Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Universiteit Utrecht lost langstudeerboete op

onderweizkwaaliteitd.jpg Zucht @ Nederlandse politieke doortastendheid. De langstudeerboete wordt alweer afgeschaft, omdat formatievriendjes VVD en PvdA het allebei een stom plan vinden. Die hebben liever een 'sociaal leenstelsel' waar de student uiteindelijk nog veel meer geld aan kwijt is. Tijdens het eindeloze wachten op een besluitvaardige regering lost de Universiteit Utrecht de groeiende uitgaven aan luie, bier zuipende en zestien keer van studie wisselende klaplopers die zich 'student' noemen zelf maar op. Met een methode die zó simpel is, dat ze er in Den Haag nooit opgekomen waren: selectie aan de poort met een verplichte test op studiegeschiktheid. Neiging tot brallen boven bibliotheekbezoek? Doe maar een brugjaar als barman. Twijfel tussen Wiskunde of toch een studie waar meer leuke meisjes rondlopen? Terug naar huis en eerst je pubertijd afmaken. Eenmaal een keus gemaakt, moet je ook nog de vraag 'waarom dan?' beantwoorden en proefcolleges volgen, zodat je niet achteraf kunt zeggen dat je niet wist dat studeren zo saai ging worden. Uiteindelijk moet deze 'matchingprocedure' zorgen voor gemotiveerde studenten die na een hogere kwaliteit van onderwijs sneller afstuderen. Uitstekend idee voor de veel te vrijblijvende 'och de overheid betaalt toch wel voor alle energie die wij níet in onze studie steken'-mentaliteit van studerend Nederland. Nu alleen nog iemand die opkomt voor de paar duizend studenten die net wél in die ene maand langstudeerleed zijn gevallen en als enigen dus een trap na van een paar duizend euro hebben gehad. Voortijdig afgebroken studies zijn namelijk beduidend minder goed voor de opleidingskwaliteit in Nederland.

Reaguursels

Inloggen

Veel studenten zijn geen student, maar gewoon dagvullers.

Iwmac | 02-10-12 | 08:41

@ Petrus de Rewa | 01-10-12 | 10:26 |, helemaal mee eens.
Belangrijk is dat iedereen die tussen 14 en 17 jaar is een beetje weet wat zij/hij wil gaan doen. Het is te vrijblijvend en besluiteloosheid voor 'de juiste richting' is echt fnuikend voor een goede ontwikkeling waar een individu kan excelleren.
Zelf heb ik HBO gedaan (technische richting) en het was een beetje stuitend om na 4 jaar van mede-studenten te horen dat hun keuze uitsluitend op financiele mores was gestoeld. C'est terrible natuurlijk: Deze lieden komen NOOIT in het 'harde' vakgebied terecht, maar aan de 'randen', zoals verkoop, organisatie en het *gehate* management. Vandaar dat de NS uit pure ELLENDE weer een vakschool moest oprichten. (geen slechte ontwikkeling, btw) Tekort aan goede vakmensen.
***
Back on topic: Het nadenken van de jeugd over een toekomst-solide studierichting is een MUST. Selectie aan de poort zal het resultaat van dit individuele proces bevestigen: HBO's en Universiteiten willen gemotiveerde studenten. Dat je dan in jouw studietijd een jaar verspild in een dispuut of verliefd wordt op een lekker wijf is dan eigenlijk niet zo'n probleem meer: Je weet toch wat je uiteindelijk wilt en je maakt je studie toch wel in een redelijke tijd af.

Dysphemian | 01-10-12 | 21:59

@ProAsfalt | 01-10-12 | 10:28
Helemaal mee eens. Goed punt!

supertrom | 01-10-12 | 15:37

@Piet van het Padje
Ja, lekker ben jij. Alle bezuigingen zijn indirect een lastenverzwaring.

En in dit geval is de zogeheten langstudeerboete een vermindering op de subsidie op collegegeld.

gruzelement | 01-10-12 | 15:01

Ik heb de steun van GeenStijl voor de langstudeerboete nooit begrepen. Immers, het is hetzelfde idee als het beleid dat hier veelvuldig wordt afgeplast: Het is een lastenverzwaring die wordt gedaan onder het mom van bezuinigingen. Het doel van deze maatregel is niet een verbetering van het onderwijs, maar nog even wat extra centen pakken.

Piet van het Padje | 01-10-12 | 14:24

@Gekke-Bennie | 01-10-12 | 10:46

* kudo geef * Probleem alleen is that we-are-over-our-heads in (on)bewuste zelf gecreëerde onnodige stomme nodeloos ingewikkelde paranoïde problemen.

* snel wegga voordat ik mijzelf niet meer begrijp *

blandurego | 01-10-12 | 14:06

-weggejorist-

Pindakees | 01-10-12 | 13:48

Godsammekraken | 01-10-12 | 10:20

Geen idee waarom u daarvoor min kuddo's krijgt. Al is het eigk niet 10 weken de je uit je neus zit te vreten. Het is eigk de eerste 18 jaar die je uit je neus hebt zitten vreten. De overstap van VWO naar universiteit is groot. Zeker als je geen vrijetijdswetenschappen (iets in die richting) gaat doen en gewend bent om geen flikker uit te hoeven voeren op 't VWO.
Daar ontbreekt het eigenlijk aan elke vorm van uitdaging, helaas.

Pindakees | 01-10-12 | 13:48

ProAsfalt | 01-10-12 | 10:19

Volgens mij zit ik juist goed op de technische studies?
Of bent u mij gewoon aan't bang maken?
Okay, ik mag heel blij zijn als ik in de buurt ga komen van het salaris van een chirurg.. maar toch.
Voor de rest ben ik het volledig met u eens. Het hele idee van stufi is dat je dat binnen 'n paar jaar betaalt als meer belasting (ten opzichte van het werk/de belasting wat je zou doen als je geen studie doet).

Pindakees | 01-10-12 | 13:41

@manmanman | 01-10-12 | 13:07 | + 0 -

Dat klopt. Maar niet helemaal. Een student die er lang over doet om af te studeren, maakt vaak nog wel gebruik van voorzieningen zoals computers, bibliotheek, studiecoordinatoren en professoren. Dus ze kosten niet helemaal niets; ze kosten minder dan een fulltime student, maar per saldo toch nog meer dan een fulltime student die binnen de tijd klaar is.

Als je collegegeld zwaar subsidieert, is het slim om een financiele limiet aan lanstuderen te stellen.

gruzelement | 01-10-12 | 13:20

@gruzelement | 01-10-12 | 13:00
Het belang van de universiteiten bij zo hoog mogelijke aantallen afstudeerders moet weg. Een student die nooit op college/practica/instructies komt en geen tentamens doet, kost een universiteit ook niks, die door jou genoemde hoge kosten zijn alleen een administratieve werkelijkheid.

manmanman | 01-10-12 | 13:07

Ik was met twee vingers in m'n neus door zo'n test heen gekomen, ware het niet dat ik met m'n luie flikker nog steeds bezig ben. Je weet met een paar dagen toch niet of iemand gemotiveerd is gedurende 4 jaar tijd?

Gielgb | 01-10-12 | 13:05

@manmanman,
Nou, dan is de 'langstudeerboete' een goede oplossing, want universiteiten zitten behoorlijk in hun maag met studenten die maar niet afstuderen en elk jaar een paar vakken halen. Die kosten namelijk veel en volgens mij wordt de unie betaald per afgestudeerde. Dus de unie heeft er belang bij dat ze snel afstuderen. Dat is natuurlijk vervelend. Ze proberen soms studenten te helpen om te slagen omdat je ze moeilijk zonder diploma van de opleiding kunt trappen.
m.a.w. studenten moeten wel zelf in hun portemonnee geraakt worden als ze niet kunnen studeren, dat is de enige oplossing.

gruzelement | 01-10-12 | 13:00

@Godsammekraken | 01-10-12 | 09:58
Op zich heb je gelijk. Maar dan geldt ook: je betaalt daarna evenveel belasting in Euro's als een stratenmaker. Het was immers je eigen investering, je eigen risico, dus dan mag je zelf ook de opbrengsten genieten, nietwaar?
Als het de maatschappij is die de vruchten plukt, laat dan ook de maatschappij de investering doen. Wel eerlijk durven kiezen graag. 'Het moet eerlijker'...

manmanman | 01-10-12 | 12:57

@knuffedol | 01-10-12 | 10:07 | + 4 -

Waarom zou je niet zeiken? Als ik je goed begrijp ben je (net als ik) aan je huidige studie begonnen voor de regering met de langstudeerboete op de proppen kwam?
Dan vraag ik me af: heb je dan nooit van het legaliteitsbeginsel gehoord? Het valt niet te ontkennen dat hier met terugwerkende kracht regels worden opgelegd. Persoonlijk ben ik niet tegen een langstudeerboete of wat dan ook (het geld is blijkbaar nodig), maar ik kom wel in verzet als ik op m'n sloffen aanvoel dat ik niet eerlijk behandeld word!

droit divin | 01-10-12 | 12:56

Mooi ook: "Een omslag in het denken over studeren is nodig, meent Van der Zwaan. Er werd volgens hem te gemakkelijk gedacht over het behalen van een universitaire titel. Het landelijke percentage van een kwart van de studenten dat uitvalt, moet omlaag."
Nee, niet het percentage, het aantal studenten dat het haalt moet omlaag! Alleen de hardst-werkenden moeten het halen, dus niet iedereen die er aan begint. Het moet een proeve van bekwaamheid zijn, geen programma dat je doorsukkelt.

manmanman | 01-10-12 | 12:54

Als de student het dringende advies heeft gekregen iets anders te gaan zoeken, kan hij toch besluiten zich in te schrijven bij de universiteit. Studenten kunnen niet worden geweigerd, maar de universiteit verwacht dat ze het advies serieus zullen nemen.

anuz | 01-10-12 | 12:49

@mezelf: 'Als je te betalen belasting per saldo 0 is, 'krijg' je de HRA niet alsnog gestort.'

Correct me if I'm wrong. Ik heb geen verstand van HRA, want ik heb nog geen huis gekocht, ik ga er vanuit dat het 'aftrek' is en geen toeslag zoals de zorgtoeslag.

gruzelement | 01-10-12 | 12:13

@Myrkie | 01-10-12 | 11:26 | + 0 -

Ja, inderdaad. Want de belastingen zijn retehoog in Nederland, maar er wordt ook van alles en nog wat gesubsidieerd. Wie aan de ontvangende kant is, merkt niet hoeveel er gesubsidieerd is.

Nu is het niet helemaal correct om HRA subsidie te noemen, want je betaalt minder belasting. Als je te betalen belasting per saldo 0 is, 'krijg' je de HRA niet alsnog gestort. Terwijl iemand die langstudeerboete krijgt, in feite in zijn hele leven nog weinig belasting betaald heeft, en door die zogenaamde boete dus iets meer dan duizend euro subsidie misloopt. En bedenk dat studeren zonder enige subsidies (geen europese en geen nationale bijdragen) 13.000 euro zou kosten per jaar. 13.000 euro collegegeld. Inmiddels misschien iets meer, 13.000 was het een paar jaar geleden.

gruzelement | 01-10-12 | 12:11

Leuk zo'n bozig stukje. Studenten die maar 1 maand langstudeerleed meemaken, betalen geen duizenden euro's, maar 3000 euro / 12. Kan zijn dat ze hem volledig hebben moeten voorschieten, en dat is voor een student zeker wel zuur, maar dat krijgen ze terug.

Ik ben overigens niet voor de boete hoor, hele onding moet geschrapt worden en degenen die hebben betaald moeten het geld terugkrijgen.. maar met die enkeling die in september afstudeerde hoeven we niet meer medelijden te hebben, hadden ze het maar in de zomer af moeten maken. Degene die dit academisch jaar een half jaar of vol jaar nodig heeft, die zou wel eens echt het bokje kunnen zijn.

Sjors W. | 01-10-12 | 11:54

@Steilloos ten Onder | 01-10-12 | 10:56
In 20 jaar aflossen is 1500 EUR per jaar. Bij een fatsoenlijk academisch salaris geen enkel probleem. Niet iedereen kan ingenieur zijn, nee. En daarom zouden die mensen ook niet in een paar jaar verborgen werkloosheid moeten worden voorbereid op levenslange werkloosheid. Gewoon aan de bak dus!

Godsammekraken | 01-10-12 | 11:38

Maar natuurlijk niet zonder de 'benadeling' van NW-allochtonen compenserend, extra 'affirmative action' pakket.

WirMachenMusik | 01-10-12 | 11:32

Volledig belachelijk dat "sociaal" leenstelsel. Het terugbetalen van de studie zit altijd al verkapt in hogere inkomstenbelasting over het (naar verwachting) hogere inkomen van diegenen die een studie gevolgd hebben.

En helemaal absurd hoe een stel van die ballen zich drukt maakt over 3000,- extra en niet over 15K (!) terugdokken (5 jaar uitwonende basisbeurs).

Voor wie een maand met die 'boete' te maken heeft: het gaat toch naar rato: ofwel: 250 euro per maand?!?

En zo gek is die boete trouwens nog niet. Het is 1 jaar uitloop op je bachelor + 1 jaar uitloop op je master. Pas daarna komt die boete om de hoek. Dat is dus na 6 jaar voor een 3-1 (B/M) studie en na 7 jaar voor een technische studie.

jcvjcvjcvjcv | 01-10-12 | 11:26

@gruzelement
Zo kan ik er ook nog eentje over huizenbezitters doen...

Myrkie | 01-10-12 | 11:26

En selectie aan de poort is uiteraard een uitstekend idee. Hadden ze eerder moeten bedenken, dan was mijn diploma nu iets meer waard.

gruzelement | 01-10-12 | 11:22

Die zgn 'langstudeerboete' betekent in feite dat je, als je 2 jaar langer over je studie doet, je in het laatste jaar het collegegeld betaalt wat studenten in andere landen hun hele studie per jaar betalen.

'Langstudeerboete' is dus een beetje een gekke term. Je zou het ook zo kunnen zeggen: voor langstuderende studenten wordt na meer dan 1 jaar uitloop, het collegegeld niet meer zo zwaar gesubsidieerd dan daarvoor.
(Zelf ook gestudeerd, extra 3000 euro per jaar zou moeilijk geweest zijn, maar zeker niet onmogelijk.)

gruzelement | 01-10-12 | 11:21

"Selecteren aan de poort voor een hoger niveau".
Onzin. Het gemiddelde behaalde cijfer zal ongetwijfeld omhoog gaan, echter dat wil niet zeggen dat het niveau omhoog gaat.
x^2+10x+4=0 wordt niet ineens x^3+4x^2+50x-25=0.

ProAsfalt | 01-10-12 | 11:12

@necrosis 10:59
Klopt. In datzelfde archief kun je achterhalen dat ik geen uitkering hebt.

Maar goed, rechtspopulisme is toch vooral gaan geloven in eindeloos herhaalde leugens. Ik neem het je dan ook niet kwaluk.

Bakito | 01-10-12 | 11:03

Prima initiatief. Ik heb zelf een jaar verloren aan sociologie voordat ik er achter kwam dat dat echt niets voor mij is. Ik was dan ook mijn lul achterna gelopen omdat "zomaar een vriendin" het ook was gaan doen. Selectie aan de poort had mij, mijn ouders, de uni en de staat geld gescheeld. Ik pleit er wel voor om die studenten beter te begeleiden bij het vinden van een juist carrièrepad (en de bijbehorende studie).
Daarnaast wil ik nog even zeggen dat middelbare scholen totaal nutteloos zijn. Mijn hele VWO klas zat vol aardige maar domme mensen die wel goed uit hun hoofd konden leren maar weinig intelligentie bezaten. Bovendien is de begeleiding op gebied van studiekeuze werkelijk abominabel geweest. Een heel hoog "zoek het maar uit" gehalte met vrijwel geen kennis over arbeidsmarkten, inhoud van studies etc.

Myrkie | 01-10-12 | 11:03

Sociale leenstelsel, the horror. Meeste Nederlandse studenten zullen de benen nemen, kennis economie wordt totaal naar de klote geholpen.

The Russian | 01-10-12 | 11:02

@bakitO | 01-10-12 | 10:51
Ik ben geen ambtenaar, ik heb al eens geplempt wat ik doe qua werk, ga maar zoeken in het tooltje (bijna 31.000 comments).
En reaguren tijdens mijn werk is onmogelijk, daar dien ik mijn computer voor het werk te gebruiken, en alles wordt in de gaten gehouden door de systeembeheerder.

necrosis | 01-10-12 | 10:59

Pubertijd? Grappig dat jullie in een artikel over onderwijs zo'n enorme spelvout maken. Teit voor lesje Nederlands, wellicht?

Nietvoordekat | 01-10-12 | 10:58

@Godsammekraken | 01-10-12 | 09:58
Ja man, een starter met een schuld van 30,000 euro opzadelen is natuurlijk volkomen rechtvaardig.

Altijd dat gekanker op studenten, lekker makkelijk, lekker weerloos groepje, nietwaar? En je kan wel lekker ageren tegen "hobbystudies", maar niet iedereen kan een ingenieur zijn.

Steilloos ten Onder | 01-10-12 | 10:56

@neemjemoederindemali | 01-10-12 | 10:47
Iemand die het klokje rond reaguurt en een baan?

necrosis | 01-10-12 | 10:54

Kaas de Vies | 01-10-12 | 10:49 | + 0 -
Tis goed met je.

Take your loss, baby.

Bakito | 01-10-12 | 10:53

@neemjemoederindemali 10:47
Ok, als zelfstandige zit ik inderdaad niet in de tijd van de baas of overheid/belasting te reaguren zoals ambtenaren als Necrosis of Damnschreeuwer.

Bakito | 01-10-12 | 10:51

Meer lenen FTW! ons financiële systeem kan enkel gedijen met exponentiële schuldenuitbreiding. Een bijkomend voordeel is dat onder schulden overladen mensen beter te controleren zijn. Ik zeg daar kan je niet vroeg genoeg mee beginnen, babys, peuters & kleuters dienen ook te gaan lenen voor die dure opvang. En de zwartkijkers die zeggen dat er nu In Amerika een hele generatie hoogopgeleide jongeren zonder werk overladen met woeker studieschulden lopen moeten niet overdrijven. www.zerohedge.com/news/2012-09-28/next...

Bertus Brulbroek | 01-10-12 | 10:50

@Bakito | 01-10-12 | 10:47 | + 0 -
Nee.

Maar geef eens een voorbeeld van een zuiver kapitalistisch element.

Kaas de Vies | 01-10-12 | 10:49

@Bakito | 01-10-12 | 10:45

Ga je me nu vertellen dat je wel een baan en een werkgevert hebt?

neemjemoederindemali | 01-10-12 | 10:47

@Kaas de Vies 10:44
Jawel. En de manier waarop jij telkens ageert tegen machts- en kapitaalconcentratie binnen de EU, maakt jou in feite een marxist.

En van je moehahaha, en van je .... etc.

Bakito | 01-10-12 | 10:47

Ach, dan maar lekker een mbo/hbo opleiding. En de rest van je leven krom liggen voor een mongool die wel met heel veel mazzel een diploma heeft gekregen. Want dat gaan ze natuurlijk niet met terugwerkende kracht uitvoeren. Studeren zou overigens nooit iets voor mij geweest zijn. Ik gruwelde al van de leerkrachten tijdens mijn mbo opleiding. Linkse dogma's vlogen door de klas. Waar sommige leraren zelfs hun bewondering uitspraken voor China. En 1 was zelfs een beetje verdwaald want die begon al over hoe belangrijk het christendom is (ja, is). U raad het al, een gristengekkie. Nee, school is niets voor mij.

Eduard-Khil | 01-10-12 | 10:47

@Bakito | 01-10-12 | 10:42

Hadden we maar een zuiver kapitalistisch systeem, helaas hebben we een monetair oplichtingstelsel.

neemjemoederindemali | 01-10-12 | 10:47

@ blandurego | 01-10-12 | 10:40 |

Ergens in de geschiedenis is er een spelfout gemaakt.
Juiste spelling overheid is : overhead.

Rest In Privacy | 01-10-12 | 10:46

@damnschreeuwer 10:43
Gezien je ongefundeerde uitspraak, heb jij de lagere school niet eens afgemaakt.

Bakito | 01-10-12 | 10:45

@damnschreeuwer | 01-10-12 | 10:43
*gnehehehe*

necrosis | 01-10-12 | 10:45

@Bakito | 01-10-12 | 10:42 | + -1 -
Het is geen kapitalistisch systeem, hou daar nou eens mee op.

Kaas de Vies | 01-10-12 | 10:44

Bakito | 01-10-12 | 10:42 |
wat weet jij daar nou van? je hebt niet eens een baan.

damnschreeuwer | 01-10-12 | 10:43

Waarom überhaupt studeren?

In het kapitalistisch systeem waarin
we gedwongen worden vanaf onze geboorte, eindigt toch iedereen als een anoniem, onbeduidend tandwieltje ...

Bakito | 01-10-12 | 10:42

Als universiteiten eens zouden stoppen met al hun geld uitgeven aan vastgoed, slechte IT infrastructuur (overal slecht functionerende windows-pc's plaatsen terwijl iedereen tegenwoordig z'n laptop meeneemt bijvoorbeeld) en geen miljoenen zouden spenderen aan nutteloze licenties (blackboard, MS-office) en het geld zouden investeren in *studenten* dan kan de kwaliteit van onderwijs enorm omhoog en zullen ze ook sneller klaar zijn met hun studie.

damnschreeuwer | 01-10-12 | 10:42

@ necrosis | 01-10-12 | 10:32 |
Klopt, en negatieve saldo's lossen ze op dezelfde manier op..

Rest In Privacy | 01-10-12 | 10:41

Kaas de Vies | 01-10-12 | 10:38
Zoiets dacht ik al.

yamahaha | 01-10-12 | 10:40

@vraagstaart | 01-10-12 | 09:57

*socialistische modus aan*

Maar dat is toch zielig voor mensen die gewoon wat langzamer zijn, of studenten die ziek zijn geweest, of waar het thuis allemaal niet zo lekker loopt. Iedereen moet een kans krijgen om te studeren, desnoods stellen we de eisen wat bij naar beneden. Poekelien en Giete moeten ook een eerlijke kans hebben om een studie te volgen die bij hun past, bovendien weet niet iedereen gelijk welke studie er bij hun past, een paar jaar wat rondfladderen moet kunnen.

neemjemoederindemali | 01-10-12 | 10:40

De Overheid. Stom woord eigenlijk.

blandurego | 01-10-12 | 10:40

Met een voorselectie komen we wel van types zoals Pechthold af...

Ing. eslapen | 01-10-12 | 10:39

@yamahaha | 01-10-12 | 10:37 | + 0 -
Daar herken ik mijzelf helemaal niet in.

Kaas de Vies | 01-10-12 | 10:38

Kaas de Vies | 01-10-12 | 10:36
Think for yourself & question authority :)

yamahaha | 01-10-12 | 10:37

bij sommige studies is er al jaren een 'selectie aan de poort'.
(conservatorium, kunsdtacademie etc.) Ik heb zelf destijds een motivatiebrief moeten schrijven, een gesprek, een assessment en een presentatie van eigen werk moeten doen.

Er zijn tegenwoordig trouwens nog maar nauwelijks langstudeerders, gezien je het sowieso al zelf moet betalen na 4jaar.

damnschreeuwer | 01-10-12 | 10:36

@yamahaha | 01-10-12 | 10:35 | + 0 -
Ik ook. En nu?

Kaas de Vies | 01-10-12 | 10:36

*autodidact*

yamahaha | 01-10-12 | 10:35

@Botte Hork | 01-10-12 | 10:31
Ik heb zelf het verschil tussen Leiden, Amsterdam en Groningen mogen leren kennen. Selectie aan de poort is uitstekende reclame voor een goede universiteit.

Petrus de Rewa | 01-10-12 | 10:33

En wat denken jullie van al die mensen die al een studieschuld hebben en ondertussen ook nog eens een flink gedeelte van hun salaris zien verdampen aan de staat(bruto-netto verhaal).
Feit blijft dat studeren gratis moet zijn, je betaald dat later dubbel en dwars terug via je loon.
Dus kwijtscheling van alle studieschulden die er nog openstaan!!!

salonsocialist | 01-10-12 | 10:32

@Vaudt Varken | 01-10-12 | 10:27
Scholen en uni's zijn tegenwoordig toch verkapte banken en vastgoedhandelaren?

necrosis | 01-10-12 | 10:32

Petrus de Rewa | 01-10-12 | 10:26
Daar herken ik me in, als gastdocent that is. Ongelooflijk wat een verschil zeg.
Ik heb dat vaak in Florence, Italië gedaan. Echt top gemotiveerde studenten.
Wat een verschil met wat ik hier in Amsterdam door de stad zie trekken..

Botte Hork | 01-10-12 | 10:31

@ProAsfalt | 01-10-12 | 10:23 | + 0 -
Ik heb het niet over hogescholen, want daar is het niet noodzakelijk om kritisch na te denken, want dat is een school.

Ik heb het alleen over de universiteiten. Ga jij maar eens op een "rode" universiteit rechtse betogen houden. Kijken hoe het je vergaat. Gewoon braaf jaknikken is het beste.

Kaas de Vies | 01-10-12 | 10:28

@supertrom | 01-10-12 | 10:09 |
Daar kom je op het volgende punt.
Het voortgezet onderwijs. Daar zit het probleem in.
Neem wiskunde. Ik hoor verhalen dat het niveau steeds verder achteruit holt.
Dan is het toch logisch als de universiteit of hogeschool wel aan hun niveau vasthoud dat studenten er niets van bakken.
Het niveau moet ook wel achteruit gaan want men krijgt tegenwoordig wel 16 vakken.
Vroeger was dat wel anders. 6 vakken voor de havo en dat moest je goed kunnen zodat wat je deed ook goed was. Niet van alles een beetje niets.

ProAsfalt | 01-10-12 | 10:28

Ik denk dat de universiteit utrecht eerder wat uit te leggen heeft over exorbitant dure, onnodige nieuwbouw. Het is zeker niet het eerste college van bestuur dat zich meer met dit soort zaken bezig houdt dan met onderwijs.

Vaudt Varken | 01-10-12 | 10:27

Ik geef het toe, ik heb veel te lang gestudeerd. Ook van studie gewisseld, tussendoor veel gewerkt en gezopen, afijn ik had een immense studieschuld toen ik klaar was.
Toen mijn ouwe brik definitief het loodje legde, heb ik een brommer gekocht, gewoon mijn boodschappen gedaan bij de Aldi, niet te gek doen met dure spullen willen en binnen 2 jaar was de hele schuld weg.

Dus dat geneuzel om die boete vind ik maar zeer matig relevant. Als ik hem had gekregen toendertijd had ik het zeer terecht gevonden, maar ik moest gewoon lenen bij de bank.

De studentjes worden weer gepaaid door de meelopers van de VVD en de backstabbers van de PvdA en ondertussen worden er via Brussel veelvouden van de langstudeerboetes uitgegeven, waar ze straks ook voor op kunnen draaien, maar daar hoor je ze niet over.
Dombo's.

Cuyahoga | 01-10-12 | 10:26

Zelf werk ik aan een buitenlandse universiteit met een strenge selectie aan de poort. Studenten vinden het een eer dat ze hier mogen studeren en hebben er ook hard hun best voor gedaan, wat een verademing is na het Nederlandse "entertain me"-onderwijs. Als je wat van je leven wilt maken, dan zul je er ook je best voor moeten doen.

Petrus de Rewa | 01-10-12 | 10:26

Tijdens het "eindeloze wachten op een besluitvaardige regering", hadden ze in België een behoorlijke economische groei..
Nu zit de besluitvaardige regering er alweer een tijdje en de groei is (zo goed als) teniet gedaan.
Zoals het een besluitvaardige regering betaamt.

Rest In Privacy | 01-10-12 | 10:25

@ProAsfalt | 01-10-12 | 10:19 | + 0 -
Denk dat je rechten kan inwisselen voor een technische studie. Daar heb je iets aan. We hebben al genoeg juridische sofisten, mij incluis.

Ik kan nog geeneens een normale zin producren.

Kaas de Vies | 01-10-12 | 10:24

Kaas de Vies | 01-10-12 | 10:06 |
"Maar iedereen moet kunnen studeren, dit heeft de universiteit van een maatschappijkritische onafhankelijke kennisinstituut gedegradeerd tot een genivelleerde gelijkheidsfabriek van papiertjes."

Onzin.

Dat heeft te maken met het feit dat hogescholen verplicht zijn om zoveel mogelijk studenten af te laten studeren. Dat levert geld op. Het gevolg is, is al geweest in de pers, dat het niveau lager wordt om zoveel mogelijk te laten slagen.
Zelf selectie aan de poort zal op grond van dit gegeven geen zoden aan de dijk zetten.

Als een universiteit gewoon vast houdt aan het vereiste niveau is er niets aan de hand. Diegene die het niet kunnen vallen vanzelf wel af.

ProAsfalt | 01-10-12 | 10:23

Gewoon de rente op die boete vervijfvoudigen.
Moet je kijken hoe hard ze opeens wél in de collegebankjes zitten.

Botte Hork | 01-10-12 | 10:21

@Bluto Blutarsky | 01-10-12 | 10:15 | + 0 -
Nee niet iedereen MOET kunnen studeren, iedereen MAG kunnen studeren.

Het gaat helemaal nergens over, de mensen die nu afstuderen kunnen helemaal niet kritisch nadenken, alleen maar napraten en marginaal in de kantlijn lullen.

Kaas de Vies | 01-10-12 | 10:21

Wat ik ook nooit begrepen heb is het enorreme gat tussen eindexamen en start academisch jaar. De sgolieren zijn 1 juni klaar en gaan dan 10 weken uit hun neus eten om vervolgens half augustus aan een totaal nieuw leven te beginnen. Niet gek dat er een hoop ontsporen. Een academisch startprogramma van een extra maandje zou wel eens heilzaam kunnen werken.

Godsammekraken | 01-10-12 | 10:20

Studeren.
Tja, wat voor zin heeft studeren in dit land nog?
Het gemekker op studenten. Waarom?
Collegegeld is al rond de E 1750 per jaar. Waarom een langstudeerboete? Onzin. Alsof studeren geen geld kost. Als je fulltime studeert, kun je in beginsel niet werken, zeker niet fulltime. Dit houdt gewoon theoretische inkomstenderving in, dus kost het geld. Veel geld. In wezen is de langstudeerboete een peulenschil
Nu wil de regering een 'sociaal'leenstelsel. Nog grotere onzin.
Lekker. Na 4 jaar studeren opgezadeld met een flinke schuld. Investeren in je toekomst heet dat.
Dan mag je hopen dat je een hele goede betaalde baan eraan overhoudt wil je de schulden zeg binnen 5 jaar kunnen afbetalen. Dat is maar weinigen gegeven. Anders zit je er meer dan 15 jaar aan vast.
Investeren in jezelf heet dat, zoals de meeste reaguurders zeggen.
Als studeren inderdaad zo lonend zou zijn impliceert dat dat je na je studie zoveel geld verdient, dat je heel veel inkomstenbelasting betaald. Veel meer dan het gemiddelde. Het lijkt mij dat op deze weg de studie toch heel snel wordt terugbetaald. Sterker nog. Het is na de terugbetaling een kaskraker voor de overheid. Zo zou het moeten zijn. Zo is het kennelijk niet. Anders hoeft men ook niet 'sociaal' te lenen.
'Sociaal'lenen dwingt nog veel meer om een goede studie te kiezen. Dat betekent waar dan veel werk inzit, dus ook goed betaalt zal worden. Helaas vallen de meeste studies dan af. Ook de harde technische studies, zoals elektrotechniek. Dat wil de overheid toch niet, of wel?
Als je dan toch wil studeren dan zijn er maar drie studie's om te doen: zorg (wel de goede richting daarin kiezen), rechten of geneeskunde.
De rest is zo onzeker dat je gedurende 15 jaar met een schuld zit. Dat is aan mij niet besteed.
Is getekend, ProAsfalt.

ProAsfalt | 01-10-12 | 10:19

@Polletje Piekhaar | 01-10-12 | 10:13 | + 0 -
Toen was de belastingdruk lager, lonen lager, vaste lasten lager. Het leven was toen simpeler omdat luxe geen primaire levensbehoefte is geworden.

Komt door de nivelleringsdrang. Verschil MOET er niet zijn.

Kaas de Vies | 01-10-12 | 10:17

Graag dit even met terugwerkende kracht toepassen op BV Nederland.

MasthaX | 01-10-12 | 10:17

Gaat niets uithalen. Spookstudenten schrijven zich alleen in om StuFi te kunnen vangen en in een studentenflat te kunnen blijven wonen.

De universiteit mag geen studenten weigeren, dus voor die test komen ze gewoon niet opdraven. Net als tijdens de rest van hun studie.

plaspop | 01-10-12 | 10:16

En HOE lang hebben de VVD en de PVDA over dit plan gestudeerd?

Botte Hork | 01-10-12 | 10:16

@Kaas de Vies | 01-10-12 | 10:06
Iedereen moet kunnen studeren maar een beetje motivatie en inzet zou geen gek idee zijn. Dus studeren omdat ik wil ipv omdat het kan. Graag ook de pretstudies waar men niet op zit te wachten afschaffen, grijp dat onder een aanvullende specialisatie.

Bluto Blutarsky | 01-10-12 | 10:15

@knuffedol | 01-10-12 | 10:07 | + 0 -
Dit is geen eigen schuld, aangezien er tijdens het spel de regels met terugwerkende kracht worden gewijzigd. Dat hoort niet in een rechtsstaat.

Ben niet tegen een langstudeerboete, maar direct 3000 euro gaat ook weer nergens over.
Wat mij voornamelijk dwars zit is de manier waarop.

Kaas de Vies | 01-10-12 | 10:15

Pollie is nog van voor de oorlog, dus studeerde hij in zijn vrije tijd naast zijn baan en voor zijn eigen centen. Dat die verwende apen van tegenwoordig steen en been klagen laat hem ijskoud.

Polletje Piekhaar | 01-10-12 | 10:13

Maar wil de overheid nu dit appeltje gaan schillen?

Vanaf nu geen langstudeerboete meer? Dus die mensen die in die 2 maanden deze wel moeten betalen hebben eigenlijk pech? Of er komt weer de grote draak van terugwerkende kracht om de hoek kijken. En geen rechter die zijn vingers hier aan brand. Dit hebben we al kunnen aanschouwen. Nou mijnheer de rechter staat u even een beetje voor aap, had u het zo mooi na lang nadenken in een juridisch kader gepropt wordt het afgeschaft door de wetengevende macht op morele gronden. Het is eigenlijk gewoon te bizar.

Allemaal tekenen aan de wand dat we geen goed werkend systeem meer hebben. Willekeur, terugwerkende kracht en geen goed funtionerend controlerend mechanisme.

Ik ga maar weer met mijn lego dorp spelen, want daar werkt alles als een zonnetje.

Kaas de Vies | 01-10-12 | 10:11

@Godsammekraken | 01-10-12 | 10:01
Als je het VWO examen haalt zou het inderdaad zo moeten zijn dat je geschikt bent voor een WO studie. De vraag is voor welke. Dit plan concentreert zich op de vraag voor 'welke' studie je geschikt niet, niet 'of' je geschikt bent.
Desalniettemin zie ik bij mijn studie veel studenten die gewoon VWO gedaan hebben, maar waarbij ik afvraag of ze überhaupt geschikt zijn voor welke studie dan ook.

supertrom | 01-10-12 | 10:09

Had dhr Bolkestein dit niet al eens voorgesteld?

Willem VanDer Decken | 01-10-12 | 10:08

Goed zo. Ben zelf één keer van studie gewisseld. Betaal nu de langstudeerboete. Eigen schuld. Mij hoor je niet zeiken.

knuffedol | 01-10-12 | 10:07

Dit bestuurders gezwalk laat duidelijk met terugwerkende kracht zien hoe incompetent onze bestuurders zijn.

Maar iedereen moet kunnen studeren, dit heeft de universiteit van een maatschappijkritische onafhankelijke kennisinstituut gedegradeerd tot een genivelleerde gelijkheidsfabriek van papiertjes.

We hebben allemaal een "wetenschappelijk opleiding, maar zelfstandig kritisch nadenken kan niemand.

Een grote schande, ik ga weer naar Bologna om mijn onvrede daar kenbaar te maken.

Kaas de Vies | 01-10-12 | 10:06

Die tussen wal en schip vallen hebben net zoveel pech als de reeds gepensioneerden die nog geen 65 zijn.Zoek het maar uit ,neem maar een lening,bekijk het maar.
Dat is wat tegenwoordig regeren is....

swassannuf | 01-10-12 | 10:06

Op zich is de langstudeerboete helemaal niet zo'n slecht idee. Alleen beetje lulig om 'm te laten gelden voor studenten die onder andere voorwaarden aan hunstudie begonnen zijn. Overigens vind ik een sociaal leenstelsel inderdaad een betere oplossing.

Goed, ik ga ff 3000 euri's naar Mark cs. brengen. Doei.

dekameelisliev | 01-10-12 | 10:05

Er is een hoop goed te maken in onderwijsland,na de escapades van Diederik Stapel. Dus een beetje zorgvuldiger en een beetje opschieten met je studie kan geen kwaad. En is 15 jaar studeren wel een beetje overtrokken. Als je drie verschillende studies tegelijk wilt stapelen moet je van goede huize komen om dat binnen de gestelde tijd te doen,beter neem je er dan een, en in eigen tijd en eigen kosten of kosten van de werkgever nog een bij.

deraderendraaien | 01-10-12 | 10:04

Een paar maanden geleden vond de VVD het blijkbaar geen slecht plan.

Schaamharing | 01-10-12 | 10:03

Duivels plan. Had mij een paar jaar gescheeld

3Xniks | 01-10-12 | 10:03

Vroeger zat 3% van studerend Nederland op een universiteit, nu 21%.
Maar als ik door de stad en land loop zie ik geen toename van de intelligentie of van hoge voorhoofden.
Integendeel

dhr v Puffelen | 01-10-12 | 10:02

Een piloot heeft een hogere schuld en die moet het ook zelf betalen...

eerstneukendanpraten | 01-10-12 | 10:02

Selectie aan de poort? Maar die selectie daar dient het VWO-examen toch voor? En gewoon studenten de consequenties van hun keuzes zelf laten dragen. Oftewel: *betalen*

Godsammekraken | 01-10-12 | 10:01

Selectie aan de poort geeft je als student in elk geval het gevoel dat je kiest voor een studie die zichzelf serieus neemt, in plaats van een vergaarbak voor diegenen die niet weten wat ze willen studeren.

Petrus de Rewa | 01-10-12 | 09:58

Volkomen terecht dat leenstelsel. Je investeert in je eigen toekomst. Nu alleen nog zorgen dat de schuld *niet* wordt kwijtgescholden als je na afstuderen geen stevig inkomen krijgt. Dat houdt al die pluizen uit irrelevante hobbystudies.

Godsammekraken | 01-10-12 | 09:58

Ja maar als je zakt voor de test mag je wel gewoon studeren heur!

reageerbuis | 01-10-12 | 09:58

Prima idee en in bijvoorbeeld het socialistische Australië of Frankrijk altijd al de norm: wie onvoldoende goede cijfers haalt, komt er op de universiteit gewoon niet in. En een jaar niet halen betekent: vertrekken.

vraagstaart | 01-10-12 | 09:57

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland