Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Oeps. Groene stroom gaat voor blackouts zorgen

goormaargoedkoop.jpg Groene stroom is eigenlijk onbetaalbaar. Windmolens staan zo onrendabel in de wind te brommen (?) dat je d'r vier nodig hebt om één straat naar Boer Zoekt Vrouw te laten kijken. Om dat betaalbaar te houden wordt groene stroom uit de rode cijfers gesubsidieerd. Gecombineerd met het belang van duurzaamheid het niet aflatende duurzaamheidsgedram (1) van politiek & klimaatknuffelaars is groene stroom richting populariteit gehoaxt. Tevens is de maatschappij net zo lang gemasseerd met het mantra dat kolencentrales smerig zijn, dat niemand het erg vindt als ze gesloten worden en er geen nieuwe komen. En daarom lezen we vandaag in het Financieel Dagblad (koop die krant) dat energie in Nederland binnenkort PEPERDUUR wordt (mirror). Want investeren in fossiele centrales is door de groenestroomsubsidies onrendabel geworden, terwijl steeds minder centrales wel steeds meer buffers aan moeten leggen voor als de zon niet schijnt cq de wind niet waait. Door de lage stroomprijzen is de aanleg van die buffercapaciteit dus ook onrendabel. Energieboeren EON en GDF Suez voorzien daarom een tekort aan stroom en zelfs een kans op blackouts. De investeringen voor ouderwetse, oerbetrouwbare kolencentrales moeten ergens vandaan gehaald worden om dat te voorkomen. En u kunt er twee vingers in het stopcontact om verwedden dat de rekening bij de consument op het bord komt. "Eén ding is zeker", zegt bestuursvoorzitter Rolf Fouchier van EON Benelux, "en dat is dat het huidige systeem op lange termijn onhoudbaar is." Discussievraag: is dit een treurig voorbeeld van hoe subsidie en duurzaamheidsdrang realistische marktwerking kapotstuk slopen, of zijn die energieboeren Nederland aan het chanteren met blackoutdreigementen omdat ze vrezen voor de duurzaamheid van hun eigen marktmonopolie en topsalarissen?

Reaguursels

Inloggen

Joh als het een beetje goed loopt met schaliegas dan zitten we gebakken voor de komende 1000 jaar.

RobGRobG | 04-10-12 | 13:27

@redacteur,
graag 6 van mijn 7 identieke reacties verwijderen

dekromme | 04-10-12 | 04:19

-weggejorist-

dekromme | 04-10-12 | 03:57

-weggejorist-

dekromme | 04-10-12 | 03:52

-weggejorist-

dekromme | 04-10-12 | 03:48

-weggejorist-

dekromme | 04-10-12 | 03:44

-weggejorist-

dekromme | 04-10-12 | 03:43

-weggejorist-

dekromme | 04-10-12 | 03:42

overal wordt olie en gas gevonden. Naarmate men bang is voor tekorten gaat men nl beter zoeken. Zie bv www.europeanenergyreview.eu/site/pagin...

vervelend is wel dat de EU verplicht heeft gesteld dat gestreefd wordt naar 20% niet fossiele energie per 2020, en dat groene energie voorrang krijgt op grijze energie, en gestimuleerd mag met subsidie.
Hoe je een markt kapot kan maken

dekromme | 04-10-12 | 03:41

Iedereen weet toch dat mensen alleen stroom willen gebruiken als het waait of als de zon schijnt? Ik zeg: hoax.

joozd | 04-10-12 | 02:25

Vroeger was alles beter, vroeger werd het totale opgewekte vermogen per 5 minuten gemeten, en kreeg je daardoor een 5 minuten hoogst opgenomen vermogen zichtbaar gemaakt. Je had in die jaren een bedrijf in Arnhem die dit alles organiseerde, de SEP, de (S)amenwerkende (E)lektriciteits (P)roduktiebedrijven. Met behulp van deze meetgegevens werd vastgelegd, en besloten waar en hoe groot een nieuwe elektriciteitscentrale in de komende jaren moest worden gebouwd. Dat was eigenlijk een goed systeem. Maar de vrije markt hé. Er waren grote bedrijven die mogelijkheden zagen om hoeveelheden elektriciteit in de toekomst te contracteren. Elektriciteit werd een commodity, zoals olie, ijzererts, of kolen. Er is alleen een klein verschil: van de hiervoor genoemde dingen kan je ergens een voorraadje aanleggen. Je kan bijvoorbeeld een aantal tankers gevuld met olie, op de Noordzee laten dobberen totdat de prijs van de lading een leuke winst bij een verkoop oplevert. Elektriciteit kan je niet opslaan, in ieder geval niet op een goedkope manier. En daar gaat het dus fout, als er niet vanuit een overkoepelende organisatie gepland word, gaat iedereen op de ander wachten. Er is een heel klein beetje geregeld, op aandringen van de energiekamer: er moet een vastgestelde hoeveelheid regelvermogen en reservevermogen zijn. Maar dat laatste, dat reservevermogen, dat is dus niet waterdicht geregeld. Deze winter kan het spannend worden door de problemen met de nucleaire powerplants in België.
_
Het zou kunnen dat termijnopties voor elektriciteit zo duur worden dat het voor een energiebedrijf lonend word ergens een centrale te bouwen, maar ook dan zit je met een probleem: tussen plan/initiatief om zoiets te gaan bouwen en de datum van inbedrijfstelling zit gauw acht jaar. Misschien toch maar een aggregaatje kopen.

hotnot | 04-10-12 | 02:24

Ja en dat beetje theoretische besparing op CO2 uitstoot van een windmolenpark tov een kolencentrale waar het veel van die groenen voor te doen is komt direct weer beschikbaar als CO2 emissie rechten. Dus het wordt alsnog de lucht in gepompt. Sommige mensen zijn zo blind dat het grappig is.

RobGRobG | 03-10-12 | 21:43

@Swabibi Musampa | 03-10-12 | 14:09
Windenergie is pure onzin. Op de achterkant van een sigarendoosje:
Als je 10GW wind opstelt, moet je ook 10GW fossiele backup opstellen voor als het niet waait. Wind levert maar 20% van het geinstalleerde vermogen, dus maar 2GW. De backup kan dus 20% minder draaien, maar wel tegen 30% verslechterd rendement. Dat kan je vrijwel tegen elkaar wegstrepen, dus netto schiet je er bijna niets mee op. De voordelen van windenergie zit in werkelijk minimale brandstofbesparing voor fossiele centrales. De kosten voor bouwen, grid uitbreidingen en onderhoud wegen daar op geen enkele manier tegen op. En met de temperatuur doet het al helemaal niets. Windenergie is de aflaat van de groene religie.

Allemaal | 03-10-12 | 20:10

Pardon, maar wat zijn RWE en Essent dan in de Eemshaven aan het bouwen?

Ooit_huisregelneef | 03-10-12 | 19:13

Grappig dat ontwikkelde en succesvolle landen om ons heen al lang inzien dat duurzame energie onontkoombaar is, maar dat wij in een fact free stuip schieten bij het woord 'windmolen'. En weet je wat echt duur is: oorlogen voeren in verre landen. Want olie komt altijd uit gebieden waar idioten wonen. Ik wil best meer betalen voor energie in niet meer afhankelijk zijn van humorloze malloten in het Midden-Oosten. En verder gaat de olie toch echt opraken en is zelfs uranium maar zeer beperkt voorradig.

DirkZeeman | 03-10-12 | 18:29

Dat zonnepanelen en windmolens (nog) lang niet rendabel zijn is al langer bekend. Zoals gewoonlijk wil Nederland weer eens voorop lopen met kostbare -idealistische- utopische projecten.
Massale (groei)economieën als China, VS, India, Rusland enz, die die dure technologische ontwikkelingen echt een zet kunnen geven, hebben er echter poep aan. Nederland gedraagt zich alsof ze iemand aanspreekt over de rook van een sigaret, naast een 35 jaar oude lopende dieselmercedes in een afgesloten garagebox. Groenen hebben een hekel aan banen en Samson heeft als kernfysicus boter op zijn hoofd.

Ven1V1d1V1c1 | 03-10-12 | 18:20

@Energya, ik zeg niet dat het in D allemaal geweldig is, daar gaat men weer een stap verder en stookt men nog goedkoper bruinkool. Vandaag mijn opmerking dat de verkoop wellicht Euopees is, maar de productie landelijk geörienteerd. Dus het enige dat je bereikt is dat de energiebedrijven inzetten op de produktie die de meeste winst oplevert, echter dit gaat dan ten koste van grondstof diversificatie. En dan gaat het ons uiteindelijk toch weer meer kosten.

Swabibi Musampa | 03-10-12 | 16:46

Kijk maar naar de situatie op Bonaire, waar ze wel windmolens neergezet hebben, maar vergeten zijn het subsidie-circus op gang te brengen. Daar zou de bevolking kostenstijgingen van 50% voor de kiezen krijgen na een recente gerechtelijke uitspraak dat de exploitant van de windmolens z'n exploitatiekosten door mag rekenen aan de netbeheerder. Dus komt er nu gauw alsnog subsidie, gefinancierd door, uiteraard, de Nederlandse belastingbetaler. Dat u er even aan denkt als u weer hard aan het werk bent vandaag.
@Tapu | 03-10-12 | 09:01 | + 49 -
Alsof dat in het gedeelte van Nederland dat aan Duitsland vast zit anders is...

hobbit | 03-10-12 | 16:35

Whaha man in Duitsland verbanden ze meer kolen dan ooit. Duitsland is hét grote voorbeeld van het falen van de geforceerde energietransitie.

RobGRobG | 03-10-12 | 14:48

En daar gaan onze centrales het simpelweg afleggen tegen de Duitse.
Nou, veel succes, laten we hopen dat als we dat aan het touw dat Duitsland heet bungelen er nooit oorlog uitbreekt... Of stroomtekort in Duitsland.

---- ben even zoeken naar een andere baan :) ----

Swabibi Musampa | 03-10-12 | 14:12

Windenergie is geen onzin. Kijk een welk een vermogen er in Duitsland opgesteld staat en geloof mij dat ze daarbij zeer rendabel zijn.
Het probleem voor "het bedrijf waar ik werk" is de flexibiliteit die wordt gevraagd om extreem te regelen met de oude energiecentrales. Hier zijn ze niet op gebouwd en optellend dat de laatste 10 jaar enorm is bezuinigd op onderhoud, betekent dit een zeer hoge uitval van bijvoorbeeld die kolencentrales.
Ook de gasgestookte centrales zijn niet geschikt om extreem mee te regelen.
Voor de Nederlandse centrales specifiek is het probleem dat er een Europese markt is als we onze stroom verkopen, maar voor de produktiekosten is het toch echt een Nederlandse markt. Zie vrijstelling kolentax etc.

Swabibi Musampa | 03-10-12 | 14:09

Geloof die non informatie toch niet beste mensen.
Groene stroom is zeer rendabel als iedereen één of twee zonnepanelen op zijn dak legt, een kleine windmolen plaatst, en de rest energie opslaat in een kleine accu voor de avond en het overige rendement terug verkoopt aan het stroomnet.
Dan moet je uiteraard niet je huis verlichten met bouwlampen...

da wizard | 03-10-12 | 14:09

Windenergie. Oh lord. Bestaan er serieus nog mensen die daar in geloven? Je gaat mij niet vertellen dat er ergens op deze wereld een ir. rond loopt die dat grapje nog serieus neemt. Dat leeft toch alleen onder mensen die geen flauw benul hebben van techniek. Politici en socialisten enzo.

RobGRobG | 03-10-12 | 13:46

Zo moeilijk is het toch niet?........... zojuist 80x philipsled geinstalleerd, 40 zonnepanelen ,een 2000watt www.windenergy.com/products/skystream en een powerrouter.com/nl met de electrische accus van mijn auto als powerbackup, zo nu met die energieboeren niets meer maken .... oh by the way ook alweer meer dan een miljoen liter regenwater hergebruikt,met www.intewa.de/ dus aan mij zullen ze het niet meer verdienen ,en daarmee ook geen btw meer en ecotax naar de Roverheid hahaha

arretje | 03-10-12 | 13:39

Smalhout | 03-10-12 | 12:18 |
Ja uitstekend man. Maak me wel wat zorgen om jou. Alles goed?

hölzenbein | 03-10-12 | 13:13

ronzor | 03-10-12 | 12:57 | + 1 -
Er is er tenminste 1 die het gelezen heeft.
Alle begin is moeilijk..

swassannuf | 03-10-12 | 13:06

oeps dit nog;http://www.delta.tudelft.nl/artikel/terug-naar-thorium/25381

ronzor | 03-10-12 | 12:57

wat de groenen niet weten is dat zon 10% via tennet ons net word binnengesluist uit franse kern centrales.
sukkels wat nou groene stroom.

de huidige kerntechniek vind zijn oorsprong in de hiroshima boem.

vandaar uit zijn reactors ontwikkeld voor us onderzeers.
dit is later opgeschaald.
bijkomend voordeel; u raad het al bij de reactie komt plutonium vrij dat geschikt is om kernwapens mee te maken.
in de koude oorlog werd hier veeuul geld voor vrij gemaakt.
alternatief is een thorium reactor.
motten we wel opschieten en dat groen geneuzel snel stoppen.

www.kennislink.nl/publicaties/heeft-th...
voor wie niet wil wachten:
www.atoomstroom.nl/

ronzor | 03-10-12 | 12:52

@Halbarad
Wat dacht je van dat we ons niet moet blindstaren op wind en zonne-energie als er ook alternatieven zijn als kernenergie wat een veel constantere energie voorziening is.

Energya | 03-10-12 | 12:50

VanRossum doe een srustig man, gewoon een technisch probleempje wat in time wordt opgelost. Wat wil jij nou, olie stoken tot het op is? En dan???

Halbarad | 03-10-12 | 12:32

Hallo Hölzie!
Alles lekker man?

Smalhout | 03-10-12 | 12:18

en had je dat k*dtje bij BNR vanochtend moeten horen toen ze dat te horen kreeg van de ge-interviewde: jamaar, jamaar *naar adem hapt* dan hebben dus die energiebedrijven (ondertoon: die rotzakken) niet (gilt inmiddels) op tijd (stampvoetend inmiddels) maatregelen genomen?!?!
'
En weer een groene-appeltjes-dans-in-de-wei-droom aan duigen geknalt door die akelige, nare, gemene realiteit.
'
Zó komen we d'r natuurlijk nooit hè. In die groene weide met allemaal lieve mensen van allemaal verschillende culturen en wind en zon ensow... *huilt* *boos is* *nu tegen mama zeggen gaat*

Rest In Privacy | 03-10-12 | 11:59

Ik denk dat ik wel een windmolen op het balkon kan houden (wind zat) maar ik denk ook dat ik gillend gek zou worden van die draaiende wieken.

peeppeep | 03-10-12 | 11:58

http://burenvanlageweide.nl/haalbaarheid/financiele-haalbaarheid

Need we say more?

Greendigger | 03-10-12 | 11:56

Misschien een kapotte dubbeltariefmeter?

peeppeep | 03-10-12 | 11:48

Ik gebruik gezuiverd regenwater om te douchen. Heb een houtkachel om het huis en water warm te houden en ik heb zonnepanelen + kleine windmolen(met ruime energieopslag). Mijn energierekening is bijna nul vaak lever ik zelfs terug. Mag niet teveel want dan komt de overheid me vertellen dat ik zo groen ben dat ik belasting moet betalen. Lach me rot als dadelijk de energieproblemen waarheid worden. Dat mensen met een bonnetje een kwartier stroom kunnen bietsen bij de overheid. Nee een gewaarschuwd man telt voor 2. Nu moet ik nog wel nadenken om mijn huis te beschermen van het naderende gevaar van energiedieven.

Datzegiktoch | 03-10-12 | 11:45

Ik heb die bromtoon ook; hij komt uit de meterkast. Nu is hij gestopt dus misschien hebben ze het probleem verholpen.

Ik woon trouwens in de randstad dus het is niet regio-gebonden of het moet Stedin zijn die beide regio's beheert.

peeppeep | 03-10-12 | 11:42

als antwoord op de Discussievraag: Beide antwoorden zijn goed.

Waarheen waarvoor | 03-10-12 | 11:35

@Seven: en.wikipedia.org/wiki/Peak_uranium .. ok het is wiki, maar toch.
futurismic.com/2009/11/18/peak-uranium...
www.bloomberg.com/slideshow/2012-02-06...

Theoretisch is er misschien meer. Maar et gaat ook om de realistische productiecapaciteit.

@ WaardeWindWaait. Fossiele brandstof in de zin van: het gaat op. Net als kool, gas en olie. Als het dan officieel een erts heet, jij je zin.

Voor mij gelden vooral de praktische bezwaren. Wereldwijd is er de kennis niet in huis om veel centrales tegelijk te bouwen. Het levert ons qua kennis en economie niets op, we sponsoren Frankrijk. En we winnen wel op onze zon en wind kennis en kunde.

En over het afvalprobleem moet je een ethische keuze maken: Wil je überhaupt het risico lopen. Dat is een keuze, en niet de mijne.

ohjajoh | 03-10-12 | 11:31

Kernfusie galore!

Mgr. Denwop | 03-10-12 | 11:26

Bierviltjesberekening:
In een leegpomp-reservoir op zee met een oppervlakte van een vierkante kilometer en een diepte van 50 meter kan 50 miljoen kuub zeewater. Met een gemiddeld verval van 25 meter komt dit neer op 25 x 10 x 50 x 10^6 joule, dus 12,5 gigajoule. Gedeeld door 3600 komt dit neer op ongeveer 3,5 megawatt-uur wat kan worden opgeslagen. Verliezen niet meegerekend. Foutje, ergens? Nu nog kijken of het rendabel is...

Brou Is Back | 03-10-12 | 11:22

Elektrische auto in smart-grid koppelen voor opslag elektriciteit, en alle huishoudelijke apparatuur smart maken: problem solved! Duurt wel even, maar zo worden we op een schone manier onafhankelijk van de Arabieren! Dit is niet links, rechts of wat dan ook, maar gewoon slim om te doen!

Brimstich | 03-10-12 | 11:20

Als er black outs plaatsvinden moeten de concessie overeenkomsten van de energie maatschappijen ingetrokken worden en hun centrales geveild worden.

Investeren is een onderdeel van de normale bedrijfsvoering van een energie maatschappij en daar worden ze al dik en dik voor betaald.

ik heet joran | 03-10-12 | 11:02

TunaTown | 03-10-12 | 10:51 | + 0 -
Moehaahaa. Let jij nou naar op je (te lange) tenen !

hölzenbein | 03-10-12 | 10:57

Iets is per definitie niet duurzaam als het gesubsidieerd moet worden.

RusMor | 03-10-12 | 10:55

Frankrijk heeft 58 kerncentales. De stroomprijs daar is 80 % goedkoper (!) dan in Nederland....

De Literator | 03-10-12 | 10:53

@Tapu | 03-10-12 | 09:03 |
Je kan electriciteit heel goed bufferen, vooral in NL; zie mijn tegel om 10u50!

Brou Is Back | 03-10-12 | 10:52

@hölzenbein | 03-10-12 | 10:47
Go play your bongo's in the dirt !

TunaTown | 03-10-12 | 10:51

Waarom is toch nooit het "plan Lievense" uitgevoerd, dat uitging van windmolens rond een kunstmatig reservoir in het IJmeer?
.
Kan trouwens ook op de Noordzee: enorm ringvormig reservoir aanleggen (of meerdere) ergens waar het niet te diep is (in de buurt van de Maasvlakte bijv.), water weg laten pompen door windmolens en weer vol laten lopen via generatoren.
.
Het leegpompen kan ook gebeuren door elektrische pompen, zodat overproduktie van wind- of zonne-energie van overal (bijvoorbeeld Duitsland) kan worden opgevangen. Dit maakt het ook mogelijk om de reservoirs vlak bij land aan te leggen waar het niet te diep is, en de windmolens ver op zee te hebben vanwege de horizonvervuiling.
.
Klaar is Kees! Hoe moeilijk kan dit te maken zijn voor de NL-waterbouwkundigen? En bovendien kunnen we er als land aan verdienen.

Brou Is Back | 03-10-12 | 10:50

TunaTown | 03-10-12 | 10:39
Inderdaad, je kan alles ontkennen met cijfertjes op papier. Noem jij het dan maar voor het gemak mekkeren. Blinde.

hölzenbein | 03-10-12 | 10:47

@zeg maar jansen | 03-10-12 | 09:24
Het hangt ervanaf wat voor soort boom. Robinia groeit snel, daar heb je geen mensenleven voor nodig en heeft een grote calorische waarde. nl.wikipedia.org/wiki/Robinia_%28soort...
Vroeger bestonden er trouwens speciale hakhoutbosjes bij boerderijen, voor brandhout.

Petrus de Rewa | 03-10-12 | 10:46

Alles van schaarste wordt bewust gecreëerd en dat wordt gedaan om de prijzen op te drijven. Want de behoeftigen zullen nooit tevreden zijn, al hebben ze alle rijkdom op aarde... In de krant van vanochtend: Drinkwater wordt schaars. In de vorige maanden: Voedsel wordt schaars. Al met al wordt alles dus schaars, wat mij bevreemd, want er wordt jaarlijks miljarden kilo's voedsel vernietigd. Gewoon omdat het niet te verkopen is (overproductie).

Eagle_Eye | 03-10-12 | 10:45

Dit was toch al bekend?
Maar het is goed om het er nog eens in te wrijven.

Smalhout | 03-10-12 | 10:43

/zeur mode aan

Typisch ongefundeerd stuk, iedereen haakt weer eens in zonder de feiten te lezen,

Voorbeeld met actuele cijfers:
www.greenchoice.nl/thuis/groene-energi...

En dat is alleen wind energie, daarnaast is er nog zon, water en bio.

Leez ze >:)

/zeur modes uit

varkenssate3516 | 03-10-12 | 10:43

Goh, verrassend allemaal. Het wordt tijd dat het recht op vrijheid van godsdienst eens afgeschaft worden (inclusief de linkse kerk dus).

caspert79 | 03-10-12 | 10:40

Subsidies door gedram van GroenLinks-geitenwollensokkentypes leiden altijd tot marktverstoring, ongemak en ontwrichting. Q.e.d.

M@verick | 03-10-12 | 10:34

@Mike Oxlong
Energie reduceren is natuurlijk een goed streven, alleen is bijna alles wat we doen steeds meer energie afhankelijk.
Daarom moet er naar goede energie voorzieningen gekeken worden.
En kernenergie en kernfusie zijn zeker met de huidige technieken zeer geschikte en veilige energie bronnen.
Problemen zoals in Japan zul je hier niet snel tegenkomen, aardbeving van 9.1 met tsunami erbij, maar je kunt er uiteraard wel maatregelen voor nemen.

Energya | 03-10-12 | 10:32

@ eerstneukendanpraten | 03-10-12 | 10:15 | Al eens een poging gedaan.
@ Kaas de Vies | 03-10-12 | 10:16 | Welkom in subsidieland.

En Duitsland, het grote voorbeeld voor velen, is hetzelfde verhaal.

kanswaardig | 03-10-12 | 10:26

Ing. eslapen | 03-10-12 | 10:01
Ghehe ....
Thanks!
*tacx gaat slopen.

BedrijfsTijgerT | 03-10-12 | 10:25

In de buurt van Tschernobyl worden mismaakte kinderen geboren. In Tokio werd na het ongeval van Fukushima radioactief drinkwater gevonden, absoluut schadelijk voor baby's. Dit zijn minimale opsommingen van een hele rij gevaren die er waren en nog komen. En dan nog durft men hier met droge ogen te beweren dat kernenergie bevorderd dient te worden en ongevaarlijk is??!!?? Wordt eens wakker, jullie zijn al helemaal geindoctrineerd door de atoommaffia. En waarschijnlijk heb je ook geen kinderen anders zou je niet zo'n domme prietpraat verkondigen. Hersenloze lutserts en ja-knikkers.

hölzenbein | 03-10-12 | 10:23

groen is een religie, en religies hebben voormannen die zich moreel verheven voelen en daarom geld en macht accumuleren in hun institutionalisering van hun religie. er is principieel geen verschil tussen iraanse ayatollahs en het leger van groene profeten.

minimá-armezusvan.. | 03-10-12 | 10:17

@kanswaardig | 03-10-12 | 10:11 | + 0 -
Te bizar. Wat een kapitaalvernietiging.

Kaas de Vies | 03-10-12 | 10:16

kanswaardig | 03-10-12 | 10:11 | + 0 -

Zag laatst op ponton nr. 5 van Wagenborgen een stuk van zo'n molen de Eemshaven uitvaren richting Borkum.
Dus dat is allemaal voor de kat zijn kut? Zou je Elsevier niet kunnen tippen hierover? Die zijn gek op dit soort verhalen, zou best nog wel eens op de cover kunnen komen.

eerstneukendanpraten | 03-10-12 | 10:15

En dan te bedenken dat niet één (1)(!) windmolen welke al in de Noordzee staat is aangesloten op het stroomnet! Die staan voor Jan met de korte achternaam daar in het rond te draaien. Zouden ze alsnog aangesloten worden dan dient van 30% de generatoren al weer te worden vervangen. Die dingen worden enkel geplaatst uit financieel gewin (subsidie) en onder publieke druk ... Showmodellen zeg maar ... Hoe ik dat weet? Ik werk in de maritieme sector en wij vervoeren/plaatsen die dingen (dank u voor mijn brood mét beleg).

kanswaardig | 03-10-12 | 10:11

Conservatief artikel, techniek lost alles op, kwestie van tijd.

martijn7902 | 03-10-12 | 10:09

hölzenbein | 03-10-12 | 10:06 | + 0 -

Je vergeet het woordje NOG tussen 'er' en 'niet' te plaatsen.

eerstneukendanpraten | 03-10-12 | 10:09

@Jos Tiebent 10:05
En wat lossen we daarmee op?

tipo | 03-10-12 | 10:08

eerstneukendanpraten | 03-10-12 | 09:03
Het is een slechte fotomontage, dus nog ongelegde eieren. Beetje stemmingmakerij over iets dat er niet is.

hölzenbein | 03-10-12 | 10:06

Alle flatscreens en designlampen uit alle overheids- en openbare gebouwen. 's Nachts de straatverlichting overal met 50% reduceren (bijvoorbeeld de helft van het aantal lantaarnpalen). In elk huis een circuit aanleggen van 5 of 12 Volt, zodat niet door adapters en stroomomvormers veel energie (warmte) verloren gaat. Iedereen een zonnepaneel op dak subsidiëren waarmee in de basisbehoeften voorzien kan worden. Extra energie nodig? Ga maar inkopen.

Moet je eens kijken wat dat uitspaart.

Jos Tiebent | 03-10-12 | 10:05

De milieu mafia is oppermachtig geweest. (...)
Merkava | 03-10-12 | 08:59 | + 16

Helaas. Het woordje geweest is nog niet van toepassing. Zij hebben het helaas nog steeds voor het zeggen in dit land.
Daarom was en is het ook nog steeds zo'n onnodige toestand inzake de 130 km/u over de autoSNELweg hetgeen in wezen autoLANGZAAMweg is in NL.
Probeer al die Linkse wetgeving maar eens terug te draaien. Nu zit er alweer een Links Kabinet.
Dit land is Linkser dan Links.

ProAsfalt | 03-10-12 | 10:03

Of je zorgt er gewoon voor dat je je energie behoefte flink reduceert.

Mike Oxlong | 03-10-12 | 10:01

De rekening hoort bij de vervuilers van het stroomnet, de vervuiler betaalt, ergo bij de groene stroomlobby zelf. Een wisselend aanbod is nou eenmaal veel minder waard dan een continue en on demand stroomaanbod.

seven | 03-10-12 | 09:59

Ing. eslapen | 03-10-12 | 09:03
Doe mij eens een stappenplan want die Tacx die heb ik. Ik zou het wel geinig vinden om die Wattjes om te zetten om (bijv.) de laptop op te laden of een lampje te laten branden.

BedrijfsTijgerT | 03-10-12 | 09:58

@Pastor Sippenhaft | 03-10-12 | 09:15
Koeriersdiensten zat toch?

deraderendraaien | 03-10-12 | 09:56

Fijnstoffer | 03-10-12 | 09:50 | + 0 -

In de Atlantische oceaan ten westen van Frankrijk ligt een enorm gebied met algen die de C02 weer opvreten. Deze algen worden massaal door bv. haringen geconsumeerd. Meer alg = meer haring. De bomen nemen maar een klein deel van de C02 op, de zee een veelvoud daarvan...

eerstneukendanpraten | 03-10-12 | 09:56

@ repelsteel;niet iedereen heeft plaats om 66 panelen op zijn dak te leggen.Laat staan om deze financeel gezien aan te schaffen.

noodgang | 03-10-12 | 09:55

@ Ohjajo

Uranium is geen fossiele stof, maar een erts dummie.

WaarDeWindWaait | 03-10-12 | 09:53

Zit Igor Mortis weer te minnen?

eerstneukendanpraten | 03-10-12 | 09:53


so-called "Sherpa".. Cohn-Bendit (substitute):
beetje geschiedenis van deze "sherpa":

In 2001 werd hij beschuldigd van pedofilie wegens zijn teksten over zijn relaties met kleine kinderen verschenen in het boek "Der große Basar", en uitlatingen op de Franse televisie waar hij seksuele handelingen tussen kinderen en volwassenen promootte. Cohn-Bendit geeft nu als reactie dat dergelijke uitingen in de context van het anarchisme en het streven naar persoonlijke autonomie van de jaren '70 begrepen moesten worden (wiki)

"contect van die jaren, persoonlijke visie... blah,blah"

zit voor Groenen in het Europarlement.

vanvandaag | 03-10-12 | 09:53

Windmolens bijbouwen, zonnepanelen op alle openbare gebouwen, mensen geld geven voor het leveren van stroom aan het net... ik zie geen problemen. Nederland blijft een beetje dom en achtergesteld als het denkt met kolencentrales het energievraagstuk op te lossen. Nu flink investeren betekent onafhankelijkheid en (exporteerbare) expertise.

Cognitief Dissonant | 03-10-12 | 09:53

punt1: De menselijke broeikashypothese is gefalcificeerd: www.dagelijksestandaard.nl/2012/10/men...
punt2: Als de mens een effect op het klimaat heeft op andere wijze, dan is die invloed uiterst klein.
punt3: als een vermindering van menselijk handelen die uiterst kleine invloed te niet moet doen, dan zal die vermindering altijd een verwaarloosbaar klein effect op het klimaat hebben, zelfs na honderd jaar.

Kernenergie en kernfusie zijn dus de toekomst.

tipo | 03-10-12 | 09:51

Plantjes en bomen houden van veel CO2 die de kolencentrales uitwalmen. Een win-win-situatie.
Maar dan moet men die bomen niet kappen!

Fijnstoffer | 03-10-12 | 09:50

Meneer de Leeuw | 03-10-12 | 09:37
Geen, GL hoaxed erop los. Ze tellen de korting op de energiebelasting (op alle stroom, ongeacht bron maar 95% is nou eenmaal grijs) die bedrijven en winkel etc krijgen ivt het consumententarief als subsidie. Zo zien ze ook de accijnsvrijstelling op kerosine voor luchtverkeer als subsidie, want op benine zit wel een euro accijns p/l.

seven | 03-10-12 | 09:46

Binnenkort heb ik m'n eigen zonnecollectoren en lach ik de hele shitzooi uit. Niet omdat ik nou zo voor het groen ben, maar ik haal de investering er in 8 jaar uit en die dingen werken bijna altijd.

Verder hoort energie een publieke voorziening te zijn, net als vroeger. Die privatiseringshype heeft alleen maar tot spilzieke provincies en enorme rekeningen voor de burger geleid.

Arhedis-Varkenjaab | 03-10-12 | 09:45

Einde van de Domheid | 03-10-12 | 09:43 | + 0 -

Hebben we dit niet te danken aan het tijdelijke bijslaapje van Beatrix?

eerstneukendanpraten | 03-10-12 | 09:45

Politici zouden geen beslissingen mogen nemen met betrekking tot belangrijke zaken als infrastructuur, mobiliteit, informatica en techniek in het algemeen.
Misschien is het een beter idee om een aantal professoren op deze gebieden te laten beslissen teneinde te vermijden dat ideologie de rationaliteit gaat overtreffen.

Het gehalte idealisme in de Nederlandse politiek grenst aan het Maoistische.

TunaTown | 03-10-12 | 09:44

Het huidige systeem is inderdaad unsustainable.
Klopt, eerst waren er een paar energiemaatschappijen.
Nu zijn er dankzij de schitterende marktwerking tig.
Al die mensen hebben bestuurders en commissarissen.
Die hebben hoge lonen, bonussen nodig en gouden handdrukken nodig (anders gaan ze naar het buitenland) .
Dat moet natuurlijk wel betaald worden.
Pleit ik nou voor een staatsmonopolie?
Nouja, hoe erg is het als wij met zijn allen een collectieve stroomvoorziening hebben versus een heel circus aan advertenties, aanbieders, colporteurs en commercials?

Einde van de Domheid | 03-10-12 | 09:43

@vanvandaag | 03-10-12 | 09:42 | + 0 -
4 oktober is dierendag, dus hebben de varkens een feestje.

Kaas de Vies | 03-10-12 | 09:43

deze windvanen worden momenteel ingezet:

European Commission President José Manuel Barroso is expected to present a proposal for an economic and monetary union at the 18-19 October summit of EU leaders, along with European Council President Herman Van Rompuy, Eurogroup President Jean-Claude Juncker, and ECB President Mario Draghi.

Full negotiations will begin on Thursday (4 October) and the roadmap will be presented to the October European Council, but will be formally adopted during the December European Council.

The four leaders have already presented an initial report, Towards a Genuine Economic and Monetary Union, at the June EU summit, and were tasked with continuing their work. However, opposition in the European Parliament is strong.

"All decisions concerning the euro need parliamentary legitimacy. Recent tendencies to 'deparliamentarise' and bypass parliaments are deeply worrying,” said Parliament President Martin Schulz, who will represent the assembly together with the so-called sherpas: three top MEPs Elmar Brok (EPP, DE), Roberto Gualtieri (S&D, IT), Guy Verhofstadt (ALDE, BE), with Daniel Cohn-Bendit (Greens/EFA, FR) being a substitute member of the sherpa group.

“Politics needs the people's trust even more than that of the markets. We can create this trust through parliamentary scrutiny and debate. The European Parliament will not stand idly by should decisions be made in increasingly parliament-free zones,"

uiteraard produceert dit gezelschap
slechts kortsluiting.

vanvandaag | 03-10-12 | 09:42

Links die altijd zo'n grote bek heeft over het helpen van de armen, gaat straks energie alleen maar betaalbaar maken voor de rijken. Socialistische hobby's gaan nu eenmaal voor principe's.

WaarDeWindWaait | 03-10-12 | 09:40

Jolande Sap: trek de stekker er maar uit...

Frank Grasmaaier | 03-10-12 | 09:38

En? Motivatie is het milieu.. dus werkt.

bovenste_plank | 03-10-12 | 09:38

Weet je wel hoeveel subsidie er op kolen zit??

Meneer de Leeuw | 03-10-12 | 09:37

Dit verhaal staat ook in de Televaag vandaag, met daarnaast nog een verhaal dat we over een paar jaar maanden zonder water zitten omdat het water zo aan het vervuilen is, dat het niet meer geschikt is als drinkwater. Oeverloos geouwehoer van grote marktmaatschappijen om torenhoge tariefsverhogingen recht te lullen. Het is crisis, en die bonussen moeten ergens van betaald worden, nietwaar.

JorisWorstNightmare | 03-10-12 | 09:35

Aan de hysterische obsessie om vast te blijven houden aan kankerverwekkende energiebronnen ipv over te stappen op schone opwekking, kun je aflezen hoezeer de corrupte olieindustrie geïnfiltreerd is in media, politiek en ons dagelijks leven.

Bakito | 03-10-12 | 09:32

Cuyahoga | 03-10-12 | 09:27 | + 0 -

Dat is blasfemie want jij verbrandt dus alle plempsels van Kaas. Pas maar op dat hij geen fatwa over je uitspreekt...

eerstneukendanpraten | 03-10-12 | 09:31

@Jan Passant mk2 | 03-10-12 | 09:27
Groene stroom is onze uitweg naar onafhankelijkheid van (Arabische) olie. Kost wat maar dan heb je ook wat, op den duur.

wakkere_nederlander | 03-10-12 | 09:30

zeg maar jansen | 03-10-12 | 09:26 | + 0 -

Rijd eens een keer van Winschoten naar Duitsland over de A7 en kijk dan links van je. Daar kun je tot aan de horizon kijken. Maar daar mag van de provincie niet worden gebouwd aan windmolens vanwege het open karakter van het gebied. Nee, zet ze maar bij de bebouwing neer...

eerstneukendanpraten | 03-10-12 | 09:30

iedereen die nu 'groene stroom' afneemt is een sukkel. Het is precies dezelfde stroom die je buurman ook krijgt, alleen krijgt het elektriciteitsbedrijf extra geld van de belastingbetaler voor elke kWh die ze je verkopen.
Of dacht je dat je een aparte leiding kreeg naar een windmolen of een zonnepaneel?

kees1960 | 03-10-12 | 09:29

Alleen windmolens vlak langs de kust hebben MET subsidie enig positief rendement. De bijdrage van windenergie lijkt veel, geteld in aantal huishoudens, maat stelt over het totale energieverbruik in NL niks voor. Zou dat wel zo zijn dan zal het klimaat lokaal ook beinvloed worden. Meer windmolens op zee betekent verschuiving van het landklimaat neer het westen. Dus b.v. warmere zomers en meer sneeuw in de winter. Dat laatste is volgens mij al zo.

watazooi | 03-10-12 | 09:28

@Einde van de Domheid | 03-10-12 | 09:24
hear hear!

wakkere_nederlander | 03-10-12 | 09:28

Groene stroom is een van die peperdure dingen waar bakken geld ingestort worden met magere resultaten, omdat het politici gelukt is te doen geloven dat het ergens goed voor is. Of ooit zal worden.

Jan Passant mk2 | 03-10-12 | 09:27

Er zijn maar weinig reguliere media die ook maar een puntje van de duurzaamheidshoax-sluier willen of durven oplichten.

Ze zouden door hun collega's wel eens als politiek niet correct kunnen worden gezien, en dat moet je als journalist niet willen.
Gewoon in de kantine 3 keer in de week een maaltijdsalade (met een dressing van 350 calorieën) naar binnen werken, je biologische shit bij meesteroplichter AH kopen en zonnepanelen op je dak zetten, misschien kan je dan die bakfietsmiep met die dikke tieten nog een keer een veeg geven in het kopieerhok.

En gewoon maar meeblaten met het gepeupel over klimaatneutrale webhosting en hoe zielig het is met het regenwoud en met de ijsberen.

Ter compensatie print ik altijd alle topics inclusief comments, die over duurzaamheid gaan, 8 keer uit en die gaan 's avonds in de vuurkorf. Gewoon omdat het kan, en omdat het goed is voor ons.
Hoe meer papier er gebruikt wordt, hoe meer bomen er geplant worden, hoe beter het is voor de CO2-circulatie.

Cuyahoga | 03-10-12 | 09:27

eerstneukendanpraten | 03-10-12 | 09:23 Nederland is nu eenmaal dichtbevolkt. Er zijn niet zoveel plaatsen waar je zoveel windmolens kwijt kunt als je twee kilometer uit de bebouwing moet blijven.

zeg maar jansen | 03-10-12 | 09:26

seven | 03-10-12 | 09:19 | + 0 -

Wel eens van Greenpeace gehoord? Er schijnt nu een infliltrant van die club hoog in onze regering te zitten. Maar van mij mogen ze er 10 neerzetten in Nederland en daarvan mag er eentje in mijn achtertuin staan.

eerstneukendanpraten | 03-10-12 | 09:25

Klefbekje | 03-10-12 | 09:19
Daarbij zee-ijs is drijfijs (ergo 0 effect op zeespiegel) en dat is een fractie van de hoeveelheid ijs ivm het landijs op Groenland. Een ijsmassa die nog altijd toeneemt. (Ja dat lees je goed toeneemt, zie Ettema et al.)

seven | 03-10-12 | 09:25

Dit is vanuit NL beredeneerd en op korte termijn.
Je kunt daar wel wat zeteltjes mee binnenhalen ouzo.
Maar de fossiele regulier brandstoffen raken op.
Vel kolenmijnen zijn gesloten omdat kolen opgraven niet rendabel was. Als de prijs stijgt gaat die kolenmijn weer open.
Iedereen moet meedenken aan nieuwe energie. En ja, daar moet eerst in geinvesteerd worden. Ikzelf zie die woestijnen niet vol zonnecellen en biodieselplantages. (Het lijkt me technisch geen probleem maar politiek onmogelijk.) Dat betekent dat we onze eigen daken vol moeten zetten met zonnecellen en een molentje in de tuin. Dat is toch geen ramp?

Einde van de Domheid | 03-10-12 | 09:24

Petrus de Rewa | 03-10-12 | 09:17 Over het algemeen is het zo dat wanneer een geplant boompje groot is dan is het plantertje dood.

Groei van een boom duurt een mensenleven, opstoken van een boom een halve winter.

zeg maar jansen | 03-10-12 | 09:24

Gewoon het volgende bangmaakverhaal in de media om nog meer belastingen te kunnen heffen. Gijs den Brinker werkt er graag aan mee.
Overigens bestaan er al betere en duurzame initiatieven, zoals Desertec. www.desertec.org/concept/

Strohond | 03-10-12 | 09:24

zeg maar jansen | 03-10-12 | 09:18 | + 0 -

In de ons omringende landen moeten die krengen MINIMAAL 2 kilomter van de bebouwing worden neergezet. Deze staan een paar honderd meter van de huizen af. Heb eens een keer naast een kleine windmolen gestaan van een meter of 30 hoog. Kreeg na een kwartier als last van koppijn terwijl ik normaliter zelfs na een fles whiskey nog fluitend opsta de volgende morgen.

eerstneukendanpraten | 03-10-12 | 09:23

wakkere_nederlander | 03-10-12 | 09:08 | + 0 -

Dat zijn landhuizen, wakkere vriend. Doen nu een tonnetje of 4 per STUK. Nu nog wel...

eerstneukendanpraten | 03-10-12 | 09:20

@necrosis | 03-10-12 | 09:08
Ja, je kunt buffers opbouwen. Niet van de stroom zelf maar van de energie die nodig is om haar op te wekken. Zie bijvoorbeeld nl.wikipedia.org/wiki/Plan_Lievense .
Ook wordt onderzoek gedaan naar bijvoorbeeld gebruik van overtollige stroom om H2 op te wekken (electrolyse) om dat vervolgens op andere tijdstippen weer te verbranden.

Één ding is zeker, zonder dergelijke buffertechnologie blijft het gebruik van temporale energiebronnen als zonne- en windenergie in sterke mate suboptimaal.

Magnum Force | 03-10-12 | 09:20

Tijd dat men realistisch kijkt naar kernenergie. Uranium zit ook in NL in de grond, nieuwste centrales zijn 200x zuiniger en produceren minder lang stralend afval (ergo nihil afvalprobleem & eeuwige voorraad splijtstof voorhanden) & de ongevallen zijn altijd met de eerste generaties kerncentrales gebeurt. De nieuwe generaties zijn oneindig veiliger. (Sterker, naast Fukushima stonden ook wat nieuwere centrales die geen centje pijn hadden. Dat is het verschil tussen de eerste ontwerpen en modernere ontwerpen waarbij passieve & inherente veiligheid de norm is.

seven | 03-10-12 | 09:19

staaltje media manupilatie van de laaste weken:

Oppervlakte zeeijs rond de noordpool nog nooit zo klein geweest als dit jaar (niet er bij vertellen dat er een ongewoon krachtige cycloon meer dan 7 dagen huis heeft gehouden in de artic begin augustus)

MAAR niet vertellen dat de oppervlakte van het zeeijs rond de zuidpool nog nooit zo groot is geweest als dit jaar.

Lekker selektief zijn. En hele volkstammen die zich laten manipuleren, en de portemonee trekken.

Klefbekje | 03-10-12 | 09:19

men vergeet even dat de fossiele brandstoffen ook zwaar gesubsidieerd zijn.. maar goed.
Over kernenergie. Met het weinige kernenergiegebruik is peak-uranium in 2080. Voor de dummies: kernenergie is een fossiel brandstof!! In Nederland is nog geen 4% kernenergie. Mag jij eens uitrekenen wanneer peak-uranium is als je dat naar pakweg 50% wilt brengen. Los van het feit dat er wereldwijd niet genoeg kennis is (in beschikbare manuren)om zoveel kerncentrales te bouwen: Wil je genoeg kerncentrales bouwen om op 50% te komen, dan zit je qua datum al voorbij de huidige peak-uranium. Dus als je voor kernenergie bent, dan ben je echt heel dom.

ohjajoh | 03-10-12 | 09:18

eerstneukendanpraten | 03-10-12 | 09:03 Wat zal dat een lawaai-overlast geven.

zeg maar jansen | 03-10-12 | 09:18

Bos aanleggen en over tien jaar opstoken. Ik heb een jaar op hout gestookt (niet uit eigen bos) en was ongeveer 150 euro aan hout kwijt.

Petrus de Rewa | 03-10-12 | 09:17

De nutsbedrijven zijn van nutsbedrijven verworden tot dealers.

Eerst maken ze alles 'lekker gemakkelijk' elektrisch en dan wordt de stroom duur.

Over het drinkwater zijn ze trouwens ook al bezig. Zal ook wel duur worden.

zeg maar jansen | 03-10-12 | 09:17

Onzin-verhaal. Er is een enorm overschot aan productie-capaciteit voor stroom. Er zijn enorm veel centrales bijgebouwd en er zullen er nog veel meer op het net komen de komende tijd. Juist daarom zijn de prijzen voor stroom relatief laag. Mooi toch die marktwerking? Nee, zegt de fossiele energiesector dan. Alleen als die tot hoge prijzen leidt, zodat wij lekker veel winst kunnen maken. Ook het argument dat de prijzen nu weliswaar laag zijn maar dat ze dat in de toekomst niet meer zullen zijn maar dat de bedrijven nu al moeten investeren deugt niet. Want er is een goed-werkeden forward-markt voor stroom. Dus als er tekorten dreigen zullen die prijzen omhoog gaan. Ook de forward-prijzen zijn echter laag.
De reden van het huilie-huilie-verhaal in kranten als de Televaag en de Shell-bode (FD) is dat de bedrijven, Eon, RWE (Essent) en Electrabel hun zin niet krijgen over de kolenbelasting. Daar zijn ze tegen maar ook VVD/PVDA willen die invoeren. Daarom gaan ze dreigen met een extra heffing. Het is echt zo kinderachtig.

triasenergetica | 03-10-12 | 09:16

Kernenergie moeten we niet willen, daar verdienen types als Al Gore (inmiddels miljardair) geen cent aan.

necrosis | 03-10-12 | 09:16

Gaan we toch gewoon terug naar de openhaard en stoof. En 's nachts bij koude, lekker dicht tegen je partner aan kruipen. Deden ze vroeger ook en op sommige plaatsen nog steeds.
Eén nadeel: ik denk dat het communiceren in rooksignalen in de dichtbevolkte gebieden niet gaat werken.

Pastor Sippenhaft | 03-10-12 | 09:15

@Tapu | 03-10-12 | 09:03
Dat staat ook in het artikel. Het buffer moet komen van méér centrales, terwijl ze nu juist allemaal dicht gaan.

Crockett | 03-10-12 | 09:15

Wat ligt daar toch in het midden?
*bril opzetten doet

BRickY | 03-10-12 | 09:15

Het concept van een veredelede dynamo met van die afmeting heeft mij ook gewoon nooit aangesproken, hoe kan zo'n monsterlijk grot installtie überhaupt onderhoud-technisch gezien rendabel zijn? Zo'n windmolen is lachen gieren brullen en men kan pretenderen wat ze willen maar groene stroom kan je er niet mee opwekken. Gewoon een paar kerncentrales neerplempen in de tussentijd en onderzoek naar betere/efficiënte/schonere kerncentrales tot we werkelijk schone energie kunnen maken. Lijkt me als kennisland trouwens ook niet al te schadelijk om nieuwe onderzoeken in kernenergie te starten...

HaatAth3ist | 03-10-12 | 09:12

Ooit een aflevering gezien van tegenlicht, energie uit duurzame bronnen omzetten in waterstof. Zelf thuis te doen, dus onafhankelijk van energie bedrijf.

tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2003-2...

Idontgiveafunk | 03-10-12 | 09:11

@sheller | 03-10-12 | 09:01
U praat net zo op korte termijn als de koste wat het kost bezuinigende regering. Innovatie is in het algemeen een goede zaak, ja zelfs zeer noodzakelijk, mits men het aandurft zich breder te orienteren dan de stokpaardjes van de milieumaffia.
Niet meer innoveren betekent dat we in NL op termijn plastic kinderspeelgoed zitten te assembleren naar Chinees design, in plaats van andersom. Ik hoef u hopelijk niet uit te leggen dat de daarmee gemoeide verdiensten wat aan de lage kant zullen zijn om uw gewenste levensstijl in NL te handhaven?

Magnum Force | 03-10-12 | 09:11

De groene leer van de linkse kerk lijkt veel op de RK-kerk van 500 jaar geleden.

Iedereen met een andere mening wordt verkettert en (virtueel) op de brandstapel gegooit.

Simpele luiden betaalden veel geld om hun zonde af te kopen in de vorm van aflaten of zoals nu in vorm van extra belasting.

De voormannen leefde er goed van in pracht en praal en deden alles wat God verboden had. Of zoals nu graaien de zakken van de belastingbetaler leeg en vliegen de hele wereld rond mar vertellen Jan met de pet dat vliegen naar bv Turkije voor een vakantie not done is.

Klefbekje | 03-10-12 | 09:11

met >20Kwp op je dak kom je een heel eind. Nu de omzetting naar waterstof nog even doordrukken en je bent dag en nacht gecovered, zomer en winter.

Repelsteel | 03-10-12 | 09:10

Hey... Is dat niet het plot van die nieuwe serie 'Revolution'?

ZKH EénOog | 03-10-12 | 09:10

Kan iemand mij uitleggen hoe je buffers van stroom opbouwt?
Bij mijn weten kun je stroom namelijk niet opslaan in de orde van grootte die we dagelijks nodig hebben.
En voor de 'groenstroom' fanaten: zodra de wind niet waait, nemen kolen/ gascentrales de levering gewoon over via Tennet.
Je zal maar trots in je GroenLinks t-shirtje aan je vrienden vertellen dat je zo begaan ben met het milieu......

necrosis | 03-10-12 | 09:08

Van mij hoeven die windmolens ook niet maar zo te horen zijn die energiebedrijven zelf aan het vissen naar subsidie. Ipv. huilie-huilie doen moeten ze innovatief zijn en met alternatieven komen.

Zzzzooooffff | 03-10-12 | 09:08

Bestaat dat GroenLinks eigenlijk nog?

colonnecinco | 03-10-12 | 09:08

@eerstneukendanpraten | 03-10-12 | 09:03
Ik vind het een prachtig landschap hoor.
Windmolens horen bij de Hollandsche skyline.
Ik bied €125.000 voor beide boerderijen :-)

wakkere_nederlander | 03-10-12 | 09:08

Zag ook niemand aankomen hè? Dat een stroombron die continue varieert met de wind nogal onhandig is als je een stabiel aanbod nodig hebt. Kortom, windenergie kost 4 x extra geld/subsidie, bij de aanleg van windparken, bij de levering van stroom & bij het verhogen vd capaciteit vh net vw grillig aanbod&transport en nu ook vanwege reservecentrales die alleen gebruikt worden op windstille momenten en dus niet altijd benut worden en dus te duur zijn.

seven | 03-10-12 | 09:08

Duurzaam. Wat is duurzaam? Kernenergie kan zoveel beter en ook duurzaam. Check www.youtube.com/watch?v=uK367T7h6ZY kost je 5 minuten en is zeer verhelderend!

Rest In Privacy | 03-10-12 | 09:06

-weggejorist-

Bass Trouble | 03-10-12 | 09:06

Alle verhalen waarin het woord "duurzaam" voorkomt zijn onveranderlijk wazig gedram en dienen terstond naar de prullenmand te worden verwezen.
"Duurzaamheid" is slechts een woord, geen argument!

Magnum Force | 03-10-12 | 09:05

Niets is duurder op termijn dan fossiele brandstoffen.
Dus de Noordzee he-le-maal vol met windmolens en elk braakliggend terrein dichtplanten met zonnecollectoren.
Kost gruwelijk veel geld en is pas over 30 jaar rendabel maar HÉ we zijn toch op de wereld om een betere wereld achter te laten voor ons nageslacht nietwaar!

wakkere_nederlander | 03-10-12 | 09:05

Discussievraag? Volgens mij kan het ook *allebei* waar zijn.

Godsammekraken | 03-10-12 | 09:05

"steeds minder centrales wel steeds meer buffers aan moeten leggen"

Onzin, je kan elektriciteit niet bufferen, dat is juist het probleem. Je kan zoiets aanleggen:

en.wikipedia.org/wiki/Dinorwig_Power_S...

maar volgens mij hebben we daar wat te weinig bergen voor.

Tapu | 03-10-12 | 09:03

Eigenlijk net als het verbouwen van plantjes voor biobrandstof

Boomschade | 03-10-12 | 09:03

En is uw huis zo nog verkoopbaar? Zo te zien zijn deze huizen nog geen 10 jaar oud. De windmolens die gepland staan zijn meer dan 200 meter hoog, inclusief de wieken. Fijn wonen en onverkoopbare huizen. En wie betaalt dat?

http://www.tegenwindn33.nl/Foto's/Oosterweg%20medium.jpg

eerstneukendanpraten | 03-10-12 | 09:03

Gewoon een hometrainer met generator naast de PC.
Twee vliegen in een klap.
Groene stroom en geen last van Obesitas.

Ing. eslapen | 03-10-12 | 09:03

Die stroomjongens gaan dreigen met blackouts.
Net zoals dokters dreigen met 'er zullen meer patiënten overlijden'
Meestal gaat het dan om de poen of de macht.

Koos Knak | 03-10-12 | 09:03

Geen elektriciteit, geen schoon drinkwater (www.powned.tv/nieuws/binnenland/2012/1... ); nu nog iedereen weer gloeilampen in elkaar draaien bij Philips voor netto 1 euro per dag en we zijn weer een echt derde wereldland

kapotte_stofzuiger | 03-10-12 | 09:02

Ze moeten gewoon stoppen met zelf innoveren (kost geld) als je een 10-tal jaren wacht is het ctrl-c ctrl-v vanuit Duitsland. Is het zelfde als met de ov-chipkaart.. waarom alles zelf ontwikkelen?

sheller | 03-10-12 | 09:01

.... dat de energie binnenkort peperduur wordt....
Volgens mij IS energie al peperduur, maar dat heeft natuurlijk niets te maken met energie-belasting en BTW....

necrosis | 03-10-12 | 09:01

Kijk maar naar de situatie op Bonaire, waar ze wel windmolens neergezet hebben, maar vergeten zijn het subsidie-circus op gang te brengen. Daar zou de bevolking kostenstijgingen van 50% voor de kiezen krijgen na een recente gerechtelijke uitspraak dat de exploitant van de windmolens z'n exploitatiekosten door mag rekenen aan de netbeheerder. Dus komt er nu gauw alsnog subsidie, gefinancierd door, uiteraard, de Nederlandse belastingbetaler. Dat u er even aan denkt als u weer hard aan het werk bent vandaag.

Tapu | 03-10-12 | 09:01

De milieu mafia is oppermachtig geweest. Alles moest zo groen mogelijk. Dat het hele landschap naar de tyfus ging, vogels massaal stierven en huizen onbewoonbaar werden maakte kennelijk niet uit. Waarom niet? Omdat het om het geld gaat. Vriendjes van maken die molens, dus laat maar bouwen die spuuglelijke krengen. Belastingbetaler betaalt wel en oh wee als je er iets van durft te zeggen, fascist!

Merkava | 03-10-12 | 08:59

duidelijk. en daarom geen subsidie meer. Nergens op

LordNobady | 03-10-12 | 08:59

Ophouden met geld gooien naar een niet bestaand klimaat probleem

Klefbekje | 03-10-12 | 08:58

*dieselgenerator naast pc zetten doet*

necrosis | 03-10-12 | 08:58

Kernenergie. Liever vandaag dan morgen mee doorpakken!

Godsammekraken | 03-10-12 | 08:58

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken