Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Tom Staal feliciteert FC Kunduz met 0,3% groei

fleura534.jpgHoera, de recessie is voorbij. Nederland heeft weer een bunkerharde economische groei-erectie van NUL KOMMA DRIE %. We gaan weer kopen, consumeren, spenderen als een dolle. Ferrari's! Vakanties! Foie Gras! En dat allemaal uiteraard dankzij Het Glorieuze Lente- Begrotings- Vijfpartijen- Wandelgangen- Kontneukakkoord (*) van Pechtold, Sap en Slob cum suis. De doortastende karakterpolitici die Ons Land wisten te behoeden voor de gaarkeukens, de tulpenbollen op tafel, auto's op houtgas en leren kniestukken op de afgedragen pantalons. Waarvoor hulde. GeenStijl-TV verslaggever Tom Staal struinde vanmiddag de Wandelgangen des Binnenhofs door om de verantwoordelijke politici van harte te feliciteren met de behaalde resultaten uit het verleden. Ook met PVV-akela Fleur Agema, die het feest zonodig weer moest verpesten. FILMPJE.

Reaguursels

Inloggen

ik ben verliefd man! En sowieso heeft Fleur een punt weg met het kondtkeuqakkoord en de Ineke van Gent (Groenlinks) Forenzentaks

Mijnbescheidenmening | 27-06-12 | 17:25

Wat een bezeikte boel weer.
Een feitelijke krimp van 0.8% tov het eerste kwartaal 2011 wordt door de MSM verkocht als een groei van 0,3% tov het vorige kwartaal. Terwijl in die 0,3% ook nog eens een groei van 0,9% van de (overheids)zorguitgaven zitten. Over de daling van investeringen door bedrijven met 5% hoor je al helemaal niets.
Pre-verkiezingen-volksverlakkerij pur sang.

WirMachenMusik | 27-06-12 | 12:19

Vanaf 13 september a.s. zitten we weer in een recessie.

Sendis | 27-06-12 | 09:50

Beetje te vroeg gejuigd. Wacht maar tot de BTW naar 21% gaat, dan is het helemaal over met de pret.

Lyrthion | 27-06-12 | 09:30

Oh wat komt dat allemaal weer goed uit zo vlak voor de verkiezingen! Maar mijn ogen zijn geopend! Nooit meer een stem naar de kontneukcoalitie!

Doc Damage | 27-06-12 | 08:46

Waren alleen korte termijn oplossingen toch? Dan zal dat wel weer een condoleance worden.

Neut | 27-06-12 | 06:23

Met Fleur als Minister-president was de groet 5 % geweest.

@Johannes D. | 27-06-12 | 05:26

Bij mij is er in dat geval sprake van een inkrimping van een aantal cm. Dat sluit wederzijds profijt van desbetreffend akkoord mogelijkerwijs uit.

Minkafiristan | 27-06-12 | 05:54

Met Fleur als Minister-president was de groet 5 % geweest.

Johannes D. | 27-06-12 | 05:26

@neemjemoederindemali | 27-06-12 | 02:00

Omdat je voor die tijd nog een paar zoethoudertje hebt. De olypische spelen, tour de france, verkiezingen.

En pas in oktober gaan de eerste zegeningen van het sodomieakkoord in, dus die voelen ze, als er met de kerst alleen nog maar naalden onder de boom liggen, nadat sniekelaas ook al niet veel meer kwam brengen.

ZKH EénOog | 27-06-12 | 02:28

@Parsons | 27-06-12 | 01:54

Waarom na kerst?

neemjemoederindemali | 27-06-12 | 02:00

@Stormageddon | 27-06-12 | 01:20
Na Kerst.

Parsons | 27-06-12 | 01:54

@Superior Bastard | 26-06-12 | 22:45
Leg uit.

Parsons | 27-06-12 | 01:40

@ZKH EénOog | 27-06-12 | 01:07
Ja, dat is voor de overheidsuitgaven, maar voor de markt hanteren ze andere prognoses.

@Parsons | 27-06-12 | 01:17
Dat is inderdaad ook zo'n moment om de boel te laten ploffen. December zou prima kunnen.

Stormageddon | 27-06-12 | 01:20

@Stormageddon | 27-06-12 | 00:32
Ik gok op einde jaar. Na verkiezingen US.

Parsons | 27-06-12 | 01:17

@Stormageddon | 27-06-12 | 00:32

"...(en daar gaan politici helaas altijd vanuit)..."

Ik kan me vergissen, maar ze wilden met dat kontneukakkoord ook een nullijn voor ambtenaren doorvoeren?

ZKH EénOog | 27-06-12 | 01:07

Hoe oubollig dan ook.. was dit een goede prank.
Onze politici raken schijnbaar helemaal in de war wanneer je een nogal obsceen woord gebruikt dat iedereen op deze planeet stiekem toch maar al te goed kent.

Als je zoiets niet verwacht sta je letterlijk met een mond vol tanden,hehe.. Beter niet meer doen @tom.

de grote Anti | 27-06-12 | 00:51

@ZKH EénOog | 27-06-12 | 00:30
Klopt. Op meso- en micro-economisch niveau tellen al die mooie praatjes niet. Ik merk het ook mijn eigen business.
't Is hollen of stilstaan en ik sta de laatste tijd veel vaker stil dan dat ik hoef te hollen.

Stormageddon | 27-06-12 | 00:38

@ZKH EénOog | 26-06-12 | 23:59
Ja, maar die effecten weten we pas echt zeker in het eerste kwartaal van het volgend jaar. Dat we met die BTW verhoging in onze hollen worden genaaid kan iedereen bedenken, maar het uiteindelijke effect zal moeten blijken. Als de economie daadwerkelijk gaat groeien en de lonen harder stijgen dan de inflatie (en daar gaan politici helaas altijd vanuit), dan is er niet zo heel veel aan de hand voor het persoonlijk huishoudboekje.

Maar ik zie de lonen volgend jaar niet stijgen. Eerder dalen. Dus dat de huishoudens volgend jaar een nog veel moeilijker jaar krijgen dan dit jaar lijkt mij een zekerheidje. Nog even helemaal afgezien van de overheidsbestedingen en alle Europese shit die we te verwerken krijgen. 2013 wordt niet fraai.

(Als we nog een Euro en Eurozone hebben, dat is. Volgens George Soros is dat over een paar dagen al kapot.. www.zerohedge.com/news/full-three-days... Persoonlijk denk ik dat ze het over de Olympische Spelen heen tillen, maar goed... crash lijkt mij ook onvermijdelijk.)

Stormageddon | 27-06-12 | 00:32

@Stormageddon | 27-06-12 | 00:22

Ah, ik was te vlug met mijn vorige plemp...

Niettemin is een groot deel van ondernemend NL nog altijd MKBer, die het wel moet hebben van de binnenlandse bestedingen. En ik verwacht dus al met al toch een flinke klap richting het najaar, of het nou economische groei/krimp genoemd moet worden of niet.

En ons eerste kwartaal zag er inderdaad misschien leuk uit, dankzij onze export, maar hoe lang gaat dat nog goed? In mijn branche ligt het bij zowel ons als de buren al grotendeels op de gat.

ZKH EénOog | 27-06-12 | 00:30

@funkyd | 27-06-12 | 00:01
Ik dacht het wel.

AntiSoof | 27-06-12 | 00:29

Maar dat ligt vast aan mij. Het lijkt zó ingewikkeld... Jammer. Maar zo is het. Té moeilijk voor de simpelem der geest.

AntiSoof | 27-06-12 | 00:28

@Stormageddon | 27-06-12 | 00:10

Goed, zover volg ik je. Maar zoals ik al zei: die lastenverhoging is een BTW verhoging, dat betekent dat naast de bestaande inflatie alle secundaire goederen in dit geval, ook nog eens met 1,5% in de prijs stijgen.
Want ik verwacht geen seconde, dat de gemiddelde winkelier dankzij de overheid genoegen gaat nemen met minder netto-winst. De meesten zitten dankzij scherpe concurrentieposities namelijk nu al op het randje van hun minimaal noodzakelijke marge.

Die prijsstijging van 1,5% (die gelijk een koopkrachtafname is van ongeveer evenveel), gaat dat dan wel of niet ten koste van de economische groei?

Daar werd ik namelijk op aangesproken...

ZKH EénOog | 27-06-12 | 00:24

@Stormageddon | 27-06-12 | 00:10
Ja ja. Maak dat de kat wijs. Ik xnap er nix van.

AntiSoof | 27-06-12 | 00:23

@ZKH EénOog | 26-06-12 | 23:48
Hoeft niet, als er in andere sectoren méér wordt verdiend. Zoals vandaag bekend werd: de landbouw-export is vrij fors gestegen, maar de kosten voor productie ook en dus is het inkomen van de boeren gedaald, maar toch maakt dat, per saldo, voor het BBP/BNP niet uit. Dat kan dan best stijgen.
Consumentenbestedingen hoeven (in theorie!) geen invloed te hebben op het BBP/BNP. Ze hebben het in de praktijk altijd wel omdat het een keten van verdiensten is die aan het eind van de rekening positief of negatief is. In theorie kan 100% van de verdiensten gespaard worden en het BBP/BNP stijgen.
Het BBP/BNP is blijkbaar gestegen in het eerste kwartaal, maar de consumentenbestedingen zijn gedaald. Het is altijd een momentopname en het hangt er maar net vanaf welke periode je onder de loep neemt. Uiteindelijk heeft het natuurlijk wel effect. Maar dat is het probleem met macro-economie: in de modellen kan je alles laten zien wat je wilt.

Stormageddon | 27-06-12 | 00:22

@ZKH EénOog | 26-06-12 | 23:45
Nee, dat hoeft niet. Kan wel, maar dat hangt er vanaf wat die lasten zijn en of dat gecompenseerd wordt door een toename van de geldhoeveelheid - toegegeven: wat wel vaak gebeurt door extra kredieten. Maar in het klassieke model tellen lastenverzwaringen op zich niet mee.

Het probleem van de huidige recessie/crisis is dat het geen moer te maken heeft met de reële economie en de klassieke loon/prijsspiraal. Daarvoor (en alleen daarvoor) zou Keynes eventueel (mits goed uitgevoerd) een oplossing zijn, maar dat is nu niet aan de hand. Dit is een kredietcrisis veroorzaakt door een monetaire crisis. De daaruit voortkomende inflatie heeft eigenlijk niks met de reële economie te maken. Klassieke macro-economie is eigenlijk volkomen onbruikbaar geworden, maar het CBS houdt ons er nog wel mee voor de gek.

En dat is even daargelaten dat er nog nooit een overheid is geweest die het keynesiaanse model daadwerkelijk volgens de theorie heeft uitgevoerd. Keynes is in theorie als de bulbsteven van een schip. nl.wikipedia.org/wiki/Bulbsteven Mits goed toegepast compenseert het de golven tegen de boeg en dus de weerstand van het schip. Keynesiaanse begrotingspolitiek werkt in theorie net zo, maar dan moet wel bij een economische boom de uitgaven van de overheid krimpen, in de praktijk gebeurt dat nooit.

Het keynesiaanse model van "spending your way out of recession" is maar de helft van het verhaal. Als de overheid tijdens een boom niet krimpt en niet spaart dan betekent dat een overheid die tijdens een crisis extra gaat uitgeven de volgende crisis alleen maar verergert omdat de staatsschuld stijgt en er steeds meer moet worden geleend. En dat is dan wel weer één van de factoren van huidige de kredietcrisis.

Stormageddon | 27-06-12 | 00:10

Fleur heb gelijk. Lekker wijf. Had ik al gezegd dat ze gelijk heeft?

funkyd | 27-06-12 | 00:01

@damnschreeuwer | 26-06-12 | 23:48

Ja? Dus? Dat is het punt waarop we nu staan.

Die BTW verhoging is niet alleen een koopkrachtafname, alle secundaire levensmiddelen goederen gaan evenredig duurder worden.

Het meeste wordt voor de consument zo'n 1,5% duurder NAAST DE BESTAANDE INFLATIE. Dat is wat komen gaat.

ZKH EénOog | 26-06-12 | 23:59

@damnschreeuwer | 26-06-12 | 23:23

En meer werklozen, doordat de consument nog minder uitgeeft, en er nog meer bedrijven naar de klote gaan, is niet minder BBP?

ZKH EénOog | 26-06-12 | 23:48

Ik zag een stel heul zéér bekwame menschen, die onze belangen behartigen, ik ga met een gerust hart slapen.

kneuterzak | 26-06-12 | 23:47

@Van Duyvenbode | 26-06-12 | 23:29
Precies! Jij begrijpt het. Maar ja. Wie het leven een beetje begrijpt wordt verworpen door 't volk. Ach. Laten we het bewustzijn vieren! Poost.

AntiSoof | 26-06-12 | 23:47

@ZKH EénOog | 26-06-12 | 23:45
dat is een kwestie van definitie. en wie bepaalt....

gooi en smijtwerker | 26-06-12 | 23:46

@Stormageddon | 26-06-12 | 23:27

Goed, lastendruk telt niet mee. Maar die heeft ook geen invloed op inflatie?

ZKH EénOog | 26-06-12 | 23:45


@ gooi en smijtwerker | 26-06-12 | 23:37

Daar was ik al bang voor.

perro loco | 26-06-12 | 23:43

@perro loco | 26-06-12 | 23:36
net zo echt als de lippen van janine heijnis, de wenkbrauwen van mw ferrier en de hersens van pechtold

gooi en smijtwerker | 26-06-12 | 23:37


Zijn de borsten van Fleur echt?

perro loco | 26-06-12 | 23:36

@mezelf --> Bedankt Joris voor het fixxen van de ipv6 error; werkt weer!

bosneger | 26-06-12 | 23:35

AntiSoof | 26-06-12 | 23:23

Naar mijn mening zijn we al zo diep gezonken dat iemand die nadenkt, of zegt te willen gaan nadenken, door andere wordt gezien als asociaal. "Waarom doe je niet gezellig mee met ons
feestje? Zijn wij soms niet goed genoeg? Zijn maatschappij,
economie en politiek in dit land soms niet goed genoeg voor jou? Wat denk je wel!"

Van Duyvenbode | 26-06-12 | 23:29

Agema is een lekker wijf en ze slaat nog verstandige taal uit ook, een combinatie die je niet vaak ziet.

Borakh | 26-06-12 | 23:28

@damnschreeuwer | 26-06-12 | 23:23
Oh, sorry... je had het al beantwoord. Te laat gezien.

Stormageddon | 26-06-12 | 23:28

@damnschreeuwer | 26-06-12 | 23:25
nee, binnen de euro is griekenland ten dode opgeschreven. het gaat een vreselijke depressie tegemoet, gevangen als ze zijn in een monetaire eenheid waarin ze niet zelf renteniveau en geldhoeveelheid kunnen manipuleren.

gooi en smijtwerker | 26-06-12 | 23:27

@ZKH EénOog | 26-06-12 | 23:15
Alleen als de koopkrachtdaling door inflatie komt. Lastendruk telt in principe niet mee.

Stormageddon | 26-06-12 | 23:27

@gooi en smijtwerker | 26-06-12 | 23:16
bedoel je te zeggen dat griekenland er ook weer bovenop komt nu ze de steun en toezicht van het IMF hebben?

damnschreeuwer | 26-06-12 | 23:25

Geenstijl.tv beetje deaud? Kom eens doorr met dat filmpje svp

bosneger | 26-06-12 | 23:25

@Van Duyvenbode | 26-06-12 | 23:19
Denken is vrij, waarde Van Duyvenbode, jij vat het idee.

AntiSoof | 26-06-12 | 23:23

@ZKH EénOog | 26-06-12 | 23:15
economische groei is ΔBBP (of ΔBNP) per inwoner, gecorrigeerd met inflatie.
oftewel, nee dat heeft geen invloed.

damnschreeuwer | 26-06-12 | 23:23

@Dmitri Dmitrievitsj | 26-06-12 | 23:21
dostojevski?

gooi en smijtwerker | 26-06-12 | 23:22

@AntiSoof | 26-06-12 | 23:18
Groot gelijk. Wij zijn te jong om ons zorgen te maken over geld. Laat ons dan eten en drinken, want morgen zullen wij sterven.

Dmitri Dmitrievitsj | 26-06-12 | 23:21

@o)+ | 26-06-12 | 23:18,
Das een goede samenvatting.

AntiSoof | 26-06-12 | 23:21

Van Duyvenbode | 26-06-12 | 23:17
ik bedoelde natuurlijk AntiSoof | 26-06-12 | 23:14

Van Duyvenbode | 26-06-12 | 23:19

Recessie voorbij? Me hoela.
Dit is slechts het oprekken der anus.
De banksters hebben de fosforfragmentatiebuttplug met uw naam erop al drie keer ingevet, ongeduldig als ze zijn om hun piramidespel af te ronden.

o)+ | 26-06-12 | 23:18

@gooi en smijtwerker | 26-06-12 | 23:12
En ja, ik snap het geld-systeem ook en wordt daar ook niet blijer van. Ik zie het eerder als een vreselijke zonde.

AntiSoof | 26-06-12 | 23:18

Kaas de Vies | 26-06-12 | 22:50
kaas, u bent de baas (korte neus heeft)

hetluis | 26-06-12 | 23:18

Ratzing. | 26-06-12 | 22:40

Alleen het woord "wezenlijke"kritiek, daar moet men hier in dit land niks van hebben. Er moet gelachen kunnen worden. Kritiek op de status quo is in dit land een vorm van zelfoverschatting en hoogmoed die niet wordt gewaardeerd. Het is de dictatuur van de werkelijkheid: aanpassen aan wat is, anders ben je niet goed bij je hoofd. Zo denkt men hier.

Van Duyvenbode | 26-06-12 | 23:17

@AntiSoof | 26-06-12 | 23:15
krommunicatie, weet je wel...

gooi en smijtwerker | 26-06-12 | 23:16

en ondertussen, in IJsland:

IJsland, waarvan de economie zich snel heeft hersteld na de ineenstorting van zijn banksector in 2008, heeft op vrijdag 483,7 miljoen dollar terugbetaald aan leningen bij het Internationaal Monetair Fonds.

De vervroegde aflossing, die volgt op een andere van ruim negenhonderd miljoen dollar in maart, is een symbolische stap voor het land van slechts 320.000 mensen dat zijn weg zoekt uit een financiële ramp die de economie verwoeste.

De belangrijkste commerciële IJslandse banken stortte in een week in toen de wereldwijde financiële crisis in het najaar van 2008 toesloeg, ze implodeerden onder het gewicht van enorme schulden die opgebouwd waren tijdens een agressieve overzeese expansie.

Maar de reactie van het land was al even verrassend. De economie van IJsland groeide in het eerste kwartaal met het snelste tempo sinds de bijna instorting, aangedreven door een sterke stijging van de export, toerisme en de binnenlandse consumptie

Het bruto binnenlands product groeide 2,4 procent kwartaal na kwartaal in de eerste drie maanden van het jaar om in de periode de economische groei op 4,5 procent per jaar te brengen, het hoogste sinds het eerste kwartaal van 2008.

De IJslandse regering werd gedwongen om hulp van het IMF en zijn Scandinavische collega-landen te zoeken om zijn economie te stabiliseren, en het legde rigide kapitaalcontrole op om een volledige instorting van zijn munt af te wenden.

gooi en smijtwerker | 26-06-12 | 23:16

@gooi en smijtwerker | 26-06-12 | 23:12
Ik vrees dat we elkaar misverstaan. Das een gewoonte tussen mensen, btw..

AntiSoof | 26-06-12 | 23:15

@damnschreeuwer | 26-06-12 | 23:09

Een algehele koopkrachtafname heeft geen invloed op een economische groei?

ZKH EénOog | 26-06-12 | 23:15

@Van Duyvenbode | 26-06-12 | 23:10
Tuurlijk. Wezenlijke kritiek is in de ogen van de geldclowns belachelijk. Die wentelen zich immers liever in de wetende onwetendheid als ware het de hemel zelf. Onnozelheid is de naam van de onschuld. Hebzuchtige verwordenheid de hel.

AntiSoof | 26-06-12 | 23:14

Heel leuk, ja. Allemaal een beetje leuk lachend sportief reageren op het woord kontneukaccoord. Maar dat maakt onze reedt niet minder uitgewoond.

vetkleppert | 26-06-12 | 23:13

@AntiSoof | 26-06-12 | 23:00
de notaris kent maar een richting van geld en dat is neer hemzelf.

geld doet niks en is alleen nog maar een afspraak. het is geen waarde op zich. en de monetaire autoriteiten maken er naar believen meer van. net zoveel als we nodig hebben om ons te bedekken om onder te slapen, onder het viaduct over de A1 waar we het eerder over hadden.

en dan kan je vervolgens naar de winkel gaan om met een boodschappenwagen vol geld een portemonnee vol met spullen te halen.

droom zacht

gooi en smijtwerker | 26-06-12 | 23:12

Dit filmpje is nou niet wat je noemt goede journalistiek. Ik hoor tandengeknars van Kinneging. Maar goed, kritisch kun je in NL zo'n beetje alleen nog zijn met een knipoog, met een schuine mop, en afbeeldingen van blote tieten. Als je serieus kritisch begint te worden, word je op een zij-spoor gezet. Dan hoor je niet meer bij consensus. En de consensus is: wij weten van niks, en wij willen ook niks weten. Wij willen overal nog slechts om lachen en het leven niet meer zo serieus meer nemen. Dat is de consensus in NL: de efteling-filosofie.

Van Duyvenbode | 26-06-12 | 23:10

@ZKH EénOog | 26-06-12 | 22:17
misschien is het omdat je de begrippen economische groei en koopkracht niet van elkaar kunt onderscheiden?

damnschreeuwer | 26-06-12 | 23:09

@lanexxx | 26-06-12 | 22:11
onzin, de enige die een dergelijke suggestie wekt is Tom Staal.

Dat gezegt hebbende is het wel bespottelijk dat politici er in mee gaan als ze een microfoon onder hun neus krijgen, omdat ze denken dat ze dan iets slims zeggen.

damnschreeuwer | 26-06-12 | 23:08

LOL @sodomieaccoord

Dmitri Dmitrievitsj | 26-06-12 | 23:01

@gooi en smijtwerker | 26-06-12 | 22:56
Een recessie houdt men toch niet tegen, bedoelde ik. En bovendien? Wat maakt het uit? Natuurlijk is het onprettig om berooft te zijn. Want eerlijk is waar. Geld verdwijnt niet. Het gaat een richting uit. Die te traceren is. (Tenminste, dat zei mijn notaris).

AntiSoof | 26-06-12 | 23:00

@hetluis | 26-06-12 | 22:31
juist, dat was dus het resultaat van het VVD/CDA kabinet.
(en de economie in DE)

damnschreeuwer | 26-06-12 | 22:57

@AntiSoof | 26-06-12 | 22:51
nou, dan merk je het vanzelf wanneer de depressie je in je kont bijt en je onder een viaduct over de A1 kan gaan slapen. en lekker gras vreten, met misschien een paar luizen erbij voor de proteinen.

gooi en smijtwerker | 26-06-12 | 22:56

Ik geef niet zo om recessies enzo. Das allemaal beurshebzucht. Ik geef meer om het platte leven -hier en nu-. Eten en drinken, een dak boven het hoofd. De rest is bijzaak.
We zijn gotbeterhet gewoon natuur. Wat veel mensen er met hun -door hebzucht vervormde geesten- van maken moeten zij weten. Ik ben niet meer dan natuur, dat is een feit. Maar ja. Dat denk ík. Weet je... Als zo een beursmannetje met zijn 'gewonnen' miljarden blij is... Das net zo als dat een mier een hele mooie boom gevonden heeft waar hij een luizen-populatie kan uitzuigen en zich 't schompes zuigt aan zijn medenatuurwezens. Om gek van te worden hè? Het leven is een beetje 'raar'. (Doe dat maar in je opschrijfboekje noteren).

AntiSoof | 26-06-12 | 22:51

@hetluis | 26-06-12 | 22:31 | + 2 -
Zie
Kaas de Vies | 26-06-12 | 21:04 | + 15 -

Pay up hetluis, waar kan ik de factuur naartoe sturen?

Kaas de Vies | 26-06-12 | 22:50

@Van Duyvenbode | 26-06-12 | 22:21 | + 1 -
Kijk ook eens naar Baltic Dry and Harpex

Kaas de Vies | 26-06-12 | 22:48

Ze is liev.

schweinefleisch | 26-06-12 | 22:48

Parsons | 26-06-12 | 22:28 | + 1 -
Als links een ziekte is, is Fleur ook ziek. Dat is haar niet aan te zien.

Superior Bastard | 26-06-12 | 22:45

de onderliggende epressie in de economie door de scherpe waardedaling van onze bezittingen en de daaruit voortvloeiende lagere bestedingen wordt in de bbp cijfers niet gemeten. "groei" is een uitkomst uit een gemanipuleerd model. ik heb geen probleem met het manipuleren met modellen, maar dan moet ze wel op mijn schoot zitten.

gooi en smijtwerker | 26-06-12 | 22:32

even een mier neuquen: die 0,3% is gescoord in 1e kwartaal, toen werd de kont toch nog niet geneuqt?

hetluis | 26-06-12 | 22:31

Rukke = demissionair = is er wel maar eigenlijk niet meer, en de recessie is voorbij. Daarom werd ie ook de Rutte-recessie genoemd. Daar ga je dan met je conservatief-liberale ideologietje.

Inguz | 26-06-12 | 22:28

@Charles Swietert | 26-06-12 | 21:56
Ja met Fleur ja. Die er onder andere voor pleit dat jouw opa en oma niet 24 uur in hun eigen stront hoeven te liggen.

Of vind je dat een fascistisch streven?

Zeg het maar hoor, ik verbaas me nergens meer over qua linkse ziekte.

Parsons | 26-06-12 | 22:28

Na het getover met cijfers hebben we 0.3 procent groei. Pechtold denk echt dat je door iedereen geld af te nemen de economie groeit.
Onthoud dat de Grieken ook opeens maar 3% begrotingstekort hadden ipv de werkelijke 6%.

Moonwarrior | 26-06-12 | 22:28

wanneer de economische groei komt door hogere uitgaven van de staat, hebben we in het derde kwartaal helemaal iets voor de boeg. dan gaan we namelijk 40 miljard extra uitgeven.

gooi en smijtwerker | 26-06-12 | 22:27

Van die 0,3% klopt geen ruk. Er is alleen maar verdere stagnatie te verwachten. Er moeten immers nog een paar biljoen €uri uit de markt weer opgedweild worden door de centrale banken voordat die onvoorstelbare hoeveelheid doorsijpelt naar de gewone economie. De beroemde Fisher-vergelijking M x V = P x T is volledig uit balans. Voor Px T is er nu nog geld genoeg. M x V is enorm opgeblazen, dat geld moet terug van de banken en de beurzen komen. Het moet terugkomen van de noodfondsen die in het leven geroepen zijn, het moet MET RENTE van de Grieken terugkomen (citaat J.C. de Jager). Laten we onszelf niets wijs maken: er komt geen fuck van terecht. Alle€úri die naar Zuid Europa en Frankrijk (ja ja!!) gaan, gegaan zijn en nog zullen gaan komen never nooit meer terug. En komen t.z.t. de gewone economie infleren. Dag pensioenen, dag spaarcenten, dag voorzieningen.
Fluiten is vrolijkheid, en we kunnen er naar fluiten. Vrolijke boel.

pitsteen | 26-06-12 | 22:27

De wereld van verschil in reactie op het woord kontneukakkoord .
Harkema Buma met zijn stichtelijke normen en waarden reactie vanuit de jaren 50 van de vorige eeuw of F.Teeven die anno 2012 niet blikt of bloost.
Die roomsche gluiperds staan werkelijk buiten de realiteit.Dat dat straks in een gering aantal zetels mag worden bevestigd.Achterbaks faalvolk.

Ratzing. | 26-06-12 | 22:24

Wel fijn die economische groei. Wat zeg ik! Een pak van mijn hart.
De kans dat je verkracht wordt is nu nihiel als ik de logica van mijn Egyptische vrinden mag geloven.

irma zonderboezem | 26-06-12 | 22:23

Dat deze economische groei geen productieve groei is, maar louter ambtenarensalarissen betreft, blijkt ook uit het feit dat de olieprijs de laatste 3 maanden met maar liefst 30 dollar is gekelderd. De vraag naar olie is afgenomen, een onmiskenbaar teken van wereldwijde recessie.

Van Duyvenbode | 26-06-12 | 22:21

@Superior Bastard | 26-06-12 | 22:16 | + 0 -
Ehm.
Waarom vraag je het dan?

Iets te veel van het rode sapje gedronken?

Kaas de Vies | 26-06-12 | 22:18

@Kaas de Vies | 26-06-12 | 22:09

Ik heb niets aan fictieve groei of andermans groei, als ik zelf er geen ruk aan overhoudt.

En dat is voorlopig toch nog altijd het geval.

En nu horen al die politici dat er weer groei is, en zien ze dus extra legitimatie, om dat kontneukakkoord er des te harder in te rammen, mark my words.

ZKH EénOog | 26-06-12 | 22:17

Kaas de Vies | 26-06-12 | 22:03 | + 2 -
Ja mij ook hoor.

Superior Bastard | 26-06-12 | 22:16

Akela's Pritt, zijn de baas.

Einde van de Domheid | 26-06-12 | 22:16

We hebben het over 2013, dan is de maya kalender afgelopen, verder nog nieuws.

robbiebaggie | 26-06-12 | 22:14

soundin' like strippers to me

Ronald Waterneus | 26-06-12 | 22:11

Dit nieuws wordt gewoon de wereld ingeslingerd om het volk te laten denken dat dit door het Kunduz akkoord komt. Pure manipulatie daar trap je toch niet in met volle verstand!

lanexxx | 26-06-12 | 22:11

@ZKH EénOog | 26-06-12 | 22:08 | + 0 -
Ik vind het niet erg als we door blijven groeien met 0,3% als het maar echte groei is.

Kaas de Vies | 26-06-12 | 22:09

0,3%. Wen er maar aan. Het zal de laatste groei zijn die we voorlopig hebben meegemaakt...

Volgend kwartaal is het zomervakantie kwartaal, waarin traditioneel veel bedrijven hun personeel vertellen dat ze na de vakantie niet meer terug hoeven te komen (want de tent sluit), en het vierde kwartaal gaat de BTW verhoging in, die een koopkrachtafname van 1,56% zal bewerkstelligen.

Wil je nog genieten van je champagne met oud-en-nieuw, koop hem dan nu maar vast.

{zich weer de optimist zelve voelen doet}

ZKH EénOog | 26-06-12 | 22:08

Als iets minder snel krimpt, heb je per definitie geen groei...

Jos Tiebent | 26-06-12 | 22:04

Goh, wat een toeval! Net voor de verkiezingen komt het bericht dat de economie weer groeit. Nee hoor, dit is helemaal niet gemanipuleerd, welnee, dat soort streken haalt men niet uit in Den Haag. Het komt toevallig goed uit zo voor VVD, D66, CDA...
Je moet ook af en toe gelukkig hebben. Of het geluk een handje helpen natuurlijk...

Van Duyvenbode | 26-06-12 | 22:04

@Superior Bastard | 26-06-12 | 21:35 | + -3 -
Omdat er GEEN causaal verband kan zijn tussen de groei van het 1e kwartaal en het kunduz akkoord dat erna is gesloten.

Dat lijkt mij toch vrij logisch.

Kaas de Vies | 26-06-12 | 22:03

necrosis | 26-06-12 | 21:55
stop met roken, pak je zo 10%

Charles Swietert | 26-06-12 | 21:57

zorgdossier
Parsons | 26-06-12 | 21:22

Met Fleur ? * sigh *

Charles Swietert | 26-06-12 | 21:56

Jammer dat IK niets merk van die 0,3% groei.
Immers:
Mijn salaris bleef hetzelfde
Groenten werden duurder, evenals tabak en benzine.
Verhoging waterschapsbelasting en gemeentebelasting.
Verhoging ziektekosten en eigen risico.
Etc, etc.

necrosis | 26-06-12 | 21:55

volgens het nos journaal kwam de economische groei vanwege de stijging van ambtenarensalarissen. kortom, we houden onszelf voor de gek.

cumshaft | 26-06-12 | 21:53

fleur_bel_me_groeten_pritt.html is dan wel weer heel erg geestig.....

brutus68 | 26-06-12 | 21:53

Oh jeetje, even de lastenstijgingen over 2012 en 2013 nog niet meegerekend. Kom dan aan een krimp van 0,9 %...
Oftewel, kreatief boekhouden laat zelfs een PvdA gemeente met een PvdA burgemeester nog winst maken, terwijl men met cijfers aantoont dat het een van de veiligste steden van NL zijn omdat er weinig aangiftes meer gedaan worden.

blaster | 26-06-12 | 21:48

Daar komt ook nog bij dat het verschil tussen de eerste raming (nog meer krimp) en de tweede raming (groei ten opzichte van het vorige kwartaal) voor het grootste deel veroorzaakt wordt door meer overheidsbestedingen (o.a. ambtenarensalarissen)dan aangenomen. We hebben al een begrotingstekort. Betekent dit dat deze groei veroorzaakt wordt door een nog groter begrotingstekort dan bij de eerste raming? Ik heb geen idee, dat staat er niet bij.

Mocht dat zo zijn, dan kun je dit dus vergelijken met een man die morgen een lening afsluit bij de bank en dan zegt dat hij er economisch beter voor staat.

harry pikkel | 26-06-12 | 21:48

Kunst die groei.... komt doordat de overheid weer eens teveel uitgeeft! En waarom moet er economische groei zijn??? Zodat de overheid nog meer kan roven? Omdat de welvaart nog hoger moet?

pim achtertuin | 26-06-12 | 21:45

Zoals ook al door anderen opgemerkt: laat je niet verblinden door een kop als: 'einde recessie.' De recessie mag dan in 2012 opgehouden zijn, toch verwacht het CPB dat de economie krimpt in 2012, met 0,75%. Het is puur een definitiekwestie.

Nog sterker gesteld: als de groei de komende drie kwartalen doorzet, dan kunnen we toch nog een krimp ten opzichte van 2011 krijgen. Oorzaak: het bbp is met 0,8% gedaald in dit kwartaal ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2011.

Dit is weer een schoolvoorbeeld van misleiding zonder dat er feitelijk iets valt af te dingen aan de stelling 'einde recessie.' Die misleiding wordt veroorzaakt door het gebruik van een definitie die sterk afwijken van de gangbare spreektaal.

Oordeel zelf: hier het artikel van de NOS nos.nl/artikel/388228-cbs-nederland-ui... en hier het artikel waar die kop op gebaseerd is: www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/dossiers/...

harry pikkel | 26-06-12 | 21:43

0,3% groei, geroepen door profeten die een droevig voor/na-spellingsvermogen hebben
www.elsevier.nl/web/Nieuws/Economie/34...
En diep triest dat alleen Fleur Agema in staat blijkt te zeggen dat het Kontneuqakkoord over 2013 gaat, dus geen ene reedt te maken heeft met die 0,3%. Dikke faal van Arrogander "Kotsmans" Pechtold.
En als het over werkelijk diep Kontneuqen gaat: de Staten-Generaal, zij neuqte ongehinderd voort
www.elsevier.nl/web/Nieuws/Europese-Un...

Fijnstoffer | 26-06-12 | 21:39

Kaas de Vies | 26-06-12 | 21:13 | + 3 -
Leg eens uit.

Superior Bastard | 26-06-12 | 21:35

kan iemand Agema aub even uitlegen dat de laatste keer dat het kaynesiaanse model heeft gewerkt ergens in de jaren '50 was. van de vorige eeuw? een daarna alleen maar ellende heeft veroorzaakt!?

Wat een inhoudsloze doos. (Nog een jaartje dan wordt ze vervangen door geert wegens te oud.)

damnschreeuwer | 26-06-12 | 21:34

-weggejorist-

Ruys de Beerenbrouck | 26-06-12 | 21:32

Het kontneuk akkoord is de enige juiste benaming.
En die tom is een vervelend ventje, met z'n sprekende kut

cees later6606 | 26-06-12 | 21:31

* de koksmaat net betrapt bij het schrijven van een gedicht rond de steekwoorden "Fleurtje" en "beurtje" *

Kapitein Sjaak Mus | 26-06-12 | 21:30

Koppejan heeft het over verdienen?
Die knakker is het symbool van een brevet van onvermogen.

Desmoulins | 26-06-12 | 21:30

Ik zou me door Fleur laten doen.....

necrosis | 26-06-12 | 21:30

Ze kijkt een beetje geil uit haar ogen op die foto, en dat is leuk.

Onderbuik | 26-06-12 | 21:27

Geweldig nieuws dit en we krijgen binnenkort ook nog eens al ons geld terug uit Griekenland en Spanje, met een dikke rente nog wel.

Niemands Knegt | 26-06-12 | 21:26

Die blonde elitaire plofkop lacht ook alles weg...
Leuke redenatie ook, we boeken vooruitgang op de vorige periode van stagnatie. Dus mindere neergang is vooruitgang. Ik verloor laatst € 100 in het casino, verlies ik de komende maand € 80 is er dus sprake van een groei.

Desmoulins | 26-06-12 | 21:24

Wat een fascistische tokkie die Fleur. Oh wacht...
Dan ben ik dat ook. Alle PVV'ers en PVV stemmers immers.

doenormaal! | 26-06-12 | 21:24

Wel toevallig, deze economische opleving zo vlak voor de verkiezingen en de vakantietijd......

brutus68 | 26-06-12 | 21:23

Vooral de afsluiter van Fleur is zo waar he?

De maatregelen van de lastenverzwaringen moeten nog ingevoerd worden he? En dat gaat de economie nou juist zeker weer afremmen...

La Bailaora | 26-06-12 | 21:22

@Charles Swietert | 26-06-12 | 21:10
Ja? Jij bent beter thuis op het zorgdossier? Wedden van niet?

Parsons | 26-06-12 | 21:22

Fleur, altijd +1

Boy Cot | 26-06-12 | 21:22

Wie is dat blondje met die botoxlippen?

Ohw, en Fleur is toch eigenlijk best wel een schatje.

koolteer | 26-06-12 | 21:21

Buiten dat worden we weer keihard voorgelogen en nu door zowel de partijen als het CBS. Als je hanteert dat een recessie een benaming is van een periode van minimaal twee kwartalen van achteruitgang, kun je pas over een eind aan de recessie spreken als er de komende twee kwartalen economische groei is. Ejaculatie Praecox dus van de kontneukpartijen met hun economische knowhow.

Real_Legend | 26-06-12 | 21:20

Na de Tweede Kamer is zojuist ook de Eerste Kamer met meerderheid akkoord gegaan met het ESM.

drs.Nee | 26-06-12 | 21:16

En al die politici allemaal verdedigen op uitzonderingen daargelaten dat het door het Kunduz-akkoord komt.

Deze mensen zijn dus allemaal heel erg dom of heel erg vals. Of allebei

Kaas de Vies | 26-06-12 | 21:13

Flikker op met die kutgroei, we zitten hier in .nl in de wereldtop als het om bruto binnenlands product gaat. Bouw nou gvd eens echte economische fundamenten zodat niet de hele bende gelijk als een piramidespel in elkaar sodemietert als we het eens een keertje een paar jaar wat (paar tiende procent) kalmer aan doen dan het jaar ervoor.

dugo | 26-06-12 | 21:13

Ik denk dat Fleur en ik het over de Griekse kwestie wel snel eens zullen worden. Zeg maar.

Charles Swietert | 26-06-12 | 21:12

Parsons | 26-06-12 | 21:03 |

Twee zelfs, van het type Torpedo. Maar dat is ook de enige inhoud aan Fleur die ergens op trekt. Zeg maar.

Charles Swietert | 26-06-12 | 21:10

-met moeite uit toetsenbord krijgt- Maar Agema heeft wel een punt, dus.....

brutus68 | 26-06-12 | 21:10

@ miko 20:57

Ik houd me in...

eerstneukendanpraten | 26-06-12 | 21:09

Die Richard de Mos heeft dezelfde kleur als die plopkap!

nielsjuuh23 | 26-06-12 | 21:09

Mag ik ook nog even de koopkrachtcijfers van dezelfde periode?

eerstneukendanpraten | 26-06-12 | 21:08

Prima, noem het beestje daar maar even bij het naampje. Misschien helpt het... #KONTNEUKakkoord

Tommygunner | 26-06-12 | 21:08

Plop!
*gaat vol vertrouwen appartement met een ton prijsverhoging op funda zetten*
*krijgt reality check* *neemt verward nog maar een schultenbräu*

Banana-Hollandia | 26-06-12 | 21:07

Die gelogen kudtcrisis geloof ik al niet, dus dat herstel van ' iets ' wat niet is mag al helemaal achterwege blijven.
Misschien zijn er nog wat gereformeerden of gezagsgetrouwe kutholieken die het slikken .

Ratzing. | 26-06-12 | 21:05

Fleur +1...

da wizard | 26-06-12 | 21:05

"Tom Staal feliciteert FC Kunduz met 0,3% groei"
FC Kunduz is helemaal nog niet geimplementeerd. De besluiteloosheid van de politici heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat de economie reeel is gegroeid in die periode. Het ging om kwartaal 1

Kaas de Vies | 26-06-12 | 21:04

Leuk of niet, Fleur heeft een punt.

Parsons | 26-06-12 | 21:03

Ja, 0,3% groei t.o.v. het vorige kwartaal. En weer maakt het CPB de makke politici blij met een dooie mus.

Tascam | 26-06-12 | 21:02

Tom,dat kontneuk had je wel achterwege kunnen laten.

miko | 26-06-12 | 21:00

Naar Griekenland op Vakantie????????Beter naar Bonaire of Statia blijft het geld in 'Nederland".Kudt cda'er

miko | 26-06-12 | 20:59

Ok kunnen we lekker seksistische opmerkingen maken over Fleur of gaan we er wat van maken?

miko | 26-06-12 | 20:57

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken