Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

VVD en PvdA schaffen ziekenzorg helemaal af

doktermario.png Het lezen van een regeerakkoord kost beduidend meer tijd dan het schrijven, openbreken en herschrijven van zo'n binasboekje voor belastingtabellen en nivelleringsgrafiekjes. Bij de Volkskrant zijn ze inmiddels bij de bijlagen aanbeland en daarin staat iets zorgwekkends: Pvda en VVD willen een 'objectief middel' om te kunnen toetsen of de behandeling van uw ziekte nog wel vergoed gaat worden. Zorg moet namelijk zakelijker en een zakelijk model begint met kosteneffectiviteit. Terwijl minister Schippers het moeilijke onderwerp Elektronisch Patiënt Dossier alvast aan op winst gerichte zorgverzekeraars uitbesteed heeft [lees ook deze kwade column van Karin Spaink:], gaat ze nu zelf de wet aanpassen om het mogelijk te maken dat deze bedrijven een instrument krijgen om te bepalen wanneer uw EPD het rode stempel 'onbetaalbaar' krijgt. Was u onlangs nog opgelucht dat de discussie of mensen met de ziektes van Pompe of Fabry wel medicijnen vergoed moeten krijgen ver van uw ziektebed staat, nu blijkt de behandeling van uw bijzondere vorm van kanker, diepliggende tumor of chronisch kapotte knie ook ineens op het hakblok te liggen. Boos worden en schreeuwen dat iedereen in Nederland toch recht heeft op zorg, heeft straks geen enkele zin meer: een wettelijk verankerd keuze-instrument moet die discussie beslechten. Op z'n Hollands: bloedbureaucratisch. Met het laatste woord voor de geprivatiseerde zorgverzekeraars. Terwijl het basispakket recht evenredig versoberd wordt met de stijging van uw zorgpremie en lijpe neurochirurgen zomaar in hersenen snijden, bepalen minister Mengele Schippers en het College voor Zorgverzekeraars welke objectieve gronden ze kunnen aanvoeren om gehandicapten binnenkort preventief in verbrandingsovens te gooien.

Reaguursels

Inloggen

Badderbeest! 11.40: Zeikstraal?????? Waarom schelden? Wie zegt dat ik me aanstelde met hartritmestoornis? Kon die receptioniste achter dat loketraampje dat zomaar vaststellen dan? Ik heb het inderdaad overleefd, maar niet dank zij het alleswetende Duitse genie. Waar baseer je je trouwens op met je ongenuanceerde verdediging van die toestand? Kan je geen kritiek op Duitse toestanden hebben of ben je ook al bezig om dat in NL in dezelfde zin te organiseren?

bruine kikker | 29-11-12 | 14:20

Een gemaakte crisis met gemaakte schulden, allemaal om maar te kunnen bezuinigen, zodat we weer boven Boze-Papa (Brussel) zijn 3% marge uit kunnen komen.

"EN DE BEVOLKING SLIKT HET OOK NOG. GNAGNAGNA."
-Rutte en gespuis

R0BB3RT | 29-11-12 | 12:33

Ik heb een goede raad voor minister Schippers, kijk eens even naar wat Nazi Duitsland 60 jaar geleden uitvoerde. Ze hadden toen een nogal goede "Endlösung". Misschien kunnen we dit ook weer invoeren in Nederland. Win-win situatie, scheelt een hoop geld... Wat weer naar die bodemloze put kan die Griekenland heet...

redhawk | 29-11-12 | 12:23

Ach ja.... clusterfuck as ussual. Ik ben politiek actief en betrokken maar bij mij rijst toch serieus de vraag of men nog slaapt na het opstapelen van de ene leugen na de andere leugen.

Dhr. W. Anhoop | 28-11-12 | 19:25

-weggejorist-

yuryzelluf | 28-11-12 | 18:19

Nout Wellink gaf ook het toezicht uit handen aan private partijen. Die vond dat de kredietbeoordelaars dat veel beter konden dan de DNB. Getuige Icesave, DSB en de hele kredietcrisis nogal een misser.
De minister doet nu hetzelfde. Een beetje ezel zou dit nooit gebeuren, maar Schippers dus wel.

van heinde en verre | 28-11-12 | 16:44

Je mag in dit land tot pensioengerechtigde leeftijd keihard werken, gaandeweg steeds meer salaris inleveren (en vooral hopen dat je onderweg niet ziek wordt) en daarna wordt van je verwacht dat je toch eigenlijk wel snel dood gaat (want die levenslange pensioenafdracht was eigenlijk niet bedoeld om ook daadwerkelijk uitbetaald te worden)
We zijn heel hard op weg om niets-betekenende, vervangbare slaven te worden en de ontwikkelingen gaan wel heel erg snel de laatste paar jaar..

Deipnosophist | 28-11-12 | 16:23

Ho, ho, ho er moet minder belastinggeld naar de zorg! Wat er wel of niet vergoed wordt mag de verzekerde zelf uitvechten met de verzekeraar. Nog een extra motivatie om te gaan werken of gezonder te leven als je stuiptrekkend tokkie bent.

ratelaar | 28-11-12 | 15:45

behangtafel | 28-11-12 | 12:36 | + 0 -
-
Nederlanders willen vooral heel ziek en zielig gevonden worden. En ik roep het al jaaaaren. De helft van de ziektebeelden van heden ten dage bestaan in hoofdzaak tussen de oren van de patient en voor de rest (een klein gedeelte) uit een klein lichamelijk ongemak waar uitstekend mee te leven valt.
-
Had de wetenschap deze ziekten nooit een naam gegeven, dan had ook niemend last gehad van het grote tussen-de-oren gedeelte en waren ze voor het kleine lichamelijke ongemakje waar prima mee te leven valt nooit naar de zorgindustrie gekomen. De wetenschap zorgt voor het koren op de molen van de zorgindustrie.
-
En verder wordt het tijd om de hele zorg eens flink op de schop te gooien. Waarom moet iemand van 60 met een baan zelf de schoonmaakster betalen, en waarom moet de schoonmaakster van een 70-jarige opeens verpleegster/verzorgster heten en betaald worden uit de algemene middelen ? Waarom worden de schoenen van iemand met voetpoliotyfus betaald uit de AWBZ en moet ik mijn schoenen zelf gaan kopen ? Waarom moet een bejaarde die thuis woont huur/hypotheek betalen en waarom mag een bejaarde in een verzorgingstehuis op kosten van de staat een woonruimte betrekken ?
-
Waarom moet een 80-jarige nog een bypass krijgen ? Zodat hij een jaar langer leeft ? En zodat hij het jaar erop sterft aan een herseninfarct ? Waarom durven we niet een grens te trekken ? Waarom kunnen we niet zeggen; Tot je 75e helpen we je met je ziekten en daarna is het mooi geweest. Is dat nu echt zo onmenselijk ?
-
Waarom moet een apotheker gemiddeld 1,2 miljoen(!) euro per jaar verdienen ? Is dat wel in verhouding tot zijn risico/investering ?
-
Waarom moet een tandarts 2-6 ton per jaar verdienen ?
-
Waarom moet een medisch specialist (daar hebben we er heel veel van hoor) 6-8 ton per jaar verdienen ? En is het eigenlijk wel normaal dat die medisch specialist zichzelf verhuurt aan het ziekenhuis ? Zou deze niet of A) in loondienst moeten werken van het ziekenhuis voor bijvoorbeeld 100.000,- per jaar (lijkt mij heel schappelijk) of B) lekker zelf uit eigen middelen een ziekenhuis moeten bouwen ter waarde van 1 miljard euro ?
-
Nederland is inderdaad ziek en zielig.

Badderbeest! | 28-11-12 | 15:00

Het is een beladen onderwerp, maar het is hoog tijd dat het eens ter sprake komt. Als het geld dat je nu in vrijwel nutteloze behandelingen steekt kun je niet in, bijvoorbeeld, onderwijs steken. Uiteindelijk kun je iedere euro maar één keer uitgeven, en de regering kan het niet blíjven zoeken in belastingen.

Not Stephen Colbert | 28-11-12 | 14:38

honden zijn het !!maar goed we blijven Nederlanders hoop schreeuwen weinig actie

straatkat | 28-11-12 | 13:36

Badderbeest! | 28-11-12 | 10:34 | + 8 -

Niemand heeft jou verhaal willen weerleggen, zouden ze niet durven denk je?

Ik heb genoten van je lange bijdrage. Nederland is heel ziek en vooral zielig.

behangtafel | 28-11-12 | 12:36

Leucopterus | 28-11-12 | 11:58
volgens mij is er nog niets concreets, maar zijn het slechts pogingen om de discussie nieuw leven in te blazen. Hoewel ik vind dat we eerst eens moeten kijken waarom bepaalde medicijnen zo duur zijn. Natuurlijk mogen en moeten de pillendraaiers hun investeringen terug kunnen verdienen, maar waarom moeten ze zo veel netto winst maken? artsen die roepen dat ze X moeten verdienen omdat ze er hard voor gestudeerd hebben, moeten zich ook eens afvragen wat er gebeurt met hun inkomen als het gros van de bevolking het niet meer kan betalen. We zijn nog lang niet zover, maar je kan alvast gaan nadenken.

ITEACHYOU | 28-11-12 | 12:26

Hee Rouvoet,hee Menge.. Schippers,wordt euthanasie wel vergoed door de zorgverzekering of wordt het een eigenrisicootje van drie meter doehetzelftouw a 1,50 de strekkende meter?

lichtpunt | 28-11-12 | 12:23

Ik had ergens gelezen dat voor registratie in het EPD de client/patient diens toestemming dient te geven. Het EPD 'rammelt'. Het recht op inzage&afschrift is niet/slecht geregeld. U krijgt geen (volledige) inzage in welke gegevens over u geregistreerd staan. U krijgt geen inzage/afschrift van wie allemaal uw gegevens heeft ingezien. Wordt u slachtoffer van een 'foutje' (diagnose XYZ/zorgmelding ABC wordt bijvoorbeeld geregistreerd onder uw naam i.p.v. die van uw buurman/buurvrouw) dan zult u dat heel lang niet weten, en als u het weet dan krijgt u geen/onvoldoende inzage daarop. Laat staan de vraag hoe u dat later dan evt. gecorrigeerd/verwijderd krijgt uit het EPD en dossiers van derden die de informatie uit het EPD overnamen in hun eigen administratie/verslaglegging over uw persoon. En, dan ga ik nog uit van een 'foutje'. En niet van 'opzet' of 'liegen' zoals deze turkse psychiater hier deed (zie: www.leugens.nl/2011/08/25/liegende-tur...)
.
Daarom: verleen GEEN TOESTEMMING TOT REGISTRATIE in het EPD!!!!!
DOE HET NIET!

gaffelbaard | 28-11-12 | 12:19

Bertus Betonsloper | 28-11-12 | 11:46 | + 1 -
-
Je maakt me zo ontzettend geil met je stoere mannenpraat. Nou ik wil mijn spijker wel lekker in je steken hoor.

Badderbeest! | 28-11-12 | 12:15

De oplossing idd, nooit meer iets vergoeden en wel premie laten betalen, geniaal !

Uw Verzekeringsadvis | 28-11-12 | 12:05

@Godsammekraken | 28-11-12 | 09:53 | + -38

MIJN.GELD.IS.OP !!

Zuitschuip | 28-11-12 | 12:03

ITEACHYOU | 28-11-12 | 11:23
U hebt enigszins gelijk. Ik wil liever ook een alcoholist helpen die zijn lever al drie keer naar de verdommenis heeft gedronken. Maar. Het gaat hier nu ook om zeldzame ziekten en het vergoeden van medicijnen.

U kent het spreekwoord: geef ze een vinger en ze pakken de gehele hand en vervolgens uw arm. Dat is de politiek. Dit heet de salami-tactiek. Precies hetzelfde wat ze hebben gedaan met de inkomensafhankelijke premie en nu de nieuwe belastingen.

Ik ben zelf kerngezond. Mijn vrienden en familie ook, maar wij verzekeren ons omdat we niet weten wat er in de toekomst ligt. Als ik straks (onverhoopt) een zeldzame vorm van kanker krijg terwijl ik al wel jarenlang premie heb afgedragen, dan krijg ik een automatisch gegenereerd berichtje met 'sorry, de behandeling is te duur' van een of andere miep.

Straks gaat het om de kosten van de zorg te verminderen om de kosten van de zorg te verminderen. Ik weet niet of u al aan de overkant heeft gekeken, maar daar heeft een bedrijf (Atos) een dikke vinger in de pap met het goed/foutkeuren van werknemers. Kijk en huiver: www.dailyrecord.co.uk/news/scottish-ne...

Dit wil ik niet in Nederland. Nooit niet. En ik ben zo rechts als het maar kan. (Het is iets anders als het hele zorgstelsel zou worden afgeschaft. Nu moeten wij betalen en krijgen wij er niets voor terug.)

Leucopterus | 28-11-12 | 11:58

Het is verdomme alsof ik de review van de film Sicko van Michael Moore lees.
Wat een leuk land is NL toch geworden zeg.

The Russian | 28-11-12 | 11:57

@ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 28-11-12 | 09:52 | + 13 -
En dat mag dus niet, niet betalen voor je zorgverzekering. Als je dat een paar keer flikt, krijg je vanzelf een verplichte verzekering via het CJIB en als je die (hogere) rekening niet betaald, loonbeslag.

Amstel | 28-11-12 | 11:57

Begrijp ik dit nou verkeerd of heb ik net gelezen dat de Nederlandse regering hunnie eigen volk gaan beginnen te zuiveren op basis van inkomsten?

Tjongejonge, ben toch blij dat ik in Zweden woon als ik dit lees.....

Barack_Obama | 28-11-12 | 11:55

Muxje | 28-11-12 | 11:19
Ik zeg bijvoorbeeld IG Farben, chemieconcerns en pillendraaiers, dat zijn de echte machthebbers in de wereld

ITEACHYOU | 28-11-12 | 11:54

Waarom verbazing hierover? Het is toch niet meer dan normaal dat we een bepaald nuttig effect van een medicijn of behandeling eisen?

Als er een medicijn van 1 miljoen per dag was waarmee je immuun tegen staar zou worden, moeten we dat dan met zijn allen gaan betalen?

Dit is al geheel normaal in andere landen, en wordt sowieso al gedaan in Nederland.

Op een gegeven moment moet je het leven laten leven, en niet eindeloos doorbehandelen met weinig succes, op kosten van ons allen.

Rebul | 28-11-12 | 11:47

Badderbeest! | 28-11-12 | 11:43 |
.
Als ik sla, dan sla ik de spijker altijd op z'n kop. Bij jou ram ik 'm zelfs door je hoofd als het moet.
.
Have a nice day.

Bertus Betonsloper | 28-11-12 | 11:46

Verzekeringen zijn een gokspelletje: soms betalen ze meer aan jouw zorg dan jij aan hun overmaakt, soms omgekeerd. Wat de zorgverzekeraars nu willen afdwingen is als een casino waar elke bezoeker altijd verliest. En waar je desondanks gedwongen naartoe moet. Dat heeft niks te maken met een vrije markt en alles met maffiapraktijken.

John Muts | 28-11-12 | 11:43

Bertus Betonsloper | 28-11-12 | 11:40 | + 0 -
-
Je slaat de spijker op zijn kop En ik vind niets zo geil als een stoere bouwvakker. Wil je op date ?

Badderbeest! | 28-11-12 | 11:43

bruine kikker | 28-11-12 | 11:19 | + 0 -
-
Dat was omdat je je aan het aanstellen was. Je werdt niet geholpen omdat je helemaal geen spoedgeval was, ook al vond je zelf wel dat je een spoedgeval was. Als je daadwerkelijk een spoedgeval was geweest, en ze hadden je een uur of 5 in de wachtruimte laten stinken was je nu wel dood geweest.
-
Zeikstraal

Badderbeest! | 28-11-12 | 11:40

@Badderbeest!
Is dat nou dat je swag hebt? Yo brother!
Ik ben aan het oefenen voor zwarte piet.
decadent degeneraat | 28-11-12 | 10:37
.
Secretly we are gay, swag.
Vandaar: Badderbeest!

Bertus Betonsloper | 28-11-12 | 11:40

Er zijn nog helemaal geen concrete plannen. De discussie wordt opgestart, nieuw leven in geblazen of hoe je het ook wilt noemen en dat vind ik niet zo gek. Is het normaal dat we een alcoholist die zichzelf keer op keer kapotzuipt alle medische hulp bieden die wij ter beschikking hebben? Is het zinvol om een 89 jarige een nieuwe heup te geven? Waarom krijgt iemand die zich jaren heeft volgevreten en 200 kilo weegt een speciaal matras, vergoed uit de AWBZ? en ga zo maar door.
ITEACHYOU | 28-11-12 | 11:23 | + 1 -
-----------
Zeker punten om over na te denken maar de vraag is waarom de zorg nu opeens zo veel duurder moet worden. Er is maar 1 partij die hier van profiteert en dat is de verkeerde partij: de verzekeraars. En verzekeraars willen ook gewoon een dure auto en een tweede huis. En dat je een maatschappelijk functie hebt, wordt gewoonweg vergeten. De commenter die zijn verhaal hield over de zorg in Nieuw-Zeeland... daar zouden we nog eens naar moeten kijken.

appeltjesgroeneweide | 28-11-12 | 11:39

Laatst een discussie over gehad met een aantal mensen. Niet alles zal in de toekomst meer vergoed gaan/kunnen worden, en men zal deels behandelingen zelf moeten gaan ophoesten.
Nu is gezondheid het belangrijkste in het leven, daar zijn velen het over eens. Een huis kopen is dat voor velen ook, alsmede het volgen van een gedegen studie. Ouders mogen bijvoorbeeld middels het schenkingsrecht max €50.000,- belastingvrij schenken voor de aankoop van een woning of het volgen van een studie.
Met de huidige tendensen in de zorg, kwamen we tot de conclusie dat het geen gek idee zijn dat het inkopen van goede zorg/behandelingen (ook in het buitenland), onder "vrijstelling van schenkbelasting" zou moeten kunnen vallen.

Russ Meyer | 28-11-12 | 11:37

Ik zit mij af en toe wel eens af te vragen of men uberhaubt of Nederland niet beter af is zonder bewoners, die mensen zijn maar duur, hebben altijd wat te zeiken en ga maar door, het zou voor politici en bedrijven toch een heel stuk makkelijker zijn, toch?

Ranja Drinker | 28-11-12 | 11:35

Uiteraard betalen de nabestaanden de CO2-compensatie van de verbrande gehandicapten..

TunaTown | 28-11-12 | 11:28

We zitten met z'n allen in de EU-trein naar Auschwitz en we hebben met z'n allen weer eens niets in de gaten als we onder de douche moeten. Dat er mensen zijn die dit goedpraten, ONGELOFELIJK. Dit zijn NAZI-praktijken van Hitler en niks anders.

Kromme Tenen | 28-11-12 | 11:27

zo de schellen vallen bij velen van de ogen nu. Mooi.

sufkut | 28-11-12 | 11:24

Opnieuw. Minsters en ministeressen zijn ook maar jongens en meisjes die ineens een land moeten besturen. Dat kunnen ze niet omdat ze daar te incompetent voor zijn. Is dat waar? Ja, dat is waar en kijk maar naar alles wat mis gaat in Nederland zoals ook weer dit gebeuren. Het volk moet het kabinet helpen omdat ze hun werk niet goed aankunnen. Zo simpel is het. En zo als iemand ergens het schreef: het is te gek voor woorden dat je wel een mannetje en vrouwtje mag kiezen, maar niets diens daden. Hier aan toe voegend: je kunt dus wel een partij kiezen maar je kan een partij vervolgens niet naar huis sturen. Ons politieke stelsel uit de 19e eeuw is net zo oud als DOS voor de pc.

appeltjesgroeneweide | 28-11-12 | 11:23

Er zijn nog helemaal geen concrete plannen. De discussie wordt opgestart, nieuw leven in geblazen of hoe je het ook wilt noemen en dat vind ik niet zo gek. Is het normaal dat we een alcoholist die zichzelf keer op keer kapotzuipt alle medische hulp bieden die wij ter beschikking hebben? Is het zinvol om een 89 jarige een nieuwe heup te geven? Waarom krijgt iemand die zich jaren heeft volgevreten en 200 kilo weegt een speciaal matras, vergoed uit de AWBZ? en ga zo maar door.

ITEACHYOU | 28-11-12 | 11:23

PvdA en VVD werken aan die Endlösung der Sorgfrage.

BroodenSpelen | 28-11-12 | 11:23

Als het vorige kabinet akkoord het ''kontneuk akkoord'' werd genoemd,wat is de naam van deze dan ?
Het ''ram die vuist er maar helemaal in akkoord''?

CornholioNL | 28-11-12 | 11:21

Is het niet een beetje cru mensen uit te sluiten die niets aan de samenleving hebben bijgedragen?

Bluto Blutarsky | 28-11-12 | 11:21

Oerkoendoe 10.46: Duitsland beter? Vergeet het maar. Had laatst 's avonds dringend een dokter nodig in een middelgrote Duitse stad en liet me naar de spoed in het ziekenhuis brengen. Na 2 uur wachten na aanmelding aan een klein raampje, tussen allemaal hulpbehoevenden, gevraagd of er nog iemand zou komen.
En jawel hoor, er kwam iemand om te zeggen dat er misschien wel iemand zou komen. Duurde daarna nog een uurtje of zo, terwijl er door dat raampje te zien toch genoeg personeel stond rond te drentelen en praatjes stond te verkopen. Kon intussen erledigt geweest zijn. Of hoe zeggen ze dat daar als een behandeling niet meer helpt wegens te laat? Maar de formulieren waren wel ingevuld, dat dan weer wel!

bruine kikker | 28-11-12 | 11:19

@kapotte_stofzuiger 09:52: Er. is. geen. marktwerking. in. de. zorg. Hoe vaak moet het nu nog gezegd worden? We hebben aan de aanbodkant mondjesmaat wat echte marktpartijen toegelaten. Daar werkt de markt dan ook uitstekend. Voor de goede orde: vrije tarieven voor kunstmatig schaars aanwezige tandartsen heeft net zoveel met vrije markt te maken als het vrijlaten van de gemeenten in het bepalen van hun WOZ-tarieven. Ja, je hebt een keuze en je kan verhuizen, maar praktisch is dat meestal niet haalbaar.

Voor de rest bestaat de zorg uit oligopolisten, al dan niet afkomstig uit de (semi-)publieke sector. Zorginstellingen hoeven niet te concurreren en geven graag publiek geld uit. Verzekeraars hebben de markt dichtgetimmerd en hebben er collectief echt geen belang bij dat de zorgkosten dalen.

De zorg moet hervormd worden, niet uitgekleed. En dat kan door de markt haar werk te laten doen op plekken waar dat kan. Daarvoor moet je de markt wel begrijpen. Nieuw Zeeland doet dat: die hebben gekeken wat ze aanj medicijnen nodig hebben, een lijste opgesteld, en dat aan de pharmaceuten gegeven met een uitnodiging om te bieden. Op die manier halen ze het hele congres-onder-de-palmencircuit van dokters en apothekers er tussenuit. Resultaat? NZ betaalt voor hun medicijnen 1/10 van wat wij betalen. Niet zo vreemd... ik had vroeger nog wel wat medelijden met de pharma-industrie en hun hoge research-kosten, totdat ik hoorde dat ze bijna 2x zoveel aan promotie van hun meuk uitgeven.

Muxje | 28-11-12 | 11:19

Bezuinigen? Ze nemen uw geld en geven het aan de banken. End of story.

Kromme Tenen | 28-11-12 | 11:18

Prima maatregel, ook in de zorg mag je vragen om doelmatigheid. Behandelmethodes die gigantisch veel kosten om iemand op zeer hoge leeftijd nog een paar extra maanden te geven mogen van mij ten koste gaan van betere zorg voor kansrijkere methodes.

We hebben gvd miljoenmiljard bejaarden die weg lopen te dementeren in verzorgingstehuizen, laat die mensen gewoon een natuurlijke dood sterven ipv behandelzieke artsen vrij spel te geven..

Le fransoos | 28-11-12 | 11:16

Weet je wat ook goedkoop is: Babies met een afwijking gewoon meteen doodschieten. Super kosteneffectief. *barf*

TypischTypetje | 28-11-12 | 11:14

@Badderbeest! | 28-11-12 | 10:53
Leeftijd 41
Beroep: op dit moment dien ik de bureaucratie, fulltime papier invuller voor de overheid. De grootste hel op aarde laat maar zeggen.

toetanchamon | 28-11-12 | 11:11

Ik begin zo langzamerhand steeds minder sympathy te voelen voor ons politieke apparaat. weg met de eerste kamer.... ze draagt totaal niet bij voor veranderingen... ze houden alles tegen met hun slinkse gedoe

arunt_bass_abuser | 28-11-12 | 11:10

meneer Q | 28-11-12 | 11:06 Ik ken iemand die dat heeft. De therapie wordt niet vergoed, de apparatuur die ervoor is (een soort hoorapparaat wat ruis onderdrukt, kost 1600 euro) wordt niet vergoed.

De antidepressiva die hem ervan te weerhouden er een eind aan te maken wel maar die vallen dus gewoon in het eigen risico en daarmee komt dat niet vol.

zeg maar jansen | 28-11-12 | 11:09

Het is zo langzaamaan niet meer verdedigbaar dat het verplicht is een zorgverzekering te hebben. Een product dat duizenden euro's per jaar kost maar waar je als het er op aankomt niks aan hebt, en dat je dan verplicht moet afnemen. Pure mafiapraktijken, niks meer en niks minder.

panadol | 28-11-12 | 11:06

Nieuw voor PvdA leden/stemmers: De Badr healthsjek. Na een vriendelijk intake gesprek op het regionale PvdA steunpunt - de moskee - wordt u door een Badr Hari heerlijk onder handen genomen. Terminale gevallen hebben voorrang!

funkyd | 28-11-12 | 11:06

Badderbeest! | 28-11-12 | 10:34 | + 5

Voor jouw is het niet te hopen dat je ooit met oorsuizen te maken krijgt; genoeg mensen hebben er een eind aan gemaakt omdat ze DAG+NACHT daarmee te maken hadden.

meneer Q | 28-11-12 | 11:06

We hebben in Nederland thuis een grote mond maar niemand gaat de straat op voor protest, omdat alles wat door de regering wordt gezegd toch niet door gaat.

heme | 28-11-12 | 11:04

Mit Romney had dus wel degelijk een punt? Iets te vroeg zijn bonuskaart ingezet. Toen rolden we van het lachen, nu rollen we van boosheid.
-
Uiteraard moeten we IETS doen met onze ziektekosten. Maar wat ik niet begrijp, ECHT niet begrijp, waarom het in landen om ons heen wel kan bestaan en bij ons niet.

Hoewel, echt niet begrijp ...... misschien ook wel maar dat wil ik in mijn hoofd liever (nog) niet waar hebben.

MarcS | 28-11-12 | 11:03

Met een ziekenfonds waar elk lid 1200 euro per jaar inlegt kun je gemakkelijk gezamenlijk zorg inkopen voor alle leden die die zorg nodig hebben.

Ze zijn namelijk niet allemaal tegelijk ziek.

Wat je niet moet hebben is dat de inleg van 1200 euro per lid per jaar wordt ingelegd in vier of vijf fondsen, dan heb je namelijk ook vier of vijf keer die overhead te betalen.

Het komt er dus op neer dat we terug moeten naar het fonds. Uit de marktwerking en weg van de dikbetaalde directies.

zeg maar jansen | 28-11-12 | 11:03

@ kapotte_stofzuiger | 28-11-12 | 10:31 |
Om die buren vervolgens te korten op AOW of anders wegens frauduleus handelen of zichzelf onttrekken aan de arbeidsmarkt.

normanius | 28-11-12 | 11:03

@Badderbeest! | 28-11-12 | 10:34
Jij omschrijft nou voor een deel precies waarom ik er niet meer voor wil betalen. Al die artsen die maar voorschrijven, en doorschrijven op hun declaraties, daar erger ik me dan ook nog aan. Als ik eens bij de apotheek kom voor neusspray of zo, zie ik mensen met werkelijk tassen vol medicamenten die winkel verlaten. Te gek voor woorden dat één persoon zoveel medicijnen moet slikken.
Voor wat dan allemaal? denk ik dan!

deraderendraaien | 28-11-12 | 11:02

En weer een grote stap op weg naar Soylent Green.
Dostranamus | 28-11-12

Die titel zocht ik toen ik het verhaal las.

FrankVeer | 28-11-12 | 11:00

 
Modernisering in de zorg, eindelijk !
 
Misschien krijgen we deze kabinetsperiode nog wel het business case denken in de zorg incl. een handige kosten/baten analyse.
 

Rebellis | 28-11-12 | 10:59

Schmalz | 28-11-12 | 10:55 Endlösung?

zeg maar jansen | 28-11-12 | 10:58

Schmalz | 28-11-12 | 10:55 | + 0 -
-
De patienten die je niet kunt behandelen geef je de keuze: Verplegen tot je vanzelf dood gaat, of euthanasie.
-
Zo moeilijk is dat niet, en volgens mij is dat een stuk humaner dan de huidige situatie waarbij uitzichtloos lijden vooral zo lang als mogelijk moet duren.

Badderbeest! | 28-11-12 | 10:57

@toetanchamon | 28-11-12 | 10:48
U hoeft zich naar mij toe niet te verdedigen, maar straks wel naar uw zorgverzekeraar.

kapotte_stofzuiger | 28-11-12 | 10:57

@Badderbeest! | 28-11-12 | 10:53

Farao, zo rond de 3300 jaar. En jij, wat doe jij?

Bruno Alaska | 28-11-12 | 10:57

@Drs. Facts n Figures | 28-11-12 | 10:47
U heet Willem H?

necrosis | 28-11-12 | 10:56

En wat doen we dan met de patienten die geen behandeling meer kunnen krijgen? Uit het oogpunt van "kosteneffectiviteit" moet je die zo snel mogelijk opruimen...
Er schieten me nu wat Duitse woorden door het hoofd.

Schmalz | 28-11-12 | 10:55

@deraderendraaien | 28-11-12 | 10:41
*bang worden doet van radertje*

necrosis | 28-11-12 | 10:53

toetanchamon | 28-11-12 | 10:48 | + 0 -
-
Wat is uw leeftijd ? En uw beroep ?

Badderbeest! | 28-11-12 | 10:53

@zeg maar jansen | 28-11-12 | 10:44
Als ik mijn verzekering zou opzeggen, zou ik stukken goedkoper uit zijn, maar dat mag niet!

necrosis | 28-11-12 | 10:52

Gewoon alle artsen een vast uurloon uitbetalen en niet meer per 'handeling', dat remt de drang tot onnodig nonsens 'kassa-handelen', want ze krijgen er dan ineens geen geld meer voor.

Causa Sui | 28-11-12 | 10:50

@kapotte_stofzuiger | 28-11-12 | 10:31
Helaas zijn de operaties nodig om mijn mobiliteit te behouden. echter na een operatie ben ik 2 maanden nergens toe in staat. Boodschappen en het huishouden doet de familie. 2x per dag moeten de wonden verzorgt worden door vakkundig verplegend personeel, dit is de rol die thuiszorg krijgt vanuit het ziekenhuis, ik wordt geconfronteerd met ongeschoolde (thuiszorg)verzorgers, irritaties en pijn. Op papier hebben de organisaties alles voor elkaar maar in de praktijk is het om te janken.

toetanchamon | 28-11-12 | 10:48

Hmm, dan krijg je dus dat als ik straks eoa aandoening heb die niet vergoed wordt, ik 'n directeur van 'n zorginstelling ontvoer voor losgeld.
Lukt het niet en wordt ik gepakt, dan krijg ik in de bajes de zorg die nodig is op kosten van de belastingbetaler, lukt het wel, dan laat ik die zorg in het buitenland cash bekostigen. Win win.
En bovendien zal ik dan, na uitzitten van mn straf, mogen aanschuiven in college tour.
Joh, win win win!

Drs. Facts n Figures | 28-11-12 | 10:47

De zorg wordt trouwens kunstmatig duur gehouden. Heb het al vaker gezegd...
-
In een ziekenhuis wordt met er per 'pakketje behandeling' afgerekend. Heb wel eens een docu op tv gezien dat artsen ook totaal niet op dat systeem zitten te wachten, maar het is er nu eenmaal...
-
Uit de duim gezogen voorbeeld: je hebt vaak pijn op de borst. Gaat naar het ziekenhuis en er wordt een hartfilmpje gemaakt. Behandelpakketje wat het dichts bij komt qua behandelingen die er in dat pakketje zitten is pakketje X, maar daar zit ook nog een rontgenfoto en bloedprikken in. Omdat de diagnose al snel gemaakt is wordt er echter geen rontgenfoto gemaakt en geen bloed afgenomen, echter... je betaald er wel voor!
-
Ook weer zo'n mooi efficient systeem dat weer bedacht is. Artsen zitten er niet op te wachten, patienten zitten er niet op te wachten, zorgverzekeraars des te meer want er komt meer geld in het laatje ondanks dat er minder handelingen zijn verricht.-
Goh... komt het toch dat de zorg steeds *kunstmatig* duurder wordt.

davimore | 28-11-12 | 10:47

@toetanchamon | 28-11-12 | 10:28
En de PvdA geeft de indruk dat er in het vervolg een stevige wijkverpleegster uit de jaren 50, met 25 jaar gedegen ervaring aan je deur belt om je wonden te verzorgen zoals het hoort te zijn.

De sprookjesverteller Samsom in optima forma, sust iedereen hiermee in slaap. dank voor je praktijk verhaal om ze weer wakker te maken farao!

deraderendraaien | 28-11-12 | 10:47

Ik ben zo blij dat ik niet meer in Nederland woon. Privacy en democratie staan zowel voor kiezer en politici niet hoog op het prioriteiten lijstje. Ik heb zelf niet voor Duitsland gekozen, maar als ik aan Nederland gebonden zou zijn, dan stapte ik de grens over. In Duitsland is privacy (nog) wel belangrijk.

Oerkoendoe | 28-11-12 | 10:46

Er valt wel degelijk wat te besparen als dit correct is:
"In de volgende zeef wordt de vraag gesteld of de zorg ook 'werkzaam' is. Dat wil zeggen: is de effectiviteit wel wetenschappelijk bewezen (evidence-based)? Als de grens scherp wordt getrokken is nu slechts 40 procent van alle behandelingen evidence-based."
Dan zal er nog een hoop placebo-effect zijn, maar zo'n kalktabletje is goedkoop, hoewel het effect pas op een hoogtepunt is als je er zelf 8 euro per stuk voor moet betalen, maar dat doe je dan zelf maar.

Causa Sui | 28-11-12 | 10:45

Waar kan ik Micheal Moore uitnodigen voor het maken van Sicko 2, the Dutch way.
Lijkt er heel erg op dat verzekeraars verplicht worden tot het zijn van een slechte verzekeraar. Zoals in Sicko, terwijl het daar nu juist beter gaat. Raar.

Merula | 28-11-12 | 10:44

necrosis | 28-11-12 | 10:40 En ik vraag me ook af waarom ik nog premie betaal. Ik heb voor ongeveer 200 euro per jaar medicijnen nodig, die betaal ik dus zelf want ik krijg m'n eigen risico niet vol.

En dan dus die premie van ongeveer 1200 euro per jaar.

En dat allemaal om straks te horen te krijgen dat die en die behandeling helemaal niet meer vergoed gaat worden.

zeg maar jansen | 28-11-12 | 10:44

Dan ga ik maar weer gewoon terug naar het basispakket! Scheelt toch weer 40 euro iedere maand en zorg krijg je toch niet meer, hoe uitgebreid je pakket ook is!

irma zonderboezem | 28-11-12 | 10:44

De zwakkeren in onze samenleving en, vooral die zwakkeren die nog nooit een poot uitgestoken hebben, moeten wel ontziend worden. Eeerlijk delen.

behangtafel | 28-11-12 | 10:43

@necrosis | 28-11-12 | 10:30
Ik zeg dat altijd gewoon in het openbaar.
Wie wil mij wat maken dan?

deraderendraaien | 28-11-12 | 10:41

Nog maar eens: mijn moedertje van meer dan 90 vraagt zich in haar halfverwarde, maar glasheldere toestand wat betreft dingen van lang geleden, af wat er met haar centjes is gebeurd waarvoor ze indertijd zo vlijtig arbeidszegeltjes heeft geplakt.
Vanaf haar eerste werkplek op haar twaalfde verjaardag, om maar geen dag te verliezen, tot aan Drees. Waar is het allemaal naartoe?

bruine kikker | 28-11-12 | 10:40

@Leppa | 28-11-12 | 10:33
Ik zou er nog een paar lollige 'oneliners' overheen willen gooien, ware het niet dat het volstrekt niet lollig is......
Ik verkeer in goede staat, ben zelden ziek, ben een netto betaler en daarom een lieveling van Rutte II.... totdat ik buiten mijn schuld om ziek wordt....

necrosis | 28-11-12 | 10:40

@Badderbeest! | 28-11-12 | 10:34
Je kunt zo aan de slag als bedrijfsarts.

Leppa | 28-11-12 | 10:38

> En voor de fatsoensrakkers: Ja, ik ben nog veeeeeel
> erger dan Hitler, en ik wacht lekker af tot het mijzelf
> overkomt en ja tuuuurlijk piep ik dan anders he. Jullie
> hebben helemaal gelijk hoor.

@Badderbeest! | 28-11-12 | 10:34

Is dat nou dat je swag hebt? Yo brother!

Ik ben aan het oefenen voor zwarte piet.

decadent degeneraat | 28-11-12 | 10:37

Moeten we niet eerst wat regels voor de "kosteneffectiviteit" opstellen voor de graailagen in het huidige zorgstelsel, in plaats van te beginnen met het uitsluiten van patienten die buiten hun schuld dure zorg nodig hebben?

Schmalz | 28-11-12 | 10:37

@Badderbeest! | 28-11-12 | 10:34
Ga nog lekker even een uurtje naar bed...

Ornoisliefde | 28-11-12 | 10:37

toetanchamon | 28-11-12 | 10:28 | + 3 -

Ken een ziekenhuis hier in de buurt waar de arts op gynaecologie altijd een buitenlander is omdat een Nederlander er niet wil werken. Ook extra fijn als je als vrouw moet bevallen en er zit een slecht Nederlands sprekende Sloveen aan je bedrand...

eerstneukendanpraten | 28-11-12 | 10:36

Sorry dit is en blijft mijn enige Godwin.. maar te duur waar heb ik dat eerder gelezen.. nl.wikipedia.org/wiki/Aktion_T4 .. Het probleem ligt waar je de lijn trekt en misschien nog belangrijker, hoe...

ILoveFacts | 28-11-12 | 10:36

@necrosis | 28-11-12 | 10:26
Ik gaf slechts aan wat de VVD op hun campagne borden zou zetten, dus onder de tekst die jij erop zou zien. snapie? ;) Jij hoeft zeker niet dood,maar als het aan de VVD ligt mogen we morgen allemaal aan't gas.

deraderendraaien | 28-11-12 | 10:36

Als ze niet zoveel ziektebeelden verzinnen, en deze ziektebeelden vervolgens niet bij patiënten diagnoseren, hoeven ze deze mensen ook niet te behandelen. Scheelt 3 x geld.
-
ADHD is er een prachtvoorbeeld van. Vroeger was je gewoon een beetje druk danwel vervelend. Tegenwoordig heb je ADHD, en is dat echt heel erg en moeten kleine kindeen aan de zware medicatie (Ritalin e.d.) Er zijn vele mensen druk mee, het kost vele miljoenen, het kind wordt volgeduwd met duur vergif en het kind wordt een belemmering "Ik heb ADHD" aangepraat.
-
Waarom mag een kind niet gewoon druk zijn ?
-
En er zo zijn er nog tig andere van die pleur-toch-op-met-je-ziektebeeld verzinsels van de wetenschap en ziekemensenindustrie.
-
De muisarm/RSI: roflol. Hoeveel mensen zijn hiermee (deels) in de WW gestopt ? En wat is er mis mee om te zegen tegen de "patiënt" "flikker toch op met je gezever over je miniatuurpijntjes, werken met je donder vuile miet."
-
PTSS: Mwoehahahahaha. De grote Exit voor beroepsmilitairen die ooit 3 maanden in een container achter een twaalf meter hoge betonnen muur hebben gebivakkeerd in Irak. Scoor PTSS en je hoeft nooit meer te werken.
-
PMS: zeik niet zo, je lijkt wel een wijf.
-
Migraine: Laat jezelf migraine aanpraten en je kan zo de uitkering in. We zouden het ook hoofdpijn kunnen noemen, maar dat klinkt zo slap. Dan denkt iedereen dat je aan het zeveren bent. Migraine is hoofdpijn, so what. Elk weekeinde staan er een miljoen mensen in de kroegen om op zondag vrijwillig "migraine" + griepverschijnselen te hebben. Als het echt zo erg was dronk niemand geen alcohol meer.
-
De verstuikte dinges: Elke zaterdagochtend ziten de eerste hulpen vol met sportmensen die weer eens iets verstuikt of gekneusd hebben. Kneuzen zijn het. Ze moeten een boete van 1000 euro zetten op het lastigvallen van de eerste hulp met je kutkneuzing. Leg er zelf maar een zak diepvrieserwten op en je loopt maar een beetje mank de komende dagen.
-
Mèniére: Oh nees, ik meniere, das hecht heul erg zegt de dokter.
Allemaal oorsuizen en shit. Je weet zelluf. Is er wel eens iemand doodgegaan aan meniere ? NEEN dus is het ook geen ziekte, hoef je het ook niet te diagnoseren en dus ook niet te behandelen.
-
En zo heb ik nog wel een paar honderd van die aarzige verzonnen "ziektes" Als we daar bovenop nu eidelijk eens gaan accepteren dat mensen uiteindelijk toch dood gaan hoeveel geld je er ook tegenaan sodemieterd en dat gegeven vervolgens vertalen naar een maximaal jaarbudget van bijvoorbeeld € 2400,- voor mensen van bijvoorbeeld boven de 70 jaar (los van fatsoenlijke verzorging als wassen en voeden) Komen we nog een heel eind in dit land.
-
En voor de fatsoensrakkers: Ja, ik ben nog veeeeeel erger dan Hitler, en ik wacht lekker af tot het mijzelf overkomt en ja tuuuurlijk piep ik dan anders he. Jullie hebben helemaal gelijk hoor.

Badderbeest! | 28-11-12 | 10:34

deraderendraaien | 28-11-12 | 10:30 | + 0 -

Nee lieverd, het was 7 MILJARD per jaar aan de kosten voor multiculti. En een miljardje of 6 naar Ontwikkelingshulp. En een paar miljard naar Europa, maar dan heb je ook wat!

eerstneukendanpraten | 28-11-12 | 10:33

@necrosis | 28-11-12 | 10:16 |
Volgende verkiezingsslogan van VVD: ziek zijn kost geld!
=> En dan maar hopen dat ze hun verkiezingsbelofte de eerste dag breken.

Leppa | 28-11-12 | 10:33

@toetanchamon | 28-11-12 | 10:28
En nu wordt de discussie: "U wordt wel vaak geopereerd, is dat wel nodig? Die thuiszorg, heeft u geen buren die helpen schoonmaken en boodschappen doen?"

kapotte_stofzuiger | 28-11-12 | 10:31

@Ornoisliefde | 28-11-12 | 10:25
Deze kiezer stemde/ wilde PVV, maar als ik dat in het openbaar zeg dan ben ik ...... (vul zelf maar in).

necrosis | 28-11-12 | 10:30

Het. Geld. Is. *OP*.
Godsammekraken | 28-11-12 | 09:53 | + -10

Het geld is niet op, het wordt alleen met bakken, nee vrachtwagens, nee scheepsladingen naar zogenaamd zielige arme landjes en gedrochten als Griekenland gepompt... Nee nog even en het wordt daar nog voor ze gedrukt ook! Nog efficienter...

davimore | 28-11-12 | 10:30

Karin Spaink heeft eigenlijk bijna altijd gelijk!
Zo ook nu!

Einde van de Domheid | 28-11-12 | 10:30

Rutte is hard op weg om voor de VVD te doen wat JPB voor de CDA gedaan heeft.

spanarchist | 28-11-12 | 10:30

@eerstneukendanpraten | 28-11-12 | 10:18
OS is ook weer zo'n pot waar wij verplicht aan moeten bijdragen. Wilders kwam met zijn berekening tot 7 miljoen per jaar toch? Kun je nagaan hoeveel dat is samen met OS en alle subsidie die naar multiculti clubs en programma's gaan. Ik zal je zeggen dat ik er onderhand over nadenk om echt te stoppen met betalen aan dat boeventuig op het binnenhof.

deraderendraaien | 28-11-12 | 10:30

Ivm mijn gezondheid kom ik de laatste jaren veel in het ziekenhuis, nog nooit ben ik 2x geopereerd door een zelfde chirurg, elke keer krijg ik te horen."Nee die werkt hier niet meer, die zit nu in het buitenland". Dat wordt dan verteld door een slecht Nederlands sprekende aankomend chirurg uit Rusland. Die ik met pijn en moeite begrijp.
Ik merk een groot verschil in behandeling tussen diverse ziekenhuizen ondanks dat de diagnose steeds het zelfde blijft. De zorg na de operatie in het ziekenhuis is goed (5 dagen) de maanden daarna met thuiszorg is om te huilen, grote open wonden die juiste zorg nodig hebben worden behandeld door verzorgers en niet door opgeleid verplegend personeel. Met alle gevolgen van dien voor mijn gezondheid en exrta kosten ivm amateuristisch gepruts in de thuiszorg. Duizenden euro's aan martiaal bij mij thuis, zie ik de prullenbak in verdwijnen of gaat richting de thuiszorg om mee te oefenen.
Het probleem in de zorg is dat de zorg zichzelf onbetaalbaar heeft gemaakt.

toetanchamon | 28-11-12 | 10:28

Gelukkig zijn er heel veel landen in de wereld, waar de prijzen sowieso lager liggen en de zorg beter is dan in Nederland. Je kunt naar Oost-Europa om voor marktprijzen daar je zorg in te kopen. Ik zie steeds meer Nederlanders hier achter komen.

Nee, we hebben het niet beter voor elkaar dan Oostbloklanden etc.

gruzelement | 28-11-12 | 10:28

necrosis | 28-11-12 | 10:16
Of: 'Beter een zieke buur dan een arme Griek'

Cuyahoga | 28-11-12 | 10:28

Nu word ik boos!!11!

Kroepoeksclan | 28-11-12 | 10:27

@deraderendraaien | 28-11-12 | 10:20
Maar ik wil nog helemaal niet dood......
Kan je voor mij geen uitzondering maken?

necrosis | 28-11-12 | 10:26

Zatkniss | 28-11-12 | 10:21
EPD in handen van private ondernemingen. De achterban zal Rutte eeuwig dankbaar zijn.

spanarchist | 28-11-12 | 10:26

Tsja... De kiezer wilde VVD, dan KRIJGEN ze nu VVD.

Ornoisliefde | 28-11-12 | 10:25

Gewoon niet meer betalen voor die verzekering, je betaald voor iets waar je niets aan hebt.
ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 28-11-12 | 09:52 |
Ja, zoals SCHOOLGELD..?!?!?

threewing | 28-11-12 | 10:25

Werk je dan word je van alle kanten geholpen of je nu duur bent of niet. Alle anderen gaan met het badwater weg gespoeld worden. Ben je nu nog jong en werk je, no problemo. Word je ziek of krijg je een ongeluk, kan je verrekken.
.
*gaat alvast pil van Drion bestellen*

LuckyGirl | 28-11-12 | 10:23

Tijdens de het vorige Fop-kabinet deed Monster Schippers al peperdure maar zeer effectieve kankerremmers wegbezuinigen www.nu.nl/binnenland/2586323/artsen-bo... dus zo gek hoeven we hier niet van op te kijken dat is namelijk gewoon VeuVeuDeu je telt alleen mee als je geld oplevert, wel dat de PVV dat destijds oogluikend gedoogde waarmee het masker van deze partij definitief afviel en natuurlijk het feit dat de kiezers het de VeuVeuDeu deden vergeven bij de laatste verkiezingen waarmee ook bij hen het masker afviel en kregen wat ze verdiende.

vrijheid-van-spreken | 28-11-12 | 10:23

Om de dictatuur over het proletariaat te vestigen heeft de noemenklaoetra van de EUSSR elk middel in handen. Dit heeft niks meer met kapitalisme te doen. Dit is neo marxisme ten top. In Noord Korea en Wit Rusland hebben de partij kaders ook aparte ziekenhuizen en medicijnen. Van de PVDA snap ik de agenda, alleen de rol van de VVD is me duister. Wat heeft men quisling Marx Rutte beloofd? Consul superieur van wingewest NL in de EUSSR straks?

Zatkniss | 28-11-12 | 10:21

kapotte_stofzuiger | 28-11-12 | 10:17
"Eigen volk laatst", 25% van de bevolking is het hier mee eens.

spanarchist | 28-11-12 | 10:20

@necrosis | 28-11-12 | 10:16
En daaronder: Maar leven nog veel meer.. dus krijg allemaal maar de tering , en ga lekker dood!

deraderendraaien | 28-11-12 | 10:20

@Einde van de Domheid | 28-11-12 | 10:14
Sinds wanneer valt oplichten, liegen en slap ouwehoeren onder 'werken'?
Mag ik vernemen hoe u uw dagelijks brood verdiend in het zweet des aanschijns?

necrosis | 28-11-12 | 10:20

bvdbos | 28-11-12 | 10:15 | + 0
Het spijt me, mijn tv en PC trekken dat soort programma's niet.

joyriders | 28-11-12 | 10:20

deraderendraaien | 28-11-12 | 10:12 | + 0 -

Denk dat dat bedrag wel eens zo hoog kan zijn dat grote Geert daar nog steil van achterover zou vallen.
Maar als ze maar PvdA stemmen wordt alles vantevoren al onder het tapijt geveegd. Om over de doelmatigheid van de honderden miljarden aan Ontwikkelinkshulp maar te zwijgen. Ben zijdelings betrokken bij een werkgelegenheidsproject in donker Afrika waar een half miljoen uit die pot naar toe is gegaan. Er is daar een prachtfabriek voor ze neergezet waar een man of 80 net werk hebben voor een prima loon. Maar als dank stelen die arme zwartjes de halve fabriek leeg. Er zit nu een nieuwe direceur op die hier een halt aan heeft geroepen maar als dank worden nu de machines gesaboteerd en wordt er niets meer geproduceerd.

eerstneukendanpraten | 28-11-12 | 10:18

@spanarchist | 28-11-12 | 10:14
Leuk he, liever 100 Nederlanders zonder hartmedicatie dan 1 asielzoeker op het vliegtuig. Zo rolt de PvdA.

kapotte_stofzuiger | 28-11-12 | 10:17

minik | 28-11-12 | 10:10
Waarom niet?

Zeg maarKaas_Cuevara | 28-11-12 | 10:16

Volgende verkiezingsslogan van VVD: ziek zijn kost geld!

necrosis | 28-11-12 | 10:16

Plaatje = Mario deelt pil van Drion uit van VeuVeuDeu en PLEEvdA aan U en zo ja zeer toepasselijk gekozen.

vrijheid-van-spreken | 28-11-12 | 10:15

Wilna Wind bedoelde ik dus...

bvdbos | 28-11-12 | 10:15

Gisteren in DWDD werd Wilde de Wind van de patiëntenfederatie ook helemaal ingemaakt door Alexander Klöpping... De arrogantie die ze uitstraalde...
dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/19789...

bvdbos | 28-11-12 | 10:15

En weer een grote stap op weg naar Soylent Green.

Dostranamus | 28-11-12 | 10:15

misschien is het een idee om dit kabinet even te laten werken. ik bedoel je kunt wel op een hek gaan zitten en stokken tussen benen gooien maar moeten we dat willen?

Einde van de Domheid | 28-11-12 | 10:14

Het blijft merkwaardig dat dezelfde partij die nu medeverantwoordelijkheid draagt voor het feit dat een eventuele behandeling van ziektes afhankelijk wordt van de kosten ervan, op zijn achterste benen staat en alle Godwins die ze kan bedenken van stal haalt als er gesproken wordt over b.v. de kosten van een generaal pardon of de kosten van allochtonen.

spanarchist | 28-11-12 | 10:14

Het. Geld. Is. *OP*.
Godsammekraken | 28-11-12 | 09:53 | + -10

Op? Ga jij het de Grieken even vertellen? En Van Rompuy? En die lui in dat tentenkamp?

Overigens heeft Wilders tijdens de debatten hiervoor gewaarschuwd. Maar inmiddels weten we wat het weghonen van Wilders tot gevolg heeft.

Garret Weldon | 28-11-12 | 10:13

GODWIN ALERT

Als we dan de zorg geven naar positieve bijdrage aan de samenleving....

Ing. eslapen | 28-11-12 | 10:13

frickY | 28-11-12 | 10:04

Als zij stoppen met behandelen dan stop jij automatisch snel genoeg betalen want dat betekent vaak einde oefening.

Het komt er eigenlijk op neer dat je uit kosten overweging dood kunt vallen.

Idontgiveafunk | 28-11-12 | 10:13

@BlitzFlicker | 28-11-12 | 10:04
KAN verzekeren bedoelt u toch zeker, dat u een iphone 5 in uw bezit heeft wil niet zeggen dat iedereen er warmpjes bij zit...

Implant | 28-11-12 | 10:12

En wanneer komen ze nou eens met de cijfers van de door ons verzorgde multiculti instroom van de laatste 30 jaar?
Als we het dan toch over zorg en financiële effecten gaan hebben.

deraderendraaien | 28-11-12 | 10:12

kapotte_stofzuiger | 28-11-12 | 10:09 | + 2
sarcasme is u vreemd?

Ja, geld kan blijkbaar toch "op", voor Nederlanders dan, want die mogen best wat beter voor zichzelf zorgen.

"Zwakkeren" uit zwakke landen hebben steun nodig en voor die mensen is het land nog lang niet vol en daar is de gezondheidszorg dan ook voor. Kijk maar in de wachtkamers.

Ook de EU is nodig, omdat Griekenland en nog wat van die landen niet zelf hun geld kunnen verdienen. Als het wat minder gaat moet de regering prioriteiten stellen en dat hebben ze dus gedaan.

Jan Passant mk2 | 28-11-12 | 10:11

Alles wat niet in het basispakket zit is luxe... Betaalbaar voor de happy few. Zie de documentaire Sicko, dat wil je niet in Nederland.

Leppa | 28-11-12 | 10:11

De oplossing is simpel : iedereen die te horen krijgt dat zijn behandeling noodzakelijk is maar niet wordt vergoed : gewoon laten uitvoeren en de rekening niet betalen. Als we dat massaal gaan doen komen ze wel terug op deze vercommercialisering van de zorg.
Het wordt tijd dat de burgerlijke ongehoorzaamheid weer uit de kast gehaald wordt, in dit geval door massaal te weigeren dergelijke rekeningen nog te betalen.

paul de vries9779 | 28-11-12 | 10:11

Friso al wakker? bij de weg.

gentle giant | 28-11-12 | 10:10

Ik vind de termen Mengele en verbrandingsovens ongepast. Dit kan echt niet.

minik | 28-11-12 | 10:10

Bekijk het eens van de anderen kant. Momenteel rijzen de kosten o.a. de pan uit omdat behandelingen die efficiënt en goedkoop zijn niet worden gekozen. De duurdere, soms zelfs minder efficiënte behandeling wordt gekozen omdat 1) de arts meer kan declareren, 2) de zorgverzekeraar meer kan declareren en 3) het Nederlandse volk d.m.v. belastingen en premies meer kan gaan betalen.

Waar is het belang van de patiënt in deze opsomming vraag u? Ik stel u een wedervraag: hoe naïef bent u?

@[email protected] - InFiDeLz! - | 28-11-12 | 10:06
-"Ik ben geen donor, want dat vind ik gewoon klote"
-"Een kleuter overhoop rijden, geen probleem, want ik heb haast"
-"Lastige mensen stoppen we in verbrandingsovens"
Heerlijk, zo'n wereld zonder ethiek.

Oh ja, 2 minkudo's, omdat het kan (zonder ethiek).

kapotte_stofzuiger | 28-11-12 | 10:09

Kudo´s voor Die-de-rik voor het zo goed verdedigen van de belangen van zijn referentiekader. In plaats van te snijden in dat enorme overschat aan overbetaald niet-medisch personeel zoals managers en rapportschrijvers, meestal in het bezit van de juiste partijkaart, worden de patiënten opnieuw de dupe. En de VVD krijgt, in het kader van quid pro quo, een geprivatiseerde EPD, om aan de behoeftes van hun achterban te voldoen.
Maar goed, Nederland heeft dit gewild dus moet verder niet zeuren.

spanarchist | 28-11-12 | 10:08

Geert heeft ook geen tijd om zich bezig te houden met de gezondheidszorg. Hij heeft het te druk met onder andere het poseren voor foto's op een feestje van Veronica's Magazine:
twitter.com/KISSLICKSS/status/2736905...

goedverstaander | 28-11-12 | 10:08

Alles doen ze om maar zoveel mogelijk geld binnen te harken. En we weten wie er dus de klos zijn. En we weten ook waarvoor dat geld moet worden binnengeharkt. Niet om Nederland er weer bovenop te helpen in ieder geval. Dat sprookje werkt niet meer. Het is nu gewoon ordinair stelen, niet in de laatste plaats voor hun eigen politieke (EU?)-carriere. Stelletje leugenachtige flikkers zijn het. En dan is dit nog de nette benaming.

rien6139 | 28-11-12 | 10:07

@ frickY | 28-11-12 | 10:04 | + 0
Ja en? Dan gaan ze gewoon loonbeslag leggen
eerlijk heh....

arikanari | 28-11-12 | 10:07

Blijft een moeilijke discussie, maar zolang de zorg nog niet optimaal en écht effectief is hervormd, zolang er nog niet in de managerslagen is gesneden en de strijkstokken/bonussen nog niet zijn genormaliseerd, heeft IEDEREEN nog recht op VOLLEDIGE zorg.

Pastor Sippenhaft | 28-11-12 | 10:06

Ethische bezwaren zijn ook maar. tja. ethische bezwaren. Laten we die eens negeren. Dan zijn er mogelijkheden!
Als we dan toch gaan uitrekenen of wat iemand oplevert in zijn leven wel voldoende is ten opzichte van de kosten die iemand met zich meebrengt... kan eigenlijk het voltallige regenteske apparaat meteen levend worden begraven om zo als compost te dienen ter compensatie van door het Nederlandse volk geleden financiële schade.

ja als 90% van bevolking 120 jaar wilt worden kunnen we beter dat geld stoppen in het stoppen van het deelproces van cellen. Dat krijg je wel de leeftijd maar niet de gebreken.

Andersom dag | 28-11-12 | 10:06

Ik denk dat ik mijn zorgenverzekering maar eenzijdig ga opzeggen, boete betalen doen we toch al.

deraderendraaien | 28-11-12 | 10:05

Als zij stoppen met behandelen stop ik met betalen. Lijkt me eerlijk.

frickY | 28-11-12 | 10:04

Hmm, dus ik ben eigenlijk fucked als chronisch zieke en dat zonder eerst te negerinnen zoenen.

Implant | 28-11-12 | 10:04

@majorkingkong | 28-11-12 | 09:57
Als kind van de jaren 80 herinner ik me bijvoorbeeld de medicijnknaak, dat was ook niet alles, maar er was tenminste wel betaalbare zorg beschikbaar voor iedereen. Voor omgerekend 15 euro verzekerd in het ziekenfonds, met een lokaal kantoortje waar je, al dan niet op een wachtlijst, toch nog enige vorm van service kreeg.

Marktwerking in de huidige vorm is geen vrije markt, ben ik met u eens, maar verzekeraars en ziekenhuizen hebben tegenwoordig een winstdoelstelling en de betrokken managers gaan zonder bonus niet aan het werk. Dat deel van de marktwerking is wel geslaagd. Wellicht een goed plan om dan terug te gaan naar medicijnknaken, ziekenfondsbrillen en wachtlijsten, maar geen onzalige discussies over welke kanker wel behandeld wordt en welke niet.

kapotte_stofzuiger | 28-11-12 | 10:04

Wauw, de discussie is nog niet eens begonnen of van Rossem doet al een Godwinnetje. Dat is snel.

Itt wat Spaink beweert hebben zorgverzekeraars hebben geen toegang tot EPD's en medische dossiers. Artsen hebben dat wel. En nee, in Nederland zijn bij lange na niet alle behandelingen kostenefficiënt. Nu is het zo dat een behandeling van 40.000 euro per jaar (met een nieuwe behandelmethode) rustig voorrang krijgt op een geijkte behandeling van 4.000 euro per jaar als blijkt dat er bij de eerste behandeling minder kans is op bijwerkingen. Vanuit medisch oogpunt logisch, maar daar moet op een gegeven moment kritisch naar gekeken worden als de burger zichzelf niet meer dan voor het absoluut minimum laat verzekeren.

BlitzFlicker | 28-11-12 | 10:04

Aah ik zie het al, ze willen de Nederlandse bevolking decimeren, dat scheelt ook weer een hoop geld. Des te minder monden te voeden (te genezen) des te beter. Fijne dag verder!

ElMatadero | 28-11-12 | 10:03

Kijk, dit begint al bijna op ethnic cleansing te lijken als ze zo door gaan. Aan de ene kant blijven de poorten voor kanslozen open staan, aan de andere kant worden dure behandelingen steeds minder vergoed. Eigen volk laten creperen is wel bespreekbaar, maar kanslozen terug sturen of niet eens toelaten is taboe. Wat een land...

Merkava | 28-11-12 | 10:03

"gehandicapten binnenkort preventief in verbrandingsovens te gooien" Laten we dan beginnen met de tweede kamer, die hebben zo'n grote geestelijke handicap dat de jostiband er slim bij lijkt.

Idontgiveafunk | 28-11-12 | 10:02

@ole guapa | 28-11-12 | 09:57
Wat we nodig hebben is nieuwe verkiezingen!
En een voorstelling op het Binnenhof met een guillotine en een niet nader te specificeren persoon....

necrosis | 28-11-12 | 10:00

Het zou sportief zijn als de Pil van Drion verkrijgbaar werd. Met het afschaffen van de WW (die krijg je namelijk voor veel te korte tijd en wordt daarna voor jou afgeschaft) en het niet meer vergoeden van noodzakelijke zorg, zou het handig zijn als je zelf mag besluiten dat het welletjes is geweest. Net als lemmingen doen zeg maar.

flinkescheet | 28-11-12 | 10:00

ShameLess | 28-11-12 | 09:56 | + 1 -

Dat ze maar de ziekte van Pompe krijgen mogen dan. De medicijnen kosten een paar ton per patiënt maar dan heb je ook niks...

eerstneukendanpraten | 28-11-12 | 10:00

Beste van Rossem, weet niet of u het weet, maar meneer Mengele was een nazi-kamparts die verschrikkelijke medische experimenten op gevangenen liet uitvoeren. Daar kunt u onze gezondheidszorg toch niet mee vergelijken? Oh wacht, wat zegt u? Of ik wel eens van Medisch Spectrum Twenthe heb gehoord.

eerstneukendanpraten | 28-11-12 | 09:58

Wat wij hard nodig hebben is een zakelijk model dat de kosteneffectiviteit van de bureaucratie bepaald.

ole guapa | 28-11-12 | 09:57

Leuk he, die marktwerking...
kapotte_stofzuiger | 28-11-12 | 09:52 | + 1 -

Wat is er marktwerking aan om gedwongen belasting te betalen en min of meer verplicht "verzekerd" zijn. Zorg is op dit moment een overheidsgelegenheid. Vandaar dat we ook niet naar een ander kunnen overstappen omdat daar de zorg wel beter verzekerd is.

majorkingkong | 28-11-12 | 09:57

@joyriders | 28-11-12 | 09:55
Een echt aluhoedje: "Schippers is lid van de club van 10 miljoen".

kapotte_stofzuiger | 28-11-12 | 09:57

Dat iemand 'onbetaalbaar' wordt kan ook komen door verkeerde diagnoses en blunders van artsen. Laat staan voor elke kul afspraakje of onderzoek waar je 3 keer voor terug moet komen maar wel iedere keer voor wordt gerekend.

Ze moeten eens kijken naar efficiëntie van het eigen werken en het werkelijk helpen van patiënten ipv bezig zijn met wat het allemaal op moet gaan leveren.

Idontgiveafunk | 28-11-12 | 09:57

Dat systeem werkte ook al zo goed in Amerika, toch? Onmenselijke praktijken waar gekozen moest worden afgesneden vingers omdat er maar 1 vergoed kon worden of sterven aan kanker door een pre-existing condition. Heel "objectief" allemaal.

XQFrank | 28-11-12 | 09:57

Nederland is ziek!

ZDEV | 28-11-12 | 09:56

Zo is Hitler ook begonnen. Endlosung4all. De bankiers willen niet meer betalen voor onze linkse hobby's.

Kromme Tenen | 28-11-12 | 09:56

Wat is dit nou weer? Er worden koffers met geld tegelijkertijd naar het arme Africa en Griekenland gestuurd, maar je eigen burgers, die hun hele leven lang belasting hebben betaald, mogen creperen als ze straks een aandoening krijgen die men "te duur" vind? Waar america steeds socialer wordt, worden wij steeds asocialer. Wat een rare ideeën komen er de laatste tijd toch uit de politiek. Als een Nederlandse burger ziek is, moet deze gewoon geholpen worden. Hoe valt het uit te leggen dat je als Nederlander belasting betaalt zodat het verscheept kan worden naar andere landen, terwijl als je zelf hulp nodig hebt dit "te duur" is. Ik wens niet veel mensen zoiets toe, maar ik mag lijen dat Schippers ongeneeslijk ziek wordt. Eens kijken hoe ze er dan over denkt. Met d'r slappe gelul, vanuit de ivoren toren.

ShameLess | 28-11-12 | 09:56

Is er een Griek in de zaal die van nationaliteit wil ruilen?

Botte Hork | 28-11-12 | 09:56

Dit heeft zeker niks te maken met die miljarden die naar Griekenland worden gestuurd. *Aluhoedje opzetten doet*

joyriders | 28-11-12 | 09:55

Alle andere bureaucratische hobby's en Griekenland moeten natuurlijk ook betaald worden. Beter een blije Griek dan een genezen Nederlander zo luid het credo.

majorkingkong | 28-11-12 | 09:54

Ja, om dit soort zaken kan ik me echt boos maken (dusdanig dat ik spontaan op de 'b' van boos druk als er slechts 'en' hoeft te staan).

kapotte_stofzuiger | 28-11-12 | 09:54

Allemaal heel vreselijk Van Rossem maar helaas het is niet anders. Roepen dat je ergens recht op hebt, al is het zorg, gaat in deze barre tijden heel potsierlijk klinken.

Het. Geld. Is. *OP*.

Godsammekraken | 28-11-12 | 09:53

*koffers inpakken doet wegens emigratie*

Botte Hork | 28-11-12 | 09:53

Gewoon niet meer betalen voor die verzekering, je betaald voor iets waar je niets aan hebt.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 28-11-12 | 09:52

Leuk he, die marktwerking...

Binnenkort weer terug naar de chirurgijn ben de wonderolie te koop op de 'vrije' markt.

kapotte_stofzuiger | 28-11-12 | 09:52

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken