Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Friesland verklaart oorlog aan Rutte II

nl5prov100.jpgFriezen zijn geen Groningers en al helegaar geen Drenten. Want Groningers zijn net zomin Friezen als Drenten Chinezen zijn. Noord-Hollanders kunnen de tiefus krijgen van Utrechterts, en u hebt een probleem als u Achterhoekers met Gelderlanders vergelijkt. Wie Westlanders tot Zeeuwen rekent kan een krat paprika's in zijn nek verwachten en gooi die raarpraters uit Limbabwe en Brabistan op één hoop en er vliegen bijkans ambassades in de fik. Sommige van onze beste vrienden zijn Overijsselaars, en wij zijn echt de laatsten om die gasten op 1 hoop te gooien met Tukkers. Texel = Texel en u krijgt terecht een kilo garnalen in uw mombakkes als u die sympa waddenpeeps Noord-Hollanders gaat noemen. Het kabinet Rutte II houdt vast aan de provinciale verherverdeling van Dit Is Nederland. Een laffe poging tot het verder depersonaliseren van de kudtburger en deze stapsgewijs voor te bereiden op de take-over door de assimilatiemaffia te Brussel. Die 5 Provinciën moet u zien als een buttplug die u tijdelijk in uw reedt krijgt geplaatst. Du moment dat de boel voldoende is opgerekt, gaat de Brusselse dildo erin en bent u definitief fucked & de sjaak. Qua dingen up yours in uw aars. Van een hoestende man in een regenjas vernamen wij zojuist dat De Vijf Provinciën de volgende namen krijgen. Frisia. West-Frisia. Gelre. Zeelandia en Limbrabia. Klinkt allemaal heel plausibel. Zie ook dit landkaartje van de EU-regio formerly known als The Netherlands. Maar dit gaat geen stand houden. Op de Afsluitdijk, richting Den Oever, zijn de eerste New Holland-trekkers met woedende Fryske hooivorkzwaaiers reeds gesignaleerd. Fryslân opheffe? Dat nea! STIM. Blijf met je gore rotpoten van onze gore rotprovincies af. Dit land is ons land.

Reaguursels

Inloggen

Randstad en noordelijk provincies samenvoegen met Niedersachsen en oostelijke en zuidelijk provincies met Nordrhein Westfalen... Problem hatt sich erledigt.. hebben we toch geen oorlog voor nodig :) ?

Belasten&Betuttelen | 31-10-12 | 14:23

Dat dialect een opleving meemaakt blijkt wel uit een programma als 'Dat is andere taal' waar Twan Huys over zijn Limburgs thuis sprak en Jan Marijnissen over het Brabants dialect.....

strikdewepstroper01 | 30-10-12 | 23:16

Nee hoor, dit land is niet ons land.
En eenieder die niet op de PVV gestemd heeft 12/9/12, moet zijn mombakkes houden aangaande commentaar op EU-beleid van de komende regering.

TisNieZoMoeilijk | 30-10-12 | 22:00

@azoturie | 30-10-12 | 13:33 | Leuk: ik spreek, denk en schrijf mijn moerstaal en das dan wel toevallig Fries, de oudste Nederlandse taal. De taal, die wetenschappelijk bewezen het meest op Engels lijkt. Wist je dat de meerderheid van de wereldburgers tweetalig is en dat meertaligheid de taalvaardigheid sterk bevordert? Alleen denken die stomme randstedelingen dat de wereld bij Mokum ophoudt. Vroeg aangeleerde tweetaligheid werkt ook nog eens bevorderend op de intelligentie. Het is overduidelijk dat jij iets gemist hebt.....
En neen, de randstedelingen hebben hier het Fries niet bevorderd. Het kantelpunt van de emancipatie op dat gebied was Kneppelfreed.

Big Swinging Dick | 30-10-12 | 21:23

Alle 82 pagina's gelezen. Van alle bagger die daar in staat is dit m.i. het minst slechte plan. Provincies helemaal afschaffen lijkt me beter. Beter voor de centjes en het voorkomt ook nog dit soort sentimenteel gezeik.

david keel | 30-10-12 | 19:14

@Cuyahoga | 30-10-12 | 11:17

*zich afvraagt welk Inholland diploma Cuyahoga in bezit heeft*

david keel | 30-10-12 | 19:06

Toch wel leuk dat het NOS journaal geïnspireerd is door mijn teksten over de mogelijke herindeling van Flakkee.

de Bree | 30-10-12 | 18:27

Waarom doen mensen hier moeilijk over? Alsjeblieft zeg hoeveel Nederlanders werken in andere provincies, hebben familie daar etc. We zijn allemaal gewoon Nederlanders, raakt het echt iemand persoonlijk dat provincies samen gaan? NEEN. Twaalf provincies in dit kleine land is opzich ook wel veel hoor, misschien is vijf beetje te weinig, wat dacht je van Republiek der Zeven Verenigde Provincies like old times :)

Bull3tPr00f | 30-10-12 | 17:56

@Rutte & @Dewever
Pak dan meteen goed door en ga voor een kabinet Dewever/Rutte met 6 landsdelen en een goed bereikbare hoofdstad in ongeveer het midden van het land, die ook nog eens bekend staat als de slimste regio van de wereld.

img390.imageshack.us/img390/1340/groot...

Mainport Europe, zeg maar het Sjanghai van het Westen.

Chiant | 30-10-12 | 17:47

Ik wil er overigens nog even aan toevoegen, dat wanneer er hier gezeur over komt, dit volgens mij niet zal zijn tussen de verschillende volkeren in dit land, maar meer de bevolking die tegen overheid in opstand komt.
En misschien de Hollanders.

Juist omdat de verschillende volkeren hun eigen identiteit willen behouden, zou het kunnen zijn dat ze daardoor een toch "vreemd" gevoel van verbondenheid met elkaar hebben.

En laten we eerlijk zijn, de mensen uit het oosten voelen zich al meer verbonden met Duitsland dan met de rest van Nederland.
Datzelfde zou ook gezegd kunnen worden over de mensen uit het zuiden van het land, die zich meer verbonden voelen met Vlaanderen.
Waar de Friesche bevolking zich verbonden mee voelt dat is mij een raadsel, maar zeker niet met de Hollanders.

In zekere zin zou je dan kunnen zeggen dat niemand zich verbonden voelt met de Hollanders, en daar zit nou net de kiem voor de eventuele problemen die hier uit voort zouden kunnen vloeien.

Wat is het toch een interessante tijd waar we in leven, als ik dat zo bekijk. :)

Flippie | 30-10-12 | 17:38

Even een paar losse flodders:
- mensen die Frysk praten spreken in veel gevallen hun 'moers taal'. Het is dat hele grote verschil dat 'den Hollander' maar niet schijnt te begrijpen. Voor veel Friezen is Nederlands nog steeds een aangeleerde, 2e taal die slechts gebruikt wordt in de omgang met Hollanders en die Friezen die de eigen identiteit al hebben verloren.
- de mensen die graag eenheidsworst lusten zijn precies het soort waar de op macht beluste EU naar zoekt; hoe meer eenheid, hoe makkelijker onder controle te houden, hoe minder weerstand bij het doordouwen van maatregelen.

Litsehimmel | 30-10-12 | 17:22

@Miep Scharensliep

Als de EUSSR over 50 jaar als een kaartenhuis is ingestort net zoals die andere wanconstructie tot 1989, dan zal het Fries, het Limburgs en alle provinciedialecten nog bestaan omdat eigen identiteit uiteindelijk de tand des tijds overleeft.

strikdewepstroper01 | 30-10-12 | 16:47

Ik als geboren drenth zeg: Ze moeten met de poten van onze identiteit afblijven, of het nou van saxische oorsprong of de friesche is, gewoon afblijven.
De rest interesseert me niet.

Flippie | 30-10-12 | 16:44

Ketchupbadger | 30-10-12 | 15:42
Nou, ik ken er ook zat aldaar uit mijn schooltijd. Kunnen ze zich wel Braber voelen, het zijn toch echt Hollanders, ze spreken ook niet echt met de zachte G aldaar, en de cultuur heeft er meer een calvinistische inborst dan katholiek. Ik geef toe ze willen erg graag bij Brabant horen en dat doen ze geografisch ook, maar 't zijn toch echt voornamelijk Hollanders daar. Net als dat Flakkee voornamelijk Zeeuws is qua dialect en cultuur, maar geografisch bij Holland hoort.

Willem Hollander | 30-10-12 | 16:30

Kunnen we niet afspreken dat er gewoon 1 provincie komt voor mensen die graag trots willen zijn op hun provincie ipv op hun land? Wel aan een zee grenzend, zodat dat stuk grond ook kan afdrijven.

Dat gejank altijd.... kan mij het verrotten in welke provincie ik woon! Zolang iedere Nederlander maar gewoon zijn/haar belasting betaalt en eens ophoudt met dat kneuterige provincialisme.

harry poster | 30-10-12 | 16:02

two ball cane | 30-10-12 | 11:21
Het gaat er om dat ze zich meer verbonden voelen met hun eiland dan met de provincie Noord-Holland.

Ingeniero de Montes | 30-10-12 | 16:02

Gelderland bij Duitsland, goedkoper auto rijden, beter en vooral goedkopere gezondheidszorg, goedkoper tanken, goedkopere boodschappen, kort om doen........... alleen een nadeel er zijn zo veel Duitsers :)

dwar | 30-10-12 | 15:58

zeg maar jansen | 30-10-12 | 15:29 |
Les 1 uit het boekje van Machiavelli: verdeel en heers.
De verregaande invloed van de EU kan alleen voortbestaan bij de gratie van onbetrokken en murw geslagen burgers. Het is voor pro EU politic dus essentieel om voortdurend discussies over nationale en provinciale sentimenten te entameren en daarmee verdeeldheid te instigeren.

Miep Scharensliep | 30-10-12 | 15:57

Het erover lullen kost meer dan de invoering oplevert.
Niet elk idee is een goed idee.
Net als bij de JSF kunnen we deze plannen gewoon in het jiskefet gooien

Dit klopt | 30-10-12 | 15:54

Pas maar op jullie allemaal.
Ik ben de Hertog van Gelre,en dus de hoogste in rang. De rest van jullie met je armzalige Graafjes en Ridders, hebben naar mij te luisteren anders haal ik keizer Karel de Grote erbij.

Mantisomantis | 30-10-12 | 15:44

Willem Hollander | 30-10-12 | 14:41 | + -1
Ik kan je een ding vertellen: Ik kom uit Moerdijk en Willemstad ligt om de hoek. Die grap gaat helaas niet door! Ik weet namelijk wel zeker dat deze mensen zich meer Brabo voelen dan Hollander! ;-) Daarnaast is er nog zoiets als het gewoonterecht. Zijn prima Brabantse dorpen! Wel fijn dat we het eens zijn.

Ketchupbadger | 30-10-12 | 15:42

Miep Scharensliep | 30-10-12 | 15:10 Jij snapt het.

zeg maar jansen | 30-10-12 | 15:29

Sukkels had dan SP en PVV gestemd, lutsers. De puinhopen 8 jaar en nog meer Paars.

IndoFortuyn | 30-10-12 | 15:16

U wordt gefopt! Groter is niet altijd efficienter en effektiever. De beste politiek is lokale politiek. Toezicht op de poen en degenen die het namens ons besteden.
Hoe groter, hoe lastiger het toezicht en hoe geringer de betrokkenheid. Het hele idee van EU is het losweken van de burger van die betrokkenheid. Weg met de uniciteit, leve de uniformiteit. Nationalisme is fnuikend voor EU en daarom moet het weg.
.
Ik pleit voor meer bevoegdheid voor de lokale en provinciale politiek. Den Haag bedisselt te veel vanuit het Torentje en heeft geen weet van de effecten ter plekke of wenst er geen weet van te hebben. Dat zorgt voor frustratie bij de kiezer en voor een algeheel gevoel van onbehagen.

Miep Scharensliep | 30-10-12 | 15:10

Utrecht hoort bij Gelderland, krijgt de Hertog van Gelre alsnog zijn zin. Groot Gelre!.

Gifkikker | 30-10-12 | 15:05

zeg maar jansen | 30-10-12 | 11:52
En hoe het nu werkt is kut. Want ze kosten veel geld, die PS en ze voegen niets toe. En als gemeenteraadsleden de Eerste Kamer zouden kiezen heb je nog steeds die volksvertegenwoordigers die je zo graag wil hebben.

niet voor de hond | 30-10-12 | 14:51

ik lees alleen over de samenvoeging van noord-holland, utrecht en flevopolders en de te nog te nemen beslissing over noord-oostpolder. verder dat de waterschappen uit de grondwet gehaald worden. toch interessant hoe dit plotseling zo maar wel zou kunnen, een grondwetswijziging, en anders altijd moord en brand wordt geroepen als we de grondwet willen wijzigen.

minimá-armezusvan.. | 30-10-12 | 14:49

Maak Noord en Zuid Holland weer 1. Maar laat de rest gewoon zoals het al eeuwen is.

Cidiood | 30-10-12 | 14:45

Ketchupbadger | 30-10-12 | 14:19
Daar is deze Hollander het overigens roerend mee eens, Holland weer één gewest. Let wel dat plaatsen als Moerdijk en Willemstad historisch gezien Hollands zijn, dus dat wordt mot Brabo.
De Nederlanden zijn geen eenheidsstaat.

Willem Hollander | 30-10-12 | 14:41

@Ketchupbadger | 30-10-12 | 14:19
hear hear. Weg met al die beterwetende sociocalvinisten uit het noorden.

TunaTown | 30-10-12 | 14:24

Gelderland + Overijssel = Geldoverland ?

GSimam | 30-10-12 | 14:20

Óf: Vlamingen schoppen de Walen eruit. De Limbo's en Brabo's de Hollanders, en we scheppen een nieuwe souvereine staat: Het Hertogdom van Brabant. Ik vind um best. Van mij mogen ze al jaren die bruggen over de sloten weghalen naar dat arrogante randstadvolk.

Ketchupbadger | 30-10-12 | 14:19

de anale fixatie van heer Squid begint zorgwekkende vormen aan te nemen

reagierder | 30-10-12 | 14:17

1975, een stukkie land op deze aardkloot 4,5 keer zo groot als Nederland, cadeau weggegeven aan een militaire sportinstructeur van de vliegbasis Seedorf (Desie Delano Bouterse voor de kenners). Dat is wat Jan Pronk van de PvdA deed. Mensen houd je land in de gaten, het is zo cadeau weggegeven aan de EU!!

Twee Jeetjes | 30-10-12 | 14:09

@Conan de Rabarber | 30-10-12 | 11:53
Valt mee, slechts 10 boeren op GS vandaag.

Conan de Rabarber | 30-10-12 | 14:04

Massa emigratie here we come!

Herp Derpinton | 30-10-12 | 13:53

zielig idee van een nog zieliger kabinet, om te janken.

watismuziek | 30-10-12 | 13:36

Voordat Grote Pier binnenkort het IJsselmeer weer onveilig maakt (moet 'ie wél om de windmolens en de kunstmatige vogelbroedeilandjes heen..) is het wellicht nuttig om de Friezen er op te wijzen dat zij hun 'eigenheid' uitsluitend te danken hebben aan de randstedelingen die in de jaren zeventig van de vorige eeuw zo nodig ouwe boerderijtjes moesten bewonen en en passant het 'Fries zijn' heruitvonden.
-
Dat 'Fries zijn' heeft miljarden gekost en een hoop taal- en leerachterstanden opgeleverd.
-
Er is NIETS, maar dan ook helemaal niets, dat Friezen specialer maakt dan andere Nederlanders (of het moet wel de manier zijn waarop ze Duitse watersporters uitbuiten...)
-
Dus: als wij ooit gaan herindelen (ALS wij ooit gaan herindelen...): Friezen net zo goed als andere Nederlanders.
-
En oh ja: spreek eens je moerstaal. Je moeder heeft je zo vást niet opgevoed.

azoturie | 30-10-12 | 13:33

Texel is reeds (als enige waddeneiland) Noord Holland.

Fred Janssen | 30-10-12 | 13:18

@vincent uit groninge
Friezen zijn geen Groningen en zullen dat nooit worden, Groningers zullen alleen nooit Friezen willen worden dat is het enige verschil.
.
Nee, maar in het buitenland op de camping zoeken ze elkaar op en bemoeien zich niet met de Hollanders, want daar hebben ze nog minder mee gemeen.
Er is wel een ander probleem. Provinciale Staten van Friesland heeft de bevoegdheid om de spelling van het Fries vast te stellen. Die bevoegdheid kun je toch niet overdragen aan Groningers en Drenten? Die praten geen Fries.
Moet dan net als bij het Nederlands de spelling worden overgelaten aan een stel totaal wereldvreemde taalkundigen, die idiote regeltjes verzinnen zonder dat ze aan iemand verantwoording hoeven af te leggen?

MAD1950 | 30-10-12 | 13:16

Waar blijft de Melting-Pot van Blue Mink ?!

Minus Richels | 30-10-12 | 13:10

Laten we de provincies gewoon opheffen. Ruimtelijke ordening gewoon bij het waterschap onderbrengen.

frank87 | 30-10-12 | 13:06

Het is wachten op de prijsvraag die onze roverheid uitschrijft voor het verzinnen van nieuwe namen.
Hoofdprijs is een tentenkamp voor asielzoekers in je achtertuin.

gescheurdrubber | 30-10-12 | 13:02

@Zzzzooooffff | 30-10-12 | 11:23
Best een goed plan overigens,dat van Brabant en Provincie Antwerpen (Zuid Brabant)en Limburg bij Belgies Limburg voegen....
Wij plaatsen het hekwerk wel en gaan genieten van onze Bourgondische inborst.........

lilluke halve hoan | 30-10-12 | 13:02

@Litsehimmel Ach middeleeuwen, vroegmoderne tijd het is oud. Sommige provinciën zijn wel degelijk middeleeuwse gewesten zoals Utrecht. Feit is dat al die bestuurslagen duur zijn en dan je best een Friese identiteit kan hebben zonder dat er daadwerkelijk een bestuurslaag Friesland bestaat.

Jackie Chiles | 30-10-12 | 12:59

Tja, die is natuurlijk gewoon onderdeel van het plan om de cultuur en de identiteit van de bevolking nog verder te slopen
"Alle Menschen werden Brüder zegt het EU lied" maar daar moeten eerste de oudere familiebanden voor worden door gesneden zodat we ons nog gemakkelijker op laten nemen in de EUSSER
we moeten van de eurofielen namelijk een volk worden om een echt europees rijk te creëren

janneman1977 | 30-10-12 | 12:58

Ik ben wel voor een Groot-Groningen

A.J. Kwakoe | 30-10-12 | 12:56

@Mgr. Denwop | 30-10-12 | 12:49
Wat had je dan verwacht met de pvda en vvd?

Tim Grimback | 30-10-12 | 12:53

We moeten bezuinigen en dan komt de Tweede Kamer met het idee om een fusie ten uitvoering te brengen die miljárden gaat kosten.

Mgr. Denwop | 30-10-12 | 12:49

Ik ben wel voor een Groot-Friesland

crisdegek | 30-10-12 | 12:36

Waarom is de randstad nu weer verdeeld, het zou toch veel meer zin hebben om de héle randstad in één landsdeel (of provincie, of wat dan ook) te gooien? Mobiliteit in de Randstad is ontzettend belangrijk, en daar zou 1 orgaan over moeten gaan, en niet 2, dat slaat helemaal nergens op!

Taaie-Neuskoek | 30-10-12 | 12:30

@Slipsnifter | 30-10-12 | 12:13

Dat dacht ik al.

pius | 30-10-12 | 12:28

Gravin v Kippenbouth | 30-10-12 | 12:20
gaat u maar vast liggen

hetluis | 30-10-12 | 12:27

Brabant bij Limburg onderbrengen? Schande!
Over.Mijn.Lijk.

Gravin v Kippenbouth | 30-10-12 | 12:20

* | 30-10-12 | 12:14 Mookerhei dan maar. Dan klopt het geschiedkundig ook.

zeg maar jansen | 30-10-12 | 12:15

Slipsnifter | 30-10-12 | 12:13 Dat idee had ik al.

Dat jij niet graag geestelijk wordt uitgedaagd.

zeg maar jansen | 30-10-12 | 12:15

@zeg maar jansen | 30-10-12 | 11:42 weet je wel hoever Austerlitz rijden is vanuit Limburg? Zullen we bij de Grensweg afspreken dan maar?

* | 30-10-12 | 12:14

@pias | 30-10-12 | 12:10
Liever provinciaal-freudiaans belemmerd dan geestelijk uitgedaagd..

Slipsnifter | 30-10-12 | 12:13

Flikker toch op met dat provinciale geneuzel. Provincies als geografische eenheden blijven bestaan, het gaat alleen om de provinciebesturen. En dan is fuseren tot 5 bestuursgebieden nog een slappe maatregel.
Beter heffen we die overbodige bestuurslaag geheel op

ZonderNaam | 30-10-12 | 12:11

steven paul | 30-10-12 | 12:01
iig minder slecht, en kneuterig, enzo

hetluis | 30-10-12 | 12:11

Nederland en Vlaanderen zijn binnen 20 jaar gewoon een deelstaat van de Bundesrepublik Deutschland.
Walonie zal na de Anschluss een deel van Frankrijk worden.

Dunnepoep | 30-10-12 | 12:10

@Slipsnifter | 30-10-12 | 12:04

Dit is natuurlijk een plan van de VVD heikele. Die kwam ook al met de nationale politie. En gisteren zat je te zeiken over Joden nu begin je weer over Friezen.

Ben jij provinciaal-freudiaans belemmerd of zo?

pius | 30-10-12 | 12:10

Eindelijk beseffen de Friezen eens dat dat volgzame gestem op de PvdA (zij denken daar nog steeds dat dat socialisten zijn en dat progressief een onschuldige term is) een enorm kwaad is. Ze snapten nooit wat van de westerse haat tegen die partij. Tot gister. Eindelijk. Ja lieverds, jullie kennen het spreekwoord " wie koestert een slang aan uw borst". Nou, het is u gegunt, u, het loze gewicht van een goedbedoelende maar door zijn gespletenheid en technocrtatische voorkeuren in wezen kwaadaardige partij. Het ideaal van uw heilige partij wordt de volgende Elfstedentocht wereldwijd als volgt aangekondigt: " De Noordelijke Elfstedentocht". Jaaaa, voortaan wat beter nadenken hoor!!

erger | 30-10-12 | 12:10

tis hier net Joegoslavie.

am*dam | 30-10-12 | 12:10

Desmoulins | 30-10-12 | 12:04 En de bewakers moeten ook bewaakt worden.

Er kunnen niet genoeg gekozen groepen zijn om dat te doen namens de burger. We zouden wat dat betreft naar kleinere provincies moeten willen. In ons belang.

Het belang van de regering is inperking. En het belang van de regentenkliek moet je altijd wantrouwen. Je ziet het aan het regeerakkoord. Wie had er ooit gedacht in het stemhokje dat ie zó vreselijk genaaid zou worden?

Gelukkig heeft deze coalitie geen meerderheid in de Eerste Kamer en dat is waarom de soep niet zo heet gegeten gaat worden als nu opgediend.

zeg maar jansen | 30-10-12 | 12:08

Het onnozele onderbuikgezwets en de stereotyperingen van uit de rechtsgefrustreerde conservatieve zuurhoek betreffende de vermeende luiheid en nutteloosheid van ambtenaren en de overbodigheid van provincies heeft ervoor gezorgd dat dit kabinet de bureaucratisering en centralisering in Nederland tot een voldongen feit heeft gemaakt.

Deze grote ideologisch faux pas en pseudobezuinigingen zullen resulteren in slechtere dienstverlening aan de burger, meer onveiligheid een slechtere infrastructuur en hogere lasten voor de burger. Ook zal de lokale en regionale cohesie verdwijnen. Lokale en regionale inbedding is namelijk de moeder van efficiënt bestuur.

De les is dus dat je nooit naar je kiezers moet luisteren en al zeker niet naar elkaar nablatende dogmatische rechtse idioten.

Dus bedankt weer guurdertjes. Jullie hebben jullie staatsgreep. Kudo's.

pius | 30-10-12 | 12:08

Hooivorken, pek, veren en ploertendoderts in de aanbieding slingert op normanius-riotgear.nl

normanius | 30-10-12 | 12:07

Desmoulins | 30-10-12 | 11:45 |

Ter voorbereiding, eikel.

Desmoulins | 30-10-12 | 12:06

Jackie Chiles | 30-10-12 | 11:50 |

Misschien zegt Napoleon u iets...

Desmoulins | 30-10-12 | 12:05

Om vervolgens naadloos door te gaan op gemeentelijk niveau:http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3339309/2012/10/30/VVD-en-PvdA-willen-van-democratie-af.dhtml

wattan!! | 30-10-12 | 12:04

Tja beste friezen, jullie hebben zelf massaal op de pvda gestemd.
Die partij is zeer pro-EU, dus dit hadden jullie kunnen weten.
Volgende keer wat beter nadenken mensen.
EU-boppe!

Slipsnifter | 30-10-12 | 12:04

zeg maar jansen | 30-10-12 | 11:37 |

Eens, je hoort het vaak tegenwoordig dat men graag zou willen zien dat de Eerste Kamer opgeheven wordt, zonder zich bewust te zijn van de implicaties. Men denkt alleen aan het kostenplaatje. Een beetje kennis over staatsrichting is teveel gevraagd tegenwoordig. Hetzelfde geldt voor de EU en de gevolgen voor de lange termijn die al die idealistische plannen met zich meebrengen.

Desmoulins | 30-10-12 | 12:04

Nog los van het feit of dit gewenst is, is het ook nog eens een hele achterlijke verdeling. Het niet samenvoegen van de randstad (de 4 grote steden in 1 provincie) is een enorme gemiste kans.

j van l | 30-10-12 | 12:04

Nog los van het feit of dit gewenst is, is het ook nog eens een hele achterlijke verdeling. Het niet samenvoegen van de randstad (de 4 grote steden in 1 provincie) is een enorme gemiste kans.

j van l | 30-10-12 | 12:03

....ten bate van Holland, natuurlijk :)

Willem Hollander | 30-10-12 | 12:03

t lup uit dn heand | 30-10-12 | 12:01 Het is de taal met de meeste klinkers.

Een hond heet daar een hóóóóóóónd. Om maar eens een voorbeeld te geven.

zeg maar jansen | 30-10-12 | 12:03

Huidige landsindeling stamt uit de middeleeuwen, kan dus best weg.
Jackie Chiles | 30-10-12 | 11:50
Het onderwijs kan ook opgedoekt worden. Uit de Middeleeuwen?!
nl.wikipedia.org/wiki/Provincies_van_N...

Litsehimmel | 30-10-12 | 12:02

Polletje Piekhaar | 30-10-12 | 11:42
Dat is de Hollanders allang gelukt, sedert de middeleeuwen is door de eeuwen heen het grondgebied van Friesland steeds weer ingeperkt, ten koste van voornamelijk Holland.

Willem Hollander | 30-10-12 | 12:02

mayor_pickwick | 30-10-12 | 11:45 | + 0

de regiotaal is sterk brabants, richting groesbeek zelfs met limburgse invloeden. het hele gebied is van oorsprong katholiek, in tegenstelling van de rest van Gelderland en Overijssel. de banden met Brabant en Limburg zijn veel sterker dan de banden met de rest van Gelderland en Overijssel.

t lup uit dn heand | 30-10-12 | 12:01

@hetluis | 30-10-12 | 11:52
Ja, doch? Bei uns ist jetzt schon alles besser.

steven paul | 30-10-12 | 12:01

Freek6720 | 30-10-12 | 11:56 Die Duitser met z'n stadhoudersbrieven was z'n tijd ver vooruit.

zeg maar jansen | 30-10-12 | 12:00

zeg maar jansen | 30-10-12 | 11:59 | + 0 -
Ook dat nog idd. Vind het maar een vreemde bedoeling.

Latrinalia | 30-10-12 | 12:00

Ik ben er als Tukker eerlijk gezegd wel voor om Gelderland en Overijssel samen te voegen. Maar dan moet het wel het zeventiende Bundesland van Duitsland worden.
steven paul | 30-10-12 | 11:17

Dan kom ik graag terug naar de Achterhoek.

FrankVeer | 30-10-12 | 11:59

Vlak voordat de oorlog uitbrak stond de tijd in Nederland ook nog twintig minuten eerder op de klok . Daar hebben de Duitsers ook aan gesleuteld. Zo zie je maar, je moet met de tijd meegaan.

miereneukert | 30-10-12 | 11:59

Latrinalia | 30-10-12 | 11:53 Op papier wordt dat bespaard. Grotere provincies betekenen meer bestuurders, en grotere verantwoordelijkheden dus die willen beter betaald gaan worden. Per saldo zal het weinig besparen op den duur.

zeg maar jansen | 30-10-12 | 11:59

@Polletje Piekhaar | 30-10-12 | 11:42
Inderdaad. In 28 AD hebben ze zelfs de Romeinse belastinginspecteur opgehangen. Daar kunnen Hollanders nog een voorbeeld aan nemen ;-)

Litsehimmel | 30-10-12 | 11:58

Gewestelijk particularisme heerscht!

Willem Hollander | 30-10-12 | 11:58

@frank87 | 30-10-12 | 11:37
Prima idee! Kan Holland ons ook niet meer gebruiken als vuilnisbelt/toeristenattractie/dumpplek voor allerhanden of de meest belachelijke regels instellen voor een gebied waarvan men geen flauwe notie heeft hoe het daar toegaat. Zoals het instellen van een 60-km zone opd e doorgaande wegen tussen dorpen. I'm no bloody tourist ... ik wenje hjer!

Litsehimmel | 30-10-12 | 11:57

Soms had je gewoon gewenst dat de duitsers gewoon gewonnen hadden

Freek6720 | 30-10-12 | 11:56

In Groningen hebben we een paar honderd jaar terug de moeite genomen de Friezen, dat eigenlijk invallende Noormannen zijn, terug te schoppen naar dat stukje ten westen van ons. No way dat we met ze gaan fuseren.

Amstel | 30-10-12 | 11:55

Iemand toevallig een linkje naar een betere versie van dat landkaartje nieuwe stijl???

Sidderpaal | 30-10-12 | 11:54

Friesland en Groningen en Drente mogen ze best op een grote hoop vegen zolang ze maar van de andere provincies afblijven.

Conan de Rabarber | 30-10-12 | 11:53

Hier wordt toch maar circa 1 miljard mee bespaard? Is dat het waard?

Latrinalia | 30-10-12 | 11:53

Dit hele plan gaat alleen maar geld kosten.
Het zal alleen maar voor meer bestuurlijke onzin zorgen.
Het is een bezuiniging die nu wordt ingeboekt, maar die niets zal opleveren.

Vaudt Varken | 30-10-12 | 11:53

tukkers komen uit Twente en Twente ligt al in overijssel

Dlareg | 30-10-12 | 11:53

steven paul | 30-10-12 | 11:17
prachtig plan, vóór!

hetluis | 30-10-12 | 11:52

niet voor de hond | 30-10-12 | 11:46 Het is geen mening, het is hoe het nu werkt. En als jij dat niet snapt dan zal ik je het nog een keer uitleggen. In Jip en Janneke taal.

Stel dat je nu 1250 volksvertegenwoordigers hebt. Stel dat er daar ruim de helft van weggesaneerd wordt. Hoeveel volksvertegenwoordiging hou je dan over? Hoeveel blijven er dan over om jouw belangen te behartigen? En is dat goed voor je?

zeg maar jansen | 30-10-12 | 11:52

Huidige landsindeling stamt uit de middeleeuwen, kan dus best weg.. Bovendien, bestuur is heel wat anders identiteit.

Jackie Chiles | 30-10-12 | 11:50

Ohja, en Almelooo.

De Slimmerick | 30-10-12 | 11:50

Gelre wordt dan wel een koningsprovincie met Nijmegen, Arnhem, Doetinchem, Enschede, Deventer, Amersfoort en Zwolle.

De Slimmerick | 30-10-12 | 11:48

kortom er is maar 1 duidelijke conclusie mogelijk :ophoeren met die kudtprovincies

ongegeneerd | 30-10-12 | 11:48

Nationalisme! Waaaaaaat? Mag niet!!!!! Waaaat ? Errug!! Sodemieter op emotionele sukkels. Wat nationalisme is is afhankelijk van je definitie. Maar ja, dat krijg je als je als land de hollandse brutaalheid combineert met extreme gelijkheidsdwang. Schaalvergroting zonder respect leidt over de hele wereld tot meer doden dan de oorlog in Irak per jaar. Kijk alleen even naar Indonesie. En, weet je wat, daar zijn jullie met je ondoordachte woorden mede-schuldig aan.

erger | 30-10-12 | 11:48

@reade romke | 30-10-12 | 11:32
De Ommelanden waren inderdaad Fries en hebben in de loop van de middeleeuwen een Nedersaksisch (en dus geen Hollands) karakter gekregen. Dat hebben de inwoners daar nu nog steeds. En volgens mij moeten we van de huidige situatie uitgaan en niet van de vroegmiddeleeuwse.

DOUK | 30-10-12 | 11:47

Het is niet voor niets dat Brussel de hoofdstad is van zowel de EUSSR als het land binnen die EUSSR dat het meest verscheurd is door regionalisme. Regionalisme speelt de EUSSR in de kaart.

Detlev Tarnowitz | 30-10-12 | 11:46

zeg maar jansen | 30-10-12 | 11:37
Dat is een herhaling van uw mening zonder op mijn kritische vragen en alternatieven in te gaan.

niet voor de hond | 30-10-12 | 11:46

Maak er dan zeven provinciën van, lekker traditioneel enzo.

Teuderik | 30-10-12 | 11:46

Dit gaat vast net zo'n groot succes worden als het samenvoegen van de dingflopbips.

Stelletje regenten.

BedrijfsTijgerT | 30-10-12 | 11:45

Ja, in de randstad spreekt men algemeen Nederlands... Wat een grap!

Dit is een megalomaan plan dat een gehele nieuwe klasse van regenten sticht, buiten het feit dat dit vast ter bevoorbereiding dient om de Grote Europese droom te verwezenlijken. Een droom die dit kabinet positief stemt. De eis van de PvdA alleen al voor een minder EU-sceptisch geluid, geeft het onvermogen weer en de VVD lacht ogenschijnlijk toch alles weg.
Rutte die het heeft over ''eerlijker''... Wat een land.

Desmoulins | 30-10-12 | 11:45

captainobvious | 30-10-12 | 11:44 Ga je die niet missen?

Eet jij stenen?

zeg maar jansen | 30-10-12 | 11:45

Botte Hork | 30-10-12 | 11:43 | + 0
Huh..? *gaat sterke bak koffie zetten*

Botte Hork | 30-10-12 | 11:45

necrosis | 30-10-12 | 11:18 | + -7
snap niet goed waarom je daar minnetjes voor krijgt.
is net zo belachelijk als het regeerakkoord.

we zijn gewoon 12 provincies waarvan Lelystad e.o. kan worden opgeknipt, maar je hebt het historisch besef van een pinda als je NL indeeld in 5 landsdelen.

'Groot is mooi en veel is lekker', maar levert alleen maar problemen op. Bijvoorbeeld: gemeenten van 70-80k inwoners zijn het meest efficient. waarom dan naar de 100k+?

BRickY | 30-10-12 | 11:45

t lup uit dn heand | 30-10-12 | 11:29 |
Dat weet ik nog niet zo zeker, tenminste als het gaat over de stad Nijmegen. volgens mij (als inwoner van Havanna a/d Waal) hoort het bij geen van beiden. Nijmegen wordt overspoeld met brabo's en limbo's vanwege de gunstige ligging vanuit die gebieden en vele onderwijsinstellingen. Maar dat is wat anders dan dat de stad een identiteit heeft die bij Brabant of Limburg past.

mayor_pickwick | 30-10-12 | 11:45

Ik zeg doen, alsof we die boeren echt gaan missen.

captainobvious | 30-10-12 | 11:44

www.omropfryslan.nl
"Wy brûke cookies op dizze site om de brûkersûnderfining te ferbetterjen."
Mijn god… Leer je moers taal..

Botte Hork | 30-10-12 | 11:43

Volgens mij wordt het dan:

-Holland
-Kennemersticht
-Groot-Friesland
-Gelre
-"Geef ons Breda terug, kut!"

Symmachus | 30-10-12 | 11:43

Het beste land is het Brabantse land.

kweetitwel | 30-10-12 | 11:42

Jammer GeenStijl. Krijgen we eindelijk de langverwachte ambtelijke snoeischaar door het bestuurlijke apparaat, is het nog niet goed.
Naast Friesland, wie voelt zich nu echt verbonden met zijn/haar provincie als bestuurlijk apparaat?

Meneer Meeuw | 30-10-12 | 11:42

Ook de romeinen hebben de friezen er nooit onder kunnen krijgen.Dus zal het de hollanders ook niet lukken.

Polletje Piekhaar | 30-10-12 | 11:42

Er is een medicijn voor dit alles en het heet: tolerantie (echt waar hoor).

Robbie van Zon | 30-10-12 | 11:42

* | 30-10-12 | 11:40 Bij Austerlitz lijkt me wel een goede plaats voor een veldslag.

zeg maar jansen | 30-10-12 | 11:42

FrankieHapsberger | 30-10-12 | 11:40 Van twaalf naar vijf. Als we dat vreten kunnen ze later van vijf naar één en dan zijn we een provincie van Europa.

zeg maar jansen | 30-10-12 | 11:41

Laat de burgeroorlog beginnen! *planken van loopgraven flikkert* Klaar, hadden jullie niet verwacht he dat ik zo snel kon graven! Moord aan alle Hollanders! (red. alle inwoners van Nederland buiten Limburg)

* | 30-10-12 | 11:40

Mensen die hier roepen .
Wat zeuren die achterstand provincies.
Die begrijpen niks van het nationaal gevoel.
Die zijn waarschijnlijk ook voor Europa.
Zal mij dan ook niks verbazen dat die gene,
die het hards roepen, van oorsprong niet uit Nederland komen. Wat betreft een burgeroorlog, dat zaadje is 20 jaar geleden al gepoot.
Amsertdam is allang niet meer van de Hollanders of Rotterdam.

DeepDownUnderGrunn | 30-10-12 | 11:40

@toetanchamon | 30-10-12 | 11:26
Groningen (de stad) was van het bisdom Utrecht. Overigens zullen we volgens uw logica dus heel west en noord Nederland Friesland moeten noemen. Vind ik verder prima hoor.
Dit plan is weer de zoveelste poging de inwoners van Nederland haar identiteit te ontnemen. Door de gemeenten samen te voegen zal ook de kloof tussen burger en politiek nog verder toenemen. Op het platteland in Groningen zijn al heel veel gemeenten samengevoegd, op zich niets mis mee, maar het houdt een keer op. Als je hier perse gemeenten wilt van meer dan 100.000 inwoners worden de afstanden veel te groot om fatsoenlijk service aan de burger te kunnen verlenen (zeker omdat het openbaar vervoer ook gesloopt is vanwege onrendabel).
De grachtengordelrandstedelingen, zelf de grootste provincialen, zullen de problemen waarschijnlijk niet zo zien aangezien het hen aan een eigen regionale identiteit ontbreekt. Die voelen zich allemaal wereldburgers terwijl ze van hun 'metropool' (alle Nederlandse steden zijn dorpen vergeleken met een echte stad als New York of Tokyo) naar hun vakantieadresje reizen en de wereld menen gezien te hebben.

DOUK | 30-10-12 | 11:40

Hoe Pritt de stap van 5 provincies naar de EU maakt is me een volkomen raadsel. Uitleg, Pritt?

FrankieHapsberger | 30-10-12 | 11:40

@DerUnterMensch | 30-10-12 | 11:36 |
Normaal ga je ook eerst draagvlak peilen voordat je zoiets bedenkt. Maar provincies zijn helemaal niet benaderd, laat staan de burger.

JanPaparazzi22 | 30-10-12 | 11:38

@pvpb | 30-10-12 | 11:23
Nee, geen zelfstandig Friesland. Dan moet er een nieuwe Berlijnse muur omheen om de Friezen binnen te houden.

frank87 | 30-10-12 | 11:37

niet voor de hond | 30-10-12 | 11:33 Je kiest de Provinciale Staten. Die uit de gekozenen de leden kiezen voor de Eerste Kamer.

Getrapt gekozen heet dat. En dat moet je je altijd bedenken bij het stemmen voor Provinciale Staten.

Zonder de Eerste Kamer om de mafste plannen van het kabinet te torpederen geven we de ministers een carte blanche.

En dat moet je nooit willen. Sowieso moet je niet willen dat er ook maar ergens aan de democratie geknabbeld wordt.

zeg maar jansen | 30-10-12 | 11:37

@toetanchamon | 30-10-12 | 11:26
Tuurlijk, toen Caesar ze nog allemaal Belgen noemde zeker...

Altijd leuk nationalisten en geschiedenis.

frank87 | 30-10-12 | 11:36

Hier is gewoon niet genoeg draagvlak voor. Voor sommige dingen heb je veel draagvlak nodig, dit is zoiets en men zal het simpelweg niet toelaten.

DerUnterMensch | 30-10-12 | 11:36

Eeuwenoude (natuurlijke) grenzen worden nu vernietigd, en daarmee is de burger beroofd van een vanzelfsprekend deel van zijn indentiteit en idee van 'belonging'. Op dezelfde manier waarop windmolens het gevoel van vrijheid vernietigen dat het uitzicht op een uitgestrekt polderlandschap ons kan geven.

waskuip-admiraal | 30-10-12 | 11:34

Ik snap helemaal niks van dit achterlijke standpunt van PVDA/VVD. Hebben ze eindelijk die Christendemocraten verslagen in de provincies, gaan ze ze opdoeken. En schaalvergroting van gemeenten is een bewezen faal, dus hoe kan dat CPB nu even snel uitrekenen dat het wat op gaat leveren? Ook rekening gehouden met aanlooptijd (normaal worden alleen plannen doorgerekend die binnen de kabinetsperiode uitgevoerd kunnen worden), implementatiekosten, alle bijkomende bureaucratische rompslomp, totaal gebrek aan controle, etc? Ik ben geen complotdenker maar ik heb hierbij mijn grote twijfels over de objectiviteit en onafhankelijkheid van het CPB.. ik zou haast zeggen dat Brussel er vuistdiep in zit.

JanPaparazzi22 | 30-10-12 | 11:34

zeg maar jansen | 30-10-12 | 11:30
Denk eens buiten de doos. Hoe democratisch is een indirecte verkiezing van de Eerste Kamer? En als je dat toch in stand wilt houden, waarom dan niet de Eerste Kamer door gemeenteraadsleden laten kiezen?
Provinciale Staten die hun bestaansrecht louter ontlenen aan een stemming die eens per 4 jaar plaatsvindt, dat is vrij onzinnig, me dunkt.

niet voor de hond | 30-10-12 | 11:33

Waar is Grutte Pier als je hem nodig hebt?

Kapitein Sjaak Mus | 30-10-12 | 11:33

Ga huilen. Het is bijna 2013. Ik hoop dat het allemaal doorgaat. New-Holland.

Dasch76 | 30-10-12 | 11:33

Voeg griekenland ook maar gelijk toe als Nederlandse provincie.
We hebben er al voor betaald, en qua corruptie liggen we gelijk.

Botte Hork | 30-10-12 | 11:32

Even een reactie op een bericht van een groninger. Die zegt dat groningen altijd groningen is geweest. Dan is het wel slecht gesteld met het onderwijs, want d de ommelanden waren altijd fries. Totdat hollandse invloeden uit de stad groningen gingen domineren en de gebieden van de provincie gingen beïnvloeden . Net zoals nu gingen ze als cultuurbarbaren aan het werk. Beetje vergelijkbaar als in duitsland waren ze friesland opeens bij saksen hebben gevoegd terwijl die daar historisch nooit zijn geweest. Als ze toch willen samenvoegen moeten ze het Frisia noemen en west-friesland en texel er bij voegen. Drenthe kan beter bij overijssel.

reade romke | 30-10-12 | 11:32

OK dan krijgt Fryslân een status aparte. Houden we over: Amsterdam binnen de ring, Rest van Amsterdam (incl. Het Gooi) en 'de provincie'. Deze kan dan nog worden opgedeeld in een noordelijke en een zuidelijke regio. Overdracht van gebieden aan Duitsland en Vlaanderen is dan tevens een optie. Zijn we eruit!

Atheneauje | 30-10-12 | 11:31

niet voor de hond | 30-10-12 | 11:27 Ze kiezen namens ons de leden van de Eerste Kamer. En die leden controleren wetsvoorstellen die uit de tweede kamer komen.

Dus inperken van de provinciale staten is een aanslag op de democratie die verstrekkende gevolgen kan hebben.

zeg maar jansen | 30-10-12 | 11:30

Maas en Waal en het rijk van Nijmegen behoren tot limbrabia, en niet bij die grefo's in Overijssel en Gelderland. revolutie!

t lup uit dn heand | 30-10-12 | 11:29

Van de Randstad niet 1 stad/provincie maken is een aanslag op goed bestuur!

Nickelodeon | 30-10-12 | 11:29

Het huis staat in brand en die pannenkoeken denken dat het te reden is met het ophangen van andere naambordjes.
Dit verhaal is zelfs te dom voor de Donald Duck.

das_Freudenmädchen | 30-10-12 | 11:28

steven paul | 30-10-12 | 11:25
Het ABN accent that is ja.

Botte Hork | 30-10-12 | 11:28

@Perv | 30-10-12 | 11:25
Meteen de oude gebieden in tegenwoordig Duitsland en Denemarken er aan toevoegen?

Tunar | 30-10-12 | 11:28

Grotere provincies duurdere bestuurders. Komen er weer een hoop baantjes bij voor uitgerangeerde politici.

watazooi | 30-10-12 | 11:27

zeg maar jansen | 30-10-12 | 11:25
Maar wat controleren ze op provincieniveau? Er gebeurt daar niets wat niet ook of zelfs veel beter door de gemeente of het rijk gedaan kan worden? Democratie om de democratie is geldverspilling.

niet voor de hond | 30-10-12 | 11:27

@vincent uit groninge | 30-10-12 | 11:19
Een stukje geschiedenisles voor u, Groningen was ooit Friesland en dat liep door tot tot ver in Duitsland.
www.ijpelaan.nl/Archief/Pictures/F-Fri...

toetanchamon | 30-10-12 | 11:26

@Botte Hork | 30-10-12 | 11:24
Dat komt omdat je met een accent luistert.

steven paul | 30-10-12 | 11:25

Dit klinkt in eerste instantie leuk (minder provincies klinkt efficiënt) maar wat gaat dit allemaal kosten aan onderzoekscommissies?

mayor_pickwick | 30-10-12 | 11:25

Snap niet waar 'wij' Friezen moeilijk over doen, kom maar op met een groot Friesland, net als vroeger! Pritt's idee om dat 'Frisia' te noemen is prima, is ook net als vroeger!

Perv | 30-10-12 | 11:25

Ha, Holland wordt opgedeeld. Net goed voor die kut-arrogante randstadters.

Uriël Fack | 30-10-12 | 11:25

Van twaalf naar vijf provincies gaan is een aanslag op de democratie.

In elke provincie namelijk zit een gekozen groep volksvertegenwoordigers die controleren namens de burger of alles wel naar zin gaat.

Zeven groepen van gekozen volksvertegenwoordigers afschaffen is inperking van de invloed van de kiezer.

zeg maar jansen | 30-10-12 | 11:25

Achterhoek ligt toch best wel behoorlijk IN Gelderland, Pritt.

Pindakees | 30-10-12 | 11:24

Het tegenovergestelde is waar Pritt. Het is juist goed dat het aantal provincies wordt teruggebracht. Dit versterkt onze natiestaat, onze buffer tegen de EUSSR. De EUSSR lacht in zijn vette vuistje om het regionalisme en de uitholling van natiestaten in heel Europa. Al die versnipperde landjes kunnen straks alleen nog functioneren onder de paraplu van de EUSSR.

Detlev Tarnowitz | 30-10-12 | 11:24

Dit is al in volle gang in de bestuurslagen die wat meer verborgen liggen.
De rechtbanken, politie en OMs zijn al aan het fuseren naar 5 gewesten, daar heet de fusie gewoon HGK (herziening gerechtelijke kaart).

tis_wat | 30-10-12 | 11:24

Als Fries zijnde maakt mij dit geen reet uit. De politiek in Friesland in toch al zwaar vervuild met westerlingen. En de Fries blijft gewoon de Fries. Daar kan niemand iets aan veranderen.

Slomo | 30-10-12 | 11:24

Was laatst nog in Overijssel. Een Duitser is beter te verstaan.

Botte Hork | 30-10-12 | 11:24

Quote""assimilatiemaffia"
Klasse kudos +1
Dacht ff dat je het over de Borg had ! :-)

Lenco | 30-10-12 | 11:24

Friesland is geen Groningen of Drenthe, wat is dan de logica achter een samenvoeging van die drie provincies? Lekker uit elkaar houden joh.

Tunar | 30-10-12 | 11:23

Voor je weet roept Friesland de onafhankelijkheid uit (van mij mogen ze), wil Brabant bij Brabant in Belgie, wil Limburg bij Belgisch Limburg en willen de Drenthe, Overijssel en Gelderland bij Duitsland.
Wat snapt de overheid nu niet? Mensen willen meer decentraal en lokaal gezag, geen centraal gezag. En helemaal al geen centraal gezag in Brussel.

Zzzzooooffff | 30-10-12 | 11:23

Nog even een kleine vraag aan die suikerbroodvretertjes: koste wat het kost zelfstandig zijn betekent vast ook voortaan uw eigen broek gaan ophouden? Friesland, het Griekenland van Nederland...

pvpb | 30-10-12 | 11:23

je postbode | 30-10-12 | 11:20
De paleizen die nog niet af zijn: herbruikbaar na verdere herindeling
De paleizen die wel af zijn: eenmalig weggegooid geld is nog altijd stukken goedkoper dan het in stand houden van overbodige en veel te kleinschalig en kostenintensief opgezette ambtenarenapparaten op huidig gemeentelijk niveau.

CynicalBastard | 30-10-12 | 11:23

Provincies, dat is allemaal nostalgie. Als bestuurslaag heeft het geen enkele toegevoegde waarde, kost alleen maar geld.
Ik stel voor dat we daarom de provinciegrenzen gewoon aanhouden voor de nostalgie, de emotie, maar verder in rap tempo al die overbodige bestuursorganen schrappen.

niet voor de hond | 30-10-12 | 11:22

Grow up en maak je druk om echte problemen, zoals een komeet of virus. Stelletje fop antropologen.

Vunzige Tovenaar | 30-10-12 | 11:22

"Texel = Texel en u krijgt terecht een kilo garnalen in uw mombakkes als u die sympa waddenpeeps Noord-Hollanders gaat noemen."
Texel hoort toch al (als enige waddeneiland) bij (provincie) Noord-Holland?

two ball cane | 30-10-12 | 11:21

Wat spreken die mensen toch slecht Nederlands.

sjaakdeslinksesul | 30-10-12 | 11:21

Vlaanderen moeten we ook nog bezetten binnenkort. Ik wil Antwerpen terug.

Botte Hork | 30-10-12 | 11:21

Het laatste restje ouwe zuurzakken op de barricaden.

Dialect als hobby en niet als grondrecht.

Parelman | 30-10-12 | 11:20

Weg met de provincies! Dat is bezuinigen op de overheid! Ga zo door, fuk die paar boze Friezen!

Pastor Sippenhaft | 30-10-12 | 11:20

Gemeenten zijn nog druk bezig met het bouwen van nieuwe gemeentepaleizen door de vorige gemeenteherindeling. Nu weer opnieuw schuiven, gelijk weer miljoenen tegelijkertijd overboord gekieperd.

je postbode | 30-10-12 | 11:20

Normaal ben ik het nooit eens met Friezen maar nu een keer wel. Friezen zijn geen Groningen en zullen dat nooit worden, Groningers zullen alleen nooit Friezen willen worden dat is het enige verschil.

vincent uit groninge | 30-10-12 | 11:19

Gezien de historische relatie tussen Eerste Kamer en Provincies is dit plan vrij kansloos.

Ed41 | 30-10-12 | 11:19

En wat gaan de nieuwe namen worden?

NH&Utrecht&Flevoland : (blijft) Noord-Holland ?
Gelderland - Overijssel: Gelre-IJssel ?
Brabant-Limburg: (blijft) Brabant-Limburg ?
ZH & Zeeland: (blijft) Zuid Holland

Bij Groningen&Drenthe-Friesland verwacht ik de grootste weerstand van inwoners.

Slutty Nurse | 30-10-12 | 11:19

Wat is er mis met
"Texel en vasteland"
"Friesingenthe"
"Overgelre"
"Zeebant"
"Raarzwetsïe"
?

CynicalBastard | 30-10-12 | 11:19

Laat de Friezen met rust!

Stroopdoos | 30-10-12 | 11:19

Ik vind het allemaal wat traag gaan. Dat schiet zo niet op, met die wereldstaat die ik al 300 jaar wil.

Chielie | 30-10-12 | 11:19

Goed plan! gewoon doen.

Ifte | 30-10-12 | 11:18

Hoekse en Kabeljouwse Twisten. Leuk.
Hebben we al eens eerder gedaan, kunnen we zo weer doen.

copywriter | 30-10-12 | 11:18

Elke rijksambtenaar die zijn onzin over één 'Noord-Nederland' hier in Emmen komt verkondigen, zal ik keihard "Dit is Emmen!" in z'n gezicht schreeuwen en daarna met een ferme trap van het hunebed afschoppen.

SODEP | 30-10-12 | 11:18

Gewoon Zuid-Holland laten zoals het is en de rest samenvoegen tot 'de rest van Nederland'.
*wegduikt*

necrosis | 30-10-12 | 11:18

De angst voor de Europese dildo zorgt er voor dat ik met samengeknepen billen rond loop, met als gevolg aambeien.
Doet pijn bij het lopen, fietsen, zitten en helemaal als ik me kont afveeg. Iedere dag pijn aan me poeperT dat is wat Europa mij brengt.

toetanchamon | 30-10-12 | 11:18

Ik vind dit het beste plan uit het regeerakkoord. Met je kudtprovincies.

ChillBill | 30-10-12 | 11:17

Maar Helmond blijft gewoon Limburg?

Cuyahoga | 30-10-12 | 11:17

Ik ben er als Tukker eerlijk gezegd wel voor om Gelderland en Overijssel samen te voegen. Maar dan moet het wel het zeventiende Bundesland van Duitsland worden.

steven paul | 30-10-12 | 11:17

Geef die gekke Friezen ook altijd.... Kijk naar die Pietje Paulusma.

Glas Koning | 30-10-12 | 11:16

Maw, er komt hier een burgeroorlog.

Botte Hork | 30-10-12 | 11:16

Vanwege dit pathetisch gezever zullen de Friezen voor straf moeten fuseren met Limburg.

Art Vandelay Ultor | 30-10-12 | 11:15

Friesland, daar spreken ze toch met zo'n dialect?

robertovb | 30-10-12 | 11:14

Als het aan de Zeurofielen ligt, praten we straks allemaal Turks of Marrokaans in dit kutland!

Bakito | 30-10-12 | 11:14

En Randstadters zijn geen Nederlanders.

steven paul | 30-10-12 | 11:13

Nationalisme in welke vorm dan ook is kennelijk hoogst verdacht. Maar als een stelletje boeren het verrekt om voorbij de grenzen van hun achterstandsgebied te kijken en op te gaan in de vaart der volkeren, dan is het opeens OK. Raarrrrr!

Godsammekraken | 30-10-12 | 11:13

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl