisch vinden maar volwassenen opeens wel.

Hoe kan dat? Slechte ervaringen? Nee leg het me uit, ik ben serieus. Hoe kan het opeens van kind naar volwassene opeens racistisch zijn?

Kaas de Vies | 18-12-12 | 21:05

@Jamma | 18-12-12 | 21:01 | + 0
Dan verzinnen ze weer iets nieuws. Bij dit soort dingen moet je vooral niet ingeven. Twee jaar terug mocht negerzoenen niet meer, nu proberen ze Zwarte Piet af te pakken.

B0rat | 18-12-12 | 21:04

@Kaas de Vies 20:57
Nee, een kind dat nog in Sint gelooft, zal zijn verwachtingen baseren op zijn gedrag. Kinderen uit een arm milieu krijgen echter al snel het beeld dat goed gedrag niet wordt beloond. Met alle gevolgen van dien.

Kortom, Sinterklaasfeest versterkt de tegenstellingen tussen onder- en bovenklasse.

Bakito | 18-12-12 | 21:03

Vanaf 20.44 heet het topic;
Kaas reaguurt er op los, tsja.

rechtvaardigerechter | 18-12-12 | 21:02

@Jamma | 18-12-12 | 20:45

"Als hij zwart is van roet, laat het er dan zo uit zien."

Dat doet ie dus ook. Hij is ZWART geverfd, niet pigmentbruin.

"ls het een neger moet zijn, laat het dan een neger zijn, en zég dat het er 1 is."

Dat moet ie dus niet.

"Nu heeft Zwarte Piet kroeshaar, slavenoorbellen, een page-outfit die men op belangrijke feestdagen aantrok bij de slaven en dikke rode lippen."

Hij heeft een veer op zijn hoed, die nog terugduid op de zwarte raven van Odin. Hij heeft een klederdracht die terugwijst naar de spaanse overheersers die ONS slaafden.
Die oorbellen heeft niets met slaven te maken: westerse zeelieden waren de eersten met oorbellen, waar hun namen in gegraveerd stonden. Dit om ze toch nog te kunnen identificeren, mochten ze na een schipbreuk dagen op zee hebben gedreven.

Noem het de eerste dog-tags.

Dat 'kroeshaar' zijn eerder krulletjes. Kroes is vele malen fijner. En krulletjes haar tref je aan bij mediterranen, Hebreeërs en Perzen. NIET bij negers.

En ook die dikke rode lippen is bullshit: de gemiddelde gepigmenteerde medemens heeft veelal MINDER rode huidskenmerken dan een blanke.
Ergo, deze personen zijn overduidelijk feestelijk geschminkt.

"Als Sinterklaas z'n Pieten uit Afrika meenam, zou je niemand horen."

Bitch, Please!! Dan was het anti-racisme korps echt aan het stuiteren geweest.

"Als Zwarte Piet er daadwerkelijk uitzag alsof ie door 'n schoorsteen gedonderd was: idem."

Dan was het een ranzige ongewassen arbeider die bij niemand over de vloer kwam, dus had je ook geen feest gehad.

"Als neger zijnde iemand over straat zien lopen met een collectebus/zak vol snoepgoed, verkleed als een slaaf... Tja."

Een donkere medemens 'neger' noemen. Tsja.

Daarbij, ik heb meer donkere medemensen zwarte piet zien spelen dan geesteszieken tegen zwarte piet horen protesteren. De laatste hebben helaas alleen een grotere muil, dus vallen ze meer op.

"Als je de traditie in ere wil houden zonder dit gezeik in December, pas de beeltenis dan aan. De ene, óf de andere kant. Maar laat het niet in het midden. Daarmee behouden we dezelfde bullshit als nu."

Je draait de wereld om: niet de traditie dient aangepast te worden, maar de mindset van hen die er kwaad in zien.

ZKH EénOog | 18-12-12 | 21:02

alle pieten dan maar verbannen?

waziddegij | 18-12-12 | 21:02

Onze kinderen leren we dat mensen met een donkere kleur lief zijn en kadootjes uitdelen.
En nog vinden sommigen zelfs dat racisme. Is zeker komkommertijd in Arabierië.

me,myself and IK | 18-12-12 | 21:01

Stel: Sint heeft die Pieten ("slaven") uit de handen van slavenhandelaren weten te houden, waardoor ze nu nog maar 1 maand in het jaar hoeven te werken...
Dan heb je meteen een verklaring voor het feit dat het negers zijn én je haalt het "racisme" uit het verhaal.
DONE.

Jamma | 18-12-12 | 21:01

Dik betaalde 'Hahaha-DJ's' in een glazen huis die de lolbroek uithangen over de ruggen van hongerende mensen, dàt vind ik pas weerzinwekkend.

Jackanders | 18-12-12 | 21:01

Godsdienst = Slavernij

Botte Hork | 18-12-12 | 21:01

De religie van vrede is racisme. Laat Aljazeera het daar eens over hebben.

Fijnstoffer | 18-12-12 | 20:59

Moest wel lachen om de tweets van Pritt tijdens de stream

Koning Afwas | 18-12-12 | 20:58

@Bakito | 18-12-12 | 20:55 | + 2 -
Maar kinderen van rijke ouders waarderen die cadeautjes minder, want die hadden meer verwacht.

Denk daar maar even over na.

Kaas de Vies | 18-12-12 | 20:57

niets met slaven te maken...... volgens mij hebben we er nogal wat getransporteerd. Moesten ze nog zelf roeien ook. Dus 1 PK per man. (PietenKracht.) Maar degene die met het bootje aankwamen waren in ieder geval niet uitgeroeid.

IQkulliku | 18-12-12 | 20:57

ZKH EénOog | 18-12-12 | 20:46
Zeer helder betoog.
Komt nog bij dat deze inteelt volkeren met het empathisch vermogen van een pinda massaal gebukt gaan onder de slavernij die godsdienst heet. En verkerend in die staat van psychose is alles geoorloofd.

Botte Hork | 18-12-12 | 20:57

"Innocent chilparty which indoctrinates young children with racism" Als 'ie racism door greed vervangt klopt het misschien een klein beetje.

Verder vind ik dat ze Sinterklaas teveel achterwege laten, de lange witte baard is stigmatiserend. Het grote boek verwijst teveel naar Alzheimer wat veel bij ouderen voor komt.

B0rat | 18-12-12 | 20:57

Nou Quincy stoere woorden hoor maar je liegt dat je barst, je bent niet zomaar "arrested" je bent ook niet zomaar "deported".

Kaas de Vies | 18-12-12 | 20:56

Dat Engels van die Heijne is trouwens niet om aan te horen...

brutus68 | 18-12-12 | 20:56

@meester Kwel | 18-12-12 | 20:53 | + 0 -
Als ze de definitie van Nederlandse tolerantie niet begrijpen, hoe kunnen ze ons dan duiden?

Niet.

Kaas de Vies | 18-12-12 | 20:55

@Kaas de Vies 20:49
Daar gaat het niet om. Sinterklaasfeest impliceert beloning voor goed gedrag, hetgeen in werkelijkheid een leugen is: kinderen met rijke ouders krijgen
de meeste en mooiste cadeautjes.

Vanuit pedagogische opzicht wordt hier de basis gelegd voor grote maatschappelijke problemen.

Bakito | 18-12-12 | 20:55

@Kaas de Vies | 18-12-12 | 20:52

Quincy kan ook verhuizen als het hem hier in Nederland niet bevalt.

brutus68 | 18-12-12 | 20:54

Nu ik het zwarte piet fenomeen uitgelegd krijg op الجزيرة vind ik het ook wel racistisch.

Bertus Brulbroek | 18-12-12 | 20:54

Weet je wij ook slavendrijvers waren? Arabieren en Afrikaanse warlords. En ze zijn het nog steeds.

Kaas de Vies | 18-12-12 | 20:54

Dat Al Jazeera ons niet zou mogen duiden net als tientallen andere wereldwijde nieuwszenders met elk land doen 'want in Arabirië is ook van alles mis', dat is pas racisme, knuckleheads.

meester Kwel | 18-12-12 | 20:53

Police brutality! Quincy is de rodney king van de lage landen.

Ik zie nog steeds geen referenties naar racismem, behalve een kleur. Maar paars verven maakt ze geen ander symbool

BraakBaar | 18-12-12 | 20:53

Wat men ook vergeet, we kunnen ons aanpassen aan de wensen van Quincy....... maar Quincy kan zich ook aanpassen aan onze wensen.

Kaas de Vies | 18-12-12 | 20:52

Wat een prachtige betogen zijn dit toch... Zojuist van Quincy geleerd dat ik alle niet-blanken stuctureel discrimineer omdat ik het niet met ze eens ben over zwarte piet. Hij gebruikt nog net de term 'white supremacy' niet, maar lult daar omheen. So far gaat het nauwelijks om zwarte piet, maar om structurele discriminatie. Dat krijg je als je geen echte tegenstanders aan het woord laat...

kthxbye | 18-12-12 | 20:52

Deze man op de film werd gearresteerd omdat hij een vervelio was... omdat hij kinderen hun feestje wilde ontnemen... en omdat hij gewoon niet weg ging na herhaaldelijk verzoek.................... daarom ben je gearresteerd.


Geen racisme, geen beperking van vrijheid van meningsuiting, gewoon ongepast gedrag.

Ga maar weer lekker huilen Quincy.

Kaas de Vies | 18-12-12 | 20:51

Nee Quincy,

Je mag best blijven maar je mening is alleen jouw mening. Jij bent gewoon geen spreekbuis voor de anderen en je doet wel net zo voor door de racisme kaart te spelen.

Je mag gewoon blijven en je mening ventileren, want we zijn TOLERANT!

Waarom snappen mensen dit niet

Kaas de Vies | 18-12-12 | 20:49

Gezien ons consensus poldermodel zullen we na een potje kwartetten in een kabinet van diverse partijen uiteindelijk uitkomen op het compromis van Grijze Piet.

Of Manke Grijze Petra want dat is belangrijk voor de lesbische gehandicapte vrouwenbeweging.

ZDEV | 18-12-12 | 20:49

brutus68 | 18-12-12 | 20:42 | + 1 -
Pas maar op, als uberstormbahnmoralfag @zeg maar jansen zulke expliciete tegels leest, ben je de sjaak.

Bakito | 18-12-12 | 20:48

@Joost Maghetweten | 18-12-12 | 20:47
En voor de bijdehandjes: ook vóór 31 oktober!

Joost Maghetweten | 18-12-12 | 20:48

Quicy moet een beetje lachen, want blanke lilliputers kunnen niet gediscrimineerd worden, alleen negers.

Kaas de Vies | 18-12-12 | 20:48

Nou, die hoofddoek gaf ff d'r oordeel: we zijn racisten...

brutus68 | 18-12-12 | 20:48

Some real stonecoal english now, zo blijven de pieten wel zwart.

B0rat | 18-12-12 | 20:48

Botte Hork | 18-12-12 | 20:32
Zwarte piet is nooit een slaaf geweest. Ze stellen de Spanjaarden voor in de 80-jarige oorlog. Maar dat kun je dit Kutjazeera niet uitleggen. Die horen alleen wat ze willen horen. Het enige echte doel is de totale Moslim-staat. Iedereen Moslim hier. Stapje voor stapje. Dus eerst alle cultuur hier afbreken. Sinterklaas. Christelijke feesten. Moslimfeesten invoeren. Sharia erin. Ga maar door.

Rest In Privacy | 18-12-12 | 20:48

Eerlijk gezegd weiger ik een Sinterklaas/zwarte Piet discussie te voeren na 6 december, dus truste. *out*

Joost Maghetweten | 18-12-12 | 20:47

Ik vind trouwens dat er ook bruine IJsberen moeten rondlopen.

Kaas de Vies | 18-12-12 | 20:47

Laten ze eens naar hun eigen uitbuiting en opsluiting van hun vrouwen kijken. Beter nog, laten we slavernij eens toetsen aan de behandeling en positie van vrouwen in Arabische landen... En zelfs in Nederland. Zwarte Piet zou nog groen worden van ellende als hij daarvan zou vernemen.

doenormaal! | 18-12-12 | 20:47

@Botte Hork | 18-12-12 | 20:38

En het ergste is, dat het getrokken wordt, door de grootste slavendrijvers uit de geschiedenis.

Arabieren en Ottomanen maakten zelfs slaven van hun mede-islamieten. Maar omdat ze die broeders zelf geen pijn mochten doen van hun islamitische leer, huurden ze Joden/Hebreeërs in om het vuile werk op te knappen. Zoals Eunuchs maken, waarbij zonder verdoving het hele zaakje weggesnoeid werd, een rietje de pisbuis inging, en het zaakje dichtgeschroeid werd met kokende olie. Overlevingskans ver onder de 10%.

En dat gaat zwarte piet duiden.

ZKH EénOog | 18-12-12 | 20:46

Iedere week als ik naar de negerette (Sunday's) ga, zie ik er dus uit als een slaaf?
*verward borrel inschenken doet*

Botte Hork | 18-12-12 | 20:46

Grappig, ik zie een donkere dame uit Texas met stijl haar en niet rode lippen, maar blijkbaar is het toch aanstootgevend.

"For me as a American is confusing"

Juist je snapt er geen reet van, dus hou gewoon je kop dicht.

Kaas de Vies | 18-12-12 | 20:45

Punt is:
Als hij zwart is van roet, laat het er dan zo uit zien.
Als het een neger moet zijn, laat het dan een neger zijn, en zég dat het er 1 is.
Nu heeft Zwarte Piet kroeshaar, slavenoorbellen, een page-outfit die men op belangrijke feestdagen aantrok bij de slaven en dikke rode lippen.
Als Sinterklaas z'n Pieten uit Afrika meenam, zou je niemand horen.
Als Zwarte Piet er daadwerkelijk uitzag alsof ie door 'n schoorsteen gedonderd was: idem.
Als neger zijnde iemand over straat zien lopen met een collectebus/zak vol snoepgoed, verkleed als een slaaf... Tja.
Als je de traditie in ere wil houden zonder dit gezeik in December, pas de beeltenis dan aan. De ene, óf de andere kant. Maar laat het niet in het midden. Daarmee behouden we dezelfde bullshit als nu.
-Semi Piet-

Jamma | 18-12-12 | 20:45

Zolang afro-amerikanen niet erkennen met black history day dat ze verkocht zijn door andere Afrikaanse stammen vind ik het stigmatiserend en ben ik van mening dat het afgeschaft moet worden.

Kaas de Vies | 18-12-12 | 20:44

.. wie Zwarte Piet haat is een ploert die in Nederland niets te zoeken heeft.

Jan Passant mk2 | 18-12-12 | 20:44

Je zal maar schoorsteenveger zijn en worden uitgemaakt voor slaaf.

ZDEV | 18-12-12 | 20:44

Blablabla, volgend jaar weer gewoon die hete kurk op mijn witte smoel, en kinderen half dood gooien met ranzig snoepgoed.
Is de tandarts ook weer blij.

Jackanders | 18-12-12 | 20:42

Al-Jazeera is een islamitische nieuwskanaal en daarom het beste op de hoogte van intolerant gedrag ten opzichte van andere religies en gebruiken. De islam tolereert alleen de islam.

Jan Passant mk2 | 18-12-12 | 20:42

Was ik dus laatst helemaal naar Afrika gevaren, grijp en trek zo'n inboorling op mijn schip, gewoon om een eigen slaaf te hebben, begint ie te vertellen over die enorme erfenis die hij van zijn oom verwacht en die met me wil delen. Sympathiek!

ZDEV | 18-12-12 | 20:42

Waardeloze kutzender. Racistische mensen in die wereld, oproepen tot dood van schrijvers, moord, vrouwenonderdrukking. En dan moeten wij ons daar aan aanpassen?

Rest In Privacy | 18-12-12 | 20:42

@Bakito | 18-12-12 | 20:40

Met de geiten of met de kleine jongetjes?

brutus68 | 18-12-12 | 20:42

Er staan ook allochtonen zwarte piet te verwelkomen bij de intocht. Volgens Quicy mogen wij witmensen niet spreken voor zwarten, maar hij mag dus ook niet spreken voor zwarten, want wat die zwarten daar dan.

Excuses voor het woord zwarten, ik vind het zelf een vrij racistisch woord, ik gebruik gewoon liever het woord neger, maar ja dat mag opeens niet meer.

Kaas de Vies | 18-12-12 | 20:41

@Kaas de Vies 20:32
Ik heb me anders prima vermaakt in Sauna Delailah in Jeddah.

Bakito | 18-12-12 | 20:40

Zij een baan zoeken, wij Zwarte Piet wegdoen.

sjaakdeslinksesul | 18-12-12 | 20:40

Hij gebruikt allerlei gelegenheidsargumenten. Iemand pleegt zelfmoord dus 1 iemand neemt aanstoot tegen Zwarte Piet, dan moeten we oppassen straks plegen die zelfmoord.

Hou op man, je kan absoluut niet argumenteren.

Kaas de Vies | 18-12-12 | 20:40

Jezus zegt: "Hij die geheel vrij van zonde is , werpe de eerste steen."

Moamed zegt: "Als er iets mis is. Wijs naar een ander en het liefst een jood. Wel zo makkelijk!"

Godsammekraken | 18-12-12 | 20:38

ZKH EénOog | 18-12-12 | 20:36
Het is weer eens de zieligheidskaart trekken..

Botte Hork | 18-12-12 | 20:38

Het is gewoon projectie Quincy.

Kaas de Vies | 18-12-12 | 20:38

Beetje helpen (werken) om cadeaus te geven is racisme?
Vreemd zou het zijn als je zo'n zwarte piet van alles ziet stelen van de kids. Geven is naar mijn idee iets positiefs. Oh, het is zwart? Das nie best nee.

DijenkletserT | 18-12-12 | 20:38

Is dat nou Quid op de Skype?

brutus68 | 18-12-12 | 20:38

Die zwarte piet met de koptelefoon kan ik niet verstaan hoor.

arashimashou | 18-12-12 | 20:38

Kan iemand mij vertellen waar Al Jazeera zich mee bemoeit? Is deze bemoeienis met onze culturele dingetjes weer één van de onverbloemde uitingen van de groeiende expansiedrift?

doenormaal! | 18-12-12 | 20:37

Blijf met je poten van onze tradities af godverdomme! Het niet meer mogen verkopen van negerzoenen was al een belachelijke beslissing, het afschaffen van Pinksteren ten faveure van het suikerrfeest is een grof schandaal. Maar binnen de PvdA denkt een meerderheid er wel zo over...

eerstneukendanpraten | 18-12-12 | 20:37

Dat afrikaanse stammen elkaar op gruwelijke wijze tot slaaf maakten en martelden, en slaven als handel aan Europeanen aanboden, en die Europeanen en dan met name de Hollanders veel aardiger (ok minder onaardig dan) waren voor de slaven, daar hoor je nooit iemand over.

En ik voel me slaaf van de overheid. Lijfeigene die tot en met september belastingen betaalt, daarna nog voor zichzelf mag verdienen. Op de een of andere manier zijn we niet echt opgeschoten, als mensheid zijnde.

ZDEV | 18-12-12 | 20:36

The Netherlands is becoming more multicultural, now they want to change the tradition.

THERE COMES THE MONKEY OUT OF THE SLEAVE!

Kaas de Vies | 18-12-12 | 20:36

@Botte Hork | 18-12-12 | 20:32

Helemaal eens. Het is gewoon simpelweg een goedkope arbeidskracht winnen uit een concurrerende stam of een vijandelijk volk.
Ook vele Europeanen zijn als slaaf aan hun einde gekomen. Geen enkel volk is gespaard gebleven.

ZKH EénOog | 18-12-12 | 20:36

@Kaas de Vies | 18-12-12 | 20:32

Zelfs in Mekka ken men grenzen...

brutus68 | 18-12-12 | 20:34

@oranjeblanjeblue | 18-12-12 | 20:32

Inderdaad heb ik daar en publiek gewag van gedaan dat ik dat zou doen. Maar vervolgens heb ik ze stiekem zelf gehouden.

Zo rollen wij in de trotskistische tradities.

pius | 18-12-12 | 20:34

Ik ga al die shit niet doen Twitter+ en Google-, kom maar gewoon hier met je bek reaguren.

Kaas de Vies | 18-12-12 | 20:34

Al-Jazeera kan zich beter druk maken om alle zwarte Ayans in Somalië, die vanwege lokale folklore verminkt worden.

Cuyahoga | 18-12-12 | 20:33

pius | 18-12-12 | 20:24
Ik ga ervan uit dat jij ze als onwankelbare socialist verdeeld hebt onder de armen.

oranjeblanjeblue | 18-12-12 | 20:32

Als kind lachte ik altijd om die domme slaven. Nu blijkt dat het gewoon acteurs zijn met zogenaamd roet op hun gezicht vind ik er niks meer aan.

*geloof in Sinterklaas verliezen doet*

ZDEV | 18-12-12 | 20:32

We zitten er midden in en ontsnappen is niet mogelijk. #feitje

Plukkiehaar | 18-12-12 | 20:32

Kijk, dat slaven vroeger toevallig zwart waren heeft niets met racisme te maken.
Of ze ze nou zwart, wit, geel of rood waren geweest, het ging erom dat het relaxed was om een slaaf te hebben. (wat ik me best kan inbeelden)
Ze missen dus compleet de essentie van het verhaal.

Botte Hork | 18-12-12 | 20:32

@Terpen-tijn | 18-12-12 | 20:31 | + 0 -
Ik wilde laatst eens om een steen lopen met mijn slaaf, nou Bakito kwam dus mooi Mekka niet in. Schande!

Kaas de Vies | 18-12-12 | 20:32

Het is Niet de joe-ef-es-ee "Blekfees".
Welke traditie spreekt er nog meer over roetgezichten?

bismilawalabiwalibniwarruhilqudusi.
grmblgrmblgrmbl :-\

hallevvezool | 18-12-12 | 20:31

Moet jij daar ergens een keer het suikerfeest onder de loup nemen, Kritiek hoeft nog geeneens, je gewoon afvragen waarom is al genoeg.. Schreeuwen ze moord en brand. Je komt het land niet uit zonder stokslagen..
Bewijst ook maar eens dat ze geen barst van onze cultuur begrijpen en er zich niet eens in willen verdiepen.

Terpen-tijn | 18-12-12 | 20:31

Racisme is gewoon een eeuwenoude traditie in dit land. Daar moeten ze met hun zwarte/bruine/gele/lichtgetinte poten vanaf blijven, net als van onze have. Is helemaal niets dan meer heilig?

sjaakdeslinksesul | 18-12-12 | 20:30

Arabieren die ons gaan duiden. Ok, dan mogen wij hun ook gaan duiden. Laten we eens beginnen met het duiden van hun gebrek aan humor.

doenormaal! | 18-12-12 | 20:30

Al Jazeera. Een van oorsprong Arabische zender.

Arabië, één van de landen die het laatst gestopt zijn met de officiële slavenhandel, en officieus nog steeds slavernij bedrijft (en dan de vrouwen nog niet meegerekend).

Welke zender kan dan beter onze slavernij duiden dan Al Jazeera?

ZKH EénOog | 18-12-12 | 20:29

Gat in de markt;
Een zwarte sinterklaas met witte pietenknechten, mogen knalharde slaven en zijn geen gezeik meer over diskriemienaties enzo. Heus een goudmijn, tsja.

rechtvaardigerechter | 18-12-12 | 20:27

De uitdrukking Iemand de zwartepiet toespelen betekent: "iemand verantwoordelijk maken voor een onaantrekkelijke taak". Zo wordt deze uitdrukking dus gebruikt om iemand de schuld toe te schuiven...

Beat me up Scotty | 18-12-12 | 20:27

@Kaas de Vies | 18-12-12 | 20:25 | + 1 -
Verdomme de ligt, is het licht. Brainmeltdown van jewelste.

Kaas de Vies | 18-12-12 | 20:27

Arabieren die ons de maat nemen. Het moet niet gekker worden.

Der alte Fritz | 18-12-12 | 20:27

Als Al Jazeera het geen raxisme vindt, hoeft het voor mij niet meer.

vetkleppert | 18-12-12 | 20:26

Toen ik klein was werd mij verteld dat zwarte piet zwart is door het roet uit de schoorsteen... Dan is het toch geen racisme.. Roet is immers niet zwart!

Gingersdohavesouls | 18-12-12 | 20:25

@oranjeblanjeblue | 18-12-12 | 20:23

Neuh. Ik heb volop cadeautjes gehad dit jaar. Dus mij zal je niet horen.

pius | 18-12-12 | 20:24

-weggejorist-

Kudt_Janus | 18-12-12 | 20:24

Moslims bemoeien zich graag met de Westerse tradities.
Bovendien weet men dat de Nederlandse *kuch* vertegenwoordigers makkelijk buigen voor de Islam.
Dus kansrijke zaak om een discussie aan te gaan.

Rest In Privacy | 18-12-12 | 20:24

Al ben ik de laatste, ik blijf sinterklaas vieren.

B0rat | 18-12-12 | 20:23

Heeft pius al zijn gal gespuwd over al dit racistisch goed?

oranjeblanjeblue | 18-12-12 | 20:23

alle zwarte pieten terug naar Aljzeerië!

natte lassie | 18-12-12 | 20:22

Misschien niet helemaal on topic, maar tegenwoordig zijn wij blanken, de hardwerkende slaven. Tis maar hoe je het bekijkt.

Botte Hork | 18-12-12 | 20:21

Gaan we weer... dacht dat ze alweer vertrokken waren.

oranjeblanjeblue | 18-12-12 | 20:20

Racisme is een groot probleem. Het is altijd het gevolg van domheid en persoonlijke frustratie.

Dit staat los van het Sinterklaasfeest.

Bakito | 18-12-12 | 20:20

Zolang de vrouwelijke kijkers van Al Jazeera door een gaas de wereld buitenshuis mogen aanschouwen blijft Zwarte Piet gewoon.

Zwarte Piet is de nieuwe Geus tegen alles wat gestoord is in deze wereld.
Zwarte Piet moet weg? Jullie moeten zelf weg met jullie rare kromme rethoriek en intolerantie.

Wij in Nederland snappen het wel, de rest van de wereld snapt het niet. Zo is het eigenlijk altijd geweest. Nederland is eindelijk weer gidsland.

Kaas de Vies | 18-12-12 | 20:20

Huh?
"Redactie" geeft de ZP aan Quid?

Een See You In Court briefje gehad?

Kapitein Sjaak Mus | 18-12-12 | 20:20

Zwarte Piet is lievv.
Mensen die dat niet vinden zijn zélf racisten!

Koninging Beatricks | 18-12-12 | 20:20

Oftewel, Quid krijgt de zwarte piet toegespeeld. Alsof hem dat aan zijn aarsch zal oxideren.

Botte Hork | 18-12-12 | 20:19

Jaja mensen. Dank zij de Arabische lente gaat het daar nu zo goed dat men zich druk kan maken over een stukje Hollandsche folklore.

Godsammekraken | 18-12-12 | 20:19

Straks gaat Al-Jazeera nog duiden dat islam vrede is en geen haat.

smdyasc | 18-12-12 | 20:19

Laat die jongens toch. Wij duiden hen ook zo nu en dan wel eens.

Bezorgdenverjaagster | 18-12-12 | 20:19

Ik denk dat al-jazeera beter wat dichter bij huis kan kijken, wat betreft het belichten van nare culturele bezigheden.

vindead | 18-12-12 | 20:18

*registreert domeinnaam www.nostyle.com*
-edit: met terugwerkende kracht 11 jaar geleden? impressive.-

vossejongk | 18-12-12 | 20:18

-weggejorist-

Kudt_Janus | 18-12-12 | 20:18

Onthoud het maar goed>>Zwarte Piet bestaat echt, in tegenstelling tot Allah.

Terpen-tijn | 18-12-12 | 20:18

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl