Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Uitkeringstrekkers zijn werkschuw tuig. Allemaal

schrijverscprapport.jpg Hoppa. Lekker stigmatiserende, vooroordeelbevestigende kop boven dit topic. Dat trekt de ochtendhumeurige fileforens wel het artikel in. Even de aandacht vasthouden: werkloze uitkeringstrekkers willen alleen werk aannemen als het ze leuk werk lijkt. Ww-vangers willen bovendien niet werken als ze er langer voor moeten reizen dan naar hun laatste baan. Handophouders hebben vaak moeite met de Nederlandse taal. Staatsruifuitvreters zijn dermatologisch alsook hygiënisch achtergesteld. Anders gezegd: ze zijn vies en ze stinken. En áls ze al een baan vinden, komen ze in veel gevallen te laat of maken ze ruzie met de baas, waardoor ze in geen tijd weer een enkele reis richting bijstand boeken. Is dit stereotypering door de werkende witte man die jaloers is dat hij wél iedere dag in dezelfde file moet staan om op hetzelfde kantoor tegen dezelfde koppen van dezelfde zouteloze kantoorcollega's aan te kijken terwijl hij dag in dag uit hetzelfde werk zit te doen, terwijl een uitkeringstrekker lekker in zijn slappe broek vol gaten naar daytime television kan kijken onder het genot van een lauw blik euroshopperpils? Nee. Dit is stereotypering door mannen van een Haagse overheidsinstantie die in lange regenjassen en met broodtrommeltjes achterop de fiets dagelijks urenlang uit het raam van een grauw overheidskantoor staren terwijl ze er zeventien maanden over doen om een ambtelijk rapport uit te brengen dat onder de eufemistische titel 'Verzorgd uit de bijstand' (PDF) verhaalt over de stand van de bijstand. Die, zoals niemand zal verrassen, aan werkelijk alle vooroordelen voldoet. Clichés & stereotyperingen: grappig, want waar. Allemaal.

Reaguursels

Inloggen

@micd, het gaat wat mij betreft ook niet zozeer om dat ìk of jij al dan niet een bammetje minder moeten eten. Het gaat er om dat al dat werkschuwe tuig uit dezelfde pot vreet als diegenen die het wèl nodig zijn. Hiermee bedoel ik degenen die echt niet kunnen werken, door ziekte of handicap.
Door hun uitzuigerij krijgt deze groep het extra hard voor de kiezen, wat ik onacceptabel en erg wrang vindt.

Mesjoggah | 30-08-12 | 10:27

Het is natuurlijk ook allemaal beetje MachtsTalk hier. Ik, de Hardwerkende Nederlander met mn TomTom,2 Iphones en Lease auto, betaal voor zulke losers die de hele dag met bier op de bank zitten. Alsof je daar 1 boterham minder om zult eten, je 2e vakantie niet kan betalen etc etc.

Mensen met een uitkering moeten meestal hun Bestaansrecht elke maand opnieuw bewijzen aan 1 of andere overheidsinstantie, waarvoor u, hardwerkende Nederlander, ook dient te betalen. Deze controle kost handenvol met geld, en het is de vraag wat dat allemaal voor zin heeft als

1. volledige werkgelegenheid niet bestaat
2. de industrie inmiddels zoveel goederen produceert dat de kringloopwinkels uitpuilen en de supermarkten elke dag heel veel eten weggooien
3. er dus geen tekort bestaat in absolute zin
4. en dat een basisinkomen voor iedereen een einde zou maken aan de existentiële angst waarmee velen rondlopen en die het ' systeem' op geen enkele manier ten goede komen
5. ook ' uitkeringstrekkers' elke dag iets doen, ook al levert dat niet direct geld op. Ze hebben allemaal ondersteunende taken, neem dat van mij aan.

micd | 30-08-12 | 03:18

@Anoniemtje | 29-08-12 | 18:18 : Volkomen herkenbaar! Been there, done that, didn't want the t-shirt. En dan nog klagen dat de arbeidsmarkt flexibeler moet worden.

Overigens en for the record; Dit topic gaat over bijstand he, niet over WW. Dus dit gaat over vrij langdurige tot eeuwige werkelozen. Ik heb het dus niet over de WW. Dat is een tijdelijke regeling die al meer dan genoeg is uitgekleed; vijf jaar lang 26 weken per jaar werken anders wordt je gekort. Zes maanden standaard uitkering, daarna mindering na mindering tot je op bijstandsniveau zit. Dat is al meer dan hard genoeg, zeker als je je bedenkt dat je als WW-er dus wel normaliter een baan hebt en je je uitgaven daar op afstemt. In de bijstand heb je sowieso al geen cent te makken en is er ook niet al te veel uitzicht meer op een baan volgens mij. Lees die PDF maar.

TM | 29-08-12 | 22:12

@anonieme alcoholist | 29-08-12 | 19:19 : : Lulkoek. Vakantiegeld staat heel netjes apart genoteerd in je arbeidskontrakt. Dat is dus een emolument, geen deel van je maandsalaris. Dat je dat geld opbouwt per maand in dienst is heel normaal.

Daarbij; je bouwt als werkeloze helemaal niets op, je krijgt een uitkering van de staat waar je premie voor hebt betaald. Je verleent geen diensten voor dat geld dus waarom zou je als je werkeloos bent dan wel vakantiegeld opbouwen?

En zeur niet zo over 'verdiepen', ik ben jarenlang ondernemer geweest en nu weer in loondienst, ik heb beide kanten meegemaakt. Dus gaan zeuren dat iemand niet weet waar hij over praat in plaats van een discussie aan te gaan, man, dat is zoooooo 1880.

@tum378 | 29-08-12 | 20:58 : Exact! En ik begrijp niet waarom de Staat extra geld moet reserveren voor je vakantie-uitkering. Ik beschouw vakantie namelijk als een luxe, niet als een opgebouwd recht waardoor je ieder jaar weer gegarandeerd bent van je dagen en je geld. Ik heb zelf de afgelopen 10 jaar een paar maal zonder werk gezeten(en ook zonder uitkering want daar heb je geen recht op als zelfstandige) en denk je nou echt dat ik in die tijd ook maar aan vakantie dacht?

TM | 29-08-12 | 22:07

@TM: Dat vakantiegeld wordt tijdens je uitkering ingehouden op het bedrag waar je recht op hebt. En vervolgens in mei uitbetaald (zonder rente). Voordeel voor de verstrekker dus. En niet voor de uitkeringsgerechtigde.

tum378 | 29-08-12 | 20:58

Wie is hier nou stom de roverheid of degene die het aanpakt.
Daarom libertarischepartij!
Verre van ideaal maar de omvang van de roverheid is ons grootste probleem.

lidlbier | 29-08-12 | 19:59

@TM Ja laten we het vakantiegeld dat je in het hele jaar hebt opgebouwd afpakken als je ontslagen wordt. Pak dat geld wat ingehouden is op je oude inkomen ook maar af..

En denk maar niet dat je vrolijk word als je een tientje in de week hebt om van te eten, dat 8% van je uitkering opgepot wordt voor vakantiegeld. En verdiep je eens in zulke regelingen voordat je brult dat je broek ergens vanaf zakt.

anonieme alcoholist | 29-08-12 | 19:19

Waarom werken als het niet nodig is. Geld komt wel binnen.

OudRotjeknorrer | 29-08-12 | 18:32

Volgens mij heeft het merendeel hier een veel te rooskleurig idee van de bijstand. Wellicht krijgen fraudeurs bergen met geld, maar ik als vers afgestudeerde moet het gewoon doen met 610 euro in de maand.

Hier valt niet van rond te komen, vaste lasten liggen hier al om en nabij, er resteerd slechts ongeveer een euro per dag voor eten.

En dan hebben we het nog niets eens over incidentele uitgaven, en uitgaven nodig om een baan te zoeken (zoals postzegels, enveloppen, briefpapier, tegoed om te printen etc.)

Ik zoek nu al een aantal maanden naar werk, waaronder ook gewoon callcenter helpdesk werk. Deze ondernemers bieden echter contracten aan voor 2 maanden, eisen dat je een jaar blijft, kijken naar je opleiding en vertellen vervolgens doodleuk dat ze je niet aannemen omdat ze bang zijn dat je niet minimaal een jaar voor ze blijft werken, want te hoog opgeleid.

Mijn sectoren zijn overigens onderwijs en gezondheidszorg, sectoren waar door de bezuiniging weinig vacatures zijn, en dus voor iedere vacature makkelijk 70 voor de werkgever interessante reacties zijn.

Het voelt echt wanhopig, zo lang op alles wat los en vast zit solliciteren doet mijn carrière ook geen goed, bovendien wil je je graag nuttig maken voor de maatschappij. En ja, ik zou ook wel eens graag iets leuks doen, maar op dit moment moet ik me vooral druk maken of ik morgen iets te eten heb.

En nee, mijn pak is gewoon netjes en ik weet uitstekend de douche te vinden.

Anoniemtje | 29-08-12 | 18:18

Van Rossem,

De kop boven topic zegt meer over jou, dan over uitkeringstrekkers.

Zelf heb ik mij 42 jaren te barste gewerkt, op mijn 14e jaar begonnen en altijd bij hetzelfde bedrijf.

Bovengenoemd bedrijf heeft mij via de rechter proberen te lozen, echter de rechter bepaalde dat de werkgever in gebreke is gebleven en verwijtbaar was, echter ben ik noodgedwongen op een uitkering aan gewezen, als van Rossem hier schrijft dat alle uitkeringstrekkers werkschuw tuig is. Waaronder kan ik van Rossem dan kwalificeren ?

herodus | 29-08-12 | 17:34

Kreeg net een mailtje van een wervingsburo, ICT vacature 40 uur 15oo bruto per maand met als uiteindelijk maximum 3000 bruto, dan doen Iris Wildeboer het met 1850 netto toch een stuk beter.

antilinks | 29-08-12 | 16:40

Da_scorpio | 29-08-12 | 15:43
Precies mijn punt als je als bijstandsmoeder 70 euro aan telefoonkosten per maand hebt dan doe je je kinderen tekort.

antilinks | 29-08-12 | 16:06

Het is weer voor 90% hetzelfde vooringenomen geklets zie ik.

De bijstandstrekkers generaliseren is gemakkelijk maar ook volkomen nutteloos, en het lost geen donder op. Zie ook die PDF(den GROOOOOTE lees dan he? Niet dat krantenartikeltje).

Er is 1 ding dat ik werkelij nooit heb begrepen; als je in de bijstand of in de WW zit dan krijg je in Mei gewoon vakantiegeld... Dat is dan wel weer iets waar mijn broek spontaan van af zakt.

TM | 29-08-12 | 16:05

@Schietmijmaarlek | 29-08-12 | 15:32
Inderdaad, hetzelfde geldt voor junks en/of zwervers... als je in staat bent om zittend op koude stenen een paar uur met een bordje om "geld voor wat te eten" te bedelen (en dit vaak met een sigaret in hun handen) dan zijn er genoeg baantjes te bedenken die dat soort parasieten ook kunnen uitvoeren. Maar nee... Nederland het land van pappen en nathouden DIT totdat de bom barst.

First Contact | 29-08-12 | 15:47

@antilinks | 29-08-12 | 15:21
Als kind zaten mijn ouders ook in de bijstand, me pa was werkeloos en me ma had allemaal werkhuisjes. Uitkering + toeslagen + kinderbijslag. En waar ging dat geld heen? niet naar de kinderen, maar naar de ouders. Mijn ouders waren gescheiden. Me moeder ontving alles en dat ging elke keer op aan Kroeg + gokkast. Dat soort ouders moeten bestraft worden, niet ouders die geen werk hebben, voor kinderen moeten zorgen en daar hun best voor doen om die kinderen er ook leuk uit te laten zien. Over het geld wat Wim Kok heeft geleend, bij mijn weten is dat allemaal gebruikt voor buitenlandse zaken, waaronder ons een paar keer inkopen op de G zoveel top. Ook is er veel geld verdwenen naar europa. Verder zal het me niet verbazen als er ook nog wat in Wim Kok ze eigen zak is blijven plakken.

Da_scorpio | 29-08-12 | 15:43

Veelgehoorde opmerking:
Daar heb ik niet voor geleerd.

Kom op zeg!
Toen ik even geen werk had, ging ik plees schoonmaken en kantoren.
Had ik ook niet voor geleerd.

Kwestie van mentaliteit.
Ik werkte gewoon voor mijn geld.
Niks mis mee.

Schietmijmaarlek | 29-08-12 | 15:32

Da_scorpio | 29-08-12 | 15:13
Oh ja en dan nog dit, het is natuurlijk beter om de kinderen al vroeg te leren dat ze met niets doen toch wel de mooiste en hipste zaken kunnen verkrijgen i.p.v. ze leren dat je er wat voor moet doen.

antilinks | 29-08-12 | 15:31

Da_scorpio | 29-08-12 | 15:17
En waar denk jij dat dat door kok gejatte geld naartoe is gegaan?

antilinks | 29-08-12 | 15:28

Volgens mij krijgt bijna iedereen subsidie tegenwoordig.
Met hard werken alleen wordt je niet echt rijk. Je zult iets anders moeten verzinnen....
Wat ik zeggen wil is dat het om de poen draait en dat sommige gasten het heel genmakkelijk bij elkaar graaien en dat veel werkenden gepriviligeerd zijn zoals het voorbeeld aangeeft van die ambtenaren die zo'n rapport schrijven.
Volgens mij werken er veel mensen zonder dat ze er een cent voor terug zien, maar over die 'vrijwilligers'hoor je ze niet.

ecologiste | 29-08-12 | 15:22

Da_scorpio | 29-08-12 | 15:13
Als kind zaten mijn ouders jaren in de bijstand nadat mijn vader failliet was gegaan. Ik weet waarover ik praat. Maar zoals uit een voorbeeld hierboven, een moeder al 10 jaar in de bijstand en dan een jongste kind van 1. Waar zijn de vaders. Waarom moet ik daar voor betalen en niet de vaders. En de voorbeelden die ik ken nou met die kinderen hoef je geen meelij te hebben, nieuwste merkkleding en Nikes, smartphones ed. Je ziet toch in die pdf zoals hierboven naar gelinkt wordt dat die moeders voor 70 euro in de maand aan tel.abbo hebben. Lijkt me nou niet echt nodig. Net als 375 euro per maand overhouden. WTF????? Ik denk dat veel werkende alleenstaande moeders het financieel een stuk zwaarder hebben en hun kinderen veel minder kunnen geven maar dat is natuurlijk hun eigen schuld. En zoals je kunt lezen in mijn vorige tegel haal ik alle corruptie aan en niet alleen de bijstand.

antilinks | 29-08-12 | 15:21

@Da_scorpio | 29-08-12 | 15:13
De link al gezien van:
Godsammekraken | 29-08-12 | 11:24
Ze houden godverdoemme zelfs geld over man! Snel internet, telefoon, mobiel (50 euro per maand daar heb je de nieuwste i phone voor) staatsloterij en goede doelen... je moet alleen in de gaten krijgen hun je het beste kunt profiteren/parasiteren. En kun je me een link of onderbouwing geven van je 5%? Want we gaan weer de kant op van de goeden mogen niet onder de kwaden lijden, hierboven een aantal goede voorbeelden van mensen die ECHT een uitkering verdienen maar er zijn zeker problemen die aan uitgelicht mogen worden toch? Of moeten we onszelf weer ingraven?

First Contact | 29-08-12 | 15:20

@antilinks | 29-08-12 | 15:02
Of nog o iets, de pensioenen zijn leeg geroofd door Wim Kok en zijn kornuiten. Iedereen zit maar over het kwartje van Kok, 25 cent op de benzine. Maar niemand heeft het over de 25% die hij zogenaamd geleend had uit de pensioen fondsen. Daar zou heel Nederland 10 jaar van in een uitkering kunnen zitten, met allemaal een jaar vakantie naar een ver land. Met allemaal een nieuwe Porsche 911 voor de deur. Nee, we hadden kunnen zwemmen in het geld maar in plaats daarvan zijn we allemaal met open ogen bestolen door Brussel.

Da_scorpio | 29-08-12 | 15:17

@antilinks | 29-08-12 | 15:02
Ik ben met je eens dat er ook veel moeders in de bijstand zitten met kinderen, maar dat kan je die kinderen ook niet kwalijk nemen. En moet er dan zo'n verschil al op jonge leeftijd ontstaan? Zou jij het leuk vinden om als kind van een bijstandsmoeder te moeten zijn? En zou je dan niet liever hebben dat ondanks dat je moeder in de bijstand zit dat je wel een beetje mee kan doen op school, er een beetje leuk bij loopt op school. Want ik hoef jou niet uit te leggen dat daar als het grote verschil wordt gemaakt. Of je wat gaat bereiken in je leven. En als je niet erbij hoort zoals met een beetje leuke kleding of mooie schoenen hoor je er al niet bij en heb je dan al een achterstand. Nou zou ik graag uit jou mond willen horen wat je liever zou zijn als kind. Een kind van een moeder in de bijstand die je niets kan geven. Of een kind van een moeder in de bijstand die dan nog iets leuks voor je kan kopen zoals kleding door middel van extra toeslagen? En ookal zijn er profiteurs in de bijstand, al die profiteurs jatten bij elkaar nog niet eens 5% van wat er totaal gejat wordt. Is het dan eerlijk en rechtvaardig om die hele groep de schuld te geven van alle problemen?

Da_scorpio | 29-08-12 | 15:13

@Da_scorpio | 29-08-12 | 14:55
We moeten ervoor waken dat we nog iets van een middenklasse houden in Nederland en dat zal niet eenvoudig worden de komende jaren. Of zijn er nog andere "groepen" in Nederland die alle lasten wat betreft sociale lasten gaan dragen? Heb al geen illusie meer dat ik nog pensioen ga ontvangen... heb dit graag over voor mijn ouders en ouderen die ons landje hebben opgebouwd maar voor opvreters en mensen die alleen maar profiteren? NO WAY!

First Contact | 29-08-12 | 15:07

Da_scorpio | 29-08-12 | 14:55
Als we in Nederland nou eens zouden beginnen met fraude aan te pakken. Bijstandsfraude (incl. traineren) maar zeker ook de corruptie. Buiten dat dat geld oplevert komt het ook de solidariteit ten goede. Het gaat hier niet om het afgeven op mensen in de bijstand maar om afgeven op profiteurs en dat zijn wat mij betreft ook die bijstandsmoeders uit het linkje naar die pdf hierboven. Ken zelf uit de eerste hand gevallen van klaplopers die een mooi huis hebben en een spiksplinter nieuwe auto rijden in een hogere klasse dan ikzelf, dat frustreert dus ja.

antilinks | 29-08-12 | 15:02

@JoranVanderdood | 29-08-12 | 14:27
jij bent 1 van de weinige die dit eindelijk eens roept. Van al het geld wat wij weg gooien is nog geen 5% voor uitkeringen. Wat is het toch makkelijk om af te geven op juist die groep die het al zo moeilijk hebben. Ook ik ben het eens dat mensen die frauderen keihard aangepakt moeten worden. Maar mensen die ziek zijn, of buiten de boot vallen in dit systeem moeten een vangnet hebben. Val vooral niet over de heren die bij banken werken en geen reedt uitvoeren maar wel 8 ton per jaar krijgen en dan nog de extra bonussen. Val ook niet over alle miljarden die we naar het buitenland brengen zodat er een paar hoge heren in Den Haag zich op de borst kunnen slaan van wij zijn Nederland. Allemaal in eigen belang zodat ze kunnen lobbyen voor hun volgende baantje. Laten we vooral niet gaan roepen over onze goudvoorraad die nog steeds in Canad en Amerika liggen. Allemaal daar naartoe gegaan rond 1937 tot 1939. Er ligt nog maar 5% van onze goud voorraad in de Nederlandse bank in Amsterdam. Laten we vooral niet zeuren over de mensen die onze welvaart, vrijheid, democratie, geld en soevereiniteit verkwanseld hebben. Nee laten we lekker afgeven op die mensen die in de bijstand zitten want dat zijn ALLEMAAL luie parasieten die niets beters kunnen dan de hele dag op hun reedt liggen en aldi bier zuipen. En nogmaals die gene die frauderen mogen keihard aangepakt worden.

Da_scorpio | 29-08-12 | 14:55

Overigens denk ik dat de werkloosheid vooral komt door de hoge belastingen op arbeid en door de ontslagbescherming.

Als je geen perfecte goed aaneengesloten CV hebt en/of geen vlotte babbel hebt (een sollicitatiegesprek is erg moeilijk als je een introverte persoonlijkheid hebt, mensen met een baan zijn bijna allemaal extroverte persoonlijkheden) en/of ouder dan 35 dan krijg je niet of nauwlijks de kans om je te bewijzen. Zelfs niet meer via een uitzendcontract (uitzendbureau's zijn door de ontslagbescherming nergens zo populair als in Nederland, werkgevers betalen graag het dubbele om een werknemer tijdelijk aan te kunnen nemen zonder dat ze bang hoeven zijn dat ze er aan vast blijven zitten).

Ook zou de flexwet afgeschaft moeten worden, want nu zie je dat werknemers na het tweede contract niet meer worden aangehouden ook al doen ze hun baan wel goed. Deze wet was aangenomen om werknemers te beschermen maar in deze crisistijd werkt hij alleen tegen werknemers. Werkgevers zijn uiterst huiverig om personeel in vaste dienst te nemen, ook als iemand goed z'n best doet in zijn werk.

Helaas is de ontslagbescherming in het voordeel van de babyboomers die zich verzekerd zien van een baan voor het leven en die zullen zeker niet stemmen op partijen die deze ter discussie durvern te brengen. En belastingverlaging kan je ook vergeten.

JoranVanderdood | 29-08-12 | 14:47

Mijn baas gaat na 35 jaar reorganiseren. Dus ik ben "boventallig" ofwel werkeloos! Wie wil er in godsnaam iemand van 58 in dienst nemen? Na ± 300 sollicitaties raak je in de depressie. Waarom? Omdat zoals boven staat ik werkschuw tuig ben dat niet wil werken! Dank je wel mede \nederlander. Alsof elke werkeloos in zijn hangmat ligt te genieten. 2 volwassenen met amper € 989,- en een bedankje van de baas kan er niet vanaf. 35 jaren volle mep premie betaald ook over de overuren! En nu ben je tuig omdat je niet aan de bak komt. Ik doe graag werken langs de straat, plantsoen, ijs vegen noem maar op maar de sociale dienst heeft zoveel jeugdigen, geen plaats voor een normaal pre-pensioen mogelijke. Zij verklaren mij zelf onbemidelbaar en toch ben ik werkschuw tuig (nog maar 9 jarenlang dan ben ik gepensioneerde en dat mag wel???). Ik gun jullie mopperaars allen één jaar bijstand zonder reden werkeloos thuis zitten. Dan spreken velen heel anders. Vergeet niet dat er overal klappen vallen. Dus wie weet tot binnenkort langs de straat?

willem10000 | 29-08-12 | 14:43

@Kromst | 29-08-12 | 13:47
we zijn ook al minder gaan werken. vroeger was het vaak 12 uur per dag en op zaterdag werken was ook heel normaal.
een beetje zoals in de appel fabriek.

LordNobady | 29-08-12 | 14:37

De grootste bijstandstrekkers zitten in Huis ten Bosch of in de directiekamers van grootbanken.
Maar zit maar vooral Truus de bijstandsmoeder achter d'r broek ipv Trix de Kwien of Gerrit de schaterlachende bankmeneer.

JoranVanderdood | 29-08-12 | 14:27

@Meyeke52 | 29-08-12 | 13:12
Of je hebt geen kl*teziekte en komt met je 51e (gewerkt vanaf 16-17) in de WW als chauffeur, door de crisis.
Vervolgens krijg je nergens een baan en schiet in de stress met als resultaat dat je uiteindelijk depressief bij de therapeut op de bank zit....
Inmiddels 54 en voor zover ik kan inschatten weinig kans op een baan.
Daar wordt je zóóóó verschrikkelijk vrolijk van........

lilluke halve hoan | 29-08-12 | 14:13

@rara | 29-08-12 | 11:44
ja. mijn fout. WW is ook een uitkering

LordNobady | 29-08-12 | 14:08

@Kromst | 29-08-12 | 13:47 | + 0 -
Ja, dat waren de Jetsons. Helaas is dat nooit verder gekomen dat een tekenfilm van Hanna en Barbara (achternamen, dit zijn 2 mannen)

Osdorpertje | 29-08-12 | 14:04

Jaren geleden heb ik ook geruime tijd in de bijstand gezeten.
Dat was een relaxed leventje, lekker met de hond in de natuur wandelen, kleren op de vlooienmarkt kopen en een beetje knutselen.
Meer dan 4 gulden kostte b.v. een spijkerbroek niet.
Ik had dit leventje tot aan mijn AOW vol kunnen houden.
Uiteindelijk vond ik toch dat ik niet op de maatschappij kon blijven parasiteren(serieus!)en m.b.v. een serieuze bijstandsambtenaar(uitzondering?) weer aan de arbeid gegaan.

ataman | 29-08-12 | 13:57

1. bestaat volledige werkgelegenheid? J/N
2. indien nee, waarom op ' uitkeringstrekkers' blijven schijten? Werkt dat motiverend? deze mensen mogen eigenlijk niet eten/leven, omdat ze losers zijn en hebben geen recht op deelname aan ' de wereld' ?
3. als voorstander van het basisinkomen (1000 euro onvoorwaardelijk v iedereen p.m.) gefinancierd door de overheveling van de premies op GOEDEREN IPV op ARBEID, bespaar je heel veel ellende, een peperduur controlle apparaat, geef je mensen bestaanszekerheid (denk ook aan ZZPers) bestaat zwart werk niet meer en nog zo'n aantal voordelen.
jult.net/txt/nl/basisinkomen.htm en natuurlijk
basisinkomen.nl/wp/wat-is-een-basisink...

wel even lezen he..!

micd | 29-08-12 | 13:55

Jaren terug werd gedacht dat dankzij industrialisatie en automatisering een mens in de toekomst nog maar een paar uur per week arbeid zou hoeven te verrichten om een redelijk bestaan te hebben. Ergens is iets goed fout gegaan.

Kromst | 29-08-12 | 13:47

Nederland is toch een heerlijk land? Werken en een uitkering genieten is ook mogelijk. Allemaal legaal!

tiswat | 29-08-12 | 13:46

Zie www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenlan... "Begeleiders kiezen er daarom voor om mensen te stimuleren zich anders te kleden of te gedragen, bijvoorbeeld door een sollicitatietraining, kledingadvies of een reïntegratietraject."

Lieve naïeve geitenwollensokkentypes ('begeleiders'), dat werkt alleen als 'de mensen' serieus van goede wil zijn. Got it?

M@verick | 29-08-12 | 13:42

Yep, pretty damning stuff, die PDF.

TM | 29-08-12 | 13:42

In 1967 werd de WAO ingevoerd voor mensen die te ziek waren om te werken. Men ging er toen van uit dat maximaal 20.000 mensen gebruik van die regeling zouden maken. Dat werden er 930.000 in 2001
static.nos.nl/nosjournaal/dossiers/tij...
Als je gratis geld uitdeeld en de poorten wagenwijd openzet dan komen daar nu eenmaal veel mensen op af. Ik kende toen zo veel mensen die dat deden. Je had last van je rug of je kon het psychisch niet meer aan. En dan zwart allemaal dingen doen. Een beetje zwart werken en een beetje handelen. Op een gegeven moment hadden ze geeneens tijd meer voor een baan.
En het meest beschamende is nogwel de Wajong. Je moet gewoon zeggen "Ik wil wel werken, maar ik kan het niet" en je uitkering is veilig gesteld tot de volgende "keuring". Vandaar dat we nu 200.000 blowende jongeren met honden met sjaaltjes hebben die lijden aan ADHD zodat ze niet kunnen werken terwijl de echte gehandicapte er alles aan doet om een baan te vinden omdat die zo graag "normaal" willen zijn.

Osdorpertje | 29-08-12 | 13:42

pius | 29-08-12 | 12:31 | + 0 -
De naam 'langbaard' refereert aan de naam 'Langobard', wat afkomstig is van de naam Langbarðr, wat verwijst naar de Noorse God Odin. Geen lange baard dus.

Armin Langbaard | 29-08-12 | 13:38

Topic werd om 11:11 geplaatst. De eerste reaktie(of eigenlijk de eerste dooddoener) was om 11:13. Nou lees ik behoorlijk snel maar ik ben nu na 25 minuten nog druk bezig met de PDF lezen uit het artikel. Kortom; niemand leest de links, iedereen reaguurt vanuit de onwetende onderbuik.

En dan gaat men lopen zeiken als ik opmerk dat het allemaal wel erg populistisch wordt in de panelen, en gaat men spontaan min-kudo-en als ik zeg dat mensen eerst eens het hele artikel moeten doorlezen voor ze gaan blaten.

Jammer dat dat niet wordt gedaan trouwens, de links echt lezen; die PDF is heel interessant.

TM | 29-08-12 | 13:38

Uitkeringen van dergelijke parasieten 100% stopzetten kan wel, alleen heeft de corrupte bureaucratie daar geen zin in. Zou in deze bezuinigingstijden wél ideaal zijn: de misbruikmakers weg, en dan zijn vele ambtenaren ook niet meer nodig. Win-win voor de bevolking!

Avant | 29-08-12 | 13:35

Nou, 12 september PVV dan maar!

funkyd | 29-08-12 | 13:34

@Meyeke52 | 29-08-12 | 13:12
U schetst precies waar het over gaat: de verzorgingsstaat wordt al decennialang uitgehold door figuren die te beroed zijn om te werken.

Daar plukt u nu de zure vruchten van. Dat kan nooit de bedoeling van het stelsel zijn geweest.

Prangende vraag: Hoe kunnen we het systeem verbeteren?

Cor Rupteling | 29-08-12 | 13:22

Inderdaad, rara, inderdaad !

Mesjoggah | 29-08-12 | 13:21

@Meyeke52 | 29-08-12 | 13:12
Zie de link van:
Godsammekraken | 29-08-12 | 11:24
Zolang er vele Nederlanders zijn die parasiteren op de kosten van anderen zullen deze problemen alleen maar groter worden. En daar moeten personen zoals u onder lijden.

First Contact | 29-08-12 | 13:20

@Meyeke52 | 29-08-12 | 13:12
De meesten hier willen juist dat mensen zoals jij goed opgevangen worden. Maar zolang er te veel uitvreters in de bijstand zitten is dat erg moeilijk, zeker met de huidige crisis.

Sterkte, dat ook.

rara | 29-08-12 | 13:18

hi
ik ben 52 jaar alleenstaand ontvang 855,- aan bijstand uitkering, heb borstkanker met uitzaaingen en leef , na aftrek van huur , en vaste lasten van € 280 die ik over hou , lees eten that's it
Zo zijn er heel veel met kanker in de bijstand beland, dus graag een tikkie genuanceerder , en scheer niet iedereen over een kam
En de Sociale dienst is finaal afgeslankt dus kan geen aanspraak maken op de Bijzondere Bijstand,
Ohh wat zorgen we toch goed voor elkaar

Meyeke52 | 29-08-12 | 13:12

@rara | 29-08-12 | 12:52
Was geen aanval hoor en ben nog aardig rustig. Dit zal anders zijn als blijkt dat ik na 40 jaar dienstverband geen recht meer heb op een pensioen,ww of uitkering, dat is namelijk wat mijn onderbuik me continue influistert.

First Contact | 29-08-12 | 13:09

Misschien dat het allemaal wat stereo-typisch word gebracht, maar in grote lijnen ben ik het er wel mee eens.
Er zijn gewoon teveel mensen die zich te goed voelen voor bepaald werk, er zijn teveel mensen die door alle subsidies een inkomensval(letje) maken, en er zijn mensen die zich door hun uiterlijk, zo goed als geen zicht op een baan hebben.Laten we deze mensen die zich niet aanpassen nu eens op de baantjes zetten waar ze geen contact hebben met mensen ( bijvoorbeeld in bejaardenhuizen de luiers van oudere mensen persen, takken snoeien in een bos, kauwgum van de straatstenen afschrappen dat soort baantjes).
Ik heb zelf, zoals eerdergenoemd in een reactie van mij, ooit van de gemeente zo een 10 jonge bijstandstrekkers "gekregen" om te kijken of er uitzicht was op een vaste baan.Er is er letterlijk maar 1 geslaagd!Die man werkt nu nog steeds na 10 jaar in het zelfde beroep.
De rest klaagde maar, over te vroeg, te zwaar, te weinig verdienen.
Dat te weinig verdienen viel enorm mee, maar de eerste drie maanden moesten ze 4 dagen werken op bijstandsniveau, en als ze dan slaagden zouden ze het geldende salaris wat anderen ook kregen bij ons bedrijf gaan verdienen.Maar door alle subsidies etc, was het voor hen niet aantrekkelijk, want 1 dagje zwartwerken en alle subsidies opstrijken plus uitkering, leverder hen meer op.
Dit wil dus impliceren dat de "welvaart" van mensen in een uitkeringssituatie , nog steeds te hoog is.
Doe er iets aan, zorg dat deze mensen niet in een duur huis met 300 euro huursubsidie komen,zorg dat de extra vangnetten wegvallen, zodat deze mensen de normen en waarden die alle werkenden in nederland dus wel bezitten, opgelegd krijgen , voor zover bij deze lui niet aanwezig!
Ik heb vroeger geleerd dat als ik kan werken, ik moet werken.Ziek zijn, betekend 40 graden koorts of bijna niet kunnen bewegen.... Werk is inkomen, en inkomen is nodig om jezelf en dit land in stand te houden!

Kutmaatschappij | 29-08-12 | 12:56

De sollicitatie-plicht werkt dit in de hand. Als je niet wilt werken ga je ongeschoren met een korte broek al kauwgom kauwend naar je sollicitatie. Om vervolgens degene aan de ander kant van de tafel geen hand te geven terwijl je ongeïnteresseerd de ander kant op kijkt en een boer laat. Goed idee dus om dit te gaan controleren, volgens mij gebeurde dit nog niet.

dwangruis | 29-08-12 | 12:55

Hoe zit het eigenlijk met de hoger opgeleide ww-er?
wil wel, maar meneer is te duur/overgekwalificeerd/geen starter/mist 36 jaar relevante werkervaring in de bloemschik industrie ? nou ja goed, omdat u het onder dwang en voor bijna nop doet kunt u hier 18 uur aardbeien komen sjouwen.

Stationblaak | 29-08-12 | 12:54

@Bertus Betonsloper | 29-08-12 | 12:11
Met uitzondering van Friso.

rara | 29-08-12 | 12:53

@First Contact | 29-08-12 | 12:29
Dat moet dus veranderen, daar hebben we het juist over.

Haal even rustig adem, je windt je voor niets op.

rara | 29-08-12 | 12:52

Ik vrees dat veel van de jongere onaangepaste (meestal van niet westerse origine) te ver heen zijn om te helpen. Paar jaar geleden zelf meegemaakt. Type hangjongere komt via een uitzendbureau binnen, en krijgt een kans. Blijkt dat meneer moeilijk kan omgaan met kritiek en terugblaft zoals hij dat zou doen met zijn maatjes op de straat. Maar goed we geven hem gewoon een kans. Hij blijkt daar zijn eigen kijk op te hebben. Later werd hij gepakt omdat hij het nodig vond om maar eens bij te klussen door spullen van de zaak te stelen. Ik denk dat niemand op dit soort rooftuig zit te wachten. Van mij mag dit soort mensen een enkeltje thuisland krijgen. Totaal geen toegevoegde waarde voor onze samenleving, want als het het aan hun ligt blijven ze steun trekken en roven ze erop los om hun duur leventje te kunnen te bekostigen.

hader | 29-08-12 | 12:51

mag je niks van zeggen. vieze fascisten. linksche mensen zijn voor de multiculturele verzorgingstaat en wie daar tegen is loopt met leren laarzen te marcheren door de straat. zulke toestanden willen we nooooooooooit weer. daarom herdenken we samen met een uitkeringsfamilie in operettekostuum jaarlijks de slachtoffers van dat afschuwelijke fascisme, dat elke dag weer de kop opsteekt en dat gesmoord moet worden in sloten seoepsidie voor onze cultuurverrijkers. islam is vrede en een enorme vooruitgang voor nederland. mag je ook niks onaardigs over zeggen want dat is belediging van een godsdienst en die respecteren wij.

minimá-armezusvan.. | 29-08-12 | 12:39

zeg maar jansen | 29-08-12 | 12:17 |
Het gebeurt me een paar maal per week dat er een onguur type aan de deur staat te rommelen.Schiet ik meteen in de stress,doe ik subiet de gordijnen dicht,de deuren op het nachtslot,de hond uit zijn hok en de telefoon in de aanslag teneinde 112 te bellen.
Is het de postbode...

swassannuf | 29-08-12 | 12:36

First Contact | 29-08-12 | 12:31 Maar daarvoor moeten ze dan eerst twee jaar naar het R.O.C. met behoud van uitkering.

Want anders hebben ze daar geen werk.

zeg maar jansen | 29-08-12 | 12:36

@zeg maar jansen | 29-08-12 | 12:17
De kosten in de zorg waren bijna verdubbeld toch?
Hup aan het werk luie opvreters...

First Contact | 29-08-12 | 12:31

@Armin Langbaard | 29-08-12 | 12:15

Ik zie je binnen een jaar of twee bij het arbeidsbureau Armin. Moet je wel die vieze lange baard afknippen anders kom je nooit meer aan het werk.

En zo zit jij niet in elkaar natuurlijk.

pius | 29-08-12 | 12:31

Alleenstaande werkloze moeder komt bij gemeentehuis en wil graag info over kinderopvangtoeslag. Loketbediende vraagt: oh, u wil gaat werken ?
''Nee, ik wil wat meer tijd voor mijzelf''

*facepalm*

CornholioNL | 29-08-12 | 12:29

@rara | 29-08-12 | 12:13
Waarom moet IK daaraan werken? Hoef me voorlopig geen zorgen te maken dat ik ooit voor 900 euro per maand aan het werk moet, dit omdat ik een aardig cv heb waaruit blijkt dat ik een betrouwbare werknemer ben die nog nooit langer als 1 dag werkloos thuis heeft gezeten. Inmiddels genoeg werkervaring dat ik dat ieder moment op freelance basis aan de slag zou kunnen... En dan heb je een baan met verantwoordelijkheden waar je ook nog de tijd hebt om onder werktijd te gaan reaguren,koffie te drinken,de vrijheid heb dat ik mijn eigen pauzes mag bepalen etc... Zoals @Feynman al heel helder aangeeft zolang ze werken niet ECHT gaan belonen zullen deze problemen blijven bestaan, zelfs met het idee dat sommige Nederlanders wel "eigenwaarde" kennen.

First Contact | 29-08-12 | 12:29

Trouwens die uitkering van 900 euro die men krijgt, valt in het niets, vergeleken met de salarissen rond de 3000 euro (maal drie met belasting en premies) die de ict projectmannen uit de ambtelijke sector krijgen voor hun wan producten. En die ict'ers maar blèren dat uitkeringstrekkers van hunnie geld op de reet zitten.

anonieme alcoholist | 29-08-12 | 12:27

chef werkplaats | 29-08-12 | 12:23 En anders zijn dat reguliere banen.

Als iemand zo'n baantje aanneemt wordt ie om te beginnen bij het bedrijf of instelling waar ie te werk gaat al niet voor vol aangezien.

Zou ie gewoon salaris krijgen voor hetzelfde werk dan is ie ineens een collega.

zeg maar jansen | 29-08-12 | 12:26

Volgens het rapport kampt 20 tot 30% met een zodanig gebrekkig niveau van beheersing van het Nederlands dat niet toereikend is voor onze arbeidsmarkt.

Hoe kan het dan dat diezelfde overheid roept dat we de arbeidsimmigratie van bv. MOE-landers brood- en broodnodighebben?
Spreken die hier pas geimmigreerde Polen dan wel meteen voldoende Nederlands om meteen aan de slag te gaan??

Hufter | 29-08-12 | 12:26

In Duitsland pakken ze het beter aan. Daar zijn deze uitkeringstrekkers verplicht om een "Ein-Euro-Job" te accepteren bij een niet commerciële instelling, Bijv: de gemeentereiniging. Hiervoor ontvangt de uitkeringstrekker tussen de €1 en € 2,50 per uur bovenop hun uitkering. Wordt het aangeboden werk tot 2 keer toe geweigerd of de werkzaamheden niet tot behoren uitgevoerd wordt de uitkering in eerste instantie met 30% gekort.

chef werkplaats | 29-08-12 | 12:23

Hoe kan een uitkeringstrekker nou eigenlijk solidair met mij zijn ? Gisteren scheet zijn hond bij mij in de tuin terwijl ik zijn uitkering bij elkaar aan het werken was.

Montgomery Burns | 29-08-12 | 12:22

De kans dat iemand na 6 maanden uitkering aan het werk kan is goed. Effe een weekje of twee wennen aan het ritme en de drukte en gaan.

De kans dat iemand na 12 maanden direct weer op volle kracht aan het werkproces deelneemt is matig. Het duurt maanden voordat iemand weer actief en proactief dingen oppakt.

Na 24 maanden is het ronduit slecht: mensen zijn dan aartslui, onzeker, arrogant, verwend, negatief, tonen onaangepast gedrag, kunnen niet meer samenwerken, en alleen al boodschappen doen is voor hen een hele onderneming. Alles is gericht op hun (on)geluk in het leven, en collega's en de bestaansreden van het bedrijf (inhoudelijk en financieel) interesseert ze geen biet.

Oftewel verpest door de sociale hangmat.

ZDEV | 29-08-12 | 12:22

First Contact | 29-08-12 | 12:11 Die banen moeten er wel eerst zijn.

En de gemeente is er zelf schuld aan dat er mensen in de bijstand zitten die niks mankeren. Want als je wel wat mankeert kun je gesubsidieerd bij een semi-gemeentelijke instelling aan de gang.

Plantsoenendienst? Wordt niet meer door tuinders gedaan maar door debieltjes en die ene die kan lezen is de voorman.

Post bezorgen, ook al zoiets. Sandd, Breed, Post.nl doen dat en de eerste twee met subsidie. Logisch dat je de vertrouwde postbode bijna niet meer ziet.

Het is voor bedrijven veel aantrekkelijker om mensen waar wat aan mankeert in te huren via een detachering vanuit de sociale werkplaats.

Daar is voor een gezond mens, recht van lijf en leden en boven de middelbare leeftijd niks meer te halen. Te goed voor een gesubsidieerde baan en te oud voor een normale baan.

Dus die ambtenaren moeten niet zeuren, ze zijn zelf begonnen met een oneerlijke concurrentie op de arbeidsmarkt. Bovendien leven ze er zelf goed van, van al die werklozen die zij in het gareel moeten houden. Het is hun baan.

zeg maar jansen | 29-08-12 | 12:17

@pius | 29-08-12 | 12:10 | + -3 -
Nu loont het niet om homo superior te zijn. Maar laten we maar veel malloten binnenkomen, wellicht wordt het dan weer wat met Nederland.

Kaas de Vies | 29-08-12 | 12:17

pius | 29-08-12 | 12:10 | + -3 -
Wel Pius, ik ben blij dat je je aangesproken voelt.

Armin Langbaard | 29-08-12 | 12:15

@First Contact | 29-08-12 | 12:11
'die je ziet genieten van zijn macht en autoriteit'

Omgaan met autoriteit is een vaardigheid die op de werkvloer erg handig is. Misschien kun je daar aan gaan werken, of ligt daar een taak voor de overheid?

rara | 29-08-12 | 12:13

"... Begeleiders kiezen er daarom eerder voor om mensen te stimuleren zich anders te kleden of te gedragen, bijvoorbeeld door een sollicitatietraining, kledingadvies of een reïntegratietraject..."
Zou het stoppen van de uitkering misschien ook een beetje helpen?

God Zelf | 29-08-12 | 12:13

@Feynman | 29-08-12 | 12:06
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb 3 jaar geleden mijn baan opgezegd en heb vanaf dat moment nooit meer rood gestaan, geen boetes meer gehad en de wekker staat al 3 jaar uit. Is ook een kwestie van je persoonlijke ambities finetunen.

Slomo | 29-08-12 | 12:12

@zeg maar jansen | 29-08-12 | 12:07 | + 0 -
Nee die huizen hebben allemaal hetzelfde IP-nummer. Dat heb ik nog kunnen regelen tot ik het internet uivond.
Ik laat mijn bentleys trekken door Olympische prijs-paarden die ik onlangs goedkoop op de kop heb weten te tikken. Binnenkort schaf ik een lijmfabriek aan. Bonnetjes plakken gaat weer helemaal hip worden de komende crisis.

Kaas de Vies | 29-08-12 | 12:11

@Mesjoggah | 29-08-12 | 11:58 | + 0 -
Ik chargeer inderdaad met de term betalen. Mea Maxima Culpa

Maar dat is wel effectief de keuze waar minima voorstaan als ze een slecht betaalde parttimebaan krijgen aangeboden. Kies ik voor het principe dat ik graag wil werken voor mijn geld of kies ik ervoor thuis te zijn voor mijn kinderen en 100 euro meer in de maand voor kleding, schoolexcursies en betalingsregelingen.

Ik begrijp waarom mensen blijven hangen in een uitkering. Uitkeringen moeten iets omlaag, minimumloon iets omhoog, zodat IEDEREEN er netto op vooruit gaat voor IEDER uur dat hij of zij van de bank komt. Minimaal een euro per uur meer dan je uitkering.

Feynman | 29-08-12 | 12:11

@rara | 29-08-12 | 12:06
Je hebt een punt. Maar eigenwaarde kun je ook hebben door straatmuzikant te worden dan verdien je meer als 5 euro per dag extra. Of verdien je alleen eigenwaarde als je 8 uur per dag in een fabriek jezelf kapot aan het zwoegen bent met in je nek een leidinggevende die je ziet genieten van zijn macht en autoriteit?

First Contact | 29-08-12 | 12:11

''Uitkeringstrekkers zijn werkschuw tuig. Allemaal.''
.
Nou, niet allemaal hoor. Die Von Amsbergjes komen af en toe hun nest nog uit om een lintje door te knippen.

Bertus Betonsloper | 29-08-12 | 12:11

Je mag toch hopen dat de immer bijdragende Homo Superior alhier in de draden snel geconfronteerd word met het walhalla wat de bijstand is.

Want die verdiend als geen ander gepamperd te worden na een uitermate productief leven in dienst van onze maatschappij.

Al is dat onwaarschijnlijk natuurlijk want met zulke geweldige kwaliteiten als die van de Homo Superior raak je nooit werkeloos natuurlijk.

Maar mocht dat onverhoopt toch gebeuren dan meld de Homo Superior zich onmiddellijk vrijwillig en moet goed gemoed aan om voor een karig bedrag ver onder hun geweldige niveau hun maatschappelijke plicht te vervullen bij de plaatselijke tomaten-teler.

Daar kunnen die vieze domme ranzige stinkende en hoogstwaarschijnlijke allochtone uitvreters nog eens een voorbeeld aan nemen.

Leve de Homo superior!

pius | 29-08-12 | 12:10

Voor mijn vakantie moest ik op de Amsterdamse poort zijn, dus gewoon op een normale werkdag buiten de vakantie periode, je kon over de koppen lopen, ik heb me ogen uit gekeken daar.
Ze zullen wel toevallig allemaal vakantie hebben gehad of nachtdienst gedraaid hebben!

johan3 | 29-08-12 | 12:10

@dipswitch | 29-08-12 | 12:04 | + 0 -
Mijn baas weet dit en ik heb al een dossier opgebouwd om mijzelf te ontslaan.

Kaas de Vies | 29-08-12 | 12:09

"gebrekkige werknemersvaardigheden, zoals te laat komen, zich niet afmelden en snel in conflict komen"
...
In gewoon Nederlands heet dat 'laksheid danwel sabotage'. Hoe los je dat als opvoeder op? Aan de ene kant een goed perspectief en trots bieden bij inzet en aan de andere een traject dat automatisch steeds minder aantrekkelijk wordt bij blijvende "gebrekkige werknemersvaardigheden".

Joris Draaksteker | 29-08-12 | 12:09

zeg maar jansen | 29-08-12 | 12:05 | + 0 -
Stel je krijgt een ongeluk en belandt in een rolstoel. Als je na de revalidatie weer kan lopen, doe je dat toch? Of redeneer jij: me laten duwen is makkelijker, ik ken tal van mensen in rolstoelen, de maatschappij moet me eerst maar extra geld geven om die rolstoel uit te komen? Bijstand is precies hetzelfde. Tijdelijke oplossing waar een normaal mens zo snel mogelijk vanaf wil.

John Muts | 29-08-12 | 12:08

dipswitch | 29-08-12 | 12:04 Kaas is entrepreneur, directeur en multimiljonair met huizen over de hele wereld, allemaal met een eigen IP nummer.

Als ie hier geband wordt trekt ie met een van z'n Bentleys naar de volgende vakantiewoning en is er verder niets aan de hand.

zeg maar jansen | 29-08-12 | 12:07

@zeg maar jansen | 29-08-12 | 12:05
Je hebt gelijk daar had ik nog niet eens bij stilgestaan...

First Contact | 29-08-12 | 12:07

@rara | 29-08-12 | 12:04 | + 0 -
Nou hulde en applaus dan maar. Dat is dus 30 jaar te laat. Maar goed beter dan niets.

Kaas de Vies | 29-08-12 | 12:06

@First Contact | 29-08-12 | 12:03
'waarom zou je dan voor 5 euro per dag extra aan het werk gaan'

Eigenwaarde.

rara | 29-08-12 | 12:06

@John Muts | 29-08-12 | 11:52 | + 1 -
Ben misschien niet duidelijk genoeg. Waarom krijgt een bijstandsgerechtigde die niets hoeft te betalen voor kinderopvang MEER geld dan een medewerker van de plantsoenendienst die haar kinderen op de opvang moet zetten?

Ik vraag me dan niet af waarom iemand thuis blijft zitten, ik vraag me meer af waarom er nog mensen zijn die wel netto willen BETALEN op te mogen werken. Dat is dus echt iets vanuit een roeping en niet vanuit de solidaire gedachte dat werk betaald mag worden.

Opleidingen is de overheid koning in. Ik heb documentaires gezien waarbij mensen bij een peperduur registratiebureau leerde dozen vouwen en ik ken mensen die afgewezen zijn om een echte beroepsopleiding met baangarantie te gaan doen. Ze moeten zich beschikbaar houden voor werk en zijn dus niet vrij om naar school te gaan. Het is de sociale dienst die haar vriendjes bij de zieligheidsindustrie beschermt met een volledige blokkade voor opleidingen met een echte startkwalificatie bij echte onderwijsinstellingen.

Natuurlijk hebben de meeste uitkeringsgerechtigden boter op hun hoofd, maar waarom hebben die mensen meer rechtszekerheid dan werkenden? Waarom zien we dit soort onderzoeken vlak voor de verkiezingen? Waarom is het niet veel handiger op tijdens de verkiezingen even alleen naar het handelen van de overheid te kijken, aangezien we die deze weken moeten bekijken en beoordelen?

Als volwassene wil je graag je eigen broek ophouden, nog iets liever wil je niet in een problematische schuldenpositie komen. Mensen die thuiszitten krijgen meer geld mee naar huis dan mensen die iets meer dan het minimumloon verdienen en kinderen hebben. Vergis je niet dat gaat in de grotere steden om complete woonwijken.

Mensen kiezen voor zekerheid, mensen kiezen voor een uitkering.

Feynman | 29-08-12 | 12:06

Als we de armoedeval ongedaan maken dan gaan mensen weer aan het werk. Het gevolg is dat de duizenden mensen die al dit geld rondpompen dan werkeloos worden. Deze ambtenaren zitten eigenlijk in een soort 'welvaartsval'. Ze weten donders goed dat dit systeem niet werkt maar ze kunnen niks anders.

Slomo | 29-08-12 | 12:06

Dan wordt je toch gewoon 'kunstenaar'.

Boomschade | 29-08-12 | 12:05

First Contact | 29-08-12 | 12:03 Vijf euro per dag minder bedoel je?

Allerhande toeslagen en vrijstellingen vervallen als je werkt.

Dus is de uitkering in de bijstand te hoog, of het minimumloon te laag.

zeg maar jansen | 29-08-12 | 12:05

Ze bedoelen natuurlijk geen tatoo of piercing het gaat om jurken, hoofddoeken. Dat durfen ze alleen niet te zeggen.
We hebben het zelf gedaan (zo ver laten komen omdat we het te druk hadden met onze eigen welvaart).
Nu moet Wilders het maar oplossen alhoewel ook hij niet veel kan doen met linkse rechters en rechten die meer misbruik opleveren dan hun doel behalen.

Veel Vaak | 29-08-12 | 12:04

@Kaas de Vies | 29-08-12 | 12:00
Er lopen al proeven met een strengere begeleiding. In Leiden kun je bijstand aanvragen, maar dan mag je je gelijk melden op het participatiecentrum om aan het werk te gaan. Niet werken? Geen uitkering.

rara | 29-08-12 | 12:04

@Kaas de Vies
Weet je baas dat jij onder werktijd zit te ouwehoeren op gs? *kijkt over schouder*

Rest In Privacy | 29-08-12 | 12:04

Niet allemaal maar veel wel. Dat wisten we al. Al decennia lang. Maar dat vonden we allemaal massaal goed. Gedwongen belasting betalen om dit soort wantoestanden in stand te houden. Nice. Persoonlijk had ik liever een wereldreis gemaakt van al dat geld dat ik had kunnen besparen als ik dat werkschuwe tuig niet tegen mijn wil in had hoeven financieren.

doenormaal! | 29-08-12 | 12:04

Elke dag fris geschoren (m/v) verplicht melden bij uitkeringsloket zou al schelen.
Zijn we meteen van begrotingstekort af.

swassannuf | 29-08-12 | 12:04

@Mesjoggah | 29-08-12 | 11:58
Beiden hebben jullie een punt, jij omdat werken gewoon moet, dit zodat we ons landje sociaal kunnen houden en mocht het ECHT nodig zijn dan kun je je beroepen op sociale voorzieningen... maar zeg nou eerlijk als je persoonlijk tientallen voorbeelden kent van mensen die de hele dag niks uitvreten en niet bijdragen aan de maatschappij waarom zou je dan voor 5 euro per dag extra aan het werk gaan?

First Contact | 29-08-12 | 12:03

Probleem zit hem vooral in de uitzendbureaus die vrolijk een tweede deur hebben omgedoopt in re-integratiebureau. En dan mag je twee maanden met behoud van uitkering aan de slag. Want integreren is niet het doel van deze bureaus, het doel dat is een lage overhead.

Eindstand uitzendbureaus nemen je niet meer aan totdat de gemeente geen zin meer heeft om geld over te maken. En een beloning geeft aan het re-integratiebureau om mensen werk te geven. (wat hun core business was voordat er met geld werd gestrooid bij het uwv)

anonieme alcoholist | 29-08-12 | 12:02

Dat ze geen lange reistijd willen moet je anders zien.

"Dat gaat van de beschikbare werktijd af".

Moehahahahaha.

zeg maar jansen | 29-08-12 | 12:01

@Godsammekraken | 29-08-12 | 11:24
Bedankt voor de link! Heb het gevoel al langer maar weet het nu 100% zeker. Ik doe iets fout... en dan godverdoemme en dan nog zelfs ruimte voor de staatsloterij/postcodeloterij, greenpeace/wwf + een mobiel abo van 50 euro + tv/telefoon/internet van 70 euro grrrrrrr waarom zou ik nog iedere dag vroeg mijn nest uitkomen? Waarvoor? Om alle sociale voorzieningen te lappen van dit soort opvreters? Waarom?

First Contact | 29-08-12 | 12:00

@rara | 29-08-12 | 11:58 | + 0 -
Ja maar anders dan hoe het er nu aan toe gaat. Dat pamperen moet gewoon ophouden. Een strenge vader die bereid is te helpen, mits de grote bek dicht wordt gehouden, maar niet vanzelfsprekend.

Kaas de Vies | 29-08-12 | 12:00

@Feynman:
"Ongeschoolde arbeiders moeten gemiddeld genomen BETALEN om te gaan werken."

Betalen ?? Fuck off !! Ze VERDIENEN een salaris.
Dat is misschien minder dan de uitkering die ze KRIJGEN.
Maar ga nou niet vertellen dat ze moeten BETALEN !

Mesjoggah | 29-08-12 | 11:58

@Kaas de Vies | 29-08-12 | 11:56
Klopt. Je bent het dus met me eens dat hier een taak voor de overheid ligt?

rara | 29-08-12 | 11:58

@John Muts | 29-08-12 | 11:54
U leest de paarse broeken rapporten over NewsMedia niet?

kapotte_stofzuiger | 29-08-12 | 11:58

@kapotte_stofzuiger | 29-08-12 | 11:53
Plakplaatjes en neusringen zijn idd niet handig als je als vertegenwoordiger solliciteert, maar als bouwvakker? En waar leg je de grens? Oorbellen, een kleine tattoo op je schouder? Ik voorzie een hoop overuren voor de rechterlijke macht als je dit wil gaan handhaven.

John Toroflex | 29-08-12 | 11:58

@rara | 29-08-12 | 11:55 | + 0 -
Komt omdat ze nooit eens een klap op hun bek krijgen van de overheid. Geen duidelijke regels die ook gehandhaafd worden zoals bij normale burgers.

Het zijn echt net kinderen.

Kaas de Vies | 29-08-12 | 11:56

@Godsammekraken
Lol @ kasboek van Iris. 200 euro gereserveerd voor "toekomstig bedrijf" en dat doodleuk als een uitgave opgeven.

Merkava | 29-08-12 | 11:56

@John Muts | 29-08-12 | 11:52
We hebben het over mensen die nooit fatsoenlijk zijn opgevoed, en die opgegroeid zijn tot redelijk asociale figuren. Je kan wel vragen of eisen dat ze veranderen, maar ze weten niet eens hoe. Zulke mensen moeten eigenlijk heropgevoed worden, en dat is dan een taak voor de overheid. Die mensen kunnen het niet zelf.

rara | 29-08-12 | 11:55

kapotte_stofzuiger | 29-08-12 | 11:53 | + 0 -
Hahaha graag vertegenwoordiger willen worden. Jongen toch.

John Muts | 29-08-12 | 11:54

"Als je graag vertegenwoordiger wilt worden, dan is het niet handig om met al die tattoos en
piercings aan te komen, dan is de kans dat je wordt aangenomen klein."
Reaguurders met plakplaatjes en neusringen zijn werkschuwe uitkeringstrekkers, allemaal!

kapotte_stofzuiger | 29-08-12 | 11:53

Feynman | 29-08-12 | 11:16 | + 19 -
Typisch uitkeringstrekkersgedrag: alleen maar verwijtend wijzen naar anderen om het eigen falen te verbloemen. Waarom moet de overheid die mensen opleiden, motiveren en belonen? De overheid is er om een aantal basiszaken voor het algemeen nut te regelen. Niet om iedereen bij het handje te nemen en lief te vragen of ze alsjeblieft misschien ook iets bij willen dragen. Als je te belazerd bent om jezelf op te (laten) leiden en motiveren en als het idee dat je als volwassene je eigen broek ophoudt niet genoeg beloning is, dan ben je toch echt gewoon een asociale uitvreter.

John Muts | 29-08-12 | 11:52

Gek he, dat er steeds meer ongeschikten bij komen. Kinderen krijgen wordt beloond in dit land en al helemaal als je geen werk hebt, de taal niet spreek en zwakbegaafd bent. De mentaliteit en hygiëne zullen de meesten van hun ouders hebben meegekregen en 18 jaar verwaarlozing en slechte genen haal je er echt niet meer uit. Ik wil niet weten hoe het er over 30 jaar hier uit ziet.

Merkava | 29-08-12 | 11:50

Misschien enigszins off topic maar ik ben sedert het debat jongstleden zondag nog immer in shock over 1 tussenzinnetje dat uit de mond spetterde van die vleespet. Namelijk dat ".... mensen die meer dan € 150k p/jaar verdienen geluk hebben gehad in het leven......" Dit is bizar, eng, absurd en bovenal een keiharde schoffering.
Net zo bizar, eng, absurd en bovenal een keiharde schoffering als ik eenieder beneden die € 150k grens de tering wens met hun dus volstrekt ongelukkige en mislukte leventje.

de directeur | 29-08-12 | 11:49

@Teiltjes Tekort | 29-08-12 | 11:18
Hebben ze ook twee maanden werk. En dan?

Eucalyptas | 29-08-12 | 11:48

WW is niet hetzelfde als bijstand. Voor WW heb je eerst minimaal 26 weken aaneen een baan vervuld, premie afgedragen.

Moet je je onderneming staken, ZZP, lazer je in een keer door naar de WWB (de bijstand dus), als je reserves op zijn.

Wat je bij UWV en Sociale Zaken mee kan maken, is horror. Zowel in bejegening, administratief als in ICT.
Ook daar zijn wel wat rapporten van...

Kudtkip | 29-08-12 | 11:47

Naarmate de overheid uitdijt neemt de incompetentie rechtevenredig toe. Je moet het zien als een werkloze die de hele dag op de bank zit, steeds meer eet, en tenslotte niet meer kan opstaan.

Armin Langbaard | 29-08-12 | 11:46

Mijn God, de hulpklazen worden "klantmanagers" genoemd. Check, maar. Straks gaan ze nog aan klantenbinding doen. Sofamiles ofzo.

subsidistan | 29-08-12 | 11:45

@LordNobady | 29-08-12 | 11:37
Bedoel je met 'uitkering' de bijstand?

rara | 29-08-12 | 11:44

@Bart_Bart | 29-08-12 | 11:41 | + 0 -
Dan gewoon lekker korten. Het proces saboteren is korten op de bijstand.

Kaas de Vies | 29-08-12 | 11:43

Grotere bouwprojecten werden gestart in de crisisjaren van de vorige eeuw. Denk daarbij aan de afsluitdijk etc. Ook daar werden werkelozen aan het werk gezet uit veelal andere provincies. Wat een uur of langer reizen naar je werk. Huur je maar een caravan. Doen de meesten toch al tijdens de vakantie.

reageerbuis | 29-08-12 | 11:42

@ lordnobady 11:39

Iets met motivatie wellicht?

eerstneukendanpraten | 29-08-12 | 11:41

@Kaas de Vies | 29-08-12 | 11:35
Wat segt oe??

Ik niet versta!?

Veel zijn er ook gewoon te lui, en te macho. Bij zo'n rapnegerT bijvoorbeeld. Zijn zelfimago kan niet vereenzelvigd worden met ongeveer 99 procent van de baantjes. Dat is gewoon niet stoer genoeg. Hetzelfde geldt voor de machomarokkaan.

Alleen rapperT of crimineel zijn past bij hun zelfbeeld.

Bart_Bart | 29-08-12 | 11:41

@ Bart Bart 11:34

Als ze maar PvdA stemmen is Samsom helemaal voor de komst van deze cultuurverrijkers...

eerstneukendanpraten | 29-08-12 | 11:40

@eerstneukendanpraten | 29-08-12 | 11:35
ik ook niet. maar wat ik ook niet snap is dat dat een obstakel zou zijn om aan het werk te gaan. polen is geen probleem.

LordNobady | 29-08-12 | 11:39

@rara | 29-08-12 | 11:31
dat doen ze ook. het kans hebbende deel zit in de WW de rest heeft een uitkering. Dan heb ik het nog niet over de (geestelijk) arbeids-ongeschikte. Met maar de minste storing ( en dat is makkelijk te krijgen tegenwoordig ) kan je daar terecht. krijg je meer geld en hoef je niets meer voor te doen. terwijl meestal er nog best werk is wat je kan doen.

LordNobady | 29-08-12 | 11:37

Hé, nog geen comment van een 50+ huilert zonder werk. Ach ja da's waar ook, die zijn nog op vakantie in Toscane.

Montgomery Burns | 29-08-12 | 11:36

@Bart_Bart | 29-08-12 | 11:34 | + 0 -
De onaangepasten. Tja lastig iemand aannemen voor de receptie als ze een burka hebben en mannen geen hand kunnen geven, laat staan de taal spreken of schrijven.

Kaas de Vies | 29-08-12 | 11:35

Snap nog steeds niet hoe het kan dat je geen Nederlands spreekt maar wel een uitkering ontvangt.

eerstneukendanpraten | 29-08-12 | 11:35

Staat in het onderzoek ook dat exoten relatief gezien veel vaker in een uitkering zitten?

Ja, dat staat er Bart_Bart.

46 procent van de 'moeilijke gevallen' is een niet-Westerse migrant. De helft dus (!). Worden Surinamers en Antillianen daar trouwens ook bij gerekend?

We hebben dus massaal mensen binnen gehaald die niet kunnen of willen werken. Maar dat is niets nieuws.

Bart_Bart | 29-08-12 | 11:34

@BOER-uit zwolle | 29-08-12 | 11:30
ja zonnebank kuurtje en gekleurde lenzen.

LordNobady | 29-08-12 | 11:33

@Kaas de Vies | 29-08-12 | 11:22
Waarom niet gewoon op het UWV kantoor? Pas als ze daar vacatures hebben gevonden en een brief hebben geschreven op een pc, krijgen ze het geld voor de week. Slimme bijstandstrekkers zorgen dan dat hun cv up to date is en een goede standaard brief bij de hand hebben.

blinde kip | 29-08-12 | 11:31

Kunnen we de bijstand niet opsplitsen in een deel 'kansloos' en een deel 'kanshebbend' Dan kunnen we via regelgeving de kanshebbende mensen aan het werk helpen / zetten, en de kansarmen gewoon met rust laten. Is prettiger voor iedereen.

rara | 29-08-12 | 11:31

sorry hoor
kan ik er wat aan doen dat ik blank ben,
en blauwe ogen heb,

BOER-uit zwolle | 29-08-12 | 11:30

LordNobady | 29-08-12 | 11:21 |
Goed idee om geen geld meer te geven. Uit eigen ervaring weet ik dat de veel bijstandstrekkers van een bepaald geloof nog altijd geld over hebben om dat over te maken aan ons niet zo vriendelijk gezinde stichtingen in binnen- en buitenland.

Zo financieren we bijna direct terrorisme.

Pierrepoint | 29-08-12 | 11:30

@Godsammekraken | 29-08-12 | 11:24
Schandalig! Die bijstandstrekker is 10 jaar alleenstaande moeder, de jongste is 1 jaar... met een netto inkomen van €1.650 p.m.

drs.Nee | 29-08-12 | 11:29

Zonder bijstandstrekkers en tal van andere sociale misstanden heeft het Sosjaal en Kultureel Planburo heel wat minder rapportjes te tikken. Ook bevriende rapportjes bureaus krijgen minder opdrachten, zijn er minder ambtenaren nodig en heeft de politiek minder stemvee met zieligheidsfactor.

Kortom, waarom zou de overheid de machinaties veranderen als ze daarmee enkel in eigen vlees snijdt?

Constateren is 1.
Oplossen is 2.
Meestal telt politiek en ambtenarij maar tot 0.

TisNieZoMoeilijk | 29-08-12 | 11:29

@blinde kip | 29-08-12 | 11:25 | + 0 -
De afgelopen 30 jaar heb ik nooit kunnen stemmen op een partij die eu-kritisch is. Ik vind dat een drogredenatie.
Je gaat er vanuit dat de regering gedegen en eerlijk beleid maakt, dat heeft niets met stemkeuze te maken want die lui kunnen het gewoon niet.

Kaas de Vies | 29-08-12 | 11:28

@Pindakees | 29-08-12 | 11:25 | + 0 -
Als je net bent afgestudeerd heb je geen rode rotcent en vaak ook nog een schuld in Groningen.

Het zijn niet de meest welvarende mensen.

Kaas de Vies | 29-08-12 | 11:27

Ik ben benieuwd wat al die reaguurders hier zullen zeggen als ze eens gekort worden omdat ze op een sollicitatiegesprek hebben gezegd dat ze PVV stemmen of weigerden hun Facebook password te geven.

John Toroflex | 29-08-12 | 11:26

@Godsammekraken
Zo zijn ook de mensen die 45+ uur in de week werken en de helft van hun inkomen aan belasting betalen de "Graaiers' en niet diegenen die het normaal vinden om meer dan de helft van iemands loon af te pakken. Dat is namelijk geen graaien....

drs.Aeneid | 29-08-12 | 11:26

... waar = van...

Mesjoggah | 29-08-12 | 11:25

Kaas de Vies | 29-08-12 | 11:16

Kaas, wat bedoel je met 'Volgens mij hebben studenten een vermogen dat op bijstandsniveau zit.'?

Pindakees | 29-08-12 | 11:25

Uitkeringen fors naar beneden, minimum loon omhoog. Een ex collega heeft tijdelijk in de bijstand gezeten. Ik klapperde echt met mijn oren toen hij vertelde hoeveel hij met zijn gezin per maand opstreken. Zowel cash, als in de vorm van toeslagen en bijv. sport abbo's. Pervers gewoon.
In een buurgemeente krijgen minima een gratis pc en printer. Bij sommige van dit slag, werd dit het computertje voor zoonlief's slaapkamer omdat de ouders zelf al twee laptops hadden samen met een grote plasma aan de muur.
Het meest walgelijke vind ik persoonlijk nog wel dat ze de ruif leegvreten waar mensen, die wèl een verzorging of uitkering nodig zijn, zoals de zieken en de ouderen.
Echt wal-ge-lijk !

Mesjoggah | 29-08-12 | 11:25

@Kaas de Vies | 29-08-12 | 11:16
Die studenten stemmen zelf op de partijen die dit allemaal doorvoeren. Krijgen ze vanzelf de wijze les hoe onrechtvaardig het leven kan zijn en misschien zet ze dat aan het denken.

blinde kip | 29-08-12 | 11:25

40% van deze steuntrekkers hangt een bepaald geloof aan dat onaangepast gedrag voorschrijft.

Ik ben benieuwd of onaangepaste kleding, penetrante lichaamsgeur, geen nederlands spreken en onhandelbaar zijn wel geaccepteerd wordt als het vanuit een bepaald geloof komt.

Deze lieden hebben namelijk een streepje voor bij 80% van de nederlandse politiek.

Pierrepoint | 29-08-12 | 11:23

Tip trouwens voor bijstandsfraudeurs: tot 10.000 euro fraude wordt je gewoon niet vervolgd door het OM.
Dat is natuurlijk wel sick.

das_Freudenmädchen | 29-08-12 | 11:23

@LordNobady | 29-08-12 | 11:21 | + 0 -
Ik las laatst dat men in Belgie er vroeger voor zorgde dat de mensen in de bijstand op de meest onmogelijk plekken zich vroeg in de ochtend moesten melden, anders geen uitkering.

Dat lijkt me wel wat.

Kaas de Vies | 29-08-12 | 11:22

De SP wil het sociaal minimum verhogen, inkomens tot sociaal minimum krijgen recht op gratis zorg.

Om dat te bekostigen worden de zorgpremies volledig inkomensafhankelijk. Knderbijslag wordt inkomensafhankelijk, die vervalt voor gezinnen met de hoogste inkomens, toptarief van 65% voor inkomen v.a. €150.000.

drs.Nee | 29-08-12 | 11:22

@Van Rossum

"Clichés & stereotyperingen: grappig, want waar. Allemaal."

Kijk maar uit dat je niet weggejorist wordt, van Rossum.

omanders | 29-08-12 | 11:21

wat een verassing. maar wat kunnen wij werkende ertegen doen.
ik zeg mensen in de bijstand geen geld meer geven maar ze de kosten uit handen geven. dus gewoon voedselbonnen en kledingbonnen. en de rest van de rekeningen rechtstreeks betalen. dan raakt men de vrijheid kwijt en gaat men wel werken.
voor de meeste behoeften is 2de hands ook goed genoeg en veel gemeentes hebben een kringloopwinkel.
hiermee voorkom je dat deze mensen het als gewoon geld gaan zien. en om 8 uur ( vooruit 8:30 we hebben wel met ambtenaren te maken ) melden zal ook helpen.

zul je zien hoe snel er een baan gevonden kan worden. zeker omdat zwart geld zo ook makkelijker op te sporen is. gewoon uitgavenpatroon volgen.

LordNobady | 29-08-12 | 11:21

Hmm, eigenlijk is het hele artikel exact hetzelfde. ANP zeker

HermanDeHermit | 29-08-12 | 11:21

Oplossing is simpel. Bijstand/WW wordt alleen toegekend voor een bepaalde tijd. Zeg, 1 jaar, eventueel verlengd met 1 maand extra per jaar daadwerkelijk gewerkt.
.
Houdt de gelukszoekers buiten de deur, en als je te lui bent om te werken, houdt het vanzelf op met het gratis geld.

ViagraFalls | 29-08-12 | 11:21

Kom op jongens. Een beetje solidariteit kan geen kwaad. De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten.

harry pikkel | 29-08-12 | 11:20

In de kern klopt het wel (uitgesloten mensen in een vervelende situatie). Een hoop werkelozen (vaak jongeren) zijn gewoon veel te laks, te laks om te solliciteren. Want ze denken dat ze met een MBO2 opleiding starten met een salaris a 2200 euro+. En willen alleen maar dikke doekoes verdienen enzo. Uiteindelijk komen ze dan op de werkvloer, en dan merken dat ze eigenlijk helemaal geen flikker kunnen.

MasthaX | 29-08-12 | 11:20

Met dank aan de PvdA.

Barbatruuk! | 29-08-12 | 11:19

Minimumloon +5%, bijstand -15%. Moet je eens zien hoe snel ze allemaal asperges staan te steken.

Teiltjes Tekort | 29-08-12 | 11:18

Je moet mensen helpen en niet pamperen. Het is voor de meeste mensen niet leuk om in de bijstand te zitten, dus help ze hier effectief uit te komen. Bijvoorbeeld taalles en eventueel nog een beetje opvoeden, en niet knuffelen met "feelgood-sessies" etc.

En fraude in de bijstand KEIHARD en KEIHARD aanpakken.

Kaas de Vies | 29-08-12 | 11:18

Die kledingzaken varen er anders wel bij , toch fijn dat die bijstanders een rugzakje geld mee krijgen wat ze zelf niet uit mogen geven..

tweekeerdehelft | 29-08-12 | 11:18

Voedsel en kledingbonnen i.p.v. graties geld. Een oud, edoch beproefd middel...

number668 | 29-08-12 | 11:17

Het scheelt wel een hoop fileleed dat dan weer wel. Stel je voor dat al die stinkende linkse boe roepers in hun 60 ger jaren verhikkel in de file. Moet er niet aan denken.

reageerbuis | 29-08-12 | 11:17

Toch verrassend hoeveel jarenlange onderzoeken er altijd plotseling vlak voor de verkiezingen uit de hoge hoed komen om burgers tegen elkaar op te zetten. Je zou er bijna iets over gaan denken.

Ongeschoolde arbeiders moeten gemiddeld genomen BETALEN om te gaan werken. De zogenoemde armoede val. Ongeschoolden kunnen moeilijk beoordelen of ze door het accepteren van een baantje er financieel op achteruitgaan en of ze dat kunnen dragen. Het is niet verwonderlijk dat die mensen kiezen voor veiligheid en thuis blijven. Nog even los dat het misschien niet zo leuk of zwaar werk is.

Grappig he, dat het resultaat van dergelijke onderzoeken altijd is dat de uitkeringstrekkers asocialen zijn? Nooit dat de overheid compleet faalt mensen op te leiden, te motiveren of te belonen als ze gaan werken? Nee, lekker wijzen zo vlak voor de verkiezingen... altijd makkelijk.

Werk moet lonen, anders gebeurt het niet.

Feynman | 29-08-12 | 11:16

Zoals ik in een eerder topic zei.

Luie studenten krijgen een boete met terugwerkende kracht van 3000 euro. Bestandsgerechtigden die er ook met de pet naar gooien daar kan de staat dan niets mee.

Volgens mij hebben studenten een vermogen dat op bijstandsniveau zit.

RAAR. Leg dat eens uit in het volgende verkiezingsdebat, stelletje sukkels der Nederlandse maatschappij (lees politici).
Doe er verdomme eens iets aan aan dat oneerlijke en gezagsondermijnende gedrag.

Ik heb geen zin meer om in mijn bek uitgelachen te worden door no valuars vanuit hun auto van >30.000 euro met valse platen.

Kaas de Vies | 29-08-12 | 11:16

Als je geen opleiding hebt en geen arbeidsverleden van meer dan 2 jaar achtereen werken, moet je elke baan aannemen. Wie de kantjes ervan afloopt en het resulteert in ontslag: geen uitkering.
.
Zal al veel oplossen denk ik.

FreshClash | 29-08-12 | 11:16

Verplicht als flitser te werk stellen.
Bij voorkeur in de ochtenduren.

Ing. eslapen | 29-08-12 | 11:15

Dat lalalageld tuig moet je gewoon bij elke wanvertoning halveren op de uitkering.

pleurtop | 29-08-12 | 11:15

330.000 uitkeringstrekkers
1.000.000 ambtenaren
Misschien moeten die laatsten gewoon ff hun waffel houden?

das_Freudenmädchen | 29-08-12 | 11:15

11 jaar geleden zat ik 6 mnd. in de bijstand, mocht ik een pak en schoenen van ze uitzoeken, I kid you not.

bello | 29-08-12 | 11:15

Gelukkig hoeven we niet allemaal in de rij te lopen!

Jan Vlag | 29-08-12 | 11:14

Dit wist Hans Teeuwen al jaren geleden...

number668 | 29-08-12 | 11:14

De oplossing is zo simpel. Niet willen werken, geen uitkering meer.

de melkboer | 29-08-12 | 11:14

Het sociale 'vangnet' in NL is inmiddels een sociale hangmat geworden. Begrijpelijk dat de meesten te lui zijn geworden om er uit te komen.

drs.Aeneid | 29-08-12 | 11:13

Socialisten over welvaart: Als degene die ervoor gewerkt heeft het wil hebben heet het hebzucht. Als degene die er NIET voor gewerkt heeft het wil hebben heet het solidariteit.

Godsammekraken | 29-08-12 | 11:13

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken