Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nee hoor, Menzis gaat u niet controleren

jankeesmetbigmac.jpgOp de stijlloze burelen steken we graag de ene sigaret met de andere aan. Sporten doen we hoogstens op de Wii en we vreten rauwe spek met bier voor ‘t ontbijt. Je leeft maar één keer en dood ga je zeker. Maar nu een heuse wereldprimeur in Nederland: Menzis gaat u belonen voor gezond bedrag (AD). En u krijgt natuurlijk geen beloning (korting) mocht u ongezond leven. Wat is ‘t nou? Ongezond gedrag bestraffen of gezond gedrag belonen? Nou ja whatever. De grote vraag is of ongezond leven uiteindelijk de zorgkosten verhoogt. Wat dacht u bijvoorbeeld van de miljarden aan accijnzen op tabak en alcohol? En wanneer rokers, zuiperts en fatties 10 jaar eerder doodgaan, scheelt dat ook weer een flinke zak poet. Hoeveel kosten sportblessures, opgevoerde auto’s, zeikende midlifewijfen en zure Freken eigenlijk qua blijvend lichamelijk en/of geestelijk letsel en dus zorgkosten? Wie bepaalt wat gezond is? Menzis zegt uit te gaan van vertrouwen, en ze controleren u NIET op jokken. Maar in ‘t AD zegt Menzis-baas en zwaargewicht nevenactiviteiten Roger van Boxtel (D66) het volgende: “Wellicht dat we in de toekomst steekproefsgewijs wat controles gaan doen”. Lolwut? Zoeken op de Menzis-site levert NIKS over steekproeven op. Ook hier geldt: wat is ‘t nou? Wel of niet controleren? Goed, laten we niet naïef doen: Menzis gaat u, als eerste zorgverzekeraar ter wereld, controleren op uw levensstijl. Wodka in Spa-flessen in 3, 2, 1. Bindende leestip hier. Update: Check filmpje NOS vanaf 4:20. Van Boxtel komt thuis aan je shirts ruiken of er wel zweet aan zit. Doodeng land.

Reaguursels

Inloggen

Volgende keer houd ik niet meer de lift voor 'm open als ie klaar als ie klaar is met zakken vullen bij de RvC van Inter Access ..

michelr | 18-09-12 | 18:46

citaat RvB: "wij sponseren ook hardloopwedstrijden en kunnen dus zien of iemand zich daar voor heeft ingeschreven". Fijne jongens daar bij Menzis. Komt goed beste mensen, ga maar slapen.

Mees Dismist | 18-09-12 | 11:06

Het is best simpel. Lang leven tov kort leven. Hoe langer men in goede gezondheid leeft, hoe meer premie er wordt opgestreken zonder te hoeven terug te lappen voor vergoedingen. Iemand die dus ongezond leeft en nog kort ook, levert gewoon minder op omdat hij naast premie betaalt, ook weer vergoedingen kost die vaak hoger zijn dan de maandelijkse premie. Hoe minder je gebruik maakt van vergoedingen, hoe meer recht je hebt op een korting.

coolnation | 18-09-12 | 11:01

kutservert

vangodverlost | 18-09-12 | 09:59

Laten ze goedverdoemme toch eens ophouden met dat bepalen van smans leefstijl. Laat ieder lekker zelf weten hoe (on)gezond men wil leven. Je kan overal wel dood aan gaan of ziek worden. Gaan we straks zo ver dat iemand met een genetische afwijking en daardoor veel zorg nodig heeft niet meer te verzekeren is. Iemand die langdurig ongezond leeft zal ook veel minder oud worden (uitzonderingen daar gelaten) en jaagt de staat/maatschappij dus op minder kosten. Anders kan je iedereen wel zo'n beetje zo vroeg mogelijk euthaniseren, lekker goedkoop.

vangodverlost | 18-09-12 | 09:59

Laten ze goedverdoemme toch eens ophouden met dat bepalen van smans leefstijl. Laat ieder lekker zelf weten hoe (on)gezond men wil leven. Je kan overal wel dood aan gaan of ziek worden. Gaan we straks zo ver dat iemand met een genetische afwijking en daardoor veel zorg nodig heeft niet meer te verzekeren is. Iemand die langdurig ongezond leeft zal ook veel minder oud worden (uitzonderingen daar gelaten) en jaagt de staat/maatschappij dus op minder kosten. Anders kan je iedereen wel zo'n beetje zo vroeg mogelijk euthaniseren, lekker goedkoop.

vangodverlost | 18-09-12 | 09:59

Potjandorie, het wordt nog druk als de beeldenstorm 2.0 uitbreekt. We moeten al langs alle banken, lobbyclubs, Brein, buma/stemra, KPN, ProFail, overheid, rating agencies, etcetera, etcetera en nu ook nog menzis en consorten!

de reaguurbuur | 18-09-12 | 09:56

Merkwaardige beslissing. Volgens mij zijn er geen of nauwelijks precedenten van het vergoeden/belonen van preventieve zorg. Hoewel, er was een tijdje dat Becel cholesterol boter vergoed werd? Dan nog zijn de eventuele controles in ieder geval een stap verder dan we ooit gegaan zijn.

Suubi Musajja | 18-09-12 | 09:46

@Noobster | 18-09-12 | 08:34
Klopt! En naast het lastigvallen van rokers, gelijk ook alle mensen met overgewicht volledig doorlichten. Bij te dik door eigen schuld (99% van de gevallen), direct de premie verhogen met 100%.

Aldus Harry Poster, die lekker is aangekomen na gestopt te zijn met roken.

harry poster | 18-09-12 | 08:51

Kijk in het weekend eens op de ehbo afdeling van een ziekenhuis. De ene sportblessure na de andere. Top 3:
Voetbalblessures, (race)fietsblessures en skateblessures.
Daar betalen jij en ik ook voor, terwijl men zelf die sporten gekozen heeft.
Dus dan ook maar zelf deze blessurebehandelingen betalen.

Noobster | 18-09-12 | 08:34

Is dit nu beter of slechter dan de schaamhaar cops?

wwwbattle | 18-09-12 | 08:26

@Kutmaatschappij | 17-09-12 | 23:27
Je stipt daar wel een heel belangrijk punt aan. Leuk dat we allemaal streven om veel ouder te worden, maar we kunnen alles nu al amper betalen. Het verleden leert ons dat de regering liever niet aan lange termijn denken doet, dus over 3, zeg 4, generaties kan je kromliggen om alles nog te kunnen betalen. Maaaaaar, dan word je wel 105.... dat dan weer wel.

harry poster | 18-09-12 | 08:25

pjisonline | 18-09-12 | 06:49 | + 0
van Boxtel is d66

zeefert | 18-09-12 | 07:07

Met dank aan de VVD stemmers.

pjisonline | 18-09-12 | 06:49

Van Boxtel mag zelf wel eens gezonder leven. Minder roken en drinken zo te zien. Ik herkende de man amper meer.

jojo1956 | 18-09-12 | 01:33

Per dag dat er geen alcohol gezopen wordt, geen shag of sigaretten gekocht wordt, een keer over de grens getankt wordt en een dagje caviavoer aan het konijn gegeven wordt, wordt er een Grieks eilandje afgestoten van de EU.


Na de kusjes-, knuffel-, en pijpdag, wanneer komt dan ooit eens de Griekse-Rugworpdag, beste redactie?

Jos Tiebent | 18-09-12 | 00:24

@Kutmaatschappij | 17-09-12 | 23:27
Niks van bewezen, dat vet eten slecht is. Hier. Neem een drankje en een snuif. Knap je van op neger.

LibertasSimplex | 17-09-12 | 23:40

Stel je voor dat we allemaal gezond leefden en dan allemaal 90 jaar worden....... wie gaat DAT betalen??????
Geef mensen die roken en drinken en vet eten gewoon korting..... die gaan eerder deaud!

Kutmaatschappij | 17-09-12 | 23:27

50% is genen, 25% is ongelukjes en 25% heb je zelf in de hand als we ervan uitgaan dat de mens over een vrije wil beschikt. wanneer je met een soa en een blessure van de voetbal vereniging met acht bier achter de kiezen om een boom vouwt maakt het niet zoveel uit of je twee pakjes marlborro rookte of niet, misschien had een patatje oorlog je leven gered.

9-buts | 17-09-12 | 23:23

Mensen leef. Vreet vet. Vlees. Wijven en wat drugs en drank to cope with that shit. Screw em.

LibertasSimplex | 17-09-12 | 23:19

Kijk dat die mensen die niet roken en drinken gewoon geen sigaretten en drank kunnen betalen, daar kan ik niks aan doen, maar gun mij mijn pleziertje....
Ik vraag me af wanneer ze me gaan belonen voor het op tijd betalen van al die premies....... dat kunnen ze beter eens gaan doen.En daar dan maar eens korting op geven, en laat die 400000 mensen die niet op tijd betalen maar stoppen met roken en drinken!

Kutmaatschappij | 17-09-12 | 23:18

Wat een ophef, dit is toch helemaal niks nieuws? Bij het afsluiten van een hypotheek/levensverzekering is je gezondheid ook maatstaf bij het bepalen van de premie. Wakker worden.

Supporter | 17-09-12 | 23:00

is dit voor alle leeftijden.
of loert men op doelgroepen,en probeert op deze manier een voet tussen de deur te krijgen.
laat het maar mooi zo als het is.
er was een bonus males regeling.
wat wil deze president directeur,met x keer de balkenende norm.
cijfertjes goochelaars,terug naar onze oude vertrouwde ziekenfonds,dat was goed geregeld.

soledad | 17-09-12 | 22:49

seven | 17-09-12 | 20:46 |
Dat zou best kunnen, maar werknemers met een particuliere verzekering kregen een flinke bijdrage van hun werkgever in de kosten voor de particuliere verzekering.

CoffeePatch | 17-09-12 | 21:52

Ik stel voor om lieve mensen punten te geven en klootzakken punten af te trekken.

MacMiep.nl | 17-09-12 | 21:43

@BSE rundfunk | 17-09-12 | 21:21
Juistem de basis van de Zorgverzekering is solidariteit, is voor een omhooggevallen D 66- er een een vreemd begrip.

Uw Verzekeringsadvis | 17-09-12 | 21:32

Die Van Boxtel heeft het zelfs over frauderen! Hoe durft hij!!!
En overigens, sportvereniging... voor mensen in een rolstoel, of met reuma?
Helaas geen spaarpunten voor u. Jammer dan.
Opnieuw worden de mensen die het minste hebben het hardste getroffen met dit soort polariserende en discriminerende terreur.
En dan verkoopt hij dit verhaaltje ook nog alsof hij de redelijkheid zelve is, en dat er goed over is "nagedacht".
Een complete idioot.

BSE rundfunk | 17-09-12 | 21:21

@seven | 17-09-12 | 20:46
Klopt, zelfs kinderen moesten apart premie betalen, zit nu verstopt in de premie voor volwassenen oftewel degene zonder kinderen betalen voor de kinderen v/d buren, klopt ook niet.
Maar goed over de rug van de Zorgpremie wordt inkomenspolitiek bedreven, en waar het begrip politiek om de hoek komt kijken zijn we losgezongen van de werkelijkheid oftewel kansloos.

Uw Verzekeringsadvis | 17-09-12 | 20:57

CoffeePatch | 17-09-12 | 19:49
De particulier ziektekostenverzekering( 50% vd markt? ) kende voor 2004 imho een fors premieverschil voor jonger & ouder dan 65jr.

seven | 17-09-12 | 20:46

Die Van Boxtel ziet eruit alsof hij niet heel veel punten zou krijgen bij Menzis.

Jan Toeternuitje | 17-09-12 | 20:34

-weggejorist-

Hard stuurboord | 17-09-12 | 20:33

-weggejorist-

Hard stuurboord | 17-09-12 | 20:33

Ah, Roger van Boxtel. Nog zo'n polletiek zwaargewicht die tijdens zijn loopbaan in Den Haag niet constructiefs bijgedragen heeft. Behalve zich van mooie baantjes verzekeren na die periode van geen enkel nut.

Van welke partij ook alweer? Ach, D66 ja, natuurlijk.
Onthoudt die namen goed beste "Ik stem op Pechtold want dat is toch zo'n keurige man. Hij blijft ook zo sterk vasthouden aan zijn eigen verhaal" mensen:

De Graaff
Van Ham
Pechtold
En dit is ook zo een sujet; Van Boxtel

Jaja, van die onderwijspartij ja. Die keurige lieden, die vooral keurig met 2 woorden spreken en keurig voor zichzelf zorgen...

TisNieZoMoeilijk | 17-09-12 | 20:27

@Bo Dreksma | 17-09-12 | 19:50
Ah, dan vergis ik me. In dat geval: boe Menzis.

@miko | 17-09-12 | 20:08
Die discussie staat hier los van. Hoewel ik het wel met je eens ben dat het zorgsysteem in Nederland toe is aan een klysma van wereldproporties.

Nietvoordekat | 17-09-12 | 20:23

Laten we maar gewoon wachten op een nieuwe, totaalvernietigende pestepidemie of zo. Die maakt geen onderscheid tussen rokers en niet-rokers, sporters en niet-sporters. Gaat Menzis dat dan wel doen?

hatari | 17-09-12 | 20:21

@Strohond | 17-09-12 | 19:53
Goed gezien, de geparachuteerde mislukte pathologische leugenaar v. Boxtel is het voorbeeld.
Overigens kan je binnenkort bij CZ en VGZ en AGIS lekker nog veel meer kortingspuntjes krijgen dat zal het neven effect zijn.
Wel lullig voor de ongezond levenden, na controle, die motten meer betalen om het systeempie met controlesysteempie in stand te houden.
Menzis staat qua kwaliteit op een v/d laagste plaatsen.
Enge man vraag maar aan NAtuurmonumenten die krijgen ook geld als de leden een verzekeringetje afsluiten bij van Boxtel.

Uw Verzekeringsadvis | 17-09-12 | 20:19

@Eduard-Khil | 17-09-12 | 20:14 |

" Not to men like you. "

Parel van het Zuiden | 17-09-12 | 20:19

Die journalist kan zo bij GeenStijl werken.

AllenInHetBusje | 17-09-12 | 20:16

Tom Hiddleston zei het al zo treffend: Kneel before me. I said... KNEEL! Is not this simpler? Is this not your natural state? It's the unspoken truth of humanity that you crave subjugation. The bright lure of freedom diminishes your life's joy in a mad scramble for power. For identity. You were made to be ruled. In the end, you will always kneel.

Eduard-Khil | 17-09-12 | 20:14

Nou daar zit je dan volgend jaar zomer met een stel vrienden op een zonnig terras.

Dan, als je op je vrije dag aan je vierde drankje zit en je zesde sigaretje, doemt daar opeens een schaduw op terwijl jij niet onder een parasol zat omdat je juist een kleurtje wilde krijgen. Je verwacht de ober waar je net een heerlijke saté schotel met friet en mayo had besteld, maar wat blijkt? Het is de Menzis levensstijl controleur.
En die begint gelijk te noteren.
1: de tijd dat u hier al zit ,en dus niet in beweging bent.
2: U draagt geen pet of hoed, dus kans op zonnesteek.
3: U bent te schaars gekleed, dus kans op huidkanker.
4: U drinkt alcohol, dus risico op leveraandoening, uitdroging en dronkenschap,dus kans op ongeval.
5: U rookt, dus kans op kanker en andere roken gerelateerde aandoeningen.
6: U eet ongezond veel vet,dus kans op Obesitas en hart en vaat aandoeningen.
7: U bent ontspannen,dus moet er psychisch bij u een steekje los zitten.

Zullen we de zomers maar gewoon overslaan Menzis?

deraderendraaien | 17-09-12 | 20:11

Niet rokers sterven ook.

Parsons | 17-09-12 | 20:10

Oud onderwerp. Het is allang bekend dat mensen die slecht leven, veel minder kosten aan pensioen. En de "gezonde" mensen hebben aan hun einde net zoveel hulp nodig als de ongezonde mensen aan hun einde.

bennutzat | 17-09-12 | 20:09

Helemaal niets mis mee, als ze slim zijn controleren ze gelijk op wat meer punten, crisis hè kosten besparen

- voor Fred en Tim even alle bestanden op de pc checken
- voor het cda aantal schaamhaartjes tellen
etc

Tim Grimback | 17-09-12 | 20:08

@Nietvoordekat | 17-09-12 | 19:38
Liever sponsor je de grote jongens, de veel te dure kantoren en meubels. De zakenreizen, de te dure patenten op geneesmiddelen.
Ik ben zelf zowat niet verzekert en heb een eigen risico van 8000 euro.Ik kan mijn verzekering dan ook alleen maar aanspreken als er echt iets aan de hand is.Beter gaat men de vergoeding van alle paracetamolletjes en andere overbodige medicijnen eens na.De rare afval cursussen en acupunctuur dingetjes. O,en waarom zijn die apothekers zo afgeladen/Omhooggevallen drogisten ik denk dat daar wel eens naar gekeken mag worden.Snijden waar het vet zit maardan in figuurlijke zin.

miko | 17-09-12 | 20:08

Het begint geleidelijk, voorbeelden te over in de (recente) geschiedenis. Als het eenmaal gewoonte en ingeburgerd is, komen de voorwaarden.

Elke afbreuk aan het solidariteitsbeginsel in ons sociale zorgverzekeringsstelsel is misdadig. What is next? Bij te veel verkeersboetes moet je ook meer zorgpremie gaan betalen?

Ven1V1d1V1c1 | 17-09-12 | 20:01

@Bakito | 17-09-12 | 19:42
Tieten kijken is goed voor je inderdaad. Nu we het daar toch over hebben: Neuken past ook bij een gezonde levensstijl.
Ik zal eens een hoer proberen te claimen bij Menzis. Kijken of ze consequent zijn...

Tommygunner | 17-09-12 | 20:01

Bakito | 17-09-12 | 19:30
Daar heb je een punt. Daarom kan het ook geen kwaad als er af en toe eentje onthoofd wordt.
Lees je mee Bertus?

Strohond | 17-09-12 | 19:56

Update: haha lol Menzis-snuivers. Daar is natuurlijk ook een hoog risico aan verbonden, die krijgen dus geen korting. Moet niet gekker worden.

beniknougek-ofwa | 17-09-12 | 19:56

Aaaarch, jakkie en een dikke boe; Verzekeraars in 0031: een ander woord voor Rijks gelegaliseerde Maffia met gelukkig incompetente bestuurders.

Ron6019 | 17-09-12 | 19:55

@de Bree | 17-09-12 | 18:54
Als jij zo gezond leeft,zo weinig risico loopt waarom stop je dan niet met je zelf verzekeren? Zelfverzekerde.

miko | 17-09-12 | 19:54

seven | 17-09-12 | 19:39
De besturende babyboomers zijn het kankergezwel van de samenleving.

Strohond | 17-09-12 | 19:53

Even een toevoeging.

Zorgverzekeraars betalen minimaal € 10 per klik in Google om bovenaan zichtbaar te zijn. Duizenden mensen gaan opzoek naar een andere zorgverzekering in google. XXX aan €'s wat doorgerekend wordt in onze premie.

Met een autoverzekering wordt je ook dubbel en dwars genaaid. DAt is het duurste zoekwoord ooit in AdWords, maar wordt ook zwaar beloond in Affiliate marketing. En wordt dus ook doorgerekend naar de premie die u en ik betalen.

Sowieso concurrentie afschaffen tussen verzekeringen die VERPLICHT zijn om af te nemen.

st3fan07 | 17-09-12 | 19:52

Om te bepalen bij welke zorgverzekeraar ik het beste kan verzekeren heb ik voortaan toch wat meer informatie nodig. Ik zou graag inzicht willen in de gezondheid van de bestuurders van zo'n verzekeraar. Paar kleine dingen maar..
.
- Patientendossiers i.v.m. de actuele status van de lichamelijke en psychische gesteldheid.
- Agenda met werkzaamheden en verantwoordelijk i.v.m. stressnivo's.
- Agenda met vrijetijdsbestedingen en dagindelingen i.v.m. inspanningen voor een betere gezondheid.
- Actuele status van relatieperikelen i.v.m. u raadt het al, stressnivo's.
- Sexuele voorkeuren i.v.m. risicoinschattingen.
.
Gezond bestuur is immers goed bestuur!

Parel van het Zuiden | 17-09-12 | 19:50

Ik vind het niet minder dan terecht dat mensen die ongezond leven, betalen voor wat ze statistisch gezien gebruiken.
Nietvoordekat | 17-09-12 | 19:38 | + -3

Gezondheidsbonus zat al in het systeem: no claim korting
Is door de Haagse vrinden verkwanseld tot eigen risico.
Dus gebruikers van zorg betalen al meer.

De zorg die ik wel gebruik mag ik zelf aftikken aan de tandarts, alsof je voedsel goed kunnen kauwen geen basisbehoefte is..

Bo Dreksma | 17-09-12 | 19:50

Menzis zou er beter aan doen om hand in hand met onze overheid een anti unilever, Nestlé, Procter & Gamle, Mc Donalds en KFC lobby te starten om ongezond voedsel uit de schappen te krijgen in Europa. Onze regering achter de broek zitten om landbouwgrond voor normaal voedsel vrij te maken. Maar ja.. dan valt er niks meer aan de consument te verdienen he!

deraderendraaien | 17-09-12 | 19:50

seven | 17-09-12 | 19:39 |
De vroegere premie voor het ziekenfonds was inkomensafhankelijk, die kende geen leeftijdsgebonden premie.

CoffeePatch | 17-09-12 | 19:49

@Kaas de Vies | 17-09-12 | 18:47
Reken maar dat weet ik uit ervaring! Elk jaar komen ze weer.Maar meneer voor dat bedrag kunt u dit huis toch nooit wederop bouwen als het eraan gaat?? Maar de kans dat mijn huis er helemaal aangaat is net zo groot als de staatsloterij winnen en dat is minder premie.

miko | 17-09-12 | 19:48

@redactie
Willen jullie alstublieft al mijn reacties, vóór 19:00 uur geplaatst met *Plop* erin, even wegjorissen?
Dank u.

Jackanders | 17-09-12 | 19:47

@de Bree | 17-09-12 | 18:45
Geloof je het zelf? We worden ouder en gezonder we lopen steeds minder risico op het werk door betere arbowetten.Medicijnen patenten verlopen en zijn Veel goedkoper geworden.Veel besmettelijke ziektes zijn uitgeroeid.Riolering heeft voor nog minder infectie en andere vies water ziektes gezorgd.En? Is de premie wel eens gezakt?

miko | 17-09-12 | 19:46

Hoe dan ook zal dit een verschuiving van kosten van de leugenaars die met het spaarsysteem meedoen en hen die dat niet doen. Dat lijkt me trouwens een fundamentele breuk in het omslagbeginsel dat er achter iedere verzekeringscorm schuilt.
Afgezien van de meergesignaleerde agencyproblemen, is een van de fundamentele problemen met dit idee dat een buitenproportioneel van de zorgkosten wordt veroorzaakt door mensen die sowieso buiten het systeem staan, de hopeloze gevallen die juist voor dit soort van policor goedgevoel marketingnonsens vallen.

gooi en smijtwerker | 17-09-12 | 19:45

Ja en mag dan aub zo snel mogelijk de concurrentie tussen zorgverzekeraars afgeschaft worden? Die zorgverzekeraars geven alleen al aan Google AdWords meer dan een kwart ton uit om klantjes te winnen van andere zorgverzekerars. daarbij is affiliate marketing nog niet meegeteld waarmee elk debiel een paar ruggen ( minsten € 80 per lead die je zet voor b.v. OHRA) omzet kan draaien met slecht geschreven teksten

st3fan07 | 17-09-12 | 19:42

@Tommygunner 19:34
Daarom zeg ik er ook "evenwichtig" bij. Die levenstijl is per persoon anders.

42 km hardlopen is voor dikzakken als wij twee inderdaad niet verstandig. Wij kunnen beter gaan zwemmen, beetje tietjes kijken. Jij weet.

Alle gekheid op n stokje, wat gezond en ongezond is, wordt grotendeels bepaald door allerlei partijen cq bedrijven met een eigen agenda.

Gelukkig is er dankzij internet een mogelijkheid te ontsnappen aan deze manipulatie.

Bakito | 17-09-12 | 19:42

@appeltjesgroeneweide | 17-09-12 | 19:36
Tja, het blijft een ordinaire verzekeraar natuurlijk.
Bij ook maar de geringste twijfel geen dekking, daar drijven die hufters op.

Jackanders | 17-09-12 | 19:40

Waarom is er geen leeftijdsgebonden premie meer? Vroeger was deze er wel, maar toen de babyboom zelf ouder werd hebben ze deze premiedifferentiatie (waar ze zelf toen ze jong waren van profiteerde) verboden.

seven | 17-09-12 | 19:39

Menzis heeft een punt. Als gezond persoon betaal je mee voor mensen die vreten bij de Mac tot ze -een ons wegen- heel veel meer dan een ons wegen, twee pakjes sigaretten per dag normaal vinden en sporten eng want gadver daar ga je van zweten en ik kan toch beter op m'n veel te dikke reet op de bank spelletjesshows gaan kijken.

Ik vind het niet minder dan terecht dat mensen die ongezond leven, betalen voor wat ze statistisch gezien gebruiken.

Nietvoordekat | 17-09-12 | 19:38

@Bo Dreksma | 17-09-12 | 19:34
Inderdaad, of lever een fruitmand af elke week voor dat geld.

Tommygunner | 17-09-12 | 19:36

Een heel eng mannetje dat alleen maar wil controle wil met als uiteindelijk doel- en dat wil hij maar niet zeggen- minder uitbetaling bij ziekten. Er is zeer wrs helemaal niets goedaardigs aan deze man inzake het vee dat de maandelijkse premie dient te betalen. Zijn enige interesse is hoe hij meer kan vangen en minder hoef te betalen.

appeltjesgroeneweide | 17-09-12 | 19:36

Volkomen idioot idee.
Sponsor dan korting op sportclub contributie. Op vertoon van zorgpas zoveel % korting. Hebben de mensen die geen zorg gebruiken er ook nog wat aan.

Bo Dreksma | 17-09-12 | 19:34

@Bakito | 17-09-12 | 19:30
Je kunt je afvragen wat gezond is. Veel "gezonde" leefstijlen of producten zijn een stuk minder gezond dan je zou verwachten. Hardlopen is er 1 van bijvoorbeeld.

Tommygunner | 17-09-12 | 19:34

@Idontgiveafunk | 17-09-12 | 18:42
En dat is geen grap.

miko | 17-09-12 | 19:33

Aan zijn stem te horen en aan zijn hoofd te zien houdt Van Boxtel houdt ook wel van een sigaretje.

FredKlep | 17-09-12 | 19:32

Het zegt overigens genoeg dat de moderne, westerse mens een externe, financiële prikkel nodig heeft om een evenwichtig en gezonde levensstijl erop na te houden.

We zijn te ver doorgefokt, dat is natuurlijk de andere kant van dit spannende jongensboek.

Bakito | 17-09-12 | 19:30

Het begint met de redelijkheid en het eindigt in een totalitair systeem.

gooi en smijtwerker | 17-09-12 | 19:30

@seven | 19:19
Foutje dan, van de paarse/rode/gele broekenbrigade. Mensen zoeken zekerheid, vooral bij een verzekeraar. Dus nu twijfel gaan zaaien, terwijl het volk in december weer mag kiezen voor een nieuwe ziektekostenverzekering, is behoorlijk dom.

hatari | 17-09-12 | 19:29

Hoe durven politiek, overheden en bedrijven in godsnaam zo diep door te dringen in de persoonlijke levenssfeer? Ik bedoel maar, mee willen beslissen in behandelen wel of niet (met financiële motieven nb), mee willen kijken en sturen in levensinrichting, en bij voorkeur privacy rond eigen lichaam opheffen. Dit raakt aan de meest fundamentele grondrechten die een mens heeft, nl. zelfbeschikking over lichaam en levenswijze. Schandalig, abject, en letterlijk levensgevaarlijk!

Parel van het Zuiden | 17-09-12 | 19:28

seven | 17-09-12 | 19:24 |

Toch is de privatisering het probleem, mensen helpen is geen prioriteit meer, zakken vullen des te meer.

CornholioNL | 17-09-12 | 19:28

euh, kunt u de webshop even laten zien?
Ik kan hem niet vinden?

dutchxxs | 17-09-12 | 19:28

Gewoon de premie van rokers verdubbelen. Het is te gek voor woorden dat groep asociale verslaafden heel Nederland op kosten jaagt.

Haarkopje | 17-09-12 | 19:27

Menzis gaat voor de ubermensch.

Spokoynoy Nochi | 17-09-12 | 19:27

Ik ben bang dat Van Boxtel weinig korting zal krijgen.. Ik ben hem hier in Gorinchem nog nooit zonder sigaret tegengekomen!

Horseman | 17-09-12 | 19:27

Wortelsapje iemand?

*cashen gaat*

Jackanders | 17-09-12 | 19:25

CornholioNL | 17-09-12 | 19:13
Sicko is een indrukwekkende docu, maar is ook erg creatief met de waarheid. De USA is een groot land en dus zijn voor elke bewering wel een paar mediagenieke incidenten te vinden, maar als je de US vergelijkt met heel Europa (en niet alleen een rijk deel van Frankrijk of het welvarende NL) doorstaat zij de vergelijking met gemak.

seven | 17-09-12 | 19:24

.. de Menzis-site levert NIKS over steekproeven op. Die zoekfunctie op de Menzis site www.menzis.nl/web/Home1/Zoekresultaten... levert helemaal niets op wat je daar ook invult.

CoffeePatch | 17-09-12 | 19:23

Gebleekte_Aars | 17-09-12 | 19:13 |

Eensch, de VVD-er die niet miljonair is staart zich blind op behoud van zijn/haar hyphoteekrente aftrek, dat hij/zij aan alle andere kanten genaaid word ontgaat ze volledig.

CornholioNL | 17-09-12 | 19:22

Je verklaart dat je niet rookt en later krijg je longemfyseem, aantoonbaar door rookgedrag. Kan Menzis dan eenzijdig de verzekering opzeggen?

Jooop | 17-09-12 | 19:19

let maar op met die leestip, voor je 't weet word je als geesteszieke gezien. Achterdochtig zijn in deze maatschappij wordt niet op prijs gesteld tenslotte.

sufkut | 17-09-12 | 19:19

Dit soort nieuws komt op zeker uit de marketingkoker van Menzis. Ga maar na: 1 Ze komen in het nieuws, is meer naamsbekendheid. & 2 Ze lokken gezonde (voor de verzekeraar ) winstgevende klanten en jagen de ongezonde verlieslatende verzekerden weg naar de concurrent.

seven | 17-09-12 | 19:19

Ben toch bang dat M. Doornekamp, lid van de Raad van Comissarissen van Menzis, niet in aanmerking komt voor deze 'gezondheidskorting'. Voorts ben ik benieuwd naar de huidige levensstijl van R.L.O. 'Robin' van Linschoten, nitwit en levensgenieter pur sang. Heb me laten vertellen dat zijn partij, de VVD, hem heeft verzocht om een beetje 'low profile' te blijven. Waarom weet ik niet.

hatari | 17-09-12 | 19:17

Zag je 10 jaar geleden al aankomen, stukje bij beetje het Amerikaanse systeem, straks vecht iedereen elkaar de tent uit om een baan te hebben waarvan de werkgever de ziektekosten betaald, diegene die dat niet hebben zullen 3 a 4 baantjes moeten nemen om de boel te kunnen betalen.
Kijk Michael Moore's Sicko maar eens...''hoogtepunt'' is de man met die 2 vingertoppen kwijt is, kiezen maar meneertje, welke kunt u betalen?

CornholioNL | 17-09-12 | 19:13

Waar maken we ons nu eigenlijk druk over? Dit is toch wat een groot deel van de Nederlandse bevolking wil. We hebben toegestaan dat ons zorgstelsel is uitbesteed aan een paar uitgekookte verzekeraars die hoe dan ook winst willen maken en zuigen de mensen op een ongekende wijze uit met hun torenhoge premies. Ze zijn al op de stoel van de artsen gaan zitten als het over behandelingen of medicijnen gaat. En nu gaan ze zich met onze leefstijl bemoeien. Mooi toch, ik zou zeggen stem nog veel meer op de VVD.

Gebleekte_Aars | 17-09-12 | 19:13

Iedereen die GS een warm hart toedraagt, heeft natuurlijk D66 gestemd.

Terpen-tijn | 17-09-12 | 19:12

Ik rook me de tering om het begrotingstekort weg te werken en dan krijg je dit als dank?

Rest In Privacy | 17-09-12 | 19:11

Dus ook GS gaat mee in de reclame-campagne van Menzis: Even kijken wat Menzis nu eigenlijk wil....
Als je met meer dan 1 op een polis staat, kun je evt als je heel goed leeft 250€ in drie jaar "bonus" krijgen. Dat is met 2 pax 3,40 per maand (en dan praten we ook nog over de de maximale korting dus waarschijnlijk wordt die lager.
Kun je beter lid worden van de FNV, krijg je bij diezelfde Menzis minimaal 7€ korting per maand

Revo | 17-09-12 | 19:10

Al die niet-rokers, die zo nodig die laatste paar jaar achter de gerania zorgconsumeren ook nog moeten hebben.
Die kosten pas geld.
De grote kosten beginnen pas na de 65, zo ongeveer.
En ondertussen maar zeuren, in de weg lopen, treuzelen en op foute partijen stemmen.

vetkleppert | 17-09-12 | 19:02

Afgelopen zondag ook zo'n lampje bij buitenhof:
We zoeken proaktieve burgers die zich voor zorg, ov, schoonhouden en veiligheid gaan inzetten????
Is het dan werkelijk alleen declareren wat die gasten doen?

lidlbier | 17-09-12 | 19:01

Een verzekeraar die geld weggeeft.
Dat is zoiets als een moslim die een volwassen discussie kan voeren.
Sprookjes, sprookjes...

mujer | 17-09-12 | 19:00

D66, de partij die samen met de PvdA Pim Fortuyn het graf in hebben geluld. D66 ging zelfs zo ver dat ze Anne Frank aan haar koosjere haren erbij hebben gesleept. Voor politiek gewin. Walgelijk. En dat krijgt anno 2012, 12 zetels. Ze zouden verplicht op TV bij elke nieuwe verkiezingen even alle rooie politici moeten afdraaien, hoe zij succesvol Fortuyn het graf in hebben gegutmenscht. En ja, met rooie politici bedoel ik ook VVD'ers, de zelfgeproclameerde rechtsmensen die elke 4 jaar vrolijk de belastingen verhogen terwijl ze minder belastingen beloven.

Old_Spice | 17-09-12 | 18:58

Maar verders lijken we helemaal niet op de usa hoor.
Die lui lachen ons vierkant uit "sixty procent and still this bullshit????

lidlbier | 17-09-12 | 18:56

@de Bree | 17-09-12 | 18:45
Nee, de salarissen van de graaierts aldaar zullen dan stijgen en jij betaald gewoon je premie

lilluke halve hoan | 17-09-12 | 18:55

Goh. Het is een particuliere onderneming.

Ze geven geld weg. Nou en?

pietde1e | 17-09-12 | 18:55

@Bakito 18:51: Er is nog veel te weinig marktwerking. Maar ik vraag me wel af: waar is de verzekerings"markt" als iedereemn verplicht verzekerd is? Het antwoord is dat die markt er dus niet is, en dat we dus ook niet moeten doen alsof. Als iedereen een basisverzekering heeft is er geen enkele reden om daar verzekeraars tussen te zetten. Gewoon weer door de staat laten doen.

Muxje | 17-09-12 | 18:55

Nou Menzis, we gaan cashen!
Ik ben,
- gestopt met roken
- begonnen met sporten
- gestopt met drinken
- vegetarisch gaan eten
- gestopt met drugs.............
Dus kom op met die pegels en je kudtpunten!
Tja, ze controleren toch niet he?....

lilluke halve hoan | 17-09-12 | 18:54

Waarom is solidariteit altijd eenrichtingsverkeer?
Ik moet solidair zijn met mensen die bewust ongezond leven, maar zijn die mensen ooit solidair met mij?

de Bree | 17-09-12 | 18:54

Ik zou graag mensen de toegang tot zorg ontzeggen die zich meermalen agressief gedragen naar hulpverleners en mensen die absurde eisen stellen, bijvoorbeeld wel of geen vrouwelijke dokter door religieuze waanbeelden.

Kaas de Vies | 17-09-12 | 18:54

Menzis moet kapot want Rogier van BoxtelD66rechterskereltjes.

Normpje | 17-09-12 | 18:53

Wat is het toch een doorslaand succes, die privatisering van basisvoorzieningen!

Aktivist | 17-09-12 | 18:52

Bij een te hoge ABSI absi.nl.eu.org/ toegang ontzeggen tot zorg.
Kan mijn premie mooi gehalveerd worden.

de Bree | 17-09-12 | 18:52

Nou, mooi dat we t vandaag toch nog ergens over eens zijn.

De asociale, rechtse hobby - privatisering van de zorg - is faliekant mislukt. Hopelijk gaat Paars 3 orde op zaken stellen en Nederland weer omvormen tot een menselijk en rechtvaardig land !!

Bakito | 17-09-12 | 18:51

Menzis kan die controles ook aan de politie uitbesteden en fl. 7,50 per betrapte roker, drinker of snacker uitkeren.
Die manier schijnt goed te werken in Nederland.

Andy Devins | 17-09-12 | 18:51

Zolang een gemiddelde raad van bestuur/toezicht en het management naar de hoeren gaat, graag snuift, drinkt, dure sigaren rookt, zich laten rijden/vliegen en altijd buiten de deur vreten, ben ik heel benieuwd of dit proefballonnetje het gaat halen.

Bij deze en vanaf nu deze mensen even heel goed in de gaten gaan houden cq filmen:
www.menzis.nl/web/Corporate/Cooperatie...
www.menzis.nl/web/Corporate/CorporateI...

toetanchamon | 17-09-12 | 18:50

D66 bepaalt zelf wel wie er gezondheidszorg mag hebben in de toekomst, partijkaart gereedhouden. De ultieme solidariteit, D66'ers voor D66'ers, de rest mag organen leveren, maar dat is ook alles.

smdyasc | 17-09-12 | 18:50

Ik zeg het nog maar weer een keer: hoog tijd dat verzekeraars hun hok in worden teruggetrapt, en weer gewoon gaan verzekeren. Wat is verzekeren? Je int periodiek een premie, en als de verzekerde ziek wordt, dan betaal je zijn kosten. Meer dan dat moet het niet zijn. Tijd dat de verzekeraars zelf "ontzorgen".

Muxje | 17-09-12 | 18:49

Ik snap het concept wel, maar dit heeft totaal geen zin. Het heeft het omgekeerd effect. Je gaat niet opgeven dat je ongezond leeft en wanneer je naar het ziekenhuis moet hebben ze geen rekening gehouden dat ze voor je moeten betalen. Doe dit verhaal x 100000 anderen die niks vertellen en menzis gaat de schulden verhalen op de mensen die wel eerlijk waren.

despiegel | 17-09-12 | 18:49

Deze Van Boxtel voldoet perfect aan het profiel van de hedendaagse yuppo met geld.
Dit soort figuren heeft een ideaalbeeld met zichzelf als godheid, en denkt alles te kunnen maken omdat anderen dit soort meer nodig hebben dan dit soort anderen nodig heeft.

Ja, u bent afhankelijk van dit soort over het paard getilde figuren.

Maar het wrange is dat zij intussen wel hun ideaalbeeld van een of ander superioriteitsbeginsel er doorheen drukken en voor de rest de plee onder zich doortrekken.
Gewoon omdat het nu eenmaal kan als je ubermensch bent en de rest kunt wegrangeren als untermensch... iedereen sofort zich conformeren aan mijn ideaalbeeld, ook al is deze compleet van de wereld en maakt het slachtoffers. Ik ben immers god.
.
Wat verder opvalt aan dit soort baasjes is dat hun ideaalbeeld altijd en steevast polariserend werkt: bepaalde groepen, met name in het armere deel dat noodlijdend is, krijgt het extra hard te verduren... en de ubermensch wordt uiteraard beloond met een bonus.
.
Kenmerkend voor de sociopaat dus, die erop uit is zijn eigen ideaal tot de norm te verheffen, de boel manipuleert (omdat god nu eenmaal mensen kan maken en breken) en daarbij mensen tegen elkaar uitspeelt.
Alleen het feit al dat dit gebeurt, geeft voor hen alleen maar de bevestiging DAT ze een godheid zijn.
.
Dit soort figuren zijn in geen enkel opzicht superieur, ze zijn geestesziek en moeten in behandeling.

BSE rundfunk | 17-09-12 | 18:48

Verzekeraars zijn de grootste racisten ter wereld, met hun "onderzoeken"

Nou ik ben benieuwd of ze ook mensen op afkomst meer premie laten betalen. Surinamers hebben relatief vaker hogere bloeddruk, Turken vaker suikerziekte, en Marokkanen vaker Schizofreen.

Dit is geen onderbuik, dit is emperisch wetenschappelijk aangetoond.
www.google.nl/search?q=Surinamers+hog...

www.google.nl/search?q=Surinamers+hog...

www.google.nl/search?q=Surinamers+hog...

Voordat ik weer in Bakito in mijn nek krijg.

Nee maar mijn steek- en schotwonden risicopremie gaat natuurlijk wel omhoog.

Verzekeraars, ik mag ze niet. Ik verzeker mijzelf ook minimaal. Alleen de verplichte en micro verzekeringen tegen mega pech. Al die andere verzekeringen zoals inbraak, boedel, WA ++++ zijn allemaal onzin want ze zullen er alles aan doen om niet uit te keren.

Kaas de Vies | 17-09-12 | 18:47

Zeuren, drammen, betuttelen en rubbertegelgedoe.
Dat kost pas jaren van je leven.

vetkleppert | 17-09-12 | 18:46

Rokers betalen meer en sterven eerder. Ideale burgers dus.

das_Freudenmädchen | 17-09-12 | 18:46

Als de slaven maar gezond zijn. Zo dachten ze er in het oude Egypte ook over.

StijlvolRechts | 17-09-12 | 18:45

Zonder al die hersenloze rokers en ongedisciplineerde vetzakken zou mijn premie idd een stuk lager zijn.

de Bree | 17-09-12 | 18:45

En hoeveel verzekeringspremiebetalers zijn er nodig om het salaris van dat misselijke kereltje van een van Boxtel te betalen? Een dorp vol of een middelgroot stadje?

Conan de Rabarber | 17-09-12 | 18:45

Amen! De eerste keer dat ik daadwerkelijk niets aan het artikel kan aanmerken.

Plop!

loerelau | 17-09-12 | 18:44

Wat een zielige bedoening.

jasser | 17-09-12 | 18:43

Normale burgers rijden niet met valse platen rond en krijgen de forse bekeuringen voor hun micro overtredingen.

Normale burgers zullen niet liegen en mogen wederom weer betalen.

Die lui willen overal zo'n systeempje maken in elke sector en elke keer weer is het de normale man in de straat die weer zijn portemonnaie kan trekken. Die 600.000 mensen in Nederland die helemaal geen premie betalen, daar hoor je ze niet over.

Ik begin met roken.

Kaas de Vies | 17-09-12 | 18:42

Ik reken min sigaretten al jaren alleen contant af, je weet maar nooit

Idontgiveafunk | 17-09-12 | 18:42

Wat een topic zonder Moslims??... Ik voel me geprovoceerd

irma zonderboezem | 17-09-12 | 18:42

Denk dat het principe van "verzekeren" weer eens onder de loep moet. Dit is weer de zoveelste truc om de premiebetaler te naaien. Discriminerend en tegen het fascistische aan zelfs. What's next? Piramideverzekeringen? De open-hartoperatie Loterij? De Postcode By-pass? Rot op met je vieze controle, smerige assurantie geldduvels

Conan de Rabarber | 17-09-12 | 18:40

Roger van Boxtel, wereldkampioen muggengewicht, met z'n salaris van enkele malen de Balkenendenorm moet z'n arrogante D'666-kop houden.

Verzekeraars behoren te verzekeren, meer niet. Preventieve zorg: prima. Maar inmenging in de privéaangelegenheden van de verzekerden: no way, José!

Jullie wilden marktwerking, jullie krijgen marktwerking! Verzekeren zul je, met je luie lijf! Alsof je Goddoemme bij dergelijke premieinkomsten nog lullig zou moeten doen over een paar rotcenten.

Kleine, mieze, achterbakse zakkenvullerts en boekhouderts zijn jullie. En dan nog steeds niet in staat zijn om fatsoenlijk winst te maken. Hoe zou dat toch komen?

Met al je glossy Menzis-agitpropmagazines zonder inhoud.

Reinaert | 17-09-12 | 18:40

En al deze bedrijven baseren hun beleid op het "goed" en "fout" gedrag op onderzoeken a la D. Stapel.
Vleeseters zijn hufters, dus hufters + 900%.

Maar het zit gewoon in de genen van deze politische bestuurders om de mensen altijd te betuttelen en het liefst financieel te straffen.

Kaas de Vies | 17-09-12 | 18:39

Kaas de Vies | 17-09-12 | 18:37

Ga terug naar je kamertje!!
Weet je nog waar 't is? Nee? Het is kamer D6.
Ja, naast die vent die denkt dat een vloer van pindakaas kunst is.

Pindakees | 17-09-12 | 18:39

Opdat we niet vergeten wat hij over dhr. Fortuyn dacht: 'Hij is volstrekt onverantwoord bezig. Misschien is Levensgevaarlijk Nederland een betere naam voor zijn partij.' Roger van Boxtel

Roger van Boxtel... weer iemand die nog nooit een echte baan heeft gehad en die u gaat vertellen hoe u uw leven moet vormgeven. Tieft op.

Leucopterus | 17-09-12 | 18:38

Roger van Boxtel (D66) zit bij Menzis, als je de i verwisseld met de e heb je Min zes. D66 is dus eigenlijk D666 min 6.

Dit krijg je er nou van als jullie mijn psychiatrische medicijnen niet meer willen vergoeden, ik ga weer lekker aan mijn aluhoedje sabbelen.

Kaas de Vies | 17-09-12 | 18:37

Ze zijn zelf ongeneeslijk ziek. Tsja.

rechtvaardigerechter | 17-09-12 | 18:37

ja het is begonnen hoor... Eerst dit soort dingen, dus ongezond leven en dergelijke, belasten. Daarna word er hetzelfde gedaan met je mening. Dan is bijvoorbeeld rechts stemmen goed voor 10% hogere belastingen. Daarna krijg je na je 18e 10% hogere belastingen als je niet getrouwt bent. Daarna als je niet netjes je 2,34 kinderen hebt geproduceerd. nou de langstudeer belasting is al een feit...

deuZigeZelluf | 17-09-12 | 18:36

Dit nieuwsbericht verhoogt mijn bloeddruk, zo waar kan ik claimen Menzis?

Kaas de Vies | 17-09-12 | 18:36

Speltheoretische beschrijving:
1. Jij liegt over je ongezonde levensstijl en gaat minder betalen.
2. Jij bent eerlijk over je ongezonde levensstijl en Menzis liegt dat dat niets extra's kost.
Hmmmmm, wat zullen we eens kiezen...

Godsammekraken | 17-09-12 | 18:35

En wat nou als je weigert mee te werken en die mensen je huis uit flikkert? Krijg je dan een miljoen miljard boete?

Sowieso_21 | 17-09-12 | 18:35

Het gaat langzaam, heel langzaam. Slechts maanden geleden lachte men om dit soort dingen, gebeurde toch niet. En nu meld een of andere verzekeringmeneer terloops dat ze ooit misschien een keer steekproeven gaan doen. God zij fucking dank dat pasgeleden de aluminiumfolie in de aanbieding was en ik groot ingeslagen heb. Zodra ik genoeg hoedjes heb ga ik mijn huis inpakken.

dikke kutlul | 17-09-12 | 18:34

Ik word zo moe van dat betuttel van de overheid en verzekeringsmaatschappijen.Niet de rokers en fatto's kosten veel geld maar al die overbetaalde onkundige zorgmanagers en alle kudt parasieten in allerlei raadjes en commissies.

miko | 17-09-12 | 18:33

Ze gaan alleen belonen en niet straffen want het belonen doen ze met gratis geld? Of moet dat toch ergens vandaan komen? Vragen, vragen..

Godsammekraken | 17-09-12 | 18:32

Sterf Menzis.

RottingChrist | 17-09-12 | 18:31

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken