Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Blondeau: "Ketchup in je kudt maakt je sterk"

3163-filmverslag-de-kleine-blonde-dood.jpeg OK we happen wel, boze knor. In een vreemde uiting van literair-fetisjistisch masochisme schrijft ene Thomas Blondeau (schrijvert) in een Leidse schoolkrant zijn spijt van zich af over het feit dat hij nooit de edele traditie van de studentikoze ontgroening heeft mogen ondergaan. Aanleiding: dit relletje met luiers en levensmiddelen en de reactie van Minerva daarop. Nul nieuwswaarde, volgens de Kleine Blondeau, en daarom tikt hij er een stuk over om postuum naar de publiekelijke vernedering van een ontgroening te hengelen. Want Thommie is nooit lid geweest en daarom heeft hij nu geen vrienden. Volgens de Nederbelgische scribent werkt vernedering vriendschapsversterkend en daarom zou iedereen ontgroend moeten worden. Je bent niemand als je niet diep gaat voor je club. Nee, lul. Wie zichzelf laat kleineren, beledigen & fysiek laat misbruiken door met ketchup en hagelslag in zijn luier onder de corporale kopieermachine gelegd te worden om er aan het andere eind uit te komen in identieke jasjedasjes om stomme drankliedjes te zingen & dofgevierde tradities te belijden in een zompig hol dat naar dood bier en vluchtige seks ruikt, is een ruggengraatloze sneuneus die bang is om nergens bij te mogen horen in de grote boze studentenstad. Alsof er geen andere manieren zijn om je studententijd sociaal en gezellig door te komen. Maar hee. Da's ook maar een mening. Wil iemand deze muneerj nu even insmeren met groene zeep en door een bak zout rollen zodat hij in een Coffee Company aan Macbookhipsters met literaire ambitie kan gaan vragen of ze hem schoon willen likken? Heeft-ie dat ook weer gehad.

Reaguursels

Inloggen

Schrok me rot toen ik die beelden zag. Heeft Nederland er alwéér een crèche-schandaal bij? Ben net bekomen van de vorige.

Esprit77 | 09-06-12 | 16:35

@Van Rossem: TOP!! +1
Utrecht en Rotterdam waren mijn studentensteden, toptijden gehad zonder bij zo'n zoals hierboven beschreven sneu gebeuren. Gooi er bier in en iedereen is weer terug op aap-niveau alleen die lui blijven brallen.

Rest In Privacy | 08-06-12 | 13:46

-weggejorist-

DOUK | 08-06-12 | 01:05

Voor de Alphenaar die het niet trekt dat iemand 'anders' is gaan praten dan vroeger: taalassimiliatie is een normaal verschijnsel. Je gaat inderdaad anders praten als je langere tijd intensief optrekt met mensen die dat ook doen. Mensen doen dat automatisch omdat overeenkomend taalgebruik als sociale smeerolie werkt. Het trad vroeger al op tussen dorpjes die 5 km uit elkaar liggen dat ze elkaar scheef aankeken omdat "die ander luu zo roar proat'n". tegenwoordig is er meer interactie en mobiliteit en gaat de Nederlandse taal als geheel steeds meer lijken op wat we het vaakst horen en dat is de taal op televisie. Veel Amsterdams en Goois dus. En inderdaad corpsstudenten hebben ok hun eigen 'dialect' waar nieuwe aanwas op inhaakt.

In bovenstaand verhal ben jij dus zo'n dorpeling. Knor.

Joris Draaksteker | 07-06-12 | 23:24

DOUK | 07-06-12 | 17:24 | + 0 -

Ik heb de gegevens niet zelf op papier, maar er werden gegevens vanuit de Tu delft gebruikt. Lijkt me accuraat genoeg. Ik weet niet hoe het in andere steden is, maar hier in elk geval wel.

Joeroe | 07-06-12 | 23:24

Omdat dit onderwerp van zulks maatschappelijk belang is, wil ik graag nog even onder het voetlicht brengen dat ik net zo goed het woord 'weer' tussen haakjes had kunnen plaatsen tussen de woorden 'hier' enerzijds en 'aandacht' anderzijds.

Timooooo | 07-06-12 | 22:17

Goed dat GS hier aandacht aan besteed. Dit is wat er belangrijk is in de wereld.

Timooooo | 07-06-12 | 22:15

Altijd grappig om te zien dat de zelfbenoemde elite even gevoelig is voor sociale druk en evengoed samenwerkt en bindt onder druk als al het andere volk.

't zijn net mensen soms...

dlseth_ | 07-06-12 | 20:59

Van Rossem is heerlijk op dreef deze week.

Ferdi Rivas | 07-06-12 | 18:33

Blondeau is gewoon één van de vele volg schapen die Nederland rijk is.

lanexxx | 07-06-12 | 17:51

"... de meeste studenten rond de 40 studiepunten halen in het eerste jaar. Uitwonende studenten halen gemiddeld 37,8 studiepunten. Eerstejaars in een verenigingshuis scoren echter beduidend minder goed: zij halen gemiddeld 28,6 studiepunten.
“Net als bij eerder onderzoek in 2008 blijkt wonen in een vereniginghuis slecht voor de studieprestaties. Waarschijnlijk zijn hierdoor ook de gemiddelde studieresultaten van leden van Vindicat laag”, concludeert de commissie.

De conclusie over Cleopatra blijkt gebaseerd op een klein aantal reacties. “Ik betwijfel dat het er meer dan tien waren. Maar bij Vindicat gaat het wel om grotere aantallen”, zegt Jan Wolthuis van studentenzaken."

webcache.googleusercontent.com/search?...

Giraf01 | 07-06-12 | 17:30

-weggejorist-

DOUK | 07-06-12 | 17:24

///Tot slot: ben het eens met Piet van het Padje. Wanneer je het reilen en zeilen van een vereniging niet kent moet je niet doen alsof je precies weet hoe het eraan toe gaat.

pistachenoot | 07-06-12 | 16:18///

Maar die Blondie wéét ook niet hoe het er aan toe gaat bij zo'n club. Die zag alleen wat clubleden bij een afstudeerfeestje gezellig doen, en bedacht toen dat hij voor zo'n gezellig feestje best wel een keer door de modder had willen rollen.

Giraf01 | 07-06-12 | 17:20

das geen geur vriend

PieceOfPie | 07-06-12 | 17:14

@PieceOfPie | 07-06-12 | 17:06 |
Dat ruikt vluchtig!

potsenmakkert | 07-06-12 | 17:13

"is een ruggengraatloze sneuneus die bang is om nergens bij te mogen horen in de grote boze studentenstad".

kijk das nou weer es de spijker op zn kop

BozeHenk | 07-06-12 | 17:12

hoe ruikt vluchtige seks?

PieceOfPie | 07-06-12 | 17:06

Geen vluchtige seks. Volgens mij is de regel bij bijna alle studentenverenigingen: geen gevoos in de soos. Maar het kan uiteraard dat er uitzonderingen zijn, ik ken ze ook niet allemaal.

potsenmakkert | 07-06-12 | 17:01

Tja, studentenverenigingen... Een proef en leer fabriek voor het latere bedrijfsleven...
Sommige komen er heel ver mee en bereiken veel, andere worden gewoon arbeider.

speedy_con33 | 07-06-12 | 16:59

"Bier is heilig."
Badderbeest! | 07-06-12 | 16:05 |
Duidelijk een bouwvakker danwel betonvlechter. Überstakker.

Montgomery Burns | 07-06-12 | 16:58

Van Rossem is Youp van 't Hek?

N&N | 07-06-12 | 16:57

Oh kijk, de scholen zijn weer uit aan de reacties te zien.

Biff Eagleburger | 07-06-12 | 16:50

och och och wat een stelletje zielige zeik knorren hier zeg. Studenten die lid zijn halen hun vakken niet? Hier in Delft hebben mensen die lid zijn vaker hun BSA in hun eerste jaar, dan niet leden.Verder studeren ze gemiddeld ook nog eens sneller af dan niet leden.

Joeroe | 07-06-12 | 16:24

Toch nog een verlaat complimentje om "peervormige majesteitjes". Absoluut een top 3 GS hoogstandje.

Fred Janssen | 07-06-12 | 16:22

Vreemd om te zien hoe sterk de buitenwereld leden als Jiskefet-typetjes blijft afschilderen. Ja, binnen elke studentenvereniging heb je de harde kern die tot grote hoogte met dit stereotype overeenkomt, maar voor het overgrote deel geldt dit helemaal niet kan ik als oud-lid van een Utrechtse vereniging zeggen. Het enige dat ik door de jaren heen heb gezien is dat studenten die gedurende hun studie thuis zijn blijven wonen zich wat minder breed hebben ontwikkeld, in de vorm van commissie- en vrijwilligerswerk voor de vereniging bijvoorbeeld). We zijn nogal individualistisch geworden wat dat betreft; niets bijdragen aan de vereniging (waar je toch ook van profiteert) zonder dat je ervoor betaald wordt. Tot slot: ben het eens met Piet van het Padje. Wanneer je het reilen en zeilen van een vereniging niet kent moet je niet doen alsof je precies weet hoe het eraan toe gaat.

pistachenoot | 07-06-12 | 16:18

Genieten van alle reacties! Overigens een prima stukje van Blondeau.

Batigol | 07-06-12 | 16:08

Studenten die lid worden van een studentenvereniging zijn driewerf kut. Sneuneuzen die niet snappen hoe een man bier drinkt. Bier is heilig. Wie melk in bier gooit en het vervolgens een ad melkert noemt is de zuurstof niet waard.

Badderbeest! | 07-06-12 | 16:05

@Heer Moes | 07-06-12 | 15:17 | + 1 -
U ben nu waarschijnlijk actief in de SM scene?

Kobus Kloothamer | 07-06-12 | 15:59

Van Rossem: duidelijk geen lid geweest.

Meiden van heelul | 07-06-12 | 15:57

Ontgroend worden is één maar ontgroenen is wat mij betreft een heel ander verhaal. Moet je toch wel een beetje aparte persoonlijkheid voor hebben. Beetje sadistisch. Beetje gestoord. Juist de figuren die zelf niet echt mee kunnen komen binnen de vereniging bevolken vaak de KMT-kommissies. Binnen disputen van hetzelfde laken een pak (senaatsontgroening is mi. een wat afwijkend gebeuren).

widtvoet ® | 07-06-12 | 15:38

Kaas de Vies | 07-06-12 | 15:27 |
Het Oranjelegioen ?

Ratzing. | 07-06-12 | 15:36

@Ratzing. | 07-06-12 | 15:21 | + -1 -
Nee dat lijkt me niets, wellicht een andere club in de aanbieding?

Kaas de Vies | 07-06-12 | 15:27

Kaas de Vies | 07-06-12 | 15:01 |
Misbruik een aantal onschuldige jongentjes en biecht dat bij een pedopriester of pedopastoor.
Dan weet je bij welke club je lid als lid thuishoort .

Ratzing. | 07-06-12 | 15:21

Nooit ontgroend geweest, maar geneuqt dat ik heb !

Montgomery Burns | 07-06-12 | 15:20

Ik ben vernederd, afgeknepen en vooral afgezeken. Maar had al snel door dat het wel leuk was om te worden afgezeken door een persoon die je toch eigenlijk met een hand kon uitschakelen. Vrienden voor het leven gemaakt en kijk met plezier terug.

Heer Moes | 07-06-12 | 15:17

DOUK | 07-06-12 | 15:00 |
Geen probleem.

Wat ik het jammere vindt aan dit soort instelling is dat het de overheid redelijk vrij laat om onder het mom van "bezuinigingen" ook studenten aan te pakken. Dan haalt men de schouders op, want het zijn maar een stelletje verwende eikels. Maar als men een blik werpt in het functioneren van de Universiteiten, dan blijkt dat er sprake is van enorm wanbeleid. Daar wordt echter niks aan gedaan. Dan hebben we het over secretaressen die nergens voor dienen (letterlijk een strookje papier van de ene balie naar de andere brengen), of docenten die slechter kunnen spreken dan eerstejaars die net hun mentoraat er op hebben zitten. Komt nog bij dat een hoop kersverse scholiertjes-af keihard uitglijden over de studiekeuze.

Het systeem is redelijk rijp voor hervormingen, maar de problemen worden vaak op de schouders van de studenten afgewenteld.

Piet van het Padje | 07-06-12 | 15:17

@Terpen-tijn | 07-06-12 | 15:15 | + 0 -
Vroeger werden deze mensen ook niet lid, maar door de nivellering komt iedereen uit zijn kaste.

Bah ik steek maar weer eens een dikke sigaar op in bad.

Kaas de Vies | 07-06-12 | 15:16

Zo waar.. zelf meegemaakt.. een Alphenaar die plat praat, totdat die op kamers ging voor studie.. daarna had die een rrrrrrrrrr.. niet normaal en.. hij deed ook net alsof die opeens alles wist en meegemaakt had, het ultieme bewijs van een geslaagde hersenspoeling.
Het mooiste is dat ze het zelf niet eens in de gaten hebben,,>> praat ik anders dan vroeger? Nee toch?

Terpen-tijn | 07-06-12 | 15:15

Van Rossem = knor

Zaad Jan | 07-06-12 | 15:11

Vond het wel een leuk geschreven stukje met een leuke afbeelding... Verder boeit het me helemaal geen ene ruk wat die studenten uitvoeren.

dwangruis | 07-06-12 | 15:08

"het vuige korpsballenhol waar zon'n beetje alle captains of industry of andere elitaire betweters hun door de overheid bekostigde jeugd hebben doorgebracht... Helaas alleen runt dat clubje verwende rijkeluiszoontjes wel ons land"

Dan betaalt de overheid dus eigenlijk niet, maar gewoon pappa. Voor de rest heb ook geen gelijk, want een stelletje malloten bestuurt Nederland.

Kaas de Vies | 07-06-12 | 15:05

ik kan me wel vinden in dat stukje van Blondeau, ook als lid. Maar ja, mijn mening boeit waarschijnlijk niet, omdat ik een ruggengraatloze onzekere jongen ben die alles doet om maar ergens bij te horen. Ik ga wel lekker bier zuipen, dan laat ik het wel aan de haatknorren over om te vertellen waarom ik dit eigenlijk helemaal niet leuk vindt.

-sjaak- | 07-06-12 | 15:03

Minerva, het vuige korpsballenhol waar zon'n beetje alle captains of industry of andere elitaire betweters hun door de overheid bekostigde jeugd hebben doorgebracht... Helaas alleen runt dat clubje verwende rijkeluiszoontjes wel ons land. Aanpakken dus! Stelletje vlegels!

Rest In Privacy | 07-06-12 | 15:03

@Bertus Betonsloper | 07-06-12 | 14:52
Dan verschillen we van mening (iets dat nog mag).
Ontgroenen draagt NIETS bij aan de prestaties van studenten.
Tenzij je argumenten van Keihardium hebt.....

necrosis | 07-06-12 | 15:03

@Bixier | 07-06-12 | 14:45

*zucht* lmgtfy.com/?q=IRL

Biff Eagleburger | 07-06-12 | 15:03

necrosis | 07-06-12 | 14:56 |
Dat mag je vinden, maar als ik dan zeg dat MBOers gestoorde klapmongolen zijn als ze op een sport zitten vanwege de kans op blessure terwijl ze toch echt noeste arbeid moeten verrichten, steun je dat dan ook?

Piet van het Padje | 07-06-12 | 15:03

Ontgroenen is voor watjes die het leuk vinden om anderen te vernederen omdat ze dat zelf ook hebben meegemaakt.
DE kudtsmoes is ook altijd, dat het al zo lang gebeurt. dus..
En om later te kunnen borrelen met een ouwe studiemakker.

Terpen-tijn | 07-06-12 | 15:02

@Ratzing. | 07-06-12 | 15:00 | + 0 -
Klinkt gezellig die club, hoe schrijf ik mij in?

Kaas de Vies | 07-06-12 | 15:01

-weggejorist-

DOUK | 07-06-12 | 15:00

Zonder dat ik het zelf wist was ik lid van de Roomsch Kutholieke Club.
Van die vuiligheid wist ik mij gelukkig te bevrijden,nooit meer lid geweest van welk kluppie dan ook.
Lid van ´n kluppie is iets voor mensen die hun kleine ongelijk willen vermeerderen.Vrede met jezelf vindt niet plaats in clubverband.
M.A.W.Schrijf je uit bij den R.K.club!

Ratzing. | 07-06-12 | 15:00

necrosis | 07-06-12 | 14:56 | + 0 -
En waarom zou een student geen lol mogen hebben?
Jij hebt toch ook hobby's en een vriendengroep?
Dat ze dat van de studiefinanciering betalen dat is inderdaad belachelijk maar als ze dat toch lekker willen laat ze dan.
Het leven draait niet alleen om de beste papieren halen en veel geld verdienen en dat is juist iets wat je leert bij een studentenvereniging, dat vrienden maken voor het leven veeeeeeeel belangrijker is dan welke baan dan ook.

markbrazillie | 07-06-12 | 14:58

-weggejorist-

eerstneukendanpraten | 07-06-12 | 14:57

DOUK | 07-06-12 | 14:46 |
Mijn punt is dat het kweken van inzet het doel is van een ontgroening, niet dat een bal per definitie meer inzet toont dan een niet-bal.

Maar ik heb mensen enorm zien opbloeien in de verenigings-sfeer, waar ze dat daarbuiten niet gedaan zouden hebben. Ik heb inderdaad ook mensen zich stuk zien zuipen en hun studie zien falen. Maar daar heb je geen vereniging voor nodig.

Ik heb dezelfde types bij studenten- en studie-verenigingen zien zitten, trouwens. Daar zit echt niet zo veel verschil tussen.

Piet van het Padje | 07-06-12 | 14:57

@Piet van het Padje | 07-06-12 | 14:49
Ik blijf bij mijn mening: als je student bent, doe dan je best om de meest waardevolle 'papieren' te behalen.
Verspil je tijd niet met gezeik over 'ontgroenen' of 'groepsgevoel'.
Je bent student omdat je een stuk beter kan 'leren' dan VMBO'ers, gedraag je er dan ook naar.

necrosis | 07-06-12 | 14:56

Wie geeft er nog een neuk om waar Joris Bastiaan Giovanni de Klerck zijn tijd aan besteed.

Zoals jullie zelf al stellen: niet happen. Alle aandacht vinden ze stiekem goede aandacht bij deze angstige clubjes.

Doe eens wat topics maken over de Amerikaanse presidentiële verkiezingen, Syrië, onze olie-voorraden, of Putin om maar wat te noemen.

moonshiner3519 | 07-06-12 | 14:56

En om nog een misverstand weg te werken: dronken vrouwen neuqen helemaal niet als een engeltje...

eerstneukendanpraten | 07-06-12 | 14:55

@Terpen-tijn | 07-06-12 | 14:52 | + 0 -
Nou sommige mensen hebben nogal een harde ontgroening nodig, voornamelijk bontkraagjes.

Kaas de Vies | 07-06-12 | 14:54

Het is dat misplaatste gevoel van superioriteit wat studentenverenigingen van die smerige clubjes maakt. Van die carnaval zuipdagen, ezeltje prik avonden. En dat noemt men dan zelfontplooiing. Studeren is om te leren, daar draagt feesten niets aan bij. Ontspanning zoek je maar in de vorm van sport.

vikingchild | 07-06-12 | 14:54

Wollt Ihr den totalen Knorr.

Dr.Thorvaldt | 07-06-12 | 14:53

Afgeven op ontgroenen is vaak toegeven zelf nog steeds groen achter de oortjes te zijn.

Bertus Betonsloper | 07-06-12 | 14:52

piet van het padje 14:37
Waarom moet een dispuut?
Waarom moet dat in stand gehouden worden?
Waarom moet er een saamhorigheid zijn?
Waarom moet het ontgroenen voor de saamhorigheid zorgen?
Waarom moet een scholiertje hard worden?
Waarom is het nuttig om kutklusjes te doen?
Waarom ben jij al gehersenspoeld en de rest (nog) niet?
Waarom moet er inzet vertoond worden?

Terpen-tijn | 07-06-12 | 14:52

niet zielig doen Van Rossem, het is gewoon waar dat een ontgroening het leuker maakt, simpelweg omdat je dan een selectie hebt waardoor alleen mensen lid worden die het ook oprecht de moeite waard vinden en niet elke mongool die denkt lid te moeten worden omdat hij dan ook voor 1 euro bier kan drinken.

markbrazillie | 07-06-12 | 14:51

Ha! Ontgroening en ander geblaat, mijn bips. Lekkere vette boost voor deze jongen. Als je als schrijver zo'n plugje meekrijgt, zit de vaart er alvast wat in, naamsbekendheidgewijs; al was het maar vanwege de slimme koppeling Blondeau en ons alweer enige tijd geleden verscheiden Buchbeeld van het fantasygenre.

Vast een neef van iemand ter burele; maar daarom niet minder gegund. Je zou wel gek zijn als je dat afwees.

Zo, nu ga ik even lezen wie dat is en wat hij schrijft. De kwaliteit is ook belangrijk per slot.

Jaap de Paap | 07-06-12 | 14:50

Hou er nou eens over over op, Van Rossem. Je snapt er niets van.

Fret Kroked | 07-06-12 | 14:50

Thomas, jongen, Als je je een beetje eenzaam voelt moet je wat vaker gaan stappen. En zeker geen spijt krijgen van een van de beste beslissingen van je leven: Het niet meedoen met een stel bange, persoonlijkheidsloze Stanfordgevangenisexperimentfetisjisten.[39]

Andy Devins | 07-06-12 | 14:50

@pius | 07-06-12 | 14:32
Waarom later?
Ik ben 'all ears'.....

necrosis | 07-06-12 | 14:49

Biff Eagleburger | 07-06-12 | 14:42 |
Ik heb het meer over het algehele gezeik op studenten, wat zich inderdaad vaak uit in gezeik op verenigingen. Met van die labbekak teksten als "... en dat moet dan later het land regeren...". Zo'n vereniging is gewoon iets dat je doet in je vrije tijd, en niets meer en minder. Maar er heerst hier het idee dat je als student gewoon geen enkel lolletje mag hebben, en zeker niet in het openbaar. Dat beeld wordt gevoed door het idee dat studenten boven de rest van het land staan (zie "en dat moet later het land besturen").

Ik zeg, studenten zijn ook gewoon mensen die hun ding willen doen. Laat ze lekker.

Piet van het Padje | 07-06-12 | 14:49

Als je nooit lid geweest bent, dan weet je niet waar je het over hebt. Ik ben zelf lid van een corporale studentenvereniging.

Die ontgroening is inderdaad meestal even doorbijten. Maar het lichtpuntje aan het eind van de tunnel is dat het moment dat je te horen krijgt dat het voorbij is en je het hebt gehaald, je voor altijd bij zal blijven als één van de beste momenten uit je leven. En dat is zonder grammetje sarcasme. Ik krijg nog steeds een glimlach op m'n gezicht als ik er aan denk.

Nietvoordekat | 07-06-12 | 14:49

-weggejorist-

DOUK | 07-06-12 | 14:46

Alleen de zieligste knorren zullen sociale binding door ontgroening goedpraten. Je moet wat met je dikke reet en je spraakgebrek.

blinde kip | 07-06-12 | 14:46

Biff Eagleburger | 07-06-12 | 14:42 | + -1
Wat is je punt? IRL?

Bixier | 07-06-12 | 14:45

Ontgroening kweekt een sterke band? De chlamydia-boom, die kweekt pas een sterke band!

blinde kip | 07-06-12 | 14:43

@BeunDeHaas | 07-06-12 | 14:33

My pleasure of course;)

pius | 07-06-12 | 14:42

@LonelyRanger | 07-06-12 | 14:34
@Piet van het Padje | 07-06-12 | 14:37

Dat is nu net de kern van het imagoprobleem dat die verenigingen hebben. Zij denken dat ze apart en uniek zijn. Nou, raad eens? IRL betekent een eventueel (oud-)lidmaatschap van zo'n vereniging fuck all en is alleen van waarde voor andere (oud-)leden.

Biff Eagleburger | 07-06-12 | 14:42

Zo' n Heinz knijpfles van 750 ml. in je vagijn lijkt me ook geen lolletje.

bello | 07-06-12 | 14:41

Wat LonelyRanger | 07-06-12 | 14:34 | + 1 zegt..!

Bixier | 07-06-12 | 14:41

DOUK | 07-06-12 | 14:35
Geen idee. Maar wat niet is kan nog komen. *Pek & veren*

Banana-Hollandia | 07-06-12 | 14:41

@Piet van het Padje | 07-06-12 | 14:37

Jij noemt rijkeluis-socialisme ' beter mogen zijn dan een ander'? Je doet je nick eer aan Piet.

pius | 07-06-12 | 14:40

@Biff Eagleburger | 07-06-12 | 14:38

Dat is zeker een bijzonder verschijnsel, zo ken ik mensen uit mijn woonplaats die ineens bijzonder irritant gingen praten met die overdreven "rrrr".
Vooral leuk als je het dialect kent dat hier eigenlijk gesproken wordt, in de dorpen ten zuiden van 010.

Alfred E. Neuman | 07-06-12 | 14:40

Hey Van Rossem! Laat je niet zo kennen man...

brabant altijd -1 | 07-06-12 | 14:39

1 keer de ontgroening gedaan en afgemaakt, maar het nut heb ik nooit gezien. Na een maand op zo'n vereniging gezeten te hebben vond ik het wel weer mooi geweest. Het was allemaal zeer oppervlakkig en zat vol met over het paard getilde jongens en meisjes, zonder enig gevoel van ethiek. Het gros eindigt nergens, omdat ze meer drinken dan studeren, het deel dat wel ergens eindigt wordt vaak bank directeur of vind een andere baan waar die mooi zijn zakken kan vullen over de rug van anderen. Dergelijke verenigingen zijn de tumor van de samenleving. (ok ik overdrijf, maar ze zijn wel kut)

zeertegendradig | 07-06-12 | 14:38

@Alfred E. Neuman | 07-06-12 | 14:30

Het meest opvallend is wel de verandering van streekdialect naar de 'rrrrrr'. Vaak al binnen een paar maanden na aanvang van het schooljaar.

Biff Eagleburger | 07-06-12 | 14:38

Waar komt toch dat bittere gezeik op studenten hier op GeenStijl de hele tijd vandaan? Is het een socialistische gedachte dat niemand beter zou mogen zijn dan een ander? Of een niet aflatende spijt van niet goed hebben opgelet op de basisschool? Ik weet het niet, maar ik begin het wel een beetje beu te worden. Als er zou nog consequente stukjes werden geschreven, OK. Maar het is keer op keer gehuil waar uit blijkt dat de schrijver net genoeg van het hele gebeuren weet om het te haten. Zometeen krijgt men hier lucht van de trainingspraktijken bij het leger, dan zullen we nog eens wat zien...

Wat ontgroening betreft, ligt het heel simpel. Zo'n vereniging of dispuut is niet zomaar een kluitje mensen. Dat moet in stand gehouden worden, en er moet sprake zijn van saamhorigheid. Dat kweek je bij een ontgroening. Ja, vernedering hoort erbij. Waarom? Daar wordt zo'n scholiertje van 18 een beetje hard van. Dan kunnen ze de verantwoordelijkheden en bijkomstigheden van het verenigingsleven aan. Je maakt ze niet alleen stuk, maar leert ze ook voor zichzelf en hun jaargenoten opkomen. Dat kan men hier toch wel waarderen? Zelf heb ik zien gebeuren dat een dispuut minder "hard" ging ontgroenen, en minder ging leunen op eerstejaars om allerlei klusjes uit te voeren. Het resultaat was niet gezellige saamhorigheid, maar een stelletje gasten die liever lui dan moe waren, en wel de voordelen van een vereniging willen zonder zich ervoor te willen inzetten. En daar gaat het uiteindelijk om: Inzet.

Piet van het Padje | 07-06-12 | 14:37

Als wèl ontgroende student en tevens oud dienstplichtige kan ik alleen maar beamen dat een gezamenlijke ontgroening inderdaad vriendschappen voor het leven oplevert. Beetje treurige reacties dus van degene die dat niet zagen zitten. Dat iemand geen zin heeft in de ontgroening en poespas, prima! Kan ik inkomen, geeft niks en ik respecteer je keuze. Maar om dan niet de keuze van degene te respecteren die daar wel meerwaarde aan toekennen is nogal lafjes, zeker als je niet weet waar het over gaat. Zegt eigenlijk meer over de reaguurders die er zo op afgeven...

watissur | 07-06-12 | 14:36

-weggejorist-

DOUK | 07-06-12 | 14:35

Van Rossem heeft stiekem zelf ook een beetje spijt?
Aardig geschreven stuk van Thomas.
Blijft moeilijk voor niet-leden om zich het lidmaatschap voor te kunnen stellen, maar oordelen kan natuurlijk altijd.

LonelyRanger | 07-06-12 | 14:34

@ pius | 07-06-12 | 14:20
Bedankt, het idee dat JeePee Balkenende ooit met een luier door zijn studentenstad kuierde, en Mariëtte Hamer in een open-tepel BH, krijg ik NOOIT meer van mijn netvlies.
Lul.

BeunDeHaas | 07-06-12 | 14:33

@necrosis | 07-06-12 | 14:20

Dat is nog eens een prettige conclusie want GroenLinks is zo mogelijk nog erger dan Minerva. Maar daarover later.

pius | 07-06-12 | 14:32

Een oude maat van me stelde mij eens voor aan al zijn studentenvrindjes, deze lieden hadden heel de avond hun mond vol over hoe geweldig het wel niet was en dat het goed is voor het vormen van je persoonlijkheid. Toen ik vroeg of het voor het vormen van je eigen persoonlijkheid nuttig is dat iedereen dezelfde overhemden en ribbroeken draagt en iedereen hetzelfe vieze lange haar heeft, en zich conformeert aan de regeltjes van hun clubje bleef het vrij lang stil. Zielige eenheidsworstjes, de drang om er bij te horen is zo erg dat men de eigen identiteit overboord gooit.

Alfred E. Neuman | 07-06-12 | 14:30

@Cuyahoga | 07-06-12 | 14:28

LOL. Een mooi compliment uit jouw mond.Ik zal hem koesteren;)

pius | 07-06-12 | 14:29

"Vernedering versterkt vriendschap"

Hele.diepe.zucht.

Ben Adam | 07-06-12 | 14:28

pius | 07-06-12 | 14:20
Ik ben het niet vaak met je eens, maar deze keer sla je de spijker op zijn kop.
Behalve die laatste zin dan, maar vooruit.

Hier staan bekende leden van Minerva:
nl.wikipedia.org/wiki/LSV_Minerva#Beke...

De hele Van Amsbergenkliek, Nina Brink, Joris Demmink, Jaap de Hoop Beffer, Mariska Hulslet, Mariko Peters, Arroganter Peggold, en nog talloze onrendabelen.
Er staan maar een stuk of drie mensen tussen waar we iets aan gehad hebben in dit land.

Cuyahoga | 07-06-12 | 14:28

@ pius | 07-06-12 | 14:20
Inderdaad. Want het draait om erbij horen, en niet om wat je nu echt te vertellen hebt.

1st Male Lesbian | 07-06-12 | 14:23

Of kont rood verven en opsluiten bij de Bavianen. Zijn ook heel erg sociale dieren

Bokito ergo sum | 07-06-12 | 14:23

Godskolere, hou oud is die blondeheaumeau? Net 19?

Biff Eagleburger | 07-06-12 | 14:22

Zelf geen lid geweest Van Rossum?

Sabbey | 07-06-12 | 14:22

Echt weer iets typisch Nederlands. Net zoals pijn lijden tijdens de bevalling en geen ruggenprik, omdat men denkt dat de binding met je kind dan beter is. Dat is nooit bewezen, in landen waar wel een ruggenprik gegeven wordt, is de binding minstens zo sterk. Volslagen idioot verhaal dit.

1st Male Lesbian | 07-06-12 | 14:22

@Banana-Hollandia | 07-06-12 | 14:12
Ontgroenen is een vies woord in de vocabulaire van GroenLinks, ALLES moet namelijk 'groen', desnoods met extra belasting.
Logische conclusie: studenten stemmen GEEN GroenLinks!

necrosis | 07-06-12 | 14:20

Er zit een haar in m'n glas...

panacee | 07-06-12 | 14:20

Deze elitaire hedonistische rijkeouders-bezittende zuip-feest-en-pijp nomenclatuur van de nooit-een-dag-gewerkt-in-het-verwende-leven-watjes en het newboys and girls netwerk-tuig van Minerva is de werkelijke bedreiging voor onze samenleving.

Dit zijn namelijk de toekomstige regeerders van ons land en je hoeft alleen maar naar de huidige situatie te kijken om te zien hoe de hete-aardappel-keeltjes van onze blazer en sjaaltjes-jeugd het er vanaf zal brengen.

Dan weet u genoeg. Nee daar kan geen Islamisering aan tippen

pius | 07-06-12 | 14:20

Volstrekte bullshit van schrijfmans, edoch ontgroening is mooi. Mits uitgevoerd zonder smerige vernederingen op straat. Ik bedoel: pruni trekken op artillerieschietkamp 't Harde

hendrikjandetuinman | 07-06-12 | 14:17

Papa, is ontgroenen hetzelfde als ontmaagden?

applaus voor de paus | 07-06-12 | 14:15

Ontgroening heeft maar een middel: het versterken van de macht van de Elite. De hiërarchische elementen van de studentendisputen met het systeem van leiden (ouderejaars) en volgen (fuutjes) kan zo 1:1 gekopieerd worden in elk bedrijf, elke instelling of in elke maatschappij...

Locutar | 07-06-12 | 14:15

Toen ik als Brabantse boer vroeger voor het eerst in de grote stad kwam hebben ze ook geprobeerd om mij te ontgroenen.
Na een uur op een stoeptegel te hebben geluisterd naar een roedel Xander de Buisonjeetjes ben ik al afgehaakt. Ik heb de stront, pis en bedorven voedselpret dus gemist en daar heb ik nooit spijt van gehad. Stelletje idioten.

Cuyahoga | 07-06-12 | 14:14

Zou het helpen als we wat Noord-Afrikaanse jongeren onderwerpen aan een ontgroening? *droomt verder*

Banana-Hollandia | 07-06-12 | 14:12

hahahaha geweldig dit!!

slootschurftklootzak | 07-06-12 | 14:12

Lol

Pffffff | 07-06-12 | 14:12

Studenten zouden zich beter kunnen bekommeren over hun cijfers en prestaties, ipv zich druk te maken over het groepsgevoel.
Voor groepsgevoel ga je naar het leger!
Een opleiding is een individuele prestatie waarbij 'ontgroening' geen enkel doel dient, net als zuipen trouwens.......
*iemand nog een spa rood?*

necrosis | 07-06-12 | 14:10

Is deze titel in combinatie met de pica wel legaal? vraag ik me zo af.

jaco | 07-06-12 | 14:09

Nou nou nou wat vreemd! Bij elke ontgroening kan er wat mis gaan. Maar ik kan me niet vinden in wat thomasje nou wil overbrengen. Dat hij niet ontgroent is, of dat het commentaar op ontgroening als onterecht moet worden beschouwd...

despiegel | 07-06-12 | 14:08

@Menalaus | 07-06-12 | 14:07 | + 0 -
Precies, als iedereen lid wordt van een studentenvereniging schiet het zijn doel voorbij, net als iedereen "hoogopgeleid" is. Je kan het kaf niet meer van het koren scheiden. Iedereen is even slim, of even dom.

Kaas de Vies | 07-06-12 | 14:08

Ik blijf het zeggen: een knor is ook maar een mens...

NACademicus | 07-06-12 | 14:07

@blikjegrolsch | 07-06-12 | 14:05
Vandaar de sterke band tussen joden vandaag de dag.

Pancho_Sanchez | 07-06-12 | 14:07

Van Rossem, bedankt. Dat elitaire gezeik van studenten dat je geen student bent als je niet 'lid' bent moet maar eens afgelopen zijn. Niet iedereen heeft zin in verplichte bardiensten, verplicht gezellig zijn, verplicht haar, verplichte kleding, verplichte vernedering, of gewoon verplichtingen in het algemeen. Pleur op. Sommige van ons hebben wel een identiteit en zelfvertrouwen. Dat gebrek moet je niet op 'ons' afreageren.

Menalaus | 07-06-12 | 14:07

Tekening bij artikel wél +1
-Let je even op Bandirah?-

Banana-Hollandia | 07-06-12 | 14:06

+ heel veel

krelus | 07-06-12 | 14:06

Persoonlijk vind ik het sneu en zeer triest. Verder kan het me weinig schelen wat mensen uitspoken in zijn/haar vrije tijd.

Absoluut niet waar | 07-06-12 | 14:06

Sinds de nivellering is het volgens mij ook niet meer leuk bij studentenverenigingen, althans dat zegt Drs. P altijd.

Kaas de Vies | 07-06-12 | 14:05

Ja, okee, maar het valt in het niet bij Auschwitz.

blikjegrolsch | 07-06-12 | 14:05

"is een ruggengraatloze sneuneus die bang is om nergens bij te mogen horen in de grote boze studentenstad".
+Veel

CortezTheKiller | 07-06-12 | 14:03

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken