Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Europese Unie sloopt Laatste Nederlandse Bedrijf

PHILIPS_SENSE_and_SIMPLICITY-logo-354B8F298E-seeklogo.com.gif Goedverdoeme, die tiefus-EU. Nederland is een van de laatste bastions van economische stabiliteit en ook al is dat maar schijn, het moet zo SNEL mogelijk kapot gemaakt worden. Want een stabiele provincie in een kapotstukke superstaat, dat levert alleen maar gezeik op. Nederland wil niet extra lappen voor de Reichsbegroting van Brussel, Nederland wil geen geld meer geven aan de Grieken, Nederland wil geen Griekse schulden kwijtschelden, Nederland ligt eigenlijk alleen maar dwars. Dus dat poldereconomietje van Rutte en Wientjes moet zo snel mogelijk genivelleerd worden. Hoe? Door grote bedrijven uit de categorie 'nationale trots' onderuit te schoppen, gelijk een grensrechter op een voetbalveld. Slopen die stabiele werkgelegenheid, afpakken die potentiële investeringsgelden. Als de Nederlandse staat die extra begrotingsbijdragen niet af wil staan, dan halen Van Rompuy en zijn vazallen het geld zelf wel op, via gigaboetes van een miljoenmiljard euro voor triviale overtredingen van de mededingingswet. Bij Philips bijvoorbeeld, dat een boete van 'honderden miljoenen' opgelegd krijgt voor 'verboden prijsafspraken over televisie-onderdelen'. OMG, ben je dan aan het zoeken of wat? Het bedrijf dat zo'n beetje de televisie heeft uitgevonden, bestraffen voor het maken van televisies. So fucking what dat ze daar wat afspraakjes over hadden lopen met andere bedrijven. Alsof mensen er een minuut minder om naar The Voice of Holland hebben kunnen kijken. Handen af van Nationale Trots, Brussel! Je bent zelf een kartelvormende machtsmonopolist! Scheldwoorden! *ZAP*

Reaguursels

Inloggen

Het gloeilampenkartel is het oudste industriële kartel ter wereld. Dus er is niks nieuws onder de (hoogte-)zon. En wie stond er vooraan in de rij om de gloeilamp om zeep te helpen? Juist: dat was dezelfde Philips!

Het criminele kartel dat zichzelf EU noemt doet haar uiterste best Philips uit Europa weg te jagen. En dat is al aardig gelukt, want Philips produceert geen televisietoestellen meer. Die handel is allang overgedaan aan Lucky Goldstar en TPV Technology.

*Gaat nu online een Philips Hue Connected Bulb Starter Pack bestellen*

Ouslender | 06-12-12 | 02:37

Dat geld heeft Philips dus eerst wel van het nietsvermoedende publiek gestolen.
Teruggeven dus aan alle mensen in de EU via megaboete. Net goed!

bruine kikker | 06-12-12 | 00:46

Ehrm. Kuch. geenstijlers. Kuch. Proest. Mag ik even mijn kennis als PhD in de economie (niet van een 'nederlandse universiteit' - kuch, proest, hihihi', mompelt iets over inflatoire moedermavos) met jullie delen? Is het jullie niet bekend (vast niet) dat er een reden is waarom wij philips de grootste sociale werkplaats van de bananenrepubliek noemen? Is het jullie niet bekend dat philips hier alleen maar zit omdat het daar subsidies (lees: BE-LAS-TING-GELD...) voor krijgt? Is het jullie niet bekend dat philips de ene na de andere fabriek on-mid-del-lijk sluit de seconde nadat het subsidieconvenant met de roverheid afgelopen is? En als jullie dat niet bekend is: is het jullie dan misschien WEL bekend dat philips tegenwoordig zo verkracht is door al die 'grote' 'topmanagers' die alle assets aan de ghinezens verkocht hebben dat de oude Mijnheer Frits (nog persoonlijk gekend, maar dat terzijde) accuut een hartaanval zou krijgen als hij ziet wat het eens Grote Philips geworden is: een slechte kloon van dat meest plastieke merk ter wereld, samsung? Nee, dat zal jullie wel niet bekend zijn, anders hadden jullie dit artikel niet geplaatst. Mannen, geenstijlers: iets over de plank vol-le-dig mis slaan...

FlonVabbergasted | 05-12-12 | 22:03

Dit krijg je als je niet netjes blijft stilzitten op je stoel en doet wat meester/juf zegt.

carramba | 05-12-12 | 21:28

Het staat de EU kennelijk vrij om met megaboetes zijn zak te vullen. Chris OStendorf zulje daar niet over horen.
Doorziet niemand dat dan?

Inextremis | 05-12-12 | 20:42

Hey wat? Sinds wanneer wil Nederland geen geld meer geven aan de Grieken? Een paar uitzonderingen die PVV/SP/PvdD hebben gestemd miss niet. Maar de rest heeft heel duidelijk JA! gezegd bij de vorige verkiezingen op geld naar corrupte banken/graaiers/etc. via 'n omleiding langsknooppunt Griekeland.

Pindakees | 05-12-12 | 20:21

@kapotte_stofzuiger | 05-12-12 | 12:28
Ze verdedigen deze boetes wel altijd met "het kost de consument".
Mogen producenten ook eens wat krijgen?

frank87 | 05-12-12 | 20:12

SDI|05-12-12|18:52|
Juustem!
Tijd voor een streep in 't zand.

lidlbier | 05-12-12 | 19:54

Ook Frankrijk: met illegale afspraken en staatssteun bij o.a. Vietnam Airlines ervoor zorgen dat die uiteindelijk geen Fokkers maar Aerospatiale troep kopen, met als extra duwtje het kwijtschelden van een deel van de schuld van Vietnam aan Frankrijk.

Mocht allemaal van diezelfde EU.
.
We wachten nog op het kapotmaken van DSM en Shell.

SDI | 05-12-12 | 18:52

Philips maakt geen TV's (meer).

Seraphin | 05-12-12 | 16:51

Het hoeveelste argument om het roer om te gooien m.b.t. de EU is dat al ? Den Haag ,get a live en sluit je aan bij Engeland,Canada en Australië en werk die EUSSR er uit.Waardeloze club van louter curatoren geworden. Duitsland,Scandinavië en Finland zouden hetzelfde moeten doen,want ook zij worden de komende decennia alleen maar geplunderd door de mafia uit het zuiden.(Ook onder de Canadese grens)

Dolphi | 05-12-12 | 16:39

Frankrijk: Miljarden steun van de overheid in o.a. de auto industrie. Vervolgens worden overheidsinstellingen verplicht die lelijke - slechte kudt auto's te kopen. Dat is twee keer steunbetaling. Hier in NL doet de overheid er alles aan om vooral geen lokale producten en diensten in te kopen - stel je voor!

funkyd | 05-12-12 | 15:56

dat de EU zelf een kartel is is een juiste constatering. Men wil zoveel mogelijk concurrentie tegen gaan tussen staten onderling zodat men de onderdaan maximaal kan uitpersen omdat hij nergens anders naar toe kan.

prijsafspraken ed. zijn geen enkel probleem in een vrije markt (die er niet is, vanwege overmatig overheidsingrijpen):

in het kort in NL:
www.meervrijheid.nl/?pagina=738

of wat uitgebreider in Engels (hoofdstuk 10):
mises.org/Books/mespm.PDF

prutserdeluxe | 05-12-12 | 15:56

@Biff Eagleburger | 05-12-12 | 13:53
Niet altijd. Probeer maar eens aandelen C&A of Bavaria te kopen. I denk niet dat de families Brenninkmeijer respectievelijk Swinkels er erg veel in de aanbieding hebben.

lekkurlinx | 05-12-12 | 15:53

.. en wat vind Advokaat van Philips hier nou van?

HAL 9000 | 05-12-12 | 15:43

Verboden prijsafspraken zijn uiteraard uit den boze. En zonder boetes krijg je die niet uit de wereld. Maar los daarvan doen Europa en Nederland er alles aan de productie over te hevelen naar andere continenten. Het fiscale klimaat, met hoge lonen vanwege de extreme lasten, een almaar stijgende accijnzen en BTW en fors oplopende lokale lasten, maken de productie hier eenvoudigweg te duur. We zien dat een steeds kleiner wordende populatie steeds meer lasten moet opbrengen. Allemaal het gevolg van een beleid dat ons wordt opgelegd door politici die zeggen er verschrikkelijk veel verstand van te hebben. Een vriendenclub die ons straffeloos naar de ondergang mag leiden, omdat ze door ons zijn gekozen en daardoor al die onzinnige maatregelen - soms zelfs tegen alle verkiezingsbeloften in - zogenaamd met 'onze instemming' doorvoeren.

V®aagTeken | 05-12-12 | 15:06

Pas nog in een nieuwe ct scanner van phillips gelegen,mooi ding.Dat dan weer wel.

dutjekol | 05-12-12 | 14:32

@DANNY3960 | 05-12-12 | 12:43
Niet meer. Dat is tegenwoordig (sinds 2010)de spanjool Joaquin Almunia.
Kroes doet tegenwoordig de Digitale Agenda. Zij keurt dus o.a. de cookies.

lekkurlinx | 05-12-12 | 14:14

WAT? Ik lees net dat die 6% importtax voor digitale video recorders nog steeds bestaat dit is de reden dat mijn Nikon DSLR max 29 minuten, 59 seconden en 49 frames kan opnemen. Zet ik de Australische firmware (ivm PAL/50hz) op dat ding, dan gaat ie net zo lang door totdat de sensor klamme lucht nodig heeft of het geheugenkaartje vol zit. EU = kansloos.

huismerk | 05-12-12 | 14:11

@Bergverzet | 05-12-12 | 14:01 | + 0 -
Dat is niet funest want dat is prima te ondervangen. Niet alles wat door de EU geregeld wordt is een slecht idee, maar de uitvoering is waar ik moeite mee heb en het uiteindelijke doel van de EU wil ik al helemaal niet.

Een zwaluw maakt nog geen zomer.

Kaas de Vies | 05-12-12 | 14:09

Bullshit. Het gaat niet om een Nederlands bedrijf maar om de televisiedivisie van Philips en die is al lang aan een stel Chinesen (TP Vision) verkocht.

brunz | 05-12-12 | 14:08

www.youtube.com/watch?v=76pWdExqfkY
Monopoly and Competition (by Murray N. Rothbard)
Eerst huiswerk doen voordat je het EU marxdenken pluskuddos geeft.

JensDensen | 05-12-12 | 14:04

Sterf phillips, sterf!

Lang leve de EU!

Krijg ik nu promotie?

poli | 05-12-12 | 14:01

@Van Rossem | 05-12-12 | 12:25
Dit is nou precies het soort berichten waarom ik weet dat mensen zoals Van Rossem en vele onderbuikreaguurders niet snappen dat uit de EU stappen funest is. Als wij buiten de EU zouden staan zou er mogelijk naast de boete ook nog een zeer strenge handelsbeperking aan Philips en andere Nederlandse bedrijven worden opgelegd. Fiks hogere EU importheffingen bijvoorbeeld.
Daarnaast speelt er nog een ander akkefietje van Philips Medical Systems via de Duitse vestiging richting het oostblok. Als deze steekpenningenaffaire helemaal boven water komt Philips in de USA zwaar in de problemen want daar is men nog veel veel en heel veel strenger.
Zucht....

Bergverzet | 05-12-12 | 14:01

@pius | 05-12-12 | 13:11

Geld vloeit altijd terug in een samenleving. Vergeet niet dat 'het volk' ook gewoon aandelen kan kopen.

Biff Eagleburger | 05-12-12 | 13:53

@necrosis; Technisch gezien is de videorecorder een uitvinding van Ampex uit 1956. Het semi-professionele u-matic van Sony (1974) kan eigenlijk gezien worden als het eerste succesvolle systeem met videocassettes zoals we dat uit de tijd van VHS kennen. Philips had toen al het VCR systeem in 1971 alleen dat was technisch niet echt goed door ontwikkeld, video 2000 moest de beloftes van VCR waar maken maar toen waren VHS en BetaMax (de kleinere consumentenversie van u-matic) al enige tijd op de markt. De CD en meer eigenlijk de optische opslag is een goede verdienste van Philips. De budgetten voor R&D zijn bij Philips echter enorm gekelderd en het bedrijf koopt startups op die zelfstandig goede innovaties hebben bedacht om te innoveren. De innovatieve kracht is helaas een beetje uit het bedrijf gegaan na operatie Centurion, omdat het erg duur was. Nu moet ik eerlijk zeggen dat alle bedrijven hun "edge" kwijt zijn, zelfs Apple begint een beetje same old stuff te worden.

huismerk | 05-12-12 | 13:52

@pius | 05-12-12 | 13:11
Je vergeet een 'kleinigheid': een deel van de winst gaat naar ontwikkeling van nieuwe producten.
De videorecorder?
Vinding van Philips (V2000).
De CD?
Vinding van Philips.
Zonder winst kun je geen investeringen doen, en dus geen nieuwe producten bedenken/ produceren.
Wat heb je dan aan die nieuwe producten (zul je je ongetwijfeld afvragen): wat te denken van hi-tech ziekenhuis apparatuur, wat artsen in staat stelt om betere diagnoses te stellen of om er simpelweg 'op tijd bij te zijn' in plaats van achteraf meedelen dat je nog een paar maanden 'te gaan hebt'.
Of vertrouw jij liever op een sjamaan?

necrosis | 05-12-12 | 13:21

Philips ging over het kartelrandje.

guru_meditation | 05-12-12 | 13:20

Daarnaast vind ik het overigens wel prima dat deze bedrijven beboet worden. Je kunt het immers ook om draaien. Ondanks de economische malaise wel de consument een poot(tje) uitdraaien door prijsafspraken te maken.
Daarbij zal het wel fraai zijn als de geïnde boete op de juiste plaats (de consument) terecht komt. Die heeft immers niet alleen teveel betaald voor de TV maar daardoor ook nog eens extra BTW moeten betalen...

zozegheBoeiend | 05-12-12 | 13:18

De aandeelhouders zijn ook een deel van de samenleving.

van_de_pot_gerukt | 05-12-12 | 13:14

@Parel van het Zuiden | 05-12-12 | 13:02
Toen de EU serieus gestalte kreeg, merkte ik al dat met name Duitsland en Frankrijk de 'mooiste' posten onderling verdeelden.
FFM kreeg de ECB, Frankrijk zou de President daarvan (Trichet) leveren.
Duitsland en Frankrijk hebben beiden grote auto industrieën, moet ik doorgaan?

necrosis | 05-12-12 | 13:14

Begrijp niet zo goed waarom het Taiwanese bedrijf niet beboet wordt. Doet eerst fijn mee en vult zijn zakken om vervolgens als het braafste jongetje van de klas te boel te gaan verlinken...

zozegheBoeiend | 05-12-12 | 13:12

Terecht dat ze boetes opleggen.

De sterkste schouders hebben al de lichtste lasten. Dit soort bedrijven betalen al bijna geen belasting en outsorcen wat ze kunnen. Ook zoeken ze waar mogelijk de grenzen van de wet op om zo de vrijheid van de markt naar de eigen hand te zetten.

Goed dat dit aangepakt word door wie dan ook.

Waar is de maatschappelijke verantwoordelijkheid van deze bedrijven gebleven. Het zijn puur op winst gerichte entiteiten wiens winsten niet terugvloeien in de samenleving maar naar de aandeelhouders.

Dat is een groot probleem.

pius | 05-12-12 | 13:11

Zo ken ik er nog een paar; Bankenkartel, zorgverzekeringenkartel en kabelkartel.

Boris011 | 05-12-12 | 13:10

@parel van het zuiden; Een van de mooiste zaken vond ik nog wel het feit dat wij bij Thomson JVC camcorders OEM verkochten. Digitale videoapparatuur die langer dan 30 minuten kon opnemen waren onderhevig aan 6% EU importtax, door de camcorders in casco in te kopen als halffabrikanten bij JVC in Japan, ontdoken wij die 6% importtax en verkochten we de JVC camcorders als Thomson camcorders. In de tijd van mini-DV camcorders scheelde dat al snel 50 tot 125 gulden per camcorder voor de consument. JVC Nederland was daar niet al te happy mee kan ik je zeggen.

huismerk | 05-12-12 | 13:10

Lets make better things.

van Nazareth | 05-12-12 | 13:10

Naja ze hebben de kluit flink belazerd. Een kartel is een kartel, en dat mogen alleen de olie producerende landen...

Doc Damage | 05-12-12 | 13:08

PiraatNick | 05-12-12 | 12:46 | + 0 -
lekkurlinx | 05-12-12 | 13:00 | + 0 -

Ik weet ook wel dat prijsafspraken maken alleen het grootkapitaal dient. Maar ik gebruik werkelijk alles om de groep aangeduid met rif en aap maar zwart te kunnen maken. Ik ben zeer kwaad. Genoeg is genoeg.

van_de_pot_gerukt | 05-12-12 | 13:08

Binnenkort gaat Philips zich hier bij aansluiten: www.ddb.nu/

frank87 | 05-12-12 | 13:07

-weggejorist-

Santa Waus | 05-12-12 | 13:04

@CoffeePatch | 05-12-12 | 12:47
Duurder: collector's item. Binnenkort met museale waarde.

lekkurlinx | 05-12-12 | 13:03

@CoffeePatch | 05-12-12 | 12:47
Ik heb een paar jaar geleden nog zo'n grootbeeld (4:3, 70 cm) gekocht, kostte me nog geen €250.
Via mijn werk zie ik wel eens LCD's voorbijkomen van 65", ik vraag me wel eens af hoe groot de huiskamers tegenwoordig zijn......

necrosis | 05-12-12 | 13:02

Terecht natuurlijk. Dit soort afspraken zijn niet alleeb funest voor de consumentenprijzen maar ook innovatie en globale concurrentiekracht. Staat ook helemaal los van het verdere disfunctioneren van de Europese Unie.
.
Ik heb wel een paar kanttekeningen in het kader van gelijke monnikken, gelijke kappen.
.
Waarom mag Frankrijk wel miljardensteun aan PSA verstrekken?
.
Waarom blijven oliekartels buiten schot?
.
Waarom mogen landen als Frankrijk en Duitsland hun energiemarkt blijven afschermen van toetreding?
.
Waarom mag Frankrijk bier de markt uit "accijnzen"?
.
Oftewel, in principe is het bestrijden van markt frustrerende partijen een van de weinige goede dingen van de EU maar zelfs dat weten ze door corrupte uitvoering weet te niet te doen.

Parel van het Zuiden | 05-12-12 | 13:02

het is dankzij de niet aflatende lobby van Jacqueline
Cramer ten tijde van haar detachering TNO bij Philips geweest dat Philips de kans heeft gekregen en genomen de gloeilamp overboord te gooien en CFL-lampen te gaan fabriceren waar welcq meer op wordt verdiend. Deze lampen bevatten niet slechts smerige stoffen maar verhogen nota bene de kans op huidkanker volgens de Stony Brook Universiteit in New York. Het is Philips aan te rekenen de consument geen keuze te laten voor de gloeilampen en een congsi gevormd te hebben met de politiek. Bij goed gebruik is de gloeilamp per definitie zuiniger en minder schadelijk bij verwerking.De CFL lamp wordt nl. niet massaal ingeleverd zo blijkt en is een extra belasting voor milieu en gezondheid afgezien nog van het flutlicht.

Jan Boule | 05-12-12 | 13:02

@van_de_pot_gerukt | 05-12-12 | 12:42
Die welvaart gaat dan wel naar een heel klein clubje mensen en de consument betaalt daar voor: door prijsafspraken worden de prijzen kunstmatig hooggehouden.

lekkurlinx | 05-12-12 | 13:00

Kartel is kartel en kartel is illegaal en dat betekent een flink pijnlijke boete. Ophouden met janken, eigen schuld.

smartexpat | 05-12-12 | 13:00

*Slow clap*

keEschkkKachel | 05-12-12 | 13:00

En weer een goede boodschap op verkeerde argumenten. Net zoals het vorige topic.
Even weer een beetje aanscherpen GS.

Zeg maarKaas_Cuevara | 05-12-12 | 12:59

Die van Rompuy en Barosso heel snel de nek omdraaien. De slapjanus van een Rutte + Jeroen moeten eens een keer nee zeggen en bv. Griekenland failliet laten gaan

jonneke | 05-12-12 | 12:58

Philips is duur, ik koop liever Samsung, wordt ook door Nederlandse winkeltjes verkocht, die zijn ook "nationale" trots!

Freedom4 Ever | 05-12-12 | 12:58

Je billen branden = op blaren zitten!

God is dood | 05-12-12 | 12:57

Vlak voor het verbod op gloeilampen in werking trad, heb ik groot ingeslagen bij een discounter.
Ik hoef de komende 15 jaar geen lamp meer te kopen.....
*had ik al gegrinnikT?*

necrosis | 05-12-12 | 12:56

Riekt naar machtsmisbruik door de EU.
Iedereen staat halleluja te roepen als een EU of Amerikaanse mededingingsautoriteit een kartel aanpakt. Klinkt prima, maar u gelooft werkelijk dat dat voor de consument is?
Het zijn ouderwetse importbeperkende maatregelen of dwangmiddelen. Datzelfde geldt zo'n beetje voor openbare aanbesteding. Klinkt leuk, maar uiteindelijk wil de overheid of EU kunnen bepalen wie kapodt gaat en wie bij hun gratie overeind.

das_Freudenmädchen | 05-12-12 | 12:56

WANNEER stappen we nu eens uit de EU?
Dat kan nooit meer kosten dan erin blijven.

joemiejas | 05-12-12 | 12:54

@Avi0 | 05-12-12 | 12:30
Dat moet je Rutte, Merkel, Hollande en al die andere regeringsleiders vragen. Die maken die regeltjes. Brussel voert ze alleen maar uit.

lekkurlinx | 05-12-12 | 12:53

Een bureaucratisch politiek orgaan als de EU gaat de vrije markt regelen. Dit is toch wel een enorme contradictie.
Onder het hoofdstuk "De maakbare altruistische samenleving". En we leven nog lang en gelukkig, oh nee.

Andre1972 | 05-12-12 | 12:52

@Kaas de Vies | 05-12-12 | 12:29
De antwoord op de vraag of het aan de EU is om dit te onderzoeken en te bestraffen is ronduit ja. Daar is de EU voor opgericht. De regeringsleiders spreken gezamenlijk een beleid af, ook over wat bedrijven wel en niet mogen, en Brussel zorgt er dan voor dat iedereen zich er ook aan houdt. Zo werkt het ongeveer.
Wat dat geld betreft heb je gelijk

lekkurlinx | 05-12-12 | 12:51

Philips is toch het nieuwe Grundig en Samsung het nieuwe Philips?

Westheimer 2.0 | 05-12-12 | 12:49

Ik heb destijds bij Thomson gewerkt, in het verhaal Technicolor genoemt, gezien Thomson als Televisiemaker is verdwenen van de markt. In Amerika is het zustermerk RCA nog wel in de handel echter slechts als OEM. De basis van dit verhaal is dat Philips en andere beeldbuisfabrikanten merkte dat flatpanelproductie de beeldbuisproductie zou overnemen binnen 5 jaar. Ze hebben onderling, ook om de markt te beschermen, leveranciers gevraagt om hun productiebenodigdheden kenbaar te maken om zo te bepalen welke lijn eerder dicht kon. Dit had ook voor de consument een prijstechnisch voordeel. Binnen dit convenant was nog voldoende concurrentiemogelijkheid. Chungwa een chinees/taiwaneese fabrikant had een oude productielijn van Philips overgekocht, met leveringsgarantie aan onder andere ons, echter zodra die opzegbaar was hebben wij (en ook anderen) dat gedaan en toen werd LCD de mode, Chungwa had geen TFT/LCD productielijn en dat was destijds hun gemis. Je hoort ze nu niet spreken over het feit dat ze de productielijn van Philips hamburg nagenoeg gratis hebben gehad. Tja... EU, handel en technologie

huismerk | 05-12-12 | 12:49

Worden de televisies met beeldbuizen nu goedkoper?

CoffeePatch | 05-12-12 | 12:47

@Sliptong | 05-12-12 | 12:45
onzin, kartelafspraken zijn alleen winstgevend als je de overheid als klant hebt.

cumshaft | 05-12-12 | 12:47

van_de_pot_gerukt | 05-12-12 | 12:42 | + 0 -
Dat is iig niet de VOC mentaliteit. Alles was fair game toen, bedrijven waren letterlijk met elkaar in oorlog. Prijsafspraken heeft niks te maken met vrije markt of kapitalisme, het is een vorm van communisme, maar opgelegd door andere organen dan de regering.

PiraatNick | 05-12-12 | 12:46

Triest, dat juist de mensen die al tientallen jaren waarschuwen voor opkomend fascisme (met snor), nu zo met hoog geheven been in de pas lopen met het nieuwe fascisme (met Euro & baard).
Ik neem aan dat de Nederlandse politie wel zal collaboreren met de bezetter - en bijstand gaat verlenen aan de schuldeiser.

Jan Passant mk2 | 05-12-12 | 12:45

Ik snap je woede Ross maar als een onderzoek heeft aangetoond dat ze kartelafspraken hebben gemaakt, dan moeten ze daar ook voor bestraft worden. De boete lijkt me ook enigszins redelijk gezien de omvang van die markt. Ik ben tegen het neo-fascistische en totalitaire Brussel maar als we wel staan te juichen als Microsoft voor miljarden aangepakt wordt dan is het een beetje wrang als we zo gaan reageren als een Nederlands bedrijf de "fout" in gaat. Gelijke monniken, gelijke... Nou ja, zowat iedereen is gelijk binnen de EU.

Sliptong | 05-12-12 | 12:45

@PiraatNick | 05-12-12 | 12:42
Het is allebei verrot dus als je het met elkaar vergelden doet dan wordt het weer neutraal.

irriducibili79 | 05-12-12 | 12:45

@PiraatNick | 05-12-12 | 12:36

Het is altijd zo lekker schelden op de EU.
Ook ik ben geen voorstander voor europese bemoeienis maar een europese kartelwaakhond vind ik dan weer net een goed iets. Helaas werkt het woord Europese Unie voor veel reaguurders als een rode lap op een stier en wordt snel alle reden overboord gegooid om maar te kunnen kankeren op Brussel, iets dat van Rossem ook donders goed weet.

Alfred E. Neuman | 05-12-12 | 12:43

Mededinging, kartelvorming.....

Staat daar niet een oud minister met NL paspoort aan het hoofd?

DANNY3960 | 05-12-12 | 12:43

Prijsafspraken zijn normaal zakelijke methoden om de winst te maximaliseren. Zonder winst geen welvaart. Dan zouden we allemaal rifapen zijn geweest als we geen slimme zaken meer konden doen. En wie wil dat, de EU kennelijk wel.

van_de_pot_gerukt | 05-12-12 | 12:42

Conan de Rabarber | 05-12-12 | 12:40 | + 0

kartelvorming kost JOU geld.

t lup uit dn heand | 05-12-12 | 12:42

Kwaad met kwaad vergelden.
irriducibili79 | 05-12-12 | 12:41 | + 0 -
Corporatisme met communisme vergelden, om preciezer te zijn.

PiraatNick | 05-12-12 | 12:42

@PiraatNick | 05-12-12 | 12:38
Kwaad met kwaad vergelden.

irriducibili79 | 05-12-12 | 12:41

Philips maakt helemaal geen TV's meer. Die tak is toch verkocht (o nee joint venture)?

watergeus | 05-12-12 | 12:41

Overheden maken toch ook prijsafspraken met elkaar?

tipo | 05-12-12 | 12:41

Dat gaat weer banen kosten.

Conan de Rabarber | 05-12-12 | 12:40

Sorry, maar om Philips kan ik niet huilen sinds hun schandalige maar helaas succesvolle anti-gloeilampen lobby. Als je winst wil maken met politiek correct gelul over de hoofden van de burger die nu VERPLICHT is om dure kutlampen met slecht en vervelend licht te gebruiken, is het toch wel een mooi karma-bitch verhaal als je je verdiende miljoenen daarna weer af moet staan vanwege een even slecht Brussels kulargument.

Even los van het feit dat dat Brussels gegraai moet stoppen uiteraard.

Soy yo | 05-12-12 | 12:40

dat kartel van philips was blijkbaar zo succesvol dat ze de televisietak maar van de hand hebben gedaan.

cumshaft | 05-12-12 | 12:39

Men neme ene F16, men monteert daar een bom onder, men vliege richting Parijs of Barcelone, maakt ook niet veel uit, als de route maar boven Brussel is, de piloot drukt -expres- per ongeluk boven een bepaalde plek in Brussel op de Ikhebnogzogezegdgeenbommetje knop, en het probleem is opgelost.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 05-12-12 | 12:39

Beste consument,
.
Ik heb je genaaid.
.
Met vriendelijke groet,
.
Frans van Houten, nu CEO. Maarr.. "in 1996 Mr. Van Houten joined Philips’ Consumer Electronics division for which he led the region Asia Pacific, Middle East and Africa, based in Singapore".

Mick Jacker | 05-12-12 | 12:38

irriducibili79 | 05-12-12 | 12:37 | + -1 -
Prijsafspraken zijn verkeerd, prijsafspraken maken is daar geen oplossing voor. Hoe heb je dit in vredesnaam verzonnen?

PiraatNick | 05-12-12 | 12:38

Kartelvorming moet je uiteraard op Europees niveau aanpakken. Op nationaal niveau ben je machteloos tegenover multinationals en dat zou ook veel meer geld kosten.
Dan moet je namelijk zo'n proces in alle lidstaten apart voeren.
Dus denk even logisch na Van Rossem, en wees niet blind anti-EU. Dat is namelijk net zo dom als blind eurofiel zijn.

niet voor de hond | 05-12-12 | 12:37

Senseo op de markt brengen rechtvaardigt op zich al genoeg om ze een mega boete te geven, wat een bagger apparaat is dat zeg!

Echte naam7227 | 05-12-12 | 12:37

Dus ze leggen een boete op vanwege prijsafspraken en dankzij die boete moet Philips de prijzen weer opslaan. Wat wint de consument hiermee, juist helemaal niks hooguit een paar geluidsschermen in Polen ofzo.

Verplicht de grote "prijsafspraakmakende bedrijven" dan hun prijzen voor een bepaald periode bijvoorbeeld 20% verplicht te verlagen. Dat lijkt me stukken effectiever dan die achterlijke boetes.

irriducibili79 | 05-12-12 | 12:37

Wat een bizar stuk, het constrast met het vorige stukje van Quid kon niet groter zijn. Heb je nu een gratis TV gekregen voor het plaatsen van dit stuk, v. Rossem?
Het lijkt me duidelijk dat kartelvorming niet echt "hollandse trots" is. Als er 1 ding verschrikkelijk is aan grote federale staten (en ook de EU), dan is het het corporatisme, het eindeloos lobbyen van bedrijven bij elkaar en bij politici. Je pakt nu dus juist hét positieve aspect aan de EU en schoffelt het zonder argumenten onderuit.

PiraatNick | 05-12-12 | 12:36

De EU is zelf een groot kartel. Schorem is het.

drs.Aeneid | 05-12-12 | 12:36

philips is competent genoeg zichzelf de slopen, zijn ze de laatste jaren ook voortvarend mee bezig. Daar hebben ze de EU niet voor nodig.
De beedbeeld televisies eind '90 waren terugkijken ook tergend duur.

doa76 | 05-12-12 | 12:35

Maar qua aanpak kartelvorming heb ik ook weer het idee dat de Nederlandse bedrijven extra worden aangepakt.

Snap nog steeds niet waarom een ING zit te onderhandelen met de EU wegens staatssteun en Spanje zo 40 miljard krijgt toegeschoven om de banken te steunen.

Beetje krom nietwaar.

Kaas de Vies | 05-12-12 | 12:35

Van Rossem, dat vergelijk met een grensrechter had je er wel uit mogen laten wat mij betreft.

Wobbelplatte | 05-12-12 | 12:34

@ongelovigethomas | 05-12-12 | 12:33
Knoflooklanden vormen een kartel, binnen alle Europese instellingen.

kapotte_stofzuiger | 05-12-12 | 12:34

Ok, dus als je je als land weigert te bukken en je te laten besodemieteren dan moet je nog betalen ook.
Meestal krijgt een prostituee geld. Hier is het weer de omgedraaide wereld. Lang leve het socialisme en de nivellering. Alles moet worden afgestaan aan de zakkenvullers en de lamlendige parasiterende handophouders. Wie protesteert krijgt straf. Het is je reinste afpersing wat de EU doet. Crimineel Brussels tuig!

doenormaal! | 05-12-12 | 12:34

En wat gebeurt er met de ge'inde boetes?
Gaan dan de belastingen omlaag in EU?

Philips moet wel de grootste boete betalen, de rest komt er iets beter vanaf.

Idontgiveafunk | 05-12-12 | 12:34

En wat doet Pielips dan zoal in Nederland tegenwoordig?
Naar weinig volgens mij. Uberhaupt. Lullige ledlampjes en medische meuk, grotendeels niet hier.

vetkleppert | 05-12-12 | 12:33

Kartelvorming mag niet maar Philips heeft de pech betrapt te zijn. Hebben de knoflook landen geen kartels?
Wat gaan ze met dat geld doen? Welke zakken worden er mee gevuld?

ongelovigethomas | 05-12-12 | 12:33

Fijn die EU, de Nederlandse economie nog verder slopen. Eerst die verdoemde Euro, de EU 'redding' van Griekenland en de Spaanse banken. Wie volgt? Allemaal ten koste van ons. Wij worden uitgeknepen om de begroting 'orde te krijgen' want dan kunnen de Griekse schulden worden KWIJTGESCHOLDEN.
En wij dan? Als wij helemaal verrot bezuinigd zijn met een onbeheersbaar aantal gelukszoekers in het land, wie helpt ons uit de nesten?
$%^*(#@ G*dverdomme!!!!!

ongelovigethomas | 05-12-12 | 12:31

Aan kartels en prijsafspraken hebben we een broertje dood en we treden er graag tegen op, maar nu het de EU is die de zaak aanpakt is het opeens niet goed? Ben je dan aan het zoeken of wat? Dit is nu net een van die dingen die de EU wel zou moeten doen.

Muxje | 05-12-12 | 12:30

Prijsafspraken zijn altijd fout van Rossem, ook wanneer 'Nederlands trots' het doet. Alsof het allemaal lieverdjes zijn bij Philips omdat het landgenoten zijn.

Groenepuntmuts. | 05-12-12 | 12:30

Ach ja we zitten zo diep in de shit (lees: EU) dat we er nooit meer op een vriendelijke manier vanaf komen. Ben benieuwd hoeveel regeltjes ze ons nog willen opdringen..

Avi0 | 05-12-12 | 12:30

Een orgaan dat via subsidie en andere vormen van ondersteuning de complete markt verstoort, deelt boetes uit voor kartelvorming.

Moishe Pipik | 05-12-12 | 12:30

EU: hoe meer kartel hoe beter .... KACHING!

iter | 05-12-12 | 12:30

Het moet zo SNEL mogelijk kapot gemaakt worden,enhet gaat nog sneller dan iedereen ooit had kunnen denken.
De stemmers voor Brussel gaan lekker allemaal uit het raam kijken straks,en genieten van wat ze hebben gekregen waarvoor ze hebben gekozen.

fleurtje | 05-12-12 | 12:30

Verdient Philips straf als zij een kartel vormt.
Ja.

De enige vraag die je kan stellen is het aan de EU om dit te onderzoeken en te straffen. Maar de angel zit hem vooral in het incasseren van de boete en dat deze aan de algemene middelen worden toegevoegd van de EU. En we weten hoe efficient en transparant de EU omgaat met ons geld, nu kunnen we ook aanschouwen hoe zij onze compensatie door kartelvorming te dure producten gaan verbrassen.

Ik denk dat dat ik een exclusief restaurant ga beginnen in Brussel.

Kaas de Vies | 05-12-12 | 12:29

Tja, als je zoveel bodemloze putten te vullen hebt moet je creatief zijn. Is het niet linksom, dan is het wel rechtsom, maar betalen zullen we.

Cuyahoga | 05-12-12 | 12:28

Krijgt de Nederlandse of Europese consument wat van die kartelboete terug?

NEEN, het geld wordt nuttig gebruikt om Frans/Belgische verhuisbedrijven te betalen voor de maandelijkse trip naar Straatsburg.

kapotte_stofzuiger | 05-12-12 | 12:28

Het mag Philips ook zéér kwalijk worden genomen dat zij d.m.v. lobbyen ervoor gezorgd hebben dat de gloeilamp op Europees niveau is verboden - overigens ook iets waar zij groot mee zijn geworden.

Nee, met Philips geen medelijden: wie (Europees) kaatst, kan de bal terugverwachten.

reigor | 05-12-12 | 12:28

Deze opwinding over de EU begrijp ik dan weer niet. Het aanpakken van prijsafspraken is zo`n beetje het enige nuttige wat ze daar in Brussel uitspoken.

Absoluut niet waar | 05-12-12 | 12:28

Ik wil even geen EU meer horen. *kots*

P. Pantoffel | 05-12-12 | 12:26

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken