Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Het ziekenfondsbrilletje komt terug!

hansanders100.jpgToen ik in 1980 bij de AMRO-bank ging werken bestond het Ziekenfonds nog. Carrière maken betekende toen drie dingen: meer salaris, een eigen kamer mét 's morgens een koffie in een echt kopje gebracht door een koffiedame, maar vooral niet meer via het Ziekenfonds verzekerd zijn. Jezelf particulier verzekeren met keuzemogelijkheden stond gelijk aan vrijheid; het Ziekenfonds was een synoniem voor een logge en vooral zeer klant-onvriendelijke organisatie. De 'ziekenfondskaart' deed denken aan het steunbriefje. Vooral de tandarts van het ziekenfonds was berucht en gevreesd. In 2006 werd na eindeloos vergaderen de Zorgwet van Hoogervorst (VVD) aangenomen: einde ziekenfonds, leve de verplichte basisvoorziening met vaste premie voor iedereen, uit te voeren door met elkaar concurrerende verzekeraars. Daarbovenop de aanvullende verzekering naar keuze. Het verdwijnen van het Ziekenfonds moet voor de PvdA een gruwel zijn geweest. Rijke mensen die zich een goede tandarts konden veroorloven of een eigen kamer in het ziekenhuis i.p.v. een zaal zonder privacy. Tweedeling in de zorg, een schande. Iedereen gelijk, dat is het adagium. Het heeft 6 jaar geduurd, maar de PvdA neemt wraak. Het Ziekenfonds is terug en hoe. Lag in 2005 de ziekenfondsgrens nog op 33.000 euro (1x modaal), die lijkt nu te zijn opgetrokken naar 68.000 euro (2x modaal). De premies voor het ziekenfonds werden in drie delen betaald: (1) een vaste nominale premie; (2) een inkomensafhankelijke procentuele premie en een (3) werkgeversdeel. Doet het u ergens aan denken? We hadden het kunnen weten. In april van dit jaar zei Rouvoet, voorzitter van Zorgverzekeraars Nederland, dat de PvdA ''blijft hangen in een romantisch terugverlangen naar het oude ziekenfonds''. En waar dat toe gaat leiden? Nationalisering van de zorg, bureaucratisering en wachtlijsten. Een raadsel waarom de VVD akkoord is gegaan. De VVD is altijd tegen inkomenspolitiek via de zorg geweest. Rutte had het notabene over de inkomensafhankelijke krentenbol van de PvdA. Het nieuwe voorstel is vergaand nivelleren. Het is geen bezuinigen, het tekort daalt geen cent. Omtzigt van het CDA vergeleek de marginale belastingdruk van 63% (de zorgpremie is niets anders dan verkapte belasting) met Noord Korea ("daar houden de boeren nog 50% over). Wat het voorstel overigens voor een gewoon gezin betekent, zie hier, shocking. De PvdA/VVD-coalitie draait de marktwerking in de zorg terug. De commerciële zorgverzekeraars worden uitvoeringsorganisaties zonder enige drang om te gaan concurreren. De Achmea's van deze wereld krijgen in het nieuwe systeem maar een heel klein premiebedrag rechtstreeks binnen (circa 250 euro); het overgrote deel loopt via de belastingdienst. Nu we toch over Achmea hebben. De heren daar worden straks vorstelijk betaald voor het administratiewerk: gemiddeld 980.000 euro per jaar (daar kan nog een variabele 100% bovenop komen). De heren hebben inmiddels hun vaste salaris in 2011 met 200.000 verhoogd. Zij zagen de stijging van de zorgpremie natuurlijk al aankomen. Dit alles met de goedkeuring van grootaandeelhouder RABO. De PvdA wil weer een 'solidaire' maatschappij. Want in Nederland is de inkomensongelijkheid natuurlijk schrijnend, niet dus. Jaloezie dus. Maar solidariteit kent zijn grenzen. Dat zie je ook in de pensioendiscussie. Jongeren moeten solidair zijn met de ouderen en accepteren dat de rekenrentes zo aangepast worden dat de fondsen niet hoeven de korten op de nu uit te betalen pensioenen. Maar het systeem kraakt. De solidariteit van het pensioensysteem is kunstmatig en gaat stranden. Ik vermoed dat deze verplichte solidariteit juist voor een tweedeling gaat zorgen. Want als de 'midden-inkomens' de zorg moeten gaan betalen voor de lagere inkomens, dan wil je er ook iets voor terug hebben. Bijvoorbeeld een gezonde levenswijze met als uiterste consequentie: iedereen die niet meebetaalt een ziekenfondsbrilletje. www.bank.blog.nl www.pfverhaar.nl Twitter: @peterverhaar

Reaguursels

Inloggen

Ik begrijp het niet. Eerst verminken we de zorg tot een produkt waar we een prijskaartje aan kunnen hangen. Privatisering heette dat, met marktwerking enzo.

En vervolgens maken we het prijskaartje inkomensafhankelijk.

"Voordat we uw boodschappen afrekenen wil de kassiere nog even aan u vragen wat uw inkomen is. Want dan kan ze uw boodschappen 30% duurder maken." Eh?

ninpo | 04-11-12 | 16:17

We're screwed.

"Per 1 januari 2014 vervallen de beperkingen voor de toegang van Bulgaarse en Roemeense werknemers tot de arbeidsmarkt. www.divosa.nl/sites/default/files/2012... "

"De operatie heeft per saldo een negatief effect op het arbeidsaanbod. Door de nieuwe premiestelling houden mensen van een dag extra werken netto niet zo veel meer over als voorheen. De structurele werkgelegenheid komt daardoor 1% à 2% lager uit (zie ook hoofdstuk 6 www.cpb.nl/sites/default/files/publica... ) ."

3*links=rechts | 04-11-12 | 08:59

En toch is deze oplossing beter dan de premies en eigen bijdragen zomaar te verhogen zonder acht te slaan op het inkomen.

Guido | 03-11-12 | 21:17

Wacht maar tot Moody's lucht krijgt van de nivelleringsplannen, die de hele middenklasse onderuit gaat halen. Onze rating zakt direct weg naar C.

Frans1156 | 03-11-12 | 18:44

Bereken je premie ellende op individueel en op partner niveau en bijt van je af richting politiek
www.demeterfabriek.nl
doe de premie ellende meter

kattenfluisteraar | 03-11-12 | 17:26

Er was nooit sprake van marktwerking in de zorg. Er is sprake van kartelvorming in de zorg. Het nieuwe zorgstelsel heeft gezondheidszorg voor iedereen fors duurder gemaakt, zowel de lage als hoge inkomsten en de dekking is minder dan in de tijd van ziekenfonds en particuliere verzekering.

Voor rijke banken en verzekeraarsvrindjes was het nieuwe zorgestelsel natuurlijk het walhalla. Vandaar dat Verhaar er zo blij mee was.

JoranVanderdood | 03-11-12 | 17:05

-weggejorist-

appie happie | 03-11-12 | 16:47

Peter, een markt waar je verplicht naar toe moet en waar je van de overheid verplicht een van te voren aan regels vastgeklonken product moet afnemen bij 1 van de van te voren goedgekeurde kraampjes... dat is *GEEN* vrije markt. Elke "marktwerking" op zo'n markt is een farce.
De verzekeraars zijn al vorstelijk betaalde uitvoeringsinstanties zonder enige concurrentie-prikkel (al was het alleen maar omdat de helft van alle aanbieders stiekem "Achmea" zijn).

Of je hebt een zorg die 100% door de overheid wordt gefinacierd en geregeld (zoals de NHS in Groot-Brittannië) waar iedereen min of meer gratis gebruik van kan maken, of een geheel vrije markt van zorgaanbieders en zorgverzekeraars zonder enige overheidsbemoeienis (zoals het min of meer in de VS was - hoewel medicare en medicaid overheidsprogramma's waren), maar waarin sommige mensen buiten de boot vallen vanwege te dure verzekeringen.

Elke tussenweg is een compromis dat sowieso uit de aard van het beestje een instrument voor inkomenspolitiek is. Dat was met het oude ziekenfonds zo (de Duitsers hebben dat systeem nog steeds) en dat is met een verplichte verzekering (zoals Obamacare) ook zo. De zorgtoeslag die nu wordt afgeschaft was een lapmiddel voor de lagere inkomens.

(Wat ik overigens ook wel schrijnend vind is dat men bij het CDA blijkbaar denkt dat een gemiddeld gezin een gezinsinkomen van 85K heeft. Dan ben je het contact met de samenleving ook wel redelijk kwijt. Maar dit terzijde.)

Stormageddon | 03-11-12 | 16:06

@ Appie Happie of iets dergelijks: de mensenmet een uitkering zijn toch de zakkenvullers van deze samenleving? Dan komt er een groep die niks oplevert, maar tenminste wel werkt en pas vanaf ca. 1,5x modaal worden mensen nettobetalers. Veel mensen met een uitkering kunnen daar niets aan doen. Maar ze moeten eens ophouden om iedereen die werkt en wat verdient af te schilderen als zakkenvullers. Wees gvd eens een dankbaar. Ik ben er zo langzamerhand voor on iedereen die langer dan 5 jaar in de bijstand zit af te knallen, ondankbaar tuig.

7anPau1 | 03-11-12 | 15:53

Ter aandacht en het wordt met voeten getreden:

Artseneed van de KNMG en de VSNU van 2003

-------------

"Ik zweer/beloof dat ik de geneeskunst zo goed als ik kan zal uitoefenen ten dienste van mijn medemens. Ik zal zorgen voor zieken, gezondheid bevorderen en lijden verlichten.

Ik stel het belang van de patiënt voorop en eerbiedig zijn opvattingen. Ik zal aan de patiënt geen schade doen. Ik luister en zal hem goed inlichten. Ik zal geheim houden wat mij is toevertrouwd.

Ik zal de geneeskundige kennis van mijzelf en anderen bevorderen. Ik erken de grenzen van mijn mogelijkheden. Ik zal mij open en toetsbaar opstellen, en ik ken mijn verantwoordelijkheid voor de samenleving. Ik zal de beschikbaarheid en toegankelijkheid van de gezondheidszorg bevorderen.

Ik maak geen misbruik van mijn medische kennis, ook niet onder druk. Ik zal zo het beroep van arts in ere houden.

Zo waarlijk helpe mij God almachtig of "Dat beloof ik."

sTiRf | 03-11-12 | 15:30

Verzekeringen kopen zorg in, daar betalen ze voor, vervolgens bepaalt een verzekering wat, waar, wie, en hoeveel men wil betalen voor zorg.
Het is handel en heeft niks te maken met zorg, puur investment en graaierij.
De verzekering gaat op de stoel van een arts zitten en dat is helemaal niet okay ...

sTiRf | 03-11-12 | 15:21

"Ik vermoed dat deze verplichte solidariteit juist voor een tweedeling gaat zorgen. Want als de 'midden-inkomens' de zorg moeten gaan betalen voor de lagere inkomens, dan wil je er ook iets voor terug hebben. Bijvoorbeeld een gezonde levenswijze met als uiterste consequentie: iedereen die niet meebetaalt een ziekenfondsbrilletje."

Natuurlijk verzwijgt D66er Petor Verhaal dat hij en zijn partijleider er daarentegen geen enkel bezwaar tegen hebben om ons verplicht solidair te laten zijn met zijn bankenvriendjes in de EU, met het in de Eurozone houden van knoflooklanden om zijn én Pechtolds ultieme droom: de EUSSR te verwezenlijken. Voor de VVD, PvdA, CDA, SP en Groenlinks geldt hetzelfde.

En we moeten van bovengenoemde partijen, met name van D66, ook solidair zijn met alle gelukzoekers die het hemelse paradijs Nederland al decennia binnenkomen en geen enkele bijdrage leveren aan onze maatschappij, doch alleen geld kosten. Miljarden. Als wij daartegen ageren, dan doet die wereldvreemde mafketel Pechtold dat af alsof wij niet tegen vreemde geuren in onze portieken kunnen.

En natuurlijk moeten wij wel verplicht solidair zijn met overige banenenrepublieken, want dat er wordt bezuinigd op OH is een grote schande, zo vinden Pechtold, Groenlinks, het CDA en het elitaire deel van de achterban van de PvdA.

En wij moeten ook verplicht solidair zijn met gelukszoekers uit de EU. We zitten al met een enorme berg ruifvreters, waarvan het grootste deel uit allochtonen bestaat. Daar zijn inmiddels Polen bijgekomen die als zij na een jaar gewerkt te hebben, werkloos zijn geworden ook recht op onze sociale voorzieningen hebben. En de volgende invasie komt er aan.

In het regeerakkoord staat het volgende:
"Per 1 januari 2014 vervallen de beperkingen voor de toegang van Bulgaarse en Roemeense werknemers tot de arbeidsmarkt."

Tuurlijk, die kunnen er ook nog wel bij.

En:
"Dat vergroot het belang om het project EU-arbeidsmigratie, het programma aanpak malafide uitzendbureaus en de Wet aanscherping handhaving en sanctiebeleid SZW-wetgeving met kracht uit te voeren."

Nou, dat wekt vertrouwen zeg.

En dan kompt Petor Verhaal met:
"Want als de 'midden-inkomens' de zorg moeten gaan betalen voor de lagere inkomens, dan wil je er ook iets voor terug hebben. Bijvoorbeeld een gezonde levenswijze met als uiterste consequentie: iedereen die niet meebetaalt een ziekenfondsbrilletje."

Daar zijn ze bij D66 goed in, de aandacht afleiden van zaken waar het werkelijk om gaat. Dan gaan ze, in dit geval, met het vingertje naar de lagere inkomens wijzen met hun ongezonde levenswijze.
Zie ook:
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/11/...

En niet alleen zij, maar ook VVDers en overige onbenullen gaan hier in mee.

Dit hele nivelleringsplan is onzinnig ja. Vooral omdat het geen bezuinigingen zijn, de middeninkomens de klos lijken te zijn en o ironie PvdA!, de allerhoogste inkomens er het beste afkomen. Maar kom godverdomme niet
met het argumenten als: tweedeling in de maatschappij en verplichte solidariteit aankakken. Daar hebben Petor Verhaal en gelijkgestemden normaliter ook geen moeite mee. En dan ook nog eisen stellen aan onze eigen paupers die niet zo gezond leven. Alsof die de schuldigen zijn.

Waar haalt Petor Verhaal het gore lef vandaan!

La Vie En Rose | 03-11-12 | 15:17

Evaluationcopy | 03-11-12 | 14:43
snap hem... werkdruk.. no harm done

chinicurse | 03-11-12 | 15:14

Zag je ze zitten bij de PVDA? Allemaal bestuurders die ver boven de 70K verdienen. Bos spant de kroon met 400.000,- Wat een treurnis, met krokodillentranen huilen om de 500.000,- ontwikkelingshulp bezuiniging die omgezet worden naar windmolens.

Frans1156 | 03-11-12 | 15:07

Marktwerking in de zorg werkt op papier prima. Net als communisme. Maar ja, mensen zijn mensen; als ze een kans zien, gaan ze graaien. Laat ik ook maar ff een duit in het zakje doen, hoe nutteloos dan ook. Zorg zou 'gratis' moeten zijn, voor iedereen. Door de staat geregeld. Waarom? Omdat dit het beste is voor de samenleving. Niet volgens mij, maar volgens de WHO.

Hesselbollah | 03-11-12 | 15:02

xspalm

"maar vergis je niet, daar bij zo'n inkomen hoort ook een passende werkdruk. Ik zit zelf in dit soort inkomens (zelfs og wel wat hoger tbh), maar ik zoek de baan nog waar je relaxt 70 k beurt."

Ikzelf zoek zelf nog de baan waar je relaxt 35K beurt... *nuweeraanhetwerkgaat

vingeromhoog | 03-11-12 | 15:02

Ik krijg opeens een idee, we laten die van de PvdA het werk doen, nieuwe banen alleen voor PvdA-ers!

Twee Jeetjes | 03-11-12 | 14:53

Het valt me op dat er veel wannabee-republicans bij de reaguurders zitten. In de V.S. wil dit soort ook niets hebben van betaalbare zorg voor iedereen.

broodje frikandel | 03-11-12 | 14:51

Men kan wel zeuren over de zorgtoeslag, maar kosten worden bepaald door de farmamafia en de verzekeringen die leuke handige pillen deals sluiten en soms medicatie voor 50 keer bij zichzelf declareren, Dus zeur nier over een zorgpremie, pak aan waar het werkelijk zit: Farmamafia en de verzekeringcorruptie.

sTiRf | 03-11-12 | 14:44

Er zijn van die oude dingen, old skool en old fashion, maar die altijd blijven..... heel karakteristiek....

The Gentlemen's outfitters, Major Hoad & His Monocle...

www.youtube.com/watch?v=uA_BCbh88rg

strikdewepstroper01 | 03-11-12 | 14:43

@ chinicurse

Mijn excuses, niet goed gelezen. U werd slechts gequote.

Evaluationcopy | 03-11-12 | 14:43

lol,de tpo's hierbovenkomenomdat ik even geen nieuw keyboard durf te kopen.

xspalm | 03-11-12 | 14:20

voor die reaguurders die denken dat mensen met 70 k rijke stinkerds zijn, die makkelijk 4k extra kunnen missen: denk nog eens na... die 70k wordt eerst nog even belast met progressieve schijven. Niet gewoon procentueel, maar PROGRESSIEF procentueel.
Diezelfde rijke stinkerds hebben geen recht op allerlei steun, zoals huursubsidie en andere voorzieningen.
Natuurlijk, iemand met 70k houdt nog altijd wel meer over dan iemand met 35 k, maar vergis je niet, daar bij zo'n inkomen hoort ook een passende werkdruk. Ik zit zelf in dit soort inkomens (zelfs og wel wat hoger tbh), maar ik zoek de baan nog waar je relaxt 70 k beurt.
Daarnaast is er niks mis met inkomensverschillen. stereker nog: die zijn noodzaak, omdat je anders niemand zo gek krijgt om de hoger betaalde stressbanen in te vullen en dat werk moet toch echt gedaan worden.
Iets anders is de mate waarin er inkomensverschillen zijn. Ja, ook in vind dat iedereen moet kunnen studeren en dat iedereen een minimum inkomen / levensstandaard moet hebben, maar dat is niet waar deze maatregel over gaat. Deze maatregelen zijn enorm oer de top en zoals hierboven al is aangegeven: die paarduizend extra premie gaat af van het bovenste deel van het inkomen voor vakanties, nieuwe TV, eens behoorlijk uit eten gaan enz.

OK, daar moet die rijke stinkert dan maar op bezuinigen he.... Wel jammer voor die mensen die op dat vakantiepark werken, in de TV-winkel of in de keueken van dat restaurant. Die zien die rijke stinkerds steeds minder komen en worden op den duur ontslagen.

geloof me, dit gaat het niet worden.

En Rutte is zijn eloofwaardigheid voorgoed kwijt. Zo hard van je voetstuk vallen is misschien ook wel een talent....

xspalm | 03-11-12 | 14:19

Er deugd iets heel erg niet als je verplicht een verzekering moet afsluiten bij door de staat geselecteerde particuliere verzekerings maatschappijen(Bedrijven die winst moeten maken op andermans ellende)waar de directie leden zich €983.000,-
toe eigenen.
Geef mij zieke Fons maar weer terug...

Hendrikaatje | 03-11-12 | 14:13

@neemjemoederindemali | 03-11-12 | 11:07
precies.
U = BOSS
Had hij nu maar een Beneteau genomen, dan was hij hem natuurlijk wel kwijtgeraakt, maar dat ter zijde.
Het vangnet voor hem is natuurlijk dat Roderick natuurlijk straks zijn welverdiende hartvarken krijgt en dan kan terugvallen - na eigen risico - op de door didi opgeworpen geldwal. Dan gaan de mannen die eerst zijn boten en auto's poetsten keihard aan het werk om hem te laten verzorgen in het ziekenhuis. Gaat ie scheiden, want zijn vrouw kan niet om met problemen, komt ie in de schuldsanering, waar Peter in de tussentijd is gaan werken, en wordt hij tot op het bot uitgekleed door iedereen om hem heen. Er is geen bijstand meer, dus rest er slechts een gang naar de meest dichtsbijzijnde tunnel, waar hij Saddam kan nadoen, samen met andere vrinden in kartonnen dozen.

Maar: dan kan hij nog steeds naar het ziekenhuis als hij verkouden is, want dat is geregeld.

chinicurse | 03-11-12 | 13:39

@Boeloeboe 13:06: Als je werkt doet in Nederland, dan zijn dat toch ook inkomsten gegenereerd in Nederland? Volgens mij is dat ook het criterium van de belastingdienst: als je hier meer dan een bepaald dagen per jaar werkt, dan ben je hier volgens de meeste belastingverdragen belastingplichtig, ongeacht wie je werkgever is of waar je je gevestigd hebt. Je kan er misschien wel onderuit komen door in Nederland voor een buitenlandse opdrachtgever te werken, maar dat maakt het wel lastig allemaal. En vergeet niet dat de opdrachtgever nog steeds aansprakelijk is voor eventueel te betalen loonheffing, ook al werken ze met een buitenlandse ZZPer. Veel opdrachtgevers vinden het nu al te veel risico, zelfs met een VAR.

Maar goed, ik ben geen fiscalist. Als ik het niet bij het rechte eind heb hoor ik graag hoe de betreffende regelgeving in elkaar steekt.

Muxje | 03-11-12 | 13:33

Evaluationcopy | 03-11-12 | 10:59
(net terug van een koopkrachtavontuur met mijn vrouw, iemand moet de economie draaiend houden) ik denk dat je niet goede hebt gelezen... ik weet wel wat 85 k is.
het was: @CortezTheKiller | 03-11-12 | 10:44 die niet helemaal zuiver erin zat en blijkbaar veel met rode rozen heeft.
Waarschijnlijk net uit de welverdiende rust toen je los ging?

chinicurse | 03-11-12 | 13:28

@ZKH EénOog | 03-11-12 | 12:57
Klopt, plus ze gaan aan de zelfstandigen aftrek pielen kost ook 2 ruggen, een ZZP er gaat er een rug of 7 op achteruit.
En de ambtenaren ?

Uw Verzekeringsadvis | 03-11-12 | 13:26

@alle anti-socialisten (beetje nuanceren kan soms ook geen kwaad, zelfs op GS!!):
socialisme is een maatschappij gebaseerd op gelijkheid, sociale rechtvaardigheid en solidariteit (wikipedia)

ik geef toe:gelijkheid is niet realistisch als daarmee vrijheid wordt ingeleverd, en ambitie niet wordt beloond ,maar dat wil niet zeggen dat daarom het hele socialisme in de prullenbak kan
*opgelucht verder*

glen | 03-11-12 | 13:26

"Ik vermoed dat deze verplichte solidariteit juist voor een tweedeling gaat zorgen."
Dit heb ik bij mezelf reeds geconstateerd; Ik krijg langzaam een oprecht hekel aan mensen < modaal die m.i. teveel worden gepampert. Totaal irrationeel, ik weet het maar mijn hartgrondige hekel aan de PvdA dekt de lading niet meer.

CaesarSalad | 03-11-12 | 13:21

@Muxje | 03-11-12 | 13:05

Niemand die stemt mag zich bedrogen voelen. Politici zijn per definitie leugenaars, en wat je weet, kan je zien aankomen.

Daarnaast is de VVD de partij die bij uitstek bewezen heeft altijd met alle winden mee te draaien, dus ook dat had je kunnen zien aankomen.

Ook is er volmondig gestemd op de partijen, die een avond tevoren nog luid en duidelijk stonden te vertellen, dat er MEER MACHT naar de EU moest. Meer macht naar de EU betekent per definitie méér bureaucratie, en dat brengt per definitie méér onnodige kosten met zich mee. Waar denk je dat het geld voor die kosten vandaan moet komen? Griekenland?

En als laatste heeft het gros van de stemmers op die twee partijen gestemd om de ander maar niet te krijgen, in plaats van op de partij die eigenlijk programmagewijs hun voorkeur genoot, en dan bedrieg je bij voorbaat jezelf al.

Dus jij mag het triest vinden, maar dat laat mij niet minder lachen om het domme slachtvee.

ZKH EénOog | 03-11-12 | 13:16

@ Muxje | 03-11-12 | 12:49
Maakt niet uit waar je werkt, het gaat er om waar je geregistreerd bent, dus je kunt gewoon in Nederland blijven werken.
Expats (buiten de EU) betalen geen loon-belasting in NL. De enige belasting die betaald wordt is op inkomsten gegenereerd in Nederland zoals rente van spaarrekeningen. Maar als je papier-technisch toch al in het buitenland zit, waarom zou je dan al je geld/aandelen nog op bij een NL bank hebben?

Boeloeboe | 03-11-12 | 13:06

@ZKH EénOog 12:57: Elk verkiezingsprogram gaat eraan tijdens de formatie maar ze maken het bij de VVD nu wel erg bont. Wie op de VVD gestemd heeft (daar was ik er dit keer trouwens niet een van) mag zich terecht bedrogen voelen. Triest dat je daar zo lacherig over doet.

Muxje | 03-11-12 | 13:05

@huppelkudtje | 03-11-12 | 11:52

Ja. Dat zei ik dus. En van de week dus ook al:

www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/11/... en
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/11/...

En voor zelfstandigen heet dit Eigen Bijdrage ZVW, en is het percentage iets lager, dus die krijgen een nog grotere premie stijging (boven het omslagpunt van een bijdrage-inkomen van grofweg 5500,-).

De krimpende private/commerciële beroepsbevolking moet meer en meer uitgezogen worden om de publiek betaalden te kunnen blijven bekostigen. En ik lach in mijn vuistje. Niet omdat ik het nou zo breed heb, maar vooral omdat het plebs hier zelf massaal voor gekozen heeft, en zich nu 'ineens' bedrogen voelt. PRACHTIG!!

ZKH EénOog | 03-11-12 | 12:57

Ik werk hard voor mijn geld en tik net bijna 2 x modaal aan. En hoop in de nabije toekomst met hard werken daar wat overheen te gaan.
Door op die grens nu te zitten word ik naar mijn bescheiden mening onevenredig gestraft om net dat beetje extra te willen gaan doen.

Ik wil echt wel solidair zijn maar het heeft toch zijn grenzen. Ook ik kan arbeidsongeschikt of gedwongen ontslagen worden dan is het fijn een vangnet te hebben.
Maar ik wil niet betalen voor een fin of een tokkie die wel kan werken maar gewoon weigert en een beetje bij aan het beunen is. Dat is solidair zijn met asocialen.
Waarom moet iemand die niet werkt dezelfde 40" plasma hebben? Doe het maar met wat minder, een huis, eten en drinken en kleding. Scholing voor eventuele kinderen. Wil je meer? Ga maar werken, en daarbij mag het niveau van de bijstand + aanvullingen wel wat minder "genivelleerd" worden. Werken moet significant meer opleveren dan thuis je hand ophouden.

Bezuiniging is ook de broekriem aantrekken bij de overheid en semi overheid, niet stelen van de mensen die keihard moeten werken voor die 2x modaal... Alsof het mij allemaal aan is komen waaien.

Als ik 20x meer betaal voor mijn zorg dan verwacht ik ook gewoon weer de klasse verzekering.
Niemand hoeft in armoede te leven, maar ook niet iedereen is gelijk.

Ik wacht op een bekwame partij die durft af te rekenen met falend beleid.

BertBroodBakker | 03-11-12 | 12:55

@Boeloeboe 12:13: Dat werkt toch alleen als je zelf veel in het buitenland werkt? Als je structureel in Nederland werkt, dan wordt je hier aangeslagen voor IB. Zelfs echte expats in dienst van een buitenlandse firma betalen hier belasting, al krijgen ze een wat gunstiger tarief.

Muxje | 03-11-12 | 12:49

Mooi verhaal! In 1999 was de eerste belastingschijf 37% maar kon je alles nog aftrekken. Studeerkamer, reiskostenforfait, beroepskosten, ziektekosten werkgevers- en werknemersaandeel enz. Toen met Oort daalde de eerste schijf naar 31%, maar werd bijna alle aftrek afgeschaft, zelfs de ziektekosten! En wat gebeurt er nu? De eerste schijf is weer terug op 37% en de zorgpremie voor de hardwerkende gezinnen gaat keiveel omhoog, dat zelfs de Portemonnie van de Ander partij staat te jubelen en te klappen op hun congres. Maar bijna niets is nog aftrekbaar! Mensen, mensen, wat gaan we achteruit en worden we gepakt. Zelfs 5000 euro boete als je je belastingbiljet te laat indient!
.
Wat is verder nog het nut en de zin van het volgen van alle politieke meningen in het land en debatten in de Tweede Kamer? Alleen maar voor de bühne je verhaaltje afdraaien zonder dat er verder iets mee gebeurt! De Tweede Kamerleden zijn er nog slechts voor de werkgelegenheid van Ferrie Mingelen en Dominique van der Heijden. Luisteren naar de verkiezingsdebatten had al geen zin meer want zoals inderdaad blijkt ze doen toch anders. We zijn in de klem gezet, alleen naar het buitenland verhuizen helpt of tokkie worden.
.
@Bakito, kan je niet je verhaal gaan houden aan de voordeur van de PvdA?

Twee Jeetjes | 03-11-12 | 12:49

Hoe meer is er over lees, hoe meer ik de neiging heb om te denken... waarom werk ik me nog de tyfus? Waarom nog moeilijk doen als je ziet dat de "onderkant" van de samenleving de hele dag geen fuck uitvoert? Op dit moment val ik overal tussen wal en schip en kan ik op geen enkele regeling, subsidie, toeslag of extraatje aanspraak maken. Maar ik kan wel inleveren en betalen en dat blijft, als ik de verhalen mag geloven, nog wel even een tijdje zo doorgaan ook. Toch maar de ww in?? (betaal ik minder en heb ik in elk geval recht op een hoop toeslagen, hoe lang dat nog duurt dan). Mensen, we nemen deel aan een systeem waardoor we dus keihard worden genaaid. Moeten we ons dan losmaken van dat systeem??? Neigt naar anarchie... Wil de regering dat? Het lijkt er op dat ze het risico wel durven te nemen.

Le Duc | 03-11-12 | 12:49

@CHS42 | 03-11-12 | 12:31
Zoals je zelf al zegt, er is meer in het leven dan alleen geld en dat maakt dat je dan toch in je geboorteland wilt blijven. Maar zoals ik zei, er zijn grenzen.

Brou Is Back | 03-11-12 | 12:41

@rara | 03-11-12 | 10:51

Armand aanhalen om een punt te maken is meer dan een zwaktebod: Het is het falliet van je denken.

omanders | 03-11-12 | 12:39

@Evaluationcopy | 03-11-12 | 10:43 |
Ja, je hebt helemaal gelijk maar probeer dat maar eens aan de gemiddelde socialist uit te leggen. De hoogst opgeleide socialisten hebben PABO of soosjale akademie en zijn dus erg slecht in rekenen en logisch redeneren, en de laagst- of niet-opgeleiden hebben net genoeg hersens om elke dag hun van de uitkering aangeschafde flatscreen aan te zetten op SBS6 en een sigaret op te steken.

Brou Is Back | 03-11-12 | 12:38

Los van welke partij, coalitie of regeerakkoord dan ook.
Voor de 61 jaren die ik leef en de 44 onafgebroken jaren dat ik in dat leven werk (met nog ca. 5 jaar te gaan)staat 1 ding vanaf dag 1 vast:
Socialisme (wat 0,00 met sociaal gedrag te maken heeft) is de diepste vernedering voor de mensheid.
Het houdt dom, klein, afhankelijk en beperkt je vrije gevoelens.
Mijn sociale waarden liggen kilometers hoger, en daar komt geen socialist aan.

Koningsluis | 03-11-12 | 12:36

@Boeloeboe | 03-11-12 | 12:13 |
Kudo's voor dit verhaal! Misschien een ideetje voor een website waar dit soort nuttige strategieen en tips op verzameld kan worden, zodat meer mensen hiervan kennis kunnen nemen? Dat maakt het 'vertrek' van de werkende klasse gemakkelijker en kan dit uitvretersparadijs ineenstorten. Screw 'em.

Brou Is Back | 03-11-12 | 12:34

@ brou is back
Waarom ben je dan teruggekomen? Ik ben op veel plaatsen in de wereld geweest en iedereen vindt het overal kudt als het over geld en politiek gaat.

Geluk zit in andere dingen en die zorgpremies, let maar op, dat gaat ook weer niet zo`n vaart lopen.

Paniek, gecreeerd door de media

CHS42 | 03-11-12 | 12:31

Trouwens, 6 jaar het nieuwe zorgstelsel heeft ook niet veel goed gebracht. Zorgverzekeraars met enorme reserves die het nog presteren om restricties aan uit te keren gelden te stellen. Burgers die er geen ene moer meer van snappen en zorgkosten die niet meer te hanteren zijn. M.a.w. een complete faal.

Marktwerking in de zorg werkt niet, zorg laat zich niet sturen. De enige directe oplossing is 5 miljoen burgers ruimen, gaat hem niet worden. We moeten er dus maar mee leren leven.

CHS42 | 03-11-12 | 12:29

@CHS42 | 03-11-12 | 12:25 |
Nee, het is geen stoere internet-uitspraak; ik heb al eerder in het buitenland gewoond en gewerkt. Als ik alleen op de wereld zou zijn was ik al weggeweest uit dit pauperparadijs, maar dat ben ik niet en dat is het enige dat me nu weerhoudt, maar er is een grens.

Brou Is Back | 03-11-12 | 12:28

was ik gister toch niet paranoia: verdeel & heers lukt al aardig..... rijken rijker,middenklasse betaald maar wordt ongenuanceerd boos de gehele onderklasse
mooietijdmooietijd....

glen | 03-11-12 | 12:27

Ik zie woorden, maar ik wil beelden. Beelden van Rutte en Samson in een guillotine!

dlseth_ | 03-11-12 | 12:27

Niet zo zuur, nu ook genieten van je stem op Rutte. Gefeliciteerd GS reaguurders. Geniet er van. Mooi he dat je Rutte stemt en den Uyl krijgt.

peetje | 03-11-12 | 12:26

-weggejorist-

peetje | 03-11-12 | 12:26

@CortezTheKiller
15K _KRIJGEN_ en dan zeiken over 0.4K mag wel dan??

Giampipo di Rappapun | 03-11-12 | 12:26

@Petrus de Rewa | 03-11-12 | 10:32
Ja, de mogelijkheid tot een buitenlandse ziektekostenverzekering zou geweldig zijn, maar de roofridders in Den Haag zijn wel zo slim om ons te plunderen via de loonbelasting, dus dat gaat niet. Ik vrees dat emigreren uit dit pauperparadijs de enige optie is.

Brou Is Back | 03-11-12 | 12:25

@brou is back:

Waarom vertrek je nu niet als het hier zo slecht is? Niemand verplicht je hier te blijven, of is dit weer eens zo`n stoere internetuitspraak??

CHS42 | 03-11-12 | 12:25

Bah, heb ik weer zo'n debiel stukje gelezen van Verhaar. Het gras is groen en de lucht is blauw. Dat boeit niet Verhaar.

Slomo | 03-11-12 | 12:22

Laten wij echter niet despereren: de waraak zal zoet zijn! De economie zal, na het roofbeleid van Marx II, volledig in elkaar storten en dan is er echt geen geld meer voor welke uitkering dan ook.
.
Raad eens wie er dan als eerste in een kartonnen doos op straat terecht komt: precies, de werkloze, ongezond levende en ongeletterde aanhang van de Partij van de Afgunst.
.
Ik vertrek dan naar het buitenland; gelukkig spreek ik mijn talen. Dan kunnen die parasieten het hier verder uitzoeken.

Brou Is Back | 03-11-12 | 12:14

Petrus de Rewa | 03-11-12 | 10:32 & klaas.heitinga | 03-11-12 | 10:47

Dat is niet zo heel ingewikkeld, heb ik ook al een paar jaar. Gewoon jezelf als zzp'er in laten schrijven op de Bermuda's. Resulterend in een zorgpremie van $50 per maand waarbij ook nog eens alles wordt vergoed. Bijkomend 'nadeel' is dat er geen loonbelasting en premies hoeven te worden betaald in Nederland, dus even zelf je pensioen en arbeidsongeschiktheid e.d. regelen. (ook in een land naar keuze). Uiteraard geef ik keurig ieder jaar alles op aan de belastingdienst en mijn aanslagen zijn niet hoger dan €200 per jaar. Totale besparing: ca €60.000 per jaar. Egoïstisch? Ja zeker!

Boeloeboe | 03-11-12 | 12:13

Vorige keer was een stem op de VVD een stem op het CDA. Dit maal was het een stem op de PvdA.

Wie heeft er nog een sp nodig als je al VVD hebt?

kees1960 | 03-11-12 | 12:10

Zucht, Verhaar. Marktwerking in de zorg moet je invoeren waar de markt werkt. Dus in ziekenhuizen en priveklinieken, dat soort dingen. Waar de markt niet werkt moet je het niet doen, zoals bij de tandartsen waar er gewoon te weinig van zijn om zelf te kiezen. En waar de markt misbruikt wordt, zoals bij farmaceuten, passen regels en toezicht.

Maar leg mij eens uit: waar is de ruimte voor de markt als verzekeraars iedereen verplicht verzekeren, tegen hetzelfde bedrag, dezelfde voorwaarden, en de zorg bij dezelfde aanbieders inkopen? Die is er niet, en dat blijkt. Verzekeraars, traditioneel organisaties die een premie innen en je rekening betalen als je iets hebt, hebben gaandeweg een zeer sterke coordinerende rol gekregen. Ze zijn druk bezig met zorg inkopen, "ontzorgen", zorgmanagement, en druk in gesprek met politiek, en aanbieders van zorg en medicijnen. En ze hebben daar kantoorpanden vol met bureaucraatjes voor. Is dat de bedoeling?
We moeten de verzekeraars terug in hun hok trappen en alleen de aanvullende verzekeringen laten doen. Laat de staat de premies maar heffen en toezicht houden, de markt doet de rest.

Je vraagt je trouwens terecht af waarom de VVD instemt met een plan dat geen cent extra oplevert maar wel "meer dan onder den Uyl" nivelleert. Ik begin sterk het vermoeden te krijgen dat de VVD ingestemd heeft met dit plan omdat zij ook zien dat de zorgkosten de komende jaren nog verder gaan stijgen. En de premiedruk voor de lagere inkomens begon onhoudbaar te worden. Deze maatregel schept enorm veel lucht om de premies nog verder te laten stijgen.

Goed punt over de merginale lastendruk trouwens, ik denk dat maar weinig mensen dat beseffen. Als je tegen 2x modaal aanzit en je gaat er 1000 euro op vooruit, dan pakt de staat daar straks iets meer dan 600 van af...

Muxje | 03-11-12 | 12:02

Bedankt alle Eurofielen want dit past precies in het patroon
om Nederland onder het groot EU socialistische controle te brengen. Als zelfs de VVD hier vingerlikkend mee akkoord gaan dan zit er natuurlijk meer achter.
De middenklasse zal afgebroken worden, terug in jullie hok en je bek houden. De echte rijken, grootkapitaal, banken en multinationals worden uiteraard uit de wind gehouden, wat dat betreft klopt ook dat binnen het patroon.
Succes allemaal!

Wayan | 03-11-12 | 12:00

@necrosis | 03-11-12 | 11:52

Die dikbetaalde managers kunnen zich wel op een andere manier nuttig maken,vuilnis ophalen en blad prikken ofzo.

neemjemoederindemali | 03-11-12 | 11:58

@Ing. eslapen | 03-11-12 | 11:46
Ik verzin het niet, dat doet de zieligemensenindustrie. Ik vind jouw opsomming een goed begin! Laten we het uitbouwen:

Sliptong | 03-11-12 | 11:57

1 ding lijkt mij duidelijk : de geest is uit de fles, Nederland is wakker geschud, met dank aan die nep liberale eurofiele socialisten .. bedankt Marx !
En je timing om met die Turken te gaan knuffelen volgende week zal het vonkje in het kruidvat zijn.

(c)ZWITSUL | 03-11-12 | 11:57

Ing. eslapen | 03-11-12 | 11:34 |
Behalve een plusje, geef ik je gelijk. Overigens zou ik graag dan ook de dienstplicht weer invoeren. Nog een reden waarom wij op de terugweg zijn. Onze mentaliteit is sinds de jaren 70 komen te liggen op 'genieten van het leven'. Waarom halen opkomende landen ons in? Mensen willen daar nog iets bereiken. Vroeger werden bij de kinderen ouderwetse waarden als 'volhouden' ingeprent. Maar door de anti-autoritaire opvoeding moesten kinderen zichzelf ontplooien. Tot slot, een mooie citaat die alles nog eens fijntjes benadrukt "In de sociologische en bestuurskundige literatuur van die jaren klinkt die tendens ook door in de theorie van het einde van de politiek als uitvloeisel van het einde van het ideologische tijdperk en wordt een technocratisch georiënteerde vorm van machtsuitoefening in het vooruitzicht gesteld die voornamelijk steunt op wetenschap en technische deskundigheid. Eind 19e eeuw is dat al aangekondigd door de elitetheoreticus G. Mosca.[1] Fukuyama bouwt daar ook op voort in zijn bekende theorie van het einde van de geschiedenis. In Duitsland betogen prominente journalisten naar aanleiding van de Bondsdagverkiezingen van 1998 dat politieke partijen nog slechts geïnteresseerd zijn in hun machtsposities en niet meer bij machte de grote problemen in hun samenleving te beantwoorden met een adequate toekomstvisie. Voor de grote ideologische stromingen in Duitsland, stellen zij, rest als taak nog slechts de instandhouding van wat zij in het verleden tot stand gebracht hebben."

Bill Cosby | 03-11-12 | 11:57

42% moet zijn 49%
Sorry.

Dostranamus | 03-11-12 | 11:56

En dan gaat The Economy Destructor Obama straks ook nog winnen, aangezien je nu nog maar 25 cent terugkrijgt voor elke euro die op je Obama inzet.

Bart_Bart | 03-11-12 | 11:56

Ow wacht. Hij doet het toch. Het nieuwe topic.

Lewis Lewinsky | 03-11-12 | 11:55

Goed verhaal Matthijs, as usual.

Die qleaudtzakken willen het alleen toch niet horen.

_pacman_ | 03-11-12 | 11:55

@Sliptong | 03-11-12 | 11:47

Laten we dat maar doen, al doe ik tegenwoordig niet anders. Ik ben volop aan het bouwen, consumeer me de tering. Ik zal mijn vrouw opdracht geven om vanmiddag nog even een nieuwe 2e winter garderobe aan te schaffen en nog wat extra zomerkleding voor onze vakantie volgende week.

neemjemoederindemali | 03-11-12 | 11:55

*kuch*
Het nieuwe topic is stuk nog voor het begonnen is, net als het nieuwe kabinet.

Lewis Lewinsky | 03-11-12 | 11:54

*een raadsel waarom de VVD akkoord is gegaan*
Helemaal niet.
Reken maar eens uit.
Alle grootverdieners boven de twee ton gaan er heel en heel erg veel op vooruit.
Ze betalen dan wel die 6000 euro zorgpremie per jaar maar dat wordt overvloedig gecompenseerd door het verlagen van de belastingschijf van 52 naar 42%.
Een miljoenverdiener steekt 24.000 euro mèèr in de broekzakken van zijn Italiaanse maatpak dan vroeger.
(3% van 1.000.000 = 30.000 minus 6.000 = 24.000)
Alle anderen worden afgescheept (genaait) met wat kruimeltjes.
Met dank aan de PvdA.

Dostranamus | 03-11-12 | 11:54

ikke ikke ikke, en de rest kan stikke

Don't want to be the party pooper, maar het wordt voor ons allemaal STIKKEN. Als we zo doorgaan. Linx of rechts, Zum kotsen!!

-weggejorist en in bed gegooid-

blandurego | 03-11-12 | 11:54

@neemjemoederindemali | 03-11-12 | 11:43
Kleinschaligheid is natuurlijk de doodsteek voor de 'banencarrousel'.
En dat moeten we toch niet willen met z'n allen....
Denk ook eens aan die dikbetaalde mensen die hun tweede/ derde hypotheek moeten betalen van hun wachtgeld....
*sarcasmemodus voor de zekerheid uitschakelen doet*

necrosis | 03-11-12 | 11:52

@ZKH EénOog
zoals ik het zie, denken de meesten dat ze nu 11,1% meer gaan betalen, omdat ze niet beseffen dat ze nu al 7,1% afdragen + de jaarlijkse verzekeringspremie.
De verhoging is de 4% + de belasting hierover omdat de werkgever dit als 'bijdrage ZVW wergever' als extra post bovenop je brutosalaris zet.

Het zou dus zo maar kunnen zijn, dat de soep toch minder heet wordt gegeten dan nu door diverse media wordt opgediend.
Hoe dan ook blijf ik het een draak van een wet vinden.

huppelkudtje | 03-11-12 | 11:52

Haha, en dan komt straks nog Europa langs.

Heel werkend Nederland zit nu in de kortlonterige Badr Hari-modus en dat krijgt dan straks te horen dat we weer miljarden 'moeten' geven aan Griekenland.

De PvdA kan zich nu wel rijk rekenen, maar dat zullen straks lastige gesprekken worden met Rutte over Europa. Hij kan immers niet weer voor aap staan.

Bart_Bart | 03-11-12 | 11:51

Zijn we gek geworden in dit land? Ik houd in eerste instantie de grote groep PVDA stemmers hiervoor verantwoordelijk en daarna pas de gebroken beloften van VVD. Verder eerst nog maar eens zien of dit plan er wel door komt. Naar het zich laat aanzien gaat dit heel moeilijk worden. Zou het zo leuk vinden voor Samson als het allemaal toch niet haalbaar blijkt te zijn en dat imago van slimme jongen een flinke deuk oploopt.

Het blijft Kutte met Rutte...

Reykjavik | 03-11-12 | 11:50

@Parel van het Zuiden | 03-11-12 | 11:16

Dat aandelenleasepakket was een uitstekend idee van Peter, hij is er rijk en financieel onafhankelijk mee geworden. Roderick en Antoinette hebben hem, sociaal als ze zijn, vergeven.

neemjemoederindemali | 03-11-12 | 11:50

Prachtige deze coalitie, ik hoop alleen nog dat de georganiseerde groepsvakantie weer terugkomt. Hi-de-Hi...

Gifkikker | 03-11-12 | 11:48

neemjemoederindemali | 03-11-12 | 11:43 |
Wraak op de sterken is voor Spekman en de zijnen een stuk belangrijker dan werkelijk politiek bedrijven, werkelijk de wereld veranderen.

Schoorsteenveger | 03-11-12 | 11:47

@neemjemoederindemali | 03-11-12 | 11:38
Mooi! Mijn financieel adviseur is een gepensioneerde babyboomer met teveel geld gespaard in goede tijden. Maar hij is spotgoedkoop en goudeerlijk (zegt mijn schaduwaccountant dan). Want vertrouwen is leuk maar controle is slimmer. Zullen jij en ik afspreken dat we vanmiddag even wat knaken stuksmijten om dat negatieve scenario van vandaag even de rug toe te keren en het MKB een beetje te steunen? Deal.

Sliptong | 03-11-12 | 11:47

En toch heb ik het idee dat de zorgpremie niet het ergste is.
Het is natuurlijk niet leuk als jij er last van gaat krijgen, maar er zijn nog vele maatregelen die voor veel groepen nog veel erger zullen zijn.
Het duurt alleen langer voordat die zaken naar buiten gaan komen. We zijn er nog lang niet...

Quacka | 03-11-12 | 11:47

-weggejorist-

appie happie | 03-11-12 | 11:46

@Brou Is Back | 03-11-12 | 11:40
Natuurlijk geldt dat niet wanneer Bix pijn in haar kleine teen heeft, dan wordt er direct een complete afdeling van een ziekenhuis geclaimd.
Ik mag me gelukkig prijzen dat ik nog nooit heb hoeven overnachten in een ziekenhuis.
Ik heb wel een hoop mensen bezocht, maar was na afloop blij dat ik 's avonds weer in mijn eigen, riante bed lag.....

necrosis | 03-11-12 | 11:46

@Sliptong | 03-11-12 | 11:40
Het is geen discriminatie als je het op een andere manier bekijkt.
Het zijn mensen in dienst van de overheid.
Noem ze maar de matrasambtenaren.

Deze kunnen goed ingezet worden bij
1. Het opruimen van zwerfafval.
2. Controleren en repareren van trottoirs.
3. Sneeuw en blad vrij maken van voetgangersgebieden.

Ing. eslapen | 03-11-12 | 11:46

@Schoorsteenveger | 03-11-12 | 11:35

En die idioot van Marx Rutte kijkt er naar en lacht de kritiek weg. Man.man.man, wat een land, enorme lastenverzwaringen worden hier *kuch* bezuinigingen genoemd.

Nergens lees ik dat er eens flink gesneden gaat worden in het gigantische ambtenaren apparaat en al die overbodige bestuurslagen in de de zorg, onderwijs etc. Alles moet groter, scholen, gemeentes, ziekenhuizen.

Hebben ze nu nog niet in de gaten dat we juist naar kleinschaligheid moeten en dat kleinschaligheid zorgt voor beter onderwijs, betere zorg, minder ambtenaren.

neemjemoederindemali | 03-11-12 | 11:43

@Ing. eslapen | 03-11-12 | 11:34
Helemaal mee eens maar dat mag niet. Da's discriminazi. Je kan toch niet van iemand die lekker z'n hand ophoudt want te lui, zich gaat melden voor werk van algemeen nut? Stel je eens voor...

Sliptong | 03-11-12 | 11:40

Als ik straks een paar duizend per jaar betaal voor mijn ziektekosten-verzekering en ik mocht in het ziekenhuis terechtkomen, dan eis ik wel dat ik op een kamertje alleen kom te liggen, verzorgd door een kortgerokt verpleegstertje met peilloos-diep decollete.
.
Samen met de 20-euri-per-maand-paupers en hun uitgebreide, allochtone families op een zaaltje van zes is dan natuurlijk geen optie meer!

Brou Is Back | 03-11-12 | 11:40

@ Reageerbuis.

Tilburg, de lelijkste stad van Nederland.

Evaluationcopy | 03-11-12 | 11:39

Lieve Peter, nog maals; Dit is geen nivelleren. Dat nivelleren gaat slechts om 'n paar euro. De onderste laag die er van zou moeten profiteren gaat er maar 'n paar euro in de maand op vooruit. Waar de truc zit, is dat het geld dat de overheid hiermee binnenhaalt, terug komt in de belasting verlaging. Daar schiet je, als je net iets meer dan modaal verdient, geen flikker mee op. Al helemaal niet als je net 70.000 verdient. Maar wel als je 128.000+ verdient, dan ga je er met dit trucje weer vrolijk op vooruit, en voila, zie daar je verklaring waarom de VVD voor is. Hun echte achterban gaat er op vooruit, de middenklasse wordt genaaid, en de PvdA kan worden afgeschilderd als de boeman (niet geheel onterecht overigens).

Pindakees | 03-11-12 | 11:38

@Sliptong | 03-11-12 | 11:31

Ik ben altijd blij en mijn naam is geen Roderick, mijn vrouw heet geen Antoinette en ik blijf zo ver als mogelijk uit de buurt van ziekenhuizen en banken.

De enige financiële adviseur die ik vertrouw ben ik zelf, nou ja, mijn a.s. accountant vertrouw ik ook, mijn huidige is een waardeloze zak hooi.

neemjemoederindemali | 03-11-12 | 11:38

Kaas de Vies | 03-11-12 | 11:25 |
Solidariteit pur sang is inderdaad wederkerig, je voelt je verbonden met elkaar en op basis van dat gevoel ben je bereid om van jezelf te geven, zonder voorwaarden. Solidariteit, zoals uitgewerkt door het socialisme, is eenrichtingverkeer, is afgedwongen en heeft niets met solidariteit pur sang te maken. De solidariteit der socialisten is een truuk, werkt alleen horizontaal bij de onderklasse en is zelfs daar niet wat het lijkt: de oproep tot solidariteit is een oproep om een sterk leger te vormen, om samen ten strijde te trekken en zich te wreken. En die wraak mondt uiteindelijk uit in een afgedwongen nivellering.
Spekman, de verstokte haatdragende socialist, staat hier aan het roer van het leger van losers dat hem via de stembus heeft opgedragen zich te wreken, Samsom rolt zijn programma uit, en Asscherspreidt straks de dekmantel uit.

Schoorsteenveger | 03-11-12 | 11:35

@Bill Cosby | 03-11-12 | 11:31
Laten we een referendum starten.
Uitkeringsgerechtigden dienen zich om 08:30 te melden bij de Gemeente.
Dit om werkzaamheden voor algemene nut te verrichten.

Ing. eslapen | 03-11-12 | 11:34

@Evaluationcopy | 03-11-12 | 10:59
Welke gemeente woon jij dat je maar 50 euro aan gemeentebelasting betaald?

reageerbuis | 03-11-12 | 11:33

Is onze huistrol nu al weggejorist na post nummer drie? Had hij weer een helder moment...

eerstneukendanpraten | 03-11-12 | 11:32

@omanders | 03-11-12 | 11:16
De middenklasse, vaak MKB, sluit de deuren wegens het niet meer op kunnen brengen van de kosten die ze moeten betalen voor de rijksten en armsten van de samenleving.
MKB'ers worden vaak gezien als 'vermogend', iets wat niet terecht is wegens de hoeveelheid uren die ze wekelijks maken.
Wat dat betreft blijven de echte vermogende Nederlanders, net zoals hun Griekse collega's, buiten schot.

necrosis | 03-11-12 | 11:32

@neemjemoederindemali | 03-11-12 | 11:28
Geboefte is het. Maar hé, wees niet zo Bakitoaans en zet een pluim op je hoed. Doe een dansje, maak muziek, tralala en geniet van de regen in je gezicht. Laat ze de pleuris genieten. Ga bijbeunen, wees blij!

Sliptong | 03-11-12 | 11:31

Maandag mogen we weer met zijn allen (de werkende onder ons) richting ons werk begeven. Hier zullen we dan 5x8 uurtjes werken (lees: papier verschuiven) en mogen dan weer verplicht van het weekend genieten en comments plaatsen op de diverse Fora.
De tertiaire sector heeft uiteindelijk een bijdrage geleverd aan ons einde. Ik voorzie nog grotere problemen, intussen importeren wij fabrieksarbeiders en kansarmen uit de rest v/d wereld, omdat WIJ DENKEN dat we het goed hebben. Wat een farce. Fijn weekend.

Bill Cosby | 03-11-12 | 11:31

Voor sommige Nederlanders gaat de koopkracht de komende jaren tot wel 30 procent achteruit, zo becijferde RTL Nieuws gisteren. Het CPB bevestigde de uitkomst.
.
Duizenden euro's worden afgepakt van degenen die iets meer verdienen en uitgedeeld als strooigoed, niet omdat het economisch nut heeft, maar gewoon omdat het kan, en omdat herverdelen een favoriete hobby is van de omhooggevallen Greenpeace-activist Diederik Samsom en zijn clubje van (dood)knuffelaars, de PvdA.
.
Wilders zegt: Wilders: "Als mensen nog harder worden gepakt dan we dachten, dan verdient dit kabinet het niet om ook maar één dag te regeren."
.
En hij heeft groot gelijk!
.
www.dagelijksestandaard.nl/2012/11/wil...
.
Mensen kunnen kritiek hebben op Wilders , maar Geert Wilders heeft zijn rug rechtgehouden tijdens het overleg met het CDA en de VVD en geen verkiezingsbedrog gepleegd zoals Rutte heeft gedaan.
.
En achteraf heeft Geert Wilders gelijk gekregen in deze zaak ,zoals ook in veel andere gevallen.

Mortimerr | 03-11-12 | 11:31

@ Kaas de Vies | 03-11-12 | 11:25 | + 0
bovendien bestaat staats-solidariteit niet. solidariteit is per definitie een vrije keuze en kan dus niet worden opgelegd. het is de mantel van sint-maarten, het kwartje in de collectebus en het opstaan voor bejaarden. niet het afdragen aan de staat zodat die het naar goed dunken weer uit kan delen.

49 | 03-11-12 | 11:30

@omanders | 03-11-12 | 11:16

Het echtpaar dat ik omschrijf koopt inmiddels geen nieuwe boten meer, geen nieuwe auto's, geen nieuwe fietsen, minder nieuwe kleren, geen nieuwe meubelen, geen nieuwe golfclubs, ze verbouwen niet meer, het huis schoonmaken doen ze zelf, de tuin doen ze inmiddels ook zelf, net als het schilderen van hun huis en boot etc. etc.

Vriendje Verhaar heeft met zijn woekerpolissen en 8 dubbele hypotheken de economie naar de kloten geholpen door een luchtbel te creeeren, de regering heeft er vrolijk aan mee geholpen, ze zijn allemaal rijk geworden en nu mag iedereen bloeden, behalve zij, want ze zitten nu lekker in hun kasteel in Frankrijk financieel onafhankelijk te zijn.

neemjemoederindemali | 03-11-12 | 11:28

@omanders | 03-11-12 | 11:09
LOL

Sliptong | 03-11-12 | 11:25

En dan is er altijd nog de Eerste Kamer, waar PvdA&VDD geen meerderheid hebben. Job Cohen legt het belang van de Eerste Kamer nog even uit in de eerste 15 seconden www.youtube.com/watch?v=bgVTLjJZhLA

CoffeePatch | 03-11-12 | 11:25

@Schoorsteenveger | 03-11-12 | 11:20 | + 1 -
Ik dacht dat solidariteit toch wel 2 kanten op zou werken, maar solidariteit en socialisme is niet hetzelfde, dat wordt vaak vergeten.

Kaas de Vies | 03-11-12 | 11:25

@zeg maar jansen | 03-11-12 | 10:48
Eerder kil, deprimerend en nodeloos ophitsend.

Sliptong | 03-11-12 | 11:22

Het ware gezicht van 'coalitiepartner' PvdA:
www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article...
"Waarom moet ik medelijden hebben met die mensen?"
Precies Hans, waarom medelijden? Het gaat helemaal niet om medelijden, om invoelen, om mekaar willen begrijpen, het gaat om ressentiment, om gram, om wraak. Laten we afspreken dat wederzijds medelijden er helemaal niet to doet, dat het om veel basalere emoties gaat. Je zit vol wraakgevoelens, en telkens als je je kunt wreken, dan is het feest voor jou.

Schoorsteenveger | 03-11-12 | 11:20

Stijloze genoten. Wees niet gevreesd! Er is een oplossing voor al dit zuur: zwart werken! Onder de tafel. Contant afrekenen. Hosselen. Bijbeunen. Hoe moeilijk is het om 500 - 1000 zwart per maand bij te rooien? 2 avondjes geen HBO en een zondagmiddag schoonoudersbezoek minder en je bent er. Vraagt wel wat ondernemerschap en creativiteit maar dan is de rekening betaald.

Sliptong | 03-11-12 | 11:20

@huppelkudtje | 03-11-12 | 11:11

Ja, dat zijn die samengevoegde nummers 2 en 3 die de werkgever inhoudt, waar ik het al over had, en die de meeste werknemers niet zien, omdat ze alleen kijken naar het eindresultaat op het loonstrookje.

ZKH EénOog | 03-11-12 | 11:19

De indruk wordt gewekt dat de hogere ziektenkostenpremie de mensen meer aan het hart gaat dan die gruwelijke babies-misbruiker robert m., als iemand zich de moeite getroost de aantallen publicaties over allebei in de pers eens naast elkaar te leggen.

frnas | 03-11-12 | 11:18

@neemjemoederindemali | 03-11-12 | 11:07 |

Prudente adviseur als Peter is, heeft hij Roderick en Antoinette 10 jaar geleden gelukkig een stevig renderend aandelenleasepakket geregeld dat mogelijke risico's zou afdekken.
.
Oh wacht....

Parel van het Zuiden | 03-11-12 | 11:16

@neemjemoederindemali | 03-11-12 | 11:07

"Inmiddels zijn we 5 splinternieuwe Bavaria zeiljachten verder, de laatste is 6 jaar geleden aangeschaft en is 14 meter lang."

kijk, daarin herkent die typisch marxistische plank voor de kop: Er bestaan slechts kapitalistische uitzuigers die rijk zijn ten koste van de arme massa's, die door hen worden uitgebuit. Er kan niet zoiets als een uitzondering op deze regel zijn, vandaar dat jullie zo godvergeten blind, doof en dom zijn. Er zijn niet genoeg html-b-tags in de wereld om duidelijk te maken wat ik nu zeg: De mensen die je beschrijft... GAAN ER OP VOORUIT!!! Het is de MIDDENKLASSE die gaat betalen. Die mensen die volgens jullie niet bestaan, oftewel het hart van de maatschappij en de kurk waarop de samenleving drijft.

omanders | 03-11-12 | 11:16

Eindelijk begint het te dagen.
De grens van de solidariteit in Nederland is bereikt.
Want waarom zou je je solidair moeten voelen met een allochtone uitkeringstrekker, die je niet kent, ook niet wilt kennen, en andersom ook.
En waarom solidair zijn met sjoemelende Eurolanden beneden de palmboomgrens, waar de belastingdienst niet functioneert, de productiviteit laag is en de bestuurders NOG corrupter dan in Nederland?
En waarom solidair zijn met babyboomers, die gebruind en wel, net terug van hun verblijf in Spanje komen janken dat hun rollator niet meer gratis is?
Terwijl de werkenden van Nederland langzamerhand in het nauw worden gedreven zoals een gewond dier, en vanuit meerdere kanten wordt aangevallen:concurrentie met Oost-Europeanen, zeer hoge woonlasten, school en crèchekosten, en BTW, accijnzen en brandstofkosten stijgen allemaal.

King of the Oneliner | 03-11-12 | 11:16

Verhaar moet zijn plaat houden want die woont inmiddels in een kasteel in Frankrijk.

Verder ben ik (nog steeds) meer en meer verbijsterd hoe snel dit land naar de afgrond gebracht kan worden. Ik kan mij (nog steeds) niet aan de indruk ontrekken dat dat gelijke (expentionele) tred houdt met immi- en emigratie.

BedrijfsTijgerT | 03-11-12 | 11:16

@49 precies wat ik ook mis in deze discussie. Netto premies worden afgezet tegen bruto salarissen. De netto inkomensachteruitgang wordt veel groter dan die 0,6% die de VVD voorliegt.

Ik eis dat er een wet komt waar in staat dat
-er nog maar 1x per maand gefrituurd mag worden in gezinnen,
-de schijf van 5 verplicht wordt,
-cola chips en snoep worden beperkt tot feestjes
-alle mensen met een BMI van boven de 25 's ochtends worden opgehaald en op sportcomplexen gedrild.
-accijns op tabakswaren wordt vertienvoudigd
-een alcoholpas ingevoerd zodat niet neer dan een twee alcoholconsumpties per dag kunnen worden gedronken
-en ouders van kinderen onder de 16 met blubberbuiken in heropvoedingskampen worden gestopt.

Zapruder | 03-11-12 | 11:15

@ neemjemoederindemali | 03-11-12 | 11:07 | + 3 -
volksverlakkende karikatuur. typisch.

49 | 03-11-12 | 11:14

Kinderen tot 18 jaar zijn nu gratis verzekerd. Is dat geen vorm van links denken?

Johannes D. | 03-11-12 | 11:12

het valt me toch steeds weer op dat de predikers van solidariteit geen oog hebben voor de feitelijke gevolgen van 'solidaire' maatregelen. dat uitrekenen alleen al kan rekenen op het verwijt asociaal te zijn. waar komt toch die overspannen emotionaliteit vandaan?

49 | 03-11-12 | 11:12

@omanders 11:09
Jij veel succes met cadeautjes kopen voor je kinderen.

Bakito | 03-11-12 | 11:12

@neemjemoederindemali | 03-11-12 | 11:07
Ik nomineer je comment voor 'comment van het jaar'.

necrosis | 03-11-12 | 11:12

Hoeveel kost immigratie en afdracht aan de EU (afgezien van ESM ed.) ook de Nederlandse Staat ook al weer per jaar?

Zzzzooooffff | 03-11-12 | 11:12

@ZKH EénOog | 03-11-12 | 11:03
juist.
Het komt er gewoon bovenop.
Moet ik wel zeggen dat we nu dus ook al een deel aan ZVW afstaan (7,1%)

huppelkudtje | 03-11-12 | 11:11

@Bakito | 03-11-12 | 11:03

Dank je voor deze blik in je gedachte. Ik ken pierenbadjes die dieper gaan. Verdere conversatie is niet nodig.

omanders | 03-11-12 | 11:09

neemjemoederindemali | 03-11-12 | 11:07

Bakito | 03-11-12 | 11:09

@Bakito: integendeel; meer nivellering, vooral zo draconische als de nu voorgestelde, leidt tot klassestrijd. Ik heb het behoorlijk gehad met steeds verder uitgeknepen te worden ten faveure van de onderpresterende, luie, incapabele, slechte levenskeuzes (roken/zuipen/vet vreten/niet bewegen) makende onderklasse.

pvpb | 03-11-12 | 11:08

Roderick en Antoinette zijn nu 55 en 53 jaar, hun huis kochten ze 25 jaar geleden met hulp van paps en mams voor fl. 325.000,-. 5 jaar geleden dachten ze dat hun huis € 675.000,- waard was, al die extra hypotheekjes waren geen enkel probleem volgens hun *kuch* financieel adviseur vn de bank. (Peter Verhaar)

Inmiddels zijn we 5 splinternieuwe Bavaria zeiljachten verder, de laatste is 6 jaar geleden aangeschaft en is 14 meter lang. De particuliere studie van Bart-Jan en Myrthe-Louise was ook al prijzig, kostte toch € 15.000,- p.p.p.j., kon allemaal gefinancierd worden met die extra hypotheekjes, net als de flinke verbouwing in 2008 waardoor hun huis nog meer waard zou worden, aldus de financiële adviseur van de bank. (Peter Verhaar)

Inmiddels is de hypothecaire schuld opgelopen tot ruim € 500.000,-. In 2008 was dat allemaal geen enkel probleem volgens hun financieel adviseur vd bank(Peter Verhaar) Roderick en Antoinette verdienden immers genoeg geld, Roderick met zijn goede functie in ziekenhuis verdiende tenslotte € 100.000,- en Antoinette brengt als parttime lagere schooljuf ook nog eens € 15.000,- binnen. De hypotheekrente was tenslotte volledig aftrekbaar, dus veel voordeliger om niet af te lossen maar een beleggingshypotheek (Woekerpolis) was veel beter volgens hun financieel adviseur bij de bank (Peter Verhaar).

De financieel adviseur vd bank (Peter Verhaar) is onlangs nog bij hun op bezoek geweest, het leek hem toch verstandiger dat er de komende jaren flink wordt afgelost op de hypotheekschuld. Aangezien de huizenprijzen flink dalen en Roderick over 10 jaar 65 is moet de komende 10 jaar € 250.000,- worden afgelost.

Roderick en Antoinette komen nu een beetje in de problemen. Hun gezamenlijke netto salaris is ongeveer € 6.000,- netto per maand. Daar ging altijd € 1.000,- per maand van naar de bank, dat wordt nu plotseling € 3.000,- netto per maand.

Het Bavaria zeiljacht is ook al zo duur, € 4.500,- liggeld voor de box buiten, € 3.500,- winterstalling, verzekering, dit jaar moet er weer antifoulding op van € 180,- per liter, de studie vd kinderen, het lidmaatschap vd golfclub, 2 auto's etc. etc.

Het is inmiddels bijna armoede in huize Roderick, of Antoinette wat minder dure kleren wil kopen en in het gevolg de boodschappen bij de Aldi wil doen.

Oh ja, de Bavaria is onverkoopbaar, net als het huis dat eigenlijk maar € 350.000,- waard is. Allahzijdank hebben Roderick en Antoinette een uitstekend financieel adviseur bij de bank (Peter Verhaar), hij heeft een uitstekend verdienend echtpaar regelrecht richting de voedselbank geholpen, bedankt Peter.

neemjemoederindemali | 03-11-12 | 11:07

Als ik voor die premie nou maandelijks wat te neuken had dan was er niets aan de hand.

Snelle Jeroen | 03-11-12 | 11:06

@huppelkudtje | 03-11-12 | 10:53

"... Deze heffing bedraagt tot heden maximaal 7,1% van 4.172 = 296 per maand. Dit gaat dus, bij 2x modaal en meer, naar 7,1% van 5.667 (68.000/12m) = 402 per maand. Verschil 106 per maand..."

Alleen gaat die tweede 7,1% ook nog eens 4 procentpunt omhoog naar 11,1% (een effectieve stijging van 36%).

Do the math...

ZKH EénOog | 03-11-12 | 11:03

@omanders 10:59
Kinderen zijn milieuvervuilers. Alleen een baby al zorgt voor honderden kilo's aan weggegooide, vieze luiers. Aso.

Bakito | 03-11-12 | 11:03

@King of the Oneliner | 03-11-12 | 11:00 | + 0
Verkeerd land .... :)

CortezTheKiller | 03-11-12 | 11:03

@CortezTheKiller | 03-11-12 | 10:44
Na aftrek van de inkomsten belasting is € 4000 toch wel 8.5%

€ 85.000 - € 37.653 = € 47.347

Ing. eslapen | 03-11-12 | 11:02

JanPaparazzi22 | 03-11-12 | 10:28
Precies mijn punt. Geeft exact aan hoe belachelijk dit systeem is. Vind alleen dat mensen als Peter Verhaar hun vale smoel moeten houden omdat zij niet het slachtoffer zijn.

Canis Spurcus | 03-11-12 | 11:01

49 | 03-11-12 | 10:54 | + 1
Klopt inderdaad dat die verhouding wel mag worden bijgeschaaft.

CortezTheKiller | 03-11-12 | 11:01

Het afschaffen van de marktwerking in de zorg is goed. Dat halfslachtige werk dat ze op dat gebied hebben gedaan levert vooral veel geld op voor lobbyisten en zorgdirecteuren.

Ben alleen bang dat deze regeling dat niet oplost. Misschien moeten ze doorpakken en kiezen: volledig vrij laten(eventueel met verplichte verzekering), of de boel nationaliseren.

frank87 | 03-11-12 | 11:01

Terug naar het Ziekenfonds
Terug naar de Gulden
Postbode is een gerespecteerde baan van 9 tot 5
Alle Marokkanen terug naar Turkije
!

King of the Oneliner | 03-11-12 | 11:00

@ Mezelf

Lol vergeet ik nog 2x100 euro voor de ziektenkostenpremie. Het is dus zelfs meer dan een derde, nl. 500 euro op 1400.

Evaluationcopy | 03-11-12 | 11:00

@Bakito | 03-11-12 | 10:17

Wat zit jij nou toch dom te zwammen man? Iemand heeft een gezin en aan de poten daarvan wordt gezaagd.Het gaat over mensen met kinderen: De continuiteit van de maatschappij en beschaving.

Een ding durf ik inmiddels wel te beweren: Jij hebt geen kinderen. Je hebt geen idee hoe belangrijk *stabiliteit* is voor een gezin. Geen idee.

"De consumptiemaatschappij en de religie Materialismus heeft van het westen een stel verwende kinderen gemaakt dat niet meer kan spelen en hysterisch begint te krijsen als er een paar blokjes technisch LEGO worden afgepakt."

Maar wij (de gezinnen dus) spenderen daar helemaal niet zoveel aan. Alleenstaanden wel.

"We moeten terug naar inhoud, warmte en zingeving."

Vriend, voedt eerst maar eens een paar kinderen op. Dan praten we wel verder.

omanders | 03-11-12 | 10:59

@ Chinicurse:

Ik weet heel goed wat 85k is. Toevallig precies het rekenvoorbeeld van het CDA.

Netto is dat 4300 euro. Halen we de volgende bedragen er nog even af:

- 1000 euro, huis
- 150 euro, gas/water/licht
- 50 euro, gemeentebelasting
- 300 euro, autootje
- 250 euro, benzine om op werk te komen
- 100 euro, verzekeringen, internet, telefonie etc..
- 400 euro, boodschappen
- 500 euro, sparen voor studie kind zodat die niet met een mooie slavenschuld zijn volwassen leven hoeft te starten
---------- +
2700 euro

4300 - 2700 = 1600 vrij te besteden inkomen. Zoals u hierboven kunt zien hebben wij geen exorbitant groot huis, één kleine auto, boodschappen zijn niet overdreven luxe etc..

500 euro per maand op 1600 is bijna een derde inkomensachteruitgang, noem het maar solidair! Ja we kunnen het missen, er zal wat luxe worden geschrapt, prima, maar dat bedrag wordt dus NIET meer in de economie gestopt. Wat dat voor gevolgen heeft zult u zelf ook wel snappen.

Evaluationcopy | 03-11-12 | 10:59

Opmerkelijk dat alleen de collectieve sector volledig wordt ontzien. Alleen zij zijn verzekerd van levenslang riant wachtgeld. De hardwerkende middenklasse zal failliet gaan aan deze uitvreters.

Piet van Schwaffelen | 03-11-12 | 10:58

@ 49 | 03-11-12 | 10:54 | + 0
disclaimer: dit is een benadering

(maar waarschijnlijk wel een scherpere benadering dan de sommetjes bij het regeerakkoord zelf)

49 | 03-11-12 | 10:57

lijkt me leuk balkenende norm invoeren bij de vezekeraars in de gezondheids zorg zij worden tenslotte betaald van belasting geld

tom smits9660 | 03-11-12 | 10:56

@CortezTheKiller | 03-11-12 | 10:44 |

85k bruto = 45k netto; -4k netto = -9% netto inkomen

50% netto inkomen is vaste lasten.

4k minder bij 85k bruto inkomen betekent dus 18% minder vrij te besteden.
dat lijkt mij nogal buitenproportioneel.

49 | 03-11-12 | 10:54

Rutte is "the Joker", lachend leidt hij ons naar de verdoemenis.

BroodenSpelen | 03-11-12 | 10:54

hagelkruis | 03-11-12 | 10:24
Dat klopt. Ik weet nog dat ik commentaar had over de pensioenvoorwaarden dat het tot inkomen afgetopt was tot 100000 gulden. De personeelschef kon zijn lach moeilijk houden toen ik zei dat dat misschien helemaal niet zo veel is na 40 jaar inflatie.
Zou hij en 15 jaar later nog zo over denken?

frank87 | 03-11-12 | 10:54

Waarschijnlijk was Rutte de nooit geïdentificeerde activist die samen met Diederik op korrelige zwart-wit foto's stond. Dat verklaart een hele boel.

Nestorix | 03-11-12 | 10:54

Een alleenstaand meerderjarig persoon die recht heeft op een bijstandsuitkering, ontvangt per maand €635,02 zie www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijst...

Als er €20,00 aan ziektekostenpremie wordt ingehouden is dat 1/30 deel.

Ik ben zo'n sukkel die gewoon werkt (iets meer dan modaal) maar ben wel 1/19 deel van mijn netto inkomen kwijt aan premie.
Vanwaar die scheve verhouding?

gasboer | 03-11-12 | 10:54

Lees ik nu enige verontwaardiging over graaisalarissen in een stukje van onze paarse broeken bankier?
.
*Stukjes van gebroken klomp opvegen gaat*

Parel van het Zuiden | 03-11-12 | 10:54

zeg maar jansen | 03-11-12 | 10:48 | + 0 -
Dat heet een discussie, mijn waarde.

Niet iedereen komt op GS om met incestueus met-de-wolven-meegehuil proberen vriendjes te maken.

Snappie?

Bakito | 03-11-12 | 10:53

@ZKH EénOog | 03-11-12 | 10:40

Dit bedoel je..

Vergeten passage regeerakkoord. Op blz. 57 van het regeerakkoord staat dat ook de inkomensgrens van de huidige inkomensafhankelijke bijdrage wordt verhoogd naar 2 x modaal.
Deze heffing bedraagt tot heden maximaal 7,1% van 4.172 = 296 per maand. Dit gaat dus, bij 2x modaal en meer, naar 7,1% van 5.667 (68.000/12m) = 402 per maand. Verschil 106 per maand.
Daar de werkgever deze bedragen ook bijdraagt, en dit belast is, wordt de belasting verhoogd met 55 per maand (nl. 52% van 106). Totale extra schade per maand dus nog eens 161.

Bron: reaguursel televaag (Ja! Nog iemand die dit leest)

huppelkudtje | 03-11-12 | 10:53

@Flipus | 03-11-12 | 10:50 Mee eens, maar wordt daar door de nieuwe maatregelen iets aan gedaan?

lijn5 | 03-11-12 | 10:52

chinicurse | 03-11-12 | 10:47 | + 0
Enig idee hoeveel 85k is ?

CortezTheKiller | 03-11-12 | 10:52

@omanders | 03-11-12 | 10:48
It's not a plot or conspiracy, it's just mutual greed, zoals Armand ooit zong.

rara | 03-11-12 | 10:51

-weggejorist-

Flipus | 03-11-12 | 10:50

Ik ben blij dat ik mijn ogen heb laten laseren in de tijd dat je nog een gedeelte kon terugkrijgen via de zorgverzekering. Geen ziekenfondsbrilletje voor mij dus.

Slome Duikelaar | 03-11-12 | 10:49

Fijnstoffer | 03-11-12 | 10:48 Het poldermodel was terug.

Jammer dat ze die polder meteen onder water hebben gezet.

zeg maar jansen | 03-11-12 | 10:49

Gelukkig hebben we nog 2 miljard over voor ontwikkelingshulp.... en vele meerdere miljarden om de komende jaren Nieuwe Medelanders te verwelkomen.

meneer Q | 03-11-12 | 10:49

@rara | 03-11-12 | 10:16

Dat is borderline samenzweringsdenken, vriend.

omanders | 03-11-12 | 10:48

Goed stuk.
1 opmerking over "Een raadsel waarom de VVD akkoord is gegaan."
Rutte, en dat begrijpen velen nog steeds niet, is een zwakke slappe lul, wiens zalvende gezever de hele partij heeft verziekt. Ook de mensen om hem heen, gezien het zwakke onderhandelingsresultaat, waarmee hij de PvdA een feest heeft bezorgd.
www.powned.tv/nieuws/politiek/2012/11/...
Spekman blij, een zorgwekkend symptoom.
Ook op het gebied van wonen laat de VVD het volledig afweten.
www.volkskrant.nl/vk/nl/11704/Kabinets...
Dit kabinet is een socialistisch/communistisch eurofiel PvdA-gedrocht.
Het antwoord op je 'raadsel': een zeer zwak opererende VVD die zich compleet laat inpakken door de PvdA-bende.

Fijnstoffer | 03-11-12 | 10:48

We moeten terug naar inhoud, warmte en zingeving.

Mark my words!
Bakito | 03-11-12 | 10:17

Maar ondertussen maak jij het alleen maar warm door met werkelijk iedereen bonje te zoeken.

Dat heeft dus weinig inhoud, is niet zinvol en het is geen aangename warmte.

zeg maar jansen | 03-11-12 | 10:48

@Petrus de Rewa | 03-11-12 | 10:32
Tuurlijk mag je dat, maar dan natuurlijk wel *nadat* je je, via de belastingdienst ingehouden, zorgpremie hebt afgetikt. Solidarität muss sein.

klaas.heitinga | 03-11-12 | 10:47

CortezTheKiller | 03-11-12 | 10:44
Is u didi of spekman?

chinicurse | 03-11-12 | 10:47

@bakoenin | 03-11-12 | 10:42 |
Wat is er zo onfris aan die column? Dat Verhaar even uitlegt dat én het hele systeem om zeep wordt geholpen én die hele nivellering onnodig is. Als je daar anders over denkt hoor ik graag argumenten en oplossingen.

JanPaparazzi22 | 03-11-12 | 10:46

85K gemiddeld verdienen en dan zeiken over 4K?

CortezTheKiller | 03-11-12 | 10:44

5000 euro van een gezinsinkomen van 85000. Die rooien doen altijd net of die 85000 euro NETTO is. Dat is het niet.

Van die 85000 komen de Haagse vrinden al een berg weghalen. Dan heb je je vaste lasten, studerende kinderen etc... Die 5000 moet je van het direct te besteden netto inkomen aftrekken, dan zie je dat het om tientallen procenten gaat ipv maar een paar.

Precies dat deel van het inkomen dat uitgegeven wordt aan diensten, luxe, etc... Oftewel: de economie gaat om zeep als die uitgaves er fors minder zullen zijn.

Evaluationcopy | 03-11-12 | 10:43

@JanPaparazzi22 | 03-11-12 | 10:39
Een grafiekje uit 2007...
Er is sindsdien nogal wat veranderd.
Tamelijk onfris wat de heer Verhaar hier doet, maar dat zijn we gewend van banken jongens.

bakoenin | 03-11-12 | 10:42

Zorg, onderwijs en veiligheid dienen nimmer maar dan ook nimmer in handen te komen van bedrijven/commercie/private onderneming.
Buiten dat dit enkel maar meer en meer geld kost, kun je je in een Staat geen ongelijkheid veroorloven op deze gebieden.

CumGranoSalis | 03-11-12 | 10:42

Uiteindelijk is er maar 1 oplossing: zo min mogelijk werken.

das_Freudenmädchen | 03-11-12 | 10:40

"... Het Ziekenfonds is terug en hoe..."

Is in principe nooit weggeweest dus.

"... Lag in 2005 de ziekenfondsgrens nog op 33.000 euro (1x modaal)..."

2011 was dat €33.427, dit jaar is die bovengrens opgetrokken naar € 50.064 (en daar hoor je gek genoeg niemand over).

"... die lijkt nu te zijn opgetrokken naar 68.000 euro (2x modaal)..."

Is nu niet zo'n héél grote stap meer lijkt me. Politici kennende is dat helaas geen garantie dat dat ook de laatste stap is, maar goed, daar voel ik toch niets meer of minder meer van.

"... De premies voor het ziekenfonds werden in drie delen betaald: (1) een vaste nominale premie; (2) een inkomensafhankelijke procentuele premie en een (3) werkgeversdeel..."

Nu nog steeds dus, alleen zijn 2 en 3 samengevoegd, en worden ze door de werkgever betaald, zodat niemand doorheeft wat ze dit jaar al betalen. Maar in de nieuwe regeling, gaat het er blijkbaar vanaf, dat de samengevoegde 2 en 3 door de werkgever geschokt gaan worden, maar door de burger ZELF. En dan zeg ik: MOOI! De werkgever geeft je werk. Daar opheen moet ie niet nog eens (financieel) je bedje te hoeven opmaken. Laat iedere burger mnaar eens voelen wat ie werkelijk betaalt. Geweldig. En lekker morren met zijn allen. Ik gniffel om de wetenschap, dat de overgrote meerderheid in dit land hier zelf voor gekozen heeft.

De uiteindelijke echte verhoging zit hem nu dus niet meer in het verschuiven van de bovengrens voor het gros van de mensen, maar in de verhoging van 7,1% over het bijdrageinkomen naar 11,1% (effectieve stijging van 36% op de premie), ter compensatie van de 66% daling in het nominale deel (van 1200 naar 400). Iedereen met een bijdrageinkomen boven de 5405,- (dat is dus niet per se hetzelfde als je belastbaar inkomen, sterker: het is zelfs nog helemaal niet duidelijk WELK inkomen er voor gebruikt zal worden, en dit kan dus zelfs het verzamelinkomen worden) zal er op achteruit gaan.

Ik mag trouwens toch wel aannemen, dat doordat de wrkgever het niet meer inhoudt, maar de burger het zelf betaalt, het bruto inkomen dus omhoog zal gaan. Is ook leuk voor de IB.

ZKH EénOog | 03-11-12 | 10:40

vingeromhoog | 03-11-12 | 10:29 |
.
Zoek even een staatsschuld grafiekje op, je zult zien, dat vanaf het begin van privatisering in de jaren 80 ook de staatsschuld opeens massaal begon te stijgen, dus het is zowel kut voor de staatskas als voor je eigen portemonnee.
.
Oh en dat hele privatisering is een dekmantel voor massale vriendjespolitiek waar de corrupte gekozen politici hun vriendjes bij toko's als verzekeraars en banken flink wat macht overdragen om daarna een vet betaalde baantje te krijgen, kijk even voor het gemak waar alle uitgekotste ex-politici nu zitten.

The Russian | 03-11-12 | 10:40

-weggejorist-

Bakito | 03-11-12 | 10:40

Voor een ieder die gelooft in de noodzaak van nivelleren, lees eens die dodelijke column van Mathijs Bouman waar Verhaar naar linkt. Staat een grafiekje in dat uitlegt dat de 1% rijksten maar 5.7 % van het bruto-inkomen verdienen... dat is stukken minder dan in alle andere welvarende landen. Het probleem is dus niet dat de rijken te rijk zijn maar de armen te arm. Te veel netto-ontvangers.

JanPaparazzi22 | 03-11-12 | 10:39

'De PvdA wil weer een 'solidaire' maatschappij'?
De PvdA wil vooral solidariteit voor de onsolidairen, net zoals zij tolerantie voor de intoleranten willen.
Dat is niet solidair, vraag het maar eens aan Der Franz Zimmermans, das ist 'Gleichschaltung'.

nl.wikipedia.org/wiki/Gleichschaltung

Cuyahoga | 03-11-12 | 10:39

Ik betaalde in 1999 ongeveer FL 24,95 per maand (GULDENS!) aan premie, nu € 124,90 En zeker procentueel gezien nu een veel groter deel van mijn inkomen aan premie. Mooi hoor, dat euro fabeltje en de marktwerking in de zorg (idd de lonen van Achmea bestuurders gezien, om te kotsen!) Euro mislukt, banken en bestuurders blijven graaien, het volk wordt uitgekleed. Binnen 3 jaar brandstapels voor bankiers en rellen in de straten. Griekenland is geen uitzondering, het is een voorbeeld voor de toekomstige standaard...

Limburgert! | 03-11-12 | 10:37

Cultuur.Barbaar | 03-11-12 | 10:29 |
U klinkt als SGPer die een tientje teveel heeft moeten afrekenen op de tippelzone.

Bakito | 03-11-12 | 10:36

@Bakito | 03-11-12 | 10:33
Vind jij jezelf zo belangrijk dat je extra witte regels verdiend?

de Bree | 03-11-12 | 10:35

We hebben straks dus zo'n 30 zorgverzekeraars die zich voornamelijk gaan bezig houden met het innen van het inkomensafhankelijke eigen risico.

CoffeePatch | 03-11-12 | 10:35

Al die mensen die onze "woede" proberen te temperen door te zeggen dat we nog even moeten wachten tot we de echte rekensom krijgen gepresenteerd moeten het toch wel eens zijn met het volgende:

De presentatie en communicatie over deze regelingen zijn belabberd. Mocht het allemaal meevallen waar julie vanuit gaan blijft dit overeind staan.

Het nu al met je hakken in het zand gaan staan beinvloedt hopelijk de beleidsmakers eens 2x na te denken. We moeten onze huid duur verkopen.

Kaas de Vies | 03-11-12 | 10:35

En je moet je gaan afvragen hoe men verzekeren gaat afdwingen.. als het goedkoper lijkt dit niet te doen, dan neem je fijn het risico door je niet te verzekeren, want als het fout loopt, dan ben je rijp voor de sloop en nemen didi en spekmans het weer voor je op. Dan ben je underdog en dus goed.
Niet verzekeren = een verhoogd eigen risico en dus ook geen betalen aan.. bijv. de ziektepremie van jongens die nu een gemeentehuis in de fik kunnen steken, niet vervolgd worden en verder helemaal in vrijheid leven. Goed voorbeeld doet volgen.
Is ook nivelleren: iedereen voor zichzelf. En ook een beetje de anarchie van activisten in Nederland.

chinicurse | 03-11-12 | 10:34

het is best makkelijk:

de coalitie heeft zich in het regeerakkoord gericht op de oppositie van de flanken (sp->nivellering; pvv -> strenger vreemdelingenbeleid) en is vergeten dat er nu ook een grote oppositie in het midden bestaat (cda & d66), een unicum dat zich zal laten gelden.

49 | 03-11-12 | 10:34

Met een inkomensafhankelijke premie wordt eigenlijk bedoeld dat de premie zo hoog moet zijn om de afhankelijke inkomens van de zorggraaiers van 1.000.000 per jaar te kunnen blijven garanderen en eventueel uit te bouwen.
Nuff said.

Cuyahoga | 03-11-12 | 10:33

Kotsende Panda | 03-11-12 | 10:24 | + -1 -
Je draait het om.

De consumptiemaatschappij en de religie Materialismus heeft van het westen een stel verwende kinderen gemaakt dat niet meer kan spelen en hysterisch begint te krijsen als er een paar blokjes technisch LEGO worden afgepakt.

Voor degenen zonder deze luxe-verslaving verandert er weinig. Kwestie van een levensstijl kiezen die niet afhankelijk is van een grillige overheid of labiele wereldeconomie.




Bakito | 03-11-12 | 10:33

Verhaar, die solidariteit kraakt omdat het zeer oneerlijke solidariteit is, het heeft geen moreel of ethische onderbouwing. Daarom pikken mensen het niet.

Dit is namelijk dezelfde solidariteit die ons Griekenland doet steunen. De onderbouwing is er gewoon niet. En het is ook niet doelmatig, maar dat is een andere discussie. Zie je het nu eindelijk?

Kaas de Vies | 03-11-12 | 10:33

Ik zou zo blij zijn als het eindelijk eens mogelijk zou zijn om een buitenlandse ziektekostenverzekering te mogen nemen in NL.

Petrus de Rewa | 03-11-12 | 10:32

Iedereen verder die PVDA of VVD gekozen hebben.. BEDANKT ... stelletje **k*ls..

Mr_Pikibelly | 03-11-12 | 10:30

Die Samson en Dijsselbloem zijn natuurlijk wel rascommunisten uit een bloedrood krakers- en activistennest. Wat hadden we dan verwacht? En dat draait in Nederland nu aan de knoppen. Dat ik 20 jaar na de val van de muur dit nog moet meemaken. Hoogste tijd om net als vroeger naar Duitsland te vluchten. Alleen nu van het westen naar het oosten.

GJG5189 | 03-11-12 | 10:30

-weggejorist-

le penseur | 03-11-12 | 10:30

@Bakito | 03-11-12 | 10:17 | + -2 -
U klinkt als een wijf.

Cultuur.Barbaar | 03-11-12 | 10:29


Bakito | 03-11-12 | 10:17 | dat zou mooi zijn ( en ook nodig). De meeste mensen willen dat ook best....... Maar we hebben het nu over de zorgpremie.

irma zonderboezem | 03-11-12 | 10:29

Marktwerking is goed voor de staatskas, maar slecht voor mijn portemonnee

vingeromhoog | 03-11-12 | 10:29

Hoe meer ik erover lees, hoe onbegrijpelijker ik het vind dat Rutte en de VVD hierin zijn meegegaan.
What the hell were they thinking!?

de Bree | 03-11-12 | 10:29

@Canis Spurcus | 03-11-12 | 10:19 |
Door het optrekken van de grens krijg je 'premies' van 10.000-20.000 jaar terwijl de een met 200 euro wegkomt. Als je zo'n absurde premie betaalt en je zit naast een bijstandstrekker bij de dokter krijg je toch de neiging om hem vriendelijk endoch dringend verzoeken om je voor te laten gaan. Je moet immers nog gaan werken om ook nog zijn uitkering te kunnen betalen...

JanPaparazzi22 | 03-11-12 | 10:28

De jonge generatie zou dit een Potter-brilletje noemen.

Pastor Sippenhaft | 03-11-12 | 10:28

Ik ben het met Verhaar volledig eens: het wederom invoeren van het fonds voor iedereen dient geen enkel doel behalve het berijden van de rode hobby horse. Puur dogmatisch. Er wordt niet bezuinigd, waarschijnlijk is de uitkomst veel duurder. Het nieuwe systeem begon een beetje te werken, maar men moet het weer afbreken vanwege de hobby horse. Daarbij nog even: hebben we niks anders te doen? Is er geen crisis op te lossen?

lijn5 | 03-11-12 | 10:28

Weet iemand of de voedselbonnen ook al ingevoerd worden ?

Gekke-Bennie | 03-11-12 | 10:28

**De PvdA/VVD-coalitie draait de marktwerking in de zorg terug. De commerciële zorgverzekeraars worden uitvoeringsorganisaties zonder enige drang om te gaan concurreren**
.
Marktwerking wat 10x kut, en concurreren deden ze al überhaupt niet, in plaats van een goedkoper dan het ander, was het een nog duurder dan het ander, die ook nog alles aan deden om onder vergoeding uit te komen.

The Russian | 03-11-12 | 10:27

Vaak is het lalala geld. Maar zo nu en dan ook blablabla geld. Call me a itch. Tis gewoon zo.

blandurego | 03-11-12 | 10:27


Gewoon, gemiddeld gezinsinkomen 85K????

En daar moet je dan 5K van inleveren? Niet zeuren...
"Gemiddelde gezinnen" zijn decennia lang de potverdeerders geweest.

Speitoptantje | 03-11-12 | 10:25

Links of rechts om, de euro-fake heeft ons in aanleg slimme land totaal verneukt.
Kijk gewoon eens naar de normale lonen toen de euro ingevoerd werd, die zijn in 10 jaar effectief verdubbeld en dat zuiver en alleen door de pof.
Waanzin dat mensen nu gemakkelijk over 60.000 euro praten, dat was in 2001 130.000 gulden en dat kreeg toen NIEMAND op wat elite na.
Barre tijden om dit te corrigeren en ik heb medelijden met de jeugd die geen kansen zal krijgen.

hagelkruis | 03-11-12 | 10:24

Ik denk - mede gezien de blijheid van Spekman, die nivelleren een feest schijnt te vinden - dat de Pvda zijn rol als partij verwisseld met die van vakbond. Men is het blijkbaar met zijn 55.000 en (de pvda) niet eens met de loonontwikkeling aan de onderkant en haalt dat nu weg aan de bovenkant. Hetgeen eigenlijk door vakbonden had gecorrigeerd had moeten worden door een loonaanpassing aan de onderkant en dan hoef je niet ingewikkeld te doen door mensen met meer geld te korten die zonder vakbondvertegenwoordiging meer verdienen en dat weg te geven aan de minder goede onderhandelaars. Maar de bonden hebben het moeilijker met elkaar dan met de werkgevers, dus tja... Didi naar het FNV en op de barricaden met Spekmans erbij? Lekker actievoeren? Krijgen ze van mij een ziekenfondsbrilletje en een abn hempie erbij. Laten ze ons met rust.

chinicurse | 03-11-12 | 10:24

@Bakito
Geen idee in welke wereld jij leeft maar de geschiedenis heeft bewezen dat bij economische teruggang juist meer geweldadige extremisten aan de macht zullen komen.

Kijk bijvoorbeeld naar het Griekenland van nu.

Kotsende Panda | 03-11-12 | 10:24

Zoals Verhaar zegt, de nieuwe 'premie' is gewoon een belastingverhoging waar een belastingverlaging tegenover staat omdat Rutte/Blok dan kunnen verkondigen dat de hardwerkende Nederlander belastingverlaging krijgt. Pure symboolpolitiek want de hardwerkende Nederlander krijg juist belastingverhoging zodat Fatima en Ali de indruk krijgen dat de zorg ineens spotgoedkoop is. En gratis zorg daar moet je van profiteren.. denken ook Roderick Jan en Eveline die natuurlijk wel geld voor hun 'premie' willen dus die gaan om de twee weken preventief naar de huisarts. Gevolg: nog meer kosten en probleem helemaal niet opgelost.

JanPaparazzi22 | 03-11-12 | 10:23

Goede samenvatting.

de Bree | 03-11-12 | 10:23

@Bakito | 03-11-12 | 10:17
Mijn portemonnee mist inhoud, de kachel staat een paar graadjes lager wegens bezuinigen, en daar heb ik geen zin in. Is dat wat je bedoelt?

rara | 03-11-12 | 10:22

De wereld is verziekt, daar kan geen ziekenfonds tegen op.

blandurego | 03-11-12 | 10:21

Beste heer Verhaar, het ware beter geweest als u geen grafiekjes uit 2007 erbij had gepakt om uw stelling te onderbouwen.
Verder denk ik nu niet dat lieden die het enorme financiële debacle hebben laten ontstaan zich nu geroepen moeten voelen om de discussie te gaan voeren.
Het risico zit er namelijk in dat uw dure montuur inderdaad weer verbouwd gaat worden tot ziekenfonds brilletje.

bakoenin | 03-11-12 | 10:20

"Rijke mensen die zich een goede tandarts konden veroorloven of een eigen kamer in het ziekenhuis i.p.v. een zaal zonder privacy. Tweedeling in de zorg, een schande."

Ik snap je punt niet, toen het ziekenfonds nog bestond waren er aparte wachtkamers en zalen voor particulier verzekerden, vandaag de dag kan je met een portemonnee ook je eigen luxe kamertje huren.

dikke kutlul | 03-11-12 | 10:20

Nederland, het nieuwe communisme

secretia | 03-11-12 | 10:19

Je zou bijna hopen dat die 70K tot oneindig omhoog wordt getrokken. Heeft die Verhaar tenminste een reden om te janken.

Canis Spurcus | 03-11-12 | 10:19

Goed verhaal Peter!

verdacht | 03-11-12 | 10:18

-weggejorist-

Bakito | 03-11-12 | 10:17

Ik geef het op. Welk bancair doel zit er achter dit stukje?

rara | 03-11-12 | 10:16

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken