Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

De Betuttelpolitie

finiclown100.jpgGoed nieuws: vanaf 31 oktober is de nieuwe serie van De Smaakpolitie weer te zien op SBS6. Het is een mooi programma. Elke week wordt in een willekeurige stad in Nederland een kijkje in een keuken genomen. Als De Smaakpolitie van mening is dat een restaurant of cafetaria voldoet aan de hygiëne-eisen, dan wordt door de "De Smaakpolitie OK-sticker" uitgereikt. Maar wee je gebeente als dat niet zo is, dan volgt vaak de uitspraak "Hier word ik niet vrolijk van" en kun je het als uitbater schudden: er komt geen mens meer. De Smaakpolitie is natuurlijk entertainment. Ik vind het ook een nuttig programma: het is 'naming & shaming', niet door de overheid of de branche, maar door onafhankelijke buitenstaanders. Je zou denken dat mensen het niet in hun hoofd halen om te gaan eten in deze shoarmazaak, maar het kan en mag wel. Vrije wil, je weet waar je aan begint. Wat zou het mooi zijn als SBS6 ook De Geldpolitie zou gaan maken. Meekijken in de keukens van de banken en verzekeraars . Meeluisteren met de 'paarse broeken' van de banken als er produkt- namen worden bedacht. Even de vinger langs de randen van de glanzende brochure trekken om te kijken of er viezigheid op zit. Natuurlijk, we hebben RADAR en ZEMBLA, maar daar druipt de moraliteit en verongelijktheid van af. Ondertussen wordt de financiële wereld steeds vaker geconfronteerd met de echte politie. Het werd tijd. Ik heb het dan niet over die ene zielige ABN AMRO bankier die steekpenningen aannam en toen de bak in moest en bij KvdB zijn huilverhaal mocht doen, maar over de echte witteboordencriminaliteit als de 'vastgoedfraude'. En ook bij Vestia lijkt frauduleus gehandeld te zijn. Aanpakken die lui, zou ik zeggen. Ik heb veel meer moeite met de acties van de financiële politie toezichthouder AFM die steeds meer omschreven kan worden als de 'betuttelpolitie'. De AFM zegt dat haar taak is "het bevorderen van eerlijke en transparante financiële markten". Uitstekend. In de praktijk betekent het echter dat deze overheidsinstelling steeds vaker bepaalt welke producten de financiële consument kan afnemen. Deze ambtenaren gaan daarmee op de stoel van de verzekeraar of de bank zitten, zonder dat duidelijk is welke inhoudelijke expertise bij de AFM aanwezig is. De AFM heeft aangekondigd te kijken naar het proces van productontwikkeling en verwacht in 2013 meer bevoegdheden te krijgen om in te grijpen. Wat dat kan betekenen? Een voorbeeldje. De AFM vindt 'synthetische trackers' te moeilijk voor de klant en binnen no-time bannen de banken het product. AFM-bestuurder Theodore -wij weten wat goed voor u is- Kockelkoren gaat echter nog een stap verder. Complexe producten zouden alleen nog via adviseurs aangeboden mogen worden. Daarmee wordt de bijl gelegd aan de goedkope adviesloze 'execution-only' platformen. Opties, futures, aandelen Facebook, éérst uw beleggingsbeslissing voorleggen aan uw adviseur: wat een feest voor de banken! RABO is niet voor niets enthousiast over voorstel voor slechts één hypotheekvorm. Henry Ford revisited. Waar eindigt dit? Short gaan: verbieden; secondenhandel, afremmen; lenen, gij zult aflossen. Nog even los van het feit dat het maar de vraag is of adviseurs in staat zijn complexe producten te begrijpen, is het een groot goed dat consumenten in staat zijn om zelf hun financiële huishouding te regelen. Natuurlijk alleen als ze dat willen. Laat ik het maar even scherp zeggen: als ik met mijn volle verstand grote risico's wil nemen met mijn geld, dan is dat mijn zaak AFM. Gelukkig durft BinckBank de strijd met de AFM aan: 'wij vinden het belangrijk dat klanten zelf kunnen kiezen'. Nog mooier als Binckbank straks haar keuken opengooit voor De Geldpolitie. www.bank.blog.nl www.pfverhaar.nl Twitter: @peterverhaar

Reaguursels

Inloggen

Het is iedere keer weer een genoegen om het geschuimbek te lezen dat een column van Verhaar oproept. Vooral de reacties van die zilvervlootspaardertjes die zich opwerpen als financieel specialist.

Anders nog? | 17-06-12 | 01:17

PROEST! Eurofiel Verhaar is tegen betutteling? ROFLMFAO

Roeieber | 16-06-12 | 18:22

@Feynman | 16-06-12 | 12:01
Banksparen is tegenwoordig inderdaad de norm. Alleen is het vreemde dat bij banksparen ook een vorm van beleggen mogelijk is. Hoezo misleidend? Tegen zulke onduidelijkheden zou de AFM moeten optreden.

Conrad_Waldorf | 16-06-12 | 15:42

Als je "grote risico`s" wilt nemen, ga dan naar het casino. Misbruik daar de banken met hun "complexe" producten niet voor. Dan houdt de staat, dat zijn wij, er ook nog wat aan over.

roze_bril | 16-06-12 | 15:01

Meekijken in de keuken van de AFM.
En dan vanaf het bedenken van het recept.

basweetutwel | 16-06-12 | 14:17

@Kaas de Vies | 16-06-12 | 13:54 | + 0 -
Daarom pleit ik ook voor wat minder bescherming en wat meer jungle.
.
Dat schept duidelijkheid wie echt een topper is, en wie alleen maar denkt dat ie het is. Nivellering is een dommig ideaal om na te streven, want vervlakking, gebrek aan uitdaging, en daardoor gebrek aan scherpte van geest.
.
Er moet meer aandacht zijn voor genialiteit en minder voor middelmatigheid. Competitie hoort. Haaien zijn er nou eenmaal ook.

Greetje Duisenberg | 16-06-12 | 14:12

@Greetje Duisenberg | 16-06-12 | 13:45 | + 0 -
Ja maar de politiek is altijd weer vals geweest, door de nivelleringspijperij is iedereen een toppertje, en weet iedereen het beter.

Nou niet dus.

Kaas de Vies | 16-06-12 | 13:54

@Stormageddon | 16-06-12 | 13:39

Lol, die geldsjacheraars verdienen wel aardig aan hun luchthandel. Het is dat ik ethische problemen heb met (gelegaliseerde) diefstal anders was ik er zelf aan begonnen.

neemjemoederindemali | 16-06-12 | 13:52

De economie is vastgelopen op de ijsberg van de OTC. De passagiers beginnen nu onraad te ruiken.

Van Duyvenbode | 16-06-12 | 13:50

@Van Duyvenbode | 16-06-12 | 13:39

Als je het goed aanpakt kun je er een hoop geld mee verdienen, je moet alleen wat ethische bezwaren over boord gooien:-)

Hele bedrijven stonden stil door die piramidespelen, het personeel van bvb de Gasunie had het alleen nog maar over dat *kuch* fantastische spel. Verblind van hebzucht trapten ze er allemaal in, van hoog tot laag opgeleid.

Ongeveer 20 jaar geleden speelde zich dit allemaal af. Uiteindelijk ging heer Olivier er met de poen vandoor.

neemjemoederindemali | 16-06-12 | 13:49

@Kaas de Vies | 16-06-12 | 13:26 | + 0 -
De professionals weten heus wel wat ze doen.
Als je er geen verstand van hebt, moet je als een volwassene inzien waar je beperkingen liggen.
.
Waarom zou iedereen beschermd moeten worden? Mensen zijn geen kleuters! Teveel bescherming is veel te comfortabel voor je eigen bestwil. Dat geeft ten onrechte de indruk dat de wereld een plaats zou moeten zijn waar alles in kannen en kruiken is. Met teveel pais en vree worden mensen alleen maar lui, dom en gemakzuchtig. Het resultaat zien we in de EU. Te weinig scherpte van geest!
.
Een heel klein beetje de jungle in je lijf voelen hoort er best wel bij, al is het maar voor de kick!
.
Tuurlijk zijn banken onbetrouwbaar. Je kunt mensen nou eenmaal nooit helemaal vertrouwen, ook de AFM niet. Wie kontroleert de kontrolerende ambtenaar?
.
Zie je de vicueuze cirkel?

Greetje Duisenberg | 16-06-12 | 13:45

neemjemoederindemali | 16-06-12 | 13:40

Oh ja, ik denk dat je dat volkomen correct ziet. We zijn bevinden ons in het bos, en weten niet waar de vijand is.
Terug naar de basis dus.

Van Duyvenbode | 16-06-12 | 13:43

@Van Duyvenbode | 16-06-12 | 13:36

Hoog tijd voor een nieuw tientje van Lieftinck en een staatsbank, de rest mag vertrekken door de achterdeur.

neemjemoederindemali | 16-06-12 | 13:40

@neemjemoederindemali | 16-06-12 | 13:16
Het hele probleem is samen te vatten in een waanidee dat geldsjacheraars ons hebben wijsgemaakt: "Rendement op geld". Dat bestaat niet. Dat kan niet. Dat is onmogelijk. Geld groeit niet. Geld *doet* niks. Geld is de uitdrukking van waarde van arbeid en kennis.

Toch gelooft iedereen het. Niemand vind het een krankzinnige uitdrukking, "rendement op geld", terwijl het dat natuurlijk wel is. Het is de uitdrukking van een gek die naakt aan de ketting hoort. Het valt in dezelfde categorie als "Ik ben een vliegtuig".

Stormageddon | 16-06-12 | 13:39

neemjemoederindemali | 16-06-12 | 13:35

Nee ik ga niet meedoen. Doe mij maar een halfje bruin gesneden.
Weet we tenminste waar we het over hebben.

Van Duyvenbode | 16-06-12 | 13:39

Alleen de ondoorzichtigheid van constructies als het ESM, of het ESFSF moeten voor een ons al een rood signaal betekenen. Het is alsof je je op onbekend terrein begeeft, met alle gevaren vandien.
Maar goed, de OTC (over the counter derivatives) met een omvang van 10 aardkloten, ongereguleerd, zonder clearinghouse is al het doodvonnis voor onze economie. De "specialisten" hebben zich in het eigen web verstrikt en nu moet de gewone man ervoor opdraaien. Daarom moet de financiële wereld deels buiten werking worden gesteld: de lopende, overzichtelijke activiteiten moeten doorgaan, maar de rest moet worden bevroren.
Vervolgens zal het nog jaren duren voor de puinhopen zijn opgeruimd.

Van Duyvenbode | 16-06-12 | 13:36

@Flipus | 16-06-12 | 13:27

Heel simpel, door meer geld te creeeren.

neemjemoederindemali | 16-06-12 | 13:36

@Van Duyvenbode | 16-06-12 | 13:27

Ik ga u het principe van een kettingbrief ooit een keer uitleggen, wedden dat u mee gaat doen?

neemjemoederindemali | 16-06-12 | 13:35

@deraderendraaien | 16-06-12 | 13:27

Met dat *kuch* advies kunnen we toch gewoon onze reet afvegen.

Je gaat me toch niet vertellen dat de EU ons dat kan opleggen? Oh, wacht...

neemjemoederindemali | 16-06-12 | 13:33

Zolang alle banken niet onderdoen voor de louche autohandelaar kan er niet genoeg controle en betutteling op ze zijn. En dat zit die cowboys natuurlijk niet lekker.

grieper | 16-06-12 | 13:31

@neemjemoederindemali | 16-06-12 | 13:30 | + 0 -
Zij gelooooooooooooft in mij

Kaas de Vies | 16-06-12 | 13:31

@Kaas de Vies | 16-06-12 | 13:21

Ze geloven je niet omdat je met je pak aan in bad zit, vermoed ik. Maar ach, je hebt altijd Irma nog.

neemjemoederindemali | 16-06-12 | 13:30

necrosis | 16-06-12 | 13:28

Alexander de Grote liep ook op sandalen.

Van Duyvenbode | 16-06-12 | 13:29

@Van Duyvenbode | 16-06-12 | 13:19

Het piramidespel van de aandelen is eigenlijk vrij simpel. Als geen particulier meer aandelen koopt en de index zit op een dieptepunt kun je beginnen met voorzichtig instappen.

Op het moment dat het zoontje(16) van de timmerman ook in aandelen gaat is de tijd gekomen om uit te stappen. Babies kopen namelijk geen aandelen.

Put en call opties zijn voor mensen die heel veel geld kunnen/willen verliezen.

neemjemoederindemali | 16-06-12 | 13:28

Dat is allemaal mooi en aardig, maar de meeste mensen zijn geen financieel specialist. Zij moeten maar af gaan op wat degene die hen een bepaald product verkoopt hen vertelt over risico en rendementen. Daarom is het wel degelijk fijn dat er instanties zijn die voor Jan Modaal beoordelen of een product dat hij koopt echt wel deugt.

Doldwaas | 16-06-12 | 13:28

@Kaas de Vies | 16-06-12 | 13:21
Sandalen zijn zo... ver voor mijn geboorte.
Je bent toch geen hippie?

necrosis | 16-06-12 | 13:28

neemjemoederindemali | 16-06-12 | 13:16

Ho, ho, ik was een goed gelovige sukkel, niet niet meer. Althans, voorzover mij bekend.

Van Duyvenbode | 16-06-12 | 13:27

Mooi, en hoe gaan we nu ook alweer de geld creatie aanpakken, dat wat uiteindelijk de oorzaak is?

Flipus | 16-06-12 | 13:27

Goh!.. adviezen die met klem worden aangeboden door Brussel, En wel graag laten weten of je ze slikt, want niet slikken is sancties slikken!
www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/ar...

Hoe bedoeld Rutte "wij blijven zelf over onze binnenlandse agenda gaan" ?

deraderendraaien | 16-06-12 | 13:27

@Greetje Duisenberg | 16-06-12 | 13:24 | + 0 -
Ja.... natuurlijk moet iedereen zelf weten hoeveel risico die neemt, maar dan moet dat wel duidelijk inzichtelijk zijn. Banken zijn onbetrouwbaar hier gebleken.

Ze genoeg kansen gehad tot zelfregulering en matiging, dan is het logisch dat de staat zich gaat bemoeien.

Maar de bestuurders zijn gewoon incapabel en leven bij de lobby van de dag.

Kaas de Vies | 16-06-12 | 13:26

Kaas de Vies | 16-06-12 | 13:22

Als je een cirkelzaag koopt, is het gevaar ervan evident.
Maar het gevaar wat je in huis haalt met een computer is diffuser, maar eigenlijk wel vegelijkbaar met amoniak.

Van Duyvenbode | 16-06-12 | 13:26

Ik vind dat Peter hier wel een heel belangrijk punt aansnijdt. Tuurlijk is het ESM ook belangrijk, maar om nou naast al die bemoeizuchtige ambtenaren, die er nu al zijn en nergens veel kaas van hebben gegeten, opnieuw een extra betuttelpolitie in te zetten?
.
Terecht zegt hij, dat hij zelf graag wil blijven uitmaken hoeveel risico hij wil nemen met een belegging. Daarvoor heb je geen hinderlijke meekijkers nodig.
.
Het gevaar is ook dat meekijkers, jouw beleggingsgeheimen verklappen. De overheid kennende zit het er dik in, dat dit ook daadwerkelijk gebeuren zal, eerder vroeger dan later. Ik vind dat alarmerend.
.
Nog alarmerender vind ik dat Mark Rutte dit zomaar laat gebeuren als - liberaal was ie toch? - en dat Pechtold, als vertegenwoordiger van de bankenlobby, hier ook niet erg veel over zegt. Wat is hier aan de hand?
.
Tijd om te verhuizen naar Londen misschien, Peter?
.
Wat een f*cking drama is dit kabinet aan worden. Echt 'zum kotzen' voor iedereen, arm en rijk, links of rechts, wat een verschrikkelijk onheil komt er op ons af.

Greetje Duisenberg | 16-06-12 | 13:24

@Van Duyvenbode | 16-06-12 | 13:19 | + 0 -
Ja dat is wel een beetje stom van je geweest.
Voor de lol wil ik nog wel eens een sprintertje pakken, het verlies is te overzien. En dit doe ik gewoon voor de lol, heeft weinig met beleggen te maken.

Kaas de Vies | 16-06-12 | 13:22

@neemjemoederindemali | 16-06-12 | 13:16 | + 0 -
Ik heb altijd een pak aan boven mijn sandelen, gelooft men mij daarom niet?

Kaas de Vies | 16-06-12 | 13:21

Ik heb eens wat gedaan met opties op indexen en aandelen. Dat ging echter zo snel verkeerd, het geld liep mijn voordeur uit. Was een goede les geweest.
Het gevaar loert overal. Het is vrij eenvoudig opties te schrijven, heb ik nooit gedaan. Dan kun je een margin call krijgen. Het risico is zo enorm, dat enkele verkeerde muisklikken een persoonlijk ruïnement kunnen betekenen en levenslange schuldenaflossing.
Internetbankieren is wel handig, maar ook levensgevaarlijk.

Van Duyvenbode | 16-06-12 | 13:19

@Van Duyvenbode | 16-06-12 | 13:08

Als het te mooi klinkt om waar te zijn, is het niet waar. Simpele logica.

En nooit opkijken tegen mannen in pakken, dat pak hebben ze nodig om jou er in te luizen, gij goedgelovige sukkel.

neemjemoederindemali | 16-06-12 | 13:16

Wat kom je hier eigenlijk doen Verhaar?

Wayan | 16-06-12 | 13:13

@Reinaert | 16-06-12 | 12:58

Banken zijn oplichters, dat weet iedereen. Dus heel goed opletten als je *kuch* zaken met hen wenst te doen. Je vertrouwt toch een 2e hands autoverkoper ook niet op zijn blauwe ogen?

Wat mij betreft mag je de zaak ook omdraaien, alle idioten die bvb een woekerpolis hebben gekocht onder curatele stellen. Ik heb familieleden met topfunctie's, zowel in het bedrijfsleven als bij de overheid, allemaal een woekerpolis aan de band. Ik heb ze gewaarschuwd maar werd smadelijk weggehoond, ze wisten het allemaal zo goed.

neemjemoederindemali | 16-06-12 | 13:12

In een duister verleden heb ik me eens een levensverzekering op beleggingsbasis laten aansmeren, nog voor het uitéénspatten van internet zeepbel. Een paar jaar later zag ik pas de stommiteit ervan in, heb de verzekering afgekocht en het forse verlies genomen. Achteraf bezien ben ik nog goed weggekomen. Inderdaad:
dingen die je niet geheel begrijpt, of dingen die niet geheel realistisch zijn, niet aan beginnen.

Van Duyvenbode | 16-06-12 | 13:08

@Reinaert | 16-06-12 | 12:58
Probleem is: die 'stropdassen' willen dat juist wel!
*hoopt dat Geert die bankbonussen de nek omdraaien doet*

necrosis | 16-06-12 | 13:07

@Kaas de Vies | 16-06-12 | 12:40

Precies, als je een 2e hands auto koopt bij Beun de Haas weet je dat je moet opletten en als je zelf geen verstand van auto's hebt neem je een vriendje mee die er wel verstand van heeft en daar vertrouw je dan op.

Bij financiële *kuch* producten moet je ook een vriendje meenemen als je er zelf geen verstand van hebt. Doe je dat niet dan moet je naderhand geen huillie huillie doen omdat je een woekerpolis aan de band hebt.

Die bank en verzekeringsjongens noemen zichzelf heel slim adviseur terwijl het natuurlijk ordinaire beunhazen/verkopers zijn.

Ik hoor die dombo's (hoogopgeleide familieleden) nog kraaien, wat was ik dom dat ik mijn hypothecaire lening ging aflossen, hoe meer schuld hoe beter, de overheid betaald mee aan je nieuwe zeilboot. 20 jaar geleden een huis kopen voor fl.350.000,- en nu een schuld hebben van € 500.000,-, hoe krijg je het voor elkaar.

Uiteraard hadden ze ook nog een woekerpolis, geen zalf aan te verstrijken die mensen.

neemjemoederindemali | 16-06-12 | 13:03

@triasenergetica | 16-06-12 | 12:55 | + 0 -
Heeft te maken met de verdiensten op de aflossingspolissen die ze erbij verkopen..
De baten op de lening sec, zijn vergelijkbaar met een lening waarop aan het eind wordt afgelost.

neworder | 16-06-12 | 13:03

@neemjemoederindemali | 16-06-12 | 12:39

Die logica snap ik natuurlijk ook. Ware het niet dat je bij de 'aanschaf' van veel financiële producten voorgelogen wordt omtrent de eventuele risico's. Gouden bergen, gekoppeld aan hebzucht, mooie praatjes en ander klein ongemak. Veelal doet men het voorkomen alsof je geen enkel risico neemt en dat is bezijden de waarheid, dáár wringt de schoen. In een casino weet je dat je met een lege portemonnaie thuis kunt komen, dat is een bewust genomen risico, bij een bankier weet je dat niet, daar word je een rad voor ogen gedraaid. Zoek de verschillen.

Ik heb geen enkel probleem met de eigen verantwoordelijkheid van de burger maar daar zit wel een eind aan, niet iedereen kent alle ins en outs van de geldhandel, het is veelal een kwestie van goed vertrouwen en dat vertrouwen wordt door geldsjacheraars maar al te vaak misbruikt. En dat moeten we gewoon niet willen dunkt me.

Reinaert | 16-06-12 | 12:58

Mooi verhaal Peter, maar je snapt er zoals gewoonlijk weer eens geen snars van. Ten eerste is geld geen "product", een lening is geen "product", financiële "producten", bestaan niet. Het zijn diensten, hooguit, en zelfs dat is discutabel want de dienstbaarheid van de banken is ver te zoeken.

Ten tweede: zolang de banken verwachten dat ze door overheden worden gesteund als ze failliet dreigen te gaan en zolang er een door een overheid te betalen garantiestelsel is voor klanten van banken, die door onverantwoorde risico's te nemen het schip in dreigen te gaan, vind ik betutteling van de AFM helemaal geen slecht idee.

En ja, Peter... in wezen is een hypotheek maar 1 vorm. Het is de belening van onroerend goed, puur en simpel. En ja, leningen moeten worden afgelost. Short gaan en secondenhandel door computers verbieden lijkt mij een uitstekend idee. Laat alle handel weer door menselijke besluiten, met menselijke hoofdelijke verantwoordelijkheid, met handtekening en seal of approval worden gedaan, direct af te rekenen aan het eind van de handelsdag. Gewoon zoals het hoort.

Gij zult, inderdaad! Dat heeft er namelijk de afgelopen 30 jaar in de bankenwereld en de financiële handel behoorlijk aan ontbroken. Niet meer regels, juist veel minder, maar veel duidelijker en harder afgedwongen. Failliet is failliet, verboden is verboden, 1+1=2.
Gokken doe je maar in een casino, Peter.

Stormageddon | 16-06-12 | 12:58

@Cuyahoga | 16-06-12 | 11:28 | + 3

van mij mag SBS wat centjes verdienen, deze shoarma heeft de Geus zelf toestemming gegeven. Gaat het er nog erger aan toe in jouw eethuisje? ontzettende loosers die plussen trouwens.............

zwemverbrander | 16-06-12 | 12:57

Helemaal eens. Een voorbeeld van die betutteling is het verbod op aflossingsvrije hypotheken. Het is niet aangetoond dat meer mensen met aflossingsvrije hypotheken in problemen kwamen dan mensen met spaarhypotheken. Ik denk eerder het omgekeerde want bij spaarhypotheken wordt vaak geld in beleggingsfondsen gestopt (dalende koersen) en worden giga veel kosten ingehouden (want ondoorzichtig). Mensen met aflossingsvrije hypotheken waren rationeel bezig want die betalen rente en verder niets, en bovendien lossen ze ook nog eens vaak af (hoeft niet, mag wel). Opvallend dat de banken vliegensvlug instemden met het verbod, zou dat iets met die lage kosten (opbrengsten voor hen) te maken hebben? Transparantie is de sleutel en niet verboden. Nieuwe rubriek: hier wordt Peter Verhaar niet vrolijk van?

triasenergetica | 16-06-12 | 12:55

"als ik met mijn volle verstand grote risico's wil nemen met mijn geld, dan is dat mijn zaak AFM. "
Is natuurlijk wel waar, maar uit de mond van een bankmannetje als Verhaar klinkt het nogal wrang.
Helemaal eens Peter, ik neem aan dat je dan ook van mening bent dat er geen taxpoet hoeft naar falende personen of instituten. Mwhahaha lutser.

Willem Hollander | 16-06-12 | 12:54

Banken? Voedselbanken.. die maken pas een groei! Kunnen we daar niet in gaan beleggen?

antagonist | 16-06-12 | 12:53

@Bakito | 16-06-12 | 12:48
Helemaal eens!
*huisregels van GeenStijl uitprinten doet, ende grinnik*

necrosis | 16-06-12 | 12:52

Kaas de Vies | 16-06-12 | 12:43 |
Onzin. Door toezicht en regels verdwijnt het gezonde verstand en natuurlijk verantwoordelijkheidsgevoel.

Bakito | 16-06-12 | 12:48

@ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 16-06-12 | 12:41
Je kan beter vragen of Verhaar zijn mening nog even wil geven over het ESM.
Volgens twitter is hij voorstander....

necrosis | 16-06-12 | 12:47

@Kaas de Vies | 16-06-12 | 12:28
Bij sandalen horen geitenwollen sokken!
*kistjes nog eens oppoetsen doet*

necrosis | 16-06-12 | 12:44

@Bakito | 16-06-12 | 12:40 | + 0 -
Er is overal en altijd toezicht nodig. Altijd, maakt niet uit waar. Hoe het toezicht wordt ingericht dat is een andere discussie.

Kaas de Vies | 16-06-12 | 12:43

Dat men op GS die Verhaar een openbare preekstoel aanbiedt.
Schande.
Geert doe er wat aan !!!

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 16-06-12 | 12:41

@Kaas de Vies | 16-06-12 | 12:31
Toen de post nog bezorgt werd door PTT, hoorde je mij niet klagen.
Ik ging pas klagen toen de ouderwetsche rode brievenbus moest worden overgeschilderd in een nauwelijks afwijkende kleur (kosten? iemand?).
En dan heb ik nog niet eens over de kosten van 'het ombouwen'.
Het enige wat ik zie is grote graaihanden die weer een miljoentje extra pakken, ook al zakken de koersen tot onder het nulpunt.
*boos worden doet*

necrosis | 16-06-12 | 12:40

Het is inderdaad waar dat de AFM zich steeds meer profileert als beleidsmaker. Proefbalonnetjes over de HRA horen niet tot de taak van de AFM. Zij moeten toezicht houden op het handelen van fin. dienstverleners. Roepen dat HRA beperkt moet bheoort duidelijk niet tot de taken van de AFM. En inderdaad, de AFM bepaalt straks wat goed voor u is.

neworder | 16-06-12 | 12:40

Kaas de Vies | 16-06-12 | 12:31 |
Dat er toezicht nodig is, impliceert in wezen al dat er iets niet deugt in de basis.

Ik bedoel, dat een doelpunt ten onrechte wordt afgekeurd ligt vaak niet aan de scheidsrechter, maar aan de idiote buitenspelregel.

Bakito | 16-06-12 | 12:40

@neemjemoederindemali | 16-06-12 | 12:39 | + 0 -
Juist, eigen verantwoordelijkheid.

Kaas de Vies | 16-06-12 | 12:40

@Reinaert | 16-06-12 | 12:26

Als je het niet begrijpt moet je het niet kopen, simpel.

Wat kan ik er aan doen als jij moedwillig aan de roulette tafel gaat staan terwijl je niet begrijpt dat je kunt winnen of verliezen maar dat het casino het op den duur altijd van je wint.

Bij roulette zijn er 36 getallen en je hebt een nul, die nul gaat het om. Wie dat niet begrijpt heeft niks te zoeken aan een roulettetafel.

neemjemoederindemali | 16-06-12 | 12:39

Ben net uit bed met barstende koppijn van het zuipen gisteravond, en dan meteen Verhaar voor je kanis. Word je niet vrolijk van.

Even heel kort dan:

De strekking schijnt te zijn dat de overheid zich minder met de banken moet bemoeien. Heel logisch natuurlijk, gezien het vertrouwen dat banken wereldwijd in het afgelopen decennium met hun acties hebben verworven. Degelijke en zelfredzame instituten hebben geen betuttelend overheidshandje nodig, toch?

Mogen we dat dan ook even omdraaien? Dat de banken de overheid met rust laten? Dat de overheid niet meer als cash-koe gebruikt wordt? Of als een doorsluistunnel voor alleen op papier bestaande miljarden? Of als flappentap voor de zeer reeële rente, die over al die virtuele witwasserij betaald moet worden?

Een bank is als een verwende puber. De hele dag "laat me met rust" en "ik haat je" roepen, maar wel thuis aanschuiven voor het avondeten en bij een ongelukje een pleister op de knie en een kusje van mamma verlangen.

Zo, nu een aspirientje.

Gootbalkoning | 16-06-12 | 12:38

De meeste mensen moeten haaien bekijken vanuit een kooi en niet zonder kennis proberen mee te zwemmen.

zovoklets | 16-06-12 | 12:33

@necrosis | 16-06-12 | 12:26

Wanneer iedereen dat zou doen dan zou dat wellicht enig effect sorteren alleen is het op dit moment voor banken nog steeds te eenvoudig geld aan te trekken vermoed ik. Ze hebben ons domweg niet echt nodig, dat is natuurlijk ook mede één van de redenen dat de spaarrente zo laag is.

We zijn maar 'kleintjes', ook al zijn we met héél veel.

Reinaert | 16-06-12 | 12:33

Misschien kan Peter eens een inkijkje geven over het onstaan van Alex en de relatie met de VEB-bottomline. Met name hoe e.e.a. gefinancierd is

bennutzat | 16-06-12 | 12:31

@Bakito | 16-06-12 | 12:27 | + 0 -
Ik deel de mening dat kleinere organisatie efficienter en "eerlijker" werken. Helaas is het zo dat in sommige sectoren schaalvergroting kostendrukkend werkt, of het ook ethisch is.

Maar bijvoorbeeld de post kan je niet regionaal regelen.
Soms ontkom je er niet aan. Maar als je weet waar je zwakheden liggen kan je daar op toezien.

En dat gaat vaak mis.

Kaas de Vies | 16-06-12 | 12:31

@Kaas de Vies | 16-06-12 | 12:27

Die plannen zijn er wel. Een praktisch probleem, als we nog even doorgaan met bezuinigen bestaat ook het leger alleen nog maar op papier...

Parel van het Zuiden | 16-06-12 | 12:29

@necrosis | 16-06-12 | 12:26 | + 0 -
Ik heb geen sokken, voelt niet prettig aan bij mijn sandalen.

Kaas de Vies | 16-06-12 | 12:28

Met alle ellende rondom de euro en zijn onvermijdelijke einde, had ik werkelijk verwacht dat Verhaar iets zou schrijven dat daar ook maar enigszins mee te maken zou hebben. Ik koester mijn illusies, weet je.

Maar een zeikstuk over financiele producten, die na alle fuck ups al door niemand meer worden gekocht, nee, dat had ik niet verwacht.

Ziet iemand nog een olifant in de kamer? Nee, ok, dan schrijven we een flutstukkie over de spijkers in de plinten. Verhaar, het waren twee hele mooie dagen. Nu maar weer terug naar Frankrijk.

gooi en smijtwerker | 16-06-12 | 12:28

Kaas de Vies | 16-06-12 | 12:23 |
Kort door de bocht, ik geloof dat grote instituten, zowel privaat als publiek, leiden tot inefficiëntie, corruptie en vervreemding/afstomping van de betrokkenen. En dat kost uiteindelijk veel en veel meer dan de vermeende schaalvoordelen opleveren.

Bakito | 16-06-12 | 12:27

Oh dus je vraagt je af of adviseurs complexe producten wel begrijpen maar als mensen zelf die producten willen afnemen is het allemaal prima? Verdwijn alsjeblieft Verhaar. Ik heb het al eerder gezegd; alle bankenmannetjes zoals jij weg en alles komt goed.

Nilfisk | 16-06-12 | 12:27

@Parel van het Zuiden | 16-06-12 | 12:26 | + 0 -
Inderdaad, gewoon slecht beleid en geen visie.

Het leger heeft ook gewoon zijn plannen klaar als Duitsland weer binnen wil vallen of er een burgeroorlog plaatsvindt in Belgie. Althans dat hoop ik.

Kaas de Vies | 16-06-12 | 12:27

@Reinaert | 16-06-12 | 12:17
Heel simpel, haal het overgrote deel van de bank en stop het in een oude (kippenveren) sok, het levert jou niets op , maar de bank staat ook met lege handen.
Met z'n tweeën kunnen we weinig uitrichten, maar als iedereen dat zou doen, zouden we wellicht iets meer rendement op onze centjes kunnen krijgen.
Simpelweg door bankdirecteuren, onderdirecteuren, regiodirecteuren, lokale directeuren en ander gespuis in 3-delig op de knieën te dwingen, door ze duidelijk te maken dat ze bestaan van ONS geld!
*demonische grijns*

necrosis | 16-06-12 | 12:26

Lekker de zaak omdraaien Peter. Geef complete openheid over wat de bank verdient en wat de risico's zijn. Dat is altijd vrij ver te zoeken. Dat zou ik niet vragen als het niet uit maakte als de bank omviel maar gezien de burger miljarden in de banken van je vrienden moeten proppen hebben wij ook recht op openheid. Kan je op die manier niet meer concurreren dan had je misschien wat minder risico moeten nemen.

Anarki | 16-06-12 | 12:26

Misschien kunnen we het ook eens hebben over het feit dat het CPB niet eens durft te rekenen aan een negatief Euroscenario. Het lijkt mij namelijk prudent om wel enig inzicht te hebben in verschillende scenario's voor de overheidsbegroting.
.
What if Griekenland... What if Spanje... En meer van dat kaliber...

Parel van het Zuiden | 16-06-12 | 12:26

@neemjemoederindemali | 16-06-12 | 12:19

Dergelijke 'producten' begrijp ik prima, daar zit het probleem dan ook niet. Het probleem zit 'm in risicovolle producten zoals beleggingsdingetjes waar je als simpele burger domweg geen zicht op hebt. En waar ook zelfbenoemde experts geen zicht op hebben, zie de dekkingsgraad van de meeste pensioenfondsen: als zij het al niet kunnen, kan de burger het dan wel?

Weg met alle vage financiële 'producten'. Wanneer zelfs woningcorporaties en pensioenfondsen dreigen om te vallen omdat ze er geen zicht meer op hebben of dat nog nooit hebben gehad dan moet je dat de simpele burger al helemaal niet aan willen doen. Noem het betutteling, who cares, dan maar betutteld worden in plaats van leeggeroofd.

Reinaert | 16-06-12 | 12:26

Puur eigenbelang van Verhaar.

Verhaar verdient zijn geld, of een deel daarvan, met het speculeren/beleggen in juist deze producten. Als de AFM deze producten aan banden legt, dan ziet Verhaar een deel van zijn inkomsten verdwijnen.

Op zich geen probleem, maar geeft dat dan ook toe.

Daarnaast helemaal eens met bovenstaande reaguurders: hoofdzaak vs bijzaak

Dirk Dombo | 16-06-12 | 12:24

@Bakito | 16-06-12 | 12:19 | + 0 -
Ik vind dus ook onbegrijpelijk. Het bedrijf is ziek aan de top. Ik zie dat, dus moet het aangepakt worden en zal denk ik ook wel gebeuren.

Wij weten allebei dat dat er misstanden in de samenleving zijn en dat deze aangepakt moeten worden door middel van het systeem, bijvoorbeeld bijsturing door aandeelhouders of via het FNV.

En bij de semi-publieke sector en banken, heb je daar het gevoel dat het systeem werkt?
Wat vind je er eigenlijk van dat ambtenaren voor elke scheet zo stakingsbereid zijn en hun broeders in de private sector bijvoorbeeld bij PostNL steeds klappen moeten incasseren?

Kaas de Vies | 16-06-12 | 12:23

@Kaas de Vies | 16-06-12 | 12:18
OW is dát het! nou dan kunnen we net zo goed zonder hem lijkt mij, want er komt uit de reaguursels meer zinnigs dan uit hem.

deraderendraaien | 16-06-12 | 12:22

@Kaas de Vies | 16-06-12 | 12:12

Lullig voor je, al had ik je wel verwacht in je badmobiel.

neemjemoederindemali | 16-06-12 | 12:21

@deraderendraaien | 16-06-12 | 12:16
*radertje kusje geven doet wanneer meneer radertje niet kijkt*

necrosis | 16-06-12 | 12:20

Hmm mijn "oplossing" met de rode bijsluiter slaat niet aan. Terug naar de tekentafel of direct de prullenbak in.

Kaas de Vies | 16-06-12 | 12:19

@Reinaert | 16-06-12 | 12:11

Komkom, zo moeilijk is het allemaal niet. Je leent 100k om een huis te kunnen kopen, je spreekt een rentepercentage af met je geldverstrekker en een aflossingstermijn. Stel dat je een aflossingstermijn afspreekt van 20 jaar, dan moet je dus elk jaar 5000,- aflossen en het 1e jaar moet je 5000,- aan rente betalen.

Een jaar later moet je weer 5000,- aflossen en betaal je rente over 95k, iets minder dan vorig jaar. Na 20 jaar heb je je schuld afgelost en hoef je geen aflossing en geen rente meer te betalen.

Wat van bovenstaande begrijp je niet?

Ow ja, voor het geval je niet terugbetaald wil je geldverstrekker graag je huis als onderpand, dit noemt men ook wel een hypotheek.

neemjemoederindemali | 16-06-12 | 12:19

@Superior Bastard | 16-06-12 | 12:04

De Euro, het ESM, en onze "betrouwbare" partners in Europa gaan de koopkracht met wel wat meer als een paar procent beinvloeden. Ondernemers en loonslaven alike!

Parel van het Zuiden | 16-06-12 | 12:18

@deraderendraaien | 16-06-12 | 12:16 | + 0 -
Nee nee, het gaat om de tegels er onder, net als bij Bandirah.

Kaas de Vies | 16-06-12 | 12:18

@Kaas de Vies | 16-06-12 | 12:12
Ik MOCHT er niet eens landen met met mijn AN-225....
Dus vloog ik maar door naar Parijs.
*grinnikT*

necrosis | 16-06-12 | 12:18

@Bakito | 16-06-12 | 12:15 | + 0 -
Dat kan zeker voorkomen en dat is verkeerd.
Heb je een voorbeeld?

Kaas de Vies | 16-06-12 | 12:18

@necrosis | 16-06-12 | 12:13

Ik vind 't al erg genoeg dat ik mijn centjes bij een bank moet stallen in ruil voor een miezerige rente die ongeveer gelijk is aan de inflatie en waarover ik dan ook nog eens een vermogensrendementsheffing moet betalen die gebaseerd is op een véél hoger rendement dan ik daadwerkelijk behaal.

Dit land is doodziek. Misselijkmakend ziek. En niemand doet er wat aan!

Reinaert | 16-06-12 | 12:17

@Verhaar: Kap jij nou maar gewoon, want je begint de Bandirah van de Zaterdagochtend te worden!

Ik sla je dan ook gewoon over vandaag!

deraderendraaien | 16-06-12 | 12:16

Kaas de Vies | 16-06-12 | 12:10 |
Hoge salarissen in bedrijfsleven bij managers door uitbuiting van laaggeschoold personeel is eerder regel dan uitzondering.

Bakito | 16-06-12 | 12:15

@Kaas de Vies | 16-06-12 | 12:09 |

En dat gebeurt dus met de Calimero motivatie.

Parel van het Zuiden | 16-06-12 | 12:14

@Reinaert | 16-06-12 | 12:11
Daar zeg je een waar woord: iemand mag inderdaad met ZIJN geld doen wat hij wil, van MIJN geld blijf je echter af, met name de Peter Verhaartjes van deze wereld!

necrosis | 16-06-12 | 12:13

neemjemoederindemali | 16-06-12 | 12:11 |
Lul niet zo dom man, plofkop.

Bakito | 16-06-12 | 12:13

@neemjemoederindemali | 16-06-12 | 12:11 | + 0 -
En ik was er nog geeneens, want ik kon er niet landen.

Kaas de Vies | 16-06-12 | 12:12

@Parel van het Zuiden | 16-06-12 | 12:11

Bij beren op de weg trek je gewoon een lijk uit de kast. Problem solved.

Reinaert | 16-06-12 | 12:12

@Superior Bastard | 16-06-12 | 12:04

Hoe kom je daar nu bij? Bij de laatste GS meeting in het Hilton stonden louter auto's van boven de 2 ton, Porsche Panamera was het goedkoopste bakkie volgens mij.

neemjemoederindemali | 16-06-12 | 12:11

@Peter Verhaar
Heb je last van het feit dat RaBo een coöperatieve bank is, en geen beurs genoteerde kneus als ABN, die door de beursgang een verplichte raad der commissarissen 'nodig heeft'?
Ik proef heel wat anders dan hetgeen jij voorschotelt, en waar blijft je weerwoord op het ESM?

necrosis | 16-06-12 | 12:11

@Sir Hackalot | 16-06-12 | 12:03

Ik ben bepaald geen voorstander van overheidsbemoeienis, laat staan betutteling, maar ik vind wel dat de simpele burger beschermd dient te worden tegen graaiers en ander bankgajes. Iemand die precies weet waar 'ie aan begint mag van mij met z'n geld doen wat 'ie wil, maar dat is slechts een minderheid vermoed ik, de meeste inwoners van dit land zijn - net als ik overigens - financiële onbenullen. Die moet je niet lastigvallen met ondoorzichtige producten waarvan de consequenties niet te overzien zijn.

Reinaert | 16-06-12 | 12:11

@Reinaert | 16-06-12 | 12:02 |

En in het geval van beren op weg gas bij geven!

Parel van het Zuiden | 16-06-12 | 12:11

@Bakito | 16-06-12 | 12:08 | + 0 -
Welk bedrijfsleven heb je het over, semi-publieke sector reken je zeker ook mee.

Ik denk dat het bedrijfsleven zichzelf redelijk goed kan bijsturen, bankiers en de semi-publieke sector blijkt keer op keer weer van niet.

Kaas de Vies | 16-06-12 | 12:10

@Parel van het Zuiden | 16-06-12 | 12:07 | + 0 -
Nou we zijn echt hard op weg om onze huidige en toekomstige rijkdom uit te hollen door slecht beleid.

Kaas de Vies | 16-06-12 | 12:09

Goed plan, geldpolitie. En graag ook herinvoering van de doodstraf voor asociale zakkenvullers in bedrijfs- en of bankwezen.

Bakito | 16-06-12 | 12:08

Adviseurs bij een bank zijn geen adviseurs. Het zijn verkopers die zich 'adviseur' noemen om net te doen of ze onafhankelijk zijn. Zie ook hypotheek adviseur, verzekeringsadviseur, etc.

Volgende stap: 'autoadviseur'

KropjeSla | 16-06-12 | 12:08

@Kaas de Vies | 16-06-12 | 12:01

Nederland is economisch ook veel sterker als de politiek de bevolking (om mij onduidelijke redenen) wil doen geloven. Dit land ligt namelijk op een van de belangrijkste strategisch geografische posities in Europa, de grote rivieren delta van het westelijk deel. Dat garandeert een stevige bodem in bedrijfseconomische activiteiten.

Parel van het Zuiden | 16-06-12 | 12:07

@Sir Hackalot | 16-06-12 | 12:03 | + 0 -
Juist.

Duidelijke financiele producten en eigen verantwoording klant.

Kaas de Vies | 16-06-12 | 12:07

Tsja Peter Verhaar verkeert nog sltijd in de veronderstelling dat de GS reaguurder vermogend is en derhalve belang stelt in zijn toch wel samenhangende waarschuwing. Helaas Peter, je treft hier bijna louter loonslaven en werklozen die allemaal bang zijn dat hun koopkracht een paar procent gaat dalen.
De roep om een verhandeling over het ESM vanuit de panelen is dan ook een terechte.

Superior Bastard | 16-06-12 | 12:04

"Kijk us, oh oh oh wat vies"

denniswel1 | 16-06-12 | 12:03

@Reinaert | 16-06-12 | 11:19 | + 9 -
Ik begrijp je argumentatie, maar aan de andere kant is het natuurlijk gevaarlijk om dit door de overheid te laten bepalen. Ze kunnen dan in principe alles verbieden behalve je geld op een spaarrekening te zetten tegen 2% rente. Ik wil gewoon zelf bepalen wat ik met mijn geld doe. Als ik mijn billen verbrand dan moet ik op de blaren zitten ja, maar mag ik dat alstublieft zelf bepalen?

Sir Hackalot | 16-06-12 | 12:03

@Parel van het Zuiden | 16-06-12 | 11:58

Is er überhaupt een Europees bestuursmodel? Volgens mij niet, volgens mij regeert de waan van de dag en meer niet. Consistentie is in elk geval ver te zoeken, degelijkheid en betrouwbaarheid staan al helemaal niet in het woordenboekje.

Europees bestuursmodel: met vier promille in je kanaal de autobaan op. Zwalken.

Reinaert | 16-06-12 | 12:02

Tja waar zal ik eens beginnen met dit jank verhaal van Peter Verhaal. Een gevoel van moedeloosheid bekruipt me. Op een Viva, Margriet Libelle niveau wordt hier de consumenten gedeelte van de reclame van de bank tegen het licht gehouden.

Laten we eens onderaan beginnen. De Rabobank wil inderdaad 1 hypotheekvorm. Degene die vroeger heel populair was. Degene waar mensen hun huis daadwerkelijk betalen. Minder risico voor het land, de klant en de bank. Minder kosten voor de klant en de overheid. Een einde aan eindeloos lenen en eindeloos rente aftrekken.

Het AFM verzet zich wellicht op politieke gronden tegen nieuwe derivaten. Beleggen in aandelen zoals destijds bedacht door de VOC heeft maatschappelijk heel veel zin. Bedrijven worden opgestart of uitgebreid zonder de beperking dat de financiering uit 1 natuurlijk persoon moet komen.

Wedden met de bank over het koersverloop van een aandeel of aandelenbeurs door middel van een index heeft die functie niet meer. Je inleg van de weddenschap treedt de balans van een onderneming niet meer binnen en zal nooit geïnvesteerd vermogen worden in de reële economie.

Dergelijke derivaten of weddenschappen zijn zero sum games. Je kan winnen of verliezen van de bank, maar je kan nooit als je de belegger en de bank samen neemt een euro VERDIENEN.

Daartegen overstaan de gigantische maatschappelijke kosten van dergelijke complexe producten. Banken verbruiken treinladingen academici om namens hun aan de roulette tafel te staan. Dat worden geen artsen of ingenieurs meer. Mochten de banken massaal verliezen zien we zelfs in hoogconjunctuur banken omvallen. Denk aan Societe General en Baringsbank. Mochten de banken winnen, dan worden gigantische bedragen onttrokken aan de reële economie en dat kost economische groei.

In plaats van zich daar in te verdiepen kiest Peter Verhaal ervoor zich louter te richten op de kritisch grenslaag vlak buiten de bank. Tussen het loket en de ongediplomeerde burger in. De rest van de bank krijgt geen aandacht.

Peter Verhaal wil graag een TV programma die de banken aanpakt. A la de smaakpolitie, maar dan zonder de moraliteit van Radar en Zembla. Sorry, kijkt deze gereformeerde man wel eens TV bij de buren? Smaakpolitie is verstoken van enige kennis van zaken. Regelmatig loopt de beste TV sukkel door tenten die heel schoon hetzelfde vorkje gebruiken voor rauw en gekookt vlees.

De smaakpolitie liep een keer door Shoarmatent te Leiden, Jeruzalem en laureerde de tent voor het gebruik van 5 (vijf) eens persoonsbakjes knoflooksaus. Hij jubelde de extra hygiëne. Onze TV sukkel heeft niet echt door dat in het midden van een studentenstad een dergelijke voorraad een halve minuut meegaat op een donderdagavond.

Derivaten en andere complexe producten zijn helemaal niet te complex voor de burgers. Die kopen ze immers niet meer. Banksparen is nu de norm in hypotheekland. Dergelijke financiële malversaties met bedachte weddenschappen zijn te complex voor de bank.

Feynman | 16-06-12 | 12:01

@Parel van het Zuiden | 16-06-12 | 11:58 | + 0 -
Als je kijkt naar de kredietcrisis, heeft dit dus nog niet de echt de reeele economie geraakt in Nederland.

Best bizar eigenlijk. We staan er redelijk voor met een negatieve outlook. En dat pas 4 of 5 jaar na de crisis.

Kaas de Vies | 16-06-12 | 12:01

@CoffeePatch | 16-06-12 | 11:51

Alleen als ze minimaal een miljoen doden op hun geweten hebben.

neemjemoederindemali | 16-06-12 | 12:00

Afgelopen week was ik aan het sparren met wat verzekeringsjongens en fiscalisten. De woekerpolissen hebben 90-110 miljard in laadje gebracht, nou ja, kassa-lade, vrachtwagens vol poen, wat zeg ik, zeeschepen vol poen.

Op dit moment wordt er druk gebakkeleid over ongeveer 5 miljard die misschien, heel misschien, gaat worden terug gestort. Uiteraard gaan er nog wel wat terugstort kosten etc. af. Ethiek is iets om de vetgevreten reedt mee schoon te vegen.

Lieve Peter, die smeerlappen horen thuis in de gevangenis.

neemjemoederindemali | 16-06-12 | 11:59

@Kaas de Vies | 16-06-12 | 11:45

Verhaar wordt niet gebeld, Verhaar heeft een radiokies, jeweettoch?

Gekheid, stokje: bankers bashen is in mijn beleving prima, maar hou het dan wel bij grote zaken en laat het kleine leed rusten zolang er nog interessantere zaken spelen. Iets met spel en knikkers, vorm en inhoud. Van die dingen. En een beetje jammer ook nog eens.

Reinaert | 16-06-12 | 11:58

@Kaas de Vies | 16-06-12 | 11:51 |

Het is primair het failliet van het hele Europese en nationale bestuursmodel en degenen die haar bevolken. Financieel en schuldentechnisch is er eigenlijk weinig speciaals in de Eurozone aan de hand. Anders zouden de Yen, Dollar, en Pound ook uit elkaar aan het vallen zijn...

Parel van het Zuiden | 16-06-12 | 11:58

Maar goed. Stel je voor de Grieken stemmen juist. Maandag zijn de beursen euforisch + 20% dan volgende week. Zou zomaar kunnen.

Is het onderliggende probleem opgelost, of hebben we weer tijd gekocht met een paar miljard?

En dan los van deze vraag.
Zijn we eigenlijk wel ethisch juist bezig?

Kaas de Vies | 16-06-12 | 11:57

@verdacht | 16-06-12 | 11:49

Inderdaad, Kees de Kort for president. Voor wie hem per ongeluk nog niet mocht kennen, kijk op bnr.nl

alexbl | 16-06-12 | 11:56

Banken moeten helemaal niet in "producten" Ze moeten ons geld veilig houden en rente op spaarcentjes geven. That's it!

Mike Oxlong | 16-06-12 | 11:54

@Jopie2009 | 16-06-12 | 11:47 |

Qua financiele columns lijkt het bij Geen Stijl "Henry Ford revisited".
.
Om de vergelijking even door te trekken. Peter Verhaar schrijft ook wel een beetje zoals een T-Fordje rijdt. Moeizaam op koers te houden, langzaam tuffend, en vooral weinig onderscheidend.

Parel van het Zuiden | 16-06-12 | 11:54

@Niemands Knegt | 16-06-12 | 11:46

Het zou mijn keuze ook niet zijn om een onderwerp in de marge te belichten terwijl er gelijktijdig grotere zaken spelen die de aandacht verdienen. Neemt overigens niet weg dat dit wel een topic waard is, alleen niet nu, kennelijk liggen de prioriteiten wat anders dan 'wij' verwachten.

Klein leed verdient ook de aandacht, alleen nu even niet dunkt me, half Europa staat in de hens en Verhaar houdt het bij een miniscuul binnenbrandje. En da's inderdaad vreemd. En een beetje jammer ook.

Reinaert | 16-06-12 | 11:52

@verdacht | 16-06-12 | 11:49 | + 0 -
Nee, iemand anders. Kees de Kort is al een held, als je hier je eigen held kan creeeren, dan zijn er al 2 opiniemakers die haarfijn dingen kunnen uitleggen.

Maar ik weet niet of Feynman die taak op zich wil nemen.

Kaas de Vies | 16-06-12 | 11:52

@Parel van het Zuiden | 16-06-12 | 11:47 | + 0 -
Het hele Griekenland debacle moet inzichtelijk maken hoe incompetent onze bestuurders zijn van NL en Eurozone en dat ze keihard liegen.

Ze nemen de kiezers niet serieus.

Waarom zegt de Jager dat wij het geld 100% terugkrijgen.
Regel 1 bij sales, nooit iets beloven.

Hij doet dat wel, en nu moet hij daar keihard op afgerekend worden. Je zal wel weer iets krijgen: "met de kennis van nu".... ja nou mijn onderbuik moet dan hoogbegaafd zijn, want die zegt het al jaren. En dan hoef je mijn onderbuik niet serieus te nemen, er zijn ook onderbuiken die het veel beter kunnen verwoorden dan ik.

Het is niet alleen het failliet van het bancaire systeem het is ook het failliet van de bestuurders/beleidmakers/gevestigde orde.

Maar we hebben nog geen honger, dus boeien.

Kaas de Vies | 16-06-12 | 11:51

Zijn er ook restaurants en cafetaria's die geld van de overheid krijgen als ze op het punt staan om failliet te gaan?

CoffeePatch | 16-06-12 | 11:51

ik wil Kees de Kort als financiële columnist. Graag. Dank u. No offense.

verdacht | 16-06-12 | 11:49

Met de Griekse verkiezingen vandaag, de ESM ellende en alle miljarden euro's die links en rechts bij de burger opgehaald worden, is het gewoon lachwekkend om hier een pleidooi te moeten lezen voor financiële instellingen om de burger ongestoord een rad voor ogen te kunnen blijven draaien.

AFM of geen AFM, de burger bloedt toch wel. Of je nou wordt opgelicht door je lokale bank of door het grote Europa, het resultaat onder de streep is dat dit pas stopt als er niets meer te halen is. Alleen verdient vriend Peter aan het laatste kennelijk minder dan aan het eerste, gezien de onderwerpkeuze.

Ga je verdomme schamen, Peter. Met álles wat er op dit moment op financieel gebied aan de hand is, kom je met dit AFM geneuzel. Laat ons niet lachen.

Soy yo | 16-06-12 | 11:49

Wim Kok (Pvda), daar word ik niet vrolijk van.

colonnecinco | 16-06-12 | 11:48

@ziende blind | 16-06-12 | 11:44 | + 0 -
Nee, geen censuur.

Een van de weinige internet-fora waar je redelijk alles neer mag plempen, van semi-aluhoedje, vervelio-grappen tot pareltjes van goed onderbouwde betogen.

Veel kan en veel mag, geen censuur.

Hulde voor geenstijl.

Kaas de Vies | 16-06-12 | 11:47

@Kaas de Vies | 16-06-12 | 11:36 | + 1 -
zijn stukjes zijn een soort advertorial voor de rotzooi die hij op z'n eigen blog/ site knalt. Wanneer wordt die Verhaar d'r is uitgejast bij GS? Ik word schijtziek van die belachelijk slechte 'columns', de flauwe woordgrapjes en debiele vergelijkingen.

Jopie2009 | 16-06-12 | 11:47

@Kaas de Vies | 16-06-12 | 11:38 |

Nou, ik heb vandaag heel weinig inhoudelijks te melden. De historisch-analytische en voorspellende lijnen vormen op dit moment een knooppunt waar niets langs of overheen te kijken is. Het is even wachten op het spelletje Russische, eh Griekse roulette morgen.
.
Is de ruk aan het losse draadje van de gebreide Eurotrui voldoende hard om de daadwerkelijke uiteenrafeling te starten of zal het nog even duren en aan andere landen als Spanje en Italië gelaten worden? Dat is de vraag!

Parel van het Zuiden | 16-06-12 | 11:47

Trouwens, hier hoor je niemand over:
banken pakken 4% op uw pensioen inleg (via de werkgever), als tussenpersoon voor u en het pensioenfonds, want uw werkgever mocht niet direct zaken doen met een pensioenfonds.
Dat mag u niet weten, want dan wordt u boos.

Daarom is de AFM nu bezig die banken er tussenuit te halen, waar de banken heel nerveus van worden.
Na jarenlang te zitten duimendraaien lijkt het wel alsof ze afgelopen jaar eindelijk wakker zijn geworden bij de AFM en er nu daadwerkelijk wordt gewerkt. Ik wens ze daarbij alle succes.

damnschreeuwer | 16-06-12 | 11:46

Misschien moet Peter de teksten gaan schrijven bij Bandirah's waanzin.

verdacht | 16-06-12 | 11:46

@Reinaert | 16-06-12 | 11:29 |
Is Peter dan niet vanwege zijn financiële achtergrond aangetrokken om zaken op dat gebied in een breder perspectief en Europees (zoals hij het graag ziet) te belichten?
Hij schrijft iedere week ronkende stukken over de Europese (banken)crisis, veelal vanuit een haast D'66-achtig perspectief, en deze week, terwijl de fundamenten van de Europese eenheidsstaat op instorten staan en in ieder geval reeds aan het afbrokkelen zijn, komt hij met een verhaal over de AFM; zoals je zelf zegt 'gerommel in de marge'.

Niemands Knegt | 16-06-12 | 11:46

@Reinaert | 16-06-12 | 11:44 | + 0 -
Ja maar mijn moeder belt wel elke keer boos op als ik weer eens maffe schrijvels neerplemp.

Dan vraag ik mij af, door wie wordt Verhaar gebeld?

Kaas de Vies | 16-06-12 | 11:45

Wat een afgang. De miljarden die naar Spanje moeten om de banken (ja banken!) overeind te houden was niet de moeite waard. Eigenlijk heeft het alles met elkaar te maken. Onverantwoordelijk financieël gedrag en willens en wetens mensen de financiële verdoemmenis in helpen. Als dan ineens het geld van spaarders verdampt is gaat men huilie doen. Hypocriet geleuter.

doskabouter | 16-06-12 | 11:45

Ik snap meneer Verhaar. Ook ik erger me groen en geel aan betutteling van organisaties die het beter denken te weten dan ik (maar dat absoluut niet doen). Tegelijkertijd zijn er ook zat mensen die wel tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden, bijvoorbeeld door aanbod te reguleren.

Wat mij betreft mogen ze consumenten lekker gaan beschermen, maar zodra je professioneel bezig bent hoeft de overheid zich niet overal mee te bemoeien. Dit zie je ook in het recht, waar consumenten meer bescherming genieten dan bedrijven.

j van l | 16-06-12 | 11:45

Blabla van Rutte gisteren over het bezuinigen,pure leugens.
Bezuinigen wegens garantstelling en er komt nog veel meer.
Geenstijl dus ook censuur?

ziende blind | 16-06-12 | 11:44

@Kaas de Vies | 16-06-12 | 11:40

Fuck maar cluster. De onderbuik roeleert nu eenmaal grote tijd en reaguursels waar je lang naar kijkt worden er niet altijd beter op. Gewoon lekker primair je gal spuwen, da's het beste. Krom Nederlands nemen we op de koop toe. Gewoon omdat het kan!

Reinaert | 16-06-12 | 11:44

@CoffeePatch | 16-06-12 | 11:42 | + 0 -
Je kan er beleggen, als je dat als gokken ziet moet je er niet zijn. Dat is ook niet erg.

Kaas de Vies | 16-06-12 | 11:43

Verhaar, de grootste eurofiel van Nederland, denkt weer eens met een tijdloos verhaal de echte problemen te kunnen negeren.

Maar goed, even ontopic: ik heb van deze financiële crisis wel geleerd dat als een 'financieel product' te ingewikkeld is voor een consument of ambtenaar om te begrijpen, dat de gemiddelde bankenmanager er ook geen jota van begrijpt.

Dus ja, maak het maar simpeler. En als je nu nog met de uitspraak 'waar eindigt dit? Lenen, gij zult aflossen' het mechanisme dat leningen terug betaald moeten worden belachelijk probeert te maken, zegt dat meer over de wereldvreemde denkbeelden van Verhaar, dan over de vermeende incompetentie van een paar ambtenaren.

alexbl | 16-06-12 | 11:43

BinckBank is geen bank maar gewoon een gok kantoor.

CoffeePatch | 16-06-12 | 11:42

Goh, nooit gedacht dat Nutricia en Nutrilon in zulke vieze omstandigheden werken. Goed dat Rob Geus daar aandacht aan besteed. Vliegen en vuiligheid bij baby voeding, tssskkk.

neemjemoederindemali | 16-06-12 | 11:41

@Zaniker | 16-06-12 | 11:29 | + 0 -
Hmm ja, die hele tegel is eigenlijk beetje een clusterfuck. Ging iets niet goed. Paar alinea's zijn omgedraaid.

Ik moet echt leren geduld te hebben en mijn tegels eens na te lezen. Maar ik redeneer altijd direct vanuit de onderbuik, ik ben ook meer een debater dan een verhalenschrijver.

Kaas de Vies | 16-06-12 | 11:40

Door het lezen van deze column ben ik ben er overigens wel eindelijk achtergekomen wie er in het pinopak zit. Dank daarvoor.

Parsons | 16-06-12 | 11:39

@Parel van het Zuiden | 16-06-12 | 11:36 | + 0 -
Eigenlijk kom hier niet voor de stukjes van Verhaar maar voor de tegels hieronder van andere, jij bent er 1 van.

Kaas de Vies | 16-06-12 | 11:38

@damnschreeuwer | 16-06-12 | 11:35 | + 0 -
Hij is niet corrupt, hij praat voor zijn eigen belang, niet in het algemeen belang. Dat is zijn goed recht.
Alleen waarom hij daarom opiniemaker of oplegger moet zijn bij geenstijl is mij een raadsel.

Kaas de Vies | 16-06-12 | 11:36

Deze week staat in een groot opinie blad een artikel over banken, het artikel begint als volgt: "Het gebrek aan echte concurrentie tussen banken kost de consument handen vol geld. De banken beloofden drie jaar geleden om meer oog te hebben voor de belangen van particuliere klanten. Het tegendeel is het geval".
De banken hebben het gehijg van de AFM in hun nek aan zichzelf hebben te wijten. Banken zijn uit op ons geld en dus een onbetrouwbare partner voor particuliere spaarders en beleggers. De AFM probeert de klant daarom in bescherming te nemen.

me,myself and IK | 16-06-12 | 11:36

Ik vind eigenlijk dat ook de stukjes van Peter Verhaar een financiele bijsluiter moeten krijgen. Iets van..
.
"de schrijver van dit stukje lijkt maar moeilijk hoofd- van bijzaak te kunnen onderscheiden, vervalt qua topic keuze vrijwel altijd in geneuzel in de marge, en weet de actualiteit zelden aan te raken. Toch zijn deze stukjes wel degelijk een indicatie voor nieuwswaardige gebeurtenissen. Hoe kleiner het onderwerpje in het stukje, hoe groter de internationale financiele rampen zijn die zich op dat moment aan het voltrekken zijn. Resultaten uit het verleden zijn een garantie voor de toekomst"

Parel van het Zuiden | 16-06-12 | 11:36

Verhaar probeert weer z'n eigen straatje schoon te vegen en z'n bankvriendjes te helpen. Wat vreselijk doorzichtig...
Verhaar is blijkbaar een groot voorstander van het continueren van de 'misleiding' door banken en beleggers.
(zie woekerpolissen, hypotheken, synthetische trackers(=indexen van afgeleiden van derivaten met 100% kans op winst, voor de bank), etc)

Verhaar == corrupt.

damnschreeuwer | 16-06-12 | 11:35

"De AFM heeft aangekondigd te kijken naar het proces van productontwikkeling en verwacht in 2013 meer bevoegdheden te krijgen om in te grijpen."

Zo toezicht laten voeren door een instelling werkt uiteindelijk niet. Komt omdat de massa groot is en de "resources" laag.
Er glipt altijd iets door. Nee je moet het systeem veranderen.

Hoe stimuleer je bankiers..... met bonussen zeggen ze zelf, wellicht een negatieve bonus ontwikkelen.

Mijn oplossing voor het bankieren op een rattige manier.

Je hebt een product en een klant.
Het product moet een financiele bijsluiter voeren, maar dat is een wassen neus, omdat je klant die verneukt wordt vaak toch geen kennis van zaken heeft. Door wollig taalgebruik en kleine lettertjes is het nog steeds mogelijk om een klant een rad voor zijn ogen te draaien.

Het product heeft upside's en downside's
Als het product goed haar werk doet, verdient de klant en bank. Als het een negatieve uitwerking heeft verliest de klant en de bank verdient nog steeds.

Het gaat dus om risico's goed in te kunnen laten schatten door de klant. Bank heeft hier vaak geen belang bij. Daarom gaan we toe naar de rode financiele bijsluiter.

In deze financiele bijsluiter wordt precies opgeschreven zoals men dat nu doet, alle risico's op de downside moeten in het rood geschreven zijn Ook dus de kosten van het product. Kan je het nog zo wollig omschrijven, het staat in het rood dus dat een eventuele downside voor de klant is, moet duidelijk zijn ondanks dat ze er overheen lezen.

De "domme klant" moet nu beseffen dat alles wat in rood omschreven staat hij dit moet begrijpen. Doet het product niet wat het verwacht kan hij zich niet beroepen op zieligheid als de negativiteit in het rood omschreven staat. Dus geen Moral Hazard, geen freeriding, gewoon keiharde eigen verantwoordelijkheid.

Mocht het product een negatieve uitwerking hebben op de klant en dit effect staat niet omschreven in de bijsluiter in rood omschreven dan moet de bank de klant schadeloos stellen.

Moet je eens kijken hoe snel banken opeens eerlijke producten gaan maken.
Omdat de kleur rood maakt het veel meer duidelijk welke bepalingen niet in het belang zijn van de klant. Bankiers zullen dan hun best doen om zo min mogelijk rode bepalingen in hun product te krijgen, want dat verkoopt beter.

En klanten krijgen de zware taak om hun eigen verantwoording te nemen. Dus niet meer die jankverhalen bij icesave of bij DSB

Het is de minst dure en eerlijke oplossing. Sorry AFM, je kan er 200 man uitgooien.

Bovenstaande is work in progress uiteraard.

Kaas de Vies | 16-06-12 | 11:34

Beetje onzinnig verhaal. Het probleem zit m niet zozeer in de producten, maar in de de wijze waarop geld wordt gecreeerd zonder echte dekking. Banken kunnen zelf onbeperkt geld maken, en jou daar ook nog eens rente over vragen.
Zolang die basis niet veranderd werkt het gros van de mensen indirect alleen maar voor de bank en overheid. Dat is heel wat erger dan n keer aandelen kopen in een malafide hardhoutfonds.

das_Freudenmädchen | 16-06-12 | 11:31

Waarom zouden we ons druk maken over een paar individuele Nederlanders die een paar ton onveilig beleggen als HEEL Nederland ZONDER enige vorm van inspraak of overleg door roofridderskasteel ESM ontdaan wordt van tientallen miljarden?

Peter?

vraagstaart | 16-06-12 | 11:30

@kaasdevries

'Uitwijden' moet wel met een 'korte ei'; uitweiden dus. Voor de rest lees ik altijd graag jouw reacties. ;-)

Zaniker | 16-06-12 | 11:29

@Niemands Knegt | 16-06-12 | 11:24

Tja, een column schrijven over een onderwerp waarvan de consequenties eigenlijk nog helemaal niet te overzien zijn is dan toch ook wel weer een béétje lastig natuurlijk. Je vervalt dan al snel in speculaties en luchtfietserij, al zou het inderdaad wel een topic zijn dat de gemoederen méér bezighoudt dan het gerommel in de marge waar we het vandaag weer mee moeten doen, dat ben ik met je eens.

Reinaert | 16-06-12 | 11:29

Iemand die de smaakpolitie als programma serieus neemt en het heeft over onafhankelijke buitenstaanders heeft het zicht niet helemaal scherp.

Als die neusfluiter van een Geus je niet moet gaat hij een beetje schijnheilig staan kutkammen, om later in een achterafsteegje te verkondigen hoe erg het wel niet was. De voice-over is van sesamstraat-niveau en de smerige zaken worden in schimmig zwart-wit getoond.

Maar als ik er nog eens over denk is dat ongeveer wat Moody's doet, dus daar gaat de vergelijking wel op.

Cuyahoga | 16-06-12 | 11:28

Maar als we stoppen met het geven van ontwikkelingshulp, waar moeten dan al die ex-pvda'ers naartoe? Geen leuke functies meer bij de UN, Wereldbank etc.

Petrus de Rewa | 16-06-12 | 11:27

Adviseurs zijn betrouwbaar, allemaal

bennutzat | 16-06-12 | 11:26

Goh, zit je klaar voor een column over de Titanic krijg je een column over De Kameleon.
Erg veilig Peter, of geloof zelfs jij dat de Titanic niet meer te redden is?

Niemands Knegt | 16-06-12 | 11:24

Als die puistenkoppen van de AFM zelf zoveel verstand van geld en beleggen zouden hebben, zouden ze daar niet werken

JP Balkenbrij | 16-06-12 | 11:23

En iban wordt ons door de strot gedrukt. En Ned-Por wordt een drama. En de familie Nicolich moet na alles te hebben terugbetaald het land uit gezet worden. En 3 miljard bezuinigen op lalageld naar ontwikkelingslanden vindt het grootste gedeelte van Nederland een prima plan, als het door zou gaan. En preventief fouilleren ook. En ik ben klaar met ESM, knoflooklanden, bontkraagklootzakjes, Van Marwijks opstelling, rukregen op 16 juni en KLAAR met Bandirah.
Nu jij.

Pearlyan | 16-06-12 | 11:22

@Kaas de Vies | 16-06-12 | 11:21 | + 0 -
Waar ik onderstaande zei, bedoelde ik bovenstaande.

Kaas de Vies | 16-06-12 | 11:21

"Meekijken in de keukens van de banken en verzekeraars"

Kan pas achteraf, na een geheimerechtzitting
www.z24.nl/ondernemen/artikel_357597.z...

Wat vind je nou van het onderstaande? Vind jij dat dit moet kunnen in een rechtstaat, waarin bezit (aandeelhouders) op zo'n manier teniet gedaan kan worden.

Ik zal in andere tegel eens uitwijden hoe wij al die bancaire producten voor eens en voor altijd kunnen temmen.

"Natuurlijk, we hebben RADAR en ZEMBLA, maar daar druipt de moraliteit en verongelijktheid van af."

Zelf ben je ook een moralist om bepaalde onderwerpen die echt belangrijk zijn in mijn optiek express onder te belichten.
Bijvoorbeeld het ESM, maar zeker nu een eventuele Griekse exit............. Nou moet je als opiniemaker niet laten leiden door de waan van de dag, maar ik zie hier toch wel echt een volledige mismatch tussen je lezers en jouw opinie.

Waarom juist niet nu over de Griekse verkiezingen praten.

Wellicht schijf jij je stukken maanden van te voren en pak je veilige onderwerpen, enige inspringing op de actualiteit is lastig voor je, of niet in jouw belang?

Kaas de Vies | 16-06-12 | 11:21

Ik kan er werkelijk geen touw aan vastknopen, maar begrijp ik nou goed dat de Alex Beleggersbank het heel anders aangepakt zou hebben?

Parsons | 16-06-12 | 11:20

Aangezien de modale klant - en daar reken ik mijzelf ook toe - niet gehinderd door enige kennis van zaken financiële wanproducten aangesmeerd krijgt moet ik bekennen dat ik het zo'n probleem nog niet vindt wanneer een deel van die (riskante) producten van de markt gehaald zou worden.

Als ik naar de apotheek ga kan ik tenslotte ook geen kilo's opiaten meenemen omdat ik daar toevallig zin aan heb. Ik krijg alleen mee wat er op mijn receptje staat. Helegaar niet zo'n slechte gedachte, toch?

Zouden we in de geldhandel ook maar eens moeten doen. Alleen op recept.

Reinaert | 16-06-12 | 11:19

Goh Verhaar, wat dacht u... We kletsen deze week maar weer eens opzichtig rond het ESM, waarvan alweer 1/7 is uitgegeven voor de oprichting, Griekse verkiezingen, en oplopende rentes op Zuideuropees staatspapier heen?

Parel van het Zuiden | 16-06-12 | 11:18

Om hier nog even aan toe te voegen: toezichthouders zijn ook ambtenaren en bij de ambtenarij zitten nou niet bepaald de vakinhoudelijke toppertjes.

Godsammekraken | 16-06-12 | 11:18

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken