Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GroenLinkspiet teleurgesteld in Andrée van Es

groenlinkspiet534.jpgWel goedverdoemme!!!1! Heb je net het paard van Sinterklaas ingewisseld voor een duurzame botsauto op zonne-energie. Komt die GL-heks uit 020 met het voorstel om mij af te schaffen. De ROE erover en in de zak met dat malle mens. Wij blijven hier. Groetjes, Groenlinkspiet.

Reaguursels

Inloggen

@Van Dikhout | 03-12-12 | 15:48
Ow, nog iets? Hoe is het met je vrouw?

La Vie En Rose | 04-12-12 | 15:01

@Van Dikhout | 03-12-12 | 15:48
Hehehe. Güzel bir şaka.

Türkye da seviyorum!

La Vie En Rose | 04-12-12 | 15:00

Respecteer de traditie! F*ck de politieke correctheid over een traditioneel kinderfeest. Zwarte pieten zijn alleen maar zwart omdat ze door de schoorstenen kruipen en is nooit in 't leven geroepen om een racistisch statement te maken... (diepe diepe zucht)...

freejaytea | 04-12-12 | 14:16

Als je van jezelf weet dat je raaskalt, houd dan je mond.

Plebsies | 04-12-12 | 07:46

Dat geziek over discriminatie moet eens afgelopen zijn. Iedere allochtoon die in dit land woont is hier naar toe gekomen in een tijd dat Sint en Piet al heel lang rondlipen. Als dat je niet aanstaat dan kom je toch niet naar Nederland. Als ik vrijwillig naar de VS verhuis ga ik ook niet zeiken over de negatieve betekenis van het woord 'Dutch' in allerlei uitdrukkingen en eisen dat de bevolking van de VS zich aan mij aanpast.

Barani517 | 04-12-12 | 07:29

Dat is toch dat mens dat dat gifschip naar Afrika stuurde en zo wat zwarte pieten ombracht?

zeefert | 04-12-12 | 07:09

Word een beetje moe van dit soort mensen, zoals mevrouw van Es.
Ik heb vrienden, buren en collega,s van Surinaamse, Indiase, Gambiaanse en Sri Lankese afkomst.
Oftewel, al deze mensen hebben een donkere huidskleur.
Oh Ja? JA!
Werkelijk niemand van deze mensen, maakt zich druk en/of voelt zich aangesproken als het op Zwarte Piet aan komt.
Sterker nog, iedereen vind dat Zwarte Piet bij de Hollandse cultuur hoort en sommigen van hen vieren nog steeds het Sinterklaasfeest.
Anderen weer niet, omdat de kids groter zijn of de deur uit zijn.
En dan komt er weer zo,n typische prototype-feministe de hoek omzetten, die ons wil zeggen hoe wij het moeten doen.
We zijn godverdomme met 17 miljoen mensen in NL.
En er loopt in heel NL, een clubje van een paar duizend man rond, die het niet eens zijn met Zwarte Piet.
Dat stelletje Zwartkijkers willen je het liefst al opknopen, als je het woord "ZWART" verkeerd uit zou spreken.
Kut toch op met dat hele kleine groepje, laat NL met rust.
Maar nee hoor, dat kleien groepje wil en zal iedereen hun wil het liefst willen opleggen.
Ik hoop dat er een groep mensen van donkere afkomst vrijwillig opstaan, die zich zonder schminken als Piet verkleden, als Zwarte Piet.
Zijn we tenminste van dat zeikwijf af, die zich overal mee moet bemoeien.
Zal wel een gefrustreerd mens zijn, en waarschijnlijk heeft ze een hele partij nieuwe batterijen nodig, om eens een keertje echt vrolijk te worden.
Donder toch eens op uit NL, mevrouw van Es, word NL eindelijk echt leefbaar.
Neem een enkeltje Himalaya aub en waai eens goed uit.
Of neemt u een Bungee-jump cursus, vanaf een gebouw met 50 verdiepingen.
En dan een jump-elastiek nemen, die tot de 51ste verdieping kan gaan.

TUBBS | 04-12-12 | 05:20

Kunnen we nu eindelijk stoppen met dat Zwart Wit gedoe ?
Mijn kinderen zijn blij met zwarte piet en sinterklaas. Dit is multicultie ala nederland. (zitten geen kwade bedoelingen bij) Sinterklaas en zwarte piet zijn net zo echt als ieder ander sprookjes figuur. (allah, god, boedah, enz)..... Laat de wereld zo als hij is. mensen met een blanke huid ( vitamine B door zonlicht) in het westen.en de getinte mens ergens anders.

www.PowerBink.nl | 04-12-12 | 01:59

De mentaliteit van Van Es is dezelfde als die van de Taliban, maar dan de multiculti variant. Alles wat niet in het straatje van mevrouw past, moet worden kapotgemaakt. Het is multikul fanatisme. Een stap verder en je zit midden in de terreur van de inquisitie nieuwe variant. Eng, eng wijf.

Van Duyvenbode | 03-12-12 | 23:08

Schande! Dit zijn de enige negerts die iets komen brengen en 6 december zonder oprotpremie en dus uit eigen vrije wil weer braaf naar hun eigen land gaan, dus wat is daar mis mee?

von sokkenstopfen | 03-12-12 | 22:28

-weggejorist-

Virginia Richmond | 03-12-12 | 21:24

Ja want negers kunnen dat zelf natuurlijk helemaal niet zeggen als ze daarmee in hun maag zitten. Daar hebben we een spierwit vrouwtje met jongensnaam voor nodig.

Jackie Chiles | 03-12-12 | 21:08

Sinterklaas en zijn Soewarte Pieten. The saga continues. Is het nou zo moeilijk voor die gelijkhebberige GroenLinkse doos om te aanvaarden dat de verklaring van de zwartheid van de Pieten al sinds mensenheugenis is dat deze jongens via de schoorsteen binnenkomen? Er is toch geen weldenkend kind te vinden in Nederland dat een vergelijking maakt tussen een Zwarte Piet van een jaarlijks volksfeest en zijn of haar Soewarte leeftijdsgenootjes. Het feit dat Van Es hier weer over begint, zegt meer over haar latente racisme dan dat de Hollander nog echt denkt aan slaven.

LJBrinkhorst | 03-12-12 | 20:56

WTF een zwarte GroenLinks piet ?? Lijkt mij toch helegaar niet policor, dezen dient toch Groen te zijn ??

"Cultureel marxistische Eucalypta wil Zwarte Piet kapodt slopen"
www.amsterdampost.nl/linkse-eucalypta-...

"De linkse "weg-met-ons" schreeuwlelijkerts die iedereen willen vertegenwoordigen in dit land, behalve die vieze gore rasistiese blanken. En vanavond, voor het slapen gaan, staat ze voor de spiegel en slaat ze zichzelf triomfantelijk op de borst als hoedster van die arme zielige onbeholpen negertjes."

Inwoners van continent Afrika zijn immers zielig en dat moeten ze vooral blijven anders gaat onze miljardenindustrie die voor tig duizenden "sociale, idealistische, bevlogen" luitjes de hypotheek betaalt naar de Filistijnen.

said_fred | 03-12-12 | 20:37

Vond nog een leuk plaatje voor Kaan.
theycallmebabydoll.org/wordpress/wp-co...
Om hem nóg beter te maken dan hij al is, hetgeen uiteraard bijkans onmogelijk is, zo'n goed mens is hij.

Schoorsteenveger | 03-12-12 | 19:23

Handen af van deze traditie! Ga 'ns afwassen, zure muts.

natte krant | 03-12-12 | 19:22

Mijn dochters (tweeling van 5) kwamen vandaag thuis met een verhaal;
Papa, wij vinden zwarte pieten leuk, ze zijn erg lief, grappig en zijn niet te beroerd om aan te pakken, maar waarom zijn die zwarte pieten die het hele jaar hier in Nederland zijn heel anders en gevaarlijk?
Tja, geef daar maar eens een pedagogisch antwoord op.

H.A. Ram | 03-12-12 | 18:33

Weet niet of het al gezegd is, maar het kan niet genoeg gezegd worden; ies koeltoer!
Dus opzouten met je geleuter over Piet.

Rico Tampeloerus | 03-12-12 | 18:22

De Sint is niks zonder schimmel en zwarte piet, die horen er gewoon bij, wat die linkse zeurkous ook zegt.

websenior | 03-12-12 | 17:42

Er stonden toch 600+ reacties onder het artikel in de telegraaf? Waar zijn die gebleven?

nightwish | 03-12-12 | 17:23

wat een redenatie ook. Zo lust ik er ook wel een: Het koninkrijk der Nederlanden is in 1813 ontstaan zonder Groenlinks, het wordt tijd dat we doorgaan zonder Groenlinks.

JB86 | 03-12-12 | 17:14

Bakito en kaan zelfde IP adres vandaar die complimenten over en weer. Qua taalgevoel zuigen jullie even goed.

Veel Vaak | 03-12-12 | 17:10

Het is ook nooit goed.
Zwarte Piet geeft juist een positief beeld aan kinderen.
De meeste zwarten komen hier om wat te halen.

van Nazareth | 03-12-12 | 16:58

Kaan

Het was toen goed en nu nog steeds. Het dateert van een tijd dat er nog geen gekleurde mensen in Nederland waren. Een feest van het volk niks met racisme te maken.
Als je serieus meent dit af te moeten schaffen dan lust ik er nog wel een paar.
Geiten en schapen ritueel slachten moet kunnen in Nederland. Moskeeën om de haat jegens ongelovige een plek te geven moet kunnen. Halal food in de gevangenis alsof het de normaalste zaak is. Maar een traditie van NL moet om zeep geholpen worden.
Ik zou willen vragen hou je kaan is.

Veel Vaak | 03-12-12 | 16:55

Er is een sterk allochtoon verlangen, dat gevoed, gesteund en gepromoot door de Andree van Esjes van deze planeet, van zwarte piet koste wat het kost een negerslaaf wil maken. En zo drijft die hele slavernijdiscussie waarschijnlijk vooral op aanhangers die maar wat op de golven meeklotsen.

milky bar | 03-12-12 | 16:53

laat dat linkse kudt wijf een dikke pukkel in haar doos krijgen,.. van een finse zwarte piet natuurlijk

harob | 03-12-12 | 16:52

Overigens kleurt de NOS de pieten steeds lichter zwart EN is het Katholieke kruis op de mijter van onze sint heel langzaam veranderd in een plus-teken. Want dat is kennelijk schokkend voor de moslims.

doskabouter | 03-12-12 | 16:47

Dom wicht

bas ooms53686289 | 03-12-12 | 16:43

@Bakito | 03-12-12 | 13:13
De oorsprong van zwarte Piet is Krampus. Ver voor de slaven uit Afrika door Europeanen/Nederlanders werden misbruikt. en.wikipedia.org/wiki/Saint_Nicholas
Het is bekende 'zwarte pieten' om het 'zwarte pieten'.
If there isn't a cause, make it a cause.
Jagers zijn anti-natuur. allemaal!
Vissers willen de zee deaud maken, allemaal!
Wit is tegen zwart, allemaal!

Waar gebeurde anekdote:
Kindje van 1 ziet tijdens verbouwing schilders binnenkomen, niks aan de hand.
Op een dag komt er een donkeren meneer mee, kindje herkent dit niet...
RACISME!

Kindje leert vriendelijke zwarte Piet kennen.
Komt later in een winkel donkere mensen tegen en zegt "zwarte Piet"..
racisme?

Kindje hoort over roodkapje.
Kindje ziet in supermarkt mevrouw met doekje om het hoofd... "Roodkapje!!!"
Racisme?

Kinderen racisme aanleren doe je het best door ze zo vroeg mogelijk iets af te laten schaffen...

hfakker | 03-12-12 | 16:38

@Kaan78 | 03-12-12 | 16:22

Die bijdrage van jou is werkelijk nihil geweest. Misschien moet je daar zelf eens over nadenken.

Bruno Alaska | 03-12-12 | 16:29

Bakito zieligste aapje van de klas.
Volgende keer: Nederland anno nu.
Dat 'van' mag je weglaten. Domme aap je bent echt een super sufferd die maar wat graag interessant over wil komen.

Veel Vaak | 03-12-12 | 16:27

Kaan78 | 03-12-12 | 16:22 |
Er is volgens mij, en volgens velen met mij, helemaal geen probleem, dus zoeken we ook niet naar oplossingen en zitten we al helemaal niet te wachten op oplossingen die ons aangedragen worden voor problemen die we niet hebben. Dat is typisch iets voor GroenLinks overigens, oplossingen aandragen, liever nog opleggen, voor problemen die er niet zijn.

Schoorsteenveger | 03-12-12 | 16:24

@Kaan78 | 03-12-12 | 16:15
Hou eens op met je neger. Als je het toch graag over NU hebt dan is neger misschien wel het meest hypocriete woord in gebruik. Niemand mag het zeggen behalve donkere mensen zelf. En dat laatste schrijf ik al niet graag, want in mijn ogen is echt iedereen gelijk. Zolang je maar normaal met elkaar omgaat.

harry poster | 03-12-12 | 16:23

Ik heb mijn bedrage voor een betere analyse en het begrijpen van dit "probleem" geleverd. Lijkt me goed om het voor vandaag even te laten rusten zodat jullie er rustig over kunnen nadenken. Ik haak wel aan bij de volgende duscissie over Sint en Piet.
De oplossing zit volgens mij in Regenboogpieten, of helemaal geen kleur. Waarom zou Oom Hans Sinterklaas niet kunnen helpen als stom baantje (kantoorslaaf) en zou Zwarte Piet dat moeten doen?

Kaan78 | 03-12-12 | 16:22

@Kaan78 | 03-12-12 | 15:52
Mooi hoe je het over dat wij/zij hebt. Want JIJ bent zo'n persoon die dit graag aanhaalt in discussies en JIJ bent iemand die het wij/zij denken een handje helpt om nooit meer te verdwijnen.

harry poster | 03-12-12 | 16:20

Kaan78 | 03-12-12 | 16:15 |
Wie is 'we'?

Schoorsteenveger | 03-12-12 | 16:18

Het zijn alleen arme achterstand allochtonen die piet te zwart vinden.
Zorg dat je ook een kado kan betalen of jat het voor mijn part.
Blijf van piet af en gaat u schamen andree de land verraadster.
Vind het erg dit te lezen nu ik net naar een blanke vrouw kijk die zorgt dat zwarte kindjes een kado krijgen van zwartepieten. Blijer kan het niet. Wordt hier echt boos om we mogen niets meer in ons mooie kikkerlandje.

Veel Vaak | 03-12-12 | 16:17

Kaan78 | 03-12-12 | 16:06 |
Wat mij tegenhoudt? Mijn gezond verstand, laat ik het zo maar even noemen, dat mij leert dat je de wil van het volk niet moet willen inzetten om je eigen moraal kracht bij te zetten. Jij vindt dat Zwarte Piet een negerslaaf verbeeldt en je zou graag willen dat die negerslaaf van het toneel verdwijnt, want dan is de wereld in jouw visie er een beetje beter op geworden. En jij wilt een referendum misbruiken om die moraal tot algemene moraal te maken, gewoon omdat je inschat dat dat referendum ten voordele van jouw moreel standpunt zal uitpakken. Gevaarlijk spelletje, Kaan. Nu komt die wil van het volk je misschien goed uit, maar een volgende keer wil datzelfde volk heel wat anders, iets dat je in het geheel niet zint.
En wellicht heb je een en ander verkeerd ingeschat en oordeelt het volk anders dan je voorspelde. Dan heb je meteen verloren.

Schoorsteenveger | 03-12-12 | 16:16

Schoorsteenveger | 03-12-12 | 16:04
Ik begrijp ook wel dat je "verpest" bent, maar bespaar het voor je kinderen of de nakomelingen daarvan. Door wat ik "vertel" ga je heus niet anders reageren. Ik kan je ook niet dwingen om universeel uitgedragen waarden tot je te nemen, maar ik kan het je wel VRAGEN rekening te houden met andere mensen. Daarvoor hoef je niet WIT of ZWART te zijn. Je hoeft ook geen NEGER te zijn om Zwarte piet discriminerend te VINDEN. Je bent zelf van niks bewust. Daarom helpen we je een handje.

Kaan78 | 03-12-12 | 16:15

Kaan78 | 03-12-12 | 15:56 | + -2 -
Molenwiek... klap.

van Nazareth | 03-12-12 | 16:08

Schoorsteenveger | 03-12-12 | 15:59
Wat houd je tegen?

Kaan78 | 03-12-12 | 16:06

Kaan78 | 03-12-12 | 15:56 |
Proberen mij beter te maken? Ben je helemaal bedonderd!
Dat is een fout die velen met u maken, menen het recht en de plicht te hebben om vanuit een uiterst bekrompen visie de ander de kennis van goed en kwaad te brengen en die ander te manen te kiezen voor het goede en het kwade te mijden. Wat een arrogantie, wat een aanmatiging.

Schoorsteenveger | 03-12-12 | 16:04

Wat veel mensen zich niet realiseren is dat wij écht houden van onze Zwarte Piet. Hij is onze vriend en voorbeeld uit onze kindertijd. En zeg nou zelf, we wilden allemaal eigenlijk Zwarte Piet worden. Zwarte Piet is cool, behendig en voor niks of niemand bang. Klimt zo op het hoogste dak. In de sneeuw. Zonder veiligheidsharnas. Als een baas. Voor Zwarte Piet heb je respect.

Maar ik heb geen enkel respect voor zeurende, feestjes verpestende, zichzelf-in-slachtofferrol plaatsende, medemensen. Of jullie nou rood, geel, blauw of groen zijn. Of zwart! Of wit! Hou 'ns effe op met je kinderachtige geklaag over onze Zwarte Piet! Jullie houden alleen maar racisme in stand met jullie gezeur. GTFO.

Sioux | 03-12-12 | 16:02

Zolang zwarte Piet elk jaar weer netjes terug gaat naar het land van herkomst heb ik er absoluut geen problemen mee.

van Nazareth | 03-12-12 | 16:01

Kaan78 | 03-12-12 | 15:52 |
Moeten we godverdomme over elk aspect van onze cultuur een referendum gaan houden? In wat voor een belachelijke multicultikomedie zijn we in 's hemels naam met z'n allen terecht gekomen? Die van Es matigt zich aan om ons de les te lezen en ons voor te schrijven hoe we moeten denken en voelen, en jij vindt zelfs dat we dat denken en voelen middels referenda moeten gaan sturen? Ben je helemaal besodemieterd met je veel te lange tenen! Dan weet ik nog wel honderd, nee duizend zaken die we middels een referendum eventjes kunnen regelen. Dan gaat de wereld er snel een beetje schoner en normaler uitzien, wat ik je brom!

Schoorsteenveger | 03-12-12 | 15:59

Van Dikhout | 03-12-12 | 15:48
LOL :)

Kaan78 | 03-12-12 | 15:58

.. als het aan Kaan en zijn geloofsgenoten lag zouden negers nog steeds slaven zijn. Onze voorouders waren handelaars en laat negers nu zo'n beetje het enige zijn wat te koop was op die eeuwenoude handelsplaatsen in de islamitische wereld. (Olie moest nog uitgevonden worden door de Amerikanen, die zelf nog niet eens bestonden).

Eeuwenoude handel met Turkije en Marokko, waarvan wij onlangs het zoveel honderdjarige bestaan nog van vierden.

Jan Passant mk2 | 03-12-12 | 15:58

Schoorsteenveger | 03-12-12 | 15:50
Natuurlijk mag dat! :) Echter zie ik wel een (geestelijk) gezondheidsrisico. Daarom zal ik blijven proberen u beter te maken. U bent nog in ontkenningsfase. Met blij gemoed en zonder enig gevoel van schuld een kadootje aannemen van een slaaf kan ECHT niet. Het hoeft ook niet allemaal voor 5 december 2012. Stapje voor stapje kan je ook meekomen in de vaart der volkeren.

Kaan78 | 03-12-12 | 15:56

@Kaan78 | 03-12-12 | 15:45 |

Precies, negers zijn nu geen slaven, waarom kunnen zwarte pieten dan niet gewoon zwarte pieten zijn. Mijn schattige Antilliaanse buurjongetje van drie rent al een week lachend rond terwijl hij zwarte piet wiedewiedewiet zingt.

Fuck jou met je racisme gezeik. Kinderen leggen die relatie niet. Zure zeurpiet met je minderwaardigheidscomplex.

Bruno Alaska | 03-12-12 | 15:54

Die Van Es heeft helemaal niets anders met GL dan dat je via die partij in Amsterdam en tot voor kort ook vanuit Den Haag leuke baantjes kunt krijgen. Die stapt als dat baantechnisch nodig wordt, bij eerste gelegenheid gewoon over naar de PvdA.
Iedereen die via de media de Werdegang van Van Es al volgt sinds de totstandkoming van GL kan dat voorspellen. Zo draaien zulke GLinkse typetjes met niets anders dan schreeuwlelijk-en-netwerk-talent trouwens allemaal.

WirMachenMusik | 03-12-12 | 15:53

La Vie En Rose | 03-12-12 | 15:43
"wij" schaffen niks af.
Ik ben wel benieuwd wie "wij" is. Misschien "moeten wij" een referendum houden. Dan kunnen "wij" meten wat "wij" vinden van Zwarte Piet.

Kaan78 | 03-12-12 | 15:52

Kaan78 | 03-12-12 | 15:24 |
Mag ik dan beleefd weigeren om dat kado te aanvaarden en met blij gemoed en zonder enig gevoel van schuld een kadootje aannemen van een échte, onvervalste autochtone roetzwart geschminkte Piet?

Schoorsteenveger | 03-12-12 | 15:50

@La Vie En Rose | 03-12-12 | 15:04 |
Je zult wel gelijk hebben, maar het is een beeld dat ik absoluut niet (her)ken en ik heb gedurende de afgelopen tien jaar dit reusachtige land toch behoorlijk verkend. Maar goed, ik neem het terug. En eh... dat 'malloot' was van mij hoor!
.
Goedmakertje, een ouwe: Komt een Turk bij het arbeidsbureau en zegt:
'Ik zoek werk.'
'Dat komt mooi uit', zegt de beambte. 'We hebben een vacature voor een directeur en als u wilt kunt u kunt direct beginnen. Drie ton netto, u beschikt over een auto met chauffeur en u heeft recht op een ruime winstdeling'.
'U maakt een grapje', zegt de Turk vertwijfeld.
'Jawel, maar jíj begon...'

Van Dikhout | 03-12-12 | 15:48

.. het is gewoon de kift. Zwarte Piet is de enige beroeps-allochtoon die van zijn aanwezigheid geen probleem heeft gemaakt.

Jan Passant mk2 | 03-12-12 | 15:48

Psst.. Sinterklaas en zwarte Piet bestaan niet.
Het is net als met de wil om te integreren... Dat bestaat ook niet.

van Nazareth | 03-12-12 | 15:47

Bruno Alaska | 03-12-12 | 15:37
Het gaat niet over vroeger. Maar het nu. NU is het niet gepast. Wat snapt je (selectieve ...) daar niet van?

Kaan78 | 03-12-12 | 15:45

@Kaan78 | 03-12-12 | 15:24
Ghehehe, positieve bijdrage. Nou, daar zijn wij blij mee met die positieve bijdrage van migranten.
Nahja, van hen die meedoen en gewoon werken wel, maar de rest kan gewoon op de tsjoekie-tsjoekie boot naar een ander paradijselijk oord.

En nee beste Kaan, wij schaffen niks af.
Als Sinterklaas en ZWARTE Piet jou/jullie tegen de borst stuit dan leggen we jou/jullie niets in de weg om terug te keren naar het paradijs waar jij/jullie vandaan komen en neem figuren als mevrouw van Es mee!

Dahag Kaan.

La Vie En Rose | 03-12-12 | 15:43

Als ze maar van m'n negerzoenen afblijven!
Oh.. wacht...

van Nazareth | 03-12-12 | 15:40

@Kaan78 | 03-12-12 | 15:15

Selectieve verontwaardiging is mijn punt beste Kaan. Draai maar om het Turkse verleden heen en bestempel hetzelfde verleden van de Hollander als dubieus vanwege de toenmalige wereldwijde tijdsgebonden opvatting over slavernij. Trots zijn op het Ottomaanse rijk is niet anders dan trots zijn op de koloniën onder de heerschappij van de WIC en de VOC. Het gaat niet om trots zijn op slavernij, het gaat om relativering. Slavernij was geen Nederlands probleem, geen Nederlandse uitvinding in die tijd, slavenhandel was ook geen puur Nederlandse aangelegenheid. Het is een smet op de wereldse geschiedenis tot duizenden jaren terug. Kijk naar India, kijk naar Afrika, kijk naar Egypte. Laat de Egyptenaren zich schamen voor de pyramides, de Romeinen voor het colosseum. Of mogen zij daar trots op zijn? Beetje merkwaardige post.

Bruno Alaska | 03-12-12 | 15:37

Het wordt hoog tijd dat we dit soort onderdrukkende politici afschaffen.

Piet van het Padje | 03-12-12 | 15:35

Ach, volgend jaar strooien de pieten met bara's en couscous. En roti's in de skoen. Probleem opgelost, iedereen weer tevreden.

H.A. Ram | 03-12-12 | 15:32

oranjeblanjeblue | 03-12-12 | 15:21
Dat noemen we de "vermeende Armeense genocide" omdat Imperialisten de nodige moeite hebben (de afgelopen 100 jaar) om de bewijslast rond te krijgen.
Lijkt wel een beetje op het zwartepieten verhaal. Wat was het ook al weer. Zwarte piet zou zwart zijn door de schoorsteen en iedereen die daar niet meer eens is, is gek. Geeft niet. Geeft alleen de niveau van de discussie weer. Althans geeft het niet om mensen met de kennisniveau van een natte dweil geschiedenisvraagstukken te bediscussiëren. Het is echter niet vermakelijk of leerzaam.

Kaan78 | 03-12-12 | 15:32

Kaan78 | 03-12-12 | 15:24
Een Nederlandse racist is nog altijd klein spul vergeleken met racisten in de rest van de wereld. En bovendien hóuden wij van zwarte pieten. Er is geen groep in de bevolking die zoveel verdient, seks heeft, betaalde vakantie mag houden en subsidies ontvangt als die van de zwarte pieten.

milky bar | 03-12-12 | 15:31

En het slechte voorbeeld van de kerstman dan beste Andrée? Obesitas in achterstandswijken oplossen kan misschien ook wel door kerst meteen te verbieden. Een volgend slecht voorbeeld dat we moeten verbieden is de naam Andrée, want is het nu een mannen of vrouwennaam?

John Hawkwood | 03-12-12 | 15:28

La Vie En Rose | 03-12-12 | 15:19
Zie het als een positieve bijdrage van migranten aan NL. Autochtone Nederlanders zijn zelf niet in staat om zonder hulp van buitenaf te stoppen met racisme. Zie dit gewoon als een kado (ons dankejwel!) aan NL bevolking. Schaf het af en geef ons (mij) maar de schuld. Dan hoef je zelf niet de verantwoordelijkheid te nemen om iets GIGANTISCH fout is te erkennen en ernaar te handelen.

Kaan78 | 03-12-12 | 15:24

Klopt Kaan; het ontbreekt hen compleet aan enige vorm van humor, het uitroeien van volkeren gaat hun beter af.
Dat noemen ze dan "de kwestie".

oranjeblanjeblue | 03-12-12 | 15:21

@knight03 | 03-12-12 | 15:04
Als iedereen dit nou eens wist en de plaatjes er bij bekijkt zijn we dit jaar nog van zwarte piet af.
Zet dan wel ff de bron erbij.
www.isgeschiedenis.nl/sinterklaas-en-z...

En dat de piet boosaardig moet zijn, klopt met het Sinterklaasfeest die alle andere Europese landen vieren. Want die hebben namelijk Krampus ipv moor.

Horagha | 03-12-12 | 15:20

@Kaan78 | 03-12-12 | 14:48
Zie mijn plemp van 15:04.

En verder, wat is erger? Kinderen een leuk feestje bezorgen waarvan alleen linkse zeikerts (en wat gekleurde medemensen die het heerlijk vinden in de slachtofferrol te blijvan hangen) vinden dat dit een racistisch feest is, of kinderen leren dat de Armeense genocide nooit heeft plaatsgevonden.

Ow en ik werk op een (zwarte) basisschool.
Sinterklaas is al jaren een roomblanke vrijwilliger, en de zwarte Pieten worden al jaren gespeeld door twee pikzwart geschminkte Marokkaanse en Surinaamse vaders en twee kinderen uit groep 8.

Nog nooit iemand gehoord over slaven. Dat zit in hoofden van mensen die alles hier willen verpesten.

La Vie En Rose | 03-12-12 | 15:19

oranjeblanjeblue | 03-12-12 | 15:14
En zelfs in uw ogen zulke Turken verlagen zich niet tot uit uitbeelden van het leed(slavernij) van anderen tot vermaak.

Kaan78 | 03-12-12 | 15:17

Bruno Alaska | 03-12-12 | 14:57
Wil je trots zijn op je slavernij verleden? Wel een merkwaardige post.

Kaan78 | 03-12-12 | 15:15

Turkije staat synoniem voor genocide, nationalisme, expansie-politiek, onderdrukking en racisme.
Bagatellisering of gewoonweg ontkenning van genocide is hun ook niet geheel vreemd. De Armeense kwestie wordt het gekscherend door de Turken genoemd, en Koerden onderdrukken en vermoorden? Wel nee, de Koerden zijn juist gemeen tegen ons. Wat een land, wat een volk...

oranjeblanjeblue | 03-12-12 | 15:14

het hebben van bijgedachten bij een vrolijk kinderspel getuigt van echt racisme en die verzuurde linksche geitenwollen sok wil zeker voorzitter van een commissie worden tegen 4 ton per jaar om het ontuitsprekelijke discriminatie leed onder het linksche stemvee te onderzoeken. andreé doet een stapeltje.

minimá-armezusvan.. | 03-12-12 | 15:12

milky bar | 03-12-12 | 15:05
Dat is nog eens steekhoudend en sluitende argumentatie om door te gaan met racisme anno 2012:))
Zucht...

Kaan78 | 03-12-12 | 15:11

Kaan78 | 03-12-12 | 14:48 |
Ach, laten we het met de Turkse kindjes dan eens hebben over de Turkse volkerenmoord op de Koerden.

milky bar | 03-12-12 | 15:05

@Van Dikhout | 03-12-12 | 14:52
Niet een keer. Een keer of 12. Zelfs meerdere keren met mijn gezin zes weken door Turkije gereisd. We zijn alleen niet aan de Oostgrens geweest.

Niks geen kulverhaal. Wat ik beschrijf is gewoon gebeurd. Niet in die toeristenenclave waar jij woont, want daar zijn ze gewend aan toeristen, ook zwarte. En in de grote steden, zoals Istanbul ed. ook niet. Maar in de stad waar wij toen terecht kwamen, niet eens zo ver van Alanya vandaan, wel. Vonden wij nogal schokkend ja.

Dus hou je biertje maar, malloot.

La Vie En Rose | 03-12-12 | 15:04

Ja een wethouder van dat allochtonendorp moet zich wel afzetten tegen het vermeende slavernijverleden van onze Pieten.

De waarheid echter:
In het boekje Sint Nikolaas en zijn knecht (1850) van Jan Schenkman (1806-1863) is Sinterklaas voor het eerst afgebeeld met een ‘knechtje, dat zwart is van kleur’. Hoe kwam Schenkman daarbij? Over die vraag hebben velen zich het hoofd gebroken. In de glossy Sint van 2012 presenteert Henk van Benthem een nieuwe bron voor de herkomst van Zwarte Piet: de roman Ivanhoe (1819/1820) van Walter Scott.

Jakken en broeken
Ivanhoe speelt in het Engeland van eind twaalfde eeuw. Ridders keren terug van de derde kruistocht. Sommigen hebben zwarte bedienden mee naar huis genomen, zoals de schurk Front-de-Boeuf. In een scene betreedt Front-de-Boeuf de gevangenis, gevolgd door twee Saraceense slaven van de Tempelier (of: kruisvaarder). Deze slaven omschrijft hij als volgt:
‘De zwarte slaven, welke Front-de-Boeuf vergezelden, hadden hunne prachtige kleding afgelegd, en jakken en broeken van grof linnen aangetrokken, hunnen mouwen waren boven den elleboog vast gemaakt.’ (p. 111 uit de Ned. uitgave van 1824)

Wie de plaatjes in Schenkmans boekje goed bekijkt zal onmiddellijk een overeenkomst zien tussen de uitdossingen van Zwarte Piet en bovenstaande beschrijving. Van Benthem trekt hieruit de conclusie dat Schenkmans Zwarte Piet geïnspireerd moet zijn door het boek van Scott. Dit is een iets te stellige bewering, aangezien er ook andere bronnen te vinden zijn waaruit blijkt dat zwarten dit soort kleding droegen.

Trouwe Saracenen
Dat Van Benthem Ivanhoe als bron opvoert voor de kledij van Zwarte Piet bij Schenkman is dus twijfelachtig, maar hij denkt er ook nog iets anders uit af te leiden. Volgens Van Benthem was de knecht van Sinterklaas namelijk geen Afrikaanse slaaf, zoals meestal wordt gesuggereerd, maar een Saraceen. Een term die van oudsher gebruikt wordt voor Arabieren uit het Nabije Oosten ten tijde van de kruistochten. Volgens Van Benthem hadden de Saraceneense slaven meer aanzien dan de Afrikaanse slaven:
‘Saracenen waren de bewoners van Palestina en de landen daar omheen. (…) Saracenen hadden aanzien. Saraceense slaven waren bedienden met een onvoorwaardelijke trouw.’.

Dit leidt hij af uit een andere passage in Ivanhoe. Als de ridder Brian de Bois-Guilbert zijn geliefde Rebekka uit een brandend kasteel laat redden, gebeurt dit op het paard van een Saraceen: ‘Hier valt nog eens goed op welk een belangrijke functie die Saraceense bedienden hadden: het allerliefste wat de tempelridder bezat (…) vertrouwde hij toe aan zijn Saraceense knecht.’

Ambivalente voorstelling
De Saracenen worden in Ivanhoe, aldus Van Benthem, gecontrasteerd met als griezelig beschreven ‘Afrikaanse slaven’ of ‘zwarten’. In werkelijkheid is dit verschil in Ivanhoe veel minder scherp. De ‘Saraceense slaven’ worden in een adem ‘zwarte slaven’ genoemd, evengoed als de mannen met ‘Afrikaanse trekken’. Veelzeggend is het volgende fragment, waarin de Saracenen er niet zo goed vanaf komen:
‘(…) de woeste oogen der Saracenen, somber onder hunne zwarte wenkbraauwen heen en weder rollende, en eene nog akeligere vertooning makende door de witheid van de kring rondom den oogappel, gaven veeleer het geheim vermaak te kennen, hetwelk zij van het aanstaande tooneel verwachtten, dan eenigen tegenzin, om daarin deelgenooten en medehelpers te zijn.’ (Ivanhoe 1824 II: 118)

Een uitsluitend positieve waardering van ‘Saraceense slaven’, hoe ‘trouw’ misschien ook, valt hieruit nu niet bepaald af te leiden. Een ambivalente voorstelling in deze tijd, begin negentiende eeuw, van zwarte slaven ligt veel meer voor de hand.

Schijntegenstelling
Maar veel belangrijker is dat het onderscheid tussen ‘Saraceense’ en ‘Afrikaanse slaven’ op een schijntegenstelling berust. Bij ‘Saraceense slaven’ gaat het niet om Saracenen die slaaf zijn, maar om zwarte slaven ván Saracenen. Walter Scott laat daar in een van zijn voetnoten bij een latere Engelse uitgave (1830) van Ivanhoe geen twijfel over bestaan:
‘(…) wat zou er dan natuurlijker zijn, dan dat de Tempeliers, – die, zoo als wij wel weten, de weelderigheid der Aziatische krijgslieden, met welke zij kampten, navolgden, – de diensten zouden gebruiken der Afrikaansche slaven, welke de wisselvalligheden van den oorlog in hunnen handen leverden?’ (Vertaling van Ivanhoe 1852 II, p. 282)

Deze voetnoot ontbreekt in de Nederlandse uitgave van Ivanhoe van 1833. Had die daarin wel gestaan, dan was het voor de Schenkman en Van Benthem onmiddellijk duidelijk geweest dat een onderscheid bij ‘zwarte slaven’ tussen Saraceense en Afrikaanse slaven niet gemaakt wordt in Ivanhoe. Scott zegt alleen dat de kruisvaarders Afrikaanse slaven in dienst namen, omdat ze dat hadden afgekeken bij de Saracenen. Dit staat ook nog eens letterlijk in Scotts roman Talisman uit 1825:
‘(…) verscheiden van de vorsten van den kruistogt hadden zwarte slaven in hunnen huishouding ingevoerd, in navolging van de barbaarsche pracht der Sarracenen.’ (De Talisman II, p. 208)

Eerherstel
Op basis van Scotts Ivanhoe stelt Van Benthem dat het ‘knechtje, dat zwart is van kleur’ in de eerste uitgave van Schenkman geen Afrikaanse slaaf voorstelt. Daarmee mengt hij zich in het debat over de vraag in hoeverre de huidige figuur van Zwarte Piet nog aanvaardbaar is in het Sinterklaasfeest. Volgens Van Benthem is ‘eerherstel nodig’, omdat het beeld van de ‘grappenmaker’ die Zwarte Piet nu vaak is niet strookt met het beeld bij Schenkman als ‘meest betrouwbare schatbewaarder’.

Het is niet duidelijk voor wie dit eerherstel wordt gevraagd, voor Jan Schenkman, de zwarte knecht, of mogelijk beiden. Onderzoekers van Zwarte Piet zijn het er over eens dat Zwarte Piet zich pas halverwege de twintigste eeuw heeft ontwikkeld tot een vooral grappige figuur. Hoewel hij aan het begin van de twintigste eeuw vooral een boosaardig figuur was, was hij dat in de eerste uitgave van Schenkman zeker niet.

Tegelijkertijd wordt er in deze hele periode geen twijfel aan gelaten, tot in uiterst karikaturale en stereotype voorstellingen aan toe, dat de zwarte knecht een man van Afrikaanse origine moet voorstellen. Soms – en inderdaad net als in Ivanhoe – in fantasievolle en exotische ‘moorse’ kledij.

knight03 | 03-12-12 | 15:04

-weggejorist-

Santa Waus | 03-12-12 | 15:00

@Kaan78 | 03-12-12 | 14:48

Turken mogen dan o.a. wel weer trots zijn op het oude ottomaanse rijk met bijbehorende volkerenmoorden, ga maar eens in die moskee in Waalwijk kijken.

Het Nederlandse koloniale verleden is daarentegen natuurlijk weer een schande.

Bruno Alaska | 03-12-12 | 14:57

En weet je wat helemaal leuk is, kneuzen die zeggen dat er een eeuwenoude traditie wordt verknald. Die types zijn echt om te lachen want is een verzinsel van 162 jaar eeuwenoud?
Whahahaha

En het allermooist zijn die types die denken dat zwarte piet zwart is vanwege de roet. Hoe bedoel je verkrachting van het verzinsel. Zwarte Piet is door Schenkman verzonnen als een moor.
Hoe dicht zitten je oogkleppen als je dat niet kan zien. Kan natuurlijk ook met je opleidingsniveau te maken hebben, geschiedenis en cultuur zijn voor tokkies natuurlijk een viessss woord.

Geef ons Krampus!

Horagha | 03-12-12 | 14:57

@La Vie En Rose | 03-12-12 | 14:28 |
Joh! Ook al een keer in Turkije geweest? En, moe van 't lachen? Wat een kulverhaal. Ik woon in Cikcilli in een appartementengebouw met dertig wooneenheden. In 26 ervan wonen Turkse families, in drie ervan wonen Nederlanders (onder wie deze jongen) en in een appartement woont een apart stel: een pikzwarte Kongolees samen met een nogal mollige Indonesische vrouw en ik heb nog nooit iemand om het stel horen lachen. Sterker, het wordt op handen gedragen. Neem nog een biertje als je weer deze kant opkomt. Malloot.

Van Dikhout | 03-12-12 | 14:52

Hulde Wethouder Van Es!!!!

Weg met zwarte piet. Geef ons Krampus!!!!

Horagha | 03-12-12 | 14:48

La Vie En Rose | 03-12-12 | 14:28
Sportheld Alex (Braziliaan)heeft nog een paar maanden geleden een standbeeld gekregen in Istanbul. Daarnaast val ik bijna van mijn stoel van zoveel positief nieuws over Turkije uit jouw vingers. In ieder geval is het zo in Turkije dat er geen (on)officiele feestdagen zijn waarbij een slavernijverleden op een gezellige manier wordt misbruikt om racisme in stand te houden. Dat is tenminste het "geluk" waarmee Turkse kinderen opgroeien.

Kaan78 | 03-12-12 | 14:48

Ze zouden een standbeeld van Van Es moeten oprichten. Om het vervolgens door een kolkende, ziedende en 40 jaar lang door linkse faalpolitici (zoals zijzelf) besodemieterde menigte te laten omtrekken zoals ze dat met het beeld van Saddam H. deden.

milky bar | 03-12-12 | 14:43

Leave Piet alone!

Idontgiveafunk | 03-12-12 | 14:43

En Zwarte Piet dan? Het is voor van Es blijkbaar niet voldoende om hem zo hardhandig de deur te wijzen en ook nog misnoegend te spreken over zijn gekleurde uiterlijk. Voor van Es is er géén plaats voor zwarte fictiepersonen. En Zwarte Piet krijgt, wat haar betreft, ook nog een zwarte veeg over zijn gezicht! Dat zal hij lekker vinden, vieze vegen op z'n gelaat. Dat is pas *respect* voor onze gekleurde vriend, hem insmeren met vieze roet? Stelt ze mischien voor om hem de rol van Sinterklaas te laten vertolken? Neen. Want van Es vindt Zwarte Piet blijkbaar niet goed genoeg om de rol van de blanke leider te vervullen. Een bisschop tenslotte! Zou Piet dat niet kunnen, van Es? Maar dàt stelt van Es niet voor. Het idee komt niet eens in haar op. Van Es laat zich hier weer duidelijk in haar koloniale blanke kaarten kijken.

Sioux | 03-12-12 | 14:43

Pure discriminatie!
Een gerimpeld oud vel wat de aanwezigheid van een zwart medemens wil ontkennen cq vernietigen.

Is dit de trol van GL?

drekzooi | 03-12-12 | 14:40

Het zit hem in de naam, Andree had liever 'kansenpiet' gehad, dan mocht het namelijk wel...

Menno Edens | 03-12-12 | 14:39

pius | 03-12-12 | 14:11

Tuurlijk, een Griek en zwarte piet is zwart van de schoorsteen. Een beetje hier met je witte Bin Laden baard onze kleine kinderen indoctrineren dat baarden wel okee zijn.

/ tijd om afscheid te nemen van de witte baard.

Bruno Alaska | 03-12-12 | 14:34

@Fred van Ria | 03-12-12 | 13:20
Valt allemaal mee hoor ,dat discrimineren....
Hier gisteren gezien:
2 Surinaamse pieten! Ongeschminkt de zwartste!

lilluke halve hoan | 03-12-12 | 14:34

@Kaan78 | 03-12-12 | 13:28
'Ik vind ook dat Negers uitlachen uit de tijd is.'

Daarvoor moet u toch echt in uw land van herkomst Turkije zijn. En die lachen niet omdat zwarte Piet grapjes maakt, maar lachen negers uit omdat het negers zijn.

Hoe ik dat weet? Wij hebben ons een keer over een ouder Surinaams echtpaar ontfermd, die nog nooit in Turkije waren geweest. Zij werden niet alleen voortdurend besodemieterd, maar vooral uitgelachen. Dat mochten wij een keer meemaken toen we hen mee hadden genomen naar een middelgrote stad in Turkije. Ons tegemoet komende leerlingen van een middelbare school bleven staan en lachten deze mensen midden in hun gezicht uit. Vrachtwagens met wijzend en keihard lachende chauffeurs en werkvolk in de achterbak die rondjes bleven rijden.

Ik wist niet wat ik zag. We zijn snel weggegaan. En voor het Surinaamse echtpaar: Nooit meer naar Turkije.

Het is dat wij al vaker door Turkije hebben gereisd en weten dat Turken ook vriendelijk, gastvrij en behulpzaam zijn, maar wij zijn dan ook blank.

Dus lul jij alsjeblieft niet over racisme en over ons kinderfeest. Ga eerst je eigen volk maar eens opvoeden.

La Vie En Rose | 03-12-12 | 14:28

Wat mij opvalt is het bezwaar tegen Zwarte Pieten. Waarom protesteert linksvrouwtje Van Es niet tegen die pedofielen in hun rode jurken die onschuldige kindertjes (tot zich) mogen nemen? 'Laat de kinderkens tot Mij komen.' Ja ja. De witte baarden zijn natuurlijk alleen maar camouflage. Dat begrijpt zelfs een kind. Eh...

Van Dikhout | 03-12-12 | 14:24

Vanavond bij de koffie weer eens een lekkere moorkop, nu het nog mag.

oranjeblanjeblue | 03-12-12 | 14:24

Ja, wat een briljant idee. Ik ga nu aan mijn kinderen vertellen, dat Sinterklaas een slavendrijver is en zwarte piet eigenlijk een minderwaardige zwarte afrikaanse neger, die met geweld en tegen zijn zin in wordt uitgebuit.

Daarnaast vertel ik, dat Sinterklaas eigenlijk in de gevangenis hoort, maar dat we met zijn allen hebben besloten, dat als hij voortaan alles in zijn eentje doet, hij niet de gevangenis in hoeft.

Ik vertel er meteen bij, dat Sinterklaas wel witte pieten mag hebben, want die zijn niet minderwaardig zoals de zwarte variant en dat zij wel willen werken anders dan de zwarte variant.

Ja dat maakt het echt VEEL leuker allemaal.

Ga eens dood in een gat liggen met je diskriminasie!.

decadent degeneraat | 03-12-12 | 14:21

@Prins Fontainebleau | 03-12-12 | 13:15
Ik moest hard lachen

Terpetijnzeikert | 03-12-12 | 14:20

Van Es; een gitzwarte Sint, en een hele zwerm blanke pieten erbij, dan horen we je niet meer zeker?
Tevens de natte droom van pius en bakito.

oranjeblanjeblue | 03-12-12 | 14:20

-weggejorist-

emmentaler | 03-12-12 | 14:19

Zwarte piet is racistisch, mannenlijkheid is sexistisch: Alle mannen verplicht afschaffen dan wel castreren a.u.b.

emmentaler | 03-12-12 | 14:19

van Es, dat is toch die troel die het communisme aanhing toen de Soviet Unie nog bestond ?

sitzkrieg | 03-12-12 | 14:18

Mij maakt die hele zwarte Piet niks uit hoor maar voordat iedereen het een oerhollands iets noemen moet je wel de geschiedenis van Piet weten. Tot 1850 (het verhaal van de Sint bestond toen al een paar eeuwen.) werd de Sint niet bijgestaan door een negert maar door een blanke doerak. Soms werd de sint zelfs helemaal niet met knecht uitgebeeld. Dat een schrijver op de valreep van het afschaffen van de slavernij verzon dat het leuk zou zijn om een domme neger naast een blanke heilige te zetten maakt iets nog niet oer-hollands. Tenminste in mijn ogen is oer-hollands toch wel wat ouder. Desalniettemin moet men niet janken en er gewoon geen aandacht aan besteden.

Datzegiktoch | 03-12-12 | 14:16

Als het zo door gaat in Nederland zijn er straks alleen nog maar blanke slaven..

GebuktIsGenomen | 03-12-12 | 14:15

Die GL heks moet even lekker op een Amsterdammertje gaan zitten met haar rot kop!

Glas Koning | 03-12-12 | 14:14

Dat zijn de enige negers die werken, dat mag niet van links. Dat is dwangarbeid en racistisch. O ja, en ze lachen nog ook, dat kan helemaal niet tijdens het werk.

KarelMarks | 03-12-12 | 14:14

pius | 03-12-12 | 14:11 |
En je wilde zeggen?

oranjeblanjeblue | 03-12-12 | 14:14

fredflange | 03-12-12 | 13:51 |
Sorry man! iets met traditie die nu eenmaal zo gegroeid is.... Benauwd het je, je jeugdtrauma?

ZwengelMeister | 03-12-12 | 14:13

Heeft dat mens niets anders om zich druk om te maken, GL begint steeds meer een karikatuur te worden.
Nederland houdt niet meer van dit soort bekrompen en beknellende ideeën en mensen.

Onderbuik | 03-12-12 | 14:13

Er bestaat geen steelpiet, roofpiet, moordpiet, schietpiet en draaideurcrimineelpiet. Dus van racisme is geen sprake.

H.A. Ram | 03-12-12 | 14:12

Doc Damage | 03-12-12 | 14:00
Alsof een allochtoon zichzelf tot Persona non grata wil verklaren. Je weet maar nooit met mensen die zwarte mensen als slaven te kakken zetten. Vandaar dat ze zich er "makkelijk" vanaf te maken met "Leuk, kinderfeest, blablabla mag ik nu doorlopen?" Ow ja... mag ik nu pepernoten en een chocoladeletter?

Kaan78 | 03-12-12 | 14:12

@Bruno Alaska | 03-12-12 | 14:09

Een Griek bruno. Een Griek.

pius | 03-12-12 | 14:11

@oranjeblanjeblue | 03-12-12 | 14:09

Goh. Verbazingwekkend zeg. Dat had ik nou nooit achter jou gezocht dat je in een 100% blanke streek, zonder anders gepigmenteerden woonde.

Dat weet je goed verborgen te houden in je tegels.

pius | 03-12-12 | 14:11

@Mesmer | 03-12-12 | 14:07
Mooi gezegd en vol in zijn waarheid.

harry poster | 03-12-12 | 14:09

eerstneukendanpraten | 03-12-12 | 14:02 |
Ik zal het je nog sterker vertellen; wij wonen in een 100% blanke streek, hier ziet men geen anders gepigmenteerden. Mijn kinderen kennen negers alleen van de televisie. Als wij dan eens in Nederland zijn, meestal met de feestdagen, zijn mijn kinderen ervan overtuigd dat alle negers op straat pieten zijn. Dan roepen ze ook verheugd: "zwarte Piet!" hetgeen wel eens tot verontwaardiging kan leiden.

oranjeblanjeblue | 03-12-12 | 14:09

Ja, ja.. een Turk met een lange baard is welkom en zwarte pieten niet.

De islamisering als einde van de multiculturele samenleving.

Je verwacht het niet.

Bruno Alaska | 03-12-12 | 14:09

Ja, hup, weg met ons, pieten weg, halal woningen erin.

dugo | 03-12-12 | 14:08

Kaas de Vies | 03-12-12 | 13:28
Iets met een WC-eend die de WC-eend gaat onderzoeken.
Snel doortrekken en de burgers het idee geven dat de pot weer schoon is.

Strohond | 03-12-12 | 14:07

Je kunt alleen discrimineren op "ras" als je denkt in kleuren. Zoals mevr. Van Es dus.

Mesmer | 03-12-12 | 14:07

Daar is de politiek correcte wit mens weer met haar superieure waarden. Alles moet correct zijn! Alles moet correct zijn!
Want wij zijn zo verheven, dat we iedereen gelijk kunnen behandelen.

decadent degeneraat | 03-12-12 | 14:06

Moedeloos word je van dit land..

Slipsnifter | 03-12-12 | 14:05

Ik vind dat de Grandwizard en alle zwarte pieten in preventieve hechtenis moeten worden genomen want ze zijn een manifeste link met onze koloniale faux-pas ,ze bezoedelen de waardigheid van de donkere mens en ze houden doelbewust raciale ongelijkheden in stand.

Zelfs de Klux klux klan legt het er niet zo dik bovenop zeg.

pius | 03-12-12 | 14:04

Ik vind het juist van een geslaagde multiculturele integratie getuigen, "de neger" als een niet weg te denken onderdeel van een oer-Hollandse traditie als Sinterklaas. Sterker nog, we zouden in onze andere feestdagen ruimte moeten scheppen voor andere minderheden in onze samenleving.

DerLothar | 03-12-12 | 14:03

eerstneukendanpraten | 03-12-12 | 13:53
klopt ze lachen hem niet alleen uit omdat hij zwart is, maar door de duale werkelijkheid met de goedheilige, wijze (uit het westen afkomstige) sint, lachen ze ook om hem de domme, achterlijke, speelse, duivelachtige (uit afrika afkomstige) "Piter". De Duivel is verbannen, maar de Goede Sint bestaat alleen door een "Domme" Piet.

Kaan78 | 03-12-12 | 14:02

oranjeblanjeblue | 03-12-12 | 13:56 | + 0 -

Maar je lacht dus niet ALLEEN omdat ze zwart zijn toch?

eerstneukendanpraten | 03-12-12 | 14:02

En daar is ze weer. Je gelooft het gewoon niet, maar het staat er wel. Dit mens dat zelf al jaren leeft alsof het elke dag Sinterklaas is. Hef jezelf toch op, koeterwaalse flutpolitica.

milky bar | 03-12-12 | 14:00

Ik heb nog nooit een allochtoon gesproken of gehoord die zich gediscrimineerd voelt door Zwarte Piet. Het is maar net wat je er zelf van maakt!

Doc Damage | 03-12-12 | 14:00

Eén ding weet ik zeker; Van Es scoort dit jaar geen goede punten bij de Sint.

oranjeblanjeblue | 03-12-12 | 14:00

Ieder jaar altijd dat gezeik over zwarte piet. Als het over enkele jaren echt zo gek gaat worden dat zwarte piet weg moet dan moeten we gewoon Constant Kusters van de NVU met een petitie rond laten gaan, om zwarte piet te verbieden omdat hij zwart is. Dan schieten alle groenslinksers gelijk in de discriminatiespagaat en moet zwarte piet alsnog koste wat kost blijven.

steven paul | 03-12-12 | 13:59

Als goed politicus wil je niet geassocieerd worden met een figuur die dingen weggeeft. Een goed links politicus komt halen en niets brengen.

nu even niet | 03-12-12 | 13:58

Andree van Es moet de scheiding tussen kerk en Staat respecteren en geen cultureel-marxistische propaganda plegen via de goedheiligman. Ze maakt er ook geen probleem van dat islamieten hun vrouwen als slaaf behandelen en bij de Sint zou dat opeens wel een probleem zijn? Terwijl het niet echt is.

tipo | 03-12-12 | 13:58

In dit chanson heb ik enkele oude nederlandse tradities met elkaar verenigd:

Zie ginds komt de moslimboot uit Marokko weer aan.
Hij brengt ons wat tasjesrovers, ik zie ze al staan.
Hoe groot de haat ook is, voor al dat is westers,
Ze horen bij Holland, net als lingo met zeven letters.

Mestkever | 03-12-12 | 13:58

Wat als een negert per ongeluk achter in de bus gaat zitten..? Was vroeger ook een vorm van discriminatie. Maar om je daar nu nog druk om te maken...

Doc Damage | 03-12-12 | 13:57

Hebben we eens in het jaar een korte periode wat zwarte mannen (m/v) over de vloer die hard werken....... mag het weer niet!!

byebyeholland | 03-12-12 | 13:57

Negeren, die mevrouw (pun intended)

baba4oog | 03-12-12 | 13:56

De naam Andree van Es staat nu tenminste wel weer op de kaart. Zij raakte in beetje in de vergetelheid vond ze.

Elisabeth2 | 03-12-12 | 13:56

@Kaan78 | 03-12-12 | 13:47
Neu, ik doe daar ook nooit iets mee. Is een zwaktebod als mensen zeggen dat je gek bent. Zegt meer over hen.
Maar ik zei dan ook niet dat je gek bent maar vroeg je of je je lekker voelde. Kiplekker dus. Nou dat is goed om te horen. Wel jammer dat je zo moeilijk doet over een leuk en onschuldig kinderfeest. Want dat is het namelijk. En altijd geweest ook.

doenormaal! | 03-12-12 | 13:56

eerstneukendanpraten | 03-12-12 | 13:53
Heb nog nooit één zwarte Piet uitgelachen en volgens mij is er ook geen kind die dat doet alleen maar omdat hij zwart is.

Ik wel hoor, prachtig vind ik het die zwarte toeten! Ik lach me altijd een kriek, vooral als de pieten weer klunzig doen, zo typerend.

oranjeblanjeblue | 03-12-12 | 13:56

Heeft Zwarte Piet het weer gedaan! Moetie weg! Discriminatie!

Musset | 03-12-12 | 13:54

Apart dat het altijd welgestelde blanken zijn die zich hier druk om maken...

Doc Damage | 03-12-12 | 13:53

neemjemoederindemali | 03-12-12 | 13:37 |

Stiekem wel, maar de pluskudogevers hebben dat nog niet helemaal door volgens mij. Sstttt.

Trumple | 03-12-12 | 13:53

Kaan78 | 03-12-12 | 13:28 | + -9 -

Heb nog nooit één zwarte Piet uitgelachen en volgens mij is er ook geen kind die dat doet alleen maar omdat hij zwart is.

eerstneukendanpraten | 03-12-12 | 13:53

Vind je het gek dat ze zo reageert?
Half 020 is zwart.

swassannuf | 03-12-12 | 13:52

fredflange | 03-12-12 | 13:45
Hel en verdoemenis, de gehele Nederlandse exportmarkt zal in elkaar donderen met zwarte piet op schiphol, want inderdaad, dát is waar de mensen in het buitenland zich druk om maken.
Je dacht dat Andrée van Es nog niet genoeg kulargumenten had en wou haar daar graag behulpzaam bij zijn?

spanarchist | 03-12-12 | 13:52

Kaan78 | 03-12-12 | 13:28 |
Het schrijven van negers in hoofdletters, dat vind ik ook zo uit de tijd.
Voor de rest vind ik negers uitlachen tijdloos en ten aller tijde grappig.

oranjeblanjeblue | 03-12-12 | 13:52

ZwengelMeister | 03-12-12 | 13:47 Ja , idd Piet is nu niet direkt een van origine Afrikaanse naam .

ja,diedus! | 03-12-12 | 13:51

@ZwengelMeister, als het roet van de schoorsteen is, dan kun je ook moeilijk bezwaar hebben om het zwart van Zwarte Piet te vervangen door net echte roetvegen.

fredflange | 03-12-12 | 13:51

Volgens zowel het oude als het nieuwe testament is slavernij helemaal toppiejoppieprima! Dus waar zeurt dat mensch over.

Rest In Privacy | 03-12-12 | 13:51

neemjemoederindemali | 03-12-12 | 13:40
Ze zouden ook kunnen berichten over de misdaden van GoldmanSachs, Israel of Shell, maar dan bijten ze in de hand die voet. Ies niet sliem.

Bakito | 03-12-12 | 13:50

Van Es neemt het uitbannen van zwarte Piet wel heel letterlijk * denkt terug aan affaire Probo Koala*.

ja,diedus! | 03-12-12 | 13:50

Mevrouw Van Es, het is tijd om af te treden en in de vergetelheid te geraken, het leven van vandaag is voor u en al die Groenlinksers bijna niet te verteren door alle discriminatie die er heerst. Er is geen humor meer in dit land, daar zorgt Groenlinks wel voor, door alles aan de discriminatie klok te hangen. Wat een vreselijk vermoeiende mensen zijn jullie!

lanexxx | 03-12-12 | 13:49

Och weer zo'n een die denkt dat ze wat te melden heeft.

Stamhoofd | 03-12-12 | 13:49

@Kaan78 | 03-12-12 | 13:40
Misschien de volgende keer die paddestoelen bij de lunch links laten liggen....

Buffell | 03-12-12 | 13:48

Ze ziet er ook uit als een echte Andree.

De racismekaart trekken is het laagste van het laagste en wordt tegenwoordig nog maar een kant op gebruikt. Meer en meer worden we in een hoek geduwd en gevraagd om al onze normen en waarden in te leveren. Zoals Maxima ooit eens zei, Nederlanders hebben geen identiteit. Een sneue opmerking, maar wel een die nog eens bewaarheid gaat worden.

harry poster | 03-12-12 | 13:48

Tijd om afscheid te nemen van GroenLinks.

dutchbasterd | 03-12-12 | 13:48

zucht.. heb je haar weer! EY van Es: dat zwart is van het roet in de schoorsteen. Met liefde trek ik u daar ook eens doorheen.

ZwengelMeister | 03-12-12 | 13:47

doenormaal! | 03-12-12 | 13:41
Ik voel mij kiplekker :))
En jij, kan jij een normaal weerwoord schrijven of moet ik het doen met dat ik gek ben geworden?

Kaan78 | 03-12-12 | 13:47

"Sinterklasje kom maar binnen met je knecht", dat kan natuurlijk niet meer. Dat moet zijn; "Sinterklaasje kom maar binnen met je werknemer". Maar het zijn ook weer geen werknemers, want het is vrijwilligers-werk.
Ik weet het niet meer, beste Andrée van Es, hoe moeten mijn kinderen het zingen denkt u?

oranjeblanjeblue | 03-12-12 | 13:45

@Kaas de Vies 13:39
Onzin.

Het is namelijk ook goed voor het milieu om leidingwater te verspillen, daar de vervuilde grond dan verdund wordt met schoon water.

Bakito | 03-12-12 | 13:45

Als de overheid voor Sinterklaas speelt hoor je ze ook niet.

ja,diedus! | 03-12-12 | 13:45

Weten jullie waarom op Schiphol wel Sinterklaas te zien is, maar Zwarte Piet niet? Omdat ze op Schiphol begrijpen dat Nederland internationaal gezien niet dadelijk een goed figuur slaat met zo'n reliek uit tijden dat slavernij nog normaal was.

fredflange | 03-12-12 | 13:45

... en laat met raden. In april horen we weer van mevrouw Van Es omdat ze ook afstand neemt van de paashaas omdat het dieronvriendelijk zou zijn.

Fopspeen | 03-12-12 | 13:44

Zwarten als dienenden en blanken als leidenden is natuurlijk volstrekt belachelijk. Ga maar eens in Zimbabwe kijken hoe het ook kan.

roze_bril | 03-12-12 | 13:42

Als het racisme is vraag ik me af waarom sommige Surinamers zich als Piet verkleden en gewoon meedoen. (Groepsdruk van de blanke overheerser? Pffffrrrtttt yeah right.)

Zoals Morgan Freeman zei in een interview op de vraag hoe racisme te stoppen: "stop talking about it".

Noordelijke Rukkert | 03-12-12 | 13:42

Ik geloof niet meer in Groen Links.

Petrus de Rewa | 03-12-12 | 13:42

Ik snap wel waarom Zwarte Piet niet strookt met haar wethouders mentaliteit. Zwarte Piet graait tenslotte niet.

Fopspeen | 03-12-12 | 13:42

@Kaan78 | 03-12-12 | 13:28
Negers uitlachen?? Slaaf van de goedheiligman?? concentratiekampen?? Man waar heb je het over!? Voel je je wel helemaal lekker? Droeftoeter.

doenormaal! | 03-12-12 | 13:41

@Bakito | 03-12-12 | 13:23

Klopt, en af en toe flikkeren ze er ook nog eens een autochtoon in of een randdebiele aap die een dom wijf aanvalt. Manman, flikker toch op met je discriminatie.

neemjemoederindemali | 03-12-12 | 13:40

aardappelninja | 03-12-12 | 13:34
Zwarte piet is een Egyptische slaaf dat is "gekocht" door de Sint en te werk gesteld als knecht.
Het lijden van slaven is wel ECHT en mag (dus) niet gebruikt worden te vermaeck. Als je dit niet snapt, ben jij diegene die het niet snapt.

Kaan78 | 03-12-12 | 13:40

Ze zal waarschijnlijk wel voorstander zijn om van het suikerfeest een verplichte vrije dag te maken.
Wat een gefrustreerd wijf zeg. Ga wat nuttigs doen, Wie ben je dan om aan zwarte piet te komen. Landverraders noemen we dat. In de oorlog had jij zeker fout geweest.
Je bent helemaal niks , en hebt nog nooit wat gepresteerd, behalve dan je zakken vullen met belastinggeld om je tweede huis in frankrijk te kunnen betalen.
je was niks , je bent niks , en je wordt nooit wat.
Je bent alleen zielig
Ooit 1 euro zelf verdiend?

watsinneneem | 03-12-12 | 13:40

Hey gek wijf van GL. Doe eens gauw oprotten stomme trol!

wake-up-pete | 03-12-12 | 13:39

@Bakito | 03-12-12 | 13:13 | + -34 -
Het is trouwens enorm slecht voor het milieu om mensen naar staten te importeren waar er een hogere levensstandaard heerst. Weer er eentje bij die zijn ecologische voetafdruk vergroot.

Kaas de Vies | 03-12-12 | 13:39

Raad_maar_raak! | 03-12-12 | 13:37
En hij gaat na gedane arbeid weer terug naar zijn eigen land.

spanarchist | 03-12-12 | 13:39

Merkava | 03-12-12 | 13:34 | + 0 -
Niet? Leg eens uit. Dacht dat het slaven zijn in een pagepakje of ga je nu met dat roetverhaal aankomen? Iedereen schreeuwt altijd moord en brand bij verandering van een traditie, maar Zwarte Piet is al enorm veranderd. Van boeman die stoute kinderen straft naar kindervriend.

Flodder | 03-12-12 | 13:39

Groen links?? Bestaat dat nog?

XaaD666 | 03-12-12 | 13:38

Piet is juist een voorbeeld voor de donkere medemens. Hij werkt tenminste en is vriendelijk. Waar blijft de integratie subsidie?

Raad_maar_raak! | 03-12-12 | 13:37

@Trumple | 03-12-12 | 13:20

Ik neem aan dat je masochisme bedoeld?

neemjemoederindemali | 03-12-12 | 13:37

Mevrouw Van Es, in 1850 hadden we ook bijna geen Marokkanen, Turken, Antillianen, etc. hier... als wij Zwarte Piet inleveren, stuurt u ze dan allemaal persoonlijk het land uit? Dan hebben we wat mij betreft een deal!

Fopspeen | 03-12-12 | 13:36

Kijk dat smoel van Van Es. De arrogantie druipt er vanaf. Donder eens een end of drie op Van Es.

Hanxie | 03-12-12 | 13:35

Kaan78 | 03-12-12 | 13:28 | | Reageer+ |
Je begrijpt er echt helemaal niks van eh..... Er worden tijdens de Sinterklaas festiviteiten helemaal geen negers uitgelachen. Niet meer of minder dan wanneer Sinterklaas in Spanje zit in ieder geval. Rare turken met discriminatiecomplex daarintegen wel, maar dat dan ook het hele jaar door. En het is het strand, niet de maar dat is je vergeven.

aardappelninja | 03-12-12 | 13:34

Iemand al een nieuw baantje voor Van Muiswinkel?

Buffell | 03-12-12 | 13:34

'Zwarte Piet is in essentie een racistisch fenomeen,'
-
Nee, dat is het niet, kut.

Merkava | 03-12-12 | 13:34

@vraagstaart | 03-12-12 | 13:16

Hoezo, dacht je werkelijk dat er nog plaats is voor de autochtone Nederlander in deze deaudzieke smeltkroes van (achterlijke) culturen? IJdele hoop mijn waarde.

neemjemoederindemali | 03-12-12 | 13:33

Daarnaast wat wil ze doen? Het verbieden van je gezicht zwart schminken? Iets met lichamelijke integriteit? Is jezelf zwart maken (no pun) ineens iets slechts?

En nog belangrijker: Zijn donkere medemensen die werken voor een baas ineens onderdrukt? Dat is toch wat zo erg geprobeerd wordt door gemeentes 020 en 010? Meer arbeidsparticipatie van Surinamers en Antillianen, etc.

Wat maakt mij dat dan? Ik werk ook voor een baas die mij als knecht behandelt. Is gewoon normaal om te werken voor een baas/manager/etc. (doet 99% van de beroepsbevolking)

Raad_maar_raak! | 03-12-12 | 13:33

grappig hoe van es zich druk maakt over zwarte piet terwijl de gemeente amsterdam net een kamp somaliërs heeft ontruimd.

cumshaft | 03-12-12 | 13:33

Ze wil het oplossen met een zwarte veeg van het roet. Ja, Ome Henk is dan totaal onherkenbaar voor de kindertjes. Maar, al met al, heeft Zwarte Piet een racistische oorsprong. Ik vond die regenboogpieten wel een aardige oplossing, mochten teveel mensen gekwetst worden door Zwarte Piet. Laat die Sinterklaasboot nog eens door een regenboog varen, stuurmanPiet.

Flodder | 03-12-12 | 13:32

Zwarte Piet, pure discriminatie!
(Een ode aan lof der zotheid)

Ik zou als pigment uitgedaagde Nederlander ook niet geassocieerd willen worden met mensen die cadeau`s geven aan kinderen. Weggezet als dolblije kindervriend met een voorliefde voor carnavaleske vertoningen. Mijn leven als man met een zwarte huid is niet met een glimlach snoepgoed rondstrooien.

Ik heb namelijk door oma`s te rippen, de popo te dissen en te hosselen in plaats van leren of werken jarenlang een zorgvuldig straat imago opgebouwd met voldoende street credits. Dan wil je als allochtoon niet weggezet worden als een semi pedofiele kindervriend.

Moet u zich eens voorstellen als een berg negers hun gezicht wit kalkt, voedsel in zakken doet en speelgoed inkoopt om in de holst van de nacht schoenen te vullen en cadeau`s achter te laten. Ik zou me dan als blanke zwaar beledigd voelen. Toch ?!?

In de VOC tijd heeft Nederland goud geld verdiend door negers te kapen in Afrika en af te leveren in USA. De mens als handelswaar. Die slaven kregen louter een lendendoekje. Ze hebben nooit in volledige 17 eeuwse koopmansoutfitten rondgelopen. Waarom portretteren we de slaven van een Turk als gegoede burgers? Of wacht even, we zetten deze harde werkers helemaal niet weg als slaven. Hooguit als loonslaven die niet geketend worden door een cubicle.

Genoeg kroegpraat. Nog leuker wordt het als je de werkhouding of grappen van Pieten meeneemt in je discriminatie betoog. Natuurlijk maken pieten domme fouten en simpele grappen. Het toneel heeft als doelgroep drie of vier jarigen. Programma`s zoals Knoop in je zakdoek, Pieter Post, Sesamstraat, Kabouter Plop, Samson en Gert, Telekids en Get the Picture hebben een vergelijkbaar niveau. Toch voelen mensen met een echte mentale of visuele beperking zich totaal niet beledigd.

Discriminatie is voor mij een jongeman die met goede cijfers geen stageplaats krijgt omdat hij een vreemde achternaam heeft. Of een homoseksueel die in elkaar geslagen wordt omdat hij in het openbaar een mannelijke hand vasthoudt.

Laten we discriminatie stoppen waar het het meeste kwaad doet. Waar jongeren geen kansen krijgen om hun school af te maken of hun carrière te starten. Laten we tegelijkertijd hetzelfde niveau, inzet en integriteit verwachten van onze nieuwe medelanders, zodat goed en hard werken ook voor hun loont en een toekomst geeft.

Anders krijgen de allochtone raddraaiers gelijk. Dat het criminele pad hun enige optie zou zijn ofzo.

Feynman | 03-12-12 | 13:32

Begrijp het dan ook es verdoemmeke... Groenlinks wil zwarte pieten afschaffen omdat pieten door de schoorsteen komen. Daarmee komt er koolmonoxide vrij. Dat is slecht voor het mileu enzo.

niksdoenerT | 03-12-12 | 13:31

@Kaan78 13:28
Haha. Goeie!

Bakito | 03-12-12 | 13:30

www.facebook.com/zwartepietisblackface...

Hier nog zo stelletje mafketels met tijd over. Iedereen die het daar oneens is krijgt dezelfde lap tekst met knippen en plakken.
Zo nu eerst een warme chocolademelk met een chocolade zwarte piet.

aliebenkanalles | 03-12-12 | 13:30

Opzouten, ik zit toch ook niet aan de andere zwartepieten hun suikerfeest te morrelen.

H.A. Ram | 03-12-12 | 13:29

Ik ben voor het afschaffen van dat suikerfeest.

joyriders | 03-12-12 | 13:28

Deze mevrouw is de eerste die (met als vergelijking de D-day) van de boot afspringt en de strand oprent. Ze zal worden neergeschoten door Sinterklaasfundamentalisten. Ze heeft nu wel eeuwige roem. Ze maakt nu wel de weg vrij voor de discussie en houdt de spiegel voor ons allen voor. Ik vind ook dat Negers uitlachen uit de tijd is. Ik stel voor om de troostmeiden uit Jappenkampen snoepgoed in de vorm van hartjes uit te delen of anders mensen verkleed als de Joden uit Concentratiekampen wat snoepgoed te laten geven en als slaaf van de goedheiligman te dienen. Dat is moderner dan slavernij.

Kaan78 | 03-12-12 | 13:28

@beetjemoe | 03-12-12 | 13:26
Welja, joh, ga jij er effe lekker serieus op in.
Wil je er een zweep bij? Dan gaat het zelfkastijden veel beter.

vetkleppert | 03-12-12 | 13:28

Ja, linksch is zowiezo diep triest, maar het hoogtepunt in de zieligheid is wat mij betreft weer de jaarlijkse zwarte pieten discussie. Dankje Andree, je stelt mij niet telleur. Nu nog even front page in de Volkskrant en we zijn dit jaar weer klaar.

Marcus Porcius Cato | 03-12-12 | 13:28

In ander Groenlinks nieuws:
www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND...

"Femke Halsema gaat vervolgonderzoek Amarantis leiden"
en
"Het vervolgonderzoek moet onder meer antwoord geven op de vragen of bestuurders en leidinggevenden aan zelfverrijking hebben gedaan."

Hoezo, dat is toch een bloot feit, er moet uitgezocht worden hoeveel en wie allemaal precies en dan aangifte doen. Onderzoek na onderzoek na onderzoek is gewoon een tactiek om het de doofpot in te proppen.

Kaas de Vies | 03-12-12 | 13:28

ze is al 20 jaar over betaald geweest/ directeur v/h ministerie ( jawel als communiste) en nu weer als wethouder. dan zie je dat allemaal anders

frenchy | 03-12-12 | 13:28

Hoog tijd om afscheid te nemen van Andrée van Es! En iedereen die meent met zijn of haar tengels aan een traditioneel leuk en gezellig kinderfeest te moeten. Een feest waar nooit enige lading van slavernij aan heeft gekleefd voor de miljoenen Nederlandse kinderen die er mee zijn opgegroeid en die er veel onschuldig plezier aan hebben beleefd, alvorens zure linkse heksen en andere volidioten de boel kwamen bederven! Pleurpietop Andrée van Es! En iedere ander die kinderplezier een lading van negativiteit mee wil geven, die er in de Nederlandse traditie nooit aan heeft gekleefd en ook nooit zo bedoeld is geweest. Eenieder die dat niet snapt moet maar oprotten naar Spanje. Sinterklaas is een feest van cadeautjes en plezier voor kinderen en niets anders! Geen enkele zwarte piet is ooit voor een Nederlands kind een slaaf geweest en dat moet gewoon lekker zo blijven. Kinderfeestjesverpesters! C'est ca!

doenormaal! | 03-12-12 | 13:27

Totdat de zwarte pieten zich in tentenkampen verenigen en een Generaal Pardon eisen, dan zijn het opeens de grootste vrienden van GL.

spanarchist | 03-12-12 | 13:27

Zwarte Piet was geen slaaf, kijk naar die luxe middeleeuwse kleding, de kleding van de adel & geestelijke & koninklijke heersers. Bedenk dat Sint zelf een vroege Turkse ! bisschop was in Turkije en de Pieten zijn ws zelf ook Turks of zelfs 'de wijzen' uit het oosten. 'Vreemd genoeg wordt Sinterklaas door zijn eigen dorpsgenoten geëerd als.... de kerstman. 'Noël Baba', Vadertje Kerst, zeggen ze in het vroegere Myra' krant.telegraaf.nl/krant/enverder/vens...

seven | 03-12-12 | 13:27

Maar ik zie Erik van Muiswinkel toch liever als zwarte Piet dan als zichzelf bij DWDD of zeau...

eerstneukendanpraten | 03-12-12 | 13:27

Ze trekt de stekker uit Zwarte Piet. Mens ga koken!

doskabouter | 03-12-12 | 13:26

Pssst..... mevrouw van ES. Hij is niet echt hoor. Het is maar een zwart gemaakte bleekscheet.
Dit bericht is niet voor kndertjes.

Therapietje | 03-12-12 | 13:26

geweldige pica, het stel ziet eruit alsof ze zo direct de boel gaan leegroven

maraboe | 03-12-12 | 13:26

Het verschijnsel Sinterklaas en Zwarte Piet heeft mij als kind nooit ook maar één moment een racistische gedachte laten ontlokken. Daarnaast ben ik er ook geen racist van geworden en is mij al vanaf het begin verteld dat ze zwart zijn van de roet. Zelfs de liedjes gaan erover. En zelfs al was het wel een racistische erfenis uit het verleden, dan is het nog traditioneel erfgoed wat met de tijd is mee veranderd tot de uitleg 'zo zwart als roet' ipv persoonlijke negerslaaf.

beetjemoe | 03-12-12 | 13:26

Moet het niet "Pedro el negro" zijn? Ik roep maar wat.

DANNY3960 | 03-12-12 | 13:25

Groen Links wil het Sinterklaasfeest graag blank houden, zo begrijp ik deze theemuts.

Stijlicoon | 03-12-12 | 13:25

In 2011 had ze nog het licht gezien: "In een interview met het weekblad Elsevier zegt ze het zichzelf 'kwalijk te nemen' dat zij en haar politieke geestverwanten in de jaren tachtig zo 'ideologisch' deden over werk.

Arbeidsethos was in hun ogen ‘fout’. ‘Dat er mensen waren die nooit aan het werk gingen, vonden we prima.’ Jongeren werden door dit soort opvattingen veel te gemakkelijk aan een uitkering geholpen in plaats van aan werk. Hoewel Van Es zegt dat deze ideeën ‘goed bedoeld’ waren, noemt ze die nu ‘bizar’. ‘Misschien waren we wel een verkeerde route ingeslagen.’"
Misschien zegt ze over een jaar wel weer dat deze uitspraak bizar en verkeerd was? Draaien is bij politici immers standaard inbegrepen.

vip33 | 03-12-12 | 13:25

Ze stelt voor dat de zwart geschminkte Piet voortaan alleen een roetveeg krijgt. Dat gaat er dus zo uitzien: www.google.nl/search?q=kiss&hl=nl...

Fijn voor de kindertjes...

Raad_maar_raak! | 03-12-12 | 13:24

GroenLinks die donkergekleurde mensen wil afschaffen.

Dat ik dat nog mag meemaken.

goedverstaander | 03-12-12 | 13:24

En als we nou eens Piet niet afschaffen, maar we laten hem bedelen bij de mensen ipv geven. Is dat beeld dan realistischer?

bennutzat | 03-12-12 | 13:23

Ik vind het hele Sinterklaas concept, inclusief Pieten die door schoorstenen komen, een stuk geloofwaardiger dan al die klimaatprietpraat, duurzaanheidsfabels en CO2-verzinsels van Groenliegt.
Dus bok zelf maar eens op met je splinterpartijtje, Van Ass, en laat Zwarte Piet gewoon zijn ding doen.

Cuyahoga | 03-12-12 | 13:23

@neemjemoederindemali 13:16
De zwarte Piet heeft vele gezichten, de ene keer Surinaams, de andere keer Marokkaans. Soms Grieks of Pools, dan weer Turks.

Het is maar net met welk nieuws de Telegraaf opent...

Bakito | 03-12-12 | 13:23

@Super Grover | 03-12-12 | 13:21 | + 0 -
En dwangarbeid op de noordpool.

Kaas de Vies | 03-12-12 | 13:22

Tijd om afscheid te nemen van wethouder Van Es.

panadol | 03-12-12 | 13:22

Hoe geschift/gestoord/verknipt moet je zijn om zoiets uit je strot te krijgen?? Totaal van de pot gerukt, dat wijf. Niet meer te redden. Platspuiten en de rest van haar leven in een dwangbuis in een isoleercel. Groot gevaar voor de samenleving.

Je zult maar op GL gestemd hebben.. en weten dat dit 'zwaargewicht' eigenlijk de commissie zou moeten leiden om de teloorgang van GL te analyseren.. je zou voor minder niet meer de straat op durven, bang om door iedereen te worden uitgelachen.

Houthakkert | 03-12-12 | 13:22

Tijd om afscheid te nemen van Andree van Es.

N=1 | 03-12-12 | 13:22

@Kaas de Vies.

Ze hebben niet specifiek een hekel aan zwart, maar gewoon aan alles wat niet groen is.

The_Black_Knight | 03-12-12 | 13:22

Als het niet zo triest was zou ik er nog om kunnen lachen. Bijna dan...

eerstneukendanpraten | 03-12-12 | 13:21

Mevrouw wil graag terug naar vroeger, zeg maar voor 1850 toen men Zwarte Piet introduceerde. Dat kan hoor mevrouw Van Es, maar dan ook gelijk alles terug naar die tijd... dus legt u uw werk maar neer, want vrouwen mochten toen niet werken. HUP! Snel naar het aanrecht feeks. *vraagt zich hardop af of ze toen dit soort vrouwen nog wel eens op een brandstapel gooide*

Fopspeen | 03-12-12 | 13:21

de laatste stuiptrekkingen van een partij die 2013 niet overleeft...

de beer van de meer | 03-12-12 | 13:21

Vroeger ging de GroenLinkspiet nog gewoon fietsen.
Maar.
Ja.
Toen klapte zijn band... enz. enz.

*er mag zachtjes meegezongen worden*

Bezorgdenverjaagster | 03-12-12 | 13:21

* Zich afvraagt wanneer Marianne Thieme de Kerstman wil verbieden wegens het stelselmatig misbruiken van rendieren voor zijn slee*

Super Grover | 03-12-12 | 13:21

Lieve mevrouw van Es heeft zich ooit in haar PSP dagen zwanger laten palen door een donker iemand en vindt dat ze mede daarom ook maar recht heeft een eeuwenoude traditie om zeep te helpen. #fail

papiJ | 03-12-12 | 13:20

Het is natuurlijk ook wel "moriaantje zwart als roet", niet "van het roet", maar toch. Begin een beetje moe te worden van dit soort geütiliseer van de exquise sanitaire voorzieningen over dit sprookje. Straks gaan we films met tovenaars zonder neus verbieden omdat dat grievend zou zijn ten opzichte van slachtoffers van zuuraanvallen, om eens wat te noemen.

phantom2 | 03-12-12 | 13:20

Ik heb bij de intocht hier in het winkelcentrum al die racistische kutkinderen een DVD van Amistad gegeven en verteld dat het een verhaal over de stoomboot was.

Dampert | 03-12-12 | 13:20

Bakito | 03-12-12 | 13:13 |

Oke, dit is gewoon een vorm van kudo-sadomasochisme.

Trumple | 03-12-12 | 13:20

Mensen die zo semi-interessant op een foto poseren vind ik altijd zelfpijpers en/of -likkers. Verder, heeft een wethouder van een megastad als Amsterdam niets beters te doen van onze zuurverdiende centjes? Aanpak van zakkenrollers/geweldsdelicten of de N/Z-lijn o.i.d.? Met andere woorden: ga eens echt werken trolwijfje!

Blote Bertus 2000 | 03-12-12 | 13:20

Maar betekend dit dan ook dat gekleurde mensen zich niet meer mogen schminken en verkleden als zwarte piet?
Wat toch een dom geouwehoer die hele discussie rondom zwarte piet..

Fred van Ria | 03-12-12 | 13:20

@Kaas de Vies | 03-12-12 | 13:16

Behalve het zwarte geld in de biologies-dinamiese zakken van GroenSlinks-bestuurderen uiteraard. Dat mag daar blijven tot het groen ziet!

Reinaert | 03-12-12 | 13:19

Tijd om afscheid te nemen van Nederland. Al ons geld weg, en binnenkort "onze" traditie.

H.A. Ram | 03-12-12 | 13:18

Die mevrouw Van Es geeft al jarenlang blijk van haar ongeneselijke linksheid. Lekker laten reutelen dus.
En bovendien: dat hele sinterklaas begint net pas leuk te worden, nu the usual suspects het racisme vinden.

vetkleppert | 03-12-12 | 13:18

Mevrouw Van Es vond kennelijk dat GroenLinks nog niet genoeg kapot was.

niet voor de hond | 03-12-12 | 13:18

Tja, nu wil ze dat we afscheid nemen van Zwarte Piet, en daarna over een paar jaar, nemen we afscheid van Sinterklaas. Want, tja, er zijn medelanders die daar aanstoot aan nemen. De Heiligman zal wel verkracht worden omdat de medelanders denken dat hij als vrouw is verkleed.

lijn5 | 03-12-12 | 13:18

Gelukkig, eindelijk een politicus die zich nog druk maakt om de échte problemen.
Ok Andrée, eerlijk delen. Wij geen zwarte piet meer, jij geen illegalen en knuffelallochtonen meer. Deal?

spanarchist | 03-12-12 | 13:17

@Bakito
Doe je een keer cynisch is het weer niet goed...

der Wunderhund | 03-12-12 | 13:17

Denkt Van Es dat Zwarte Piet een neger is? Wat een racist.

tipo | 03-12-12 | 13:16

Als er een einde moet komen aan Zwarte Piet omdat-ie gediscrimineerd wordt, zie ik het ook somber in voor Den Autochtone Nederlander.

vraagstaart | 03-12-12 | 13:16

@Bakito | 03-12-12 | 13:13

Vertel me eens, welke rassen worden zo enorm de grond in geboord door al die Nederlandse racisten die zo'n groot (maatschappelijk) probleem zijn?

neemjemoederindemali | 03-12-12 | 13:16

Zo zie je het maar weer eens bevestigd, Groenlinks heeft een rabiate haat ten aanzien alles dat zwart is, of het nu zwarte pieten zijn (zie artikel boven) of negers in Afrika (Probo Koala), het maakt ze niets uit.

Alles dat zwart is moet kapot van Groenlinks.

Kaas de Vies | 03-12-12 | 13:16

Tsja, er geloven nu eenmaal meer mensen in Sinterklaas dan in Groenlinks......

Prins Fontainebleau | 03-12-12 | 13:15

Ik kijk naar mevrouw Van Es en dan komt er 1 ding in mij op: Waarom is er in godsnaam nog geen afscheid van jou genomen?

Terpetijnzeikert | 03-12-12 | 13:15

Fiasco: 'Tijd om afscheid te nemen van mevrouw van Es'

Fiasco | 03-12-12 | 13:15

Andrée van Es - ooit bij vlagen vooruitstrevend - blijkt een verzuurde *betutteltrut* geworden. Gezeik in de marge lijkt voor haar belangrijker dan daadwerkelijk problemen op te lossen.

Waanvoorstellingen, schijnwerkelijkheid, maakbare samenleving: welkom in de alledaagse GroenSlinkse paranoia.

Reinaert | 03-12-12 | 13:14

Een wethouder van een grote stad die zich druk gaat maken om een oerhollandse traditie, heeft dat mens niks beters te doen? Hoe gaat het bvb met de Noord zuidlijn en de miljarden tekorten?

neemjemoederindemali | 03-12-12 | 13:14

Is die GL-heks de moeder van Quid?

Kaas de Vies | 03-12-12 | 13:14

Gaan we weer. Zucht.

Godsammekraken | 03-12-12 | 13:13

GroenLinks.... Moehahaha

der Wunderhund | 03-12-12 | 13:13

-weggejorist-

Bakito | 03-12-12 | 13:13

Zou Andree van Es niet weten dat al die pieten geen negers zijn, maar zwart zijn omdat ze minimaal 10 jaar als roetfilter hebben gewerkt?

steven paul | 03-12-12 | 13:12

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken